Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.216 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:27
Speedy-Andre schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:25:
[...]

Wat voor de een een 'enorm' bad is, is voor de ander een normaal bad :)
Tuurlijk. We hebben er in dit topic al eerder lang en uitgebreid over gehad. Daarom specificeerde in het niet opnieuw. In ons bad gaat met ons beiden erin zo'n 200L. Maar door de boiler op 60+ graden te hebben heb je maar zo'n 60% van het water nodig om het bad te vullen. De rest is meer dan voldoende om aanvullend nog af te douchen of gewoon te douchen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:53
Speedy-Andre schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:25:
[...]

Wat voor de een een 'enorm' bad is, is voor de ander een normaal bad :)
Het bad dat er hier uit gaat is 175 liter en het nieuwe zou 275 liter zijn (tot aan de overloop).
Voordat je een bad vult kan je de wpb warmer maken en met douchen wat kouder als dat vaak voor komt.

Op de V4 zit een 3/4" aansluiting, dikker dan een standaard 15mm waterleiding en op de spiraal 1".
20 liter per minuut a 40 graden moet dus geen probleem zijn als ik zorg voor 16 MM leidingen vanaf de zolder naar de badkamer een verdieping lager?

Wat bedoel je met 1 inch voor de spiraal? De optionele zonneboiler spiraal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
BasvanS schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:36:
[...]

20 liter per minuut a 40 graden moet dus geen probleem zijn als ik zorg voor 16 MM leidingen vanaf de zolder naar de badkamer een verdieping lager?

Wat bedoel je met 1 inch voor de spiraal? De optionele zonneboiler spiraal?
Dikker dan de leiding die naar de zolder loopt heeft weinig zin en 16mm is een vreemde diameter voor water.
De extra spiraal voor bijv. een zonneboiler bedoel ik, je kan hem met of zonder deze bestellen.
Deveon schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:58:
Sinds donderdag is bij ons de Explorer V4 ook eindelijk in gebruik genomen. De waterdruk is hiermee wel direct toegenomen tov onze CW4 ketel, maar het geluid is nog wel een dingetje.

Hij maakt duidelijk meer geluid dan onze droger en (muistille) wasmachine die er naast op de open zolder staan (en ook nog een open trap). Na het openen van de kap zag ik dat er aan de binnenkant wel isolatie geplaatst is. Zijn er nog opties om dit te verbeteren door bijvoorbeeld ook de buitenkant te isoleren? Aangezien de bron binnenlucht is wil ik er nog wel een filter op plaatsen, zal dat helpen tegen het geluid te minderen?
Mijn V3 is redelijk stil omdat hij overal aan buizen vast zit en met 'binnen/binnen' is het 'maar' 300m3/uur.
Je kan een pijp op de inlaat plaatsen en eventueel eerst een filter box, dat moet wel demping geven.
Bij sommigen trilt de kap, die kan je verzwaren door er gewicht op te leggen.
Ik heb de compressor wat beter ingepakt met geperste matten die normaal onder zonnepanelen liggen.
Dat is vrij zwaar spul wat het compressor geluid vermindert.
Helemaal weg is het niet maar wel een stuk beter dan standaard.

[ Voor 53% gewijzigd door Speedy-Andre op 09-04-2021 22:02 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Rob roelofs 1 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:10:
indien ik alleen inzet op tapwater met een Atlantic explorer. Is 270 liter dan nodig? 2 volwassenen en 2 kinderen van 10 en 8 jaar. Veelal douchen.
Als jullie om de beurt achter elkaar douchen dan misschien wel, hier staat een 270 uitvoering en met 4 volwassen personen in de avond na elkaar douchen gaat die wel een helemaal leeg. Kinderen worde ouder en gaan dan ook langer douchen.
Kun je de douche beurten een beetje spreiden dan is 200 meer als genoeg.

@Deveon Ik heb op de uitgang een meter van deze gemaakt.https://www.ventilatiesho...m-160mm-1-meter/?sqr=160&
Scheelt een berg geluid.

[ Voor 14% gewijzigd door klump4u op 09-04-2021 22:19 ]

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
@Speedy-Andre 16 mm is niet vreemd hoor, hier ook (uponor leidingen) 2/1 kap uit 2004

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Possible schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:57:
@Speedy-Andre 16 mm is niet vreemd hoor, hier ook (uponor leidingen) 2/1 kap uit 2004
Tja geen kunststof hier in mijn 30 jaar oude huis, ik geloof je direct :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

Een vriend van mij heeft een 120L elektrische boiler en die verbruikt bijna 2MWh paar jaar. Dat ding staat op zolder naast de mechanische ventilatie (leeftijd onbekend, maar verbruikt ook enorm veel). We zijn aan het kijken naar een Atlantic Explorer V4.
  • Is het mogelijk om de MV helemaal te verwijderen en alleen de WPB aan te sluiten? Dan kan de bestaande dakafvoer blijven en is er niets extra's nodig. Of is er een T- of Y- stuk nodig parallel met de MV?
  • Omdat het ding op zolder staat en het daar in de zomer erg warm kan worden, heb ik het idee om de koude lucht uit te laten blazen door een (handmatige) klep die je in een zgn zomermodus zet. Al is het maar voor een paar uur per dag; het zou zonde zijn om de koude lucht af te voeren, terwijl je die liever binnen hebt.
  • De WPB gaat niet op het CV-circuit aangesloten worden. Dan is er geen extra spiraal nodig?
  • Binnenkort komt er ook een PV-installatie. Met oog op de toekomst waarbij het 100% salderen wordt afgezwakt, is een integratie wel handig. Zijn hier nog bijzondere dingen voor nodig? De huidige meter is een DSMR 4.x en er zijn geen plannen om die te vervangen.
Zijn er eventueel andere apparaten die beter aansluiten op de situatie?
Hoe zit het dan qua timing? Na het douchen heb je de meeste ventilatie nodig, terwijl je vlak voor het douchen juist het water verwarmd wil hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door timovd op 10-04-2021 18:07 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:45
timovd schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:47:
Een vriend van mij heeft een 120L elektrische boiler en die verbruikt bijna 2MWh paar jaar. Dat ding staat op zolder naast de mechanische ventilatie (leeftijd onbekend, maar verbruikt ook enorm veel). We zijn aan het kijken naar een Atlantic Explorer V4.
  • Is het mogelijk om de MV helemaal te verwijderen en alleen de WPB aan te sluiten? Dan kan de bestaande dakafvoer blijven en is er niets extra's nodig. Of is er een T- of Y- stuk nodig parallel met de MV?
  • Omdat het ding op zolder staat en het daar in de zomer erg warm kan worden, heb ik het idee om de koude lucht uit te laten blazen door een (handmatige) klep die je in een zgn zomermodus zet. Al is het maar voor een paar uur per dag; het zou zonde zijn om de koude lucht af te voeren, terwijl je die liever binnen hebt.
  • De WPB gaat niet op het CV-circuit aangesloten worden. Dan is er geen extra spiraal nodig?
  • Binnenkort komt er ook een PV-installatie. Met oog op de toekomst waarbij het 100% salderen wordt afgezwakt, is een integratie wel handig. Zijn hier nog bijzondere dingen voor nodig? De huidige meter is een DSMR 4.x en er zijn geen plannen om die te vervangen.
Zijn er eventueel andere apparaten die beter aansluiten op de situatie?
Zo heb ik het aangesloten, de wpb maggebruik maken van de lucht uit de mv.
https://i.imgur.com/Cuf1yQu.png

Ventileren met wpb kan wel maar dat gaat met 300 tot 400 m3/u
Koelen in de zomer kan, maar dat zal niet langer duren dan 1,5 uur.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb in dit topic iemand gezien die de MV verving met een Atlantic wpb, echter was dat een erg ruime woning waar het blijkbaar geen probleem was.
Vanwege het verbruik en het grote minimale volume raad ik het af.
Een zuinige MV box kan je tenminste nog zelf besturen zodra de vraag verandert en kost je de kop niet.

Atlantic adviseert het niet om hem alleen op de MV aan te sluiten omdat je dan 2 ventilatie volumes hebt die elkaar verstoren en het geeft meer slijtage aan de ventilators.
Combineren met aanzuigen uit de ruimte zelf of buiten kan wel en koelen met de afvoer duurt nooit erg lang.

Check eerst eens hoe warm die 120l boiler wordt gestookt, de ruim 5kWh per dag duidt op veel gebruik.
Niet onbelangrijk is de weg naar de zolder, is de trap wel geschikt voor zo'n hoog apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Speedy-Andre de huidige e-boiler staat op standje maximaal, dus daar valt ook winst te behalen. We overwegen om met een verhuislift de boiler via het dakraam naar boven te krijgen. De trappen zijn vrij toegankelijk. Mijn eigen all-in-one binnenmuur van mijn Panasonic warmtepomp is groter en zwaarder en dat is ook gelukt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik doel meer op het gewenste tapvolume, hoe warmer hoe meer water je eruit haalt.
Een wpb stopt bij 62 (met alleen de wp) maar je kiest hem al groter dan de boiler.
Zelf heb ik hem niet aldoor op 62, alleen als ik een bad vul of iets anders doe dat veel water in 1 keer vraagt.
Aan de andere kant slaat de wpb gewoon aan en heb je na 1-2 uur weer genoeg voorraad.
Ik zal wel iets te zuinig (willen) zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lqvd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-08 20:38
Zelf net nieuw huis gekocht en bezig met plannen van vernieuwen verwarming. Kwam de Hewalex tegen en zie hier veel discussie erover voorbij komen (heb het meeste gelezen maar misschien een paar posts gemist), denken jullie dat het volgende kan werken:

- Bestaand indirect gestookt boiler vat SWW (ca .200 liter) laten verwarmen door Hewalex
- Warmwater uit van boiler vat aansluiten op zonneboiler aansluiting tzerra ace 39c en daarmee >28l water/min op 40c leveren (zolang het vat voldoende levert natuurlijk.....)
- Bij minder warmwatervraag grotendeels SWW met de Hewalex opwekken en een stukje gas besparen op SWW verbruik.

Kan ook de CV nog steeds indirect laten meestoken maar dan heb ik weer het vat leeg effect terwijl de geiser van de cv altijd kan blijven leveren en ik die dus liever als combi van naverwarmer of primaire leverancier van ww.

Zou een fijne eerste stap zijn die een CV met ingebouwde boiler zou uitbesparen en in de toekomst kan ik er dan nog zonnecollectoren op aansluiten :)

@CurlyMo
Ik kan goed duits spreken dus mocht ik nog kunnen helpen met die duitse webshop, laat het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

timovd schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:52:
@Speedy-Andre de huidige e-boiler staat op standje maximaal, dus daar valt ook winst te behalen. We overwegen om met een verhuislift de boiler via het dakraam naar boven te krijgen. De trappen zijn vrij toegankelijk. Mijn eigen all-in-one binnenmuur van mijn Panasonic warmtepomp is groter en zwaarder en dat is ook gelukt.
Let wel op dat een 120 liter boiler op zijn warmst meer warm water geeft dan een 270 wp boiler, die heeft effectief 200 liter? De e-boiler al zeker 240 liter.

Ik zou eens beter naar de temperatuur en doorstroming van de douchekop kijken, daar win je meer mee dan een wp boiler plaatsen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Rol-Co schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:02:
[...]

Let wel op dat een 120 liter boiler op zijn warmst meer warm water geeft dan een 270 wp boiler, die heeft effectief 200 liter? De e-boiler al zeker 240 liter.
Ja, zeker. Het wordt waarschijnlijk de 270L i.p.v. de 200L.
Ik zou eens beter naar de temperatuur en doorstroming van de douchekop kijken, daar win je meer mee dan een wp boiler plaatsen.
Nu wordt er flink veel huur betaald voor een e-boiler die economisch al flink is afgeschreven. Maar goed idee om alle mogelijke winst er uit te halen. Volgens mij is de douchekop een standaard ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

timovd schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:18:
[...]

Ja, zeker. Het wordt waarschijnlijk de 270L i.p.v. de 200L.
Ok, maar een wp boiler is een lagere temperatuur, gooi daar ook nog eens koud bij en voila effectief 200 liter? Maar dat kunnen ze je hier wel vertellen. Komt er nog geluid, traagheid, ventilatie, aanschaf bij.
Nu wordt er flink veel huur betaald voor een e-boiler die economisch al flink is afgeschreven. Maar goed idee om alle mogelijke winst er uit te halen. Volgens mij is de douchekop een standaard ding.
Ja dat is natuurlijk iets anders en vervelend gezien je zulke boilers vaak voor weinig op marktplaats opraapt, maar kan je het opzeggen? En dan bijv een boiler van mp ophangen, ben je die al kwijt.

Standaard douchekop is 9-11 liter per minuut dus reken maar uit, 20 min voor 200 liter waar een niebla douchekop bijvoorbeeld dit al kan verlengen naar 40 min. Spaart niet alleen stroom maar ook water.

Met boilers is altijd een paniek gedachte "als ie maar niet leeg/koud gaat" terwijl dat juist beter is, volledig gebruik van een boiler is efficienter dan een "huge boiler" waar je maar een stukje van gebruikt, je grootste deel is dan stilstand verlies. Komt bij dat een boiler niet zomaar ineens koud geeft, dat gaat langzaam en geeft je genoeg waarschuwing dat het tijd is om af te drogen. :)
Zaak is om dat zo af te stemmen dat het klopt met je verbruik, met de combinatie volume en temperatuur kan je dat kloppend maken. Ding op zijn heetst en niet gebruiken is alleen maar meer kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 00:56

Wuursj

want worst is al bezet

Ter vergelijk: een e-boiler van 50 liter kostte hier maar 80 euro op marktplaats en doet hier zo'n 4-3,5kwh per dag (met zuinige douchekop, volwassenen die kort douchen en een babybadje dat geregeld gevuld wordt).
Die 50 liter op standje laag voldoet bij ons maar dat geldt niet voor iedereen.
Bij ons is het een tijdelijke opstelling totdat de Edel Auer Eau op de vloerverwarming aangesloten kan worden. Ik ben benieuwd hoeveel het verbruik zakt straks,

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo89
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:44
Ik heb gezocht, maar het is me toch niet helemaal duidelijk.

Met een Cozytouch kun je de Atlantic bedienen, dit gaat via het Somfy IO protocol. Kan ik dan ook een Atlantic bedienen met een Somfy Tahoma of Connexoon? Of is dit weer afgeschermd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:56
Bobo89 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:49:
Ik heb gezocht, maar het is me toch niet helemaal duidelijk.

Met een Cozytouch kun je de Atlantic bedienen, dit gaat via het Somfy IO protocol. Kan ik dan ook een Atlantic bedienen met een Somfy Tahoma of Connexoon? Of is dit weer afgeschermd?
Met Connexoon zeker niet (al geprobeerd ;)), met de Tahoma waarschijnlijk wel (maar niet geprobeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Wat ik in dit topic bijna niet tegenkwam is een WPB bij ruimtegebrek in de hoogte.

Mijn huis kent 2 problemen.
1. Geen mechanische ventilatie beneden.
2. De berging waar mijn CV hangt is 2x2 meter vloeroppervlak maar met schuin dak. Het hoogste punt is 1.80 maar als ik rekening houd met een apparaat van 70x70cm heb ik maar 135cm hoogte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SW4vqvebT_TT_eD0n0XuWoHRsa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXEapl7WUfR4lvFkW41I8Hs3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht mijn problemen te ontlopen met een horizontaal geplaatste boiler. Nexus-pawt-h-le1 Willekeurige hit op Google

En deze te verwarmen met een Ventilatie Warmtepomp. Bijvoorbeeld de Ducobox Eco

Mijn eerste vraag, kan dit? Ik heb me nooit eerder in boilers verdiept en ik begrijp dat in de boiler een element zit dat wordt aangesloten op de warmtepomp. Klaar?

Verder moet ik uitzoeken hoe het werkt met de afzuiging, het gaat om de woonkamer+keuken en toilet beneden, als er meer moet worden gezogen kan ik ook nog de hal (in verbinding met boven en beneden). Waar ik voor wil waken is dat ik teveel warmte uit de woning zuig, de Ducobox kan hierin voorzien.

Nadeel, erg duur bij elkaar.

Alternatief, grote liggende boiler en de kleinst mogelijke warmtepompboiler, kan dit in serie geschakeld? Of gebruik je in dat geval de boiler in de WPB om het element in de grote boiler te verwarmen?

Waarschijnlijk domme vragen maar gisteren wist ik nog veel minder :D

[ Voor 11% gewijzigd door Pixal op 14-04-2021 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lqvd
Pixal schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:46:
Wat ik in dit topic bijna niet tegenkwam is een WPB bij ruimtegebrek in de hoogte.

Mijn huis kent 2 problemen.
1. Geen mechanische ventilatie beneden.
2. De berging waar mijn CV hangt is 2x2 meter vloeroppervlak maar met schuin dak. Het hoogste punt is 1.80 maar als ik rekening houd met een apparaat van 70x70cm heb ik maar 135cm hoogte

[Afbeelding]

Ik dacht mijn problemen te ontlopen met een horizontaal geplaatste boiler. Nexus-pawt-h-le1 Willekeurige hit op Google

En deze te verwarmen met een Ventilatie Warmtepomp. Bijvoorbeeld de Ducobox Eco

Mijn eerste vraag, kan dit? Ik heb me nooit eerder in boilers verdiept en ik begrijp dat in de boiler een element zit dat wordt aangesloten op de warmtepomp. Klaar?

Verder moet ik uitzoeken hoe het werkt met de afzuiging, het gaat om de woonkamer+keuken en toilet beneden, als er meer moet worden gezogen kan ik ook nog de hal (in verbinding met boven en beneden). Waar ik voor wil waken is dat ik teveel warmte uit de woning zuig, de Ducobox kan hierin voorzien.

Nadeel, erg duur bij elkaar.

Alternatief, grote liggende boiler en de kleinst mogelijke warmtepompboiler, kan dit in serie geschakeld? Of gebruik je in dat geval de boiler in de WPB om het element in de grote boiler te verwarmen?

Waarschijnlijk domme vragen maar gisteren wist ik nog veel minder :D
De Hewalex die ik op het oog heb kun je aan een normaal boilervat koppelen, dan heb je heel veel keuzevrijheid qua formaat vat. Staat in de fipo ook meer informatie over.

Edit

Je kan de ventilatie er ook meteen op aansluiten, voordeel is dat je dan alleen maar een normale box nodig hebt (of soms helemaal geen) wat weer flink in de kosten scheelt.

De box die jij hebt uitgekozen is volgens mij al een normale en zal je dus moeten/kunnen koppelen aan een warmtepomp (of deze nou los hangt of in de boiler zit maakt daarvoor niet uit) gecombineerd met aanzuiging vanuit buiten.

[ Voor 9% gewijzigd door lqvd op 14-04-2021 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

lqvd schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:11:
[...]

De Hewalex die ik op het oog heb kun je aan een normaal boilervat koppelen, dan heb je heel veel keuzevrijheid qua formaat vat. Staat in de fipo ook meer informatie over.

Edit

Je kan de ventilatie er ook meteen op aansluiten, voordeel is dat je dan alleen maar een normale box nodig hebt (of soms helemaal geen) wat weer flink in de kosten scheelt.

De box die jij hebt uitgekozen is volgens mij al een normale en zal je dus moeten/kunnen koppelen aan een warmtepomp (of deze nou los hangt of in de boiler zit maakt daarvoor niet uit) gecombineerd met aanzuiging vanuit buiten.
Nee die ducobox is dan erg vergelijkbaar met de werking van de hewalex, die had ik blijkbaar even over het hoofd gezien, alleen zuigt die hewalex niet heul hard? Daarbij kan ducobox ook nog buitenlucht pakken als er binnen niet hoeft te worden geventileerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lqvd
Pixal schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:24:
[...]

Nee die ducobox is dan erg vergelijkbaar met de werking van de hewalex, die had ik blijkbaar even over het hoofd gezien, alleen zuigt die hewalex niet heul hard? Daarbij kan ducobox ook nog buitenlucht pakken als er binnen niet hoeft te worden geventileerd.
Ja daar hoopte ik ook nog wat ervaringen over te horen maar je kan ook de hewalex op zowel binnen en buitenlucht aansluiten, kan op m'n telefoon zo 123 het schema niet vinden maar staat in de handleiding dacht ik.

Die duco is inderdaad bijna precies hetzelfde, heb ik er ook weer een keuze bij :-)

[ Voor 6% gewijzigd door lqvd op 14-04-2021 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lqvd
Volgens mij gaat het mis bij je boilerkeuze, als je ook nog een cv hebt hoef je alleen maar een indirect gestookte boiler te nemen, anders koop je veel elektra erbij voor niks want stoken doe je met je warmtepomp en/of cv bij heel koud weer. Indirect gestookte vaten zijn een stuk goedkoper :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik wil CV eruit, die is oud en wil gasloos worden.

Ik zit te kijken naar de Hewalex voor zover ik de juiste manual heb is er een heel omslachtig plaatje met in en uitgaande lucht. Maar ik zou eventueel het switchen handmatig of met kleppen etc kunnen doen wanneer het seizoen verandert, beetje te omslachtig wordt het denk ik.

Winter:
Aangezogen lucht van binnen halen, afgekoelde lucht naar buiten blazen.
In dit geval heb je frisse lucht die door raamroosters naar binnenkomt. Waarschijnlijk gaat dit in mijn situatie trouwens teveel koude lucht aantrekken en krijg ik tocht.

Zomer:
Aangezogen lucht van buiten halen, afgekoelde lucht de woning in blazen.
In dit geval krijg ik ook verse lucht binnen want die komt net van buiten, nadeel is dat ook in de zomer wil je soms geen koeling dus waarschijnlijk geen handige oplossing.

Edit:
En dan derde oplossing zoals jij zegt., om te beginnen 2 pijpjes naar buiten maken. En aan de aanzuigkant van de box een T-splitsing met ƩƩn buis naar buiten en ƩƩn buis naar de woning. Als ik er dan bij de woningkant nog een klep op zet kan ik zelf bepalen hoeveel lucht ik uit de woning haal :9~

Iemand om me te corrigeren? Ben al aan het bestellen.. :P

[ Voor 19% gewijzigd door Pixal op 14-04-2021 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & MobiliteitĀ 

Team Welles

(jarig!)
@Pixal https://warmtepompboilers...ir-150l-warmtepompboiler/ is 150 liter, 1m66 met diameter 53 cm, en kan het concentrische gat in het dak van de ketel hergebruiken.
Eventueel ook in 80 en 100 liter te krijgen (115/129 cm hoog).
Als je geen badkuip hebt, dan is in combinatie met een DWTW hier ontzettend lang tot onbeperkt mee te douchen.
Of een kleine doorstromer voor het laatste beetje bijwarmen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@Pixal Waar komt in de winter dan de warmte vandaan en hoe gaat in de zomer de ingeblazen lucht weer naar buiten?

Hier is de aanvoer binnen en in de zomer haal ik de afvoerbuis eraf zodat de zolder iets afkoelt, als is het effect volgens mij minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

De meeste ventilatiebuizen zijn 125mm. Kan zo'n Hewalex daar op aangesloten worden, aangezien die 160mm nodig heeft? Er zijn verloopjes, maar is er dan genoeg flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Deveon schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:03:
@Pixal Waar komt in de winter dan de warmte vandaan en hoe gaat in de zomer de ingeblazen lucht weer naar buiten?

Hier is de aanvoer binnen en in de zomer haal ik de afvoerbuis eraf zodat de zolder iets afkoelt, als is het effect volgens mij minimaal.
Waar in principe alle warmte bij een warmtepomp vandaan komt. Uit de lucht. Dat lukt tot -15 bij de meeste warmtepompen alleen daalt de COP een beetje onder echt lage temperaturen.

Zo hebben we recent airco laten plaatsen in onze slaapkamers met een 6kw buitenunit, als testje verwarmen we er nu al 2 weken de bovenverdieping mee. Bij -1 waren de stroom kosten voor 14 uur verwarmen zo'n 1 euro 40 (7kw per dag ongeveer). Boven de 5 graden kost het al minder dan 75 cent (rond de 4kw per dag steeds).

Ik denk dat ik in dat geval afzie van het uitblazen van koude lucht in de zomer, zeker als je aangeeft dat het effect minimaal is.

[ Voor 7% gewijzigd door Pixal op 14-04-2021 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ja, begin eens bij het begin en wacht even met bestellen tot je weet of je goed bezig bent ;)
Met een wpboiler kan je normaal gesproken niet een combiketel vervangen, wel aanvullend verwarmen.
Heb je een mogelijkheid voor een L/W warmtepomp met een buitenunit of het hele ding buiten?
Hoeveel gas verbruik je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Speedy-Andre schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:08:
Ja, begin eens bij het begin en wacht even met bestellen tot je weet of je goed bezig bent ;)
Met een wpboiler kan je normaal gesproken niet een combiketel vervangen, wel aanvullend verwarmen.
Heb je een mogelijkheid voor een L/W warmtepomp met een buitenunit of het hele ding buiten?
Hoeveel gas verbruik je nu?
Ik begrijp je zorgen, maar we laten verwarming even helemaal buiten beschouwing in dit topic haha. Ik wil deze zomer eerst qua sanitair van het gas af. Het is relatief eenvoudig, we hebben alleen warm water nodig in de badkamer voor een douche, wastafel en een bad. Ik heb wat zitten rekenen en wat marge genomen en denk dat ik een 300l@40 zou moeten kunnen redden in de ongunstigste omstandigheden, maar zo niet dan kan ik altijd nog 300@50 proberen lijkt me.

Voor het plaatsen van horizontale boiler en losse warmtepomp (of zeer kleine WPB) en het maken van een aantal ventilatiebuizen, heb ik de ruimte, de tijd en de handigheid (soort van). Daarna wil ik op mijn dooie akkertje kijken voor een Monoblok, Panasonic ofzo, puur voor verwarming, maar dat is een later zorg want ik heb me daar nog niet echt op ingelezen.

Ik wil het in ieder geval eenvoudig houden, niets met STEK of monteurs te maken hebben want daar heb ik altijd de verkeerde van over de vloer.

Misschien ook interessant mijn topic waar ik een paar dagen geleden begon met hardop denken: CV is bijna aan z'n eind, meteen van het gas af?

En ik ga nog niks bestellen hoor , ik heb nog vrij veel leeswerk te doen voordat ik het echt aandurf :9 . Vooral over de ventilatie, dat is in de winter beneden echt een dingetje bij ons. De badkamer en toilet boven zijn al mechanisch geventileerd maar ik heb geen mogelijkheid om die buizen naar beneden of CV hok door te trekken, vandaar dat ik mijn plan met een extra ventilatie box wilde combineren.

[ Voor 11% gewijzigd door Pixal op 14-04-2021 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Goed, een belangrijk gegeven is dat de cvketel nog blijft hangen en alles er omheen in de weg zit.
Een dak doorvoer maken is geen eenvoudig klusje, dat gat lukt misschien nog wel maar waterdicht afwerken ...
De Hewalex heeft net als een gewone wpboiler een ventilator die alleen hard of nog harder kan.
Door voor een deel van buiten aan te zuigen verminder je de hoeveelheid lucht die door het huis heen gaat.
Een liggende boiler heeft een slechte gelaagdheid, in een staande boiler zit het warme water bovenin en hoe lager hoe koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Pixal heeft vloerverwarming.
Knal er 2x een Auer Edel Eau van 100 liter in en je hebt van de hele ventilatie toestand geen last. Desnoods 3x als je echt naar 300l wil. Die boilers zijn 1290mm hoog en dat lijkt net te passen? Want zo'n ding heeft geen luchtpijpen bovenop nodig.
Stuk simpeler qua aansluiten.
Ze zijn misschien wat duurder maar minder uitgaven aan ventilatie toestanden.
Wel ff checken hoe het zit met 2x subsidie voor hetzelfde product.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 14-04-2021 23:07 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Speedy-Andre schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:39:
Goed, een belangrijk gegeven is dat de cvketel nog blijft hangen en alles er omheen in de weg zit.
Een dak doorvoer maken is geen eenvoudig klusje, dat gat lukt misschien nog wel maar waterdicht afwerken ...
De Hewalex heeft net als een gewone wpboiler een ventilator die alleen hard of nog harder kan.
Door voor een deel van buiten aan te zuigen verminder je de hoeveelheid lucht die door het huis heen gaat.
Een liggende boiler heeft een slechte gelaagdheid, in een staande boiler zit het warme water bovenin en hoe lager hoe koeler.
Moet wel lukken met dakdoorvoer, heb er in het verleden wat gemaakt voor wasdrogers. Plat dak zou ik niet zelf doen maar gelukkig pannendak dus is vrij eenvoudig. Wil dit keer geen pijpje maar vond in de TS volgens mij een mooie platte doorvoer.

Liggende boiler heeft ook niet echt mijn voorkeur, ik kan eventueel loodrecht onder het CV hok in de voorraadkast een staand model kwijt maar heb daar niet zo eenvoudig condens afvoer en ook ventilatie wordt veel meer werk :/

Totaal niet ideale situatie helaas, en ik moet eerlijk gezegd ook nog eens ergens gaan luisteren want zit allemaal wel achter een deur maar misschien toch wel erg luidruchtig dan.

Ok plan B. Wat als ik een 100 liter WPB neer kan zetten en die door een doorstromer laat gaan, kan deze dan bijspringen als de temp te laag wordt of gaat deze per definitie bijspringen?

[ Voor 6% gewijzigd door Pixal op 14-04-2021 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Pixal schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:08:
[...]

Waar in principe alle warmte bij een warmtepomp vandaan komt. Uit de lucht. Dat lukt tot -15 bij de meeste warmtepompen alleen daalt de COP een beetje onder echt lage temperaturen.
Hoe de techniek werkt snap ik wel, maar als je in jou situatie van het gas af gaat. Waarom komt die warme lucht in de winter dan vandaan?

Google schotelde mij vanochtend het volgende voor: https://eenvandaag.avrotr...er-zijn-uitvinding-horen/

Van alle kanten een ontzettend raar verhaal. Tien jaar geleden hoorde ik ook al over een vergelijkbaar systeem bij een kennis in Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
@Deveon
Het is niet nieuw en wel degelijk subsidiewaardig :)
Zoektermen zijn grabencollector en horizontale bron.
Het schaalt alleen niet naar woonwijken.
Regeneratie is gebruikelijk bij een w/w warmtepomp.
Is dit het juiste topic hiervoor?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lqvd
@Pixal dan kan je nog steeds indirect stoken met de hewalex of duco moet je alleen wel een elektrisch warmte element plaatsen voor legionella bescherming. Dat kan de hewalex in ieder geval aansturen maar wel vermogen controleren of anders relay plaatsen, en het moet natuurlijk in je tank passen. Formaat van tank, douchekop, wtw, etc bepalen dan hoe lang je warm kan douchen :)

Je kan de regelklep aansluiten op een servomotor en dan deze bij bepaald temperatuur automatische laten omzetten, heb ik zelf niet verder uitgezocht dus weet niet of de warmtepomp voor je kan schakelen of dat je met een temperatuursensor en/of domotica aan de slag moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo89
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:44
llevering schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:54:
[...]

Met Connexoon zeker niet (al geprobeerd ;)), met de Tahoma waarschijnlijk wel (maar niet geprobeerd).
Oke! Kan iemand bevestigen dat het met de Tahoma wƩl kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:42
Rol-Co schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:56:
[...]

Met boilers is altijd een paniek gedachte "als ie maar niet leeg/koud gaat" terwijl dat juist beter is, volledig gebruik van een boiler is efficienter dan een "huge boiler" waar je maar een stukje van gebruikt, je grootste deel is dan stilstand verlies. Komt bij dat een boiler niet zomaar ineens koud geeft, dat gaat langzaam en geeft je genoeg waarschuwing dat het tijd is om af te drogen. :)
Zaak is om dat zo af te stemmen dat het klopt met je verbruik, met de combinatie volume en temperatuur kan je dat kloppend maken. Ding op zijn heetst en niet gebruiken is alleen maar meer kosten.
Is ook precies mijn dilemma. Ik denk dat het best wel mogelijk is een (WP-)boiler te dimensioneren op 'regulier gebruik', maar je wilt ook het comfort in het geval je eens een keer 'niet-regulier' gebruik hebt (gasten, een extra lange douche beurt etc.). Ook in die gevallen wil je van warm water op aan kunnen.

Ik ben in de nieuwbouw nu van plan om een voorziening te maken zodat als dat nodig mocht blijken ik eenvoudig een doorstroomverwarmer kan (laten) installeren (minimaal 11 kW voor ca. 6L/min). Volgens mij is een klein beetje extra ruimte en een dikke 3-fasen kabel tussen meterkast en die ruimte voldoende om voorbereid te zijn op installatie van een 'doorstromer' als de dimensionering van je boiler in sommige gevallen net tekort schiet.

Dat is dan wel SWW met COP=1, maar het idee is dat het overgrote deel van je warm water netjes met de WP wordt gemaakt, in uitzonderlijke gevallen gebruik je de doorstromer (eventueel kan de doorstromer ook het comfort verhogen als je boiler wat verder van de badkamer staat: je hebt dan snel warm water (als je doorstromer dicht bij de badkamer is gemonteerd), maar de ongunstige COP is dan maar van korte duur.

Een concreet voorbeeld is deze van Wijas, voor ca € 350,- tot 10 a 14 L/min (veel comfort voor weinig :))

Ben benieuwd naar de meningen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Batilan op 17-04-2021 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lqvd
Batilan schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 14:16:
[...]

Is ook precies mijn dilemma. Ik denk dat het best wel mogelijk is een (WP-)boiler te dimensioneren op 'regulier gebruik', maar je wilt ook het comfort in het geval je eens een keer 'niet-regulier' gebruik hebt (gasten, een extra lange douche beurt etc.). Ook in die gevallen wil je van warm water op aan kunnen.

Ik ben in de nieuwbouw nu van plan om een voorziening te maken zodat als dat nodig mocht blijken ik eenvoudig een doorstroomverwarmer kan (laten) installeren (minimaal 11 kW voor ca. 6L/min). Volgens mij is een klein beetje extra ruimte en een dikke 3-fasen kabel tussen meterkast en die ruimte voldoende om voorbereid te zijn op installatie van een 'doorstromer' als de dimensionering van je boiler in sommige gevallen net tekort schiet.

Dat is dan wel SWW met COP=1, maar het idee is dat het overgrote deel van je warm water netjes met de WP wordt gemaakt, in uitzonderlijke gevallen gebruik je de doorstromer (eventueel kan de doorstromer ook het comfort verhogen als je boiler wat verder van de badkamer staat: je hebt dan snel warm water (als je doorstromer dicht bij de badkamer is gemonteerd), maar de ongunstige COP is dan maar van korte duur.

Een concreet voorbeeld is deze van Wijas, voor ca € 350,- tot 10 a 14 L/min (veel comfort voor weinig :))

Houd wel ook rekening met je maximale aansluitwaarde en andere apparaten die veel in gebruik zijn. Mogelijk je doorstromer voorrang geven op je warmtepomp zodat ze niet gelijktijdig aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
lqvd schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 14:39:
[...]

Houd wel ook rekening met je maximale aansluitwaarde en andere apparaten die veel in gebruik zijn. Mogelijk je doorstromer voorrang geven op je warmtepomp zodat ze niet gelijktijdig aanstaan.
Dat is inderdaad wel een "dingetje", hoe regel je dat typisch? Domotica/KNX?, of bepaalde apparaten die stoppen / niet aangaan als de spanning onder een bepaald niveau komt. Dat laatste lijkt me lastig omdat ik na een weekje meten van de spanning op de slimme meter zie dat er dagelijks wel een verschil tot 12V is (van 230 tot 242) zonder dat interne gebruikers daarvan de oorzaak zijn, overdag lijkt dit meest gerelateerd aan de opbrengst van zonnepanelen omdat er een duidelijke correlatie is met de lichtsterkte die ik ook meet (heb zelf nog geen zonnepanelen).

Dan maar even afspreken: niet douchen als de boiler (bijna) leeg is ĆØn er gekookt of gestookt moet worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
timovd schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:04:
De meeste ventilatiebuizen zijn 125mm. Kan zo'n Hewalex daar op aangesloten worden, aangezien die 160mm nodig heeft? Er zijn verloopjes, maar is er dan genoeg flow?
Als je zoekt bij de wtw spullen is nagenoeg alles 150mm of 160mm, als je het kwijt kan zou ik dat nemen en ik zou geisoleerde buizen nemen voor de connectie met buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Batilan schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:21:
[...]

Dat is inderdaad wel een "dingetje", hoe regel je dat typisch?
Dat regel je a.d.h.v. de stroom niet a.d.h.v. de spanning. Je WP moet dit ondersteunen anders moet je de spanning hard onderbreken om hem te stoppen wat niet wenselijk is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
timovd schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:04:
Je kan beginnen met een t-stuk of broekstuk 160 en dan op 1 ervan een verloop naar 125mm.
Op mijn wpb toevoer heb ik zelfs direct een verloop naar 125 gezet met daar achter een t-stuk.
De afvoer heeft 160mm met isolatie en pas bij de dak doorvoer een verloop naar 150mm.
Een Hewalex gaat niet veel harder dan een Atlantic wpb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:31
Jim423 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:45:
[...]Dat regel je a.d.h.v. de stroom niet a.d.h.v. de spanning. Je WP moet dit ondersteunen anders moet je de spanning hard onderbreken om hem te stoppen wat niet wenselijk is.
Dan schakel je toch een vrijgave oid ipv de voeding.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Jim423 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:45:
[...]

Dat regel je a.d.h.v. de stroom niet a.d.h.v. de spanning. Je WP moet dit ondersteunen anders moet je de spanning hard onderbreken om hem te stoppen wat niet wenselijk is.
Inderdaad. Ken je concrete voorbeelden van zo'n regeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lqvd
Batilan schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 19:31:
[...]

Werkt het fijnst als je WP het zelf kan maar anders heb je ook bijvoorbeeld deze: https://www.econo.nl/3-fase-voorrangsschakelaar en nog een dozijn anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Batilan schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 19:31:
[...]

Ik gebruik de AR12DX van Eltako met Hager ESC relais.
Maar ik heb geen WP hierop aangesloten maar andere zaken. De enige WP die dit echt native ondersteund is Alpha Innotec geloof ik. De WP moet via zo'n vrijgave oid wel echt snel reageren door direct de compressor uit te gooien. De voeding hard onderbreken zou ik niet aan beginnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 17-04-2021 19:49 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lqvd
Volgens mij had Daikin het ook bij diverse modellen ingebouwd, maar helaas niet altijd duidelijk terug te vinden en veel verschillende benamingen. Dynamisch doet het vaak goed ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Batilan schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 14:16:
[...]

Ja dat is ook een oplossing, ik heb 2 boilers daarvoor, 1 met klein element ( wat bijv ook een warmtepomp boiler zou kunnen zijn) en 1 met een groot element als 2, dus die is in no time weer warm, is geen grote boiler maar kan zo'n 75 liter douchewater geven op 38 graden voor noodgevallen.
Ga je die dan om de boiler aansluiten? Of als 2e ? In laatste geval trek je de boiler nog iets kouder maar toert de wijas sneller terug in vermogen.
Nadeel is dat de doorstroomverwarmer niet op de zon werkt 9 van de 10x en salderen een dingetje gaat worden, daar is de boiler weer ideaal.

Valt tegen, trekt ook veel over 3 fase, dus uitkijken voor hoofdzekeringen, is ook niet snel warm zoals je zegt, de boiler is in alle gevallen sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 21:01
Waarom zou je niet een voorverwarmer (warmte wisselaar) plaatsen op een warmtepomp en het sww voorverwarmen? Warmtepomp zou niet snel onder 35 graden komen. Je rekt dan het afkoelen en hebt eigenlijk wat meer capaciteit, met behoud van een nette COP.

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een warmtewisselaar werkt beter met een groot temperatuurverschil, een wpb spiraal zit onderin.
Ander feit is dat je water moet laten circuleren aan de wpb kant, dat kost je een extra pomp.
Als die pomp draait en die van de wp ook dan werkt het tevens andersom, je koelt de wpb af als hij warmer is.
Je zal aardig wat moeten meten en regelen om dit te laten werken zonder onbedoelde effecten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

beestemans schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:16:
Waarom zou je niet een voorverwarmer (warmte wisselaar) plaatsen op een warmtepomp en het sww voorverwarmen? Warmtepomp zou niet snel onder 35 graden komen. Je rekt dan het afkoelen en hebt eigenlijk wat meer capaciteit, met behoud van een nette COP.
Als je dan toch in de weer wil met een warmtewisselaar, waarom dan niet het uitgaande water naar het riool toe gebruiken om het sww water voor te warmen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Wuursj schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:57:
[...]

Als je dan toch in de weer wil met een warmtewisselaar, waarom dan niet het uitgaande water naar het riool toe gebruiken om het sww water voor te warmen? ;)
Klopt! Heb die toevallig al zitten op de douche, werkt perfect. Het bad wordt er niet met voorverwarmd.
Zelf zit ik met het idee om inkomend water in de warmtepompboiler voor te verwarmen door middel van een warmtewisselaar die ik dan op de toevoer van mijn ventilatieluchtwarmtepompboiler zet die een driewegklep heeft om een boiler aan te sturen.
Het idee komt grotendeels omdat de meeste water/water warmtepompboilers niet een spiraal erin hebben zitten. Ik kijk trouwens voor een water/water warmtepompboiler en niet een lucht/waterpompboiler, omdat ik in de zomer wel wat "gratis" koelcapaciteit wil. Echt koelen door middel van een warmtepomp vindt ik overdreven in verband met de extra kosten die dat met zich meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Speedy-Andre schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:40:
Een warmtewisselaar werkt beter met een groot temperatuurverschil, een wpb spiraal zit onderin.
Ander feit is dat je water moet laten circuleren aan de wpb kant, dat kost je een extra pomp.
Als die pomp draait en die van de wp ook dan werkt het tevens andersom, je koelt de wpb af als hij warmer is.
Je zal aardig wat moeten meten en regelen om dit te laten werken zonder onbedoelde effecten :)
Volgens mij is een extra pomp niet nodig.
Warmtewisselaar aansluiten op koud drinkwater naar warmtepompboiler. Koud in, warm uit.
Warmtewisselaar aansluiten op warm CV water. Warm in (> 35 °C), koud uit (richting retour CV).
Ventilatie warmtepomp aansturen op temperatuur CV in van de warmtewisselaar. Terugslagklep monteren op retour flow CV (ten behoeve van falen driewegklep verntilatiewarmtepomp).
Temperatuur verschil is geen voorwaarde om een warmtewisselaar goed te laten werken, oppervlakte en flow zijn de drijvende kracht achter de werking van een warmtewisselaar.

[ Voor 9% gewijzigd door beestemans op 19-04-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het 'probleem' met de warmtewisselaar is volgens mij dat hij alleen wat doet zodra je water tapt uit de wpb, immers dan is er aan die kant pas flow.
Je kan water laten recirculeren, dan komt er een pompje tussen warm en koud van de wpb.
Echter heb je dan reeds opgewarmd water van bovenin dat je naar onder brengt zodat er in totaal meer warm water in komt (sommigen doen dat om de kans op legionella te verminderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Klopt en mijn doel is enkel wat overcapaciteit te benutten, zonder in te leveren op volume.
Voor Legionella is de beste oplossing water te laten stromen (verbruiken) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Rol-Co schreef op zondag 18 april 2021 @ 02:05:
[...]

Ja dat is ook een oplossing, ik heb 2 boilers daarvoor, 1 met klein element ( wat bijv ook een warmtepomp boiler zou kunnen zijn) en 1 met een groot element als 2, dus die is in no time weer warm, is geen grote boiler maar kan zo'n 75 liter douchewater geven op 38 graden voor noodgevallen.
Thx!, dat is ook een mogelijkheid, maar effectief heb je dan eigenlijk gewoon een grotere boiler waarvan een klein deel inderdaad snel weer warm is, maar op het moment dat je 'nog even je haren wilt spoelen' wordt het wel al vervelend. Ook houd je voor de "normale situaties" continu extra water warm (met verlies).

Het idee is dus echt dat ik een (relatief 'goedkope') voorziening wil plannen (dus nog niet eens realiseren) die in het meest zeldzame geval het toch wel eens voorkomt dat je net te weinig SWW op voorraad hebt je uitkomst kan bieden (de capaciteit van de boilder zou in 97-99% van de gevallen gewoon voldoende moeten zijn). Een doorstromer kan (bij mijn weten) altijd snel en continue SWW blijven leveren? (zij het met beperkte capaciteit L/min).
[...]

Ga je die dan om de boiler aansluiten? Of als 2e ? In laatste geval trek je de boiler nog iets kouder maar toert de wijas sneller terug in vermogen.
Nadeel is dat de doorstroomverwarmer niet op de zon werkt 9 van de 10x en salderen een dingetje gaat worden, daar is de boiler weer ideaal.
Het idee is dat ik hem "achter" de boiler zet: normaal zal hij niet aan slaan omdat de boiler voldoende warm water levert, alleen als je je een keer te buiten gaat aan een paar lange douche beurten in het huishouden kan hij je continue warm water blijven leveren als de boiler leeg raakt (hij heeft dan ook niet direct vol vermogen nodig omdat de doorstromer alleen de in eerste instantie kleinere delta T hoeft te doen). Wellicht zet ik hem normaal zelfs wel uit.

Een andere mogelijke toepassing zou zijn dat indien de boiler wat verder van de badkamer zou komen: in dat geval kan de doorstromer ook de 1e paar liters alvast warm water geven. (ik probeer de boiler natuurlijk zo dicht mogelijk in de buurt te krijgen, maar als dat lastig is is het een extra comfort wat een doorstromer kan bieden)
[...]

Valt tegen, trekt ook veel over 3 fase, dus uitkijken voor hoofdzekeringen, is ook niet snel warm zoals je zegt, de boiler is in alle gevallen sneller.
M.b.t. vermogen realiseer ik me dat, ik denk dat ik het vermogen probeer te beperken zodat ie in de meeste situaties zo'n 5L/min a 38 graden kan leveren. En inderdaad wordt het dan oppassen: niet (heel lang) douchen tijdens het koken :)

Hoe bedoel je dat een doorstromer niet snel warm is? Ik meen dat zo'n apparaat bedoelt is om "instant" warm water te leveren? (zeker als hij dichter bij je badkamer kan hangen dan de boiler moet hij toch sneller warm water kunnen leveren?)

Maar essentie is dus dat het een noodvoorziening is, het is al wel weer zo'n 40 jaar geleden dat ik voor het laatst douchte op basis van een boiler, maar ik kan me de frustratie van het koud worden van het water nog herinneren als de dag van gisteren (een beetje zoals dat douchemuntje op de camping "op" is als je net je kop vol schuim hebt :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Batilan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:33:
[...]

Thx!, dat is ook een mogelijkheid, maar effectief heb je dan eigenlijk gewoon een grotere boiler waarvan een klein deel inderdaad snel weer warm is, maar op het moment dat je 'nog even je haren wilt spoelen' wordt het wel al vervelend. Ook houd je voor de "normale situaties" continu extra water warm (met verlies).
Ik heb het nog niet meegemaakt, en heb ze niet eens op zijn warmst staan, we hebben dus ruim genoeg aan deze 2, de boiler met groot element gebruiken we wel maar is gewoon snel weer warm. (20 min)
Het idee is dus echt dat ik een (relatief 'goedkope') voorziening wil plannen (dus nog niet eens realiseren) die in het meest zeldzame geval het toch wel eens voorkomt dat je net te weinig SWW op voorraad hebt je uitkomst kan bieden (de capaciteit van de boilder zou in 97-99% van de gevallen gewoon voldoende moeten zijn). Een doorstromer kan (bij mijn weten) altijd snel en continue SWW blijven leveren? (zij het met beperkte capaciteit L/min).
Goedkoop wilde ik ook, dit was goedkoop, stroom komt dan weer van eigen dak.
Het idee is dat ik hem "achter" de boiler zet: normaal zal hij niet aan slaan omdat de boiler voldoende warm water levert, alleen als je je een keer te buiten gaat aan een paar lange douche beurten in het huishouden kan hij je continue warm water blijven leveren als de boiler leeg raakt (hij heeft dan ook niet direct vol vermogen nodig omdat de doorstromer alleen de in eerste instantie kleinere delta T hoeft te doen). Wellicht zet ik hem normaal zelfs wel uit.
Ja dat kan ook, ik vond het niets omdat die kWh vaak in de avond zijn.
Een andere mogelijke toepassing zou zijn dat indien de boiler wat verder van de badkamer zou komen: in dat geval kan de doorstromer ook de 1e paar liters alvast warm water geven. (ik probeer de boiler natuurlijk zo dicht mogelijk in de buurt te krijgen, maar als dat lastig is is het een extra comfort wat een doorstromer kan bieden)

[...]

M.b.t. vermogen realiseer ik me dat, ik denk dat ik het vermogen probeer te beperken zodat ie in de meeste situaties zo'n 5L/min a 38 graden kan leveren. En inderdaad wordt het dan oppassen: niet (heel lang) douchen tijdens het koken :)

Hoe bedoel je dat een doorstromer niet snel warm is? Ik meen dat zo'n apparaat bedoelt is om "instant" warm water te leveren? (zeker als hij dichter bij je badkamer kan hangen dan de boiler moet hij toch sneller warm water kunnen leveren?)
Instant ja maar je zal zien, duurt ff. Ik denk niet dat je huis zo groot is dat de boiler zo ver weg hangt.
Maar essentie is dus dat het een noodvoorziening is, het is al wel weer zo'n 40 jaar geleden dat ik voor het laatst douchte op basis van een boiler, maar ik kan me de frustratie van het koud worden van het water nog herinneren als de dag van gisteren (een beetje zoals dat douchemuntje op de camping "op" is als je net je kop vol schuim hebt :|
Ja, zit een beetje tussen je oren natuurlijk :) maar ik begrijp je angst. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Weet iemand waarom bijv. een REMEHA AZORRA 300 E niet in aanmerking komt voor ISDE?

Ander alternatief is van Vaillant

https://lbge.be/product/v...mtepompboiler-0010026819/

Iemand bekend met deze shop/pomp

[ Voor 50% gewijzigd door BasvanS op 22-04-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Remeha heeft het nog niet doorgegeven of Rvo loopt achter met verwerken.
Geinig dat er een split model is maar treurig dat er overal R134a in zit :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Speedy-Andre schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:02:
Remeha heeft het nog niet doorgegeven of Rvo loopt achter met verwerken.
Geinig dat er een split model is maar treurig dat er overal R134a in zit :/
Hmm, slecht! Dan maar een Ariston of Vaillant.. Mijn installateur wil geen Atlantic installeren en garantie geven..

Heb bij beide fabrikanten de vraag uitgezet of de invoer van lucht op de WP boiler met een T-stuk op de uitgaande luchtstroom van de MV geplaatst mag worden.

De MV 'levert' ongeveer 200M3 per uur waarde WP bij werking 350m3 per uur gebruikt. De overige 150 komt dan 'gewoon' van buiten toch? Of vergeet ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Nee dat klopt wel. Zorg wel dat je doorvoer(aanvoer) naar buiten geheel 150-160mm is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
Jim423 schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:47:
Nee dat klopt wel. Zorg wel dat je doorvoer(aanvoer) naar buiten geheel 150-160mm is.
Zou geen probleem op moeten leveren dat dit kanaal dan zowel uitvoer als invoer is afhankelijk van de status van de WP boiler?

Het word een invoer kanaal met een debiet van 150m3/h als de WP boiler aan is.
Het word een uitvoer kanaal met een debiet van 200m3/h als de WP boiler uit is.

Mocht ik nog een andere reactie van de fabrikant krijgen laat ik het wel even weten.

[ Voor 8% gewijzigd door BasvanS op 26-04-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Het wordt een uitvoerkanaal + uitvoerkanaal van de WPB zelf. Dus de MV verspreid zich over 2 uitvoeren als de WPB uit is.
De fabrikanten ondersteunen dit niet officieel vanwege lucht met een hoge RV en mogelijk extra vet/vuil wat in de WPB kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Weer wat verbruik genoteerd, 27,07kWh en 521 liter getapt.
Ik heb wat leidingen van de cv ingekort, ze liepen tot waar de cvketel hing (onnodig hoog).
Hierdoor hebben de flexen op de wpb meer ruimte om door te hangen en verlies ik minder warmte.
Verder nog wat prutswerk verbeterd rond de pomp zodat er minder verloopstukken nodig zijn.
Toen het cv circuit leeg was kon ik een paar gewone kranen vervangen voor thermostaat versies.
Elektrisch mocht het wat netter, de wpb zat in een wcd zonder aarde en nu in eentje met :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Verbruik april:

Stroom 57,83 kWh
Warm Water 3,132 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
@Speedy-Andre

Mijn keuze is gevallen op de Vaillant arostor vwl bm270/5 maar de installateur van de aannemer weigert hem te installeren. Ze regelen wel netjes een in/uitlaat in de zijgevel van mijn opbouw en Warm/koud water leiding en een afvoer, maar willen niet over gaan tot installatie.

Nu heb ik NOG een installateur rondlopen van de badkamer, die wil wel helpen, uurtje factuurtje natuurlijk maar dat is geen probleem. Meestal werk hij VANAF de ketel/boiler maar hij wil het best doen.

Zou iedereen badkamerinstallateur met 25 jaar ervaring een WP boiler in bedrijf kunnen stellen?

* 230 volt aansluiting (Plus/Min/Aarde)
* Warmwater aansluiting
* Koud water aansluiting
* Luchtafvoer aansluiting
* Luchttoevoer aansluiting
* Circulatie aansluiting lijkt me niet noodzakelijk
* Beveiliging voor wegvallen waterdruk

Veel spannender is het niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het spannendste is de lucht kant, verder is het identiek aan een gewone boiler en wellicht weet hij dat er tapkraantjes tussen moeten (bij koud) zodat hij eventueel geleegd kan worden en een veiligheidsgroep.
De handleiding is daar meestal duidelijk genoeg over en het kan zelfs aan garantie gekoppeld zijn.
Zelf zou ik alles wat met Italiƫ te maken heeft vermijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:27
BasvanS schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:12:
Veel spannender is het niet toch?
Ik heb 0 (officiële) ervaring als installateur en heb ook mijn eigen boiler geïnstalleerd :p

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Speedy-Andre schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:26:
Het spannendste is de lucht kant, verder is het identiek aan een gewone boiler en wellicht weet hij dat er tapkraantjes tussen moeten (bij koud) zodat hij eventueel geleegd kan worden en een veiligheidsgroep.
De handleiding is daar meestal duidelijk genoeg over en het kan zelfs aan garantie gekoppeld zijn.
Ik was een tijdje geleden veel handleidingen aan het vergelijken met elkaar om te kijken wat wel of niet zou passen in mijn situatie. Er wordt vaak geschreven dat je alleen garantie hebt als de boel gemonteerd zou worden door speciaal getraind\geschoolde installateur. En bij een ventilatie WP waar ik naar keek kreeg je zelfs de monteur instellingen code alleen als je een certificaat oid haalde. (niet op internet gecheckt of de code ergens rondzwerft maar het heeft me wel een beetje ontmoedigd dus ze hebben hun zin :D ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Speedy-Andre schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:26:
Veiligheidsgroep, bedoel je electrotechnisch? En wat is er spannend aan de luchtkant, of wil je daarmee zeggen dat het niks voorsteld :D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
BasvanS schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:25:
[...]

Veiligheidsgroep, bedoel je electrotechnisch? En wat is er spannend aan de luchtkant, of wil je daarmee zeggen dat het niks voorsteld :D?
Inlaatcombinatie is een ander woord, deze zit in de koud water toevoer van de boiler en zorgt dat hij water loost als een bepaalde druk wordt bereikt (6-8 bar afhankelijk van de eis die de wpb fabrikant stelt).

De lucht kant kan heel simpel zijn zoals alles naar buiten, maar ook aanzuigen van binnen (al of niet via de MV (ventilatiebox) of zowel van binnen als van buiten.
De wpb werkt efficiƫnter als hij warme lucht aanzuigt en stopt bij lucht van 4 graden of net iets anders.
Het hangt van de situatie af hoe je het uitvoert, het is wel handig om vooraf aan te geven wat je wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Speedy-Andre schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:20:
[...]

Inlaatcombinatie is een ander woord, deze zit in de koud water toevoer van de boiler en zorgt dat hij water loost als een bepaalde druk wordt bereikt (6-8 bar afhankelijk van de eis die de wpb fabrikant stelt).

De lucht kant kan heel simpel zijn zoals alles naar buiten, maar ook aanzuigen van binnen (al of niet via de MV (ventilatiebox) of zowel van binnen als van buiten.
De wpb werkt efficiƫnter als hij warme lucht aanzuigt en stopt bij lucht van 4 graden of net iets anders.
Het hangt van de situatie af hoe je het uitvoert, het is wel handig om vooraf aan te geven wat je wil :)
Wil gewoon een T-Stuk op de MV uitvoer zetten en daar de inlet van de WP opzetten. Moet ik alleen wel even een extra uitvoer voor de WP regelen.

Inlaatcombinatie

Die bedoelen we toch? Zit geen mogelijkheid tot beluchter (voor onderdruk). Zit dit dan al ingebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@BasvanS Er staat er ook eentje bij van 6 bar.
Die lijkt me net wat beter (voor je kranen)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
BasvanS schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:34:
[...]

Wil gewoon een T-Stuk op de MV uitvoer zetten en daar de inlet van de WP opzetten. Moet ik alleen wel even een extra uitvoer voor de WP regelen.

Inlaatcombinatie

Die bedoelen we toch? Zit geen mogelijkheid tot beluchter (voor onderdruk). Zit dit dan al ingebouwd?
Zo'n ding ja, hoeveel bar hij hoort te zijn hangt van de wpboiler af en dat staat in de handleiding.
Een beluchter zal er los bij komen, dat is geen verplicht iets maar wel fijn om te hebben.
MV is meestal 125mm en een wpb aansluiting kan groter zijn, er zijn verloopstukken voor te krijgen.
https://www.ventilatielan...25-mm-voor-spirobuis.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Speedy-Andre schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:50:
[...]

Zo'n ding ja, hoeveel bar hij hoort te zijn hangt van de wpboiler af en dat staat in de handleiding.
Een beluchter zal er los bij komen, dat is geen verplicht iets maar wel fijn om te hebben.
MV is meestal 125mm en een wpb aansluiting kan groter zijn, er zijn verloopstukken voor te krijgen.
https://www.ventilatielan...25-mm-voor-spirobuis.html
moet wel goed geisoleerd kunnen worden, T stuk is dan makkelijker denk ik. Of geeft het loodrecht op de 160mm leiding blazen met de MV problemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJpkOGn1PH7F96C0jz-vjKwo9Ps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PeHiT6VoLgeNh1wF5pv4fkLj.png?f=fotoalbum_large

Zitten toch wel aardig wat extra kraantjes in lijkt het.

*Dat circulatiestuk geloof ik wel. Daar gaat gewoon een stop op.
*De mengkraan op de oultet kan komen te vervallen, ik wil gewoon 55-65 graden door de leiding hebben (heet bijvullen bad wel zo makkelijk)
*Aftapkraantje lijkt me logisch
*Expansievat, krijg ik dan na mijn CV vat nog een 2e?
*inlaatcombinatie/veiligheidsgroep lijkt me logisch
*Drukregelaar, hier heb ik nog nooit iemand over gehoord. Kan dat handig zijn om de druk te finetunen voor de badkamer kranen?
*Terugslagklep lijkt me logisch
*Afsluit kraan lijkt me logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ventilatieland heeft een serie hulpstukken en buizen met isolatie, loodrecht kan wat weerstand geven maar er zijn 45 graden verloopstukken en bochten.
Eigenlijk is isolatie alleen voor de lucht afvoer nodig omdat daar condens ontstaat door de koude lucht.
In de aanvoer kan het geluid wat beter dempen.
Een expansievat is overbodig als er een inlaatcombinatie is, die bevat een keerklep en overstort.
Met een drukregelaar zou je kranen kunnen beschermen die weinig druk kunnen hebben.
Een aftapkraantje komt op het laagste punt en dat hoef niet direct bij de wpb te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:47:
@BasvanS Er staat er ook eentje bij van 6 bar.
Die lijkt me net wat beter (voor je kranen)
15mm lijkt overigens ook wat klein, koppelingen op de WP zijn 3/4 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Speedy-Andre schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:21:
Ventilatieland heeft een serie hulpstukken en buizen met isolatie, loodrecht kan wat weerstand geven maar er zijn 45 graden verloopstukken en bochten.
Eigenlijk is isolatie alleen voor de lucht afvoer nodig omdat daar condens ontstaat door de koude lucht.
In de aanvoer kan het geluid wat beter dempen.
Een expansievat is overbodig als er een inlaatcombinatie is, die bevat een keerklep en overstort.
Met een drukregelaar zou je kranen kunnen beschermen die weinig druk kunnen hebben.
Een aftapkraantje komt op het laagste punt en dat hoef niet direct bij de wpb te zijn.
Er zit er 1 in de meterkast direct na de watermeter. Maar als ik daar 270 liter uit moet halen ben ik wel even bezig ;) Daar zit eigenlijk ook al een afsluit kraan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het is maar hoe je de kraan gebruikt, de boiler afsluiten zodat je elders wat kan doen lijkt me het handigst, er zijn afsluiters met aftap.
Of 15mm (te) weinig is hangt van de rest van je leidingen af maar hij past er niet direct op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Speedy-Andre schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:46:
Het is maar hoe je de kraan gebruikt, de boiler afsluiten zodat je elders wat kan doen lijkt me het handigst, er zijn afsluiters met aftap.
Of 15mm (te) weinig is hangt van de rest van je leidingen af maar hij past er niet direct op.
Zorgt de keerklep er niet voor dat het water uit de boiler nooit weg kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
BasvanS schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:17:
[...]

Zorgt de keerklep er niet voor dat het water uit de boiler nooit weg kan?
Het kan niet terug de waterleiding in, draai je de toevoer in de meterkast dicht dan loopt hij idd niet leeg.
Wat telt is dat de inlaatcombinatie altijd water kan lozen, er mag geen kraantje zitten die dat blokkeert.
Wat je verderop doet kan je zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Speedy-Andre schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:29:
[...]

Het kan niet terug de waterleiding in, draai je de toevoer in de meterkast dicht dan loopt hij idd niet leeg.
Wat telt is dat de inlaatcombinatie altijd water kan lozen, er mag geen kraantje zitten die dat blokkeert.
Wat je verderop doet kan je zelf bepalen.
Volgens mij kun je nooit te veel afsluiters hebben, zon VSH kogelkraan kost niks en je zult altijd zien dat je er 1 wil hebben op een plek waar hij net even niet zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
@BasvanS in het geval van een inlaatcombinatie geldt dat niet.
Het is een veiligheidsvoorziening die niet afgesloten mag worden.
Doe je dat wel, dan zal de boiler scheuren bij opwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Proton_ schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:47:
@BasvanS in het geval van een inlaatcombinatie geldt dat niet.
Het is een veiligheidsvoorziening die niet afgesloten mag worden.
Doe je dat wel, dan zal de boiler scheuren bij opwarming.
Dat snap ik, de inlaatcombinatie komt het dichts bij de boiler, daarna de afsluiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
BasvanS schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:56:
[...]

Dat snap ik, de inlaatcombinatie komt het dichts bij de boiler, daarna de afsluiter.
Zo zou ik het maken afsluiter> inlaatcombie> Tstuk > met een aftapper> boiler> Tstuik met beluchter> afsluiter> huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
wizzopa schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:09:
[...]

Zo zou ik het maken afsluiter> inlaatcombie> Tstuk > met een aftapper> boiler> Tstuik met beluchter> afsluiter> huis.
Mijn WP Boiler is het eindpunt denk ik, staat op zolder. Koudwater voor de badkamer tap ik halverwege af en de buitenkranen en benedenverdieping worden al vanaf de meterkast bedient.

Dan lijkt het dus slim om vanaf de badkamer naar de boiler de volgende onderdelen op te nemen:

Afsluiter> Tstuk aftapper> Tstuk beluchter> inlaatcombie> WP Boiler?

Dan ben ik er toch?

Voor de Luchtzijde koop ik een T stuk van 160 mm met isolatie (200mm) via een verloop 120 --> 160 gooi ik daar de MV op, de andere aansluitingen gaan naar buiten (gecombineerd in/uit afhankelijk van werking WP boiler) en naar de invoer van de WP boiler. Een 2e Buis van 160mm met isolatie gaat ook naar buiten en is altijd de uitvoer.

Even een aparte Electra groep laten maken voor de WP boiler + ELGA (samen niet meer dan 3000 watt)
Kunnen de 2 arico's samen op een 2e groep :D (max 2000 watt)

Mis ik nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@BasvanS maak toch niets uit waar de boiler staat er gaat koud heen en warm terug, vandaar inde koud water afsluiter> inlaatcombie> Tstuk > met een aftapper> boiler> Tstuik met beluchter> afsluiter> Warm water huis in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
wizzopa schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:23:
@BasvanS maak toch niets uit waar de boiler staat er gaat koud heen en warm terug, vandaar inde koud water afsluiter> inlaatcombie> Tstuk > met een aftapper> boiler> Tstuik met beluchter> afsluiter> Warm water huis in.
Haha, ik dacht dat we het alleen over koud hadden ;) Maar jij gaat door de boiler heen naar warm. Vond het al een rare suggestie;)

Maar nu snap ik je, beluchter en extra afsluiten voor het warmwater naar de badkamer gaat.

Weet jij zo snel welke beluchter ik kan gebruiken, op de site van warmteservice vind ik zo niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@BasvanS ik gebruik hier voor de boilers geen beluchter. Vaak is het net als met ontluchters dat ze niet werken als ze dat wel moeten doen en anders om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Zelfde ervaring hier met ontluchters (beluchter is iets totaal anders in mijn procestechnisch boekje ;)). Op het hoogste punt een kraan aanbrengen werkt het beste.
Voor je SWW zou ik geen ontluchter aanbrengen, dat gebeurt automatisch via afname. Alleen het boilervat, mits de uitvoer van SWW niet op het hoogste punt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
beestemans schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:36:
Zelfde ervaring hier met ontluchters (beluchter is iets totaal anders in mijn procestechnisch boekje ;)). Op het hoogste punt een kraan aanbrengen werkt het beste.
Voor je SWW zou ik geen ontluchter aanbrengen, dat gebeurt automatisch via afname. Alleen het boilervat, mits de uitvoer van SWW niet op het hoogste punt zit.
De boiler komt op de 2e etage te staan, hoogste warm water kraan zit op de eerste etage. Toch maar een ontluchter plaatsen dan?

Is er trouwens nog een reden dat iedereen voor de Atlantic Explorer V4 kies ipv bijv voor de Vaillant Arostor vwl 270B /5.

Laatste lijkt me de betere specs te hebben of lees ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
De Atlantic is wel even een pak goedkoper uit Belgiƫ volgens mij.
Ik heb geen ontluchter en geen last van lucht in de leidingen. WPB is het hoogste punt by far.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Het is geen circulatiesysteem zoals je CV, je ontlucht continu zodra je water afneemt. In het ergste geval blijft er een luchtbel bovenin de warmtepompboiler zitten, zou ik mijzelf niet al teveel zorgen over maken. Hoogstwaarschijnlijk komt die er gewoon uit tijdens afname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jim423 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:43:

Ik heb geen ontluchter en geen last van lucht in de leidingen. WPB is het hoogste punt by far.
Een ontluchter is iets anders dan een beluchter.

Het effect van het ontbreken van beluchter in combinatie met zaken buiten je controle kan je hier bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
heb voor EUR 1850 maar de Vaillant besteld bij Esanico, de 270 liter versie. Toch weer bijna EUR 100 goedkoper dan Explorer. En een RVS vat.

Ook is hij stiller door het fors lagere debiet. Daarnaast ook nog 2 uur sneller warm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Laat graag weten hier hoe hij bevalt. Tzt moeten er ook wat opvolgers komen voor de Atlantics denk ik zo.
Waarom is hij 2 uur sneller warm bij een lager debiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik vind het gewicht wel apart van de 270l :)
Netto 63kg
Bruto 79kg

Stukken lichter dan een Atlantic en toch even groot :?
Staal of rvs scheelt wel wat, maar dit is erg veel.
Hij zou lucht tot -7 kunnen gebruiken, dat zal met de R290 te maken hebben.
Wel minder warm te stoken (60 graden) met de warmtepomp en de boost lijkt niet zonder element te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
BasvanS schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:08:
heb voor EUR 1850 maar de Vaillant besteld bij Esanico, de 270 liter versie. Toch weer bijna EUR 100 goedkoper dan Explorer. En een RVS vat.

Ook is hij stiller door het fors lagere debiet. Daarnaast ook nog 2 uur sneller warm!
Ik vind hem niet op hun website, of ligt dat aan mij?
Ik vind de sortering ook maar een beetje vreemd op hun site.
OF zit ik op de verkeerde site?
https://www.esanico.be/nl...nergie/warmtepompboilers/

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
alaintje schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:21:
[...]

Ik vind hem niet op hun website, of ligt dat aan mij?
Ik vind de sortering ook maar een beetje vreemd op hun site.
OF zit ik op de verkeerde site?
https://www.esanico.be/nl...nergie/warmtepompboilers/
https://www.esanico.be/nl...h_query=arostor&results=1

zoeken op Arostor
Pagina: 1 ... 95 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.