Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Pagina: 1 ... 93 ... 96 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
Als je hem andersom zou zetten en er wordt warm water getapt dan krijgt degene die warm water denkt te tappen koud water, aangezien dat dan de weg van de minste weerstand is.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 18:30
De terugslagklep is puur voor wanneer er niet gepompt wordt. Stel je zou 24/7 pompen heb je die klep ook niet nodig.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 15:19

CurlyMo

www.pilight.org

Henri. schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:50:
[...]

Inderdaad, zo'n keerklepje 👍🏻
Wat nu als je die keerklep aan de koud water kant zou plaatsen. Dan heb je nog maar één afsluiter nodig om je pomp weg te kunnen halen. Of denk ik nu te simpel.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Jim423
Die keerkleppen sluiten niet hermetisch af. Dat zou ik dus niet gokken.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:05:
[...]
Mooi opgelost, maar met een aanschafprijs van factor 3.5 niet echt vergelijkbaar.
Met alle respect, ik hou van degelijkheid.
Zo een verchroomde keerklep van een badkamer onderdelen fabrikant ziet er erg plastic uit.
(Uit het andere topic)
Ik neem liever geen risico met 450 ltr heet water onder druk op zolder :-)

Stromingsrichting is van koud naar warm. Beter voor de levensduur.
Dat kan omdat ik een hygieneboiler/buffer heb.
(En doel is meer warmte er in, niet zozeer legionella)

[Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-12-2020 07:30]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Ep Woody
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 07:09:
[...]

Zo een verchroomde keerklep van een badkamer onderdelen fabrikant ziet er erg plastic uit.
(Uit het andere topic)
Met alle respect, het is gewoon een Plieger. Misschien niet het beste wat je kan krijgen maar ook geen Ali spul.
Dat kan in jouw situatie, maar in het drinkwater circuit werkt dat toch niet? Dan houd je een kortsluiting van koud naar warm.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ep Woody
Daarom gaf ik aan dat ik een hygieneboiler/buffer heb.

Magneetafsluiter erin ipv keerklep?
Zal wel weer te duur worden ;-)

Kijk toch uit met materiaalkeuzes.
Een boiler staat makkelijk op 3-4 bar a 60 graden

[Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-12-2020 07:57]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Ep Woody
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 07:52:
@Ep Woody
Magneetafsluiter erin ipv keerklep.
Zal wel weer te duur worden ;-)
Dan nog houd je een kortsluiting van koud naar warm, waardoor je geen warm water kan pakken als je de boiler aan het verwarmen bent.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 07:55:
[...]

Dan nog houd je een kortsluiting van koud naar warm, waardoor je geen warm water kan pakken als je de boiler aan het verwarmen bent.
Stromingsschakelaar die de pomp uit zet en afsluiter dicht zet

• Ep Woody
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 07:58:
[...]

Stromingsschakelaar die de pomp uit zet en afsluiter dicht zet
Ja, dat snap ik, maar als de boiler aan het verwarmen is, de pomp draait en er wordt gedoucht dan is er geen warm water. Dat heeft een vrij lage PAF...

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ep Woody
De pomp (water) en klep wordt dan toch elektrisch onderbroken door de stromingschakelaar in het sww circuit.
//einde offtopic

• Ep Woody
  • Nu online
Nog even reageren op je edits:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 07:52:
@Ep Woody
Daarom gaf ik aan dat ik een hygieneboiler/buffer heb.
Begrijp ik, maar je wekt de suggestie dat het ook werkt in het drinkwater circuit.
[...]

Kijk toch uit met materiaalkeuzes.
Een boiler staat makkelijk op 3-4 bar a 60 graden
Ik had al een voorbehoud gemaakt, maar ze moeten gewoon met 10 bar overweg kunnen, maar maak de keuze waar jij je het best bij voelt. Ik gok dat je bij Warmteservice gewoon dit meekrijgt als je dit voorlegt.

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 19:12

ericplan

5180 Wp PV

AUijtdehaag schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 07:09:
[...]

(Uit het andere topic)

Hij lijkt erg op mijn Laing Ecocirc, dat merk is overgekocht. Pomp heeft 9 jaar probleemloos gewerkt bij mijn zonneboiler met water tot 95 graden.
Pomp moet tussen twee afsluiters zitten en eenvoudig uit te nemen. Staat ergens in een voorschrift.

[Voor 20% gewijzigd door ericplan op 29-12-2020 10:13. Reden: plaatje]

ZonPHP PVOutput

• Q1Q
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15-05 22:28
Hallo Boiler experts,
Is er nog een goede oplossing voor de inefficient ontdooiien error voor atlantic? gebeurde de laatste dagen vaak.
Temp is 15gr in de ruimte waar hij lucht pakt.

Gisteren had de familie koud water na 3 douche beurten.
Hij gaat niet of niet snel genoeg opnieuw proberen te verwarmen. stroom er helemaal af helpt ook niet.

Eigenlijk is zonde dat hij dan automatisch niet het hulp vermogen gebruikt.
Kan natuurlijk snel de boost met de hand indrukken... maar ja dat is meestal te laat.

al vast bedankt voor het reageren.

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL20 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera / Leaf 30kw/Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 18:40
@Q1Q Je kunt volgens mij instellen als hij het niet binnen de tijd gaat halen of hij het hulpvermogen mag gebruiken. Ik weet even niet uit mijn hoofd hoe de optie exact heet. Bij mij zuigt hij ook aan met 15 graden binnen op zolder, maar ik heb nog niet eerder zo'n melding gezien.

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:17

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus

Topicstarter
In de sheet zie ik dat je binnen uitblaast, is de luchtvochtigheid daar aanhoudend hoog?
Of de ruimte is zo klein dat hij de uitgeblazen lucht weer aanzuigt waardoor hij bij het dauwpunt komt.
Misschien voert hij het vocht niet goed af via de afvoer en komt het in de lucht?
@vinom blaast de lucht naar buiten volgens de sheet.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Q1Q
Ik zuig de lucht inderdaad binnen aan. De aanzuig slang hangt boven een SMA omvormer. Alleen die geeft momenteel weinig warmte. Een 1,5 m breed rooster in het raam van de garage staat open en ik blaas de koude lucht naar buiten via een slang van 4,5M lang. Als de boiler draait voel je wel dat hij de deur naar de gang nog wat dicht trekt. Dus wellicht geeft rooster te weinig buiten lucht. Alleen snap dan de error niet want zo koud is de aangezogen lucht niet... (Als dat het probleem is zou misschien beter nog een slang van buiten aanleggen voor het aanzuigen van lucht?)

De ruimte is 4,5m x 2,4m x 2,7 = 29m3

Ik kreeg deze error wel een eerdere keren. Maar de laatste week regelmatig.
Kan er ook nieuwere software/firmware op eigenlijk?

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL20 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera / Leaf 30kw/Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler

• wizzopa
  • Nu online
@Q1Q Hier https://pvoutput.org/intr...6505&dt=20201229&gs=0&m=0 zie je dat de boiler 200ltr lang bezig is om de temperatuur er weer in te krijgen.

Water temperatuur bij de start 23 graden, buiten lucht was op dat moment tussen de 4,8 en de 4 graden echter de aanzuig temperatuur is hier door bij mengen van lucht van de MV hoger.

1 x bijna 3 jaar terug heb ik ook last van defrost gehad.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus

Topicstarter
Q1Q schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:31:
Ik zuig de lucht inderdaad binnen aan. De aanzuig slang hangt boven een SMA omvormer. Alleen die geeft momenteel weinig warmte. Een 1,5 m breed rooster in het raam van de garage staat open en ik blaas de koude lucht naar buiten via een slang van 4,5M lang.

Je blaast dus uit door en lange slang gericht op een raamrooster, maar niet er aan vast?
Het zou kunnen dat het debiet van 300m3/u niet wordt gehaald, anders zou de ruimte wel kouder worden.
Of andersom, er komt alleen lucht binnen via dat zelfde raamrooster waardoor je flink wat werveling hebt.
Heb je een idee hoelang de wpb bezig is om het water bijvoorbeeld 10 graden op te warmen?
Andere firmware heb ik hier nog niet gezien, of er moet een print omgewisseld zijn.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• ron321
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 19:22
Speedy-Andre schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:46:
[...]

Je blaast dus uit door en lange slang gericht op een raamrooster, maar niet er aan vast?
Waar lees je dat?
Het rooster is voor de luchttoevoer.

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus

Topicstarter
ron321 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:07:
[...]

Waar lees je dat?
Het rooster is voor de luchttoevoer.
Dat staat er niet letterlijk, maar desondanks vraag ik me af hoe die ruimte 15 graden kan blijven als de inhoud 10x per uur wordt ververst en het buiten 5 graden is (in theorie :9 ).
Misschien heeft de wind de laatste dagen nog invloed gehad.
Q1Q schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:27:
[...]

Hallo Wolly kun je iets meer vertellen over je config? Je haalt lucht van binnen en blaas naar binnen? Hoeveel m3 is die ruimte. Ik wil dit eventueel in een inpandige garage gaan doen van 29m3. De temp is daar nu zon 15-17gr. Ik begreep van een installateur, dat de temperatuur in de ruimte door de boiler ongeveer 2 graden zou gaan dalen. Dat zou nog wel acceptabel zijn nmi.
Je zou toch zeggen dat ... ;)

[Voor 41% gewijzigd door Speedy-Andre op 29-12-2020 18:50]

• Jim423
Q1Q schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:31:
Ik zuig de lucht inderdaad binnen aan. De aanzuig slang hangt boven een SMA omvormer. Alleen die geeft momenteel weinig warmte. Een 1,5 m breed rooster in het raam van de garage staat open en ik blaas de koude lucht naar buiten via een slang van 4,5M lang. Als de boiler draait voel je wel dat hij de deur naar de gang nog wat dicht trekt. Dus wellicht geeft rooster te weinig buiten lucht. Alleen snap dan de error niet want zo koud is de aangezogen lucht niet... (Als dat het probleem is zou misschien beter nog een slang van buiten aanleggen voor het aanzuigen van lucht?)

Hoe is die luchtstroom uit die slang? Die moet behoorlijk stevig zijn, denk aan een fohn op een meter afstand. Ik denk dat daar je probleem zit. Waarschijnlijk moet de slang als vaste buis uitgevoerd gaan worden.

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Atlantic explorer v3 270lt.
55°C, binnen-buiten, alleen tussen 9:00 en 19;00 verwarmen.
2019, 648 kWh en 27,3 M3. warm water
2020, 799 kWh en 40,9 M3. warm water

Mooi jaar allemaal :)

[Voor 8% gewijzigd door klump4u op 01-01-2021 10:07]

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Dapdodo
  • Registratie: mei 2019
  • Nu online
@klump4u ltr=m3?
Dan wordt cop rond 2.3, en geen onnodige warme lucht naar buiten. :)

[Voor 66% gewijzigd door Dapdodo op 01-01-2021 10:11]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

• Jim423
Die aanvoer van ''binnen'' had wel een rooster naarbuiten toch?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus

Topicstarter
27,58kWh deze maand en 511 liter warm getapt bij ingesteld 52 graden en wekelijks naar 62.
Heel 2020 315kWh en 6326 liter waarmee ik een dalende trend inzet t.o.v. 2019.
Een van de aanpassingen is verminderen van het warmteverlies via een slang naar de cv (spiraal).
Die slang hing niet genoeg door waardoor er warmte naar de cvleiding ging die niet vaak wordt gebruikt.

• wizzopa
  • Nu online
Weer een jaar met de warmtepompboiler,
totaal verbruik 580,16 kWh en
water verbruik 32,149 m3

Gemiddeld cop 2,93

• falconz
  • Laatst online: 10:43
wizzopa schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:51:
Weer een jaar met de warmtepompboiler,
totaal verbruik 580,16 kWh en
water verbruik 32,149 m3
Gemiddeld cop 2,93
Tnx! Heb je een externe kWh meter? Komt de externe meting overeen met de interne meting van de Atlantic?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
falconz schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:27:
[...]

Tnx! Heb je een externe kWh meter? Komt de externe meting overeen met de interne meting van de Atlantic?
Ja, ik heb een externe S0 din-rail meter.
Of hij overeen komt is moeilijk te zien, de weer gave is er grof.

https://pvoutput.org/intr...6505&dt=20210102&gs=0&m=1

Hier is het verbruik te volgen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus

Topicstarter
Iets heel anders, ik zit te denken aan een eenvoudig bubbelbad als vervanging voor het bad in de badkamer.
Zo'n bad heeft een circulatiepomp waar je eventueel een doorstromer van 1kW op kan aansluiten maar er is al een cvleiding (radiator) aanwezig die door de wpb wordt verwarmd.
Het gaat om om de waterjets die water in het bad rondpompen.
Aangezien je begint met voorverwarmd water (bad vullen) zal dat weinig warmteoverdracht vragen en wellicht genoeg om het water warm te houden.
Dit zou dan met een kleine warmtewisselaar kunnen zoals deze:

Een 1kW heater is snel €200 dus dat kan je wel aan zo'n ding besteden :)
Denk ik nu te moeilijk en kan het anders/goedkoper/efficiënter?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Jim423 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:39:
Die aanvoer van ''binnen'' had wel een rooster naarbuiten toch?
Bedoel je bij mij? Die rooster heb ik inderdaad maar is al een tijd afgedekt zodat hij buiten niet zijn eigen lucht circuleert.

• Dapdodo
  • Nu online
@Speedy-Andre , als de cv dan maar werkt in de zomer.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus

Topicstarter
Dapdodo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:34:
@Speedy-Andre , als de cv dan maar werkt in de zomer.
Ik doe toch alles al anders, in dit geval hoeft er alleen een pomp te draaien en zorgt een thermostaatkraan dat de radiators dicht blijven (met domotica aansturing).
De wpboiler draait natuurlijk wel in de zomer :)
Het tapwater in de badkamer is niet bruikbaar als het bad gevuld is en op deze manier kost het geen energie.

• Dapdodo
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:45:
[...]

Ik doe toch alles al anders, in dit geval hoeft er alleen een pomp te draaien en zorgt een thermostaatkraan dat de radiators dicht blijven (met domotica aansturing).
De wpboiler draait natuurlijk wel in de zomer :)
Het tapwater in de badkamer is niet bruikbaar als het bad gevuld is en op deze manier kost het geen energie.
Daar ging het mij om, de pomp moet draaien, als je die via relais vanaf de jetstream pomp kan voorzien is het wel te doen. WPB kan er dan max 1,?kWh aan toevoegen dus groter dan 1 heeft weinig zin, of het genoeg is,
160L kan die 5C afkoeling bijhouden, als ik https://bloglocation.com/...tor-for-time-energy-power mag geloven. Dus poging waard voor die paar centen.
Note: Als je eerst 160L uit je WPB haalt en die is onderin koud, kan je dan voldoende warmte onttrekken daar? Of wordt eerst de bovenkant warm en is er dus niks te halen?
Of draait je SWW ergens anders op.

[Voor 11% gewijzigd door Dapdodo op 07-01-2021 20:20]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus

Topicstarter
Je hebt wel gelijk met de dalende temperatuur onderin, immers vult hij het onderin met koud water aan.
De spiraal is echter best groot zodat het gemiddeld hopelijk meevalt.
Ik heb 2 airco's waarmee ik het huis verwarm en een 200l Explorer V3 met een spiraal.
Nu hoef ik alleen een beetje te compenseren dat het bad afkoelt en de warmtewisselaar die ik aanduid kan tot 10kW overbrengen bij een toevoer van 45 graden of 12kW bij 60 graden (2 modellen).

Ik heb nog wel wat uit te zoeken zoals de water aansluitingen en van het bad weet ik het debiet van de pomp nog niet.
Op het internet zie ik 1pk 'massage' pompen die 320l/min zouden doen.
Met zo'n flow is het de vraag hoe ze aan de overdracht van 10kW komen bij 2100l/uur of 35l/minuut.
De Explorer V3 kan 1,6kW overdragen op de spiraal (ik denk bij 60 graden) en de flow in het cv circuit is een stuk lager.
Wel leuk om dit eens uit te zoeken :P

• Jim423
Ik denk dat je het bad moet vullen en dan op temperatuur houden. Dit gaat pas na een uurtje of 4 na het vullen. Tot die tijd is de boiler te koud rond de spiraal voor enige warmteoverdracht. Maar zo'n bubbelbad laat je niet dagelijks leeglopen toch? Dus dat zou wel kunnen. Het voordeel is dat je in de zomer continu koude lucht hebt aka verlichting voor de airco's.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus

Topicstarter
Volgens mij zijn er 2 soorten, grote die buiten staan en je idd vol laat en kleine zonder filters, chloor enz.
Die ik wil is net zo groot/klein als een normaal bad (170x80cm) en die zie je ook als douche/bad combi.
Vooral zo'n combi laat je niet vol staan omdat je de douche apart wil gebruiken.
Hij is voor incidenteel gebruik bedoeld en standaard circuleert die zonder heater (1kW optioneel).
Omdat zo'n warmtewisselaar aardig wat kost is een heater misschien beter omdat je hem niet lang gebruikt.
Ik zit er niet op te wachten om zo'n ding aldoor warm te houden met het incidenteel gebruik dat ik beoog..

• Jim423
Ik vraag me af of het niet zinniger is wat extra tapwater erin te laten lopen dan. (Tijdens het gebruik)
Je haalt je nu heel veel werk op de hals voor iets wat je niet warm wilt houden. Of mis ik iets?

[Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 08-01-2021 00:19]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus

Topicstarter
Niet heel lang, alleen als ik er in zit.
Het was maar een brain-fart, een extra functie voor de wpboiler die blijkbaar niet goed uitpakt :)
Als ik een echte zou willen dan kwam hij in een apart kamertje dat voor opslag is maar dat is voor nu te veel werk en te duur.

• llevering
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17:44
Hoewel ik met Jim423 eens ben dat de boiler onderin koud is weet ik niet of er niets uit de spiraal te halen. Mijn ervaring is (als ik de boilers gebruik om te verwarmen) dat er een vrij snelle warmte overdracht is tussen de warmtepomp en de spiraal. Maar eerlijk gezegd vraag ik me wel of het het gedoe waard is, beetje warm water bijvuller is efficienter denk ik. En je moet ook nog maar afwachten of je er echt langer dan een minuut of 20 in zit. We hebben dan geen bubbelbad, maar mijn vrouw heeft het bad meestal snel weer gezien :)

Een minuut of 10 terug zag ik rare dingen gebeuren in de logging van de warmtepomp boilers. Eén ging uit, bij de ander ging het element aan. Direct erna toe gelopen, allebei piepen (wist niet ze dat konden :D) en storingsmelding:
Error 30

Eén van de twee gaf aan na 10 minuten weer te beginnen. De ander was op het element overgeschakeld. Opgezocht in de handleiding, het betekend:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Reason:
HP operates without stop more than 24hour or lack of power

Result:
HP stopped heating with electric!backup.

Solution:
Check the cleanness of the evaporator.

High consumption or circulation loop or leak on hot watercircuit.

Check the connections (A4) and the correct contact of the probes to the tubes.

Check the charge, the overheat value (5 minimum), the defrost operation…

Control the resistance of compressor windings.

Het klopte hij was al 24 uur onafgebroken aan het werk om het huis warm te houden. :D Hier loop ik dan toch echt tegen de grenzen van de WPB aankunnen. Op zich geen probleem, ze draaien nu alweer in normaal bedrijf, maar kan moeilijk elke 24 uur de foutmelding gaan clearen. Dus toch elke nacht maar minimaal even een uurtje tot rust laten komen denk ik.

• Jim423
Je moet inderdaad even >35min rust programmeren. Bij de V4 hoeft dit maar >10 minuten te zijn geloof ik.

• llevering
Jim423 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:12:
Je moet inderdaad even >35min rust programmeren. Bij de V4 hoeft dit maar >10 minuten te zijn geloof ik.
Dat is goede informatie, bedankt, binnenkort maar even voor gaan zitten dan :)

• Q1Q
Speedy-Andre schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:17:
[...]

Dat staat er niet letterlijk, maar desondanks vraag ik me af hoe die ruimte 15 graden kan blijven als de inhoud 10x per uur wordt ververst en het buiten 5 graden is (in theorie :9 ).
Misschien heeft de wind de laatste dagen nog invloed gehad.
[...]

Je zou toch zeggen dat ... ;)
Bedankt voor alle reacties!! _/-\o_
De Temp zakt nu ook wel naar 13 gr in de garage. Die melding is al weer tijdje niet terug gekomen. wel een andere error: De boiler stond vorige week in eens te piepen. Druk op ok en melding was direct weg... geen idee hoe ik die kan terug zien. Werkt verder wel gewoon weer.
Kan inderdaad zijn dat raamrooster toch te klein is.. maar meestal gaat het goed.. >:)

[Voor 5% gewijzigd door Q1Q op 09-01-2021 14:10]

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 11-06 11:16
Ik heb mijn atlantic cv ondersteuning afgekoppeld en leeg laten lopen. het geen aan de onderkant loopt er natuurlijk niet vanzelf uit. Hoe kan ik nu voorkomen dat de boel gaat roesten? Het mooiste zou zijn om het schoon te maken oid dat ik hem later nog voor tapwater kan gebruiken. Iemand tips?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 19:27
maartentmm schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:21:
Ik heb mijn atlantic cv ondersteuning afgekoppeld en leeg laten lopen. het geen aan de onderkant loopt er natuurlijk niet vanzelf uit. Hoe kan ik nu voorkomen dat de boel gaat roesten? Het mooiste zou zijn om het schoon te maken oid dat ik hem later nog voor tapwater kan gebruiken. Iemand tips?
Als die boiler op temperatuur is dan is met dag of drie al het water verdampt

1 PVoutput . Dongen NB

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 11-06 11:16
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:23:
[...]

Als die boiler op temperatuur is dan is met dag of drie al het water verdampt
Ik schat dat er zeker nog 20l onderin blijft steken of lijkt dat zo

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 19:27
maartentmm schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:00:
[...]

Ik schat dat er zeker nog 20l onderin blijft steken of lijkt dat zo
Oh ik dacht dat je het over spiraal had....
Kun je geen soepele rubberen slang in laten zakken en leeg zuigen?

1 PVoutput . Dongen NB

• Jim423
Display en element eraf. Dan kun je de binnenkant schoonmaken met een tuinslang en perslucht.
Andere optie is er niet.

• Voske89
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 24-05 10:04
Beste mensen, ben al een tijdje aan het lezen.

Ik ben voor menens om een ventilatie warmtepompboiler aan te schaven.
Echter loop ik tegen een paar dingen aan:

Hij zou op de voorzolder geplaatst moeten worden, echt mijn kind slaap naast deze ruimte. Ik wil dat mij kind totaal geen last heeft van dat warmtepomp. Wat is jullie ervaring kwa geluid?

Is het mogelijk om de warmtepomp zonet programmeren dat hij overdag zijn werk doet en S avonds / s nachts alleen maar de ventilatie doet?

Is de hoeveelheid ventilatie ook aan te passen? Een 200l vraagt toch al gouw 300m3 lucht.

Hoe zit het met het gewicht ten opzichten van een betonen vloer?

Nog meer tips of dingen waar ik op moet letten?

Dank jullie wel!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus

Topicstarter
Voor zo ver ik weet zit op elk model wel een timer die je op overdag kan zetten.
Als hij een MV box vervangt heb je veel minder keus, je bent flexibeler als je de MV behoudt en die deels benut voor lucht toevoer.
Het geluid dat doordringt is vooral van de compressor, de lucht kan aardig gedempt worden door de buizen.
Een betonnen vloer is doorgaans sterk genoeg, eventueel kan je de druk verspreiden met een plaat er onder.

• Jim423
Wil je een normale WPB in gaan zetten als ventilatieWPB (goedkoper) ?
Of een echte ventilatieWPB gaan kopen? Met die modellen is hier zeer weinig ervaring dus we kunnen niet echt wat zeggen over het geluid. In het eerste geval zou ik de MV Box behouden (zoals @Speedy-Andre al zegt) en de WPB alleen overdag laten draaien. Het gezoem is aanzienlijk ook met omkasting.

• master_viper
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 11-06 21:19

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Vanwege vrijkomende subsidiepot kan ik € 5k vrij besteden voor energiebesparing. Daar ik al een warmtepomp heb (hybride), en het laatste beetje gas wat ik gebruik op gaat aan sww ben ik voornemens om een warmtepomp boiler aan te schaffen. Daar ik nieuw ben in deze materie kan ik wel wat advies gebruiken.

Moet voldoende water zijn voor 2 personen, overdag altijd aan het werk, alleen in de avond en weekend thuis. Heb een PV installatie, maar een overschot meer. Mechanische ventilatie in huis.

-= Very annoying forum person =-

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

master_viper schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:31:
Vanwege vrijkomende subsidiepot kan ik € 5k vrij besteden voor energiebesparing. Daar ik al een warmtepomp heb (hybride), en het laatste beetje gas wat ik gebruik op gaat aan sww ben ik voornemens om een warmtepomp boiler aan te schaffen. Daar ik nieuw ben in deze materie kan ik wel wat advies gebruiken.

Moet voldoende water zijn voor 2 personen, overdag altijd aan het werk, alleen in de avond en weekend thuis. Heb een PV installatie, maar een overschot meer. Mechanische ventilatie in huis.
De klassieke vraag is, wat had je zelf al gevonden (in dit topic)?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus

Topicstarter
Nog belangrijker als de wp hybride is, hoe ging het de laatste dagen met een beetje vorst?
Redde je het toen zonder de cvketel?
Een wpb kan helpen met de cv functie maar wel beperkt.
Ik zie deze post Aanvullende energiebesparende maatregelen i.v.m. subsidie waar je meldt dat de Ega Ace 6 het zonder cvketel redt dus dan is is een wpboiler een mogelijke laatste stap.
Dan rest de vraag hoeveel warm water je gebruikt voor douchen en en/of badderen.
Verder uiteraard de TS van dit topic bekijken wat aansluiten en ventilatie betreft.

• master_viper
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 11-06 21:19

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Speedy-Andre schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:20:
Nog belangrijker als de wp hybride is, hoe ging het de laatste dagen met een beetje vorst?
Ik zie deze post Aanvullende energiebesparende maatregelen i.v.m. subsidie waar je meldt dat de Ega Ace 6 het zonder cvketel redt dus dan is is een wpboiler een mogelijke laatste stap.
Dan rest de vraag hoeveel warm water je gebruikt voor douchen en en/of badderen.
Verder uiteraard de TS van dit topic bekijken wat aansluiten en ventilatie betreft.
@CurlyMo Ik zat zelf te denken aan een Calypso VM 150L, muur gemonteerd. Vraag is alleen of ik lucht uit de ruimte moet pakken, of gewoon van buiten af.

De Elga Ace draait zonder bijkomst van de CV ketel. Per douchebeurt gaat er ongeveer 40 liter door, per persoon. Ik heb een extra (electrische) boiler in de keuken, die direct warm water levert.

[Voor 8% gewijzigd door master_viper op 20-01-2021 19:04]

-= Very annoying forum person =-

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

master_viper schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:29:
[...]

@CurlyMo Ik zat zelf te denken aan een Calypso VM 150L, muur gemonteerd. Vraag is alleen of ik lucht uit de ruimte moet pakken, of gewoon van buiten af.
Wat zijn je overwegingen om het een of het ander te doen?

• Dapdodo
  • Nu online
master_viper schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:29:
[...]

De Elga Ace draait zonder bijkomst van de CV ketel. Per douchebeurt gaat er ongeveer 40 liter door, per persoon. Ik heb een extra (electrische) boiler in de keuken, die direct warm water levert.
Hoeveel m3 gaat er door je MV (is afhankelijk van je woning). Toen ik daar aan ging rekenen, bleef er zo weinig over, dat ik voor eenvoud ga kiezen.

• Jim423
Speedy-Andre schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:20:
Volgens mij is de bedoeling alleen sww, dus de WPB gebruiken waarvoor hij bedoeld is eigenlijk als ik het goed begrijp.

Ik zou persoonlijk wel een Atlantic 200L kopen i.p.v. de Calypso 150L. Zie de ervaringen in dit topic met de Calypso. En dan bu/bu aansluiten om de WP niet zwaarder te belasten dan nu.

• dick133a
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 10-06 19:40
Voske89 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:36:
Beste mensen, ben al een tijdje aan het lezen.

Ik ben voor menens om een ventilatie warmtepompboiler aan te schaven.
Echter loop ik tegen een paar dingen aan:

Hij zou op de voorzolder geplaatst moeten worden, echt mijn kind slaap naast deze ruimte. Ik wil dat mij kind totaal geen last heeft van dat warmtepomp. Wat is jullie ervaring kwa geluid?

Is het mogelijk om de warmtepomp zonet programmeren dat hij overdag zijn werk doet en S avonds / s nachts alleen maar de ventilatie doet?

Is de hoeveelheid ventilatie ook aan te passen? Een 200l vraagt toch al gouw 300m3 lucht.

Hoe zit het met het gewicht ten opzichten van een betonen vloer?

Nog meer tips of dingen waar ik op moet letten?

Dank jullie wel!
Je slaat de spijker op z'n kop. 300m3 kan voor overventilatie zorgen (tocht).

Je kan beter gaan voor een warmtepomp waarbij de ventilatielucht als invoer dient en er buitenlucht aanvoer is. Kijk eens naar:
HP M25 i (er komt een nieuwe versie binnenkort uit)
Hewalux
altira lwb
.....

Maar zolang je nog een gasaansluiting hebt en geen overcapaciteit van pv panelen zal je er niet heel veel voordeel mee behalen. Warmtepompen zijn minder rendabel in efficient heet water maken.

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 17:38

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Kennis van mij problemen met de V2...
2 jaar oud..
Kosteloos omruilen voor een V4.

Dus service, niet heel verkeerd.

Via onze wereld beroemde verkoper uit belgie.

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• wizzopa
  • Nu online
Dylantje2 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:29:
Kennis van mij problemen met de V2...
2 jaar oud..
Kosteloos omruilen voor een V4.

Dus service, niet heel verkeerd.

Via onze wereld beroemde verkoper uit belgie.
Wat voor problemen😉

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

Ondertussen zitten wel al even 2021 en is de subsidie van de PCWU 3.0 naar 1600€ gegaan.

Van de week las in dat het DHZ installeren niet meer geaccepteerd zou worden door het RVO; ik heb daar echter nog wel een beetje mijn twijfel over of dat werkelijk zo is....

Derhalve; ik neig er naar de PCWU aan te schaffen, aansluiten op de MV unit uitgang & daarmee mijn 400 liter hygiënevat lekker op te warmen. (Altijd beter dan de een e-boiler)

Is het werkelijk zo simpel? Mis ik iets? Zijn er mensen met ervaring al?

6,3kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP - 80l. E-boiler - gasloos

• montebaldo55
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 09-06 14:10
hallo allemaal

nieuw in dit forum cq topic
de warmte pomp ben ik vrijwel uit dat wordt een LG monoblock van 9kW of 12kW
kies bewust niet voor SWW via de WP omdat ik dit gescheiden wil houden
ik wil de gehele installatie constructief zo simpel mogelijk houden

is het nu gunstig om tapwater via een L/L wp boiler op te warmen?
heb een groot gedeelte van dit topic terug gelezen.
maar kan geen geen bevredigend antwoord vinden.

ik zoek naar een betrouwbare oplossing. de laatste paar m3 of kW zijn voor mij dan voor mij minder belangrijk.

mijn oog heb ik laten vallen op MT-WH 21-019-FS NIBE
deze kan ik zeer geschikt kopen

ben benieuwd

gr hans

• Jim423
Ja, zeer gunstig. Kopen maar. Of een Atlantic V4 natuurlijk (deze kan officieel alleen niet op de MV aangesloten worden).

PS groeten doen we niet aan.

• dick133a
montebaldo55 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:52:
hallo allemaal

nieuw in dit forum cq topic
de warmte pomp ben ik vrijwel uit dat wordt een LG monoblock van 9kW of 12kW
kies bewust niet voor SWW via de WP omdat ik dit gescheiden wil houden
ik wil de gehele installatie constructief zo simpel mogelijk houden

is het nu gunstig om tapwater via een L/L wp boiler op te warmen?
heb een groot gedeelte van dit topic terug gelezen.
maar kan geen geen bevredigend antwoord vinden.

ik zoek naar een betrouwbare oplossing. de laatste paar m3 of kW zijn voor mij dan voor mij minder belangrijk.

mijn oog heb ik laten vallen op MT-WH 21-019-FS NIBE
deze kan ik zeer geschikt kopen

ben benieuwd

gr hans
Gunstig? Dat is afhankelijk van je situatie je doel en je kosten en verbruik. Als je vastrecht niet meerekent is gas meestal voordeliger voor je portemonnee en nooit een lege boiler.

• Jim423
dick133a schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:50:
[...]

Als je vastrecht niet meerekent is gas meestal voordeliger voor je portemonnee en nooit een lege boiler.
Gas is niet meestal voordeliger, de WPB heeft een beter rendement tenzij <5gr Tb. Meestal is de buitentemperatuur wel hoger. Een lege boiler is een kwestie van goed dimensioneren.
En waarom zou je vastrecht niet meerekenen? Het hele doel is juist dat de gasaansluiting er dan uit kan, ergo nog meer voordeel.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Vandaag even aan de gang gegaan met de IR thermometer op mijn Atlantic WP. Deze staat ingesteld op bu/bu en zuigt en blaast dus aan van/naar buiten.

De leidingen zijn geisoleerd.

Wat mij nogal tegenviel is dat de witte kap op de bovenkant een schamele 7c aangaf op mijn thermometer. Bij de uitblaasopening (rechtsachter) was het plastic nat van condens en slechts 1c.

Ook voelde ik een klein beetje koude lucht uit de naad komen waar de twee delen van de kap zijn vastgeschroefd.

Het lijkt mij vanuit energiebesparing niet wenselijk als er koude lucht of straling van een apparaat komt wat in mijn huis staat. Is er iemand die dit ook heeft bemerkt en wellicht tips heeft om dit middels isolatie te voorkomen?

Wellicht armaflex op de binnenkant of buitenkant plakken? Andere tips?

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:28
@Wolly Ik weet niet of je de kap er wel eens hebt af gehad, maar dan zie je dat er binnenin helemaal geen leidingen zijn. Het is 1 grote kamer binnenin met in het midden de verdamper die een soort van scheiding creëert. Als je zou willen isoleren zou je dus de gehele kap moeten inpakken, flink karwei als je eens een keer onderhoud wilt doen aan de binnenkant.

• Jim423
Ik heb de complete kap ingepakt. Ik heb boutjes vanbinnenuit, dan een ring en moer aan de buitenkant.
Daar dan door de isolatie heengeprikt en weer een ring + moer. Bij onderhoud gewoon even 2 moertjes los.

• Wolly
  • Niet online
Knielen schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:39:
@Wolly Ik weet niet of je de kap er wel eens hebt af gehad, maar dan zie je dat er binnenin helemaal geen leidingen zijn. Het is 1 grote kamer binnenin met in het midden de verdamper die een soort van scheiding creëert. Als je zou willen isoleren zou je dus de gehele kap moeten inpakken, flink karwei als je eens een keer onderhoud wilt doen aan de binnenkant.
Ik heb de kap er 1x afgehaald en inderdaad gezien dat het één grote ruimte is, volgens mij zat er aan de binnenkant tegen de kap aan wel iets van rubber oid geplakt. Ik vermoed dat dit niet is geplaatst op de plek waar de uitblaasopenening zit gezien ik daar veel condensdruppels aan de buitenkant zie.

Ik zag toen trouwens ook dat de schroefjes waarmee de condensor aan de bodemplaat zit bevestigd al flink bruin waren van de roest.

• Wolly
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:36:
Ik heb de complete kap ingepakt. Ik heb boutjes vanbinnenuit, dan een ring en moer aan de buitenkant.
Daar dan door de isolatie heengeprikt en weer een ring + moer. Bij onderhoud gewoon even 2 moertjes los.
Wat voor materiaal heb je gebruikt om het in te pakken? Heb je toevallig de kans om wat foto's te delen?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus

Topicstarter
Hier staat een V3 in een onverwarmd hok dat desondanks 18 graden blijft, nabij de afvoer meet ik 7 graden bij een aanvoer van 17,5 graden als hij draait.
Omdat ik mede via de MV aanzuig vind ik het verlies acceptabel, hij draait maar 1x per dag zonder cv gebruik.
Als de airco het niet zou redden zodra de wpb draait zou ik me misschien zorgen gaan maken :P
Hier zit ook een laag op de binnenkant die de kap zwaarder maakt, het lijkt bedoeld voor geluiddemping.

• space-one
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 14:18
Jim423 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 19:42:
[...]

Gas is niet meestal voordeliger, de WPB heeft een beter rendement tenzij <5gr Tb. Meestal is de buitentemperatuur wel hoger. Een lege boiler is een kwestie van goed dimensioneren.
En waarom zou je vastrecht niet meerekenen? Het hele doel is juist dat de gasaansluiting er dan uit kan, ergo nog meer voordeel.
Juist en daar komt bij dat het vastrecht voor gas zeker niet gaat dalen de komende jaren. Het afsluiten van klanten die geen gas meer nodig hebben gaat betaald worden het vastrecht.

• wizzopa
  • Nu online
Weer een maand voorbij,

Water verbruik 3,476 m3
Stroom verbruik 68,76 kWh

Cop 2,58

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus

Topicstarter
Is dat koud water @wizzopa :P
Ik tapte 558 liter en stopte 29,324kWh in de V3.
Als de snode plannen voor een whirlpool bad doorgaan zal dat iets anders worden :+

Er gaat 146-210 liter in, een douche nemen doet warm 70l en koud 115l.
Daar komt dan 800W bubbelen en 1500W verwarming bij indien ik hem standaard hou (ivm garantie).
Het huidige bad is smaller en daar gaat 175l in.
Veel gedoe, het bad komt in een nis van 170cm waar het huidige bad zit, muurtje gaat weg en de toiletpot moet een eind opzij wil ik het bad er recht in kunnen schuiven.
Voordeel van half vrijstaand is dat er panelen aan de voorzijde zitten, dan kan je er nog bij zonder verplaatsen.
De badkraan en douche kunnen blijven maar de glazen badwand schuift wellicht een stukje op zodat ik iets met een sierstrip moet fiksen (is dikker dan de tegels).

• wizzopa
  • Nu online
@Speedy-Andre Dat is warmwater ;)

Totaal aan water 6,91 m3.

Je bent nogal wat van plan, maar zo te lezen den je er al een tijd mee bezig.

Ik heb hier nog een badkamer met mooie bruine tegels een beige ligbad uit 1976.

De buren hebben 2 weken terug hun badkamer laten renoveren 3 weken bezig geweest, mijn vrouw heeft dat even aan gekeken, haar reactie "dat gaat hier dus niet gebeuren" ;)

• HaTe
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 09-06 23:38

HaTe

haat niet

dick133a schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:43:
[...]

Je slaat de spijker op z'n kop. 300m3 kan voor overventilatie zorgen (tocht).

Je kan beter gaan voor een warmtepomp waarbij de ventilatielucht als invoer dient en er buitenlucht aanvoer is. Kijk eens naar:
HP M25 i (er komt een nieuwe versie binnenkort uit)
Hewalux
altira lwb
.....

Maar zolang je nog een gasaansluiting hebt en geen overcapaciteit van pv panelen zal je er niet heel veel voordeel mee behalen. Warmtepompen zijn minder rendabel in efficient heet water maken.
Heb je meer informatie over die vernieuwde versie? Ik kan er niks over vinden

Specs

• Jim423
Wolly schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:48:
[...]

Wat voor materiaal heb je gebruikt om het in te pakken? Heb je toevallig de kans om wat foto's te delen?
Heb er geen foto van helaas hij zit in een kast. Maar er is ook niet echt veel te zien.
Ik heb die geluidsmatten gebruikt van de bouwmarkt gemaakt van oude spijkerbroeken. Voorkant gewoon eromheen gevouwen en de bovenkant op vorm geknipt. 2 lagen dik.

• Jim423
Defrostmania vandaag, ik heb hem al 5x zien defrosten.
Opwarmen gaat supertraag (2 graden per uur ongeveer). Tin ongeveer 11 graden.
Nog iemand die op dit moment cv-ondersteuning doet?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus

Topicstarter
Ik ging van 42 naar 52 in 7 kwartier met 17 graden lucht, defrosts zie ik nooit met een inblazende MV.
CV ondersteuning doe ik af en toe, met dit weer doen de airco's het een stuk beter ondanks enkele defrosts ;)

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

Gaat hier prima. -4,4 buiten. Binnen 21,6
Ta/Tr 34/36

Hobbelt wel met 1600Watt en 84Hz door 😆 allemaal prima

3 defrosts gehad sinds 05:00 vannacht. Valt me mee: lucht begint droger te worden

6,3kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP - 80l. E-boiler - gasloos

• llevering
Jim423 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:14:
Defrostmania vandaag, ik heb hem al 5x zien defrosten.
Opwarmen gaat supertraag (2 graden per uur ongeveer). Tin ongeveer 11 graden.
Nog iemand die op dit moment cv-ondersteuning doet?
In tegenstelling tot mijn eerdere post ga ik nu door 2c Tb, bij 24/7 verwarmen. Maar het zal je duidelijk zijn dat ik het nu aan de CV overlaat ;). Ik heb zelf de fysieke kogelkraan die op de uitgang van de spiralen gemonteerd zit dicht gedaan, anders blijft er altijd wat warmte weglekken via het CV ondersteuning circuit. Nu wil ik al m'n warmte bewaren voor het warmwater.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 16:41
Wat is er op de markt beschikbaar aan kleine warmtepompboiler (laten we zeggen rond de 100 liter) met een extra spiraal voor een andere warmtebron?

Voor zover ik zie kan ik alleen een Eldom vinden van 120 liter, met een externe buitenunit voor de warmtepomp (dus geen ventilatie model).

[Voor 5% gewijzigd door !null op 07-02-2021 18:33]

Ampera-e (60kWh)

• Lennart_1337
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 10-06 23:57
Komende week lijkt het te koud te worden om de wp op buitenlucht te laten draaien, de atlantic v3 doet t tot -5 volgens de handleiding. Ben benieuwd of dit een harde grens is en dan afschakeld.

• JopieE
  • Registratie: december 2005
  • Nu online

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Lennart_1337 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 23:43:
Komende week lijkt het te koud te worden om de wp op buitenlucht te laten draaien, de atlantic v3 doet t tot -5 volgens de handleiding. Ben benieuwd of dit een harde grens is en dan afschakeld.
Ja hier sinds gisteren in storing vanwege te koude lucht. Kwam erachter toen het ww op was. Heb elektrisch element maar bijgezet. Dit werkt overigens prima.

Gasloos

• llevering
Lennart_1337 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 23:43:
Ik zou zelf niet te zeker rekenen op die -5. Ik heb 2 Atlantics en de ene vindt het tijd de 0c graden meestal al best (hangt ook beetje af hoe laag de temp. in het vat is). De andere gaat wel langer door (maar heeft vaak ook een hogere temperatuur in het vat). De warmtepomp gaat uit en afhankelijk van de instelling neemt het elektrisch element het over. Als het elektrisch element uit staat probeert de warmtepomp het om de 2 uur opnieuw in de hoop dat de temp dan beter is.

• dick133a
HaTe schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:43:
[...]

Heb je meer informatie over die vernieuwde versie? Ik kan er niks over vinden
Ze hadden het over het eerste kwartaal van 2021.
Het is een planning en dat kan natuurlijk uitlopen.

• dick133a
Jim423 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 19:42:
[...]

Inderdaad. Daarom staat er ook "meestal".
Het is ook afhankelijk van je gasprijs en de elektriciteitsprijs

Overigens is de verwachting dat het vastrecht voor elektriciteit hoger gaat worden. Zeker met dat terug leveren op het net. Transport van elektriciteit is namelijk een stuk ingewikkelder dan gas.

Uiteraard lijkt het erop dat de politiek er voor gaat zorgen dat gas minder aantrekkelijk wordt. Het zou ook kunnen dat shell het lukt om waterstof interessant (co2 neutraal) te maken en het gasnet daarvoor gaat gebruiken.

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 11-06 21:57
Even een vraag over ventilatiewarmtepomp boilers voor SWW. Ik zie meerdere merken/modellen en denk dat dit voor ons een mooie oplossing is naast de Pana monoblock voor CV die lastig qua leidingwerk naar de SWW leiding te brengen is.

We hebben nu een ducobox met C-ventilatie naar buiten. De WP boiler kan mooi in de buurt van deze box en leidingwerk kan goed aangesloten worden.

Hoe zit dat met de huidige CO2 regeling en mogelijkheden om tijdens douchen even extra te ventileren? Ventileert de WP boiler altijd met hetzelfde debiet? Kun je daar nog in sturen voor bijvoorbeeld in de nacht? Dat die dan minder hard staat? Hoe regel je het ventilatiedebiet of welke regelmogelijkheden heb je?

[Voor 5% gewijzigd door vandermark op 11-02-2021 20:41]

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• Jim423
Dat hangt er natuurlijk compleet vanaf welk model je koopt.
Maar ik zou de MV box zelf al deze zaken laten regelen. De WPB draait dan continu op 300m3/h of uit.

• space-one
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 14:18
dick133a schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:37:
[...]

Inderdaad. Daarom staat er ook "meestal".
Het is ook afhankelijk van je gasprijs en de elektriciteitsprijs

Overigens is de verwachting dat het vastrecht voor elektriciteit hoger gaat worden. Zeker met dat terug leveren op het net. Transport van elektriciteit is namelijk een stuk ingewikkelder dan gas.

Uiteraard lijkt het erop dat de politiek er voor gaat zorgen dat gas minder aantrekkelijk wordt. Het zou ook kunnen dat shell het lukt om waterstof interessant (co2 neutraal) te maken en het gasnet daarvoor gaat gebruiken.
Bij waterstof geldt ook dat alles afhankelijk is van de prijs en de hoeveelheid warmte het oplevert. Over waterstof gaat ook gewoon belasting worden betaald. De accijns op brandstoffen zoals benzine worden de komende jaren steeds minder nu 12-13 miljard. Dat verlies moet ergens vandaan komen.
https://www.wattisduurzaa...wondermiddel-waterstof-2/

Verwarmen met groene stroom: Alle huishoudens verwarmen met een warmtepomp. De warmtepompen hebben een rendement van 300 procent. Ze pompen met elke kWh windstroom óók 2 kWh aan warmte uit de buitenlucht naar binnen.

Verwarmen met groene waterstof: Alle huishoudens verwarmen met een gasketel op waterstof. De omzetting van elektriciteit naar waterstof gaat met een rendement van 75 procent. De gasketels hebben een rendement van 100 procent.

Stel dat de jaaropbrengst van één windturbine van 4 megawatt (MW) genoeg is om de hele wijk te verwarmen via warmtepompen, dan is er een windpark van 16 MW nodig om precies dezelfde wijk via waterstofketels warm te houden.

• HaTe
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 09-06 23:38

HaTe

haat niet

dick133a schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:18:
[...]

Ze hadden het over het eerste kwartaal van 2021.
Het is een planning en dat kan natuurlijk uitlopen.
Oke, maar wat zijn de verbeteringen etc? Hoe kom je bij deze informatie?

Specs

• beestemans
  • Laatst online: 10-06 20:23
Ben mijzelf aan het inlezen, door alle pagina's mis ik eigenlijk een vergelijk tussen alle apparaten. Welke heeft nu het meeste voordeel? Is het meest efficiënt? Focus op water/water warmtepompboiler.
Ik twijfel nu heel erg tussen:
- NIBE MT-MB
- Auer Edel Eau
Beide de 200 liter variant. Voordel van de NIBE is dat deze een veel bredere temperatuurrange heeft. Ook hogere temperaturen slikt deze nog prima. En onder de 18 °C ook. De Auer niet. Daarnaast te krijgen met warmtespiraal.
De Auer is gemaakt van RVS, lijkt dus onderhoudsvriendelijker.
Situatie is een Inventum Modul AIR ALL-E, 140 m2 aan vloerverwarming. Nu nog ondersteuning van een CV ketel, aangezien ik toch betaal voor het gas is dit nu nog rendabeler.
De doorverwarmer kan het tekort van de warmtepomp op koude dagen (< 3 °C) compenseren. Wanneer de warmtepomp draait is de retourtemperatuur al snel > 35 °C. Dat zou betekenen dat de Auer op een geven moment uitvalt door een te hoge temperatuur.
Zomerdagen is niet een probleem. De retourtemperatuur blijft dan rond de kamertemperatuur hangen, die 21 °C is. Deze warmt hooguit zelfs op. In dat geval een mooie uitkomst om dit iets te koelen.
De Nibe klinkt heel erg interessant, vooral met de spiraal. Waar ik vooral in de zomer tijdens douchen nog behoorlijk wat extra rendement vanuit de warmtepomp erin kan stoppen. Echter weinig ervaringen over te vinden (kan natuurlijk ook dat ik verkeerd zoek). Heb vrijwel alle onderdelen liggen om de spiraal vanuit de Inventum aan te sturen.
Iemand goed advies? Zit een beetje te dubben in de praktijk.

• dick133a
HaTe schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:28:
[...]

Oke, maar wat zijn de verbeteringen etc? Hoe kom je bij deze informatie?
Ze komen met een hybride warmtepomp op de markt die gebruik maakt van ventilatie- en buitenlucht en ook warmtapwater kan maken.

Meer informatie heb ik niet.

De informatie komt van een deskundige van de Itho BWP (wordt met name in warmtenetten ingezet).

• Jim423
beestemans schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:06:
Ben mijzelf aan het inlezen, door alle pagina's mis ik eigenlijk een vergelijk tussen alle apparaten. Welke heeft nu het meeste voordeel? Is het meest efficiënt? Focus op water/water warmtepompboiler.
Ik twijfel nu heel erg tussen:
- NIBE MT-MB
- Auer Edel Eau
Beide de 200 liter variant. Voordel van de NIBE is dat deze een veel bredere temperatuurrange heeft. Ook hogere temperaturen slikt deze nog prima. En onder de 18 °C ook. De Auer niet. Daarnaast te krijgen met warmtespiraal.
De Auer is gemaakt van RVS, lijkt dus onderhoudsvriendelijker.
Situatie is een Inventum Modul AIR ALL-E, 140 m2 aan vloerverwarming. Nu nog ondersteuning van een CV ketel, aangezien ik toch betaal voor het gas is dit nu nog rendabeler.
De doorverwarmer kan het tekort van de warmtepomp op koude dagen (< 3 °C) compenseren. Wanneer de warmtepomp draait is de retourtemperatuur al snel > 35 °C. Dat zou betekenen dat de Auer op een geven moment uitvalt door een te hoge temperatuur.
Zomerdagen is niet een probleem. De retourtemperatuur blijft dan rond de kamertemperatuur hangen, die 21 °C is. Deze warmt hooguit zelfs op. In dat geval een mooie uitkomst om dit iets te koelen.
De Nibe klinkt heel erg interessant, vooral met de spiraal. Waar ik vooral in de zomer tijdens douchen nog behoorlijk wat extra rendement vanuit de warmtepomp erin kan stoppen. Echter weinig ervaringen over te vinden (kan natuurlijk ook dat ik verkeerd zoek). Heb vrijwel alle onderdelen liggen om de spiraal vanuit de Inventum aan te sturen.
Iemand goed advies? Zit een beetje te dubben in de praktijk.
Je zit in het verkeerde topic eigenlijk, er is een topic over de W/W WPB. De Auer komt daar overigens niet echt goed uit, lees toch wel veel over storingen en resonantie dus geluidsoverlast. De Nibe is niet veel ervaring mee volgens mij, maar mijn onderbuikgevoel zegt dat je die beter kan kiezen. Als je niet kookt op gas en de aansluiting nu gratis de deur uit kan doen zou ik hier zeker voor kiezen. Inprincipe heb je dan gratis sww of je moet een heel hoog verbruik hebben.

• beestemans
Jim423 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 23:12:
[...]

Je zit in het verkeerde topic eigenlijk, er is een topic over de W/W WPB. De Auer komt daar overigens niet echt goed uit, lees toch wel veel over storingen en resonantie dus geluidsoverlast. De Nibe is niet veel ervaring mee volgens mij, maar mijn onderbuikgevoel zegt dat je die beter kan kiezen. Als je niet kookt op gas en de aansluiting nu gratis de deur uit kan doen zou ik hier zeker voor kiezen. Inprincipe heb je dan gratis sww of je moet een heel hoog verbruik hebben.
Ben aan het zoeken, maar kom niet op een water/water draadje uit? Heb je een link?

• Jim423
beestemans schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 23:33:
[...]

Ben aan het zoeken, maar kom niet op een water/water draadje uit? Heb je een link?
Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen

• beestemans
LOL die zat ik helemaal door te lezen. Zoals de titel doet vermoeden, enkel ervaringen met Auer Adel Eau waterpompboiler ;). Zal dezelfde vraag daar stellen.

• Jim423
Volgens mij zijn er nog wel meer topics maar ik ga niet alles voor je zoeken.
Je zou @barbuitenhuis eens kunnen DMen volgens mij heeft hij er eentje staan van Nibe.

Pagina: 1 ... 93 ... 96 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True