Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
ruudvee schreef op maandag 18 juni 2018 @ 20:31:
[...]

Nee hoor, de sensor geeft een correcte waarde af naar de controller.
Homey kan er dus niet mee om gaan, maar de Fibaro HC2 kan dat prima.
Voor zover ik heb gelezen geeft de sensor een foute waarde door als je de batterij eruit haalt en terug plaatst.
Als je batterij maar 50% meer heeft, en je verwijderd en plaatst de batterij terug, zal de sensor 100% doorgeven.

Move along folks, nothing interesting to see here.

• Jovink538
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17-12 22:52
Als er een geld terug actie komt is dat het einde van Athom, daarom verwacht ik dat ze dat niet doen.
quote:
vanisher schreef op maandag 18 juni 2018 @ 20:01:
Heftige stap @lubbertkramer . Maar ik kan me helaas wel vinden in deze actie. Jammer dat het allemaal zo moet lopen. Ik ben benieuwd of er concreet iets van een buy back actie gaat komen, of dat het heel selectief gaat worden.
Het is (nog) niet openbaar, wellicht ook afhankelijk van de uitslag van de hoorzitting maar ze hebben zwart op wit aan de commisie gestuurd dat iedereen die zich benadeeld voelt door de veranderingen zijn Homey moet kunnen retourneren :)
quote:
Jovink538 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:58:
Als er een geld terug actie komt is dat het einde van Athom, daarom verwacht ik dat ze dat niet doen.
Het staat zwart op wit maar ze zullen net als het verwijderen van muziek (staat in een blog van maart maarn og nergens op de muziek pagina, het is inmiddels half juni), geen bluetooth audio, 15 apps en je Homey is trager, backup, 2.0, update mobiele app dit nergens openbaar vermelden. Ze zijn gestopt met een reden met de forum updates, teveel belofte. Beetje jammer dat hardware.info geen follow up gedaan heeft na het interview :P

lubbertkramer wijzigde deze reactie 18-06-2018 22:03 (9%)

• error33
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 17-12 07:51

error33

Klungel smurf bestaat nog.

quote:
RobertMe schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:48:
[...]

Voor zover ik weet is dit dus een fout aan de kant van de sensor, en dus iets wat Fibaro moet oplossen. En dit keer dus eens niet aan de kant van Athom
In een HC werkt het toch. Dan lijk me dat de juiste instellingen in de Fibaro app gezet zou moeten worden. Is dat niet de reden dat elke Z Wave fabrikant zijn eigen app in Homey heeft ?

OSX 10.14

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 08:36
Hakte je nu maar eens een knoop door lubbert, je hebt zo'n mond hier, maar ondertussen heb je nog steeds twee Homeys onder je hoede, blijkbaar kan je toch niet helemaal zonder en dat is wel jammer voor de mensen hier die prima uit de voeten kunnen met hun homey.
quote:
jip_86 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:23:
Hakte je nu maar eens een knoop door lubbert, je hebt zo'n mond hier, maar ondertussen heb je nog steeds twee Homeys onder je hoede, blijkbaar kan je toch niet helemaal zonder en dat is wel jammer voor de mensen hier die prima uit de voeten kunnen met hun homey.
Tag mij op zijn minst dan als je een mond hebt :9 Maar lijkt mij logisch dat ik niet tot een verkoop overga nu er een hoorzitting komt anders ben ik monddood. Volgens mij is duidelijk te lezen dat ik een beweging maak naar HASS maar Homey nog voor enkele zaken inzet maar niet waar Homey voor bedoeld is :) Volgens mij mogen zowel positieve als negatieve geluiden in een topic net als dat er kritiek op Athom is op Slack/ Forum van Athom zelf of Github maar ook daar positieve geluiden zijn. Positieve kant benoem ik ook nog steeds en ben ook nog steeds een helpende hand bij vragen @ Slack / Forum Athom of hier gezien dat ik vaak wel weet waar iets te vinden is doordat ik al twee jaar Homey thuis heb draaien

Edit:
Probleem blijft ook dat Super Homey verder prima functioneert maar bij meer dan 70 zigee en 40 z-wave gewoon een loterij is geworden, dat blijft jammer want hardwarematig met meer ram/cpu kunnen apps het goed aan alleen is het houtje touwtje steeds een probleem en de keuzes die ze maken qua implementatie en dan maar weer een rewrite met een label :soon: gaan doen
quote:
error33 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:16:
[...]

In een HC werkt het toch. Dan lijk me dat de juiste instellingen in de Fibaro app gezet zou moeten worden. Is dat niet de reden dat elke Z Wave fabrikant zijn eigen app in Homey heeft ?
Naar mijn weten heeft dit te maken met de z-wave implementatie en de app inderdaad, dit omdat dit op de fibaro HC wel goed werkt dus kan het niet aan fibaro liggen behalve als ze iets niet openbaar maken maar de werking van een z-wave apparaat is moeilijk geheim te houden voor de ontwikkelaars die ook de z-wave apps gemaakt hebben vanuit de community (net als voor zigbee) al is het soms wat meer uitdaging voor ze

lubbertkramer wijzigde deze reactie 18-06-2018 22:29 (44%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jip_86
Waarom zou ik je taggen als je het topic onder de f5 hebt :P
Onderschrijft gelijk mijn punt ook een beetje. Je zit er meteen bovenop met die negatieve benadering en dat mag mijns inziens best wat minder.
En een tag omdat ik zo'n mond heb @lubbertkramer ;)
quote:
jip_86 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:30:
Waarom zou ik je taggen als je het topic onder de f5 hebt :P
Onderschrijft gelijk mijn punt ook een beetje. Je zit er meteen bovenop met die negatieve benadering en dat mag mijns inziens best wat minder.
En een tag omdat ik zo'n mond heb @lubbertkramer ;)
Nee hoor hele dag weinig achter de pc gezeten (volgens mij ook te zien aan mijn reacties vandaag) maar momenteel erachter en dan zie je een 1tje in je tabbladen komen :9 Maar los van of Homey goed of niet goed draait moet je het eens zijn dat ze zaken niet open communiceren maar dit wel ergens laten weten dat ze core functionaliteiten veranderen en beloftes blijven uitstellen. Volgens mij bekritiseer ik mijn bovenstaande berichten minder de werking van Homey maar meer de misleidende communicatie en mooie praatjes bij bijvoorbeeld hardware.info. Zoals ik in mijn eerdere voorbeeld ook zei ik zou niet accepteren als Sony zou besluiten dat online gamen niet meer hoeft voor mij of dat ik prima met maar een controller tegelijk kan verbinden met mijn PS4. Ben daarom wel benieuwd, jij vind het dus prima als een fabrikant achteraf verkochte zaken niet meer gaat ondersteunen? Los van verhalen over updates en dat het later niet meer werkt want dat is niet aan de orde en zolang is Homey nog niet in de retail verkoop met maar een type apparaat officieel wat ze dus gewoon moeten blijven ondersteunen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Double T
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11:44
@lubbertkramer hoewel we veel samen met en voor Homey hebben gedaan, gaat dit mij ook veel te ver.
Wanneer je een probleem met Athom hebt, los dit dan op met Athom.

Je mag best objectief je mening delen en ervaringen met Homey en HASS vergelijken.
Maar dit klinkt meer als zwaar gefrustreert en moedwillig een bedrijf kapot willen maken...
quote:
Fire69 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:54:
[...]

Voor zover ik heb gelezen geeft de sensor een foute waarde door als je de batterij eruit haalt en terug plaatst.
Als je batterij maar 50% meer heeft, en je verwijderd en plaatst de batterij terug, zal de sensor 100% doorgeven.
Die heb ik ook weleens eerder voorbij horen komen.

Batterijstatus is op elke controller wel een dingetje. Zowel op de hc2, zipabox en vera dit nooit goed zien werken.

Blog over domotica: http://www.domotica-blog.nl

• jip_86
quote:
lubbertkramer schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:33:
[...]

Nee hoor hele dag weinig achter de pc gezeten (volgens mij ook te zien aan mijn reacties vandaag) maar momenteel erachter en dan zie je een 1tje in je tabbladen komen :9 Maar los van of Homey goed of niet goed draait moet je het eens zijn dat ze zaken niet open communiceren maar dit wel ergens laten weten dat ze core functionaliteiten veranderen en beloftes blijven uitstellen. Volgens mij bekritiseer ik mijn bovenstaande berichten minder de werking van Homey maar meer de misleidende communicatie en mooie praatjes bij bijvoorbeeld hardware.info. Zoals ik in mijn eerdere voorbeeld ook zei ik zou niet accepteren als Sony zou besluiten dat online gamen niet meer hoeft voor mij of dat ik prima met maar een controller tegelijk kan verbinden met mijn PS4. Ben daarom wel benieuwd, jij vind het dus prima als een fabrikant achteraf verkochte zaken niet meer gaat ondersteunen? Los van verhalen over updates en dat het later niet meer werkt want dat is niet aan de orde en zolang is Homey nog niet in de retail verkoop met maar een type apparaat officieel wat ze dus gewoon moeten blijven ondersteunen.
Kan zaken wat beter relativeren, en met duidelijke uitleg ook best begrijpen. Ik blijf daarom ook niet vasthouden aan blogs van jaren geleden die al ingehaald zijn door nieuwere blogs bijvoorbeeld :)
quote:
jip_86 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:36:
[...]

Kan zaken wat beter relativeren, en met duidelijke uitleg ook best begrijpen. Ik blijf daarom ook niet vasthouden aan blogs van jaren geleden die al ingehaald zijn door nieuwere blogs bijvoorbeeld :)
Maar als nieuwe koper iets kopen zonder blogs te lezen alleen de muziek pagina te zien en vervolgens is het weg vind je niet vreemd? Op zijn minst kan daar een notificatie let op na 2.0 is dit verwijderd, je vind dat een misleiding?
quote:
Double T schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:35:
@lubbertkramer hoewel we veel samen met en voor Homey hebben gedaan, gaat dit mij ook veel te ver.

Je mag best objectief je mening delen en ervaringen met Homey en HASS vergelijken.
Maar dit klinkt meer als zwaar gefrustreert en moedwillig een bedrijf kapot willen maken...
Keuze van Athom lijkt mij, en we gaan zien wie daarin gelijk heeft....Athom had allang de website kunnen aanpassen en zoals in de prive kanalen al besproken is waar ook jij inzit gaat dit niet gebeuren en is Athom dit niet van plan

• jip_86
quote:
lubbertkramer schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:38:
[...]
Maar als nieuwe koper iets kopen zonder blogs te lezen alleen de muziek pagina te zien en vervolgens is het weg vind je niet vreemd? Op zijn minst kan daar een notificatie let op na 2.0 is dit verwijderd, je vind dat een misleiding?
[...]
Heb nog geen user op slack gezien die zijn bluetooth niet kan connecten. Dat zal allemaal wel los lopen lijkt me.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
@lubbertkramer

Dit dus.
En dat zou wel een klote-move zijn voor de gebruikers die wel tevreden zijn met hun Homey. :/
(waar ik mezelf voor 75% bij reken)

Net Home Assistant op een RPi2 gegooid. Sorry, maar als je dat met een Homey wil vergelijken... 8)7

quote:
jip_86 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:39:
[...]

Heb nog geen user op slack gezien die zijn bluetooth niet kan connecten. Dat zal allemaal wel los lopen lijkt me.
Je weet v olgens mij niet eens war je het over hebt, bluetooth en bluetooth audio wat ik de hele tijd benoem zijn twee verschillende zaken |:(
quote:
Fire69 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:39:
[...]

Dit dus.
En dat zou wel een klote-move zijn voor de gebruikers die wel tevreden zijn met hun Homey. :/
(waar ik mezelf voor 75% bij reken)

Net Home Assistant op een RPi2 gegooid. Sorry, maar als je dat met een Homey wil vergelijken... 8)7
Woorden in de mond leggen is altijd mooi maar heb je dat zwart op wit dat ik ergens zei dat HASS <> Homey? Volgens mij heb ik altijd aangegeven dat bijvoorbeeld juist de web UI een van de krachten was van Homey wat HASS niet heeft :) Daarom onbegrijpelijk dat ze die offline halen en de community niet toestaan een alternatief te bouwen (geen key willen geven) en het niet onder Homeyda.sh mag want dan trekken ze die key in

lubbertkramer wijzigde deze reactie 18-06-2018 22:42 (52%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jip_86
Natuurlijk weet ik waar het over gaat. Ik lees continu je uitleg hier :+
quote:
jip_86 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:39:
[...]

quote:
jip_86 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:41:
Natuurlijk weet ik waar het over gaat. Ik lees continu je uitleg hier :+
Waarom benoem je dan dat met bluetooth connecten niemand problemen heeft terwijl we het hebben over bluetooth audio wat niemand kan en wat ook een van mijn klachten richting de commissie is?

lubbertkramer wijzigde deze reactie 18-06-2018 22:45 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:

100% dit. Tot ~2 maanden terug werd elke kritische noot van mij nog volledig afgebrand door @lubbertkramer, maar (zelfs) mij gaat dit te ver.

Ondanks dat ik het globaal met Lubbert eens ben (features waarvan is aangegeven dat deze verwijderd worden horen niet prominent op de website te staan, of hoort op z'n minst een remark bij) gaat ook mij dit (voor laten komen bij reclame code commisie) veel te ver. IMO begint dit dan ook steeds meer op een persoonlijke vete tussen Athom en Lubbert te lijken.

En ik vraag mij dan ook af wat het einddoel is. Puur dat Athom de features van de website verwijderd? En uiteindelijk kost ook Athom dit hele proces enorm veel tijd en energie waardoor de ontwikkelingen (alweer) worden vertraagd en waarvan dus ook alle gebruikers de dupe zijn. Uiteindelijk wordt dus niemand beter ervan. Lubbert zal niet snel terugkeren naar het gebruik van Homey, en de resterende gebruikers hebben een product van een bedrijf waar het niet goed mee gaat (als er een retourprocedure komt gaat dit Athom veel geld kosten, neemt allemaal tijd in beslag, ...) en daarnaast dan dat de ontwikkelingen ook (alweer) vertraging oplopen.
quote:
RobertMe schreef op maandag 18 juni 2018 @ 23:04:
[...]

100% dit. Tot ~2 maanden terug werd elke kritische noot van mij nog volledig afgebrand door @lubbertkramer, maar (zelfs) mij gaat dit te ver.

Ondanks dat ik het globaal met Lubbert eens ben (features waarvan is aangegeven dat deze verwijderd worden horen niet prominent op de website te staan, of hoort op z'n minst een remark bij) gaat ook mij dit (voor laten komen bij reclame code commisie) veel te ver. IMO begint dit dan ook steeds meer op een persoonlijke vete tussen Athom en Lubbert te lijken.

En ik vraag mij dan ook af wat het einddoel is. Puur dat Athom de features van de website verwijderd? En uiteindelijk kost ook Athom dit hele proces enorm veel tijd en energie waardoor de ontwikkelingen (alweer) worden vertraagd en waarvan dus ook alle gebruikers de dupe zijn. Uiteindelijk wordt dus niemand beter ervan. Lubbert zal niet snel terugkeren naar het gebruik van Homey, en de resterende gebruikers hebben een product van een bedrijf waar het niet goed mee gaat (als er een retourprocedure komt gaat dit Athom veel geld kosten, neemt allemaal tijd in beslag, ...) en daarnaast dan dat de ontwikkelingen ook (alweer) vertraging oplopen.
Niet een persoonlijke vete, als na de openbare hoorzitting de zaken openbaar worden zal er meer duidelijkheid komen. Zoals je aangeeft vind je dat het aanpassen van features die je niet meer hebt of g aat uitzetten vermeld moet worden, dat is ook mijn hele klacht geweest en zul je ook lezen als ik die deel. Zaken die Athom dus vrij makkelijk kan realiseren maar niet wil doen kennelijk. Het toevoegen van een note dat je Homey bij 15 apps een waarschuwing geeft of op de muziekpagina een note dat dit na 2.0 gaat verdwijnen (zonder datum) is echt niet heel veel werk en de vraag is dan ook of het een bewuste keuze is van Athom om het niet te veranderen. Mijn klacht gaat puur inhoudelijk over de marketing en hoe ze Homey in de markt zetten wat niet in lijn is met de realiteit en waar in Nederland nou eenmaal regels over bestaan. In lijn met de wet kopen op afstand waar iedereen aan moet voldoen.

Note
Blij dat je mij ook tegengas geeft hoor @RobertMe ;)

lubbertkramer wijzigde deze reactie 18-06-2018 23:22 (5%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jozzle
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 17-12 23:37
quote:
@lubbertkramer Ik begrijp je zet. Ik draag het product nog een warm hart toe, maar je hebt een punt als het gaat om de verwachtingen die Athoms commerciŽle kanaal creŽert alsmede beloftes die het doet. Dit kan niet echt de manier zijn waarop je in NL mag verwachten dat bedrijven zaken doen.

Laat er maar eens iemand serieus over buigen.
quote:
Jozzle schreef op maandag 18 juni 2018 @ 23:21:
[...]

@lubbertkramer Ik begrijp je zet. Ik draag het product nog een warm hart toe, maar je hebt een punt als het gaat om de verwachtingen die Athoms commerciŽle kanaal creŽert alsmede beloftes die het doet. Dit kan niet echt de manier zijn waarop je in NL mag verwachten dat bedrijven zaken doen.

Hier dus dezelfde gedachte, ben daarom ook benieuwd waarom ze het niet naar de realiteit aanpassen enn a meerdere pogingen van de community om antwoorden te krijgen nog steeds zaken "verbloemen". De betere communicatie die ze laatst beloofden was van korte duur helaas.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Firetrooper
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 18:23
quote:
Jozzle schreef op maandag 18 juni 2018 @ 23:21:
[...]

Helemaal mee eens, het product mag dan voor mij en andere prima werken, er zijn duidelijk ook klachten.

Naast de technische problemen die sommige gebruikers ervaren erger ik mij persoonlijk meer aan het communicatieve vlak (onduidelijk, slecht, beloftes, functies die verdwijnen). Het oneindig gebruik van diverse platformen om storingen/problemen te melden.

• Tweaqer
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:00
Ik sluit niet uit dat de communicatie en openheid vanuit Athom nog verder wordt ingeperkt aangezien het nu tegen ze gebruikt wordt

• Luuk84
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 16:44
Ik vind je stap vrij ver gaan @lubbertkramer maar ik begrijp hem wel. In het oude topic heb ik meermaals mijn twijfels geuit over over het media gedeelte bijvoorbeeld. Kreeg toen niet heel veel bijval, omdat een heleboel mensen dit toen leuk en handig vonden. Mijn zorgen toen, zijn nu, helaas nog meer waarheid geworden; er is nog steeds geen stabiele basis als domiticacontroller. Jij was toen nog een grote aanhanger en verdediger van het beleid, en dat is prima, je bent echter, zo lijkt het althans, wel 180 graden gedraaid. Niet erg, maar het valt mij en blijkbaar meer gebruikers op die vroeger kritische noten stelden :). Of je de juiste stap doet? Ik weet het niet, waar ik het zeker mee eens ben is het dat de vele loze beloftes van Athom nu wel mijn strot uitkomen.
Of het nog goed komt met homey? Ik vrees het ergste, ik geloof niet dat ze dit met 2.0 gaan oplossen. Ik zou aangenaam verast zijn in ieder geval.
quote:
Tweaqer schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:45:
Ik sluit niet uit dat de communicatie en openheid vanuit Athom nog verder wordt ingeperkt aangezien het nu tegen ze gebruikt wordt
Welke communicatie? :+
Zonder dollen: ik vind de communicatie altijd al slecht geweest. Veel berichten, veel beloven, weinig hiervan waargemaakt. Misschien is dit inherent aan startup. Maar na een paar jaar zou het toch beter moeten zijn.
Zo hee, heftige verhalen op de laatste paar pagina's in dit topic. Ik ben zelf een gebruiker van Homekit (icm homebridge). Natuurlijk staar ik me niet alleen blind op dit domotica platform van Apple en kijk ook verder. De Athom Homey had altijd wel mijn interesse (ooit eens een wat filmpjes gekeken op bright.nl).

Ik ben heel erg benieuwd naar de uitspraak op 5/7. Indien beloftes niet nagekomen worden, krijg je te maken met teleurgestelde consumenten. Echter als je niet juiste informatie verstrekt, dat kan natuurlijk niet.

Zojuist even gekeken op de site van Athom, maar onder Muziek vind ik niks (meer?) over bluetooth audio.
https://www.athom.com/nl/homey/muziek/
Hebben ze de pagina al aangepast of is nog ergens anders info te vinden over bluetooth audio?

Nog iets anders, ik zie voorbij komen dat er maximaal 15 apps ondersteund worden, betekent dit echt maar 15 merken/produkten? Dus Sonos, Hue, Tradfri, Aqara, Fibaro, Netatmo, Sony, Marantz dat bekent al 8 stuks?
Indien je RPI in het geval van homebridge niet meer krachtig genoeg is, kun je voor een paar tientjes een twee RPI met homebridge optuigen. Maar een tweede Homey, vind ik wel een duur grapje.

meesje wijzigde deze reactie 19-06-2018 08:59 (20%)

quote:
Luuk84 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:55:
Ik vind je stap vrij ver gaan @lubbertkramer maar ik begrijp hem wel. In het oude topic heb ik meermaals mijn twijfels geuit over over het media gedeelte bijvoorbeeld. Kreeg toen niet heel veel bijval, omdat een heleboel mensen dit toen leuk en handig vonden. Mijn zorgen toen, zijn nu, helaas nog meer waarheid geworden; er is nog steeds geen stabiele basis als domiticacontroller. Jij was toen nog een grote aanhanger en verdediger van het beleid, en dat is prima, je bent echter, zo lijkt het althans, wel 180 graden gedraaid. Niet erg, maar het valt mij en blijkbaar meer gebruikers op die vroeger kritische noten stelden :). Of je de juiste stap doet? Ik weet het niet, waar ik het zeker mee eens ben is het dat de vele loze beloftes van Athom nu wel mijn strot uitkomen.
Of het nog goed komt met homey? Ik vrees het ergste, ik geloof niet dat ze dit met 2.0 gaan oplossen. Ik zou aangenaam verast zijn in ieder geval.
Zoals hierboven ook door anderen aangegeven en door mij eerder draag ik het product nog een warm hart toe maar zoals je ook aangaf zijn de beloftes en communicatie gewoon drama en dat is niet hoe hier in NL producten verkocht mogen worden. Het gaat mij ook niet specifiek alleen om muziek meer om de bredere zin maar dat zijn wel de voorbeelden die ik aangedragen heb bij de commissie. Ik zit er middenin, zal nog steeds op de vlakken waar Homey wint het verdedigen maar op bepaalde vlakken moet Athom zeker pas op de plaats maken.

Doel is niet om ze failliet te laten gaan of dergelijk, doel is om antwoorden en de waarheid te kunnen lezen. Hier zijn meerdere pogingen voor gedaan maar helaas zonder succes, zelfs Trello was een flop
quote:
meesje schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:55:
Zo hee, heftige verhalen op de laatste paar pagina's in dit topic. Ik ben zelf een gebruiker van Homekit (icm homebridge). Natuurlijk staar ik me niet alleen blind op dit domotica platform van Apple en kijk ook verder. De Athom Homey had altijd wel mijn interesse (ooit eens een wat filmpjes gekeken op bright.nl).

Ik ben heel erg benieuwd naar de uitspraak op 5/7. Indien beloftes niet nagekomen worden, krijg je te maken met teleurgestelde consumenten. Echter als je niet juiste informatie verstrekt, dat kan natuurlijk niet.

Zojuist even gekeken op de site van Athom, maar onder Muziek vind ik niks (meer?) over bluetooth audio.
Hebben ze de pagina al aangepast of is nog ergens anders info te vinden over bluetooth audio?
Bluetooth audio heeft niet direct op de muziek pagina gestaan maar staat wel in blog van jaar terug + forum updates, bekijk deze post maar eens. voor een overzicht van beloftes (tijdslijn) Op de pagina van muziek staat nog steeds
quote:
Homey Muziek laat je gemixte afspeellijsten maken met tracks van verschillende stream diensten, en speelt je favoriete muziek naar speakers die je nu al hebt.
Waarbij vooral het laatste stuk is wat telt, de bluetooth audio speakers zullen niet gaan werken met Homey door de beslissing van Athom
quote:
Nog iets anders, ik zie voorbij komen dat er maximaal 15 apps ondersteund worden, betekent dit echt maar 15 merken/produkten? Dus Sonos, Hue, Tradfri, Aqara, Fibaro, Netatmo, Sony, Marantz dat bekent al 8 stuks?
Indien je RPI in het geval van homebridge niet meer krachtig genoeg is, kun je voor een paar tientjes een twee RPI met homebridge optuigen. Maar een tweede Homey, vind ik wel een duur grapje.
Apps verkondigen ze als geweldig maar vervolgens beperken ze inderdaad. Er zijn al eerdere lijstjes hier geplaatst door gebruikers maar je zit al snel aan 15+ apps en vanaf dat geeft Homey een waarschuwing dat hij kan stotteren/trager kan zijn. Je kunt met meer apps werken maar dit verschilt per Homey.
quote:
Zolang Athom niet alles oplost in de core heb je veel apps nodig, laten we eens tellen uitgaande van 1 merk z-wave/zigbee en kaku (mag je dus niets gaan vermengen bv Fibaro -> Neo = 2 apps of Ikea lampen + Hue lampen = 2 apps) daarnaast ga ik uit van wat basis apps die je gebruikt + diensten

Apps:
1. Better logic (variable management is prut bij Athom standaard maar verbeteringen zijn aangekondigd voor 2.0) (Als dit (beter) in de core had gezeten had dit een app kunnen schelen)
2. Countdown (Als dit in de core had gezeten had dit een app kunnen schelen)
3. Kaku
4. Ikea
5. Fibaro
6. Nest/Tado/Anna/Toon (thermostaat
7. Solar panels (steeds meer hebben zonnepanelen)
8. Spotify
9. Chromecast
10. IFTTT
11 Thrascan reminder
12 Device groups (dus meerdere lampen als een lamp bedienen) (Als dit in de core had gezeten had dit een app kunnen schelen)
13. Ring / Doorbird (deurbel)
14. Telegram / Slack (iets voor betere notifcaties met afbeeldingen naar jezelf) (Als dit (beter) in de core had gezeten had dit een app kunnen schelen)
15 Heimdall (om Homey te gebruiken voor alarmering)
16 Homeykit
+ al je andere diensten / of toch die Hue/Neo app en dergelijke
Ik ha dal eens een basic lijstje gemaakt, zie post hier, een super homey kan in ieder geval wel meer aan :9 Let op dat twee Homeys hebben leuk is voor de geek maar ze niet kunnen samenwerken / apparaten / flows kunnen delen dus een tweede Homey aanschaffen heeft geen meerwaarde. Je kunt een tweede Homey ook niet als slave gebruiken

Vergeet ook niet dat Athom heeft aangegeven dat z-wave/zigbee bij 15/20 apparaten ook al een groot netwerk is en er problemen kunnen ontstaan |:(

lubbertkramer wijzigde deze reactie 19-06-2018 09:31 (3%)

quote:
Correct, een app kun je zien als een driver voor een apparaat. En voor elk merk heb je een driver/app nodig dus zo gaat het vrij snel oplopen.

Echter is die 15 geen harde limiet, je krijgt alleen een waarschuwing dat het er "veel" zijn en mogelijk een negatieve invloed op de performance kan hebben. Het is niet zo dat je er niet meer kunt installeren, alleen dat je Homey er trager door kan worden.

• Double T
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11:44
quote:
lubbertkramer schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:15:
Vergeet ook niet dat Athom heeft aangegeven dat z-wave/zigbee bij 15/20 apparaten ook al een groot netwerk is en er problemen kunnen ontstaan |:(
En ook dit is niet het volledige verhaal...
Zigbee heeft wel degelijk een harde limiet waarbij je maar een beperkt aantal endpoints kunt toevoegen zonder een router in het netwerk te hebben.
Daarnaast heeft Athom aangegeven (in dezelfde blog aangegevn) dat de gekozen Zigbee implementatie (obv Zigbee Shepherd) achteraf gezien een groot aantal beperkingen met zich mee heeft gebracht en dat met na de microcontroller update (WIP) ook Zigbee volledig gaat herschrijven...

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Double T schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:41:
Daarnaast heeft Athom aangegeven (in dezelfde blog aangegevn) dat de gekozen Zigbee implementatie (obv Zigbee Shepherd) achteraf gezien een groot aantal beperkingen met zich mee heeft gebracht
Gedeeltelijk offtopic, maar op veel andere plekken kom je nu het zigbee2mqtt project tegen, voor bv te gebruiken in combinatie met HASS. En wat mij opviel toen ik dit bekeek is dat dit zowel Zigbee Shepherd gebruikt en bv de Ikea Tradfri remote zou ondersteunen. Dit terwijl Athom claimed dat de Tradfri remote niet werkt door het gebruik van Zigbee Shepherd, iets klopt hier dus niet... (en hetzelfde bv als de aanpassingen aan de Athom kant die nodig waren voor een aantal Xiaomi devices, ook deze werken blijkbaar vlekkeloos met zigbee2mqtt).
quote:
Double T schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:41:
[...]

En ook dit is niet het volledige verhaal...
Zigbee heeft wel degelijk een harde limiet waarbij je maar een beperkt aantal endpoints kunt toevoegen zonder een router in het netwerk te hebben.
Daarnaast heeft Athom aangegeven (in dezelfde blog aangegevn) dat de gekozen Zigbee implementatie (obv Zigbee Shepherd) achteraf gezien een groot aantal beperkingen met zich mee heeft gebracht en dat met na de microcontroller update (WIP) ook Zigbee volledig gaat herschrijven...
Voor het volledige verhaal is de blog gelinkt anders moest ik alles quoten en dat iets wat inderdaad pas net actief is geworden nu alweer volledig herschreven moet worden met de laagste prio achter 433/z-wave :9 Waar jij op doelt is dat je niet meer dan 15 apparaten op batterij kunt toevoegen zonder een extra router, correct maar daarnaast zijn er ook problemen ondanks 30+ routers + batterij zigbee apparaten dat het een loterij is of iets wel/niet werkt gezien de Github issues en de hoeveelheid reacties erop (hier ook een loterij op zigbee dat het de vraag is of het de andere dag nog werkt, dit ook bij jou aangegeven m.b.t de xiaomi app en gezocht naar een verklaring die er volgens mij momenteel nog steeds niet is (in ieder geval geen update erover bij de issues behalve de blog van een rewrite soon)
quote:
RobertMe schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:45:
[...]

Gedeeltelijk offtopic, maar op veel andere plekken kom je nu het zigbee2mqtt project tegen, voor bv te gebruiken in combinatie met HASS. En wat mij opviel toen ik dit bekeek is dat dit zowel Zigbee Shepherd gebruikt en bv de Ikea Tradfri remote zou ondersteunen. Dit terwijl Athom claimed dat de Tradfri remote niet werkt door het gebruik van Zigbee Shepherd, iets klopt hier dus niet... (en hetzelfde bv als de aanpassingen aan de Athom kant die nodig waren voor een aantal Xiaomi devices, ook deze werken blijkbaar vlekkeloos met zigbee2mqtt).
Misschien goed om dit eens voor te leggen aan Athom of toe te voegen bij een van de Github issues, geen zigbee expert maar er is wel veel vraag naar @ Slack waarbij gebruikers niet de ikea bridge willen gebruiken

lubbertkramer wijzigde deze reactie 19-06-2018 09:46 (24%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
lubbertkramer schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:15:
[...]

Zoals hierboven ook door anderen aangegeven en door mij eerder draag ik het product nog een warm hart toe maar zoals je ook aangaf zijn de beloftes en communicatie gewoon drama en dat is niet hoe hier in NL producten verkocht mogen worden. Het gaat mij ook niet specifiek alleen om muziek meer om de bredere zin maar dat zijn wel de voorbeelden die ik aangedragen heb bij de commissie. Ik zit er middenin, zal nog steeds op de vlakken waar Homey wint het verdedigen maar op bepaalde vlakken moet Athom zeker pas op de plaats maken.

Doel is niet om ze failliet te laten gaan of dergelijk, doel is om antwoorden en de waarheid te kunnen lezen. Hier zijn meerdere pogingen voor gedaan maar helaas zonder succes, zelfs Trello was een flop

[...]

Bluetooth audio heeft niet direct op de muziek pagina gestaan maar staat wel in blog van jaar terug + forum updates, bekijk deze post maar eens. voor een overzicht van beloftes (tijdslijn) Op de pagina van muziek staat nog steeds

[...]

Waarbij vooral het laatste stuk is wat telt, de bluetooth audio speakers zullen niet gaan werken met Homey door de beslissing van Athom

[...]

Apps verkondigen ze als geweldig maar vervolgens beperken ze inderdaad. Er zijn al eerdere lijstjes hier geplaatst door gebruikers maar je zit al snel aan 15+ apps en vanaf dat geeft Homey een waarschuwing dat hij kan stotteren/trager kan zijn. Je kunt met meer apps werken maar dit verschilt per Homey.

[...]

Ik ha dal eens een basic lijstje gemaakt, zie post hier, een super homey kan in ieder geval wel meer aan :9 Let op dat twee Homeys hebben leuk is voor de geek maar ze niet kunnen samenwerken / apparaten / flows kunnen delen dus een tweede Homey aanschaffen heeft geen meerwaarde. Je kunt een tweede Homey ook niet als slave gebruiken

Los van wat eerder in blogs e.d. is gecommuniceerd over bluetooth audio, vind ik de opmerking "naar speakers die je nu al hebt" eerlijk gezegd wel duidelijk op hun website. Na deze opmerking volgt een opsomming van de mogelijke speakers (aansluiten via 3,5mm, sonos, chromecast audio, etc.). Ik vind dit niet miscommunicatie, ze komen alleen een eerder gedane belofte niet na, dat wel.

15 apps is echt te weinig. Dat is voor mij al een showstopper. Voor een 'knutselpakketje' als homebridge, home assistant of domomticz op een RPI zou ik het nog kunnen accepteren, maar voor een commercieel produkt niet. Ik vind dat ze daar wel open en eerlijk in kunnen en moeten zijn.

• jip_86
Het is echt geen harde limiet. Zijn legio voorbeelden van mensen die veel meer halen zonder problemen. Hangt van allerlei factoren af, bijvoorbeeld hoe veel flows je ook weer hebt draaien met welke apps.

• Greetoz
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18:42
quote:
jip_86 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:34:
Het is echt geen harde limiet. Zijn legio voorbeelden van mensen die veel meer halen zonder problemen. Hangt van allerlei factoren af, bijvoorbeeld hoe veel flows je ook weer hebt draaien met welke apps.
Tuurlijk maar dat hangt wel een beetje samen natuurlijk. Hoe meer apps iemand heeft hoe meer apparaten en waarschijnlijk ook meer flows..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Count_B
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 12:50
@lubbertkramer als ik me niet vergis was jij zelfs moderator van hun forum toch? Heb je met hun ruzie gekregen ofzo dat je nu ineens strijd tegen hun aan het voeren bent? Ik val je niet aan ofzo vraag me het alleen af...

• Tweaqer
quote:
Ja dat betekent het inderdaad. Denk ook aan apps als betterlogic of bettervoice hoewel die functionaliteit nu ook geÔntegreerd wordt in Homey's standaard functionaliteit (2.0) Overigens krijg je dan een melding/waarschuwing, dat betekent niet automatisch dat hij ook direct heel traag wordt. En volgens Athom installeert de gemiddelde gebruiker niet zoveel apps..

Acties:
  • +2Henk 'm!
quote:
Count_B schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:53:
@lubbertkramer als ik me niet vergis was jij zelfs moderator van hun forum toch? Heb je met hun ruzie gekregen ofzo dat je nu ineens strijd tegen hun aan het voeren bent? Ik val je niet aan ofzo vraag me het alleen af...
Er waren al meerdere mods gestopt door de manier hoe Athom omgaat met de community / communicatie en bij mij was het punt bereikt toen Emile in ons kanaal aangaf dat wij als moderators op Slack moesten modereren en hij general/offtopic wilde scheiden waarop ik had aangegeven dat niet te gaan doen en als Athom dat wou ze zelf maar de politieagent moesten uithangen. Net als met alles moest ook hier Emile zijn zin doorgedrukt worden terwijl ze slack/forum en dergelijke eigenlijk links laten liggen. Op dit moment zie je eigenlijk nog maar een moderator een beetje actief die probeert te doen/redden wat hij kan (roco) Heb verder geen ruzie maar meerdere malen vragen om informatie, vragen om de waarheid en dan een Trello bord krijgen waar nog minder antwoord gegeven is toont aan dat Athom het niet zo serieus neemt en ze zijn op dit moment een bedrijf wat gewoon aan bepaalde eisen / wetten moet voldoen
quote:
Tweaqer schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:57:
[...]

Ja dat betekent het inderdaad. Denk ook aan apps als betterlogic of bettervoice hoewel die functionaliteit nu ook geÔntegreerd wordt in Homey's standaard functionaliteit (2.0) Overigens krijg je dan een melding/waarschuwing, dat betekent niet automatisch dat hij ook direct heel traag wordt. En volgens Athom installeert de gemiddelde gebruiker niet zoveel apps..
Dat ze de waarschuwing later via een update toegevoegd hebben zegt genoeg, als jij geen problemen hebt is dat mooi (hier ook niet wat betreft stotteren/trage homey door de super homey) maar er zijn genoeg issues op Github of op het forum waarbij dit wel het geval is. Athom heeft niet voor niets de waarschuwing geplaatst om zichzelf in te dekken en geeft ook actief reactie dan moet je apps verwijderen zie -> https://trello.com/c/JSOg...seriously-fix-this-speech / https://trello.com/c/UjN0...to-be-sluggish-in-talking

Vanaf 15 apps kun je gewoon problemen krijgen maar dit kan ook bij meer apps afhankelijk inderdaad van meerdere factoren, wel is het zo dat deze waarschuwing nergens te vinden is in de FAQ bijvoorbeeld

Dat sommige zaken in 2.0 komen zegt nog niet dat het dan goed is zoals bv better logic het doet, plus is nog maar de vraag wanneer 2.0 komt. De aankondiging is alweer een jaar oud :9

lubbertkramer wijzigde deze reactie 19-06-2018 11:03 (47%)

• Count_B
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 12:50
quote:
lubbertkramer schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:57:
[...]

Er waren al meerdere mods gestopt door de manier hoe Athom omgaat met de community / communicatie en bij mij was het punt bereikt toen Emile in ons kanaal aangaf dat wij als moderators op Slack moesten modereren en hij general/offtopic wilde scheiden waarop ik had aangegeven dat niet te gaan doen en als Athom dat wou ze zelf maar de politieagent moesten uithangen. Net als met alles moest ook hier Emile zijn zin doorgedrukt worden terwijl ze slack/forum en dergelijke eigenlijk links laten liggen. Op dit moment zie je eigenlijk nog maar een moderator een beetje actief die probeert te doen/redden wat hij kan (roco)
Helder verhaal thanks!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jip_86
Als ik het goed heb gevolgd ben jij niet gestopt, Emile heeft jou er uit gezet @lubbertkramer
Mods waren deels ook gestopt omdat je daarvoor een NDA moest tekenen.
quote:
jip_86 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:05:
Als ik het goed heb gevolgd ben jij niet gestopt, Emile heeft jou er uit gezet @lubbertkramer
Mods waren deels ook gestopt omdat je daarvoor een NDA moest tekenen.
Emile zijn woorden waren dat ik gestopt was in general/homey toen ik hem idd daar open liet weten niet akkoord te gaan met zijn nieuwe regels, probeerde hem niet teveel af te vallen maar dat laat je niet toe haha O-) Telde vast ook mee dat ik de nieuwe mobiele app heb gekregen door een fout van Athom en dat hier al had gedeeld voordat zij doorhadden dat dit geen openbare informatie was 8)7

Zie mijn eerdere bericht / slack historie voor wat meer info

Stukje Slack historie uit general nu homey:
quote:
weejewel [12:53 PM]
Guys -> #offtopic

lubbertkramer [12:55 PM]
General = Not specialized or limited in range of subject, application, activity, etc. just my 2 cents
maybe it's a good thing to first open all the secrets zigbee/z-wave/NDA channels etc so those can public be accessed
and questions / users can join the channel they need
Well now i can speak freely, my moderator rights just get pulled :joy:
Well i stick with what i said above :slightly_smiling_face:

weejewel [1:01 PM]
You stepped up yourself :slightly_smiling_face: Your opinion is noted, and I am contacting Slack if we can rename #general to #homey

lubbertkramer [1:02 PM]
Hmm i didn't stepped up myself, you kicked me because of the general statement :joy: (edited)
slackbot [1:00 PM]
You have been removed from the private channel moderators by @weejewel
lubbertkramer [1:02 PM]
Just keep the fact straight :wink:

m-ruiter [1:04 PM]
@lubbertkramer at least its always nice to have the holiday money and get a goude handdruk in may at the same time :+1:

lubbertkramer [1:04 PM]
Haha yes he wanted us moderators to moderate or better said be the boeman here in #general
quote:
lubbertkramer schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:24:
[...]

Ben al vaker op de vingers getikt (ondanks dat de info niet uit de kanalen kwam), praat teveel over HASS en Homey HASS app, ga teveel tegen Athom in (ook publiekelijk) zoals vandaag dus ook in general @ Slack dus Emile gaf de opmerking dat ik dat niet moest doen en anders maar geen moderator moest zijn waarop mijn luchtige antwoord was dan moet je dat doen. Bedoel ik hoef het niet te zijn deed het alleen omdat zij de gebruikers in de kou laten staan en van het forum een community forum hebben gemaakt. Informatie kwam toch al via andere vogeltjes binnen dan via de officiele Athom kanalen waar ze niets zeggen :9

lubbertkramer wijzigde deze reactie 19-06-2018 11:19 (40%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jip_86
quote:
lubbertkramer schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:08:
[...]
probeerde hem niet teveel af te vallen maar dat laat je niet toe haha O-)
Nobel hoor d:)b
Je probeerde jezelf hier een beetje netjes neer te zetten omdat het mensen op begint te vallen dat het meer een soort persoonlijke vete tussen jouw en Athom aan het worden is. Je bent gewoon geroyeerd op basis van je gedrag, had gewoon een kerel geweest en zelf je modrechten ingeleverd :w
quote:
jip_86 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:20:
[...]

Nobel hoor d:)b
Je probeerde jezelf hier een beetje netjes neer te zetten omdat het mensen op begint te vallen dat het meer een soort persoonlijke vete tussen jouw en Athom aan het worden is. Je bent gewoon geroyeerd op basis van je gedrag, had gewoon een kerel geweest en zelf je modrechten ingeleverd :w
Je mag vinden wat je vind, maar staat er volgens mij duidelijk wat de reden was. Emile zei in moderators dat ik door mijn statement beter geen moderator kon zijn en dat vond ik prima aangezien ze toch bleven drukken met de NDA die ik niet ging tekenen omdat ik dan geen vrijheid meer had om hier informatie te delen wat ik voorheen ook deed vanuit DP

Als het een persoonlijke vete was had ik het wel via de rechtsbijstand gedaan en een rechtzaak gestart zoals tegen andere bedrijven ook gedaan wordt na updates/veranderingen maar volgens mij is de reclame code commissie alleen over marketing of jij moet wat weten wat ik niet weet :) Sowieso beetje overrated daar zo op te reageren nu aangezien ik al weken terug heb laten weten een melding gemaakt te hebben zie mijn post van 20 mei 2018 :9

lubbertkramer wijzigde deze reactie 19-06-2018 11:24 (25%)

• Tweaqer
Oke los van de inhoud gaat de discussie nu wel heel erg over of Lubbert wel of niet vrijwillig gestopt is. Het is in beide gevallen niet zo heel interessant voor Tweakers - ja, is mijn mening - en zijn de punten duidelijk. Verder is het gemeld dat Lubbert de Reclame Code Comissie heeft ingeschakeld. Hiervan komt meer info na de 5e juli dus dat moeten we maar even afwachten. Maar ook als de RCC besluit dat Athom slecht is geweest (foei!) in de communicatie of valse info verspreid (tik op de vingers!) dan hoeft dit niet direct gevolgen te hebben voor Athom zelf. De RCC is een adviserende organisatie zonder rechterlijke macht. Het kan dan misschien een smet op je reputatie zijn, maar ik vermoed dat het niet heel groot in het 8 uur Journaal gaat komen. Als je daadwerkelijk schade hebt geleden kun je het wel gebruiken als opstap naar de rechter, maar ik vermoed dat die schade lastig is aan te tonen en het Lubbert ook meer gaat om het afgeven van een signaal.

Maargoed, misschien ook goed om maar weer eens terug naar de orde van de dag te gaan in dit topic? Ik denk zelf aan een volledige reset/opschoning van mijn Homey, zijn er nog dingen waar ik aan moet denken? Ik heb dit sinds de eerste release nog nooit gedaan dus vandaar dat ik dacht dat het misschien wel goed is om eens opnieuw te starten :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sjalabert
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 18:24
quote:
Alle gezeiks achter ons laten, en vooruit kijken.

Maargoed, misschien ook goed om maar weer eens terug naar de orde van de dag te gaan in dit topic? Ik denk zelf aan een volledige reset/opschoning van mijn Homey, zijn er nog dingen waar ik aan moet denken? Ik heb dit sinds de eerste release nog nooit gedaan dus vandaar dat ik dacht dat het misschien wel goed is om eens opnieuw te starten :)
Ik zou 'inzichten' enkel en alleen inschakelen op zaken wat je wilt monitoren (vb. zonnepanelen, energieverbruik etc), uitschakelen voor (naar mijn idee) niets doende zaken zoals bijvoorbeeld lichtschakelaars etc. Spaart toch weer wat 'performance'

#HOMEY4LIFE

Sjalabert wijzigde deze reactie 19-06-2018 13:16 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 18:50
quote:
Sjalabert schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:13:
[...]

Ik zou 'inzichten' enkel en alleen inschakelen op zaken wat je wilt monitoren (vb. zonnepanelen, energieverbruik etc), uitschakelen voor (naar mijn idee) niets doende zaken zoals bijvoorbeeld lichtschakelaars etc. Spaart toch weer wat 'performance'

#HOMEY4LIFE
Als dat zoveel scheelt ga ik dat ook maar eens doen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• vanisher
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 17:45
Hoe schakel je inzichten uit voor bepaalde apparaten?

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 16:51
Mijn vraag is weer wat naar achteren gegaan maar staat nog wel; hebben jullie goede voorbeelden van aansturing van zonwering op basis van inputs via weerapps zoals buienradar, weatherunderground en open weathermap?

Trouwfotograaf: https://www.bartvandermark.nl

• erreen
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 17:22
quote:
vandermark schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:06:
Mijn vraag is weer wat naar achteren gegaan maar staat nog wel; hebben jullie goede voorbeelden van aansturing van zonwering op basis van inputs via weerapps zoals buienradar, weatherunderground en open weathermap?
Je hebt er waarschijnlijk niks aan, maar ik doe het op vaste tijden, overrulen met de hand, en via buienradar melding als het gaat regenen (zonwering omhoog / omlaag), nogal basic dus. Ik ben ook aan het kijken hoe het beter kan, maar ja weinig tijd hť.

edit: en met voorwaarden middels een raam/deursensor of het raam open of dicht is.

erreen wijzigde deze reactie 19-06-2018 15:11 (6%)

• Sjalabert
quote:
Bart,

Kijk eens naar deze mooie hardware : https://www.robbshop.nl/z-wave-weerstation

Zo ben je 'on afhankelijk' van online diensten. Wordt het ter plaatse gemeten en kan ad-hoc acties worden uigezet.

#staatooknogopmijnlijstjemaardomoticapotjegaatsnellerop

Sjalabert wijzigde deze reactie 19-06-2018 16:05 (8%)

• vandermark
quote:
erreen schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:51:
[...]

Je hebt er waarschijnlijk niks aan, maar ik doe het op vaste tijden, overrulen met de hand, en via buienradar melding als het gaat regenen (zonwering omhoog / omlaag), nogal basic dus. Ik ben ook aan het kijken hoe het beter kan, maar ja weinig tijd hť.

edit: en met voorwaarden middels een raam/deursensor of het raam open of dicht is.
Dat vind ik niet handig... Op deze dagen zonder zon wil ik niet dat de screens de hele dag naar beneden zijn. Ik ga morgen testen of de UV-index van weather underground een goede trigger is om screens naar beneden te laten gaan.
quote:
Sjalabert schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:02:
[...]

Bart,

Kijk eens naar deze mooie hardware : https://www.robbshop.nl/z-wave-weerstation

Zo ben je 'on afhankelijk' van online diensten. Wordt het ter plaatse gemeten en kan ad-hoc acties worden uigezet.

#staatooknogopmijnlijstjemaardomoticapotjegaatsnellerop
Maar dan heb je niet de regensensor. Sowieso wil ik eerst kijken of ik bronnen via apps niet kan gebruiken.

• Sjalabert
quote:
Maar dan heb je niet de regensensor. Sowieso wil ik eerst kijken of ik bronnen via apps niet kan gebruiken.
Klopt, ging ervan uit dat het om de wind ging 8)7

• vandermark
Wat ik nu heb voor screens aan westzijde (na 13.00 nodig):

Flow voor wanneer ze naar beneden gaan:

Om pendelen te voorkomen een vertraging zodat bij beetje schaduw niet direct screens weer omhooggaan. Bij lage UV gaat zandloper 20 minuten lopen. Bij nieuwe zon stopt de zandloper. Eindigt de zandloper na 20 minuten zonder zon dan gaan de sceens omhoog:

En bij naderende bui: screens omhoog:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• basvanderploeg
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 10-12 20:08
quote:
[...]

[...]
In de broncode is het wel terug te vinden zie ik:

quote:
lubbertkramer schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:40:
[...]

Woorden in de mond leggen is altijd mooi maar heb je dat zwart op wit dat ik ergens zei dat HASS <> Homey? Volgens mij heb ik altijd aangegeven dat bijvoorbeeld juist de web UI een van de krachten was van Homey wat HASS niet heeft :) Daarom onbegrijpelijk dat ze die offline halen en de community niet toestaan een alternatief te bouwen (geen key willen geven) en het niet onder Homeyda.sh mag want dan trekken ze die key in
Je geeft hier de laatste tijd constant aan dat HASS een goed alternatief is voor Homey (minus de makkelijke UI dan). Waarom zou je anders niet bvb Domoticz of zo 'promoten'?

Nou, ik heb het gisteren dus geinstalleerd op een RPi, installatie was simpel. Maar daarna...
Sorry, maar dit is geen alternatief voor mensen die hun Homey bij de MediaMarkt gaan halen om hun Hue-setje mee aan te sturen... 8)7
Ik zit hier al een paar uur met mijn neus in configuratie-files, usernames/passwords, poorten, ssh, secrets, ....

Homey heeft zijn tekortkomingen, maar dit... :|

• tcviper
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 16:38
quote:
Fire69 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:53:
[...]

Je geeft hier de laatste tijd constant aan dat HASS een goed alternatief is voor Homey (minus de makkelijke UI dan). Waarom zou je anders niet bvb Domoticz of zo 'promoten'?

Nou, ik heb het gisteren dus geinstalleerd op een RPi, installatie was simpel. Maar daarna...
Sorry, maar dit is geen alternatief voor mensen die hun Homey bij de MediaMarkt gaan halen om hun Hue-setje mee aan te sturen... 8)7
Ik zit hier al een paar uur met mijn neus in configuratie-files, usernames/passwords, poorten, ssh, secrets, ....

Volledig mee eens, dat HASS is alles behalve fijn qua configuratie, dingen zijn all over the place.
Dan vind ik persoonlijk Domoticz nog beter om eerlijk te zijn, dat werkt gewoon makkelijk.

PSNid: tcviper | Spotify ID: mbnn | GameConnect.net - TechConnect.nl

• jip_86
En gezeik als de stroom er (per ongeluk) af gaat. Daar heb ik bij Homey nooit last van gehad. Vaak zat de stekker er uitgetrokken :P

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
jip_86 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:25:
En gezeik als de stroom er (per ongeluk) af gaat. Daar heb ik bij Homey nooit last van gehad. Vaak zat de stekker er uitgetrokken :P
Dat een RPi niet stabiel is m.b.t. stroom eraf zegt toch niks over HASS of Domoticz. Niemand verplicht je om het op een RPi te draaien.

• jip_86
Vraag me dus af of het de schuld van de Pi was als mijn bewegingssensor de lamp niet meer aan kreeg. Maar die discussie wat het dan wel is verder offtopic hier ;)

jip_86 wijzigde deze reactie 19-06-2018 17:38 (11%)

Ook al lees ik hier over veel (al dan niet terecht) kritiek op Homey, heb ik wel interesse in dit apparaat maar niet voor de volle mep. Moet ik bij tweedehands aanschaf nog ergens specifiek opletten? Kent dit apparaat hardware revisies? Zitten er hardwarematige kwalen in? Kun je ‘m naar fabr.instellingen terug zetten? Nog andere aandachtsgebieden?

• jip_86
quote:
meesje schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:41:
Ook al lees ik hier over veel (al dan niet terecht) kritiek op Homey, heb ik wel interesse in dit apparaat maar niet voor de volle mep. Moet ik bij tweedehands aanschaf nog ergens specifiek opletten? Kent dit apparaat hardware revisies? Zitten er hardwarematige kwalen in? Kun je ‘m naar fabr.instellingen terug zetten? Nog andere aandachtsgebieden?
Nieuwste Homeys, globaal dit jaar hebben een andere SOM omdat de oude niet meer te krijgen was geloof ik. Voor zo ver ik in ieder geval weet heeft die geen fysieke voordelen om sowieso voor die te willen gaan.

De kwalen zijn niet zo zeer hardwarematig, meer softwarematig. Er is een statements geweest dat vanaf 15-20 zigbee/zwave devices je netwerk als groot beschouwd word en daar problemen mee kan krijgen. Verder gaat spraak uitgekleed worden en overgelaten worden aan Alexa/Google Home en word de muziekondersteuning minder uitgebreid dan nu. Vanaf 15+ apps komt er een waarschuwing dat je homey trager kan worden. Dat is echter ook volledig afhankelijk van hoeveel flows/devices/welke apps. Een app die een keer per dag doorgeeft of je container naar buiten moet telt vanzelfsprekend minder zwaar dan een Z-Wave app die 40 devices aanstuurt :)

Homey resetten naar fabrieksinstellingen is vrij eenvoudig: https://www.athom.com/nl/ondersteuning/KB000026/
quote:
jip_86 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:55:
[...]

Nieuwste Homeys, globaal dit jaar hebben een andere SOM omdat de oude niet meer te krijgen was geloof ik. Voor zo ver ik in ieder geval weet heeft die geen fysieke voordelen om sowieso voor die te willen gaan.

De kwalen zijn niet zo zeer hardwarematig, meer softwarematig. Er is een statements geweest dat vanaf 15-20 zigbee/zwave devices je netwerk als groot beschouwd word en daar problemen mee kan krijgen. Verder gaat spraak uitgekleed worden en overgelaten worden aan Alexa/Google Home en word de muziekondersteuning minder uitgebreid dan nu. Vanaf 15+ apps komt er een waarschuwing dat je homey trager kan worden. Dat is echter ook volledig afhankelijk van hoeveel flows/devices/welke apps. Een app die een keer per dag doorgeeft of je container naar buiten moet telt vanzelfsprekend minder zwaar dan een Z-Wave app die 40 devices aanstuurt :)

Homey resetten naar fabrieksinstellingen is vrij eenvoudig: https://www.athom.com/nl/ondersteuning/KB000026/
De softwarematige issues en niet de beloften nakomen had ik inderdaad voorbij zien komen. Vandaar mijn vraag specifiek naar hardwarematig. ;)
Wat is SOM? Ik zie ook soms ‘super homey’ voorbij komen? Wat is dat? Of is dat sarcastisch?

Nu maak ik dus gebruik van homebridge. Sommige gebruikers ervaren dan op een gegeven moment ook performance issues. Echter dan heb je voor een paar tientjes een extra (rpi) homebridge er bij.

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 17:34
@Fire69 @tcviper Hass is binnen 2 minuten geÔnstalleerd met docker. Configuratie is inderdaad niet mediamarkt niveau maar de UI is wel een stuk beter dan Domoticz. Ik gebruikte Domoticz voor Homey en liep er tegenaan dat scripts in domoticz wat aan de langzame kant waren. Ook het feit dat er geen groepen zijn en de UI niet echt een hoge WAF factor heeft was een probleem voor mij. Homey is inderdaad gebruiksvriendelijker dan HASS qua toevoegen devices en installeren apps, maar de stabiliteit met een ietwat groter z-wave netwerk is gewoon k*t. Verder is Node Red als "flow editor" een stuk krachtiger en overzichtelijker dan flows op homey, maar wel weer iets complexer.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Outlander PHEV -> Tesla Model 3 LR AWD | TNM Lolo 3.7kW

• jip_86
quote:
meesje schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 18:04:
[...]

Wat is SOM? Ik zie ook soms ‘super homey’ voorbij komen?
SOM staat voor System on module: Wikipedia: System on module
Kort gezegd wat andere chips :)
Super Homey is een opgevoerde homey met betere CPU en meer RAM, maar hoort ook een super prijs bij :P
Super Homey is custom made? Eem hobbyist doet dan tegen vergoeding een upgrade? Of kan je een SH kant en klaar komen?

Een hele andere vraag (eigenlijk ook wel off topic), maar wat is nu docker? Ik maak zelf gebruik van homebridge. Dat heb ik op een ‘normale’ wijze geinstalleerd op een RPI maar het kan ook via docker. Nu lees ik dat ook weer icm Home Assistant (ik neem aan dat jullie dat met HASS bedoelen).

Wat zijn de voor- en nadelen van docker?

meesje wijzigde deze reactie 19-06-2018 18:25 (4%)

• jip_86
Super Homey komt gewoon van Athom, maar laatste keer dat er een prijs genoemd werd was dat ruim 1100 euro (lubbert iets van 550). Eigenlijk niet interessant dus ;)

jip_86 wijzigde deze reactie 19-06-2018 18:30 (7%)

quote:
jip_86 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 18:26:
Super Homey komt gewoon van Athom, maar laatste keer dat er een prijs genoemd werd was dat ruim 1100 euro (lubbert iets van 550). Eigenlijk niet interessant dus ;)
Pfff.... wat een geld (ook 300 euro voor de normale versie vind ik best veel geld). Vanavond eens verdiepen in Home Assistant. Dan eventueel voor 5 tientjes een extra RPI kopen (naast homebridge). Kijken wat beter bevalt, of wellicht beide tegelijk.

meesje wijzigde deze reactie 19-06-2018 19:07 (27%)

• elles.ramon
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 07:41
Wie kan mijn homey ombouwen naar een super homey dan ?

• jip_86
quote:
elles.ramon schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 19:07:
Dat kan niet.
quote:
elles.ramon schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 19:07:
Athom :)
quote:
Jawel, Athom kan ook je oude Homey's SOM eraf halen (is eigenlijk ook wat ze daar doen als je hem zou kopen) en nieuwe SOM plaatsen. Hierdoor zou het dus goedkoper moeten kunnen doordat je al een Homey hebt
quote:
meesje schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 18:21:
Super Homey is custom made? Eem hobbyist doet dan tegen vergoeding een upgrade? Of kan je een SH kant en klaar komen?

Een hele andere vraag (eigenlijk ook wel off topic), maar wat is nu docker? Ik maak zelf gebruik van homebridge. Dat heb ik op een ‘normale’ wijze geinstalleerd op een RPI maar het kan ook via docker. Nu lees ik dat ook weer icm Home Assistant (ik neem aan dat jullie dat met HASS bedoelen).

Wat zijn de voor- en nadelen van docker?
Super Homey kun je aanvragen bij Athom, je Homey heeft dan 2GB ram ipv 512MB en quadcore ipv dual.
quote:
Fire69 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:53:
[...]

Dan nog zou ik graag lezen waar ik gezegd heb dat Homey gelijk is aan HASS. Naar mijn weten heb ik gezegd dat Zigbee/Z-wave stabieler is en ook functionaliteiten heeft om bv iedere nacht een auto-heal te laten uitvoeren en dat door middel van de Homey HASS app je de logica en kracht van de Webui kunt gebruiken terwijl je geen problemen hebt met de rewrites waar je op moet wachten tot die eens klaar zijn.

Wat betreft SSH, username/password in een bestand zetten moet iedere tweaker hier kunnen lijkt mij gezien het stap voor stap uitgelegd is, we zijn Tweakers :)

Waarom geen Domoticz benoemd omdat we vanuit een groep Homey gebruikers gezamenlijk richting HASS gingen om ernaast te draaien en zo kennis konden delen en waaruit ook de Homey HASS app is ontstaan
quote:
Waarom laat je je afhankelijk zijn van een "online" weerstation, beste optie wat mij betreft is het gebruiken van een eigen weerstation of goedkoop een motion sensor die bv temp/lichtsterkte/uv meet en aan de hand van x waarde zal je zonwering acteren of beter met een eigen weerstation (heb hier zelf weatherflow draaien samen met een aantal andere Homey gebruikers) :)
quote:
jip_86 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:25:
Heb je je apparatuur niet op een UPS zitten voor het geval dat? Hier Homey en HASS net als de Unify gateway / Synology NAS op UPS staan zo blijft dat in ieder geval werken :)
quote:
meesje schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 18:49:
[...]

Pfff.... wat een geld (ook 300 euro voor de normale versie vind ik best veel geld). Vanavond eens verdiepen in Home Assistant. Dan eventueel voor 5 tientjes een extra RPI kopen (naast homebridge). Kijken wat beter bevalt, of wellicht beide tegelijk.
Je beseft je wel dat als je je huis gaat automatiseren die 300 euro maar een druppel op de gloeiende plaat is, daarna begint het uitgeven pas :9

lubbertkramer wijzigde deze reactie 19-06-2018 19:26 (32%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16:30

j1nx

Geek - Enjoying life

quote:
lubbertkramer schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 19:12:
[...]

Super Homey kun je aanvragen bij Athom, je Homey heeft dan 2GB ram ipv 512MB en quadcore ipv dual. single

[...]
Fixed that for you

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

• jdh009
  • Laatst online: 03:01
De winter komt er weer aan :+ dus ik ben me al weer aan het orienteren op de meer winterse zaken. Ik ben aan het kijken hoe ik mijn verwarming/CV aangestuurd krijg door Homey incl. de radiatoren. Hierbij wil ik beginnen bij 5 radiatoren op de meest belangrijke plaatsen en een thermostaat die mijn CV aanstuurt. Op al mijn kamers hangen betrouwbare temperatuursensors waardoor ik het graag per kamer gestuurd zou willen hebben.

Hoe hebben jullie dit geregeld? Via Nest of een dommer device? Aparte controllers op de radiatoren? Hoe zien de flows er uit?

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sanderrr
  • Registratie: september 2001
  • Nu online
Kijk eens naar Tado

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Tassadar32 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 18:05:
@Fire69 @tcviper Hass is binnen 2 minuten geÔnstalleerd met docker.
Leg jij aan een MediaMarkt-miep maar eens uit wat "een docker :? " is. ;)
Ik heb gewoon een image naar een SD-kaartje geschreven zoals op de site staat beschreven, daar zie ik meer kans van slagen in bij de niet-Tweaker :)
quote:
Configuratie is inderdaad niet mediamarkt niveau maar de UI is wel een stuk beter dan Domoticz. Ik gebruikte Domoticz voor Homey en liep er tegenaan dat scripts in domoticz wat aan de langzame kant waren. Ook het feit dat er geen groepen zijn en de UI niet echt een hoge WAF factor heeft was een probleem voor mij. Homey is inderdaad gebruiksvriendelijker dan HASS qua toevoegen devices en installeren apps, maar de stabiliteit met een ietwat groter z-wave netwerk is gewoon k*t. Verder is Node Red als "flow editor" een stuk krachtiger en overzichtelijker dan flows op homey, maar wel weer iets complexer.
Ik vind de UI echt belabberd eerlijk gezegd...
Maar ik ga er hier niet over uitweiden, we zijn al meer dan genoeg off-topic met dit ganse gedoe.
quote:
lubbertkramer schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 19:12:
[...]

Dan nog zou ik graag lezen waar ik gezegd heb dat Homey gelijk is aan HASS. Naar mijn weten heb ik gezegd dat Zigbee/Z-wave stabieler is en ook functionaliteiten heeft om bv iedere nacht een auto-heal te laten uitvoeren en dat door middel van de Homey HASS app je de logica en kracht van de Webui kunt gebruiken terwijl je geen problemen hebt met de rewrites waar je op moet wachten tot die eens klaar zijn.

Wat betreft SSH, username/password in een bestand zetten moet iedere tweaker hier kunnen lijkt mij gezien het stap voor stap uitgelegd is, we zijn Tweakers :)

Waarom geen Domoticz benoemd omdat we vanuit een groep Homey gebruikers gezamenlijk richting HASS gingen om ernaast te draaien en zo kennis konden delen en waaruit ook de Homey HASS app is ontstaan

[...]
Vergelijken was inderdaad verkeerd uitgedrukt. Daarom dat ik in mijn volgende post maar 'alternatief voor Homey' gebruikt heb, maar het maakt je niet veel uit blijkbaar dat ik mezelf corrigeer.

Mag ik jou er dan ook op wijzen dat ik het had over MediaMarkt-gebruikers en geen Tweakers. Of sla jij nou bewust even dat stukje over? ;)

In ieder geval, zoals ik hierboven al zei, dit off-topic gedoe gaat me veel te ver, dus ik hou me er van tussen en lees (misschien) enkel nog mee de komende tijd.

Ik hoop dat Athom in de komende tijd toch nog wat vooruitgang kan laten zien en dat ze binnenkort niet in de problemen geraken want daar heeft niemand wat aan.

@lubbertkramer Je hebt wel gelijk hoor, aan alle accessoires ben je veel meer kwijt dan de 300 euro voor de Homey. Ik probeer het daarom ook wat betaalbaarder te houden door Xiaomi/Aqara spul in huis te halen.
Zo heb ik zojuist drie Aqara Honeywell rookmelders gekocht voor minder dan 22 euro p/st (ipv 120 euro p/st). Deze ga ik, wanneer (hopelijk morgen), de gateway binnen is, toevoegen aan homebridge. Ik lees nu trouwens dat deze rookmelder nog niet ondersteund wordt binnen Homey. Jammer hoor, wel onder homebridge en HASS.
quote:
jdh009 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:18:
De winter komt er weer aan :+ dus ik ben me al weer aan het orienteren op de meer winterse zaken. Ik ben aan het kijken hoe ik mijn verwarming/CV aangestuurd krijg door Homey incl. de radiatoren. Hierbij wil ik beginnen bij 5 radiatoren op de meest belangrijke plaatsen en een thermostaat die mijn CV aanstuurt. Op al mijn kamers hangen betrouwbare temperatuursensors waardoor ik het graag per kamer gestuurd zou willen hebben.

Hoe hebben jullie dit geregeld? Via Nest of een dommer device? Aparte controllers op de radiatoren? Hoe zien de flows er uit?
Heb hier gekozen voor Tado, dit omdat ik twee thermostaten (apart) aanstuur i.v.m. twee zones vloerverwarming en de Tado app veel ondersteuning krijgt vanuit de community
quote:
Fire69 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:21:
Leg jij aan een MediaMarkt-miep maar eens uit wat "een docker :? " is. ;)
Ik heb gewoon een image naar een SD-kaartje geschreven zoals op de site staat beschreven, daar zie ik meer kans van slagen in bij de niet-Tweaker :)
Hier HASS ook gewoon draaien na install op SD kaartje, geen problemen met docker etc. HASS is ook juist ingezet op deze manier om het laagdrempeliger te maken :)
quote:
Ik vind de UI echt belabberd eerlijk gezegd...
Maar ik ga er hier niet over uitweiden, we zijn al meer dan genoeg off-topic met dit ganse gedoe.
Ik weet nog niet wat beter is, de UI van HASS of de candy colors van Athom in de nieuwe mobiele app O-) Vergeet niet dat als je het wilt er genoeg te tweaken is binnen HASS met de UI of een addon te installeren
quote:
Vergelijken was inderdaad verkeerd uitgedrukt. Daarom dat ik in mijn volgende post maar 'alternatief voor Homey' gebruikt heb, maar het maakt je niet veel uit blijkbaar dat ik mezelf corrigeer.
Haha jawel hoor, maar ik zie de zaken niet als alternatief alleen wel zoekende wat het beste is maar dat is uiteindelijk uiteraard geen die volledig perfect is. Daarom dat soms zaken mengen de beste optie is :)
quote:
Ik hoop dat Athom in de komende tijd toch nog wat vooruitgang kan laten zien en dat ze binnenkort niet in de problemen geraken want daar heeft niemand wat aan.
Hoop het ook voor ze, ben benieuwd wat de toekomst brengen gaat :)
quote:
meesje schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:24:
@lubbertkramer Je hebt wel gelijk hoor, aan alle accessoires ben je veel meer kwijt dan de 300 euro voor de Homey. Ik probeer het daarom ook wat betaalbaarder te houden door Xiaomi/Aqara spul in huis te halen.
Zo heb ik zojuist drie Aqara Honeywell rookmelders gekocht voor minder dan 22 euro p/st (ipv 120 euro p/st). Deze ga ik, wanneer (hopelijk morgen), de gateway binnen is, toevoegen aan homebridge. Ik lees nu trouwens dat deze rookmelder nog niet ondersteund wordt binnen Homey. Jammer hoor, wel onder homebridge en HASS.
Zelfs met Xiaomi lopen de kosten snel op als je maar blijft kopen, kopen, kopen haha :P De aqara rookmelders gaan volgens mij ook pas werken na de rewrite van Athom -> https://github.com/TedTolboom/com.xiaomi-mi-zigbee/issues/27 maar daar te zien is er weinig vooruitgang, laatste poging van @Double T gaf als reactie dat ze eraan werken op 30-3-18. Snelst klap zou inderdaad zijn deze te ontsluiten via bijvoorbeeld HASS en dan eventueel via de Homey HASS app aan Homey te koppelen :)
quote:
TedTolboom commented on Mar 30 •
edited
I inquired for an update at Athom (Emile in person) on what the plans are to complete the Zigbee implementation (and thereby resolve this issue)...

After an extensive discussion to triggered by this question, all I got back was:

weejewel [12:43]
OK! Well, we're working on it slightly_smiling_face
So unfortunately, I cannot provide a more detailed response to my app users.

If you have questions when this will be resolved, please contact Emile directly on slack or by mail....

lubbertkramer wijzigde deze reactie 20-06-2018 08:35 (23%)

Je kunt inderdaad via een omweg de rookmelders wel werkend krijgen in Homey. Echter in zulke extra constructies heb ik geen zin. Of ik kies voor homebridge, of hass, of domoticz, of Homey, etc. Maar niet door elkaar. Nu is de keuze gevallen op homekit/homebridge. Ik sta wel open voor andere platformen, het is niet zo dat Apple nu voor mij heilig is. Hue en Aqara worden vrijwel door alle platformen ondersteunt, echter mijn Honeywell Lyric T6 niet. Dat vind ik wel jammer, wel dedicated ondersteuning voor HomeKit, Alexa, Google Assistant en IFTTT.

Of biedt Homey wel ondersteuning voor de Lyric T6?

meesje wijzigde deze reactie 20-06-2018 13:07 (4%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• vandermark
Leuk die app voor zonnepanelen, ook ideaal voor aansturing screens. Ben in ťťn keer klaar :)
Is ideale lichtmeter en hoef ik niet te klooien met lichtsensoren op batterijen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Wellicht al lang bij jullie bekend (of misschien is het wel recentelijk aangepast), ik zie een blog artikel over muziek dat ze een juni update toegevoegd hebben mbt bt speakers.
Update juni 2018: Door een wijziging in visie zullen Speakers groeperen, afspeellijsten in de App en Bluetooth speakers niet meer ontwikkeld worden.
https://blog.athom.com/maak-kennis-met-homey-muziek/?lang=nl

• error33
  • Laatst online: 17-12 07:51

error33

Klungel smurf bestaat nog.

Dat kunnen ze beter in een nieuw blog artikel vermelden dan een van een jaar oud

OSX 10.14

• jip_86
Die nieuwere blog was er dus al lang, enige wat ze doen is daar even extra op attenderen.
quote:
meesje schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:21:
Wellicht al lang bij jullie bekend (of misschien is het wel recentelijk aangepast), ik zie een blog artikel over muziek dat ze een juni update toegevoegd hebben mbt bt speakers.
Update juni 2018: Door een wijziging in visie zullen Speakers groeperen, afspeellijsten in de App en Bluetooth speakers niet meer ontwikkeld worden.
https://blog.athom.com/maak-kennis-met-homey-muziek/?lang=nl
De muziekpagina heeft ook een update gekregen, nu de andere punten nog
quote:
The functionality of Homey Music will change in an upcoming software update. Read about it on our blog.

De functionaliteit van Homey Muziek zal in een toekomstige software update veranderen. Lees erover op ons blog.
quote:
jip_86 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:18:
Die nieuwere blog was er dus al lang, enige wat ze doen is daar even extra op attenderen.
Zeker, maar ondanks dat die al in maart online is gekomen werd de muziekpagina niet aangepast wat het eerste verkooppunt is voor nieuwe kopers en waarheid is voor huidige kopers

lubbertkramer wijzigde deze reactie 21-06-2018 21:08 (18%)

Ze denken van we gaan alles maar even snel bijwerken voor 5/7... ;)

@lubbertkramer Waar kan ik nu lezen wat er per versie 2.0 gaat veranderen? Zowel wat er verwijderd wordt maar ook wat er toegevoegd wordt. Ik lees regelmatig over dat de webinterface gaat verdwijnen? Klopt dat? Betekent dit je alleen nog met software op mac/windows en apps op smartphone/tablet aan de slag kunt? Wat is daar het nadeel van?

meesje wijzigde deze reactie 21-06-2018 21:13 (72%)

quote:
meesje schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:08:

@lubbertkramer Waar kan ik nu lezen wat er per versie 2.0 gaat veranderen? Zowel wat er verwijderd wordt maar ook wat er toegevoegd wordt. Ik lees regelmatig over dat de webinterface gaat verdwijnen? Klopt dat? Betekent dit je alleen nog met software op mac/windows en apps op smartphone/tablet aan de slag kunt? Wat is daar het nadeel van?
De webinterface gaat inderdaad weg (en de desktop app wat er nu is, is een schil om de webinterface/browser zonder adresbalk en gaat dus ook weg). De mobiele app is dan de enige optie, maar tijdens de initiŽle release zal deze alleen bedoeld zijn voor telefoons. Ondersteuning voor tablets zal dus pas op een later moment worden toegevoegd. Dus tot die tijd zul je bv ook geen snel inzicht in een flow hebben (zal scrollen vereisen), en bv hoe de inzichten eruit gaan zien in de nieuwe app is nog helemaal onbekend, want dat zit nog niet in de beta, maar ook dat zal voor mijn gevoel snel onoverzichtelijk worden op een telefoon.

Daarnaast is het Łberhaupt maar de vraag wat er gaat gebeuren met gebruikers die geen (Android/iOS) tablet hebben (zelf heb ik een Windows tablet). Hiervoor zal vermoed ik geen app komen en dus kun je niks meer of alleen op een Android/iOS telefoon werken.
quote:
meesje schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:08:

Dat wat @RobertMe laat weten hierboven, teaser van de nieuwe app staat hier O-)

Grootste probleem is dat Athom de ontwikkelaars die een alternatief willen maken wat Athom ook altijd heeft laten weten dat dat mogelijk zou moeten zijn geen key will geven om dit te ontwikkelen. Als het als module onder Homeyda.sh gemaakt gaat worden trekken ze die key in. Ik heb dat al eerder laten weten maar de ontwikkelaar van Homeyda.sh heeft dat nu ook in een update beschreven.

https://www.patreon.com/posts/development-19562463
quote:
Development
Jun 20 at 12:12pm
Hello Guys,

Since there are some people getting nervous on the forum about my absence, i decided to post a little update.

The past weeks me and some other devs have been working on Flowmey. A webbased flow manager for when the current web ui will be removed from the firmware. Despite our hard work, Athom couldn't aprove this before end 2018 since they want to finish their oauth 2 management software first.

Other then this side-project i have been really busy at work. And to top it off, in about 4 weeks we expect a second mini-me.

So hang in there, i'll try to work on it as much as i can.

And ofcourse any contribution to the code would be welcome and i'll try to review them asap.

Bas
Hierdoor zit je dus vanaf 2.0 opgescheept met alleen de mobiele applicatie zonder alternatieven. Of zoals Athom altijd laat weten, je kunt ook niet updaten naar 2.0 maar goed de vraag is hoelang dat vol te houden is of totdat er functionaliteiten omvallen. Mede omdat ze my.athom.com ook volledig gaan ombouwen.
quote:
All Homeys are currently connected to my.athom.com, but with the removal of this service as of Homey v2.0.0 we have created an upgraded version, called Athom Connect. This service literally connects all services we have to Homey, is more robust, and makes it easier to add extra features in the near future (like Share a Flow).
https://blog.athom.com/behind-magic-april-2018/

lubbertkramer wijzigde deze reactie 21-06-2018 23:02 (17%)

• Sjalabert
Heeft er iemand een guide m.b.t. het gebruik van Grafana i.c.m. Homey-Prometheus? Krijg het niet aan de praat.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Sjalabert schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:04:
Heeft er iemand een guide m.b.t. het gebruik van Grafana i.c.m. Homey-Prometheus? Krijg het niet aan de praat.
Prometheus installeren (let op niet de Homey app, dit kan bv in een docker) die koppelen aan de Prometheus app die je op Homey hebt geinstalleerd en dan komt de data in je Prometheus installatie, deze koppel je vervolgens aan Grafana

Edit:
Ik draai dit bijvoorbeeld op mijn Synology nas in docker

lubbertkramer wijzigde deze reactie 22-06-2018 09:12 (12%)

• Sjalabert
quote:
lubbertkramer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:11:
[...]

Prometheus installeren (let op niet de Homey app, dit kan bv in een docker) die koppelen aan de Prometheus app die je op Homey hebt geinstalleerd en dan komt de data in je Prometheus installatie, deze koppel je vervolgens aan Grafana

Edit:
quote:
lubbertkramer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:11:
[...]

Edit:
Ik zie het al. Moet ergens Prometheus kunnen droppen. Dacht even rechstreeks een SAAS oplossing te kunnen gebruiken. 8)7 8)7

Thx voor de hulp!

Sjalabert wijzigde deze reactie 22-06-2018 09:41 (15%)
Reden: Lezen is ook een kunst (#myfault)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
RobertMe schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:28:
[...]

De webinterface gaat inderdaad weg (en de desktop app wat er nu is, is een schil om de webinterface/browser zonder adresbalk en gaat dus ook weg). De mobiele app is dan de enige optie, maar tijdens de initiŽle release zal deze alleen bedoeld zijn voor telefoons. Ondersteuning voor tablets zal dus pas op een later moment worden toegevoegd. Dus tot die tijd zul je bv ook geen snel inzicht in een flow hebben (zal scrollen vereisen), en bv hoe de inzichten eruit gaan zien in de nieuwe app is nog helemaal onbekend, want dat zit nog niet in de beta, maar ook dat zal voor mijn gevoel snel onoverzichtelijk worden op een telefoon.

Daarnaast is het Łberhaupt maar de vraag wat er gaat gebeuren met gebruikers die geen (Android/iOS) tablet hebben (zelf heb ik een Windows tablet). Hiervoor zal vermoed ik geen app komen en dus kun je niks meer of alleen op een Android/iOS telefoon werken.
Oei..... ik kan me goed voorstellen dat over deze ontwikkeling veel ophef is. Op mijn iPhone SE zie ik me niet de flows onderhouden....
Ik blijf dit topic wel volgen. Maar op dit moment zal ik zeker geen Homey aanschaffen. Eerst kijken wat de definitieve uitkomst is van hun gewijzigde visie.

Door dit topic ben ik het Home Assistant topic gaan volgen. Qua UI vind ik het er mooi uit zien. De installatie van de components moet ook nog wel lukken, maar het inregelen van de automations.......pfffff...... dat is letterlijk code kloppen (programmeren). Dat gaat voor mij een beetje te ver. Ik hou het wel bij HomeKit/homebridge. Daarin kun je (middels verschillende apps) eenvoudig automations (triggers, condities, acties, etc.) inregelen door gewoon te klikken. De standaard Woning app is niet uitgebreid (HomeKit ondersteunt veel meer) maar met de Smart Home app kan je echt van alles instellen.

meesje wijzigde deze reactie 22-06-2018 10:44 (5%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
quote:
meesje schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:58:
[...]

Door dit topic ben ik het Home Assistant topic gaan volgen. Qua UI vind ik het er mooi uit zien. De installatie van de components moet ook nog wel lukken, maar het inregelen van de automations.......pfffff...... dat is letterlijk code kloppen (programmeren). Dat gaat voor mij een beetje te ver.
Probeer Node-RED eens.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
JBS schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 12:02:
[...]
Probeer Node-RED eens.
Ziet er goed uit! Het bestaat zelfs voor homebridge!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17-12 22:52
quote:
meesje schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:58:
[...]

Oei..... ik kan me goed voorstellen dat over deze ontwikkeling veel ophef is. Op mijn iPhone SE zie ik me niet de flows onderhouden....
Ik blijf dit topic wel volgen. Maar op dit moment zal ik zeker geen Homey aanschaffen. Eerst kijken wat de definitieve uitkomst is van hun gewijzigde visie.

Door dit topic ben ik het Home Assistant topic gaan volgen. Qua UI vind ik het er mooi uit zien. De installatie van de components moet ook nog wel lukken, maar het inregelen van de automations.......pfffff...... dat is letterlijk code kloppen (programmeren). Dat gaat voor mij een beetje te ver. Ik hou het wel bij HomeKit/homebridge. Daarin kun je (middels verschillende apps) eenvoudig automations (triggers, condities, acties, etc.) inregelen door gewoon te klikken. De standaard Woning app is niet uitgebreid (HomeKit ondersteunt veel meer) maar met de Smart Home app kan je echt van alles instellen.
Het valt best wel mee, ik kan ook totaal niet programmeren maar mij is het ook gelukt.
En er staan een heleboel voorbeelden online op github en via youtube.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• hnijveen
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 18:39
Snap de kritiek op lubbertkramer niet zo goed. Hij verdedigt de Homey positie al jaren en ja komt erachter dat de Homey delivery niet is wat Athom zelf heeft aangegeven en heeft daar begrip voor.
Hij is en blijft een fanboy (sorry) maar als je keer op keer belazerd wordt in je aangenomen gedachten houdt het een keer op. Ik schat in dat het niet eens een issue is van niet leveren aan de kant van Athom. Het is veel meer een uiting van de impact van het niet (transparant) communiceren van Athom.
1 van Athom's eerste statements was dat ze in samenwerking met de community een HA platform wilden vormgeven. In de loop der jaren (3) heeft Athom's invulling hiervan nogal al resultaat gehad dat de community niet meer betrokken is (mag zijn / wordt gewaardeerd). Misschien zit ik er helemaal naast, maar dit is mijn inzicht.
Dan het product Homey: het wordt thuis erg gewaardeerd, doet elke dag zijn ding zonder problemen (Hue, Netatmo, Thermosmart, Google Home, Nest, Fibaro, ..) Ik loop ook aan tegen de beperkingen van Homey, en ja hassio is best wel leuk. Jammer natuurlijk dat de houding om niet open te zijn van Athom verdere stappen niet makkelijk zijn.

• jdh009
quote:
lubbertkramer schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:27:
[...]

Heb hier gekozen voor Tado, dit omdat ik twee thermostaten (apart) aanstuur i.v.m. twee zones vloerverwarming en de Tado app veel ondersteuning krijgt vanuit de community
quote:
Dank, ga me hier zeker in verdiepen

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking

• Deef_K
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 18:36
quote:
Deef_K schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 09:31:
Kan iemand mij weer even uitleggen hoe ik zelf een logica tag aanmaak? Ik ben dit vergeten en onlangs ging 's nachts elke 5 minuten een notificatie af vanwege een lage batterij percentage. Dit mag 1x per dag.

Ik heb een aantal flows waarin ik dit werkend heb alleen ben ik vergeten hoe ik zelf die logic tag aanmaak.
Ik quote me zelf even. Weet iemand dit?
quote:
Deef_K schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 10:17:
[...]

Ik quote me zelf even. Weet iemand dit?
Gewoon de tag kaart in de DAN gooien en eenmalig test laten lopen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireFoz
  • Laatst online: 17-12 15:33
Behoorlijk waardeloos dat je die Hue Color lampen niet direct op Homey kunt aansluiten zonder bridge. Om m'n tv en receiver te bedienen heb ik ook al een Harmoney moeten kopen. Nu weer een bridge...het doel was juist om 1 centraal punt te hebben.

Weet er ff geen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jdh009
@lubbertkramer @Sanderrr
Gebruiken jullie het hele systeem( bridge, thermostaat en radiatorknoppen) of alleen een onderdeel?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hnijveen
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 18:39
quote:
FireFoz schreef op zondag 24 juni 2018 @ 15:02:
Behoorlijk waardeloos dat je die Hue Color lampen niet direct op Homey kunt aansluiten zonder bridge. Om m'n tv en receiver te bedienen heb ik ook al een Harmoney moeten kopen. Nu weer een bridge...het doel was juist om 1 centraal punt te hebben.
Check: https://apps.athom.com/app/com.philips.hue.zigbee

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kecin
  • Laatst online: 16:35

Kecin

Je keek.

18 maal een Somfy IO motor verbonden. Werkt heerlijk *O*. Spraak stottert overigens wel als een malle. Ook na reboots :(

I am not a number, I am a free man! Kecin's tweakblog! - Kecin.com!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jozzle
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 17-12 23:37
quote:
Somfy IO? Hoe als ik vragen mag? :)
Pagina: 1 ... 28 ... 43 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True