hnijveen schreef op donderdag 13 september 2018 @ 17:40:
Ze zijn weer wakker geworden? Ik wacht nog wel even, voor je weet is het 2.0x experimental.
Valt wel mee, zijn bugs die ze eigenlijk al in alpha zouden moeten afvangen zoals rode ring (RROD). Als 2.0 in alpha zit laat ik het weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
lubbertkramer schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:56:
[...]

Zet eens een notificatie op beide, dus ook op de else dan kun je in ieder geval afvangen dat de flow niet in de else klapt. Als het echt een Zigbee probleem is kun je proberen je mesh te verbeteren en kijken of dat de communicatie naar je lamp oplost?
Goed een notificatie naar mijn telefoon gestuurd en hij gaat gelijk naar de else/als. Terwijl de tijd gewoon klopt, lijkt wel of hij dan/then overslaat...

Edit: net de flow opnieuw gemaakt, stukje voor stukje, eerst wanneer gedetecteerd dan lamp aan en zo stukje bij stukje toegevoegd. En op gegeven moment bij temperatuur liep het vast nadat ik wat hiermee gespeeld hebt leek het ineens te werken. Geen idee waarom of wat er nu precies was, maar de flow werkt en alle lampen gaan weer aan nadat er beweging is gedetecteerd.

[ Voor 25% gewijzigd door rikadoo op 13-09-2018 21:24 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rikadoo schreef op donderdag 13 september 2018 @ 20:41:
[...]

Goed een notificatie naar mijn telefoon gestuurd en hij gaat gelijk naar de else/als. Terwijl de tijd gewoon klopt, lijkt wel of hij dan/then overslaat...

Edit: net de flow opnieuw gemaakt, stukje voor stukje, eerst wanneer gedetecteerd dan lamp aan en zo stukje bij stukje toegevoegd. En op gegeven moment bij temperatuur liep het vast nadat ik wat hiermee gespeeld hebt leek het ineens te werken. Geen idee waarom of wat er nu precies was, maar de flow werkt en alle lampen gaan weer aan nadat er beweging is gedetecteerd.
Goed om te horen en blij dat het weer werkt :) Daarom is het ook goed om te loggen wat je flows doen (ook als ze werken) en daardoor inzicht te krijgen als hij naar de else klapt (als dat niet moet) en je dat op die manier kunt uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:25

Sa1

change log is van 09, 10 en 11 gewoon gelijk. Dus zal inderdaad wel echt minior minor issues zijn geweest die wel belangrijk genoeg waren om te fixen.

Persoonlijk ben ik wel voorstander van deze manier van werken, gewoon gas er op. Iedereen die in experimental werkt, weet dat dit kan.

Overigens heb ik geen problemen gehad met van 09 naar 11 te gaan, de 10 versie ging te snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sa1 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:52:
[...]
change log is van 09, 10 en 11 gewoon gelijk. Dus zal inderdaad wel echt minior minor issues zijn geweest die wel belangrijk genoeg waren om te fixen.

Persoonlijk ben ik wel voorstander van deze manier van werken, gewoon gas er op. Iedereen die in experimental werkt, weet dat dit kan.

Overigens heb ik geen problemen gehad met van 09 naar 11 te gaan, de 10 versie ging te snel :)
De changelog is niet hetzelfde. Ze passen gewoon de bestaande log aan. Het is cumulatief :)

10 heb ik ook laten passeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowizi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-09 09:39
Voor wanneer stond die Zigbee rewrite ook alweer gepland? Vanmiddag een Xiaomi Aqara temperatuur en luchtvochtigheid sensor gekoppeld aan Homey.
Na een paar minuten werden de waardes niet meer ge-update. Het enige wat hielp was verwijderen en opnieuw toevoegen 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Lowizi op 14-09-2018 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lowizi schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 21:59:
Voor wanneer stond die Zigbee rewrite ook alweer gepland? Vanmiddag een Xiaomi Aqara temperatuur en luchtvochtigheid sensor gekoppeld aan Homey.
Na een paar minuten werden de waardes niet meer ge-update. Het enige wat hielp was verwijderen en opnieuw toevoegen 8)7
Na 2.0 dus momenteel nog :soon: (maar voeg vooral informatie toe aan de github issues)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:24
Ik heb ook een aantal sensoren en ze updaten gewoon niet zo snel. Dus wacht volgende keer even uurtje ofzo en je zal zien dat de waarde toch veranderd... dat is mijn ervaring in ieder geval.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:43
Gister een reset gedaan van Homey om terug te kunnen van experimenteel naar stabiel en na de setup met wifi en taal enzo ging hij opstarten en kreeg ik direct een mooi rood ringetje :+ gelukkig was deze verholpen na de stekker er even uit te halen en er weer in te doen. Homey voelt wel wat soepeler aan nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Ik heb gisteren met de Sonos helpdesk aan de lijn gehangen. Ik kreeg de melding van mijn devices dat er geen muziek geselecteerd was, terwijl ik wel geluid aan het spelen was. Nadeel is dat je muziek dan niet uit kan zetten of harder/zachter kan doen.

De Sonos dude heeft een diagnostic gedaan en zag enorm veel multicast netwerk verkeer voorbij komen. Ik heb daarop de Homey uitgezet en je raadt het al.... problemen na 30 seconden opgelost!

Ik heb hierop een tijdje lopen testen welke app/flow netwerk verkeer aan het genereren was en ik ben uitgekomen bij de ..... Sonos app (d0h. Nadat ik die verwijderd had waren niet alleen de netwerkproblemen weg maar was de Homey een stuk meer responsive (als nieuw of beter)

Iemand anders zoiets meegemaakt ??

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaqer
Pim. schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:26:
Ik heb gisteren met de Sonos helpdesk aan de lijn gehangen. Ik kreeg de melding van mijn devices dat er geen muziek geselecteerd was, terwijl ik wel geluid aan het spelen was. Nadeel is dat je muziek dan niet uit kan zetten of harder/zachter kan doen.

De Sonos dude heeft een diagnostic gedaan en zag enorm veel multicast netwerk verkeer voorbij komen. Ik heb daarop de Homey uitgezet en je raadt het al.... problemen na 30 seconden opgelost!

Ik heb hierop een tijdje lopen testen welke app/flow netwerk verkeer aan het genereren was en ik ben uitgekomen bij de ..... Sonos app (d0h. Nadat ik die verwijderd had waren niet alleen de netwerkproblemen weg maar was de Homey een stuk meer responsive (als nieuw of beter)

Ik had ook problemen met Sonos en ook een tijdje aan de lijn gezeten met de Sonos helpdesk, uiteindelijk zijn we alleen niet tot die oplossing gekomen omdat mijn netwerk ook vrij ingewikkeld in elkaar zat met repeaters. Maar ze gaven inderdaad ook aan dat ze het idee hadden dat Homey er een rol in speelde..

[ Voor 3% gewijzigd door Tweaqer op 16-09-2018 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-09 14:47
Gebruik nu al enige tijd de Xiaomi klimaat sensoren zonder problemen in 4 kamers. Ook in de keuken (verste weg van Homey) blijft zowel temp als vochtigheid rapporteren. Even in de gaten houden dus.. Misschien een botched sensor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lowizi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-09 09:39
Greetoz schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 00:46:
[...]

Ik heb ook een aantal sensoren en ze updaten gewoon niet zo snel. Dus wacht volgende keer even uurtje ofzo en je zal zien dat de waarde toch veranderd... dat is mijn ervaring in ieder geval.
Je hebt gelijk. Hoe langer de sensor er nu hangt, hoe stabieler hij lijkt te worden. Inmiddels worden de waardes goed doorgegeven.

[ Voor 20% gewijzigd door Lowizi op 17-09-2018 02:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-09 14:43
Pim. schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:26:

Heb meteen de Spotify for Sonos en de Sonos app van Homey afgehaald. Beide stonden er nog op, maar gebruikte ik niet. Wel heb ik de laatste tijd vage dingen met Sonos (volgens app geen muziek aan het afspelen, terwijl de Sonos wel degelijk muziek aan het afspelen is). Ben benieuwd of die problemen nu voorbij zijn.

Heb je ook een melding bij Athom gemaakt? https://github.com/athombv/homey/issues

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

Heb nu een poos van die Ikea spots direct gekoppeld aan mijn Homey. Werkt vrij goed, alleen soms doet een van de acht spots het niet. Krijg dan ook een foutmelding dat hij niet bereikbaar is. Nu gaat het weer werken als ik de lampen even van het stroom afhaal en weer inschakel (dus via de fysieke switch).

Ik heb geen bridge van Ikea, maar kan het zijn da t ze deze kuren niet meer hebben in een nieuwere firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

keverjeroen schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:11:
[...]

Heb meteen de Spotify for Sonos en de Sonos app van Homey afgehaald. Beide stonden er nog op, maar gebruikte ik niet. Wel heb ik de laatste tijd vage dingen met Sonos (volgens app geen muziek aan het afspelen, terwijl de Sonos wel degelijk muziek aan het afspelen is). Ben benieuwd of die problemen nu voorbij zijn.

Heb je ook een melding bij Athom gemaakt? https://github.com/athombv/homey/issues
Nog niet aan toegekomen :P (beetje lui)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 15:48

Stekeltje

Nothing to see here move along

Tweaqer schreef op zondag 16 september 2018 @ 13:15:
[...]

Ik had ook problemen met Sonos en ook een tijdje aan de lijn gezeten met de Sonos helpdesk, uiteindelijk zijn we alleen niet tot die oplossing gekomen omdat mijn netwerk ook vrij ingewikkeld in elkaar zat met repeaters. Maar ze gaven inderdaad ook aan dat ze het idee hadden dat Homey er een rol in speelde..
Exact hetzelfde probleem gehad, sonos en spotify van Homey en het was opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaxc1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-08 09:28
welke versie van de sonos / spotify app gebruikte jullie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Best wel apart om te lezen dat er zoveel problemen met de Sonos app zijn. Volgens @WeeJeWel is vooral de nieuwe versie state of the art met allerlei geheime zaken die anderen niet hebben. Vraag naar status update voor de fix van de Sonos problemen kreeg ook een reactie
sailingduck [9:50 AM]
Hey @bram, what's up with the sonos app? Why is the source not on github anymore?

weejewel [9:53 AM]
We've rewritten the app for Homey v2 and included many smart tricks. We also found that competitors stole those ideas from us without shame so we decided to be a little more protective with our source code.

sailingduck [10:03 AM]
So any status update?
Have it in my wake up flow for example :wink:

weejewel [10:06 AM]
We're looking into it
A new version is already ready but that's without Homey Music support and v2 compatibility. So horrible timing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaqer
Ik ga eerst eens even rustig wachten op de backup functionaliteit in 2.0, als die goed en wel draait voeg ik Sonos wel weer een keer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Sa1 schreef op maandag 17 september 2018 @ 20:57:
Heb nu een poos van die Ikea spots direct gekoppeld aan mijn Homey. Werkt vrij goed, alleen soms doet een van de acht spots het niet. Krijg dan ook een foutmelding dat hij niet bereikbaar is. Nu gaat het weer werken als ik de lampen even van het stroom afhaal en weer inschakel (dus via de fysieke switch).

Ik heb geen bridge van Ikea, maar kan het zijn da t ze deze kuren niet meer hebben in een nieuwere firmware?
Hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.
Ik heb geen problemen, maar nieuwe firmware heeft misschien wel meer mogelijkheden.
Is het de moeite waard om bij iemand anders met een bridge de firmware te updaten of is dat onzin en misschien zelfs niet mogelijk?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heren, na een power cycle eerder deze middag/avond start mijn Homey niet meer. Na een lange tijd krijg ik een red ring of dead. Op deze pagina staat dat je in dat geval de recovery moet uitvoeren, zoals hier beschreven. Opstarten, en daarna 10 seconden op de kop houden. Maar (uiteraard?) doet dit niks want hij kon niet booten. Dus what now? Is er nog een manier om iets ervan te redden?*

Overigens heb ik eerder deze week nog een firmware update gedaan. IIRC was recentelijk sowieso nog een nieuwe firmware uit gekomen? En de versie daarvoor had ik ook niet geïnstalleerd. Mogelijk dat het dus gerelateerd is aan die update.

offtopic:
*Zo nee, ga ik serieus overwegen om deze avond nog een Z-Wave stick te bestellen en over te stappen op HASS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

RobertMe schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:04:
Heren, na een power cycle eerder deze middag/avond start mijn Homey niet meer. Na een lange tijd krijg ik een red ring of dead. Op deze pagina staat dat je in dat geval de recovery moet uitvoeren, zoals hier beschreven. Opstarten, en daarna 10 seconden op de kop houden. Maar (uiteraard?) doet dit niks want hij kon niet booten. Dus what now? Is er nog een manier om iets ervan te redden?*

Overigens heb ik eerder deze week nog een firmware update gedaan. IIRC was recentelijk sowieso nog een nieuwe firmware uit gekomen? En de versie daarvoor had ik ook niet geïnstalleerd. Mogelijk dat het dus gerelateerd is aan die update.

offtopic:
*Zo nee, ga ik serieus overwegen om deze avond nog een Z-Wave stick te bestellen en over te stappen op HASS...
heb het ook wel is gehad, na een power Cycle of vijf deed hij het weer... misschien het proberen waard? Recovery heb ik iig nooit gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-07 09:51

j1nx

Geek - Enjoying life

lubbertkramer schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:50:
We've rewritten the app for Homey v2 and included many smart tricks. We also found that competitors stole those ideas from us without shame so we decided to be a little more protective with our source code.
Echt al mijn opensource haren gaan overeind van dit soort uitspraken. Ook compleet BS als je het mij vraagt. Bah!

Alleen daarom al neem ik graag eens een duik in hun software....

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:04:

offtopic:
Zo, leuk, omdat mijn KaKu-deurbel niet meer werkte na de laatste update dacht ik ook maar eens een PTP te doen.
En nu zit ik in hetzelfde bootje als jij... :|

Ik snap niet dat ze na zoveel jaren (ik heb het verleden jaar of zo ook al eens voor gehad) nog altijd niet gewoon een device kunnen laten booten!! |:(

Als de enige oplossing een volledige reset is gaat hij er bij mij ook uit! :(

[edit]

Na 3 PTP's doet hij het terug normaal! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fire69 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:17:
[...]

Zo, leuk, omdat mijn KaKu-deurbel niet meer werkte na de laatste update dacht ik ook maar eens een PTP te doen.
En nu zit ik in hetzelfde bootje als jij... :|

Ik snap niet dat ze na zoveel jaren (ik heb het verleden jaar of zo ook al eens voor gehad) nog altijd niet gewoon een device kunnen laten booten!! |:(

Als de enige oplossing een volledige reset is gaat hij er bij mij ook uit! :(
Intussen heb ik op Slack twee reacties dat Jeroen het mogelijk (op afstand) op kan lossen. Aansluiten op PC/laptop en hij kan dan via remote desktop zijn ding doen. Als het goed is met behoud van data. Mocht dat niet werken gaat ie terug als zijnde niet deugdelijk product (aanbod wat o.a. @lubbertkramer had gekregen). Als ik toch alles opnieuw moet doen kan ik net zo goed HASS/Node-Red inregelen. Uiteindelijk zal die sowieso de deur uit gaan. Maar dan wel als er een goed alternatief is wat hopelijk van Ubiquiti komt. Houtje toutje met een Z-Wave stick en Zigbee2mqtt / deconz zit ik niet direct op te wachten.

Edit:
M.b.t. de edit. Hier al meerdere PTPs gedaan, langere tijd uit gelaten, langere tijd aan gelaten, maar nog steeds niks.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 18-09-2018 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:26:
[...]

Intussen heb ik op Slack twee reacties dat Jeroen het mogelijk (op afstand) op kan lossen. Aansluiten op PC/laptop en hij kan dan via remote desktop zijn ding doen. Als het goed is met behoud van data. Mocht dat niet werken gaat ie terug als zijnde niet deugdelijk product (aanbod wat o.a. @lubbertkramer had gekregen). Als ik toch alles opnieuw moet doen kan ik net zo goed HASS/Node-Red inregelen. Uiteindelijk zal die sowieso de deur uit gaan. Maar dan wel als er een goed alternatief is wat hopelijk van Ubiquiti komt. Houtje toutje met een Z-Wave stick en Zigbee2mqtt / deconz zit ik niet direct op te wachten.
Gelukkig werkt het ondertussen terug bij mij.
Ik weet niet of je al een aantal koude boots hebt geprobeerd? Stond hierboven ergens als oplossen en was voor mij ook de oplossing.

Verder volg ik je helemaal. Ik vind de eenvoud van Homey super, ik zie het ook helemaal niet zitten om met zo'n knutselprojectjes aan de slag te gaan.
Maar als ik van nul had moeten herbeginnen had ik het zeker overwogen!

[edit]
Ik had je edit na mijn edit nog niet gezien :P

Da's wel pech natuurlijk... Hopelijk kunnen ze dan inderdaad remote nog iets fixen.
Het moet bijna gewoon ergens een corruptie zijn dat tijdens het booten gebeurd. Ik snap niet hoe dat zomaar kan gebeuren na reeds zoveel jaar aan de software te werken...

[ Voor 12% gewijzigd door Fire69 op 18-09-2018 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fire69 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:29:
[...]

Gelukkig werkt het ondertussen terug bij mij.
Ik weet niet of je al een aantal koude boots hebt geprobeerd? Stond hierboven ergens als oplossen en was voor mij ook de oplossing.
Zie mijn edit op basis van jouw edit :+

Al een aantal keren stroom een tijd (zeker 10 minuten) eraf gelaten, vervolgens een hele tijd aan laten staan, en dan nog een keer, en nog een keer, en nog een keer...
Maar nog steeds niks :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:32:
[...]

Zie mijn edit op basis van jouw edit :+

Al een aantal keren stroom een tijd (zeker 10 minuten) eraf gelaten, vervolgens een hele tijd aan laten staan, en dan nog een keer, en nog een keer, en nog een keer...
Maar nog steeds niks :(
Ja, ik zag je edit :+

Ik hoop dat het nog goed komt d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

@RobertMe Zou je de remote sessie kunnen opnemen met een camera als het zo ver zou komen?

[ Voor 4% gewijzigd door j1nx op 19-09-2018 06:44 ]

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

j1nx schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 20:25:
[...]

Echt al mijn opensource haren gaan overeind van dit soort uitspraken. Ook compleet BS als je het mij vraagt. Bah!

Alleen daarom al neem ik graag eens een duik in hun software....
Ik moest er vooral heeeeel hard om lachen O-)
RobertMe schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:26:
[...]

Edit:
M.b.t. de edit. Hier al meerdere PTPs gedaan, langere tijd uit gelaten, langere tijd aan gelaten, maar nog steeds niks.
Heeft Athom het op kunnen lossen? Er was afgelopen maand al een discussie @ Slack omdat Athom (ook door een updatevan Athom) een bricked Homey niet wilde fixen en hiervoor kosten in rekening werden gebracht terwijl het probleem ontstaan was na een update, gebruiker Homey 24 uur heeft laten draaien en toen PTP had gedaan.

De afspraak om Homey tegen de aankoopsprijs terug te kopen kan iedereeen aanspraak op maken :X
j1nx schreef op woensdag 19 september 2018 @ 06:41:
@RobertMe Zou je de remote sessie kunnen opnemen met een camera als het zo ver zou komen?
Ik heb Super Homey een keer moeten fixen via de console via een Linux VM en toen was de security key gewoon uit te lezen die Athom gebruikt voor de communicatie met Homey :X Dit moest omdat Super Homey te snel door de boot heen ging waardoor de fix die ze toen in DP uitgerold hadden niet werkte op de Super Homey's in het wild

[ Voor 5% gewijzigd door lubbertkramer op 19-09-2018 08:16 ]

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:10
lubbertkramer schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:15:

De afspraak om Homey tegen de aankoopsprijs terug te kopen kan iedereeen aanspraak op maken :X
Kunnen Homeys teruggestuurd worden tegen de aankoopprijs? :o
Gaat die vlieger ook op voor de kickstarter backers?
Robsta86 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:38:
[...]

Kunnen Homeys teruggestuurd worden tegen de aankoopprijs? :o
Gaat die vlieger ook op voor de kickstarter backers?
Ze hadden dit aangegeven omdat ze functionaliteiten die beloofd waren of gelanceerd zijn (bv muziek) verwijderen na 2.0 of niet meer zullen maken. Ik zou gewoon contact zoeken met ze :)

Toevallig staat er net een soortgelijk artikel over tv's van vijf jaar oud op de frontpage waarbij de consumentenbond geld terug wil zien van de fabrikanten i.v.m. verdwijnen van apps/functionaliteiten.
lubbertkramer schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:15:
[...]

Heeft Athom het op kunnen lossen? Er was afgelopen maand al een discussie @ Slack omdat Athom (ook door een updatevan Athom) een bricked Homey niet wilde fixen en hiervoor kosten in rekening werden gebracht terwijl het probleem ontstaan was na een update, gebruiker Homey 24 uur heeft laten draaien en toen PTP had gedaan.
Gisteren op Slack geen reactie ontvangen van Athom. Daarom vanmorgen nogmaals aan Bram gevraagd en hij geeft aan dat ik hem (onder garantie) kan/moet opsturen. Ook na aandringen lukt het me niet dat ze een poging willen doen tot oplossen op afstand.
Ik moet maar een mail sturen voor de rest. Daar komt dus mooi bij te staan dat ik hem dan wel tot na het weekend kwijt zal zijn en in die tijd ook al een (groot) deel over kan zetten naar HASS.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:35
Voor de mensen met Sonos problemen: installeer de v4.0.5 beta versie vanaf https://apps.athom.com/app/com.sonos.

Let op: deze versie heeft geen ondersteuning voor Homey Music (Playlists synchronisatie in Homey etc.).

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Ik ga er niet naar linken hier, maar wie wel eens mijn blog leest / volgt....

Ik heb de afgelopen dagen het stof eens van mijn Buildroot kennis afgeblazen. Snap nu ook weer de vernieuwde structuur van externe packages en dergelijke wat HassOS geimplementeerd heeft. (uiteraard wel net te laat om er direct mee te knutselen)

Met de bootloader en kernel sources beschikbaar moet het kunnen / er iets mogelijk zijn. ;)

• BassieBulk
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Toch niet zo heel positief over de Homey allemaal, als ik dat lees.

Ik heb zelf een ratjetoe aan domotica aan elkaar gekoppeld:
Domoticz, HomeWizard, gehackte Toon, Harmony Hub, Milights LED-controllers/hubs/bulbs, 433MHz Somfy, deurbel en bewegingssensors, RFXCOM, Synology NAS met camera's etc...
Google Home via IFTT terug naar Domoticz.

Ook veel geprutst met Home Assistant en OpenHAB.
Maar dat is het ook allemaal net niet...
Voor de koppeling met Google Assistant (zonder IFFT) heb je ook een betaald abonnement nodig (bv Controlicz of Home Assistant Cloud). Bij Controllicz moet je ook nog eens poorten openzetten op je router.

Ik zit er juist over te denken om die HomeWizard en Domoticz aan de kant te zetten en alles netjes in één te hebben via de Homey, zonder aanvullend abonnement.
En ik wil ook van die HomeWizard af (die gebruik ik alleen nog voor de 433MHz) en Milights Hubs af, en naar Zigbee-lampen.

SmartThings lijkt ook leuk, maar die heeft weer geen 433 voor de Somfy.

De mensen die hierboven aan HASS zitten te denken, zitten dan toch ook weer aan losse Z-wave/Zigbee/433 zenders vast (naast bv een rpi of NAS voor de HASS)?

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:05
Voor als je nog een Homey wil kopen.
https://outlet.mediamarkt.nl/huishouden/domotica
Twee stuks beschikbaar (op dit moment) voor 239,20 euro. Ik denk twee klanten die na aanschaf dit topic op tweakers hebben gelezen.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BassieBulk schreef op woensdag 19 september 2018 @ 19:02:
De mensen die hierboven aan HASS zitten te denken, zitten dan toch ook weer aan losse Z-wave/Zigbee/433 zenders vast (naast bv een rpi of NAS voor de HASS)?
Naar mijzelf kijkende. Ik had eigenlijk gehoopt dat ik het met Homey kon uitzingen totdat Ubiquiti met een apparaat op basis van HASS zou komen. Zij hebben de hoofdontwikkelaar/oprichter van HASS nu ook al een tijdje in dienst om specifiek voor hun aan bepaalde zaken te werken en lijken zich daarnaast nu ook op IoT te willen gaan richten (naast dat ze in een verleden al eens iets hebben aangemodderd).

Maar gezien de situatie met mijn Homey (Red Ring Of Dead) ben ik er nog niet over uit of ik de Homey weg doe (Athom wil hem zelf evt. terugkopen voor E150, maar een waardedaling van 50% na 1,5 jaar vind ik vrij fors) en dan naar HASS ga met bv Zigbee2mqtt en een Z-Wave stick ("houtje touwtje") of de Homey toch maar opstuur voor reparatie en hopen dat ik hem terug krijg met behoud van data.
Voor de koppeling met Google Assistant (zonder IFFT) heb je ook een betaald abonnement nodig (bv Controlicz of Home Assistant Cloud). Bij Controllicz moet je ook nog eens poorten openzetten op je router.
Niet helemaal waar, je hebt nu de keuze niets zelf instellen en afnemen via de HA Cloud of zelf de Google Assistant gebruiken zonder de cloud van HA (en moet je idd wat configureren ) :)

Vergeet niet dat de implementatie van Google Assistant niet bepaald beter is bij Homey, je moet Ask Homey gebruiken in je commando om een actie af te vuren. Bij alexa hebben ze dit nu recentelijk aangepast zodat dit native is.
Ik zit er juist over te denken om die HomeWizard en Domoticz aan de kant te zetten en alles netjes in één te hebben via de Homey, zonder aanvullend abonnement.
En ik wil ook van die HomeWizard af (die gebruik ik alleen nog voor de 433MHz) en Milights Hubs af, en naar Zigbee-lampen.
Lees goed alle blogs van Athom (vooral wat oudere over de roadmap / rewrites), bekijk de issues @ Github en bedenk je dan wat voor jou meerwaarde heeft. Homey waarin Athom zal bepalen wat je Homey kan en niet kan (bv vanaf 2.0 alleen mobiel om flows te bouwen, geen desktop of web omgeving meer) of zelf iets maken. Ik zie je daarnaast Zigbee benoemen, lees je vooral in over de implementatie van Zigbee @ Homey, deze is zeer brak en snel gedaan maar niet goed (zie de issues @ Github of discussies hier.

Kortom lees je goed in voordat je gaat switchen :)
Homey is ook niets meer dan een board (soort RPI) met daarop de modules die je ook zelf kunt doen met een RPI bv de Raspbee voor Zigbee die je op je bord prikt (gebruik deze zelf ook en niets van ziet aan de buitenkant van je case :)
j1nx schreef op woensdag 19 september 2018 @ 16:23:
Ik ga er niet naar linken hier, maar wie wel eens mijn blog leest / volgt....

Ik heb de afgelopen dagen het stof eens van mijn Buildroot kennis afgeblazen. Snap nu ook weer de vernieuwde structuur van externe packages en dergelijke wat HassOS geimplementeerd heeft. (uiteraard wel net te laat om er direct mee te knutselen)

Met de bootloader en kernel sources beschikbaar moet het kunnen / er iets mogelijk zijn. ;)
Zo je blog maar eens even bijlezen :)
meesje schreef op woensdag 19 september 2018 @ 19:06:
Voor als je nog een Homey wil kopen.
https://outlet.mediamarkt.nl/huishouden/domotica
Twee stuks beschikbaar (op dit moment) voor 239,20 euro. Ik denk twee klanten die na aanschaf dit topic op tweakers hebben gelezen.... ;)
Zelfs nog goedkoper (met garantie) dan ze op marktplaats / vraag en aanbod staan dus zeker een goede deal voor wie er een wil kopen (of een extra wil hebben om mee te spelen) Ik was even testen maar zie dat mijn reseller code nog steeds werkt op de Athom website, kan ze nieuw kopen (via Athom website) voor 270 |:(
RobertMe schreef op woensdag 19 september 2018 @ 19:31:
[...]

Naar mijzelf kijkende. Ik had eigenlijk gehoopt dat ik het met Homey kon uitzingen totdat Ubiquiti met een apparaat op basis van HASS zou komen. Zij hebben de hoofdontwikkelaar/oprichter van HASS nu ook al een tijdje in dienst om specifiek voor hun aan bepaalde zaken te werken en lijken zich daarnaast nu ook op IoT te willen gaan richten (naast dat ze in een verleden al eens iets hebben aangemodderd).

Maar gezien de situatie met mijn Homey (Red Ring Of Dead) ben ik er nog niet over uit of ik de Homey weg doe (Athom wil hem zelf evt. terugkopen voor E150, maar een waardedaling van 50% na 1,5 jaar vind ik vrij fors) en dan naar HASS ga met bv Zigbee2mqtt en een Z-Wave stick ("houtje touwtje") of de Homey toch maar opstuur voor reparatie en hopen dat ik hem terug krijg met behoud van data.
Echt geen woorden voor, zij verkopen een product waarvan je mag verwachten dat deze een paar jaar meegaat en vervolgens bieden ze maar 150..... Het is maar net hoe hard je het wilt spelen maar een product wat het na 1,5 jaar begeeft is niet deugdelijk en dan kan @WeeJeWel willen wat hij wil (of selectief reageren en naar een beta verwijzen) maar dan staat de wet toch echt aan de kant van de consument in deze....
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.

Voorbeeld
Van een nieuwe scooter mag u verwachten dat deze een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw scooter na drie jaar stuk en is het niet uw schuld? En had u meer mogen verwachten van het onderdeel dat nu kapot is? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden.
https://www.consuwijzer.n...cht-op-deugdelijk-product

[ Voor 48% gewijzigd door lubbertkramer op 19-09-2018 19:57 ]

lubbertkramer schreef op woensdag 19 september 2018 @ 19:37:
[...]

Echt geen woorden voor, zij verkopen een product waarvan je mag verwachten dat deze een paar jaar meegaat en vervolgens bieden ze maar 150..... Het is maar net hoe hard je het wilt spelen maar een product wat het na 1,5 jaar begeeft is niet deugdelijk en dan kan @WeeJeWel willen wat hij wil (of selectief reageren en naar een beta verwijzen) maar dan staat de wet toch echt aan de kant van de consument in deze....

[...]

https://www.consuwijzer.n...cht-op-deugdelijk-product
Even voor Athom opnemende. Ze willen hem ook gewoon maken, maar dan moet ik hem opsturen. Ook na "aandringen" gaf Bram aan dat ze niet extern kunnen/willen kijken ernaar (waar ze dat bij jou en nog 2 man op Slack wel hebben gedaan). Als ze nu wel extern ernaar zouden kijken/oplossen was ik waarschijnlijk al lang geholpen geweest (zal een dom issue in boot zijn en geen defecte hardware) en zat ik nu niet flows in Node-RED in elkaar te draaien terwijl ik nog aan het twijfelen ben om of de Homey op te sturen of maar voor een houwtje touwtje oplossing met een Z-Wave en ZigBee stick te gaan.

Maar dat ze bij "terug sturen"/koop ontbinden (alhoewel ik hem bij MediaMarkt heb gekocht) maar 50% teruggeven onder het mom van "is meer dan 1 jaar oud" vind ik raar. Er is maar 1 Homey (ok, je hebt ook nog de Super Homey), en het is geen gebruiksproduct. Ze kunnen bij wijze van mijn Homey opnieuw in een doosje doen (met een nieuwe kabel want die heeft "gebruikersschade"/staat krom) en niemand zal zien dat het ding 1,5 jaar in gebruik is geweest. Dit i.t.t. zeg een auto waarvan de banden slijten, motor slijtage heeft, ... Ik begrijp overigens wel dat ik niet het volledige bedrag terug krijg omdat ik er wel 1,5 jaar plezier van heb gehad. Maar 50% waardevermindering puur uit "je hebt het zo lang gebruikt" lees ik als "de verwachte levensduur is 3 jaar en je hebt het de helft daarvan gebruikt".

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:35
Voor terugkopen moet je hem ook opsturen. Wat is het probleem nu om hem sowieso even op te sturen als hij verder niet werkt :?
RobertMe schreef op woensdag 19 september 2018 @ 20:03:
[...]

Even voor Athom opnemende. Ze willen hem ook gewoon maken, maar dan moet ik hem opsturen. Ook na "aandringen" gaf Bram aan dat ze niet extern kunnen/willen kijken ernaar (waar ze dat bij jou en nog 2 man op Slack wel hebben gedaan). Als ze nu wel extern ernaar zouden kijken/oplossen was ik waarschijnlijk al lang geholpen geweest (zal een dom issue in boot zijn en geen defecte hardware) en zat ik nu niet flows in Node-RED in elkaar te draaien terwijl ik nog aan het twijfelen ben om of de Homey op te sturen of maar voor een houwtje touwtje oplossing met een Z-Wave en ZigBee stick te gaan.
Je hebt het woord HASS gebruikt en dus val je buiten de boot O-) Maar eens, ze willen hem fixen maar zoals je hieronder aangeeft 150 euro is een lachertje. Ze bieden gewoon de aankoopsprijs als je je Homey niet meer wilt omdat zij de beloofde functionaliteiten niet geven, zijn gewoon schriftelijk gemaakte beloftes (of ook loze woorden zoals de updates / beloftes :P)
RobertMe schreef op woensdag 19 september 2018 @ 20:03:
Maar dat ze bij "terug sturen"/koop ontbinden (alhoewel ik hem bij MediaMarkt heb gekocht) maar 50% teruggeven onder het mom van "is meer dan 1 jaar oud" vind ik raar. Er is maar 1 Homey (ok, je hebt ook nog de Super Homey), en het is geen gebruiksproduct. Ze kunnen bij wijze van mijn Homey opnieuw in een doosje doen (met een nieuwe kabel want die heeft "gebruikersschade"/staat krom) en niemand zal zien dat het ding 1,5 jaar in gebruik is geweest. Dit i.t.t. zeg een auto waarvan de banden slijten, motor slijtage heeft, ... Ik begrijp overigens wel dat ik niet het volledige bedrag terug krijg omdat ik er wel 1,5 jaar plezier van heb gehad. Maar 50% waardevermindering puur uit "je hebt het zo lang gebruikt" lees ik als "de verwachte levensduur is 3 jaar en je hebt het de helft daarvan gebruikt".
Daarom zei ik ook hoe hard wil je het spelen, zij moeten een deugdelijk product leveren en als dat met 1,5 kapot is is het geen deugdelijk product voor de wet want het is een product waarvan je een langere levensduur mag verwachten als je er niet mee gaat voetballen bij wijze van spreken Dit mag je los van prijs en wat dan ook zien, het is gewoon een computer/laptop/mobiel/tv waarmee je het kan vergelijken wat betreft hardware)

Edit:

Grootste nadeel blijft of je nou een nieuwe Homey zou krijgen of ze zouden hem fixen is dat er nog steeds geen backup en restore bestaat vanuit Athom en je dus alles opnieuw mag doen, ze vinden het ook niet belangrijk genoeg om er echt iets mee te doen behalve vele beloftes en uitstellen....

Edit 2:
Moest trouwens wel lachen om je opmerking m.b.t. de kabel, daar hebben alle mensen vanaf het eerste uur last van dat ze een kabel gebruikt hadden waardoor Homey omviel en jezelf de kabel moest ombuigen. Al moet ik zeggen dat de service toen nog super was, ik heb toen van Annemarie de voorloper van @Moszkowicz nieuwe kabels gekregen toen die bij de retail verkoop meegeleverd werden i.p.v. de kabels van de preorders/backers

[ Voor 12% gewijzigd door lubbertkramer op 20-09-2018 07:53 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Greetoz
Ik moet het hier toch eens zijn met Athom @lubbertkramer en @RobertMe. Ze bieden jou aan om de huidige zonder kosten te repareren toch? Dus dat betekend dat de huidige homey werkend terug krijgt of dat je een nieuwe krijgt... Of ze bieden jou 150 euro retour als je hem niet meer wilt. En je wil hem dan niet meer omdat je anders alles opnieuw moet doen, niet omdat je vind dat je vals voorgelicht bent mbt tot de features..

Als mijn tv binnen 2 jaar stuk gaat, dan repareert of vervangt de winkel hem toch ook gewoon, dan krijg ik toch ook niet de keuze om mijn volledige aankoop bedrag terug te krijgen? Ik vind dat toch een rare gedachte gang dat Athom dat nu opeens wel moet doen.

Eens dat het verdomde vervelend is dat er geen backup en restore optie is (ik heb ook al mijn homey 2 keer laten vervangen dus ik weet hoe K het is.). Maar dat is geen reden waarom je nu opeens maar 300€ terug zou moeten krijgen.

Greetoz schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:51:
Ik moet het hier toch eens zijn met Athom @lubbertkramer en @RobertMe. Ze bieden jou aan om de huidige zonder kosten te repareren toch? Dus dat betekend dat de huidige homey werkend terug krijgt of dat je een nieuwe krijgt... Of ze bieden jou 150 euro retour als je hem niet meer wilt. En je wil hem dan niet meer omdat je anders alles opnieuw moet doen, niet omdat je vind dat je vals voorgelicht bent mbt tot de features..

Als mijn tv binnen 2 jaar stuk gaat, dan repareert of vervangt de winkel hem toch ook gewoon, dan krijg ik toch ook niet de keuze om mijn volledige aankoop bedrag terug te krijgen? Ik vind dat toch een rare gedachte gang dat Athom dat nu opeens wel moet doen.

Eens dat het verdomde vervelend is dat er geen backup en restore optie is (ik heb ook al mijn homey 2 keer laten vervangen dus ik weet hoe K het is.). Maar dat is geen reden waarom je nu opeens maar 300€ terug zou moeten krijgen.
Het gaat me ook niet puur om het ontbreken van de backup & restore. Maar om het feit dat het product nog steeds niet is wat het zou moeten worden en dat het nog minder gaat worden (WebUI weg). Dat er nu een grote kans is dat ik ook met de Homey opnieuw moet beginnen maakt het ook makkelijker om over te stappen. Tot nu toe kon ik er nog net mee leven (it works, don't touch). Als ik nu alles opnieuw moet doen maakt dat natuurlijk de drempel makkelijker om dan toch maar te retourneren.

Overigens ga ik hem alsnog opsturen voor RMA en niet retourneren/refund.
lubbertkramer schreef op donderdag 20 september 2018 @ 07:46:
Moest trouwens wel lachen om je opmerking m.b.t. de kabel, daar hebben alle mensen vanaf het eerste uur last van dat ze een kabel gebruikt hadden waardoor Homey omviel en jezelf de kabel moest ombuigen. Al moet ik zeggen dat de service toen nog super was, ik heb toen van Annemarie de voorloper van @Moszkowicz nieuwe kabels gekregen toen die bij de retail verkoop meegeleverd werden i.p.v. de kabels van de preorders/backers
De kabel an zich is goed. Maar omdat deze natuurlijk altijd hetzelfde zit, zit die 'vouw' er ook min of meer in. Maar je kunt hem dus wel zo draaien etc. Het is niet dat de kabel 'stroef' is zoals je meestal hebt met die dikkere plastic USB kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dountill
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 09:16
RobertMe schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:27:

De kabel an zich is goed. Maar omdat deze natuurlijk altijd hetzelfde zit, zit die 'vouw' er ook min of meer in. Maar je kunt hem dus wel zo draaien etc. Het is niet dat de kabel 'stroef' is zoals je meestal hebt met die dikkere plastic USB kabels.
Over kabels gesproken...

Mijn Steamaccount. Altijd op zoek om te ruilen!

• Dountill
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 09:16
Fire69 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:10:
[...]

Ooit al reclame gezien waar een stroom (of andere) kabel duidelijk zichtbaar ergens hangt te bengelen? :z
Nee, maar dan wordt het ook niet zo prominent neergezet alsof het een fancy interieurobject is.

Mijn Steamaccount. Altijd op zoek om te ruilen!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

[...]

Overigens ga ik hem alsnog opsturen voor RMA en niet retourneren/refund.

[...]
Je hebt het recht om hem terug te brengen naar het kanaal waarbij je hem gekocht hebt. Zei je niet ergens dat je hem bij de Mediamarkt had gekocht? Dan zou ik hem daar naartoe brengen en de MM het verder laten regelen.

Als PostNL er mee gaat gooien en/of hij valt weer eens "per ongeluk" uit de auto en is weg, bij jij de sjaak. (buiten de extra kosten van doosje, verpakkingsmateriaal, opsturen)

j1nx schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:24:
[...]

Je hebt het recht om hem terug te brengen naar het kanaal waarbij je hem gekocht hebt. Zei je niet ergens dat je hem bij de Mediamarkt had gekocht? Dan zou ik hem daar naartoe brengen en de MM het verder laten regelen.

Als PostNL er mee gaat gooien en/of hij valt weer eens "per ongeluk" uit de auto en is weg, bij jij de sjaak. (buiten de extra kosten van doosje, verpakkingsmateriaal, opsturen)
Intussen is hij al weg. Inderdaad via PostNL (waarbij ik van Athom al een label had ontvangen, dus geen kosten). Had inderdaad ook naar de MediaMarkt gekund ermee maar heb dan toch meer vertrouwen in rechtstreeks naar de fabrikant gaan (indien mogelijk). Daarnaast lijkt de kans me nu groter dat ik ook daadwerkelijk m'n eigen terug krijg en dus hopelijk met behoud van data.

En verpakken, tsja, als ik naar de MediaMarkt ga weet ik ook niet wat ermee gebeurd en is het ook moeilijk bewijzen wie schuld heeft aan defecten naderhand. Daarnaast zat die origineel ook weer niet helemaal in schuimrubber of zo ingepakt en stond die gewoon klem in het doosje.

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:01
[...]Maar om het feit dat het product nog steeds niet is wat het zou moeten worden en dat het nog minder gaat worden (WebUI weg).
Dat is ook de reden dat ik mijn verlies maar heb genomen de Homey gisteren maar via marktplaats heb verkocht.
Ik heb mijn smartphone om te bellen, navigeren en whatsapp en heb er echt geen belang bij om alles van de homey er mee in te moeten stellen of fouten in flows te moeten zoeken.
Ik had hem gekocht omdat ik dat soort dingen lekker makkelijk achter de PC kon doen.

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
Ik ben gisteren weer aan het instellen geweest met mn PIRS en ik moet zeggen dat ik het erg omslachtig blijf vinden om wat instellingen goed te maken.

De kans is groot dat je met een PIR een of meer lampen wil schakelen. Waarschijnlijk wil je tijd of lichtsterkte als argument gebruiken of de lamp moet schakelen. Afhankelijk van de functionaliteit van de pir wil je na een bepaalde tijd de lamp uitschakelen indien er geen beweging is geweest. Daarnaast wil je wellicht snachts gedimder licht dan 's avonds. Het is ook wel fijn als de lamp eventjes dimt voordat hij uitschakelt. Vindt er tijdens deze dimfase een beweging plaats, dan moet de lamp aanblijven.

Philips Hue lost dit op met een menuutje met een stuk of 10 opties die je voor elke PIR kunt instellen. Afhankelijk van de keuzes maakt Philips een paar scripts op de Bridge aan.

Wil ik dit in Homey doen dan heb ik een enorm sloot Flows nodig per PIR. Wil ik een tweede PIR toevoegen, dan moet ik alle flows kopieren en een voor een de lampen en PIRS in die flow vervangen. Kan dit niet simpeler?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• keverjeroen
arjandijk162 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:17:
Ik ben gisteren weer aan het instellen geweest met mn PIRS en ik moet zeggen dat ik het erg omslachtig blijf vinden om wat instellingen goed te maken.

De kans is groot dat je met een PIR een of meer lampen wil schakelen. Waarschijnlijk wil je tijd of lichtsterkte als argument gebruiken of de lamp moet schakelen. Afhankelijk van de functionaliteit van de pir wil je na een bepaalde tijd de lamp uitschakelen indien er geen beweging is geweest. Daarnaast wil je wellicht snachts gedimder licht dan 's avonds. Het is ook wel fijn als de lamp eventjes dimt voordat hij uitschakelt. Vindt er tijdens deze dimfase een beweging plaats, dan moet de lamp aanblijven.

Philips Hue lost dit op met een menuutje met een stuk of 10 opties die je voor elke PIR kunt instellen. Afhankelijk van de keuzes maakt Philips een paar scripts op de Bridge aan.

Wil ik dit in Homey doen dan heb ik een enorm sloot Flows nodig per PIR. Wil ik een tweede PIR toevoegen, dan moet ik alle flows kopieren en een voor een de lampen en PIRS in die flow vervangen. Kan dit niet simpeler?
Leuk toch om zulk soort dingen uit te zoeken? Ik heb er best wat tijd inzitten, maar situaties die jij beschrijft heb ik al tijden goed werken.

Een paar voorbeelden:

- Woonkamer:
Alle lampen gaan aan als de aanwezigheidsscore hoog genoeg is en als het donker genoeg is. Het zijn vooral Hue en Ikea lampen, die ik altijd in de zelfde kleur/helderheid wil laten branden (schemerlampen).
Dit werkt op 2 manieren: De score is hoog en dan wordt het donker. Of het is al donker, en dan gaat de score omhoog.
Is het zo dat het donker wordt, maar er is niemand in huis (lage score) dan gaat het licht gedimd aan. Totdat de score weer omhoog gaat, dan gaat alles weer gewoon aan.

Uitzetten doen we nu nog met een KAKU knopje. Dit omdat we niet iedere avond om een zelfde tijd naar bed gaan. 1 druk en de kachel en het licht gaat uit. Een paar Hue lampen dimmen langzaam naar 0, zodat je genoeg tijd hebt om relaxt naar boven te lopen.

- Keuken:
De lamp hier gaat zwak aan als schemerlamp (samen met de andere lampen in de woonkamer). Zo snel er iemand de keuken inloopt gaat hij fel. Dit blijft zo totdat er een bepaalde periode geen beweging meer is, dan gaat hij naar de vorige stand.

- Hal:
Is het donker en gaat de bel, dan gaat de lamp zwak aan. Loopt iemand de hal in, of gaat de voordeur open, dan gaat het licht feller. Zolang er beweging is of de deur open is, blijft de lamp aan. Pas als het licht wordt of als de beweging een gepaalde tijd gestopt is, gaat het licht uit.
Ook als ik vlak bij huis ben (dankzij Automateit op mn Android) en het is donker, gaat het licht in de hal alvast aan.

Ik vind het toch iedere keer weer cool om het licht aan te zien gaan, precies op het moment dat het nodig is. :P

keverjeroen schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:55:
[...]

Leuk toch om zulk soort dingen uit te zoeken? Ik heb er best wat tijd inzitten, maar situaties die jij beschrijft heb ik al tijden goed werken.
Dat ligt eraan wat je leuk vindt :P Wat ik zelf voornamelijk "irritant" vind/vond is dat je zo ongeveer overal twee flows voor nodig hebt. "Als: beweging En: donker Dan: licht aan" en daarnaast "Als: lux veranderd En: beweging Dan: licht aan". Combineer dit nog met dat je meerdere situaties/scenes hebt (beweging vs TV staat aan) en je krijgt snel een wirwar aan flows. Voor mij is dat toen vrij snel een reden geweest om een app te maken waarin ik states bij kan houden. Ik heb dus een "virtueel" device waarin ik een lijstje van states kan zetten, bv beweging, computeren, TV kijken. Op basis van sensoren zet ik een state aan of uit, en de states hebben op zichzelf een prioriteit (bv zoals hier genoemd). Dus als ik de woonkamer in loopt krijg ik scene X, zet ik vervolgens de computer aan krijg ik scene Y, en bij TV kijken scene Z. Zit ik lang stil gaat bv de state voor beweging uit, maar de actieve state blijft TV kijken. Gaat de TV uit dan wordt (na een korte periode) de TV kijken state gedeactiveerd en wordt die van computer weer actief op basis waarvan scene Y weer wordt geactiveerd.

Kort gezegd gebruik ik aan de ene kant dus de sensoren om states aan en uit te zetten en zo de "actieve" state aan te passen. En "los" daarvan kijk ik naar het wisselen van de actieve state om de juiste verlichting/scene in te schakelen. Maar dan zit je dus nog steeds met dat je per activiteit/scene de monitoring voor licht/donker moet doen.

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
Ik heb nog niet met Homeyscript gewerkt, maar wellicht biedt dat een eenvoudige oplossing om met minder moeite een PIR aan de sturen

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

@RobertMe 100% waar. Als hij al weg is dan prima. Kreeg de indruk dat je terughoudend was hem in een doosje te vrotten. ;)

• Geurt-kun

Geurt-kun

keverjeroen schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:55:
[...]

Een paar voorbeelden:

- Woonkamer:
Alle lampen gaan aan als de aanwezigheidsscore hoog genoeg is en als het donker genoeg is. Het zijn vooral Hue en Ikea lampen, die ik altijd in de zelfde kleur/helderheid wil laten branden (schemerlampen).
Dit werkt op 2 manieren: De score is hoog en dan wordt het donker. Of het is al donker, en dan gaat de score omhoog.
Is het zo dat het donker wordt, maar er is niemand in huis (lage score) dan gaat het licht gedimd aan. Totdat de score weer omhoog gaat, dan gaat alles weer gewoon aan.

Uitzetten doen we nu nog met een KAKU knopje. Dit omdat we niet iedere avond om een zelfde tijd naar bed gaan. 1 druk en de kachel en het licht gaat uit. Een paar Hue lampen dimmen langzaam naar 0, zodat je genoeg tijd hebt om relaxt naar boven te lopen.

- Keuken:
De lamp hier gaat zwak aan als schemerlamp (samen met de andere lampen in de woonkamer). Zo snel er iemand de keuken inloopt gaat hij fel. Dit blijft zo totdat er een bepaalde periode geen beweging meer is, dan gaat hij naar de vorige stand.

- Hal:
Is het donker en gaat de bel, dan gaat de lamp zwak aan. Loopt iemand de hal in, of gaat de voordeur open, dan gaat het licht feller. Zolang er beweging is of de deur open is, blijft de lamp aan. Pas als het licht wordt of als de beweging een gepaalde tijd gestopt is, gaat het licht uit.
Ook als ik vlak bij huis ben (dankzij Automateit op mn Android) en het is donker, gaat het licht in de hal alvast aan.

Ik vind het toch iedere keer weer cool om het licht aan te zien gaan, precies op het moment dat het nodig is. :P
Op zich is het puzzelen best leuk en vooral leuk als je een flow gemaakt hebt die ook werkt.
Toch is het best een uitdaging om de flows voor de huiskamer zo te krijgen dat het naar mijn zin is. Ik vind bijvoorbeeld de bewegingssensor in de huiskamer niet fijn om bij tv te kijken. Elk kwartier met mijn armen zwaaien om het licht aan te houden is één keer leuk, maar daarna niet meer. Mijn oplossing is om de sensor uit te schakelen tot ik naar bed ga. Als ik de verlichting uitzet moet de flow met de sensor weer aangaan. Het lijkt goed te gaan, maar toch is de flow grijs in het overzicht. Ook ging de verlichting vanochtend niet automatisch aan, terwijl het gisteravond wel leek te werken. Dit geeft wel wat frustratie, maar we gaan gewoon verder puzzelen 😅

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Geurt-kun schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:33:
Ik vind bijvoorbeeld de bewegingssensor in de huiskamer niet fijn om bij tv te kijken. Elk kwartier met mijn armen zwaaien om het licht aan te houden is één keer leuk, maar daarna niet meer.
Al eens gekeken om een power plug eraan te hangen? Dan kun je dus energieverbruik van de TV monitoren en zo weet je dus ook dat de TV aan is.

• Geurt-kun

Geurt-kun

RobertMe schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:01:
[...]

Al eens gekeken om een power plug eraan te hangen? Dan kun je dus energieverbruik van de TV monitoren en zo weet je dus ook dat de TV aan is.
Goed idee!
Heb je ook een oplossing voor de avondjes dat de tv niet aan staat? 😉

2k op west bij Pv Output

Geurt-kun schreef op donderdag 20 september 2018 @ 21:03:
[...]

Goed idee!
Heb je ook een oplossing voor de avondjes dat de tv niet aan staat? 😉
Ikzelf heb een Xiaomi Cube waarbij een van de acties is om het licht aan te doen, en aan te laten. In mijn verhaal hierboven is dat ook een van de 'activiteiten' met een eigen state en dus (hue) scene.

Edit:
Komt dus gewoon neer op een button die een status toggled. Is die uit gaat die aan en vise versa.

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 20-09-2018 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keverjeroen
[...]

Op zich is het puzzelen best leuk en vooral leuk als je een flow gemaakt hebt die ook werkt.
Toch is het best een uitdaging om de flows voor de huiskamer zo te krijgen dat het naar mijn zin is. Ik vind bijvoorbeeld de bewegingssensor in de huiskamer niet fijn om bij tv te kijken. Elk kwartier met mijn armen zwaaien om het licht aan te houden is één keer leuk, maar daarna niet meer. Mijn oplossing is om de sensor uit te schakelen tot ik naar bed ga. Als ik de verlichting uitzet moet de flow met de sensor weer aangaan. Het lijkt goed te gaan, maar toch is de flow grijs in het overzicht. Ook ging de verlichting vanochtend niet automatisch aan, terwijl het gisteravond wel leek te werken. Dit geeft wel wat frustratie, maar we gaan gewoon verder puzzelen 😅
Daarom neem ik ook een aanwezigheidsscore mee in de flows. Ook zonder beweging van die score hoog genoeg zijn. Bijvoorbeeld doordat de tv aan staat, doordat er 2 smartphones op het wifi zitten, doordat er handmatig op een knop is gedrukte, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
keverjeroen schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 08:42:
[...]

Daarom neem ik ook een aanwezigheidsscore mee in de flows. Ook zonder beweging van die score hoog genoeg zijn. Bijvoorbeeld doordat de tv aan staat, doordat er 2 smartphones op het wifi zitten, doordat er handmatig op een knop is gedrukte, etc..
Hoe doe je dat met een aanwezigheidsscore? Heb je daar aparte app voor?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• keverjeroen
Greetoz schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:33:
[...]

Hoe doe je dat met een aanwezigheidsscore? Heb je daar aparte app voor?
Ik schrijf wat dingen weg naar variabelen. Dingen die in huis gebeuren waardoor er iemand in huis lijkt te zijn plussen de score en dingen die in huis gebeuren waardoor het lijkt dat iemand uit huis lijkt te zijn, minnen de score.

In dit topic is er nog wel veel over terug te lezen: https://forum.athom.com/d...resence-detection-scoring

Hier ook een plaatje uit dat topic. Max score heb ik ingesteld op 6 en minimale score op 0. Bij 6 is er zeker iemand in huis, bij 0 is er zeker niemand in huis (of niemand wakker). Daar tussen in is het gokken. Afhankelijk van wat voor een flow er moet draaien, kies ik een score.

Voorbeeld:
- Score is hoog en het wordt donker: lamp aan (er is zeker iemand thuis)
- Score is middel en het wordt donker: lamp gedimd aan (misschien is er iemand thuis, als score toch hoger of lager wordt, start flow van hierboven of hieronder)
- Score is laag en het wordt donker: lamp niet aan (blijkbaar is er niemand thuis of wakker)
- Het is al donker en score er start een beweging en de score is 1 of hoger: lamp aan (zorgt er voor dat de lampen niet aan gaan als er 's nachts een kat rond loopt, maar wel als 1 van ons 's ochtends beneden komt)
- Het is donker en score gaat van X naar 0: lamp uit (Iedereen is het huis uit gegaan of gaan slapen)

Afbeeldingslocatie: https://forum.athom.com/uploads/editor/7f/svyh3d76u0n0.jpeg

[ Voor 48% gewijzigd door keverjeroen op 21-09-2018 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
j1nx schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:49:
@RobertMe 100% waar. Als hij al weg is dan prima. Kreeg de indruk dat je terughoudend was hem in een doosje te vrotten. ;)
Oh nee, het opsturen an zich was niet het probleem. Ik was alleen in dubio of ik nog wel met de Homey verder zou willen. Als ik alles kwijt zou zijn door een defect moe(s)t ik weer opnieuw beginnen en zou ik dus net zo goed naar bv Home Assistant + Node-RED kunnen over stappen. Alleen moet ik in dat laatste geval dan ook nog (Z-Wave & ZigBee) hardware aanschaffen

Gisteren heb ik mijn Homey dan op de post gedaan, voor reparatie, en vandaag aan het begin van de middag kreeg ik een mailtje van Bram. Helaas bleek mijn Homey daadwerkelijk een hardware defect te hebben.
Daardoor kreeg ik de keuze: Athom de Homey laten doorsturen naar een reparatiebedrijf, en hopen dat die te maken viel met behoud van data, een process wat maximaal 2 weken zou duren; Of de Homey laten omruilen voor een nieuwe. Uiteindelijk maar gekozen voor het laatste zodat ik hopelijk morgen alweer kan beginnen met inregelen. Daarbij wil ik dan ook meteen een poging doen om de hardware alleen in te zetten voor de (draadloze) communicatie. En verder (bv via MQTT) de boel te integreren met HA/Node-RED. Dit dus als omgedraaide van wat bv @lubbertkramer een tijd terug heeft gedaan. Die heeft juist het hardware/communicatie deel verplaatst heeft naar HA en de logica in Homey behouden, waar ik de logica uit Homey wil verplaatsen en de Homey nog alleen gebruiken voor de hardware aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:18:
[...]
waar ik de logica uit Homey wil verplaatsen en de Homey nog alleen gebruiken voor de hardware aansturing.
Vanwaar dan deze beslissing? Want het is toch net door de 'slechte' aansturing dat oa. Lubbert naar iets anders is over gestapt? Omdat je de hardware alles-in-één wil houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fire69 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 15:23:
[...]

Vanwaar dan deze beslissing? Want het is toch net door de 'slechte' aansturing dat oa. Lubbert naar iets anders is over gestapt? Omdat je de hardware alles-in-één wil houden?
Voor nu vooral dat laatste ja. Ik denk dat ik met NR eenvoudiger de complexere logica kan bouwen die ik nu al heb/had. Alleen staat het idee van zelf de hardware bij elkaar zoeken me tegen (RPi met 2 USB sticks?). Zoals ik in een eerdere post al schreef hoop ik dat Ubiquiti binnenkort met een soort alles in een oplossing komt ala Homey/SmartThings, alleen dan direct met HASS waarvan ze afgelopen jaar dan al de oprichter/main developer in dienst hebben genomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:28
Hm, midden in mijn vakantie opeens geen contact meer met mijn Homey. Kom thuis, hoor ik een ratelend geluid in de huiskamer. En brand de ring van de Homey in een roze kleur.

Opsturen voor garantie? Of kan ik er zelf iets mee doen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Artbij schreef op zondag 23 september 2018 @ 09:43:
Hm, midden in mijn vakantie opeens geen contact meer met mijn Homey. Kom thuis, hoor ik een ratelend geluid in de huiskamer. En brand de ring van de Homey in een roze kleur.

Garantie. Altijd. Nooit zelf mee spelen.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2be
  • Laatst online: 12-09 09:47

2be

Artbij schreef op zondag 23 september 2018 @ 09:43:

Probeer het eens met een andere usb stekker. Laatst ook gehad bij een vriend van me. Daarna een mailtje naar support@athom.com en na 2 dagen een nieuwe stekker in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Laatst online: 16:28
2be schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:36:
[...]

Probeer het eens met een andere usb stekker. Laatst ook gehad bij een vriend van me. Daarna een mailtje naar support@athom.com en na 2 dagen een nieuwe stekker in huis.
Was inderdaad de adapter :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDVB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-07 14:35

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Ik zit net te kijken op de github van homey, geen commits van de afgelopen twee maanden? Is er daar iets aan de hand?
Of kijk ik in een verkeerde repository?

Het lijkt er in ieder geval zeer sterk op dat de v2 niet snel of helemaal niet gaat komen.

Of is er ergens een private branch die wij niet kunnen zien?

Ik ben geen recruiter ofzo, maar wel op zoek naar een collega devver. Typescript/Node/Angular/etc en liefst op HBO niveau. We zitten op een prachtige locatie tussen bos en heide op de Utrechtse heuvelrug. Mijn PM box staat open!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JDVB schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:41:
Ik zit net te kijken op de github van homey, geen commits van de afgelopen twee maanden? Is er daar iets aan de hand?
Of kijk ik in een verkeerde repository?

Het lijkt er in ieder geval zeer sterk op dat de v2 niet snel of helemaal niet gaat komen.

Of is er ergens een private branch die wij niet kunnen zien?
De kernel is niet openbaar op Github te vinden, maar er is weinig voortgang te monitoren en dat is ook te zien aan het oplopen van reports @ github of het uitblijven van .13 naar stabiel. Maar wat Deze moet eerst naar stabiel voordat 2.0 in DP/NDA kanaal getest kan worden en ze dus ook betere feedback krijgen dan van hun eigen testlabs / meningen

Natuurlijk doen ze wel iets maar dat is hetzelfde als met de nieuwe mobiele app, deze zou al meerdere malen uitkomen maar de laatste screens uit de blog tonen niet veel anders dan de versie die ik per ongeluk in april kreeg zoals ik hier eerder gepost heb

[ Voor 3% gewijzigd door lubbertkramer op 25-09-2018 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lubbertkramer schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 00:04:
[...]

De kernel is niet openbaar op Github te vinden, maar er is weinig voortgang te monitoren
Bij kernel denk ik dan weer aan de Linux kernel, en die zou wel openbaar moeten zijn. Volgens de GPL licentie die daarop zit moet die op zijn op te vragen bij Athom.
Maar v.w.b. het totale OS/alles van Athom is dat inderdaad niet open source, behalve dan sommige van hun eigen apps/drivers (zolang die nog open source blijven, bv kijkende naar de Sonos app die nu dan ineens closed source is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 08:03:
[...]

Bij kernel denk ik dan weer aan de Linux kernel, en die zou wel openbaar moeten zijn. Volgens de GPL licentie die daarop zit moet die op zijn op te vragen bij Athom.
Maar v.w.b. het totale OS/alles van Athom is dat inderdaad niet open source, behalve dan sommige van hun eigen apps/drivers (zolang die nog open source blijven, bv kijkende naar de Sonos app die nu dan ineens closed source is).
Wat zou moeten is altijd de vraag bij Athom, voor je het weet steel je een idee van iets wat al openbaar door velen gebruikt is (of die ook dezelfde API gebruiken bij Sonos :P ). Maar je zou inderdaad verwachten dat ie openbaar zou zijn

[ Voor 4% gewijzigd door lubbertkramer op 25-09-2018 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:27
Heren, even een vraagje.. Mijn vriendin heeft een Homey en wil ook graag net als ik de beta app op haar telefoon gebruiken. Ze heeft alleen een iPhone. We hebben het formulier die daar voor nodig is ingevuld, maar er gebeurt verder niks. Krijgen geen link naar de download oid. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
powermarcel10 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:12:
Heren, even een vraagje.. Mijn vriendin heeft een Homey en wil ook graag net als ik de beta app op haar telefoon gebruiken. Ze heeft alleen een iPhone. We hebben het formulier die daar voor nodig is ingevuld, maar er gebeurt verder niks. Krijgen geen link naar de download oid. Iemand enig idee?
geduld is een schone zaak, het is wachten tot Athom je (handmatig)op de lijst zet bij Apple en dat gaat met dezelfde snelheid als alle soon zaken

Acties:
  • +4 Henk 'm!
lubbertkramer schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:13:
[...]

geduld is een schone zaak, het is wachten tot Athom je (handmatig)op de lijst zet bij Apple en dat gaat met dezelfde snelheid als alle soon zaken
Om het dan nog maar eens voor Athom op te nemen :+
Donderdag dan kapotte Homey opgestuurd. Vrijdag aan het begin van de middag een mailtje dat hij bricked was en ik kon kiezen voor repareren (met mogelijk behoud van data) of vervangen. Gekozen voor vervangen, en 1 of 2 uur later had ik al een reactie en track & trace code. Zondag een mailtje gestuurd of ze mijn oude Homey van het account konden loskoppelen (bv bij installeren apps kon ik dus uit beide Homeys kiezen). Gistermorgen reactie met vraag naar mailadres en cloud ID van nieuwe Homey, dat gestuurd, en ook ong. 1 uur later reactie dat Bram het had neergelegd bij een ontwikkelaar, en 's middags was die op een gegeven moment dan ook weg.

Communicatie met support (Bram dan) was IMO gewoon goed en snel beantwoord. En dat laatste dan dat ontwikkelaar het moest oppakken (lekker met handje uit DB verwijderen? :X ) was ook binnen halve dag gebeurd.

Iets als een AppleID?/gebruiker toevoegen bij Apple zou lijkt mij dan dus ook relatief snel gedaan kunnen zijn (neem aan dat dat ook iets zou zijn wat Bram kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:20:
[...]

Om het dan nog maar eens voor Athom op te nemen :+
Donderdag dan kapotte Homey opgestuurd. Vrijdag aan het begin van de middag een mailtje dat hij bricked was en ik kon kiezen voor repareren (met mogelijk behoud van data) of vervangen. Gekozen voor vervangen, en 1 of 2 uur later had ik al een reactie en track & trace code. Zondag een mailtje gestuurd of ze mijn oude Homey van het account konden loskoppelen (bv bij installeren apps kon ik dus uit beide Homeys kiezen). Gistermorgen reactie met vraag naar mailadres en cloud ID van nieuwe Homey, dat gestuurd, en ook ong. 1 uur later reactie dat Bram het had neergelegd bij een ontwikkelaar, en 's middags was die op een gegeven moment dan ook weg.

Communicatie met support (Bram dan) was IMO gewoon goed en snel beantwoord. En dat laatste dan dat ontwikkelaar het moest oppakken (lekker met handje uit DB verwijderen? :X ) was ook binnen halve dag gebeurd.
Goed om te horen, inmiddels alles weer draaien op Homey of toch Node-red doorgezet ernaast?

Probleem inderdaad van meerdere Homey's, idem voor de developer portal en waarom je nu in de notificaties dubbel Homey te zien krijgt als je Homey ook zo heet.
RobertMe schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:20:
Iets als een AppleID?/gebruiker toevoegen bij Apple zou lijkt mij dan dus ook relatief snel gedaan kunnen zijn (neem aan dat dat ook iets zou zijn wat Bram kan).
Het is vooral dat Apple het afdwingt inderdaad en niet net zoals bij Android je gewoon jezelf kunt aanmelden voor de beta. Heeft vooral volgens mij te maken met de werking van testflight (wat ze overgenomen hebben) en nu gebruiken voor de beta. Je ziet alleen helaas vrij veel van dit soort zaken/vragen voorbij komen @ Forum / Slack dat gebruikers week of langer wachten voordat ze toegang krijgen met de vraag wanneer ze dan toegang krijgen (zou miss ook duidelijker vermeld kunnen worden @ formulier).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
lubbertkramer schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:23:
[...]

Goed om te horen, inmiddels alles weer draaien op Homey of toch Node-red doorgezet ernaast?
Homey + Node-RED. Heb snel een app in elkaar gezet waarmee capabilities (dus bv bewegings alarm aan/uit. lux meting, ...) worden doorgezet naar MQTT die ik dan in HASS of Node-RED op kan pakken. Alleen nog een beetje puzzelen hoe ik wat ga doen. Maar ik heb sinds gisteren weer wat automatiseringen op basis van activiteit (bv alleen aanwezig/beweging, vs TV kijken) gecombineerd met lux dat dan de lampen inschakelt met een bepaalde Hue scene. Terwijl ik in Homey (nog) 0 flows heb. Nog 0 omdat events/triggers niet opgepakt kunnen worden via de Homey / Athom API, gevolg is dus dat daarvoor wel handmatig flows gemaakt moeten worden om een berichtje op MQTT te sturen, bv bij het indrukken van een knop dus.

In eerste instantie wou ik MQTT weg laten, en direct een Node-RED module maken voor Homey, maar probleem is dat de Homey / Athom API niet extern bereikbaar is (omdat je dan OAuth nodig hebt en Athom dat nog niet kan/wil verstrekken, zoals bv ook bij Flomey dan). Alternatief is dan een Homey app die weer met een eigen protocol communiceert met een Node-RED module, maarja, dan kan ik net zo goed MQTT gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-09 19:49
[...]
Ik vind bijvoorbeeld de bewegingssensor in de huiskamer niet fijn om bij tv te kijken. Elk kwartier met mijn armen zwaaien om het licht aan te houden is één keer leuk, maar daarna niet meer.
Ik heb ook een motion sensor gericht op de TV hoek. 15 minuten is voor mijn begrippen erg kort, daarom loopt de timer bij af na 1 uur. Ik heb de motion sensor zo opgesteld dat deze vrijwel elke 'natuurlijke' beweging detecteert, behalve wanneer je plat ligt op de bank (wil natuurlijk alles uit hebben als ik in slaap val).

Mocht de sensor na een uur nog steeds geen beweging detecteren terwijl ik gewoon wakker ben, dan begint een fallback flow waarin de led ring op de Homey oplicht, die valt altijd op op de TV meubel. Even bewegen om de timer weer te resetten, ik hoef niet overdreven te zwaaien. De LED ring zal kort groen oplichten om te bevestigen dat de motion sensor mij heeft waargenomen en niet alsnog de TV + lichten uitgaan.

Daarnaast heb ik nog andere factoren ingebouwd om te "bewijzen" dat ik wakker ben of dat ik met iets bezig ben. Zoals wanneer mijn Plex instance afspeelt. Dan mag er niets uitgezet worden. Binnenkort (lees: wanneer Ted klaar is :+ ) vul ik de factoren aan met een vibratie sensor onder mijn bank.

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

RobertMe schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 08:03:
[...]

https://github.com/j1nx/homey-linux-kernel

https://github.com/j1nx/homey-linux-uboot

Zowel kernel als uboot netjes gereleased. Of het accuraat is en up to date zullen we wel zien zodra ik een bootlog te zien heb/krijg.

Wat ik mij wel afvraag is welk OS file systeem ze gebruiken? Ik kan mij bijna niet voorstellen dat ze iets vanaf de grond af zelf opgebouwd hebben, dus wellicht dat er toch nog wel wat license violations zijn hier en daar. Maar ook dat zien we straks snel genoeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:38:
[...]

Homey + Node-RED. Heb snel een app in elkaar gezet waarmee capabilities (dus bv bewegings alarm aan/uit. lux meting, ...) worden doorgezet naar MQTT die ik dan in HASS of Node-RED op kan pakken. Alleen nog een beetje puzzelen hoe ik wat ga doen. Maar ik heb sinds gisteren weer wat automatiseringen op basis van activiteit (bv alleen aanwezig/beweging, vs TV kijken) gecombineerd met lux dat dan de lampen inschakelt met een bepaalde Hue scene. Terwijl ik in Homey (nog) 0 flows heb. Nog 0 omdat events/triggers niet opgepakt kunnen worden via de Homey / Athom API, gevolg is dus dat daarvoor wel handmatig flows gemaakt moeten worden om een berichtje op MQTT te sturen, bv bij het indrukken van een knop dus.

In eerste instantie wou ik MQTT weg laten, en direct een Node-RED module maken voor Homey, maar probleem is dat de Homey / Athom API niet extern bereikbaar is (omdat je dan OAuth nodig hebt en Athom dat nog niet kan/wil verstrekken, zoals bv ook bij Flomey dan). Alternatief is dan een Homey app die weer met een eigen protocol communiceert met een Node-RED module, maarja, dan kan ik net zo goed MQTT gebruiken.
Je app zou een mooie aanvulling zijn op de Homey HASS app om hardware gekoppeld aan HASS in Homey te plaatsen voor als gebruikers vanwege het verdwijnen van de webui logica willen behouden.
Maar lekker bezig!
j1nx schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:27:
[...]

https://github.com/j1nx/homey-linux-kernel

https://github.com/j1nx/homey-linux-uboot

Zowel kernel als uboot netjes gereleased. Of het accuraat is en up to date zullen we wel zien zodra ik een bootlog te zien heb/krijg.

Wat ik mij wel afvraag is welk OS file systeem ze gebruiken? Ik kan mij bijna niet voorstellen dat ze iets vanaf de grond af zelf opgebouwd hebben, dus wellicht dat er toch nog wel wat license violations zijn hier en daar. Maar ook dat zien we straks snel genoeg....
Die repo's zijn al aardig lang niet meer aangeraakt door Athom, vraag mij af hoe actueel dat nog is

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lubbertkramer schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:07:
[...]

Je app zou een mooie aanvulling zijn op de Homey HASS app om hardware gekoppeld aan HASS in Homey te plaatsen voor als gebruikers vanwege het verdwijnen van de webui logica willen behouden.
Maar lekker bezig!
Maar als je de hardware op HASS hebt is het juist onlogisch om de device states van Homey naar HASS te halen :p. Want in Homey heb je dan juist alleen 'virtuele' devices uit HASS.
[...]

Die repo's zijn al aardig lang niet meer aangeraakt door Athom, vraag mij af hoe actueel dat nog is
Kan toch, zolang de hardware niet veranderd hoeft de Linux kernel ook niet te veranderen. En met alle rewrites is het maar de vraag wat ze rewriten. Kan best dat de driver voor de Z-Wave & ZigBee chips erbij zit en gewoon goed is. Maar dat Athoms manier van verwerken van info daaruit niet goed is. Of juist dat ze custom kernel modules ervoor hebben die inhaken op APIs waar niet de GPL op zit (sommige APIs/extension points mogen alleen gebruikt worden door code die ook open source is, andere APIs hebben die restrictie niet).
RobertMe schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:27:
[...]

Maar als je de hardware op HASS hebt is het juist onlogisch om de device states van Homey naar HASS te halen :p. Want in Homey heb je dan juist alleen 'virtuele' devices uit HASS.
True, benoemde hem ook als aanvulling voor gebruikers die net als jou juist de andere kant pakken van wat de Homey HASS app doet.
*knip*

[ Voor 60% gewijzigd door ThinkPad op 27-09-2018 14:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

RobertMe schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:27:
[...]
Kan toch, zolang de hardware niet veranderd hoeft de Linux kernel ook niet te veranderen. En met alle rewrites is het maar de vraag wat ze rewriten. Kan best dat de driver voor de Z-Wave & ZigBee chips erbij zit en gewoon goed is. Maar dat Athoms manier van verwerken van info daaruit niet goed is. Of juist dat ze custom kernel modules ervoor hebben die inhaken op APIs waar niet de GPL op zit (sommige APIs/extension points mogen alleen gebruikt worden door code die ook open source is, andere APIs hebben die restrictie niet).
Er worden in de mainline kernel altijd verbeteringen aangebracht en uiteraard ook security patches. Zeker op het gebied van ARM word er steeds meer verbeterd en toegevoegd, dus ben het niet geheel eens dat, dat als de hardware niet veranderd de kernel dat ook niet hoeft.

Juist bij een device dat je hele huis connect, een hoop API calls naar buiten maakt en zelfs aangestuurd word door cloud achtige oplossingen verwacht ik juist dat ze de kernel en security fixes up-to-date houden.

Als je Homey gehacked word, weten ze precies a) wat je in huis hebt aan leuke gadgets. b) wanneer er zelf niemand thuis is. Kom je thuis is je huis leeg!

(om maar over de microfoon te zwijgen die er ook in zit)

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:27
j1nx schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:25:
[...]

Er worden in de mainline kernel altijd verbeteringen aangebracht en uiteraard ook security patches. Zeker op het gebied van ARM word er steeds meer verbeterd en toegevoegd, dus ben het niet geheel eens dat, dat als de hardware niet veranderd de kernel dat ook niet hoeft.

Juist bij een device dat je hele huis connect, een hoop API calls naar buiten maakt en zelfs aangestuurd word door cloud achtige oplossingen verwacht ik juist dat ze de kernel en security fixes up-to-date houden.

Als je Homey gehacked word, weten ze precies a) wat je in huis hebt aan leuke gadgets. b) wanneer er zelf niemand thuis is. Kom je thuis is je huis leeg!

(om maar over de microfoon te zwijgen die er ook in zit)
Ik vind dit een zeer terecht punt! Ik weet niet of Bram van Athom wel eens mee leest, maar ik zou hem exact dit bericht eens sturen als ik jou was!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
*knip*

Hoe zit het bv met updates van de Linux kernel en andere "standaard" libraries waar beveiligingsissues in gevonden worden. Ik meen dat KRACK etc wel op een gegeven moment gefixed zijn, maar wat is het beleid met andere (kritieke) security issues? Wat mij ook van KRACK bij lijkt te staan is dat deze wel vrij snel gefixed was voor experimenteel, maar dat die update niet gereleased kon worden door issues met andere dingen die al in development waren. Dat zo'n belangrijke security updates tegen gehouden kunnen worden doordat jullie waarschijnlijk niet de mogelijkheid hebben om een tussentijdse release te doen is mijns inziens namelijk wel zorgelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 27-09-2018 14:45 ]

RobertMe schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:22:
Hoe zit het bv met updates van de Linux kernel en andere "standaard" libraries waar beveiligingsissues in gevonden worden. Ik meen dat KRACK etc wel op een gegeven moment gefixed zijn, maar wat is het beleid met andere (kritieke) security issues? Wat mij ook van KRACK bij lijkt te staan is dat deze wel vrij snel gefixed was voor experimenteel, maar dat die update niet gereleased kon worden door issues met andere dingen die al in development waren. Dat zo'n belangrijke security updates tegen gehouden kunnen worden doordat jullie waarschijnlijk niet de mogelijkheid hebben om een tussentijdse release te doen is mijns inziens namelijk wel zorgelijk.
De fix daarvoor zat in de 1.5.6 experimentele update die uitgesteld werd en uiteindelijk alleen voor nieuwe Homey's uitgerold werd en pas weken later voor alle Homey's

Als je zoekt in dit topic is dat de release waar wij discussie over hadden waarop je zo lang moest wachten :X
1.5.6

[ZigBee] Move 'stuff for geeks' to Developer tools
[ZigBee] Resolve a bug that could cause devices to get added twice
[ZigBee] Resolve a bug that could prevent device communication
[ZigBee] Stability improvements
[Z-Wave] Move 'stuff for geeks' to Developer tools
[Z-Wave] Update Command Class SDK to 6.01
[Z-Wave] Add heal command (Developer Tools)
[Z-Wave] Stability improvements
[Core] Fixed a bug that could cause red rings upon reboots
[Core] Fix a problem that could prevent the time from synchronising correctly
[Core] Fix a problem that could prevent the timezone from getting detected correctly
[Core] Fix a bug that could lead to cloud disconnections
[Core] Fix a bug that could lead to unused storage not being freed
[Core] Improved boot time
[SDK] Update Node.js to 8.9.4
[SDK] Prevent a few methods from swallowing exceptions
[SDK] Fix a bug that caused apps to loose filesystem access
[Updates] Moved experimental checkbox to Developer tools
[Security] Fix CVE-2017-5715
[Other] Various minor fixes and improvements (A complete list can be found at GitHub)
https://firmware.athom.com/

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 27-09-2018 14:53 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Modbreak:Ik heb een aantal posts naar de prullenbak geschoven. Er hangt een erg negatieve sfeer in dit topic. Bij deze het verzoek om het moddergooien e.d. achterwege te laten :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

RobertMe schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:22:
~[mbr]*knip*~[/mbr]

Dat komt voornamelijk omdat ze denk ik hun ontwikkel model niet op orde hebben. En juist dat is zo goed te regelen met GIT. (Maar goed zo lang we geen kijkje kunnen nemen in hun bitbucket private repo, blijft dat gissen)

Als je geintresserd bent in een goed ontwikkel model.
https://nvie.com/posts/a-successful-git-branching-model/

Al wat oud, maar nog steeds een goede basis. Met zo'n ontwikkel model zou je namelijk altijd je laatste stable release kunnen pakken voor een hotfix release.

Hoe dan ook, met een goed model had dat niet zo lang hoeven duren.

[ Voor 6% gewijzigd door j1nx op 27-09-2018 19:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:25
Oké er is lekker geknipt maar als het gewoon de waarheid is moet het gewoon blijven staan. Kijk alleen al naar lubbertkramer hij was heel enthousiast maar alles duurt gewoon te lang. Zo kunnen we ook alle slechte reviews weghalen.

Moest ik even kwijt.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• erreen
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-09-2021
Daniel. schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:22:
Oké er is lekker geknipt maar als het gewoon de waarheid is moet het gewoon blijven staan. Kijk alleen al naar lubbertkramer hij was heel enthousiast maar alles duurt gewoon te lang. Zo kunnen we ook alle slechte reviews weghalen.

Moest ik even kwijt.
Jammer kan geen duimpje omlaag zetten.

Dat zelfs een modje de negatieve sfeer opvalt _/-\o_

Aan alle negatievelingen, noem geen namen (Lubbertkramer), we weten het nu allemaal wel, wij lijden niet aan dementie, één keer is genoeg.

Je ben volgens mij wel een goeie gast met erg veel know how, maar je valt te veel in herhalingen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
j1nx schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:06:
[...]

Dat komt voornamelijk omdat ze denk ik hun ontwikkel model niet op orde hebben. En juist dat is zo goed te regelen met GIT. (Maar goed zo lang we geen kijkje kunnen nemen in hun bitbucket private repo, blijft dat gissen)

Als je geintresserd bent in een goed ontwikkel model.
https://nvie.com/posts/a-successful-git-branching-model/
en zoals altijd.. de beste stuurlui staan aan wal. :|
Daniel. schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:22:

Moest ik even kwijt.
Dat er dingen mis gaan dat is denk ik ook niemand ontgaan maar dat betekend niet dat je bij elke poep en scheet die je in dit topic zet toch nog even die ene sneer naar Athom moet maken omdat je echt vind dat het allemaal slecht is. Op een bepaald moment is dat gewoon .. klaar. Verkoop je homey en stop met lezen/reageren in dit topic.. Dat is iets dat al een hele tijd aan de gang is, die neerwaartse spiraal en dat vergalt dit topic simpelweg. Maak dan een nieuw ' Homey - niks in huis vebonden' topic aan?

[ Voor 46% gewijzigd door Webgnome op 28-09-2018 08:53 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
erreen schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:46:
[...]

Jammer kan geen duimpje omlaag zetten.

Aan alle negatievelingen, noem geen namen (Lubbertkramer), we weten het nu allemaal wel, wij lijden niet aan dementie, één keer is genoeg.

Je ben volgens mij wel een goeie gast met erg veel know how, maar je valt te veel in herhalingen.
Dacht dat juist gevraagd was door @ThinkPad om niet negatief te posten en moet je dan de berichten hierboven zien terwijl het laatste bericht van mij informatief is, zo komt het nooit goed met dit topic maar kennelijk zijn er meer die negatief zijn in dit leven of zoals @Webgnome zei "beste stuurlui staan aan wal" (in dit geval met oordelen) zonder dat ze weten wat er gestaan heeft en wie er gepost heeft en wil iedereen liever de discussies voortzetten |:(

Back on topic, @WeeJeWel er was gevraagd om een reactie op het updatebeleid en waarom een hotfix niet zo snel uitgerold kan worden? ik ben het eens met @RobertMe dat het een kwalijke zaak is dat een hotfix niet zo snel uitgerold kan worden en hoe is dit toekomstig gewaarborgd? Zeker als je je inderdaad bedenkt zoals hierboven benoemd dat het apparaat verbonden is via de Athom cloud en allerlei andere diensten inclusief microfoon. Volgens mij is de post van @j1nx informatief genoeg om te vergelijken en waarom het niet op die manier kan?

[ Voor 81% gewijzigd door lubbertkramer op 28-09-2018 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
erreen schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:46:
offtopic:
Of het topic/posts waren gerapporteerd. Daarnaast heb ik de hele rits aan reacties die naar de prullenbak zijn gegaan doorgelezen, en persoonlijk vond ik dat Athom (bij monde van Emile) meer zichzelf schade dan anderen.

Gezien er vanuit Athom hier wel wordt meegelezen zou het hen IMO ook sieren om actiever mee te doen, en aangezien dit topic niet eens zo actief is zou dat niet eens zoveel werk hoeven te zijn.
Ook als je bv kijkt dat ze wel aangeven dat er een nieuwe, flink verbeterde, Sonos app is in beta, maar vervolgens updates daarvan uitblijven. Want volgens mij zijn er in eerste instantie wel redelijk wat issues geweest (daarvoor is het een beta), maar dan zou het hen ook sieren om de gebruikers in dit topic op de hoogte te houden van de fixes/voortgang.
offtopic:
Maar daarentegen vinden ze het belangrijker om in dit topic anderen zwart te maken.

En m.b.t. positief zijn in dit topic. Iedereen is vrij om hier te posten, dus wat voor flows hebben jullie allemaal die voor anderen interessant kunnen zijn? Welke leuke app hebben jullie gemaakt of gevonden? Ik volg ook het Node-RED topic, en daar komen soms gewoon echt leuke/inspiratieve flows voorbij. Zoals op basis van NFC cards bepaapde muziek afspelen. Heeft iemand zoiets bv al eens in Homey gedaan? Hoe zien die flows er dan uit?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:35
Ik begrijp dat jullie alle technische details willen weten over Homey's kernel en soortgelijke zaken, maar daar communiceren we niet over buiten de Alpha testers groep.

Overigens reageren we (ik) hier sporadisch en uit eigen naam omdat het voor Athom geen officieel kanaal is, dat is support@athom.com en Slack wel.

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:46:
[...]

offtopic:
Of het topic/posts waren gerapporteerd. Daarnaast heb ik de hele rits aan reacties die naar de prullenbak zijn gegaan doorgelezen, en persoonlijk vond ik dat Athom (bij monde van Emile) meer zichzelf schade dan anderen.

Gezien er vanuit Athom hier wel wordt meegelezen zou het hen IMO ook sieren om actiever mee te doen, en aangezien dit topic niet eens zo actief is zou dat niet eens zoveel werk hoeven te zijn.
Ook als je bv kijkt dat ze wel aangeven dat er een nieuwe, flink verbeterde, Sonos app is in beta, maar vervolgens updates daarvan uitblijven. Want volgens mij zijn er in eerste instantie wel redelijk wat issues geweest (daarvoor is het een beta), maar dan zou het hen ook sieren om de gebruikers in dit topic op de hoogte te houden van de fixes/voortgang.
offtopic:
Maar daarentegen vinden ze het belangrijker om in dit topic anderen zwart te maken.
Eens met bovenstaande, @WeeJeWel is hier namelijk @ the moment gezien zijn +1 op @Webgnome zijn post maar negeert vervolgens belangrijke vragen om te beantwoorden. Ik denk dat het juist goed is dat hij hier antwoord op geeft en een reactie als in de volgende blog zullen wij dit punt behandelen is ook een antwoord maar nu is het negeren van en dat veroorzaakt dan de negatieve sfeer doordat er vanuit Athom selectief een reactie komt

Edit:
WeeJeWel schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:48:
Ik begrijp dat jullie alle technische details willen weten over Homey's kernel en soortgelijke zaken, maar daar communiceren we niet over buiten de Alpha testers groep.

Overigens reageren we (ik) hier sporadisch en uit eigen naam omdat het voor Athom geen officieel kanaal is, dat is support@athom.com en Slack wel.
Reageert terwijl ik typ al vind ik het geen reactie. Je updatebeleid en hoe je met updates oftewel hotfix omgaat moet buiten een NDA/Alpha besproken kunnen worden lijkt mij aangezien dat geen staatsgeheim is. De kernel was een onderdeel ervan maar belangrijkste was de vraag waarom een hotfix een halfjaar niet gereleased is en hoe dit toekomstig gewaarborgd is?
RobertMe schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:46:
En m.b.t. positief zijn in dit topic. Iedereen is vrij om hier te posten, dus wat voor flows hebben jullie allemaal die voor anderen interessant kunnen zijn? Welke leuke app hebben jullie gemaakt of gevonden? Ik volg ook het Node-RED topic, en daar komen soms gewoon echt leuke/inspiratieve flows voorbij. Zoals op basis van NFC cards bepaapde muziek afspelen. Heeft iemand zoiets bv al eens in Homey gedaan? Hoe zien die flows er dan uit?
Ik ben bezig met kerstverlichting (60 meter buiten en 20 meter binnen) aan ledstrips via een nodemcu (mqtt) en wil deze zowel aan Homey gaan hangen als aan HASS. Flows heb ik momenteel nog niet want het is momenteel nog steeds een testproject op mijn bureau/keukentafel. Moet nog wel gaan bedenken, wellicht met nodered hoe ik het vanuit beide kan aansturen zonder dat ik hiermee mijzelf in de weg zit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7nlwdDo2ibYN7YtrY2GDALvF/full.jpg

edit:
@RobertMe jij bedoelde dit project met de NFC? Ik heb er voor mezelf nog geen usecase voor kunnen bedenken

[ Voor 15% gewijzigd door lubbertkramer op 28-09-2018 09:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Webgnome schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:49:
[...]

en zoals altijd.. de beste stuurlui staan aan wal. :|

[...]
Oh maar ik wil met liefde het roer zo nu en dan eens pakken hoor. Graag zelfs. Ik weet denk ook wel zeker te weten dat er nog veel mensen zijn die er zo over denken. En daar zitten dan ook nog mensen bij die weer veeeeeeel beter als ik kunnen sturen.

Stel je eens voor dat we al die geweldige stuurlui allemaal kunnen laten sturen. De ene een wat groter stuurtje als de ander, maar als ieder een stuurtje kan vast houden waar ze het meeste kennis van hebben, dan gaat de boot echt een heeeeeeeel stuk sneller en snel ook robuuster.

Lang leven opensource licenties 8)

En nee, dat hoeft niet ten kosten te gaan van je bedrijfsvoering. Genoeg bedrijven die zeer succesvol zijn, software en hardware als verdienmodel hebben maar dat toch geheel opensource maken.

Maar goed Athom is dat nu eenmaal niet verplicht en hun goed recht om het niet te doen. Dat ik dat jammer vind is denk wel duidelijk.

Mijn post (die volgens mij duidelijk een mening was) was om toe te lichten dat een grote software rewrite en/of feature additie GEEN reden is om een belangrijke hotfix niet snel en direct door te kunnen voeren. Als dat technisch dus toch niet mogelijk is, doe je het in mijn ogen verkeerd (nogmaals mijn mening)

Overigens ben ik van mening dat ik kritisch ben, niet negatief. En dat ik kritisch ben komt meer uit het feit dat ik het zo jammer vind dat er niet uit komt wat er in zit. Niet omdat ik denk het beter te kunnen of Athom zwart wil maken.

Ik ben nog steeds zeer positief over het product hardware technisch. Het is gewoon zo zonde dat de software dan niet mee kan komen na lange tijd. Nog een jaartje verder aanmodderen en de SoC is zodanig verouderd dat het riedeltje weer opnieuw begint met up-to-date hardware. (als iemand anders dat al niet doet voordat punt) En ook dat vind ik zo jammer.

Athom Homey is toch wel even een Nederlands product :9 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WeeJeWel schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:48:
Begrijpelijk dat jullie bepaalde dingen niet communiceren. Maar zoals @lubbertkramer ook al aangeeft zou een algemene richtlijn m.b.t. (security) hotfixes wel gewaardeerd worden. Daarnaast hoop ik dat jullie ook lering getrokken hebben uit het hele 1.5.6 verhaal en daarmee dan ook de KRACK fix. Deze is gewoon (te) lang uitgesteld door ongerelateerde problemen. Ik meen zelfs dat er later wel nog bugfix updates tussendoor zijn gekomen terwijl grotere wijzigingen al waren aangekondigd/in experimental zaten. Als dat inderdaad zo is dan blijkt daaruit dat jullie wel lering eruit getrokken hebben.

De link van @j1nx heb ik niet gelezen, maar ik neem aan dat het gewoon neer kwam op aparte branches voor wat nu stable is en hotfixes op gedaan kunnen/moeten worden, en een branch voor de short term ontwikkelingen/nieuwe features. Maar wat het voor jullie mogelijk bemoeilijkt is dat het niet om een softwarepakket gaat, maar allemaal losse dingen.
Tegelijk is het wel raar dat jij/jullie toentertijd het topic op eigen naam aan hebben gemaakt. Er was een topic waar niks mis mee was (en niet te lang/10.000 posts "limiet"), maar jullie hebben toen dit nieuwe topic aangemaakt wat ook verwachtingen schept.
Daarnaast, of je op persoonlijke naam post of niet, die reactie van gisteren was absoluut niet handig. Er worden genoeg mensen ontslagen etc om (publieke) uitspraken die ze 1. buiten het werk doen, en 2. niks met het werk te maken hebben, maar daarmee wel het bedrijf een slecht imago bezorgen. En eerlijk gezegd vond ik die reactie van gisteren toch echt te ver gaan en slecht voor jou imago/Athoms imago.
lubbertkramer schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:54:
@RobertMe jij bedoelde dit project met de NFC? Ik heb er voor mezelf nog geen usecase voor kunnen bedenken
Die bedoelde ik inderdaad. En het is ook niet iets waarbij ik zelf meteen vind van "dat moet ik ook hebben", maar ik vind het wel interessant om te zien wat anderen doen. Zo heb ik zowel in het Node-RED als HASS topic verschillende interessante projecten/hacks voorbij zien komen. Ook ergens dat iemand een contactsensor had aangepast om te detecteren of een deur op slot was bv vond ik leuk om te zien. Of ook van lolgast dat hij verschillende dingen met Telegram doet om muziek af te spelen, "gesprekjes" kan voeren met/via Node-RED om muziek af te spelen, etc.

Dingen die ik mij nu dan ook on the spot afvraag zijn bv:
Zijn er anderen die interessante flows hebben m.b.t. spraak of evt. de "chat" in de Homey app? (dus bv "Speel <afspeellijst> af")
Of dan anderzijds gebruik maken van NFC? Alhoewel ik niet weet hoe goed NFC uberhaupt werkt, ik meen eens gezien te hebben dat NFC bij de Homey vrij gevoelig is en je de tag op de juiste plek goed tegen de behuizing aan moet houden.

Bij Homey heb ikzelf eerlijk gezegd ook het idee dat het te "simpel" is, waardoor het niveau van automatiseren vrij snel blijft hangen op aansturen van lampen en evt. een alarm systeem. Terwijl anderen (met andere systemen) zoveel meer lijken te doen. Of in ieder geval zie ik die echt creatieve automatiseringen etc hier niet terug komen.

[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 28-09-2018 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

@RobertMe Over NFC gesproken.

Complimenten voor Athom om dat te gebruiken om hem in recovery mode te zetten. Slim idee!

Pagina: 1 ... 35 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.