• Rhaegar1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 09:17
Hoi allemaal.

Ik heb een Somfy op afstand bestuurbaar zonnescherm wat ik al prima aan de praat heb gekregen met Homey. Ik zou deze echter ook graag verder willen automatiseren zodat hij automatisch omlaag gaat wanneer de zon schijnt en de temperatuur hoger is dan x, kans op regen lager dan y en windsnelheid lager dan z. Ik heb wat rondgezocht naar een app die deze info vrij betrouwbaar tot beschikking kan stellen alleen kan niet echt iets vinden. Heb ik daar dan zelf een weerstation voor nodig? En zo ja, wat zou dan een goede suggestie zijn voor een beetje goedkoop station dat goed werkt met Homey?

Alvast dank!
Rhaegar1 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:25:
Hoi allemaal.

Ik heb een Somfy op afstand bestuurbaar zonnescherm wat ik al prima aan de praat heb gekregen met Homey. Ik zou deze echter ook graag verder willen automatiseren zodat hij automatisch omlaag gaat wanneer de zon schijnt en de temperatuur hoger is dan x, kans op regen lager dan y en windsnelheid lager dan z. Ik heb wat rondgezocht naar een app die deze info vrij betrouwbaar tot beschikking kan stellen alleen kan niet echt iets vinden. Heb ik daar dan zelf een weerstation voor nodig? En zo ja, wat zou dan een goede suggestie zijn voor een beetje goedkoop station dat goed werkt met Homey?

Alvast dank!
in plaats van met een app zou je dit met een sensor moeten kunnen oplossen. Immers als de app zegt dat het bij jou regent maar werkelijkheid schijnt de zon keihard wat doe je dan? Je kunt een 'simpele' bewegingssensor met lux meter kopen en die op het raam richten (bijvoorbeeld) . Er zal vast ook wel ergens een windsensor te koop zijn die via zwave aan te sturen is.

Strava | AP | IP | AW

Webgnome schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:30:
Er zal vast ook wel ergens een windsensor te koop zijn die via zwave aan te sturen is.
Wat wellicht zelfs een optie is is om een Xiaomi vibration sensor aan het scherm te hangen. Bij teveel beweging/rammelen weer omhoog doen. Alleen weet je dan niet op voorhand of het (te) hard waait om het scherm weer omlaag te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:43
Of even bij weather underground kijken wat je dichtstbijzijnde open weerstation is en dan een tijdje monitoren wat de afwijking is. Dan kun je via de app die data gewoon aanspreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb mijn screens ook proberen te automatiseren op die wijze. Ik heb dit als volgt: Ik gebruik de buienradarapp om te bepalen of het gaat regenen in de komende 10 minuten. Dat is meestal redelijk correct. Mocht dat niet voldoende werken, dan heb ik aan mijn oude HomeWizard nog een regenmeter hangen. Deze lees ik ook compleet uit met de Homey. Ziet de regenmeter daadwerkelijk regen en ik heb de screens nog niet omhoog gedaan, dan doe ik ze alsnog omhoog. Alleen een regenmeter is niet voldoende, kan ik je uit ervaring vertellen. Meestal heeft het al teveel geregend, voordat een regenmeter een 0,x mm regen ziet. Je zou zelf iets in elkaar kunnen zetten met een Arduino en een vochtsensor. Voor het koppelen van een Arduino aan de Homey is ook een app, volgens mij. Anders zijn er wel vochtmeters die je misschien kunt koppelen aan de Homey.

De windinformatie haal ik uit de Yahoo weerapp. Verwacht deze harde wind, dan heb ik een flow die de screens omhoog stuurt. Daarnaast heb ik aan mijn oude HomeWizard ook nog een windmeter gekoppeld, die bij harde wind alsnog de screens omhoog stuurt, als dat nog niet was gebeurd.

Voor het omlaag sturen heb ik zelf een sensor gemaakt met een lichtgevoelige sensor en een Arduino. Deze geeft een 433Mhz signaal dat lijkt op een KlikAanKlikUit signaal (ik gebruikte dit vroeger namelijk ook al met mijn HomeWizard). Teveel licht is het seintje om de screens omlaag te doen.

Gaan bij mij de screens dicht, dan blijven ze dicht tot iets voor zonsondergang of tot er regen of harde wind is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blavlaa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:50
Als ik https://my.athom.com/#/phones open krijg ik mijn phones niet meer te zien.
Ik zie alleen:

https://pasteboard.co/HNuW1iD.png

De rest van de page is leeg.
Iemand enig idee?

[ Voor 68% gewijzigd door blavlaa op 17-11-2018 00:10 ]

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151.215-V153.215 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blavlaa schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 00:06:
Als ik https://my.athom.com/#/phones open krijg ik mijn phones niet meer te zien.
Ik zie alleen:

https://pasteboard.co/HNuW1iD.png

De rest van de page is leeg.
Iemand enig idee?
Ben je nog correct ingelogd?
Wat zie je als je gewoon naar https://my.athom.com gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:06
Ik denk dat ik hier goed zit.

Vandaag de prachtige IKEA tradfri Outlet met knop gekocht.

De Outlet krijg ik perfect gekoppeld, maar is er een manier om de Outlet te koppelen met knop aan de Outlet en niet aan Homey. Is er een workaround voor? En andere vraag weet iemand of die knop ondersteund gaat worden. Alleen de knop kan je ook voor andere doeleinden perfect gebruiken want het is een mooie knop.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blavlaa
Fire69 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 00:16:
[...]

Ben je nog correct ingelogd?
Wat zie je als je gewoon naar https://my.athom.com gaat?
Precies hetzelfde.
In de "app" kan ik gewoon inloggen.

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151.215-V153.215 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blavlaa schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 00:21:
[...]

Precies hetzelfde.
In de "app" kan ik gewoon inloggen.
Harde refresh van de pagina al geprobeerd? Je cache eens leegmaken? Of test eens in een andere browser :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is .13 officieel uit nu?
Ik kreeg melding dat een update (ik draaide RC4) naar .13 beschikbaar was.
Op de firmware-pagina staat hij nog als experimenteel.

edit:

Oeps, moest als edit bij mijn vorige post komen

[edit]
En... Nog maar eens een red ring bij booten! :(
Serieus, dat ze dat na 4 jaar nog altijd niet deftig kunnen fixen hebben is te triest voor woorden!!! |:( :( :r

[ Voor 45% gewijzigd door Fire69 op 17-11-2018 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blavlaa
Fire69 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 00:55:
[...]

Harde refresh van de pagina al geprobeerd? Je cache eens leegmaken? Of test eens in een andere browser :)
Allemaal ook al gedaan kreeg elke keer het zelfde, maar het werkt weer :?
Misschien dat een nachtje over slapen geholpen heeft.
Bedankt voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklydreaming
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-12-2024
Wat is jullie best practice voor ruimtes met 2 bewegings-sensoren?

Ik heb een badkamer met 2 bewegings-sensoren en een zolder met 2 sensoren.

Badkamer heb ik: Sensor AAN --> paar voorwaarden --> Licht AAN
En voor beide sensoren een aparte flow.
Voor licht uit hetzelfde: Sensor UIT --> andere sensor ook UIT --> Timer starten

Zolder gebruik ik een Better Logic variable.
Sensor AAN --> Variabele ophogen met 1
Variabele groter dan 0 --> paar voorwaarden --> Licht AAN
Sensor UIT --> Variabele verlagen met 1
Variabele gelijk aan 0 --> Timer starten

Ik kan ook nog kiezen voor:
Een alarm ging af (beweging), naam bevat Zolder --> paar voorwaarden --> Licht AAN

Welke van de 3 opties gebruiken jullie? Of zijn er betere, sneller reagerende opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corvo
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:13
darklydreaming schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:26:
Sensor AAN --> paar voorwaarden --> Licht AAN
En voor beide sensoren een aparte flow.
Dat kan volgens mij ook in 1 flow.
In de flow-editor, binnen de groep systeem, gebruik maken van de "Apparaten" flow cards.
Dan deze neerzeten in de "Als" kolom en kiezen voor de kaart "Een alarm ging aan" met als type "Bewegingsalarm". Door gebruik te maken van de Zone en/of Naam tags van die kaart kun je het beperken tot precies die sensoren die je nodig hebt. (dus in de "En" kolom d.m.v. Logica kaarten controlerne of bijvoorbeeld de tekst van de Zone tag overeenkomt met "Zolder")

Zelfde geldt natuurlijk ook voor de "Een alarm ging uit" versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklydreaming
Corvo schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:30:
[...]

Dat kan volgens mij ook in 1 flow.
Dank voor je reactie!

Ik weet dat het in 1 flow kan, stond tussen de 3 opties die er volgens mij mogelijk zijn.

Wat is de door jullie gebruikte manier? Is deze optie de snelst reagerende optie? Of ga ik daar geen verschil tussen merken?

Bijv. eerst variabele instellen, dan ziet systeem dat variabele is gewijzigd, dan flow starten. Dat lijkt mij langzamer dan: sensor AAN --> licht AAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!
darklydreaming schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:25:
[...]

Dank voor je reactie!

Ik weet dat het in 1 flow kan, stond tussen de 3 opties die er volgens mij mogelijk zijn.

Wat is de door jullie gebruikte manier? Is deze optie de snelst reagerende optie? Of ga ik daar geen verschil tussen merken.
Bijv. eerst variabele instellen, dan ziet systeem dat variabele is gewijzigd, dan flow starten. Dat lijkt mij langzamer dan: sensor AAN --> licht AAN
In principe zitten de vertragingen altijd aan de buitenkant. Als in communicatie met de sensoren gaat tijd in zitten. Verwerkingssnelheid intern merk je niks van. Het variabel instellen, checken en flow starten is snel maar het aansturen van de sensoren is relatief gezien duurder.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Na een week wikken en wegen toch nog maar weer een kans gegeven aan Homey en een Hue Hub gekocht. Aangesloten op Homey, dat lukte nog wel. Maar een lamp of motion sensor toevoegen.... daar houdt het alweer bij op :') Pagina herlaadt en nergens is de device te vinden. App opnieuw geinstalleerd, beta geinstalleerd, homey gereboot maar helpt niet.

Homey is gewoon nog ergens in Alpha fase...

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TF0
  • Laatst online: 14-09 08:23

TF0

FireFoz schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:12:
Na een week wikken en wegen toch nog maar weer een kans gegeven aan Homey en een Hue Hub gekocht. Aangesloten op Homey, dat lukte nog wel. Maar een lamp of motion sensor toevoegen.... daar houdt het alweer bij op :') Pagina herlaadt en nergens is de device te vinden. App opnieuw geinstalleerd, beta geinstalleerd, homey gereboot maar helpt niet.

Homey is gewoon nog ergens in Alpha fase...
Dat herken ik helemaal niet: ik heb de Hue hub tussen Homey en de lampen (o.a. voor het updaten) en kan me niet herinneren dat ik er problemen mee heb gehad. Heb elf lampen, twee dimmers en zeven sensoren, allemaal zichtbaar en bereikbaar in Homey.
Het draait al meer dan een jaar heel stabiel (andere reden om de Hue hub te gebruiken: geen Zigbee-problemen ;) ).

Weet zo niet wat jij moet doen om het te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TF0 schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:28:
[...]

Dat herken ik helemaal niet: ik heb de Hue hub tussen Homey en de lampen (o.a. voor het updaten) en kan me niet herinneren dat ik er problemen mee heb gehad. Heb elf lampen, twee dimmers en zeven sensoren, allemaal zichtbaar en bereikbaar in Homey.
Het draait al meer dan een jaar heel stabiel (andere reden om de Hue hub te gebruiken: geen Zigbee-problemen ;) ).

Weet zo niet wat jij moet doen om het te laten werken.
Idem dito hier... Superstabiel en betrouwbaar. Ik weet alleen even niet meer of ik eerst mijn Hue hub aan de Homey heb toegevoegd en daarna de lampen of eerst de lampen aan de hub en daarna de hub aan de Homey. Misschien dat daar nog verschil zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
  • Laatst online: 18-06 08:40
omg 8)7 Ben er achter waarom het niet lukte. Blijkbaar moet je de device aanvinken en staat die niet standaard aangevinkt... als je niets aanvinkt minimalizeerd het scherm gewoon weer, zonder foutmelding. Het scherm er voor is wel standaard de enige optie aangevinkt dus had dat niet opgemerkt.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
Hier weer een heel interessant product:
Afbeeldingslocatie: https://img.staticbg.com/thumb/large/oaupload/banggood/images/B3/7E/d4498f4b-7c8e-4418-8738-62e596bd2d61.jpg

Ik weet dat het aanbod van schakelende en energie metende powerstrips met EU stekker redelijk beperkt is, dus dit is een leuke optie. Er is ook een variant met 2 aansluitingen voor ruitm €12. Werkt blijkbaar out of de box met alexa en Google Home, dus zal vast ook aan Homey te koppelen zijn. Enige twijfel die ik hierbij heb is het gepraat van dit soort producten met Chinese servers. Ik heb een Digoo camera en die is ook nogal beperkt in vrijheden die hij geeft en hij wil je erg graag een Amazon Cloud abbonement aansmeren. Het is me hierbij nog niet duidelijk wat de adder onder het gras is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:32
Zijn hier meer mensen die Tado gebruiken ism met Homey? Probleem is dat de connectie van Tado met Homey gedeautoriseerd word na een aantal dagen. Dan moet je dus alles opnieuw toevoegen, nieuwe flows maken etc.

Athom zegt dat ze aan een oplossing werken maar het is al een aantal maanden zo, dus hoopte dat iemand misschien ene workaround heeft waardoor ik niet meer telkens alles opnieuw hoef toe te voegen.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklydreaming
Greetoz schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:29:
Zijn hier meer mensen die Tado gebruiken ism met Homey? Probleem is dat de connectie van Tado met Homey gedeautoriseerd word na een aantal dagen. Dan moet je dus alles opnieuw toevoegen, nieuwe flows maken etc.

Athom zegt dat ze aan een oplossing werken maar het is al een aantal maanden zo, dus hoopte dat iemand misschien ene workaround heeft waardoor ik niet meer telkens alles opnieuw hoef toe te voegen.
Ik heb weken geleden over het issue gelezen, maar ik had het nog niet ervaren....tot gisteravond.
Tado Woning en Tado Badkamer waren disconnected. Alles verwijderd, opnieuw toegevoegd, flows langsgelopen en aangepast.

Vanochtend.......Tado Woonkamer disconnected :(

Tado had gisteravond problemen, ik weet niet of ik daardoor voor het eerst dit issue had, of dat het los staat van elkaar.

[ Voor 3% gewijzigd door darklydreaming op 20-11-2018 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
darklydreaming schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 14:22:
[...]

Ik heb weken geleden over het issue gelezen, maar ik had het nog niet ervaren....tot gisteravond.
Tado Woning en Tado Badkamer waren disconnected. Alles verwijderd, opnieuw toegevoegd, flows langsgelopen en aangepast.

Vanochtend.......Tado Woonkamer disconnected :(

Tado had gisteravond problemen, ik weet niet of ik daardoor voor het eerst dit issue had, of dat het los staat van elkaar.
Het issue heeft niet te maken met de problemen van Tado gisteren avond, ik had ze al voor gisteren, soms blijven ze een week werken some een dag. oftewel ik heb al mijn verwarmingsflows disabled en dan maar weer via Tado zelf. (jammer want ik gebruikte Aqara Temp sensors als sensor voor de radiator knoppen).

Gisteren een mail van Athom terug gehad waaruit ik opmaak dat het issue eigenlijk geen prio heeft. Ik had al aangegeven dat ze Tado niet op hun site meer konden voeren als Works with Homey aangezien dit gewoon niet meer zo is.

Thank you for your mail. Internally we are working to solve this issue and we are testing it extensively as well, to make sure it works well. It is however very hard to say when exactly this update will release. Some things are also slightly delayed because of Homey firmware 2.0 development. I understand that this situation is very annoying and I am sorry for this inconvenience.
Best Regards,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:06
Greetoz schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:35:
Some things are also slightly delayed because of Homey firmware 2.0 development. I understand that this situation is very annoying and I am sorry for this inconvenience.
Best Regards,
Komt de update nou wel voor kerst uit je hoort er de laatste tijd zeer weinig over.
Ik begin ook wel toe te komen aan de nieuwe update omdat homey some weigert, en 15 minuten later doet alles het weer.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaqer
Daniel. schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:27:
[...]

Komt de update nou wel voor kerst uit je hoort er de laatste tijd zeer weinig over.
Ik begin ook wel toe te komen aan de nieuwe update omdat homey some weigert, en 15 minuten later doet alles het weer.
Komende vrijdag weer een update meen ik, dan zal er vast wel weer iets over staan. Verder niks gehoord over de resultaten uit Alpha Tests waar hij al uitgerold zou zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tweaqer schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:31:
[...]

Komende vrijdag weer een update meen ik, dan zal er vast wel weer iets over staan. Verder niks gehoord over de resultaten uit Alpha Tests waar hij al uitgerold zou zijn..
Volgens de eerste geluiden uit het alpha kanaal is het niet meer dan een UI schil wat gewoon V1 had kunnen zijn zonder de nieuwe functies als de ingebouwde better logic etc wat aangekondigd was. V2 is inderdaad vrijgegeven in alpha dat terwijl .13 nog niet is vrijgegeven aan stabiel?

Volgende blog is 7 december (eerste vrijdag van de maand)

[ Voor 5% gewijzigd door lubbertkramer op 21-11-2018 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvandenreek
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01-2021
Iemand al iets gehoord over de Google integratie, waar ze het een aantal weken geleden over hadden?

Money isn't rellevant..... who you are is.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fvandenreek schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 18:04:
Iemand al iets gehoord over de Google integratie, waar ze het een aantal weken geleden over hadden?
Ik meen op Slack in de vlugheid gezien te hebben dat de ('oude') Homey app voor Google Assistant nu beschikbaar is, in Nederland.

Met 'oude' bedoel ik dan overigens de variant met 'Vraag Homey om ...' of 'praat met Homey'. Er zou ook nog een nieuwe app komen die de apparaten in Homey rechtstreeks beschikbaar maakt in Assistant waardoor je dus ook kunt vragen 'Zet de lampen uit' etc. Maar over die app (variant) is nog niks bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 12:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

Ik heb via deze link mijn Google Mini Home gisteren kunnen koppelen aan Homey.

Werkt nu nog wel alleen met "Okay Google tell Homey <blah blah blah>", maar het werkt wel :)

Met wat extra routines gedefinieerd in Google Assistant lukt het ook prima om dit korter te doen.
fvandenreek schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 18:04:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvandenreek
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01-2021
Ik heb hem gisteren kunnen koppelen...
Maar na de opdracht vraag Homey xxxx.. Wat overigens slecht herkend wordt schakelde hij de verlichting wel, maar geeft hij na een seconde of tien aan dat Homey niet reageert.

Money isn't rellevant..... who you are is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 17:54
De opdracht moet heel specifiek zijn, maar hier werkt het wel! Ik had alleen niet verwacht dat er een stem nog vervelender dan die van Google zou kunnen klinken, maar de stem van Homey via Google is nog een pak chagrijniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-09 14:43
Ik merk nu dat het praten met Homey (via Assistant of Messenger) slechter gaat dan voorheen. Ik heb een flow waar meerdere 'zeg iets' acties in staan, maar via Assistant en Messenger krijg ik nu alleen nog de eerste terug, de rest 'zegt' Homey niet meer.. :(

Vooral de Messenger optie gebruikte ik regelmatig, omdat dat beter werkt dan praten tegen Homey.

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:47
Firmware 1.5.13 is nu in stable channel.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tebbie schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:46:
Firmware 1.5.13 is nu in stable channel.
Ik ga deze even afwachten. Heb mijn homey niet op automatisch updaten staan om problemen te voorkomen. Is het nu dan zo dat versie 2.0 eigenlijk snel kan worden gereleased in alpha?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
Ik ga deze even afwachten. Heb mijn homey niet op automatisch updaten staan om problemen te voorkomen. Is het nu dan zo dat versie 2.0 eigenlijk snel kan worden gereleased in alpha?
Ja begrijp ik, maar ervaar zelf wat range problemen dus neem de gok nu wel. Is nu stable dus er zijn diverse voor mij gegaan. Geen idee over alpha 2.0, verwacht het wel aangezien dit al een poosje loopt en als ik de diverse bronnen moet geloven is hing dit van 1.5.13 release af.

Update met de hand gedaan (geen auto update) is goed gegaan 1.5.11 -> 1.5.13 duurt ongeveer 5 minuten dus valt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tebbie schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:03:
[...]

Ja begrijp ik, maar ervaar zelf wat range problemen dus neem de gok nu wel. Is nu stable dus er zijn diverse voor mij gegaan. Geen idee over alpha 2.0, verwacht het wel aangezien dit al een poosje loopt en als ik de diverse bronnen moet geloven is hing dit van 1.5.13 release af.

Update met de hand gedaan (geen auto update) is goed gegaan 1.5.11 -> 1.5.13 duurt ongeveer 5 minuten dus valt mee.
Welke devices heb je allemaal? Toevallig kaku en neo ?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
Welke devices heb je allemaal? Toevallig kaku en neo ?
Yep, Kaku, neo, xiaomi, Fibaro, Philips Hue, Ikea, Osram, Innr, Somfy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:02

Sa1

Zit met een vreemd puntje. Heb een KaKu schakelaar zitten in de keuken. Werkt keurig (ik weet dat hij geen terugkoppeling geeft, maar dat maakt ff niet uit). Ik had voorheen deze schakelaar in een flow zitten die om 07.00 uur gewoon inschakelde en uitzette als er geen mobiele devices meer verbonden waren met de AP beneden.

Nu had ik vaak dat hij zomaar aan en uit ging, dus heb hem uiteindelijk uit de flow gehaald. Deze KaKu is nu in geen enkele flow opgenomen, maar om één of andere vreemde manier blijft dit gedrag doorgaan. Soms zomaar uit als ik hem aan zet en soms zomaar aan als ik hem uit zet. Echt geen idee. Nu heb ik een beetje bij 'inzichten' zitten zoeken, maar dat scherm is compleet leeg...

Hoe kan ik achterhalen waarom dat ding zich zo vreemd gedraagt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tebbie
Sa1 schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:58:
Zit met een vreemd puntje. Heb een KaKu schakelaar zitten in de keuken. Werkt keurig (ik weet dat hij geen terugkoppeling geeft, maar dat maakt ff niet uit). Ik had voorheen deze schakelaar in een flow zitten die om 07.00 uur gewoon inschakelde en uitzette als er geen mobiele devices meer verbonden waren met de AP beneden.

Nu had ik vaak dat hij zomaar aan en uit ging, dus heb hem uiteindelijk uit de flow gehaald. Deze KaKu is nu in geen enkele flow opgenomen, maar om één of andere vreemde manier blijft dit gedrag doorgaan. Soms zomaar uit als ik hem aan zet en soms zomaar aan als ik hem uit zet. Echt geen idee. Nu heb ik een beetje bij 'inzichten' zitten zoeken, maar dat scherm is compleet leeg...

Hoe kan ik achterhalen waarom dat ding zich zo vreemd gedraagt?
Toevallig niet een buurman die ook Kaku spul heeft? Ik heb dergelijke ongein gehad met stekkerschakelaars. Probeer zekerheidshalve op een nieuw adres te leren/pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:02

Sa1

Tebbie schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:02:
[...]

Toevallig niet een buurman die ook Kaku spul heeft? Ik heb dergelijke ongein gehad met stekkerschakelaars. Probeer zekerheidshalve op een nieuw adres te leren/pairen.
zou heel gek zijn, tegenover heb ik een buurman, maar die is vrij ver op leeftijd en verwacht ik niet dat hij hiermee bezig is en verder heb ik geen buren in zeker een kilometer.. dus kan me niet voorstellen dat dat die afstand overbrugt.. maar goed, niet geschoten is altijd mis... hoe kan ik dat op een eenvoudige wijze doen? Apparaat weggooien en opnieuw aanmaken? K zie niet echt een andere manier, of wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
zou heel gek zijn, tegenover heb ik een buurman, maar die is vrij ver op leeftijd en verwacht ik niet dat hij hiermee bezig is en verder heb ik geen buren in zeker een kilometer.. dus kan me niet voorstellen dat dat die afstand overbrugt.. maar goed, niet geschoten is altijd mis... hoe kan ik dat op een eenvoudige wijze doen? Apparaat weggooien en opnieuw aanmaken? K zie niet echt een andere manier, of wel?
Hm idd gek dan. Gebruik je toevallig de beta/v2 Homey app misschien? Je kan namelijk per device (bijv je schakelaar) zien of er toch niet nog een flow is die je misschien over het hoofd ziet. Ik dacht eerst ook dat ik alles uit had gezet maar spontaan toch keuken lichten uitging en ik geen idee had hoe dat kon. Toen ik in de beta app keek zag ik dat er toch nog een flow was waarin ik keukenlichten uit deed.

Betreft opnieuw pairen, ja verwijderen en dan je device resetten en homey een nieuwe pair code genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:49
Na dit hele topic doorgelezen te hebben, heb ik besloten om toch niet voor een Homey te gaan, mede doordat vanaf v2 de desktop en de webapplicatie niet meer ondersteund worden. In plaats daarvan wacht ik op de ZipaTile 2 welke naar verwachting in januari uit zal komen. Deze zal dan, naast zwave en zigbee, ook de 433mhz en EnOcean protocollen ondersteunen. Het mooie touchscreen en de betere hardware is een voordeel, het aanmaken van rules via cloud (hoewel het device wel blijft functioneren zonder toegang tot de cloud) en de hogere prijs, en het ontbreken van een open app store een nadeel.

[ Voor 21% gewijzigd door witterholt op 26-11-2018 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tebbie schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:02:
[...]

Grote kans inderdaad. Ik herken dit direct. Bij mij gingen KaKu dingen destijds ook zomaar hun eigen weg. Ook mijn zonneschermen gingen open en dicht. Bleek door mijn vorige buurman te komen. Als je de mogelijk hebt, even opnieuw leren. Mijn zonneschermen konden dat niet. Gelukkig verhuisde de buurman niet veel later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjandijk162
witterholt schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:15:
Na dit hele topic doorgelezen te hebben, heb ik besloten om toch niet voor een Homey te gaan, mede doordat vanaf v2 de desktop en de webapplicatie niet meer ondersteund worden. In plaats daarvan wacht ik op de ZipaTile 2 welke naar verwachting in januari uit zal komen. Deze zal dan, naast zwave en zigbee, ook de 433mhz en EnOcean protocollen ondersteunen. Het mooie touchscreen en de betere hardware is een voordeel, het aanmaken van rules via cloud (hoewel het device wel blijft functioneren zonder toegang tot de cloud) en de hogere prijs, en het ontbreken van een open app store een nadeel.
Kan ik me goed voorstellen. Ik heb homey nu een half jaar draaien en het blijft een beetje onbevredigend. Bijna alle hardware kan ik aansluiten, wat een groot pluspunt is, maar om het zowel handig als betrouwbaar te laten werken kost veel tijd of is niet mogelijk. Neem bijvoorbeeld een Xiaomi bewegingssensor: meerdere flows nodig om deze simpel een lampje te laten schakelen.

Homey zou er goed aan doen om APPS te maken voor belangrijke zaken die het configureren veel eenvoudiger maken. Dan maakt de app de belangrijkste beslissingen en kan de eindgebruiker nog een paar parameters ingeven. Dan wordt het echt gebruiksvriendelijk

Bijvoorbeeld:

APP MOTION: Een app waar je lamp-sensor combinatie kunt maken met als opties: lamp laten dimmen voor uitschakelen, lamp laten schakelen afhankelijk van tijd, mogelijkheid tot meerdere sensors in 1 ruimte.

APP (ZONE)VERWARMING: App om afzonderlijke ruimtes in een huis te verwarmen met radiatorknoppen en sensors

APP ALARM: App om huis te beveiligen met motion/raam/deur sensor en alarm.

Dit zijn allemaal zaken waar beter 1 goed programmeur een goede oplossing voor kan maken in plaats dat elke gebruiker zelf grote hoeveelheden flows (met meer en minder succes) in elkaar gaat flansen.

[ Voor 5% gewijzigd door arjandijk162 op 27-11-2018 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arjandijk162 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:25:
[...]

Kan ik me goed voorstellen. Ik heb homey nu een half jaar draaien en het blijft een beetje onbevredigend. Bijna alle hardware kan ik aansluiten, wat een groot pluspunt is, maar om het zowel handig als betrouwbaar te laten werken kost veel tijd of is niet mogelijk. Neem bijvoorbeeld een Xiaomi bewegingssensor: meerdere flows nodig om deze simpel een lampje te laten schakelen.

Homey zou er goed aan doen om APPS te maken voor belangrijke zaken die het configureren veel eenvoudiger maken. Dan maakt de app de belangrijkste beslissingen en kan de eindgebruiker nog een paar parameters ingeven. Dan wordt het echt gebruiksvriendelijk

Bijvoorbeeld:

APP MOTION: Een app waar je lamp-sensor combinatie kunt maken met als opties: lamp laten dimmen voor uitschakelen, lamp laten schakelen afhankelijk van tijd, mogelijkheid tot meerdere sensors in 1 ruimte.

APP (ZONE)VERWARMING: App om afzonderlijke ruimtes in een huis te verwarmen met radiatorknoppen en sensors

APP ALARM: App om huis te beveiligen met motion/raam/deur sensor en alarm.

Dit zijn allemaal zaken waar beter 1 goed programmeur een goede oplossing voor kan maken in plaats dat elke gebruiker zelf grote hoeveelheden flows (met meer en minder succes) in elkaar gaat flansen.
Wat is het verschil met flows maken ten op zichte van de app functionaliteit? Het doel van Homey is nou juist om de connectie te leggen met je apparaten en vervolgens de gebruiker zelf te laten bepalen wat er moet gebeuren. Immers dat is voor iedere situatie anders.

Wat mooi zou zijn is dat mensen een flow kunnen exporteren zodat anderen die weer kunnen importeren, aanpassen aan hun voorkeuren ( andere lampen) en op die manier hergebruiken. Maar ook daar ga je dan weer tegen het probleem aanlopen dat mensen altijd bepaalde zaken moeten aanpassen.

Een andere oplossing zou zijn om een app te maken waarbij je via een wizard naar een flow gaat worden gepushed.. Maar of dat nou zo handig is?

p.s. er is al een alarm app.. die heet heimdall als ik mij niet vergis.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Gelukkig is er wel een community die een deel opvangt, maar ik heb het idee dat Athom daar nog wat beter mee zou kunnen samenwerken.

Zo is er recent een app gekomen voor het Motion stuk:
https://apps.athom.com/app/nl.ketra.devicetimer

En voor Alarm is er Heimdall:
https://apps.athom.com/app/com.uc.heimdall

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Webgnome schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:30:
[...]

Wat is het verschil met flows maken ten op zichte van de app functionaliteit? Het doel van Homey is nou juist om de connectie te leggen met je apparaten en vervolgens de gebruiker zelf te laten bepalen wat er moet gebeuren. Immers dat is voor iedere situatie anders.
Vergelijk het met Hue. Standaard stel je simpele zaken in en heb je Hue Labs met standaard dingen. Ik ben er niet heel bekend mee (lampen schakelen via Node-RED) maar bv in Hue Labs heb je "No motion no fuss" die ervoor zorgt dat als bewegingsmelder aan is de lampen op scene X aan zijn en als de bewegingsmelder uit gaat gaan de lampen terug naar de scene/stand van toen de motion sensor aan ging. Als gebruiker hiervan zul je dus maar de bewegingssensor(en) en scene bij aan hoeven aan te geven en de rest wordt automatisch geregeld. Maar toch heeft de Hue Bridge een vrij uitgebreide rule engine. Alleen zie je die als gebruiker niet en kun je die alleen "bedienen" via de web api. Wat de verschillende Hue apps met hun "standaard dingen" (zoals "No motion no fuss") dus doen is een set aan regels aanmaken die dat gedrag geven. Als power user kun je dus zelf volledige controle overal over hebben door zelf regels aan te maken, en standaard users kunnen hun wensen gewoon bij elkaar configureren. Het een sluit het ander dus niet uit. En het voorstel van @arjandijk162 kan dus ook bij Homey. Met een paar simpele klikken kun je iets als "als bewegingsmelder aan dan lampen aan, als bewegingsmelder uit dan lampen uit" instellen en onder water kan de Homey dan de flows aanmaken die je al dan niet ziet in de web ui / app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjandijk162
Webgnome schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:30:
[...]

Wat mooi zou zijn is dat mensen een flow kunnen exporteren zodat anderen die weer kunnen importeren, aanpassen aan hun voorkeuren ( andere lampen) en op die manier hergebruiken. Maar ook daar ga je dan weer tegen het probleem aanlopen dat mensen altijd bepaalde zaken moeten aanpassen.

Een andere oplossing zou zijn om een app te maken waarbij je via een wizard naar een flow gaat worden gepushed.. Maar of dat nou zo handig is?

p.s. er is al een alarm app.. die heet heimdall als ik mij niet vergis.
Ik moet zeggen dat ik flows soms nogal complex vindt. Er zit allerlei logica achter die nodig is om apparaten te laten samenwerken. Ik heb nu bijvoorbeeld 3 flows voor 1 motion sensor waarmee ik een externe variabele start die countdowntimer heet en die variabele moet dan if=0 het licht uitzetten. Totaal oninteressant voor mij. Leuk dat het kan, interessant dat het nodig is op de achtergrond, maar in eerste instantie hoeft het mij niet gemeld te worden.

Wat de UI mij moet laten zien is 1. Welke motion sensor 2. welke lamp 3. hoe lang aan? 4.Dag/nacht instelling gebruiken?

Dat dit heel simpel kan is te zien in de Hue App.

Een app kun je op de achtergrond nog anders laten reageren op verschillende sensoren (sommige sensoren schakelen niet uit of hebben geen lichtsensor). Je kunt dus genoeg intelligentie inbouwen zonder er een complex stelsel van rules (iig op de voorgrond) van te maken.

Een Wizard kan een richting zijn (op de Hue bridge worden ook scripts aangemaakt op basis van UI beslissingen), maar ik heb liever 1 motion omgeving waar ik mijn instellingen maak. Bij een Wizard moet je om aanpassingen te maken, toch vaak weer de flows/scripts gaan bewerken
millerman_sf schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:31:
Gelukkig is er wel een community die een deel opvangt, maar ik heb het idee dat Athom daar nog wat beter mee zou kunnen samenwerken.

Zo is er recent een app gekomen voor het Motion stuk:
https://apps.athom.com/app/nl.ketra.devicetimer

En voor Alarm is er Heimdall:
https://apps.athom.com/app/com.uc.heimdall
De motion app is slim en tijdsbesparend, maar het is ergens wel treurig dat als input de lamp/sensornaam wordt genomen en die wordt dan gesplitst in allerlei parameters. Het zou toch veel logischer zijn dat een motion device in zijn settings deze parameters heeft? Nu moet je de herkenbaarheid van je apparaten compromiteren voor functionaliteit.

Edit: Zeer eens met @RobertMe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
Ik snap dat je alles met flows kan doen en dat dat dat ook een beetje het idee was van Homey, maar vooral nu ze meer mainstream zijn geworden moeten een aantal zaken makkelijker. Een daarvan is zeker het bedienen van lampen door motion sensors. Het grote aantal flows dat je nodig hebt om een bewegingssensor een lamp te laten aan sturen is natuurlijk niet handig, vooral niet met een huis vol sensors en lampen...

Net geupdate naar .13 en dat ging best snel zonder problemen.

edit: wat ik wel heel erg mis is een app om een verwarming aan te sturen. Ik wil graag in sommige kamers mijn tado thermostaat kranen laten aansturen op basis van een schema, aanwezigheid en een externe temp sensor (aangezien de temp die gemeten wordt bij de kraan natuurlijk niet klopt voor de ruimte). Nu kan dit natuurlijk met flows maar je moet groot aantal flows maken, en dan ben je nog vrij beperkt met je schema.

Niet dat ik iets aan een app zou hebben aangezien Athom nog steeds de Tado app niet heeft gefixt.

[ Voor 35% gewijzigd door Greetoz op 27-11-2018 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Greetoz schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:06:
Ik snap dat je alles met flows kan doen en dat dat dat ook een beetje het idee was van Homey, maar vooral nu ze meer mainstream zijn geworden moeten een aantal zaken makkelijker. Een daarvan is zeker het bedienen van lampen door motion sensors. Het grote aantal flows dat je nodig hebt om een bewegingssensor een lamp te laten aan sturen is natuurlijk niet handig, vooral niet met een huis vol sensors en lampen...

Net geupdate naar .13 en dat ging best snel zonder problemen.
Ik vraag mij af 'het grote aantal flows'. Bij een standaard setup van melder aan = lamp aan, melder uit = lamp uit is toch een kwestie van 1 flow per device? Ik snap dat wanneer je veel devices hebt dat dat een 'probleem' is.

Inderdaad dit kan veel handiger door gebruik te maken van een zogenaamde setup wizard. Voor de programmeurs: Dit zou kunnen worden aangemaakt door een zgn wizard device aan te maken. Daarmee kun je dan een standaard wizard af laten gaan en als resultaat een dummy device dat de flows die aangemaakt zijn beheerd.. Zomaar een gedachtenspinsel

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
Webgnome schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:09:
[...]

Ik vraag mij af 'het grote aantal flows'. Bij een standaard setup van melder aan = lamp aan, melder uit = lamp uit is toch een kwestie van 1 flow per device? Ik snap dat wanneer je veel devices hebt dat dat een 'probleem' is.

Inderdaad dit kan veel handiger door gebruik te maken van een zogenaamde setup wizard. Voor de programmeurs: Dit zou kunnen worden aangemaakt door een zgn wizard device aan te maken. Daarmee kun je dan een standaard wizard af laten gaan en als resultaat een dummy device dat de flows die aangemaakt zijn beheerd.. Zomaar een gedachtenspinsel
Dan heb je nog lampen die alleen aan moeten als het donker is (extra flow). Ook wil je niet dat de lamp gelijk weer uit gaat als de motion weg is (timer flow). Dus dan kom toch op een groter aantal flows, dat x 8 ofzo... Als je dan ook nog wil regelen dat een lamp niet uit gaat als je bijvoorbeeld zelf de schakelaar hebt omgezet is het einde helemaal zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Greetoz schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:13:
[...]

Dan heb je nog lampen die alleen aan moeten als het donker is (extra flow). Ook wil je niet dat de lamp gelijk weer uit gaat als de motion weg is (timer flow). Dus dan kom toch op een groter aantal flows, dat x 8 ofzo... Als je dan ook nog wil regelen dat een lamp niet uit gaat als je bijvoorbeeld zelf de schakelaar hebt omgezet is het einde helemaal zoek.
Inderdaad ben het helemaal met je eens dat dit soort 'standaard' zaken makkelijker te implementeren zouden moeten zijn. Vandaar ook mijn 'voor programmeurs' kopje. Weet namelijk helemaal niet of het via de api mogelijk is om een flow aan te laten maken

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
arjandijk162 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:52:
De motion app is slim en tijdsbesparend, maar het is ergens wel treurig dat als input de lamp/sensornaam wordt genomen en die wordt dan gesplitst in allerlei parameters. Het zou toch veel logischer zijn dat een motion device in zijn settings deze parameters heeft? Nu moet je de herkenbaarheid van je apparaten compromiteren voor functionaliteit.
Helemaal mee eens hoor, het is suboptimaal en zou prima standaardfunctionalteit mogen zijn. Maar het is een eerste begin, wie weet wordt het nog beter doorontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
millerman_sf schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:27:
[...]

Helemaal mee eens hoor, het is suboptimaal en zou prima standaardfunctionalteit mogen zijn. Maar het is een eerste begin, wie weet wordt het nog beter doorontwikkeld.
Ik vraag me af of dat uberhaubt mogelijk is. Ik heb dat soort functionaliteit in nog geen enkele app gezien. Ik bedoel een user interface waar je verschillende apparaten kunt benoemen en kunt vertellen wat ze met elkaar zouden moeten doen.

Elke app die ik tot nu toe heb gezien praat met een apparaat/webservice en geeft een apparaat met parameters vrij voor een flow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:10
arjandijk162 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:44:
[...]

Ik vraag me af of dat uberhaubt mogelijk is. Ik heb dat soort functionaliteit in nog geen enkele app gezien. Ik bedoel een user interface waar je verschillende apparaten kunt benoemen en kunt vertellen wat ze met elkaar zouden moeten doen.

Elke app die ik tot nu toe heb gezien praat met een apparaat/webservice en geeft een apparaat met parameters vrij voor een flow
Zipato en de Fibaro HC2 hebben bv een standaard alarm en klimaat systeem. Hiermee kun je met enkele klikken een alarm maken.

Maar voor beweging en dan lamp bij een bepaalde lux dat is inderdaad nog niet simpel in elkaar te klikken.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklydreaming
Zipato en de Fibaro HC2 hebben bv een standaard alarm en klimaat systeem. Hiermee kun je met enkele klikken een alarm maken.
Met Heimdall app klik je ook in 2 minuten een alarm systeem in elkaar.
Maar voor beweging en dan lamp bij een bepaalde lux dat is inderdaad nog niet simpel in elkaar te klikken
Ik zie niet zo goed wat daar moeilijk aan is. Wellicht snap ik je niet.

Sensor AAN --> Lux kleiner dan x --> Lamp AAN

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NtbRjPP/Capture.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door darklydreaming op 27-11-2018 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
darklydreaming schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:24:
[...]

Met Heimdall app klik je ook in 2 minuten een alarm systeem in elkaar.

[...]

Ik zie niet zo goed wat daar moeilijk aan is. Wellicht snap ik je niet.

Sensor AAN --> Lux kleiner dan x --> Lamp AAN

[Afbeelding]
Daarom zijn er twee soorten gebruikers. De een waardeert "nerd mode", de ander wil dat het gewoon werkt zonder allerlei flows voor je te zien voordat je ze aanmaakt.

In jouw script gaat de lamp nog niet uit, wordt geen rekening gehouden met een sensor die een beetje vertraging nodig heeft voor hij weer activeert en alle andere eigenschappen die een motion script nodig heeft. Dat past in veel gevallen niet in 1 en ook niet in 2 flows.

[ Voor 19% gewijzigd door arjandijk162 op 27-11-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklydreaming
Daarom zijn er twee soorten gebruikers. De een waardeert "nerd mode", de ander wil dat het gewoon werkt zonder allerlei flows voor je te zien voordat je ze aanmaakt.
Ik vind flows 'in elkaar klikken' geen nerd-mode. Dan denk ik meer aan LUA scripting oid. Maar dat is mijn bescheiden mening.
In jouw script gaat de lamp nog niet uit, wordt geen rekening gehouden met een sensor die een beetje vertraging nodig heeft voor hij weer activeert en alle andere eigenschappen die een motion script nodig heeft. Dat past in veel gevallen niet in 1 en ook niet in 2 flows.
Dat klopt. Er is ook een flow om het licht uit te schakelen.
Ik vind dat prima, dan heb je ook controle over wanneer er wat gebeurt.
Sommige ruimtes wil ik licht pas uit 60 seconden na laatste beweging, andere ruimtes mag het licht direct uit na laatste beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
darklydreaming schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:35:
[...]

Ik vind flows 'in elkaar klikken' geen nerd-mode. Dan denk ik meer aan LUA scripting oid. Maar dat is mijn bescheiden mening.
Die grens is natuurlijk voor elk mens anders. Voor de een is het nu eenmaal makkelijker om "logisch" te denken dan de ander. Er zullen ook voldoende mensen zijn die flows al "programmeren" vinden waar bij jou de grens van "programmeren" dan waarschijnlijk pas bij LUA of iets dergelijks ligt.
En nu nog een flows die het licht ook uit schakelt als er voldoende (omgevings)licht is. Of gaat 's ochtens het licht pas uit als je de ruimte verlaat?
Sommige ruimtes wil ik licht pas uit 60 seconden na laatste beweging, andere ruimtes mag het licht direct uit na laatste beweging.
Niet direct op jou gericht. Maar ik vind het altijd grappig hoe er met timers wordt gewerkt in de zin van "als er geen beweging is dan na X seconden het licht uit" terwijl de meeste sensors uberhaupt pas rapporteren dat er geen beweging is na een bepaalde tijd. De Fibaro sensoren noemen dit een "annuleringstijd". Pas als er de ingestelde annuleringstijd geen beweging is geweest stuurt deze een "bewegingsalarm uit" melding. I.p.v. een timer in Homey kun je de annuleringstijd van de sensor dus ook 1 minuut langer zetten.

Het enige voordeel van timers in Homey is dat je verschillende "annuleringstijden" kunt hanteren op basis van condities (doe 's morgens na 10 seconden geen beweging het licht uit en 's avonds na 5 minuten geen beweging, bij wijze van). Maar ik denk niet dat dat iets is wat in de praktijk vaak voor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklydreaming
En nu nog een flows die het licht ook uit schakelt als er voldoende (omgevings)licht is. Of gaat 's ochtens het licht pas uit als je de ruimte verlaat?
Bij mij zijn vrijwel alle flows obv beweging. Alleen woonkamer niet, daar gaat lamp ook uit als lux groter dan X. Het zijn alles bij elkaar redelijk veel flows. Voor mij persoonlijk geen probleem, zo heb ik controle over alles wat er gebeurt.
Niet direct op jou gericht. Maar ik vind het altijd grappig hoe er met timers wordt gewerkt in de zin van "als er geen beweging is dan na X seconden het licht uit" terwijl de meeste sensors uberhaupt pas rapporteren dat er geen beweging is na een bepaalde tijd. De Fibaro sensoren noemen dit een "annuleringstijd". Pas als er de ingestelde annuleringstijd geen beweging is geweest stuurt deze een "bewegingsalarm uit" melding. I.p.v. een timer in Homey kun je de annuleringstijd van de sensor dus ook 1 minuut langer zetten.

Het enige voordeel van timers in Homey is dat je verschillende "annuleringstijden" kunt hanteren op basis van condities (doe 's morgens na 10 seconden geen beweging het licht uit en 's avonds na 5 minuten geen beweging, bij wijze van). Maar ik denk niet dat dat iets is wat in de praktijk vaak voor komt.
Klopt, ik heb de annuleringstijd van de sensoren vrij kort staan. Met timers bepaal ik per ruimte of het licht nog iets langer aan moet blijven of direct uit mag.

Als je annuleringstijd langer zet, ben je inderdaad minder flexibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjandijk162
darklydreaming schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:35:
[...]

Ik vind dat prima, dan heb je ook controle over wanneer er wat gebeurt.
Vanuit gemak perspectief vind ik die werkwijze persoonlijk grote onzin. Je hebt een schakelaar. Waarom heeft de schakelaar niet 1 hele simpele optie: welk apparaat? Hier in huis zitten 42 lichtschakelaars. Als ik elk via Homey zou sturen, dan heb ik dus al 42 (of 84 als het aan/uit schakelaars zijn) flows zonder dat er enige intelligentie in mijn systeem zit. Dit is naar mijn mening "clutter". Voor geavanceerdere dingen kun je dan alsnog een script gebruiken.

Ik denk dat dit een voorbeeld is van opties stoppen waar ze horen:
Afbeeldingslocatie: https://photos5.appleinsider.com/gallery/23380-29426-Image-32-l.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door arjandijk162 op 27-11-2018 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklydreaming
De Fibaro sensoren noemen dit een "annuleringstijd".
Qua Fibaro bewegingssensoren heb ik nog wel wat issues, bijv:
ON en OFF signaal komt niet altijd door.
Sensoren geven vaak 'Tamper Alarm' terwijl er niets gebeurt.
In het algemeen: Fibaro motion sensoren werken bij mij niet vlekkeloos icm Homey.
Aeotec sensoren geen enkel probleem (zowel via USB als batterij geen problemen)

Zelfde Fibaro sensoren in Fibaro Home Center geven 0 problemen. Draaien weken lang probleemloos.

Ligt het aan mij of hebben meer mensen issues met Fibaro motion sensoren icm Homey?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arjandijk162 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:56:
[...]

Vanuit gemak perspectief vind ik die werkwijze persoonlijk grote onzin. Je hebt een schakelaar. Waarom heeft de schakelaar niet 1 hele simpele optie: welk apparaat? Hier in huis zitten 42 lichtschakelaars. Als ik elk via Homey zou sturen, dan heb ik dus al 42 (of 84 als het aan/uit schakelaars zijn) flows zonder dat er enige intelligentie in mijn systeem zit. Dit is naar mijn mening "clutter". Voor geavanceerdere dingen kun je dan alsnog een script gebruiken
Daarom moet je ook alles automatiseren, dan heb je niet zoveel schakelaars :+

On a serious note:
Uiteindelijk heb je die complexiteit toch. Nu heb je ook een hele berg draden door de muur lopen waar logica in zit. Als je nu schakelaars en lampen aan elkaar kunt koppelen in Homey zonder flows heb je ook nog steeds 42 "connecties" (/"draden") van schakelaar naar lamp(en).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklydreaming

Vanuit gemak perspectief vind ik die werkwijze persoonlijk grote onzin. Je hebt een schakelaar. Waarom heeft de schakelaar niet 1 hele simpele optie: welk apparaat? Hier in huis zitten 42 lichtschakelaars. Als ik elk via Homey zou sturen, dan heb ik dus al 42 (of 84 als het aan/uit schakelaars zijn) flows zonder dat er enige intelligentie in mijn systeem zit. Dit is naar mijn mening "clutter". Voor geavanceerdere dingen kun je dan alsnog een script gebruiken.
Gelukkig heb ik niet zo'n groot huis als jij ;-)

Ik werk er zelf niet mee, maar je kunt in Zwave toch ook bewegingssensoren en schakelaars/dimmers koppelen. Beweging AAN --> Licht AAN, zonder dat je daarvoor een Flow in Homey nodig hebt.
Kun je waarschijnlijk geen voorwaarden aan hangen, maar dat lijkt me ook niet nodig voor iedere ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
darklydreaming schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:59:
[...]

Qua Fibaro bewegingssensoren heb ik nog wel wat issues, bijv:
ON en OFF signaal komt niet altijd door.
Sensoren geven vaak 'Tamper Alarm' terwijl er niets gebeurt.
In het algemeen: Fibaro motion sensoren werken bij mij niet vlekkeloos icm Homey.
Aeotec sensoren geen enkel probleem (zowel via USB als batterij geen problemen)

Zelfde Fibaro sensoren in Fibaro Home Center geven 0 problemen. Draaien weken lang probleemloos.

Ligt het aan mij of hebben meer mensen issues met Fibaro motion sensoren icm Homey?
Qua "rapporteren niet" kan ik je probleem niet bevestigen. Ik heb laatst wel eens gezien dat het tamper alarm aan stond (in Homey) maar verder niet naar gekeken dus durf ook niet te bevestigen of dat kwam door een gemiste "uit" of dat het spontaan aan was gegaan of zo.
darklydreaming schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:04:
[...]

Gelukkig heb ik niet zo'n groot huis als jij ;-)

Ik werk er zelf niet mee, maar je kunt in Zwave toch ook bewegingssensoren en schakelaars/dimmers koppelen. Beweging AAN --> Licht AAN, zonder dat je daarvoor een Flow in Homey nodig hebt.
Kun je waarschijnlijk geen voorwaarden aan hangen, maar dat lijkt me ook niet nodig voor iedere ruimte.
Bijkomend voordeel van direct associations is ook nog eens dat het werkt zonder controller. Dus als je Homey down is werken de schakelaars nog steeds.
Edit: ik vermoed alleen dat direct associations niet lekker werken als je het gaat gebruiken bij bewegingsmelders. Met 1 melder zal het goed gaan, maar meer bewegingsmelders in 1 ruimte zal het licht lijkt mij uit gaan als de een geen beweging meer ziet maar de nader nog wel (oftewel: de eerste sensor die "uit" gaat zet ook de lampen uit)

[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 27-11-2018 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor wat betreft het vraagstuk over het groot aantal flows en hoe daarmee om te gaan. Zoals aangegeven is het voor iedereen een beetje anders. En zou het fijn zijn als er een aantal wizards in Homey komen waarmee je makkelijk standaard flows af kunt vangen.

Maar dan blijft je altijd nog de nazorg houden. Want stel je hebt dus 42 schakelaars en je hebt die allemaal leuk via wizards in elkaar geklikt. En er moet er een veranderen? Hoe doen andere systemen dat? Moet je dan weer helemaal die wizard door? Of is het een kwestie van die flow/'scene' aanpassen en vervolgens daarin aangeven dat voor schakelaar 27 deze wizard niet geldig is?
[...]

Ik denk dat dit een voorbeeld is van opties stoppen waar ze horen:
[Afbeelding]
de afbeeldingen die je hier laat zien zijn natuurlijk eigenlijk gewoon andere schil om het flow gedeelte heen. Is waarschijnlijk voor veel mensen logischer te begrijpen dit terwijl er eigenlijk niks anders aan is.

[ Voor 43% gewijzigd door Webgnome op 27-11-2018 12:39 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Webgnome schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:33:
Voor wat betreft het vraagstuk over het groot aantal flows en hoe daarmee om te gaan. Zoals aangegeven is het voor iedereen een beetje anders. En zou het fijn zijn als er een aantal wizards in Homey komen waarmee je makkelijk standaard flows af kunt vangen.

Maar dan blijft je altijd nog de nazorg houden. Want stel je hebt dus 42 schakelaars en je hebt die allemaal leuk via wizards in elkaar geklikt. En er moet er een veranderen? Hoe doen andere systemen dat? Moet je dan weer helemaal die wizard door? Of is het een kwestie van die flow/'scene' aanpassen en vervolgens daarin aangeven dat voor schakelaar 27 deze wizard niet geldig is?
Wie had het over wizards? :P Je kunt het ook zo maken dat je of een lamp "bewerkt" en daar schakelaars kunt selecteren die de lamp aan/uit zetten, of andersom, en je bij een schakelaar selecteert welke lamp die moet aan/uit zetten. Dan heb je het dus gewoon over een lijst van items waarbij je iets aan of uit zet.

Daarnaast zou het denk ik ook handig zijn als Homey van zichzelf scenes/groepen ondersteund (hetzelfde als Hue, maar AFAIK kan Home Assistant dat ook). En ook dan zou je dus bij een schakelaar kunnen zeggen om een bepaalde scene te activeren. Dit hoeft dus echt niet via een wizard met meerdere pagina's/stappen gedaan te worden. Uiteindelijk hoef je in het basis scenario (knop X zet lampen Y aan) niet heel veel instelbaar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb net even zitten kijken hoe dat in de Hue ap gaat en dat werkt wel handig inderdaad. Ben alleen bang dat dat nog wel even gaat duren voordat daar support voorkomt. Laten we eerst maar even wachten op 2.0

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
RobertMe schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:39:
[...]

Wie had het over wizards? :P Je kunt het ook zo maken dat je of een lamp "bewerkt" en daar schakelaars kunt selecteren die de lamp aan/uit zetten, of andersom, en je bij een schakelaar selecteert welke lamp die moet aan/uit zetten. Dan heb je het dus gewoon over een lijst van items waarbij je iets aan of uit zet.

Daarnaast zou het denk ik ook handig zijn als Homey van zichzelf scenes/groepen ondersteund (hetzelfde als Hue, maar AFAIK kan Home Assistant dat ook). En ook dan zou je dus bij een schakelaar kunnen zeggen om een bepaalde scene te activeren. Dit hoeft dus echt niet via een wizard met meerdere pagina's/stappen gedaan te worden. Uiteindelijk hoef je in het basis scenario (knop X zet lampen Y aan) niet heel veel instelbaar te hebben.
Dit klinkt inderdaad als een goede richting. Is het eigenlijk mogelijk momenteel om Apps te maken met een UI in Homey? Ik zie hoogstens een paar settings. Wellicht als je de UI hebt van countdown met de optie om devices te kiezen en te koppelen, dan kun je iets bewerkstelligen. Het zou wel fijn zijn als er niet weer een losse app/website hoeft te worden opgezet voor deze functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
RobertMe schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:07:
[...]

Qua "rapporteren niet" kan ik je probleem niet bevestigen. Ik heb laatst wel eens gezien dat het tamper alarm aan stond (in Homey) maar verder niet naar gekeken dus durf ook niet te bevestigen of dat kwam door een gemiste "uit" of dat het spontaan aan was gegaan of zo.

[...]

Bijkomend voordeel van direct associations is ook nog eens dat het werkt zonder controller. Dus als je Homey down is werken de schakelaars nog steeds.
Edit: ik vermoed alleen dat direct associations niet lekker werken als je het gaat gebruiken bij bewegingsmelders. Met 1 melder zal het goed gaan, maar meer bewegingsmelders in 1 ruimte zal het licht lijkt mij uit gaan als de een geen beweging meer ziet maar de nader nog wel (oftewel: de eerste sensor die "uit" gaat zet ook de lampen uit)
Voordeel is dat er bijna geen delay is, maar je bent heel inflexibel met instellen. Daarnaast ben je dan op 2 plaatsen het gedrag van een schakelaar aan het beinvloeden in in Homey kun je niet zeggen "if direct association=on". Daarnaast werkt het niet als je Zwave en Zigbee door elkaar gebruikt

[ Voor 3% gewijzigd door arjandijk162 op 27-11-2018 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arjandijk162 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:00:
[...]

Dit klinkt inderdaad als een goede richting. Is het eigenlijk mogelijk momenteel om Apps te maken met een UI in Homey?
Ja dat kan kijk maar naar zaken als countdown en dergelijke. Die hebben een simpele ui. Je kunt die zo moeilijk maken als je zelf wil. Het is hier alleen niet een kwestie van een ui in elkaar zetten maar meer ook support voor de manier waarop dat het moet gaan werken. Als je als gebruiker naar settings->appsettings->appui moet gaan is dat niet handig. Wat je wil is denk ik een device toevoegen zoals je nu ook doet maar dan daar een aangepaste UI in toveren. En dat kan maar het is dan de vraag of dat je flows kunt aanmaken en dat kan volgens mij met de api niet.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Webgnome schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:53:
[...]

Ja dat kan kijk maar naar zaken als countdown en dergelijke. Die hebben een simpele ui. Je kunt die zo moeilijk maken als je zelf wil. Het is hier alleen niet een kwestie van een ui in elkaar zetten maar meer ook support voor de manier waarop dat het moet gaan werken. Als je als gebruiker naar settings->appsettings->appui moet gaan is dat niet handig. Wat je wil is denk ik een device toevoegen zoals je nu ook doet maar dan daar een aangepaste UI in toveren. En dat kan maar het is dan de vraag of dat je flows kunt aanmaken en dat kan volgens mij met de api niet.
Als je het als apparaat gaat doen ben je weer heel beperkt. Je kunt wel zelf pagina's maken voor in de wizard, maar de settings pagina van het apparaat kun je niet zelf maken (IIRC kun je wel aangeven welke setting velden er zijn, maar je kunt ze niet zelf weergeven/zelf opbouwen).

Qua API. De gewone SDK kun je inderdaad niks met flows doen (behalve dan flowcards definiëren zodat de gebruiker die in een flow kan zetten). Met de WebAPI kun je dan waarschijnlijk weer wel flows maken (want Flowmey gebruikt ook die API en neem aan dat je daar flows kunt aanmaken). Alleen wil niemand (denk ik :P) de Web API gebruiken. De Web API 2.0 waar veel in kan/gedocumenteerd is behoort namelijk niet tot Homey 2.0 (lekker duidelijk). Homey 2.0 krijgt een "Web API 2.1" waarin zoveel veranderd is dat je eigenlijk net zo goed opnieuw kunt beginnen. Nu nog iets heel uitgebreids bouwen op basis van Web API 2(.0) is dus weggegooide tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaqer
Hier wordt veel gesproken over apps en flows maar eigenlijk zit daar wel een interessante vraag voor @WeeJeWel in: er is een limiet van 15 apps voordat je de waarschuwing krijgt dat je teveel apps hebt geinstalleerd. Maar waarom is die er niet voor Flows? Of is die er wel maar heb ik die nog niet bereikt? En is daarmee het gebruiken van veel flows efficiënter dan het installeren van een handige app?

Je ziet bijvoorbeeld apps als Heimdall en die motion app die handige functionaliteit bieden die voor het grootste gedeelte ook te ondervangen zou zijn met flows. Ik kies er nu dan ook in sommige gevallen voor om die apps niet te installeren en alles in flows te bouwen. Daarmee krijg ik misschien 20 flows, maar het scheelt mij 1 app te installeren. Dat is natuurlijk niet handig, maar wel goed om je aantal apps laag te houden en een waarschuwing van teveel apps te voorkomen.

Noot: ik besef dat de waarschuwing op zichzelf alleen een waarschuwing is dat het trager zou kunnen worden en dat dit niet ook direct het geval is.

[ Voor 8% gewijzigd door Tweaqer op 27-11-2018 17:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:35
Apps nemen altijd een stukje geheugen in omdat ze altijd aan staan. Flows zijn heel klein en nemen alleen performance (meer CPU dan geheugen) in wanneer ze worden gestart.

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WeeJeWel schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 17:46:
Apps nemen altijd een stukje geheugen in omdat ze altijd aan staan. Flows zijn heel klein en nemen alleen performance (meer CPU dan geheugen) in wanneer ze worden gestart.
Maar een app als Heimdal of die motion app zullen gebruik maken van de web api met capability listeners. Ook die zullen toch juist alleen iets doen als die capability veranderd. Of is de Web API pull based?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
RobertMe schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 18:09:
[...]

Maar een app als Heimdal of die motion app zullen gebruik maken van de web api met capability listeners. Ook die zullen toch juist alleen iets doen als die capability veranderd. Of is de Web API pull based?
De Web API is push-pased, dus de footprint van zo'n app is ca. 30 tot 50 MB geheugen, afhankelijk van hoeveel devices je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WeeJeWel schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 18:11:
[...]

De Web API is push-pased, dus de footprint van zo'n app is ca. 30 tot 50 MB geheugen, afhankelijk van hoeveel devices je hebt.
Maar volgens mij erkenden jullie daarvan ook dat dat veeels teveel geheugen was? Ook gezien een tijdje terug mijn vraag m.b.t. een 'lege' app die de Web API gebruikt al over de limiet (/waarschuwing) heen gaat. En dat jullie dat op termijn dus ook willen aanpakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeeJeWel
Ja, node-athom-api is nu nog niet heel netjes qua geheugengebruik. Dat gaan we zeker proberen te verlagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjalabert
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 14:55
Ik ruik 2.0 aankomen. Kijken of hij in het schoentje ligt volgende week. Leg de worteltjes al klaar voor Sint @WeeJeWel

Wie met één vinger naar een ander wijst, wijst met drie vingers naar zichzelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 14:31
Ik heb nu een Google Home(y) Mini. Je hoort te commando's door te kunnen sturen via Hey Google tell Homey to ..
Maar steeds als ik dat doe krijg ik een of andere vage melding over Harmony. Zelfs als ik via Google Home geprogrammeerde Routines werk dan krijg ik die melding.
Ik heb de homey app als eens geunlinked uit Google Home en 'm opnieuw toegoevoegd, maar toch werkt het nog niet. Iemand nog een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 12:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

Heb ik in het begin ook even gehad, schijnbaar lijkt "Harmony" nogal op "Homey". Bij mij ging het na een aantal keren heel erg duidelijk en gearticuleerd "Homey" uitspreken echter wel goed, misschien dat ie toen mijn stem beter is gaan herkennen als ik "Homey" zei? Het is in ieder geval een poging waard om te proberen :)
Tranze schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:52:
Ik heb nu een Google Home(y) Mini. Je hoort te commando's door te kunnen sturen via Hey Google tell Homey to ..
Maar steeds als ik dat doe krijg ik een of andere vage melding over Harmony. Zelfs als ik via Google Home geprogrammeerde Routines werk dan krijg ik die melding.
Ik heb de homey app als eens geunlinked uit Google Home en 'm opnieuw toegoevoegd, maar toch werkt het nog niet. Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stomme vraag misschien maar doet de preview-app ook gps/presence eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 15:48

Stekeltje

Nothing to see here move along

Tranze schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:52:
Google zelf spreekt het uit als 'Ho-mee' in plaats van hoe ik het zeg 'Ho-mie' misschien dat je daar nog wat mee kan spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-07 09:51

j1nx

Geek - Enjoying life

Deze site kan vaak uitkomst bieden;

http://www.speech.cs.cmu....cmudict?in=+tell+Homey+to

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 14:31
Ik zal nog eens wat pogingen wagen, bedankt voor de tips! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdh009
  • Laatst online: 22:24

jdh009

FP ProMod
jdh009 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 23:56:
Heb de afgelopen tijd flink wat flows aan kunnen maken maar zit nog altijd met eentje die niet lukt omdat de techniek niet meewerkt. Ik heb een flow aangemaakt waarmee ik een foto (van de voordeur) kan sturen naar mezelf inclusief een notificatie dat er post bezorgt is. Dit wil ik doen met behulp van een van een raam/deursensor. Helaas krijg ik het niet goed werkend wanneer ik het monteer onder de klep van of in de brievenbus. De brievenbus is gemaakt van metaal waardoor het signaal mijn homey niet haalt (Faraday-kooi?). Philio en Neo Coolcam konden buiten de brievenbus wel de flow starten maar ze kregen het in de brievenbus niet voor elkaar. Heeft een van jullie een zelfde soort brievenbus met sensor? Zou dit ook anders opgelost kunnen worden?

Een nieuwe brievenbus is geen een optie. De sensors die ik had zijn ondertussen ergens anders gebruikt waardoor een nieuw model geen probleem is.

[Afbeelding]
Plaatje ter illustratie van het model en type
Het project om de brievenbus aan Homey te koppelen in combinatie met een sensor is eindelijk afgerond. Uiteindelijk met een Xiaomi Aqara shock/motion sensor gebruikt die wel een goed bereik heeft en werkend in de klep geplakt kon worden.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

jdh009 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 14:15:
[...]

Het project om de brievenbus aan Homey te koppelen in combinatie met een sensor is eindelijk afgerond. Uiteindelijk met een Xiaomi Aqara shock/motion sensor gebruikt die wel een goed bereik heeft en werkend in de klep geplakt kon worden.
Loop je geen risico dat ze em jatten?
Bij mij kunnen ze alleen bij het magneetje. En zelfs daarvan hoop ik dat ze ervan afblijven.
Het bereik is bij mij geen issue.

2k op west bij Pv Output

• jdh009
  • Laatst online: 22:24

jdh009

FP ProMod
Geurt-kun schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:30:
[...]

Loop je geen risico dat ze em jatten?
Bij mij kunnen ze alleen bij het magneetje. En zelfs daarvan hoop ik dat ze ervan afblijven.
Het bereik is bij mij geen issue.
Hij zit goed vast maar als de sensor alsnog gejat word ben ik een sensor van 10 euro kwijt. Gelukkig hangt mijn brievenbus binnen het bereik van de beveiligingscamera, dus zie ik wie er zo sneu is om zoiets te doen. Lijkt me al met al niet de moeite waard maar mocht het toch gebeuren zal ik even moeten kijken of ik iets anders moet verzinnen.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• Krize18
  • Laatst online: 13-06 18:04
Even een raad vragen: ik zou graag een domotica sturing willen aankopen en de Homey interesseert me heel erg. Goede support en updates en van de Noorderburen :)

Op dit moment heb ik nog niet veel kaas gegeten van domotica, maar 1 van de voorwaarden is dat ik mijn alarmsysteem kan koppelen aan de Homey, om hier ook bepaalde acties mee te triggeren. Fibaro heeft een module om aan te sluiten op het alarm (Jablotron 100, de module van Fibaro is FGBS-001), maar werkt dit dan ook met Homey? Normaal wel aangezien deze module met Z-Wave werkt, maar ik zou graag zeker willen zijn.

Hier trouwens een link naar een artikel hoe de Jablotron te koppelen aan Fibaro - en hopelijk ook aan Homey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Krize18 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:27:
Even een raad vragen: ik zou graag een domotica sturing willen aankopen en de Homey interesseert me heel erg. Goede support en updates en van de Noorderburen :)

Op dit moment heb ik nog niet veel kaas gegeten van domotica, maar 1 van de voorwaarden is dat ik mijn alarmsysteem kan koppelen aan de Homey, om hier ook bepaalde acties mee te triggeren. Fibaro heeft een module om aan te sluiten op het alarm (Jablotron 100, de module van Fibaro is FGBS-001), maar werkt dit dan ook met Homey? Normaal wel aangezien deze module met Z-Wave werkt, maar ik zou graag zeker willen zijn.

Hier trouwens een link naar een artikel hoe de Jablotron te koppelen aan Fibaro - en hopelijk ook aan Homey.
volgens de Fibaro App zou het wel gesupport moeten zijn. Je zou eens bij de community moeten polsen of iemand deze use-case al eens heeft toegepast.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

jdh009 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:25:
[...]

Hij zit goed vast maar als de sensor alsnog gejat word ben ik een sensor van 10 euro kwijt. Gelukkig hangt mijn brievenbus binnen het bereik van de beveiligingscamera, dus zie ik wie er zo sneu is om zoiets te doen. Lijkt me al met al niet de moeite waard maar mocht het toch gebeuren zal ik even moeten kijken of ik iets anders moet verzinnen.
EUR 10,00 dat verandert de zaak.
Ik heb 2,5 maal zoveel betaald.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Krize18 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:27:

Ga je goed inlezen over huis automatisering (lees de verschillende protocollen en hardware), lees je in over Homey, Home Assistant, Domoticz etc etc en bekijk wat je nodig hebt in je huis (hierin kan niemand een keuze voor je maken.) Wellicht heb je bijvoorbeeld aan een Google Home genoeg?

Mocht je Homey overwegen lees dan dit topic eens rustig door, de blogs van Athom en bekijk vooral de visie die ze anderhalf jaar geleden aangekondigd hebben waarvan nu de eerste (nog geen positieve) geluiden vanuit Alpha komen over Homey (OS) 2.0 welke volgens de laatste blog volgende maand eindelijk beschikbaar zou moeten komen maar waardoor je je automatisering volledig vanaf je telefoon moet doen ((nog) geen tablet ondersteuning en geen webui meer)

Note:
Konnected zegt dat ze aan bijna aan alle huidige bedrade alarminstallatie te koppelen zijn en deze daardoor slim kunnen maken. (Heb er zelf een besteld dus kan nog geen persoonlijk oordeel geven) Voor Domoticz, smartthings en Home Assistant is er al een app maar dit zou dan ook voor Homey gemaakt kunnen/moeten worden maar wellicht is dat nog een optie als je wat handig bent met het maken van een app :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krize18
  • Laatst online: 13-06 18:04
Bedankt beiden! Heb wat literatuur voor dit weekend :)

Bedoeling is om zo veel mogelijk te automatiseren in huis. Op dit moment zijn er enkel Hue lampen aanwezig, maar het uiteindelijke doel gaat tot bijvoorbeeld automatisch sluiten van blinds aan de zonnekant op dat moment bij een bepaalde temperatuur in de woonkamer. Dit weekend eens systemen met elkaar vergelijken ;)

@lubbertkramer Helaas niet handig in het maken van apps. Maar moest ik een oplossing vinden zal ik ze sowieso sharen.

[ Voor 80% gewijzigd door Krize18 op 30-11-2018 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akumu22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-12-2024
Inmiddels is ook 1.5.13 bij mij geland en moet zeggen dat dit de stabiliteit wel ten goede is gekomen. afgelopen weken erg vaak last gehad dat homey niet te benaderen was, lampen niet reageerden etc. Hier tot nog toe geen last meer van gehad :) Nog meer mensen positieve ervaringen hiermee?

Tevens komt kerst steeds dichterbij en ik vroeg me dan ook af of jullie wat leuke kerst flows hebben, misschien leuk om deze met elkaar te delen?

En is er een app of dergelijke waarme je ledverlichting een bepaald patroon mee kunt laten afgaan (het smooth overlopen van kleuren bijv)? Zie zo iets alleen voor de ledring van homey zelf..

In iedergeval iedereen alvast fijne feestdagen en hopelijk worden we nog getrakteerd op v2!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Krize18 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 07:01:
Bedankt beiden! Heb wat literatuur voor dit weekend :)

Bedoeling is om zo veel mogelijk te automatiseren in huis. Op dit moment zijn er enkel Hue lampen aanwezig, maar het uiteindelijke doel gaat tot bijvoorbeeld automatisch sluiten van blinds aan de zonnekant op dat moment bij een bepaalde temperatuur in de woonkamer. Dit weekend eens systemen met elkaar vergelijken ;)

@lubbertkramer Helaas niet handig in het maken van apps. Maar moest ik een oplossing vinden zal ik ze sowieso sharen.
Ook goed om te bedenken waar wil je wat mee gaan doen om zo ook te bepalen welke hardware / signalen je wilt gaan gebruiken, zo kun je ook controleren of bijvoorbeeld Homey daar wel ondersteuning voor heeft aangezien alles wel een app nodig heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjalabert
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 14:55
Akumu22 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:37:
Inmiddels is ook 1.5.13 bij mij geland en moet zeggen dat dit de stabiliteit wel ten goede is gekomen. afgelopen weken erg vaak last gehad dat homey niet te benaderen was, lampen niet reageerden etc. Hier tot nog toe geen last meer van gehad :) Nog meer mensen positieve ervaringen hiermee?

Tevens komt kerst steeds dichterbij en ik vroeg me dan ook af of jullie wat leuke kerst flows hebben, misschien leuk om deze met elkaar te delen?

En is er een app of dergelijke waarme je ledverlichting een bepaald patroon mee kunt laten afgaan (het smooth overlopen van kleuren bijv)? Zie zo iets alleen voor de ledring van homey zelf..

In iedergeval iedereen alvast fijne feestdagen en hopelijk worden we nog getrakteerd op v2!
Zelf ervaar ik de 1.5.13 ook positief. Het schakelen van een draadloze (el chipo sjineze) Zigbee drukschakelaar in de kelder reageert direct. Zelfs mijn vrouw viel het op.

Ben aan het kijken voor een twinkley kerstversiering voor de boom. Want ik zag dat er een app beschikbaar is gemaakt. Daar ik g3!l op lampjes zal dit een toevoeging voor mij zijn.

Fijne kerstdagen allemaal

Op naar 2.0!

Wie met één vinger naar een ander wijst, wijst met drie vingers naar zichzelf!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 11:44
Even over de stabiliteit, ik heb beneden 2 fibaro thermostaat-kranen op de verwarming.
Deze reageren bij niet lang niet altijd op de commando's die Homey uitstuurt.
De ene week gaat het prima, de andere week moet ik de verwarming weer met de hand aan en uit zetten.
Zeer irritant.

Ik heb in de flow ook opgenomen dat er een pushbericht naar mijn telefoon gestuurd moet worden als de verwarming aan of uit gezet wordt, en die komt altijd netjes door.
Dat zou dus betekenen dat het commando naar de thermostaat-kranen ook verstuurd wordt, maar helaas komt dat dus niet altijd door.

Hopen dat die stabiliteit in de toekomst nog wel verder verbeterd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:09:
Even over de stabiliteit, ik heb beneden 2 fibaro thermostaat-kranen op de verwarming.
Deze reageren bij niet lang niet altijd op de commando's die Homey uitstuurt.
De ene week gaat het prima, de andere week moet ik de verwarming weer met de hand aan en uit zetten.
Zeer irritant.

Ik heb in de flow ook opgenomen dat er een pushbericht naar mijn telefoon gestuurd moet worden als de verwarming aan of uit gezet wordt, en die komt altijd netjes door.
Dat zou dus betekenen dat het commando naar de thermostaat-kranen ook verstuurd wordt, maar helaas komt dat dus niet altijd door.

Hopen dat die stabiliteit in de toekomst nog wel verder verbeterd wordt.
Denk dat het vooral te maken heeft met de combinatie en afstand. Zelf had ik een dergelijk probleem met mijn neo motion sensor die in de hal hangt. Maar toen ik de E27 lamp verving door een zwave variant was het opgelost. Deze heeft een veel beter bereik. De
connectie gaat dan van sensor > lamp > homey.

Zijn die thermostaat kranen ook battery powered toevallig?

[ Voor 8% gewijzigd door Webgnome op 30-11-2018 14:02 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 11:44
Webgnome schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:00:
[...]

Denk dat het vooral te maken heeft met de combinatie en afstand. Zelf had ik een dergelijk probleem met mijn neo motion sensor die in de hal hangt. Maar toen ik de E27 lamp verving door een zwave variant was het opgelost. Deze heeft een veel beter bereik. De
connectie gaat dan van sensor > lamp > homey.

Zijn die thermostaat kranen ook battery powered toevallig?
Die zijn inderdaad batterij-powered.
Maar de afstand van Homey naar beide thermostaat-kranen is in beide gevallen nog geen 7 meter.
Lijkt me dat dat geen probleem kan en mag zijn.
Pagina: 1 ... 40 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.