Rol-Co schreef op zondag 18 april 2021 @ 02:05:
[...]
Ja dat is ook een oplossing, ik heb 2 boilers daarvoor, 1 met klein element ( wat bijv ook een warmtepomp boiler zou kunnen zijn) en 1 met een groot element als 2, dus die is in no time weer warm, is geen grote boiler maar kan zo'n 75 liter douchewater geven op 38 graden voor noodgevallen.
Thx!, dat is ook een mogelijkheid, maar effectief heb je dan eigenlijk gewoon een grotere boiler waarvan een klein deel inderdaad snel weer warm is, maar op het moment dat je 'nog even je haren wilt spoelen' wordt het wel al vervelend. Ook houd je voor de "normale situaties" continu extra water warm (met verlies).
Het idee is dus echt dat ik een (relatief 'goedkope') voorziening wil plannen (dus nog niet eens realiseren) die in het meest zeldzame geval het toch wel eens voorkomt dat je net te weinig SWW op voorraad hebt je uitkomst kan bieden (de capaciteit van de boilder zou in 97-99% van de gevallen gewoon voldoende moeten zijn). Een doorstromer kan (bij mijn weten) altijd snel en continue SWW blijven leveren? (zij het met beperkte capaciteit L/min).
[...]
Ga je die dan om de boiler aansluiten? Of als 2e ? In laatste geval trek je de boiler nog iets kouder maar toert de wijas sneller terug in vermogen.
Nadeel is dat de doorstroomverwarmer niet op de zon werkt 9 van de 10x en salderen een dingetje gaat worden, daar is de boiler weer ideaal.
Het idee is dat ik hem "achter" de boiler zet: normaal zal hij niet aan slaan omdat de boiler voldoende warm water levert, alleen als je je een keer te buiten gaat aan een paar lange douche beurten in het huishouden kan hij je continue warm water blijven leveren als de boiler leeg raakt (hij heeft dan ook niet direct vol vermogen nodig omdat de doorstromer alleen de in eerste instantie kleinere delta T hoeft te doen). Wellicht zet ik hem normaal zelfs wel uit.
Een andere mogelijke toepassing zou zijn dat indien de boiler wat verder van de badkamer zou komen: in dat geval kan de doorstromer ook de 1e paar liters alvast warm water geven. (ik probeer de boiler natuurlijk zo dicht mogelijk in de buurt te krijgen, maar als dat lastig is is het een extra comfort wat een doorstromer kan bieden)
[...]
Valt tegen, trekt ook veel over 3 fase, dus uitkijken voor hoofdzekeringen, is ook niet snel warm zoals je zegt, de boiler is in alle gevallen sneller.
M.b.t. vermogen realiseer ik me dat, ik denk dat ik het vermogen probeer te beperken zodat ie in de meeste situaties zo'n 5L/min a 38 graden kan leveren. En inderdaad wordt het dan oppassen: niet (heel lang) douchen tijdens het koken
Hoe bedoel je dat een doorstromer niet snel warm is? Ik meen dat zo'n apparaat bedoelt is om "instant" warm water te leveren? (zeker als hij dichter bij je badkamer kan hangen dan de boiler moet hij toch sneller warm water kunnen leveren?)
Maar essentie is dus dat het een noodvoorziening is, het is al wel weer zo'n 40 jaar geleden dat ik voor het laatst douchte op basis van een boiler, maar ik kan me de frustratie van het koud worden van het water nog herinneren als de dag van gisteren (een beetje zoals dat douchemuntje op de camping "op" is als je net je kop vol schuim hebt