Zover ik weet is de huidige implementatie van de visualisatie van je mesh netwerk niet dat wat er daadwerkelijk aan de hand is. Verder is de no_ack een bekend probleem dat in de volgende firmware wordt opgelost dacht ik.Just_A_User schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:34:
Ik word niet goed van die Fbaro multi sensor. Ik was het zat dat het ding soms wel, en soms niet werkt. Dus ik heb ´m verwijderd uit Homey, de sensor gereset, en weer opnieuw toegevoegd.
Hij staat recht tegenover de Homey, op ongeveer 2,5 meter afstand, er zit niets tussen wat blokkeert. Voorheen lichtte de sensor lichtblauw op op het moment dat ie beweging zag. Nu doet hij dat in het geel. Als ik vervolgens in de Homey app op laptop kijk naar de Z-Wave mesh, dan zie ik het ding erbij staan, met nu 3 verbindingen naar andere nodes, maar 1 van de 3 gaat direct naar Homey.
Het gekke is dat de andere 2 verbindingen met stekkers op de 1e verdieping zijn. Echter, een meter naast Homey zit ook zo'n stekker, maar daar maakt ie dan vreemd genoeg geen verbinding mee.
Wat nog gekker is, is dat als ik kijk naar https://developer.athom.com/tools/zwave, die hele sensor NIET erbij staat. Wat ik wél zie is dat hij probeert data te verzenden naar Node 34, wat het hoogste nummer is wat ik momenteel zie maar wat dus NIET in het cirkeldiagram te zien is, dus ik neem aan dat dat die sensor is.
Als ik naar node 34 een testframe probeer te sturen, dan komt ie met NO_ACK.
Test ik vervolgens een flow waarbij de trigger een bewegingsalarm van die sensor is, dan gaat de lamp gewoon wel aan. Dus, samen gevat:
- bewegingssensor die WEL in de zwave mesh in de homey app (op laptop) te zien is, en
- die WEL een lamp aan laat gaan, en in die zin dus lijkt te werken, en
- die in de homey pc software in de z-wave mesh te zien is met 3 verbindingen, waarvan 1 rechtstreeks naar Homey, maar
- die in https://developer.athom.com/tools/zwave niet te zien is in de lijst of het diagram en
- NO_ACK geeft als ik naar dat ding een testframe stuur.
Als de verbinding naar Homey rechtstreeks zou kloppen, dan zou het oogje groen moeten oplichten. Dat doet 'ie dus niet, dus is er geen directe verbinding naar de controller, volgens de handleiding van de sensor.
Dus, wat is nu waarheid? Want ik snap het niet meer en de software is linksom of rechtsom niet betrouwbaar. want anders was alles in lijn met elkaar geweest?
Ah ja, de inmiddels zowat beruchte nieuwe firmware. Ik ben benieuwd wanneer dat ding een keer uit komt.Webgnome schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:18:
[...]
Zover ik weet is de huidige implementatie van de visualisatie van je mesh netwerk niet dat wat er daadwerkelijk aan de hand is. Verder is de no_ack een bekend probleem dat in de volgende firmware wordt opgelost dacht ik.
Och ja, je moet toch wat he.
Maar 1.5.6 is al stable hoor, alleen nog niet in het stable kanaalJust_A_User schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:09:
[...]
Ah ja, de inmiddels zowat beruchte nieuwe firmware. Ik ben benieuwd wanneer dat ding een keer uit komt.
On a serious note. Gezien 1.5.6 al vanaf donderdag? vrijdag? als "stable" uit is in het experimental kanaal hoop ik toch dat deze deze week nog uit komt. En dat zou normaliter lijkt mij betekenen dat dat voor donderdag zou gebeuren (dus dinsdag / woensdag) aangezien je niet te kort voor een weekend zou willen releasen.
Ik weet het niet, er zijn op dit moment vanuit DP / experimenteel wat problemen naar boven gekomen maar van wat ik op github zie zijn die "staged for release" voor 1.5.7 dus wellicht dat wij die in DP krijgen en 1.5.6 wel doorgaat naar stabiel. Zoals de bug die ik link, het niet kunnen hernoemen van zones in 1.5.6 wat toch voor een hoop support/vragen kan zorgen als ze dat uitrollen.RobertMe schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:59:
[...]
Maar 1.5.6 is al stable hoor, alleen nog niet in het stable kanaal
On a serious note. Gezien 1.5.6 al vanaf donderdag? vrijdag? als "stable" uit is in het experimental kanaal hoop ik toch dat deze deze week nog uit komt. En dat zou normaliter lijkt mij betekenen dat dat voor donderdag zou gebeuren (dus dinsdag / woensdag) aangezien je niet te kort voor een weekend zou willen releasen.
[ Voor 6% gewijzigd door lubbertkramer op 19-02-2018 23:50 ]
Ik was er al bang voor (m.b.t. zones bug). Ik zie ze dan nog eerder 1.5.6 overslaan, hetzelfde als dat 1.5.4 1.5.5 ook het daglicht nooit hebben gezien.lubbertkramer schreef op maandag 19 februari 2018 @ 23:43:
[...]
Ik weet het niet, er zijn op dit moment vanuit DP / experimenteel wat problemen naar boven gekomen maar van wat ik op github zie zijn die "staged for release" voor 1.5.7 dus wellicht dat wij die in DP krijgen en 1.5.6 wel doorgaat naar stabiel. Zoals de bug die ik link, het niet kunnen hernoemen van zones in 1.5.6 wat toch voor een hoop support/vragen kan zorgen als ze dat uitrollen.
Ja, dat was te verwachten, want dat is hoe het de hele tijd gaat.lubbertkramer schreef op maandag 19 februari 2018 @ 23:43:
[...]
Ik weet het niet, er zijn op dit moment vanuit DP / experimenteel wat problemen naar boven gekomen maar van wat ik op github zie zijn die "staged for release" voor 1.5.7 dus wellicht dat wij die in DP krijgen en 1.5.6 wel doorgaat naar stabiel. Zoals de bug die ik link, het niet kunnen hernoemen van zones in 1.5.6 wat toch voor een hoop support/vragen kan zorgen als ze dat uitrollen.
Als die rename bug de vervelendste is los die dan op en release hem dan. Ga de rest van de bugs weer oplossen in de volgende release. Ik heb een beetje het gevoel dat Athom deze firmware perfect wil hebben en dat gaat toch niet lukken.
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Deze week krijg ik als het goed is eindelijk mijn Homey binnen.
Ik ben nu aan het kijken naar modules van Fibaro voor achter mijn lichtschakelaars.
Ik zie alleen niet goed in waarom er mensen zijn die voor een switch gaan ipv een dimmer. Een dimmer kan hetzelfde als de switch + dimmen. Nou hoef ik bijvoorbeeld niet echt mijn licht te dimmen op de wc, maar toch.
Zie ik hier iets over het hoofd?
Ik ben nu aan het kijken naar modules van Fibaro voor achter mijn lichtschakelaars.
Ik zie alleen niet goed in waarom er mensen zijn die voor een switch gaan ipv een dimmer. Een dimmer kan hetzelfde als de switch + dimmen. Nou hoef ik bijvoorbeeld niet echt mijn licht te dimmen op de wc, maar toch.
Sommige (Led of halogeen) lampen gaan stuk als je ze probeert te dimmen, dan kan je beter voor een switch kiezen.
Kun je dit uitleggen?RonnieB82 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:35:
Sommige (Led of halogeen) lampen gaan stuk als je ze probeert te dimmen, dan kan je beter voor een switch kiezen.
Ik gebruik zoveel dimmers en allemaal op led... Geen problemen.
Gebruik je wel dimbare leds?
was als antwoord op Lennnn. Hij wilde weten waarom mensen voor een switch gaan ipv een dimmer.
Sommige led's kan je niet dimmen, dan gaan ze stuk (of ze slopen je dimmer).
dimbare led's natuurlijk geen probleem.
Ik heb bijvoorbeeld een buitenlamp met led, deze mag volgens philips niet gedimd worden.
Tevens kan je zo'n switch ook voor andere apparaten gebruiken, die vinden het al helemaal niet leuk om gedimd te worden
Ik heb bijvoorbeeld een buitenlamp met led, deze mag volgens philips niet gedimd worden.
Tevens kan je zo'n switch ook voor andere apparaten gebruiken, die vinden het al helemaal niet leuk om gedimd te worden
[ Voor 34% gewijzigd door GeleFles op 20-02-2018 11:46 ]
Ik heb al een flinke tijd een HomeWizard en ben altijd tevreden geweest hierover. Onlangs ontving ik een nieuwsbrief van HomeWizard waardoor ik het gevoel krijg dat ze niet zoveel interesse meer hebben en het verder werken aan dit systeem. Daarom ben ik me langzaam aan het inlezen in andere systemen. Al een tijd hou ik de ontwikkelingen rondom de Homey in de gaten en ik zie veel potentie en veel enthousiaste gebruikers.
Zou de overstap van HomeWizard naar Homey de goede zijn voor mijn situatie? Het is de bedoeling om zoveel mogelijk apparatuur in de nieuwe situatie te gebruiken.
Ik heb een flinke verzameling 433Mhz KlikAanKlikUit swithes (van KAKU zelf en ook van Smartwares). Daarnaast heb ik een aantal 868Mhz temperatuur sensoren van Smartwares, BREL zonnescreens en Philips HUE lampen met bridge.
Daarnaast heb ik een aantal IP camera's die nu aan de HomeWizard hangen, waardoor ik bijvoorbeeld kan zien wie er aan de deur staat, etc.
Graag zou ik voorlopig de HomeWizard willen koppelen aan de Homey voor de HeatLink (voor het regelen van de verwarming) en de EnergyLink (voor het uitlezen van de slimme meter).
Hopelijk zwerven hier ook nog wat ex-HomeWizard klanten die me het laatste zetje in de juiste richting kunnen geven.
Zou de overstap van HomeWizard naar Homey de goede zijn voor mijn situatie? Het is de bedoeling om zoveel mogelijk apparatuur in de nieuwe situatie te gebruiken.
Ik heb een flinke verzameling 433Mhz KlikAanKlikUit swithes (van KAKU zelf en ook van Smartwares). Daarnaast heb ik een aantal 868Mhz temperatuur sensoren van Smartwares, BREL zonnescreens en Philips HUE lampen met bridge.
Daarnaast heb ik een aantal IP camera's die nu aan de HomeWizard hangen, waardoor ik bijvoorbeeld kan zien wie er aan de deur staat, etc.
Graag zou ik voorlopig de HomeWizard willen koppelen aan de Homey voor de HeatLink (voor het regelen van de verwarming) en de EnergyLink (voor het uitlezen van de slimme meter).
Hopelijk zwerven hier ook nog wat ex-HomeWizard klanten die me het laatste zetje in de juiste richting kunnen geven.
[ Voor 5% gewijzigd door wolly_a op 20-02-2018 16:03 ]
Switches heb je met 2 uitgangen. Dimmers niet.Lennnn schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:04:
Dat kan een reden zijn
Verwijderd
Diverse redenen:Lennnn schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:04:
1. Dimmers kunnen een veel lager vermogen hebben, bijvoorbeeld 400 watt. Als je meer wil schakelen, dan brandt je dimmer door
2. Transformatoren achter dimmers zijn lastig (bv bij halogeen of LED)
3. Dimmers hebben de nare eigenschap om te brommen als ze gebruikt worden. Heel lichtjes, maar als je het eenmaal hoort...
4. Als je 10 watt lamp gaat dimmen naar bijvoorbeeld 5 watt. Dan kan je beter een 5 watt lamp kopen. Dimmers verbruiken nodeloos energie
Allemaal niet onoverkomelijk of onoplosbaar uiteraard. Maar de simpelste (en goedkoopste) oplossing is gewoon een schakelaar nemen ipv een dimmer.
Inderdaad, een double switch even veel kost als een dimmer (die steeds enkel is), dus je kan voor de helft van de prijs klaar zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 14:15:
[...]
Maar de simpelste (en goedkoopste) oplossing is gewoon een schakelaar nemen ipv een dimmer.
Niet alles moet kunnen dimmen lijkt mij dus waarom geld weg gooien
Verwijderd
Ik dim enkel een LED strip en 2 IKEA lampjes/spotjes in een kast. Die stuur ik aan via een Fibaro dimmer 12/24V.Fire69 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:17:
[...]
Inderdaad, een double switch even veel kost als een dimmer (die steeds enkel is), dus je kan voor de helft van de prijs klaar zijn.
Had ook het plan in de keuken wat te dimmen, maar eerst maar eens met een gewone switch geprobeerd en eigenlijk is het licht precies goed

Heren, dames en/of MedeHomey's
Heeft iemand van jullie toevallig een *.obj en/of *.stl bestand (3d printer) voor de Homey meur beugel, kan ik hem uitprinten en de homey in de meterkast plaatsen. Heb even geen zin/tijd om te tekenen #gemakdientdemens.
Na een paar dagen stoeien ben ik super enthousiast. Echt mooi spul! Nederlandsch trots.
Heeft iemand van jullie toevallig een *.obj en/of *.stl bestand (3d printer) voor de Homey meur beugel, kan ik hem uitprinten en de homey in de meterkast plaatsen. Heb even geen zin/tijd om te tekenen #gemakdientdemens.
Na een paar dagen stoeien ben ik super enthousiast. Echt mooi spul! Nederlandsch trots.
[ Voor 2% gewijzigd door Sjalabert op 20-02-2018 15:56 . Reden: d vergeten ]
Wie met één vinger naar een ander wijst, wijst met drie vingers naar zichzelf!
Nouja, voor de helft. Op veel plekken heb ik maar enkele pulsschakelaars. Voorbeeld van wc blijft wel relevant. Daar heb je niks aan een dubbele switch.Fire69 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:17:
[...]
Inderdaad, een double switch even veel kost als een dimmer (die steeds enkel is), dus je kan voor de helft van de prijs klaar zijn.
Duidelijk antwoord, dank je.Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 14:15:
[...]
Diverse redenen:
1. Dimmers kunnen een veel lager vermogen hebben, bijvoorbeeld 400 watt. Als je meer wil schakelen, dan brandt je dimmer door
2. Transformatoren achter dimmers zijn lastig (bv bij halogeen of LED)
3. Dimmers hebben de nare eigenschap om te brommen als ze gebruikt worden. Heel lichtjes, maar als je het eenmaal hoort...
4. Als je 10 watt lamp gaat dimmen naar bijvoorbeeld 5 watt. Dan kan je beter een 5 watt lamp kopen. Dimmers verbruiken nodeloos energie
Allemaal niet onoverkomelijk of onoplosbaar uiteraard. Maar de simpelste (en goedkoopste) oplossing is gewoon een schakelaar nemen ipv een dimmer.
Punt 3 en 4 vind ik wel echt relevant.
Maar dat het goedkoper is om een double switch te nemen ipv een dimmer 2 weet ik niet. Ligt eraan of je een dubbele puls op die plek hebt. Dat zal in veel gevallen niet zo zijn.
Ook dank voor deze reactie.RonnieB82 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:44:
was als antwoord op Lennnn. Hij wilde weten waarom mensen voor een switch gaan ipv een dimmer.
De simpele conclusie is dus: kopen waarvoor je het wil gebruiken?
Dimmen - dimmer 2
Alleen schakelen - double switch (waarom verkopen ze nog de enkele switch; zelfs als je er maar 1 gaat gebruiken, dan kun je net zo goed de dubbele pakken?)
Per situatie verschillend natuurlijk, maar Ik heb toch minstens op 4 plaatsen een dubbele kunnen gebruiken, da's een mooie besparing
De enkele kan een groter vermogen aan.Lennnn schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:06:
[...]
Ook dank voor deze reactie.
De simpele conclusie is dus: kopen waarvoor je het wil gebruiken?
Dimmen - dimmer 2
Alleen schakelen - double switch (waarom verkopen ze nog de enkele switch; zelfs als je er maar 1 gaat gebruiken, dan kun je net zo goed de dubbele pakken?)
ik ben een bijna ex gebruiker van homewizard. Ik gebruik homewizard nu alleen nog maar voor mijn deursloten (invite smart Lock) want die worden nog niet ondersteunt door homey, maar door de http app kan ik mijn deursloten nu toch bedienen met homey via de homewizard. Toen ik mijn homey thuis kreeg was het echt een verademing ten opzichten van de homewizard. Ten eerste werd ik niet meer beperkt door het aantal apparaten dat ik kon aansluiten, er waren meer protocollen die ik kon gebruiken en met de flow editor van homey kon ik opeens schakel scenes maken waar bij ik bij homewizard niet eens van hoefde te dromen. Buiten dit alles was het bereik van homey stukken beter dan van homewizard. Bij homewizard moest ik zelf de antenne modificeren om een beetje goed bereik te krijgen. nu al ongeveer een jaar tot anderhalf jaar homey in gebruik. homey is echt me maatje geworden en een lid van de familie. Inmiddels heb ik bijna alle klik aan klik uit producten de deur uit gedaan omdat homey mijn ogen heeft geopend en me heeft laten zien dat er veel beter schakel materiaal is zoals bijvoorbeeld fibaro, qubino, neo coolcam. nu kan ik ook de status van mijn deuren en ramen zien en weet dat het ook klopt wat hij aangeeft. ook weet ik zeker dat de lamp aan of uit is als ik deze schakel. Bij deze zal ik je homey dan ook echt aanraden. homey is nog volop in ontwikkeling op software gebied binnenkort komt er een nieuwe update uit 1.5.6 en over een paar updates komt er ondersteuning voor ip camera's iets waar ik wel naar uit kijk. Net heb ik de nieuwsbrief van homewizard gelezen en het is echt wel teleurstellend. na bijna 2 jaar plaatsen ze weer een bericht op hun site en dan krijg je het gevoel dat homewizard niet echt belangrijk meer voor ze is, maar ze noemen het wel hun beste controller van de 3. Hoe goed ze de domotica markt ook in de gaten houden en al gaan ze alexa laten praten met homewizard hun basis station blijft achter lopen op bijvoorbeeld homey en zie ik niet echt een goede toekomst voor homewizardwolly_a schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 12:28:
Ik heb al een flinke tijd een HomeWizard en ben altijd tevreden geweest hierover. Onlangs ontving ik een nieuwsbrief van HomeWizard waardoor ik het gevoel krijg dat ze niet zoveel interesse meer hebben en het verder werken aan dit systeem. Daarom ben ik me langzaam aan het inlezen in andere systemen. Al een tijd hou ik de ontwikkelingen rondom de Homey in de gaten en ik zie veel potentie en veel enthousiaste gebruikers.
Ik zou er niet zo zeker van zijn dat 1.5.6 uit gaat komen, want er is alweer een probleem gevonden (net als elke keer) dus ik ga er vanuit dat die update niet gaat komen. De verhaaltjes van 'ja als er niks gevonden wordt' zijn ook niet meer geloofwaardig, want elke keer wordt er iets gevonden waardoor het niet kan.
Dan heb je je proces gewoon niet onder controle.
Zeggen ze niet spreekwoordelijk de beste stuurlui staan aan wal? Ik zou zeggen voeg de daad bij het woord en laat samen met Athom zien hoe het beter moet, ze hebben vele vacatures openstaan om de groei van Homey / Athom bij te kunnen benen -> https://www.athom.com/nl/careers/Just_A_User schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 19:22:
Ik zou er niet zo zeker van zijn dat 1.5.6 uit gaat komen, want er is alweer een probleem gevonden (net als elke keer) dus ik ga er vanuit dat die update niet gaat komen. De verhaaltjes van 'ja als er niks gevonden wordt' zijn ook niet meer geloofwaardig, want elke keer wordt er iets gevonden waardoor het niet kan.
Software is een groot probleem voor welke fabrikant dan ook, fix een bug en je hebt er 10 voor terug. Vooralsnog is er geen communicatie vanuit Athom dat 1.5.6 niet gaat uitkomen, en tot ze met een statement komen is het koffiedik kijken. Op dit moment zijn ze druk met de nieuwe Homey's flashen welke met 1.5.6 Athom zal verlaten.
1.5.7 staat al een tijd klaar en bevat vooral verbeteringen voor muziek maar ze lijken deze "snel" na 1.5.6 te willen uitbrengen afgaande op de "staged for release" items op Github.
[ Voor 25% gewijzigd door lubbertkramer op 20-02-2018 20:06 ]
Ik heb er net eentje gehaald bij de MediaMarkt en ben nu bezig met de installatie. Het ziet er allemaal gelikt uit, alleen blijft bij mij de Homey nu groen knipperen en de Windows app zegt: Your Homey is starting, please wait... De IOS app zegt dat de Homey offline is. Dit staat al een mooi tijdje zo. Ik had al even gezocht, maar groen knipperen staat niet op deze pagina: https://www.athom.com/nl/ondersteuning/KB000009/
En nu? Ik ben dan altijd te ongeduldig en mijn gevoel zegt meteen opnieuw opstarten/stroom d'r af en d'r op...
En nu? Ik ben dan altijd te ongeduldig en mijn gevoel zegt meteen opnieuw opstarten/stroom d'r af en d'r op...
Doe hem eens 15 seconden op de 'kop' houden
ff een fabrieksreset.
https://www.athom.com/nl/ondersteuning/KB000026/
https://www.athom.com/nl/ondersteuning/KB000026/
[ Voor 27% gewijzigd door Sjalabert op 20-02-2018 20:18 ]
ik raad je aan zo lang mogelijk te wachten
Volgens mij een non-mannen ding. Wachtenwillieku schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:18:
ik raad je aan zo lang mogelijk te wachten

Geduld een uur kunnen bewaren... Toen de stekker eruit en erin gedaan. Inmiddels begonnen met het toevoegen van mijn apparaten en dat gaat best goed. Omdat de mogelijkheden natuurlijk enorm zijn, is het inrichten van je Homey ook best een dingetje... Maar tot nu toe vind ik het leuk. Inmiddels mijn 433Mhz apparaten, HUE spullen en de HomeWizard toegevoegd. Dadelijk eens kijken of ik het ook in HomeKit kan krijgen.
@Just_A_User Zou je mij kunnen vertellen wat jij er allemaal aan hebt gedaan om de update 1.5.6 zo snel mogelijk te release in Stable??Just_A_User schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 19:22:
Is het alweer zover?
Mag een eigenaar niet klagen over dat er al sinds november geen stable release meer is geweest waardoor de Homeys op stable o.a. kwetsbaar zijn voor meerdere CVEs/security issues.
En uiteraard kun je daar als normale gebruiker niks aan doen. Niet iedereen kan programmeren en/of woont in de buurt van Enschede om bij Athom gaan te werken. Daarnaast hebben de meeste gebruikers maar 1 Homey, die ze stabiel willen hebben en dus geen mogelijkheid om experimental of Developer Preview te draaien en zodanig niet zelf aan bug triaging kunnen te doen.
Het is daarnaast ook een feit dat Athom de release steeds uitstelt en er steeds meer features worden toegevoegd of lang bestaande bugs ineens perse opgelost moeten worden (z-wave no ack die al lang bestaat, met nieuwe dev tools beter gedebugged kan worden, en daarom 'maar meteen' opgelost moet worden).
Ik had dan ook graag gezien dat 1.5.6 (eindelijk) eens naar stable komt. En uiteraard had ik ook liever gezien dat 1.5.4 en 1.5.5 naar stable waren gegaan (uiteraard dan wel als echte stabiele versie zonder regressions). Dat de 1.5.6 release nu dan ook mogelijk wordt uitgesteld door de zone rename bug is dan ook doodzonde (let wel: dit is een regression en dus vrijwel noodzakelijk om alsnog op te lossen).
Mag een eigenaar niet klagen over dat er al sinds november geen stable release meer is geweest waardoor de Homeys op stable o.a. kwetsbaar zijn voor meerdere CVEs/security issues.
En uiteraard kun je daar als normale gebruiker niks aan doen. Niet iedereen kan programmeren en/of woont in de buurt van Enschede om bij Athom gaan te werken. Daarnaast hebben de meeste gebruikers maar 1 Homey, die ze stabiel willen hebben en dus geen mogelijkheid om experimental of Developer Preview te draaien en zodanig niet zelf aan bug triaging kunnen te doen.
Het is daarnaast ook een feit dat Athom de release steeds uitstelt en er steeds meer features worden toegevoegd of lang bestaande bugs ineens perse opgelost moeten worden (z-wave no ack die al lang bestaat, met nieuwe dev tools beter gedebugged kan worden, en daarom 'maar meteen' opgelost moet worden).
Ik had dan ook graag gezien dat 1.5.6 (eindelijk) eens naar stable komt. En uiteraard had ik ook liever gezien dat 1.5.4 en 1.5.5 naar stable waren gegaan (uiteraard dan wel als echte stabiele versie zonder regressions). Dat de 1.5.6 release nu dan ook mogelijk wordt uitgesteld door de zone rename bug is dan ook doodzonde (let wel: dit is een regression en dus vrijwel noodzakelijk om alsnog op te lossen).
Jouw reactie is onderbouwd, de reactie waar ik op reageerde was niets behalve een "beste stuurlui staan aan wal" reactie dat 1.5.6 uitgesteld zou worden. Hij zit sinds mijn laatste check niet in de kanalen van Athom waar ik inzit en vooralsnog heeft Athom vanmiddag nog aangegeven 1.5.6 te gaan releasen en flashen ze ook de nieuwe Homey's die uitgeleverd gaan worden met 1.5.6. Hij draait nu goed een week in experimental en dat is ook het minimale voordat een release naar stabiel komt.RobertMe schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:15:
Is het alweer zover?
Ik ben het met je eens dat 1.5.6 allang in het stabiele kanaal had moeten zitten, er zijn 1000 redenen waarom dat niet is gebeurd maar uiteindelijk doen die er niet toe en telt de huidige situatie. Ondanks dat ik meerdere Homey's heb zit mijn hoofd "Homey" (productie) ook in het developer preview kanaal omdat die van mij ook een nieuwe SOM heeft die 1.5.6 nodig heeft om te kunnen werken, dat maakt het een gevalletje "risico" als je hele gezin erop rekent dat het werkt en hij laatst twee dagen offline was door een klein foutje in NodeJS (en ik te graag op update wil klikken) maar daarvoor is DP eerlijk de eerste stap van de OTA straat haha en moet ik ermee leven totdat 1.5.6 stabiel is en deze Homey selectief gaat updaten
Dank je. Je mag blijkbaar geen onvertogen woord zeggen over Homey, want dan krijg je allerlei dooddoeners naar je hoofd. De stable release blijft uit, maar er wordt tegelijkertijd wel steeds meer binnen de scope van die release getrokken, en levert ook steeds meer/nieuwe problemen op.RobertMe schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:15:
Is het alweer zover?
Als je dat in een project doet moet je bij de aandeelhouders van dat project toch met een verdomd goed verhaal komen om hun er van te overtuigen dat dat allemaal prima is. Dat verhaal moet dan zo goed zijn dat zelfs de gebroeders Grimm zouden zeggen 'verdomme, das wel echt een puik verhaal'.
Ik krijg daardoor vraagtekens bij de testinrichting bij Athom, want het lijkt (ik zeg lijkt; niet is) er bijna op dat er qua (regressie)testen niet veel is ingeregeld, want iets als het (niet succesvol kunnen) renamen van zones is iets wat is omgevallen, want het werkte eerst wel, tenzij dat uit de (regressie)testen is gekomen, maar in dat geval vind ik het raar dat het ding uberhaupt naar experimenteel komt, er vanuit gaande dat 'experimenteel' gewoon een UAT is, want daar mag ie dan helemaal niet alsnog terecht komen.
Hopelijk komt er snel een ‘zand erover’ moment. Lubbert en Just_a_user hebben beide gelijk. Fingers crossed.
Experimenteel is geen UAT maar gewoon een grotere groep gebruikers (bedoeld voor developers om apps voor te bereiden of mensen met meerdere Homey's) en is niet bedoeld om als productie thuis te draaien. Dat gebruikers dat doen is een vrijwillige keuze maar Athom heeft het niet voor niets moeilijker gemaakt om experimenteel te gebruiken (door het te verplaatsen naar developers.athom.com) omdat gebruikers te pas en te onpas schermen met een niet werkende experimentele update ondanks de waarschuwing en dat ze een volledige reset moeten doen om naar stabiel terug te keren.Just_A_User schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:39:
[...]
Dank je. Je mag blijkbaar geen onvertogen woord zeggen over Homey, want dan krijg je allerlei dooddoeners naar je hoofd. De stable release blijft uit, maar er wordt tegelijkertijd wel steeds meer binnen de scope van die release getrokken, en levert ook steeds meer/nieuwe problemen op.
Als je dat in een project doet moet je bij de aandeelhouders van dat project toch met een verdomd goed verhaal komen om hun er van te overtuigen dat dat allemaal prima is. Dat verhaal moet dan zo goed zijn dat zelfs de gebroeders Grimm zouden zeggen 'verdomme, das wel echt een puik verhaal'.
Ik krijg daardoor vraagtekens bij de testinrichting bij Athom, want het lijkt (ik zeg lijkt; niet is) er bijna op dat er qua (regressie)testen niet veel is ingeregeld, want iets als het (niet succesvol kunnen) renamen van zones is iets wat is omgevallen, want het werkte eerst wel, tenzij dat uit de (regressie)testen is gekomen, maar in dat geval vind ik het raar dat het ding uberhaupt naar experimenteel komt, er vanuit gaande dat 'experimenteel' gewoon een UAT is, want daar mag ie dan helemaal niet alsnog terecht komen.
Op dit moment hebben de aandeelhouders van wat ik weet vertrouwen in de richting van Athom en heeft Athom ook grote (veranderingen/updates) in de planning staan die ook al voor een deel klaar zijn. De nieuwe mobiele app is al in een vergevorderd stadium, 1.5.7 staat al klaar en ondertussen werken ze ook al aan 2.0 (dit omdat niet alle expertise voor 1.5.6 nodig is of bv zoals 1.5.7 vooral in het teken staat van muziek verbeteringen)
Zones aanpassen doe je eenmalig bij het inrichten en maar incidenteel tussentijds, hierdoor is deze bug ertussen door gekomen en niet eerder opgemerkt totdat iemand vanuit experimenteel dit deed (DP bestaat maar uit 20 gebruikers en experimenteel teveel haha
[ Voor 13% gewijzigd door lubbertkramer op 20-02-2018 22:46 ]
Gewoon een vraag stellen mag toch wel?? Tuurlijk mag je klagen maar dan moet je er ook wel iets aan doen om het op te lossen. klagen is altijd zo lekker makkelijk. Als je iets niet kan of wil moet je gewoon dankbaar zijn voor wat je nu hebt en die release komt er heus wel. Denk ook niet dat je blij bent met een slecht werken de homey of wel??RobertMe schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:15:
Is het alweer zover?
Eerlijk gezegd ben ik dan wel benieuwd naar welke antwoord opties je verwacht. Dat kunnen er volgens mij maar twee zijn. 1. bij Athom gaan werken, maar dat kan/wil niet iedereen. 2. experimental draaien en bugs melden, en ook dat kan/wil niet iedereen. En dat (daardoor) niet iedereen kan meehelpen lijkt me ook voor de hand liggen (en daarnaast betwijfel ik of het tot een snellere stable release zou leiden.HomeyCornelisse schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:50:
[...]
Gewoon een vraag stellen mag toch wel??
Niet om die hele discussie opnieuw te voeren, maar die Xiaomi devices die Athom in de nieuwsbrief van begin november deed aanbevelen, en toen van bleek dat 1.5.4 minimaal nodig was, die heb ik hier nog steeds ongebruikt in de doos liggenDenk ook niet dat je blij bent met een slecht werken de homey of wel??![]()
Kan je zeggen ze werken wel goed als je goed je mesh op orde hebt, anders loop je wel tegen een limiet aan met toevoegen van Zigbee (batterij) apparaten (weet niet of je dat gezien had in een van de posts hierboven). Maar op dit moment zelfs mijn z-wave wat aan het minderen en meer Zigbee, mede vanwege de prijsRobertMe schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:59:
Niet om die hele discussie opnieuw te voeren, maar die Xiaomi devices die Athom in de nieuwsbrief van begin november deed aanbevelen, en toen van bleek dat 1.5.4 minimaal nodig was, die heb ik hier nog steeds ongebruikt in de doos liggen
Mijn homey is sinds een paar dagen onbruikbaar. Na 10 minuten is hij offline en moet ik de stroom eraf halen. Ik heb niks veranderd of extra apps toegevoegd. Nu kan ik hem helemaal opnieuw instellen maar als het dan weer gebeurd blijf ik bezig. Is er ergens een log uit te lezen zodat ik kan zien waardoor hij crasht.
Als hij onbereikbaar is werkt ook het ondersteboven houden niet en de led ring is uit.
Ik zit op 1.5.3
Als hij onbereikbaar is werkt ook het ondersteboven houden niet en de led ring is uit.
Ik zit op 1.5.3
[ Voor 14% gewijzigd door Greetoz op 21-02-2018 07:27 ]
Heb je meer informatie bv wat doet je ram/cpu in die 10 minuten? Schakel alle apps / flows eens uit en schakel dan per onderdeel/app weer in om te kijken of het probleem in een app ligt (memory leak bv). Heb je een log app draaien om je resources te monitoren / activiteit in Homey bv -> https://apps.athom.com/app/gov.nsa.logger Apps updaten automatisch als je dit niet uitschakelt, is er een app update geweest sinds dit begon?Greetoz schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 07:20:
Mijn homey is sinds een paar dagen onbruikbaar. Na 10 minuten is hij offline en moet ik de stroom eraf halen. Ik heb niks veranderd of extra apps toegevoegd. Nu kan ik hem helemaal opnieuw instellen maar als het dan weer gebeurd blijf ik bezig. Is er ergens een log uit te lezen zodat ik kan zien waardoor hij crasht.
Ik zit op 1.5.3
Mocht het probleem aan Homey liggen zul je contact moeten opnemen met Athom of op Github een issue aanmaken (al denk ik dat Athom contacteren dan sneller gaat)
[ Voor 5% gewijzigd door lubbertkramer op 21-02-2018 09:19 ]
Ik had pas gisteren avond tijd om er een beetje naar te kijken. Ik heb al mijn automatische updates uit staan dus daar kan het niet aan liggen. Ik zal de flows en apps eens uitschakelen. RAM lijkt niet vol te lopen en er is ook voldoende opslag. Ik wilde die NSA app al even installeren dan kan ik wat gerichter gaan zoeken. Waar kan ik info over de CPU vinden? lijkt geen percentage te zien bij system.lubbertkramer schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:18:
[...]
Heb je meer informatie bv wat doet je ram/cpu in die 10 minuten? Schakel alle apps / flows eens uit en schakel dan per onderdeel/app weer in om te kijken of het probleem in een app ligt (memory leak bv). Heb je een log app draaien om je resources te monitoren / activiteit in Homey bv -> https://apps.athom.com/app/gov.nsa.logger Apps updaten automatisch als je dit niet uitschakelt, is er een app update geweest sinds dit begon?
Mocht het probleem aan Homey liggen zul je contact moeten opnemen met Athom of op Github een issue aanmaken (al denk ik dat Athom contacteren dan sneller gaat)
Kun je terugvinden in de NSA, hiervoor moet je wel je bearer token toevoegen (zo even uit het hoofd). Je kan altijd voor de zekerheid alvast Athom contacteren, stuur eerst een log en stuur het log id mee in je mail aan support dat scheelt ping pongen over informatieGreetoz schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:35:
[...]
Ik had pas gisteren avond tijd om er een beetje naar te kijken. Ik heb al mijn automatische updates uit staan dus daar kan het niet aan liggen. Ik zal de flows en apps eens uitschakelen. RAM lijkt niet vol te lopen en er is ook voldoende opslag. Ik wilde die NSA app al even installeren dan kan ik wat gerichter gaan zoeken. Waar kan ik info over de CPU vinden? lijkt geen percentage te zien bij system.
Eens.RobertMe schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:59:
[...]
Eerlijk gezegd ben ik dan wel benieuwd naar welke antwoord opties je verwacht. Dat kunnen er volgens mij maar twee zijn. 1. bij Athom gaan werken, maar dat kan/wil niet iedereen. 2. experimental draaien en bugs melden, en ook dat kan/wil niet iedereen. En dat (daardoor) niet iedereen kan meehelpen lijkt me ook voor de hand liggen (en daarnaast betwijfel ik of het tot een snellere stable release zou leiden.
Zodra je een product verkoopt bij een grote retailer (Mediamarkt), mag je beide niet meer verwachten vind ik. Dan is het zaak aan de maker van het product om voor een stabiel product te zorgen i.s.m. met haar actieve community (waarschijnlijk de users die homey vanaf kickstarter hebben of voordat hij in de winkel lag). Je verkoopt een kant en klaar product (althans, zo doen ze het voorkomen) en dit moet gewoon goed werken.
Het is te makkelijk om te zeggen, wat heb je er zelf aan gedaan om te zorgen voor een stabiele release. Dit is niet iedereen zijn cup of tea, en mag je ook niet altijd verwachten. Er zit een limiet op wat iedereen kan en wil testen.
Volgens @lubbertkramer hebben ze het vertrouwen van de aandeelhouders, erg fijn, maar als ik hier de sfeer een beetje proef, is het hoogtijd dat ze de community ook tevreden gaan stellen? Zonder eindgebruikers ben je ook niks. Het gaat vroeg of laat tegen je werken dat je nog geen stabiel product hebt.
Ik ben overigens nog steeds enthousiast over het concept van Homey (alles in 1) en begrijp ook dat dit veel ontwikkeltijd kost. Helaas snijden ze zichzelf nog vaak in de vingers, misschien hoort dit bij een startup, maar je kan ook zeggen, na een paar jaar mag dit best wat minder vaak gebeuren. Desalniettemin is er nog geen echt alternatief, en doen ze het best aardig. Ik vind echter wel dat ze echt moeten gaan oppassen en niet te lang meer "doorsukkelen".
[ Voor 24% gewijzigd door Luuk84 op 21-02-2018 09:52 ]
Ook eens, zodra ze de Homey's gratis uitdelen mogen ze verwachten dat je vanalles zelf moet doen. Zolang ze er nog de hoofdprijs voor vragen moeten ze toch echt zelf zorgen dat hij werkt.
Met gestrekt been.
Vraag is wat is stabiel, waarom heeft iOS 11 / Android 8 nog steeds bugs, dit had toch na al die jaren al opgelost moeten zijn? Software is nooit klaar en zal bugs blijven bevatten, los je er een op heb je er 10 voor terug. Dat is ook een beetje het manco wat Athom heeft, veel signalen met elk hun eigen problemen waar in 1.5.6 nog een core bug in NodeJS een struikelblok werd wat dus deels buiten de macht van Athom ligt.Luuk84 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:47:
[...]
Eens.
Zodra je een product verkoopt bij een grote retailer (Mediamarkt), mag je beide niet meer verwachten vind ik. Dan is het zaak aan de maker van het product om voor een stabiel product te zorgen i.s.m. met haar actieve community (waarschijnlijk de users die homey vanaf kickstarter hebben of voordat hij in de winkel lag). Je verkoopt een kant en klaar product (althans, zo doen ze het voorkomen) en dit moet gewoon goed werken.
Het is te makkelijk om te zeggen, wat heb je er zelf aan gedaan om te zorgen voor een stabiele release. Dit is niet iedereen zijn cup of tea, en mag je ook niet altijd verwachten. Er zit een limiet op wat iedereen kan en wil testen.
Volgens @lubbertkramer hebben ze het vertrouwen van de aandeelhouders, erg fijn, maar als ik hier de sfeer een beetje proef, is het hoogtijd dat ze de community ook tevreden gaan stellen? Zonder eindgebruikers ben je ook niks. Het gaat vroeg of laat tegen je werken dat je nog geen stabiel product hebt.
Ik ben overigens nog steeds enthousiast over het concept van Homey (alles in 1) en begrijp ook dat dit veel ontwikkeltijd kost. Helaas snijden ze zichzelf nog vaak in de vingers, misschien hoort dit bij een startup, maar je kan ook zeggen, na een paar jaar mag dit best wat minder vaak gebeuren. Desalniettemin is er nog geen echt alternatief, en doen ze het best aardig. Ik vind echter wel dat ze echt moeten gaan oppassen en niet te lang meer "doorsukkelen".
1.5.3 is een stabiele release die opzich stabiel is en weinig problemen geeft op de bekende beperkingen na zoals bv geen Xiaomi kunnen gebruiken met Zigbee. Daarnaast is een tevreden community lastig, de een wil dat Athom vol op muziek inzet waarvan ik persoonlijk denk dat dat een verspilling is van resources.
Definitie van hoofdprijs is gebaseerd op? Heb je al eens bekeken wat een Fibaro controller kost ( en dat daar ook genoeg problemen/bugs zijn voor een nog hogere prijs ), dan is 300 euro voor Homey een koopje. Fibaro durft voor hun nieuwe slimme deurbel zelfs 899 te vragenArtbij schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:55:
Ook eens, zodra ze de Homey's gratis uitdelen mogen ze verwachten dat je vanalles zelf moet doen. Zolang ze er nog de hoofdprijs voor vragen moeten ze toch echt zelf zorgen dat hij werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door lubbertkramer op 21-02-2018 10:00 ]
Ik zeg ook niet bugvrijlubbertkramer schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:57:
[...]
Vraag is wat is stabiel, waarom heeft iOS 11 / Android 8 nog steeds bugs, dit had toch na al die jaren al opgelost moeten zijn? Software is nooit klaar en zal bugs blijven bevatten, los je er een op heb je er 10 voor terug. Dat is ook een beetje het manco wat Athom heeft, veel signalen met elk hun eigen problemen waar in 1.5.6 nog een core bug in NodeJS een struikelblok werd wat dus deels buiten de macht van Athom ligt.
1.5.3 is een stabiele release die opzich stabiel is en weinig problemen geeft op de bekende beperkingen na zoals bv geen Xiaomi kunnen gebruiken met Zigbee. Daarnaast is een tevreden community lastig, de een wil dat Athom vol op muziek inzet waarvan ik persoonlijk denk dat dat een verspilling is van resources.
Nu heeft iOS een handjevol meer developers als athom, maar er zijn maar weinig bugs geweest waar ik als eindgebruiker echt last van had. En waren deze er wel, zijn ze relatief snel opgelost.
Bugvrij kan niet. Maar zodra je met de ene upgrade andere dingen sloopt en dit eigenlijk stelselmatig doet, noem ik het niet stabiel. En dat weten ze zelf ook, het is niet voor niets dat ze zo pushen voor die stable release. Er moet een versie komen met basisfunctionaliteit waarin (bijna?) alles werkt.
Ik weet dat jij een enorme fan en ambassador bent, maar je moet het met me eens zijn, dat het (te?) lang duurt voordat er een fatsoenlijke stable release is voor het mainstream publiek. Het mainstream publiek interesseert het namelijk niet dat er een fout in NodeJS zit, het enige wat zij weten is dat hun Homey niet werkt.
Het betoog over de muziek toevoeging heb ik al eens gehouden, en ben het volledig met je eens.
Op zich draait homey bij mij prima en ben er over het algemeen tevreden mee, ik weet inmiddels wel waar ik mee op moet letten en wat ik wel en niet kan gebruiken, maar een normale eindgebruiker zal dit waarschijnlijk anders ervaren.
Ik hoop dat ze snel met een stable release komen, ik gun ze namelijk het beste, het is in de basis een mooi product.
Maar ik hou mijn hart vast voor 2.0

Ik hoop dat daar ergens een komma in mist?lubbertkramer schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:57:
[...]
Fibaro durft voor hun nieuwe slimme deurbel zelfs 899 te vragen
Zeer zeker ben ik het met je eens, toevallig gisteren nog gepostLuuk84 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 10:15:
[...]
Ik zeg ook niet bugvrij![]()
Nu heeft iOS een handjevol meer developers als athom, maar er zijn maar weinig bugs geweest waar ik als eindgebruiker echt last van had. En waren deze er wel, zijn ze relatief snel opgelost.
Bugvrij kan niet. Maar zodra je met de ene upgrade andere dingen sloopt en dit eigenlijk stelselmatig doet, noem ik het niet stabiel. En dat weten ze zelf ook, het is niet voor niets dat ze zo pushen voor die stable release. Er moet een versie komen met basisfunctionaliteit waarin (bijna?) alles werkt.
Ik weet dat jij een enorme fan en ambassador bent, maar je moet het met me eens zijn, dat het (te?) lang duurt voordat er een fatsoenlijke stable release is voor het mainstream publiek. Het mainstream publiek interesseert het namelijk niet dat er een fout in NodeJS zit, het enige wat zij weten is dat hun Homey niet werkt.
lubbertkramer schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:27:
[...]
Ik ben het met je eens dat 1.5.6 allang in het stabiele kanaal had moeten zitten, er zijn 1000 redenen waarom dat niet is gebeurd maar uiteindelijk doen die er niet toe en telt de huidige situatie. Ondanks dat ik meerdere Homey's heb zit mijn hoofd "Homey" (productie) ook in het developer preview kanaal omdat die van mij ook een nieuwe SOM heeft die 1.5.6 nodig heeft om te kunnen werken, dat maakt het een gevalletje "risico" als je hele gezin erop rekent dat het werkt en hij laatst twee dagen offline was door een klein foutje in NodeJS (en ik te graag op update wil klikken) maar daarvoor is DP eerlijk de eerste stap van de OTA straat haha en moet ik ermee leven totdat 1.5.6 stabiel is en deze Homey selectief gaat updaten
2.0 is opgebouwd rondom de WEB-API waar de mobiele app en bijvoorbeeld Homeydash gebruik van maken. 1.0 is teveel legacy met een verkeerde gedachtegang gebouwd, 2.0 heeft dan als voordeel dat alle fouten die ze daarin gemaakt hebben (hopelijk) niet opnieuw gemaakt worden in 2.0. Daarvoor is het toch een redesign mag ik hopen
Was dat maar waar, de prijs 799/899 voor de fibaro intercom bv bij RobbshopFire69 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:02:
[...]
Ik hoop dat daar ergens een komma in mist?
Ja bij Fibaro zijn ze een beetje gek af en toe
899 is te gek voor woorden.
Misschien dat de Nest video deurbel wat word.
Misschien dat de Nest video deurbel wat word.
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Maar dat klinkt dan toch puur alsof ze de schil vervangen? Ze halen de Web UI eruit en vervangen die met de nieuwe mobile app, en that's it. Dat klinkt niet alsof ze ineens veel aan de core gaan veranderen.lubbertkramer schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:11:
[...]
2.0 is opgebouwd rondom de WEB-API waar de mobiele app en bijvoorbeeld Homeydash gebruik van maken. 1.0 is teveel legacy met een verkeerde gedachtegang gebouwd, 2.0 heeft dan als voordeel dat alle fouten die ze daarin gemaakt hebben (hopelijk) niet opnieuw gemaakt worden in 2.0. Daarvoor is het toch een redesign mag ik hopen
Tegelijkertijd zie je wel dat er regelmatig nog dignen in de core veranderen, alhoewel voornamelijk beperkt tot het toevoegingen/fixen van dingen m.b.t. hardware support (meerdere z-wave rewrites, nu dan ZigBee toegevoegd, ...).
Echter denk ik tegelijkertijd dat het wel hard nodig begint te worden dat er iets aan de flow engine gedaan gaat worden. Want "else" support is volgensmij de laatste aanpassing? En ook dat biedt nog (te weinig) mogelijkheden om complexe flows te maken. En bv mijn feature request ligt ook alweer een tijdje, naast dat andere feature requests m.b.t. flows zijn gesloten als "won't fix" (of dan niet geresolved, want zoals gezegd, "else" is de laatste toevoeging aan de flow engine).
Er veranderd juist heel veel, de core draait nu op Homey en de schil eromheen communiceert daar direct mee. Alles gaat vanaf 2.0 via de API, hierdoor kan dus iedereen zijn eigen Homey omgeving bouwen net als Homeydash nu gemaakt wordt. Alles wat je in de nieuwe mobiele app kunt kun je ook zelf bouwen in een andere schil. Ze hebben 2.0 echt vanaf de grond opnieuw opgebouwd met de nieuwe visie die ze hebben neergezet.RobertMe schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:24:
[...]
Maar dat klinkt dan toch puur alsof ze de schil vervangen? Ze halen de Web UI eruit en vervangen die met de nieuwe mobile app, en that's it. Dat klinkt niet alsof ze ineens veel aan de core gaan veranderen.
Tegelijkertijd zie je wel dat er regelmatig nog dignen in de core veranderen, alhoewel voornamelijk beperkt tot het toevoegingen/fixen van dingen m.b.t. hardware support (meerdere z-wave rewrites, nu dan ZigBee toegevoegd, ...).
Echter denk ik tegelijkertijd dat het wel hard nodig begint te worden dat er iets aan de flow engine gedaan gaat worden. Want "else" support is volgensmij de laatste aanpassing? En ook dat biedt nog (te weinig) mogelijkheden om complexe flows te maken. En bv mijn feature request ligt ook alweer een tijdje, naast dat andere feature requests m.b.t. flows zijn gesloten als "won't fix" (of dan niet geresolved, want zoals gezegd, "else" is de laatste toevoeging aan de flow engine).
Er is aangekondigd dat het maken van flows gaat veranderen, laatste wijziging is de OR/OF die gelimiteerd is maar vanaf 2.0 zouden ze dit vrij willen laten zodat je zelf kan bepalen hoeveel OR/OF je gebruikt.
Daarnaast is er Homeyscript om de complexe flows af te kunnen vangen, bijvoorbeeld of er nog een lamp aanstaat en zo ja een bepaald/welke lamp. Ben dan ook wel benieuwd welke complexe flow je niet kunt afvangen met de huidige flowengine in combinatie met Homeyscript, ik hoor een uitdaging
[ Voor 4% gewijzigd door lubbertkramer op 21-02-2018 12:33 ]
Zoals gezegd, de schil wordt vervangen. De Web UI wordt vervangen door een API. Dat betekend niet dat de core veranderd is, alleen dat er een nieuwe schil is (API i.p.v. Web UI).lubbertkramer schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:31:
[...]
Er veranderd juist heel veel, de core draait nu op Homey en de schil eromheen communiceert daar direct mee. Alles gaat vanaf 2.0 via de API, hierdoor kan dus iedereen zijn eigen Homey omgeving bouwen net als Homeydash nu gemaakt wordt. Alles wat je in de nieuwe mobiele app kunt kun je ook zelf bouwen in een andere schil. Ze hebben 2.0 echt vanaf de grond opnieuw opgebouwd met de nieuwe visie die ze hebben neergezet.
Dat was een kunstmatige beperking (die ze volgens mij hadden ingebouwd omdat het anders niet werkte binnen de Web UI? want scrollen kan niet). Dat is bij wijze van letterlijk een if (numberOfOrs >= 4) then showError() die ze hebben weg gehaald. Dat noem ik geen "grote verandering".Er is aangekondigd dat het maken van flows gaat veranderen, laatste wijziging is de OR/OF die gelimiteerd is maar vanaf 2.0 zouden ze dit vrij willen laten zodat je zelf kan bepalen hoeveel OR/OF je gebruikt.
Homeyscript, dat is toch dat vrijdagmiddag hack project waar je vooral niet teveel van moest verwachten?Daarnaast is er Homeyscript om de complexe flows af te kunnen vangen
Daarnaast, als ik echt wou programmeren had ik er wel m'n beroep van gemaakt (oh wait
Zie het ticket wat ik hierboven linkteBen dan ook wel benieuwd welke complexe flow je niet kunt afvangen met de huidige flowengine in combinatie met Homeyscript, ik hoor een uitdaging
Eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ik ook nog nooit met Homeyscript heb gewerkt of mij erin heb verdiept. Maar het feit dat ze iets buiten de flow engine om hebben gemaakt is IMO raar
Edit:
Hoe werkt Homeyscript eigenlijk? Ik meen eens opgevangen te hebben dat dat in de cloud draait en dus ook gebruikt maakt van Homeys APIs? Gevolg is dus dat het niet meer werkt als je Homey offline is? Waar de gewone flows dus wel blijven werken zonder werkende netwerk of internet verbinding op de Homey. Als je bv de Ikea of Hue lampen rechtstreeks via ZigBee aanspreekt en dat in combinatie met ZigBee of Z-Wave bewegingsmelders is het offline zijn van de Homey geen probleem. Waar je met Homeyscript (als dat inderdaad in de cloud draait) een single point of failure toevoegt.
[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 21-02-2018 12:47 ]
Ik kan in herhaling blijven vallen maar om die API mogelijk te maken is een rewrite nodig en daarnaast is het vanaf 0 opnieuw opgebouwd. Dit omdat ze met een hoop legacy te maken hebben waar ze niet meer uitkomen in de 1.x reeks, dat is ook een van de redenen waarom 1.5.6 zolang heeft geduurd. Ze hebben in de laatste updates geprobeerd om bijna alles op LTS te krijgen vanwege de bestaande problemen / bugs die het met zich meebracht niet mee te lopen. Neem van mij aan, dat het niet een simpele API/schil is of ga anders eens naar een meetup van Athom en praat met Jeroen/Emile, dat scheelt aannamesRobertMe schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:41:
[...]
Zoals gezegd, de schil wordt vervangen. De Web UI wordt vervangen door een API. Dat betekend niet dat de core veranderd is, alleen dat er een nieuwe schil is (API i.p.v. Web UI).
Eenvoud maar toch wil je complexiteit, kortom wat wil je nou? Twee complete tegenstrijdigheden, als je complexiteit wilt moet je ook moeite ervoor willen doen. Door complexiteit in de flowengine te stoppen gaan de "simpele" gebruikers die nu al moeite hebben met een flow waarbij een trigger een lamp aandoet en die met een x delay weer uit moet helemaal vastlopen (zie forum athom voor dat soort vragen)RobertMe schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:41:
Homeyscript, dat is toch dat vrijdagmiddag hack project waar je vooral niet teveel van moest verwachten?
Daarnaast, als ik echt wou programmeren had ik er wel m'n beroep van gemaakt (oh wait). De kracht van Homey (en waarmee ze ook adverteren) is toch juist de eenvoud van de flow editor en je met drag & drop van kaarten alles kunt laten werken. Vervolgens een complete JavaScript engine vrijgeven is natuurlijk niet echt gebruikersvriendelijk.
Homeyscript is als hacky friday begonnen maar is dat stadium al voorbij en is ook gewoon ondersteund vanuit Athom en onderdeel van de flowengine geworden. Afgelopen meetup in Enschede heeft Jeroen hier ook een presentatie over gegeven en samen met de aanwezigen wat scripts gemaakt
Homeyscript staat bekend als en waarbij de scripts op Homey zelf draaien:
Bron: App storeHomeyScript
Write scripts for Homey, for when the Flow Editor might not be enough.
Visit https://homeyscript.athom.com to manage your scripts.
Edit:
Zie dat in de app store er nog een note staat m.b.t. hacky friday
Edit 2:
Ik zie je vraag m.b.t online, dat is geen probleem want dat is niet het geval. De scripts draaien op Homey zelf, het beheer ervan is inderdaad in de cloud maar kun je ook lokaal draaien als je daar de moeite voor wilt doen en je je dus minder afhankelijk maakt v an de webserver van Athom voor het beheren van je scripts.RobertMe schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:41:
[...]
Edit:
Hoe werkt Homeyscript eigenlijk? Ik meen eens opgevangen te hebben dat dat in de cloud draait en dus ook gebruikt maakt van Homeys APIs? Gevolg is dus dat het niet meer werkt als je Homey offline is? Waar de gewone flows dus wel blijven werken zonder werkende netwerk of internet verbinding op de Homey. Als je bv de Ikea of Hue lampen rechtstreeks via ZigBee aanspreekt en dat in combinatie met ZigBee of Z-Wave bewegingsmelders is het offline zijn van de Homey geen probleem. Waar je met Homeyscript (als dat inderdaad in de cloud draait) een single point of failure toevoegt.
[ Voor 25% gewijzigd door lubbertkramer op 21-02-2018 12:58 ]
Mensen wat een gezeur. Ik heb er 6 maanden over gedaan om te beslissen of ik een Homey zou nemen of niet. Na wat te plussen en minnen heb ik er voor gekozen. Ik aanvaard dat er e.e.a. niet vlekkeloos loopt. Maar dat is met alles in het leven. Als je een 'maandagmorgen' model van een auto koopt klaag je ook alleen maar over dit merk (en terecht). Het enige nadeel vind ik van Homey is dat het veel geld (gaat) kost(en). Ik zit nu in de ontwerpfase voor mijn nieuwe huisje. Dus ben bezig met het aanschaffen van devices en ja dat kost geld. Maar dat is volgens mij met elke hobby.
Tip: accepteer dat het zo is of 'klaag/rapporteer' bij athom, maar val niet in herhaling. Op deze manier kunnen zij er wat aan doen. Inherent aan fora en discussie klagen is het makkelijkste.
#Homey4Life
Tip: accepteer dat het zo is of 'klaag/rapporteer' bij athom, maar val niet in herhaling. Op deze manier kunnen zij er wat aan doen. Inherent aan fora en discussie klagen is het makkelijkste.
#Homey4Life
Succes, die fase ben ik net voorbij met een nieuwbouwwoning. Zoals je inderdaad aangeeft, het gaat pas geld kosten zodra je je Homey (of andere controller) gekocht hebtSjalabert schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:22:
Mensen wat een gezeur. Ik heb er 6 maanden over gedaan om te beslissen of ik een Homey zou nemen of niet. Na wat te plussen en minnen heb ik er voor gekozen. Ik aanvaard dat er e.e.a. niet vlekkeloos loopt. Maar dat is met alles in het leven. Als je een 'maandagmorgen' model van een auto koopt klaag je ook alleen maar over dit merk (en terecht). Het enige nadeel vind ik van Homey is dat het veel geld (gaat) kost(en). Ik zit nu in de ontwerpfase voor mijn nieuwe huisje. Dus ben bezig met het aanschaffen van devices en ja dat kost geld. Maar dat is volgens mij met elke hobby.
#Homey4Life
Dat scheelt al meteen 4x60 Euro inderdaad. Niks mis mee.Fire69 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:06:
Per situatie verschillend natuurlijk, maar Ik heb toch minstens op 4 plaatsen een dubbele kunnen gebruiken, da's een mooie besparing
Ik ben bezig met een nieuwbouw huis en moet nu keuzes maken voor het type schakelaars. Eerst dacht ik; allemaal puls, makkelijk met dimmen. De elektricien adviseerde me echter om alleen puls te doen op de plekken waar ik een dimmer achter zet, en voor de rest een drukvlakschakelaar te nemen. Dit had volgens mij ook te maken met het de draden die hij al had getrokken.
Robbshop adivseert op hun website overal voor puls te gaan, maar als ik het goed lees dan kan een drukvlakschakelaar prima voor een Fibaro switch. Hoe denken jullie hierover?
Puls gebruik je bij een dimmer, andere bij een switch.
Dat leek mij ook, maar Robbshop adviseert dus ook bij een switch voor een puls:kasteleman schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:38:
https://www.robbshop.nl/i...ave-plus-met-stroommeting
De module word achter de bestaande schakelaar geplaatst. Wij adviseren om een pulsdrukker te gebruiken (schakelaar die terugveert naar de 0 positie). De meeste fabrikanten leveren losse pulsdrukkers, waardoor je geen compleet nieuwe schakelaar hoeft te kopen. Stel wel de module in voor het gebruik met een pulsdrukker
En waarom dan?kasteleman schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:38:
Ik heb gewoon overal alles vervangen door puls. Een beetje consistentie kan geen kwaad
Sinds kort ben ik in het bezit van een Homey. De eerste lampen zijn succesvol aangesloten. Wat een gemak! Ik hoop ook nog een onhandige situatie bij mij thuis te kunnen oplossen. En ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Het draad van mijn inbouwspots van mijn keuken komen uit in de meterkast. Ik wil deze inbouwspots bedienen vanuit de keuken via een schakelaar. In de keuken heb ik 1 schakelaar voor een plafondlamp in mijn keuken. Ik wil van deze schakelaar twee schakelaars maken, zodat ik beide soorten verlichting aan en uit kan zetten. Alle lampen zijn dimbaar en het zou perfect zijn als ik dit ook kan gebruiken.
Is dit überhaupt mogelijk? Ik zat te denken aan het onderstaande, maar weet niet of dit in de praktijk kan.
Mogelijke oplossing
De draden van de inbouwspots bevestigen aan een stekker. Deze stekker koppelen aan een slimme stekker (met dimfunctie) en in het stopcontact doen. De schakelaar in de keuken vervangen voor een dubbele schakelaar met dimfunctie. De slimme stekker en één van de schakelaars aan elkaar koppelen. Daarna de schakelaar koppelen aan mijn Homey, zodat ik ze handmatig en digitaal kan bedienen.
Het draad van mijn inbouwspots van mijn keuken komen uit in de meterkast. Ik wil deze inbouwspots bedienen vanuit de keuken via een schakelaar. In de keuken heb ik 1 schakelaar voor een plafondlamp in mijn keuken. Ik wil van deze schakelaar twee schakelaars maken, zodat ik beide soorten verlichting aan en uit kan zetten. Alle lampen zijn dimbaar en het zou perfect zijn als ik dit ook kan gebruiken.
Is dit überhaupt mogelijk? Ik zat te denken aan het onderstaande, maar weet niet of dit in de praktijk kan.
Mogelijke oplossing
De draden van de inbouwspots bevestigen aan een stekker. Deze stekker koppelen aan een slimme stekker (met dimfunctie) en in het stopcontact doen. De schakelaar in de keuken vervangen voor een dubbele schakelaar met dimfunctie. De slimme stekker en één van de schakelaars aan elkaar koppelen. Daarna de schakelaar koppelen aan mijn Homey, zodat ik ze handmatig en digitaal kan bedienen.
Je kan ook Hue GU10 lampen halen en die met een draadloze dimmer aan/uit zetten 
Zo heb ik het bij mij in ieder geval
Zo heb ik het bij mij in ieder geval
Is een persoonlijke voorkeur (WAF)Fire69 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:48:
[...]
En waarom dan?
Ik heb gewoon overal alles vervangen door puls. Een beetje consistentie kan geen kwaad
Dan moet je dat er even bij vermelden als je mensen advies geeft, je verkondigde het nu nogal als een technische vereiste
Ik kan me ook al steeds meer vinden in mijn gisteren verworven Homey. Ik heb veel van mijn bestaande hardware gekoppeld, een heel aantal flows gemaakt, etc. Ik mis een beetje de scenes die ik in de HomeWizard had, maar dit heb ik opgelost met virtual devices (uit de app store).
Ik ben nu nog een beetje zoekende naar een manier om mijn bestaande/oude HomeWizard rookmelders te koppelen aan mijn Homey. Het gaat om deze: http://www.homewizard.nl/...voor-homewizard-1517.html
Volgens mij zijn die 433Mhz, dus de Homey zou deze signalen moeten kunnen oppikken... Iemand een idee?
Ik ben nu nog een beetje zoekende naar een manier om mijn bestaande/oude HomeWizard rookmelders te koppelen aan mijn Homey. Het gaat om deze: http://www.homewizard.nl/...voor-homewizard-1517.html
Volgens mij zijn die 433Mhz, dus de Homey zou deze signalen moeten kunnen oppikken... Iemand een idee?
Ik heb in de living Hue spots hangen.
Achter de wandschakelaar zou ik graag een switch van fibaro hangen zodat deze gewoon signaal geeft aan homey om de hue lamp uit/aan te zetten (ipv de stroom van de spots te halen). Moet je hiervoor iets speciaals doen? Mij lijkt het dat standaard gedrag van die switch gewoon de stroom van de hue spot zal halen?
Achter de wandschakelaar zou ik graag een switch van fibaro hangen zodat deze gewoon signaal geeft aan homey om de hue lamp uit/aan te zetten (ipv de stroom van de spots te halen). Moet je hiervoor iets speciaals doen? Mij lijkt het dat standaard gedrag van die switch gewoon de stroom van de hue spot zal halen?
Je kan gewoon de output van de fibaro niet koppelen aan de spots. Zo heb ik dat ook geregeld met een aanrecht lamp. De schakelaar switcht alleen de fibaro en de fibaro schakelt dan niks meer. (Spots zijn zo aangesloten dat ze altijd stroom hebben en zijn dus niet meer fysiek verbonden met de schakelaar of fibaro).gvrsnor schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:57:
Ik heb in de living Hue spots hangen.
Vervolgens maak je een flow waarmee je zegt als de fibaro aan gezet wordt de desbetreffende hue lampen aan gaan. Zo heb ik dit met een Sonoff en een NeoCam plug geregeld. Wel zit er ongeveer een vertraging in van 1-3 seconden. Wat ik soms best raar vind want als ik een klikaanklikuit AB gebruik zit er geen vertraging in bij het schakelen van een Hue lamp.
Ten eerste kan iedereen helpen, door je klacht naar Athom te communiceren in plaats van op een forum te delen waar ze eigenlijk nauwelijks tot nooit op kijken of reageren. ze hebben zelf aangegeven dat je via github moet reageren en je klachten moet melden, daarnaast kun je ze altijd een mailtje sturen of bellen natuurlijk. verder zou je kunnen helpen bij het vinden van mensen die passen bij de vacatures die ze hebben open staan. en dan bedoel ik niet dat je elke dag naar uitzendbureaus moet gaan om daar mensen te score maar kijk gewoon eens om je heen en vraag mensen of ze interesse hebben in een baan bij Athom of als je ergens op een feestje bent houd je oren gewoon goed open en misschien kom je wel iemand tegen. daar mee los je misschien niet meteen je eigen probleem mee op maar indirect natuurlijk wel. Dit is misschien meteen een extreem voorbeeld maar al bel je alleen maar naar Athom om je probleem te melden en vraag dan gewoon of je ergens mee kan helpen al is het maar iets heel kleins al stuur je alleen maar een screenshot dat is al licht zinniger dan hier de hele tijd te gaan klagen en te zeggen dat alles klote is .RobertMe schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:59:
[...]
Eerlijk gezegd ben ik dan wel benieuwd naar welke antwoord opties je verwacht. Dat kunnen er volgens mij maar twee zijn. 1. bij Athom gaan werken, maar dat kan/wil niet iedereen. 2. experimental draaien en bugs melden, en ook dat kan/wil niet iedereen. En dat (daardoor) niet iedereen kan meehelpen lijkt me ook voor de hand liggen (en daarnaast betwijfel ik of het tot een snellere stable release zou leiden.
Dit heeft niks te maken met de vraag die ik stelde. Ik vroeg namelijk of jij wel blij bent met een slecht werkende homey. Dat jij devices in de kast hebt liggen die ze niet ondersteunen (ook al zeggen ze van wel) maakt nog niet dat homey er slechter of beterder van gaat werken. Ik zag ergens op hun site ook een plaatje van mijn deurslot (invited smartlock) maar toen ik hem wou koppelen aan homey bleek dat ze hem nog niet ondersteunde. dan heb je 3 keuzes 1. je gaat klagen en sip en boos zitten wezen maar daar los je niks mee op 2. je gaat kijken of je het op een andere manier op kunt lossen zo dat het wel werkt 3. je accepteert het dat het zo is en wacht dan gewoon rustig af tot de ondersteuning wel komt.Niet om die hele discussie opnieuw te voeren, maar die Xiaomi devices die Athom in de nieuwsbrief van begin november deed aanbevelen, en toen van bleek dat 1.5.4 minimaal nodig was, die heb ik hier nog steeds ongebruikt in de doos liggen
Ik heb homey logger geïnstalleerd en de token ingevoerd maar hij blijft staan op starting log. Er komt nooit wat in de log ook al doe ik dingen op de homey. Ik heb toch het gevoel dat er meer aan de hand is met mijn homey.lubbertkramer schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:44:
[...]
Kun je terugvinden in de NSA, hiervoor moet je wel je bearer token toevoegen (zo even uit het hoofd). Je kan altijd voor de zekerheid alvast Athom contacteren, stuur eerst een log en stuur het log id mee in je mail aan support dat scheelt ping pongen over informatie
Hij is vandaag de hele dag online geweest tot vanavond en nu toch weer gecrasht. Log is naar Athom gestuurd maar support geeft aan dat het lang kan duren voordat er iemand tijd voor heeft.....
Hallo Greetoz,
Waar kan ik in Homey mijn API token vinden?
Waar kan ik in Homey mijn API token vinden?
Je krijgt onderstaande niet te zien na het invoeren van je bearer token, ook niet in je inzichten?Greetoz schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:32:
[...]
Ik heb homey logger geïnstalleerd en de token ingevoerd maar hij blijft staan op starting log. Er komt nooit wat in de log ook al doe ik dingen op de homey. Ik heb toch het gevoel dat er meer aan de hand is met mijn homey.
Hij is vandaag de hele dag online geweest tot vanavond en nu toch weer gecrasht. Log is naar Athom gestuurd maar support geeft aan dat het lang kan duren voordat er iemand tijd voor heeft.....

Ja dat zie ik wel, maar bij het eerste tab blijft het leeg. zie onderstaande screen. Ik heb het trouwens in de gaten gehouden en kan niet echt zien dat een app veel mem gebruikt. Hier onder aantal screens. Gisteren had ik trouwens na de crash weer een power cycle gedaan en toen kwam homey met de Rode LED ring. Volgens Athom moet je hem dan ondersteboven houden voor recovery maar dat deed niks. Aangezien het al laat was heb ik hem van de stroom gehaald en van morgen weer aangezet en nu boot hij wel.lubbertkramer schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 08:53:
[...]
Je krijgt onderstaande niet te zien na het invoeren van je bearer token, ook niet in je inzichten?
[afbeelding]

@ruberts je logt in op my.athom.com dan zie je het plaatje van de homey, rechter muis en dan copy link, dan zie je in de link bearer token= dat is je api token...
Onder "Configuration" (middelste tab van je screenshot) staat alles wel aangevinkt, dat is het enige wat ik nog zou kunnen bedenken dat je daar de zaken niet hebt aangevinkt/geselecteerdGreetoz schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:11:
[...]
Ja dat zie ik wel, maar bij het eerste tab blijft het leeg. zie onderstaande screen. Ik heb het trouwens in de gaten gehouden en kan niet echt zien dat een app veel mem gebruikt. Hier onder aantal screens. Gisteren had ik trouwens na de crash weer een power cycle gedaan en toen kwam homey met de Rode LED ring. Volgens Athom moet je hem dan ondersteboven houden voor recovery maar dat deed niks. Aangezien het al laat was heb ik hem van de stroom gehaald en van morgen weer aangezet en nu boot hij wel.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
@ruberts je logt in op my.athom.com dan zie je het plaatje van de homey, rechter muis en dan copy link, dan zie je in de link bearer token= dat is je api token...
Ik vermoed dat het daar fout gaat... want die pagina is leeg bij mij... ik heb de app al eens opnieuw geïnstalleerd..lubbertkramer schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:15:
[...]
Onder "Configuration" staat alles wel aangevinkt, dat is het enige wat ik nog zou kunnen bedenken dat je daar de zaken niet hebt aangevinkt/geselecteerd

Daar lijkt het mis te gaan inderdaad, zie onderstaande screenshots uit de app. Dat het druk is bij Athom en je iets langer moet wachten kan ik verklaren. Bram (community manager) was gisteren vanuit huis weer wat aan het werk maar was ziek, de rest van het Athom team is momenteel druk op locatie met het flashen van nieuwe Homey's. Ik hoop dat je vandaag reactie van ze krijgt! Aangezien je volgens mij nu een niet werkende Homey hebt zou ik zeggen reset hem, eerst de stroom erop, laten booten en dan omdraaien en na de countdown de setup opnieuw doorlopenGreetoz schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:17:
[...]
Ik vermoed dat het daar fout gaat... want die pagina is leeg bij mij... ik heb de app al eens opnieuw geïnstalleerd..
[afbeelding]

Thanks, ik heb gisteren inderdaad via de mail contact gehad met Bram. Prima geholpen. Enige reden waarom ik nog geen reset heb gedaan is omdat ik zo misschien de logs weggooi waarin staat hoe het komt. Nu ga ik alles opnieuw doen en als ik dan over maand zelfde probleem heb blijven we bezig. Ik zal Bram wel even mailen wat hij ervan vind. Mijn IR werkt trouwens ook niet goed, lampje licht we op maar apparaten ontvangen geen signaal van homey, bram zei dat er in 1.5.6 verbeteringen komen ook voor IR dus daar moet ik dan maar even op wachten. Ach ik heb nog een jaar garantie op het apparaat.lubbertkramer schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:39:
[...]
Daar lijkt het mis te gaan inderdaad, zie onderstaande screenshots uit de app. Dat het druk is bij Athom en je iets langer moet wachten kan ik verklaren. Bram (community manager) was gisteren vanuit huis weer wat aan het werk maar was ziek, de rest van het Athom team is momenteel druk op locatie met het flashen van nieuwe Homey's. Ik hoop dat je vandaag reactie van ze krijgt! Aangezien je volgens mij nu een niet werkende Homey hebt zou ik zeggen reset hem, eerst de stroom erop, laten booten en dan omdraaien en na de countdown de setup opnieuw doorlopen
[afbeelding]
[afbeelding]
Verwacht er gewoon niet teveel van. IR is echt een dood spoor voor Homey..Greetoz schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:49:
[...]
Thanks, ik heb gisteren inderdaad via de mail contact gehad met Bram. Prima geholpen. Enige reden waarom ik nog geen reset heb gedaan is omdat ik zo misschien de logs weggooi waarin staat hoe het komt. Nu ga ik alles opnieuw doen en als ik dan over maand zelfde probleem heb blijven we bezig. Ik zal Bram wel even mailen wat hij ervan vind. Mijn IR werkt trouwens ook niet goed, lampje licht we op maar apparaten ontvangen geen signaal van homey, bram zei dat er in 1.5.6 verbeteringen komen ook voor IR dus daar moet ik dan maar even op wachten. Ach ik heb nog een jaar garantie op het apparaat.
Homey's, Even een vraagje. Op dit moment ben ik aan het twijfelen met 'wat zou ik doen'? De tekening laat mij een ruimte zien met spotjes (dit worden ambient white HUE). Elke spot is apart 3-aderig uitgevoegd (L,N, schakel) en komen samen in de centraaldoos. Nu heb ik 2x 50mm dozen vrij voor de schakelaars.
Ik weet niet of ik via de schakelaars wil gaan dimmen dat is voor mij nog altijd een vraag. Persoonlijk denk ik dat dit 'overdone' is. Lijkt mij makkelijker om een scene te creeren en deze middels de schakelaar(s) te activeren.
Is het raadzaam om 2x Fibaro Double switch te gebruiken om deze 4 groepen te schakelen? En dan middels scene's e.e.a. naar wens te sturen? En moet ik dan 4 schakeldraden, 1 fase en 1 nul naar de dozen brengen?
Hoor het graag.
dankjewel.
#vragenkostniets
Ik weet niet of ik via de schakelaars wil gaan dimmen dat is voor mij nog altijd een vraag. Persoonlijk denk ik dat dit 'overdone' is. Lijkt mij makkelijker om een scene te creeren en deze middels de schakelaar(s) te activeren.
Is het raadzaam om 2x Fibaro Double switch te gebruiken om deze 4 groepen te schakelen? En dan middels scene's e.e.a. naar wens te sturen? En moet ik dan 4 schakeldraden, 1 fase en 1 nul naar de dozen brengen?
Hoor het graag.
dankjewel.
#vragenkostniets

Hi Sjalabert, een paar dagen geleden heb ik zoiets soort gelijks op het Homey forum gevraagd, daar staat wel nuttige info voor je denk ik
https://forum.athom.com/d...all-switch-for-hue#latest
Belangrijkst voor Hue is dat de stroom zelf niet wordt geschakeld, the Hues moeten eigenlijk permanent "aan" staan om goed te kunnen werken en ook echt voordeel te hebben van de domotica toepassingen.
Belangrijkst voor Hue is dat de stroom zelf niet wordt geschakeld, the Hues moeten eigenlijk permanent "aan" staan om goed te kunnen werken en ook echt voordeel te hebben van de domotica toepassingen.
Dat doe ik ook niet. Ik heb al een harmony elite met hub besteld. Maar ik vind het wel vreemd dat mijn homey geen enkele ir signaal kan zenden en de homey van een vriend van mij werkt prima met IR.Webgnome schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:13:
[...]
Verwacht er gewoon niet teveel van. IR is echt een dood spoor voor Homey..
Ikzelf gebruik een Harmony Hub, omdat ik 2 jaar geleden al IR wilde gebruiken voordat het geactiveerd werd. Hij kost nu met 87 tot 100 euro wat meer dan toen ik hem kocht. af en toe is ie in de aanbieding voor iets van 65 euro geloof ik.(Marktplaats/Vraag en Aanbod misschien?) Werkt nu echt perfect met de Harmony app.Webgnome schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:13:
[...]
Verwacht er gewoon niet teveel van. IR is echt een dood spoor voor Homey..
Ik heb de elite met hub gekocht op Amazon.de voor 179€ nieuw dus dat was ook mooie prijs.2be schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:27:
[...]
Ikzelf gebruik een Harmony Hub, omdat ik 2 jaar geleden al IR wilde gebruiken voordat het geactiveerd werd. Hij kost nu met 87 tot 100 euro wat meer dan toen ik hem kocht. af en toe is ie in de aanbieding voor iets van 65 euro geloof ik.(Marktplaats/Vraag en Aanbod misschien?) Werkt nu echt perfect met de Harmony app.
Heb hier een aantal Eminent EM6552 tussenstekkers liggen. Kan ik ergens een verzoek neerleggen om deze op te laten nemen in Homey? Of kan ik hier zelf wellicht aan bijdragen (nu nog 0,0% kennis op dit gebied, maar altijd bereid om te leren natuurlijk).
@Sjalabert Voor Hue heb je geen schakelaar nodig. Moeten permanent van stroom voorzien worden. Zou je de spanning er af halen en weer inschakelen gaan alle spotjes naar maximale lichtsterkte.
Is deze schakeldraad dan voor al er eens iets gaat veranderen ? Je kunt verschillende schakelaars gebruiken om een Flow te laten werken, maar hoeven niet fysiek te dimmen of schakelen.
Is deze schakeldraad dan voor al er eens iets gaat veranderen ? Je kunt verschillende schakelaars gebruiken om een Flow te laten werken, maar hoeven niet fysiek te dimmen of schakelen.
macOS 15.5
Hier het opgelost om de Hue/Ikea/Lifx continu van stroom te voorzien door op sommige plekken in de woning een lasklem tussen de bruine en zwarte draad te plaatsen waardoor deze continu op stroom blijft staan, een blindplaat i.p.v. schakelaar te plaatsen en vervolgens een Xiaomi wireless wall switch te plaatsen. Daarnaast heb ik nu een paar Neo slimme schakelaars in huis en wil ik dit weekend de Xiaomi inbouw plaatsen 

Dat de IR van homey het niet goed doet heeft denk ik te maken met dat de printplaat van homey te laag in de behuizing licht, waardoor de IR sensoren achter de behuizing van homey vallen en geen goed signaal kunnen sturen. Hier kwam ik achter toen ik een van mijn homey’s had open gemaakt. Ik heb toen de behuizing een klein beetje bij geveilt en toe deed hij het al beterderGreetoz schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:49:
[...]
Thanks, ik heb gisteren inderdaad via de mail contact gehad met Bram. Prima geholpen. Enige reden waarom ik nog geen reset heb gedaan is omdat ik zo misschien de logs weggooi waarin staat hoe het komt. Nu ga ik alles opnieuw doen en als ik dan over maand zelfde probleem heb blijven we bezig. Ik zal Bram wel even mailen wat hij ervan vind. Mijn IR werkt trouwens ook niet goed, lampje licht we op maar apparaten ontvangen geen signaal van homey, bram zei dat er in 1.5.6 verbeteringen komen ook voor IR dus daar moet ik dan maar even op wachten. Ach ik heb nog een jaar garantie op het apparaat.
Vraag over de harmony en homey koppeling, kan je homey ook scenes die in je harmony geprogrammeerd zijn runnen en anders om kan ik als ik een scene kies op mijn harmony deze ook via de homey andere opdrachten extra laten meegeven. bv sturing van verlichting?
Athom maakt zelf apps voor de meest gebruikte apparaten, al het andere komt vanuit de community. Je kan altijd een verzoek doen maar ook zelf een poging wagen. Er zijn er al velen met 0 kennis begonnen en hebben inmiddels een app in de app store staan -> developers.athom.comNiek_ schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 18:11:
Heb hier een aantal Eminent EM6552 tussenstekkers liggen. Kan ik ergens een verzoek neerleggen om deze op te laten nemen in Homey? Of kan ik hier zelf wellicht aan bijdragen (nu nog 0,0% kennis op dit gebied, maar altijd bereid om te leren natuurlijk).
Ah goed om te weten. Alleen met nog een jaar garantie ga ik hem niet zelf open maken. Homey is nu vannacht online gebleven. Gisteren ging hij weer offline ongeveer toen ik de video babyfoon aanzetten. Deze zit ook op 2.4 ghz. Ik heb het gevoel dat homey daardoor over de zeik gaat en unresponsive wordt. Ik heb nu wifi kanaal veranderd, even kijken of dat helpt. Blijft raar dat hij volledig crasht (tot en met red led ring). Door een sterke zender op 2.4ghz...HomeyCornelisse schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 23:11:
[...]
Dat de IR van homey het niet goed doet heeft denk ik te maken met dat de printplaat van homey te laag in de behuizing licht, waardoor de IR sensoren achter de behuizing van homey vallen en geen goed signaal kunnen sturen. Hier kwam ik achter toen ik een van mijn homey’s had open gemaakt. Ik heb toen de behuizing een klein beetje bij geveilt en toe deed hij het al beterder
En ook raar dat mijn homey geen logging laat zien met homey logger...
Hoe zit dat dan als Homey 'uitvalt' schakelt de schakelaar dan wel nog?error33 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:12:
@Sjalabert Voor Hue heb je geen schakelaar nodig. Moeten permanent van stroom voorzien worden. Zou je de spanning er af halen en weer inschakelen gaan alle spotjes naar maximale lichtsterkte.
Hi Niek,Niek_ schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 18:11:
Ik had ook wat EM6514s gekocht en deze werkte gewoon als ik ze als general Zwave aan Homey toevoegde. Valt wellicht te proberen
Nee als een flow via Homey je Hue lampen bedienen en Homey is uitgevallen dan werken de schakelaars niet meer.Sjalabert schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:41:
[...]
Hoe zit dat dan als Homey 'uitvalt' schakelt de schakelaar dan wel nog?
Vandaar heb ik de Hue bridge nog in gebruik om bij uitval van Homey een back up systeem te hebben
macOS 15.5
Zorgt er alleen voor dat je tweemaal een mesh hebt i.p.v. een grotere mesh. Je kan een Hue dimmer ook rechtstreeks aan x lampen koppelen en tegelijk gekoppeld aan Homey hebben waardoor je een back-up hebt als Homey mocht uitvallen. Bij een stroomstoring zal zowel Homey als je Hue bridge offline zijn. Daarvoor heb ik mijn Homey op een UPS zittenerror33 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:50:
[...]
Nee als een flow via Homey je Hue lampen bedienen en Homey is uitgevallen dan werken de schakelaars niet meer.
Vandaar heb ik de Hue bridge nog in gebruik om bij uitval van Homey een back up systeem te hebben
[ Voor 14% gewijzigd door lubbertkramer op 23-02-2018 11:16 ]
Hoezo 2 maal een mesh ? Ik heb mijn HUE lampen alleen aan de HUE bridge gekoppeld. En de bridge gekoppeld aan Homey.
Verder geen zigbee apparaten aan Homey gekoppeld.
Bij een stroomstoring heb je weinig aan je verlichting
alleen batterij gevoede apparaten zullen blijven werken. Vandaar dat mij HUE niet achter een UPS zit. Zonde om de accu van de UPS daardoor te laten leegtrekken. Wel zit mij Router, switch, NAS, AP achter de UPS.
Verder geen zigbee apparaten aan Homey gekoppeld.
Bij een stroomstoring heb je weinig aan je verlichting
macOS 15.5
Hi,
Zojuist mijn Homey ontvangen, yes!!Ik krijg alleen geen verbinding met het WiFI netwerk. Hij loopt vast tijdens het verbinden met mijn netwerk en gaat terug naar stap 2 waarbij ik weer moet verbinden met HomeySetup. Iemand hier hetzelfde probleem gehad? Ik heb hier 3 Ubiquiti AP's. Ben zeker dat ik het juiste wachtwoord invoer. Uitvoeren van een recovery werkt ook niet.
Gr,
Chiel
update 13:42
Kan wel verbinding maken met mijn mobiele hotspot via 4G. Ga de installatie nu uitvoeren en kijken of ik daarna het WIFI netwerk kan aanpassen.
update 14:00
Met dank aan Sjalabert!
5Ghz wordt dus niet ondersteund. Dan maar dedicated 2,4Ghz SSID opgezet. Installatie loopt..
Zojuist mijn Homey ontvangen, yes!!Ik krijg alleen geen verbinding met het WiFI netwerk. Hij loopt vast tijdens het verbinden met mijn netwerk en gaat terug naar stap 2 waarbij ik weer moet verbinden met HomeySetup. Iemand hier hetzelfde probleem gehad? Ik heb hier 3 Ubiquiti AP's. Ben zeker dat ik het juiste wachtwoord invoer. Uitvoeren van een recovery werkt ook niet.
Gr,
Chiel
update 13:42
Kan wel verbinding maken met mijn mobiele hotspot via 4G. Ga de installatie nu uitvoeren en kijken of ik daarna het WIFI netwerk kan aanpassen.
update 14:00
Met dank aan Sjalabert!
5Ghz wordt dus niet ondersteund. Dan maar dedicated 2,4Ghz SSID opgezet. Installatie loopt..
[ Voor 28% gewijzigd door chiels op 23-02-2018 14:01 ]
Werkt Homey wel zonder internep? Als de ISP uitvalt, blijft dan wel alles functioneren?lubbertkramer schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:15:
[...]
Zorgt er alleen voor dat je tweemaal een mesh hebt i.p.v. een grotere mesh. Je kan een Hue dimmer ook rechtstreeks aan x lampen koppelen en tegelijk gekoppeld aan Homey hebben waardoor je een back-up hebt als Homey mocht uitvallen. Bij een stroomstoring zal zowel Homey als je Hue bridge offline zijn. Daarvoor heb ik mijn Homey op een UPS zitten
Werkt alleen op 2,4 Ghzchiels schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:33:
Hi,
Gr,
Chiel
Jazeker, alles wat niet internet gerelateerd is (hou er rekening mee dat bv je Nest / Toon etc via internet API gaat) maar dat staat ook gewoon op de support pagina van Athom -> https://www.athom.com/nl/ondersteuning/KB000028/Sjalabert schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:42:
[...]
Werkt Homey wel zonder internep? Als de ISP uitvalt, blijft dan wel alles functioneren?
Begin straks nog van dat bolletje te houden
Dit topic is gesloten.