Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:49
vandermark schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 16:37:
Ik heb de xiaomi zigbee app geinstalleerd ivm een paar deur/raam sensoren. Als ik echter een nieuw apparaat wil toevoegen via de xiaomi app en ik kies de juiste device verschijnt er een leeg wit venster met de tekst "zigbee apparaat toevoegen". Verder niks, is dat correct en zoja wat moet ik doen? Bij fibaro en klikaanklikuit app werd per stap keurig beschreven wat ik moest doen?

Edit, het is gelukt. Knop ingedrukt houden tot sensor gaat knipperen en dan wordt die toegevoegd. Moest device pagina wel refreshen voordat die zichtbaar werd.
Gebruik je de desktop app of via de webbrowser? Dat laatste werkt wel maar is niet officieel ondersteund..

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:49
Werkt homeyda.sh bij jullie nog goed? Op desktop werkt het prima, maar op een tablet werkt het echt voor geen meter. Dimmers schieten alle kanten op als je ze aanklikt. Widgets zijn niet meer te wijzigen of te verwijderen.

Is dit een bekend probleem? Iemand al een oplossing of alternatief hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjalabert
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-10 15:55
Vraagje: ben even lost vandaar de vraag. De een zegt de fibaro dimmer en de ander relais. Mijn huisje is bijna klaar en moet schakelmateriaal gaan bestellen. Het worden natuurlijk pulsedrukkers. Maar welke fibaro/qubino kan ik het beste aanschaffen. Het gaat om het aansturen van GU10 HUE spots. Het zijn 4x2 lampjes. Er is (eventueel) een schakeldraad beschikbaar.

Dankjullie wel voor de hulp.

Wie met één vinger naar een ander wijst, wijst met drie vingers naar zichzelf!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik ben zachtjes alles aan het migreren naar Home-Assistant. Heb enorm veel plezier beleefd aan Homey, maar het werd nu tijd voor de volgende stap.
Vandaar dat mijn Homey te koop staat in V&A aangeboden: Athom Homey. Mocht iemand interesse hebben dan hoor ik het graag! Dan kan ik iemand anders weer happy maken met dit mooie apparaat!

[ Voor 6% gewijzigd door DennusB op 30-04-2018 13:21 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lennnn schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 15:56:
Werkt homeyda.sh bij jullie nog goed? Op desktop werkt het prima, maar op een tablet werkt het echt voor geen meter. Dimmers schieten alle kanten op als je ze aanklikt. Widgets zijn niet meer te wijzigen of te verwijderen.

Is dit een bekend probleem? Iemand al een oplossing of alternatief hiervoor?
Homeyda.sh werkt prima hier maar ook al tijdje niets meer aan veranderd. Je kunt het beste op de Github van Swttt een issue aanmaken als je problemen hebt of even in het generieke Homeyda.sh topic @ athom forum. Alternatieven zijn er nog niet aangezien de oplossing van Athom zelf nog een stip ver op de horizon is met label soon en er nog geen andere ontwikkelaars zijn opgestaan die iets soortgelijks gebouwd hebben. Wel is de vraag of Homeyda.sh altijd Homey only zal blijven gezien de ontwikkelaar zelf net als @DennusB al aardig ver is met HA migratie
DennusB schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:10:
Ik ben zachtjes alles aan het migreren naar Home-Assistant. Heb enorm veel plezier beleefd aan Homey, maar het werd nu tijd voor de volgende stap.
Vandaar dat mijn Homey te koop staat in [url=https://tweakers.net/aanbod/1660993/athom-homey.html]V&A[/a]. Mocht iemand interesse hebben dan hoor ik het graag! Dan kan ik iemand anders weer happy maken met dit mooie apparaat!
Ik zit er nog tussen, gebruik momenteel de HASS app wel wat meer moet ik eerlijk bekennen die mijn apparaten van HA in Homey plaatst. Z-wave/Zigbee was nog nooit zo stabiel en vooral snel O-) (grootste deel zit nog op Homey) maar vooral auto-heal is een mooie functie :) Ik volg je blogs dan ook met een hoop interesse, hoop wel op wat meer diepgang persoonlijk (en dan ook in de afwegingen van oplossingen binnen HA -> Automation -> YAML) O-)

[ Voor 3% gewijzigd door lubbertkramer op 30-04-2018 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
lubbertkramer schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:19:
[...]

Ik zit er nog tussen, gebruik momenteel de HASS app wel wat meer moet ik eerlijk bekennen. Z-wave/Zigbee was nog nooit zo stabiel en vooral snel O-) (grootste deel zit nog op Homey) maar vooral auto-heal is een mooie functie :) Ik volg je blogs dan ook met een hoop interesse, hoop wel op wat meer diepgang O-)
Thanks. Tof om te horen dat jij er ook mee bezig bent en je m'n blogs volgt. Ik hoop vandaag of morgen een nieuwe blog online te plaatsen! (Met meer diepgang :P ).

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DennusB schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:20:
[...]

Thanks. Tof om te horen dat jij er ook mee bezig bent en je m'n blogs volgt. Ik hoop vandaag of morgen een nieuwe blog online te plaatsen! (Met meer diepgang :P ).
Hoop nog steeds wel op een oplossing van Athom op alle problemen die lopen, het trello board van "vraag het aan Athom" staat vol met vragen die ze vanaf 2-5-18 gaan beantwoorden. Homey is wel wat meer voor de WAF waarbij ook zij zelf aan de slag kan met huisautomatisering.

[ Voor 8% gewijzigd door lubbertkramer op 30-04-2018 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 17:48
Sanderrr schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:37:
[...]

Ik ben van HA naar Homey gegaan en vind het een verademing. Het heeft mij uren gekost om de simpelste zaken geregeld te krijgen in HA, terwijl Homey lekker intuitief werkt en ik in een half uur de meeste zaken al geautomatiseerd had. Met HA kun je vast veel meer voor elkaar krijgen en hele mooie dashboards bouwen, maar qua user-friendlyness is HA echt niet te doen. Homey werkt "out of the box" meteen zonder gedoe.
Amen. Ik ben van Domoticz overgestapt naar Homey. Het is inderdaad gewoon een verademing. Waar ik in Domoticz al trots was dat ik een (vrij complexe) taak in een uurtje goed werkend heb gekregen (inclusief tweaking en hersenkraken), heb ik het in Homey letterlijk binnen 10 minuten gedaan. HASS heb ik ook een lange tijd geleden geprobeerd, maar als niet-programmeur, kost het mij persoonlijk gewoon teveel tijd. Ik zou alles wel aan de praat kunnen krijgen, maar ik heb er simpelweg geen tijd voor. Twee jonge kindjes nemen al genoeg tijd in beslag :)

Dat nieuws over Ubiquiti + HASS doet me deugd. Ik zal het met interesse gaan volgen, wie weet wat voor "flow editor" daar uit komt rollen :) Ubiquiti doet het technisch en grafisch gezien erug goed in zijn product portfolio. Maar dan nog... dan moet ik op mijn Raspberry of NUC nog allemaal hardware toeters (lees lompe Zwave, Zigbee, 433 modules/adapter/dongles) koppelen. Geef mij maar zo'n wit sjiek bolletje.

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-10 00:46
Ik zie een mindere stabiliteit/snelheid waar mensen over klagen als een gemis van homey, en ik zie een gebrek aan een eenvoudige flow-interface a la homey als gemis van de rest. Het moet gewoon perfect kunnen, maar als ik de fora zo lees zijn we er nog niet helemaal :)
Vooralsnog werkt mijn homey wel goed, maar ik heb nog lang niet alles er aan gekoppeld wat ik van plan ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1.5.11RC1 is vrijgegeven in experimental, @skoni je kan testen of je problemen nu opgelost zijn n.a.v. de mail van Emile die je gekregen had :)
1.5.11-rc.1 experimental

[Z-Wave] Fixed a communication issue
[Zigbee] Fixed a communication issue
[Core] Fixed a bug that could cause sudden reboots under rare conditions
[Core] Homey no longer needs a reboot to switch timezones
[SDK] Add clock manager

[ Voor 13% gewijzigd door lubbertkramer op 30-04-2018 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sjalabert schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:22:
Vraagje: ben even lost vandaar de vraag. De een zegt de fibaro dimmer en de ander relais. Mijn huisje is bijna klaar en moet schakelmateriaal gaan bestellen. Het worden natuurlijk pulsedrukkers. Maar welke fibaro/qubino kan ik het beste aanschaffen. Het gaat om het aansturen van GU10 HUE spots. Het zijn 4x2 lampjes. Er is (eventueel) een schakeldraad beschikbaar.

Dankjullie wel voor de hulp.
Hues-lampen wil je idealiter achter geen van beide (dimmer/relay) steken, want daarvoor zijn ze niet gemaakt.
Dimmers zijn sowieso eigenlijk uitgesloten, daarmee ga je je lampen om zeep helpen.
Je kan relays gebruiken maar die niet op de Hue aansluiten, en dan enkel het aan/uit-signaal gebruiken om de Hue aan/uit te zetten met een flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 18:25

j1nx

Geek - Enjoying life

Aurora schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:11:
[...]

Dat nieuws over Ubiquiti + HASS doet me deugd. Ik zal het met interesse gaan volgen, wie weet wat voor "flow editor" daar uit komt rollen :) Ubiquiti doet het technisch en grafisch gezien erug goed in zijn product portfolio. Maar dan nog... dan moet ik op mijn Raspberry of NUC nog allemaal hardware toeters (lees lompe Zwave, Zigbee, 433 modules/adapter/dongles) koppelen. Geef mij maar zo'n wit sjiek bolletje.
Ubiquiti heeft het al eerder geprobeerd met hun mFi hardware lijn,echter zat daar een zware mismatch tussen Ubiquiti en de software ontwikkelaars.

Ik vermoed dat mFi terug komt en dan zal daar ook vast een HUB bij komen ala homey. En dan......

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand nog tips om mijn 433mhz beter werkend te krijgen?
Zenden is absoluut geen probleem, maar ontvangen werkt zo goed als niet...
Ik had een deurbel van de Action, die heeft een jaar perfect goed gewerkt. Sinds een paar maanden werd het signaal ofwel dubbel ontvangen ofwel (meestal) helemaal niet.
Aangezien het zo'n goedkoop ding van 5€ was heb ik een week of 2 geleden eentje van KaKu besteld, maar die doet het eigenlijk nog slechter! :(

Ik heb Homey al herstart, PTP, dichtbij de voordeur gezet ( 8)7), niks helpt :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 17:48
Mijn 0-10V dimmer (KaKU ACM-LV10) is ermee opgehouden. Was gekoppeld aan mijn ComfoFan en sinds vandaag reageert de KaKu niet meer. Ook de ventilator staat nagenoeg stil. Resetten van de dimmer lukt gewoon niet, iemand tips hoe ik dit ding tot leven kan brengen? Ledje brandt rood, op de reset knop reageert het dingetje totaal niet op. 7 seconden ingedrukt, zou moeten knipperen, doet 'ie niet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qIxRFmm.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Aurora op 01-05-2018 10:24 ]

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fire69 schreef op maandag 30 april 2018 @ 19:56:
Iemand nog tips om mijn 433mhz beter werkend te krijgen?
Zenden is absoluut geen probleem, maar ontvangen werkt zo goed als niet...
Ik had een deurbel van de Action, die heeft een jaar perfect goed gewerkt. Sinds een paar maanden werd het signaal ofwel dubbel ontvangen ofwel (meestal) helemaal niet.
Aangezien het zo'n goedkoop ding van 5€ was heb ik een week of 2 geleden eentje van KaKu besteld, maar die doet het eigenlijk nog slechter! :(

Ik heb Homey al herstart, PTP, dichtbij de voordeur gezet ( 8)7), niks helpt :'(
Is er toevallig een update van de diverse kaku apps geweest??

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoni
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-08 11:05
lubbertkramer schreef op maandag 30 april 2018 @ 17:52:
1.5.11RC1 is vrijgegeven in experimental, @skoni je kan testen of je problemen nu opgelost zijn n.a.v. de mail van Emile die je gekregen had :)

[...]
Ben benieuwd, ga het in de gaten houden. Wat me wel bevreemd is dat mijn Homey update terwijl de "automatische updates" uit staat.

Maar we houden vertrouwen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Webgnome schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 06:33:
[...]

Is er toevallig een update van de diverse kaku apps geweest??
Niet dat ik weet (maar het zou wel kunnen, ik sukkel er ondertussen al enkele maanden mee...)

Niemand anders die hier last van heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fire69 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:56:
[...]

Niet dat ik weet (maar het zou wel kunnen, ik sukkel er ondertussen al enkele maanden mee...)

Niemand anders die hier last van heeft?
Valt het niet onder de algemene problemen met 433 die Athom heeft (net als met z-wave/zigbee) waar ze een rewrite voor aan het uitvoeren zijn zoals beschreven in de laatste blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lubbertkramer schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:24:
[...]

Valt het niet onder de algemene problemen met 433 die Athom heeft (net als met z-wave/zigbee) waar ze een rewrite voor aan het uitvoeren zijn zoals beschreven in de laatste blog
Tja, mogelijks, maar het verklaar niet echt waarom het eerst correct werkte en plots (of eigenlijk eerder geleidelijk) stopte met werken. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fire69 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:55:
[...]

Tja, mogelijks, maar het verklaar niet echt waarom het eerst correct werkte en plots (of eigenlijk eerder geleidelijk) stopte met werken. :-(
Athom wil daarom graag over naar 2.0, ze hebben nu het probleem dat als ze X fixen Y omvalt en ze niet altijd begrijpen of op voorhand weten waarom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lubbertkramer schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:24:
[...]

Athom wil daarom graag over naar 2.0, ze hebben nu het probleem dat als ze X fixen Y omvalt en ze niet altijd begrijpen of op voorhand weten waarom
Hoe gaan ze dat in 2.0 oplossen dan? Klinkt mij een beetje als een drogreden om 2.0 door te drukken.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Webgnome schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:28:
[...]

Hoe gaan ze dat in 2.0 oplossen dan? Klinkt mij een beetje als een drogreden om 2.0 door te drukken.
Als ze de web interface hebben weggehaald en vervangen door de nieuwe app werkt alles magisch, doh }:O

* RobertMe hoopt dat Ubiquiti (snel) een Homey like hub met HASS aankondigt, zodat ik naar HASS kan overstappen maar wel een ales in een apparaat heb i.p.v. zelf een RPi met berg hardware in elkaar draaien Tot die tijd probeer ik dan met Homey te "overleven", maar de hoop dat dat nog ooit wat wordt heb ik eigenlijk een beetje opgegeven. Hun visie an zich is nog steeds goed (als er een goede app komt dan), maar het duurt allemaal te lang, communicatie is slecht, en werkt niet naar behoren/stabiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Webgnome schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:28:
[...]

2.0 is opnieuw opgebouwd waarbij ze in de huidige versie steeds iets bijgebouwd / andere visie zijn gaan volgen / weer een rewrite gedaan hebben het is een beetje plak een pleister hier en een verbinding daar en het werkt maar je ziet aan de issues die er zijn dat de tijd van kunnen "fixen" redelijk achter ons ligt en dat waar ze probleem X fixen ineens meerdere nieuwe problemen zijn ontstaan. 2.0 geeft ze in ieder geval weer een schone lei en zoals ze zelf zeggen beter opgebouwd dan 1.0 waarbij ze gaandeweg ontdekt hebben wat ze wilden en hoe ze het wilden

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lubbertkramer schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:58:
[...]

2.0 is opnieuw opgebouwd waarbij ze in de huidige versie steeds iets bijgebouwd / andere visie zijn gaan volgen / weer een rewrite gedaan hebben het is een beetje plak een pleister hier en een verbinding daar en het werkt maar je ziet aan de issues die er zijn dat de tijd van kunnen "fixen" redelijk achter ons ligt en dat waar ze probleem X fixen ineens meerdere nieuwe problemen zijn ontstaan. 2.0 geeft ze in ieder geval weer een schone lei en zoals ze zelf zeggen beter opgebouwd dan 1.0 waarbij ze gaandeweg ontdekt hebben wat ze wilden en hoe ze het wilden
Laten we het hopen dat het inderdaad zo werkt en niet dat we na 2.1 ineens weer een rewrite van module x krijgen..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lubbertkramer schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:58:
[...]

Bron? (of zit die onder NDA :P ) Ik meen dat 2.0 gewoon 1.X zou zijn zonder web GUI etc. maar met mobile app.

Dus alleen "major changes" aan de buitenkant en niet echt van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:02:
[...]

Bron? (of zit die onder NDA :P ) Ik meen dat 2.0 gewoon 1.X zou zijn zonder web GUI etc. maar met mobile app.

Dus alleen "major changes" aan de buitenkant en niet echt van binnen.
Athom zelf, maar dat kun je toch ook wel zelf bedenken als ze bijna een jaar geleden 2.0 aankondigen dat het dan niet alleen het uitzetten van de UI is want dat zouden ze zelfs zonder update kunnen (alleen wat lokale zaken moeten dan nog via update uitgezet worden). Wil je zeker zijn kun je altijd je vraag stellen op het Trello board, na vandaag starten ze met antwoorden -> https://trello.com/b/jxKcTjYT/questions-for-athom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lubbertkramer schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:06:
[...]

Athom zelf, maar dat kun je toch ook wel zelf bedenken als ze bijna een jaar geleden 2.0 aankondigen dat het dan niet alleen het uitzetten van de UI is want dat zouden ze zelfs zonder update kunnen (alleen wat lokale zaken moeten dan nog via update uitgezet worden).
Jij hebt eens aangegeven dat de Web UI nogal verweven zit in de core van Homey en daardoor dus niet zomaar eruit kon. Dus in die zin zou het wel langer kunnen duren om die uit te schakelen.

Daarnaast, leuk dat ze de Web UI zo uit kunnen zetten, maar wellicht wel handig dat de nieuwe mobile app dan af is zodat je ook nog iets kunt doen met de Homey. En juist daar gaat wel tijd in zitten.

Dus Homey 2.0 zou dan misschien niet zoveel invloed hebben op de firmware (Web UI weg en klaar) maar wel op het hele systeem, juist omdat het wel een grote wijziging is (voor de gebruikservaring) om van Web UI naar mobile app te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:10:
[...]

Jij hebt eens aangegeven dat de Web UI nogal verweven zit in de core van Homey en daardoor dus niet zomaar eruit kon. Dus in die zin zou het wel langer kunnen duren om die uit te schakelen.

Daarnaast, leuk dat ze de Web UI zo uit kunnen zetten, maar wellicht wel handig dat de nieuwe mobile app dan af is zodat je ook nog iets kunt doen met de Homey. En juist daar gaat wel tijd in zitten.

Dus Homey 2.0 zou dan misschien niet zoveel invloed hebben op de firmware (Web UI weg en klaar) maar wel op het hele systeem, juist omdat het wel een grote wijziging is (voor de gebruikservaring) om van Web UI naar mobile app te gaan.
Het is een grote verandering inderdaad maar daar hebben ze geen jaar voor nodig om alleen dat eruit te slopen. Athom geeft ook vaak in kanalen (zoals developers openbaar maar ook in DP) dat zaken vanaf 2.0 anders zijn en dan wel zouden werken

Ik ben benieuwd of ze die koers doorzetten, zoals je weet gebruik ik de mobiele app zoals hij soort van final is (al zegt Athom van niet maar iets wat in januari al public zou worden (nieuwe design) zal nu verwacht ik niet veel meer aan veranderen) dan is het echt wachten op een ontwikkelaar die opstaat en iets maakt. Ik weet helaas dat de maker van Homeyda.sh aardig al op Hass zit (ook de maker van de Homey HASS app) dus vraag is of die zoiets dan voor Homey gaat maken.

Je had twee berichten terug nog een opmerking over HASS en beter UI, al eens gekeken naar HASS icm Node-Red -> YouTube: Install Node-RED in Hass.io / Home Assistant ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
Ik zit hier nog met twijfels om over te stappen op HASS. Heb de Pi en dongles nog liggen van mijn "Domoticz" tijd dus assemblage valt wel mee. Ik zit vast op 1.5.3 omdat ik een 433 weather sensor gebruik in de aansturing van m'n aquarium, deze werkt niet in 1.5.3+. Ik kan natuurlijk ook een z-wave temperatuursensor "maken" met mijn Fibaro v1 raam/deursensor maar daarvoor moet ik weer zaken aanschaffen (maar dan kan ik 433 weather sensors dumpen). Ook is Z-wave in mijn woning momenteel niet echt stabiel (nieuwbouwwoning, fibaro dimmer/schakelaar achter elke schakelaar).

Mocht ubiquity met een Hass/zwave hub uit komen ben ik direct om. Zowel netwerkapparatuur als videospul werkt fantastisch.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lubbertkramer schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:25:
Je had twee berichten terug nog een opmerking over HASS en beter UI, al eens gekeken naar HASS icm Node-Red -> YouTube: Install Node-RED in Hass.io / Home Assistant ?
Nope en nope :P Als programmeur moet het schrijven van wat yaml voor HASS toch geen probleem voor me zijn :P Waar ik minder zin in heb is zelf de hardware bij elkaar zoeken etc. Dus van Homey de "je koopt een apparaat en daarin zit Z-Wave, ZigBee, infrarood, ...". In die zin hoop ik dus dat Ubiquiti binnenkort met een vergelijkbaar apparaat komt met alles ingebakken. En ja, ik moet zo ook wel alles aan de praat krijgen, maar een kant en klaar apparaat is fijner. En voor nu kan ik in ieder geval nog even met Homey uit de voeten dus is de nood ook niet zo hoog om over te stappen, en ik zit er ook niet op te wachten om nu zelf iets samen te stellen terwijl Ubiquiti wellicht binnen enkele maanden met een kant en klaar apparaat komt, dan wacht ik daar liever op.

M.b.t. 2.0. Meer dan afwachten wat Athom er van maakt kunnen we helaas niet. Ze hebben wel vaker van dingen gezegd dat ze aangepast gaan worden in 2.0 (ook music dan bv). Waar ik in die zin wellicht wel een beetje bang voor ben is dat ze mogelijk nu weer teveel voor 2.0 willen waardoor het te vaak wordt uitgesteld, en ze mogelijk dezelfde fouten als eerst maken. Dat laatste dan ook gezien ze blijkbaar problemen hebben met goed personeel te vinden en daarnaast het vertrek van veel personeel. Dat daardoor de druk te hoog wordt en er bij zo'n grote rewrite van "alles" weer teveel de kantjes vanaf worden gelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:40:
[...]

Nope en nope :P Als programmeur moet het schrijven van wat yaml voor HASS toch geen probleem voor me zijn :P Waar ik minder zin in heb is zelf de hardware bij elkaar zoeken etc. Dus van Homey de "je koopt een apparaat en daarin zit Z-Wave, ZigBee, infrarood, ...". In die zin hoop ik dus dat Ubiquiti binnenkort met een vergelijkbaar apparaat komt met alles ingebakken. En ja, ik moet zo ook wel alles aan de praat krijgen, maar een kant en klaar apparaat is fijner. En voor nu kan ik in ieder geval nog even met Homey uit de voeten dus is de nood ook niet zo hoog om over te stappen, en ik zit er ook niet op te wachten om nu zelf iets samen te stellen terwijl Ubiquiti wellicht binnen enkele maanden met een kant en klaar apparaat komt, dan wacht ik daar liever op.

M.b.t. 2.0. Meer dan afwachten wat Athom er van maakt kunnen we helaas niet. Ze hebben wel vaker van dingen gezegd dat ze aangepast gaan worden in 2.0 (ook music dan bv). Waar ik in die zin wellicht wel een beetje bang voor ben is dat ze mogelijk nu weer teveel voor 2.0 willen waardoor het te vaak wordt uitgesteld, en ze mogelijk dezelfde fouten als eerst maken. Dat laatste dan ook gezien ze blijkbaar problemen hebben met goed personeel te vinden en daarnaast het vertrek van veel personeel. Dat daardoor de druk te hoog wordt en er bij zo'n grote rewrite van "alles" weer teveel de kantjes vanaf worden gelopen.
Die angst leeft bij velen inderdaad, er is niet voor niets een steeds groter wordende groep (zeker die gewoon wat meer thuis hebben dan de gemiddelde gebruiker) die overstappen op een ander systeem. Hier dan ook HASS draaien met Raspbee + Z-wave stick (onder de raspbee staat een combo die de meesten gekocht hebben) maar was eigenlijk in een uur up and running zonder echt in configuraties te hoeven prutsen. Ik gebruik het nu vooral nog als test en om te kijken wat HASS precies nu kan/doet om klaar te zijn mocht ik een switch moeten maken. Het mooie aan Homey is gewoon alles-in-een maar nu moet het allemaal nog even goed gaan werken :) Mooie bij HASS icm Raspbee (deconz) was dat ik gelijk alles kon verbinden op Zigbee dus zowel van Hue als Xiaomi als de Ikea remote etc en dat was idem bij Z-wave (geen aparte apps nodig)

Ik heb het meeste nog op Homey zitten en blijf daar ook het liefste bij maar ik denk dat de antwoorden op Trello gaan uitwijzen wat wijsheid gaat zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door lubbertkramer op 02-05-2018 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 17:05
Hier sinds gisteren de 433MHz die niet meer goed werkt. Enkele klik-aan-klik-uit schakelaars worden niet meer door Homey bediend (buitenverlichting bijvoorbeeld). Zelf geen wijzigingen aangebracht en het geheel werkte al een half jaar ofzo prima. Net een herstart uitgevoerd, hopelijk helpt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

RobertMe schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:40:
[...]

In die zin hoop ik dus dat Ubiquiti binnenkort met een vergelijkbaar apparaat komt met alles ingebakken. En ja, ik moet zo ook wel alles aan de praat krijgen, maar een kant en klaar apparaat is fijner. En voor nu kan ik in ieder geval nog even met Homey uit de voeten dus is de nood ook niet zo hoog om over te stappen, en ik zit er ook niet op te wachten om nu zelf iets samen te stellen terwijl Ubiquiti wellicht binnen enkele maanden met een kant en klaar apparaat komt, dan wacht ik daar liever op.
Het blijft nog koffiedik kijken, maar vermoed wel dat die hub er komt.

Maar ubiquiti kennende, wat te denken van "extenders" en dergelijke dan wel of niet icm Unifi. Ik denk dan aan een soort van zelfde apparatuur als de Unifi AP's, maar dan met de Zigbee/Z-Wave/433 hardware er in die je gemakkelijk in een ruimte kunt hangen om je mesh / netwerk te verbeteren.

Wellicht stoppen ze die chips er in de toekomst wel bij in de AP's

Ik ben hierdoor wel bang, dat 2018 het jaar gaat worden dat Athom om gaat vallen. In de US willen ze de markt op, maar blijkt een andere speler ook al het podium gekaapt te hebben en zodra Ubiquiti "deze" markt opkomt met hun eventuele vliegende start door HASS, dan denk ik dat het helaas gebeurt is....

Wel jammer, maar ook dat laatste is koffiedik kijken.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 12:06
j1nx schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:24:
[...]

Ik ben hierdoor wel bang, dat 2018 het jaar gaat worden dat Athom om gaat vallen.
Waar baseer je dit op? Zie namelijk totaal geen reden dat ze zouden omvallen. Dat er nu wat problemen zijn zegt helemaal niks. Bij Zipato, Fibaro, Vera, etc zijn er ook nog steeds problemen en deze controllers zijn al jaren lang op de markt.

Alle nieuwe controllers moeten zich eerst bewijzen. Als je kijkt naar alle nieuwe controllers welke erop de markt zijn gekomen dan is er geen een bug vrij. Dus het zou een wonder zijn als ubiquiti wel met een goed werkend product komt.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
Sorry als ik het gemist heb, maar waar komt het gerucht/nieuws van een Ubiquiti concurrent vandaan? Iemand een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rude-Dog schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:31:
Sorry als ik het gemist heb, maar waar komt het gerucht/nieuws van een Ubiquiti concurrent vandaan? Iemand een linkje?
Je hebt nog geen Google thuis :9 Maar hier (al is het meer dat de persoon overgenomen is maar daardoor geruchten) -> https://www.home-assistan...quiti-and-home-assistant/
They also want to deepen the integration of Ubiquiti Networks products in Home Assistant and may even support hosting Home Assistant instances on their hardware.
Stuk uit het artikel

[ Voor 28% gewijzigd door lubbertkramer op 03-05-2018 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

HeroS schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:55:
[...]

Waar baseer je dit op? Zie namelijk totaal geen reden dat ze zouden omvallen. Dat er nu wat problemen zijn zegt helemaal niks. Bij Zipato, Fibaro, Vera, etc zijn er ook nog steeds problemen en deze controllers zijn al jaren lang op de markt.

Alle nieuwe controllers moeten zich eerst bewijzen. Als je kijkt naar alle nieuwe controllers welke erop de markt zijn gekomen dan is er geen een bug vrij. Dus het zou een wonder zijn als ubiquiti wel met een goed werkend product komt.
Zoals ik zei; koffiedik kijken, maar gebaseerd op mijn onderbuik gevoel gevoed door mijn business ervaring opgedaan de laatste 20 jaar.

Bovenstaande puur op de (te weinig) resources die ze momenteel hebben en het verlies van momentum business-wise dat al sinds hun crowdfunding lancering af loopt.

Nogmaals, ik hoop het echt niet, want ik gun het elke Nederlandse start-up om uit te groeien tot hun volle potentieel, maar als ik het verloop in dit topic uitzet tegen wat ik weet over het bedrijfsleven en daar tegen over zet dat ze tussen nu en een jaar een enorme toename zullen zien op concurrentie vlak, dan houd ik echt mijn hart vast.

/zwart kijk modus uit.

edit: @Rude-Dog https://hasspodcast.io/ha023/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Omvallen is misschien een groot woord, maar ik ben het er wel mee eens dat Athom een "probleem" heeft. Ze hebben maar 1 product, en daar gaat het niet optimaal mee.
Zo is het al een aantal jaren op de markt en zijn er nog steeds problemen met core features terwijl al meermaals is beloofd dat die opgelost zouden worden. Echter werkt iets als Z-Wave nog steeds niet betrouwbaar voor iedereen, en daar zijn al verschillende rewrites van geweest. Daarnaast komt bv nu ineens uit de lucht vallen dat een Z-Wave netwerk met meer dan 20( of was het 15?) apparaten te groot zou zijn.

Daarnaast zijn er dan ook andere problemen zoals bv de releases die vaker lang op zich laten wachten (1.5.9 bv dan) terwijl deze al meermaals "beloofd" waren (in blogposts "we verwachten volgende week / ... 1.5.X vrij te kunnen geven". Zelfs al vanaf de "1.5.4 gaat niet door want heeft te lang geduurd en 1.5.5 is toch al bijna klaar", toen werd het 1.5.6 en bleef het lang stil, en toen snel door naar 1.5.9).

Daarnaast heeft Athom ook het probleem dat er steeds meer gemor ontstaat bij de community members vanaf het eerste uur. Lubbert zie je hier steeds meer klagen, die vervolgens hetzelfde zegt over swtt dat die meer en meer naar HASS kijkt. Nu de ontwikkeling van een app om in Homey ZigBee (lampen) via HASS => Deconz aan te kunnen sturen vanuit diezelfde personen.

En ook het feit dat Athom i.p.v. openheid in zaken geeft en de community weer meer bij de ontwikkeling gaat betrekken ineens komt aanzetten met NDAs voor community members vanaf het eerste uur is hoogst merkwaardig IMHO.

En voor mijn gevoel is Athom een uit de kluiten gewassen hobby project waarbij ze moeite hebben om goed personeel te vinden. Wat je ook terug ziet in het verloop van personeel etc.
Het voordeel van Ubiquiti is dan wel dat ze alleen de hardware hoeven te maken, en Athom lijkt voor een heel groot deel een software probleem te hebben. HASS is toch min of meer een bewezen product en Ubiquiti hoeft het maar toe te spitsen op hun eigen hardware, waarbij ze dan ook nog eens de founder in dienst hebben.
En hetzelfde hebben ze al vaker gedaan, zo werkt een bekend contributor van PfSense intussen ook al een hele tijd voor Ubiquiti aan hun router.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Als additie op de links eerder gegeven;

Het Fulltime aannemen van de HASS developer is eigenlijk dus de oplossing voor dit probleem van 2016;
https://community.ubnt.co...I-dead/m-p/1544924#M16166
(Unfortunately, the SW team I recruited to deliver the vision made some horrendous design choices and generally didn't know what they were doing. Even though early deliverables were really disappointing, I was afraid to lose time to market and kept on "doubling down" with the same team. In retrospect, I should have made the decision to replace the team and start over before launch, but I didn’t. And once we launched and marketed the platform, we were stuck in persistent maintenance/support mode without really solving the fundamental issues. - Klinkt dit bekend ???)

Het toenmalige probleem van het software team is dus nu in 2018 weer teniet gedaan. Het oude team is weg, en een nieuw team (voor nu, 1 persoon, maar wat een persoon) is er of dan wel onderweg.

Voor de US markt, hebben ze nu ook deze concurrent erbij (al eerder hier gemeld);
http://atmoshome.tech/

Maar wellicht is dit alles niet zo netjes om in het Homey topic te bespreken, al gaat het ze natuurlijk wel aan.

[ Voor 31% gewijzigd door j1nx op 03-05-2018 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
lubbertkramer schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:34:
[...]

Je hebt nog geen Google thuis :9 Maar hier (al is het meer dat de persoon overgenomen is maar daardoor geruchten) -> https://www.home-assistan...quiti-and-home-assistant/

[...]

Stuk uit het artikel
Haha sorry, ik dacht dat ik misschien ergens een extern forumdraadje over het hoofd had gezien. Ineens begon iemand er over op deze thread, vandaar :) Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 15:22
Hmmm ik twijfel al lange tijd tussen de Fibaro HC2 en de Homey en dacht: de Homey ondersteund meer protocollen dan de Fibaro HC2, dus waarom zou je dan niet voor de Homey gaan? Maar na het lezen van de reacties hier ben ik toch steeds meer geneigd om toch maar wel voor de Fibaro HC2 te gaan, omdat dat toch allemaal een stuk stabieler lijkt en georganiseerder is....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YinYang schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:13:
Hmmm ik twijfel al lange tijd tussen de Fibaro HC2 en de Homey en dacht: de Homey ondersteund meer protocollen dan de Fibaro HC2, dus waarom zou je dan niet voor de Homey gaan? Maar na het lezen van de reacties hier ben ik toch steeds meer geneigd om toch maar wel voor de Fibaro HC2 te gaan, omdat dat toch allemaal een stuk stabieler lijkt en georganiseerder is....?
Niemand kan in een glazen bol kijken en uiteindelijk moet je het beoordelen op jouw eisen en wensen maar is het wellicht wel goed om deze over 2.0, deze over de huidige problemen en deze over wat ze weer uit Homey verwijderen blogs te lezen (mede omdat binnenkort hun visie mogelijk gaat veranderen zoals beschreven in de blog over 2.0) en wellicht de beantwoording af te wachten van Athom op de openstaande vragen waarmee wellicht ook meer zekerheid en stabiliteit gaat komen -> https://trello.com/b/jxKcTjYT/questions-for-athom

Edit:
Plain simple zou ik momenteel Homey niet aanraden aan een Tweaker die veel wil automatiseren zoals hieronder ook aangegeven is en in de blog die ik hierboven link. Reden daarvoor is dat core zaken als z-wave/zigbee/433 (wederom) een rewrite krijgen en de vraag is of het dan goed geimplementeerd gaat worden dat ook alle basisfunctionaliteiten zoals bv heal of kunnen veranderen van zigbee kanaal mogelijk is.

Homey aanraden kan ik weer als Athom antwoorden gaat geven op de openstaande vragen en deze voldoening en vertrouwen geven in de toekomst.

[ Voor 26% gewijzigd door lubbertkramer op 03-05-2018 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@YinYang Homey is momenteel in mijn optiek niet aan te raden als je een groter (15+) z-wave netwerk hebt en een stabiele controller wil. Het is de meest gebruiksvriendelijke controller die ik heb geprobeerd, support voor enorm veel verschillende devices, maar mijn vrouw heeft ondertussen een hekel aan Homey omdat deze het zo vaak laat afweten.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
Fibaro HC2 is ook nog steeds geen Zwave plus toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markhubert180
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-01-2021
Reden daarvoor is dat core zaken als z-wave/zigbee/433 (wederom) een rewrite krijgen en de vraag is of het dan goed geimplementeerd gaat worden dat ook alle basisfunctionaliteiten zoals bv heal of kunnen veranderen van zigbee kanaal mogelijk is.
Maak daar maar van dat Z-Wave ook Wederom een rewrite krijgt. De eerste release was door Taco gemaakt. Taco is weggegaan en toen heeft Emile de App georienteerde Zwave stack gemaakt.

Mijn inziens is de App aanpak zowel de sterkte als uiterste zwakke kant van Homey.
De apps vreten teveel resource en dat vooral op geheugen gebied.

Ben benieuwd of ze dat in 2.0 beteugeld krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:43
Tassadar32 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:22:
@YinYang [...] mijn vrouw heeft ondertussen een hekel aan Homey omdat deze het zo vaak laat afweten.
Ik krijg ook nog wel eens de vraag: "waarom gaat die lamp nou de ene keer wel aan en de andere keer niet aan als ik door de gang loop?" of "oh nu gaat hij ineens gedimd aan"
(simpele flow met Fibaro bewegingssensor + Hue lamp)

Ik wacht de 2.0 rewrite ook even af en als die in stable staat doe ik een volledige reset en voeg ik de apparaten opnieuw toe. Ik kijk alleen nog wel erg op tegen het aanmaken van de flows op mijn mobiel. Ik vind het toch ook met het nieuwe design gepruts om het zo te krijgen zoals het nu simpel gaat in de flow editor op de pc.

[ Voor 26% gewijzigd door Tweaqer op 03-05-2018 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• error33
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 11:08

error33

Klungelsmurf bestaat nog

j1nx schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:47:
Voor de US markt, hebben ze nu ook deze concurrent erbij (al eerder hier gemeld);
http://atmoshome.tech/
:) :) :) :) :) Die zitten al op 2.0 :) :) :) :) :)

macOS 15.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
[...]

Sleutelpersonen uit de community zijn aan het afhaken. Kijk naar bijvoorbeeld Lubbert die Athom altijd vurig verdedigd heeft en nu toch een vrij kritische noot laat horen. Zitten ook een paar belangrijke devs bij, als die een paar sleutelapps beheren kan het wel snel gaan denk ik. Slack is ook niet meer zo gezellig als het geweest is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:39

MsG

Forumzwerver

Ik heb vandaag een Homey gekregen van iemand :-). Hoop hem zo spoedig mogelijk draaiend te hebben, heb nu de app gedownload en het ding gereset, maar er verschijnt nog niet zoveel in de app? Ik vermoed dat dit nog via de web interface moet?

Ik heb al enkele jaren een Raspberry pi met domoticz en sindskort homeassistant. Gebruik vooral rflink 433 apparatuur met nog een paar sonoff's en dankzij Otto Duitsland sindskort een Google Home Mini. Ik ben benieuwd hoe Homey met dit bij elkaar geraapte repertoire omgaat. Ik zal wel rapporteren hier hoe het me vergaat.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MsG schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 21:56:
[...] heb nu de app gedownload en het ding gereset, maar er verschijnt nog niet zoveel in de app? Ik vermoed dat dit nog via de web interface moet?
[...]
Wat verwacht je in de app te zien?
Als je nog geen devices hebt toegevoegd denk ik niet dat er iets te zien is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:39

MsG

Forumzwerver

Ah ik had verwacht dat dat vanuit de app kon, maar dat is wellicht ook te priegelig idd. Ik ga er eens mee stoeien.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MsG schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:06:
Ah ik had verwacht dat dat vanuit de app kon, maar dat is wellicht ook te priegelig idd. Ik ga er eens mee stoeien.
Mobile is wel de toekomst zoals Athom die voor zich ziet. In de Android Play Store vindt je nu al een Homey Preview app (voor iOS is er ook een maar moet je beta aanvragen). Dit is een (technische) preview van de nieuwe app waar Athom aan bezig is waarmee je ook flows kunt beheren etc. In Homey 2.0 is het vervolgens de bedoeling om de Web UI volledig weg te gooien en dus alles via de app te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:32
jip_86 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 17:10:
[...]

Sleutelpersonen uit de community zijn aan het afhaken. Kijk naar bijvoorbeeld Lubbert die Athom altijd vurig verdedigd heeft en nu toch een vrij kritische noot laat horen. Zitten ook een paar belangrijke devs bij, als die een paar sleutelapps beheren kan het wel snel gaan denk ik. Slack is ook niet meer zo gezellig als het geweest is.
Ik blijf er wel vertrouwen in hebben. Het gaat wel goedkomen. Oké het kost wat tijd, maar ik heb er alle vertrouwen in. Als ze nu maar focussen op één onderdeel i.p.v. alles tegelijk.

Ik heb op dit moment nog geen problemen met Zigbee en Z-Wave.
Op dit moment heb ik alle Philips lampen nog via Hue gekoppeld aan de Homey maar wil ik in de loop der tijd vervangen door het Zigbee netwerk van Homey zelf. Alles in één netwerk is toch fijner dan overal de eigen bridge voor te gebruiken. Enige waar ik de Hue voor nog nodig zou hebben ik de Hue tap, maar die wordt overbodig zodra de Zigbee rewrite is geweest zodat die er ook aan gekoppeld kan worden. Ook wacht ik op de rewrite om de Ikea remote te kunnen koppelen want dat is ook wel een erg mooie knop die je voor heel veel andere dingen ook kunt gebruiken.

Alles wat rechtstreeks met Homey gekoppeld is is tot nu toe.

Zigbee 17 devices (Xiaomi, Philips rechtstreeks)
Z-Wave 6 devices (Fibaro en Coolcam)
Bluetooth 2 devices

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Daniel. schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:48:
[...]

Ik blijf er wel vertrouwen in hebben. Het gaat wel goedkomen. Oké het kost wat tijd, maar ik heb er alle vertrouwen in. Als ze nu maar focussen op één onderdeel i.p.v. alles tegelijk.

Ik heb op dit moment nog geen problemen met Zigbee en Z-Wave.
Op dit moment heb ik alle Philips lampen nog via Hue gekoppeld aan de Homey maar wil ik in de loop der tijd vervangen door het Zigbee netwerk van Homey zelf. Alles in één netwerk is toch fijner dan overal de eigen bridge voor te gebruiken. Enige waar ik de Hue voor nog nodig zou hebben ik de Hue tap, maar die wordt overbodig zodra de Zigbee rewrite is geweest zodat die er ook aan gekoppeld kan worden. Ook wacht ik op de rewrite om de Ikea remote te kunnen koppelen want dat is ook wel een erg mooie knop die je voor heel veel andere dingen ook kunt gebruiken.

Alles wat rechtstreeks met Homey gekoppeld is is tot nu toe.

Zigbee 17 devices (Xiaomi, Philips rechtstreeks)
Z-Wave 6 devices (Fibaro en Coolcam)
Bluetooth 2 devices
Je zit volgens de blog ook nog in de veilige zone van maar 15/20 zigbee / z-wave apparaten per signaal, problemen ontstaan juist bij meer apparaten en zoals meerderen 50+ z-wave en nog eens zigbee hebben (naast bluetooth, internet apparaten etc) omdat Homey als centrale hub ingezet wordt waar ie voor gekocht is kom je juist tegen de limieten en de problemen aan. Ik had ook geen problemen met 70+ zigbee maar ineens trof ook mij de loterij dat ik niet wist of de andere dag (ondanks sterke mesh door 25+ powered apparaten te hebben) wel of niet werkte. Dit lag niet aan de mesh of aan de apparaten maar gewoon aan het houtje touwtje implementatie omdat ze snel wilden zijn vanwege de Ikea lampen. Als ze iets meer de tijd hadden genomen hadden ze het goed kunnen doen, waren er geen beperkingen zoals dat je nu de ikea remote niet kan koppelen of de problemen dat ze een complete rewrite moeten doen op iets wat ze pas een halfjaar geleden live hebben gezet.

Toen ze na de kickstartercampagne de retail verkoop gingen doen gaven ze aan dat er nu geen problemen meer zouden zijn en alleen voor diegene die experimenteel wilden draaien waren er risico's, tot op heden is dit nog niet gebleken. Zitten bijvoorbeeld gebruikers nog op 1.5.3 omdat anders bepaalde zaken niet meer werken zoals ze zouden moeten, check op firmware.athom.com maar eens hoeveel tijd daar tussen zit. Back-up is complex om te realiseren maar wel te doen, binnen bijvoorbeeld HASS is dit ook mogelijk net als standaard functionaliteiten als je zigbee kanaal kunnen wisselen en auto heal van je mesh.

Begrijp mij niet verkeerd er is nog hoop en ik blijf GRAAG Homey inzetten als centrale hub maar alles zal wel staan of vallen met de antwoorden die ze gaan geven op Trello en het nakomen van gemaakte beloftes. Zoek eens in dit topic op de forum updates die Athom publiceerde, een daarvan is dat de mobiele app een update zou krijgen naar het nieuwe design januari 2018 maar vooralsnog is die niet vrijgegeven en ben ik een van de weinigen die hem heeft.. Daarnaast stapelen de issues op Github zich op i.p.v. dat ze afnemen en zijn core functionaliteiten bij een beetje omvang instabiel (al noemt Athom dat al groot). Zoals hierboven aangegeven groeit de groep die overgaat op HASS (of Homey in combinatie met HASS) maar daar zitten wel de ontwikkelaars tussen van de grootste z-wave/zigbee apps en Homeyda.sh want ook zij zijn gebruikers van het eerst uur.

Op dit moment ben ik nog niet over maar ik ga mijn besluit nemen na de beantwoording, en waarin ik duidelijk wil zien dat het geen pappen en nathouden is of mooie praatjes, die hebben we genoeg gelezen in de forum updates zoals hierboven benoemd (die trouwens vakkundig verwijderd zijn door Athom, al staan ze hier nog :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markhubert180
Wat een gezeur allemaal zeg.
Ben toch blij dat ik 1,5 jaar geleden de stap naar Domoticz heb gezet.
Z-Wave was toen al janken met de pet op en zo te horen niet heel veel beter geworden (ja ik zit in de Heavy user omgeving met 50 Z-wave en 10 zigbee devices).
Geen gezeur met tal van Apps(met al hun nukken en plezieren), geen gezeur met onverwachte situaties (ja ik draai de Beta versie), webgui werkt gewoon goed, Android App werkt gewoon prima (ook presence), etc. etc.

Domoticz draait nu, ondanks Beta, stabiel. In 1,5 jaar tijd 2x problemen gehad en die lagen in softwarefouten. Deze waren meestal binnen 48 uur opgelost en dat zonder release golven, etc. Gewoon kijken of er een commit op Github is en "check voor update" aanklikken. 90 seconden later draait Domoticz weer als een zonnetje.

Ik ben in de "gelukkige" situatie dat ik wat kan programmeren, maar sinds DzVents is programmeren in Domoticz ook een appeltje. Wat een briljante toevoeging is dat zeg!

Zit zo af en toe nog een op Marktplaats te kijken naar een leuke 2ehands Homey voor het spelen, maar ga ik nooit tot koop over. Ben zeer benieuwd naar 2.0, want dat kan voor mij wel weer een reden zijn om er een (2ehands) te kopen.

Sterkte aan alle betrokkenen!! :)

(laat de troll comments maar komen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
markhubert180 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 08:20:
Zit zo af en toe nog een op Marktplaats te kijken naar een leuke 2ehands Homey voor het spelen, maar ga ik nooit tot koop over. Ben zeer benieuwd naar 2.0, want dat kan voor mij wel weer een reden zijn om er een (2ehands) te kopen.
(laat de troll comments maar komen ;) )
Haha geen troll comment maar ben wel benieuwd wat je dan verwacht van 2.0 / wat je daar juist aantrekt? Meesten hier zijn het niet helemaal eens met de mobile only visie waarbij de web ui komt te vervallen plus dat de rewrites niet per definitie onderdeel zijn van 2.0, die kunnen eerder of later komen en staan los van 2.0

[ Voor 9% gewijzigd door lubbertkramer op 04-05-2018 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@lubbertkramer een serieuze vraag. Wat verwacht je persoonlijk van de antwoorden op Trello en wanneer ben je daar tevreden mee?

Voor mijn gevoel gaat dat toch mis lopen. De antwoorden van Athom zullen vermoed ik puur een vorm van pappen en nat houden worden. Misschien ben je wel tevreden met de antwoorden, maar halen ze de opgelegde oplostermijnen niet, of blijkt de gekozen oplossing wederom niet goed genoeg te zijn. Dit zijn immers dingen die op basis van het verleden onderbouwd kunnen worden.

Daarnaast vroeg ik dan gisteren op Slack hoeveel technische mensen er nog bij Athom werken. Jij gaf dan aan dat je dacht dat dat er 5 zijn, waarna nog 1 iemand zich melde (student die buiten schooltijd apps naar SDKv2 herschrijft). Waarna het ook nog erover ging dat op basis van GitHub issues blijkt dat Jeroen nu naast Z-Wave ook nog met 433MHz bezig is. Zie jij hierin een gezonde situatie? Waaruit blijkt dat Athom genoeg mankracht heeft om, op korte termijn, de grote issues aan te pakken?

Persoonlijk zie ik dan ook meer geen toekomst in het gebruik van mijn Homey, maar voor mijn beperkte gebruik voldoet hij nog dus zal ik hem waarschijnlijk voorlopig blijven gebruiken (totdat er wat anders langs komt waar ik vertrouwen in heb en een alles in een hardware oplossing biedt). Maar ik ben dan ook iemand die altijd niche producten gebruikt zonder toekomst :p Mijn eerste echte smartphone was een Nokia N9, met MeeGo, wat door Nokia al dood was verklaard voor de release, en die heb ik vervangen door een Jolla ("1") wat dan ook van een klein, 'onstabiel', bedrijf was (en nu al een tijd over op een OnePlus 3, zodat ik ook die coole dingen kan doen waar de rest over praat :p).

In ieder geval vindt ik het persoonlijk apart dat je toch nog zo blijft vasthouden aan Homey en de toekomst zo koppelt aan de antwoorden op die vragen. Want je hebt nu een niet deugdelijk product (want problemen door teveel apparaten), maar blijft wel leven met die problemen puur op basis van de belofte (nu nog op antwoorden, daarna de beloftes uit de antwoorden). Dit terwijl de geschiedenis aantoont dat de problemen waarschijnlijk niet snel opgelost gaan worden (want of de oplossing werkt niet of de'deadline' wordt niet gehaald). En vooral in zo'n grote setup die jij hebt lijkt mij dat het gewoon vlekkeloos moet werken. Want bv elke keer dat een lamp niet aan gaat als het donker is is dat storend, en als het meerdere keren per week mis gaat, zou ik er snel genoeg van hebben en niet nog weken/maanden gaan afwachten of een beloofde oplossing komt en het ook oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
jip_86 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 17:10:
[...]

Ja, als je een product koopt van € 300 en na een jaar bugs fixen werkt de core functionaliteit nog niet betrouwbaar dan ben je het op een gegeven moment zat. Je kan dan twee kanten opgaan: closed source welke stabiel is (HC2 etc) of een opensource project waar je zelf problemen op kan lossen (HA). Homey heeft het nadeel dat ondanks dat de community wel heel veel kan bijdragen (apps) deze niks kan doen aan de problemen die in de core zitten (z-wave, zigbee, 433 problemen). Heel frustrerend voor diezelfde community. Ook heb ik het gevoel dat ondanks dat het idee goed is (half-open home automation hub met voice) de hardware zwaar ondermaats is voor de software die er op draait. JS is heel benaderbaar maar niet de meest lichte stack voor een embedded systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 08:49:
@lubbertkramer een serieuze vraag. Wat verwacht je persoonlijk van de antwoorden op Trello en wanneer ben je daar tevreden mee?

Voor mijn gevoel gaat dat toch mis lopen. De antwoorden van Athom zullen vermoed ik puur een vorm van pappen en nat houden worden. Misschien ben je wel tevreden met de antwoorden, maar halen ze de opgelegde oplostermijnen niet, of blijkt de gekozen oplossing wederom niet goed genoeg te zijn. Dit zijn immers dingen die op basis van het verleden onderbouwd kunnen worden.

Daarnaast vroeg ik dan gisteren op Slack hoeveel technische mensen er nog bij Athom werken. Jij gaf dan aan dat je dacht dat dat er 5 zijn, waarna nog 1 iemand zich melde (student die buiten schooltijd apps naar SDKv2 herschrijft). Waarna het ook nog erover ging dat op basis van GitHub issues blijkt dat Jeroen nu naast Z-Wave ook nog met 433MHz bezig is. Zie jij hierin een gezonde situatie? Waaruit blijkt dat Athom genoeg mankracht heeft om, op korte termijn, de grote issues aan te pakken?

Persoonlijk zie ik dan ook meer geen toekomst in het gebruik van mijn Homey, maar voor mijn beperkte gebruik voldoet hij nog dus zal ik hem waarschijnlijk voorlopig blijven gebruiken (totdat er wat anders langs komt waar ik vertrouwen in heb en een alles in een hardware oplossing biedt). Maar ik ben dan ook iemand die altijd niche producten gebruikt zonder toekomst :p Mijn eerste echte smartphone was een Nokia N9, met MeeGo, wat door Nokia al dood was verklaard voor de release, en die heb ik vervangen door een Jolla ("1") wat dan ook van een klein, 'onstabiel', bedrijf was (en nu al een tijd over op een OnePlus 3, zodat ik ook die coole dingen kan doen waar de rest over praat :p).

In ieder geval vindt ik het persoonlijk apart dat je toch nog zo blijft vasthouden aan Homey en de toekomst zo koppelt aan de antwoorden op die vragen. Want je hebt nu een niet deugdelijk product (want problemen door teveel apparaten), maar blijft wel leven met die problemen puur op basis van de belofte (nu nog op antwoorden, daarna de beloftes uit de antwoorden). Dit terwijl de geschiedenis aantoont dat de problemen waarschijnlijk niet snel opgelost gaan worden (want of de oplossing werkt niet of de'deadline' wordt niet gehaald). En vooral in zo'n grote setup die jij hebt lijkt mij dat het gewoon vlekkeloos moet werken. Want bv elke keer dat een lamp niet aan gaat als het donker is is dat storend, en als het meerdere keren per week mis gaat, zou ik er snel genoeg van hebben en niet nog weken/maanden gaan afwachten of een beloofde oplossing komt en het ook oplost.
Ik verwacht een concreet antwoord, geen antwoord als "we werken eraan" of het "soon" waar ze inmiddels bijna een levenslied op kunnen schrijven. Athom is heel krampachtig bezig momenteel om een aantal mensen vooral de mond te snoeren door die in een NDA kanaal te plaatsen, persoonlijk heb ik de NDA niet getekend omdat ik A de informatie vaak via andere kanalen dan DP/NDA kanaal verkrijg en daardoor dus gewoon kan delen (ook de reden dat ik hier wat meer info gedeeld heb laatste tijd) en B wat kan Athom mij bieden met nieuwe alpha's? De nieuwe mobiele app inclusief design heb ik al, 2.0 hoef ik niet gelijk als eerste te hebben want iedereen weet wat een puinhoop dat gaat zijn zodra de eerste release in DP/NDA kanaal komt :9

Ik denk dat het lastig is om op voorhand volledig te zeggen wat ze moeten zeggen. Wel tonen ze nu dat "betere communicatie" niet gelijk start want de antwoorden staan nog niet live (al geeft Athom aan dat dat ligt aan het ziek zijn van Bram) maar vragen die al twee weken erop staan hadden allang beantwoord kunnen zijn.

Jeroen is altijd al de "superman" van Athom geweest AKA de redder in nood. Naar mijn weten werkt Jeroen zowel aan Zigbee, Z-wave, 433 en uiteraard de core /nodejs naast nog allerlei randzaken. Er is ook veel gedaan (lees geboden) om Jeroen binnen Athom te houden :) HIj weet de zaken altijd te fixen, maar in combinatie met het weglopende personeel (en sorry ik reken studenten die als bijbaantje voor Athom werken aan omzetten naar sdk2 (bedoel hoeveel apps zijn nog sdk1 van Athom) niet volledig mee net als stagaires) dan zit er qua ontwikkelkracht momenteel nog een man of 4/5 die echt iets voor Homey kan betekenen i.p.v. mooie blogs schrijven / accountmanager zijn en dergelijke.

Waarom ik Homey nog steeds als middelpunt wil blijven inzetten is redelijk simplel, dat is deels gemak, design en meer WAF factor dan HASS zeker hoe je flows kunt bouwen. Mijn vriendin kan daardoor ook flows maken. Laten we niet vergeten dat Athom met Homey ook veel goed doet, het probleem is alleen dat de problemen zich opstapelen en alles de schuld van derden is (zie voorbeeld de problemen rondom Toon die er waren voor weken waar zij gewoon te lang api v1 zijn blijven gebruiken terwijl die uit zou :P ) of mijn eigen LIFX voorbeeld van wifi lampen die op alle manieren werken behalve goed met Homey en waaribj ik als gebruiker moet bewijzen dat Homey het probleem is voordat er reactie komt (en vooralsnog geen oplossing). Als ze Zigbee/Z-wave goed kunnen implementeren kan het net zo goed werken als HASS op een RPI met Raspbee / z-wave stick omdat de chip uiteindelijk hetzelfde is. Ze moeten alleen af van het houtje touwtje pleisterwerk en gewoon eens een stap terugdoen en iets goed implementeren i.p.v. half werk te leveren (functies als auto heal / zigbee kanaal veranderen zijn basis zaken die nodig zijn)
Tassadar32 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:14:
[...]

Ja, als je een product koopt van € 300 en na een jaar bugs fixen werkt de core functionaliteit nog niet betrouwbaar dan ben je het op een gegeven moment zat. Je kan dan twee kanten opgaan: closed source welke stabiel is (HC2 etc) of een opensource project waar je zelf problemen op kan lossen (HA). Homey heeft het nadeel dat ondanks dat de community wel heel veel kan bijdragen (apps) deze niks kan doen aan de problemen die in de core zitten (z-wave, zigbee, 433 problemen). Heel frustrerend voor diezelfde community. Ook heb ik het gevoel dat ondanks dat het idee goed is (half-open home automation hub met voice) de hardware zwaar ondermaats is voor de software die er op draait. JS is heel benaderbaar maar niet de meest lichte stack voor een embedded systeem.
Precies, de zigbee / z-wave app ontwikkelaars willen graag meer gaan ondersteunen maar kunnen niet meer omdat de implementatie van bijvoorbeeld Zigbee dat niet toelaat.

Hardware is hier verder het probleem niet, het zit hem echt in hoe Athom de boel opgebouwd heeft zonder eerst te bedenken wat en hoe ze dat nou zouden willen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-10 16:54
Als een beste heavy user ben ik het ook wel zat dat mijn Z-wave al geruime tijd niet stabiel werkt. Zoals @lubbertkramer aangeeft doet Homey op andere vlakken zaken wel goed. Een stap naar een HC2 (misschien op Z-wave vlak stabieler maar ook niet de holy grail, eigenlijk enkel echt goede support voor Fibaro modules ipv andere merken en daarnaast geen Z-wave Plus, maakt de HC2 voor mij ook een no-go. Ook de Zipato is niet probleemloos.

Ik ga binnenkort wat testen met HASS naast Homey, maar vanuit mijn Domoticz tijd weet ik ook dat de openzwave stack ook niet altijd je van het is. Daarnaast vond ik Domoticz altijd redelijk instabiel naar mate er meer verschillende devices aangekoppeld werden, en is dit uiteindelijk de reden geweest om over te stappen naar Homey. Daarnaast zal (bijna) geen enkele domotica oplossing kunnen tippen aan de simpliciteit van de Homey flow editor.

Wat ik wil zeggen is dat eigenlijk alle domotica oplossingen op dit moment zijn eigen problemen heeft, en er geen een aanbieder is die wel alles 100% voor elkaar heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:10

Felyrion

goodgoan!

Ik zie dat Emile zojuist het Trello Board heeft gewijzigd en diverse antwoorden heeft gepost. So far wel
vrij beknopt.

zie https://trello.com/b/jxKcTjYT/questions-for-athom

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Felyrion schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:08:
Ik zie dat Emile zojuist het Trello Board heeft gewijzigd en diverse antwoorden heeft gepost. So far wel
vrij beknopt.

zie https://trello.com/b/jxKcTjYT/questions-for-athom
Gaat stil in een hoekje zitten huilen en tot 10 tellen voor ie commentaar gaat leveren :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als er iets duidelijk wordt uit de antwoorden van Emile op sommige vragen is dat het community based apps schrijven en het gekozen platform ( nodejs ) toch wel een grote keerzijde heeft. Namelijk apps die hartstikke veel geheugen / swapp gebruiken en daardoor het hele systeem om zeep helpen.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjalabert
@lubbertkramer Zonnetje schijnt, loop ff naar buiten. Kijk naar boven en geniet even.

Gaat allemaal goed komen #keeptrust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS
Prima antwoorden allemaal. Emile moet de politiek in gaan :)

Dat de APP's problemen gaan geven heb ik al vanaf het begin geroepen. Is natuurlijk een leuk idee dat iedereen mag mee ontwikkelen. Alleen kun je hierdoor de kwaliteit en onderhoud nooit waarborgen.

Je ziet dit ook bij open source CMS systeem zoals Joomla, Wordpress, etc, Het zou dus een beetje raar zijn als Homey dit wel voor elkaar zou krijgen.

Gewoon geduld hebben en dan gaat een groot deel van de problemen echt wel opgelost worden. Volgens mij is er genoeg kapitaal om nog wel even door te gaan.

En switchen kan natuurlijk ook altijd maar verwacht dat je daar ook tegen problemen gaat aanlopen. Domotica is gewoon wat dat betreft nog steeds niet volwassen genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:32
HeroS schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:38:
Prima antwoorden allemaal. Emile moet de politiek in gaan :)
Daar heb je wel gelijk in. Er wordt niet geroepen wanneer echt iets opgelost gaat worden. Het moet gewoon niet te lang duren. Wees duidelijk en direct tegen de community.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markhubert180
@lubbertkramer heeft jouw partner ooit al eens een serieuze flow in elkaar gedraaid/gezet? Zo ben ik ook benieuwd of Emile zijn moeder dat het afgelopen jaar nog heeft gedaan. En dan bedoel ik ook een flow die volledig gebruik maakt van de if/else functionaliteit.

1,2—2 jaar geleden heb ik mijn vriendin wel eens achter de homey GUI gezet en die wist ik niet wat ze zag en hoe ze ermee moest werken. In dat terwijl zij ook gewoon dagelijks met computers en de nodige web-based systemen werkt. Heb haar nog nooit achter de event GUI van domoticz gezet, daar zal de denk ik ook niet snel uitkomen, maar die wordt ook niet gepromoot met: zelfs de moeder van de programmeur moet het snappen en mee kunnen werken.
En ondertussen is de flow GUI er, in mijn ogen, niet duidelijker op geworden met de variables/tags en de then/else element erbij.

Iedereen is altijd heel enthousiast over de GUI, maar mijn ervaring is/was toch niet zo geweldig.

Ben benieuwd naar de toekomst.

[ Voor 21% gewijzigd door markhubert180 op 04-05-2018 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
markhubert180 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:53:
@lubbertkramer heeft jouw partner ooit al eens een serieuze flow in elkaar gedraaid/gezet? Zo ben ik ook benieuwd of Emile zijn moeder dat het afgelopen jaar nog heeft gedaan. En dan bedoel ik ook een flow die volledig gebruik maakt van de if/else functionaliteit.

1,2—2 jaar geleden heb ik mijn vriendin wel eens achter de homey GUI gezet en die wist ik niet wat ze zag en hoe ze ermee moest werken. In dat terwijl zij ook gewoon dagelijks met computers en de nodige web-based systemen werkt.

Iedereen is altijd heel enthousiast over de GUI, maar mijn ervaring is/was toch niet zo geweldig.

Maar als er iets lastig is, dan is het wel het ontwikkelen van gui's. Elke site / web applicatie werkt weer net even anders en de verwachtingen zijn weer anders dus dat er iemand niet mee kan werken wil niet zeggen dat het per definitie slecht is. Al is een node-red achtige oplossing natuurlijk veel makkelijker in gebruik omdat je ziet wat er gebeurt.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjalabert schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:38:
@lubbertkramer Zonnetje schijnt, loop ff naar buiten. Kijk naar boven en geniet even.

Gaat allemaal goed komen #keeptrust
Ik koos ervoor om tegen Athom in te gaan @ general i.p.v. van de zon te genieten, heb in ieder geval mijn vrijheid van spreken nu weer terug dus verwacht maar wat meer intel hier de komende tijd (niet verkregen uit historie voordat ze daarover gaan piepen :P )
markhubert180 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:53:

1,2—2 jaar geleden heb ik mijn vriendin wel eens achter de homey GUI gezet en die wist ik niet wat ze zag en hoe ze ermee moest werken. In dat terwijl zij ook gewoon dagelijks met computers en de nodige web-based systemen werkt.

Vriendin kon gewoon een flow/complexe flow bouwen, maar die speelt inmiddels ook al sinds het begin met Homey en is ook meegeweest naar de meetups in Enschede _/-\o_ Maar op Trello is beantwoord dat met 2.0 het echt zal verdwijnen zoals ze al vaker gezegd hebben
Yes. The Homey Desktop App, and my.athom.com, will be unavailable for Homeys running version 2.0.0 or higher.

We completely understand that some users, especially the home-automation enthusiasts from the first hour, are used to a desktop interface. The truth is that mobile gives a much richer experience to everyone, and is actually easier to use for both average- and power users.
en voor wie wil, iedereen mag in het nieuwe NDA kanaal (wel even NDA tekenen) maar je kan een verzoek indienen @ Athom
We communicate as much as possible. Our Alpha tester group is made up mostly of developers, who we can share technical details with. We do this because we have observed that most technical information we shared was interpreted incorrectly and scared many users, which in turn increased the work for our support people.

If you are technical, then you are free to request access to the Alpha testers group.
Webgnome schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:37:
Als er iets duidelijk wordt uit de antwoorden van Emile op sommige vragen is dat het community based apps schrijven en het gekozen platform ( nodejs ) toch wel een grote keerzijde heeft. Namelijk apps die hartstikke veel geheugen / swapp gebruiken en daardoor het hele systeem om zeep helpen.
Super homey kwam vandaag ook weer in general naar boven op Slack, kan zeggen dat het het probleem met apps inderdaad tegengaat (geen stotteringen etc) maar verder zijn de problemen met z-wave/zigbee hetzelfde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8vJO1PjsKreqXt4iRtUa2WCa/medium.png

[ Voor 13% gewijzigd door lubbertkramer op 04-05-2018 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markhubert180
@Webgnome eens dat een GUI ontwikkelen lastig is! Echter hebben ze een gigantische verwachting geschapen en ik vraag mij af of die nog steeds de waarheid is cq kan/mag blijven staan.

@lubbertkramer nice! Top chick en blijkbaar pakt ze het beter op dan de mijne :D

Geweldig dat je NIET (typo) met de NDA beweging meegaat! Denk een hele slechte beweging en kan wel eens de doodsteek voor de community en daarmee mogelijk Athom kan zijn.

[ Voor 2% gewijzigd door markhubert180 op 04-05-2018 14:28 . Reden: Typos.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
markhubert180 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:23:
@Webgnome eens dat een GUI ontwikkelen lastig is! Echter hebben ze een gigantische verwachting geschapen en ik vraag mij af of die nog steeds de waarheid is cq kan/mag blijven staan.

@lubbertkramer nice! Top chick en blijkbaar pakt ze het beter op dan de mijne :D

Geweldig dat je met de NDA beweging meegaat! Denk een hele slechte beweging is en wel eens een doodsteek voor de community en daarmee mogelijk Athom kan zijn.
Meegaat? Ik heb geen NDA getekend hoor, no way! Ik had juist bovenstaande vraag neergezet @ Trello omdat ik het niet eens ben met deze koers |:(

Edit:
Mag juist nu vrij spreken, geen NDA en moderator af dus Athom kan mij niet meer betichten dat ik info uit die kanalen deel >:)

[ Voor 16% gewijzigd door lubbertkramer op 04-05-2018 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderrr
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 08:49
Praktisch vraagje: Als ik een push-notificatie naar mn telefoon wil sturen dan zie ik mijn naam en toestelnaam er 2x staan, omdat ik laatst een complete reset van mn telefoon gedaan heb. Alle push notificaties werken daardoor ook niet meer, en als ik de flows aanpas en dan de 2e "Sanderrr" Huawei XXXXXX selecteer dan komen ze wel weer binnen. Enig idee hoe/waar ik mijn apparaten kan registeren? Staat ook nog een oud toestel bij wat ik nooit meer gebruik.

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sanderrr schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:54:
Praktisch vraagje: Als ik een push-notificatie naar mn telefoon wil sturen dan zie ik mijn naam en toestelnaam er 2x staan, omdat ik laatst een complete reset van mn telefoon gedaan heb. Alle push notificaties werken daardoor ook niet meer, en als ik de flows aanpas en dan de 2e "Sanderrr" Huawei XXXXXX selecteer dan komen ze wel weer binnen. Enig idee hoe/waar ik mijn apparaten kan registeren? Staat ook nog een oud toestel bij wat ik nooit meer gebruik.
Onder je Athom account my.athom.com -> je naam en dan phones Let op dat als je zowel de oude als ed nieuwe mobiele app tegelijk gebruikt je inderdaad tweemaal je telefoon ziet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Tja, misschien zijn flows voor mijn vrouw te hoog gegrepen maar ik waardeer de interface van homey wel degelijk. Van alle hubs die ik heb geprobeerd (inc domoticz) is homey toch wel erg gebruiksvriendelijk, wat ook de reden is dat het zo ontzettend jammer is dat deze niet stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markhubert180
@lubbertkramer Lees ik het nu goed dat je Mod af bent op het Athom forum?! Hoe dat zo? Straf omdat je te kritisch bent? Of tegen alle internationale regels in en als kapitein als eerst het zinkende schip verlaten?!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
markhubert180 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:14:
@lubbertkramer Lees ik het nu goed dat je Mod af bent op het Athom forum?! Hoe dat zo? Straf omdat je te kritisch bent? Of tegen alle internationale regels in en als kapitein als eerst het zinkende schip verlaten?!
Ben al vaker op de vingers getikt (ondanks dat de info niet uit de kanalen kwam), praat teveel over HASS en Homey HASS app, ga teveel tegen Athom in (ook publiekelijk) zoals vandaag dus ook in general @ Slack dus Emile gaf de opmerking dat ik dat niet moest doen en anders maar geen moderator moest zijn waarop mijn luchtige antwoord was dan moet je dat doen. Bedoel ik hoef het niet te zijn deed het alleen omdat zij de gebruikers in de kou laten staan en van het forum een community forum hebben gemaakt. Informatie kwam toch al via andere vogeltjes binnen dan via de officiele Athom kanalen waar ze niets zeggen :9

[ Voor 9% gewijzigd door lubbertkramer op 04-05-2018 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markhubert180
lubbertkramer schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:24:
[...]

Ben al vaker op de vingers getikt (ondanks dat de info niet uit de kanalen kwam), praat teveel over HASS en Homey HASS app, ga teveel tegen Athom in (ook publiekelijk) zoals vandaag dus ook in general @ Slack dus Emile gaf de opmerking dat ik dat niet moest doen en anders maar geen moderator moest zijn waarop mijn luchtige antwoord was dan moet je dat doen. Bedoel ik hoef het niet te zijn deed het alleen omdat zij de gebruikers in de kou laten staan en van het forum een community forum hebben gemaakt. Informatie kwam toch al via andere vogeltjes binnen dan via de officiele Athom kanalen waar ze niets zeggen :9
Held!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Double T
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-09 11:57
markhubert180 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:23:
Geweldig dat je NIET (typo) met de NDA beweging meegaat! Denk een hele slechte beweging en kan wel eens de doodsteek voor de community en daarmee mogelijk Athom kan zijn.
@markhubert180 Dan ben ik waarschijnlijk een van die mensen die wel in die beweging meegaat...
vanuit @lubbertkramer zijn (voormalige) moderator rol begrijp ik het volledig; NDA en community moderator kun je niet in een positieve vorm in een zin combineren...
maar die rol heb ik een tijd geleden al opgegeven; hulde dat Lubbert dat zo lang volgehouden heeft...

Als developer en alpha tester ben (was) ik vooral benieuwd of er nu wel meer (relevante) informatie gedeeld wordt... maar ook dat is niet het geval...
geen enkele informatie die in dat kanaal gedeeld is, is NDA waardig... dus net zoals de antwoorden op Trello, een grote aanfluiting...

Tijd om mijn Pi maar weer eens uit de kast te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markhubert180
@Double T Bizar! Dus jij heb een NDA getekend zodat info gedeeld kan(!) worden en vervolgens wordt er geen info gedeeld.
Ondertussen heb jij een overeenkomst met een bedrijf gesloten wat jou, tot op heden, weinig/niets oplevert maar jou wel kan/zal belemmeren in het vrijelijk praten over Homey zaken.

Je zou verwachten dat als je een NDA aanbiedt, je ook iets te vertellen hebt. Anders is het nogal zonde van de tijd en moeite om NDA's op te stellen.

Vreemde gang van zaken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn er eigenlijk waardige alternatieven gebaseerd op Pi die werken met dingen als node-red om flows te maken? Dat is namelijk voor mij nog steeds het grote voordeel van Homey het redelijke gemak waarmee je een flow maakt. Als ik naar Hass kijk ( even snel gegoogled) zie ik alleen maar configuratie bestanden die je moet aanpassen.

Dat gaat nooit lekker werken natuurlijk..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Double T
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-09 11:57
markhubert180 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 16:59:
@Double T Bizar! Dus jij heb een NDA getekend zodat info gedeeld kan(!) worden en vervolgens wordt er geen info gedeeld.
Ondertussen heb jij een overeenkomst met een bedrijf gesloten wat jou, tot op heden, weinig/niets oplevert maar jou wel kan/zal belemmeren in het vrijelijk praten over Homey zaken.

Je zou verwachten dat als je een NDA aanbiedt, je ook iets te vertellen hebt. Anders is het nogal zonde van de tijd en moeite om NDA's op te stellen.

Vreemde gang van zaken.....
Helemaal mee eens... maar ja, dat was de moeite die in het Trello board gestoken is ook, wanneer je nu naar de nietszeggende antwoorden kijkt...

Ik was (en ben) vooral benieuwd of onder de NDA meer info gedeeld kon worden mbt verdere Zigbee ontwikkeling tbv mijn Xiaomi Zigbee en Gira Zigbee app...
maar wanneer ik het antwoord op Trello lees, dan gaat dat nog erg lang duren... zucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
Webgnome schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 17:01:
Zijn er eigenlijk waardige alternatieven gebaseerd op Pi die werken met dingen als node-red om flows te maken? Dat is namelijk voor mij nog steeds het grote voordeel van Homey het redelijke gemak waarmee je een flow maakt. Als ik naar Hass kijk ( even snel gegoogled) zie ik alleen maar configuratie bestanden die je moet aanpassen.

Dat is precies mijn probleem. Ik wil gewoon makkelijk flows editen en niet in config files duiken. Simpelweg geen tijd voor om dat allemaal uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markhubert180
Ik snap niet (aan de andere kant weer wel, maar slechts heel weinig) dat de community devs nog zoveel tijd en moeite steken in al die apps. Op veel fronten klinkt het als trekken aan een mors dood paard en gaat dat niet snel veranderen. Maar goed dat is mijn mening/idee bij de hele situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Zag laatst een blog libk voorbij komen over HASS en node-red.

Helaas ken ik ook deze zijde van het bedrijfsleven. Je kunt geld maar 1 keer uitgeven en dus waar keuzes gemaakt moeten worden; "jullie" kosten geld, nieuwe klanten leverd geld op.

Dit soort praktijken geven overigens wel kracht bij, voor mijn onderbuik gevoel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Webgnome schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 17:01:

Hass + Node-red werkt prima of eventueel HASS in combinatie met de Homey HASS app voor je logica (zolang de logica in een web ui zit :9 ) maar zo kun je wel snel beiden naast elkaar draaien. Hier nu sommige zaken op HASS draaien maar in combinatie met Homey

[ Voor 16% gewijzigd door lubbertkramer op 04-05-2018 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Ps. Ik ben eruit (eindelijk) ik ga voor HASS vanwege de ubiquiti toekomst.

Voor nu een RPi met deze case;
https://www.orbitalcase.com

Met een razberry z-wave module. Ben alleen zigbee nog aan het uitzoeken.

Dan daarna eventueel deze in dezelfde case;
http://wiki.seeedstudio.com/ReSpeaker_Core_v2.0/

Voor Google assistant.

Gelinked aan de nieuwe Ikea speakers zodra ze in NL komen.

Gevoed met een POE naar usb voeding convertor (als het past) en dan aan het plafond.

Of heb ik dat Ubiquiti zijn werk gedaan? :P

[ Voor 4% gewijzigd door j1nx op 04-05-2018 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:27
lubbertkramer schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:24:
[...]

Hebben ze die tik op de vingers ook uit slack verwijderd want ben aan het teruglezen tot vanochtend en zie het nergens staan, behalve het stukje waarin je aangeeft dat het niet klopt wat emile schrijft namelijk dat jezelf was opgestapt als moderator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markhubert180
Wingie schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 17:42:
[...]

Hebben ze die tik op de vingers ook uit slack verwijderd want ben aan het teruglezen tot vanochtend en zie het nergens staan, behalve het stukje waarin je aangeeft dat het niet klopt wat emile schrijft namelijk dat jezelf was opgestapt als moderator?
Slack heeft een zeer beperkte geschiedenis van XX dagen cq x honderd berichten. Alles daarna wordt gewoon snoeihard verwijderd, echt geweldig om zaken terug te zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:43
Een nieuwe blog: https://blog.athom.com/be...ersForum&utm_campaign=Nee

Staat alleen niet echt iets boeiends in. Alleen dat er een nieuwe z-wave release aankomt binnenkort en dat de nieuwe app nu écht bijna uitkomt... [img]het slack 'soon' icoontje[/img]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
j1nx schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 17:26:
ConBee (USB) of RaspBee (RPi addon) van wat ik begrepen heb. Beide van dezelfde fabrikant die ook de Deconz software maakt die je dan weer in hass kunt aanknopen.

[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 04-05-2018 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

RobertMe schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:00:
[...]

ConBee (USB) of RaspBee (RPi addon) van wat ik begrepen heb. Beide van dezelfde fabrikant die ook de Deconz software maakt die je dan weer in hass kunt aanknopen.
Ja, denk dat, dat hem word. Alleen even puzzelen hoe of wat in de behuizing.

Denk dat ik niet om de usb versie uitkom. De interne versies zitten op dezelfde uart/gpio pins.

Naast de razberry kan nog wel de RF (net aan)

Maar we dwalen veel te ver af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tweaqer schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 17:59:
Een nieuwe blog: https://blog.athom.com/be...ersForum&utm_campaign=Nee

Staat alleen niet echt iets boeiends in. Alleen dat er een nieuwe z-wave release aankomt binnenkort en dat de nieuwe app nu écht bijna uitkomt... [[url="het slack 'soon' icoontje"]afbeelding[/url]]
Was inderdaad ook mijn reactie op Slack, geweldig allemaal maar weinig info dat we nog niet wisten plus nog steeds geen enkele ETA of dergelijke het blijft hangen op soon
Wingie schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 17:42:
[...]

Haha nee dat doen ze niet openbaar, anders krijg ik teveel bijval :P
j1nx schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:08:
[...]

Ja, denk dat, dat hem word. Alleen even puzzelen hoe of wat in de behuizing.

Denk dat ik niet om de usb versie uitkom. De interne versies zitten op dezelfde uart/gpio pins.

Naast de razberry kan nog wel de RF (net aan)

Maar we dwalen veel te ver af....
Raspbee past hier in de (plastic) doorzichtige behuizing :)
Double T schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 17:04:
[...]

Helemaal mee eens... maar ja, dat was de moeite die in het Trello board gestoken is ook, wanneer je nu naar de nietszeggende antwoorden kijkt...

Ik was (en ben) vooral benieuwd of onder de NDA meer info gedeeld kon worden mbt verdere Zigbee ontwikkeling tbv mijn Xiaomi Zigbee en Gira Zigbee app...
maar wanneer ik het antwoord op Trello lees, dan gaat dat nog erg lang duren... zucht
Dat dus, als ontwikkelaar van de Xiaomi app (die net als de neo app zorgde voor een groei aan apparaten bij veel gebruikers) moet je haast smeken om informatie of hulp om de community te kunnen helpen terwijl juist de kracht zou liggen bij ontwikkelaars zoals jou of die van Heimdall/Homeyda.sh of noem andere grote community apps die van waarde zijn en waar Athom veel meer snelheid mee zou kunnen maken of quick wins.
j1nx schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 17:26:
Ps. Ik ben eruit (eindelijk) ik ga voor HASS vanwege de ubiquiti toekomst.

Voor nu een RPi met deze case;
https://www.orbitalcase.com

Dan daarna eventueel deze in dezelfde case;
http://wiki.seeedstudio.com/ReSpeaker_Core_v2.0/

Voor Google assistant.

Gelinked aan de nieuwe Ikea speakers zodra ze in NL komen.

Gevoed met een POE naar usb voeding convertor (als het past) en dan aan het plafond.

Of heb ik dat Ubiquiti zijn werk gedaan? :P
Woop mooie case, denk dat ik die eens ga bestellen _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door lubbertkramer op 04-05-2018 19:25 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sjalabert
@lubbert kramer is geen god hé. Hij heeft een conflict met Athom en jullie voeden deze gedachte alleen maar.

Ik ben een tevreden homey gebruiker tot nu toe. Heb hem ruim 3 maanden in goed gebruik en ben hartstikke tevreden. Ik begrijp dat als je "early adaptor" bent, of steunder vanaf moment 1 het allemaal niet snel genoeg gaat. Wees blij dat je geen Tesla hebt besteld, de heren (en misschien dames) in Twente doen niet meer dan hun stinkende best. Vind het persoonlijk vervelend dat op de persoon hier wordt gespeeld. Het is Emile dit en Emile dat, deze gast kan werkelijk in sommige hun ogen niets goed doen. Doe mij dan 2 plezieren :
1. Verkoop jullie Homey en pak een alternatief
2. Verander dan het onderwerp van dit topic. Van " Homey - Alles in huis verbonden" Naar "Alles is beter dan Homey, in huis verbonden".

Als het een succes zou zijn stonden jullie met de neus vooraan. Kom op en steek de schouders eronder en laat het een succes zijn/worden.

/emomodeoff

[ Voor 0% gewijzigd door Sjalabert op 04-05-2018 22:01 . Reden: Tekst aangepast, absoluut als persoonlijk 'aanvallen' bedoeld ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS
Sjalabert schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 21:09:
@lubbertkramer is geen god hé. Hij heeft een conflict met Athom en jullie voeden deze gedachte alleen maar. Ik ben een tevreden homey gebruiker tot nu toe. Heb hem ruim 3 maanden in goed gebruik en ben hartstikke tevreden. Ik begrijp dat als je "early adaptor" bent, of steunder vanaf moment 1 het allemaal niet snel genoeg gaat. Wees blij dat je geen Tesla hebt besteld, de heren (en misschien dames) in Twente doen niet meer dan hun stinkende best. Vind het persoonlijk vervelend dat op de persoon hier wordt gespeeld. Het is Emile dit en Emile dat, deze gast kan werkelijk in sommige hun ogen niets goed doen. Doe mij dan 2 plezieren :
1. Verkoop jullie Homey en pak een alternatief
2. Verander dan het onderwerp van dit topic. Van " Homey - Alles in huis verbonden" Naar "Alles is beter dan Homey, in huis verbonden".

Als het een succes zou zijn stonden jullie met de neus vooraan. Kom op en steek de schouders eronder en laat het een succes zijn/worden.

/emomodeoff
Amen, nu gaan we het weer lekker over Homey en zijn functionaliteiten hebben.

Heeft er nog iemand een goede vakantie flow?

Ben zelf al wel wat in elkaar aan het klikken maar mis een goede manier om een random tijd te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markhubert180
@Sjalabert Ik stond "vooraan" en heb vrij vlot na uitkomen een 2ehands Homey gekocht nadat ze op MP.nl verschenen. Na een half jaar heb ik hem verkocht en nu 1,5 jaar later is er veel veranderd+verbeterd. Echter is het product, zo te lezen en vooral in grote config, nog verre van stabiel. Dit heeft niets met personen te maken en naar mijn idee wordt door jouw post dit nu wel die kant op geduwd. Dat mensen Mod af worden gemaakt naar aanleiding van een kritische noot, na jaren van support en bijv. het opzetten van community dagen, is gewoon jammer.
Wie dat heeft gedaan, met welke redenen en wie het supporten vanuit Enschede; geen idee en doet er ook niet toe.

Er zijn veel mensen waar Homey stabiel is, maar ook heul veul mensen waar hij absoluut niet stabiel is.
Er zijn ook mensen die bewust de keuze moeten hebben maken om apps/hardware te de-installeren om hun Homey weer stabiel te krijgen. Deze mensen hebben een stabiele Homey, maar kunnen niet "Alles in huis verbinden".

Ben het wel met je eens;
Als het voor iemand niet werkt: verkoop hem.

Dat heb ik ook gedaan, geen spijt van.

Desondanks draag ik het "project" (ondanks dat het niet van Hornbach af komt), een warm hart toe.
Maar dat betekend niet dat er alleen maar lof over gesproken kan/mag/moet worden. Dat betekend ook dat er kritische/valse noten ten tonelen mogen komen. Ben het dan ook wel weer met je eens dat het niet persoonlijk mag worden. Desondanks heeft Athom dat wel zelf gedaan door iemand die zijn mening geeft te "straffen".
Beetje een aktie van; Oog om oog, tand om tand.

Erg jammer en bijna triest te noemen.

Lubbert is een toffe peer en zeker geen god. (ook dat zijn we eens :) )

Amen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Sjalabert schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 21:09:
Kom op en steek de schouders eronder en laat het een succes zijn/worden.

/emomodeoff
Niet verwacht dat ik dit snel zou doen, maar dan moet ik het toch voor Lubbert opnemen :P
Ik heb maanden terug alhier ook veel geklaagd, en toen reageerde Lubbert (en anderen) ook dat ik niet te negatief moest zijn en mijn steentje moest bijdragen. Echter is er maar één manier om aan Homey bij te dragen, en dat is er gaan te werken (en dat zullen maar weinigen kunnen/willen).

Want:
  • Het is een closed source product dus code bijdragen kan niet (alleen aan de apps, die soms van Athom zelf zijn)
  • Bug reports gebeuren niet veel mee. Blijven lang liggen, meestal is er geen reactie/bijdrage van Athom (geen reactie dat ze het probleem kennen, verwachte oplostermijn, ...). Bugs rapporteren is dus 'zinloos'
  • De community doet steeds minder mee. Zie bv de NDAs die gebruikers van dag een, die bij wijze van hun hart en ziel erin hebben gestoken, veel hebben bijgedragen aan de positieve vibe omtrent het product, nu ineens krijgen voorgelegd
  • Initiatieven vanuit de community gebeurd niet veel mee. Nu was er het Trello bord, maar ten eerste komen de antwoorden later als de voorgelegde 'deadline' en daarnaast zijn dit allemaal politiek correcte antwoorden en zijn ze niet concreet
Daarnaast speel je het nu op de man naar Lubbert. Maar hij is zeer zeker niet de enige, zie ook de reacties van @Double T, die hier veel minder aanwezig is (maar wel veel op Slack) die zich nu ook publiekelijk negatief uitlaat over Athom. Daarnaast zijn er nog meer te vinden die sinds dag een Athom op handen dragen die nu veel meer kritiek hebben. Zoals swtt, de maker van Homeyda.sh, die nu zelfs bezig is met die Hass bridge.
Het is dus niet dat Lubbert nu ineens Athom zwart aan het maken is, maar het zijn echt veel meer gebruikers vanaf dag een. En dat is kritiek waar Athom echt iets mee moet. Want dit zijn de gebruikers die altijd veel reclame hebben gemaakt voor Homey, en daarnaast wellicht zelfs veel gebruikers hebben opgebracht (Xiaomi & Neo Coolcam support, gemaakt door @Double T waardoor veel sensoren betaalbaarder werden). Als deze groep zich tegen Athom keert (wat nu lijkt te gebeuren), betekend dat o.a. dat veel positiviteit rond het product verdwijnt (de vocale gebruikers zijn dat niet meer, of nu negatief), en daarnaast ontstaat er de kans dat belangrijke apps (zoals Xiaomi & Neo Coolcam) dadelijk niet meer onderhouden worden, na verloop van tijd niet meer werken, en dus hardware support verdwijnt. En dat zijn dingen die Athom zich niet kan perminteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjalabert
@RobertMe & @markhubert180 Ok het is absoluut niet de bedoeling om het op de man @lubbertkramer te spelen. Absoluut niet. Zal ook de post 'aanpassen'. Maar het onderwerp van dit topic gaat helemaal scheef. Lubbert is absoluut een toffe peer. Heeft mij vaker netjes beantwoord op DM's. Ken hem helaas niet persoonlijk.Maar mijn idee is dat er veel 'gefrustreerd' word tussen KEYusers en Athom. En dat is zonde. Ik zou zeggen ga in gesprek en niet via een toestenbord maar netjes oog-in-oog.

@lubbertkramer Absoluut niet de bedoeling om jou als persoon aan te vallen. Als dat zo is/voelt mea culpa.

@RobertMe Volgens mij is het wel een community driven 'project' of ben ik abuis? Want dat is een beetje de gedachte die ik had. Deze ervaring heb wel gehad met het gebruik van mijn devices.

[ Voor 13% gewijzigd door Sjalabert op 04-05-2018 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markhubert180
@Sjalabert Je laatst reactie is een toffe reactie.

Maar waar mogen/kunnen mensen dan nog hun kritische noot laten horen/zien?
Op Slack kan/mag het niet (meer), want je wordt gestraft. Op het Athom forum grijpen mods in en GOT krijg je mede-tweakers over je heen.
Dat het topic een bepaalde naam heeft, betekend niet dat er alleen maar een lof trom af moet worden gestoken. In topic van Domoticz/HASS zullen ook kritische noten staan en het Domoticz forum staat er vol mee.

Waarom daar wel en kan/mag het bij Athom/Homey niet..... klinkt niet open.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Sjalabert schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 22:00:
@RobertMe Volgens mij is het wel een community driven 'project' of ben ik abuis? Want dat is een beetje de gedachte die ik had. Deze ervaring heb wel gehad met het gebruik van mijn devices.
Veel apps komen vanuit de community ja. Maar ook daarbij zijn hun handen gebonden door wat Homey kan. Zie (nogmaals) de reactie van Double T (/Ted Tolboom). Bepaalde dingen zijn nu met de Xiaomi app niet mogelijk. Dit komt door de slechte beperkte ZigBee ondersteuning (waarbij Athom nu erkent dat de door hun gebruikte library niet goed genoeg is). Hier valt dus niet omheen te werken (als app ontwikkelaar). Ted krijgt daarbij klaarblijkelijk ook geen input uit Athom m.b.t. een verwachte oplostermijn, zelfs niet onder de NDA die er nu is. Daarbij geldt dit specifieke probleem AFAIK ook niet alleen voor de Xiaomi app, maar hetzelfde ZigBee issue zorgt ook ervoor dat de Ikea Tradfri remote niet werkt.

De community kan dus wel iets m.b.t. het ondersteunen van nieuwe apparaten. Maar hierbij is er altijd een afhankelijkheid naar een correcte werking van de core en een stabiel platform. Zo heeft Athom een hele tijd terug ook veranderd hoe apps als Z-Wave drivers werken. Dit betekende dan ook dat de community ineens hun apps moest updaten. Als dit een keer voorkomt is dat uiteraard geen probleem, maar dat moet niet te vaak gebeuren. Maar bv ook dat er bug reports zijn bij apps dat iets niet goed werkt waar het probleem uit de core komt.
Zo durf ik (zonder het te controleren) te wedden dat er bij de door de community ontwikkelde Phillips Hue via ZigBee app ook een of meerdere bug reports zijn die te herleiden zijn tot het 'teveel ZigBee apparaten' issue in de core.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Count_B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-10 15:15
Knipsel1

Knipsel2

Ik heb een flow gemaakt die het gordijn dicht en open doet als ik op de virtual device klik. Nu komt het voor dat ik de virtual device niet gebruik maar de afstandbediening van Somfy zelf. Daarom heb ik een 2e flow gemaakt dat als de gordijnen dicht of open gaan de virtual device ook op on of off gaan. Alleen werkt dit helaas niet als ik met de Somfy afstandbediening de gordijnen bedien. Doe ik wat fout?
Pagina: 1 ... 23 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.