Ich liebe es wenn ein plan funktioniert
Zover ik weet niet. Maar naar google drive kan wel (samen met IFTTT).Sanderrr schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:26:
Vraagje: Hoe kan ik het makkelijkst een log in Excel laten maken van wanneer mijn deur sensor een melding geeft?
Lees eens dit artikel:
https://www.domotica-blog.nl/post/ev-monitoren
(even naar beneden scrollen).
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
In aanvulling op bovenstaande oplossing, Simple log kan volgens mij exporteren naar csvSanderrr schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:26:
Vraagje: Hoe kan ik het makkelijkst een log in Excel laten maken van wanneer mijn deur sensor een melding geeft?
Verwijderd
DM maar als je wil verkopenThe_Admin schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:51:
Ik ben er wel klaar mee. Z-wave dekking is om te janken, en je kan je netwerk niet op een goeie manier healen, dus krijg de routes maar eens lekker geupdatet als je bv op een strategische plaats een Fibaro wall plug oid toevoegt. Het gimmick gehalte is leuk hoor, met de Buienradar en PostNL-integratie, wat allemaal met paar klikken werkt. Maar zolang dit soort basic functionaliteit niet op orde is gaat Homey bij mij de kast is. Dit soort shit hoort in je 1.0 gewoon goed te zijn, en dan kan je imho niet een paar jaar/versies later komen met volledige rewrites en mensen tot die tijd maar laten aanmodderen.
Ik heb het ook vaak, maar de laatste tijd gaat ie goed hier en ik blijf nog wel even volhouden. Ik kan je vertellen dat de Fibaro HC2 ook alles behalve ideaal is (Nauwelijks of geen plugins) en ook vaak updates krijgt die gaar zijn. Alleen Domoticz (en misschien straks HASS als Ubiquiti daar wat leuks mee doet) is voor mij alternatieve optie. Tot die tijd blijf ik wel op HomeyThe_Admin schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:51:
Ik ben er wel klaar mee. Z-wave dekking is om te janken, en je kan je netwerk niet op een goeie manier healen, dus krijg de routes maar eens lekker geupdatet als je bv op een strategische plaats een Fibaro wall plug oid toevoegt. Het gimmick gehalte is leuk hoor, met de Buienradar en PostNL-integratie, wat allemaal met paar klikken werkt. Maar zolang dit soort basic functionaliteit niet op orde is gaat Homey bij mij de kast is. Dit soort shit hoort in je 1.0 gewoon goed te zijn, en dan kan je imho niet een paar jaar/versies later komen met volledige rewrites en mensen tot die tijd maar laten aanmodderen.
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
precies mijn ideetcviper schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:31:
[...]
Ik heb het ook vaak, maar de laatste tijd gaat ie goed hier en ik blijf nog wel even volhouden. Ik kan je vertellen dat de Fibaro HC2 ook alles behalve ideaal is (Nauwelijks of geen plugins) en ook vaak updates krijgt die gaar zijn. Alleen Domoticz (en misschien straks HASS als Ubiquiti daar wat leuks mee doet) is voor mij alternatieve optie. Tot die tijd blijf ik wel op Homey
Vind homey echt een mooi product maar domotica moet voor mij stabiel zijn en het gewoon altijd doen.
Helaas heeft homey nu ruim een jaar verder nog een lange weg te gaan als ik het zo lees.
Domoticz vond ik ook niet zaligmakend, zeker qua (stabiliteit van) updates. Ook heel vaak rare crashes gehad of dat van alles na een update ineens niet meer werkt. Zit nu hass te overwegen. Enlighten me, wat moet Ubiquiti daarmee doen? Heb nl. vorige week ook het nodige aan Ubiquiti zooi in m'n huis geschroefdtcviper schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:31:
[...]
Ik heb het ook vaak, maar de laatste tijd gaat ie goed hier en ik blijf nog wel even volhouden. Ik kan je vertellen dat de Fibaro HC2 ook alles behalve ideaal is (Nauwelijks of geen plugins) en ook vaak updates krijgt die gaar zijn. Alleen Domoticz (en misschien straks HASS als Ubiquiti daar wat leuks mee doet) is voor mij alternatieve optie. Tot die tijd blijf ik wel op Homey
https://www.home-assistan...quiti-and-home-assistant/The_Admin schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:11:
[...]
Domoticz vond ik ook niet zaligmakend, zeker qua (stabiliteit van) updates. Ook heel vaak rare crashes gehad of dat van alles na een update ineens niet meer werkt. Zit nu hass te overwegen. Enlighten me, wat moet Ubiquiti daarmee doen? Heb nl. vorige week ook het nodige aan Ubiquiti zooi in m'n huis geschroefd
TL;DR: Ubiquiti Networks has hired Paulus Schoutsen, the founder of Home Assistant, to support Home Assistant’s goals of making Home Assistant easier to configure for users, improving the integration with device makers and making it easier to create, maintain and evolve integrations.
[ Voor 23% gewijzigd door JBS op 04-06-2018 15:13 ]
Ah, cool! Ik ga van de week maar even een beetje spelen met HASS dan, vooral benieuwd hoe m'n dekking daarmee is. Homey gaat nog niet in verkoop
Beide kunnen ook in HASSThe_Admin schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:19:
[...]
Ah, cool! Ik ga van de week maar even een beetje spelen met HASS dan, vooral benieuwd hoe m'n dekking daarmee is. Homey gaat nog niet in verkoopLaat hem wel even los erbij staan voor de geinige PostNL, Buienradar dingetjes, en wil het best weer een kans geven als ze hun shit voor elkaar hebben.
https://www.home-assistant.io/components/sensor.buienradar/
https://www.home-assistant.io/components/sensor.postnl/
Homey komt steeds dichter bij de kast...
Maar HASS kan niet praten, out-of-the-box, op een RPi...
Speakertje aan je RPi in combinatie met https://www.home-assistant.io/components/tts/?The_Admin schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:22:
[...]
Homey komt steeds dichter bij de kast...
Maar HASS kan niet praten, out-of-the-box, op een RPi...
Wat Ubiquiti daarmee moet doen? Dit: https://www.home-assistan...quiti-and-home-assistant/ Basically ik verwacht (ben zelf ook alpha tester bij Ubnt), dat ze met een hardware device gaan komen waar HASS op gaat draaien naast ander bijv Unifi spul. En ze zijn bezig de GUI te verbeteren.The_Admin schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:11:
[...]
Domoticz vond ik ook niet zaligmakend, zeker qua (stabiliteit van) updates. Ook heel vaak rare crashes gehad of dat van alles na een update ineens niet meer werkt. Zit nu hass te overwegen. Enlighten me, wat moet Ubiquiti daarmee doen? Heb nl. vorige week ook het nodige aan Ubiquiti zooi in m'n huis geschroefd
Probleem van HASS op dit moment vindt ik hoe je alle devices en scenes erin moet krijgen, via scripts enzo. Als daar een Web interface voor komt dat het eenvoudiger wordt, wie weet....
[ Voor 26% gewijzigd door tcviper op 04-06-2018 15:35 ]
Thanks, dat ziet ook goed uit! Maar dan moet ik Prometheus dus draaien op een RPI ofzo, die leest van de Prometheus app op de Homey en dan via Grafana vanuit de RPI de data uit lezen? Interessant, maar wordt het bij Homey 2.0 makkelijker om dit soort dahboards te bouwen? Weet je daar meer over? (Kortom, hoeveel zin heeft het om hier nu veel tijd/moeite in te gaan stoppen, als er binnekort een makkelijkere manier komt?)lubbertkramer schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:06:
[...]
In aanvulling op bovenstaande oplossing, Simple log kan volgens mij exporteren naar csvDaarnaast kun je ook eens kijken naar de Prometheus app in combinatie met een Grafana dashboard, dan krijg je namelijk alle data dus ook aan/uit (open/dicht) mee waardoor je een overzicht kunt maken van hoevaak iets open/dicht gegaan is. Zie hier een voorbeeld van mij -> lubbertkramer in "Homey - Alles in huis verbonden" (op het athom forum is een dedicated topic)
Node-RED is de oplossing voor het grafisch bouwen van flows. In onderstaand voorbeeld schakel ik via een HTTP request richting pimatic (gebruik ik op een andere RPi voor het schakelen van nog wat 433 schakelaars) afhankelijk van de tijd een LED strip op basis van een bewegingsmelder. Na 60 seconden gaat de LED strip weer uit.tcviper schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:33:
[...]
Probleem van HASS op dit moment vindt ik hoe je alle devices en scenes erin moet krijgen, via scripts enzo. Als daar een Web interface voor komt dat het eenvoudiger wordt, wie weet....
Het schakelen van deze LED strip is tevens mogelijk via een slider in de HASS app, maar daar voeg je eenvoudig ook nog een fysieke knop aan toe mocht je dat willen. Je combineert dus twee of meer inputs in één flow.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.
[ Voor 92% gewijzigd door tcviper op 04-06-2018 17:47 ]
Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.
pak em beet 200 als je snel er vanaf wilt of aardig bent voor de koper anders 250j1nx schreef op maandag 4 juni 2018 @ 18:19:
Wat is eigenlijk de marktwaarde van een 2de hands Homey?
Met de Homey HASS app kun je momenteel lampen,switches en de eerste opzet voor sensors toevoegen maar daardoor geen problemen met verbinding, auto-heal en allerlei andere basis functionaliteiten die na meerdere rewrites nog steeds niet in de Homey core zitten. Ook zaken als back-up werken, bij een reset van HASS werkten de z-wave apparaten nog gewoon omdat deze gekoppeld waren aan de z-wave stick
Ik draai Prometheus en Grafana beide in een docker op mijn Synology, maar op een RPI kan inderdaad ookSanderrr schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:35:
[...]
Thanks, dat ziet ook goed uit! Maar dan moet ik Prometheus dus draaien op een RPI ofzo, die leest van de Prometheus app op de Homey en dan via Grafana vanuit de RPI de data uit lezen? Interessant, maar wordt het bij Homey 2.0 makkelijker om dit soort dahboards te bouwen? Weet je daar meer over? (Kortom, hoeveel zin heeft het om hier nu veel tijd/moeite in te gaan stoppen, als er binnekort een makkelijkere manier komt?)
[ Voor 31% gewijzigd door lubbertkramer op 04-06-2018 22:15 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Tweaqer op 04-06-2018 22:46 ]
Als je je bedenkt dat de mobiele app met het nieuwe design in beta januari 2018 zou komen, laatste belofte in het hardware.info interview was in de maand mei en nog steeds niets (terwijl ik deze al draai). Design toevoegen is echt geen 6 maanden werk.... dat ze nu geen enkele ETA durven te geven geeft mij een gevoel ergens einde 2018 als we geluk hebben.... Zelfs in het NDA kanaal is het stil (net als ervoor in het DP kanaal) en ook daar draaien ze niet echt iets bijzondersTweaqer schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:44:
Weet jij wat überhaupt de status ongeveer is van 2.0? Ze zeiden in de laatste update geen datum af te willen geven, maar hoe ver zijn ze nou eigenlijk ongeveer? Uiteraard 'soon' maar zijn ze voor einde zomervakantie of voor de kerst klaar in experimental? Ben wel benieuwd
Edit:
2.0 is nog niet in zicht voor het NDA kanaal, net als de mobiele app met het nieuwe design daar nog niet is. Ik reken eerder richting einde van het jaar voordat deze beschikbaar komt voor het grote publiek (2.0 dan)
[ Voor 11% gewijzigd door lubbertkramer op 05-06-2018 11:12 ]
Ik heb die USG sinds vanmiddag up&running. Ik zie via mijn UAP-AC-Lite dat Homey er is. Ik kan homey remote benaderen via de App op mijn Iphone en tevens via my.athom.com.
Kortom...alles lijkt prima, maar...ik kan 'm niet benaderen op het IP adres dat hij zou moeten hebben.
Gekeken op de Homey onder 'Stuff for Geeks' en daar kom ik hetzelfde IP adres tegen dat Homey zou hebben volgens de Unifi Controller.
Moet ik soms iets open zetten in de poorten (outbound/inbound) dat jij weet?
Geen VLANS in gebruik trouwens.
Je avatar kwam me al bekend voorTallguy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 19:26:
@lubbertkramer Weet jij toevallig of ik nog iets speciaals moet instellen mbt een Ubiquiti USG om mijn Homey te kunnen benaderen in mijn interne LAN?
Ik heb die USG sinds vanmiddag up&running. Ik zie via mijn UAP-AC-Lite dat Homey er is. Ik kan homey remote benaderen via de App op mijn Iphone en tevens via my.athom.com.
Kortom...alles lijkt prima, maar...ik kan 'm niet benaderen op het IP adres dat hij zou moeten hebben.
Gekeken op de Homey onder 'Stuff for Geeks' en daar kom ik hetzelfde IP adres tegen dat Homey zou hebben volgens de Unifi Controller.
Had je op de USG nu beide LAN poorten in gebruik genomen? Want ook dan gebruik je in principe meerdere VLANs (alleen dan "untagged"). Afhankelijk van het type netwerk (corporate vs guest etc) kan dat alsnog roet in het eten gooien.
In mijn geval is de Homey ook verbonden via een ander VLAN/subnet, en werkt het gewoon goed en kan ik de Homey benaderen op zijn lokale IP adres. Maar in mijn geval gaat het wel om twee corporate netwerken.
Hier de USG ook hangen in de meterkast ter vervanging van de KPN experiabox maar geen routering open staan naar of van Homey en kan hem gewoon benaderen via het IP adres. Niet per ongeluk iets dichtgezet of een instelling gezet waardoor dit komt aangezien je homey wel via my.athom.com / de app te bereiken is (ook op je wifi?)Tallguy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 19:26:
@lubbertkramer Weet jij toevallig of ik nog iets speciaals moet instellen mbt een Ubiquiti USG om mijn Homey te kunnen benaderen in mijn interne LAN?
Edit:
Hier verder geen VLANS/scheiding van netwerk (TV / Telefonie is de deur uit, gebruikten we toch niet) dus USG staat ingesteld op PPPoE en verder wat portforwards i.v.m. Synology NAS + Docker applicaties en HASS
[ Voor 8% gewijzigd door lubbertkramer op 06-06-2018 19:51 ]
Maar ik ben er net uitgekomen: Zet bij je WiFi netwerken niet de optie "Block LAN to WLAN Multicast and Broadcast Data" aan. Want die blokkeert dus je sessie naar je Homey op je LAN.
Het gebruik van VLANs heb ik nog steeds niet besloten of dat handig is. Heb 2 IP camera's, 2 Dune NMT's, omvormer van de zonnepanelen, en dat soort spul. Kan nog niet bedenken hoe ik VLANs dan zou gaan gebruiken.
[ Voor 23% gewijzigd door Tallguy op 06-06-2018 19:55 ]
Zelfde situatie hier, heb wel een 2g only netwerk aangemaakt omdat bijv m'n printer niet op 5ghz kan en dan snapt ie het niet als ik 1 ssid gebruik met zowel 2,4 als 5. Maar vlans.. nee liever niet.. heb wel m'n gasten netwerk via een los vlan waarin de interne netwerken geblokkeerd worden.Tallguy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 19:54:
@RobertMe & @lubbertkramer
Het gebruik van VLANs heb ik nog steeds niet besloten of dat handig is. Heb 2 IP camera's, 2 Dune NMT's, omvormer van de zonnepanelen, en dat soort spul. Kan nog niet bedenken hoe ik VLANs dan zou gaan gebruiken.
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
https://developer.athom.com/docs/api/HomeyAPI.html
Bij de insights zullen de aanroepen staan die je nodig hebt denk ik.
Als je dan toch gaat Tweaken en scripten is het dan niet makkelijker de app prometheus uit de app store te gebruiken in combinatie met Grafana? Wat betreft de nieuwe API, Athom gaat daar het komende jaar geen nieuwe gebruikers aan toevoegen voor 2.0 lancering, zie mijn post hierjdh009 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:21:
Iemand een beetje bekend met de mogelijkheden die developers hebben als ze toegang krijgen tot de API? Is het mogelijk om met queries naar homey te sturen om zo in de database in één keer alle sensorwaarde op te vragen(eventueel per device)? Heb in de woonkamer nu meerdere temperatuursensors (stuk of 15-20) hangen op verschillende plekken en zou daar graag een 3D plot in R van willen maken om wat meer inzichten te krijgen.
Never Mind.. Ik heb 'https://' uit de Uri gehaald, en nu werkt het wel..

Hi,
Een beetje Homey-gerelateerd, maar zeker Tweakers-gerelateerd.. Ik gebruik de webhook app op Homey om bepaalde zaken te triggeren met de AutomateIt app op mn Android. Dat werkt super.
Nu wil ik ook dingen triggeren vanaf een Windows pc met een scriptje. Kan iemand me opweg helpen (een voorbeeld) om in Powershell de webhook-url te triggeren? Lijkt me zo simpel, maar krijg het niet aan de praat..
Onderstaande code geprobeerd (ook Invoke-WebRequest):
1
| Invoke-RestMethod -Uri 'https://webhooks.athom.com/webhook/EENLANGECODE/?token=MIJNTOKENDUS&event=test&data1=data1&data2=data2&data3=data3' |
Maar geeft foutmelding:
1
2
3
4
5
6
| Invoke-RestMethod : De onderliggende verbinding is gesloten: Bij verzending is een onverwachte fout opgetreden. At line:1 char:1 + Invoke-RestMethod -Uri 'https://webhooks.athom.com/webhook/.... + ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ + CategoryInfo : InvalidOperation: (System.Net.HttpWebRequest:HttpWebRequest) [Invoke-RestMethod], WebException + FullyQualifiedErrorId : WebCmdletWebResponseException,Microsoft.PowerShell.Commands.InvokeRestMethodCommand |

Gek genoeg, als ik de url van de webhook vervang door een url van een willekeurige website, dan krijg ik gewoon een 200-response terug...
[ Voor 8% gewijzigd door keverjeroen op 11-06-2018 11:57 ]
Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)
Daarnaast heb ik een MiHome. De Gateway van de Mi koppelen aan de Homey gaat niet zomaar.
Ik heb geen ervaring met programmeren en gezien het feit dat een flow maken al een dingetje is, heb ik niet de illusie dat het koppelen van de Mi Gateway een succes wordt.
Wat ik me afvraag, mocht het koppelen wel lukken heb ik dan veel voordeel van de extra mogelijkheden? Of heb ik daar toch programmeerkennis voor nodig?
Een flow topic, Athom zou ooit eens een flow database op gaan zetten en het delen van flows activeren maar blijft dat een beetje het label :soon: houden omdat ze geen keuze maken wel of geen webui om flows te maken (al communiceren ze wel een keuze te hebben gemaakt), als je hier meer informatie over wilt kun je het beste Athom contacteren.Geurt-kun schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:50:
Sinds kort heb ik ook een Homey. Heel leuk speelgoed, maar ik heb toch een handboek „Flows voor Dummies“ nodig. Hele simpele flows gaan nog wel, maar als het iets meer wordt gaat het al mis. De test komt er goed doorheen, maar irl gebeurt er toch niet wat ik verwacht. Een topic alleen voor Homey flows zou veel helpen denk ik. Ideetje?
Daarnaast heb ik een MiHome. De Gateway van de Mi koppelen aan de Homey gaat niet zomaar.
Ik heb geen ervaring met programmeren en gezien het feit dat een flow maken al een dingetje is, heb ik niet de illusie dat het koppelen van de Mi Gateway een succes wordt.
Wat ik me afvraag, mocht het koppelen wel lukken heb ik dan veel voordeel van de extra mogelijkheden? Of heb ik daar toch programmeerkennis voor nodig?
Wat betreft het maken van flows/voorbeelden er zijn al vele topics op het Athom forum om bv flows te maken als je wasmachine klaar is en dergelijke, kijk daar gerust eens rond of vraag hier naar iets specifieks wat niet lukt.
Wat betreft het koppelen van de Mi Gateway en de voordelen hiervan, dat is afhankelijk van wat de app ingebouwd heeft aan functionaliteiten / flowkaarten en is dus per app / integratie anders. Hiervoor zou je dus misschien programmeerkennis nodig hebben om jouw functionaliteiten te krijgen die jij wilt hebben of Athom/ontwikkelaar moet dit voor je oppakken.
Check dit topic eens. Dat is een flinke bron met ideeën en voorbeelden!Geurt-kun schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:50:
Sinds kort heb ik ook een Homey. Heel leuk speelgoed, maar ik heb toch een handboek „Flows voor Dummies“ nodig. Hele simpele flows gaan nog wel, maar als het iets meer wordt gaat het al mis. De test komt er goed doorheen, maar irl gebeurt er toch niet wat ik verwacht. Een topic alleen voor Homey flows zou veel helpen denk ik. Ideetje?
https://forum.athom.com/d...ve-flows-that-work#latest
Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)
Als je instagram hebt moet je eens kijken bij:Geurt-kun schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:50:
https://www.instagram.com/domoticahuis/?hl=nl
Voor jou zal het appeltje eitje zijn. Toch ben ik benieuwd of hier leken als ik zijn die het toch geprobeerd hebben om hun Mi Home te koppelen aan de Homey.lubbertkramer schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:56:
[...]
Een flow topic, Athom zou ooit eens een flow database op gaan zetten en het delen van flows activeren maar blijft dat een beetje het label :soon: houden omdat ze geen keuze maken wel of geen webui om flows te maken (al communiceren ze wel een keuze te hebben gemaakt), als je hier meer informatie over wilt kun je het beste Athom contacteren.
Wat betreft het maken van flows/voorbeelden er zijn al vele topics op het Athom forum om bv flows te maken als je wasmachine klaar is en dergelijke, kijk daar gerust eens rond of vraag hier naar iets specifieks wat niet lukt.
Wat betreft het koppelen van de Mi Gateway en de voordelen hiervan, dat is afhankelijk van wat de app ingebouwd heeft aan functionaliteiten / flowkaarten en is dus per app / integratie anders. Hiervoor zou je dus misschien programmeerkennis nodig hebben om jouw functionaliteiten te krijgen die jij wilt hebben of Athom/ontwikkelaar moet dit voor je oppakken.
Hier was ik al langs geweest op mijn mobiel.keverjeroen schreef op maandag 11 juni 2018 @ 19:20:
[...]
Check dit topic eens. Dat is een flinke bron met ideeën en voorbeelden!
https://forum.athom.com/d...ve-flows-that-work#latest
Op mijn pc gaat er een wereld voor me open. Leuke voorbeelden!
Ook hier zitten juweeltjes tussen.HeroS schreef op maandag 11 juni 2018 @ 20:46:
[...]
Als je instagram hebt moet je eens kijken bij:
https://www.instagram.com/domoticahuis/?hl=nl
Bedankt voor jullie reacties
Volgens mij is er geen app om de Mi gateway zelf te koppelen. Ik heb daar zelf eens naar gekeken maar de API van de Mi gateway was amper gedocumenteerd en onwijs instabiel.Geurt-kun schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:16:
[...]
Voor jou zal het appeltje eitje zijn. Toch ben ik benieuwd of hier leken als ik zijn die het toch geprobeerd hebben om hun Mi Home te koppelen aan de Homey.
Ik heb wel een stapel Xiaomi sensoren direct gekoppelt aan Homey. De Gateway zelf ligt stof te happen in de kast.
Wat betreft het maken van flows, als je vragen hebt kun je altijd hier terecht. Het is vooral een denkwijze die je nodig hebt, heel ingewikkeld is het niet. Die omschakeling is voor techneuten/scripters/programmeurs waarschijnlijk eenvoudiger te maken dan voor de rest van de mensheid.
Je hebt natuurlijk ook KaKu voor de TV en mediabox maar ik zie daar tov Osram en Innr geen meerwaarde in, of mis ik iets?
[ Voor 14% gewijzigd door Sanderrr op 13-06-2018 07:49 ]
Wat betreft INNR app die is ondersteund door @kasteleman wat sowieso goede support zal geven, zie op zijn GH dat de app 5 dagen geleden nog aangepast is...Athom is altijd traag met updates of het mergen van PR's op bestaande apps (staat al weken bijvoorbeeld PR open voor de Ikea app vanuit de community voor uitbreidingen aan de app). Zelf heb ik ook twee Osram plugs thuis (zigbee) maar deze werken prima. Denk dat je in theorie aan beide geen miskoop doet.Sanderrr schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 07:47:
Ik twijfel tussen een smart plug van Osram of Innr, beiden kunnen gebruikt worden om een normale lamp aan Hue te koppelen maar de Osram app wordt door Athom bijgehouden en de Innr app door een externe ontwikkelaar die wat meer aan updates lijkt te werken. Iemand goede/slechte ervaringen met een van beiden? Wil ze niet alleen voor lamp gebruiken maar ook voor TV en mediabox.
Je hebt natuurlijk ook KaKu voor de TV en mediabox maar ik zie daar tov Osram en Innr geen meerwaarde in, of mis ik iets?
Hier gisteravond eens begonnen met het stresstesten van de super Homey wat betreft RAM/CPU om te kijken wanneer daar het stotteren begint of RAM volloopt maar vooralsnog met 90+ apps blijft deze goed overeind zonder stotteren. 2GB RAM doet toch wonderen, jammer dat zaken als zigbee/z-wave nog steeds niet volledig uitgebouwd zijn waardoor ze veel basis functionaliteiten missen en het nog niet stabiel is

[ Voor 5% gewijzigd door lubbertkramer op 13-06-2018 08:15 ]
Ik heb inmiddels 4 van Innr en werken prima. Je moet wel de app(via sideload) van Kasteleman installeren.Sanderrr schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 07:47:
Ik twijfel tussen een smart plug van Osram of Innr, beiden kunnen gebruikt worden om een normale lamp aan Hue te koppelen maar de Osram app wordt door Athom bijgehouden en de Innr app door een externe ontwikkelaar die wat meer aan updates lijkt te werken. Iemand goede/slechte ervaringen met een van beiden? Wil ze niet alleen voor lamp gebruiken maar ook voor TV en mediabox.
De ledjes zijn vrij vel in een donkere kamer. Hopelijk kun je deze in de toekomst uitschakelen.
Is beschikbaar in de app store (versie 1.1.0). Side loading is niet meer nodig.AlleD schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 08:21:
[...]
Ik heb inmiddels 4 van Innr en werken prima. Je moet wel de app(via sideload) van Kasteleman installeren.
De ledjes zijn vrij vel in een donkere kamer. Hopelijk kun je deze in de toekomst uitschakelen.
Zal eens navraag doen over de led.
[ Voor 4% gewijzigd door kasteleman op 13-06-2018 08:27 ]
Natuurlijk nutteloze test aangezien de superhomey eigenlijk niet te koop is en de rest van ons gewoon een tragere hebben met veel minder RAM..lubbertkramer schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 08:14:
[...]
Wat betreft INNR app die is ondersteund door @kasteleman wat sowieso goede support zal geven, zie op zijn GH dat de app 5 dagen geleden nog aangepast is...Athom is altijd traag met updates of het mergen van PR's op bestaande apps (staat al weken bijvoorbeeld PR open voor de Ikea app vanuit de community voor uitbreidingen aan de app). Zelf heb ik ook twee Osram plugs thuis (zigbee) maar deze werken prima. Denk dat je in theorie aan beide geen miskoop doet.
Hier gisteravond eens begonnen met het stresstesten van de super Homey wat betreft RAM/CPU om te kijken wanneer daar het stotteren begint of RAM volloopt maar vooralsnog met 90+ apps blijft deze goed overeind zonder stotteren. 2GB RAM doet toch wonderen, jammer dat zaken als zigbee/z-wave nog steeds niet volledig uitgebouwd zijn waardoor ze veel basis functionaliteiten missen en het nog niet stabiel is
[afbeelding]
[afbeelding]
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Nutteloos is het denk ik zeker niet, aangezien het wel aantoont dat Homey met een HW upgrade niet meer tegen enige limiet aanloopt qua apps etc. Dit toont de potentie voor een toekomstige HW-upgrade die mogelijk zelfs zelf uitgevoerd zou kunnen worden door een tweaker.Greetoz schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:03:
[...]
Natuurlijk nutteloze test aangezien de superhomey eigenlijk niet te koop is en de rest van ons gewoon een tragere hebben met veel minder RAM..
Niet helemaal eens, laat zien dat CPU/RAM duidelijk een beperkende factor is en dat de waarschuwing gewoon hardcoded IF < then 15 apps no warning ELSE Warning i.p.v. dat hij kijkt naar je RAM/verbruik van de door jouw geinstalleerde apps. Laat zien dat Athom need to step up the game als ze Homey en de app store willen blijven gebruiken net als je mobiele telefoon ieder jaar een betere CPU/Meer RAM krijgtGreetoz schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:03:
[...]
Natuurlijk nutteloze test aangezien de superhomey eigenlijk niet te koop is en de rest van ons gewoon een tragere hebben met veel minder RAM..
En, super Homey is gewoon te koop liet Emile weten alleen was zijn prijs van 1100 belachelijk, gewoon aangeven dat de andere super Homey's ook voor 550 gekocht zijn en dat je dat wilt betalen
[ Voor 4% gewijzigd door lubbertkramer op 13-06-2018 10:10 ]
Maar dat die <15 apps gewoon een harde grens was, was toch allang bekend? Volgens mij heeft Athom dat ook ergens al aangegeven. Volgens mij is het ook eerder brakke coding dan iets anders, want mijn homey crasht regelmatig volledig met 29 apps (waarvan 8 ofzo uitgeschakeld). Athom kan kennelijk niet vinden waarom.lubbertkramer schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:06:
[...]
Niet helemaal eens, laat zien dat CPU/RAM duidelijk een beperkende factor is en dat de waarschuwing gewoon hardcoded IF < then 15 apps no warning ELSE Warning i.p.v. dat hij kijkt naar je RAM/verbruik van de door jouw geinstalleerde apps. Laat zien dat Athom need to step up the game als ze Homey en de app store willen blijven gebruiken net als je mobiele telefoon ieder jaar een betere CPU/Meer RAM krijgt
En, hij is gewoon te koop liet Emile weten alleen was zijn prijs van 1100 belachelijk, gewoon aangeven dat de andere super Homey's ook voor 550 gekocht zijn en dat je dat wilt betalen
En als hij "gewoon" te koop was stond hij wel op de website als optie. Het is natuurlijk geen officieel product.

ps. als ik wist dat een superhomey mijn problemen zou oplossen zou ik erin investeren.. alleen zolang mijn homey nog blijft crashen (PTP enige oplossing) zonder aantoonbare reden (zelfs niet door Athom) ga ik geen 550 euro uitgeven aan Homey..
[ Voor 9% gewijzigd door Greetoz op 13-06-2018 10:16 ]
De prijs van €1100,- door Emile afgegeven was volgens mij meer een reactie/grapje op het feit dat ik aangaf een iPhone X te hebben gekocht om bij te blijven qua CPU/RAM op GSM vlak. €1100,- is de prijs van de iPhone X.lubbertkramer schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:06:
[...]
Niet helemaal eens, laat zien dat CPU/RAM duidelijk een beperkende factor is en dat de waarschuwing gewoon hardcoded IF < then 15 apps no warning ELSE Warning i.p.v. dat hij kijkt naar je RAM/verbruik van de door jouw geinstalleerde apps. Laat zien dat Athom need to step up the game als ze Homey en de app store willen blijven gebruiken net als je mobiele telefoon ieder jaar een betere CPU/Meer RAM krijgt
En, hij is gewoon te koop liet Emile weten alleen was zijn prijs van 1100 belachelijk, gewoon aangeven dat de andere super Homey's ook voor 550 gekocht zijn en dat je dat wilt betalen
Er is gewoon een super homey kanaal op Slack waar meerdere gebruikers inzitten die interesse hebben/hadden in een super homey al is recentelijk de animo flink gezakt door de werkwijze, problemen en niet nakomen van beloftes vanuit Athom. Maar daar staat dit nog steeds als topic channel informatie. En eens, niet via de officiele website maar dat Athom er ook zelf open over praat toont aan dat het gewoon mogelijk isGreetoz schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:12:
[...]
Maar dat die <15 apps gewoon een harde grens was, was toch allang bekend? Volgens mij heeft Athom dat ook ergens al aangegeven. Volgens mij is het ook eerder brakke coding dan iets anders, want mijn homey crasht regelmatig volledig met 29 apps (waarvan 8 ofzo uitgeschakeld). Athom kan kennelijk niet vinden waarom.
En als hij "gewoon" te koop was stond hij wel op de website als optie. Het is natuurlijk geen officieel product.
[afbeelding]
550 superhomey with (2GB ram) https://www.solid-run.com/product/som-imx6-quad-wf-ct/
Haha zou niet raar opkijken als hij het zou menen, ik weet van een gebruiker dat die er namelijk 1000 voor betaald heeft2be schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:12:
[...]
De prijs van €1100,- door Emile afgegeven was volgens mij meer een reactie/grapje op het feit dat ik aangaf een iPhone X te hebben gekocht om bij te blijven qua CPU/RAM op GSM vlak. €1100,- is de prijs van de iPhone X.
Je reinste oplichting als ze normaal 550 vragen en een andere gebruiker 1000 hebben laten betalen trouwens...lubbertkramer schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:16:
[...]
Er is gewoon een super homey kanaal op Slack waar meerdere gebruikers inzitten die interesse hebben/hadden in een super homey al is recentelijk de animo flink gezakt door de werkwijze, problemen en niet nakomen van beloftes vanuit Athom. Maar daar staat dit nog steeds als topic channel informatie. En eens, niet via de officiele website maar dat Athom er ook zelf open over praat toont aan dat het gewoon mogelijk is![]()
[...]
[...]
Haha zou niet raar opkijken als hij het zou menen, ik weet van een gebruiker dat die er namelijk 1000 voor betaald heeft
Maar "Gewoon een topic op slack" zie ik niet als algemeen verkrijgbaar product. Als ze er echt achter zouden staan dan zouden ze hem ook gewoon aanbieden op de website als optie. Ook is de ontwikkeling gebaseerd op de normale homey en niet de superhomey, misschien ben ik te negatief maar zolang het geen officieel ondersteund product is waarmee ze te koop lopen ga ik geen 550+ euro uitgeven voor zoiets. Trouwens heeft de superhomey ook nog steeds een verouderde 2.4ghz wifi chip?
Er komen binnenkort mensen in mijn huis als ik weg ben, en heb dus nu een handleiding om homey te PTPen… omdat ze anders bepaalde lampen enzo niet meer aan kunnen zetten. Begin wel een beetje spijt te krijgen van Homey..
Super Homey is gebaseerd (betere variant) op de nieuwe SOM die in de Homey's die sinds 2018 te koop zijn zitten en hebben daardoor dezelfde ondersteuning en/of problemen als de 2018 Homey's.Greetoz schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:22:
[...]
Je reinste oplichting als ze normaal 550 vragen en een andere gebruiker 1000 hebben laten betalen trouwens...
Maar "Gewoon een topic op slack" zie ik niet als algemeen verkrijgbaar product. Als ze er echt achter zouden staan dan zouden ze hem ook gewoon aanbieden op de website als optie. Ook is de ontwikkeling gebaseerd op de normale homey en niet de superhomey, misschien ben ik te negatief maar zolang het geen officieel ondersteund product is waarmee ze te koop lopen ga ik geen 550+ euro uitgeven voor zoiets.
Er komen binnenkort mensen in mijn huis als ik weg ben, en heb dus nu een handleiding om homey te PTPen… omdat ze anders bepaalde lampen enzo niet meer aan kunnen zetten. Begin wel een beetje spijt te krijgen van Homey..
Super Homey's konden pas vanaf oktober 2017 geleverd worden toen 1.5.6 waar de ondersteuning voor de nieuwe SOM inzit in DP kwam (zelfde reden waardoor de nieuwe Homey's niet uitgeleverd konden worden omdat 1.5.6 maar niet naar stabiel kwam en uiteindelijk deze geleverd werden terwijl de rest 1.5.6 nog niet kreeg maar daarover staat genoeg in dit topic)
Ik had mijn bericht aangepast, maar heeft de superhomey ook nog steeds alleen ondersteuning voor 2.4g Wifi? of eindelijk ook 5 ghz, aangezien 2g zo goed als onbruikbaar is in een stad zoals Amsterdam.lubbertkramer schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:25:
[...]
Super Homey is gebaseerd (betere variant) op de nieuwe SOM die in de Homey's die sinds 2018 te koop zijn zitten en hebben daardoor dezelfde ondersteuning en/of problemen als de 2018 Homey's.
Super Homey's konden pas vanaf oktober 2017 geleverd worden toen 1.5.6 waar de ondersteuning voor de nieuwe SOM inzit in DP kwam (zelfde reden waardoor de nieuwe Homey's niet uitgeleverd konden worden omdat 1.5.6 maar niet naar stabiel kwam en uiteindelijk deze geleverd werden terwijl de rest 1.5.6 nog niet kreeg maar daarover staat genoeg in dit topic)
Niet om het een of ander, maar ik zie daar maar 512 ram (dus de meest goedkope SOM) en dan ook nog eens een hoop swap. Swap op een embedded device zonder SD card

Wellicht moet iemand ze bij Homey eens wijzen op ZRAM (https://en.wikipedia.org/wiki/Zram)
EDIT: Was even zoeken, maar wist eigenljk wel zeker dat ik onlangs er weer eens over gelezen had. Inderdaad dus;
https://www.cnx-software....am-in-ubuntu-enable-zram/
@Greetoz Als swap vol loopt en/of groter word dan er beschikbaar is gaat het ding vrijwel direct op zijn kont. Echter als swap vaak en lang groot is, dan zal de wear en tear van de MMC opslag wellicht ook een rol gaan spelen. Geen idee hoe dat verder geregeld is (de wear en tear), maar als je dus op een gegeven moment bad blocks krijgt op de MMC en daar gaat de Swap ineens overheen, dan heb je dus corruptie in het gebeuren wat in het geheugen zou moeten staan met inderdaad een crash als gevolg.
Dingen beginnen redelijk op te tellen ....
[ Voor 48% gewijzigd door j1nx op 13-06-2018 12:22 ]
Tja dit is gewoon een Homey zoals hij verkocht wordt. Ik pretendeer nergens een SuperHomey te hebben? Die swap wil ik best verlagen maar ik heb geen idee hoe. Na een reboot is hij enkele kb's en al vrij snel aantal MB's. Volgens mij heb ik niet een hele rare collectie aan apps. Deze swap is ongeveer 3-4 dagen na de laatste reboot. Ik durf er niet meer aan te zitten aangezien in de week daarvoor ik 2 keer per dag een crash had. Gezien het grillige patroon van crashes zou het best corrupte opslag kunnen zijn... Wat raad je aan?j1nx schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:13:
[...]
Niet om het een of ander, maar ik zie daar maar 512 ram (dus de meest goedkope SOM) en dan ook nog eens een hoop swap. Swap op een embedded device zonder SD card![]()
(en ook maar 2 GB MMC storage)
Wellicht moet iemand ze bij Homey eens wijzen op ZRAM (https://en.wikipedia.org/wiki/Zram)
EDIT: Was even zoeken, maar wist eigenljk wel zeker dat ik onlangs er weer eens over gelezen had. Inderdaad dus;
https://www.cnx-software....am-in-ubuntu-enable-zram/
@Greetoz Als swap vol loopt en/of groter word dan er beschikbaar is gaat het ding vrijwel direct op zijn kont. Echter als swap vaak en lang groot is, dan zal de wear en tear van de MMC opslag wellicht ook een rol gaan spelen. Geen idee hoe dat verder geregeld is (de wear en tear), maar als je dus op een gegeven moment bad blocks krijgt op de MMC en daar gaat de Swap ineens overheen, dan heb je dus corruptie in het gebeuren wat in het geheugen zou moeten staan met inderdaad een crash als gevolg.
Dingen beginnen redelijk op te tellen ....
Excuses, wat ik zei is niet iets waar jij zelf iets mee kan. Dat is aan Athom om te fixen.Greetoz schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:48:
[...]
Tja dit is gewoon een Homey zoals hij verkocht wordt. Ik pretendeer nergens een SuperHomey te hebben? Die swap wil ik best verlagen maar ik heb geen idee hoe. Na een reboot is hij enkele kb's en al vrij snel aantal MB's. Volgens mij heb ik niet een hele rare collectie aan apps. Deze swap is ongeveer 3-4 dagen na de laatste reboot. Ik durf er niet meer aan te zitten aangezien in de week daarvoor ik 2 keer per dag een crash had. Gezien het grillige patroon van crashes zou het best corrupte opslag kunnen zijn... Wat raad je aan?
@lubbertkramer Heeft ergens paar pagina's terug gezegt, dat de super-homey 2GB was en de normale 512 MB
j1nx in "Homey - Alles in huis verbonden"
Daar kwam hij echter, later op terug waarbij hij zichzelf corrigeerd;
lubbertkramer in "Homey - Alles in huis verbonden"
Echter dat laatste was dus een onterechte correctie, aangezien jouw screenshot toch echt maar 512MB geheugen laat zien.
Met andere woorden jouw Homey heeft dus een "i.MX6 Solo" SOM. Zie hier de verschillende;
https://www.solid-run.com.../imx6-som-specifications/
Iemand een screenshot van de eerste versie van de Homey? Puur om even te checken of daar wel een van de middelste SOM's inzit.
Hoe dan ook jij hebt nu 2GB storage waarbij het OS zelf al ~630 MB weg snoept en je dus feitelijk maar zoals de screenshot zegt; 1.64 GB beschikbaar opslag hebt.
"Systeem", "Spraak" en "Inzichten" nogmaals al ~640 MB innemen. Geen idee wat die drie dingen precies zijn. Systeem, vermoed ik logs, configuratie bestanden en dergelijke. Inzichten? Spraak?
Met de APPs die je geinstalleerd hebt, heb je dan nog maar ~880 MB over. Je hebt nog niet eens zoveel APPs geinstalleerd maar wel wellicht de grotere.
Kijk je opslag op zich is hier dan niet echt de beslissende factor, maar wel als het vrije gedeelte dan ook nog eens gebruikt gaat worden voor SWAP! Swap moet je zien als extra geheugen dat gemaakt word op het opslag media. (vergelijkbaar met de pagefile van Windows)
De problemen die je dan ervaart zijn tweeledig;
- Als je meer swap nodig hebt als dat er ruimte beschikbaar is dan, kom je uiteindelijk te kort en crashen dingen.
Misschien dat je dit een beetje beter kunt maken door te kijken of het niet mogelijk is, Spraak en/of Insights volledig UIT te zetten, waardoor je dat stuk ruimte terug krijgt, waardoor je Swap geheugen-wise weer wat verder kan strekken...
Echter dan het tweede puntje;
- Als je steeds het vrije gedeelte gebruikt voor SWAP en dan ook nog eens volledig, dan heb je enorm veel meer write-cycles op de MMC wat uiteindelijk je MMC gaat slopen. (Soort gelijke problemen met hass.io op een RPi die met default settings ook vrij snel je SD kaart kan slopen)
Echter met een RPi gooi je er even een nieuw SD kaartje in. Met de Homey gaat dat niet werken en is het ding uiteindelijk "kapot". (Opsturen ter reparatie / vervanging van de SOM is dan de uitkomst. Garantie??)
Mijn mening: Anno 2018 een embedded device met maar 2GB storage en zelfs maar liefst 512 MB geheugen, kan echt niet meer!!
EDIT: Athom.nl zegt dat er 4GB in zit, maar aangezien ze Buildroot als OS + Linux gebruiken, trek ik dat in twijfel.
Ruimte voor de Swap is geen probleem zoals je ziet. Maar je hebt gelijk, anno 2018 is het gewoon achterhaalde hardware, jammer dat Athom dat niet onderkent maar in plaats daarvan gewoon zegt dat je niet teveel apps en devices mag hebben... Het niet meer beschikbaar hebben van de oude SOM was het perfect moment voor een upgrade.
Als mijn Homey stabieler zou zijn kan ik er best mee uit de voeten. Maargoed, de log ligt alweer paar dagen bij Athom, als ik reactie krijg laat ik het wel weten.
- Yahoo Weather (van Athom)
- WeatherUnderground
- OpenWeatherMap
Die laatste lijkt wel goed ontwikkeld te worden, maar ben beniuwd welke jullie qua voorspelling en actuals het beste vinden. Op m'n telefoon zweer ik bij de KNMI app
Zelf nooit veel aandacht gekregen omdat ie haast boven de Unify AP staat en nooit problemen met de verbinding heb gehad maar volgens de specificaties moet hij dat ondersteunenGreetoz schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:27:
[...]
Ik had mijn bericht aangepast, maar heeft de superhomey ook nog steeds alleen ondersteuning voor 2.4g Wifi? of eindelijk ook 5 ghz, aangezien 2g zo goed als onbruikbaar is in een stad zoals Amsterdam.
Haha veel makkelijker om gewoon te zeggen dat je als gebruiker teveel apps hebt terwijl je dat juist als unique selling point meegeeft en je al vrij snel aa nde 15+ apps zitj1nx schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:49:
[...]
Excuses, wat ik zei is niet iets waar jij zelf iets mee kan. Dat is aan Athom om te fixen.
@lubbertkramer Heeft ergens paar pagina's terug gezegt, dat de super-homey 2GB was en de normale 512 MB
j1nx in "Homey - Alles in huis verbonden"
Daar kwam hij echter, later op terug waarbij hij zichzelf corrigeerd;
lubbertkramer in "Homey - Alles in huis verbonden"
Echter dat laatste was dus een onterechte correctie, aangezien jouw screenshot toch echt maar 512MB geheugen laat zien.
Met andere woorden jouw Homey heeft dus een "i.MX6 Solo" SOM. Zie hier de verschillende;
https://www.solid-run.com.../imx6-som-specifications/
Iemand een screenshot van de eerste versie van de Homey? Puur om even te checken of daar wel een van de middelste SOM's inzit.
Hoe dan ook jij hebt nu 2GB storage waarbij het OS zelf al ~630 MB weg snoept en je dus feitelijk maar zoals de screenshot zegt; 1.64 GB beschikbaar opslag hebt.
"Systeem", "Spraak" en "Inzichten" nogmaals al ~640 MB innemen. Geen idee wat die drie dingen precies zijn. Systeem, vermoed ik logs, configuratie bestanden en dergelijke. Inzichten? Spraak?
Met de APPs die je geinstalleerd hebt, heb je dan nog maar ~880 MB over. Je hebt nog niet eens zoveel APPs geinstalleerd maar wel wellicht de grotere.
Kijk je opslag op zich is hier dan niet echt de beslissende factor, maar wel als het vrije gedeelte dan ook nog eens gebruikt gaat worden voor SWAP! Swap moet je zien als extra geheugen dat gemaakt word op het opslag media. (vergelijkbaar met de pagefile van Windows)
De problemen die je dan ervaart zijn tweeledig;
- Als je meer swap nodig hebt als dat er ruimte beschikbaar is dan, kom je uiteindelijk te kort en crashen dingen.
Misschien dat je dit een beetje beter kunt maken door te kijken of het niet mogelijk is, Spraak en/of Insights volledig UIT te zetten, waardoor je dat stuk ruimte terug krijgt, waardoor je Swap geheugen-wise weer wat verder kan strekken...
Echter dan het tweede puntje;
- Als je steeds het vrije gedeelte gebruikt voor SWAP en dan ook nog eens volledig, dan heb je enorm veel meer write-cycles op de MMC wat uiteindelijk je MMC gaat slopen. (Soort gelijke problemen met hass.io op een RPi die met default settings ook vrij snel je SD kaart kan slopen)
Echter met een RPi gooi je er even een nieuw SD kaartje in. Met de Homey gaat dat niet werken en is het ding uiteindelijk "kapot". (Opsturen ter reparatie / vervanging van de SOM is dan de uitkomst. Garantie??)
Mijn mening: Anno 2018 een embedded device met maar 2GB storage en zelfs maar liefst 512 MB geheugen, kan echt niet meer!!
EDIT: Athom.nl zegt dat er 4GB in zit, maar aangezien ze Buildroot als OS + Linux gebruiken, trek ik dat in twijfel.

Geen, mis een laatste optie je eigen weerstation wat nog veel betrouwbaarder is dan het weerbericht vanaf een x locatie (generiek) want een bui kan zomaar lokaal vallenSanderrr schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:32:
Wat vinden jullie eig de beste weer app voor Homey? Ik zie de volgende in de app store:
- Yahoo Weather (van Athom)
- WeatherUnderground
- OpenWeatherMap
Die laatste lijkt wel goed ontwikkeld te worden, maar ben beniuwd welke jullie qua voorspelling en actuals het beste vinden. Op m'n telefoon zweer ik bij de KNMI app
[ Voor 3% gewijzigd door lubbertkramer op 13-06-2018 16:02 ]
Ik heb de RM3 Mini binnen.2be schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:41:
[...]
Wat een top tip. Mooi dat dit voor deze prijs is gemaakt. Mijn tv op de slaapkamer en robot stofzuiger gaan nu zeker ook geautomatiseerd worden.
App geinstalleerd en mijn beamer commands pakt hij meteen over (gelukkig maar, met mijn TV kreeg ik het niet voor elkaar).
De leerfunctie van de Homeyapp ook getest, lijkt ook te werken. Deze geprogrammeerde IR signalen kun je vervolgens in flows gebruiken. Dat moet ik nog verder testen.
Wat jammer is, is dat ik mijn NUC nog altijd niet aan de praat heb gekregen met een remote. Dit moet ik dus eerst nog werkend krijgen, voordat ik het op de RM3 kan programmeren. Alleen geen idee hoe.
Dit werkt.
Nu lijkt het dat ik dit in een paar minuten allemaal heb geregeld, maar ik ben al weken aan het kloten om dit goed te krijgen. Blij dat het gelukt is.
Zonde dat die kaartfunctie eruit is. Ik (eindgebruikerlubbertkramer schreef op zondag 3 juni 2018 @ 11:13:
[...]
Valt onder de huidig bekende zigbee problemen waar hopelijk de rewrite over een jaar stabiliteit zal geven. Zigbee is net als zwave nog niet volledig geïmplementeerd waardoor basis functionaliteiten zoals automatische healniet werken. Steeds opnieuw toevoegen is de oplossing.
De kaart is verwijderd door Athom omdat zij vonden dat het geen meerwaarde had voor de eindgebruiker volgens beantwoording op een issue @ Github
Overigens weet ik niet zeker of het wel aan de auto heal ligt. Het zijn draadloze sensoren dus ik kan ermee aan de wandel. Als ik dichter in de buurt kom van Homey, dan beginnen mijn Flows ineens weer te gaan. Dat zou betekenen dat er wel iets van auto-heal op zit toch?
Bedankt voor het aanbod.Joolee schreef op maandag 11 juni 2018 @ 23:45:
[...]
(Knip)
Wat betreft het maken van flows, als je vragen hebt kun je altijd hier terecht. Het is vooral een denkwijze die je nodig hebt, heel ingewikkeld is het niet. Die omschakeling is voor techneuten/scripters/programmeurs waarschijnlijk eenvoudiger te maken dan voor de rest van de mensheid.
Ik heb een eenvoudige flow gemaakt die er voor zorgt dat bij windkracht 4 mijn zonneschermen weer omhoog gaan. Zowel bij omhoog, stil en omlaag komt bij wk 4 de opdracht. Daarnaast krijg ik elke 15 minuten een pushmelding op mijn mobiel.
Dat laatste is natuurlijk super onhandig. Als de schermen omhoog zijn hoef ik geen melding. Het lijkt mij lastig te creëren, want als ik mijn schermen eerst helemaal laat zakken en vervolgens een klein stukje omhoog, dan ziet Homey niet dat de schermen bijna helemaal neer zijn.
Het mooiste zou zijn als de schermen bij windkracht 4 helemaal niet kúnnen zakken.
Tips zijn welkom.
Kun je geen deursensor gebruiken om de sensor dicht te detecteren?Geurt-kun schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:12:
[...]
Bedankt voor het aanbod.
Ik heb een eenvoudige flow gemaakt die er voor zorgt dat bij windkracht 4 mijn zonneschermen weer omhoog gaan. Zowel bij omhoog, stil en omlaag komt bij wk 4 de opdracht. Daarnaast krijg ik elke 15 minuten een pushmelding op mijn mobiel.
Dat laatste is natuurlijk super onhandig. Als de schermen omhoog zijn hoef ik geen melding. Het lijkt mij lastig te creëren, want als ik mijn schermen eerst helemaal laat zakken en vervolgens een klein stukje omhoog, dan ziet Homey niet dat de schermen bijna helemaal neer zijn.
Het mooiste zou zijn als de schermen bij windkracht 4 helemaal niet kúnnen zakken.
Tips zijn welkom.
Ik heb de RM3 mini nu ook maar besteld. Dank voor het delen van je positieve ervaring.Lennnn schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 16:28:
[...]
Ik heb de RM3 Mini binnen.
App geinstalleerd en mijn beamer commands pakt hij meteen over (gelukkig maar, met mijn TV kreeg ik het niet voor elkaar).
De leerfunctie van de Homeyapp ook getest, lijkt ook te werken. Deze geprogrammeerde IR signalen kun je vervolgens in flows gebruiken. Dat moet ik nog verder testen.
Wat jammer is, is dat ik mijn NUC nog altijd niet aan de praat heb gekregen met een remote. Dit moet ik dus eerst nog werkend krijgen, voordat ik het op de RM3 kan programmeren. Alleen geen idee hoe.
Volgens mij kan dit niet. Wat je wel kunt doen is een export naar excel. Waarde verwijderen en een grafiek plotten in excel. Je kunt echter niet 1 waarde uit de tabel verwijderen, dus voor permanent inzicht heeft dit geen toegevoegde waarde.Tallguy schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:49:
Ik weet niet of dit al eens is gevraagd (kan het iig niet vinden), maar is het mogelijk om een meetpunt van de Insights te verwijderen? Dus niet de complete logging van een device, maar een specifieke meting. Ik zie nl dat een Neo Coolcam Smart plug een 'oeps' momentje heeft gehad met een waarde van -21.390.811,41kW. Dat vernaggelt nu mijn insight rapport/grafiek.
Ik denk dat het vooral afhangt van je totale netwerk. Als je enkel in de buurt van Homey wat KaKu-schakelaars zet, zal het vast prima werken. Als je je hele huis wil volhangen met Zigbee-sensoren, is elke schakelaar een extra router voor je mesh-netwerk. Met die overweging heb ik schakelaars van Osram gekozen (vond ik qua design iets prettiger passen in huis dan die van INNR).
Is een sensor die „hoogste stand“ detecteert niet zinvoller? In alle andere gevallen mag bij teveel wind of regen een „omhoog“ opdracht gemaakt worden en een pushmelding verzonden.2be schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:28:
[...]
Kun je geen deursensor gebruiken om de sensor dicht te detecteren?
Hier kan ik wel wat hulp bij gebruiken.
Eerst maar eens wat waterdichte sensors bestellen.
Dicht, hoogste stand. What's in a name.Geurt-kun schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 18:39:
[...]
Is een sensor die „hoogste stand“ detecteert niet zinvoller? In alle andere gevallen mag bij teveel wind of regen een „omhoog“ opdracht gemaakt worden en een pushmelding verzonden.
Waterdichte deursensoren ken ik zo niet direct, maar zullen er best zijn voor een hoger bedrag.
Vraag is of de sensor 100% waterdicht moet zijn. bij regen gaat het scherm dicht dus als de sensor dan in de behuizing kan vallen dan zit hij droog. als je hem dan een beetje slim plakt, zodat hij bij de eerste druppels wat beschermd zit moet het best lukken. En anders wat tape om de randen van de sensor heen. Er zijn genoeg mensen die een bewegingssensor van NEO buiten onder een afdakje hebben hangen met een stukje tape voor de vochtigheidsgraad.
In je flow neem je gewoon op: Als regen (flow 1) en als wind (flow 2) EN Deursensor niet dicht DAN Zonnescherm dicht en Push bericht.
De Sensative Strip is spat waterdicht:Geurt-kun schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 18:39:
[...]
Is een sensor die „hoogste stand“ detecteert niet zinvoller? In alle andere gevallen mag bij teveel wind of regen een „omhoog“ opdracht gemaakt worden en een pushmelding verzonden.
https://www.domotica-blog.nl/post/review-sensative-strip
Ik heb een aantal flows waarin ik dit werkend heb alleen ben ik vergeten hoe ik zelf die logic tag aanmaak.
Ik wil niet moeilijk doen, maar strikt genomen klopt dat verhaal niet helemaal. Er is zigbee en zigbeemillerman_sf schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 18:05:
Naast de betrouwbaarheid is een van de belangrijkste voordelen van Zigbee of Z-wave boven KaKu dat ze een ontvangstmelding geven. KaKu is gewoon strooien met signaal en hopen dat er wat gebeurt, net zoals met IR.
Ik denk dat het vooral afhangt van je totale netwerk. Als je enkel in de buurt van Homey wat KaKu-schakelaars zet, zal het vast prima werken. Als je je hele huis wil volhangen met Zigbee-sensoren, is elke schakelaar een extra router voor je mesh-netwerk. Met die overweging heb ik schakelaars van Osram gekozen (vond ik qua design iets prettiger passen in huis dan die van INNR).
Je hebt Home Automation en Light Link (zoals bij HUE). Dat wordt wel beter gecombineerd in Zigbee 3.0
Echter de Lampen zoals die van INNR, HUE, IKEA etc geven zelf helemaal geen status terug. Die moet je concreet opvragen (pollen). Bij de plugs kan dat verschillen per merk.
Nu wordt het tijd voor wat ingewikkelder flows om met buienradar (omhoog) weather undergrond en/of open weather app de bediening te automatiseren.
Idee is om screens binnen bepaalde tijd periode (oostkant ochtend, westkant middag) en bij zonneschijn automatisch naar beneden te laten gaan en bij dreigende regen/geen zon/harde wind omhoog. Weather Underground heeft een UV index, open weather map heeft ook veel variabelen maar ik worstel erg met de juist flow. Ik ben vast niet de eerste die dit wil maar op athom forum kan ik niet zo snel een voorbeeld flow vinden. Hebben jullie tips waar ik kan gaan zoeken?
EDit, bij nader inzien is het wellicht geen verkeerd idee om een lichtsensor te installeren die prima real-time aan kan geven of de zon schijnt. Ik wil er wel één op stroom hebben en het liefst buiten zodat die rechtstreek zon opvangt. Ik kan via loze leiding stroom naar zuidkant woning leggen en daar usb voeding maken. Welke Z-wave sensor is hiervoor het meest geschikt? Een sensor die via PoE direct aan LAN kabel zou kunnen hangen zou helemaal ideaal zijn maar die heb ik nog niet kunnen vinden...
[ Voor 24% gewijzigd door vandermark op 16-06-2018 17:09 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Batterij vervangen?Count_B schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 21:25:
Mijn Fibaro motion sensor is ineens gestopt met werken. Als ik 3x op de knop druk gebeurd er niks en ook zie ik het oog niet meer oplichten als ik deze oppak of ervoor ga staan. Als ik in Homey kijk zie ik wel dat de tamper alarm staat te knipperen en ook gaat deze niet meer uit. Ik heb de batterij er al uitgehaald helaas zonder resultaat. Nog meer dingen die ik kan doen?
Yup in eerste instantie wel maar die was blijkbaar ook al leeg

Vage is wel dat er op mijn homey werd weergegeven dat mijn sensor nog 77% vol was.
Homey registreert volgens mij niet de absolute waarde maar telt gewoon vanaf 100% af zodra je hem toevoegt. Ook al is de batterij al op 20%.Count_B schreef op zondag 17 juni 2018 @ 13:10:
[...]
Yup in eerste instantie wel maar die was blijkbaar ook al leeg![]()
Vage is wel dat er op mijn homey werd weergegeven dat mijn sensor nog 77% vol was.
Tijdje terug heb ik laten weten dat ik een klacht ingediend had bij de reclame code commissie. Ik kan inmiddels laten weten dat na meerdere malen contact, beantwoording vanuit Athom aan de commissie er is besloten door de commissie om deze zaak te behandelen in een hoorzitting op donderdag 5-7-2018 (daarna dus meer informatie).lubbertkramer schreef op zondag 20 mei 2018 @ 10:52:
Dan is het juist mooi dat ik een klacht ingediend heb bij de reclame code commissie vanwege misleidende teksten op de website, daar gaan ze wel voor de alleskunner en dus voor de Porsche i.p.v. voor de Opel Corsa.
Athom heeft mij persoonlijk en via de beantwoording aan de commissie aangeboden om Homey's terug te kopen (retourneren) tegen de aanschafsprijs van gebruikers die zich benadeeld voelen door de recente veranderingen / wijzigingen ten aanzien van de gemaakte beloftes / unique selling points die bij de verkoop aanwezig waren en die zij nu zonder onderzoek (of enquete) uitzetten / niet nakomen. Persoonlijk blijf ik erbij dat ze juiste informatie moeten gaan aanleveren i.p.v. mij proberen over te halen mijn super Homey te laten terugkopen door Athom. Ze moetengewoon de website aanpassen zoals bijvoorbeeld de pagina muziek waarvan ze aangegeven hebben dat dit verwijderd gaat worden, verkoop het dan ook niet meer actief.
Hmm, mixed feelings.lubbertkramer schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:09:
[...]
Tijdje terug heb ik laten weten dat ik een klacht ingediend had bij de reclame code commissie. Ik kan inmiddels laten weten dat na meerdere malen contact, beantwoording vanuit Athom aan de commissie er is besloten door de commissie om deze zaak te behandelen in een hoorzitting op donderdag 5-7-2018 (daarna dus meer informatie).
Athom heeft mij persoonlijk en via de beantwoording aan de commissie aangeboden om Homey's terug te kopen (retourneren) tegen de aanschafsprijs van gebruikers die zich benadeeld voelen door de recente veranderingen / wijzigingen ten aanzien van de gemaakte beloftes / unique selling points die bij de verkoop aanwezig waren en die zij nu zonder onderzoek (of enquete) uitzetten / niet nakomen. Persoonlijk blijf ik erbij dat ze juiste informatie moeten gaan aanleveren i.p.v. mij proberen over te halen mijn super Homey te laten terugkopen door Athom. Ze moetengewoon de website aanpassen zoals bijvoorbeeld de pagina muziek waarvan ze aangegeven hebben dat dit verwijderd gaat worden, verkoop het dan ook niet meer actief.
Dat ze nu nog dingen op de website hebben staan waarvan ze hebben aangegeven dat deze verwijderd gaan worden ben ik 100% met je eens dat dat niet kan (of haal het weg, of zet duidelijk erbij dat het weg gaat).
V.w.b. jou eigen situatie en dat Athom ze wil terugkopen ben ik het niet met je eens. Toen jij je Homeys kocht was nog niet bekend dat bepaalde features weg zouden gaan. Toentertijd heb jij het product dus niet gekocht op basis van "valse" reclame. Daarnaast zijn er volgens mij ook features geweest waar toentertijd duidelijk bij stond "Dit komt in een later stadium". Bij zo'n dingen kun je je IMO dus ook niet beroepen op "maar er is reclame mee gemaakt". Want of de feature was er op het moment van aanschaf wel, of de feature was er toentertijd niet en dat is duidelijk gecommuniceerd.
Daarnaast is het verwijderen van features (helaas) iets wat nu eenmaal gebeurd. Een TV die je 5 jaar terug kocht op basis van "werkt met Netflix" zal op een gegeven moment ook niet meer onderhouden worden waarna na verloop van tijd bepaalde apps (zoals Netflix) niet meer werken. Maar dat betekend niet dat je op het moment van aanschaf misleidt bent.
TL;DR:
Moet Athom de website aanpassen? Ja, absoluut.
Heb je als koper van een paar maanden terug voordat de 2.0 roadmap bekend werd recht op een vergoeding/heb je een zaak: IMO niet.
Ik stel ook nergens dat ik vind dat ik recht heb op een vergoeding, Athom heeft dit bij de commissie aangeboden als oplossingRobertMe schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:24:
[...]
Hmm, mixed feelings.
Dat ze nu nog dingen op de website hebben staan waarvan ze hebben aangegeven dat deze verwijderd gaan worden ben ik 100% met je eens dat dat niet kan (of haal het weg, of zet duidelijk erbij dat het weg gaat).
V.w.b. jou eigen situatie en dat Athom ze wil terugkopen ben ik het niet met je eens. Toen jij je Homeys kocht was nog niet bekend dat bepaalde features weg zouden gaan. Toentertijd heb jij het product dus niet gekocht op basis van "valse" reclame. Daarnaast zijn er volgens mij ook features geweest waar toentertijd duidelijk bij stond "Dit komt in een later stadium". Bij zo'n dingen kun je je IMO dus ook niet beroepen op "maar er is reclame mee gemaakt". Want of de feature was er op het moment van aanschaf wel, of de feature was er toentertijd niet en dat is duidelijk gecommuniceerd.
Daarnaast is het verwijderen van features (helaas) iets wat nu eenmaal gebeurd. Een TV die je 5 jaar terug kocht op basis van "werkt met Netflix" zal op een gegeven moment ook niet meer onderhouden worden waarna na verloop van tijd bepaalde apps (zoals Netflix) niet meer werken. Maar dat betekend niet dat je op het moment van aanschaf misleidt bent.
TL;DR:
Moet Athom de website aanpassen? Ja, absoluut.
Heb je als koper van een paar maanden terug voordat de 2.0 roadmap bekend werd recht op een vergoeding/heb je een zaak: IMO niet.
Het is niet alleen de muziekpagina maar ook andere zaken bijvoorbeeld het stopzetten van bluetooth audio omdat wij dit als gebruikers niet nodig zouden hebben volgens Athom, ik werk dat voorbeeld daarom hieronder ook uit. Zijn gewoon jaar lang aan het lijntje gehouden en vervolgens zeggen ze nee ondanks dat we de beloftes laten staan op de muziekpagina gaan wij dat niet realiseren.
in de blog van 21 april 2017 waarin ze muziek lanceerden lieten ze nog duidelijk weten naast onderstaande updates:Homey Muziek laat je gemixte afspeellijsten maken met tracks van verschillende stream diensten, en speelt je favoriete muziek naar speakers die je nu al hebt.
In de forum updates / blog van jaar terug is dit meerdere malen beloofd, toch draaien ze dit de nek om in dit verborgen Trello antwoord zonder verdere communicatie en kan ik dus Homey niet verbinden met alle speakers die ik nu al hebBluetooth Speakers
In one of the upcoming updates, we will add support for Bluetooth speakers as well.
jan 2017:
maart 2017The next things we're going to work on are a major upgrade to Insights, Flow 'else' cards and then Dashboards and Bluetooth speakers. In the meantime you'll also see more integrations like Facebook Messenger, but for other platforms. Also the 433 MHz and Infrared parsing are getting a lot of attention this and next month. Please sit tight!
april 2017What's next on our roadmap?
In no particular order, this what we'll be working on next:
Insights v2 + Insights Reports
Bluetooth Audio speaker support
Smartphone App improvements
Google Assistant integration
Dashboards
Apps, apps and more apps
Enjoy your weekends!
juni 2017For the updates after v1.3, we're currently spending most of our time working on ZigBee, Bluetooth Audio, the new Apps SDK, Dashboards, Insights Reports, the Homey Smartphone App and of course all of our Homey Apps.
augustus 2017We have a lot work ahead to make all of this happen. In the meantime we're aware that we mustn't forget features such as Bluetooth Audio. So it's going to be a short summer holiday!
september 2017In the meantime we'll be working on the new Homey Smartphone App, Bluetooth Audio, Spotify Connect and the new developer portal.
oktober 2017Homey v1.6
Homey v1.6 will feature Bluetooth Audio and many Music improvements.
vervolgens besluiten ze in een trello antwoord in mei dat ik bluetooth audio niet nodig hebBluetooth Audio
We have resumed working on Bluetooth Audio, as well as many stability improvements for Homey Music. Homey v1.6 will include these enhancements.
Bluetooth Low Energy is currently available in the Apps SDK in an experimental phase. We have no plans for generic Bluetooth (2.0), as practically no smart home devices use it. Bluetooth Audio has been cancelled since our decision to drop stream service support in Homey (see the 'Our take on speech & music' blogpost).
Dat inderdaad, jaar lang voor bijvoorbeeld bluetooth audio dat aan het lijntje gehouden wat hardwarematig gewoon kan (en helaas niet met een app opgelost kan worden als Athom het niet vrijgeeft). Idem voor informatie over 2.0 dat de webui gaat verdwijnen, staat verborgen in blogs/trello antwoorden maar nergens openbaar duidelijk op de website of in ed FAQ.Corvo schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:30:
@RobertMe Ik vind "een paar maanden terug voordat de 2.0 roadmap bekend werd" en "TV die je 5 jaar terug kocht op" nogal een groot verschil qua tijdseenheid, Jaren later... okay, dan kun je wellicht zeggen dat het niet meer van toepassing is. Maar al na enkele maanden tot de wellicht teleurstellende conclusie komen dat het er niet meer van zal komen, da's toch erg zuur, hoor.
Soortgelijke klacht ook gedaan over het limiet van apps, op de apps pagina of in de FAQ staat nergens dat Homey trager kan worden vanaf 15 apps en dan ook actief gaat waarschuwen. Dit is later toegevoegd in een update na aankoop zonder verder dit ergens te verklaren. Ondertussen blijft de apps pagina verkopen:
Ontketen Homey's kracht door Apps te installeren op Homey.
Apps breiden Homey uit door het toevoegen van Flow kaarten, Spraak interfaces, ondersteuning voor Apparaten en je favoriete Muziek diensten.
[ Voor 12% gewijzigd door lubbertkramer op 18-06-2018 13:39 ]
Maar een product kopen op basis van beloften van de fabrikant vind ik persoonlijk ook naïef. Ik koop een product op basis van wat het kan als ik het koop, niet op basis van beloften wat het nog meer gaat kunnen. Mogelijk dat bij vergelijkbare producten de beloften tot andere features uiteindelijk de doorslag geven in mijn keuze tussen twee merken/modellen.lubbertkramer schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:35:
Dat inderdaad, jaar lang voor bijvoorbeeld bluetooth audio dat aan het lijntje gehouden wat hardwarematig gewoon kan (en helaas niet met een app opgelost kan worden als Athom het niet vrijgeeft).
Dat jij je originele Homey hebt gekocht via Kickstarter is dan wel een andere situatie (want er is nog niks), maar tegelijkertijd weet je ook dat je dan meer risico loopt en de kans dus groter is dat het uiteindelijke product afwijkt van wat je origineel ondersteund (en dus niet gekocht) hebt via Kickstarter.
Daarnaast ben ik in het specifieke geval van Bluetooth audio ook wel benieuwd wat daarbij dan je verwachting is? Want zoals intussen duidelijk mogen zijn is het voor Athom überhaupt moeilijk (tot onmogelijk) om aan muziek te komen (Spotify werkt bv niet mee om het native te laten werken op een Homey). Meer dan een soundboard met geluidjes die je zelf op de Homey zet kom je waarschijnlijk dus niet (en mogelijk om de ingebouwde speaker van spraak over een externe speaker te laten gaan).
100% mee eens dat dat nu op de website hoort te staan, want dit gaat gewoon veranderen en is intussen al geruime tijd bekend. Nu nog ermee adverteren kan dus ook niet.Idem voor informatie over 2.0 dat de webui gaat verdwijnen, staat verborgen in blogs/trello antwoorden maar nergens openbaar duidelijk op de website of in ed FAQ.
Twijfelachtig. Als je een PC koopt staat daar ook niet bij dat deze langzamer wordt als je veel programma's tegelijk opstart. Van de andere kant heb je wel gelijk dat een Homey wellicht te underpowered is om goed voor de dag te komen. Dus als je de dingen ermee wilt doen die Athom beloofd (muziek, rolluiken aansturen op basis van weer, ...) is de kans wel weer groot dat je tegen de hardware limitaties aanloopt en dus moet Athom er niet op die manier mee adverteren/hadden ze een degelijker product moeten leveren.Soortgelijke klacht ook gedaan over het limiet van apps, op de apps pagina of in de FAQ staat nergens dat Homey trager kan worden vanaf 15 apps en dan ook actief gaat waarschuwen. Dit is later toegevoegd in een update na aankoop zonder verder dit ergens te verklaren. Ondertussen blijft de apps pagina verkopen:
M.b.t. de melding zelf: of die er nu wel of niet is maakt verder niet uit. Het is geen harde beperking. Als Athom op een later moment een harde limiet deed zetten op 15 en je niet meer apps tegelijk kunt starten/installeren heb je een punt. Nu is het alleen een waarschuwing dat het mogelijk negatieve gevolgen heeft. Maar die negatieve gevolgen waren er ook al zonder melding, alleen wordt je nu erop gewezen.
Ik schrok een beetje van deze post/was hier niet op de hoogte van. Dit is nogal een stap. Ik bedoel hier kun je Athom echt mee kapot maken. Zeker als dit in de publiciteit komt.lubbertkramer schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:09:
[...]
Tijdje terug heb ik laten weten dat ik een klacht ingediend had bij de reclame code commissie. Ik kan inmiddels laten weten dat na meerdere malen contact, beantwoording vanuit Athom aan de commissie er is besloten door de commissie om deze zaak te behandelen in een hoorzitting op donderdag 5-7-2018 (daarna dus meer informatie).
Ik ga altijd uit van goede intenties maar wat probeer je precies te bereiken?
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Ik ken natuurlijk alle details van de interactie tussen lubbert en Athom niet, maar kan mij deze stap wel voorstellen als Athom na x tijd toch de site niet aanpast. Uiteindelijk lijkt Athom nog steeds niet te kunnen / willen communiceren op een manier waarop de Community hierbij weer vertrouwen krijgt en houdt in het product en de ondersteuning hiervan.HeroS schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:26:
[...]
Ik schrok een beetje van deze post/was hier niet op de hoogte van. Dit is nogal een stap. Ik bedoel hier kun je Athom echt mee kapot maken. Zeker als dit in de publiciteit komt.
Zeker de laatste maanden valt mij op dat de communicatie steeds minimaler wordt, er bijvoorbeeld niet meer door Athom gereageerd wordt op geruchten of andere opmerkingen hier of in hun eigen forum, waar ze dat voorheen wel deden. Ik zeg hierbij niet dat Athom op alle locaties moet monitoren, maar als je community zo weinig informatie krijgt, dan gaat het rommelen. Doe je als Athom daar niets tegen (ofwel, geruchten meteen de wereld uithelpen), dan wordt het gemopper alleen maar groter. Onrust kan je alleen wegnemen door gewoon open en duidelijk te communiceren. Ik vind het op zich prima dat ze vol inzetten op 2.0, ik snap ook dat ze qua development capaciteit issues hebben etc. Als ze vanaf het begin duidelijk geweest zouden zijn over bluetooth (om het voorbeeld van lubbert aan te halen) dan had ik me er ook niet druk over gemaakt. Waar het voor mij knijpt is dat er al vanaf het begin allerlei beloften zijn gemaakt, waar we nog steeds op zitten te wachten, zonder dat daar nu duidelijke communicatie over plaatsvind. 2.0 is behalve dan de beta app op android die al maanden hetzelfde is, voor mij zo'n zelfde belofte, omdat het allemaal vaag en onduidelijk blijft, en er nu ook geen updates meer komen over de voortgang.
Dit is wat mij betreft in ieder geval de reden dat ik al weer aan het rondkijken ben naar een vervanger van Athom op de langere termijn, ondanks dat ik het product zelf een prima concept vind. Deze zelfde reden had ik ook om van Zipato over te stappen naar Athom overigens. Ook daar werd de developmentcycle steeds meer verstopt voor de eindgebruikers, beloftes die niet zijn nagekomen of gewoon complete radiostilte op sommige momenten.
Het 'gimmick gehalte' is leuk, met (oa) de PostNL en Buienradar integratie, maar meer dan dat zie ik Homey op korte termijn niet doen, en dat is zeer zeker niet hoe ze Homey in de markt proberen te zetten. Kortom; voor mij persoonlijk had 'ie na één á anderhalve week ook afgedaan als primaire (en enige) domotica controller en ben ik naar HASS aan het verhuizen. En dat is nou precies wat 'ie zegt te kunnen; je enige domoticacontroller zijn.
Bluetooth audio is een van de voorbeelden, maar zoals ook al aangegeven bijvoorbeeld het limiet op 15 apps en dan kan Homey langzamer worden. Is later in een update toegevoegd maar nergens terug te vinden op de website, dit zijn fundamentele veranderingen die ze "stiekem" doorvoeren maar niet open over willen communiceren en liever willen bedekken. Het gaat mij niet om een voorbeeld of en punt maar het is een opstapeling van vele beloftes en mooie woorden maar uiteindelijk maken ze niets waar. Zo zijn er tal van voorbeelden, zie ons gesprek paar berichten terug waarin je vroeg van Lubbert kom er maar eens in over de laatste blog. Daarin spraken ze weer over backup met andere voorwaarden terwijl ze hier ruim een jaar terug al aan werkten volgens de forum updates.RobertMe schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:25:
[...]
Maar een product kopen op basis van beloften van de fabrikant vind ik persoonlijk ook naïef. Ik koop een product op basis van wat het kan als ik het koop, niet op basis van beloften wat het nog meer gaat kunnen. Mogelijk dat bij vergelijkbare producten de beloften tot andere features uiteindelijk de doorslag geven in mijn keuze tussen twee merken/modellen.
Dat jij je originele Homey hebt gekocht via Kickstarter is dan wel een andere situatie (want er is nog niks), maar tegelijkertijd weet je ook dat je dan meer risico loopt en de kans dus groter is dat het uiteindelijke product afwijkt van wat je origineel ondersteund (en dus niet gekocht) hebt via Kickstarter.
Ik begrijp dat zaken en visies veranderen, maar wat Athom doet is dat verstoppen op een trello bord of in een blog maar de hoofdwebsite rept nergens over zaken dat je niet alle speakers meer kunt verbinden, dat muziek uitgaat, dat de web ui gaat verdwijnen, dat er een limiet is van 15 laten we zeggen 25 apps wanneer het probleem echt serieus is en zo is er nog veel meer.
Als community zijnde hebben we allemaal op slack, forum etc om antwoorden gevraagd, waar we vervolgens nietszeggende antwoorden op Trello voor terug kregen.
Ik geloof niets van het feit dat Spotify Athom niet als connected device / bluetooth connected wil laten functioneren, waar Spotify moeite mee had was het maken van eigen afspeellijsten wat ook meer dan logisch is aangezien dat een functionaliteit van Spotify is, Spotify heeft alleen belang dat zijn dienst op zoveel mogelijk apparaten afgespeeld kan worden en niet dat iemand daar nog een dienst overheen gaat bouwen. De spotify connected app werkt momenteel prima en zou nog mooier werken als ik kon zeggen "Homey speel af op de JBL speaker buiten" want dit kan een Alexa/GH/Computer/HASS toch ookRobertMe schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:25:
Daarnaast ben ik in het specifieke geval van Bluetooth audio ook wel benieuwd wat daarbij dan je verwachting is? Want zoals intussen duidelijk mogen zijn is het voor Athom überhaupt moeilijk (tot onmogelijk) om aan muziek te komen (Spotify werkt bv niet mee om het native te laten werken op een Homey). Meer dan een soundboard met geluidjes die je zelf op de Homey zet kom je waarschijnlijk dus niet (en mogelijk om de ingebouwde speaker van spraak over een externe speaker te laten gaan).
Grootste fout vind ik gewoon dat Athom vind dat wij dat niet nodig hebben, idem met de webui maar er nooit een onderzoek / enquete is gedaan wat de gebruikers van Homey daadwerkelijk willen. Je kunt niet iets verwijderen uit de visie van een individu en verwachten dat de betalende klant als een mak schaap volgt. Ik vergelijk het met mijn PS4 waar ineens online gamen uitgezet zou worden, of de functionaliteit om met meerdere spelers te kunnen spelen omdat Sony vind dat ik dat niet nodig heb. Dan zouden de kopers ook gaan klagen
open communicatie en eerlijkheid i.p.v. mooie verkooppraatjes. We hebben het recentelijk gezien bij het hardware.info interview waar de nieuwe beta inclusief design in mei beschikbaar zou komen waar het nu maanden uitstel heeft gekregen en afhankelijkheid 2.0 terwijl de gehele app al gebouwd is op de API en gewoon werkt. Het is gewoon omdat het niet af is en ze dit verbloemen met excuses. In dec 2017 zag het er al "awesome" uit volgens de forum updates en was het klaar voor de beta als update in januari 2018 (voorbeeld wat hier al vaak voorbij gekomen is). Ik ben van mening dat Athom momenteel maar wat doet waar ze zelf zin in hebben en ook voor mij gaat bepalen hoe ik Homey moet en kan gebruiken en dat is niet hoe Homey in de markt staat / verkocht is.HeroS schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:26:
[...]
Ik schrok een beetje van deze post/was hier niet op de hoogte van. Dit is nogal een stap. Ik bedoel hier kun je Athom echt mee kapot maken. Zeker als dit in de publiciteit komt.
Dat ze bv spraak overlaten aan Google/Amazon vind ik een begrijpelijke stap, daar kun je niet tegen op vechten maar alle andere besluiten, uitstel en beloftes moet anders.
Vele zijn al voorgegaan inderdaad, @DennusB is zelfs een mooie blog aan het bijhouden over de migratie van Homey naar HASS en ik ben hier een soortgelijke beweging aan het makenTassadar32 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:42:
@lubbertkramer Ik ben ondanks alles toch wel een beetje klaar met Homey (en de beloften van Athom). HASS is functionaliteit aan het overnemen en ik verwacht dat binnen een weekje mijn Homey overtallig is. Ik denk dat ik dan toch contact met Athom ga opnemen om mijn Homey terug te laten kopen. Heb een jaar lang met zeer wisselende resultaten het gevoel gehad beta-tester te zijn en home automation moet gewoon stabiel zijn.
De communicatie is niet alleen minder naast alle mooie praatjes maar kijk eens hoe dood Slack/Forum geworden is en hoezeer grote apps nog ondersteund worden op dit moment door de ontwikkelaars, sommige ontwikkelaars zijn al tijden niet op het forum geweest of actief meer met verdere ontwikkelingen waaronder een aantal grote apps/projecten. De community keert in grotere vorm de rug naar Athom door de gang van zaken en het blijven maken van beloftes maar zoals in het voorbeeld hierboven van bluetooth audio zo gaat het met alles..... rewrite op rewrite en uiteindelijk nog geen oplossing of verbeteringdjbarney schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:52:
[...]
Ik ken natuurlijk alle details van de interactie tussen lubbert en Athom niet, maar kan mij deze stap wel voorstellen als Athom na x tijd toch de site niet aanpast. Uiteindelijk lijkt Athom nog steeds niet te kunnen / willen communiceren op een manier waarop de Community hierbij weer vertrouwen krijgt en houdt in het product en de ondersteuning hiervan.
Zeker de laatste maanden valt mij op dat de communicatie steeds minimaler wordt, er bijvoorbeeld niet meer door Athom gereageerd wordt op geruchten of andere opmerkingen hier of in hun eigen forum, waar ze dat voorheen wel deden. Ik zeg hierbij niet dat Athom op alle locaties moet monitoren, maar als je community zo weinig informatie krijgt, dan gaat het rommelen. Doe je als Athom daar niets tegen (ofwel, geruchten meteen de wereld uithelpen), dan wordt het gemopper alleen maar groter. Onrust kan je alleen wegnemen door gewoon open en duidelijk te communiceren. Ik vind het op zich prima dat ze vol inzetten op 2.0, ik snap ook dat ze qua development capaciteit issues hebben etc. Als ze vanaf het begin duidelijk geweest zouden zijn over bluetooth (om het voorbeeld van lubbert aan te halen) dan had ik me er ook niet druk over gemaakt. Waar het voor mij knijpt is dat er al vanaf het begin allerlei beloften zijn gemaakt, waar we nog steeds op zitten te wachten, zonder dat daar nu duidelijke communicatie over plaatsvind. 2.0 is behalve dan de beta app op android die al maanden hetzelfde is, voor mij zo'n zelfde belofte, omdat het allemaal vaag en onduidelijk blijft, en er nu ook geen updates meer komen over de voortgang.
Dit is wat mij betreft in ieder geval de reden dat ik al weer aan het rondkijken ben naar een vervanger van Athom op de langere termijn, ondanks dat ik het product zelf een prima concept vind. Deze zelfde reden had ik ook om van Zipato over te stappen naar Athom overigens. Ook daar werd de developmentcycle steeds meer verstopt voor de eindgebruikers, beloftes die niet zijn nagekomen of gewoon complete radiostilte op sommige momenten.
Na meerdere rewrites (z-wave al de vierde) ontbreken nog steeds basisfunctionaliteiten en is er geen zicht op dat dit beschikbaar gaat komen gezien alleen een :soon: @ TrelloThe_Admin schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:09:
Interessant, ik moet zeggen dat ik toch een groot deel van kritiek wel herken ten aanzien van 'wat Athom belooft / zegt te kunnen' en 'wat Homey in de praktijk écht (goed) kan'. Ze zetten zichzelf in de markt als een soort premium device tov een HASS of Domoticz knutselwerkje, maar de uiteindelijke kwaliteit ligt in een aantal gevallen een stuk lager. En dan bedoel ik daadwerkelijke basisfunctionaliteit zoals een goede Zigbee en Z-Wave integratie. Vervolgens wordt je voor een hoop functionaliteit doorverwezen naar (3rd party) apps, maar zit daar qua correcte werking van het geheel weer een vrij strakke limiet op.
Haha dat gimmick gehalte is een tijde terug in een update ook bij HASS gekomen voor bv Postnl in 0.69The_Admin schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:09:
Het 'gimmick gehalte' is leuk, met (oa) de PostNL en Buienradar integratie, maar meer dan dat zie ik Homey op korte termijn niet doen, en dat is zeer zeker niet hoe ze Homey in de markt proberen te zetten. Kortom; voor mij persoonlijk had 'ie na één á anderhalve week ook afgedaan als primaire (en enige) domotica controller en ben ik naar HASS aan het verhuizen. En dat is nou precies wat 'ie zegt te kunnen; je enige domoticacontroller zijn.
Met NodeRed zou e.e.a. goed te doen moeten zijn, maar hoe makkelijk is de setup van een HASS met Zigbee/Zwave modules en NodeRed? En is het programmeren van logica en toevoegen van apps/devices daarna echt even snel/makkelijk te doen als bij Homey? Ik zit er niet erg op te wachten om veel avondjes te moeten programmeren voor wat simpele flows namelijk.
(Als dit off-topic hier is, laat het me weten, dan kopieer ik de vraag naar het HASS topic.)
Dat zijn nu juist van die puntjes dat ik niet begrijp van Athom. Dit is toch een basis functie die je zou mogen verwachten dat werkt. Net zoals een tijdstempel als bijvoorbeeld een deurbel wordt ingedrukt. Standaard staat daar al maanden 13.37RobertMe schreef op zondag 17 juni 2018 @ 21:25:
@Count_B @Greetoz als ik het mij goed herinner is de batterij rapportage van Fibaro extreem belabberd. Daar kun je dus niet van op aan.
Zo had ik een tijd terug ook dat de batterij van de Fibaro motion sensor ineens leeg was terwijl de Homey die nog als relatief hoog aangaf (IIRC ook meer als 50%)
Maar liever maken ze nieuwe apps voor zoals een Rituals geurkaars of Neato BotVac. Niet dat daar wat mis mee is maar zou zeggen. Doe deze dingen als de basis OK is
macOS 15.5
Voor zover ik weet is dit dus een fout aan de kant van de sensor, en dus iets wat Fibaro moet oplossen. En dit keer dus eens niet aan de kant van Athomerror33 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:21:
[...]
Dat zijn nu juist van die puntjes dat ik niet begrijp van Athom. Dit is toch een basis functie die je zou mogen verwachten dat werkt.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Nee hoor, de sensor geeft een correcte waarde af naar de controller.RobertMe schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:48:
[...]
Voor zover ik weet is dit dus een fout aan de kant van de sensor, en dus iets wat Fibaro moet oplossen. En dit keer dus eens niet aan de kant van Athom
Homey kan er dus niet mee om gaan, maar de Fibaro HC2 kan dat prima.
Dit topic is gesloten.