Komt daar een eerste Homey Huwelijk?
Ben ik de enige die merkt dat Homeykit en Hue verbinding met Homey soms niet stabiel of weg valt? moet om de zoveel tijd die plugins restarten.
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Welke Homekit / Hue versie, de Homekit van SWTTT lijkt het meest stabiel namelijk. Het probleem blijft dat Homey officieel niet Homekit gecertificeerd is en het een community app is die tegen bepaalde grenzen aanloopt (en veel resources gebruikt bij veel apparaten)tcviper schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 19:50:
Ben ik de enige die merkt dat Homeykit en Hue verbinding met Homey soms niet stabiel of weg valt? moet om de zoveel tijd die plugins restarten.
Al twee avonden heerlijk aan het prutsen met mijn Homey... Bijna alles overgezet van de HomeWizard naar de Homey. Ik krijg alleen mijn rookmelders niet aan de gang. Iemand een idee? Het gaat om de eenvoudige rookmelder: http://www.homewizard.nl/...voor-homewizard-1517.html
Het lijkt me dat dat deze rookmelder is: https://www.smartwares.sh...re-rookmelder-fa21rf.html
De Flamingo app toegevoegd aan de Homey. Deze ondersteunt ook RA21RF. Mijn HomeWizard rookmelders kan ik echter niet koppelen, terwijl ze meer dan prima werken met mijn HomeWizard. Die joedelt er vrolijk op los. Iemand een idee?
Het lijkt me dat dat deze rookmelder is: https://www.smartwares.sh...re-rookmelder-fa21rf.html
De Flamingo app toegevoegd aan de Homey. Deze ondersteunt ook RA21RF. Mijn HomeWizard rookmelders kan ik echter niet koppelen, terwijl ze meer dan prima werken met mijn HomeWizard. Die joedelt er vrolijk op los. Iemand een idee?
Ik gebruik deze: https://apps.athom.com/app/com.swttt.homekitlubbertkramer schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 19:58:
[...]
Welke Homekit / Hue versie, de Homekit van SWTTT lijkt het meest stabiel namelijk. Het probleem blijft dat Homey officieel niet Homekit gecertificeerd is en het een community app is die tegen bepaalde grenzen aanloopt (en veel resources gebruikt bij veel apparaten)
Qua geheugen valt het wel mee, heb ook nog genoeg vrij op Homey.
Verbruik is meer dan alleen RAM, je CPU is daar ook onderdeel van wat je vooral terug kunt zien in je load average. Maar over Homekit hoor je vaker die klachten was meer mijn reactie, je zou eens aan de ontwikkelaar kunnen vragen.tcviper schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:16:
[...]
Ik gebruik deze: https://apps.athom.com/app/com.swttt.homekit
Qua geheugen valt het wel mee, heb ook nog genoeg vrij op Homey.
Het is een beetje de vraag of het aan de app ligt of aan de Homey (software):lubbertkramer schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:21:
[...]
Verbruik is meer dan alleen RAM, je CPU is daar ook onderdeel van wat je vooral terug kunt zien in je load average. Maar over Homekit hoor je vaker die klachten was meer mijn reactie, je zou eens aan de ontwikkelaar kunnen vragen.
https://github.com/athombv/homey/issues/2195
SWTTT heeft de basis van de app gewijzigd, de basis die Sprut in eerste instantie overgenomen had en waar de "rel' om is geweest op het forum van Athom. SWTTT zijn homekit heeft dit probleem namelijk niet. De ruzie was omdat Bas geen PR wou doen op zijn versie die alle apparaten, ook die niet ondersteund werden door Homekit doorkwamen in Homekit.basvanderploeg schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:27:
[...]
Het is een beetje de vraag of het aan de app ligt of aan de Homey (software):
https://github.com/athombv/homey/issues/2195
Zie ook het antwoord van Jeroen in je link, een van de hoofdontwikkelaars bij Athom
The Homey_Offline error will also be produced if the driver does not correctly handle the capability value change and stops responding. Therefore, this is most likely an app-related bug in the app that implements the device that causes the error.
[ Voor 36% gewijzigd door lubbertkramer op 23-02-2018 20:43 ]
Maak de de behuizing niet kapot bij het openen?HomeyCornelisse schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 23:11:
[...]
Ik heb toen de behuizing een klein beetje bij geveilt en toe deed hij het al beterder
En zo nee, hoe maak je alles opnieuw netjes dicht?
Deze info is te vinden op de pagina van de Harmony Hub App, daar staat:sinovenator schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:27:
Vraag over de harmony en homey koppeling, kan je homey ook scenes die in je harmony geprogrammeerd zijn runnen en anders om kan ik als ik een scene kies op mijn harmony deze ook via de homey andere opdrachten extra laten meegeven. bv sturing van verlichting?
Deze twee zaken kun je natuurlijk zelf naar hartelust in flow's combineren samen met andere acties zoals lampen schakelen etc.At the moment this project supports:
Pairing of devices connected to the harmony hub
A mobile card supporting the power toggle functionality of the device
An action card for sending a specific command to the Harmony device using homey flows.
Action cards for starting/stopping a hub activity
Condition card to check if device is/isn't turned on
Trigger cards for device is turned on/off
Trigger cards for activity is started/stopped
Syncing the device onoff state based on the current hub activity
Picking up activity changes from external sources (e.g. the Logitech Harmony Remote)
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Fire69 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 23:44:
[...]
Maak de de behuizing niet kapot bij het openen?

Een goede handleiding staat hier online, deze gebruiker heeft zijn Homey zwart gemaakt zoals op de foto hierboven te zien is:) Ik heb zelf ook een open / losse Homey en geen problemen verder. Was alleen vergeten dat ik Homey nog niet vast had gemaakt waardoor toen ik een reset ging doen de kop ervandoor ging, op dit moment maar stukje dubbelzijdige tape ertussen gedaan voor geval dat

[ Voor 11% gewijzigd door lubbertkramer op 24-02-2018 00:14 ]
Juist, heb ik ook gelezen toen hij het gedaan had, helemaal vergeten ondertussenlubbertkramer schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 00:02:
[...]
Een goede handleiding staat hier online, deze gebruiker had zijn Homey zwart gemaakt![]()
[...]
Lijkt me toch wat risky om het netjes te kunnen doen.
Ik had het anders wel eens willen doen om te testen of 'mijn' spraakprobleem beter zou worden zonder de top dome erop. Omdat ik toch vermoed dat het ligt aan een combinatie van plaatsing en echo in de dome of zo...
Dank je wel, ik had al op deze pagina gekeken, maar blijkbaar niet goed genoeg, ben er nu helemaal uitFelyrion schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 23:46:
[...]
Deze info is te vinden op de pagina van de Harmony Hub App, daar staat:
[...]
Deze twee zaken kun je natuurlijk zelf naar hartelust in flow's combineren samen met andere acties zoals lampen schakelen etc.
Ik zou in de garantie periode hem nooit zelf openmaken, maar gewoon terug sturen en Athom vragen dit probleem op te lossen.Fire69 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 23:44:
[...]
Daar heb je juist de garantie voor, en alleen dan wordt de leverancier getriggerd om het probleem aan te pakken.
Het probleem van de IR leds cq behuizing is al jaren bekend, hebben ze dat nog steeds niet opgelost dan ??
Dan maakt Athom zich er heel gemakkelijk van af, wanneer ze problemen zo van zich af schuiven.Webgnome schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:13:
[...]
Verwacht er gewoon niet teveel van. IR is echt een dood spoor voor Homey..
Spraak werkt ook al niet goed wanneer ik dit forum een beetje volg, en de tijd dat ze een starter zijn is nu wel een beetje voorbij.
Ik krijg het idee dat het een clubje hobbyisten zijn, ipv een proffesioneel bedrijf
Ik ben een Kickstarter backer, garantie is sowieso al voorbij dusRaolte schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:40:
[...]
Ik zou in de garantie periode hem nooit zelf openmaken, maar gewoon terug sturen en Athom vragen dit probleem op te lossen.
Daar heb je juist de garantie voor, en alleen dan wordt de leverancier getriggerd om het probleem aan te pakken.
Het probleem van de IR leds cq behuizing is al jaren bekend, hebben ze dat nog steeds niet opgelost dan ??
Ik weet niet of ze voor de IR ondertussen eigenlijk al een aanpassing aan het ontwerp gedaan hebben. Het moet redelijk simpel op te lossen zijn, gewoon zien dat ze de gaatjes beter aligneren...
Jeeee. vandaag m'n bypass tussen mn armatuur gezet. Werkt top! In tegenstelling tot wat ik dacht hoef ik maar één bypass te plaatsen, ook al zijn de armaturen los aangesloten op de verdeeldoos waar ik niet meer bij kan. Dus één bypass voor een schakel circuit kennelijk.
Had m'n 2e bypass al besteld, dus heb der nu één over
voor de volgende groep armaturen. Snel weer een nieuwe dimmer2 bestellen.
Ook eindelijk een doel voor m'n oude klikaanklik uit dimmers, die kunnen de buitenverlichting keurig dimmen, heb ik in het vorige huis nooit uit de verpakking gehaald
liggen al 10 jaar stof te happen en werken nog keurig.
Als een kind zo gelukkig
Had m'n 2e bypass al besteld, dus heb der nu één over
Ook eindelijk een doel voor m'n oude klikaanklik uit dimmers, die kunnen de buitenverlichting keurig dimmen, heb ik in het vorige huis nooit uit de verpakking gehaald
Als een kind zo gelukkig
Nee. De behuizing zit vast gelijmd, dus ik heb hem warm gemaakt met een föhn en dan voorzichtig op de behuizing drukken tot hij los komt. Om hem vast te maken doe je er gewoon weer wat lijm tussenFire69 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 23:44:
[...]
Dat lijkt me een veiligere werkwijze, minder kans dat ik hem vernielHomeyCornelisse schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 11:13:
[...]
Nee. De behuizing zit vast gelijmd, dus ik heb hem warm gemaakt met een föhn en dan voorzichtig op de behuizing drukken tot hij los komt. Om hem vast te maken doe je er gewoon weer wat lijm tussen
Dat ga ik misschien wel eens proberen
Wat ik trouwens nergens vind of lees, kunnen er port forwards gebruikt worden om remote login sneller te maken met de Homey app? Soms duurt het gewoon 8-10 seconde als ik op 4G of een ander wifi netwerk dan thuis zit met verbinden via de Homey app.
gebruik je de oude of nieuwe app??tcviper schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 15:02:
Wat ik trouwens nergens vind of lees, kunnen er port forwards gebruikt worden om remote login sneller te maken met de Homey app? Soms duurt het gewoon 8-10 seconde als ik op 4G of een ander wifi netwerk dan thuis zit met verbinden via de Homey app.
Ik zie op de appstore maar 1 app?HomeyCornelisse schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 15:40:
[...]
gebruik je de oude of nieuwe app??
Ben ik de enig die als ik een device (bv Fibaro Dimmer 2) wil toevoegen dit minimaal drie keer moet doen voordat hij geaccepteerd word door Homey.
Ik moet dan ook twee keer verwijderen. Hij loopt gewoon in een time out tijdens het "pairen".
Ik moet dan ook twee keer verwijderen. Hij loopt gewoon in een time out tijdens het "pairen".
Op welke afstand van je Homey doe je de pairing?
Ja daar dacht ik ook eerst aan, maar als ik op 50 cm zit van de Homey heb ik hetzelfde effect.Fire69 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 16:25:
Op welke afstand van je Homey doe je de pairing?
Verwijderen gaat overigens wel in een keer.

Dat is gewoon normaal hoor.skoni schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 16:23:
Ben ik de enig die als ik een device (bv Fibaro Dimmer 2) wil toevoegen dit minimaal drie keer moet doen voordat hij geaccepteerd word door Homey.
Bij de Homey moet je altijd extreem dicht de module erbij houden. Bij andere controllers heb ik hier nooit last van.
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Welk (mobiel) OS gebruik je? Bij iOS zie je denk ik idd alleen de stable app. Op Android is er ook een preview app (die behoort tot 'Homey 2.0'). Als je iOS gebruikt kun je volgens mij wel ergens toegang tot de preview app aanvragen. Athom zal je Apple account dan toestaan als beta tester waardoor je de preview app ook kunt installeren
Vreemd, ik kan de meeste modules gewoon includen terwijl ze boven ingebouwd zitten en Homey beneden in de woonkamer staat.HeroS schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 16:40:
[...]
Dat is gewoon normaal hoor.
Bij de Homey moet je altijd extreem dicht de module erbij houden. Bij andere controllers heb ik hier nooit last van.
Slechts bij enkele lukte dat niet.
Volgens mij is het by default zo dat de kleur die de sensor laat zien bij 't detecteren van beweging gekoppeld is aan de temperatuur van de ruimte. Zo is het in ieder geval wel bij de versie 1 multisensoren die ik heb.
Misschien goed om even te controleren in de documentatie en is er in jouw geval helemaal niets aan de hand. Volgens mij is dat no_ack een algemene bug,..
Misschien goed om even te controleren in de documentatie en is er in jouw geval helemaal niets aan de hand. Volgens mij is dat no_ack een algemene bug,..
Just_A_User schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:34:
Ik word niet goed van die Fbaro multi sensor. Ik was het zat dat het ding soms wel, en soms niet werkt. Dus ik heb ´m verwijderd uit Homey, de sensor gereset, en weer opnieuw toegevoegd.
Hij staat recht tegenover de Homey, op ongeveer 2,5 meter afstand, er zit niets tussen wat blokkeert. Voorheen lichtte de sensor lichtblauw op op het moment dat ie beweging zag. Nu doet hij dat in het geel. Als ik vervolgens in de Homey app op laptop kijk naar de Z-Wave mesh, dan zie ik het ding erbij staan, met nu 3 verbindingen naar andere nodes, maar 1 van de 3 gaat direct naar Homey.
Het gekke is dat de andere 2 verbindingen met stekkers op de 1e verdieping zijn. Echter, een meter naast Homey zit ook zo'n stekker, maar daar maakt ie dan vreemd genoeg geen verbinding mee.
Wat nog gekker is, is dat als ik kijk naar https://developer.athom.com/tools/zwave, die hele sensor NIET erbij staat. Wat ik wél zie is dat hij probeert data te verzenden naar Node 34, wat het hoogste nummer is wat ik momenteel zie maar wat dus NIET in het cirkeldiagram te zien is, dus ik neem aan dat dat die sensor is.
Als ik naar node 34 een testframe probeer te sturen, dan komt ie met NO_ACK.
Test ik vervolgens een flow waarbij de trigger een bewegingsalarm van die sensor is, dan gaat de lamp gewoon wel aan. Dus, samen gevat:
- bewegingssensor die WEL in de zwave mesh in de homey app (op laptop) te zien is, en
- die WEL een lamp aan laat gaan, en in die zin dus lijkt te werken, en
- die in de homey pc software in de z-wave mesh te zien is met 3 verbindingen, waarvan 1 rechtstreeks naar Homey, maar
- die in https://developer.athom.com/tools/zwave niet te zien is in de lijst of het diagram en
- NO_ACK geeft als ik naar dat ding een testframe stuur.
Als de verbinding naar Homey rechtstreeks zou kloppen, dan zou het oogje groen moeten oplichten. Dat doet 'ie dus niet, dus is er geen directe verbinding naar de controller, volgens de handleiding van de sensor.
Dus, wat is nu waarheid? Want ik snap het niet meer en de software is linksom of rechtsom niet betrouwbaar. want anders was alles in lijn met elkaar geweest?
Op me blog voeg ik modules altijd toe op 4 verschillende controllers en bij de Homey heb ik bijna altijd wel een probleem met het bereik.Fire69 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 18:07:
[...]
Vreemd, ik kan de meeste modules gewoon includen terwijl ze boven ingebouwd zitten en Homey beneden in de woonkamer staat.![]()
Slechts bij enkele lukte dat niet.
Heb me ooit laten vertellen dat als je veel devices hebt, dat het toevoegen dan lastigere wordt. Dus zou daar ook mee te maken kunnen hebben.
Deel deze ervaring niet, Z-wave/Zigbee op eerste verdieping toevoegen na van beneden naar boven een mesh gebouwd te hebben werkt primaHeroS schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 16:40:
[...]
Dat is gewoon normaal hoor.
Edit:
Aantal ligt vooral aan de mesh, inmiddels 70 apparaten op zigbee zitten en blijf erbij plussen, zie ook dit issue @ github
[ Voor 15% gewijzigd door lubbertkramer op 24-02-2018 19:24 ]
Dan zal het wel de oude app zijn die je gebruikt. De nieuwe app werk namenlijk veel sneller maar helaas hebben we alleen nog maar de preview apps waar we mee kunnen testen. We zullen dus moeten wachten tot homey firmware 2.0 uit komt
De nieuwe app is inderdaad een stuk sneller.
Hoop dat er weer eens een update voor komt. Nog 17 dagen en de app is verlopen. Heb een aantal malen gehad dat de app crashte en een report naar Athom verstuurd. Als reactie kreeg ik dat de app verwijderd moest worden en opnieuw installeren.... Gezien de doorlooptijd van update's voel ik me niet echt een tester. Al 73 dagen geen update .....
Hoop dat er weer eens een update voor komt. Nog 17 dagen en de app is verlopen. Heb een aantal malen gehad dat de app crashte en een report naar Athom verstuurd. Als reactie kreeg ik dat de app verwijderd moest worden en opnieuw installeren.... Gezien de doorlooptijd van update's voel ik me niet echt een tester. Al 73 dagen geen update .....
macOS 15.5
Het is een beta, niet echt een test als tester want daarvoor is de input / groep te groot. Het is meer functionaliteiten stap voor stap uitbouwen. Alles wat in de app kan kun je ook zelf bouwen in een app/web applicatie. Omdat de app al beter werkt dan de oude app is hij openlijk beschikbaar, alleen voor iOS moet je toegang krijgen via Athom omdat Apple alleen met gesloten beta's kan werken waar je op de lijst van goedgekeurde testers moet staan.error33 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 20:52:
De nieuwe app is inderdaad een stuk sneller.
Hangt er vanaf wat je veel noemt natuurlijk. Ik zit nu op ~40, niet gigantisch maar ook niet niksHeroS schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 19:23:
[...]
Heb me ooit laten vertellen dat als je veel devices hebt, dat het toevoegen dan lastigere wordt. Dus zou daar ook mee te maken kunnen hebben.
Zonder draadje kun je wel geen power meting doen of wel?error33 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:50:
[...]
Nee als een flow via Homey je Hue lampen bedienen en Homey is uitgevallen dan werken de schakelaars niet meer.
Vandaar heb ik de Hue bridge nog in gebruik om bij uitval van Homey een back up systeem te hebben
Wie met één vinger naar een ander wijst, wijst met drie vingers naar zichzelf!
gewoon uit nieuwsgierigheid hoeveel devices heb je nu in totaal aangesloten en in wat voor kasteel moet je dan wonenlubbertkramer schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 19:23:
[...]
Deel deze ervaring niet, Z-wave/Zigbee op eerste verdieping toevoegen na van beneden naar boven een mesh gebouwd te hebben werkt primaVoeg mijn Xiaomi toe op de plek waar het hoort te zitten maar zoals ik aangaf wel eerst voor z-wave plugs door het huis heen gestopt en voor zigbee Hue/Ikea lampen die continu op stroom zitten.
Edit:
Aantal ligt vooral aan de mesh, inmiddels 70 apparaten op zigbee zitten en blijf erbij plussen, zie ook dit issue @ github
Als je met draadje de zwarte draad bedoelt klopt het ja. Je meet alleen wat door de fibaro gaat. Als je dat wilt zou je de Hue lampen alsnog via de schakeldraad kunnen voorzien van stroom. En de Fibaro schakelaar niet gebruiken. Puur voor stroommeting. Wel kostbaarSjalabert schreef op zondag 25 februari 2018 @ 08:35:
[...]
Zonder draadje kun je wel geen power meting doen of wel?
macOS 15.5
Kleine kick. Is er iemand die mij wijzer kan maken?
SejoerdO schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:34:
Sinds kort ben ik in het bezit van een Homey. De eerste lampen zijn succesvol aangesloten. Wat een gemak! Ik hoop ook nog een onhandige situatie bij mij thuis te kunnen oplossen. En ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Het draad van mijn inbouwspots van mijn keuken komen uit in de meterkast. Ik wil deze inbouwspots bedienen vanuit de keuken via een schakelaar. In de keuken heb ik 1 schakelaar voor een plafondlamp in mijn keuken. Ik wil van deze schakelaar twee schakelaars maken, zodat ik beide soorten verlichting aan en uit kan zetten. Alle lampen zijn dimbaar en het zou perfect zijn als ik dit ook kan gebruiken.
Is dit überhaupt mogelijk? Ik zat te denken aan het onderstaande, maar weet niet of dit in de praktijk kan.![]()
Mogelijke oplossing
De draden van de inbouwspots bevestigen aan een stekker. Deze stekker koppelen aan een slimme stekker (met dimfunctie) en in het stopcontact doen. De schakelaar in de keuken vervangen voor een dubbele schakelaar met dimfunctie. De slimme stekker en één van de schakelaars aan elkaar koppelen. Daarna de schakelaar koppelen aan mijn Homey, zodat ik ze handmatig en digitaal kan bedienen.
Voor welke toepassingen heb jij dit gebruikt?Fire69 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:06:
Per situatie verschillend natuurlijk, maar Ik heb toch minstens op 4 plaatsen een dubbele kunnen gebruiken, da's een mooie besparing
Ik zit zelf nog te stoeien met hoe ik apparaten die niet op z-wave zitten toch kan aansturen en dan niet met aan/uit.
Stel ik pak een dubbele switch (met pulsschakelaar) op mijn slaapkamer. Eentje voor licht, de ander voor een andere toepassing. Moet ik de ander dan per se ergens op aansluiten, of kan ik die ook gewoon alleen een signaal laten geven? Werkt dat überhaupt? Of moet hij altijd op stroom zijn aangesloten?
Voorbeeld:
Idealiter zou ik met de andere knop mijn beamer + NUC aan of uitzetten. Dit doe ik nu met een afstandsbediening (infrarood).
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Of gewoon iets simpels als muziek aanzetten met een knop, lijkt me ook al leuk voor in de woonkamer.
Dan Zal het daar aan liggen ben ik bang.HeroS schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 19:23:
[...]
Op me blog voeg ik modules altijd toe op 4 verschillende controllers en bij de Homey heb ik bijna altijd wel een probleem met het bereik.
Zit nu op 35 Z wave devices.
edit:
Meer komen er ook niet bij dus verder voor mij geen issue.
Dacht 60 eerst maar de nodes telling klopte niet helemaal nu maar handmatig geteld.

[ Voor 7% gewijzigd door skoni op 25-02-2018 12:45 ]
Hoe kom je aan zoveel z-wave devices. Ik heb bijna alles Zigbee. Is bij mijn gevoel goedkoper dan z-wave.skoni schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:16:
[...]
Dan Zal het daar aan liggen ben ik bang.
Zit nu op 60 Z wave devices.
Meer komen er ook niet bij dus verder voor mij geen issue.
Groot huis?Daniel. schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:26:
[...]
Hoe kom je aan zoveel z-wave devices. Ik heb bijna alles Zigbee. Is bij mijn gevoel goedkoper dan z-wave.
Oke.. beetje overdreven ben ik bangDaniel. schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:26:
[...]
Hoe kom je aan zoveel z-wave devices. Ik heb bijna alles Zigbee. Is bij mijn gevoel goedkoper dan z-wave.
Ik ben begonnen met de z wave en eigenlijk daar op door gebreid.
https://www.mupload.nl/img/l5q0qz0.png
Nu nog even de issue met de unkwnon node zien op te lossen. staat een beetje slordig.
[ Voor 10% gewijzigd door skoni op 25-02-2018 12:53 ]
Ik heb gewoon verschillende plaatsen waar ik 2 of 4 lampen bedien.Lennnn schreef op zondag 25 februari 2018 @ 11:47:
[...]
Voor welke toepassingen heb jij dit gebruikt?
Ik zit zelf nog te stoeien met hoe ik apparaten die niet op z-wave zitten toch kan aansturen en dan niet met aan/uit.
Stel ik pak een dubbele switch (met pulsschakelaar) op mijn slaapkamer. Eentje voor licht, de ander voor een andere toepassing. Moet ik de ander dan per se ergens op aansluiten, of kan ik die ook gewoon alleen een signaal laten geven? Werkt dat überhaupt? Of moet hij altijd op stroom zijn aangesloten?
Voorbeeld:
Idealiter zou ik met de andere knop mijn beamer + NUC aan of uitzetten. Dit doe ik nu met een afstandsbediening (infrarood).
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Of gewoon iets simpels als muziek aanzetten met een knop, lijkt me ook al leuk voor in de woonkamer.
Daar heb ik nu dus 1 of 2 modules achter geplaatst.
Als je maar 1 lamp hebt kan je daar ook een dubbele switch plaatsen (of een dimmer2) met 2 schakelaars eraan. Je kan dan een hele combinatie gebruiken van enkel of dubbel klikken om scenes mee te starten of andere devices aan of uit te zetten.
Zit nu op 73 zigbee en 31 z-wave (zwave aan het ontmantelen eigenlijk ivm goedkopere zigbee, heb nog klaarliggen om meer te plaatsen) Het kasteel valt wel mee woon in een hoekwoning drie-onder-een-kapwoning waarbij de woning 6x11 is.Webgnome schreef op zondag 25 februari 2018 @ 09:19:
[...]
gewoon uit nieuwsgierigheid hoeveel devices heb je nu in totaal aangesloten en in wat voor kasteel moet je dan wonen
Gewoon alles willen meten en weten, dus contact sensor op de brievenbus en bv de Amerikaanse koelkast voor beide deuren, alle deuren en ramen hebben een contacsensor, veel bewegingssensoren / aqara meetsensoren om een gemiddelde per verdieping en kamer te berekenen. Daarnaast aantal plugs om naast de wasmachine / droger ook bv te meten wanneer de pc aanstaat. Staat hier nog een screenshot in dit topic van mijn zigbee maar bij interesse kan ik wel een update plaatsen
Zigbee voelt betrouwbaarder maar komt wellicht doordat ik daar een betere mesh heb door 2 floats, 2 hue strips, 2 hue lampen en 12 Ikea lampen die allemaal constant op stroom staan.Webgnome schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:55:
Wat is jou ervaring. Is Zigbee betrouwbaarder dan Zwave of juist niet?
Ik heb allemaal hue en Xiaomi spul dus vandaar mijn vraag.tcviper schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:50:
[...]
Groot huis?Ik heb er zelf ook zo'n 40 inmiddels (Z-Wave, vnl Fibaro relay switches, RGBW enzo), maar ben langzaam een aantal daarvan aant vervangen door Hue (lampen).
@lubbertkramer weet jij of dat de insights blijven bestaan in de nieuwe mobiele opzet? En zo ja of dat er binnenkort een update komt waarmee we die kunnen zien?
Dat blijft zeker bestaan maar wanneer het in de nieuwe mobiele app komt heb ik geen zicht op. Athom wil juist meer met inzichten gaan doen, bv mails / dashboards maken waarop je verbruik over x periode te zien is icm je opbrengst can je panelen afgezet tegen je verbruik om te stoken.Webgnome schreef op zondag 25 februari 2018 @ 14:46:
@lubbertkramer weet jij of dat de insights blijven bestaan in de nieuwe mobiele opzet? En zo ja of dat er binnenkort een update komt waarmee we die kunnen zien?
Gelukkig. Heb net een app voor mijzelf in elkaar gezet waarmee ik mijn p1 data uitlees via mijn domoticz (rasperry pi) setup. Zou zonde zijn wanneer Athom besluit om insights eruit te halen.lubbertkramer schreef op zondag 25 februari 2018 @ 14:50:
[...]
Dat blijft zeker bestaan maar wanneer het in de nieuwe mobiele app komt heb ik geen zicht op. Athom wil juist meer met inzichten gaan doen, bv mails / dashboards maken waarop je verbruik over x periode te zien is icm je opbrengst can je panelen afgezet tegen je verbruik om te stoken.
Mijn Homey is nu al paar dagen stabiel. Sinds ik mijn accesspoint op channel 7 i.p.v. 6 heb gezet. Het lijkt alsof homey over de zeik gaat als er problemen zijn met verbinden (stoorzenders) De 2.4ghz band is super vol in Amsterdam dus dat helpt niet. Nog meer mensen hier ervaring mee? Hij ging namelijk ook offline als ik de babyfoon langer aan had (ook 2.4ghz). Alsof de netwerk stack dan crashde en homey liet vastlopen.
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Dank voor je reactie. Duidelijk, maar dan moet het desbetreffende apparaat dus ook direct in je Homey zijn opgenomen neem ik aan? Dat wordt met infrarood op een slaapkamer al een stuk lastiger.Fire69 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:54:
[...]
Ik heb gewoon verschillende plaatsen waar ik 2 of 4 lampen bedien.
Daar heb ik nu dus 1 of 2 modules achter geplaatst.
Als je maar 1 lamp hebt kan je daar ook een dubbele switch plaatsen (of een dimmer2) met 2 schakelaars eraan. Je kan dan een hele combinatie gebruiken van enkel of dubbel klikken om scenes mee te starten of andere devices aan of uit te zetten.
Dan kan ik natuurlijk nog een switch plaatsen bij de beamer en NUC zelf voor aan/uit, maar dat is volgens mij alleen stroom erop/eraf. Dat is net niet voldoende. Als ik alleen stroom erop zet, dan moet er alsnog een knop worden aangezet bij de NUC en beamer.
Aangezien niemand me hiermee kon verder helpen/heeft gereageerd, post ik zelf maar even de gevonden oplossing, zodat hiermee in de toekomst misschien mensen geholpen kunnen worden. Je moet bij het pairen/koppelen schijnbaar de rookmelder naast de Homey houden. Dan werkt het wel en kun je de Flamingo app gebruiken om de HomeWizard rookmelder te koppelen. Dit is namelijk ook gewoon een Flamingo RA21RF.wolly_a schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 19:59:
Al twee avonden heerlijk aan het prutsen met mijn Homey... Bijna alles overgezet van de HomeWizard naar de Homey. Ik krijg alleen mijn rookmelders niet aan de gang. Iemand een idee? Het gaat om de eenvoudige rookmelder: http://www.homewizard.nl/...voor-homewizard-1517.html
Nog wel een andere vraag...
Ik wil een flow maken die mij een melding stuurt als het energieverbruik hoger is dan x Watt zodra er iemand vertrekt (afwezig wordt) en er niemand meer in huis is. Alle onderdelen afzonderlijk kan ik vinden. Ik kan bij ALS kiezen als er iemand vertrekt, maar ik kan mijn EnergyLink waarmee ik het energieverbruik uitlees niet gebruiken bij EN. Als ik trigger op Energieverbruik en de tag met het verbruik naar een LOGICA blokje stuur waarmee ik bepaal of het verbruik te hoog is, dan kan ik mijn AANWEZIGHEIDS blokje alleen nog maar gebruiken bij EN (je kan immers maar 1 trigger gebruiken in een flow). Als ik dat doe, dan is de optie als er iemand vertrekt niet beschikbaar, maar kan je alleen niemand is thuis kiezen. Dat is prima, maar dan blijft het ding de hele tijd meldingen sturen zodra het energieverbruik te hoog is en ik wil eenmalig een melding zodra ik vertrek.
Kan die met de standaard opties van de Homey of dien ik extra apps te installeren?
[ Voor 30% gewijzigd door wolly_a op 26-02-2018 14:47 ]
Daar is 1.5.6 dan eindelijk voor iedereen, 1.5.6 is naar stabiel 
1.5.7 zou muziekverbeteringen bevatten maar vanwege de bugs in 1.5.6 hebben wij naast dat 1.5.6 naar stabiel is gekomen zojuist in DP 1.5.7 gekregen die de problemen van 1.5.6 moet oplossen i.p.v. de geplande muziekverbeteringen, deze zijn doorgeschoven. 1.5.7 moet z.s.m. zijn weg naar experimenteel -> stabiel vinden.1.5.6
[ZigBee] Move 'stuff for geeks' to Developer tools
[ZigBee] Resolve a bug that could cause devices to get added twice
[ZigBee] Resolve a bug that could prevent device communication
[ZigBee] Stability improvements
[Z-Wave] Move 'stuff for geeks' to Developer tools
[Z-Wave] Update Command Class SDK to 6.01
[Z-Wave] Add heal command (Developer Tools)
[Z-Wave] Stability improvements
[Core] Fixed a bug that could cause red rings upon reboots
[Core] Fix a problem that could prevent the time from synchronising correctly
[Core] Fix a problem that could prevent the timezone from getting detected correctly
[Core] Fix a bug that could lead to cloud disconnections
[Core] Fix a bug that could lead to unused storage not being freed
[Core] Improved boot time
[SDK] Update Node.js to 8.9.4
[SDK] Prevent a few methods from swallowing exceptions
[SDK] Fix a bug that caused apps to loose filesystem access
[Updates] Moved experimental checkbox to Developer tools
[Security] Fix CVE-2017-5715
[Other] Various minor fixes and improvements (A complete list can be found at GitHub)
Edit: Stuk over 1.5.7 iets duidelijker neergezet nav feedback hieronder1.5.7
[Core] Fixed a bug that could prevent renaming zones
[ZigBee] Simultaneous reported attributes are now handled correctly
[ Voor 6% gewijzigd door lubbertkramer op 26-02-2018 19:18 ]
Nee staat dat 1.5.6 naar stabiel is gekomen in mijn post zie ook firmware.athom.com. 1.5.7 is in DP gekomen (Alpha) en komt z.s.m. naar experimenteel -> stabielwillieku schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:15:
@lubbertkramer ik kan er naast zitten, maar ik begrijp dat 1.5.6 wordt overgeslagen?
[ Voor 4% gewijzigd door lubbertkramer op 26-02-2018 19:18 ]
1.5.6 wordt echter wel gefaseerd uitgerold, wat betekent dat de kans aanwezig is dat wanneer je nu naar updates gaat zoeken je nog een melding krijgt dat er geen update beschikbaar is.lubbertkramer schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:16:
[...]
Nee staat dat 1.5.6 naar stabiel is gekomen in mijn post zie ook firmware.athom.com. 1.5.7 is in DP gekomen (Alpha) en komt z.s.m. naar experimenteel -> stabielZal het iets duidelijker neerzetten
maar iemand op 1.5.3. kan toch niet naar 1.5.6 ?? (ik zelf zit overigens op 1.5.6. experimenteel)lubbertkramer schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:16:
[...]
Nee staat dat 1.5.6 naar stabiel is gekomen in mijn post zie ook firmware.athom.com. 1.5.7 is in DP gekomen (Alpha) en komt z.s.m. naar experimenteel -> stabielZal het iets duidelijker neerzetten
Jawel. Maar zie mijn bericht hierboven voor een kanttekening, dat gaat gefaseerd de komende dagen.willieku schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:20:
[...]
maar iemand op 1.5.3. kan toch niet naar 1.5.6 ?? (ik zelf zit overigens op 1.5.6. experimenteel)
op slack ontstaat ook al een discussie... we gaan het zien.
Waarom zou je niet naar 1.5.6 kunnen vanaf 1.5.3 nu hij stabiel is vrijgegeven? Inderdaad wel gefaseerd zoals hierboven gemeld maar vandaag/morgen zul je 1.5.6 op je Homey krijgen mits je dus niet al op 1.5.6 experimenteel zit dan kun je z.s.m. 1.5.7 verwachten.willieku schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:20:
[...]
maar iemand op 1.5.3. kan toch niet naar 1.5.6 ?? (ik zelf zit overigens op 1.5.6. experimenteel)
Die discussie loopt al sinds vorige week toen uitkwam dat Athom nieuwe Homey's met 1.5.6 leverde maar 1.5.6 niet vrijgaf voor alle andere gebruikers vanwege bugswillieku schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:23:
op slack ontstaat ook al een discussie... we gaan het zien.
[ Voor 27% gewijzigd door lubbertkramer op 26-02-2018 19:28 ]
Ik ben reeds in het bezit van een Tado thermostaat.
Nu ben ik van plan om ook twee slimmeknoppen van Tado te kopen voor de slaapkamers.
Alleen ik heb beneden vloerverwarming zonder zoneklep en wil de slaapkamers ook kunnen verwarmen zonder dat de woonkamer warmer wordt.
Nu heb ik gekeken naar een zoneklep en Tado extensie kit, maar dat wordt een dure bedoeling.
Nu heb ik ook Homey van Athom staan. Als ik nou een wallplug van fibaro tussen de stekker van de vloerverwarmingspomp plaats.
Vervolgens een flow maak dat als ik alleen een slaapkamer wil verwarmen de stroom van de pomp af wordt gehaald de ketelwordt aangezet en de slimmeknop open/aan gaat.
Is dit een idee?
Nu ben ik van plan om ook twee slimmeknoppen van Tado te kopen voor de slaapkamers.
Alleen ik heb beneden vloerverwarming zonder zoneklep en wil de slaapkamers ook kunnen verwarmen zonder dat de woonkamer warmer wordt.
Nu heb ik gekeken naar een zoneklep en Tado extensie kit, maar dat wordt een dure bedoeling.
Nu heb ik ook Homey van Athom staan. Als ik nou een wallplug van fibaro tussen de stekker van de vloerverwarmingspomp plaats.
Vervolgens een flow maak dat als ik alleen een slaapkamer wil verwarmen de stroom van de pomp af wordt gehaald de ketelwordt aangezet en de slimmeknop open/aan gaat.
Is dit een idee?
Voor diegene die nog een Homey zoeken.
Mediamarkt Utrecht The wall heeft er meerdere. Altijd al gehad. Behalve tijdens te btw dagen. Zijn ze tijdelijk naar het magazijn verhuist vermoed ik. Dag eerder en dag na de BTW dagen stonden ze er
Mediamarkt Utrecht The wall heeft er meerdere. Altijd al gehad. Behalve tijdens te btw dagen. Zijn ze tijdelijk naar het magazijn verhuist vermoed ik. Dag eerder en dag na de BTW dagen stonden ze er
Where ever you go, there you are
Wij hebben nog 2 liggen in de winkel. Mediamarkt Groningen Sontplein.
Hey tof! 1.5.6 is uitgekomen. Aangezien ik alle automatische updates uit heb gezet ga ik nu even een paar dagen afwachten en lezen wat er aan dingen boven water komt van de mensen die hem al installeren. Wel tof dat ie is uitgekomen!
Och ja, je moet toch wat he.
Er zal niets boven water komen dan wat al boven water is gekomen nadat hij al weken in experimenteel zit en al weken ervoor in DPJust_A_User schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:09:
Hey tof! 1.5.6 is uitgekomen. Aangezien ik alle automatische updates uit heb gezet ga ik nu even een paar dagen afwachten en lezen wat er aan dingen boven water komt van de mensen die hem al installeren. Wel tof dat ie is uitgekomen!
edit:
1.5.7 is vrijgegeven in het experimentele kanaal
1.5.7 experimental
[Core] Fixed a bug that could prevent renaming zones
[ZigBee] Simultaneous reported attributes are now handled correctly
[ Voor 17% gewijzigd door lubbertkramer op 26-02-2018 22:11 ]
Hmhm, en als dat over een week ofzo bevestigd wordt door de community, dan zal ik hem ook direct installeren, maar ik wil eventjes de kat uit de boom kijkenlubbertkramer schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:11:
[...]
Er zal niets boven water komen dan wat al boven water is gekomen nadat hij al weken in experimenteel zit en al weken ervoor in DP1.5.7 komt er in volle vaart aan als mini-update
edit:
1.5.7 is vrijgegeven in het experimentele kanaal
[...]
Is dat niet al genoeg gedaan op Slack/Forum door de community op experimenteel?Just_A_User schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:13:
[...]
Hmhm, en als dat over een week ofzo bevestigd wordt door de community, dan zal ik hem ook direct installeren, maar ik wil eventjes de kat uit de boom kijken
[ Voor 11% gewijzigd door lubbertkramer op 26-02-2018 22:15 ]
De zone rename bug werd ook pas extreem laat gevonden in experimental? Daarnaast zie/zag je na de meeste stable releases wel dat er een (aantal) bugs/regressions boven kwam drijven.lubbertkramer schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:15:
[...]
Is dat niet al genoeg gedaan op Slack/Forum door de community op experimenteel?Je moet sowieso wachten, Athom rolt het uit in "waves" waardoor niet iedereen tegelijk 1.5.6 krijgt
Waarschijnlijk ga ik hemzelf donderdag/vrijdag installeren. Even kat uit de boom kijken en dan in het weekend met Xiaomi spul aan de slag.
Zeker, maar dat ook aangegeven in mijn eerdere reactie dat die zo laat gevonden gaat worden door gebruikers omdat haast niemand na het opzetten van Homey zijn zones nog gaat veranderen tenzij hij alles op de kop gaat zetten. Hier de zones Buiten, Begane grond, Eerste verdieping, Zolder en personen en daar staat alles onder en zou niet zomaar een reden zijn om daar iets aan toe te voegen/te veranderen.RobertMe schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:18:
[...]
De zone rename bug werd ook pas extreem laat gevonden in experimental? Daarnaast zie/zag je na de meeste stable releases wel dat er een (aantal) bugs/regressions boven kwam drijven.
Waarschijnlijk ga ik hemzelf donderdag/vrijdag installeren. Even kat uit de boom kijken en dan in het weekend met Xiaomi spul aan de slag.
Door de experimentele release kwam de bug naar boven doordat het een grote groep is en iemand zijn zones ging wijzigen waarna iedereen het ging proberen en kon bevestigen. Zulke gekke dingen zullen nu niet echt meer naar boven komen door de grote groep die op experimenteel zit.
Maar uiteraard altijd eigen keuze wanneer je wilt updaten, al had ik van jou verwacht dat de update knop inmiddels roodgloeiend zou staan met al je xiaomi spullen
Ik heb wel al een aantal keren op de 'Zoeken naar updates' knop gedrukt jalubbertkramer schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:21:
Maar uiteraard altijd eigen keuze wanneer je wilt updaten, al had ik van jou verwacht dat de update knop inmiddels roodgloeiend zou staan met al je xiaomi spullen
Nou, in tegenstelling tot jou heb ik wat minder vertrouwen in het testproces bij Athom, want het maakt niet uit 'dat niemand dat doet'. Die 1.5.6 liet je in eerste instantie de zones niet aanpassen. Leuk dat niemand dat doet...niemand die al een Homey heeft nee...tot iemand het toch wel deed. Maar die 1.5.6 werd wel geflashed op nieuwe batches Homey dus als die fout niet was gevonden hadden alle nieuwe eigenaren van een Homey met 1.5.6. dit issue zomaar kunnen hebben.lubbertkramer schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:15:
[...]
Is dat niet al genoeg gedaan op Slack/Forum door de community op experimenteel?Je moet sowieso wachten, Athom rolt het uit in "waves" waardoor niet iedereen tegelijk 1.5.6 krijgt
Ik snap dan ook niet dat dit 'toevallig' gevonden is door iemand die dit deed. Dan heb je, zoals ik al eerder heb aangegeven, je regressie testproces gewoon niet onder controle, naar mijn mening. Dus nee, ik geloof niet zomaar dat er niks meer gevonden gaat worden. Dat wil niet zeggen dat er daadwerkelijk iets gevonden gaat worden, en ik hoop dan ook dat er niks 'groots' gevonden gaat worden, maar ik wacht het toch liever eventjes af
Haha heb al vaker aangegeven DP vaak de test is naast een test die ze op kantoor doen met wat ze voorhanden hebben. Ze hebben wel wat geautomatiseerde testen draaien op kantoor, oa een muur met sirenes/lampen (je wilt daar niet zijn als iemand grappig wil doen)Just_A_User schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:49:
[...]
Nou, in tegenstelling tot jou heb ik wat minder vertrouwen in het testproces bij Athom, want het maakt niet uit 'dat niemand dat doet'. Die 1.5.6 liet je in eerste instantie de zones niet aanpassen. Leuk dat niemand dat doet...niemand die al een Homey heeft nee...tot iemand het toch wel deed. Maar die 1.5.6 werd wel geflashed op nieuwe batches Homey dus als die fout niet was gevonden hadden alle nieuwe eigenaren van een Homey met 1.5.6. dit issue zomaar kunnen hebben.
Ik snap dan ook niet dat dit 'toevallig' gevonden is door iemand die dit deed. Dan heb je, zoals ik al eerder heb aangegeven, je regressie testproces gewoon niet onder controle, naar mijn mening. Dus nee, ik geloof niet zomaar dat er niks meer gevonden gaat worden. Dat wil niet zeggen dat er daadwerkelijk iets gevonden gaat worden, en ik hoop dan ook dat er niks 'groots' gevonden gaat worden, maar ik wacht het toch liever eventjes af
Maar zoals ik aangeef hierboven snap ik waarom een bug als de zones niet boven water is gekomen in DP. Wij voeren geen regressie uit maar testen wel een grote diversiteit aan situaties/flows/apparaten voordat iets naar experimenteel komt. De 25 gebruikers die in DP zitten hebben meestal het huis aardig geautomatiseerd met alles wat je kan bedenken. Sommige bugs vallen ons op die niet gelijk gerelateerd zijn aan signaal problemen, homey offline of andere grote zaken maar zaken zoals zones aanpassen doe je eigenlijk maar een keer (ik wijzig ze tenminste niet wekelijks
Ik hoop dat nu 1.5.7 in experimenteel zit deze nog deze week naar stabiel komt, update is klein (ook te zien aan de changelog) en veranderda ls het goed is verder niets anders dus zou 1.5.6 nog iets stabieler moeten maken
Hoi allemaal,
Ik ben ondertussen de trotse eigenaar van een Homey. Geinig apparaat. Na wat strubbelingen om hem op m'n wifi te krijgen (lag denk ik aan m'n pihole) doet ie het helemaal puik.
Ik heb echter last van een erg hoge latency voor al m'n schakelwerk, en ik vroeg me af, of dit aan Homey of aan m'n gekozen modules ligt.
Ik heb (onder andere) hetvolgende:
KAKU awst-8800
KAKU awmr-300
Voordat ik Homey had waren ze 'direct' aan elkaar geschakeld en toen ging het eigenlijk prima. (je zag wel iets van vertraging, maar niks vervelends).
Nu Homey er tussen zit, zit er (gevoelsmatig) driekwart seconde vertraging in voordat de schakelaar daadwerkelijk schakelt nadat de knop is ingedrukt. (mijn peuter vindt dat significant te lang, waardoor zij op de knoppen gaat klikken en het licht in haar kamer effectief steeds uit- en aan zet).
Ligt dit aan de KAKU modules (is z-wave of zigbee sneller) of is dit een Homey-dingetje?
Ik heb ook een awst-8802 die een paar Hue Ambiance lampen aansturen. (de linker knoppen doen aan en uit, en de rechter knoppen doen dimmen/feller. (en als je nog een keer op Aan hebt gedrukt veranderd de functie naar warmer/koeler).
Ik stuur de lampen zonder Hue Bridge aan (dus met de Philips Hue Zigbee app). Ook hier heb ik last van vertraging, maar hier weet ik dus ook niet of de vertraging door de schakelaar, de Hue lampen of Homey komt.
N.B. Voor de hue-lampen maakt het op zich niet zoveel uit, aangezien die toch langzaam (estetisch verantwoord) aan gaan, waardoor het eigenlijk niet zo opvalt, maar voor de andere schakelaars vind ik het eigenlijk wel een beetje een domper.
Als het naar verwachting aan de schakel-spullen ligt, is De AeonLabs WallMote dan bijvoorbeeld een snellere/betere optie (voor de Hue lampen)?
edit: Verkeerde drukknop gelinkt
Ik ben ondertussen de trotse eigenaar van een Homey. Geinig apparaat. Na wat strubbelingen om hem op m'n wifi te krijgen (lag denk ik aan m'n pihole) doet ie het helemaal puik.
Ik heb echter last van een erg hoge latency voor al m'n schakelwerk, en ik vroeg me af, of dit aan Homey of aan m'n gekozen modules ligt.
KAKU awst-8800
KAKU awmr-300
Voordat ik Homey had waren ze 'direct' aan elkaar geschakeld en toen ging het eigenlijk prima. (je zag wel iets van vertraging, maar niks vervelends).
Nu Homey er tussen zit, zit er (gevoelsmatig) driekwart seconde vertraging in voordat de schakelaar daadwerkelijk schakelt nadat de knop is ingedrukt. (mijn peuter vindt dat significant te lang, waardoor zij op de knoppen gaat klikken en het licht in haar kamer effectief steeds uit- en aan zet).
Ligt dit aan de KAKU modules (is z-wave of zigbee sneller) of is dit een Homey-dingetje?
Ik heb ook een awst-8802 die een paar Hue Ambiance lampen aansturen. (de linker knoppen doen aan en uit, en de rechter knoppen doen dimmen/feller. (en als je nog een keer op Aan hebt gedrukt veranderd de functie naar warmer/koeler).
Ik stuur de lampen zonder Hue Bridge aan (dus met de Philips Hue Zigbee app). Ook hier heb ik last van vertraging, maar hier weet ik dus ook niet of de vertraging door de schakelaar, de Hue lampen of Homey komt.
N.B. Voor de hue-lampen maakt het op zich niet zoveel uit, aangezien die toch langzaam (estetisch verantwoord) aan gaan, waardoor het eigenlijk niet zo opvalt, maar voor de andere schakelaars vind ik het eigenlijk wel een beetje een domper.
Als het naar verwachting aan de schakel-spullen ligt, is De AeonLabs WallMote dan bijvoorbeeld een snellere/betere optie (voor de Hue lampen)?
edit: Verkeerde drukknop gelinkt
Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit...
Waarom gebruik je niet een variant hierop waarbij je data ipv naar een bestand naar een syslog/eigen DB server laat schrijven of een combinatie met deze app?Webgnome schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:11:
offtopic:
Voor de mensen die insights gebruiken in hun eigen apps. Denk er aan dat dit je opslag van je homey heel erg vultals je elke seconde een update doet..
[ Voor 8% gewijzigd door lubbertkramer op 27-02-2018 09:16 ]
@lenwar Probeer eens de wifi op een ander channel te zetten. Zelf had ik ook wat 'vertraging' na het wijzigen van Channel 11 naar 3 was mijn issue opgelost. De snelheid verbaasd mij nu. Het is echt 'on the fly' veranderen van status/kleur.lenwar schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:26:
Hoi allemaal,
KAKU awst-8802
KAKU awmr-300
Met eventueel een laptop/smartphone kun je middels een channel scanner kijken hoe 'vol' je lucht is m.b.t. WiFi:
laptop:
Kanaal scannen via het programma NetStumbler
Kanaal scannen via het programma Acrylic WiFi
Kanaal scannen via het programma WiFi Analyzer (windows 10)
iOS:
WiFi kanaal scanner via Network Analyzer Lite
Android:
Kanaal scannen via de WiFi analyser app
[ Voor 12% gewijzigd door Sjalabert op 27-02-2018 09:49 . Reden: links toegevoegd #maakthetmakkelijker ]
Aangezien ik alles het liefste in mijn homey houd. Kreeg die eerste link ook niet echt aan de praat vandaar dat ik even een eigen app in elkaar heb gezet ( maar 100 regels code..). Nu heb ik de logs lekker op een plek (homey). Misschien dat ik de pol interval moet aanpassen naar eens in de 5 seconden ipv eens per seconde.lubbertkramer schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:13:
[...]
Waarom gebruik je niet een variant hierop waarbij je data ipv naar een bestand naar een syslog/eigen DB server laat schrijven of een combinatie met deze app?
Ben nu wel benieuwd wat je app doet/is en wat je precies laat zien, share to care any screenies? Hier ben ik momenteel bezig met Prometheus en Grafana om meer inzicht te krijgen in Homey n.a.v. topic @ Athom forum. Zal vanavond mijn dashboard eens afmaken en delen (edit screenshot valt niet mooi, post later een nieuweWebgnome schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:34:
[...]
Aangezien ik alles het liefste in mijn homey houd. Kreeg die eerste link ook niet echt aan de praat vandaar dat ik even een eigen app in elkaar heb gezet ( maar 100 regels code..). Nu heb ik de logs lekker op een plek (homey). Misschien dat ik de pol interval moet aanpassen naar eens in de 5 seconden ipv eens per seconde.
[ Voor 9% gewijzigd door lubbertkramer op 27-02-2018 09:39 ]
Ik heb een Raspberry zero met Domoticz om mijn P1 uit te lezen. Deze app die polt de Domoticz om zo mijn huidige energie verbruik ik de insigts van homey te krijgen. Wil misschien later nog uitbreiden om apparaten te schakelen maar dat is een idee aangezien ik zelf niks hen gekoppeld aan Domoticz.lubbertkramer schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:38:
[...]
Ben nu wel benieuwd wat je app doet/is en wat je precies laat zien, share to care any screenies? Hier ben ik momenteel bezig met Prometheus en Grafana om meer inzicht te krijgen in Homey n.a.v. topic @ Athom forum. Zal vanavond mijn dashboard eens afmaken en delen (edit screenshot valt niet mooi, post later een nieuwe)
Zal binnenkort de code is opschonen en op github zetten.
@Webgnome Waarom gebruik je deze app niet?Webgnome schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:43:
[...]
Ik heb een Raspberry zero met Domoticz om mijn P1 uit te lezen. Deze app die polt de Domoticz om zo mijn huidige energie verbruik ik de insigts van homey te krijgen. Wil misschien later nog uitbreiden om apparaten te schakelen maar dat is een idee aangezien ik zelf niks hen gekoppeld aan Domoticz.
Zal binnenkort de code is opschonen en op github zetten.
Ik ben zelf aan het denken om deze aan te schaffen en dan te koppelen aan Homey. Of heeft iemand 'slechte' ervaring hiermee?
Waarom niet de Youless kopen en koppelen aan homey, werkt perfect en is goedkoper.
Hier inderdaad ook de Youless LS120 gekoppeld aan Homey / Enelogic, werkt goed!thxselectultra schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:56:
Waarom niet de Youless kopen en koppelen aan homey, werkt perfect en is goedkoper.
Thanks voor de tip! weer iets voor in het mandjethxselectultra schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:56:
Ik woon in een appartement 'dus' is het al redelijk druk in m'n omgeving. Ik was ook eigenlijk wel teleurgesteld dat Homey geen 5GHz praat. Ik zal in elk geval even gaan kijken of er in de afgelopen maanden wat is veranderd in m'n omgevingSjalabert schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:25:
[...]
@lenwar Probeer eens de wifi op een ander channel te zetten. Zelf had ik ook wat 'vertraging' na het wijzigen van Channel 11 naar 3 was mijn issue opgelost. De snelheid verbaasd mij nu. Het is echt 'on the fly' veranderen van status/kleur.
[...]
Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit...
Check ook hier:Sjalabert schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:02:
[...]
Thanks voor de tip! weer iets voor in het mandje
https://www.domotica-blog.nl/post/review-youless
Zie je precies wat er mogelijk is. Werkt zeer goed.
Aangezien ik geen plugwise apparaat heb.Sjalabert schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:49:
[...]
@Webgnome Waarom gebruik je deze app niet?
Ik ben zelf aan het denken om deze aan te schaffen en dan te koppelen aan Homey. Of heeft iemand 'slechte' ervaring hiermee?
Wat is er precies goedkoper aan een youless à 78 euro (naar boven afgerond) waar je alleen maar je energie mee kunt meten t.o.v. een raspberry pi zero à 78 euro (naar boven afgerond) waar je ook nog eens andere zaken op kunt draaien als pi-hole, vpn server etc?thxselectultra schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:56:
Begrijp mij niet verkeerd. De aanbevelingen juich ik toe maar ik heb niet voor niets een raspberry pi gekocht
[ Voor 43% gewijzigd door Webgnome op 27-02-2018 11:28 ]
Kijk daar hebben we wat aan! Gaat het mandje inHeroS schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:04:
[...]
Check ook hier:
https://www.domotica-blog.nl/post/review-youless
Zie je precies wat er mogelijk is. Werkt zeer goed.
De Youless is goedkoper dan de plugwise.Webgnome schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:25:
[...]
Aangezien ik geen plugwise apparaat heb.
[...]
Wat is er precies goedkoper aan een youless à 78 euro (naar boven afgerond) waar je alleen maar je energie mee kunt meten t.o.v. een raspberry pi zero à 78 euro (naar boven afgerond) waar je ook nog eens andere zaken op kunt draaien als pi-hole, vpn server etc?
Begrijp mij niet verkeerd. De aanbevelingen juich ik toe maar ik heb niet voor niets een raspberry pi gekocht
Ik heb een Raspberry Pi (die ik al had draaien) op mijn slimme meter aangesloten met deze kabel. De waardes toon ik nu in Domoticz (gebruik Domoticz verder niet, maar was de snelste manier om de waardes van de slimme meter inzichtelijk te maken). Interessant om eens te kijken hoe dat weer netjes in Homey te tonen.thxselectultra schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:40:
[...]
De Youless is goedkoper dan de plugwise.
Met de Youless kun je ook tegelijk je water meten dankzij de ontwikkelaar van de app @ Homey, zie hierWebgnome schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:25:
Wat is er precies goedkoper aan een youless à 78 euro (naar boven afgerond) waar je alleen maar je energie mee kunt meten t.o.v. een raspberry pi zero à 78 euro (naar boven afgerond) waar je ook nog eens andere zaken op kunt draaien als pi-hole, vpn server etc?
Note:
Hier evengoed ook een Pi3 en Synology916+ draaien voor alle andere zaken / dashboards etc hoor
Ik heb zojuist de code op github gezet zodat je eens zelf kunt kijken hoe of wat (link). Je dient de code nog wel aan te passen zodat username, password,host en port juist zijn ingevuld. Verder dien je er zeker van te zijn dat de devices id 1 en 2 hebbenJBS schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:56:
[...]
Ik heb een Raspberry Pi (die ik al had draaien) op mijn slimme meter aangesloten met deze kabel. De waardes toon ik nu in Domoticz (gebruik Domoticz verder niet, maar was de snelste manier om de waardes van de slimme meter inzichtelijk te maken). Interessant om eens te kijken hoe dat weer netjes in Homey te tonen.
Heb je voor de youless dan niet een extra opzetstuk ergens voor nodig om water uit te lezen ?Dat was namelijk voor mij een volgend station maar die lezers daarvoor zijn hartstikke duur ( denk aan 80 euro).lubbertkramer schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:01:
[...]
Met de Youless kun je ook tegelijk je water meten dankzij de ontwikkelaar van de app @ Homey, zie hier
Note:
Hier evengoed ook een Pi3 en Synology916+ draaien voor alle andere zaken / dashboards etc hoor
Athom heeft er toch een RMA van gemaakt en gaat hem analyseren en waarschijnlijk vervangen. Snel mijn harmony remote maar geconfigureerd dat mn vriendin toch de Hue lampen kan bedienenGreetoz schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:51:
Mijn Homey is nu al paar dagen stabiel. Sinds ik mijn accesspoint op channel 7 i.p.v. 6 heb gezet. Het lijkt alsof homey over de zeik gaat als er problemen zijn met verbinden (stoorzenders) De 2.4ghz band is super vol in Amsterdam dus dat helpt niet. Nog meer mensen hier ervaring mee? Hij ging namelijk ook offline als ik de babyfoon langer aan had (ook 2.4ghz). Alsof de netwerk stack dan crashde en homey liet vastlopen.
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Toen ik dit vanmorgen vroeg las wou ik het aan me voorbij laten gaan. Maar ik zit nu even snel Slack te scannen (ook omdat 1.5.6 dus stable is en kijken of daarover nog wat langs komt m.b.t. mogelijke bugs/regressions). Maar blijkbaar ging het (zelfs vannachtlubbertkramer schreef op maandag 26 februari 2018 @ 23:12:
[...]
Haha heb al vaker aangegeven DP vaak de test is naast een test die ze op kantoor doen met wat ze voorhanden hebben. Ze hebben wel wat geautomatiseerde testen draaien op kantoor, oa een muur met sirenes/lampen (je wilt daar niet zijn als iemand grappig wil doen)
Lubbert, wat jij beschrijft is dus geen regression testen. Hoe ik dat lees is dat ze letterlijk ooit een flow hebben gemaakt die ze nu met een druk op de knop kunnen uitvoeren. Maar dat test dus maar een heel beperkt deel van het systeem, en daarnaast is mijn vermoeden dat het meer allemaal apps test dan echt veel van de core.
En als dit inderdaad een vorm van "bestaande flow wordt uitgevoerd" is dan mis ik bv al core features als:
- Het kunnen toevoegen van devices
- Het kunnen aanmaken van een nieuwe flow (of zones
)
- Het gebruik van de flow editor (kaarten toevoegen, wisselen door kaarten, auto completion, ...)
- Het kunnen opslaan van flows
Stiekem ben ik dus wel benieuwd of iemand (bv @WeeJeWel, @stefanwitkamp of @Moszkowicz [1]) kan toelichting hoe de ontwikkel & testprocedures bij Athom in elkaar zitten.
Ter vergelijking een kijkje in de keuken van het bedrijf waar ik werk:
- Een ontwikkelaar lost een ticket (bug of feature) op op een aparte branch
- De ontwikkelaar zelf schrijft (met de hand, in Excel) een "testscript" wat stapsgewijs door de wijzigingen loopt (klik op knop A, vul X in, ...) met daarbij het verwachte resultaat
- Per stap wordt expliciet vermeld of het daarbij gaat om een functionele test (/iets wat veranderd is), of een regressie test (wat dus niet veranderd zou moeten zijn, maar mogelijk door de aanpassing veranderd kan zijn), dit om bewustwording te creëren dat ook het bestaande goed opnieuw getest moet worden of niks stuk is gegaan
- De ontwikkelaar doorloopt zelf het testscript (en geeft met kleurtjes de eigen resultaten aan, als het goed is dus alles "op groen")
- Het ticket wordt op resolved gezet
- Een andere ontwikkelaar (we hebben geen echte "testers") pakt de branch erbij en doorloopt het testscript, als het goed is komt daarbij dus ook weer alles "op groen" te staan
- Op basis van eigen inzicht test deze "tester" extra dingen die hij denkt dat ontbreken in het testscript
- De tester pakt de code erbij en doet een code review (en ook op basis daarvan kan blijken dat sommige dingen extra getest moeten worden)
- Als het ticket voor een eerste keer is getest zal ook nog iemand anders (tweede ontwikkelaar) het testscript doorlopen, ook deze zal naar eigen inzicht extra testen, en (in dit geval optioneel) een code review doen
En ja, dit is absoluut veel werk/extra overhead. Maar het bespaard wel veel bugs (en dus frustraties bij klanten). En in het geval dat je denkt "maar dan zijn jullie vast met een groot team", zelfs dat is niet zo. We zijn maar met 4 man, waarbij er dus altijd 3 betrokken zijn bij een ticket (1 developer, 2 als tester).
Maar als ik dit vervolgens vergelijk met hoe ik "zie" hoe het er bij Athom aan toe gaat

edit:
Wat ik hiermee bedoelde te zeggen (maar er niet expliciet staat). Wordt er bij Athom überhaupt getest? Op mij komt het namelijk nogal over als "developer schrijft code, en als hij denkt/zegt dat het klaar is, wordt dat meteen voor waar aangenomen en plop wordt of de app gereleased of komt het in DP terecht". Zonder dat dus iemand anders er uitgebreid naar kijkt (of testen, of code review)
Wat ik hiermee bedoelde te zeggen (maar er niet expliciet staat). Wordt er bij Athom überhaupt getest? Op mij komt het namelijk nogal over als "developer schrijft code, en als hij denkt/zegt dat het klaar is, wordt dat meteen voor waar aangenomen en plop wordt of de app gereleased of komt het in DP terecht". Zonder dat dus iemand anders er uitgebreid naar kijkt (of testen, of code review)
[1] Ja ook Athom mag hier wel eens iets van zich laten horen i.p.v. alleen een "reclame topic" aanmaken. Zelfs het TP-Link bedrijfsaccount is actiever op Tweakers aanwezig dan Nederlands eigen Athom.
[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 27-02-2018 19:05 ]
Mooie post en zeer informatief dus zeker +1 van mij maar in mijn tekst die je quote staat niet dat ik het betitel als een "regressie test" ik geef aan wat Athom kan en doet in mijn reactie niet wat ze zouden moeten doen. Ik sluit aan bij het feit dat er meer communicatie moet komen en dat als ze 1.5.6 stabiel genoeg vonden voor de nieuwe Homey's deze ook vorige week al voor de rest van de community beschikbaar had kunnen komen. Daarnaast ben ik voor kleinere updates en sneller. Daarnaast hoop ik dat ze de community serieuzer gaan nemen, ondanks welke beweegreden dan ook nieuwe gebruikers hadden vooral last van de zonebug, dan release je het niet in mijn ogen hoeveel druk er ook op staat of je geeft het in ieder geval aan je bestaande community met de note dat zones even niet aangepast kunnen worden (al was er al een mooie workaround met Homeyscript)RobertMe schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 18:43:
[...]
Toen ik dit vanmorgen vroeg las wou ik het aan me voorbij laten gaan. Maar ik zit nu even snel Slack te scannen (ook omdat 1.5.6 dus stable is en kijken of daarover nog wat langs komt m.b.t. mogelijke bugs/regressions). Maar blijkbaar ging het (zelfs vannacht) over regression testen... Dus bij deze kom ik er toch nog op terug.
Lubbert, wat jij beschrijft is dus geen regression testen. Hoe ik dat lees is dat ze letterlijk ooit een flow hebben gemaakt die ze nu met een druk op de knop kunnen uitvoeren. Maar dat test dus maar een heel beperkt deel van het systeem, en daarnaast is mijn vermoeden dat het meer allemaal apps test dan echt veel van de core.
En als dit inderdaad een vorm van "bestaande flow wordt uitgevoerd" is dan mis ik bv al core features als:Of, als voorbeeld neem ik even een opmerking van Ted/@Double T van vannacht. Hij geeft aan dat deze bug in 1.5.6 is veroorzaakt door een verandering "ergens" waar niemand (buiten Athom) weet van heeft. Zoals hij aangeeft is dat iets wat bv ook/zelfs door de community getest kan worden als ze weet hebben van die aanpassing. Maar door een incompleet changelog wisten (zelfs) de DP gebruikers niet dat er ergens onder water iets was aangepast hieraan en er dus mogelijk getest "moest" worden in dat gebied.
- Het kunnen toevoegen van devices
- Het kunnen aanmaken van een nieuwe flow (of zones
)
- Het gebruik van de flow editor (kaarten toevoegen, wisselen door kaarten, auto completion, ...)
- Het kunnen opslaan van flows
Stiekem ben ik dus wel benieuwd of iemand (bv @WeeJeWel, @stefanwitkamp of @Moszkowicz \[1]) kan toelichting hoe de ontwikkel & testprocedures bij Athom in elkaar zitten.
Ter vergelijking een kijkje in de keuken van het bedrijf waar ik werk:Pas nadat al van bovenstaande stappen doorlopen zijn kan/mag een ticket worden gemerged zodat het in de eerstvolgende versie komt. En op het moment dat er ook maar ergens iets niet goed is wordt alles opnieuw doorlopen (dus als de tweede "tester" iets vindt betekend dat dat ook de eerste tester alles opnieuw moet doorlopen).
- Een ontwikkelaar lost een ticket (bug of feature) op op een aparte branch
- De ontwikkelaar zelf schrijft (met de hand, in Excel) een "testscript" wat stapsgewijs door de wijzigingen loopt (klik op knop A, vul X in, ...) met daarbij het verwachte resultaat
- Per stap wordt expliciet vermeld of het daarbij gaat om een functionele test (/iets wat veranderd is), of een regressie test (wat dus niet veranderd zou moeten zijn, maar mogelijk door de aanpassing veranderd kan zijn), dit om bewustwording te creëren dat ook het bestaande goed opnieuw getest moet worden of niks stuk is gegaan
- De ontwikkelaar doorloopt zelf het testscript (en geeft met kleurtjes de eigen resultaten aan, als het goed is dus alles "op groen")
- Het ticket wordt op resolved gezet
- Een andere ontwikkelaar (we hebben geen echte "testers") pakt de branch erbij en doorloopt het testscript, als het goed is komt daarbij dus ook weer alles "op groen" te staan
- Op basis van eigen inzicht test deze "tester" extra dingen die hij denkt dat ontbreken in het testscript
- De tester pakt de code erbij en doet een code review (en ook op basis daarvan kan blijken dat sommige dingen extra getest moeten worden)
- Als het ticket voor een eerste keer is getest zal ook nog iemand anders (tweede ontwikkelaar) het testscript doorlopen, ook deze zal naar eigen inzicht extra testen, en (in dit geval optioneel) een code review doen
En ja, dit is absoluut veel werk/extra overhead. Maar het bespaard wel veel bugs (en dus frustraties bij klanten). En in het geval dat je denkt "maar dan zijn jullie vast met een groot team", zelfs dat is niet zo. We zijn maar met 4 man, waarbij er dus altijd 3 betrokken zijn bij een ticket (1 developer, 2 als tester).
Maar als ik dit vervolgens vergelijk met hoe ik "zie" hoe het er bij Athom aan toe gaatZowel wat ik meekrijg van het ontwikkelproces van Homey zelf, als de open source ontwikkeling van de apps (onder de vlag van Athom zelf)... Het komt te vaak voor dat ik op een dag mijn Homey open en er twee meldingen zijn, en dat vervolgens blijkt dat 1 app (van Athom zelf) 2x is geupdate op een paar uur tijd. Uiteraard pak ik dan meestal even GitHub erbij, en in bijna 100% van de gevallen gaat het dan om een bugfix voor een aanpassing die eenvoudig voorkomen had kunnen worden (of met gestructureerd testen, of met een code review). Daarnaast toont het feit dat zo'n bug meestal binnen, zeg eens wat, 3 uur is gevonden (door een eindgebruiker?) en opgelost door Athom uiteraard ook aan dat het met iets meer aandacht van Athom zelf voorkomen had kunnen worden.
edit:
\[1] Ja ook Athom mag hier wel eens iets van zich laten horen i.p.v. alleen een "reclame topic" aanmaken. Zelfs het TP-Link bedrijfsaccount is actiever op Tweakers aanwezig dan Nederlands eigen Athom.
Edit:
Jij denkt weleens dat ik te "pro" Athom ben, wellicht zal dat soms ook maar als je Slack / forum hebt meegelezen de afgelopen dagen heb ik ook openlijk kritiek gegeven op de manier hoe nu bijvoorbeeld 1.5.6 is afgehandeld en is daarover in de private channels met Athom ook genoeg discussie geweest. Ik weet waarin Athom fout of juist goed zit maar ben altijd net als bij onderstaande wel van mening dat we het over dezelfde feiten moeten hebben i.p.v. onvolledig te zijn
/Edit klaar
Discussie waar jij naar refereert vanmorgen was met Robiebab waar Athom ook een reactie op gegeven heeft. Wat ik bij Robiebab heb aangegeven is dat hij het verschil moet aangeven als hij zoiets als onderstaande post dat hij praat over DP releases in een kanaal waar gewone gebruikers zitten. Waar ik hem op aansprak is dat hij dat wel kenbaar moet maken omdat anders iedereen een aanname gaat doen op foutieve of ja niet volledige informatie. DP is namelijk wel een kanaal waar zonder testen builds inkomen omdat het eigenlijk volledig aansluit bij de interne builds die Athom maakt voor zichzelf. DP gebruikers moeten daarom wel duidelijk aangeven dat er verschil zit tussen DP releases en Experimental/Stabiele releases. Dit omdat in DP alleen door Athom goedgekeurde gebruikers zitten dit omdat ze jouw Homey('s) moeten toevoegn aan het DP / interne proces anders zou iedereen DP kunnen draaien.
robiebab [Today at 12:45 AM]
in #general
@jeroenvollenbrock @weejewel mabay it is time to test the releases thoroughly. I noticed that a lot of people including me are getting les trust in upcomming releases(seen it on slack, forum, reviews etc). I have seen several releases where i’m sure about that those have not been tested for example te timebug, just 1 reboot and i found that problem, if this release whas tested this would have been found. There needs to be a dedicated tester to test new functionality’s, new/old bugs, regression, system integration etc. After a release or fix a tester can say for sure if it is fixed or not. He should have a document that is growing every release/bug (this is your gold).This increases stability, It also saves a money because bugs are getting found (zwave/motion bug) later on and it will be more difficult to fix.
1 reply
weejewel [10 hours ago]
Thank you for your feedback, we will rethink our QA process.
lubbertkramer [6:44 AM]
@robiebab just to put a little note here you are talking about DP updates which are ALPHA because you are in the DP channel so your job is to find bugs
lubbertkramer [6:51 AM]
So if you don't want this and don't want to have unexpected behaviour ask Athom to remove your homey from DP
bvdbos [6:51 AM]
indeed... You are the tester for those bugs...
bvdbos [7:04 AM]
Also, experimental is also part of the bug-finding process. Lots of people seem to forget that... It's called experimental for a reason
tedtolboom [7:05 AM]
Despite @robiebab is a DP-tester (and I am too), I do agree with his statement...
In the past, several issues have been introduced by Athom by blindly introducing changes, that could have been prevented easily with some additional regression testing and are practically impossible for even DP-testers to discover (without a notice that something changed in that area)...
Take https://github.com/athombv/homey/issues/2258 as an example, apparently something changed in the inclusion process (which was not announced)...
If I would have been informed, I would have taken the opportunity (read effort) to test this on several devices...
now based on the changelog announced, I’m only doing some basic testing to verify if Homey appears to be working correctly...
Athom has to do more effort in testing the changes themselves; several ideas have already been shared in the past AND needs to communicate more details changelog if they (solely) depend on external users to test their software update...
GitHub
[1.5.6] After re-inclusion Z-wave device no longer reports central scene notifications (on 1.5.6) · Issue #2258 · athombv/homey
Metadata Homey Version: 1.5.6 If related to a Homey App: Remotec (my own app) Homey App Version: 2.0.2 (app store) Affected Devices (preferably product codes): Remotec Scene Master ZRC-90 What di...
@bvdbos I don’t think experimental covers the state; ‘Russian roulette’ would be more appropriate...
lubbertkramer [7:42 AM]
@tedtolboom it's still the case that if @robiebab doesn't want to have those kind of problems he better can stay away from DP/Experimental. Some things may be done better, there is always room for impovement but posting a post like @robiebab does belongs in DP because that where he is, in the most Alpha channel that exists so everybody also knows what the state of ALPHA means.....
but i do +1 on the communication/better documented what is changed so DP can take a better look but for the rest, that's why the users in DP are in DP, not for the fancy features to have as first :slightly_smiling_face:
robiebab [8 hours ago]
@lubbertkramer you have no clue what testing is. DP doesn’t stand for save and good luck. I’m only trying to make a point that homey will never be stable by external testing in this case the internet... in the next updat you can also get a new zwave /zigbee error. Mabay your devices won’t work for several releases who knows.don’t forget sometimes there are hours between alpha beta to stable that is not normal
lubbertkramer [8 hours ago]
That's exactly where DP stands for, you want to be at the most early stage and DP is almost equal to internal tests so yes things will happen and bugs that shouldn't occur will be there. But don't mix DP with stable release because you are now making a point where other users thunk your on stable and your not, be honest in that part. One of my homeys was offline with RC9and the timebug that's the risk I take and I know that can happen because I'm as closest as can be with the DP release to the Athom internal builds
For the rest I agree they need to test more before it can hit experimental or stable :+1:
Nee hoor, kan gewoon met de LS120 zie het linkje wat ik in mijn vorige post had gezetWebgnome schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:55:
Heb je voor de youless dan niet een extra opzetstuk ergens voor nodig om water uit te lezen ?Dat was namelijk voor mij een volgend station maar die lezers daarvoor zijn hartstikke duur ( denk aan 80 euro).
[ Voor 9% gewijzigd door lubbertkramer op 27-02-2018 19:58 ]
Niet om hier de hele discussie te voeren (want dat heeft toch geen nut, Athom leest toch niet). Maar wat jij aanhaalt is ook "incorrect"/aan interpretatie onderhevig.lubbertkramer schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 19:41:
Discussie waar jij naar refereert vanmorgen was met Robiebab waar Athom ook een reactie op gegeven heeft. Wat ik bij Robiebab heb aangegeven is dat hij het verschil moet aangeven als hij zoiets als onderstaande post dat hij praat over DP releases in een kanaal waar gewone gebruikers zitten. Waar ik hem op aansprak is dat hij dat wel kenbaar moet maken omdat anders iedereen een aanname gaat doen op foutieve of ja niet volledige informatie. DP is namelijk wel een kanaal waar zonder testen builds inkomen omdat het eigenlijk volledig aansluit bij de interne builds die Athom maakt voor zichzelf. DP gebruikers moeten daarom wel duidelijk aangeven dat er verschil zit tussen DP releases en Experimental/Stabiele releases. Dit omdat in DP alleen door Athom goedgekeurde gebruikers zitten dit omdat ze jouw Homey('s) moeten toevoegn aan het DP / interne proces anders zou iedereen DP kunnen draaien.
In de stukken die je quote heeft Robiebab het niet over zijn ervaringen met DP. Zo heeft AFAIK die time bug ook in experimental gezeten (of in ieder geval zijn er veel RCs geweest met fixes voor tijd gebeuren). Daarnaast refereert hij ook naar wat hij leest op slack/forum/reviews. En hoe verder naar rechts je dat lijstje leest, hoe minder kans er is op dat dat DP gebruikers zijn:
Slack: relatief grote kans dat de klagers DP draaien
Forum: zullen relatief meer gewone users zijn (echte community members, die DP draaien, zullen ook op Slack aanwezig zijn en het niet zo snel op forum zetten)
Reviews: kans dat een reviewer DP (of zelfs experimental) draait lijkt mij nihil.
Daarnaast refereerde ik niet naar de opmerkingen van Robiebab, maar naar die van Ted wat daarop volgende, en dat ging over de 1.5.6 stable waar regressions in zitten die DP/experimental users hadden kunnen vinden als ze wisten dat er changes in dat gebied waren, maar dat wisten ze niet, dus ook community heeft daar niet "getest" dus niet/te laat gevonden. Nog buiten beschouwing gelaten dat Athom zo'n regression(s) wellicht zelf had
kunnen vinden als ze een beter QA proces hadden.
Heb nu sinds enige tijd m'n homey 'echt' in gebruik. Waar ik echter nog een beetje naar op zoek ben is inspiratie om flows te maken.
Ik kom nu niet echt verder dan m'n buiten lampen te schakelen op zon-opkomst en -ondergang. Dat heb ik zelfs in 2 flows want ik zou niet weten hoe ik dat in één flow moet krijgen.
Daarnaast heb ik een DRU haard die via een WiFi module aangestuurd wordt (er is ook een app voor op de iphone), dit zou ik graag via de homey wille laten lopen, maar hoe moet je dat aanpakken. Zelfde geldt voor m'n verwarming. Dit is een systeem die ook met een app op de iphone werkt van Watts als producent.
Nu snap ik wel dat niet overal een native app voor homey beschikbaar is, maar ik kan niet programmeren. Zou het wel willen leren, maar heb heel beperkt de tijd hiervoor, heeft iemand een tip waar je het beste kunt beginnen om zo snel mogelijk meters te maken?
Ik kom nu niet echt verder dan m'n buiten lampen te schakelen op zon-opkomst en -ondergang. Dat heb ik zelfs in 2 flows want ik zou niet weten hoe ik dat in één flow moet krijgen.
Daarnaast heb ik een DRU haard die via een WiFi module aangestuurd wordt (er is ook een app voor op de iphone), dit zou ik graag via de homey wille laten lopen, maar hoe moet je dat aanpakken. Zelfde geldt voor m'n verwarming. Dit is een systeem die ook met een app op de iphone werkt van Watts als producent.
Nu snap ik wel dat niet overal een native app voor homey beschikbaar is, maar ik kan niet programmeren. Zou het wel willen leren, maar heb heel beperkt de tijd hiervoor, heeft iemand een tip waar je het beste kunt beginnen om zo snel mogelijk meters te maken?
Om vanaf 0, zonder documentatie over je haard/verwarming zo iets te maken lijkt me extreem moeilijk. Dit omdat je niet alleen moet leren programmeren, maar je ook moet "reverse engineeren" hoe de haard/verwarming werkt. Mogelijk dat die apps/systemen zelfs gebruik maken van SSL, en het verkeer tussen app en haard/verwarming dus versleuteld is waardoor je al helemaal niet kunt inzien welk verkeer er heen en weer gaat.Sa1 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 20:18:
Heb nu sinds enige tijd m'n homey 'echt' in gebruik. Waar ik echter nog een beetje naar op zoek ben is inspiratie om flows te maken.
Documentatie over hoe voor de Homey te programmeren staat in elk geval hier, te beginnen bij de Getting started. Daarnaast zijn er op Slack ook vele developers, waaronder ook een aantal zonder programmeerervaring die ook met 0 voorkennis apps wisten te maken, dus daar kun je, v.w.b. Homey development, ook hulp vinden.
Dit topic is gesloten.