Acties:
  • 0 Henk 'm!
j1nx schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 18:25:
@RobertMe Over NFC gesproken.

Complimenten voor Athom om dat te gebruiken om hem in recovery mode te zetten. Slim idee!
NFC? Recovery starten doe je door hem op de kop te houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-07 09:51

j1nx

Geek - Enjoying life

RobertMe schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 18:27:
[...]

NFC? Recovery starten doe je door hem op de kop te houden :P
Niet echt goed gekeken hoe of wat, maar volgens mij zetten ze ook een efuse aan/uit met de nfc. Zal wel uart aan/uit zijn denk ik.

Hoe dan ook. Slim.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hnijveen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-08 10:33
ThinkPadd schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:43:
~[modbreak]Ik heb een aantal posts naar de prullenbak geschoven. Er hangt een erg negatieve sfeer in dit topic. Bij deze het verzoek om het moddergooien e.d. achterwege te laten :/ ~[/modbreak]
Prima ingreep. Ik denk dat niemand die dit topic leest zit te wachten op gedoe rondom Athom/Homey. Je moet wel begrijpen en erkennen waar deze uitingen vandaan komen en wie dit gedoe veroorzaakt. Het heeft weinig te maken met het product. Mijn Homey doet elke dag z'n routines, erg stabiel, erg gewaardeerd. De issue is dat Athom belabberd communiceert naar haar klanten en gebruikers. Dat frustreert veel early adopters, klanten die mee willen denken of zelfs ontwikkelen met en voor Athom. Het gedoe is het gevolg van het handelen van Athom en dat is jammer.
Maar afgezien van dit alles, home automation is erg veel fun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-08 10:49
Ik vraag me überhaupt af of het mogelijk is om een 1.x versie van een product volwassen te kunnen noemen. Wat dat betreft petje af voor de Homey en zoals het er nu naar uitziet wordt het alleen maar leuker.

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nattelip
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-11-2023
software heeft de zelfde levenscyclus als een mens met dezelfde groei , puberteits en ouderdoms kenmerken, domotica en Homey zijn nog volop in hun groei en ontwikkelingds fase, het gaat loeihard, als Homey volwassen zou zijn is de sjeu eraf.

• TF0
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:29

TF0

Heeft iemand al een eenvoudige manier om Apple’s “Opdrachten” te gebruiken icm Homey? Je kunt SSH commandos sturen, maar Homey heeft dat deel uitgeschakeld, dus wellicht moet het via een MQTT broker?

Ik heb er al één draaien icm Owntracks, dus wellicht is daar het een of ander mogelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:35
TF0 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 08:29:
Heeft iemand al een eenvoudige manier om Apple’s “Opdrachten” te gebruiken icm Homey? Je kunt SSH commandos sturen, maar Homey heeft dat deel uitgeschakeld, dus wellicht moet het via een MQTT broker?

Ik heb er al één draaien icm Owntracks, dus wellicht is daar het een of ander mogelijk?
Ik gebruik zelf de webhooks app hiervoor, werkt eigenlijk gewoon goed, al is het instellen een beetje technisch.

Homey — Critics are those without skills to create.

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Heeft er iemand (langdurige) ervaring met bewegingsmelders en de stabiliteit icm Homey? Ik heb nu nog geen bewegingsmelders aangesloten maar ben dit wel van plan. Ik heb er echter een hekel aan als ze steeds opnieuw gepaired moeten worden of als de batterij ieder half jaar leeg is... dus bij de aanschaf zou batterijverbruik+betrouwbaarheid wel erg hoog in de eisenlijst staan. Heeft er iemand aanbevelingen op die punten?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• Lowizi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-09 09:39
FireFoz schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 19:32:
Heeft er iemand (langdurige) ervaring met bewegingsmelders en de stabiliteit icm Homey? Ik heb nu nog geen bewegingsmelders aangesloten maar ben dit wel van plan. Ik heb er echter een hekel aan als ze steeds opnieuw gepaired moeten worden of als de batterij ieder half jaar leeg is... dus bij de aanschaf zou batterijverbruik+betrouwbaarheid wel erg hoog in de eisenlijst staan. Heeft er iemand aanbevelingen op die punten?
De fibaro multisensor kreeg ik niet betrouwbaar werkend.
Ik zag later op Github dat het een bekend issue was waar nog geen oplossing voor was.
Bij de een werkt hij niet goed, bij de ander wel.
Maar ik vond het persoonlijk geen betrouwbare oplossing.
Toen na veel uitproberen op de Hue motionsensor uitgekomen. Deze werkte de eerste weken ook niet helemaal goed omdat hij soms op motion detection bleef hangen. Maar volgens mij zijn er ondertussen een paar updates geweest.
Nu werkt hij gelukkig al een paar weken prima.

[ Voor 22% gewijzigd door Lowizi op 29-09-2018 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lowizi schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 20:37:
[...]

De fibaro multisensor kreeg ik niet betrouwbaar werkend. Ondanks dat Athom deze zelf aanbeveelt in een van hun blogs.
Ik zag later op Github dat het een bekend issue was waar nog geen oplossing voor was.
Toen na veel uitproberen en spullen retour zenden op de Hue motionsensor uitgekomen. Deze werkte de eerste weken ook niet goed. Bleef steeds hangen op motion detection.
Nu werkt hij al een paar weken prima, maar ik zou er niet op durven vertrouwen als onderdeel van een alarmsysteem bijvoorbeeld.
Gebruik je die motion sensor dat rechtstreeks via Homey (ZigBee) of heb je deze aan de Hue Bridge gekoppeld en dan in Homey via de Hue app uitlezen (en evt direct de verlichting aansturen vanuit de Hue Bridge).

In ieder geval geldt ten alle tijden dat zowel Z-Wave (Fibaro) als ZigBee (Hue Motion) op de 2,4GHz band werken en daardoor storing kunnen ondervinden van bv wifi. Daarnaast is überhaupt een goed mesh belangrijk, of de sensoren moeten al kort bij de Homey geplaatst zijn.
Daarnaast heeft Homey AFAIK nog steeds issues met zowel Z-Wave als ZigBee waarbij berichten niet altijd even betrouwbaar aan komen (of worden verstuurd).

Zelf heb ik overigens ook een Fibaro multi sensor, en daarvan was al na ongeveer een jaar de batterij leeg. Maar batterijduur is ook sterk afhankelijk van de instellingen. Hoe vaak wordt op beweging gecontroleerd, hoe vaak wordt de lux en temperatuur gemeten. Hoe staan de instellingen m.b.t. lux en temperatuur rapportage (versturen bij een wijziging van 1 lux of 1 graden, of pas bij 10? En periodiek elke minuut, of elk uur?).
Overigens meen ik dat de Aeon/Aeotec multisensor met USB is. Die zou je dus ook zo van prik kunnen voorzien.
En de Xiaomi/Aqara sensoren schijnen ook een hoge batterijduur te hebben. Maar die hebben als nadeel dat ze geen instellingen hebben, en bij beweging maar elke minuut wordt gecontroleerd of er nog beweging is. En ook lux rapportage wordt alleen gedaan op het moment dat er beweging is, en ook dan maar elke minuut bijgewerkt. Dat verklaart dus ook meteen de lange batterijduur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:56
RobertMe schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 20:51:
[...]

In ieder geval geldt ten alle tijden dat zowel Z-Wave (Fibaro) als ZigBee (Hue Motion) op de 2,4GHz band werken en daardoor storing kunnen ondervinden van bv wifi.
Het voordeel van Z-wave is juist dat je minder externe storing hebt. Hij werkt namelijk op 868.42 MHz.

Voor de rest goede punten.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:43
Hier zowel de Aeotec multisensor als de Fibaro multisensor in gebruikt, beiden prima tevreden mee. Gaan wel een jaartje mee met de batterij. Wellicht wel eerste device even verwijderen (in zwave instellingen) voordat je hem paired als je daar problemen mee ondervindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
RobertMe schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 20:51:
[...]
En de Xiaomi/Aqara sensoren schijnen ook een hoge batterijduur te hebben. Maar die hebben als nadeel dat ze geen instellingen hebben, en bij beweging maar elke minuut wordt gecontroleerd of er nog beweging is. En ook lux rapportage wordt alleen gedaan op het moment dat er beweging is, en ook dan maar elke minuut bijgewerkt. Dat verklaart dus ook meteen de lange batterijduur.
Hier zo'n sensor in de gang, maar die werkt me te vaak niet. Het genoemde probleem met die minuut is omheen te werken, maar erg gemakkelijk is het niet. Ik denk dat ik een vers aangeschafte Hue sensor aan de Hue bridge voor deze ruimte ga gebruiken, want die werken hier eigenlijk altijd goed.

Sowieso werkt Zigbee nog niet altijd even lekker.

Heeft er iemand ervaring met Google home "call homey". Hier zegt hij heel vaak "the harmony account is not setup yet"

[ Voor 6% gewijzigd door arjandijk162 op 01-10-2018 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
arjandijk162 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:16:

Heeft er iemand ervaring met Google home "call homey". Hier zegt hij heel vaak "the harmony account is not setup yet"
Al een paar keer op het punt gestaan om alles uit het raam te gooien :X ik heb wel gemerkt dat het ene commando beter wordt begrepen dan het andere. Als ik zeg "tell homey to turn off the lights in the livingroom" krijg ik in 100% van de gevallen dat harmony antwoord terwijl andere commando's altijd goed gaan :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:24
Voor voice gebruik ik de amazon echo en dan in native mode. Het is iets beperkter maar veel minder fout gevoelig. Ik zeg dus gewoon Echo turn on livingroom lights ipv ask homey to. Groepen maak ik dan in de echo. Ook gebruik ik de app Virtual Devices en daar heb ik een knop gemaakt die Television heet. Die kan ik via voice aan en uit schakelen en daaraan hangt dan een flow die een Harmony hub activity start.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blavlaa
  • Laatst online: 22:36
Je kan binnen de Home app ook custom routines aanmaken.
Bijvoorbeeld:
When: I say: "Turn Fan Off"
My assistant should... Tell Homey Turn Fan Off

Deze werkt bij mij altijd.
FireFoz schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:15:
[...]

Al een paar keer op het punt gestaan om alles uit het raam te gooien :X ik heb wel gemerkt dat het ene commando beter wordt begrepen dan het andere. Als ik zeg "tell homey to turn off the lights in the livingroom" krijg ik in 100% van de gevallen dat harmony antwoord terwijl andere commando's altijd goed gaan :?

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151.215-V153.215 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Count_B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-09 15:14
blavlaa schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:43:
Bijvoorbeeld:

[...]
Dit is geniaal! Dat ik hier nog niet eerder op ben gekomen 8)7
Nu kunnen alle virtuele devices de deur uit en ben ik een stuk minder beperkt (on/off)
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Bijvoorbeeld:

[...]
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Dat klinkt inderdaad als een goede oplossing! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Bijvoorbeeld:

[...]
Zat ik ook al aan te denken. We jammer dat je dan elk commando handmatig moet benoemen, maar als het werkt is het goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
FireFoz schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 19:32:
Wat je ook kunt doen is een directe link maken tussen een Zwave lamp en een Zwave sensor. Je kunt dan geen geavanceerde flows maken, maar het werkt zonder vertraging en is niet afhankelijk van Homey. Volgens mij stel je dit in bij associations.

Je kunt ook een Ikea sensor pairen aan een Hue lamp (werkt hier al een jaar goed in het trapgat) en vermoedelijk ook een Hue sensor met een Hue lamp. In beide gevallen is de koppeling niet in te stellen in Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeyCornelisse
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-03 12:18
ik heb weer een nieuwe video gemaakt. deze keer laat ik zien hoe ik een wasmachine flow heb gemaakt. hij is te vinden op mij youtube kanaal Homey- wasmachine flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklydreaming
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik ben bezig met mijn eerste flows in Homey.
Ik heb een vraag of ik onderstaande goed inricht of dat dit beter/sneller kan?

Bewegingssensor Keuken gaat AAN --> Als Slaapmodus is UIT, Lichtsterkte < 30 --> Dan Licht AAN en Stop Timer
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/kraToe/Dim70.png

Bewegingssensor Keuken gaat UIT --> Als licht AAN is --> Dan Start Timer 60 sec.
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/n1PXEK/Timer_Starten.png

Timer op 0 --> Dan Licht UIT
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/h5uqZK/Uit.png

Het werkt, maar vraag me of ik ook met flow minder af kan?

Ik wil dus dat licht niet meteen UIT gaat bij een Off van de sensor. Als er geen beweging is, maar binnen 60 seconden komt iemand weer in de keuken moet het licht aanblijven.

Licht gaat uit als er gedurende 60 seconden geen beweging is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderrr
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 08:49
Is HomeyDash de enige oplossing om relatief makkelijk een dashboard te maken? Want ik mis daar nogal wat functionaliteit in, zoals aanwezigheid bijvoorbeeld, en vind de lay-out niet mooi.

Op Home Assistant heb je bijvoorbeeld TileBoard, dat is wel erg gaaf: https://community.home-as...d-for-homeassistant/57173

[ Voor 29% gewijzigd door Sanderrr op 03-10-2018 12:54 ]

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel3
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
[b]darklydreaming in "Homey - Alles in huis verbonden"darklydreaming schreef op woensdag 3 oktober 2018 @
Het werkt, maar vraag me of ik ook met flow minder af kan?
Volgens mij heb je hier altijd drie flows voor nodig, dus is die zo gewoon goed :).

Welke app gebruik je trouwens voor die slaapmodus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklydreaming
daniel3 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:10:
[...]

Welke app gebruik je trouwens voor die slaapmodus?
Virtual Devices

https://apps.athom.com/app/com.arjankranenburg.virtual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCaptain
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-09 06:38
Sanderrr schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:49:
Is HomeyDash de enige oplossing om relatief makkelijk een dashboard te maken? Want ik mis daar nogal wat functionaliteit in, zoals aanwezigheid bijvoorbeeld, en vind de lay-out niet mooi.

Op Home Assistant heb je bijvoorbeeld TileBoard, dat is wel erg gaaf: https://community.home-as...d-for-homeassistant/57173
Ik heb zelf de http requests plugin gebruikt voor homey.

https://apps.athom.com/app/com.internet

Zodoende daarmee een eigen status board gebouwd die wordt weergeven door een raspberry met een 7 inch display. Door middel van een json feed bepaal ik zo weer status of actief van de switches of lampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Laatst online: 23:27
Kapiteinict schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:59:
[...]

Ik heb zelf de http requests plugin gebruikt voor homey.

https://apps.athom.com/app/com.internet

Zodoende daarmee een eigen status board gebouwd die wordt weergeven door een raspberry met een 7 inch display. Door middel van een json feed bepaal ik zo weer status of actief van de switches of lampen.
Kun je wat screenshots posten en wat meer info?

Ik ben ook niet erg tevreden over het huidige dashboard. En het lijkt dat deze ook niet meer in ontwikkeling is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozzle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 20:19
[b]darklydreaming in "Homey - Alles in huis verbonden"darklydreaming schreef op woensdag 3 oktober 2018 @
Stap 2 kun je overslaan als je in stap 1 de timer op bijvooorbeeld set op 60 seconden. Het getal 60 moet dan wel hoger zijn dan de tijd tussen bewegingssensor-aan en bewegingssensor-uit. Bij de Aqara sensoren kun je dat configureren.

Iedere keer als de bewegingssensor dan aangaat, reset hij de timer naar 60.

[ Voor 5% gewijzigd door Jozzle op 03-10-2018 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Laatst online: 09-09 17:54
Dan blijft er wel continu een timer actief. Als dat veelvuldig gebeurt door een huis, blijven er veel achtergrondprocessen actief op de Homey die niet uitblinkt in de hoeveelheid beschikbare resources. Beter een flow extra maken, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozzle
Nee toch? Tenminste, niet langer dan beweging + 0-60 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jozzle schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:54:
[...]

Stap 2 kun je overslaan als je in stap 1 de timer op bijvooorbeeld set op 60 seconden. Het getal 60 moet dan wel hoger zijn dan de tijd tussen bewegingssensor-aan en bewegingssensor-uit. Bij de Aqara sensoren kun je dat configureren.

Iedere keer als de bewegingssensor dan aangaat, reset hij de timer naar 60.
Hoe zie je dat dan voor je? Je loopt de ruimte in, sensor gaat aan, blijft 5 minuten aanwezig, maar na 1 minuut gaat het licht uit. De oplossing @darklydreaming nu post is volgens mij de enige. Of als alternatief de bewegingsmelder aanpassen zodat het 1 minuut duurt voordat deze een "motion off" stuurt, dan kan het licht uiteraard direct worden uitgeschakeld i.p.v. met een vertraging.

Zelf werk ik met variabele vertragingen, en combineer ik meerdere sensoren. Dat is voor mij een reden om het motion off alarm niet heel lang uit te stellen. Maar voor anderen kan dat ook best werken. En beter nog, als zowel de motion sensor als relay switch op basis van Z-Wave werken kun je dan via een group association de lampen aan/uit laten gaan en werkt het ook als de Homey het niet doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jozzle
0:00. [Flow 1] Ik loop de keuken in, bewegingsalarm en licht gaan aan en countdown timer wordt op 60 gezet
0:30. Na 30 seconde gaat de bewegingsalarm uit
0:32. [Flow 1] Ik ben nog in de keuken, bewegingsalarm gaat weer aan en zet de countdown timer op 60
1:01. Ik verlaat de keuken
1:32. [Flow 2] Countdown timer loopt af en zet licht uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jozzle schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:48:
0:00. [Flow 1] Ik loop de keuken in, bewegingsalarm en licht gaan aan en countdown timer wordt op 60 gezet
0:30. Na 30 seconde gaat de bewegingsalarm uit
0:32. [Flow 1] Ik ben nog in de keuken, bewegingsalarm gaat weer aan en zet de countdown timer op 60
1:01. Ik verlaat de keuken
1:32. [Flow 2] Countdown timer loopt af en zet licht uit.
Geen idee welke sensoren jij dan gebruikt, maar geen een van die wat ik heb stuurt een "off" zolang ik aanwezig ben (of ik moet lange tijd stil zijn, alsof ik afwezig ben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Count_B
Bijvoorbeeld:

[...]
Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt? Als ik een routine binnen de alexa app aanmaak dan kan ik nergens selecteren dat de assistent een bepaalde zin moet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blavlaa
  • Laatst online: 22:36
Dit werkt voor de Google Assistent, dus Google home en Mini en telefoon.
Hoe dit bij Alexa van Amazon werkt kan ik je niet vertellen.
Maar simple Google zoek opdracht op custom routines alexa. Levert wat op.
Ook zegt de Google Assistent niets hij zal jou opdracht onder water naar je Homey sturen
Count_B schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:16:
[...]

Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt? Als ik een routine binnen de alexa app aanmaak dan kan ik nergens selecteren dat de assistent een bepaalde zin moet zeggen.

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151.215-V153.215 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Count_B
Ah helder thanks! Alexa heeft helaas deze optie niet want als je een routine binnen de Alexa aanmaakt heb je niet de keuze om een opdracht aan te passen. Zal eens kijken naar een Google Assistent ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:25

Sa1

HomeyCornelisse schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:27:
ik heb weer een nieuwe video gemaakt. deze keer laat ik zien hoe ik een wasmachine flow heb gemaakt. hij is te vinden op mij youtube kanaal Homey- wasmachine flow
super interessant dit soort video's en helder verwoord! Ga ik zeker ook toepassen, leuk! Ben het al een poos van plan, maar om één of andere reden pak ik het niet zo op :), maar nu wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklydreaming
RobertMe schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:02:
[...]

Geen idee welke sensoren jij dan gebruikt, maar geen een van die wat ik heb stuurt een "off" zolang ik aanwezig ben (of ik moet lange tijd stil zijn, alsof ik afwezig ben)
Dat is inderdaad de reden dat ik het op mijn manier heb ingericht.
Zolang ik in een ruimte ben, geeft mijn sensor geen OFF, dus werkt een timer van 60 sec niet.
Dan gaat licht na 60 sec uit, terwijl ik daar nog ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:55
darklydreaming schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:59:
[...]

Dat is inderdaad de reden dat ik het op mijn manier heb ingericht.
Zolang ik in een ruimte ben, geeft mijn sensor geen OFF, dus werkt een timer van 60 sec niet.
Dan gaat licht na 60 sec uit, terwijl ik daar nog ben.
Maar als je sensor geen OFF geeft als je in de ruimte bent, heb je toch ook geen timer nodig?! :P Neem aan dat je sensor een OFF geeft als je niet meer in de ruimte bent.

Dan kan je gewoon 'Motion ON -> Light ON' en 'Motion OFF -> Light OFF'.

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 04-10-2018 09:33 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklydreaming
GermanPivo schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:32:
[...]

Maar als je sensor geen OFF geeft als je in de ruimte bent, heb je toch ook geen timer nodig?! :P Neem aan dat je sensor een OFF geeft als je niet meer in de ruimte bent.

Dan kan je gewoon 'Motion ON -> Light ON' en 'Motion OFF -> Light OFF'.
Dan gaat het licht vrijwel direct uit, als iemand de ruimte verlaat.
Ik wil dat het licht gedurende 60 seconden nog aan blijft. Mocht er binnen die 60 seconden weer iemand in de ruimte komen, dan moet het licht aanblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
darklydreaming schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:57:
[...]

Dan gaat het licht vrijwel direct uit, als iemand de ruimte verlaat.
Ik wil dat het licht gedurende 60 seconden nog aan blijft. Mocht er binnen die 60 seconden weer iemand in de ruimte komen, dan moet het licht aanblijven.
Welke sensor heb je? Bij de Fibaro kun je dit aanpassen door de Bewegingsalarm annuleringsperiode (seconden) aan te passen. De omschrijving spreekt voor zich:
De tijd (in seconden na laatste bewegingsdetectie) waarna het Bewegingsalarm zal worden geannuleerd. Bereik: 1 - 32767, standaard value: 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklydreaming
Fibaro Motion Sensor.

Raad jij aan om zonder Timer te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
darklydreaming schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:02:
Fibaro Motion Sensor.

Raad jij aan om zonder Timer te werken?
Zie RobertMe in "Homey - Alles in huis verbonden" :P

Beide manieren hebben hun voor en nadelen.
Voordelen langere annuleringsperiode:
  • Minder complexiteit in Homey
  • Eventueel zelfs buiten Homey om te schakelen (met een Z-Wave relay), door gebruik te maken van association groups. Als het motion alarm aan gaat gaat dan ook het relay aan en als het motion alarm uit gaat gaat het relay weer uit.
Nadelen langere annuleringsperiode:
  • Als je verschillende acties in Homey wilt koppelen met verschillende vertragingen (en korter dan die annuleringsperiode) kan dat niet meer. Bv: door de dag kan het licht na 30 seconden geen beweging uit, 's avonds pas na 1 minuut geen beweging

[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 04-10-2018 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklydreaming
RobertMe schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:18:
[...]

Zie RobertMe in "Homey - Alles in huis verbonden" :P

Beide manieren hebben hun voor en nadelen.
Voordelen langere annuleringsperiode:
  • Minder complexiteit in Homey
  • Eventueel zelfs buiten Homey om te schakelen (met een Z-Wave relay), door gebruik te maken van association groups. Als het motion alarm aan gaat gaat dan ook het relay aan en als het motion alarm uit gaat gaat het relay weer uit. Bv: door de dag kan het licht na 30 seconden geen beweging uit, 's avonds pas na 1 minuut geen beweging
Nadelen langere annuleringsperiode:
  • Als je verschillende acties in Homey wilt koppelen met verschillende vertragingen (en korter dan die annuleringsperiode) kan dat niet meer
Dank voor je reactie en je uitleg!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderrr
Iemand die weet of je een geroote Toon thermostaat ook kan koppelen aan Homey? Ik wil namelijk de Xiaomi temperatuur sensor in de babykamer gebruiken om te bepalen wanneer snachts de verwarming aan/uit moet.

[ Voor 45% gewijzigd door Sanderrr op 04-10-2018 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklydreaming
Vraag: hoe richten jullie een Flow in met de volgende situatie?

2 bewegings-sensoren (zolder overloop en onderaan zolder-trap).
1 lamp op zolder overloop.

Ik heb het nu als volgt, is dat logisch?

AAN:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/f0Damz/Zolder1.png
Dezelfde AAN flow voor de andere sensor

UIT:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/jN60KK/Zolder2.png
Dezelfde UIT flow voor de andere sensor?

Iemand een betere/simpelere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeyCornelisse
darklydreaming schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:37:
Vraag: hoe richten jullie een Flow in met de volgende situatie?

2 bewegings-sensoren (zolder overloop en onderaan zolder-trap).
1 lamp op zolder overloop.

Ik heb het nu als volgt, is dat logisch?

AAN:
[Afbeelding]
Dezelfde AAN flow voor de andere sensor

UIT:
[Afbeelding]
Dezelfde UIT flow voor de andere sensor?

Iemand een betere/simpelere oplossing?
kun je niet beter de sensor een nummer laten zetten met een beter logic nummer variable en zodra deze 0 is de verlichting uit laten gaan?

sensor Gang

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SC4UYGyZOhipWOR5fu5uC0xr/full.png

[ Voor 3% gewijzigd door HomeyCornelisse op 04-10-2018 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
At Athom we’re all excited for Homey v2.0.
The Homey Community is excited for Homey v2.0.
Everyone is excited for Homey v2.0!

There’s only one road blocker standing in between before we can start rolling out Homey v2.0 to our internal alpha testers, then experimental and finally to everyone. And that’s Homey v1.5.13 to be stable.
A small recap: Homey v1.5.13 included a major microcontroller update, which has improved overall reliability and signal reception. There are a few 433 MHz protocols doing quirky things though, and they stopped working after the upgrade. So we first have to iron these out, then release Homey v1.5.13 to stable, and then finally we can start testing Homey v2.0.
https://blog.athom.com/behind-the-magic-september-2018/

De blog van afgelopen vrijdag bracht niet veel nieuws, misschien dat de volgende blog toch meer aandacht kan geven aan de waarom .13 dan niet naar stabiel komt (aangezien hij twee blogs terug al klaar was) want 433 is en blijft een "quirky" protocol wat zeer gevoelig is voor verstoringen en waar vele verschillende implementaties van zijn. Op dit moment begint het een wazig verhaal te worden zoals de 1.5.6/1.5.8 release van begin dit jaar.

Het is hier al vaker besproken dat .13 eerst door het gehele proces moet voordat 2.0 naar Alpha/NDA kan komen. .13 lijkt alleen naast bovenstaande meer problemen bloot te leggen onder de motorkap van Homey. Van wat ik begrepen heb is er o.a. het probleem dat Homey offline lijkt te gaan en de watchdog dit wel oppakt maar mocht je een ping op Homey aanzetten (probleem bestaat al wat langer dan alleen met .13) dan zie je dit duidelijk gebeuren. Het is natuurlijk logisch dat de 1.X reeks goed afgesloten moet worden voor de gebruikers die niet willen updaten naar 2.X vanwege redenen als "mobile only" zolang er geen eigen webomgeving gemaakt mag worden (Flomey)

[ Voor 3% gewijzigd door lubbertkramer op 08-10-2018 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 07:54
@lubbertkramer misschien gewoon zo handig verwoord in plaats van 2.0 is nog steeds niet klaar, we hebben meer tijd nodig. Dat communiceert natuurlijk niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deef_K schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 11:43:
@lubbertkramer misschien gewoon zo handig verwoord in plaats van 2.0 is nog steeds niet klaar, we hebben meer tijd nodig. Dat communiceert natuurlijk niet lekker.
Geen idee maar volgens de blog van Juli was 2.0 klaar
Homey v2.0
Work on Homey v2.0 has been finished. We’ve completed our work on Homey Core, which is a massive update that improves the reliability, speed and maintainability a lot. Especially the maintainability is important for us, because now we can add more features a lot easier, faster and more reliable.
https://blog.athom.com/behind-magic-july-2018/

Zonder negatief te zijn maar gewoon realistisch kijkend naar de huidige releases / tempo van Athom moet er dus nog een nieuwe release naar experimenteel komen (gezien de problemen uit de blog van september) die vervolgens niet de dag erna al naar stabiel komt. Stel de nieuwe update voor .13 komt deze week naar experimenteel , dan zou deze volgende week naar stabiel kunnen waarna 2.0 naar alpha / nda kan. Dan zitten we eind oktober en gezien 2.0 een grote update is zal deze zeer goed getest moet worden en releasen tijdens de feestdagen lijkt mij geen optie dus zouden ze effectief vier/vijf weken hebben om deze goed buiten hun eigen kring te testen. Ik verwacht daarom 2.0 pas in 2019, misschien een cadeautje vlak ervoor in experimenteel voor zij die het willen proberen

[ Voor 4% gewijzigd door lubbertkramer op 08-10-2018 12:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:21
Eerlijk gezegd zit ik helemaal niet zo te springen op Homey 2.0 en zit ik meer te wachten op de Zigbee rewrite om het mesh algoritme te verbeteren.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tebbie schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:28:
Eerlijk gezegd zit ik helemaal niet zo te springen op Homey 2.0 en zit ik meer te wachten op de Zigbee rewrite om het mesh algoritme te verbeteren.
Die zal voor de 2.x komen en pas na de 2.0 release (433 <-> z-wave -> zigbee rewrites) dus eigenlijk zit je er stiekem wel op te wachten :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklydreaming
HomeyCornelisse schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:28:
[...]

kun je niet beter de sensor een nummer laten zetten met een beter logic nummer variable en zodra deze 0 is de verlichting uit laten gaan?

[Afbeelding: sensor Gang]

[Afbeelding]
Kun je iets meer uitleg geven?

Ik kan een variabele op 1 zetten, als 1 van de 2 sensoren een ON geeft.
Ik wil echter pas dat licht uitgaat als beide sensoren een OFF geven.
Dan moet ik toch nog steeds checken als sensor 1 OFF geeft, dat sensor 2 ook OFF is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
darklydreaming schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:19:
[...]

Kun je iets meer uitleg geven?

Ik kan een variabele op 1 zetten, als 1 van de 2 sensoren een ON geeft.
Ik wil echter pas dat licht uitgaat als beide sensoren een OFF geven.
Dan moet ik toch nog steeds checken als sensor 1 OFF geeft, dat sensor 2 ook OFF is?
Wat @HomeyCornelisse bedoelt is dat je een variabele hebt die op 0 staat. Als vervolgens een sensor aan gaat doe je die +1. Bij het uitgaan van de sensor doe je vervolgens -1. Daarnaast heb je en flow met als trigger dat die variabele veranderd. Wordt de waarde 1 zet je de lampen aan, wordt de waarde 0 zet je de lampen uit. Uiteraard kun je de "is 1" ook aanpassen naar "groter dan 0" of "groter dan of gelijk aan 1".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
Ik weet het, indirect wacht ik op 2.0 pfff
Die zal voor de 2.x komen en pas na de 2.0 release (433 <-> z-wave -> zigbee rewrites) dus eigenlijk zit je er stiekem wel op te wachten :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 15:00
mesh algoritme te verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
Ja zigbee mesh werkt niet goed. Dit komt doordat diverse merken er verschillende zigbee implementaties hebben. Ikea, Innr, Osram, Xiaomi, Philips Hue, etc etc. Probleem is dat ze onderling niet goed een mesh netwerk opbouwen zoals Zwave. Wat in de prakrijk veel gebeurt is dat zigbee devices alleen rechstreeks met Homey praten of heel soms via een zigbee router zoals een Innr powerplug of een een Ikea lamp. Dit lijkt soms te lukken maar valt dan weer weg of gebeurt helemaal niet.

Zwave heeft al eerder een opknapbeurt gehad en dat is al redelijk betrouwbaar omdag Zwave nu eenmaal beter gestandariseerd is. Zigbee zit een beetje tussen zwave en klikaanklikuit 443mhz protocol.
Zoals gezegd zigbee kent diverse smaakjes en Homey zal daar toch iets mee moeten doen willen ze als centale controller dat ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 15:00
Ah kijk, dat bedoel je. Let wel, dat wordt nog een zware dobber. Dat is niet specifiek gebonden aan Homey. Meerdere zigbee controller implementaties ondervinden dit probleem. Vooral de Ikea en Xiaomi blijken nogal af te wijken. Bij Ikea speelt vaak de firmware van de lampen een rol. Zoals al eerder aangegeven heb ik meer dan 40 zigbee devices in gebruik en heb mbt de mesh geen problemen. Het betreft INNR, Ubisys, Plugwise en Xiaomi devices. Ik moet wel zeggen dat bij mij een substantieel deel van de routers geen lampen zijn. Vooral de lampen van de verschillende merken vertonen issues in de mesh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
kasteleman schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:17:
Ah kijk, dat bedoel je. Let wel, dat wordt nog een zware dobber. Dat is niet specifiek gebonden aan Homey. Meerdere zigbee controller implementaties ondervinden dit probleem. Vooral de Ikea en Xiaomi blijken nogal af te wijken. Bij Ikea speelt vaak de firmware van de lampen een rol. Zoals al eerder aangegeven heb ik meer dan 40 zigbee devices in gebruik en heb mbt de mesh geen problemen. Het betreft INNR, Ubisys, Plugwise en Xiaomi devices. Ik moet wel zeggen dat bij mij een substantieel deel van de routers geen lampen zijn. Vooral de lampen van de verschillende merken vertonen issues in de mesh.
Klopt ik heb inderdaad ruzie met een Ikea lamp die spontaan knippert. Leuk als dat ding op zolder 's nachts een eigen leven gaat leiden. Heb nu sinds kort wat Osram plugs in het netwerk en dat helpt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeyCornelisse
De google home en de home mini zijn nu te pre-ordere https://www.coolblue.nl/product/803578/google-home.html en de home mini https://www.coolblue.nl/p...google-home-mini-wit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Uit de verschillende (nieuws)berichten hierover heb ik nog niet kunnen halen dat Google Assistant voor de Home apparaten vanaf de release in Nederland ook daadwerkelijk Nederlands verstaan en spreken.. Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeyCornelisse
JBS schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:07:
[...]
Uit de verschillende (nieuws)berichten hierover heb ik nog niet kunnen halen dat Google Assistant voor de Home apparaten vanaf de release in Nederland ook daadwerkelijk Nederlands verstaan en spreken.. Iemand?
YouTube: HIER IS GOOGLE HOME! (UNBOXING + GIVE-AWAY) - Vraag het Google #91

de Google home in dit filmpje spreekt echt Nederlands

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mooie stap, heb er al twee thuis staan naast twee echo dots puur omdat ik niet wist wie de strijd om het Nederlands zou gaan winnen.

offtopic:
Straks het google event volgen en kijken wat ze nog meer uit de hoge hoed toveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Of als je de grote unit wat goedkoper wilt en je hebt tijd om richting Duitsland te rijden:
https://www.mediamarkt.de..._google-home-2292862.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeyCornelisse
millerman_sf schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:22:
[...]

Of als je de grote unit wat goedkoper wilt en je hebt tijd om richting Duitsland te rijden:
https://www.mediamarkt.de..._google-home-2292862.html
zowel de grote al de kleine google home speakers zijn nu te pre orderen en dan ontvang je ze de 24e

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeyCornelisse schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:01:
[...]

zowel de grote al de kleine google home speakers zijn nu te pre orderen en dan ontvang je ze de 24e
Ik vermoed dat @millerman_sf de Google Home Max bedoelt, die Mediamarkt DE ook heeft: https://www.mediamarkt.de...gle-home-max-2463187.html . Deze zie ik bij CoolBlue niet.

offtopic:
Overigens vraag ik mij af wat dit met Homey te maken heeft. Ook gezien Homey volgens mij niet in het Nederlands aanspreekbaar is via Google Assistant? En daarnaast dan maar vrij beperkt door de "Ask Homey ..." i.p.v. dat de apparaten via Google Assistant bestuurt kunnen worden zoals wel bij Alexa (al) kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-09 14:43
Leuk hoor Nederlands sprekende Google mini, maar zolang Athom hem niet goed koppelt aan Homey, gebruik ik hem eigenlijk niet.. Maar Athom wacht tot 2.0 tot ze een koppeling maken.

Voor de handige Tweaker, je zou natuurlijk een Nederlandse praat-met-homey-action kunnen maken.. ;)

Dit is mijn Google mini (die al NL spreekt/verstaat):

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderrr
Hoe heb je die naar Nederlands gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
RobertMe schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:06:
[...]

Ik vermoed dat @millerman_sf de Google Home Max bedoelt, die Mediamarkt DE ook heeft: https://www.mediamarkt.de...gle-home-max-2463187.html . Deze zie ik bij CoolBlue niet.

offtopic:
Overigens vraag ik mij af wat dit met Homey te maken heeft. Ook gezien Homey volgens mij niet in het Nederlands aanspreekbaar is via Google Assistant? En daarnaast dan maar vrij beperkt door de "Ask Homey ..." i.p.v. dat de apparaten via Google Assistant bestuurt kunnen worden zoals wel bij Alexa (al) kan.
Ik bedoel dat de gewone Home daar €70 kost ipv €149. Verder eens met de gebrekkige integratie. Maar via IFTTT kun je al e.e.a. inregelen als tijdelijke workaround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
Sanderrr schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:46:
Hoe heb je die naar Nederlands gekregen?
Zie reacties onder video. Het is gaan werken door de beta met de NL assistant op de telefoon. De taal staat overigens gewoon op USA ingesteld in Google Home. Ze kan ook nog gewoon Engels verstaan en spreken. Ook zonder Wifi kan ze alleen Engels (de standaard foutmelding dat ze geen internetverbinding heeft ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeyCornelisse
RobertMe schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:06:
[...]

offtopic:
Dat zou kunnen maar de link die hij gebruikt is niet van de google max haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marmich
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-08 09:04

marmich

Get shit Done!

Hallo allemaal.

Sinds kort ook in het bezit van een Homey.
Lekker aan het knutselen met Flows, kom steeds iets verder.

Sinds kort loop ik tegen het probleem aan dat mijn Tado ontkoppeld uit de Flow van Homey. Heeft iemand van jullie ook dit probleem of doe ik iets verkeerd. Na het opnieuw aanmelden werkt alles weer totdat de Tado weer afmeld. Lijkt wel op een beveiliging van Tado zelf.

MacBook Pro 13" Retina 2015 | Imac 27" mid 2010 | iPhone 8s 64gb | iPad Pro 12.9" 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Bekend issue: https://community.athom.c...-and-thermostatic/2079/26
'Er wordt naar gekeken', maar geen idee hoe lang dat gaat duren. Het issue is al in juli en augustus gemeld bij Athom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
Hmmmm, ik ben er achter gekomen dat ikzelf als een hele goede zwave antenne fungeer..

Ik probeer al een poosje het zwave signaal tot in mn garage te krijgen (die los van het huis, achter in de tuin staat). Ik heb daar een Neo coolcam zwave stekker in het stopcontact zitten. Deze reageert vaker niet dan wel op commando's vanaf Homey. Maar wat me opviel, is dat als ik de stekker vast heb (dus met mn vingers om de behuizing), dat ineens ieder commando goed aan komt. Zo snel ik hem weer los laat reageert hij weer bijna nergens op. Pak ik hem weer vast, begint hij direct weer te werken, etc..

Nu vind ik het niet zo'n goed idee om altijd in de garage de stekker vast te houden als ik iets wil schakelen (dan kan ik net zo goed zelf op de knop drukken), maar nu ben ik wel benieuwd of de standaard antenne makkelijk te verbeteren is.. Ik zie hier in het oude forum zo'n stekker open liggen. Zou het genoeg zijn om dat rode draadje van het bord los te maken en er een stuk koperdraad aan te solderen (die ik dan uit de behuizing steek)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaqer
keverjeroen schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:30:
Hmmmm, ik ben er achter gekomen dat ikzelf als een hele goede zwave antenne fungeer..

Ik probeer al een poosje het zwave signaal tot in mn garage te krijgen (die los van het huis, achter in de tuin staat). Ik heb daar een Neo coolcam zwave stekker in het stopcontact zitten. Deze reageert vaker niet dan wel op commando's vanaf Homey. Maar wat me opviel, is dat als ik de stekker vast heb (dus met mn vingers om de behuizing), dat ineens ieder commando goed aan komt. Zo snel ik hem weer los laat reageert hij weer bijna nergens op. Pak ik hem weer vast, begint hij direct weer te werken, etc..

Nu vind ik het niet zo'n goed idee om altijd in de garage de stekker vast te houden als ik iets wil schakelen (dan kan ik net zo goed zelf op de knop drukken), maar nu ben ik wel benieuwd of de standaard antenne makkelijk te verbeteren is.. Ik zie hier in het oude forum zo'n stekker open liggen. Zou het genoeg zijn om dat rode draadje van het bord los te maken en er een stuk koperdraad aan te solderen (die ik dan uit de behuizing steek)?
Pringles bus er omheen? :P
YouTube: How to extend your WiFi with a pringles can

[ Voor 4% gewijzigd door Tweaqer op 09-10-2018 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Toch heb ik ook moeite met het automatisch aan - en uit schakelen van m'n lampen met een motion sensor. Ik heb nu een flow die dit doet:

if(motion AND after_sun_set=true)
and
(timer is not running)
then { turn lights on, set timer at 900 sec}
else set timer at 900 sec

In theorie zou die timer dus bij iedere beweging opnieuw bij 900 moeten beginnen, dan wel met het licht aanzetten of als deze al aan staat (timer is running). Maar het blijkt dat de functie start countdown timer de tijd niet reset als deze al loopt.

Ik wil dat de lampen voor 900 sec aanblijven bij beweging en als er terwijl ze aanstaan nog een keer beweging is, dat die 900 sec weer opnieuw beginnen. Ik kan wel adjust countdown timer doen, maar dan telt ie er steeds 900 bij op. Als je dan een paar keer heen en weer loopt gaan de lampen volgende week een keer uit :+

Zie ik wat over het hoofd :?

[ Voor 10% gewijzigd door FireFoz op 09-10-2018 23:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 15:48

Stekeltje

Nothing to see here move along

FireFoz schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 23:08:
Toch heb ik ook moeite met het automatisch aan - en uit schakelen van m'n lampen met een motion sensor. Ik heb nu een flow die dit doet:

and
(timer is not running)

In theorie zou die timer dus bij iedere beweging opnieuw bij 900 moeten beginnen, dan wel met het licht aanzetten of als deze al aan staat (timer is running). Maar het blijkt dat de functie start countdown timer de tijd niet reset als deze al loopt.

Ik wil dat de lampen voor 900 sec aanblijven bij beweging en als er terwijl ze aanstaan nog een keer beweging is, dat die 900 sec weer opnieuw beginnen. Ik kan wel adjust countdown timer doen, maar dan telt ie er steeds 900 bij op. Als je dan een paar keer heen en weer loopt gaan de lampen volgende week een keer uit :+

Waar is de 2e flow waarmee je de lampen uitgeschakeld wanneer de timer eindigt? Verder als je de timer app gebruikt herstart hij altijd 900 seconden en worden het bij 2x beweging dus niet: 900sec + overgebleven seconden.

Persoonlijk doe ik het op deze manier omdat ik dan dezelfde timer voor verschillende zaken gebruik en mijn flow overzicht 'strakker' kan managen:

Beweging gedetecteerd, hierbij is de tijd van de bewegingsmelder voor melden ingesteld op 1 min, na 1 min kan deze timer opnieuw worden geactiveerd.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tXu7oCd.png

Vervolgens ga ik bij de variabele wisseling de lampen schakelen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/91w3z7j.png

Of een melding sturen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/42Pz6SW.png

Daarna loopt de timer af, en wordt de variabele aangepast:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u7B4lZZ.png

Waarna ik ook de lampen uitschakel:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2SJYOuO.png

Deze methode is misschien ietwat omslachtig maar ik vind het persoonlijk prettig om met statussen van variabelen te werken en de functionaliteit achter die variabele wat meer globaal te houden. Je kunt uiteraard ook direct in de zelfde flow meerdere taken uitvoeren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-09 19:46
Ik heb momenteel een drietal flows voor Plex states (play, pause, stop) waar ik wat vraagjes over heb:

1) Kan ik ze eventueel samenvoegen tot één flow? Nu zijn het 3 zeer simpele flows met bijna dezelfde functionaliteit, dus het voelt wat gek om ze als 3 flows te hebben.
2) Ik wil graag de keuze hebben om de lampen NIET uit te doen als we aan het eten zijn. Is er een manier om toe te voegen aan flow dat de Homey om input vraagt ("Ben je aan het eten? Ja/Nee") voordat de flow doorgaat?

Verder een algemene vraag: kan ik een flow zo maken, dat die lampen naar de "previous state" terugzet? Ik heb in de keuken bijvoorbeeld een LED-strip boven m'n aanrecht, welke normaal "warm" is, maar als je dichtbij komt, wordt het wit licht, zodat het makkelijker is als je eten klaarmaakt.

Echter gaat ie daarna uit (dmv een flow), terwijl ik 'm liever terug zie gaan naar de "previous state" (dit kan natuurlijk ook "uit" zijn!). Iemand tips daarvoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keverjeroen
FireFoz schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 23:08:

and
(timer is not running)

Ik heb er 3 flows voor nodig:
1
Als beweging start - en 'verlichting is nodig' - dan zet lamp aan + stop countdown timer - anders stop countdown timer
2
Als beweging stopt - dan stop start countdown timer
3
Als countdown timer leeg - en lamp is aan - dan zet lamp uit

'Verlichting is nodig' is in mijn geval een variabele die ingesteld wordt adhv een lux-sensor, maar kan je ook af laten handen van het tijdstip, of de zonstand natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Maar als ik hem goed lees gaat zo bij beweging de lamp aan. Als beweging dan stopt voordat de timer leeg is, stopt de timer en gaat de lamp niet meer uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
keverjeroen schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:46:
[...]

1
Als beweging start - en 'verlichting is nodig' - dan zet lamp aan + stop countdown timer - anders stop countdown timer
2
Als beweging stopt - dan stop countdown timer
3

'Verlichting is nodig' is in mijn geval een variabele die ingesteld wordt adhv een lux-sensor, maar kan je ook af laten handen van het tijdstip, of de zonstand natuurlijk.
Ik denk dat je bij 2. 'start countdown timer' bedoelt?

Overigens blijft het zo dat je dit, met bewegingssensoren, ook kunt oplossen door de annuleringstijd van de sensor aan te passen. Dat dus pas 90 seconden nadat de laatste beweging is gedetecteerd de 'off' wordt gestuurd, i.p.v. na bv 30 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
RobertMe schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 13:23:
[...]

Ik denk dat je bij 2. 'start countdown timer' bedoelt?

Overigens blijft het zo dat je dit, met bewegingssensoren, ook kunt oplossen door de annuleringstijd van de sensor aan te passen. Dat dus pas 90 seconden nadat de laatste beweging is gedetecteerd de 'off' wordt gestuurd, i.p.v. na bv 30 seconden.
Klopt, foutje.. Dan moet de timer starten.

Ik heb het eerst geprobeerd met tijd in de sensor, maar kreeg dat niet goed werkend. Als er dan beweging was, op het moment dat de tijd afliep, dan ging het licht uit. Met mijn huidige flows gaat de timer echt pas lopen als er geen beweging is, en wordt de timer geannuleerd als er weer beweging komt. Nu heb ik nooit meer dat het licht uit gaat terwijl ik nog in de ruimte ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

ik doe het met 2 flows:

bij beweging: lamp aan, timer start
timer leeg: én de sensor detecteert geen beweging; lamp uit, anders timer herstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een en ander is sowieso afhankelijk van de sensor die je gebruikt.

De Fibaro, en ik meen ook Neo Coolcam hebben 2 tijden. Als er beweging wordt gedetecteerd word er een "aan" gestuurd. Vervolgens is er een tijd dat de sensor niet kijkt naar nieuwe beweging, om energie te besparen (de "blind time"). Als die blind time is "afgelopen" wordt er opnieuw gemonitord of er beweging is, zo ja, blijft de sensor aan, zo nee, gaat de "annulerings" timer lopen (kan ook zijn dat die met "terugwerkende kracht" vanaf ingaan blind time loopt, weet ik niet 100% zeker). Is die annulerings timer afgelopen dan wordt het "uit" commando gestuurd.

De Xiaomi/Aqara sensoren werken echter anders. Deze controleren vast, elke minuut, of er beweging is, en op dat moment wordt er een "aan" commando gestuurd. Deze sturen dus nooit een "uit" commando, en dat kan dus alleen worden afgeleid uit het ontbreken van een nieuw "aan" commando. In de Xiaomi app van Ted kun je vervolgens zelf instellen na hoe lang het bewegingsalarm uit wordt gezet. Dit kan dus niet korter dan 1 minuut want zo vaak rapporteert de sensor niet.

Nadeel van de Xiaomi oplossing is dat als je (in de app) de tijd instelt op 1 minuut, en je beweegt 59 seconden en stopt dan met beweging, gaat 1 seconde later al de sensor "uit". Want die ene minuut nadat er beweging is gedetecteerd is er geen beweging en dus wordt er geen nieuwe "aan" gestuurd.

De Fibaro/Neo oplossing kent dat nadeel niet. Ten eerste sturen die zelf een "uit", en daarnaast ben je (veel) flexibeler in het instellen van hoe vaak de sensor kijkt of er beweging is, en werkt de annuleringstimer daardoor ook accurater. Dus als je bij de Fibaro de annuleringstijd op 1 minuut instelt en de blind time op 8 seconden (ik meen dat dat de standaard is) betekend dat dat na de laatste beweging de sensor nog minimaal 52 seconden "aan" blijft (/het zo lang duurt voordat het "uit" commando wordt gestuurd.

De oplossing van @RonnieB82 kent dus hetzelfde nadeel als hoe Xiaomi werkt. Is er toevallig op het moment van het aflopen van de timer even geen beweging gaat de boel meteen uit.

De oplossing van @keverjeroen zou echter identiek moeten zijn aan de werking van de Fibaro en Neo Coolcam sensoren.

De Fibaro en Xiaomis werken dus ongeveer gelijk in het geval dat je de blind time van de Fibaro op 1 minuut instelt. Immers controleert de Fibaro dan ook maar elke minuut op beweging. De annuleringstijd die je vervolgens instelt bij de Fibaro sensor is dan (in hardware) gelijk aan wat de Xiaomi app (in software) doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
RonnieB82 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:27:
ik doe het met 2 flows:

bij beweging: lamp aan, timer start
timer leeg: én de sensor detecteert geen beweging; lamp uit, anders timer herstarten
Dus dan gaat het licht uit, als je bv 30 seconden geleden nog hebt bewogen, maar sindsdien stil staat... ;) In jouw geval moet er dus beweging zijn, precies op (of tot en aantal seconden voor) het moment dat de timer afloopt. In mijn geval stopt de timer iedere keer dat er een nieuwe beweging is begint de timer iedere keer opnieuw als de beweging is gestopt. Ik stel de timer in op 300 seconden, waardoor hij dus pas uit gaat als er 300 seconden geen beweging meer is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

keverjeroen schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:56:
[...]

Dus dan gaat het licht uit, als je bv 30 seconden geleden nog hebt bewogen, maar sindsdien stil staat... ;) In jouw geval moet er dus beweging zijn, precies op (of tot en aantal seconden voor) het moment dat de timer afloopt. In mijn geval stopt de timer iedere keer dat er een nieuwe beweging is begint de timer iedere keer opnieuw als de beweging is gestopt. Ik stel de timer in op 300 seconden, waardoor hij dus pas uit gaat als er 300 seconden geen beweging meer is geweest.
klopt, maar niet helemaal.

Mijn timers zijn redelijk 'ruim', meestal 1 a 2 minuten.
Stel dat ik 30 seconde beweeg, en dan 10 seconde stilsta... op het moment dat ik dan opnieuw beweeg, dan herstart mijn timer ook weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:24
keverjeroen schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:46:
[...]

1
2
Als beweging stopt - dan stop start countdown timer
3

Thanks! Deze heb ik even gekopieerd! Nu ik hier mee bezig ben moet ik er niet aan denken dit via mn mobiel te doen trouwens!!

Eigenlijk zou Athom standaard flows moeten inbouwen voor dit soort dingen, ipv dat wij weer 3 of meer flows moeten maken hiervoor.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Inmiddels rolt Nederlands uit -> https://androidworld.nl/n...me-app-update-nederlands/
Greetoz schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:13:
[...]

Thanks! Deze heb ik even gekopieerd! Nu ik hier mee bezig ben moet ik er niet aan denken dit via mn mobiel te doen trouwens!!

Eigenlijk zou Athom standaard flows moeten inbouwen voor dit soort dingen, ipv dat wij weer 3 of meer flows moeten maken hiervoor.
Nu alles goed opzetten voordat 2.0 uitkomt zodat je dan geen grote veranderingen meer hoeft te doen op je mobiel is dan de beste oplossing totdat de community toestemming krijgt om verder te werken aan bijvoorbeeld Flomey (web ui flow manager). Of je Android app in de windows update op je desktop draaien (of via bluestack)

[ Voor 47% gewijzigd door lubbertkramer op 10-10-2018 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lubbertkramer schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:04:
Of je Android app in de windows update op je desktop draaien (of via bluestack)
Toch vraag ik mij af of/hoe goed dat gaat werken. Een jaar terug gaven ze nog aan dat de mobiele app in eerste instantie alleen voor telefoon zou zijn, en dus niet voor tablet. Zo'n Android emulator zul je dan neem ik aan ook op die resolutie moeten draaien. Dus dan zit je alsnog op zo'n klein schermpje te pielen, waarbij je nog steeds tich keer moet klikken (bv bij flows beheren krijg je volgens mij een accordeon met "Als", "En" "Dan" als koppen, je moet dan ook op je Full-HD scherm nog steeds daar doorheen klikken i.p.v. in 1x een overzicht van de flow).
Enige voordeel wat zo'n Android emulator dan geeft is dat je met een fysiek toetsenbord kunt typen en evt. kunt knippen en plakken van teksten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 07:43:
[...]

Toch vraag ik mij af of/hoe goed dat gaat werken. Een jaar terug gaven ze nog aan dat de mobiele app in eerste instantie alleen voor telefoon zou zijn, en dus niet voor tablet. Zo'n Android emulator zul je dan neem ik aan ook op die resolutie moeten draaien. Dus dan zit je alsnog op zo'n klein schermpje te pielen, waarbij je nog steeds tich keer moet klikken (bv bij flows beheren krijg je volgens mij een accordeon met "Als", "En" "Dan" als koppen, je moet dan ook op je Full-HD scherm nog steeds daar doorheen klikken i.p.v. in 1x een overzicht van de flow).
Enige voordeel wat zo'n Android emulator dan geeft is dat je met een fysiek toetsenbord kunt typen en evt. kunt knippen en plakken van teksten.
Je hebt daarin volkomen gelijk, het blijft een enorme workaround zolang Athom geen tablet ondersteuning, delen van flows klaar heeft of toestemming geeft tot het maken van een eigen flow manager (Flomey). Zelf vind ik het fijn meerdere schermen open te hebben, zeker als ik met "complexere" flows bezig ben wat juist fijn is vanaf je desktop (in combinatie met knippen/plakken voor bv je log kaarten). Maar volgens de laatste blog zit wederom iedereen erop te wachten dus waarschijnlijk gaan ze mij persoonlijk verbazen dat het heel anders gaat zijn dan de huidige versie die ik draai van de mobiele applicatie _/-\o_ #staypositive :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaqer
Amplifi werkt met de routerconfiguratie ook alleen via de app en op zich werkt dat best prima. De port-forwards hadden wat slimmer gekund en een toetsenbordje was dan fijn geweest maar er is altijd wel wat. Het zou dus nog best oke kunnen werken via een app, maar toch zou ik via een browser het fijner vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
Mijn vraag is nogal ondergesneeuwd. Iemand die kan helpen? :)

RVervuurt in "Homey - Alles in huis verbonden"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RVervuurt schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:04:
Ik heb momenteel een drietal flows voor Plex states (play, pause, stop) waar ik wat vraagjes over heb:

1) Kan ik ze eventueel samenvoegen tot één flow? Nu zijn het 3 zeer simpele flows met bijna dezelfde functionaliteit, dus het voelt wat gek om ze als 3 flows te hebben.
Waarschijnlijk niet, omdat je dus maar 1 of 2 acties per flow kunt doen. (Dan en Anders dus)
2) Ik wil graag de keuze hebben om de lampen NIET uit te doen als we aan het eten zijn. Is er een manier om toe te voegen aan flow dat de Homey om input vraagt ("Ben je aan het eten? Ja/Nee") voordat de flow doorgaat?
Ja, volgens mij is daar een "En" kaart voor.
Verder een algemene vraag: kan ik een flow zo maken, dat die lampen naar de "previous state" terugzet? Ik heb in de keuken bijvoorbeeld een LED-strip boven m'n aanrecht, welke normaal "warm" is, maar als je dichtbij komt, wordt het wit licht, zodat het makkelijker is als je eten klaarmaakt.

Echter gaat ie daarna uit (dmv een flow), terwijl ik 'm liever terug zie gaan naar de "previous state" (dit kan natuurlijk ook "uit" zijn!). Iemand tips daarvoor?
Voordat je de lampen aanpast kun je een drietal variabelen plaatsen voor de helderheid en kleurtemperatuur en aan/uit. Als je weer weg gaat (en je de lampen nu uit zet) kun je die 3 variabelen weer gebruiken voor het instellen van de helderheid, kleurtemperatuur en aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoni
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-08 11:05
Ik ondervind problemen met Image Grabber. Meer mensen hier last van?

Als ik de url in explorer plak werkt de url prima, er is ook niest verandert. opnieuw starten al gedaan (homey)

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skoni schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 18:02:
Ik ondervind problemen met Image Grabber. Meer mensen hier last van?

Als ik de url in explorer plak werkt de url prima, er is ook niest verandert. opnieuw starten al gedaan (homey)

Iemand een idee?
Misschien wat meer informatie wat er wel werkt, je flow werkt correct en je ziet dat deze gaat lopen, je krijgt dus wel een logging/notificatie van de then en dan zou hij ook de afbeeldingen moeten sturen of klapt je flow in de else?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoni
Dit is waar hij in blijft hangen. De url werkt dus wel verder.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zitmed2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjalabert
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 14:55
@skoni Ik heb de volgende flows:
Wordt deurbel ingedrukt.
https://imgur.com/MNp0OW9

Is afbeelding gegrabd, verstuur deze (gaat vanzelf)
https://imgur.com/7DAKDqL

[ Voor 12% gewijzigd door Sjalabert op 11-10-2018 19:26 ]

Wie met één vinger naar een ander wijst, wijst met drie vingers naar zichzelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoni
Sjalabert schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:25:
@skoni Ik heb de volgende flows:
Wordt deurbel ingedrukt.
https://imgur.com/MNp0OW9

Is afbeelding gegrabd, verstuur deze (gaat vanzelf)
https://imgur.com/7DAKDqL
Ja de flow is wel goed, heeft ten alle tijde gewerkt, maar opeens lijkt image grabber wel niet meer te werken.

Bij jou dus wel nog?
Ik draai hier versie 1.5.13 rc11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjalabert
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 14:55
@skoni Homey Firmware Versie: 1.5.12

Wie met één vinger naar een ander wijst, wijst met drie vingers naar zichzelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
RobertMe schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:09:
[...]

Waarschijnlijk niet, omdat je dus maar 1 of 2 acties per flow kunt doen. (Dan en Anders dus)

[...]

Ja, volgens mij is daar een "En" kaart voor.

[...]

Voordat je de lampen aanpast kun je een drietal variabelen plaatsen voor de helderheid en kleurtemperatuur en aan/uit. Als je weer weg gaat (en je de lampen nu uit zet) kun je die 3 variabelen weer gebruiken voor het instellen van de helderheid, kleurtemperatuur en aan/uit.
Goed idee met het bewaren van de variabelen! Die ga ik even uitzoeken. De "en"-kaart ga ik ook uitproberen. bedankt!
Pagina: 1 ... 36 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.