Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.220 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Zit met dezelfde afweging als Beestemans.

Of zijn vraag in de verkeerde groep zit is arbitrair. Hij noemt namelijk ook de Auer
Zelf heb ik een monoblock warmtepomp van LG voor de verwarming en nog geen oplossing voor het SWW.
Die NIBE water/water kende ik nog niet ,de range is zeker mooi. Heb hem inmiddels al opgezocht.
Nibe lucht/water heb ik niet meer op mijn lijstje staan. De ventilator erin zie ik niet zitten ivm met geluid
De Nibe ww is een stuk duurder dan de Auer denk ik. Zie hem staan voor zo'n 2700E.
De Auer kan ik kopen voor zon 1850 (officieel met nota)

Dat verschil tikt wel door daar het maken van warm water met een warmtepomp boiler er bijna niet uit kan
Hij blijft gas gebruiken schrijft hij en dan kun je het onderstaande overwegen:

Een Intergas combi cv ketel. Met dit idee kwam mijn installateur. (doet heel met wp's en airco's)
Intergas is de enige cv ketel ZONDER 3 weg klep vertelde hij mij.
Waarom: deze ketel heeft als enige 2 separate warmte wisselaars boven elkaar.
dus tap water kan hij volledig gescheiden maken van de cv functie.
software matig kun je dan de cv uitschakelen en dan fungeert hij als een geiser.
Je kunt de CV wel aansluiten dan heb je ook nog een backup middels gas. Bij hem niet van toepassing.

Enkele grote voordelen:
Simpele techniek welke vrijwel storing vrij is. Als je de NIBE ooit kapot hebt ben je overgeleverd aan hen.
Dat cv keteltje kan iedereen repareren.
Tapwater met gas is goedkoop en onbeperkt. Je kunt gebruiken wat je wilt. Je hoeft niet na te denken over de grootte van de boiler.
Totaal geen stilstand verlies. Hij maakt alleen warm water als het nodig is en geen voorraad
In de zomer, globaal ergens eind mei, trek je de stekker uit de warmtepomp eruit en zet hem pas weer aan zodra je verwarming nodig hebt.en dus ook geen energie kosten op je warmte pomp.
Je hoeft niet na te denken of de pomp van de Auer/NIBE het wel aan kan. Gewoon leiding druk.
Verder ook geen energie kosten voor de pomp.

Maar zoals altijd: het is een optie. De ultieme oplossing is er niet en voor iedereen verschillend.
Zelf denk ik aan het cv keteltje. Kost nog geen duizend euro.
Maar het blijft jeuken. Je kunt niet zeggen ben van het gas af.

montebaldo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
montebaldo55 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 00:08:Of zijn vraag in de verkeerde groep zit is arbitrair. Hij noemt namelijk ook de Auer
En?
montebaldo55 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 00:08:Hij blijft gas gebruiken schrijft hij en dan kun je het onderstaande overwegen:
Dat zie ik nergens staan hoor. Alleen dat hij gas nog gebruikt voor sww en dus de ketel als backup heeft aangesloten voor de WP aangezien deze toch moet blijven hangen.
montebaldo55 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 00:08:Maar het blijft jeuken. Je kunt niet zeggen ben van het gas af.
Het is vrij eenvoudig eigenlijk: gebruik je gas alleen nog voor sww of heb je een dik overschot van PV? Zoja: WPB halen (of los vat via WP). Zonee: HR ketel laten hangen voor sww. Je kan inderdaad dan kiezen voor de Intergas (maar ik zou dan gewoon de oude ketel laten hangen) maar je kan ook simpelweg een loop maken met daarin een expansievat en 3bar overdruk + vulpunt. Je hebt toch nog wel veel mensen die koken op gas en dit niet kwijt willen dus dan is de keuze snel gemaakt.
Alleen als de saldering straks compleet weg is kan het e.e.a. nog interessanter worden.
montebaldo55 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 00:08:Je hoeft niet na te denken of de pomp van de Auer/NIBE het wel aan kan. Gewoon leiding druk.
Wat bedoel je precies hiermee?

[ Voor 8% gewijzigd door Jim423 op 22-02-2021 00:49 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 21:01
Met mijn huidige verbruik aan warmwater, is het goedkoper om een warmtepompboiler aan te schaffen. Scheelt circa 100,- per jaar! Vooral door het wegvallen van het vastrecht.
Ik heb toevallig een Intergas ketel hangen. Als ik hem op "geiser" stand zet, dan gaat deze heel vervelend continu de warmtewisselaar op 50°C proberen te houden, dat is nog steeds niet efficiënt. Ik heb hem gewoon als slave staan ten opzichte van de warmtewisselaar, waardoor er geen onnodige "waakvlam" achtige functie komt.
Gasverbruik buiten de winter is 16 m3 per maand (hooguit). Nu laat ik de CV ketel de verwarming ondersteunen, simpelweg omdat ik voor de aansluiting al betaal en de huidige warmtepomp geen warmwaterbuffervat heeft. Ik zou ook een buffervat kunnen installeren. Maar ik voel wel iets voor een back-up. Vandaar de voorkeur voor de NIBE met spiraal voor een "externe" warmtepomp, in het ergste geval heb ik dan alleen geen verwarming (warme deken en klaar).
Opvangen met zonnepanelen is in mijn situatie ook mogelijk. Dit verkort alleen de terugverdientijd van de gehele installatie (zonnepanelen inclusief warmtepompboier). Heb het bewust los van elkaar bekeken.
@montebaldo55 ik proef een sterke voorkeur voor een CV ketel ;). Een CV ketel is in mijn ogen net zo simpel als een warmtepomp. De een verbrand iets (draaiende delen), de ander creeërt warmte door middel van een pomp (draaiende deel). Afhankelijk ben je in beide situaties altijd van een installateur, is bij een CV ketel ook. En als je aan een CV ketel kan sleutelen, lukt het je ook om een warmtepomp in de lucht te houden.

[ Voor 25% gewijzigd door beestemans op 22-02-2021 14:53 ]

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Mooi zo'n forum.
Relevante informatie die je me geeft omtrent de geiser functie van de Intergas ketel.
Eigenlijk wil ik het allerliefst in mijn binnenste kunnen zeggen dat ik van het gas af kan.
In de praktijk lukt me dat niet.
Dit omdat we naast onze inductieplaat een wokbrander in de keuken hebben. Met een heel groot vermogen.
Die gebruiken we heel veel. Groenten zijn in een paar minuten klaar. Via inductie kan dat niet.
Dus ik moet een gasaansluiting houden. Of met flessen gaan werken alleen voor die brander.
Van het gas af scheelt me 160E aan vastrecht. Daar ga ik niet voor lopen klooien.
Maar wel denk ik erover nu over na om SWW niet gaan doen via een CV ketel nu ik nieuwe info heb.
Blijf nadenken hoe ik het sww moet invullen. Boiler vat moet ik nog bestellen.
Dus voor de zekerheid ma
ar een met Rvs warmte spiraal erin.
Stroom heb ik te over. Grote PV met veel vermogen.
Blijf het forum in div items volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Laatst online: 22-10-2024
montebaldo55 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 23:06:
Mooi zo'n forum.
Relevante informatie die je me geeft omtrent de geiser functie van de Intergas ketel.
Eigenlijk wil ik het allerliefst in mijn binnenste kunnen zeggen dat ik van het gas af kan.
In de praktijk lukt me dat niet.
Dit omdat we naast onze inductieplaat een wokbrander in de keuken hebben. Met een heel groot vermogen.
Die gebruiken we heel veel. Groenten zijn in een paar minuten klaar. Via inductie kan dat niet.
Dus ik moet een gasaansluiting houden. Of met flessen gaan werken alleen voor die brander.
Van het gas af scheelt me 160E aan vastrecht. Daar ga ik niet voor lopen klooien.
Maar wel denk ik erover nu over na om SWW niet gaan doen via een CV ketel nu ik nieuwe info heb.
Blijf nadenken hoe ik het sww moet invullen. Boiler vat moet ik nog bestellen.
Dus voor de zekerheid ma
ar een met Rvs warmte spiraal erin.
Stroom heb ik te over. Grote PV met veel vermogen.
Blijf het forum in div items volgen.
Er zijn diverse leveranciers die inbouw inductie wok platen leveren inclusief pan.
Het kost wat maar dan heb je ook wat.
Losse inductiewokplaten zijn een stuk goedkoper.

Maar persoonlijk zou ik de intergas inzetten voor warmwater. Bij het opwekken en transport van electriciteit gaat veel energie verloren dus je hebt geen garantie dat gas minder groen is dan electriciteit.

Alleen als je pv stroom hebt wat je niet kan salderen kan je beter een enorme boiler inzetten en het gas eruit gooien. Eventueel gecombineerd met een zonneboiler gezien de subsidies voor zonneboilers hoog zijn en je dan goedkoper uit bent dan met alleen een wp voor sww.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Een gasketel inzetten enkel om warmwater te maken is wel erg overdreven. Dan is een warmtepompboiler goedkoper qua operationele kosten.
En qua aanschaf inclusief subsidie is een warmtepompboiler bijna net zo duur als een ketel. In dat opzicht zou ik altijd kiezen voor de toekomst met de huidige subsidies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-01 09:53
Goedemorgen,
Ik heb een vraag over mijn Atlantic Explorer V4. Ik heb, denk ik, een instelling veranderd waardoor de wpboiler nu enkel de verwarmingsspiraal gebruikt. Na het lezen van de handleiding kom ik er nog steeds niet uit.
Ik gebruik de volgende instellingen:
- Handmatig
- Eco

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kijk eens of je op het display een symbool ziet of foutmelding die er normaal niet is.

Handleiding: https://docgaproduction.c...%2BKblJPs5N0v77ySPlTk4%3D

Pagina 106, hier kan je in het installatie menu kijken wat er is ingesteld.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Weer tijd voor de getallen, 502 liter getapt en 26,689kWh verbruikt.

Nog even off topic in mijn eigen topic, eens checken :>

Dat whirlpool bad blijft maar hangen, erg fijn voor mijn soms pijnlijke gewrichten en spieren :)
De selectie komt uit op 2 modellen met dezelfde maat die op de plek van het huidige bad passen.
Het verschil is een linkse of rechtse uitvoering en de duurste heeft zowel water- als luchtmassage.
Met de hoofdsteun links zal ik de badkraan moeten verplaatsen, hoewel het bad zelf een kraan heeft wil ik ook nog kunnen douchen zoals bij het huidige bad mogelijk is.
Mogelijk is de hoogteverstelling zo beperkt dat de badkraan in alle gevallen in de weg zit, hij zit te laag omdat het whirlpool bad hoger is en met de S koppelingen kom ik niet erg ver.
Volgens mijn metingen moet het bad door de voordeur kunnen en de trap op, ook is de badkamer deur breed genoeg en wellicht krijg ik het bad er rechtop door zonder de wastafel weg te halen.

Het is allemaal erg definitief, het oude bad zit met pur vast en ik verwacht hem niet zonder brokken weg te kunnen halen.
Een muurtje waar hij op steunt vervalt en ik hoop de tegels die erop zitten te kunnen redden zodat ik kleine reparaties kan doen.
Het whirlpool bad is voor hoekplaatsing bedoeld met 1 zijpaneel en een voorpaneel zodat het na plaatsing nog bereikbaar is (er kan meer fout gaan dan met een gewoon bad).

Onder het bad zit een elektra pijpje in de vloer waar een draad uit komt, vermoedelijk bedoeld voor aarding.
De pijp zit dicht bij de lasdoos van het licht (van het onderliggende toilet).
Hopelijk kan de voeding via die weg, dan zit het onder het bad.

Waar ik nog mee zit is hoe ik de water leidingen kan uitsplitsen naar bad en douche, ze komen uit de vloer en gaan een wand in (van gipsplaten op een houten raamwerk).
Dat wandje moet ik deels verwijderen rond de leidingen, anders kan ik er niet bij (onder het bad).
Het zwaarste werk is het bad de trap op zeulen, verpakt 120 of 156kg afhankelijk van het model ;w

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

4,8 m3 warm water en 95,9 kWh stroom voor Feb.
Word steeds meer maar is ook verklaarbaar voor ons.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:17
De meterstanden februari

Warm Water 3,042 m3
Stroom 62,78 kWh

COP 2,48

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
klump4u schreef op maandag 1 maart 2021 @ 07:36:
4,8 m3 warm water en 95,9 kWh stroom voor Feb.
Word steeds meer maar is ook verklaarbaar voor ons.
Ik moet er niet aan denken, da's gemiddeld 171 liter per dag :)
Met het nieuwe bad zal het hier snel toenemen, lastig om te berekenen of voorspellen of het zal werken als ik het cv circuit ga gebruiken om het bad warm te houden.
De ingebouwde 1500W heater zou het uren op temperatuur houden volgens de specs.
Een idee voor warmte overbrengen is een indirect gestookte boiler ofwel een boiler met een spiraal, die moet dan niet te groot zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Speedy-Andre schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:20:
[...]

Ik moet er niet aan denken, da's gemiddeld 171 liter per dag :)
Met het nieuwe bad zal het hier snel toenemen, lastig om te berekenen of voorspellen of het zal werken als ik het cv circuit ga gebruiken om het bad warm te houden.
De ingebouwde 1500W heater zou het uren op temperatuur houden volgens de specs.
Een idee voor warmte overbrengen is een indirect gestookte boiler ofwel een boiler met een spiraal, die moet dan niet te groot zijn natuurlijk.
42 ltr per persoon hier dus gaat nog.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
klump4u schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:51:
[...]

42 ltr per persoon hier dus gaat nog.
Da's goed te doen, al is dat bij mij koud en warm opgeteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Speedy-Andre schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:06:
[...]

Da's goed te doen, al is dat bij mij koud en warm opgeteld :)
Nog een leuke,
26,689/502. = 0,053 kWh/ltr.
95,9/4800 = 0,019 kWh/ltr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
klump4u schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:25:
[...]

Nog een leuke,
26,689/502. = 0,053 kWh/ltr.
95,9/4800 = 0,019 kWh/ltr.
Dat is idd het jammere bij mij, het stand-by verbruik heeft de overhand.
Desondanks doe ik het een stuk beter dan voorheen toen ik alleen boilers gebruikte.
Goed om te zien dat een wpb met veel gebruik loont, in gas uitgedrukt bespaar je dan ook veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

Heeft er iemand hier een waterontharder (zout gebaseerd) en een warmtepomp boiler ?

Ik krijg te horen dat dit sterk af te raden is met een geëmailleerde ketel, deze zou zeer snel kapot gaan. Een RVS of koper ketel zou wel bruikbaar zijn.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat kan je iets nuanceren, zo te zien gaat het om opoffer anodes.
Er zitten met name in de Atlantic wpb's speciale anodes waar een spanning op staat ter bescherming.

Ik lees aparte dingen over deze combinatie, zo raadt Nathan aan om de anode uit de boiler te halen.
Bij Profort mag de anode blijven zitten maar de hardheid moet 15 graden F of hoger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Pixelmagic schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:22:
Heeft er iemand hier een waterontharder (zout gebaseerd) en een warmtepomp boiler ?

Ik krijg te horen dat dit sterk af te raden is met een geëmailleerde ketel, deze zou zeer snel kapot gaan. Een RVS of koper ketel zou wel bruikbaar zijn.
Die heb ik hier.

Boiler sinds 18-2-2018 en de ontharder sinds 24-8-2020

Water ontharder in gemiddeld 610 EC uS/CM water uit 705 EC uS/CM
Drinkwater tussen de 500 – 1000 µS/cm maar dat kan per leverancier verschillen.
Zeewater :54000 μS/CM

Zout zal denk ik geen invloed hebben op de levensduur

Of de combinatie schadelijk is voor de boiler :?

Garantie uitsluiting voor de boiler OA

In deze garantie zijn de volgende storingen uitgesloten:
Als gevolg van afwijkende omgeving:

Gebruik van water met agressiviteitcriteria zoals beschreven in DTU Loodgieterij 60-1, bijvoegsel 4
warm water (gehalten aan chloor, sulfaten, calcium, soortelijke weerstand en KAV).

Een foutief onderhoud:
• Abnormale kalkvorming op de verwarmingselementen of de veiligheidsinrichtingen.

[ Voor 10% gewijzigd door wizzopa op 03-03-2021 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Zout versneld het oxidatieproces (roesten). Idealiter probeer je dat te voorkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door beestemans op 03-03-2021 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
beestemans schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:47:
Zout versneld het oxidatieproces (roesten). Idealiter probeer je dat te voorkomen.
Welk zout😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Het zout wat gebruikt wordt in de ontharder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
Het zout wordt gebruikt om de harskern te spoelen, en komt als het goed is (nagenoeg) niet in het leiding water wat in de boiler komt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Hier ook maar eens het verbruik bekeken van mijn boiler.

Februari 43.267kWh

4 personen, 2 kids en 2 volwassenen. Geen cijfers voor water.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 10:35

Crazy-

Best life ever

Possible schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:40:
Hier ook maar eens het verbruik bekeken van mijn boiler.

Februari 43.267kWh

4 personen, 2 kids en 2 volwassenen. Geen cijfers voor water.
Hmm interessant. Hier zelfde gezinssituatie, luxe douchekop (9l/min) en sporadisch ook regendouche aan. Met minimaal 1 douchebeurt per dag; soms ook 4 (direct na elkaar).

Dit met een 80l e-boiler voorverwarmd met een een 400l /7,5m2 zonneboiler.

Desondanks in februari maar 75kWh in de boiler gestopt dankzij de zon.

Leuke vergelijking :-)

Oh deze maand nog 0kWh dankzij de zon ;-)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Crazy- schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:30:
[...]

Hmm interessant. Hier zelfde gezinssituatie, luxe douchekop (9l/min) en sporadisch ook regendouche aan. Met minimaal 1 douchebeurt per dag; soms ook 4 (direct na elkaar).

Dit met een 80l e-boiler voorverwarmd met een een 400l /7,5m2 zonneboiler.

Desondanks in februari maar 75kWh in de boiler gestopt dankzij de zon.

Leuke vergelijking :-)

Oh deze maand nog 0kWh dankzij de zon ;-)
Wij hebben dan ook geen regendouche maar 1 die 6 liter per minuut doet. We hebben 2 kids die 2 / 3 x per week in bad gaan. Wij douchen wel elke dag (ik maar 3/4 min ofzo denk ik? )

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:27
Even een crosspost vanuit het klustopic, want daar kreeg ik niet echt een (bevredigend) antwoord.

Ten behoeve van de CV ketel zat er in mijn dak een concentrische rookgasafvoer met adapter.
Afbeeldingslocatie: https://aa1cc5ce659c48a883597af217799a86.objectstore.eu/sanispecials/images/P/2800431.gif

Kan ik dat kanaal ook voor andere doeleinden gebruiken? Kan ik daar bijv. een mechanische ventilatie op aansluiten of de aan- en afvoer kanalen de warmtepompboiler?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:51

martijn v o

Certified by Enphase.

Zou kunnen, maar deze aansluitingen zijn 80. Daar krijg je niet veel lucht door.
En als je wil toevoeren en afvoeren zitten er op de rookgaspijp de inlaat en uitlaat veel te dicht bij elkaar.
Wat je wel kan doen is de bovenpijp er helemaal afhalen en dan daar een ventilatiedoorvoer rond 125 in maken.
Als je dan wil afvoeren en aanvoeren 2 maal uitvoeren op enige afstand.

Als je er ook zonnepanelen op wil leggen dan: https://www.groene-energi...ekap-antraciet-zwart.html

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:46
CurlyMo schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:29:
Even een crosspost vanuit het klustopic, want daar kreeg ik niet echt een (bevredigend) antwoord.

Ten behoeve van de CV ketel zat er in mijn dak een concentrische rookgasafvoer met adapter.
[Afbeelding]

Kan ik dat kanaal ook voor andere doeleinden gebruiken? Kan ik daar bijv. een mechanische ventilatie op aansluiten of de aan- en afvoer kanalen de warmtepompboiler?
Trek dat ding eraf en je hebt een 125 buis waar je van alles door kan blazen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
@CurlyMo de kleinere Auer Edel Air warmtepompboilers worden geleverd met concentrische 125mm aansluiting. Door de hogere luchtweerstand iets meer geluid en lagere COP dan andere merken, maar het kan wel.
Afbeeldingslocatie: https://www.auer.fr/wp-content/uploads/2018/11/chauffe-eau-thermodynamique-configuration.jpg

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:24:
[...]

Trek dat ding eraf en je hebt een 125 buis waar je van alles door kan blazen
Ding zit vast in een al afgewerkt plafond. Kan ik beide kanalen niet gewoon weer combineren voor voldoende flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Kan maar dan heb je wel maar 1 kanaal natuurlijk.
Dus geen aan+afvoer.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jim423 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:59:
Kan maar dan heb je wel maar 1 kanaal natuurlijk.
Dus geen aan+afvoer.
Dat snap ik, maar dat zou ik met het weghalen van dat ding ook niet hebben gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik zou het alleen niet te lang maken. 2 dunne buizen hebben wel iets meer weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jim423 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:09:
Ik zou het alleen niet te lang maken. 2 dunne buizen hebben wel iets meer weerstand.
Die buizen zitten zo'n 2 meter boven de boiler recht naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat is best wel lang. Waarom wil je 2x80 gebruiken ipv weghalen en 1x 125?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jim423 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:32:
Dat is best wel lang. Waarom wil je 2x80 gebruiken ipv weghalen en 1x 125?
CurlyMo schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:59:
[...]

Ding zit vast in een al afgewerkt plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik weet niet welke WPB je op het oog hebt maar als je deze erop aan wilt sluiten zal dit voor een Explorer V4/Daikin vrij krap zijn. Het zal werken maar je verliest wel wat COP. Voor iets als een Edel Air kan het zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jim423 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:36:
Ik weet niet welke WPB je op het oog hebt maar als je deze erop aan wilt sluiten zal dit voor een Explorer V4/Daikin vrij krap zijn. Het zal werken maar je verliest wel wat COP. Voor iets als een Edel Air kan het zonder problemen.
Er staat al een Atlantic Explorer V4 200L :) Ben nu alleen langzaam de CV ketel aan het weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Wat je misschien kan doen is een T-stuk 125-160-125. Deze op de aanvoer van de Atlantic.
1 kant 125 sluit je aan op de 2x80. De andere kant 125 sluit je aan op de afvoer MV. De bestaande afvoer/dakdoorvoer van de MV kun je dan misschien gebruiken voor de afvoer van de Atlantic.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 07-03-2021 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mop8_WpyfLGX2gEbU95ca8-iBeE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVp2oWVHAtZzBVlpzOnBrvan.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSb8D6ISR4jo8F2gFDy4NHJWddo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AxOetrBvtpPgsarB948WHTCo.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1JGnMwenUMlu-EVK5w7pMhcY3Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Otm5cPrVYb5pGGMxVygWpBIS.jpg?f=fotoalbum_medium

Eindelijk een keus gemaakt, het is toch een inbouw whirlpool bad geworden :)
De bezorger was zo aardig om het bad samen de trap op te zeulen, dat deel heb ik alvast achter de rug ;)

Wat de verwarming aanpassen betreft ga ik niet direct aan de slag, eerst ervaren of het nodig is.
Het bad staat 10cm hoger dan het huidige en dat geeft ruimte voor roosters aan de voorzijde.
Dit bad heeft water- en luchtpompen waarbij de lucht verwarmd wordt met 300W.
Het idee is dat de lucht ongeveer de water temperatuur wordt, zeg maar 20 graden verhoging.
Dat zal niet voorkomen dat het water afkoelt en beide pompen hebben een eigen stekker..

Als ik de tips van experts lees dan krijg ik het huidige bad er niet zonder schade uit (zit rondom vastgekit) :/
Misschien wrik je het makkelijk los, het zit tegen een randje oude tegels vast.
Graag wil ik het muurtje waar hij op rust heel houden, de 10cm ruimte benut ik voor ventilatie.
Eventueel zou hij weg kunnen en plaats ik een los paneel tegen het houten frame (tips zijn welkom).

Wel fijn van weer een inbouw model is dat ik de badkraan kan laten zitten, die zit gelukkig hoog genoeg.
Heel misschien zit de doucheslang onder de kraan toch te laag, we'll see.
Het bad staat op een metalen frame met 4 poten, volgens de leverancier heb je dan weinig druk op de randen en blijft de afdichtkit zitten.
De glazen vouwdeuren zal ik iets hoger moeten plaatsen, maar dat kan vrijwel onzichtbaar.
Verder komt er een extra inspectieluik waar de pomp e.d. zit, er zijn mechaniekjes voor te krijgen.

Wat de warmte overbrenging van bijv. een cv radiator naar het bad betreft zou ik aan een boiler met indirecte stook mogelijkheid (spiraal) kunnen denken als die compact genoeg is.
Tot nu toe zie ik op mp alleen een 80 liter versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik zou gaan voor 2 platenwisselaars met een driewegklep op je radiator.
Ik weet alleen niet wat al die zeepresten in je wisselaar gaan doen...
Loswrikken zou ik niet doen, gewoon een flexibel schuifmes erachterlangs, rotklusje maar dan krijg je hem zonder schade los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Lastig is dat ik nergens bij kan, ik heb 1 tegel uitgesneden om bij de afvoer te kunnen.
Met dat mes bedoel je van bovenaf snijden denk ik, op de foto zie je dat het bad op een houten balk is gelijmd.
Het nieuwe bad kan je op 2 manieren gebruiken, als gewoon bad (of douche) en om te bubbelen.
Dat bubbelen kan zonder zeep, het gaat om de ontspanning en je gaat er al schoon in (bijv. na een douche).
Nog mooier is een aparte wellness kamer maar die ruimte heb ik niet :P

Na gebruik met zeep kan je hem naspoelen of uitblazen, ik zou alleen niet steeds stil willen staan bij het juiste moment om te gaan verwarmen.
De boiler is minder kritisch maar wel groot, mogelijk kan je er een filter tussen bouwen.

[edit]
Ik zie boilers voor boten met dubbele spiraal vanaf 25 liter, duur maar wel leuk dat ze er zijn :)
En nog een boiler van 40 liter met 2 spiralen die langwerpig is en mogelijk onder het bad past.
Jim423 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:43:
Ik zou gaan voor 2 platenwisselaars met een driewegklep op je radiator.
Ik weet alleen niet wat al die zeepresten in je wisselaar gaan doen...
Ook even bekeken, die vind je voor een prikkie op Mp :)
Ik zie ze met 2 diameters dus dat is makkelijk aan te sluiten.
Het formaat is prettig klein, bedoel je 2 stuks om meer warmteoverdracht te krijgen?
Wat vervuiling betreft heb je een punt, het zijn heel platte kanaaltjes maar wellicht reinig je die genoeg met het naspoelen van het bad (gevuld met schoon water).

[ Voor 44% gewijzigd door Speedy-Andre op 09-03-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ja het zijn 2 slangen toch vanaf de waterpomp. Anders krijg je ook debietproblemen denk ik met je massagestralen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dit is hem, tot 320l/min :)
De vraag is hoeveel een normale cv pomp doet, ik zie vaak bijv. 60l/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
--

[ Voor 99% gewijzigd door space-one op 04-04-2021 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
--

[ Voor 99% gewijzigd door space-one op 04-04-2021 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Volgens mij maakt het niet uit waar de terugslagklep zit, hij blokkeert 1 stroomrichting.

Even wat anders, iets met een bubbelbad :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dF_rcYPOSqinmZGW5rVCjDLg8fs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDoKEakgRZq6qW8sPJKRWgjD.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFP1L6J5zrw3jSCFDX-P32ixuPM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/oTIuwRKVmNh6gBiJoUJpPtY0.png?f=fotoalbum_medium

Ik heb onder het bad bij de afvoer weinig ruimte, tenzij ik het bad onhandig veel hoger plaats.
Op z'n laagst staat ie bijna op een pomp dus die bepaalt de minimale hoogte.
Welke van bovenstaande sifons is het handigst en hebben bepaalde modellen nadelen?

Ze hebben allemaal 1,5 inch aan de bad kant en daar meet ik binnen 40mm doorsnede.
De afvoer in de vloer zit iets van 30cm verder ter hoogte van de bad afvoer.
Op onderstaande linker plaatje zal hij omlaag gericht komen en dan passeert ie een spuitmondje ...
Het rechter plaatje hierboven scoort hoog, die lijkt met de korte knik voor de spuitmond er langs te kunnen.
Even wat plaatjes ter verduidelijking :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSb8D6ISR4jo8F2gFDy4NHJWddo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AxOetrBvtpPgsarB948WHTCo.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roRCKZD65pfHGTcySztybwvESXs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIexdM9nXiayp5T0B83RAyIH.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Die rechter kun je makkelijk schoonmaken.
De linker zal iets minder snel lucht doorheen komen maar daar hebben we in NL vrij weinig problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat schoonmaken is idd handig met die extra dop, dan kan ie blijven zitten :)
Het linker plaatje bevat 3 types maar ze moeten los voor schoonmaken.
Verder kijk ik naar roosters, o.a. bij Riho whirlpools advieren ze 100cm2 ventilatie of 5mm over de breedte.
Een rooster zo groot als een tegel van 20x25cm volstaat denk ik en die komt dan in een serviceluik.
Losse acryl panelen zijn duur en dan moet je ze nog aanpassen (geen maatwerk).
Vochtbestendig gips kost weinig en eventueel kunnen daar kunststof tegels op.
De huidige ombouw lijkt te dik te zijn voor de buizen langs de rand maar door de 4 stelpoten zou je de randen in haken kunnen laten steunen ipv doorlopende balken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en we gaan het weer hebben over warmtepompboilers... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Niet online
teacher schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 23:30:
[mbr]en we gaan het weer hebben over warmtepompboilers... :Y [/mbr]
voor CV ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Jep, ik wil het bad verwarmen via de wpboiler maar dat bad vervangen is voor mij ook een uitdaging :9
Wat platenwisselaars betreft zie ik allerlei gegevens maar de maximale doorvoer ontbreekt.
Ik krijg het idee dat het water er zo hard doorheen knalt (tot 320l/min) dat het weinig warmte opneemt.
Een circulatiepomp op de wpb verbruikt 5-25W en die van het bad 750W :o
De leidingen op de pomp zijn zo dik als de bad afvoer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:43:
[...]

Jep, ik wil het bad verwarmen via de wpboiler maar dat bad vervangen is voor mij ook een uitdaging :9
Wat platenwisselaars betreft zie ik allerlei gegevens maar de maximale doorvoer ontbreekt.
Ik krijg het idee dat het water er zo hard doorheen knalt (tot 320l/min) dat het weinig warmte opneemt.
Een circulatiepomp op de wpb verbruikt 5-25W en die van het bad 750W :o
De leidingen op de pomp zijn zo dik als de bad afvoer :+
Ik zie hier soms verbruikcijfers van zo'n 30 kWh tot 60 kWh per maand voorbij komen, dan vraag ik mij af, hoeveel ondersteund de WPB de centrale verwarming?
Mijn WPB verbruikt in de wintermaanden boven de 200 kWh, vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Tja, dat hangt van het gebruik af en waar je lucht aanzuigt.
Mijn 30kWh is vooral stand-by verlies (52 ingesteld) en misschien 1kWh meer om naar 62 te gaan.
Bij een ander wordt dagelijks 4x gedoucht, dan is er weinig ruimte over voor cv ondersteuning :)
Of er staan 2 wpb's waarvan 1 vooral de cv bedient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:56
Henri. schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:21:
[...]

Ik zie hier soms verbruikcijfers van zo'n 30 kWh tot 60 kWh per maand voorbij komen, dan vraag ik mij af, hoeveel ondersteund de WPB de centrale verwarming?
Afgelopen maand was het bij mij en dat was qua ondersteuning niet zo'n goede maand, want te koud (dus veel uit):
Boiler 1: 189,470 kWh
Boiler 2: 152,851 kWh

Deze maand zie ik dat boiler 2 al op 115kwh zit en we zijn niet op de helft, maar nu kan die vaak 24/7 ondersteunen met verwarmen. Het is natuurlijk lastig vergelijken als je geen warmtemeter hebt (heb ik niet) om te zien hoeveel het precies heeft opgeleverd. Steekproefsgewijs probeer ik a.d.h.v. graaddagen e.d. uit te rekenen of het goedkoper is dan gas en dat is het (COP tussen 2.7 en 3.2). Dus ik word er niet rijk van, maar stroom kan ik opwekken met zonnepanelen en gas niet ;)

Geeft dat een beetje beeld waar je je aan kan spiegelen? We zijn met z'n tweeën, geen enorme veel douchers, maar we hebben wel regendouches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Henri. schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:21:
[...]

Draait bij jou de compressor wel? Alleen op element kan ik het me wel voorstellen zon mega verbruik.
Ik zit tussen 1.5 en 2 kW per dag, oftewel 600 kWh per jaar zonder CV ondersteuning

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Niet online
llevering schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:06:
[...]

Afgelopen maand was het bij mij en dat was qua ondersteuning niet zo'n goede maand, want te koud (dus veel uit):
Boiler 1: 189,470 kWh
Boiler 2: 152,851 kWh

Deze maand zie ik dat boiler 2 al op 115kwh zit en we zijn niet op de helft, maar nu kan die vaak 24/7 ondersteunen met verwarmen. Het is natuurlijk lastig vergelijken als je geen warmtemeter hebt (heb ik niet) om te zien hoeveel het precies heeft opgeleverd. Steekproefsgewijs probeer ik a.d.h.v. graaddagen e.d. uit te rekenen of het goedkoper is dan gas en dat is het (COP tussen 2.7 en 3.2). Dus ik word er niet rijk van, maar stroom kan ik opwekken met zonnepanelen en gas niet ;)

Geeft dat een beetje beeld waar je je aan kan spiegelen? We zijn met z'n tweeën, geen enorme veel douchers, maar we hebben wel regendouches.
Dit klopt wel zo ongeveer met mijn situatie, hij staat hier ook de hele dag de CV te ondersteunen, bij temperaturen boven de 9 graden houdt de WPB het huis zonder gas op temperatuur.
Ook met z'n tweeën, geen veel douches, het douchen is sowieso niet zo'n grote aanslag op de WPB, de circulatie pomp die ik er op heb bepaald veel meer of de compressor het bij kan houden. Circulatie pomp draait nu een kwartier per uur

Oja, de CV pomp draait overdag continu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ik verbruik zo'n 3-4kWh voor tapwater per dag incl stilstand.
Met de cv-ondersteuning is dat zo'n 10-11kWh. Als we uitgaan van een COP in de ondersteuningsmaanden van zo'n 2.5 gemiddeld heb je ongeveer pakweg 18kWh per dag thermisch wat ongeveer gelijk staat aan 1.8 kuub gas. Echter zullen de meeste HR ketels ook niet altijd 110% draaien waardoor je ongeveer 2-3 kuub gas bespaard per dag. Ik heb nu een Plieger doorstromer 1800W in serie met de spiraal, de ketel doet nu helemaal niets meer 99% van de tijd. Als het stookseizoen voorbij is zal ik hier de resultaten posten van de in feite all-electric woning op basis van de Explorer V3 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dan draai ik het maar om, ik heb sinds de plaatsing in februari 2018 pas 1020kWh in de wpb gestopt :)
Gemiddeld zal dat 320kWh per jaar zijn.
Daar gaat verandering in komen nu mijn nieuw whirlpool speeltje er aan komt, ik wil op z'n minst gaan testen of ik dat bad met een warmtewisselaar op temperatuur kan houden.
Eventueel kan ik een circulatiepomp op de wpb monteren zodat het onderin warmer wordt.
Maar eerst zien of het werkt, ik kan het bad straks op 2 manieren verwarmen (2e is een heater).
Ik beschouw de warmtewisselaar als een radiator en zet er een bestuurbare knop op die als enige open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dus 2 radiatorknoppen, 1 op de badkamerradiator en 1 op de warmtewisselaar?
Dat moet wel werken. Je kan ook beide openen dan als het bad te warm wordt. Als je de WPB op 62 zet heb je geen circulatiepomp nodig echter heb ik hem wel gemonteerd voor legionellazorgen. Onderin werd het namelijk nooit warmer dan 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Jim423 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 17:53:
Dus 2 radiatorknoppen, 1 op de badkamerradiator en 1 op de warmtewisselaar?
Dat moet wel werken. Je kan ook beide openen dan als het bad te warm wordt. Als je de WPB op 62 zet heb je geen circulatiepomp nodig echter heb ik hem wel gemonteerd voor legionellazorgen. Onderin werd het namelijk nooit warmer dan 50 graden.
Die 50 graden onderin merk ik in de praktijk idd als de cv pomp draait, omdat het temperatuurverschil tussen de warmtewisselaar en het badwater vrij klein is zou iets warmer water wel welkom zijn.
Met de 2 radiatorknoppen kan ik voorkomen dat de warmtewisselaar warmte onttrekt als het bad niet vol is.
Ik zie dat in Tasmota een thermostaat regeling zit die met een externe sensor kan werken, hiermee zou ik de heater kunnen schakelen (en/of een radiatorknop) en is er maar 1 module nodig bij het bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Met een circulatiepomp heb je eigenlijk wel het volledige vermogen beschikbaar. Je zou het eerst zonder kunnen proberen, voor alleen warmhouden heb je geen 2,6kW nodig natuurlijk. Ik denk eerder een kwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
De getallen van de maand maart.

Stroom 66,14 kWh
Warm W 3,265 M3

Cop 2,53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Maart alweer hoger, maar ook meer warm water verbruik.
Veel klussen is veel stof en extra douches. ;)

maartkWhWW M3
201960,72,433
202077,43,383
2021103,15,125

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hier een voorspelbare 27,906kWh en 546 liter.
Ik heb de verbruiks sheet verkleind tot de actieve gebruikers.
Die stof en zooi gaan nog komen zodra ik het aandurf met het bad.
Hoe beter ik er naar kijk, hoe meer werk het blijkt te zijn :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-06 20:52
Kan iemand mij vertellen wat ong het verbruik van een 300 liter wpb is per jaar voor 4 personen.
Verbruik nu 450 kuub gas voor sanitair en koken wil graag van het gas af.
Heb een pellet kachel en mechanische ventilatie het is constant 23 a 24 graden dat lijkt me voordelig voor de wpb.

Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
colazero schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:42:
Kan iemand mij vertellen wat ong het verbruik van een 300 liter wpb is per jaar voor 4 personen.
Heb een pellet kachel en mechanische ventilatie het is constant 23 a 24 graden dat lijkt me voordelig voor de wpb.
Hangt natuurlijk van lengte douchen af Enzo, maar 800/1000 zou ik wel op rekenen.
Ik zit op 600 met 200 liter en twee personen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat hangt van veel dingen af, maar in de startpost staat een link naar een sheet met o.a. verbruik van users.
Daar staat er een bij die met een 270 liter Atlantic Explorer en 4 personen 800kWh verbruikt.
Constant warme lucht aanvoeren kan dat verbeteren (doe ik in feite ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Wij gebruiken de afgelopen 3 jaar 580 kWh/jaar voor 32 m3 warmwater te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
Speedy-Andre schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:00:
Dat hangt van veel dingen af, maar in de startpost staat een link naar een sheet met o.a. verbruik van users.
Daar staat er een bij die met een 270 liter Atlantic Explorer en 4 personen 800kWh verbruikt.
Constant warme lucht aanvoeren kan dat verbeteren (doe ik in feite ook).
K bedankt dat ziet er heel voordelig uit zal ff kijken daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Hier 4 volwassenen kom dit jaar op de 1000 kWh uit, 270 ltr. wpb. Wel iedere dag douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
Ik zie dat de Atlantic Explorer heel populair is bijna iedereen in het lijstje heeft die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
colazero schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:04:
Ik zie dat de Atlantic Explorer heel populair is bijna iedereen in het lijstje heeft die.
Niet vreemd als je 1250 euro subsidie kreeg, waardoor een in Belgie gekochte Atlantic 200 liter nog geen 200 euro was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
wizzopa schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:08:
[...]

Niet vreemd als je 1250 euro subsidie kreeg, waardoor een in Belgie gekochte Atlantic 200 liter nog geen 200 euro was.
Ja k maar dan moet hij het toch ook wel goed doen en zuinig zijn anders schiet het niet op. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
colazero schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:11:
[...]

Ja k maar dan moet hij het toch ook wel goed doen en zuinig zijn anders schiet het niet op. :+
Hier werkt hij al sinds 8 februari 2018 zonder problemen gemiddelde cop t.o.v. een elektroboiler 2,733 over 3 jaar.

Ook terug te vinden in de sheet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
colazero schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:11:
[...]

Wat verbruik betreft kan je de stroom wegstrepen tegen gas dat voor tapwater niet enorm efficiënt is.
Met zonnepanelen en het liefst een overschot kan je de investering eruit halen, zeker destijds met de subsidie.
Nu gas afsluiten/verwijderen gratis is (van wie was dat topic ook alweer? :9 ) kan je het vastrecht meenemen als de wpb de laatste stap is om van het gas af te gaan.
Er is nog €650 subsidie over en eventueel meer als je een losse ventilatiewarmtepomp neemt die officieel geschikt is voor cv verwarming zoals de Hewalex of de Savent.
Die toestellen zijn wel iets ingewikkelder omdat er een pomp bij komt en een vat maar goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kije1988
  • Laatst online: 13-09 16:00
Hallo,

Ik heb voor het sww ook een atlantic v4 wpb besteld. 270L met spiraal.

Ik heb een ruim overschot met mijn pv.

Is het verstandig om deze via buitenlucht, MV, en lucht in garage te voeden door middel van een handbediende 3wegklep?

Is het ook mogelijk om 20m2 vloerwarming hiermee te voeden?

Met vriendelijke groet,
Kije1988

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een 3-weg klep is volgens mij om te kiezen tussen 2 kanalen, niet 3.
De vloerverwarming op de spiraal is technisch gezien mogelijk, maar zonder het beoogde gebruik kan ik daar weinig zinnigs over zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hier ook een Explorer met spiraal maar twijfel nog over aansluiten van de vloerverwarming. In dit soort weken waar het de ene dag 22 graden binnen wordt en de volgende dag een beetje bijverwarmd wordt lijkt het mij wel ideaal ondanks dat ik de warmte uit de binnenlucht haal. Het enige wat ik ervoor nodig heb is de pomp van de vloerverwarming schakelen op een thermostaat. Kan dat zo maar met een slim stopcontact?

De CV ketel blijft wel actief, maar kan het kwaad om deze 6-8 maanden per jaar uit te schakelen zodat hij zich niet met de (tapwater) verwarming gaat bemoeien? (Mijn CV ketel zal water onder een bepaalde temperatuur bijverwarmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
kije1988 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:28:
Is het verstandig om deze via buitenlucht, MV, en lucht in garage te voeden door middel van een handbediende 3wegklep?
Puur op MV gaat hem niet worden waarschijnlijk daar er minimaal 300m3/h nodig is.
Is de lucht uit de garage zo warm of heb je hier plannen mee? Als de Atlantic in de garage staat en deze is onverwarmd zou ik kiezen voor een 50/50 mix tussen MV en garagelucht. Dat wordt dan een T-stuk op de ingang van de Atlantic met de open kant voorzien van een terugslagklep 160 zodat MV niet de garage in kan komen. De andere optie is buitenlucht (buiten/buiten): de terugslapklep wordt in dat geval met buiten verbonden.
Deveon schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:23:
De CV ketel blijft wel actief, maar kan het kwaad om deze 6-8 maanden per jaar uit te schakelen zodat hij zich niet met de (tapwater) verwarming gaat bemoeien? (Mijn CV ketel zal water onder een bepaalde temperatuur bijverwarmen)
Ik zou deze met een slim stopcontact wekelijks even een kwartiertje inschakelen: zodat er niets gaat vastzitten.

[ Voor 23% gewijzigd door Jim423 op 03-04-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kije1988
Jim423 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:56:
[...]

Puur op MV gaat hem niet worden waarschijnlijk daar er minimaal 300m3/h nodig is.
Is de lucht uit de garage zo warm of heb je hier plannen mee? Als de Atlantic in de garage staat en deze is onverwarmd zou ik kiezen voor een 50/50 mix tussen MV en garagelucht. Dat wordt dan een T-stuk op de ingang van de Atlantic met de open kant voorzien van een terugslagklep 160 zodat MV niet de garage in kan komen. De andere optie is buitenlucht (buiten/buiten): de terugslapklep wordt in dat geval met buiten verbonden.
Ik zal proberen om via mv en buiten, deze winters omzetten naar mv en garage. Garage is altijd iets warmer.
Wat doe ik met de vochtige lucht uit douche, moet deze eerst nog door filter of iets?

[ Voor 7% gewijzigd door kije1988 op 03-04-2021 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kije1988
Speedy-Andre schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:32:
Een 3-weg klep is volgens mij om te kiezen tussen 2 kanalen, niet 3.
De vloerverwarming op de spiraal is technisch gezien mogelijk, maar zonder het beoogde gebruik kan ik daar weinig zinnigs over zeggen :)
Ja je hebt gelijk, wil eigenlijk kunnen schakelen tussen MV en Buitenlucht of Garage.

Wat vloerverwarming betreft is het een 2 groeps verdeler met wilo pomp. Deze verwarmt vloer van wc,douche,bijkeukken, keuken. Het gaat er er puur om dat de kou uit de vloer is het hoeft niet de hele ruimtes te verwarmen, daar zitten nog radiatoren voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Maar waarom niet in de zomer ook aanzuigen uit de garage dan? Scheelt een hoop kleppen lijkt me.
MV hoeft niet gefilterd te worden maar het is wel aan te raden een filter 160 voor je ingang te zetten als je van buiten aan gaat zuigen. Er zitten toch wel wat insecten bij mij in. Als je puur vanbinnen aanzuigt is een filter niet persé nodig maar zou ik wel elke 5 jaar de verdamper en ventilator schoonmaken. Vochtige lucht uit de douche geen geen probleem zolang je deze niet gaat mixen met vrieslucht van buiten. Als je dus uit de garage aanzuigt als het vriest dan is dit geen punt.
kije1988 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:52:
[...]Wat vloerverwarming betreft is het een 2 groeps verdeler met wilo pomp. Deze verwarmt vloer van wc,douche,bijkeukken, keuken. Het gaat er er puur om dat de kou uit de vloer is het hoeft niet de hele ruimtes te verwarmen, daar zitten nog radiatoren voor.
Hoe wil je de spiraal nu schakelen (gaat de cv ook nog helpen met de vloerverwarming?)?
De kou uit de vloer zal wel werken maar de WPB moet wel continu draaien dan.

[ Voor 31% gewijzigd door Jim423 op 03-04-2021 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03:59
Jim423 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:56:
Maar waarom niet in de zomer ook aanzuigen uit de garage dan? Scheelt een hoop kleppen lijkt me.
MV hoeft niet gefilterd te worden maar het is wel aan te raden een filter 160 voor je ingang te zetten als je van buiten aan gaat zuigen. Er zitten toch wel wat insecten bij mij in. Als je puur vanbinnen aanzuigt is een filter niet persé nodig maar zou ik wel elke 5 jaar de verdamper en ventilator schoonmaken. Vochtige lucht uit de douche geen geen probleem zolang je deze niet gaat mixen met vrieslucht van buiten. Als je dus uit de garage aanzuigt als het vriest dan is dit geen punt.
Nou ik ben toch maar wat blij dat ik een filter ervoor hebben zitten, ondanks dat ik binnen aanzuig. Na een paar maanden zit ie helemaal vol met stof. Dan vervang ik die liever om de zoveel tijd, want dat is met een paar minuten gepiept. In 2,5 jaar tijd heb ik 6 filters verslonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kije1988
Jim423 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:56:
De lucht die ik vanuit garage zou aanzuigen moet ik ook ergens aanvoeren, die optie heb ik niet echt in de garage. Effect zal zijn dat het uit alle kieren en naden gezogen word toch? En eventueel tocht?

[...]
Hoe wil je de spiraal nu schakelen (gaat de cv ook nog helpen met de vloerverwarming?)?
De kou uit de vloer zal wel werken maar de WPB moet wel continu draaien dan.
De vloerverwarming in de ruimtes is nu een aparte zone, die word met aparte thermostaat geschakeld. Kan de WPB constant 30,40 graden door de vloer laten lopen? Of is dit niet rendabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Klopt je moet een toevoer hebben. Maar dat heb je in de winter natuurlijk ook nodig.
40 graden door de vloer zul je niet halen denk ik, 30 graden is wel te doen met 2 groepen. Het vermogen is natuurlijk heel beperkt (zo'n 2kW en als je van buiten aanzuigt 1,5kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Ik heb nog een aantal vragen over een WPB, en dan in het bijzonder over de complete verzorging van het warmtebedrijf via het CV-circuit als bijverwarming. Mijn hoofdverwarming gaat inmiddels via lucht/lucht. Bijverwarming via de vloerverwarming met een aanvoer van 30C) en SWW gaan nog via gas.

Ik ben aan het onderzoeken in hoeverre het voor mij rendabel is om gasloos te gaan. Qua initiële investering zou het ideaal zijn als ik dit met enkel een WPB zou kunnen doen. Alleen vraag ik me een beetje af op het wel rendabel is. Ik bespaar dan sowieso op het capaciteitstarief, maar juist als ik die bijverwarming van de vloer graag wil (in de winter) dan zakt de COP redelijk in elkaar, voor de meeste WPBs tot zo'n beetje de COP waarbij je qua marginale kosten break-even speelt met gas of er zelfs onder duikt.

Ik neem aan dat dit voor een gedeelte te maken heeft met het relatief warme water (55C). Kan ik een verbetering verwachten als ik de temperatuur verlaag naar 40 graden? Zijn er overzichtjes beschikbaar van de COP op verschillende normtemperaturen? Zoals je bij LWWP's ook ziet, zoals de COP bij A7/W55 bijvoorbeeld?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een koudere wpb levert minder (douche)water maar je hebt wel minder stand-by verlies en verbruik.
Echter wordt die 40 graden vrij hoog in de boiler gemeten en zal hij onderin bij de spiraal kouder zijn.
De cop kunnen we niet meten, je hebt de fabrieksopgave bij vastgestelde water- en omgevingstemperaturen.
Als je ruimte rondom de wpb hebt kan je hem beter isoleren en het eenvoudigst is warme lucht toevoeren.
Ik heb tijdelijk een gebruikte 80 liter boiler in gebruik gehad toen de gaskraan dicht ging voordat de wpb kwam.
Die boiler zit nu in de koude wpb toevoer en zorgt dat de wpb minder koud water binnen krijgt.
Terugverdienen is eigenlijk niet de hoofdzaak, maar wel een leuke extra.

Ik heb nu 4 jaar vastrecht voor gas vermeden waarvan 3 jaar met de wpb.
Het lukt me zelfs nog om een overschot te hebben ondanks all-electric dus ik vind het wel prima zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Laatst online: 20:51

martijn v o

Certified by Enphase.

Minder cop heb je ook (geloof ik) niet, die is wel afhankelijk van de luchttemperatuur. Je hebt wel minder verbruik omdat hij eerder klaar is.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-08 18:39

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

indien ik alleen inzet op tapwater met een Atlantic explorer. Is 270 liter dan nodig? 2 volwassenen en 2 kinderen van 10 en 8 jaar. Veelal douchen.

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rob roelofs 1 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:10:
indien ik alleen inzet op tapwater met een Atlantic explorer. Is 270 liter dan nodig? 2 volwassenen en 2 kinderen van 10 en 8 jaar. Veelal douchen.
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-08 18:39

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Omdat ik met een enorm bad voor twee personen een 200L ook niet leeg / koud krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:53
Even over de Atlantic Explorer V4 270L.

Denk dat ik deze maar aanschaf voor mijn badkamer renovatie.

Wil graag lekker veel water per minuut voor mijn regendouche en dat gaat mijn oude CW 3 ketel van 13 jaar niet lukken. Douche maar 3-4 minuten maar wil dan geen pis straaltje, ook een bad vullen eens in de 2 weken moet wel kunnen.

Hoeveel L warm water per minuut levert de Atlantic, is dat afhankelijk van de druk op de leiding die het huis binnenkomt en die de douche/kraan kan verwerken?

[ Voor 6% gewijzigd door BasvanS op 09-04-2021 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Dat klopt. Hangt voornamelijk af de diameter van je leidingen. Hier in huis hebben we uponor 16mm wat intern 14 is. Dus hier geen regendouche mogelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Sinds donderdag is bij ons de Explorer V4 ook eindelijk in gebruik genomen. De waterdruk is hiermee wel direct toegenomen tov onze CW4 ketel, maar het geluid is nog wel een dingetje.

Hij maakt duidelijk meer geluid dan onze droger en (muistille) wasmachine die er naast op de open zolder staan (en ook nog een open trap). Na het openen van de kap zag ik dat er aan de binnenkant wel isolatie geplaatst is. Zijn er nog opties om dit te verbeteren door bijvoorbeeld ook de buitenkant te isoleren? Aangezien de bron binnenlucht is wil ik er nog wel een filter op plaatsen, zal dat helpen tegen het geluid te minderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@BasvanS Hier is de druk ook aanzienlijk hoger dan bij onze oude CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
CurlyMo schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:49:
[...]

Omdat ik met een enorm bad voor twee personen een 200L ook niet leeg / koud krijg.
Wat voor de een een 'enorm' bad is, is voor de ander een normaal bad :)
Het bad dat er hier uit gaat is 175 liter en het nieuwe zou 275 liter zijn (tot aan de overloop).
Voordat je een bad vult kan je de wpb warmer maken en met douchen wat kouder als dat vaak voor komt.

Op de V4 zit een 3/4" aansluiting, dikker dan een standaard 15mm waterleiding en op de spiraal 1".

Pagina: 1 ... 94 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.