Mooi onderwerp, heb zelf ook wel een succesverhaalDennusB schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:49:
[...]
De door (contact) sensoren zijn die van KAKU. De Motion Sensors zijn voor nu die van Philips Hue
Heb dit zelf ook in elkaar geklust door flows te maken waardoor een PT camera automatisch naar de juiste positie draait zodra het alarm ingeschakeld wordt. De bewegingsdetectie van de camera wordt vervolgens ook ingeschakeld na enige tijd (ook via Homey) en upload vervolgens direct beelden naar een FTP server op een andere locatie. Tenslotte doet Homey alle apparaten (lampen, A/V etc) uit en gaat de lamp in de hal rood knipperen zodat je weet dat het alarm ingeschakeld wordt. Bovendien zegt Homey ook dat het alarm ingeschakeld wordt en wordt de ring tijdelijk rood.
Ik heb meerdere Hue motion sensoren aangesloten om beweging te detecteren. Zodra er beweging wordt gedetecteerd gaat de lamp in de hal aan (rood) en de rest van de lampen gaan op maximale helderheid om zo goed mogelijk beeld te krijgen (ondanks dat de camera ook infrarood heeft). Ik zou de camera zelfs kunnen draaien naar waar de beweging is gedetecteerd, maar dan moet ik een andere plek voor de camera kiezen.
Tenslotte stuurt Homey pushberichten naar mijn telefoon en stuurt hij mails uit met behulp van een image grabber van de camera zodat ik altijd een foto heb. Via VPN kan ik ook nog altijd live de camerabeelden bekijken.
Voor het in- en uitschakelen heb ik in eerste instantie een KaKu afstandsbediening gebruikt (om precies te zijn één van Hama, maar het werkt prima met de KaKu app voor Homey), maar dat is uiteraard niet heel veilig. Daarom heb ik een Owntrack server op een Raspberry Pi geïnstalleerd die de locatie van mijn telefoon in de gaten bijhoudt. Als ik ver genoeg weg ben gaat het alarm automatisch aan, en als ik in de buurt kom van het huis komen er twee vraag-pushberichten van Homey:
- of ik het alarm wil uitschakelen
- of ik de radio/lampen aan wil doen
Het alarm kan ook aan/uit geschakeld worden middels spraak. Ik zit niet in Nederland, dus de kans dat mensen Nederlands kunnen acht ik klein genoeg
Bovendien zit het geheel achter een UPS.
Ik heb nog geen sirene gekocht; ik wil het eerst uitvoerig (meerdere maanden) testen op valse detectie. Welke sirene heb jij gekocht? Tot nu toe heb ik geen vals alarm gehad en ben erg tevreden met de opstelling, lijkt erg betrouwbaar.
Ben je trouwens niet bang dat de boeven je homey slopen/uitzetten en dat er daardoor helemaal geen alarm meer af gaat? Is een Z-wave RFID reader bij de deur niet een veiligere oplossing?