Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keverjeroen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-09 14:43
Gelukkig is er wel een API, waardoor iedereen zijn eigen interface kan bouwen. Ok, iedereen die een beetje kan programmeren.. ;) Homeyda.sh is daar al een voorbeeld van, maar swttt is nu ook bezig met Flowmey bezig, dat wordt een webbased interface om... tromroffel.... flows te maken/editen! Hij zoekt nog hulp, dus als er handige Harries zijn hier, neem vooral contact met hem op (via Slack).

Hier de Github van zijn project: https://github.com/swttt/flowmey

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
keverjeroen schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:05:
Gelukkig is er wel een API, waardoor iedereen zijn eigen interface kan bouwen. Ok, iedereen die een beetje kan programmeren.. ;) Homeyda.sh is daar al een voorbeeld van, maar swttt is nu ook bezig met Flowmey bezig, dat wordt een webbased interface om... tromroffel.... flows te maken/editen! Hij zoekt nog hulp, dus als er handige Harries zijn hier, neem vooral contact met hem op (via Slack).

Hier de Github van zijn project: https://github.com/swttt/flowmey
Had het hierboven ook benoemd inderdaad, waar ik alleen bang voor ben (en niet zozeer om het werk wat swttt doet) maar de ondersteuning erna. Ontwikkelingen lijken stil te liggen voor Homeyda.sh, laatste commit 2 maanden terug -> https://github.com/swttt/HomeyDash / https://www.patreon.com/homeydash Daarnaast weet ik dat swttt zelf vooral op HASS zit en laatst zijn Homey speciaal moest uitpakken uit de doos om met de HASS app te starten :9 De HASS app is nu ook door anderen opgepakt na de eerste opzet van swttt, en dat blijft natuurlijk wel het grootste risico van community ontwikkelingen, de support (niet dat Athom het beter doet maar goed O-) )

Wat dat betreft mag swttt wel een lintje krijgen voor zijn werk als ontwikkelaar, homeykit, device groups, homeyda.sh, hass integratie en nu flowmey + zijn andere apps wat uiteindelijk in de core is gekomen

[ Voor 18% gewijzigd door lubbertkramer op 23-05-2018 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keverjeroen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-09 14:43
lubbertkramer schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:12:
[...]

Had het hierboven ook benoemd inderdaad, waar ik alleen bang voor ben (en niet zozeer om het werk wat swttt doet) maar de ondersteuning erna. Ontwikkelingen lijken stil te liggen, laatste commit 2 maanden terug -> https://github.com/swttt/HomeyDash / https://www.patreon.com/homeydash Daarnaast weet ik dat swttt zelf vooral op HASS zit en laatst zijn Homey speciaal moest uitpakken uit de doos om met de HASS app te starten :9 De HASS app is nu ook door anderen opgepakt na de eerste opzet van swttt, en dat blijft natuurlijk wel het grootste risico van community ontwikkelingen, de support (niet dat Athom het beter doet maar goed O-) )

Wat dat betreft mag swttt wel een lintje krijgen voor zijn werk als ontwikkelaar, homeykit, device groups, homeyda.sh, hass integratie en nu flowmey + zijn andere apps wat uiteindelijk in de core is gekomen
Ja klopt, dat is altijd een risico als een app door 1 persoon gemaakt wordt. Hoop echt dat hij wat hulp krijgt van anderen, zodat de community er achter wat groter is en de ontwikkeling en support hopelijk ook wat stabieler is.

Bij andere projecten zie je nog wel eens dat zo iemand uit de community door het bedrijf wordt benaderd om (betaald) zijn project samen verder te bouwen, waarna het gesupport wordt door het bedrijf zelf. Voorbeeld is bijvoorbeeld bij Airport CEO, waar iemand uit de community in zijn vrije tijd mooie concept-graphics maakte en in het forum poste. Hij werd al snel ingehuurd door de makers van Airport CEO en maakt nu alle graphics voor het spel.

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
keverjeroen schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:24:
[...]

Ja klopt, dat is altijd een risico als een app door 1 persoon gemaakt wordt. Hoop echt dat hij wat hulp krijgt van anderen, zodat de community er achter wat groter is en de ontwikkeling en support hopelijk ook wat stabieler is.

Bij andere projecten zie je nog wel eens dat zo iemand uit de community door het bedrijf wordt benaderd om (betaald) zijn project samen verder te bouwen, waarna het gesupport wordt door het bedrijf zelf. Voorbeeld is bijvoorbeeld bij Airport CEO, waar iemand uit de community in zijn vrije tijd mooie concept-graphics maakte en in het forum poste. Hij werd al snel ingehuurd door de makers van Airport CEO en maakt nu alle graphics voor het spel.
offtopic:
Hier ook een groot Airport CEO fan/speler (en geen simairport) O-)
maar ken het verhaal inderdaad. Helaas is dat tot op heden nog niet gebeurd met Athom / Community voor zover ik weet. Athom zou hier best meer gebruik van kunnen maken maar zoals de zigbee ontwikkelaars hier hebben laten weten staat Athom hier nogal negatief tegenover, die zouden maar wat graag helpen met het uitbouwen van de zigbee driver maar liepen tegen een muur bij Athom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:19
Voor degene die ook Homekit support gebruiken op Homey:

Ik ben dus zelf geswitcht nu van Homeykit naar Homekit van Sprut (https://apps.athom.com/app/com.sprut.homekit). Deze heeft een aantal voordelen tov de andere homekit plugin voor Homey: - Je bepaalt zelf welke devices in Homekit te zien zijn (Settings > Homekit) ipv dat gewoon alles erin gegooid wordt, - De plugin gebruikt iets minder geheugen en werkt in ieder geval bij mij stabieler. Had bij de Homekit voor Homey plugin constant last van dindgen die dan weer wel en niet functioneerden.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:17
Meer mensen issues met de Z-Wave Plus CO sensor van Fibaro? Ik heb 2 rooksensoren en een CO-sensor, de rooksensoren was als zodanig te koppelen en geen enkel probleem mee, worden goed herkend. Als ik de CO sensor koppel (via de Fibaro app en dan letterlijk kies voor 'CO sensor') dan koppelt hij wel maar is het daarna een Basic Z-Wave apparaat omdat hij geen app zegt te hebben die er iets mee kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 20:31

Sa1

tcviper schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:38:
Voor degene die ook Homekit support gebruiken op Homey:

Ik ben dus zelf geswitcht nu van Homeykit naar Homekit van Sprut (https://apps.athom.com/app/com.sprut.homekit). Deze heeft een aantal voordelen tov de andere homekit plugin voor Homey: - Je bepaalt zelf welke devices in Homekit te zien zijn (Settings > Homekit) ipv dat gewoon alles erin gegooid wordt, - De plugin gebruikt iets minder geheugen en werkt in ieder geval bij mij stabieler. Had bij de Homekit voor Homey plugin constant last van dindgen die dan weer wel en niet functioneerden.
wat is de paircode? want het plaatje waar het hoort te staan werkt niet.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:19
Sa1 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 14:47:
[...]

wat is de paircode? want het plaatje waar het hoort te staan werkt niet.....
Allemaal 666-66-666 :)

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 20:31

Sa1

HomeyKit was iets met een heleboel 2'en.. noujah.. het werk inderdaad!

Leuk om te zien dat hij nu ook de temp en luchtvochtigheid aangeeft... had ik nog niet eerder gezien.. weet ook niet of ik hier nog mee gespeeld had nu ik die sensoren geplaatst had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:46
The_Admin schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 14:21:
Meer mensen issues met de Z-Wave Plus CO sensor van Fibaro? Ik heb 2 rooksensoren en een CO-sensor, de rooksensoren was als zodanig te koppelen en geen enkel probleem mee, worden goed herkend. Als ik de CO sensor koppel (via de Fibaro app en dan letterlijk kies voor 'CO sensor') dan koppelt hij wel maar is het daarna een Basic Z-Wave apparaat omdat hij geen app zegt te hebben die er iets mee kan...
Geen problemen mee. Zie ook: https://www.domotica-blog.nl/post/review-fibaro-co-melder

Alleen je moet hem echt zeer dicht bij de Homey houden en soms 20x proberen.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
HeroS schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:51:
[...]

Geen problemen mee. Zie ook: https://www.domotica-blog.nl/post/review-fibaro-co-melder

Ja, die had ik ook gevonden. Kwestie van nog paar keer proberen dus :Y Ik ga hem gewoon weer even deleten en praktisch bovenop Homey leggen en weer laten paren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
HeroS schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:51:
[...]

Ik heb nog minstens 10x extra geprobeerd, en echt letterlijk op en tegen de Homey gehouden, maar hij blijft hem niet herkennen als CO melder... Maar even bij Athom melden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
The_Admin schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 09:31:
[...]

Ik heb nog minstens 10x extra geprobeerd, en echt letterlijk op en tegen de Homey gehouden, maar hij blijft hem niet herkennen als CO melder... Maar even bij Athom melden...
Kan zijn dat jouw CO melder net even een andere firmware heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
HeroS schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 09:37:
[...]

Kan zijn dat jouw CO melder net even een andere firmware heeft.
Jup, zoiets vermoed ik ook. Het is gewoon de Z-Wave Plus variant, maar echt met geen mogelijkheid lijkt hij hem te herkennen. Hij pairt prima, zie overdracht van data (classes e.d.) en dan aan het eind is het 'ik heb geen app die dit apparaat herkent, hij wordt als basic Z-Wave device toegevoegd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:21
Hier ook een CO melder die prima werkt. Ongeveer half jaar oud.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
@The_Admin Even een issue aanmaken op de github van de fibaro app, dan kan de nieuwe variant toegevoegd worden.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Tassadar32 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:06:
@The_Admin Even een issue aanmaken op de github van de fibaro app, dan kan de nieuwe variant toegevoegd worden.
Yes, heb een issue daar geopend! Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:37
Ik zoek iets om een IR signaal uit te kunnen sturen. Bijvoorbeeld vanuit wifi, Z-wave, of Zigbee apparaat (die gekoppeld is aan Homey).

Concreet:
Mijn beamer en NUC (slaapkamer) werken op infrarood. Ik wil deze koppelen aan Homey.

Iemand een idee hoe dit kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Lennnn schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 17:26:
Ik zoek iets om een IR signaal uit te kunnen sturen. Bijvoorbeeld vanuit wifi, Z-wave, of Zigbee apparaat (die gekoppeld is aan Homey).

Concreet:
Mijn beamer en NUC (slaapkamer) werken op infrarood. Ik wil deze koppelen aan Homey.

Harmony hub?

Ik krijg Google home (mini) maar niet gekoppelt aan homey. Als ik zeg "ok google, let me talk to homey", zegt ie "I'm sorry, I don't understand".

Inmiddels al heel vaak geprobeert...
Iemand een idee?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2be
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 16:16

2be

Lennnn schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 17:26:

Concreet:

De harmony hub werkt iig. De Flic hub wordt nu naar backers verzonden en ik verwacht wel dat hier ook een app voor gaat verschijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:12
De harmony hub werkt inderdaad. Vraag is voor hoe lang. Is nog steeds een 1.0 app. Als straks Homey firmware 2.0 uit komt zal die waarschijnlijk niet meer werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
'straks' ;')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 18:56

B2

wa' seggie?

Ik overweeg de aanschaf van een Homey als domotica controller. Tot een paar weken geleden had ik een aantal Hue bewegingssensoren en 24 Hue lampen in Homekit en dat werkte prima.

Toen ging ik kijken naar Xiaomi Aqara sensoren en heb nu 12 raam/deur sensoren, 3 temperatuur sensoren, 3 bewegingssensoren. Om het e.e.a. aan automatisering uit te breiden heb ik HomeAssistant geinstalleerd. Werkt prima, koppeling naar Homekit ook. De verschillende Aqara sensoren wil ik gebruiken om een alarm systeem aan te leggen, ook in combinatie met (zwave) sirenes e.d.
Hiervoor heb ik al een zwave usb stick besteld, maar het configureren van alle automations in HomeAssistant kost best veel tijd. Het is niet moeilijk, maar gewoon veel tijd.

Daarom zat ik te denken aan Homey, wellicht werkt het via een gui wat sneller. Zouden jullie met de combinatie van apparaten en de wens qua configuratietijd die ik heb een Homey aanraden? Voor de volledigheid hier het lijstje aan apparaten wat ik heb :
  • 24 Hue lampen
  • 3 Hue sensoren, evt te vervangen voor de Xiaomi sensoren
  • Xiaomi Aqara Gateway
  • 12 Xiaomi deursensoren
  • 3 Xiaomi temperatuursensoren
  • 3 Xiaomi bewegingssensoren
  • Sonos speakers
  • Aan te schaffen Zwave sirenes/flitslichten
  • Somfy IO motoren (al begrepen dat dit alleen via Tahoma box kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennnn
Jovink538 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 05:45:
De harmony hub werkt inderdaad. Vraag is voor hoe lang. Is nog steeds een 1.0 app. Als straks Homey firmware 2.0 uit komt zal die waarschijnlijk niet meer werken
Goed dat je dat erbij zegt. Dan is de hub best wel een prijzig ding (voor de functies die ik wil gebruiken).

Ik wil alleen maar bijvoorbeeld op een knop drukken (Fibaro switch erachter) zodat mijn beamer en NUC aan gaan.

Beetje zonde om daarvoor nu een prijzige hub te kopen met grote kans dat het straks niet meer werkt.

Wel dank voor de tip. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
B2 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:43:
Ik overweeg de aanschaf van een Homey als domotica controller. Tot een paar weken geleden had ik een aantal Hue bewegingssensoren en 24 Hue lampen in Homekit en dat werkte prima.

Toen ging ik kijken naar Xiaomi Aqara sensoren en heb nu 12 raam/deur sensoren, 3 temperatuur sensoren, 3 bewegingssensoren. Om het e.e.a. aan automatisering uit te breiden heb ik HomeAssistant geinstalleerd. Werkt prima, koppeling naar Homekit ook. De verschillende Aqara sensoren wil ik gebruiken om een alarm systeem aan te leggen, ook in combinatie met (zwave) sirenes e.d.
Hiervoor heb ik al een zwave usb stick besteld, maar het configureren van alle automations in HomeAssistant kost best veel tijd. Het is niet moeilijk, maar gewoon veel tijd.

Daarom zat ik te denken aan Homey, wellicht werkt het via een gui wat sneller. Zouden jullie met de combinatie van apparaten en de wens qua configuratietijd die ik heb een Homey aanraden? Voor de volledigheid hier het lijstje aan apparaten wat ik heb :
  • 24 Hue lampen
  • Xiaomi Aqara Gateway
  • 12 Xiaomi deursensoren
  • Sonos speakers
Ik zou eerder kijken naar iets als Domoticz of Home-Assistant. Met zo'n lijst aan apparaten (en apps) gaat Homey vrij snel traag worden :(

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
@B2 Je hebt al home-assistant, ik zou dan gaan kijken naar Node-Red om automatiseringen mee aan te leggen. Je kan dit koppelen aan HA en krijgt dan ook een goede GUI om flows mee te maken (mijns inziens beter dan homey flows).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +3 Henk 'm!
B2 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:43:

• 24 Hue lampen
  • Xiaomi Aqara Gateway
  • 12 Xiaomi deursensoren
  • Sonos speakers
Met je aantallen die je nu al hebt en die je nog gaat uitbreiden loop je tegen de grenzen van Homey aan (zigbee is dan een loterij of hij het wel of niet doet, uiteraard zijn er gevallen van meer en geen problemen) maar Athom heeft heel duidelijk gemaakt dat 15 apparaten gezien worden als groot netwerk en zijn wederom (4e keer) bezig met een rewrite van z-wave (waar basic zaken als auto-heal in de nacht nog steeds niet automatisch kan) en nu dus ook zigbee / 433 meer informatie is te vinden als je even terug gaat lezen of dit topic -> https://blog.athom.com/behind-magic-march-2018/

De GUI (web/pc) zoals je die nu ziet bij Homeygaat binnenkort compleet verdwijnen en gaat mobile only worden, wil je niet mobile only ben je afhankelijk van je eigen ontwikkel skills of die van een ander maar de vraag is dan altijd hoelang werkt het (zal de ontwikkelaar het ondersteunen) en werkt het ook nog na een update van Athom -> Meer info over 2.0 en mobile only -> https://blog.athom.com/homey-v2-0-future/ en hier https://blog.athom.com/behind-magic-april-2018/ Er zijn nu al meerdere apps gemaakt vanuit de community waar geen ondersteuning meer voor is en hierdoor niet juist werken.

Aantal "grote" gebruikers vanaf het eerste uur stappen juist van Homey af richting HASS in combinatie met NODE-RED (heb je ook nog een multi triggers ipv 1 trigger per flow). Er is zelfs een app in ontwikkeling om hardware als zigbee/z-wave aan HASS te hangen en via een Homey HASS app aan Homey te koppelen. Omdat je al HASS draait zou ik dat aanraden (zelf ook aan het overstappen). Zeker als je kijkt naar de snelheid en stabiliteit van updates van HASS ten aanzien van Homey -> firmware.athom.com (en vooral de doorlooptijden tussen updates)

De hardware van Homey is beperkt hierdoor geeft Athom vanaf uhm 12/15 apps de melding dat Homey trager kan worden of minder goed zal functioneren. Als je hierboven leest zit je al snel aan dit aantal.

Kortom, je bent een grotere gebruiker dan de Mediamarkt gebruiker met 5 hue lampen dus lees dit topic even goed door, zeker de x laatste pagina's, lees de blogs van Athom en check eens op Github de issues die er zijn dan kun je een goed besluit voor jezelf nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:12
Lennnn schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:46:
[...]

Goed dat je dat erbij zegt. Dan is de hub best wel een prijzig ding (voor de functies die ik wil gebruiken).

Ik wil alleen maar bijvoorbeeld op een knop drukken (Fibaro switch erachter) zodat mijn beamer en NUC aan gaan.

Beetje zonde om daarvoor nu een prijzige hub te kopen met grote kans dat het straks niet meer werkt.

Wel dank voor de tip. :)
Misschien is de broadlink een optie. Ik heb nog niet naar de mogelijkheden gekeken maar zag hem vandaag in de app store staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lennnn
Jovink538 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:21:
[...]

Misschien is de broadlink een optie. Ik heb nog niet naar de mogelijkheden gekeken maar zag hem vandaag in de app store staan.
Vanaf vandaag ook in de App store. Alsof ze hier meelezen. ;)

Echt precies wat ik zocht. Voor 14 euro kan het met deze app (als het goed is) werkend krijgen. Ik zal hem morgen eens bestellen. Veel dank voor deze tip. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
@lubbertkramer Kan je de Xiaomi sensors rechtstreeks via HASS besturen als je bijvoorbeeld een XBee installeerde op een Pi? Homey loopt weer om de haverklap vast en heeft dan een ptp nodig. Dus ben het zat aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2be

2be

Lennnn schreef op maandag 28 mei 2018 @ 21:39:
[...]

Vanaf vandaag ook in de App store. Alsof ze hier meelezen. ;)

Echt precies wat ik zocht. Voor 14 euro kan het met deze app (als het goed is) werkend krijgen. Ik zal hem morgen eens bestellen. Veel dank voor deze tip. :)
Wat een top tip. Mooi dat dit voor deze prijs is gemaakt. Mijn tv op de slaapkamer en robot stofzuiger gaan nu zeker ook geautomatiseerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Greetoz schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:39:
@lubbertkramer Kan je de Xiaomi sensors rechtstreeks via HASS besturen als je bijvoorbeeld een XBee installeerde op een Pi? Homey loopt weer om de haverklap vast en heeft dan een ptp nodig. Dus ben het zat aan het worden.
Ik heb op mijn RPI Deconz (plugin binnen HASS) geinstalleerd in combinatie met Raspbee wat ik op mijn RPI geprikt hebt en dan kun je net als aan Homey Zigbee hardware rechtstreeks koppelen (xiaomi ook) of de apparaten via de Homey HASS app in Homey laten verschijnen voor je logica

[ Voor 9% gewijzigd door lubbertkramer op 29-05-2018 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
lubbertkramer schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:44:
[...]

Ik heb op mijn RPI Deconz (plugin binnen HASS) geinstalleerd in combinatie met Raspbee wat ik op mijn RPI geprikt hebt en dan kun je net als aan Homey Zigbee hardware rechtstreeks koppelen (xiaomi ook) of de apparaten via de Homey HASS app in Homey laten verschijnen voor je logica
Ah, ik wil als het kan homey helemaal verbannen eigenlijk. Maar dit is off-topic. Als je het goed vind stuur ik je binnenkort even een Pm met wat vraagjes ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
offtopic:
Even de stoute schoenen aantrekken. Zou je een RPI met hazz (en mogelijke andere hardware) in de behuizign van Homey kunnen proppen?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@Webgnome Een pi zero moet zeker lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Webgnome schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:23:
offtopic:
Even de stoute schoenen aantrekken. Zou je een RPI met hazz (en mogelijke andere hardware) in de behuizign van Homey kunnen proppen?
Een gewone RPI ook wel, maar wat zou je willen bereiken met een RPI in je Homey ben ik dan wel benieuwd naar, bijvoorbeeld ook de ledring aansturen/behouden?

offtopic:
Ik weet dat er al gebruikers een poging gedaan hebben om Homey OS te verwijderen en zelf iets te flashen / linux te draaien voor hass

[ Voor 14% gewijzigd door lubbertkramer op 29-05-2018 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lubbertkramer schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:40:
[...]

Een gewone RPI ook wel, maar wat zou je willen bereiken met een RPI in je Homey ben ik dan wel benieuwd naar, bijvoorbeeld ook de ledring aansturen/behouden?

offtopic:
Ik weet dat er al gebruikers een poging gedaan hebben om Homey OS te verwijderen en zelf iets te flashen / linux te draaien voor hass
Nou omdat de behuizing van Homey er gewoon heel mooi uitziet? Die ledring boeit niet zo maar het is gewoon een mooie behuizing.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Webgnome schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:37:
[...]

Nou omdat de behuizing van Homey er gewoon heel mooi uitziet? Die ledring boeit niet zo maar het is gewoon een mooie behuizing.
Die RPi kun je dan toch in de meterkast weg stoppen en de Homey laat je dan staan als decoratie? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:42:
[...]

Die RPi kun je dan toch in de meterkast weg stoppen en de Homey laat je dan staan als decoratie? :+
en dan weer range issues terug krijgen?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Webgnome schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:29:
[...]

en dan weer range issues terug krijgen?
Maar je kunt de RPi toch zeker uit het zicht wegwerken op de plek waar je nu de Homey hebt? Grootste kans lijkt mij dat die op een TV meubel staat, daarin heb je vast wel plek om de RPi in een donker hoekje weg te leggen (als het zelfs niet achter een deurtje kan). Daarnaast kun je de RPi desnoods ook nog achterop het kastje plakken/schroeven.

Daarnaast kwam er een tijdje terug ook nog wel een mooie RPi behuizing langs in dit topic. Een of ander plat rond ding. De RPi hoeft dus ook niet perse in een lelijk zwart doosje.

Edit:
Daarnaast bieden in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst. Dat de Homey bereik heeft betekend niet dat een RPi met andere antennes hetzelfde bereik geeft. En uiteraard kan dat ook twee kanten op werken, ik meen mij te herinneren dat er ook waren die overstapten op een Homey en toen juist range issues kregen doordat de Homey "te zwak" was waar dat met de vorige oplossing niet het geval was.

[ Voor 24% gewijzigd door RobertMe op 29-05-2018 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zag een vraag voorbij komen op Slack met betrekking tot waar de HASS app voor Homey te vinden is. Op dit moment werken lampen en switches, sensors zijn work in progress (werken al wel gedeeltelijk). Repo is hier te vinden -> https://github.com/swttt/community.rebels.hassio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Home-assistant is ook niet heilig, dat draaide ik voordat ik na vele ergenissen naar homey ben overgestapt.

Met Home-assistant heb ik meerdere corrupte sd-kaartjes gehad, en kost het een stuk meer moeite om bepaalde functionaliteiten werkend te krijgen. Neemt niet weg dat er ook meer mogelijkheden zijn, maar voor mij is homey een stuk makkelijker.

Enige pijnpunt bij Homey is nog steeds dat mijn z-wave netwerk bij vlagen niet goed communiceert. (al is dat met de laatste updates steeds beter geworden)

[ Voor 3% gewijzigd door GeleFles op 29-05-2018 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RonnieB82 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 17:06:
Home-assistant is ook niet heilig, dat draaide ik voordat ik na vele ergenissen naar homey ben overgestapt.

Met Home-assistant heb ik meerdere corrupte sd-kaartjes gehad, en kost het een stuk meer moeite om bepaalde functionaliteiten werkend te krijgen. Neemt niet weg dat er ook meer mogelijkheden zijn, maar voor mij is homey een stuk makkelijker.

Enige pijnpunt bij Homey is nog steeds dat mijn z-wave netwerk bij vlagen niet goed communiceert. (al is dat met de laatste updates steeds beter geworden)
Niets is heilig of de ultieme heilige graal :) Corrupte SD kaartjes binnen HASS is meestal veroorzaakt doordat je alles op je SD kaart laat schrijven, ook alle veranderingen die in je logs komen dit kun je beter in een database opslaan i.p.v. op je SD kaartje wat je SD kaartje ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

lubbertkramer schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 18:09:
[...]

Niets is heilig of de ultieme heilige graal :) Corrupte SD kaartjes binnen HASS is meestal veroorzaakt doordat je alles op je SD kaart laat schrijven, ook alle veranderingen die in je logs komen dit kun je beter in een database opslaan i.p.v. op je SD kaartje wat je SD kaartje ten goede komt.
Klopt, maar ik had geen zin om van een 'standaard' installatie af te wijken, en allerlei shit er omheen te installeren om zulk soort issues te verhelpen... tevens vond ik het programmeren teveel werk, ik heb een automatiseringsysteem om het mezelf makkelijker te maken, niet om m'n programmeerhobby weer op te pakken ;) (Wat ik in Homey in 1 a 2 dagen erin had zitten, was ik met HA minstens een week bezig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
RonnieB82 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 19:45:
[...]

Klopt, maar ik had geen zin om van een 'standaard' installatie af te wijken, en allerlei shit er omheen te installeren om zulk soort issues te verhelpen... tevens vond ik het programmeren teveel werk, ik heb een automatiseringsysteem om het mezelf makkelijker te maken, niet om m'n programmeerhobby weer op te pakken ;) (Wat ik in Homey in 1 a 2 dagen erin had zitten, was ik met HA minstens een week bezig)
Tja maar als je eenmaal veel hebt en Homey reageert soms meerdere keren per dag niet meer dan kan je beter een 3 keer zo lang bezig zijn met de initiele setup dan elke dag een PTP te moeten doen. Ik heb nu 29 apps waarvan er 5 disabled zijn. Maar kennelijk is dit teveel met ongeveer 22 zigbee en 32 zwave devices en Hue via de Hue bridge.Trouwens als je alles voor een HASS installatie hierin krijgt is het denk ik net zo mooi als een Homey: https://www.orbitalcase.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:04
Wie weet er nog een mooie sirene/deurbel klingelaar voor de Homey.

Ik weet dat deze er is https://www.robbshop.nl/a...2-z-wave-plus-neo-coolcam

Maar het zou ook mooi zijn als er eentje is waar je eigen MP3's op af kan spelen.

Ik ben benieuwd. Ik ken alleen de Neo Coolcam Sirene

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• error33
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-08 11:31

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Nog 6 dagen en weer zijn er 90 dagen voorbij zonder maar een update in de Homey (iOS) 2.0 app.
Wat gaat de tijd toch snel en andere dingen oh zo traag :'(

En met de zomervakantie voor de deur verwacht ik ook niks meer op korte termijn :(

macOS 15.5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tassadar32
@RonnieB82 @Greetoz Helemaal mee eens, maar home automation moet toch wel stabiel zijn en dat is Homey echt niet met veel z-wave apparaten. Ook als ik homey flows met Node Red vergelijk is Node Red net wat krachtiger en past beter bij het niveau waar ik automation op wil doen (meeste drag/drop, klein beetje code).

Met Home Assistant kan ik in het ergste geval nog zelf in de source duiken (al doe ik dat liever niet, het is m'n werk maar thuis heb ik er niet altijd zin in), bij homey ben je overgeleverd aan de "soon" voor fixes. Dat duurt voor sommige problemen al langer dan ik Homey uberhaupt heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-07 09:51

j1nx

Geek - Enjoying life

RonnieB82 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 17:06:

In een (heel ver) grijs verleden heb ik daar ooit eens een artikel over geschreven.

http://j1nx.nl/howto-optimize-linux-sd-card-rootfs/

Geen idee hoe en/of wat vandaag d dag nog steeds daarvan valide is, maar de ene SD kaart is de andere niet. Ik vraag mij vandaag de dag ook nog steeds of men niet eens wat beter moet kijken naar de parameters van j=hun SD kaart ipv blind images te flashen en in hun RPi to stoppen.

Hoe dan ook de RPi bestelling gaat deze week de deur uit voor mijn eigen projectje en dan zal ik weer eens kijken naar de wear en tear van SD kaartjes anno 2018 icm Linux.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Laatst online: 14:49

jdh009

FP ProMod
Heeft een van jullie ervaring met de Xiaomi Roborock S50 (Xiaomi V2) in combinatie met Homey? Op de website van de Homey app staat:
Xiaomi Robot Vacuum Cleaner V1 (tested) and Xiaomi Robot Vacuum Cleaner V2 (untested)
Hier en Hier

Kan dus vinden dat versie 2 untested is maar mogelijk wel werkt.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:23
Hoe zit het nou met de update van de app.. Die zou toch uiterlijk vandaag uit moeten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
powermarcel10 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:53:
Hoe zit het nou met de update van de app.. Die zou toch uiterlijk vandaag uit moeten komen?
Verwacht daar maar niets van, Athom team praat eroverheen @ Slack :P Weer een belofte die ze stilzwijgend voorbij laten gaan, oorspronkelijk zou deze beta met nieuwe design ook pas januari 2018 live gaan 8)7 Persoonlijk ben ik benieuwd of nu alles wel werkt zoals inzichten in de nieuwe app wat nog niet werkt in de beta die ik heb met het nieuwe design. Ook is het goed om dan te zien wat ze in die tijd (twee maanden) gedaan hebben

Wat knip/plak van Slack wat dit aangeeft, je ziet ze wel reageren maar niet op de concrete vragen:
2be [10:17 AM]
@bram , tomorrow is blog time. But communication from Athom is silent the last two weeks. Even on github. Can you inform us about the next steps Athom is gonna take? 1.5.xx, app bug squashing, apps to v2 or firmware 2.0 and how is the beta of the new app coming? (edited)

bram [10:34 AM]
@2be Well our focus is still on the new mobile app which is taking more and more shape as we speak, parallel to that we are still working on a lot of bug fixes. Also some of the big Athom apps are being rewritten to SDK2 (Fibaro Aeotec, etc.) but this is taking up a lot of time because these are the biggest apps there are right now. After the rewrite they need to be checked on bugs and we need to do some QA testing to make sure everything is still working correctly. I will ask Emile if it is possible to shed some light on these questions in the upcoming blog

lubbertkramer [10:37 AM]
@bram no answer on the promise @stefan made for this month release off the mobile app with new design ? (edited)
May doesn't have more days than 31 and today it's 31-5 (edited)
lubbertkramer [10:40 AM]
Well let @bram or @stefan answer i would say
otherwise it's only praatjes but those vullen geen gaatjes

sailingduck [10:43 AM]
True, it was specifically corrected to this month by himself in this channel

lubbertkramer [10:44 AM]
That indeed....then it's also nice to communicate (better) instead of just saying nothing and let May pass....

bram [10:48 AM]
I will ask Stefan is he is able to reply to your question @lubbertkramer

lubbertkramer [10:48 AM]
Well it's not only mine if you take a look at other channels or the Athom forum
*Athom community forum

nonkelmil [11:22 AM]
and i took the day off to test the new app :disappointed:

lubbertkramer [11:43 AM]
Well nothing to worry @nonkelmil because the new promise is made after the answer on Trello which stated Athom will always keep their promise according to the answer from @weejewel -> https://trello.com/c/GdTo...made-promises-in-the-past
Trello
How is Athom handling made promises in the past? on Questions for Athom
How is Athom handling made promises in the past? The forum updates are removed (but still available on the www) so my question is how do we as a community need to see this? For example the new mobi...

Adde [11:44 AM]
Just to get it right. What is this slack channel for. End users to get contact with at athom staff? Community talk? Support?
This is a serious question so I know what to post where. ;-) (edited)

lubbertkramer [11:44 AM]
This is just like the forum a place to talk with @bram community manager of Athom
but best way for contact is mostyl support mail or github

weejewel [11:45 AM]
This is a community channel @Adde, for Homey users to talk with eachother.
For official support, please contact support@athom.com

lubbertkramer [11:45 AM]
was just typing the boss is here so you can ask him :stuck_out_tongue:

Adde [11:45 AM]
So user-user support basically

weejewel [11:45 AM]
Yes

Adde [11:46 AM]
Boss?

lubbertkramer [11:46 AM]
if you look @weejewel his profile that states -> Co-Founder & Creative Director @ Athom

[ Voor 4% gewijzigd door lubbertkramer op 31-05-2018 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Ik vind ook de response op GitHub intens matig. Op de fibaro pagina staan gewoon issues nu zo'n 2 weken aangemeld en 0 reactie. Ik snap volkomen dat niet alles met 2 daagjes werk op te lossen is, maar op z'n mint verwacht je even een basic reactie a la 'we gaan er naar kijken, kan je deze-en-deze logs aan te leveren?' en een assignee. Niet gewoon 2 weken radiostilte op issues in iets wat je gewoon als basic functionaliteit mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_Admin schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:27:
Ik vind ook de response op GitHub intens matig. Op de fibaro pagina staan gewoon issues nu zo'n 2 weken aangemeld en 0 reactie. Ik snap volkomen dat niet alles met 2 daagjes werk op te lossen is, maar op z'n mint verwacht je even een basic reactie a la 'we gaan er naar kijken, kan je deze-en-deze logs aan te leveren?' en een assignee. Niet gewoon 2 weken radiostilte op issues in iets wat je gewoon als basic functionaliteit mag verwachten.
Dan is twee weken nog niets, zijn issues met maanden geen reactie of de negeer stand van Athom waardoor gebruikers de handdoek in de ring gooien zoals bijvoorbeeld hier -> https://github.com/athombv/homey/issues/2254 en zijn meer voorbeelden te vinden @ GH

Acties:
  • 0 Henk 'm!
powermarcel10 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:53:
En op de laatste dag van mei na veel vragen volgt er eindelijk een antwoord, geen update vandaag
bram [12:39 PM]
Small update: We hoped to release a new update for the mobile app before today, but the development is taking a bit longer then we anticipated.. We know that Stefan made a "promise" in his interview with hardware.info. Just before the interview we were almost certain that we would be able to release a new update before the end of May, however, after that interview a set of new bugs surfaced and we are currently working very hard to resolve these. We are sorry that we got you guys hopes up for a new update before today, but bear with us, we are doing our best to roll out an update asap! We know for sure you are really going to like the new design and functions in the new app:blush:

lubbertkramer [12:42 PM]
Thanks for the update :slightly_smiling_face: It are some nasty hidden bugs if they are found on the day of release and last minute delay is needed (edited)

bram [12:44 PM]
We want to release an update where we are all proud of as a team, and with still some small bugs in the current version we have the feeling that it will not really "show" our hard work we all put in the app, so it's better to postpone the update and make sure all the small kinks are removed so you guys can enjoy the new update for the beta version of the app
Edit:
Oops, ik was al de laatste in dit topic, mijn fout voor een extra post i.p.v. edit

[ Voor 15% gewijzigd door lubbertkramer op 31-05-2018 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/lqbq9rl4gsxy.jpg

Het is nooit het helemaal af. Er zullen altijd bugs zijn. Er zullen altijd nieuwe bugs ontdekt worden. En zo ook, de dag voor, op de dag, en de dag direct na release...

Gezien hun geschiedenis niet geheel onverwachts, maar ze moeten daar eens hun vinger uit hun kont halen en hun development cycle aanpakken.

Je stabiele "master" in takt laten. Development branches afsplitsen per aangepakte bug / feature en die pas na langere testen mergen in master.

Als er dan een deadline komt van een release, dan kun je eventueele bugs/features die je er wel in wilde hebben maar niet gehaalt heb gewoon doorzetten naar de volgende release...

hobby-knutsel-prutsel-praktijken als je het mij vraagt

EDIT: Wellicht dat iemand ze dit artikel uit 2010 eens onder de neus moet schuiven...
https://nvie.com/posts/a-successful-git-branching-model/

[ Voor 8% gewijzigd door j1nx op 31-05-2018 13:16 ]

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_necoo
  • Laatst online: 05-09 10:08
lubbertkramer schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:43:
[...]

bram [12:44 PM]
We want to release an update where we are all proud of as a team, and with still some small bugs in the current version we have the feeling that it will not really "show" our hard work we all put in the app, so it's better to postpone the update and make sure all the small kinks are removed so you guys can enjoy the new update for the beta version of the app
Dus ze gaan voor een volgende beta versie zonder kleine foutjes? Raar verhaal hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
j1nx schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:15:
[afbeelding]

Het is nooit het helemaal af. Er zullen altijd bugs zijn. Er zullen altijd nieuwe bugs ontdekt worden. En zo ook, de dag voor, op de dag, en de dag direct na release...

Gezien hun geschiedenis niet geheel onverwachts, maar ze moeten daar eens hun vinger uit hun kont halen en hun development cycle aanpakken.

Je stabiele "master" in takt laten. Development branches afsplitsen per aangepakte bug / feature en die pas na langere testen mergen in master.

Als er dan een deadline komt van een release, dan kun je eventueele bugs/features die je er wel in wilde hebben maar niet gehaalt heb gewoon doorzetten naar de volgende release...

hobby-knutsel-prutsel-praktijken als je het mij vraagt

EDIT: Wellicht dat iemand ze dit artikel uit 2010 eens onder de neus moet schuiven...
https://nvie.com/posts/a-successful-git-branching-model/
nick_necoo schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:25:
[...]

Dus ze gaan voor een volgende beta versie zonder kleine foutjes? Raar verhaal hoor...
Het is ook zeker nooit af maar daarvoor hebben ze het ook de label beta gegeven naast de huidige stabiele app (waar helemaal geen ontwikkeling op is het afgelopen jaar) Het meeste rare is dat het nieuwe design (dus eigenlijk de huidige beta app maar dan in kleur ) januari 2018 al zou komen dus 6 maanden later is er nog niets veranderd |:(

Zie de forum update die Athom geschreven had december 2017 (en snel verwijderd heeft net als alle andere forum updates die ze om de week schreven)
Summary Week 50 & 51 (December 11 - December 22)

With the holidays around the corner and it freezing outside, our feature freeze is slowly coming to an end. The last two weeks have been full with stability work on Homey v1.5.6, many of our Homey Apps and the new Homey Smartphone App.

Homey v1.5.6 will be published to all Homeys in the stable channel in the new year, because with the holidays now we cannot monitor if everything goes right. And we wouldn't want to risk a Christmas tree not turning on due to a new bug, or Homey not saying 'Happy New Year' at 00:00 January 1st.

We've started work on implementing the design in the Homey Smartphone App as well, and it's starting to look good. Our goal is to have a first release with the new design in the 2nd week of January. Stay tuned!

Merry Christmas everyone and enjoy your holidays!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Gisteren even een multimeter op de L en SX poort van een Fibaro Dimmer 2 gezet en die zijn dus van binnen doorverbonden. Je kan dus ook prima SX niet aansluiten als je je schakelaar al met 230v voed en de output daarvan op S1 zet. Maakt het aansluiten weer wat makkelijker, aangezien het meeste schakelmateriaal een tweetal L aansluitingen heeft naast elkaar (scheelt weer een lasklem).

Niet helemaal relevant aan Homey maar toch handig om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 06:39
is er al iemand druk met migreren naar HASS? Zoja. waar loop je tegen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@vanisher Ja, eerste waar ik tegenaan loop is dat de benext P1 module niet helemaal lekker werkt met HA. Nieuwste firmware van Homey kon deze echter totaal niet includen, oudere firmware werkte dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Laatst online: 10-09 06:39
Ik ga denk ik ook maar even een poging wagen. Heb nog een NUC over. Ubuntu 18.04LTS erop met Docker. Eens kijken of dat wat met elkaar wil praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vanisher schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:01:
is er al iemand druk met migreren naar HASS? Zoja. waar loop je tegen aan?
Lees vooral een paar pagina's terug in dit topic dan is er al veel info te vinden:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Ideetje; ik heb hem uiteindelijk niet gekocht / toch gekozen voor HASS, maar is er hier iemand die hem open gegooit heeft?

Met andere woorden, is het ding niet te hacken? Heb in het verleden genoeg STB / embedded devices gehacked.

Welke SOC zit er in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
j1nx schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 17:52:
Ideetje; ik heb hem uiteindelijk niet gekocht / toch gekozen voor HASS, maar is er hier iemand die hem open gegooit heeft?

Met andere woorden, is het ding niet te hacken? Heb in het verleden genoeg STB / embedded devices gehacked.

Welke SOC zit er in?
Heb hier een superhomey waarin de hardware hetzelfde is alleen meer ram/andere cpu maar de kop is open, waar wil je dat ik naar kijk (you see not so technical here :P ) Ik weet dat er al meerderen aan het kijken zijn of ze Homey niet kunnen flashen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

lubbertkramer schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 18:02:
[...]

Heb hier een superhomey waarin de hardware hetzelfde is alleen meer ram/andere cpu maar de kop is open, waar wil je dat ik naar kijk (you see not so technical here :P ) Ik weet dat er al meerderen aan het kijken zijn of ze Homey niet kunnen flashen :9
Kan je wat high res foto's maken van de pcb, chips, etc?

Edit: https://www.johandraaisma.nl/wp-content/uploads/IMAG1297.jpg

Ik zie daar een UART aansluiting. Is er een UART bootlog van het ding ergens online?

Benieuwd naar welke bootloader en kernel er draait, en als daar opensource gebruikt is waar ik de sourcecode kan vinden van athom?

[ Voor 25% gewijzigd door j1nx op 31-05-2018 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Klein vraagje, is er iemand die hier Tradfri met Homey gebruikt?

Ik heb een Tradfri Flaot gekocht, en deze rechtstreeks op de Homey aangesloten, dit werkt prima. Nu wil ik graag de Tradfri afstandsbediening ook gebruiken maar zodra ik deze sync met de Float dan gooit die de connectie met de Homey weg. En andersom is precies hetzelfde, zodra ik de Float met de afstandsbediening sync en daarna met de Homey dan werkt de afstandsbediening niet meer.

Iemand enig idee of dit werkt?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rikadoo schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:48:
Klein vraagje, is er iemand die hier Tradfri met Homey gebruikt?

Ik heb een Tradfri Flaot gekocht, en deze rechtstreeks op de Homey aangesloten, dit werkt prima. Nu wil ik graag de Tradfri afstandsbediening ook gebruiken maar zodra ik deze sync met de Float dan gooit die de connectie met de Homey weg. En andersom is precies hetzelfde, zodra ik de Float met de afstandsbediening sync en daarna met de Homey dan werkt de afstandsbediening niet meer.

Iemand enig idee of dit werkt?
IIRC werkt dit niet, in geen enkel geval (ook de gewone E27 lampen met button werkt dit niet bij).

Om dit op te lossen moet de al aangekondigde ZigBee rewrite worden gedaan. Echter heeft deze geen ETA en gaan meen ik de 433MHz en Z-Wave rewrites voor.

Waar wellicht dat @lubbertkramer je daar meer over kan vertellen, hij heeft meen ik een Float, en mogelijk ook nog wel gekoppeld (gehad) met Homey (voordat hij gedeeltelijk naar HASS over stapte).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2be

2be

RobertMe schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:23:
[...]

IIRC werkt dit niet, in geen enkel geval (ook de gewone E27 lampen met button werkt dit niet bij).

Om dit op te lossen moet de al aangekondigde ZigBee rewrite worden gedaan. Echter heeft deze geen ETA en gaan meen ik de 433MHz en Z-Wave rewrites voor.

Waar wellicht dat @lubbertkramer je daar meer over kan vertellen, hij heeft meen ik een Float, en mogelijk ook nog wel gekoppeld (gehad) met Homey (voordat hij gedeeltelijk naar HASS over stapte).
Hier ook een float met Homey. Je verhaal klopt helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
j1nx schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 18:18:
[...]

Ik zie daar een UART aansluiting. Is er een UART bootlog van het ding ergens online?

Benieuwd naar welke bootloader en kernel er draait, en als daar opensource gebruikt is waar ik de sourcecode kan vinden van athom?
Dat zou eens interessant kunnen worden.

Ik heb nog steeds geloof erin maar HASS ziet er ook wel mooi en fijn uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
j1nx schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 18:18:
[...]

Alles wat openbaar is staat op Git maar geloof dat het niet iets onbekends was wat under the hood de basis was. Ik zal eens een bericht sturen naar diegene waarvan ik weet dat ie ermee bezig is en al wat stappen heeft gedaan
RobertMe schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:23:
[...]

Float werkt inderdaad met Homey, zowel aan Homey zelf als via de Homey Hass app :) Ik had er destijds twee rechtstreeks gekoppeld aan Homey (toilet en badkamer) maar nu nog maar een

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HeroS
Ik zocht een manier om me EV te kunnen monitoren. Heb een oplossing gevonden en een artikel er over gemaakt. Ik gebruik de Homey en Youless.

Doe er je voordeel mee :)

Afbeeldingslocatie: https://www.domotica-blog.nl/image.axd?picture=/2018/EV-loggin-homey/EV-nissan-leaf-log-hd.jpg

Check:
https://www.domotica-blog.nl/post/ev-monitoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
@HeroS Als je een openbare laadpaal hebt die op the new motion te vinden is, werkt het direct met een app: https://apps.athom.com/app/com.thenewmotion

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS
Tassadar32 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 08:59:
@HeroS Als je een openbare laadpaal hebt die op the new motion te vinden is, werkt het direct met een app: https://apps.athom.com/app/com.thenewmotion
Ik heb geen openbare paal ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

lubbertkramer schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 08:01:
[...]

Alles wat openbaar is staat op Git maar geloof dat het niet iets onbekends was wat under the hood de basis was. Ik zal eens een bericht sturen naar diegene waarvan ik weet dat ie ermee bezig is en al wat stappen heeft gedaan

[...]
Zit even door hun repositories te kijken op Github...

https://github.com/athomb...-uboot/tree/homey-2017.09

De bootloader die ze gebruiken is dus U-Boot en daar is netjes de sourcecode van gedeeld dus. Of het nog accuraat is zal een verse UART-bootlog kunnen uitwijzen.

Deze commit;
https://github.com/athomb...d07f703ed31ceea269082a764

Laat dus zien dat ze gebruik maken van een Freescale IMX-6 SOC. Ik mis daar echter dus wel de sourcecode van voor de linux kernel :(

Deze SOM van SolidRun zit erin; https://www.solid-run.com/nxp-family/imx6-som/

De UART bootlog zal er niet gemakkelijk zijn denk ik;
https://github.com/athomb...7414c9ce985f3eb5bffaa42c4

Ze muten al redelijk vroeg (bootloader process) de UART console output.

Hoe dan ook, niets is onmogelijk natuurlijk.

Jammer dat het ding gewoon te duur is om te kopen om het hacken te starten. Ik denk dat als we de bootloader aanpassen om alles weer te laten zien op de UART (Alhoewel er code in zit die de UART weer aanzet op het moment dat er een "test fuse" kapot is). Die flashen naar een Homey en van daaruit weer verder gaan met het aanpakken van de linux kernel om vanuit daar weer OS-Cli acces te kunnen krijgen, we ver kunnen komen.

Ze gebruiken dus U-Boot als bootloader, wat opensource is en ze verplicht maakt om de code te geven.
Ze gebruiken een Freescale i.MX 6 SoC met een linux kernel, wat ook opensource is en ze verplicht maakt om de code daarvan te geven.
Geen idee nog welk OS / Filesysteem ze gebruiken? Maar grote kans dat, dat ook een Opensource variant is (Buildroot? https://buildroot.org/ ) en ze dus verplicht zijn om dat ook vrij te geven.

De informatie op deze pagina van hun; https://www.athom.com/nl/homey/technologie/ zegt dat er een zelfgemaakte linux distributie opdraaid. Wat mij dus doet vermoeden dat ze Buildroot achtige (of aanverwante) OS gebruiken

De opensource licentie VERPLICHT Athom om de source code (inclusief hun eventueele aanpassingen daaraan) vrij te geven aan een ieder die het product heeft gekocht. Ze hoeven het niet openbaar te zetten ergens online zoals velen vaak denken, maar als je het product koopt, dan heb je volgens de wet recht op de source code. Met Chineese producten is/was dat altijd een gevecht, echter Freescale == USA en Athom B.V. == NL.

Wellicht een afsplitsing maken van dit topic, "Hacking the Homey" 8)

[ Voor 13% gewijzigd door j1nx op 01-06-2018 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
Ik vind Homey een mooi product maar alles laat erg lang op zich wachten.
Jammer dat ik niet zoveel verstand af heb van hacken zou me daar een keertje in moeten verdiepen is toch wel vet als het lukt.

Apparaat biedt wel alle connectiemogelijkheden alleen het moet wel stabiel werken en zoals dat nu gaat is dat niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Boot de homey eigenlijk vanaf het flash naast de som ? Zo ja zou het eventueel mogenlijk zijn om zelf een superhomey te maken door simpelweg de som te wisselen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Daniel. schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:40:
Ik vind Homey een mooi product maar alles laat erg lang op zich wachten.
Jammer dat ik niet zoveel verstand af heb van hacken zou me daar een keertje in moeten verdiepen is toch wel vet als het lukt.

Apparaat biedt wel alle connectiemogelijkheden alleen het moet wel stabiel werken en zoals dat nu gaat is dat niet het geval.
Als Athom netjes de linux kernel + aanpassingen source code geeft.
De U-Boot + aanpassingen source code geeft.
Eventueel de Buildroot + aanpassingen source code geeft.

Dan is het niet geheel zo moeilijk om een build systeem op te zetten die "linux" op het apparaat zet. Met andere woorden, ik ben ervan overtuigd dat de Homey te hacken is om er custom firmware op te flashen.

Met 4GB flash, moet een standaard Debian OS erop te krijgen zijn. Dat is allemaal niet zo een geheel probleem.

ECHTER.....

De linux device drivers, kunnen dan nog steeds mogelijkerwijs gesloten zijn. Kan, hoeft niet uiteraard.

Debian op de Homey? Moet te doen zijn!
Ook alle drivers en toegang tot de hardware, dan valt nog te bezien.

Ligt allemaal een beetje aan wat Athom als basis heeft gebruikt etc. Vermoed dat Zigbee en Z-Wave wel aan te slingeren moet zijn. Debian en HASS erop en dan heb je al wat bruikbaars.
Verwijderd schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:22:
Boot de homey eigenlijk vanaf het flash naast de som ? Zo ja zou het eventueel mogenlijk zijn om zelf een superhomey te maken door simpelweg de som te wisselen ?
Zo ver ik nu kan zien wel ja. De 4GB eMMC chip naast de SOM is opgedeeld in verschillende partities. Volgens mij zit er geen SPI op de SOM (optioneel vanuit SolidRun) en staat de bootloader ook op de eMMC. (nog niet diep genoeg erin gedoken, hoor, dus neem een slag om de arm)

[ Voor 17% gewijzigd door j1nx op 01-06-2018 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

j1nx schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:25:
[...]

Dan is het niet geheel zo moeilijk om een build systeem op te zetten die "linux" op het apparaat zet. Met andere woorden, ik ben ervan overtuigd dat de Homey te hacken is om er custom firmware op te flashen.

Met 4GB flash, moet een standaard Debian OS erop te krijgen zijn. Dat is allemaal niet zo een geheel probleem.

ECHTER.....

De linux device drivers, kunnen dan nog steeds mogelijkerwijs gesloten zijn. Kan, hoeft niet uiteraard.

Debian op de Homey? Moet te doen zijn!
Ook alle drivers en toegang tot de hardware, dan valt nog te bezien.

Ligt allemaal een beetje aan wat Athom als basis heeft gebruikt etc. Vermoed dat Zigbee en Z-Wave wel aan te slingeren moet zijn. Debian en HASS erop en dan heb je al wat bruikbaars.

[...]

Zo ver ik nu kan zien wel ja. De 4GB eMMC chip naast de SOM is opgedeeld in verschillende partities. Volgens mij zit er geen SPI op de SOM (optioneel vanuit SolidRun) en staat de bootloader ook op de eMMC. (nog niet diep genoeg erin gedoken, hoor, dus neem een slag om de arm)
Ik ga me er maar eens in verdiepen, even kijken wel som er exact op zit en kijken welke som eventueel zou passen.
Zou graag een superhomey hebben, maar niet voor de prijs die athom er voor vraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Verwijderd schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:31:
[...]

Ik ga me er maar eens in verdiepen, even kijken wel som er exact op zit en kijken welke som eventueel zou passen.
Zou graag een superhomey hebben, maar niet voor de prijs die athom er voor vraagd.
Hoor graag van je welke SOM er precies standaard in zit, en welke SOM de super-homey is (Al zal die laatste vast te "dikste" zijn)

Geen idee om de SOM ook modulair is of gesoldeerd zit op het main-PCB.

Hou er overigens ook rekening mee, dat de SOM's wellicht niet voor particulieren te koop zijn. Denk het zelf wel, aangezien ze ook carrier boards verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

j1nx schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 12:19:
[...]

Hoor graag van je welke SOM er precies standaard in zit, en welke SOM de super-homey is (Al zal die laatste vast te "dikste" zijn)

Geen idee om de SOM ook modulair is of gesoldeerd zit op het main-PCB.

Hou er overigens ook rekening mee, dat de SOM's wellicht niet voor particulieren te koop zijn. Denk het zelf wel, aangezien ze ook carrier boards verkopen.
Gezien mijn werk zal het niet zo moeilijk zijn om aan de SOM te komen, of ie gesoldeerd is durf ik niet te zeggen, misschien vant weekend de homey maar even los maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
j1nx schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:25:
[...]

Verwijderd schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:31:
[...]

De prijs die Athom laatst liet weten op Slack voor Super Homey is ook absurd en alleen om af te schrikken, Prijs die ze eerder hanteerden komt niet eens in de buurt van 1000+, afgelopen maand zijn er nog twee Super Homey's afgeleverd tegen niet de prijs van 1000+ |:( Prijs was meer in de richting van de kosten voor twee Homey's O-) Ik kan je wel vertellen welke SOM de Super Homey heeft, dat is deze -> https://www.solid-run.com/product/som-imx6-quad-wf-ct/ (stond nog in het super homey kanaal @ Slack haha :)

De Homey's die vanaf 2018 geleverd zijn hebben een soortgelijke SOM met minder RAM(daarvoor moest 1.5.6/1.5.8 toen zo snel naar stabiel komen en draaiden die 1.5.6/1.5.8 voordat deze voor iedereen vrijgegeven was (meer hierover is te vinden in dit topic) Pak je een soortgelijke SOM of bovenstaande kun je deze dus inderdaad laten werken met Homey als je weet wat je doet / ervoor moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

lubbertkramer schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:22:
De prijs die Athom laatst liet weten op Slack voor Super Homey is ook absurd en alleen om af te schrikken, Prijs die ze eerder hanteerden komt niet eens in de buurt van 1000+, afgelopen maand zijn er nog twee Super Homey's afgeleverd tegen niet de prijs van 1000+ |:( Prijs was meer in de richting van de kosten voor twee Homey's O-) Ik kan je wel vertellen welke SOM de Super Homey heeft, dat is deze -> https://www.solid-run.com/product/som-imx6-quad-wf-ct/ (stond nog in het super homey kanaal @ Slack haha :)

De Homey's die vanaf 2018 geleverd zijn hebben een soortgelijke SOM met minder RAM(daarvoor moest 1.5.6/1.5.8 toen zo snel naar stabiel komen en draaiden die 1.5.6/1.5.8 voordat deze voor iedereen vrijgegeven was (meer hierover is te vinden in dit topic) Pak je een soortgelijke SOM of bovenstaande kun je deze dus inderdaad laten werken met Homey als je weet wat je doet / ervoor moet doen
Goed de super-homey is dus de meest rechtste van hier;
https://www.solid-run.com.../imx6-som-specifications/

De normale Homey zal er dan 1 van de middelste hebben en de 2018 versie de meest linkse.

Wel raar dat als je problemen hebt met stabiliteit en dergelijke vanwege te veel apps, maar dat je dan wel van een Dual Core met 1 GB geheugen terug gaat naar een single core met maar 512 MB ????? :o 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djbarney
  • Laatst online: 14:43

djbarney

XBL: DeejayBarney

verklaart dan ook meteen waarom ze sinds de introductie van "de nieuwe som" ineens kwamen met de virtuele limieten over grote netwerken etc. Lijkt me inderdaad een vreemde keuze om bij al nijpend tekort aan resources, die nog verder te limiteren door een nog minder bedeelde nieuwe chip te kiezen.

Mochten de heren van Athom meelezen hier, ik proef vooral een onrust onder de key users, die Athom ondanks een aantal pogingen tot communicatie (slack, trelloboard en nieuwsbrieven) toch nog steeds niet heeft kunnen wegnemen. Ik voel mezelf geen hardcore gebruiker, maar bij mijn laatste telling zat ik toch al aan 21 apps, ruim 50 devices en hetzelfde gevoel als wat ik bij Zipato had.. Er wordt wel wat gedaan, maar transparant is het niet, en duurt allemaal lang.

Zolang Athom niet meer transparant wordt, ben ik bang dat de leegloop die nu begint met allerlei alternatieve pakketten, straks door gaat zetten en de community er straks dus ook gewoon niet meer is. Zou het reuze jammer vinden mocht dat gebeuren, want het concept is wat mij betreft prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En de behind the magic van mei is er.

Volgens mij staan er weer flink wat tegenstrijdigheden en "fouten" in...
The largest project right now is Homey v2.0 + the new Homey Smartphone App. This is package that will be released at the same time, as they are dependent on each other.
Maar tegelijkertijd geven ze aan dat de nieuwe app technisch gezien klaar is/al was in de huidige beta en alleen het design nog gepolijst wordt. Maar als dat zo is, hoe kan de huidige beta app dan wel samenwerken met Homey 1.5?
I’ve also read on our forum that there’s misunderstanding about Homey Apps built with SDK1. Both SDK1 and SDK2 Homey Apps will work with Homey v2.0, only SDK1 apps their settings webviews won’t be available due to increased security.
Dit moet dan recentelijk zijn veranderd, want tijdens de introductie van SDK2 is aangegeven dat SDK1 apps uitgefaseerd zouden worden. In eerste instantie zouden geen nieuwe SDK1 apps worden toegestaan in de app store, maar konden bestaande apps wel geupdate worden, en met Homey 2.0 zouden SDK1 apps niet meer werken.

Daarnaast hebben ze altijd aangegeven dat als je het niet eens was met de mobile first aanpak dat je zelf een alternatief frontend kon maken, maar tegelijkertijd geven ze in deze blog post aan dat het voorlopig nog niet mogelijk zal zijn voor derde partijen om gebruik te maken van de (nieuwe) Web API. Dus hun beloofde work-a-round is er eigenlijk helemaal niet.

En zo kan ik me indenken dat iemand die meer bij de community betrokken is, zoals @lubbertkramer, nog zo een berg onwaarheden/valse beloften/punten die zijn veranderd eruit kan halen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HeroS
RobertMe schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:07:

[...]

Maar tegelijkertijd geven ze aan dat de nieuwe app technisch gezien klaar is/al was in de huidige beta en alleen het design nog gepolijst wordt. Maar als dat zo is, hoe kan de huidige beta app dan wel samenwerken met Homey 1.5?

[...]

Dit moet dan recentelijk zijn veranderd, want tijdens de introductie van SDK2 is aangegeven dat SDK1 apps uitgefaseerd zouden worden. In eerste instantie zouden geen nieuwe SDK1 apps worden toegestaan in de app store, maar konden bestaande apps wel geupdate worden, en met Homey 2.0 zouden SDK1 apps niet meer werken.

Daarnaast hebben ze altijd aangegeven dat als je het niet eens was met de mobile first aanpak dat je zelf een alternatief frontend kon maken, maar tegelijkertijd geven ze in deze blog post aan dat het voorlopig nog niet mogelijk zal zijn voor derde partijen om gebruik te maken van de (nieuwe) Web API. Dus hun beloofde work-a-round is er eigenlijk helemaal niet.

En zo kan ik me indenken dat iemand die meer bij de community betrokken is, zoals @lubbertkramer, nog zo een berg onwaarheden/valse beloften/punten die zijn veranderd eruit kan halen
Just mijn 10 centen ;)

Man man je bent wel op zoek naar fouten he.

Kunnen we aub stoppen met dit negatieve gedoe. Athom heeft gewoon (net zoals elke startup) te maken met wat problemen. Vergeet ook even niet dat de domotica markt nog vrij nieuw is. Dus ervaring zal met de jaren moeten groeien.

Daarnaast ken ik geen enkel domotica bedrijf welke zo open communiceert. Ja, eens niet altijd even goed of handig.

Heb dus geduldt want deze problemen gaan echt wel opgelost worden.

[ Voor 0% gewijzigd door HeroS op 01-06-2018 18:27 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
HeroS schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:23:
[...]

Just mijn 10 centen ;)

Kunnen we aub stoppen met dit negatieve gedoe. Athom heeft gewoon (net zoals elke startup) te maken met wat problemen. Vergeet ook even niet dat de domotica markt nog vrij nieuw is. Dus ervaring zal met de jaren moeten groeien.

Daarnaast ken ik geen enkel domotica bedrijf welke zo open communiceert. Ja, eens niet altijd even goed of handig.

Ik vind het hier de laatste ook niet echt leuk lezen meer... :/
Er worden enkel nog maar negatieve dingen gepost (natuurlijk mag dat, maar het overheerst hier nu wel heel hard).
Ook het constant verwijzen naar HASS vind ik vreemd.

Ik hoop ook dat er snel verbetering komt, maar laten we tot dan toch proberen een beetje positief te blijven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heeft niks te maken met zoeken naar fouten. Dit zijn gewoon de dingen die me meteen opvielen tijdens het lezen van die blogpost. Anders had ik die laatste zin ook niet toegevoegd, want dan had ik zelf wel alles punt voor punt uitgezocht En gezien de belofte van "beter communiceren" vind ik vooral het tweede punt kwalijk. Athom doet nu alsof het een misopvatting in de community is dat SDK1 apps niet meer zullen werken met Homey 2.0, terwijl dat een paar maanden terug nog officieel zo is gecommuniceerd. Geef dan gewoon aan "we zijn van mening veranderd, SDK1 apps zullen wel nog werken".
Kunnen we aub stoppen met dit negatieve gedoe.
IMO speel je het nu (teveel) op de man naar mij toe, waar ik de laatste tijd minder deelneem aan de "echte" negatieve discussies (en reageren op vragen met "Athom komt 'soon' met een oplossing is inhoudelijk" is gewoon inhoudelijk). Het zou dan wel zo eerlijk zijn om zo'n zelfde soort reacties te geven op elke andere post van afgelopen dagen (/weken) waar o.a. de software development / release cycle van Athom wordt aangekaart (En ja, zo'n reactie heb ik hier maanden terug ook al eens gezet, en toen werd ik er ook op afgebrand, waar dat nu niet gebeurd), hoe over te stappen op HASS etc.
Athom heeft gewoon (net zoals elke startup) te maken met wat problemen.
De vraag is in hoeverre Athom nog echt een startup is, hun product is al lang geleden aangeboden via Kickstarter, en staat zelfs meer als 1,5 jaar bij de MediaMarkt in de winkel en daarnaast zijn ze meer en meer aan het uitbreiden naar nieuwe landen. In die zin zijn ze meer een bedrijf wat groeit, dan nog echt een startup wat 100% nieuw is.
Daarnaast neemt het geklaag de laatste tijd meer en meer toe, waar je normaliter verwacht dat het geklaag naarmate de groei/doorontwikkeling afneemt. En de manier waarop tegenwoordig meerdere belangrijkere personen in de community, waaronder Lubbert, Swtt, Ted Tolboom, M Ruiter klagen over Athom zegt ook iets.
Vergeet ook even niet dat de domotica markt nog vrij nieuw is. Dus ervaring zal met de jaren moeten groeien.
Dat de domotica markt nieuw is zegt alleen iets over de stabiliteit/features/.... De punten die ik aankaart gaan meer over bedrijfsvoering/communicatie/software ontwikkeling in het algemeen. Zoals bovenstaande punt m.b.t. SDK1 apps support. Ben gewoon eerlijk en geef aan "in tegenstelling tot wat we zeiden bij de introductie van SDK2 apps zullen SDK1 apps wel blijven werken met Homey 2.0". Dat heeft verder niks te maken met de markt waarvoor je het product ontwikkeld, maar met open communicatie.
Eens dus v.w.b. het laatste. Ik bedoel niet perse dat ik het inhoudelijk oneens ben met de punten die ik opnoemde. Maar de communicatie is wel "fout".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS
RobertMe schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 19:00:

IMO speel je het nu (teveel) op de man naar mij toe, waar ik de laatste tijd minder deelneem aan de "echte" negatieve discussies (en reageren op vragen met "Athom komt 'soon' met een oplossing is inhoudelijk" is gewoon inhoudelijk).
Ja, sorry. Was ook niet naar jouw persoonlijk bedoelt. Je was nu gewoon even de piep.

Het zou dan wel zo eerlijk zijn om zo'n zelfde soort reacties te geven op elke andere post van afgelopen dagen (/weken) waar o.a. de software development / release cycle van Athom wordt aangekaart
Dat doe ik vaak genoeg hoor..ook bij andere topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjalabert
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-09 21:38
Wie de schoen past....

Wie met één vinger naar een ander wijst, wijst met drie vingers naar zichzelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

De vraag is in hoeverre Athom nog echt een startup is
Tijdens TEQNATION 2018 gaf Emile toch echt nog in zijn keynote aan dat Athom een startup is, hoewel in de beschrijving over een scale-up wordt gesproken, iets dat denk ik wel beter past bij Athom.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greetoz
[...]

Just mijn 10 centen ;)

Ik geloof in het homey concept maar Athom is gewoon te klein, ze hebben gewoon teveel hooi op hun vork genomen. De enige manier waarop dit goed gaat aflopen is als ze overgenomen worden door een speler met veel geld en resources. Je kan gewoon niet zo’n uitgebreid product ontwikkelen en onderhouden met zo’n klein ontwikkelteam en dito resources. Ook is de huidige hardware gewoon ingehaald door de realiteit. Dat willen of kunnen ze niet toegeven. Ze hadden de nieuwe SOM gewoon moeten upgraden en het homey V2 moeten noemen. Het is het universiteits-startup stadia allang voorbij en ontgroeid maar het bedrijf lijkt zo nog wel gerund te worden. In de nieuwe blog melden ze al dat ze niet eens meer eta’s Durven te geven...
Mars Warrior schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 20:30:
[...]

Tijdens TEQNATION 2018 gaf Emile toch echt nog in zijn keynote aan dat Athom een startup is, hoewel in de beschrijving over een scale-up wordt gesproken, iets dat denk ik wel beter past bij Athom.
Ik kan ook zeggen dat ik de paus ben, dat betekend nog niet dat het waar is. Ze zijn intussen 4 jaar bezig en te koop in retail winkels en in meerdere landen actief. Ik vind de term startup niet echt meer van toepassing p Athom in dat op zicht. Misschien nog wel in bedrijfscultuur. Misschien dat daar juist het probleem zit.

[ Voor 20% gewijzigd door Greetoz op 01-06-2018 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:07:

Haha zal ik eens beginnen met posten wat ik ook @ Slack gedaan heb. over de mobiele app ga ik niet eens beginnen, als je daar de forum updates van leest denk je dat de app inmiddels al een jaar live is na alle beloftes en mooie woorden als shiny and polishing 8)7

Ze begonnen weer over back-up en restore dus dook ik even in de historie wanneer ze het daar voor het eerst over gehad hebben, september 2017 lees je even mee :9
Behind the magic May blog:
Backup & Restore
Just after Homey v2.0 we will introduce Backup & Restore, meaning a Homey’s settings can be automatically restored after set-up.

forum update sep 2017: https://forum.athom.com/d...ment/57446/#Comment_57446
Backup & Restore
We have silently started working on Backup & Restore functionality, which will make life easier when migrating between Homeys, or to restore a backup in case of data loss.

forum update sep 2017: https://forum.athom.com/d...ment/58525/#Comment_58525
Homey v2.0
Backup & Restore will be introduced in this release. This will also be the release where all desktop interfaces will be removed and the new Homey Smartphone App will be available to everyone.
En de beantwoording daarvan @ Slack
lubbertkramer [3:04 PM]
you start with ETA's etc but well some more intel should be nice because intel is changing all the time

weejewel [3:06 PM]
In Homey v2.0 we've switched to a Database for settings storage, which makes it much easier to copy all settings to a remote location
So all puzzle pieces came together to make it happen

lubbertkramer [3:07 PM]
So the design changed then i understand so the backup changed, but is there any reason then to not take this into 2.0 as default feature instead of later release?

mmwolbrink [3:07 PM]
Does this mean we can copy all settings from one homey to another ?
Because i had to fully reconfigure mine because you guys send me a homey from the wrong region first

weejewel [3:08 PM]
Exactly that. They will be stored under your Athom Account

weejewel [3:09 PM]
@lubbertkramer It's extra work, and we don't want to delay 2.0 even further

lubbertkramer [3:10 PM]
Good point, but you answered some earlier questions about "bricked homey's" with updating, no change 2.0 will brick and you don't have a backup functionality before it? Because of the storage change you said above (edited)
transferring insights to the new database model already required a lot of Homey with the warning not to PTP for several hours after updating

weejewel [3:11 PM]
We don't expect any bricks with 2.0, and even if they brick by updating to 2.0, then it wasn't possible to make a backup anyway
daarna kwam nog even onderstaande vraag met betrekking tot de mail van vorige week:
danee [3:44 PM]
Hmmm, how does that add up with the AVG/GDPR mail you send
I Mean, it stated no information is stored at Athom but only on your Homey.
and now it will be stored under you Athom account....

jeroenvollenbrock [3:46 PM]
Actually, the Homey settings will still be stored on Homey. You can choose to optionally make a periodic encrypted backup to our cloud from which you can restore it to another Homey.

danee [3:51 PM]
And will it also be possible to download that backup to a local storage?

weejewel [3:53 PM]
No, that won't be possible
Goed laten we het niet alleen over de back-up hebben maar ook over SDK2, per slot van rekening ging er rond dat we alles opnieuw moesten pairen maar hier een mooie belofte van Emile waar de rekening heen mag als dit anders is dan onderstaande
lubbertkramer [3:25 PM]
@weejewel i have another question hope you are still around
with 2.0 around the corner how do the new SDK2 apps handle already paired devices, like the Fibaro app is it needed to repair your devices or is that not needed? Thought to read somewhere that was needed

weejewel [3:32 PM]
Nope, shouldn't be needed in most cases
We aim to make the migration as smooth as possible

kasteleman [3:34 PM]
but that does not apply for the current SDK2 z-wave apps that are in development?
so first V 2.0 and from then on it is save to switch to the new SDK2 z-wave apps?

weejewel [3:38 PM]
Yes it is

lubbertkramer [3:39 PM]
Was indeed also my understanding just updating doesn't work and repair would be needed but always great to hear that isn't the case :slightly_smiling_face: Otherwise i guess the Athom team needs to visit a lot of houses to re-pair it for them ahha :stuck_out_tongue:
en als we het dan toch over SDK1/SDK2 hebben (laat staan idd de tegenstrijdigheid dat SDK1 nu ineens toegestaan is, ze zullen enkele apps van zichzelf wel niet porten waardoor ze dit besloten hebben (dan kan alles)
m-ruiter [3:49 PM]
I, and even my non homey user werkslaven are having a bigh laugh about this one:
Homey Apps built with SDK1. Both SDK1 and SDK2 Homey Apps will work with Homey v2.0, only SDK1 apps their settings webviews won’t be available due to increased security.
Pretty useless to have a app and not being able to change the settings :see_no_evil:

weejewel [3:53 PM]
No, that won't be possible
@m-ruiter Many apps don't have settings at all, like device-only apps

m-ruiter [3:58 PM]
Mmm a couple in my setting :))
But i did not buy it in the MM so i'm special, like most here :wink: (edited)

2be [4:02 PM]
So for me that would mean that the following apps would stop working: Better Logic (most functions included in 2.0?), Countdown, Soundboard :cry: and trashcan reminder. I guess I don't need to change Trash can reminders and I don't see a way to upload mp3 tracks from my ios mobile so Soundboard is useless anyway. But not being able to add new countdown trigger is a no go for 2.0 for me.

weejewel [4:02 PM]
We'll definitely update the soundboard app
Maar goed genoeg geklaagd er is ook veel positiefs in de wereld zoals het eerder benoemde Flomey (flow manager vanuit de community) maar laat Athom die nu volledig de nek omdraaien. Leuk dat Athom aangeeft dat de community alles mag bouwen op de API maar Flomey krijgt geen toegang tot de API waardoor je hem alleen lokaal kan draaien i.p.v. in de cloud zoals Homeyda.sh. Athom vind het maar niets dat er een eigen flow manager komt, waarom zou het anders niet mogelijk zijn om net als Homeyda.sh voordat ze de webui verwijderen toegang te geven.....ook als plugin onder Homeyda.sh is niet toegestaan dan trekken ze de toegang van Homeyda.sh, dat terwijl beide vanuit dezelfde ontwikkelaar komt |:( Zal wel komen omdat ie ook aan de Homey HASS app werkt _/-\o_
sailingduck [4:08 PM]
@weejewel don't you think webapi software should be available before 2.0?
If it's not there's a gap

weejewel [4:08 PM]
No, the web API is very dependent on homey v2.0.0

sailingduck [4:09 PM]
Why can we use it then atm?

sailingduck [4:14 PM]
There's no point in developing a flow builder if the management software to authorise it isn't available anytime soon

m-ruiter [4:17 PM]
I guess only the security layers are dependend since it already works for the rest
App already in store that use it with full access
2 Bad. Guess this will make FlowMe go back to a laag pitje
Or worse

sailingduck [4:18 PM]
There's no point in spending time on it if it hopefully can be used this year

m-ruiter [4:19 PM]
There goes the "The community can create a app with the functionality if they want and cant work on mobile, the functionality is already finished to make it" (edited)
That quote was used on multiple occasions as a response to the web interface removal

sailingduck [4:20 PM]
It's like forbid fossil fuel cars but the electric cars you can buy can only be charged in the factory

m-ruiter [4:20 PM]
Same old , same old (edited)
Well. I cant manage my electric car in the new APP because its SDKv1 :joy:
I need the settings page :wink:

sailingduck [4:21 PM]
I'd sell it :stuck_out_tongue:

m-ruiter [4:22 PM]
Maybee when the facelift comes out :joy:
For now... Never anything else anymore
Best thing i ever took for a ride. And i did a lot of high end cars

sailingduck [4:23 PM]
Can imagine
But for a rijtjeshuis an electric car isn't very practical
So I stick to the co2 machines
But @weejewel you do agree that's not very convenient right?

weejewel [4:38 PM]
@sailingduck Well, not necessarily. We'd rather have our own stuff working before giving access to 3rd party developers. The web api is already working, just cannot be released in our app store due to security.

sailingduck [4:39 PM]
so homeydash is a security risk?

weejewel [4:45 PM]
@sailingduck At the moment, yes. There is no fine-grained control over permissions

weejewel [4:46 PM]
But we trust @swttt with this. Similar to a sort of 'partnership' api access

lubbertkramer [4:56 PM]
replied to a thread:
So why not the same trust in what he is building flomey because athom is ditching the webui
Athom doesn't want the community to make a webui replacement @weejewel? (edited)
That needs to be available before Athom removes it and not like the :soon: label we see too much these days

weejewel [4:58 PM]
That's not what I'm saying. Personally I think it's a brilliant initiative

lubbertkramer [4:58 PM]
So its gets access now? :)
So it can be used like homeyda.sh

weejewel [4:58 PM]
Users who still want the desktop flow editor shouldn't update to v2.0.0, or until a community replacement is finished

lubbertkramer [4:59 PM]
It's almost finished needs the key from athom
So 2.0 comes year later maybe flomey only because athom doesn't give s key and the user can't make use of backup etc only because he likes the webui

sailingduck [5:00 PM]
No it's not finished lubbert :see_no_evil:

weejewel [5:00 PM]
Users can use 3rd party apps if they host them locally (so implicitly agree to the security risk).

lubbertkramer [5:00 PM]
Almost xD but before 2.0
Homeyda.sh is not locally
So why make a difference it's the same main developer
Or just adding it too homeyda.sh is the workaround because that one is allowed :see_no_evil:

weejewel [5:03 PM]
Obviously we will then revoke the keys :slightly_smiling_face:

sailingduck [5:07 PM]
that's funny I actually suggested a plugin for homeydash at the start :see_no_evil:
perfectly makes sense to trigger flows from your dashboard like the new app can do
lubbertkramer [5:42 PM]
Really love the user friendly solution for users to install something locally only because athom doesn't like the community is already making a better webui solution but Athom will first drop their own webui and then :soon: you get a key to build your own
Tja en mochten ze failliet gaan het volgende project is al bijna live -> https://github.com/luxio-lighting/luxio.js -> https://luxio.lighting/ dus binnenkort weer een kickstarter? :P
j1nx schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 15:35:
[...]

Goed de super-homey is dus de meest rechtste van hier;
https://www.solid-run.com.../imx6-som-specifications/

De normale Homey zal er dan 1 van de middelste hebben en de 2018 versie de meest linkse.

Wel raar dat als je problemen hebt met stabiliteit en dergelijke vanwege te veel apps, maar dat je dan wel van een Dual Core met 1 GB geheugen terug gaat naar een single core met maar 512 MB ????? :o 8)7
Kleine toevoeging, ik bedoelde met minder ram minder dan de super homey, ram is gelijk aan de Homey voor 2018 en die van 2018 :)

[ Voor 9% gewijzigd door lubbertkramer op 01-06-2018 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-09 22:23

xiD

12345

Ik heb een Qubino Flush Dimmer toegevoegd maar dat ging de eerste keer niet helemaal lekker. De tweede keer is hij als nieuw device goed toegevoegd. Is er een manier om de eerste te verwijderen? Als ik dat doe via het kruisje krijg ik na een halve minuut een timeout (vdevice.drivers.zwavebasic.pair.response_timeout) en wordt ie niet verwijderd.

Iemand ideeen?

[ Voor 7% gewijzigd door xiD op 02-06-2018 12:49 ]

67890

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
Mijn Zigbee netwerk werkt niet echt lekker.

Ik heb een Xiaomi deursensor op mijn brievenbus. Als ik hem dichtbij de Homey houdt en vervolgens in de brievenbus plak, dan werkt hij een paar dagen prima.

Daarna verliest hij een keer verbinding en wordt dit niet hersteld.

Ik vermoed dat dit komt doordat hij rechtstreeks naar Homey wil verbinden, terwijl er andere Zigbee apparaten dichterbij staan.

Voorheen kon je dit ergens in kaart brengen. Weten jullie nog een optie waar dit kan?

Ik vind het sowieso maar bijzonder dat hij de verbinding niet automatisch probeert te herstellen. De Homey zelf staat ook maar 4 meter verder weg (1 muur, 1 buitenmuur en een brievenbus naar de sensor), dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lennnn schreef op zondag 3 juni 2018 @ 09:52:
Mijn Zigbee netwerk werkt niet echt lekker.

Ik heb een Xiaomi deursensor op mijn brievenbus. Als ik hem dichtbij de Homey houdt en vervolgens in de brievenbus plak, dan werkt hij een paar dagen prima.

Daarna verliest hij een keer verbinding en wordt dit niet hersteld.

Ik vermoed dat dit komt doordat hij rechtstreeks naar Homey wil verbinden, terwijl er andere Zigbee apparaten dichterbij staan.

Voorheen kon je dit ergens in kaart brengen. Weten jullie nog een optie waar dit kan?

Ik vind het sowieso maar bijzonder dat hij de verbinding niet automatisch probeert te herstellen. De Homey zelf staat ook maar 4 meter verder weg (1 muur, 1 buitenmuur en een brievenbus naar de sensor), dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Valt onder de huidig bekende zigbee problemen waar hopelijk de rewrite over een jaar stabiliteit zal geven. Zigbee is net als zwave nog niet volledig geïmplementeerd waardoor basis functionaliteiten zoals automatische healniet werken. Steeds opnieuw toevoegen is de oplossing.

De kaart is verwijderd door Athom omdat zij vonden dat het geen meerwaarde had voor de eindgebruiker volgens beantwoording op een issue @ Github

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:43
Weet een van jullie of, als ik mijn Greenwave 6 stekkerdozen niet toevoeg aan Homey, hij wel het z-wave verkeer in de war schopt? Ik begreep dat deze nogal een boosdoener zijn in het z-wave verkeer vertragen bij Homey met name?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
@Tweaqer valt wel mee. Polling aan laten staan (default) zorgt voor best wat netwerkverkeer. Als je alleen wil schakelen en geen interesse hebt in verbruik kan je polling uitzetten wat het verkeer best drastisch reduceert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lubbertkramer schreef op zondag 3 juni 2018 @ 11:13:
[...]

Valt onder de huidig bekende zigbee problemen waar hopelijk de rewrite over een jaar stabiliteit zal geven. Zigbee is net als zwave nog niet volledig geïmplementeerd waardoor basis functionaliteiten zoals automatische healniet werken. Steeds opnieuw toevoegen is de oplossing.

De kaart is verwijderd door Athom omdat zij vonden dat het geen meerwaarde had voor de eindgebruiker volgens beantwoording op een issue @ Github
Storend inderdaad. Ik heb dit ook. Ik heb een hele rij Osram Zigbee Smart Plugs gekocht om mijn 433Mhz dingen te vervangen uit mijn HomeWizard tijd. Dingen werken perfect, alleen moet ik eens in zoveel tijd her en der een plug verwijderen en weer toevoegen. Daarna moet ik alle flows herstellen die deze plug gebruiken. Ze zouden er in de tussentijd goed aan doen om een soort van hertoevoegenfunctie te maken, zodat je in ieder geval niet alle flows hoeft te herstellen.
Pagina: 1 ... 26 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.