Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Duurder is niet het enige argument. Pushfit is ook demontabel waar pers dat niet is.Possible schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 22:47:
[...]
Pushfit. Weet alleen niet wat duurder is? Ik kan tegenwoordig aan een perstang komen
Als ik bijv. kijk op Praxis voor Hep2o en op PVCvoordeel voor Uponor, dan is het verschil (willekeurige onderdelen):
Schroefbus ~ 15mm naar 1/2bi: € 5,79 en € 7,61
T-Stuk ~ 15mm: € 4,69 en € 12,40
50m buis ~ 15mm: € 139 en € 300,40
Dat scheelt dus aanzienlijk ten voordele van Hep2o.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
De boel zit hier tussen wandjes van hout en gipsplaten, wat straks boven het bad zit wil ik heel houden.
De badkraan zit met s-stukken ergens in gedraaid en dat 'ergens' is waar de uponor oid in komt.
Dan een lang stuk dat langs het hele bad loopt en achter een wand omhoog naar de kraan.
Als het goed is heb ik dan 4 aansluitingen, 2 op de oude plek van de badkraan en op de nieuwe plek.
Even in Hep2o gedoken, je kan het eventueel met klemfittingen voor koper monteren en je kan het buigen zonder een trekveer oid erin mits je een bepaalde buigradius aanhoudt.
Gereedschap is een speciale schaar, ontbramer en eventueel een key als je hun kunststof fittingen gebruikt.
Hulpstukken zijn geen probleem, zo zie ik een muurplaat voor een kraan waar het direct in past.
Ik sloopte de boel wat verder en zie een 15mm buis voor warm en koud, gek genoeg zijn ze onder de badkraan doorgelust (van cvhok naar bad en dan de wastafel) zodat er 4 pijpen richting de kraan gaan

Boven die lus kan ik de 15mm leidingen onderbreken en een koppelstuk erop zetten.
[ Voor 44% gewijzigd door Speedy-Andre op 15-08-2021 17:45 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Uponor is met wat beleid prima te buigen over de knie… ontbramer en perstang heb je inderdaad wel nodig. Je kan ze vaak ook wel huren voor een dagje, dan vallen de kosten nog mee. En de koppelingen komen bij mij allemaal uit Duitsland via Heima24.de, prima kwaliteit en een heel stuk goedkoper dan hier.Speedy-Andre schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 22:32:
[...]
Uponor kost echter maar €18 voor 10m en dan is het nog makkelijker te bewerken (buigen) ook.
De keerzijde is dat de koppelstukken goud kosten, dat moet dan op het oude tappunt van de kraan en bij de kraan zelf.
Uponor buigen kan het beste met een veer en snijden/opkuisen heb je speciaal gereedschap voor nodig.
Ik heb ook uponor in huis, maar heb de RTM fittingen gebruikt.
2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | Hyundai Kona Electric Comfort Smart 64kWh
dirkdeman schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:01:
[...]
Uponor is met wat beleid prima te buigen over de knie… ontbramer en perstang heb je inderdaad wel nodig. Je kan ze vaak ook wel huren voor een dagje, dan vallen de kosten nog mee. En de koppelingen komen bij mij allemaal uit Duitsland via Heima24.de, prima kwaliteit en een heel stuk goedkoper dan hier.
Inmiddels nog eens goed ingelezen en ik denk dat Hep2o voor mijn situatie beter werkt.Wouzziej schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:04:
Uponor heb je niet perse een perstang nodig.
De diameters zijn hetzelfde als bij koper en je kan ze zelfs op een knelfitting voor koper zetten.
Voor de kraan neem ik een nieuwe plaat met Hep2o aansluitingen zodat ik dat oude ding niet meer lekdicht hoef te krijgen, handig omdat de buis met die koppeling draaibaar en demontabel is.
Waar de kraan nu nog zit snij ik de koperbuizen door en monteer ik knietjes waar de Hep2o op komt, op die manier is er genoeg ruimte voor een flauwe bocht.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Of MLC NL koppeling om te verbinden met oude leidingen.Wouzziej schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:04:
Uponor heb je niet perse een perstang nodig.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
https://www.installatie.n...men-met-warmtepompboiler/
https://www.vakbladwarmte...-ruimteverwarming-1017392
https://linkeddata.overhe...d=ECLI:NL:RBGEL:2021:4013
Een rechter heeft bepaald dat een warmtepompboiler voor zowel tapwater als hoofdverwarming niet volstaat zoals deze in de appartementen is geplaatst.
De verhuurder mag nu met terugwerkende kracht een huurverlaging van 40% gaan betalen (in de stookmaanden okt-april) vanwege het ernstige gebrek dat de appartementen hebben.
Uit de stukken blijkt dat een Tesy 260l wpboiler onvoldoende lucht kan aanzuigen waardoor het elektrische element vaak wordt ingeschakeld, een extra boiler in het systeem verwarmde ook bijna continu.
Ondanks een torenhoog verbruik kregen de huurders het appartement niet warm en was er lauw tapwater.
Voor zo ver ik in de filmpjes en op foto's kan zien heeft de boiler geen extra spiraal en wordt de warmte met een aparte warmtewisselaar overgebracht op de vloerverwarming.
In de badkamer hangt een elektrische 'design' radiator die nauwelijks warmte afgeeft.
Ik neem daarbij aan dat de wpboiler de lucht uit het appartement haalt en dat er koude lucht via raamroosters e.d. binnen komt waardoor het niet warm te krijgen is.
Hoewel het om een renovatie van kantoorpanden gaat is er geen aandacht aan isolatie besteed waardoor je kon wachten op dit soort problemen.
Ik heb de Tesy wpb eens opgezocht en deze staat op de apparatenlijst van 2017, vanaf juli kon je €1100 subsidie krijgen.
De huurders krijgen een tijdelijke huurverlaging en uit de stukken blijkt dat sommigen dit maar voor 1 winter krijgen en anderen voor 2 winters.
Daarbij speelde dat de verhuurder pas eind 2019 duidelijk in kennis was gesteld van het probleem en dat deze pas vanaf dat moment aansprakelijk gesteld kan worden.
Behalve wat halfslachtige onderzoekjes heeft de verhuurder niets gedaan om de problemen te verhelpen.
Andere huurders meldden het pas in 2020 en kregen maar 1 winter huurverlaging.
Heel apart is dat sommige huurders de wpb in de 'economy' stand zetten en geen warm tapwater zouden hebben, als dit betekent dat de Tesy alleen de warmtepomp gebruikt dan werkt die blijkbaar nauwelijks.
Of de wpb in deze opstelling überhaupt goed werkt is blijkbaar niet goed onderzocht

Het stomme is dat als de verhuurder niets aan de installaties verandert de huurders in de kou blijven zitten.
Verder konden de huurders niet goed onderbouwen dat de energiekosten veel hoger zijn dan je met een (goede) warmtepomp mag verwachten zodat die claim werd afgewezen.
10000kWh per jaar voor een appartementje van 42m2 schijnt niet abnormaal te zijn
Inmiddels zijn 4 van de 11 claimende huurders vertrokken.
Ik heb elders projecten gezien waar wel aandacht werd besteed aan de isolatie en de lucht komt daar niet (alleen) uit de woning zodat het systeem goed functioneert.
Ik zou graag mijn pomp wat meer KISS willen aansturen dan wat ik nu doe. Dus aan bij een bepaalde temp en uit na bijv. 5 minuten.
Of een Finder relais.
@Speedy-Andre Interessant. Toch moet het kunnen: ik ben bijna 1000m3 gas kwijt: dit moet toch wel voldoende zijn om 42m2 renovatie te verwarmen. Waarschijnlijk zuigen deze VWPB alle lucht af uit het app. zelf. Dat gaat niet werken nee, daarom doen wij 50/50. Het klopt inderdaad dat zonder spiraal maar gebruikmakend van een warmtewisselaar voor cv je geen warm tapwater meer hebt. De afname van warmte is veel groter dan wat de compressor kan leveren: net alsof je permanent de douche hebt lopen. Alle nieuwbouw (sociale) huur appartementen 78m2 die ik heb gezien in de polder zijn voorzien van 8 zonnepanelen met 3 convectorkachels en een 120L e-boiler. Dat kan ook niet gunstig zijn lijkt me.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik gebruik hiervoor gewoon een sonoffje van 5 euro met tasmota erop.CurlyMo schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:15:
Weten jullie of er een W1209 thermostaat achtig ding bestaat die een delay stop time heeft?
[Afbeelding]
Ik zou graag mijn pomp wat meer KISS willen aansturen dan wat ik nu doe. Dus aan bij een bepaalde temp en uit na bijv. 5 minuten.
Pomp gaat aan bij 58 graden en gaat dan na 120 minuten weer uit.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 30-08-2021 22:02 ]
Ik ook, maar ik zou het graag zonder dat soort logica willen doen. Gewoon puur electronica gestuurd.de Peer schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:00:
[...]
Ik gebruik hiervoor gewoon een sonoffje van 5 euro met tasmota erop.
Pomp gaat aan bij 58 graden en gaat dan na 120 minuten weer uit.
Ze hebben ook temperatuur relais in din rail formaat. Ben zelf de laatste tijd wel fan van din rail omdat het er toch wel netter uit ziet.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Wellicht gewoon Bonfix meerlagenbuis gebruiken met Bonfix verloopkoppeling, knel x Alupex, kun je flexibel op koper monteren zonder extra gereedschapSpeedy-Andre schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 23:25:
Ah, ruimte vind ik interessant
De boel zit hier tussen wandjes van hout en gipsplaten, wat straks boven het bad zit wil ik heel houden.
De badkraan zit met s-stukken ergens in gedraaid en dat 'ergens' is waar de uponor oid in komt.
Dan een lang stuk dat langs het hele bad loopt en achter een wand omhoog naar de kraan.
Als het goed is heb ik dan 4 aansluitingen, 2 op de oude plek van de badkraan en op de nieuwe plek.
Even in Hep2o gedoken, je kan het eventueel met klemfittingen voor koper monteren en je kan het buigen zonder een trekveer oid erin mits je een bepaalde buigradius aanhoudt.
Gereedschap is een speciale schaar, ontbramer en eventueel een key als je hun kunststof fittingen gebruikt.
Hulpstukken zijn geen probleem, zo zie ik een muurplaat voor een kraan waar het direct in past.
Ik sloopte de boel wat verder en zie een 15mm buis voor warm en koud, gek genoeg zijn ze onder de badkraan doorgelust (van cvhok naar bad en dan de wastafel) zodat er 4 pijpen richting de kraan gaan![]()
Boven die lus kan ik de 15mm leidingen onderbreken en een koppelstuk erop zetten.
Zoals ik zo snel zie zou ik toch weer twee apparaten nodig hebben om het te bereiken. Ik wil het met één apparaat doen, want KISS. Ik zie ook dat die temperatuur relay max 45 graden doet, terwijl ik 60 graden nodig heb.Rimco schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:10:
@CurlyMo https://aliexpress.com/item/4000895731463.html
Ze hebben ook temperatuur relais in din rail formaat. Ben zelf de laatste tijd wel fan van din rail omdat het er toch wel netter uit ziet.
[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 31-08-2021 20:49 ]
Ik heb het Hep2o spul inmiddels in huis, ik neig er naar om dit ook op mijn Atlantic Ex V3 te gaan monteren.jenssen schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:00:
[...]
Wellicht gewoon Bonfix meerlagenbuis gebruiken met Bonfix verloopkoppeling, knel x Alupex, kun je flexibel op koper monteren zonder extra gereedschap
Daar zitten nu flexen op die met isolatie er omheen toch best dik en onhandig zijn.
Praxis was zo aardig/stom om een extra kraan koppelstuk mee te sturen, die komt goed van pas.
Eventueel draai ik de wpb een kwartslag of iets minder zodat het paneeltje beter bereikbaar is, dan kan ik met haakse verloopstukken de leidingen omlaag laten lopen want met de flexen lukt dit minder goed.
Het zou fijn zijn als de wpb iets verder het hok in kan, ik heb nog 30cm ruimte tot aan de boiler achterin.
Of ik er dan nog bij kan om alles te monteren is nog even de vraag
Het werk aan het bubbelbad vordert aardig, ik heb een manier uitgepuzzeld om de heater op een bereikbare plek er tussen te zetten, weer wat nieuws met 50mm drukslangen waar ik niet eerder mee heb gewerkt
Gelukkig is het simpel, je lijmt ze in een sokkel alsof het een pvc pijp is, ze zijn wit en buigbaar.
Dan moet er nog 230V bij het bad komen voor de lucht, de pomp en de heater (net gootje langs de plint).
Dus je bent enthousiast? Heb je foto's?Speedy-Andre schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:28:
[...]
Ik heb het Hep2o spul inmiddels in huis, ik neig er naar om dit ook op mijn Atlantic Ex V3 te gaan monteren.
Ik heb het klaar liggen, er komt nog wel meer bij dat bad kijken dan alleen een kraan aansluiten
Het oude bad is al weg (aan stukken geslagen) en ik bereid het verplaatsen van de kraan voor (kijken hoe alles zit en hoe ik dat straks ga doen).
Vast begonnen met een rijtje tegels weghalen waar het bad komt, hij is iets hoger dan het oude bad.
Het nieuwe bad staat los opgesteld met de afvoer aangesloten, douchen lukt op die manier wel.
Nog een plaatje erbij, bad met pomp en blower, links ligt de te monteren heater waar hij straks komt.
Aan de pijpjes en witte vattingen kun je zien hoe dik 50mm eigenlijk is
:strip_exif()/f/image/qs8B6nL7ZwuO8SxQ2B6uI5uZ.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/ipi2NsoP84zrMLMAMoISZ0ec.jpg?f=fotoalbum_medium)
Verder druk met mijn studie voor web developer, best pittig maar wel met baangarantie
[ Voor 20% gewijzigd door Speedy-Andre op 03-09-2021 17:13 ]
Water 2,370 m3
Stroom 37,88 kWh
Cop 3,20
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Hoe bereken je de COP? Heb je een log van Inkomende temp en uitgaande temp?wizzopa schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:44:
Het verbruik van onze WPB.
Water 2,370 m3
Stroom 37,88 kWh
Cop 3,20
Voor de COP is de ingevoerde energie, de uitgevoerde energie en het warmteverlies belangrijk?
De berekening die ik hier voor gebruik staat in de Warmtepomp sheet in het topic start.BasvanS schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:23:
[...]
Hoe bereken je de COP? Heb je een log van Inkomende temp en uitgaande temp?
Voor de COP is de ingevoerde energie, de uitgevoerde energie en het warmteverlies belangrijk?
Geeft voor mij voldoende informatie mbt tot de werking van de WPB, invloeden van buiten, temperatuur en toevoer van extra warm water uit de E-boiler, die weer gevoed word door overschot van de panelen.
Of de COP juist is
Bij veel klein gebruik is toevoer bijna altijd gelijk aan de temperatuur in huis (19-21 graden), daar het leiding water opwarmt en snel een paar liter kan zijn. Vul je alleen af en toe een bad in de winter, dan is de invoer temperatuur van het water vaak erg koud (5-10 graden).
Hoe meet je de flow? En hoe meet je Tin en jet debiet? Daar was ik nieuwsgierig naar?
Met een watermeter in de toevoer of warme afvoer van de wpb meet je de liters en de wpb zelf geeft de kWh.
Een beetje lastig is dat je eigenlijk ook het stilstandsverlies van de boiler en wpb mee moet nemen.
Ik heb een 80l boiler (staat uit) in de toevoer van de wpb zitten om een beter rendement te halen, ik douche hem niet leeg
Vorige maand 463 liter en 20,866kWh voor 1 persoontje.
Maar hoe weet je wat een normale boiler zou gebruiken? Je weet het verloop van de inlaat temperatuur over de tijd toch niet?Speedy-Andre schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:05:
Volgens mij kijkt de reken sheet naar wat je met een normale boiler zou verbruiken.
Met een watermeter in de toevoer of warme afvoer van de wpb meet je de liters en de wpb zelf geeft de kWh.
Een beetje lastig is dat je eigenlijk ook het stilstandsverlies van de boiler en wpb mee moet nemen.
Ik heb een 80l boiler (staat uit) in de toevoer van de wpb zitten om een beter rendement te halen, ik douche hem niet leeg
Vorige maand 463 liter en 20,866kWh voor 1 persoontje.
Welke sheet hebben we het over, linkje?
Nee eigenlijk was het dat wel. Ik zou het wel gebruikt hebben voor jouw probleem, zij het niet dat er inderdaad een limiet is van 45 graden. Sowieso is de analoge temp instelling wellicht niet de beste optie.CurlyMo schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:05:
@Rimco Heb je nog andere tips? Welke din raid apparaten heb jij gebruikt?
Ik had het recentelijk vooral gebruikt voor tijdsgerelateerde zaken, dus daarom klonk het wel als een geschikte oplossing. Het punt was meer dat in mijn recentelijke hobbyprojecten ik meer DIN-rail zaken probeer te gebruiken zodat het allemaal netjes op een rijtje past. Ook bijvoorbeeld DIN-rail behuizingen voor ESPs of gewoon on wat kleine meuk in te stoppen.
Ik haal veel bij Ali vandaan, maar met al die losse printjes is het uiteindelijk nogal een chaotisch gezicht
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Er is een hoeveelheid energie nodig om de temperatuur x graden te verhogen, dat kan je naar kWh vertalen zoals de sheet doet. Je mist misschien wat verlies.BasvanS schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:49:
[...]
Maar hoe weet je wat een normale boiler zou gebruiken? Je weet het verloop van de inlaat temperatuur over de tijd toch niet?
Welke sheet hebben we het over, linkje?
De sheet (members only) staat in de startpost van dit topic boven het plaatje van een di-elektrisch koppelstuk.
Dat verlies moet je alsnog weer opwarmen de volgende dag. Dus dat is ook gewoon gedekt.Speedy-Andre schreef op woensdag 1 september 2021 @ 16:28:
[...]
Er is een hoeveelheid energie nodig om de temperatuur x graden te verhogen, dat kan je naar kWh vertalen zoals de sheet doet. Je mist misschien wat verlies.
De sheet (members only) staat in de startpost van dit topic boven het plaatje van een di-elektrisch koppelstuk.
Het probleem zit hier in de X. Wat is X als je Tin niet weet maar alleen Tuit? Tin varieert sterk, niet alleen over de seizoenen maar ook door de mate van gebruik.Speedy-Andre schreef op woensdag 1 september 2021 @ 16:28:
[...]
Er is een hoeveelheid energie nodig om de temperatuur x graden te verhogen, dat kan je naar kWh vertalen zoals de sheet doet. Je mist misschien wat verlies.
Water temperatuur per kwartaal 6,8 - 14,1 - 19,5 - 10,8 gemiddeld 12,8 graden.BasvanS schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:09:
[...]
Het probleem zit hier in de X. Wat is X als je Tin niet weet maar alleen Tuit? Tin varieert sterk, niet alleen over de seizoenen maar ook door de mate van gebruik.
Dat zal zeker kloppen, maar de hoeveelheden en temperatuur hangen af van je leiding trace en van je leiding diameter.BasvanS schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:42:
Maar als jij in de winter na een hele nacht standby draaien 5 liter warm water pakt voor een snelle douche, is dat grotendeels water uit leidingen die binnen je huis zitten, zeker als je ketel op zolder staat. Dat water is vast en zeker meer dan 6,8 graden.. eerder 20.
Ik heb voor de warmtepomp boiler nog 2 boilers hangen een 80 liter indirect gestookte cv boiler en een 80 liter elektrische boiler de invloeden zullen zeker afgevlakt worden.
Had je zelf een idee om de COP te berekenen.
Denk dat ik de ingaande temperatuur zou loggen maar dat is nou net het lastige denk ik.wizzopa schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:55:
[...]
Dat zal zeker kloppen, maar de hoeveelheden en temperatuur hangen af van je leiding trace en van je leiding diameter.
Ik heb voor de warmtepomp boiler nog 2 boilers hangen een 80 liter indirect gestookte cv boiler en een 80 liter elektrische boiler de invloeden zullen zeker afgevlakt worden.
Had je zelf een idee om de COP te berekenen.
Je wil eigenlijk na elk gebruik de gemiddelde temp van de ingang weten, die zal na een korte douche veel hoger zijn dan na een warm bad
Zo iets op de ingang en op uitgang van de boiler.BasvanS schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:20:
[...]
Denk dat ik de ingaande temperatuur zou loggen maar dat is nou net het lastige denk ik.
Je wil eigenlijk na elk gebruik de gemiddelde temp van de ingang weten, die zal na een korte douche veel hoger zijn dan na een warm bad
COP is de verhouding tussen de geleverde energie (afgegeven warmte) en de gebruikte energie (meestal elektriciteit). Afgegeven warmte (Q) is massa gewicht water (m) * soortelijke warmte (c) * delta temperatuur vat (delta T)
De tijd die je warmtepomp erover doet is veel interessanter. En als je het elektrisch verbruik weet heb je genoeg.
[ Voor 10% gewijzigd door beestemans op 01-09-2021 19:46 ]
Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2
In de eerste maanden heb ik dingen geoptimaliseerd en gekeken of een extra luchtfilter veel energie kost.
Ik kwam van een 80 liter boiler die het bad maar net met 40 graden water kon vullen, opstoken naar 85 ipv 65 had gekund maar daar hoort een leuk verbruik bij
De wpb redt het prima als hij 62 graden is en hij heeft het element niet nodig.
Hij vervangt een Grohe red duo in de keuken die elke keer 0,7kWh opsnoepte (5x per week) waarna hij koud was en de wpb hoeft daar nauwelijks extra voor te draaien.
Klopt helemaal😉beestemans schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:41:
Veel te moeilijk. Je warmtepomp gaat aan bij een bepaalde temperatuur in het vat. Die weet je. Oftewel startpunt verwarmen en eindpunt verwarmen is goed genoeg. Dat is je delta T. Je rekent vanuit het vat, niet van leiding naar vat.
COP is de verhouding tussen de geleverde energie (afgegeven warmte) en de gebruikte energie (meestal elektriciteit). Afgegeven warmte (Q) is massa gewicht water (m) * soortelijke warmte (c) * delta temperatuur vat (delta T)
De tijd die je warmtepomp erover doet is veel interessanter. En als je het elektrisch verbruik weet heb je genoeg.
Zo kun je wellicht iets nauwkeuriger de COP berekenen voor het opwarmen na een Standby verlies. Er van uitgaande dat het vat goed gemengd is.beestemans schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:41:
Veel te moeilijk. Je warmtepomp gaat aan bij een bepaalde temperatuur in het vat. Die weet je. Oftewel startpunt verwarmen en eindpunt verwarmen is goed genoeg. Dat is je delta T. Je rekent vanuit het vat, niet van leiding naar vat.
Probleem is echter dat als je ver onder de Tset gaat omdat je veel heet water uit het vat haalt, je niet weet wat de eind temperatuur van je vat is. Als je de vat temperatuur NA warmtevraag van je vat niet weet, weet je ook niet hoeveel energie erin gestopt is om het hele vat weer op 60 graden te krijgen? Is het vat na jou lekkere warmte douche 50 graden gemiddeld? Of 49? die 1e graad lijkt niet veel, maar je zit er wel 10% naast met je COP. 3,6/4/4,4 scheelt nogal.
Als je in de Winter met 20 liter water uit je 200 liter vat haalt van 60 graden. En je stop er voor je berekening 6.8 graden water in. Dan DENK je te weten dat je 20 liter water met 60-6.8 = 53.2 graden moet opwarmen. Probleem is alleen dat van die 20 liter mss wel 10 liter al 20 graden was omdat je veel leidingen in de muren hebt lopen naar zolder. Dat water is al 20 graden. Je gemiddelde Tin over 20 liter is dan ineens 13.4 graden ipv 6,8 en je hoeft dus die 20 liter maar 60-13,4 = 46.6 graden op te warmen, je zit er dus zo 10-15% naast.
Als je veel klein verbrui hebt, en je huis goed warm gestookt is, dan is levert je CV indirect veel energie aan je boiler. Die maken de COP hoger dan hij in werkelijkheid is.
Dus idd: Een Kamstrup 603 is de enige juiste oplossing
[ Voor 23% gewijzigd door BasvanS op 01-09-2021 20:37 ]
...idd menging vh vat is heel belangrijkBasvanS schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:29:
[...]
Zo kun je wellicht iets nauwkeuriger de COP berekenen voor het opwarmen na een Standby verlies. Er van uitgaande dat het vat goed gemengd is.
Probleem is echter dat als je ver onder de Tset gaat omdat je veel heet water uit het vat haalt, je niet weet wat de eind temperatuur van je vat is. Als je de vat temperatuur NA warmtevraag van je vat niet weet, weet je ook niet hoeveel energie erin gestopt is om het hele vat weer op 60 graden te krijgen? Is het vat na jou lekkere warmte douche 50 graden gemiddeld? Of 49? die 1e graad lijkt niet veel, maar je zit er wel 10% naast met je COP. 3,6/4/4,4 scheelt nogal.
Als je in de Winter met 20 liter water uit je 200 liter vat haalt van 60 graden. En je stop er voor je berekening 6.8 graden water in. Dan DENK je te weten dat je 20 liter water met 60-6.8 = 53.2 graden moet opwarmen. Probleem is alleen dat van die 20 liter mss wel 10 liter al 20 graden was omdat je veel leidingen in de muren hebt lopen naar zolder. Dat water is al 20 graden. Je gemiddelde Tin over 20 liter is dan ineens 13.4 graden ipv 6,8 en je hoeft dus die 20 liter maar 60-13,4 = 46.6 graden op te warmen, je zit er dus zo 10-15% naast.
Als je veel klein verbrui hebt, en je huis goed warm gestookt is, dan is levert je CV indirect veel energie aan je boiler. Die maken de COP hoger dan hij in werkelijkheid is.
Dus idd: Een Kamstrup 603 is de enige juiste oplossingWel een dure!
mijn vb. wekelijks wordt bij ons een legionella run van 57 oC - met circulatiepomp aan - gedraaid en een dag later verbruikt ons wpb altijd veel minder stroom. Maw homogeniteit speelt hierbij een belangrijke rol
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Elk vat heeft een gelaagdheid omdat warmte omhoog trekt.
Met een circulatiepomp kan je meer warmte in het vat krijgen omdat je de gelaagdheid om zeep helpt.
Niks mis mee, maar zodra de pomp stil staat komt de gelaagdheid langzaam weer terug.
Dit gaat sneller als je water tapt want dan komt er onderin koud water bij.
Je kan het aardig sturen, zet de pomp aan als je weet dat er niet wordt getapt.
Je beredenering klopt niet en je gemiddelde water temperatuur kan nauwkeuriger (er zijn nauwkeurigere manieren, zoals een logaritmisch temperatuur verschil). Nogmaals je rekent COP alleen uit over het vat! Leidingen verwarm je niet via een stationair systeem.BasvanS schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:29:
[...]
Zo kun je wellicht iets nauwkeuriger de COP berekenen voor het opwarmen na een Standby verlies. Er van uitgaande dat het vat goed gemengd is.
Dus idd: Een Kamstrup 603 is de enige juiste oplossingWel een dure!
Als je startpunt temperatuur van je vat weet en eindpunt heb je alles wat je nodig hebt.
Je maakt het echt te moeilijk! Lees jezelf in op het berekenen van COP en warmte behoefte.
Met jou oplossing ga je enkel verliezen in kaart brengen en geen COP nauwkeuriger bepalen.
De startpunt temperatuur van het vat weet je niet, want die is afhankelijk van de ingaande water temp. Die je ook niet weet.beestemans schreef op donderdag 2 september 2021 @ 07:11:
[...]
Je beredenering klopt niet en je gemiddelde water temperatuur kan nauwkeuriger (er zijn nauwkeurigere manieren, zoals een logaritmisch temperatuur verschil). Nogmaals je rekent COP alleen uit over het vat! Leidingen verwarm je niet via een stationair systeem.
Als je startpunt temperatuur van je vat weet en eindpunt heb je alles wat je nodig hebt.
Je maakt het echt te moeilijk! Lees jezelf in op het berekenen van COP en warmte behoefte.
Met jou oplossing ga je enkel verliezen in kaart brengen en geen COP nauwkeuriger bepalen.
Oké dat is raar, want wanneer weet je warmtepomp dan dat hij aan moet gaan?BasvanS schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:28:
[...]
De startpunt temperatuur van het vat weet je niet, want die is afhankelijk van de ingaande water temp. Die je ook niet weet.
Via de invoerleiding stop je heel veel energie in het vat en die energie is sterk variabel omdat hij afhankelijk is van de flow en de Tinlaat
[ Voor 25% gewijzigd door BasvanS op 02-09-2021 09:40 ]
Dat is wel een groot gemis. Ik zou daar je logger aanhangen, zodat je die kan uitlezen. Ik kan het zien op mijn MetroTherm, waardoor het vrij eenvoudig is om het uit te rekenen.BasvanS schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:35:
Bij een Tset van 60gaat de WP wss aan bij Tboiler = 58. Als door veel warm water vraag de temp verder daalt kan het ook zo maar (veel) lager worden. Je WP weet deze temp wel, maar je kunt deze niet realtime uitlezen.
Via de invoerleiding stop je heel veel energie in het vat en die energie is sterk variabel omdat hij afhankelijk is van de flow en de Tinlaat
De energie die je in het vat stuurt via het water wordt gemeten in het vat. Sterk variabel valt wel mee hoor, dat zijn je kranen in het huis. Maar nogmaals de impact van deze energie meet je als temperatuur in je vat. En wederom dat vat ga je opwarmen (energie instoppen) en dat wil je meten.
Flow en temperatuur meten van het inkomend drinkwater is heel erg interessant, maar voor je COP berekening van de warmtepomp niet nodig.
Waarom is dat niet nodig? het is de makkelijste manier:beestemans schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:28:
[...]
Dat is wel een groot gemis. Ik zou daar je logger aanhangen, zodat je die kan uitlezen. Ik kan het zien op mijn MetroTherm, waardoor het vrij eenvoudig is om het uit te rekenen.
De energie die je in het vat stuurt via het water wordt gemeten in het vat. Sterk variabel valt wel mee hoor, dat zijn je kranen in het huis. Maar nogmaals de impact van deze energie meet je als temperatuur in je vat. En wederom dat vat ga je opwarmen (energie instoppen) en dat wil je meten.
Flow en temperatuur meten van het inkomend drinkwater is heel erg interessant, maar voor je COP berekening van de warmtepomp niet nodig.
Energie uit - Energie uit / Energie geleverd = COP
Bij jou manier manier van rekenen heb je alleen een hoge nauwkeurigheid bij een perfecte meninging. Door in de flow te meten is deze menging veel minder.
Ik denk er bij deze kop ook vanuit gegaan word dat al het water op Tset geleverd word, maar elke seconden komt er minder energie uit dan de seconde ervoor. Door inmengingen van koud water word de boiler temp namelijk steeds lager.
Als deze rekenfouten werken ook nog eens in het nadeel van de COP. Alle afwijkingen tellen dus op en heffen elke niet op.
[ Voor 98% gewijzigd door c0sje op 04-09-2021 10:15 . Reden: nvt ]
Het is niet mijn manier van rekenen, het is de manier van rekenen volgens de warmteleerBasvanS schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:34:
[...]
Waarom is dat niet nodig? het is de makkelijste manier:
Energie uit - Energie uit / Energie geleverd = COP
Bij jou manier manier van rekenen heb je alleen een hoge nauwkeurigheid bij een perfecte meninging. Door in de flow te meten is deze menging veel minder.
Ik denk er bij deze kop ook vanuit gegaan word dat al het water op Tset geleverd word, maar elke seconden komt er minder energie uit dan de seconde ervoor. Door inmengingen van koud water word de boiler temp namelijk steeds lager.
Als deze rekenfouten werken ook nog eens in het nadeel van de COP. Alle afwijkingen tellen dus op en heffen elke niet op.
Ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Jij bent bang dat je tijdens het opwarmen er extra water wordt verbruikt en je daardoor meer warmte dient toe te voegen die je niet meet omdat de warmtepomp al draait? Klopt dat?
Die zou je eruit halen door het toegevoegde water hoeveelheid te meten, de massa. Als je de delta T weet van de run komt dat goed. Want de extra massa zal dan om extra energie vragen. En die massa weegt zwaarder dan het temperatuurverschil.
Nee, dat is niet wat ik probeer te zeggen. Bij het bereken van De COP werd een aanname gedaan voor Tin die slechts 4 x per jaar wisselde met de seizoenen. Daarmee ga je mis. Tin moet je elke seconden meten om de oppervlakte onder de grafiek Tin VS Vin de oppervlak onder grafiek te kunnen meten, dat is namelijk je toegevoegde energie.beestemans schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:27:
[...]
Het is niet mijn manier van rekenen, het is de manier van rekenen volgens de warmteleer. Het is ook geen meningsverschil wat ik hier probeer te verdedigen, ik probeer je simpelweg uit te leggen hoe je het uitrekent.
Ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Jij bent bang dat je tijdens het opwarmen er extra water wordt verbruikt en je daardoor meer warmte dient toe te voegen die je niet meet omdat de warmtepomp al draait? Klopt dat?
Die zou je eruit halen door het toegevoegde water hoeveelheid te meten, de massa. Als je de delta T weet van de run komt dat goed. Want de extra massa zal dan om extra energie vragen. En die massa weegt zwaarder dan het temperatuurverschil.
maar goed. Het kan nauwkeuriger, maar dat is blijkbaar niet altijd nodig
Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze over het hoofd zag, aangezien ik zelf een water/water warmtepompboiler heb. En in principe een oneindige bron heb, die niet zo beperkend is als lucht. En daardoor ook minder fluctueerd.
[ Voor 14% gewijzigd door beestemans op 02-09-2021 13:57 ]
Wij praten duidelijk over een andere T in, jij hebt het denk ik over T in van de aangezogen lucht? En zelfs dan klopt het nog niet als je de COP wilt bepalen ga je uit van de te leveren energie aan het vat.BasvanS schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:44:
[...]
Nee, dat is niet wat ik probeer te zeggen. Bij het bereken van De COP werd een aanname gedaan voor Tin die slechts 4 x per jaar wisselde met de seizoenen. Daarmee ga je mis. Tin moet je elke seconden meten om de oppervlakte onder de grafiek Tin VS Vin de oppervlak onder grafiek te kunnen meten, dat is namelijk je toegevoegde energie.
maar goed. Het kan nauwkeuriger, maar dat is blijkbaar niet altijd nodig
[ Voor 7% gewijzigd door beestemans op 02-09-2021 14:12 ]
Maar wat Wizzopa doet, werkt denk ik niet ook niet zo goed:beestemans schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:55:
@wizzopa goede tip en deels van toepassing, als je een slechte COP hebt (relatief laag) zou inderdaad mijn eerste stap zijn om te controleren of de energie uberhaupt aanwezig was in de aangezogen lucht.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze over het hoofd zag, aangezien ik zelf een water/water warmtepompboiler heb.
Hij gaat uit van een vaste uitgangstemperatuur van het water. Namelijk de ingestelde temperatuur op de Boiler.
Hij gaat ook uit van een vaste inlaat temperatuur van het water. Namelijk per siezoen een vaste waarde.
In werkelijkheid neemt de Watertemperatuur van de uitgaande flow sterk af, aan het einde van het vullen van een bad denk ik dat je blij mag zijn als het water nog 50 graden is ipv de ingestelde 60.
Voor het vullen geld hetzelfde, des te langer je vult des te lager de vul temperatuur word. Het water is buiten namelijk altijd kouder dan binnen.
Gevolg van bovenstaande is: Je haalt minder energie uit het vat dan je berekend en je stopt er meer in dan je denkt.
Snap niet waar jullie je druk om maken, ik stop er per jaar voor 75 euro stroom in, en verder zullen alle details me een zorg zijnBasvanS schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:01:
[...]
Maar wat Wizzopa doet, werkt denk ik niet ook niet zo goed:
Hij gaat uit van een vaste uitgangstemperatuur van het water. Namelijk de ingestelde temperatuur op de Boiler.
Hij gaat ook uit van een vaste inlaat temperatuur van het water. Namelijk per siezoen een vaste waarde.
In werkelijkheid neemt de Watertemperatuur van de uitgaande flow sterk af, aan het einde van het vullen van een bad denk ik dat je blij mag zijn als het water nog 50 graden is ipv de ingestelde 60.
Voor het vullen geld hetzelfde, des te langer je vult des te lager de vul temperatuur word. Het water is buiten namelijk altijd kouder dan binnen.
Gevolg van bovenstaande is: Je haalt minder energie uit het vat dan je berekend en je stopt er meer in dan je denkt.
1 PVoutput . Dongen NB
Klopt en dat zit in je massa verstopt. Het water wat je toevoegd neem je mee in kilogrammen. Daarom pak je ook de temperatuur in het vat. Reken het eens uit voor jezelf, speel met de getallen en zie wat de impact is...BasvanS schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:01:
[...]
Maar wat Wizzopa doet, werkt denk ik niet ook niet zo goed:
En toch is dit ook wel de reden waarom tweakers zo'n unieke gemeenschap is...reneeke1970 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:09:
[...]
Snap niet waar jullie je druk om maken, ik stop er per jaar voor 75 euro stroom in, en verder zullen alle details me een zorg zijn
hoeveel m3 warm water is dat en welke temperatuurreneeke1970 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:09:
[...]
Snap niet waar jullie je druk om maken, ik stop er per jaar voor 75 euro stroom in, en verder zullen alle details me een zorg zijn
Weet ik niet, weet alleen totaal 120 kuub per jaar. Ik houd hem op 55,zelfs tijdens vakantieswizzopa schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:06:
[...]
hoeveel m3 warm water is dat en welke temperatuur
1 PVoutput . Dongen NB
Kunt ook zeggen een paar nerds bij elkaar hahaCurlyMo schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:03:
[...]
En toch is dit ook wel de reden waarom tweakers zo'n unieke gemeenschap is...
1 PVoutput . Dongen NB
Ik noem dat een tweakerreneeke1970 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:22:
[...]
Kunt ook zeggen een paar nerds bij elkaar haha
Ik heb het vat nu op 49 staan ipv 55reneeke1970 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:21:
[...]
Weet ik niet, weet alleen totaal 120 kuub per jaar. Ik houd hem op 55,zelfs tijdens vakanties
Scheelt zomaar 1 kWh per dag minder
Aton power to heat. 450 ltr, cop1
Met cop=1 merk je dat wel per jaar, met cop=3 nauwelijksAUijtdehaag schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:47:
[...]
Ik heb het vat nu op 49 staan ipv 55
Klopt, maar met 55 geen legionella nodig.AUijtdehaag schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:47:
[...]
Ik heb het vat nu op 49 staan ipv 55
1 PVoutput . Dongen NB
Je tweak toch niks? Meet alleen zinloze dingen waar je geen invloed op hebt.
1 PVoutput . Dongen NB
Met 35 ook niet. Hygienespiraal he?reneeke1970 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:12:
[...]
Klopt, maar met 55 geen legionella nodig.
Maar die doorstromer moet gewoon uit blijven.
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2021 18:18 ]
Oh oke, ja die luxe heb ik dan weer niet.AUijtdehaag schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:16:
[...]
Met 35 ook niet. Hygienespiraal he?
Voor twee of drie personen zou dat niet toereikend zijn 49 graden
1 PVoutput . Dongen NB
Terug van vakantie en wat verder met puzzelen. Zaterdag komt er iemand naar de vloerbalkjes kijken.MaartenXM schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:42:
Eerst vakantie, dan even meten en puzzelen op zolder.
De elga houd niet over, dus warm CV water gebruiken voor sww gaat m niet worden.
Ik gebruik de binnenlucht voor de wpb. Dat werkt ook prima. Geen gaten nodig.Twan dz schreef op woensdag 29 september 2021 @ 22:22:
Even een vraag, wij hebben een elga hangen ( hybride wp) die het hele huis alleen goed warm krijgt. De plofketel hangt er nog voor sww. Dit wil ik graag vervangen voor een wpb. In ons huis is geen wtw aanwezig. Er zullen dus gaten gemaakt moeten worden voor de aan en afvoer van lucht. Dit zal dus ook alleen op de buitenlucht werken. Wat zouden jullie voor een 2 persoons huishouden aanraden? Wel is gewenst dat er gebadderd kan worden dus minimaal 200 liter is nodig. Gas verbruik ligt rond de 200 kuub per jaar puur voor sww.
De elga houd niet over, dus warm CV water gebruiken voor sww gaat m niet worden.
Even doorstoken naar 65oC en dan werkt 200L prima.Twan dz schreef op woensdag 29 september 2021 @ 22:22:
Wel is gewenst dat er gebadderd kan worden dus minimaal 200 liter is nodig.
Komt de wpb waar de cvketel hangt dan heb je een dakdoorvoer beschikbaar van de cvketel.
De MV heeft als voordeel dat je kan doseren door die harder of zachter te zetten, bij mij zorgt dat voor 2/3 binnen en 1/3 buiten (geschat door te meten hoe warm de lucht is).
Of je gebruikt de doorvoer alleen om de koude lucht van de wpb af te voeren.
Wat @CurlyMo zegt, een wpb koelt af als je tapt omdat er koud water in stroomt, daardoor kan je 3/4 van de inhoud gebruiken en niet alles.
Maak je hem warmer dan vul je het bad deels met koud water (via de badkraan) en heb je meer water.
Ik doe dat ook op die manier en je hebt gelijk een legionella run gedaan.
Ook omdat mijn kanalen nogal bochtig zijn wat meer weerstand geeft.
Buiten/buiten zou ik alleen doen als je met 16cm naar buiten kan.
Dat was de vraag nietSpeedy-Andre schreef op woensdag 29 september 2021 @ 23:21:
Ik gebruik alleen binnen/binnen omdat ie dan minder hard blaast en minder slijt.
Ook omdat mijn kanalen nogal bochtig zijn wat meer weerstand geeft.
Buiten/buiten zou ik alleen doen als je met 16cm naar buiten kan.
Je zou zeggen dat hij er met buiten/buiten meer warmte uit kan halen.
Tenzij het te vochtig is, dan bevriest ie eerder
Maar ja, de fan verbruikt dan ook meer dus of je er veel mee opschiet ...
De wpb komt op zolder te hangen (onverwarmd) de uitlaat kan inderdaad via de doorvoer van de cv ketel. Maar de inlaat niet. Dat haal ik dan van de zolder af. Het mag daar natuurlijk niet gaan vriezen.de Peer schreef op woensdag 29 september 2021 @ 22:37:
[...]
Ik gebruik de binnenlucht voor de wpb. Dat werkt ook prima. Geen gaten nodig.
Het is een huis uit 1970 en er is geen MV aanwezig helaas.
[ Voor 7% gewijzigd door Twan dz op 30-09-2021 07:23 ]
Klein buffer vaatje zonder isolatie!!!CurlyMo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 07:47:
@Twan dz ik heb juist een radiator op zolder bij gehangen voor de wpb. Oftewel, kan je niet toch gaan verwarmen daar?
Met daarin spiraal voor voorverwarmde sww.
1 PVoutput . Dongen NB
En dan even een bad van 200l vullen met vorst?reneeke1970 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:12:
[...]
Klein buffer vaatje zonder isolatie!!!
Met daarin spiraal voor voorverwarmde sww.
Mijn huis is uit 2007 en in februari van dit jaar is het daar op zolder 12 graden geweest. Kouder heb ik het nooit gezien. Maargoed kan me voorstellen dat je in een ouder huis het niet te koud wilt laten worden daar.Twan dz schreef op donderdag 30 september 2021 @ 07:20:
[...]
De wpb komt op zolder te hangen (onverwarmd) de uitlaat kan inderdaad via de doorvoer van de cv ketel. Maar de inlaat niet. Dat haal ik dan van de zolder af. Het mag daar natuurlijk niet gaan vriezen.
Het is een huis uit 1970 en er is geen MV aanwezig helaas.
Snap niet wat er dat mee te maken heeft?Speedy-Andre schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:28:
[...]
En dan even een bad van 200l vullen met vorst?
1 PVoutput . Dongen NB
Er zit een spiraal voor voorverwarmde SWW in zeg je, hoe ga je die dan gebruiken?reneeke1970 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:43:
[...]
Snap niet wat er dat mee te maken heeft?
Situatie is een Elga uit een hybride systeem die het huis maar net warm krijgt.
Met een wpb belast je de Elga niet of bedoel je dat de spiraal naar de wpb spiraal gaat?
Of nog anders, gebruik je dat vaatje als radiator voor de zolder?
Beetje vaag allemaal
Als ik zeg een niet geïsoleerd buffer vat lijkt me dit inderdaad ook als radiator te dienen.....Speedy-Andre schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:12:
[...]
Er zit een spiraal voor voorverwarmde SWW in zeg je, hoe ga je die dan gebruiken?
Situatie is een Elga uit een hybride systeem die het huis maar net warm krijgt.
Met een wpb belast je de Elga niet of bedoel je dat de spiraal naar de wpb spiraal gaat?
Of nog anders, gebruik je dat vaatje als radiator voor de zolder?
Beetje vaag allemaal
Spiraal is voor sww voor te verwarmen, dus daar loopt koud leidingwater doorheen die dan alvast 15/20 graden opgewarmd word.
Snapt iedere klussenier hi
1 PVoutput . Dongen NB
Voordeel; warmte van CV warm ook klein beetje de zolder op + voorverwarmd het water richting de wpb (voor spiraal in buffervat). Lucht in en uitlaat gewoon op de zolder uit laten komen.
Met de aanvoer en afvoer lucht van de wpb op zolder?de Peer schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:32:
[...]
Mijn huis is uit 2007 en in februari van dit jaar is het daar op zolder 12 graden geweest. Kouder heb ik het nooit gezien. Maargoed kan me voorstellen dat je in een ouder huis het niet te koud wilt laten worden daar.
Ja precies, ik heb er eentje van marktplaats, een 80 liter RVS met spiraal erin.Twan dz schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:18:
Een buffervat (op zolder) in de cv leidingen plaatsen dus met aanvoer door spiraal naar aanvoer wpb.
Voordeel; warmte van CV warm ook klein beetje de zolder op + voorverwarmd het water richting de wpb (voor spiraal in buffervat). Lucht in en uitlaat gewoon op de zolder uit laten komen.
Heb je gelijk extra inhoud voor CV systeem wat nuttig kan zijn, en het geeft aardig warmte af, ik wilde hem eerst isoleren maar ik dacht dat scheelt weer radiator.
Kostte maar zestig euro, een oud voorraad vat uit grote CV ketel.
1 PVoutput . Dongen NB
Lucht op zolder moet aangevuld worden. Dan trek je wel allemaal (koude) lucht vanaf buiten je huis in.Twan dz schreef op donderdag 30 september 2021 @ 07:20:
De wpb komt op zolder te hangen (onverwarmd) de uitlaat kan inderdaad via de doorvoer van de cv ketel. Maar de inlaat niet. Dat haal ik dan van de zolder af. Het mag daar natuurlijk niet gaan vriezen.
Waarom begin je niet gewoon met lucht binnen/binnen ?
Doe ik ook.
Je kunt later altijd nog aanpassen als het niet naar wens is.
Als het hier mee niet gaat vriezen op zolder vind ik t prima. Dat is de grootste zorg. Mijn elga heeft geen over capaciteit. Maar houd met de -10 keurig de kamer op 21 graden. Ik weet niet of met een extra radiator/buffervat op zolder dat ook nog lukt beneden.jobr schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:31:
[...]
Lucht op zolder moet aangevuld worden. Dan trek je wel allemaal (koude) lucht vanaf buiten je huis in.
Waarom begin je niet gewoon met lucht binnen/binnen ?
Doe ik ook.
Je kunt later altijd nog aanpassen als het niet naar wens is.
Waarom zou het gaan vriezen?Twan dz schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:35:
Als het hier mee niet gaat vriezen op zolder vind ik t prima. Dat is de grootste zorg. Mijn elga heeft geen over capaciteit. Maar houd met de -10 keurig de kamer op 21 graden. Ik weet niet of met een extra radiator/buffervat op zolder dat ook nog lukt beneden.
De temperatuur (bij mij) daalt 1 graad op zolder als deze 2 uur draait. Maar na een paar uur is dat verschil weer weg.
Beetje omslachtig om met de ene warmtepomp warmte te verplaatsen voor de andere warmtepomp.. Als de Elga geen overcapaciteit heeft trekt die dat ook niet.Twan dz schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:35:
[...]
Als het hier mee niet gaat vriezen op zolder vind ik t prima. Dat is de grootste zorg. Mijn elga heeft geen over capaciteit. Maar houd met de -10 keurig de kamer op 21 graden. Ik weet niet of met een extra radiator/buffervat op zolder dat ook nog lukt beneden.
Omdat ik vrij weinig warm water tap krijgt de boiler de omgevingstemperatuur van het cv hok, met extra kraantjes kan ik de boiler eventueel inzetten als backup voor de wpb.
Die ruimte wordt niet verwarmd, wel gaat er wat warmte van de pv omvormer en de wpb de boiler in.
Als het gestabiliseerd is werkt het alleen maar beter, minder temperatuur verschil is minder trek naar boven, schoorsteen effect is minderTwan dz schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:35:
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Jij hebt m niet mee draaien met de cv als ik t goed heb? Dat heeft denk ik wel mijn voorkeur. Puur voorverwarmen door ruimte temperatuur.Speedy-Andre schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:18:
Ik doe dat in mindere mate met een wel goed geïsoleerde 80l boiler in de koude wpb toevoer.
Omdat ik vrij weinig warm water tap krijgt de boiler de omgevingstemperatuur van het cv hok, met extra kraantjes kan ik de boiler eventueel inzetten als backup voor de wpb.
Die ruimte wordt niet verwarmd, wel gaat er wat warmte van de pv omvormer en de wpb de boiler in.
Dan kan ik de in en uitlaat van de wpb alsnog op zolder laten circuleren.
De elga draait max 30 graden. Ruimte temperatuur is rond de 19 graden op zolder. Boven verdieping behalve de badkamer wordt ook niet verwarmd dus schoorsteen effect hou ik toch @reneeke1970
19 graden is waarop ik verwarm boven, dus wat dat betreft heb jij het ook niet zo koud. En weinig schoorsteen effect tov van de velen die 14 graden boven hebbenTwan dz schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:57:
[...]
Jij hebt m niet mee draaien met de cv als ik t goed heb? Dat heeft denk ik wel mijn voorkeur. Puur voorverwarmen door ruimte temperatuur.
De elga draait max 30 graden. Ruimte temperatuur is rond de 19 graden op zolder. Boven verdieping behalve de badkamer wordt ook niet verwarmd dus schoorsteen effect hou ik toch @reneeke1970
1 PVoutput . Dongen NB
Ja. Zo'n wpb heeft niet veel nodig hoor. Zolder koelt tijdelijk af maar uiteindelijk is het maar 0,3 graden koeler een paar uur nadat de wpb aan heeft gestaan.Twan dz schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:27:
[...]
Met de aanvoer en afvoer lucht van de wpb op zolder?
Nee, sterker nog ik doe alles andersom en gebruik de wpb soms om een paar radiators te verwarmenTwan dz schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:57:
[...]
Jij hebt m niet mee draaien met de cv als ik t goed heb? Dat heeft denk ik wel mijn voorkeur. Puur voorverwarmen door ruimte temperatuur.
De elga draait max 30 graden. Ruimte temperatuur is rond de 19 graden op zolder. Boven verdieping behalve de badkamer wordt ook niet verwarmd dus schoorsteen effect hou ik toch
Het gas incl. de cvketel ging er hier in 2016 al uit en april 2017 is alles verwijderd.
Mijn cvhokje van nog geen 2x1m is niet te vergelijken met een zolder, aangezien er hier MV is gebruik ik die.
Ik verwarm met airco's en de cv radiators maak ik af en toe warm waar de airco weinig effect heeft.
Daar had ik een wpb met spiraal voor nodig en een losse cv pomp die ik kan schakelen, de radiators hebben 'slimme' kranen die ik op afstand kan bedienen of instellen.
Met mijn wpb lukt het om het cv water rond 40 graden te krijgen, met 2 radiators belast ik de wpb eigenlijk al volledig dus ik doe dat nooit zo lang.
Dit topic is gesloten.