PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Thanks.BasvanS schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:25:
[...]
https://www.esanico.be/nl...h_query=arostor&results=1
zoeken op Arostor
Met 650 subsidie zie ik.
Dat is inderdaad goedkoper dan de explorer en de auer edel air.
Eens even verder in duiken op google
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Wel een RVS vat en dus goedkoper. Zie nu dat het de Ariston was die 650-700 kuub lucht nodig had, die was wel snel overigens!Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:31:
https://www.vaillant.nl/p...ducten/arostor-53824.html
In de specs zie ik lucht 160mm en 320-400m3/uur, niks anders dan een Atlantic
Geluid idem, 39dB op 2m en wel 50dB op 1meter.
Volgens mij ging de Arostor in 9 uur naar warm en Atlantic in 10+ (voor de 270 liter)
https://www.vaillant.be/d...r-vwlbm270-00-1682339.pdf
(9:26 vs 10:39)
Energielabel van de Atlantic geeft ook 10-20% meer verbruik aan.
En volgens mij is R290 ook wat vriendelijker voor het milieu dan R513?
Hij is 20 CM lager, 28 kilo lichter.
Volgens mij is het aantal voordelen van de Atlantic t.o.v de Vaillant 0? Correct me if I'm wrong?
[ Voor 28% gewijzigd door BasvanS op 12-05-2021 08:16 ]
Mocht je nog iets negatiefs vinden, laat het even wetenalaintje schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:40:
[...]
Thanks.
Met 650 subsidie zie ik.
Dat is inderdaad goedkoper dan de explorer en de auer edel air.
Eens even verder in duiken op google.
R153a is een directe vervanger voor R134a maar er is veel van nodig (1,35kg).
Waarschijnlijk gekozen vanwege de prijs en het kunnen gebruiken van de zelfde compressor.
De GWP ligt aanzienlijk hoger dan bij R290 maar dat is brandbaarder dus weinig binnenshuis toegestaan.
R290 wordt wel gepusht door de EU en komt straks in kleine airco's.
Het werkbereik voor lucht is -7 tot 35 graden en bij de Atlantic -5 tot 43 graden, de V4 heeft minder moeite met warme lucht en verwarmt tot 62 ipv 60 met de wp.
In dit topic is veel ervaring met de V3, V4 en de Calypso omdat ze lange tijd veel subsidie kregen en andere merken nog niet in beeld waren (aanbod op de markt).
Let wel op de garantieafhandeling als je bij Esanico koopt, bij Atlantic kunnen ze onderdelen bestellen en soms een apparaat uitwisselen maar het duurt best lang.
Vaillant is in NL vertegenwoordigd dus is de kans groter dat ze iemand sturen, maar wellicht niet als het apparaat uit het buitenland komt.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Volgens mij is er ook maar 150 gram R290 aanwezig in het systeem. De noodzaak voor Horizontaal aansluiten is natuurlijk ook lager als de Unit 20 cm korter is. Een 90 graden bocht zal ook ongebeer 20 CM bij 160mm leiding. ben benieuwd, hij word de 17e geleverd maar een maand later pas geinstalleerd.Speedy-Andre schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:20:
Misschien wel praktisch bij het plaatsen, bij de Atlantic Ex V4 kunnen de pijpen horizontaal gericht worden.
R153a is een directe vervanger voor R134a maar er is veel van nodig (1,35kg).
Waarschijnlijk gekozen vanwege de prijs en het kunnen gebruiken van de zelfde compressor.
De GWP ligt aanzienlijk hoger dan bij R290 maar dat is brandbaarder dus weinig binnenshuis toegestaan.
R290 wordt wel gepusht door de EU en komt straks in kleine airco's.
Het werkbereik voor lucht is -7 tot 35 graden en bij de Atlantic -5 tot 43 graden, de V4 heeft minder moeite met warme lucht en verwarmt tot 62 ipv 60 met de wp.
In dit topic is veel ervaring met de V3, V4 en de Calypso omdat ze lange tijd veel subsidie kregen en andere merken nog niet in beeld waren (aanbod op de markt).
Let wel op de garantieafhandeling als je bij Esanico koopt, bij Atlantic kunnen ze onderdelen bestellen en soms een apparaat uitwisselen maar het duurt best lang.
Vaillant is in NL vertegenwoordigd dus is de kans groter dat ze iemand sturen, maar wellicht niet als het apparaat uit het buitenland komt.
Dat hij tot -7 kan lijkt me ook erg handig: hier is de Atlantic 2 maal in storing gegaan bij 0 graden. Het vreemde is dat bij 10 graden eerst de melding gereset moet worden voordat de compressor weer opstart. Heeft iemand dat hier ook ervaren? Of start hij bij jullie weer automatisch.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Fanatiek mee lezer op dit forum hier en af en toe een post maar dan in het l/w en l/l topic.
Ik heb een vraag over een wpb (duh).
Wij hebben 2 jaar geleden ons eerste huis gekocht. Toen nog helemaal nieuw in überhaupt warmtepompen. Met aanschaf van ons huis wel meteen de cv ketel moeten vervangen. Toen gekozen voor een Elga/Toshiba unit icm een Intergas hre 30/36. (Achteraf natuurlijk nooit moeten doen). Op dit moment zijn we met ons 2tjes (we zijn 24 en 26 jaar) maar misschien komt er ooit nog uitbreiding 😁.
Er is gebleken dat de Elga ons huis geheel kan verwarmen, zelfs tot de -15 van afgelopen winter. Dit betekent dat op dit moment de hre gas ketel eigenlijk alleen voor warm tapwater wordt gebruikt. Best zonde...
Financieel gezien betalen we op dit moment 3 hele euros per maand aan gas en electra icm 18 zonnepanelen die nu nog +/- 1000kwh 'te veel' opwekken.
Het kriebelt natuurlijk enorm die hre ketel er weer af te slopen en er een wpb voor terug te hangen om van het gas af te komen. Het huis is niet voorzien van MV. De wpb zal dus het tapwater moeten verwarmen puur door buitenlucht.
De vraag luid; is dit überhaupt mogelijk (ook met -10 moet er warm tapwater gemaakt kunnen worden natuurlijk) en financieel aantrekkelijk er een wpb op te hangen?
Huidig gasverbruik is 225 kuub gas per jaar puur voor tapwater. Er wordt af en toe een bad gepakt en 2x gedoucht per dag a 5 minuten p.p. Ik verwacht dat 250 liter met het oog op de toekomst voor ons meer dan voldoende moet zijn.
Het mooiste zou natuurlijk zijn de wpb op te nemen in de cv installatie om de Elga niet continu op 100% te moeten laten lopen in de winter)
Mocht dit niet gepast zijn in dit topic verplaats ik de vraag direct!
[ Voor 4% gewijzigd door Twan dz op 21-05-2021 21:52 ]
Je kan die paar keer dat het nodig is een element gebruiken, dan is de cop 1.
Of je mengt lucht van binnen bij, een wpb draait misschien een paar uur achtereen.
Anders dan bij een cvketel is de hoeveelheid warm water beperkt, dat hangt mede af van hoe warm je stookt.
Meet een keer met een emmertje hoeveel water per minuut de douche verbruikt, dan heb je een idee.
Je overschot voor de wpb gebruiken is interessant zolang salderen duurt, maar je kan er op termijn ook je verbruik mee spreiden.
Bedankt voor de snelle reactie!Speedy-Andre schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 22:11:
Een wpb kan normaal tot -6 graden werken, dat verschilt per merk.
Je kan die paar keer dat het nodig is een element gebruiken, dan is de cop 1.
Of je mengt lucht van binnen bij, een wpb draait misschien een paar uur achtereen.
Anders dan bij een cvketel is de hoeveelheid warm water beperkt, dat hangt mede af van hoe warm je stookt.
Meet een keer met een emmertje hoeveel water per minuut de douche verbruikt, dan heb je een idee.
Je overschot voor de wpb gebruiken is interessant zolang salderen duurt, maar je kan er op termijn ook je verbruik mee spreiden.
Af en toe Cop 1 voor die paar dagen is prima te doen met het overschot.
De douche verbruikt ongeveer 10l/m. En we douchen nooit snel na elkaar. Dus daar verwacht ik geen probleem. Het enige waar ik nog over na denk. Gaat het in de toekomst behalve voor de natuur natuurlijk ook financieel voordelig zijn te opzichte van de (nu) 3 euro p.m.?
sowieso de vaste leveringskosten (~18 ct/dag) en netbeheerkosten (~34 ct/dag) betaal je niet bij gasloos.Twan dz schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 22:29:
[...]
Bedankt voor de snelle reactie!
Af en toe Cop 1 voor die paar dagen is prima te doen met het overschot.
De douche verbruikt ongeveer 10l/m. En we douchen nooit snel na elkaar. Dus daar verwacht ik geen probleem. Het enige waar ik nog over na denk. Gaat het in de toekomst behalve voor de natuur natuurlijk ook financieel voordelig zijn te opzichte van de (nu) 3 euro p.m.?
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Als je dat goed uitrekent, kan je een boiler a 1600 euro en wat jij aan installatiekosten kwijt bent er tegenover zetten voor zeg de komende 10 a 15 jaar...
De 3 euro is helemaal onder aan de streep. Voorschot = 20 euro p.m. = 240 euro p.j. Welkomstbonus van 200 euro. 40 /12=3,33.lqvd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 23:03:
Je zou iets meer dan die 3 euro kwijt moeten zijn (misschien door teruglevering een scheef beeld?), 225 kuub keer 0.65 zijn ongeveer de gas kosten. Als je echt zonder gas staat ook het vastrecht meerekenen, dacht iets van 200 per jaar, maar check bij je netbeheerder.
Als je dat goed uitrekent, kan je een boiler a 1600 euro en wat jij aan installatiekosten kwijt bent er tegenover zetten voor zeg de komende 10 a 15 jaar...
Ik kijk de afrekening terug van Eneco van 2019/2020 en zie nu eigenlijk pas hoe duur gas per kuub is alles mee gerekend:
Gaat vorig jaar om 327m3 gas:
Levering van gas: 168,34
Energiebelasting op gas: 148,92
Netbeheer kosten voor gas: 172,31
Klopt het dat ik letterlijk 490 euro heb betaald voor 325 m3 gas? Dan heb ik het wel heel snel terug verdiend. Puur uit gaan van 225 M3 gas (dit jaar)
X 9 (kw per M3) is 2025 kw aan warmte / (cop) 3 = 675 kw extra stroom die ik op dit moment toch nog over heb. Niet in acht nemen van regels mbt salderen in de toekomst, dus wellicht iets te rooskleurig.
Dit zou betekenen dat de wpb er binnen 4 jaar makkelijk uit te halen is. (Wpb 1800 euro - 650 euro subsidie en 650 euro installatie kosten)
[ Voor 6% gewijzigd door Twan dz op 22-05-2021 00:05 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Cop 2 danJim423 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 00:15:
490 euro klopt maar een COP3 is wat te rooskleurig.
Gas wordt steeds zwaarder belast en de prijs is nu nog gebaseerd op een ooit lage olieprijs.
Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2
De 2 ruimtes die de elga verwarmd zijn de badkamer en de begane grond (45m2) meer hoeven we niet te verwarmen. Op de slaapkamer hangt een l/l wp. Mocht het echt koud worden kan die 5 minuten aan en is de kou er ook vanaf.beestemans schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:51:
Als je over capaciteit hebt en genoeg vloerverwarming (ga ik gemakshalve van uit), zou ik een water/water warmtepompboiler overwegen. Als je huis bij -15 °C op de warmtepomp het reeds al haalt, kan daar prima een warmtepompboiler bij die wellicht één paar graden wegsnoept. En zoals eerder geschetst, volledig elektrisch kan altijd nog. Bij mijn zijn beide warmtepompen uitgerust met een verwarmingsspiraal, het grootste probleem is eigenlijk als de stroom eraf gaat
Nadeel is dat ik destijds voor de Elga gekozen heb. Die levert met -10 nog maximaal 3 kw. Daar moet ik de hele beneden verdieping mee warm houden. Wordt er dan ook nog wat weg gesnoept van die 3kw blijft er wel heel weinig over ben ik bang. Dus eigenlijk wil ik m apart en dat ie zelfs misschien nog de wp kan ondersteunen.
Onze vloerverwarming in ons oude huis was iets ondergedimensioneerd, daar hadden we zo'n elektrisch olie kacheltje als extra in de keukenkast staan voor die ene week in het jaar dat het echt te weinig was. Werkte ook prima maar je moet het wel even uit de kast halen.
Wat zien we nu precies? Op welke 2 plekken zijn die temperatuurmetingen gedaan?scoobinoobi schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:01:
Als jullie deze foto's zien, denken jullie dan ook thermosyphon? Of is dat redelijk normaal bij het aansluiten van een boiler. De boeier is hier zeker anderhalf uur niet gebruikt voor warm water (Atlantic V3)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eerste plaatje kan duiden op een warmte lek omdat de hele slang dezelfde kleur heeft.
Oplossing is deze in een u omlaag en weer omhoog laten gaan.
Het effect is dat de boiler sneller afkoelt dan gewenst, dat zal ie weer aanvullen door langer te draaien.
Ik ben over stilstand verlies gaan nadenken omdat we ook in periodes van weinig sww verbruik toch een grofweg hetzelfde (stroom)verbruik hebben als normaal. Boiler staat in een onverwarmde garage die wel aan het huis zit met enkel steens wand ertussen.
:strip_exif()/f/image/LnwJt90PaJxUOql0h5SZWVd8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FT1fyxXSxDaRI7h7tBMYYQzn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nu het idee om 2x een "u" te maken met een flex RVS slang. Leidingen zijn nu van koper.
Want het lijkt nu dat de het zwart 12 graden is en het oranje 15 graden. Dan heb je amper winst.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Daar kun je volgens mij een veel grotere slag mee slaan.
Temp invoer leiding= 23 bij boiler en 21,5 vlak voor de eerste haakse bocht naar beneden.
Temp warm water leiding na ongeveer 1 meter is 19,5.
Temperatuur ruimte is ongeveer 17,5 graden.
(Mijn week thermal is niet goed gevalideerd en geeft veel te lage temps aan)
Hoe zie je dat voor je?Jim423 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 09:47:
Ik zou eerder de WPB zelf gaan isoleren als het 10 graden in die garage is.
Daar kun je volgens mij een veel grotere slag mee slaan.
Het verlies via de leidingen is wat mij betreft meetbaar, ik had dit in het begin toen ik de term warmtesifon nog niet kende maar ik heb wel 4 dikke leidingen (incl. de spiraal) en o.a. een pomp die geheel opgewarmd werd.
Er zitten flex leidingen op mijn V3 en die zijn redelijk in een lus te leggen bij voldoende lengte.
Dat scheelde toch wel 10% stilstandsverlies (gemeten met verbruik op vergelijkbare dagen).
Mijn cvhok is inpandig en koelt niet ver af, toch werd het verbruik minder toen de lussen goed zaten
Je verliest warmwater - via de inlaatcombinatie tijdens het opwarmen vd boiler - door uitzetting van het water.scoobinoobi schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:01:
Als jullie deze foto's zien, denken jullie dan ook thermosyphon? Of is dat redelijk normaal bij het aansluiten van een boiler. De boeier is hier zeker anderhalf uur niet gebruikt voor warm water (Atlantic V3)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Druk moet ergens heen en je kunt hier niets tegen doen...
[ Voor 3% gewijzigd door yingli405 op 30-05-2021 11:32 ]
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Dat was het punt niet, wel dat de de warmte de leidingen in gaat en de V3 in een soms koude ruimte staat.yingli405 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 11:28:
[...]
Je verliest warmwater - via de inlaatcombinatie tijdens het opwarmen vd boiler - door uitzetting van het water.
Druk moet ergens heen en je kunt hier niets tegen doen...
Dat de warmte de leidingen in gaat komt door de uitzetting vh warmwater dat via de inlaatcombinatie gaat stromen en bij het afkoelen vult het vat weer op met koudwater, dus het verlies gaat dubbel op!Speedy-Andre schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:22:
[...]
Dat was het punt niet, wel dat de de warmte de leidingen in gaat en de V3 in een soms koude ruimte staat.
en het is ook logisch dat je meer warmte verliest wanneer je de boiler in een kouder ruimte plaatst.
Het verlies via de horizontaal lopende leidingen is er echter continu, daar zou ik beginnen met aanpassen.
De wpb zelf extra isoleren kan geen kwaad, wel zou ik zorgen dat je de (display) kolom nog los kan maken.
De drukopbouw is continu zolang de boiler opwarmt tot setpoint.Speedy-Andre schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:02:
De druk die zorgt dat er water wordt geloosd is er kortstondig, daalt de druk dan telt dat niet meer.
Het verlies via de horizontaal lopende leidingen is er echter continu, daar zou ik beginnen met aanpassen.
De wpb zelf extra isoleren kan geen kwaad, wel zou ik zorgen dat je de (display) kolom nog los kan maken.
'k Kan niet uit opmaken dat de vragensteller dat heeft benoemd.
En de drukopbouw is weg als je ergens de warmwaterkraan opendraai.yingli405 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:13:
[...]
De drukopbouw is continu zolang de boiler opwarmt tot setpoint.
'k Kan niet uit opmaken dat de vragensteller dat heeft benoemd.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Een uur later is dat nog 6 bar dus de inlaatcombinatie van 8 bar loost dan niets meer.
Een keer een kraan open en de druk is weg (tot de wpb weer start).
De plaatjes laten een aardig verschil met de omgeving zien maar hoeveel is niet te zien.
Je kan een u ook zonder flexen uitvoeren (met koper), dan blijft alles net zo degelijk als het nu oogt.
Ik denk omdat de V3 dus in de garage staat het thermo syphon effect in de winter toch best voor wat verlies kan zorgen. Met de cijfers die hier geven worden kan ik een indicatieve rekensom maken of ik de RVS slangen kan terug verdienen de aankomende jaren.
Het isoleren van de boiler heb ik ook aan zitten denken maar voor nu is dat misschien wat voor de toekomst. Het oog wil ook wat zullen we maar zeggen.
Bedankt voor de snelle reacties allemaal
Dat koper is ook nog wel een idee en allicht wat makkelijker/ goedkoperSpeedy-Andre schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:34:
Ik heb er een drukmeter op zitten en die geeft met opwarmen uiteindelijk 8 bar aan.
Een uur later is dat nog 6 bar dus de inlaatcombinatie van 8 bar loost dan niets meer.
De plaatjes laten een aardig verschil met de omgeving zien maar hoeveel is niet te zien.
Je kan een u ook zonder flexen uitvoeren (met koper), dan blijft alles net zo degelijk als het nu oogt.
De druk van 8 naar 6 bar kan betekenen dat je boiler afkoelt als gevolg van verbruik van warmwater of de boiler staat uit.Speedy-Andre schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:34:
Ik heb er een drukmeter op zitten en die geeft met opwarmen uiteindelijk 8 bar aan.
Immers, je kunt er niet omheen: de dichtheid van water zal afnemen naarmate de temperatuur stijgt (van 4 tot 100 graden)
je gebruikt geen circulatiepomp, denk ik...scoobinoobi schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:37:
Druk opbouw afvoer maak ik me niet zo druk over gezien dit een proces dat hoort bij water verwarmen met een boiler. Daarbij zit het "dure"(warmste) water bovenin de boiler.
MAAR wat kan ik met de aansluitingen C1 en C2? ik vermoed dat als de wpb draait er dan signaal op c1 c2 komt te staan om iets anders (via relais) in te schakelen?
Op pagina 103 staat in de tekst dat het signaal niet meer mag bedragen dan 1 ampère en 230 volt maar in het schema staat dat het een droog contact moet zijn...
De bedoeling is dat de wpb uitsluitend overdag gaat verwarmen (eventueel met pv stroom) en niet zo als nu wel eens gebeurt midden in de nacht.
[ Voor 5% gewijzigd door frisianstar op 31-05-2021 20:05 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
De timer gebruiken is de simpelste manier om te bepalen binnen wel tijdsvenster hij mag werken.
Daarnaast kan je hem alsnog starten met het PV contact en dan gaat hij door tot 62 graden.
Als je een vaste temperatuur hanteert en je wilt een keer warmer water dan is het PV contact handig.
Ik gebruik het PV contact om hem op een bepaald moment op 62 te hebben (met een flinke marge).
Indien je een Atlantic Explorer V4 (of de vaillant arostor) ook wil gebruiken voor verwarmen via cv van een werkkamer (10 m2) en een badkamer (6 m2) gaat dat dan lukken? Of zijn die ruimtes daar te groot voor en trekt die dat niet?
En hoeveel extra inhoud moet je hier voor aanhouden (we zijn met zijn tweeën en voor warm tapwater schat ik in dat we hoogstens 150 liter zouden moeten hebben). Kun je dan het beste die van 270 liter nemen?
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
Met de cvketel lukte dat in de badkamer soms ook niet, die ligt op noord en er hangt een sier radiator met ronde buizen die 1200W zou moeten afgeven (bij 70 graden).
De wpb spiraal komt echter niet verder dan 40 graden (ik verwarm tot 52) en dan moet ik aardig lang van te voren verwarmen om er iets aan te hebben.
Daarom heet het ook ondersteuning, al zou het met LTV radiators of vloerverwarming misschien wel lukken.
Of meer inhoud de oplossing is betwijfel ik, de warmtepomp levert tot 2kW en bij mij blijft hij draaien zolang er een radiator open staat.
Een groter vat opwarmen duurt langer en bij de V4 is de spiraal volgens mij eender bij 200 en 270 liter.
In de badkamer heb ik achter de radiator een 400W IR paneel geplaatst, die straling vult het goed aan.
Aanvullend gebruik ik een airco in een slaapkamer en die warmte bereikt de badkamer vrij snel, dat is mijn keus als er wat haast bij is.
Heb al even een wpb.
Nu wil een kennis er ook 1
Groot
En liefst een nl bedrijf icm service enz.
Advies?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
https://www.esanico.be/nl...inhoud_voorraadboiler-200
Voordeel is dat het een RVS vat betreft (vanaf 200L)
https://www.vaillant.nl/p...or-a4-2020-01-1660872.pdf
[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 09-07-2021 14:56 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Zijn toch wel forse jongens die vaten.
[ Voor 17% gewijzigd door alaintje op 09-07-2021 16:09 ]
Heb interesse in een losse ventilatiewarmtepomp, zoals de Hewalex, de Savent of de DucoBox om te ondersteunen op het buffervat wat wordt verwarmd middels pellet CV. Welke merken zijn er naast de genoemde drie en is iemand bekend met de voor/nadelen van deze drie merken/types?Speedy-Andre schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:27:
[...]
Wat verbruik betreft kan je de stroom wegstrepen tegen gas dat voor tapwater niet enorm efficiënt is.
Met zonnepanelen en het liefst een overschot kan je de investering eruit halen, zeker destijds met de subsidie.
Nu gas afsluiten/verwijderen gratis is (van wie was dat topic ook alweer?) kan je het vastrecht meenemen als de wpb de laatste stap is om van het gas af te gaan.
Er is nog €650 subsidie over en eventueel meer als je een losse ventilatiewarmtepomp neemt die officieel geschikt is voor cv verwarming zoals de Hewalex of de Savent.
Die toestellen zijn wel iets ingewikkelder omdat er een pomp bij komt en een vat maar goed te doen.
Er is weinig ervaring mee ondanks de hoge subsidie indien ze voor cv gebruik bruikbaar zijn.
Wat mij een beetje tegenvalt is dat het vaak oude ontwerpen zijn met een onzuinige wisselstroom ventilator.
Daardoor krijg je onzuinige ventilatie terwijl de meeste MV boxen een DC ventilator hebben.
Om dat te voorkomen kan je een zuinige MV box laten hangen maar dan wordt het weer complexer
Ik ken een warmtepomp niet exact qua techniek, maar ik neem aan dat je hiermee de ventilator bedoelt die warme lucht aanzuigt en koude lucht uitblaast? Hoeveel scheelt dat in kWh met een DC ventilator dan? Persoonlijk zou ik liever zien dat men apparatuur meer geschikt maakt voor drie fasen, maar ook dat heeft een kostenplaatje. Dan "trekt" zo'n apparaat niet zo hard aan een fase en wordt de energie beter verdeeld/gebruikt, ook wanneer je je zonnepanelen op drie fasen hebt aangesloten.Speedy-Andre schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:02:
Inventum kan je in het rijtje zetten of de Eneco Warmtewinner als die nog bestaat.
Er is weinig ervaring mee ondanks de hoge subsidie indien ze voor cv gebruik bruikbaar zijn.
Wat mij een beetje tegenvalt is dat het vaak oude ontwerpen zijn met een onzuinige wisselstroom ventilator.
Daardoor krijg je onzuinige ventilatie terwijl de meeste MV boxen een DC ventilator hebben.
Om dat te voorkomen kan je een zuinige MV box laten hangen maar dan wordt het weer complexer
De oude Stork air deed minimaal 20W en maximaal 80W

Mijn Explorer V3 wpb zit op 30W op de laagste stand en 40W hoog maar die stopt tenminste.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Zoekterm: liggend in Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Bijvoorbeeld Hewalex met los liggend vat.
https://zonneboilermagazijn.nl/warmtepomp-30kw
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
ThanksProton_ schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:19:
@Dylantje2
Zoekterm: liggend in Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Bijvoorbeeld Hewalex met los liggend vat.
https://zonneboilermagazijn.nl/warmtepomp-30kw
De zoekterm leverde niet veel op
De tweede link is mss wel wat..
Maar eerlijk gewoon een complete liggende..
En ik weet dat ze minder effectief zijn.
Maar niet te koop :-) zou toch bijna niet bestaan
Heeft iemand hier nog een bijzonder mening over de keuze tussen een Atlantic Calypso Split 270L of een Ariston Nuos Split 270L. Naar wat ik lees is de calypso krachtiger (1100W+1800W vs 1000W+1500W). En het koelmiddel verschilt (R410A vs R134A), geen idee of daar nog een belangrijke keuze te maken valt. Ik kan in ieder geval geen R32 split wpb's vinden.
Als ik verder zoek vind ik nog maar weinig andere split WPB's. Bosch en Remeha hebben er nog maar zijn in NL nauwelijks te vinden.
I love it when a plan comes together!
Een Eldom split zwerft nog rond maar die stopt bij 150 liter.
Iemand hier evaring met de Calypso Split?
Een split model is relatief duur omdat een STEK monteur nodig is die ook bekend is met water aansluiten.
In 2019 had je dezelfde vraag en toen kwam er ook geen bruikbaar antwoord.
Wat is de reden om een split alleen voor SWW te kiezen?
Reden voor split is heel simpel: ruimtegebrek en geluid. Maar ruimtegebrek nog het belangrijkste. Ik heb hier een technische wand waar dit split model iets gedraaid net in past maar een explorer bijvoorbeeld niet. Heb niet genoeg diepte. Bijkomend voordeel zou dan zijn om het geluid buiten te houden.
Had gehoopt dat er de afgelopen tijd wat meer mensen ervaring mee hadden opgedaan :-)
En dan de reden om SWW met een losse split unit te doen: na het doorspitten van honderden pagina's in het grote lucht water warmtepomp topic lijkt het gewoon slim om SWW volledig los te koppelen van de verwarming. Later wil ik mijn vloerverwarming dus op een losse warmtepomp zetten met een buffervat er tussen.
[ Voor 10% gewijzigd door ron321 op 26-07-2021 13:12 ]
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Je hebt dan nog wel compressor geluid en aansluiten kan lastig zijn met weinig ruimte.
De Calypso split is 160cm hoog en de Nuos 167cm.
https://www.ariston.com/n...nuos-split-inverter-wifi/ron321 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:07:
Die Ariston Nuos is geen split.
Hoe omschrijf je deze dan?
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Ja die Edel Eau had ik ook gezien, op zich een mooi concept. Helaas heb ik in verband met veel verschillende zonsinvloeden op mijn huis een naregeling met thermostaat per kamer die de groepen invididueel dicht gooit. Met name in de zomer kan ik op die manier niet garanderen dat er flow kan zijn over de vloerverwarming verdeler heen. Volgens mij heeft die Edel dat wel nodig.Speedy-Andre schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:09:
Een Auer Edel water is 175cm hoog, die werkt via de vloerverwarming.
Je hebt dan nog wel compressor geluid en aansluiten kan lastig zijn met weinig ruimte.

Gasloos sinds 2018.
(Zelf geen interesse overigens)
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Tja, installeren was voor mij hobby en viel overigens best mee. Inderdaad zonde maar wij gaan flink verbouwen en met het oog op de toekomst gaan we voor een 400l vat die verwarmt wordt door m’n panasonic 5H warmtepomp.timovd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:52:
@Stephanoff vanwaar de verkoop? Moet toch best een investering zijn geweest om alles geïnstalleerd te krijgen?
(Zelf geen interesse overigens)
Gasloos sinds 2018.
Verbruik airco weleens gemeten waneer je deze binnen niet hebt ingeschakeld?Speedy-Andre schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:54:
Als ik mijn Itho Ecofan neem dan verbruikt ie op stand 1 maar 2W en stand 3 20W.
De oude Stork air deed minimaal 20W en maximaal 80W![]()
Mijn Explorer V3 wpb zit op 30W op de laagste stand en 40W hoog maar die stopt tenminste.
Ja, dat is bijna 1Wjenssen schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:02:
[...]
Verbruik airco weleens gemeten waneer je deze binnen niet hebt ingeschakeld?
@alaintje is het gelukt?alaintje schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:09:
Ik ga van de week, of volgend weekend ook verder aan de installatie van de Arostor 270L RVS.
Zijn toch wel forse jongens die vaten.
Ben wel benieuwd hoe hij bevalt (qua geluidsproductie, snelheid van opwarmen, gemak van 'bediening' (instellingen), COP, gegevens uitlezen etc.)
Lijkt me op zich een mooi product voor een redelijke prijs (zeker na subsidie), RVS vat is ook nooit weg
Er kwam wat meer voorbereidend werk aan te pas (muurtje infrezen en opnieuw stucen achter de boilerwand).Batilan schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:36:
[...]
@alaintje is het gelukt?
Ben wel benieuwd hoe hij bevalt (qua geluidsproductie, snelheid van opwarmen, gemak van 'bediening' (instellingen), COP, gegevens uitlezen etc.)
Lijkt me op zich een mooi product voor een redelijke prijs (zeker na subsidie), RVS vat is ook nooit weg
Dit eenmaal af, had ik de maas wel heel dicht aan de deur.
Na 2 huishoudens en een garage te hebben verhuisd ( en een boiler die al op zijn plek stond
Ik krijg nog geen krat bier opgetild (belangrijkste he
Nu weer aan het werk én heb geen kracht... Planning is wat in de war, dus wordt pas ergens einde augustus helaas.
Grrr douche nu op 10 liter @90°
Ik ben zelf ook heel benieuwd ja!
Moet dadelijk nog opschieten voor de subsidie
Gebruik je die ene warmtepomp dan voor zowel SWW als verwarming?Stephanoff schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:26:
[...]
Tja, installeren was voor mij hobby en viel overigens best mee. Inderdaad zonde maar wij gaan flink verbouwen en met het oog op de toekomst gaan we voor een 400l vat die verwarmt wordt door m’n panasonic 5H warmtepomp.
Yes, dat is het plan inderdaad. Dus dan tussen het verwarmen door doet ie een SWW run.Phony schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:17:
[...]
Gebruik je die ene warmtepomp dan voor zowel SWW als verwarming?
Gasloos sinds 2018.
Of is het plan de temperatuur laag te houden.
Met een jong gezin redden wij het met 270L op 50 graden goed, maar dan moeten we wel 'bewust' gebruik maken van de (regen)douche en het bad. Wat op zich goed is natuurlijk. Bovendien zouden we hem nog warmer kunnen stoken maar dan wordt ie natuurlijk minder efficiënt.Jim423 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:04:
Gebruik je zoveel sww dat je voor 400L gaat?
Of is het plan de temperatuur laag te houden.
Echter we gaan nu verbouwen (er komt een 2e badkamer bij) met het oog op de toekomst en dan worden 2 jonge meiden pubers, die wat minder bewust omgaan met (het tijdstip van) douchen... Dan zouden papa en mama het ook fijn vinden als er nog genoeg warm water over is
Gasloos sinds 2018.
Ik hoop alleen dat je niet zoveel vermogen qua verwarming nodig hebt anders kan die 5H het nog wel moeilijk krijgen met een ijswindje buiten.
Maar goed, een 270 liter boiler met ingebouwde warmtepomp zou er vrolijk 15 uur over doen met 1kW nominaal om een dT van 15 te halen.
3 Uur overbruggen is wel even, maar als dat maar eenmaal is kan dat wel goed einde van de avond toch, als de rest van je huis er enigszins op is ingericht.
Tevens zal hij niet elke dag, 100% moeten opwarmen.
Maar dit alles was voor mij wel een reden om juist een onafhankelijke boiler te nemen
Ik wil geen 2-3 uur WP missen + drie weg klep gebruiken.
Ook zou het bij mij onpraktisch zijn en de driewegklep bijna 20 meter verderop komen te staan, lekkere leiding op hoge TA dan.
In mijn beleving wordt er juist veel sww gebruikt als het koud is buiten. Je zit vast aan nachtelijke runs eigenlijk: is er dan nog voldoende vermogen om het huis in de ochtend op 21-22 graden te hebben?
Gasloos sinds 2018.
Ik lees al een aardig tijdje stiekem mee. We zijn ons 'nieuwe jaren 80' huis aardig aan het upgraden. Zonnepanelen, waterontharder, hr++ 1.0 glas. Wat is er veel informatie te vinden op tweakers :-)
Nu er bijna 30m2 nieuw glas geplaatst is en de rest verder al behoorlijk geïsoleerd was, ben ik op zoek naar een 2e 'maatregel' om ISDE op het glas te kunnen krijgen. En mij leek een warmtepompboiler een mooie optie. Daar kan ook mooi het stroomoverschot in opgestookt worden.
Helemaal over naar warmtepomp is iets voor over een paar jaar. (en dan gaat mijn voorkeur naar los verwarmen en sww dus kan de warmtepompboiler prima blijven).
Een atlantic 200 kan ik kwijt naast de cv ketel op zolder, de 270 komt erg krap kwa hoogte, die staat dan klem in de nok. Maar ik vind het moeilijk te bepalen of een 200 liter voldoende is. Op dit moment gezin van 3, 1 keer per maand een bad. (keuken heeft een eigen boiler).
Ook ben ik bang voor resonanties door de houten vloer. De intergas CV wil bij bepaalde toerentallen wel resoneren door de vloer, maar die zit natuurlijk niet vast aan 300kg boiler/water. Wat zijn jullie ideeën hierover?
Ook val ik voor de ISDE een beetje over de regel: De warmtepomp wordt geïnstalleerd door een bouwinstallatiebedrijf.
Volgens de dame van het RVO aan de telefoon moet de instalateur ingeschreven staan bij de KVK als sector bouwnijverheid. Mijn loodgieter is dat niet (wel KVK, maar niet bouwnijverheid). Gaat dat een probleem geven? Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt!
Gaat prima.MaartenXM schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:27:
Een atlantic 200 kan ik kwijt naast de cv ketel op zolder, de 270 komt erg krap kwa hoogte, die staat dan klem in de nok. Maar ik vind het moeilijk te bepalen of een 200 liter voldoende is. Op dit moment gezin van 3, 1 keer per maand een bad. (keuken heeft een eigen boiler).
Gaat primaOok ben ik bang voor resonanties door de houten vloer. De intergas CV wil bij bepaalde toerentallen wel resoneren door de vloer, maar die zit natuurlijk niet vast aan 300kg boiler/water. Wat zijn jullie ideeën hierover?
Volgens mij was er in het Panasonic topic iemand die zich had ingeschreven bij de KVK speciaal voor dit doel. Anders @koevlaas2 vragen je installatie te keuren.Ook val ik voor de ISDE een beetje over de regel: De warmtepomp wordt geïnstalleerd door een bouwinstallatiebedrijf.
Volgens de dame van het RVO aan de telefoon moet de instalateur ingeschreven staan bij de KVK als sector bouwnijverheid. Mijn loodgieter is dat niet (wel KVK, maar niet bouwnijverheid). Gaat dat een probleem geven? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik zou zelf overigens voor de Vaillant Arostor gaan als ik het opnieuw moest doen. Dat ding heeft een RVS vat. Scheelt bijv. een hoop ik het gewicht.
Edit: inderdaad ja, 55kg is een stuk beter de vlizotrap op te tillen.
[ Voor 48% gewijzigd door MaartenXM op 12-08-2021 15:10 ]
Zie jij naast de 40kg nog meer voordelen bij de Arostor?
Nee hoor, scheelt bij esanico maar € 150,- RVS geeft ook geen gedoe met anodes.MaartenXM schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:33:
Het nadeel is wel dat de Arostor ~600 euro duurder is dan de Explorer v4.
Zie jij naast de 40kg nog meer voordelen bij de Arostor?
heeft hij een eenmans zaak? dan even hier de sbi code bekijkenMaartenXM schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:27:
Hallo Allemaal,
Ik lees al een aardig tijdje stiekem mee. We zijn ons 'nieuwe jaren 80' huis aardig aan het upgraden. Zonnepanelen, waterontharder, hr++ 1.0 glas. Wat is er veel informatie te vinden op tweakers :-)
Nu er bijna 30m2 nieuw glas geplaatst is en de rest verder al behoorlijk geïsoleerd was, ben ik op zoek naar een 2e 'maatregel' om ISDE op het glas te kunnen krijgen. En mij leek een warmtepompboiler een mooie optie. Daar kan ook mooi het stroomoverschot in opgestookt worden.
Helemaal over naar warmtepomp is iets voor over een paar jaar. (en dan gaat mijn voorkeur naar los verwarmen en sww dus kan de warmtepompboiler prima blijven).
Ook ben ik bang voor resonanties door de houten vloer. De intergas CV wil bij bepaalde toerentallen wel resoneren door de vloer, maar die zit natuurlijk niet vast aan 300kg boiler/water. Wat zijn jullie ideeën hierover?
Ook val ik voor de ISDE een beetje over de regel: De warmtepomp wordt geïnstalleerd door een bouwinstallatiebedrijf.
Alvast bedankt!
https://www.kvk.nl/mijnondernemingen/
En anders op het uittreksel bekijken en dan opzoeken wat er dan wel onder valt. ik denk dat hij gewoon in bouwnijverheid zit dat is namelijk een nogal brede term.
4322 (loodgieters) vallen er gewoon onder
en anders gewoon bij laten schrijven als neven activiteit
Als je gaat verbouwen in je badkamer(s). Overweeg dan een WarmteTerugWin (WTW) unit op je douche afvoer te monteren, meer dan 50% van de warmte wordt dan uit je afvoer teruggewonnen. Dat hoeft je warmtepomp niet direct aan te maken. Alleen een bad vullen trekt dan je vat nog leeg.Stephanoff schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:20:
[...]
Met een jong gezin redden wij het met 270L op 50 graden goed, maar dan moeten we wel 'bewust' gebruik maken van de (regen)douche en het bad. Wat op zich goed is natuurlijk. Bovendien zouden we hem nog warmer kunnen stoken maar dan wordt ie natuurlijk minder efficiënt.
Echter we gaan nu verbouwen (er komt een 2e badkamer bij) met het oog op de toekomst en dan worden 2 jonge meiden pubers, die wat minder bewust omgaan met (het tijdstip van) douchen... Dan zouden papa en mama het ook fijn vinden als er nog genoeg warm water over is. Bovendien heb je dan ook meer speelruimte kwa temperatuur.
Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2
Klopt, gaan we ook doen! Ons doel was energie neutraal te worden maar met een douche wtw wordt ons huis zelfs energiepositief en kunnen we de overcapaciteit gebruiken voor elektrisch rijden.beestemans schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:47:
[...]
Als je gaat verbouwen in je badkamer(s). Overweeg dan een WarmteTerugWin (WTW) unit op je douche afvoer te monteren, meer dan 50% van de warmte wordt dan uit je afvoer teruggewonnen. Dat hoeft je warmtepomp niet direct aan te maken. Alleen een bad vullen trekt dan je vat nog leeg.
Het plan is een verticale stortdouche-wtw te plaatsen ‘onder’ de twee douches. Verlies je wel wat % bij 1 van de douches ivm de grotere versleping (6m) maar hoeven we slechts 1 wtw te installeren. Deze heeft voldoende capaciteit mochten beide douches tegelijk open staan.
Gasloos sinds 2018.
Dit heeft hij staan:twain4me schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:40:
[...]
heeft hij een eenmans zaak? dan even hier de sbi code bekijken
https://www.kvk.nl/mijnondernemingen/
En anders op het uittreksel bekijken en dan opzoeken wat er dan wel onder valt. ik denk dat hij gewoon in bouwnijverheid zit dat is namelijk een nogal brede term.
4322 (loodgieters) vallen er gewoon onder
en anders gewoon bij laten schrijven als neven activiteit
SBI omschrijving
Loodgieters- en fitterswerk, installatie van sanitair
SBI code 1
43221
SBI code 2
4222
SBI code 3
43222
valt onder bouwnijverheid, zou helemaal prima moeten zijnMaartenXM schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:22:
[...]
Dit heeft hij staan:
SBI omschrijving
Loodgieters- en fitterswerk, installatie van sanitair
SBI code 1
43221
SBI code 2
4222
SBI code 3
43222
https://www.kvk.nl/downlo...019_PDF_tcm109-474811.pdf
Bedankt voor de tip! Zijn hier ervaringen met Esanico vanuit Nederland?CurlyMo schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:09:
[...]
Nee hoor, scheelt bij esanico maar € 150,- RVS geeft ook geen gedoe met anodes.
Eerst vakantie, dan even meten en puzzelen op zolder.
Ja, bij de meerderheid van dit topic.MaartenXM schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:42:
Inderdaad ja, nu snap ik hoe die code's werken :-)
[...]
Bedankt voor de tip! Zijn hier ervaringen met Esanico vanuit Nederland?
Eerst vakantie, dan even meten en puzzelen op zolder.
Even een beetje afdwalen, ik heb m'n oude badkuip eruit gesloopt en het nieuwe bubbelbad staat al klaar.Possible schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:57:
@Speedy-Andre 16 mm is niet vreemd hoor, hier ook (uponor leidingen) 2/1 kap uit 2004
De kraan heb ik nog even laten zitten zodat ik met een tijdelijke opstelling verder kan.
Het bubbelbad kan er op 2 manieren in, met de bediening vooraan zitten de rugjets dan bij de kraan

Ofwel de kraan zit daar in de weg.
Het bad kan ik ook 'verkeerd' plaatsen met de bediening langs de muur, echter zit dan ook de badstop bij die muur en is een reparatie niet te doen zonder het bad te verplaatsen.
Nu keek ik wat het het kost om de kraan te verplaatsen en dan heb ik 2x 3m koperleiding nodig van €20

Uponor kost echter maar €18 voor 10m en dan is het nog makkelijker te bewerken (buigen) ook.
De keerzijde is dat de koppelstukken goud kosten, dat moet dan op het oude tappunt van de kraan en bij de kraan zelf.
Uponor buigen kan het beste met een veer en snijden/opkuisen heb je speciaal gereedschap voor nodig.
Dit alles is niet mijn hobby of specialiteit en eenmalig een berg gereedschap halen vind ik zonde nu ik voorlopig met minder geld mag gaan rondkomen vanwege mijn studie.
Keuzes ...

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Dan snap ik het, maar neem deze installatie van @dirkdeman. Dat is ook wat betreft het open leidingwerk allemaal pers:Possible schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 22:38:
Denk dat het ook met omvang te maken heeft. Losse koppelingen zijn namelijk groter dan pers. Daarnaast heb ik tijdens het leggen van vloerverwarming bij ons twee leidingen moeten omleggen in de cementdekvloer. Daar hebben ze ook pers voor gebruikt. Je wilt als de vloer dicht is gesmeerd geen knel of rtm koppelingen gebruiken.
:strip_exif()/f/image/yHz3zJLPRfTRMMmcxbkEaObV.gif?f=fotoalbum_large)
Pushfit gebruiken i.p.v. pers?Possible schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 22:44:
Als je de ruimte hebt idd dan zou ik het ook doen.
Dit topic is gesloten.