AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2
Ik heb een elga warmtepomp van 5kw die mijn huis goed warm houd als het op temperatuur is. Echt verwarmen (van 20 naar 21 graden) duurt uren. Misschien wel 12 rond het vriespunt dus met veel defrosts. Ik wil dus niet dat het te veel afkoelt in huis want dat duurt het immens lang voordat het weer op temperatuur is.beestemans schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:40:
Waarom vast houden aan wpb die op lucht werkt als je bang bent voor de afkoeling? En niet een die op CV water (water/water) werkt?
Op het moment dat ik het sww van de cv tap komt die zelfde elga waarschijnlijk vermogen te kort. Dan zou ik er misschien een hewalex bij moeten knopen.
Oh dan heb jij vermogen zat, ik houd het 24/7 op 21 graden anders komt het niet meer goed. Is tevens gebleken dat het ook energie zuiniger is.Twan dz schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:30:
[...]
Ik heb een elga warmtepomp van 5kw die mijn huis goed warm houd als het op temperatuur is. Echt verwarmen (van 20 naar 21 graden) duurt uren. Misschien wel 12 rond het vriespunt dus met veel defrosts. Ik wil dus niet dat het te veel afkoelt in huis want dat duurt het immens lang voordat het weer op temperatuur is.
Op het moment dat ik het sww van de cv tap komt die zelfde elga waarschijnlijk vermogen te kort. Dan zou ik er misschien een hewalex bij moeten knopen.
Dus misschien moet je dat ook eens proberen en dan maakt dat beetje warmte verlies voor sww ook niet meer uit.
1 PVoutput . Dongen NB
edit: ik ga van deze winter ook eens kijken of ik mijn warmtepomp boiler voor cv ondersteuning kan gebruiken. Hoe pakken jullie eigenlijk de aansturing aan? ik heb een Tado zoneregeling en die wil ik ook blijven gebruiken. Dan zit ik erover te denken om de verwarmblokkeer terminal op de cv te gebruiken om tijdens het gebruik van het buffervat voor de cv niet ook nog eens de cv te laten inschakelen. Dus eigenlijk naast mn Tado heb ik dan een aantal smarthome schakelingen om doorstroompompen aan te zetten, kleppen te openen en dus de cv uit te schakelen. Niet echt gebruikersvriendelijk
[ Voor 55% gewijzigd door Hrugnir op 01-10-2021 20:54 ]
Nee want een warmtepomp is juist zuiniger met een kleine delta t .Hrugnir schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:49:
ik snap nooit hoezo dat eigenlijk zuiniger zou moeten zijn. In principe zou het systeem met een hogere Delta T toch efficiënter moeten kunnen werken? als het dan 's nachts afkoelt heb je na een periode van geen verbruik dan toch een periode van hogere efficiëntie?
Hier draait ie op een graad of 2.
Dus opwarmen kost veel meer stroom dan warm houden.
Even een radiator open draaien wat koud water geeft is ook funest. Gewoon alles open en langzaam door blijven pruttelen is het zuinigste.
Tenzij je een super zuinig huis hebt die je met een kaars kunt verwarmen.....
1 PVoutput . Dongen NB
Nou nu ben ik je even kwijt hoor...Hrugnir schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:59:
maar als je dan een boilervat hebt zou je toch altijd een lage delta T hebben t.o.v. de warmtepomp? gezien het cvwater niet door een WP loopt maar het SWW en de Delta T eigenlijk vooral door het vermogen van de warmtepomp bepaald wordt
1 PVoutput . Dongen NB
Het enige wat ik hoef te doen is kiezen welke radiator(s) en dan gaat de cv pomp aan.
Ik ben een beetje van het rekenen en ik check de capaciteit van de radiator(s) zodat ik niet hoger kom dan de 1800W die de wpb met z'n wp kan leveren, dan blijft de spiraal rond de 40 graden.
De cop van een wpb is niet hoog (2 a 3), ik gebruik deze functie incidenteel en niet langdurig.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Wat ik bedoel is dat je met een WPB als bijverwarming eigenlijk 2 situaties hebt. Je water temperatuur in het vat t.o.v. retourtemperatuur vloerverwarming geeft een Delta T (bijvoorbeeld 30 graden vs 20 graden). Jouw warmtepomp pakt water uit dit vat van 30 graden en verwarmd dit 100%(omdat een WPB niet moduleert) Dus afhankelijk van de flow gaat er bij 3KW bijvoorbeeld 30 graden warm water in en komt er 35 graden warm water uit. Maar die 2e Delta T wordt eigenlijk bepaald door de flow X het vermogen van de warmtepomp. Niet door externe factoren zoals de vloertemperatuur. Wat je eventueel wel kan hebben is dat als je WP het boilervat 's nachts tot 40 graden verwarmt dat er bijvoorbeeld nog een extra 3kwh energie in het systeem kan zitten voor een opwarmboost in de ochtend
In het laatste geval loopt de wpb als je water tapt met warmer water vol en dat is wat reneeke1970 naar mijn idee bedoelt.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Maar had net een gedachte spinsel: de badkamer radiator... Ik draai nu nog op C.V, maar die gaat t.z.t. bijna niets doen als het hele systeem over gaat op warmtepomp, en hopelijk dicht bij de 35° (ik heb VV en bezig met Jaga tempo's).
Ik ben een redelijke koukleum in de badkamer, dus het zou jammer zijn als het hok nog minder warm blijft. Ik heb nu eigenlijk, zij het met een omweg, een leiding liggen alleen naar de badkamer. Tot nu toe dacht ik daar weer de Jaga's aan te hangen, naar ik denk dat het niet extreem lastig zal zijn daar een nieuwe leiding voor te leggen.
Wat zou ik nodig hebben (naast überhaupt een wpb), om die badkamerradiator uit de wbp te draaien... Bijkomend voordeel... Dan kan hij in de minder koude seizoenen blijven werken als handoekdroger, ipv eventueel cop1 elektrisch.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Met alleen de wpb heb je zowel de aanvoer als retour van de radiator bij de wpb nodig, een expansievat, een pomp en een vulkraan.
Ik heb in feite alle radiators op de wpb spiraal zitten en schakel er maar 1 of 2 in, handig is dat ik alles wat bij de cv ketel hoorde kon laten zitten en hergebruiken
Ik denk ook dat dit best een go de optie is. Dan gaat het warm voorverwarmd tot een graad of 18 naar de wpb IPV 10 graden. Dat scheelt al best veel.Speedy-Andre schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:31:
Je kan het op 2 manieren aansluiten, zoals ik zei met de 2 spiralen aan elkaar en een pompje er tussen of je leidt de koude toevoer van de wpb door de spiraal van het buffervat.
In het laatste geval loopt de wpb als je water tapt met warmer water vol en dat is wat reneeke1970 naar mijn idee bedoelt.
Dit kan natuurlijk ook een electrische boiler zijn die je aan zet mocht de wpb het zwaar krijgen.
Dan ben je dus te laat als je merkt dat hij het zwaar heeft. Dan heb je al koude douche. Daarvoor hebben ze doorstroom verwarmer uitgevonden die aan springt zodra water temperatuur daalt.Twan dz schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:56:
[...]
Ik denk ook dat dit best een go de optie is. Dan gaat het warm voorverwarmd tot een graad of 18 naar de wpb IPV 10 graden. Dat scheelt al best veel.
Dit kan natuurlijk ook een electrische boiler zijn die je aan zet mocht de wpb het zwaar krijgen.
Als dat voor verwarmde water de boiler in loopt, bereik je er alleen maar mee dat de boiler dan minder hoeft te verwarmen wat energie verbruik vermindert, simpelweg omdat je Elga effectiever is dan je wpb zelf. En er word minder lucht in huis afgekoeld
1 PVoutput . Dongen NB
Hoe duurzaam een extra element of doorstromer is mag je zelf bepalen.
Ook nog te overwegen is de upfallshower regendouche, die verbruikt maar 2l/min maar het is wel een klus om die in te bouwen (vloer goot aangesloten op pomp en filters) en hij kost slechts €4K
Duurzaam is het niet, maarja als je een bad wilt vullen......Speedy-Andre schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:44:
Een wpb heeft zelf een element, aan/uit zetten is wel een beetje lastig via het menu en het gaat dan niet om inkomend water maar om wat er al in zit.
Hoe duurzaam een extra element of doorstromer is mag je zelf bepalen.
Ook nog te overwegen is de upfallshower regendouche, die verbruikt maar 2l/min maar het is wel een klus om die in te bouwen (vloer goot aangesloten op pomp en filters) en hij kost slechts €4K
En ook nog warm water over wilt houden om je af te spoelen..... Of als andere gezinsleden ook nog willen douchen...
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zou het simpel houden en de radiator gewoon in serie zetten met de spiraal in de WPB.Ronald schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:46:
Wat zou ik nodig hebben (naast überhaupt een wpb), om die badkamerradiator uit de wbp te draaien... Bijkomend voordeel... Dan kan hij in de minder koude seizoenen blijven werken als handoekdroger, ipv eventueel cop1 elektrisch.
Je WP pompt dus door de spiraal en de radiator heen. Je radiator zal dan wel van 35 naar 50+ graden gaan mits je de WPB op 62 graden instelt.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Dat klinkt relatief simpel; kan je dan ook nog met een by-pass werken? (Ik zal er binnenkort een thermostaat kraan op hebben... Er is een radiator meer weggegaan dan ik in eerste instantie dacht, dus hij is 'over')Jim423 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:25:
[...]
Ik zou het simpel houden en de radiator gewoon in serie zetten met de spiraal in de WPB.
Je WP pompt dus door de spiraal en de radiator heen. Je radiator zal dan wel van 35 naar 50+ graden gaan mits je de WPB op 62 graden instelt.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Je zet immers gewoon de spiraal ertussen in de bestaande loop dus meer je hoef je niet te doen.
Een bypass met een WP zou ik niet doen eerder een buffervat 50 of 100 L ofzo.
[ Voor 24% gewijzigd door Jim423 op 02-10-2021 23:53 ]
Expansievat e.d. hoeft idd niet als hij in het cv circuit zit.
Idee is dus dat de wpb een hogere temperatuur kan geven en ook buiten het stookseizoen beschikbaar is.
Wpb draait beter dan COP 1, maar de vraag is natuurlijk: is deze hele toestand het wel waard... Elektrische handdoekradiator bestaat.
Een WP boiler is niet bedoeld voor 24/7 bedrijf, hooguit een paar uur draaien.
De topictitel heb ik al vaker in twijfel getrokken.
Komt nog bij, waar haal je de lucht vandaan voor de WPB?
Buitenlucht is in de winter ook koud, binnen lucht moet je weer (bij) verwarmen.
Dus verwacht geen cop wonder als je hem in zet voor cv verwarming.
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2021 08:54 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Tuurlijk gaat een WPB geen COP wonder zijn door de hoge temp; maar COP2 is beter dan COP1 ;-)
De kosten om deze route te behandelen moeten alleen wel vrij beperkt blijven... Anders is toch COP1 voordeliger... En daar probeer ik inzicht in te krijgen.
Hier kan ik de afvoerbuis verwijderen voor de zomer, maar volgens mij is het effect minimaal. Net als wanneer je de airco uitzet de temperatuur snel weer oploopt.HarmoniousVibe schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 09:11:
Is het makkelijk om een eventuele dakdoorvoer makkelijk aan- en af te koppelen? In de zomer is het immers "gratis" koeling, maar in het stookseizoen wil je inderdaad niet de facto je huis gaan lopen koelen.
Jou plan zal alleen lukken als je een drinkwater pomp continu je boiler laat rond pompen, anders komt warmte niet onderin bij de spiraal.Ronald schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 09:33:
@AUijtdehaag die opmerking heb ik vaak genoeg langs zien komen; en voor een heel CV systeem lijkt het me relevant. Een 60x132cm Jaga Sani Basic doet op 55/45/22 336W (35/30/22: 96W) Jaga selectiemodel... Daar hoeft de WPB niet continue voor te draaien toch?
Tuurlijk gaat een WPB geen COP wonder zijn door de hoge temp; maar COP2 is beter dan COP1 ;-)
De kosten om deze route te behandelen moeten alleen wel vrij beperkt blijven... Anders is toch COP1 voordeliger... En daar probeer ik inzicht in te krijgen.
Dus al bij al zou ik het niet doen....
Nog extra expansie maken, extra vul punt, extra CV pomp met thermostaat, veel werk....
1 PVoutput . Dongen NB
Waarom? Wil je perse de handdoekenradiator standalone draaien als de rest van het huis niet verwarmd wordt?Ronald schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 08:41:
Ik geloof dat ik iets niet voldoende duidelijk heb kunnen maken. De badkamer radiator zou in mijn gedachte spinsel dus niet meer in het normale CV circuit zitten, maar apart met de wpb als warmtebron. Dus expansie klinkt als noodzaak
Dat wordt wel een aardige constructie met pomp/vat etc. Ook in deze situatie is je radiator koud als je gedouched hebt (immers is je vat na het douchen maar 40 graden en zonder circulatiepomp nog minder onderin) wat mij ook niet echt wenselijk lijkt. Ik zou of de spiraal in het cv-circuit zetten (met als voordeel dat in de winter de WP de WPB helpt als die te koud wordt) of voor elektrisch COP1 gaan.
Het gebruik zal je moeten plannen, ten eerste duurt het even voor een badkamer warm is dus je start de pomp een uurtje eerder.
Met de radiatorknop regel je de temperatuur, eventueel op afstand met een 'slimme' knop.
Een klokthermostaat (die 230v schakelt) zou de pomp kunnen schakelen met z'n programma of simpelweg met een slimme stekker..
Zonder recirculatie houdt mijn V3 de radiator van 1200W op 40 graden, met vrieswind op de badkamer kan ik nog een 400W IR paneel gebruiken die ik achter de buizen radiator heb geplaatst.
Door die 1200W (hoge temperatuur) blijft de wpb draaien omdat ie bijna al z'n warmte afgeeft aan de spiraal.
Maar goed, het incidentele gebruik van een badkamer lijkt me goed te doen maar het jammere is dat je soms juist ook warm water wil tappen wat dan wel moet kunnen.
Een douche nemen gaat goed maar een bad vullen is iets te veel gevraagd
Mijn badkamer kan op 3 manieren verwarmd worden (airco, wpb en IR paneel) dus keus genoeg.
Nu is de vraag: wat zijn goede warmtepompboilers? Wat zijn jullie ervaringen?
Ik ben begonnen met een overzicht. Aanvullingen zijn meer dan welkom!
Merk/type | COP | Prijs (incl. BTW) | Geluid (dB A) | Energielabel | Opmerking | Koelmiddel |
---|---|---|---|---|---|---|
Vestherm VTC100 (94L) | 3,05 (EN16147:2017) | 1400-2700 EUR | Outdoor: 48 (EN 12102-1:2017 en EN ISO 9614-2) Indoor: 59 | A+ (2017) | Wordt onder verschillende merknamen in NL verkocht lijkt het (Nilan, GNC, Varme). | R290 (propane) |
ATAG Ariston Lydos Hybrid | 1,89 (EN16147) | Ca. 1000 EUR | Indoor: 49 (EN 16147 (A)) Outdoor: n/a | A (2017) | Zonder lucht in/uitlaat. Niet geschikt als je ook voor ventilatie wil gebruiken. | R134a |
Ferroli Aqua PLUS 90 HT | 4.32 (ISO 255-3) 2,70 (EN16147:2011) | 1000-1400 EUR | Indoor: 60 (EN ISO 12102-2013) Outdoor: 64 | A+ (2017) | R134a |
Mijn eigen eisen:
- Ca. 80-100L.
- Aan de wand te monteren
- Hoge COP (bijv. >3 bij 20C en 60%RH)
- Stil
- Pré; 'duurzaam' koelmiddel
Vaillant Arostor, zie hier voor specs.MWDKing schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:51:
Ik ga in mijn - nog te (ver)bouwen - gastenverblijf voor 2 personen een warmtepompboiler plaatsen naast de douche. Dan heb ik warm water zonder een lange leidingen van mijn andere SWW-vat en luchtafzuiging voor de douche geregeld!![]()
Ik ben begonnen met een overzicht. Aanvullingen zijn meer dan welkom!![]()
....
(ik had een apart topic geopend, maar dit overzicht kan ook prima in dit topic)
Volgens de handleiding hebben de kleinere modellen geen 2 buisaansluitingen. Ik wil in de badkamer de lucht afzuigen en de afgekoelde lucht naar buiten of zomers via een klep terug naar binnen.
OK, zag ik niet bij je eisen meen ikMWDKing schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 00:15:
[...]
Volgens de handleiding hebben de kleinere modellen geen 2 buisaansluitingen. Ik wil in de badkamer de lucht afzuigen en de afgekoelde lucht naar buiten of zomers via een klep terug naar binnen.
Ik kijk zelf vooral naar de grotere modellen (hebben ook betere COP)
Maar goed, dan komen ze dus idd niet op je shortlist.
Daar zou ik niet direct vanuit gaanMWDKing schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:51:
Dan heb ik [...] luchtafzuiging voor de douche geregeld!
Een Atlantic wpb heeft een ventilatie stand maar dan draait de ventilator 24/7 net zo hard als bij verwarmen.
Kijk in de handleiding hoe dat werkt, er zijn speciale modellen die een MV box kunnen vervangen.
Een wpb start niet als je water tapt maar pas als hij 5 graden onder de ingestelde temperatuur komt.
Je kan de start wel forceren met de PV ingang, echter stopt hij dan pas bij 62 graden of zonder het PV signaal.
Bij de Vestherm VTC100 kan je instellen dat de fan 24/7 langzamer draait en sneller als die SWW maakt.Speedy-Andre schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:17:
[...]
Daar zou ik niet direct vanuit gaan
Een Atlantic wpb heeft een ventilatie stand maar dan draait de ventilator 24/7 net zo hard als bij verwarmen.
Kijk in de handleiding hoe dat werkt, er zijn speciale modellen die een MV box kunnen vervangen.
Een wpb start niet als je water tapt maar pas als hij 5 graden onder de ingestelde temperatuur komt.
Je kan de start wel forceren met de PV ingang, echter stopt hij dan pas bij 62 graden of zonder het PV signaal.
Goede tip over dat de ventilatie niet direct gaat draaien als je water gebruikt. Bij een kleine tank zal de fan echter als vrij snel op een hogere snelheid gaan draaien, want bij een kleine tank ben je snel buiten de hyteresis lijkt me.
Er staat 1 model op de ISDE apparatenlijst: KA16285 Vesttherm VT 3160/61/62 0 € 500,00
Je spelt de merknaam verkeerd in je tabel btw
https://www.praxis.nl/ger...-3/4-f-x-cu-3/4'm/6242401
https://www.wildkamp.nl/p...-10-bar-type-a-x/15009944
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
De 10 bar is bij 20 graden, juist bij >60 graden zit je zo aan 8 bar.
[ Voor 54% gewijzigd door Speedy-Andre op 07-10-2021 09:22 ]
Ik vermoed dat @Anoniem: 1608730 en/of @Adriaan71 hier als Vaillant kenners ook een prima antwoord op hebben.Knijnevel schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 00:13:
Iemand enig idee waar ik in NL een diëlektrisch koppelstuk kan kopen. Is helaas niet meegeleverd met mijn Vaillant Arostor en er wordt in handleiding wel beschreven deze te plaatsen.
Wasco heeft niks op voorraad. Maar volgens mij wel Rensa 1"Knijnevel schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 00:13:
Iemand enig idee waar ik in NL een diëlektrisch koppelstuk kan kopen. Is helaas niet meegeleverd met mijn Vaillant Arostor en er wordt in handleiding wel beschreven deze te plaatsen.
Isolatiekoppeling IVS-G 1 Flamco
Artikelnummer: 0AP2990
Anoniem: 1608730
Misschien zou een van deze koppelingen snel te krijgen zijn? Normaliter zal een messing koppeling met staal niet snel problemen geven, maar extra aandacht voor vroegtijdige contactcorrosie is altijd goed. Vermijd vooral roodkoper direct op de stalen koppelingen, maar echt uitsluiten met zulke koppelingen is natuurlijk altijd beter.Batilan schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:53:
[...]
Ik vermoed dat @Anoniem: 1608730 en/of @Adriaan71 hier als Vaillant kenners ook een prima antwoord op hebben.
:strip_exif()/f/image/mp5CdFOnTn99cHtZFZI132SS.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelf ben ik ook aan het zoeken naar wat voor mij een goede wpb zou zijn.MWDKing schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:51:
Ik ga in mijn - nog te (ver)bouwen - gastenverblijf voor 2 personen een warmtepompboiler plaatsen naast de douche. Dan heb ik warm water zonder een lange leidingen van mijn andere SWW-vat en luchtafzuiging voor de douche geregeld!![]()
Ik ben begonnen met een overzicht. Aanvullingen zijn meer dan welkom!![]()
.....
Het ontbreekt me een beetje aan een goede aanpak, daarom ben ik wel nieuwsgierig naar deze tabel.
Ook naar jouw ervaringen en hoe je dit verder aanpakt.
Zelf ben ik dus ook opzoek naar een wpb, ook al gesprekken gehad met mijn installateur. Mijn installateur heeft (een beetje) ervaring met Panasonic Aquarea en Valiant-op-binnenlucht [sic], in dit forum wordt veel gesproken over de Atlantic-Explorer, kan ik er dan vanuit gaan dat dit een goede is?
Ik heb een gezin van 6 personen, een huis uit 1910 (~650m3), beneden geïsoleerd vloerverwarming en met een elga wp die dit verwarmt. Op dit moment gebruik ik als cv ketel remeha tzerra cw5 om de radiators boven te verwarmen en voor het warme water. Ik heb een qooker in de keuken beneden, deze doet geen warm water. Alle installatie dingen staan in "de kelder", een souterain met een hoogte van 1.80 cm. Ik heb wel mogelijkheid om met buizen naar buiten te komen en uit andere ruimtes lucht te onttrekken, maar ik denk wel dat er buizen op moeten kunnen worden gemonteerd.
Qua grootte zat ik te denken om voor nu een 200 liter wbp aan te schaffen, om deze naast de ketel in de kelder te zetten, dat de ketel kan bijspringen wanneer er extra warm water nodig is. De kids zijn klein en we douchen niet zo veel(met warmte-terug-win-unit), bad wordt eigenlijk niet gebruikt.
Volgend jaar ga ik boven verbouwen en boven-isoleren, dan wil ik deze wpb naar de badkamer verplaatsen: voor de keuken wil ik er dan een andere qooker in zetten, die ook warm water doet. Voor verwarming boven kijk ik naar jaga-radiators of warmtepomp airco.
Wanneer ik dan een 200-liter warmtepompboiler wil aanschaffen met een (relatief) hoge cop, niet hoger dan 1.80 hoog en aansluiting buizen voor lucht: hoe ga ik te werk, want er zijn zoveel?
(andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom)
Je zal niet gek veel info vinden. De meesten die een aparte WPB hebben, hebben de Atlantic Explorer staan. Zoals vaker gezegd zou ik nu de Vaillant Arostor nemen. Die heeft een RVS vat en is daarmee veel lichter.Flax schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:33:
[...]
Wanneer ik dan een 200-liter warmtepompboiler wil aanschaffen met een (relatief) hoge cop, niet hoger dan 1.80 hoog en aansluiting buizen voor lucht: hoe ga ik te werk, want er zijn zoveel?
(andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom)
Verder is de vraag wat je nu eigenlijk precies zou willen weten. Wil je een hoge COP dan laat je je WP het SWW doen.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Haha hogere cop met -5 buiten en ta55?CurlyMo schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:43:
[...]
Je zal niet gek veel info vinden. De meesten die een aparte WPB hebben, hebben de Atlantic Explorer staan. Zoals vaker gezegd zou ik nu de Vaillant Arostor nemen. Die heeft een RVS vat en is daarmee veel lichter.
Verder is de vraag wat je nu eigenlijk precies zou willen weten. Wil je een hoge COP dan laat je je WP het SWW doen.
1 PVoutput . Dongen NB
Yep, waar haalt die anders zijn warmte vandaan. Van de WP inderdaad.
Ik begrijp het niet helemaal, mijn bedoeling is inderdaad om tapwater te verwarmen....
Bedoel je dan om SWW opwarmen met de Elga?
En een cop van 1.5CurlyMo schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:24:
[...]
Yep, waar haalt die anders zijn warmte vandaan. Van de WP inderdaad.
1 PVoutput . Dongen NB
Een COP 1.5 van de WP en een COP 3 van je WPB, dat maakt dus een COP < 1.5. Kan je beter enkel die COP 1.5 hebben.
Ik heb al een tank die nu aan mijn panasonic WP hangt maar ben niet echt tevreden over deze koppeling door de thermische sifon (of het ontbreken er van) en het nooit echt dicht zitten van de 3-weg klep.
Dat ding gratis met 100 euro retour aanschaffen en dan heb ik 100 euro om mijn installatie aan te passen. Klinkt als een plan. Wat is mijn denkfout?
Mijn tank heeft geen recirculatie ingang in het midden van de tank voor SWW maar ik kan toch gewoon een T-stuk aan de bovenkant (heet water kant) aansluiten en daar de recirculatie doen? Of de huidige spiraal gebruiken en deze warmtepomp via die weg het SWW opwarmen.
Maar met een wp heb je denk ik hetzelfde, je zal water moeten circuleren in een vat (spiraal).
Bedenk wel dat de Hewalex ergens lucht vandaan moet halen en dat hij koude lucht uitblaast.
Er zit als het goed is een pomp bij die is afgestemd op wat hij aan kan.
Hoeveel geluid hij maakt weet ik niet, hij zal wel brommen zoals een wpboiler doet en de lucht zal je horen.
Wat kosten betreft klopt het idd, de subsidie is zo hoog omdat hij ook geschikt is voor cv verwarming.
Tip voor mensen die een Vaillant Arostor 150L op bijbehorende driepoot zetten: Neem minimaal 2 centimeter extra t.o.v. de minimum hoogte, zodat de combi koppelstuk-veiligheidsgroep-sifon fatsoenlijk past.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SkSmhdnF1o54kaspwx8LqHKw.jpg?f=user_large)
Ik heb get idee dat standaard type C huis vaak op 100m3/u draait. En de warmtepompboilers waarschijnlijk een uurtje of 2 veel meer nodig hebben. Tot wel 300 of 400m3/u. Wat ook een hoop lawaai moet produceren.
Er wordt dus ook wel eens lucht van buiten gepakt, duidelijk. Maar hoe wordt dit gedaan wanneer je binnen en buiten lucht combineert? Wordt de WPB dan met zijn eigen fan achter de MV box gezet, met daar tussen nog een T stuk met kanaal wat het naar buiten om daar ook lucht vandaan te pakken?
En hoge geluidsproductie van warmtepompboilers komt dus altijd wel van luchtverplaatsing denk ik? Nauwlijks van compressor zelf.
De vraag is eigenlijk ook, zijn er warmtepompboilers die je lekker de tijd kan laten nemen, en dus in uurtje of 8 of 10 de boel weer aanvullen, en hierbij het originele debiet behouden, van een standaard type c MV?
Dus minder geluid en minder warmteverlies uit woning, en dus veel langere opwarmtijd.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Maar ik zie een dubbele schoorsteen. Was dit nog een overblijfsel van de CV, waarom iedereen zo'n ding heeft, of is het voorgeschreven?
Ander punt is geluidsproductie buiten. Wat dat betreft is een uitlaat op het dak de minst erge plek. Maar 300m3h moet herrie maken.
Ik heb zelf een monobloc airco in een van de slaapkamers hangen, een zogeheten airco zonder buiten unit. Ik weet noet hoeveel m3h die doet, maar hij heeft 2x160mm naar buiten en dat produceert me een bak herrie (buiten) als het aan staat, dat is niet overal acceptabel.
Gelukkig is dat een stuk minder erg op het dak.
Edit: Daarnaast zijn er nog de Ecolution achtige ventilatie warmtepompen van deze wereld. Sommige daarvan werken volgens mij vraag gebaseerd ter cv ondersteuning. Hoe zorg je dan dat je niet in een sneeuwbal effect komt, namelijk meer warmtevraag = hardere afzuiging = meer warmtevraag.
[ Voor 18% gewijzigd door !null op 10-10-2021 12:13 ]
Die 300-400m3/u haal je niet als er weerstand in de buizen zit zoals bij flex buis en met t- of y-stukken.
Wat ik op de afzuigpunten hoor is vergelijkbaar met de MV op stand 2 van 3, dat is geruis en geen brom.
Op het dak hoor ik hem ook niet, vanwege de geïsoleerde flex buizen?
De wpb krijgt hier desondanks wel voldoende lucht, 200l van 45 graden naar 62 doet hij binnen 3 uur.
Mijn buizen zitten wel iets anders dan gebruikelijk, namelijk in een driehoek waarbij de hoeken bestaan uit de MV, de dak doorvoer en de wpb zodat de wpb in principe 2x op de MV zit en dus meer warme lucht krijgt.
Daarom heb ik nog nooit een defrost (nodig) gehad, althans dat zegt het log van de wpb.
Wat de flex buis betreft, ik heb ooit een akoestische buis demper getest met 6cm steenwol, deze was 1m lang.
Ik liet er een tetterende gsm aan een touwtje in zakken en dat geluid verdween gewoon compleet
Door buitenlucht bij te mengen.!null schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:10:
Edit: Daarnaast zijn er nog de Ecolution achtige ventilatie warmtepompen van deze wereld. Sommige daarvan werken volgens mij vraag gebaseerd ter cv ondersteuning. Hoe zorg je dan dat je niet in een sneeuwbal effect komt, namelijk meer warmtevraag = hardere afzuiging = meer warmtevraag.
Dat verwarmen puur op binnenlucht geen zoden aan de dijk zet is al aangetoond bij verschillende VWP fabrikanten beginnend met de N en E
Je hebt 2x80 of 2x100 WPB's: deze doen 120 of 150m3 volgens mij.!null schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:59:
De vraag is eigenlijk ook, zijn er warmtepompboilers die je lekker de tijd kan laten nemen, en dus in uurtje of 8 of 10 de boel weer aanvullen, en hierbij het originele debiet behouden, van een standaard type c MV?
Dus minder geluid en minder warmteverlies uit woning, en dus veel langere opwarmtijd.
Compressor is dan 390W. Dat is nog net wel acceptabel als MV lijkt me voor een gezinswoning.
[ Voor 33% gewijzigd door Jim423 op 10-10-2021 13:06 ]
Ja jammer dat je de compressor hoort. Ik vraag me of het 50hz dingen zijn of dat mooiere compressoren zijn.Speedy-Andre schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:43:
Het luchtgeluid valt reuze mee als ik bij de wpb sta (300m3/u), de compressor brom
Om de vergelijking met mijn Innova monobloc airco te maken, die heeft een erg stille compressor. Je hoort daar voornamelijk luchtverplaatsing.
Nee inderdaad en dat is ook een geluidsbron.Die 300-400m3/u haal je niet als er weerstand in de buizen zit zoals bij flex buis en met t- of y-stukken.
Dat is tussen de 1200 en 1500W continu. Met COP van 3? Dus compressor voegt zelf dus ook nog 400 of 500W toe simpel gezegd.De wpb krijgt hier desondanks wel voldoende lucht, 200l van 45 graden naar 62 doet hij binnen 3 uur.
Dan haal je dus 800 tot 1000W uit de lucht en daar zal je ook geen 300m3h voor nodig hebben nee (zeer afhankelijk van warmtewisselaar natuurlijk)
Nibe en Ecolution?Jim423 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:48:
[...]
Door buitenlucht bij te mengen.
Dat verwarmen puur op binnenlucht geen zoden aan de dijk zet is al aangetoond bij verschillende VWP fabrikanten beginnend met de N en E
Maar goed, dan wordt er achteraf dus op dezelfde manier een buis "bijgeknutseld" om toch aan debiet te komen, nadat eerste toepassingen niet bleken te werken?
Bevestigt in ieder geval mijn gedachte gang.
Welke zijn dat?Je hebt 2x80 of 2x100 WPB's: deze doen 120 of 150m3 volgens mij.
Compressor is dan 390W. Dat is nog net wel acceptabel als MV lijkt me voor een gezinswoning.
Die hebben dus twee vaten en maken het langzame opwarmen dus een beetje goed door een vat eerst op te warmen.
Dat klinkt in ieder geval meer als hoe je een standaard WPB zou toe willen passen, gewoon mechanische ventilatie kanaal erop en stekker in het stopcontact.
[ Voor 8% gewijzigd door !null op 10-10-2021 13:17 ]
Wat het misschien nog wel moeilijker te vergelijken maakt... Ik heb er twee staan en de één is duidelijk luidruchtiger dan de andere. Ik kan op basis van het geluid gewoon horen welke aan staat, bij de één hoor ik vooral de luchtstroom, bij de andere vooral de compressor. In het begin weleens gezocht naar de oorzaak, maar niets kunnen vinden en het is ook weer niet zo erg dat ik er vele uren wil instoppen, maar het verschil is wel opvallend.!null schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:10:
[...]
Ja jammer dat je de compressor hoort. Ik vraag me of het 50hz dingen zijn of dat mooiere compressoren zijn.
Om de vergelijking met mijn Innova monobloc airco te maken, die heeft een erg stille compressor. Je hoort daar voornamelijk luchtverplaatsing.
Dat enkel verwarmen op binnenlucht gaat lang prima! Totdat het buiten < 5 graden. Dan pas trekt mijn ventilatie warmtepomp het niet meer en is er extra hulp nodig. Al denk ik met wat kleine tweaks dit jaar onder die temperatuur te gaan zonder hulp.Jim423 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:48:
[...]
Door buitenlucht bij te mengen.
[...]
Je hebt 2x80 of 2x100 WPB's: deze doen 120 of 150m3 volgens mij.
In mijn geval 30 m3/uur extra afzuiging.
@!null Er zijn ventilatie warmtepompen die je zowel voor CV als SWW kan gebruiken. Die hebben meer tijd nodig om een vat op temperatuur te krijgen, maar hebben wel als voordeel dat ze als ventilatie functie beter zijn aan te sturen. Zowel Duco als Inventum bieden daar oplossingen voor. Nog een voordeel lijkt me dat je kan kiezen wat ze voorrang dienen te geven, SWW vat of CV. In jou situatie lijkt me dat dan SWW.
[ Voor 6% gewijzigd door beestemans op 11-10-2021 20:05 ]
Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2
De garage heeft vloerverwarming, maar in de winterperiode is de gemiddelde temperatuur rond de 18 graden en in de zomerperiode rond de 23 graden
[ Voor 12% gewijzigd door padoempats op 12-10-2021 11:14 ]
Het verstandigst is zo snel mogelijk van het gas gaan. Hoe je de WPB het best kan aansluiten weet ik niet. Maar aangezien de WPB net zo goed op binnen/binnen werkt zou ik daar gewoon z.s.m. mee beginnen.padoempats schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:09:
Op dit moment heb ik een CV-ketel en MV-box in de garage hangen. Ik denk eraan om een warmtepompboiler ernaast te zetten om warmwater niet meer via CV te doen. Echter, ik heb in de garage nu via de MV-box 1 afzuigpunt naar buiten. Kan ik hier het aanzuigpunt van de warmtepompboiler gewoon de open lucht vd garage pakken, en het afzuigpunt aansluiten middels T-stuk op de afvoer van MV-box naar buiten ? Of is het onverstandig en belangrijk om een 2e punt naar buiten te maken zodat aanvoer en afvoer direct met buiten is aangesloten.
De garage heeft vloerverwarming, maar in de winterperiode is de gemiddelde temperatuur rond de 18 graden en in de zomerperiode rond de 23 graden
Je kan het proberen om in de garage aan te zuigen, eventueel via een extra inlaat als die op de MV box vrij is.
Normaal gesproken wordt die lucht weer aangevuld, is er ergens een raamrooster of dorpel?
Aangezien de wpb niet continu draait zal het afkoelen van de garage wel meevallen.
De extra inlaat (t-stuk) geeft wat ruimte om het verschil in luchtstroom van de wpb en MV box op te vangen.
Bij mij draait de wpb op vaste tijden en schakelt de MV box automatisch naar stand 2.
Er is al een aanzuigpunt in de garage, echter op een onbereikbare plaats. De MV-box zelf heeft ook nog een vrij aanzuigpunt. Maar hoe zie je dat dan voor je. WPB inlaat op afvoer MV en WPB-uitlaat op aanvoer MV, dus cirkel?Speedy-Andre schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:28:
De MV box zuigt neem ik aan ook vanuit de woning lucht aan?
Je kan het proberen om in de garage aan te zuigen, eventueel via een extra inlaat als die op de MV box vrij is.
Normaal gesproken wordt die lucht weer aangevuld, is er ergens een raamrooster of dorpel?
Aangezien de wpb niet continu draait zal het afkoelen van de garage wel meevallen.
De extra inlaat (t-stuk) geeft wat ruimte om het verschil in luchtstroom van de wpb en MV box op te vangen.
Bij mij draait de wpb op vaste tijden en schakelt de MV box automatisch naar stand 2.
De wpb uitlaat het liefst naar buiten want dat is erg koude lucht.padoempats schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:41:
[...]
Er is al een aanzuigpunt in de garage, echter op een onbereikbare plaats. De MV-box zelf heeft ook nog een vrij aanzuigpunt. Maar hoe zie je dat dan voor je. WPB inlaat op afvoer MV en WPB-uitlaat op aanvoer MV, dus cirkel?
In- en uitlaat van de wpb zo ver mogelijk uit elkaar om de recirculatie te beperken zonder afvoer naar buiten.
[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 12-10-2021 12:01 ]
Uitlaat vd WPB kan dan op zelfde buis van uitlaat MV met T-stuk, of gaat dat elkaar tegenwerken?Speedy-Andre schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:57:
[...]
De wpb uitlaat het liefst naar buiten want dat is erg koude lucht.
In- en uitlaat van de wpb zo ver mogelijk uit elkaar om de recirculatie te beperken zonder afvoer naar buiten.
De wpb blaast denk ik harder, het geeft meer weerstand maar het kan wel weg.padoempats schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:55:
[...]
Uitlaat vd WPB kan dan op zelfde buis van uitlaat MV met T-stuk, of gaat dat elkaar tegenwerken?
Je zit afhankelijk van de wpb wel met een verloop van 16cm naar 12,5cm.
De kunst is om zo min mogelijk weerstand te veroorzaken zodat de lagers van de wpb en MV box heel blijven.
Met een y-stuk of broekstuk heb je minder scherpe bochten.
[ Voor 5% gewijzigd door Speedy-Andre op 12-10-2021 13:05 ]
Anoniem: 378762
Zoveel aanbod maar wil geen miskoop doen. Ik zie de Auer Edel Eau 270L Warmtepompboiler
https://warmtepompboilers...tegorie/warmtepompboiler/
Bekender merk is er ook zie ik Vaillant AROSTOR VWL B 270/5 Warmtepompboiler uit RVS https://www.wasco.nl/arti...boiler-0010026817/0120288
Maar wat is nu wijs? Ik wil dus tapwater volledig van het gas af. Budget 3000 euro. Combiketel staat op zolder dus de warmtepompboiler komt ook op zolder te staan. Tapwater kan dan afgesloten worden van de combiketel en naar de warmtepompboiler getrokken worden. Temperatuur in de winter zal denk rond de 15 graden liggen op zolder. De inlaat van zolder zelf en de uitlaat naar buiten via het dak.
Ik kom er niet uit. Je hebt ook van die mooie Nexus warmtepompboilers.
Iemand advies?
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 378762 op 13-10-2021 10:48 ]
Dat heeft de Auer Edel Air ook.CurlyMo schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:47:
Ik zou de Vaillant nemen. Lekker licht door het RVS vat.
De Edel Air 270L is een efficiënt ontworpen ultra stille staande water boiler met een compleet roestvrijstalen tank.
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 378762 op 13-10-2021 10:50 ]
Heb je vloerverwarming? Anders valt die sowieso af. Prijstechnisch is hij ook minder interessant.Anoniem: 378762 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:49:
[...]
Dat heeft de Auer Edel Air ook.
De Edel Air 270L is een efficiënt ontworpen ultra stille staande water boiler met een compleet roestvrijstalen tank.
Ik zat er ook fout mee in een ander topic maar deze is geen vloerverwarming versie. Het is de Air.CurlyMo schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:52:
[...]
Heb je vloerverwarming? Anders valt die sowieso af. Prijstechnisch is hij ook minder interessant.
https://warmtepompboilers...ir-270l-warmtepompboiler/
De Edel Air warmtepompboilers van Auer halen de warmte uit de lucht en hebben tot maar liefst 10 keer minder CO2 uitstoot.
Jij vergist je met de EAU versie. Deze gaan via de vloerverwarming.
Heb je het afdoppen van de circulatie-ingang ook met een dielektrisch koppelstuk gedaan? of is dat niet nodig?Knijnevel schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:13:
Dank allemaal voor jullie reacties op mijn vraag m.b.t. een diëlektrisch koppelstuk. Praxis voorraden kloppen helaas niet. Uiteindelijk de Watts 3015/20 uit België laten komen. Was binnen een dag geregeld en scheelde ook nog twee tientjes.
(ik zit nog in de puzzel fase voor een Arostor 200)
Alvast bedankt!
Nu is mijn gedachte om in die ruimte een Edel Air te plaatsen van wss 270L, en zodoende de hitte gebruiken. Ik had begrepen dat de Edel Air hiervoor geschikt is.
Mijn vraag... als het water van de Edel Air 'op' is (270l is veel, maar wie weet)... schakelt de CV dan bij en komt het warme water van de CV? Of wordt door de Edel Air de totale warmwater voorziening afgeschakeld van de CV?
Dat ligt eraan hoe je het aansluit. Ik heb er een klep tussen zitten die obv de temperatuur het water door de ketel stuurt of niet.jelleeelco schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:04:
Mijn vraag... als het water van de Edel Air 'op' is (270l is veel, maar wie weet)... schakelt de CV dan bij en komt het warme water van de CV? Of wordt door de Edel Air de totale warmwater voorziening afgeschakeld van de CV?
Ik heb meerdere leveranciers en monteurs gesproken. Uiteindelijk was het Daikin versus Auer Edel Air. Bij grote inhoud zoals 200 liter raden ze Daikin aan. Betrouwbaarder en meer opties.
Prijzen zijn goedkoper dan van Auer. Bij Daikin heb je ook de optie om de extra heater aan te zetten als je temperaturen wilt van 75 graden. Maar dat is zonde van je besparing weer. Ook heb je versies van 200 euro duurder vanwege een extra warmtewisselaar als je gebruik wilt maken van Zonne energie. Ik neem zonder.
Vanmiddag maar aanschaffen de Daikin EKHHE200CV3 200 liter Warmtepompboiler (2e generatie). De nieuwe versies zijn wit van kleur.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LyDKL43LKxXDWmw6XhJiGAOe.jpg?f=user_large)
Toen ik begin dit jaar besloot een Vaillant te kopen was dat omdat de Daikin niet op de subsidielijst van de overheid stond. Ik zie het exacte typenummer wat jij hier noemt ook niet terug op de lijst, alleen onderstaande 3:Anoniem: 378762 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:29:
Mijn oog is gevallen op de Daikin EKHHE200CV3 200 liter Warmtepompboiler (2e generatie).
Ik heb meerdere leveranciers en monteurs gesproken. Uiteindelijk was het Daikin versus Auer Edel Air. Bij grote inhoud zoals 200 liter raden ze Daikin aan. Betrouwbaarder en meer opties.
Prijzen zijn goedkoper dan van Auer. Bij Daikin heb je ook de optie om de extra heater aan te zetten als je temperaturen wilt van 75 graden. Maar dat is zonde van je besparing weer. Ook heb je versies van 200 euro duurder vanwege een extra warmtewisselaar als je gebruik wilt maken van Zonne energie. Ik neem zonder.
Vanmiddag maar aanschaffen de Daikin EKHHE200CV3 200 liter Warmtepompboiler (2e generatie). De nieuwe versies zijn wit van kleur.
[Afbeelding]
KA13786 Daikin EKHH2E200AV3(3) 0 € 650,00
KA13787 Daikin EKHH2E260AV3(3) 0 € 650,00
KA13788 Daikin EKHH2E260PAV3(3) 0 € 650,00
Misschien kom je niet uit NL, of is de Auer EUR 700 duurder of wil je het zelf gaan installeren, maar als dat niet zo is, zou ik toch nog even goed kijken naar het geleverde typenummer..
[ Voor 6% gewijzigd door BasvanS op 13-10-2021 12:40 ]
Klopt. Dat zijn oude modellen van Daikin. Maar er staat ook bij:BasvanS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:37:
[...]
Toen ik begin dit jaar besloot een Vaillant te kopen was dat omdat de Daikin niet op de subsidielijst van de overheid stond. Ik zie het exacte typenummer wat jij hier noemt ook niet terug op de lijst, alleen onderstaande 3:
KA13786 Daikin EKHH2E200AV3(3) 0 € 650,00
KA13787 Daikin EKHH2E260AV3(3) 0 € 650,00
KA13788 Daikin EKHH2E260PAV3(3) 0 € 650,00
Staat uw apparaat of maatregel niet op de lijst? U kunt dat toch een aanvraag doen. Stuur dan de productbeschrijving en technische documentatie mee.
Daikin EKHHE200CV3 is de vernieuwde versie van de EKHH2E200AV3.
https://www.rvo.nl/subsid...ningeigenaren/stappenplan
Ik ga deze dus bestellen:
https://www.climasense.nl...pboiler-2e-generatie.html
(op hold) Verouderde techniek?
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 378762 op 13-10-2021 12:45 ]
- R134a (hoog gwp)
- Opoffering anode die elke x jaar vervangen moet worden
- 50dB is niet stil, dat is herrie
Ik heb nog net niet besteld. Ik ga je tips onderzoeken. Bedankt alvastSpeedy-Andre schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:43:
Deze Daikin gebruikt oude techniek:
- R134a (hoog gwp)
- Opoffering anode die elke x jaar vervangen moeten worden

Dus dan blijft toch deze over?
https://warmtepompboilers...ir-200l-warmtepompboiler/
Hij is inderdaad veel stiller.
Geen last van anode slijtage?
Geen R134a maar wat dan wel?
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 378762 op 13-10-2021 12:51 ]
Edel Air is beter?Speedy-Andre schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:43:
Deze Daikin gebruikt oude techniek:
- R134a (hoog gwp)
- Opoffering anode die elke x jaar vervangen moet worden
Vanaf 200l hebben ze rvs en R290 (propaangas) is wel een pluspunt.
Op papier lijken ze stil maar wel gemeten op 2m afstand wat niet standaard is.
In dit topic is er weinig ervaring mee, ik vind ze best duur.
Dank! Sorry voor de domme vragen...dat RVS beter is begrijp ik, maar wat is het voordeel van propaangas? En wat vindt u duur? Ik meen dat ze rond de 2500 zijn voor de 270L, zijn er goedkopere modellen waar meer ervaring mee is? Ik was onder de indruk dat de Edel Air zo'n beetje de standaard was, zo zie je maarSpeedy-Andre schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:43:
[...]
Vanaf 200l hebben ze rvs en R290 (propaangas) is wel een pluspunt.
Op papier lijken ze stil maar wel gemeten op 2m afstand wat niet standaard is.
In dit topic is er weinig ervaring mee, ik vind ze best duur.
LAAT MAAR - mega veel info in openingstopic waarvoor dank!!
[ Voor 4% gewijzigd door jelleeelco op 13-10-2021 13:49 ]
Leesvoer https://www.vakbladwarmte...t-airconditioners-1016416
Ik wilde gewoon de warmte van mijn mining equipment gebruiken als invoer voor een warmtepomp boiler om het tapwater te verwarmen... verder niets ingewikkeld. Geen idee wat dat als besparing eigenlijk oplevert, ik had gelezen dat warm water ongeveer 300-350m3 per jaar aan gas is (4 personen, maar niet iedereen douched iedere dag).
Ik dacht dat de Edel Air juist zo mooi was omdat hij relatief klein is, en de warme lucht kan pakken van buiten EN van binnen (mijn mining installatie). En als het water op is, warm water door CV laten verzorgen.
Bij de Edel air is dat 35 graden.
Een warmtepompboiler draait maar 1 a 2 uur behalve als hij net met koud water is gevuld.
Ik ben al letterlijk 1,5 dag bezig met onderzoeken. Knettergek word je ervan. Tot nu toe hou ik het op de https://warmtepompboilers...ir-200l-warmtepompboiler/jelleeelco schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:02:
Wat een hoop info zeg... ik zou er echt een dagtaak aan hebben om dat allemaal te snappen...
Ik wilde gewoon de warmte van mijn mining equipment gebruiken als invoer voor een warmtepomp boiler om het tapwater te verwarmen... verder niets ingewikkeld. Geen idee wat dat als besparing eigenlijk oplevert, ik had gelezen dat warm water ongeveer 300-350m3 per jaar aan gas is (4 personen, maar niet iedereen douched iedere dag).
Ik dacht dat de Edel Air juist zo mooi was omdat hij relatief klein is, en de warme lucht kan pakken van buiten EN van binnen (mijn mining installatie). En als het water op is, warm water door CV laten verzorgen.
Dat is wat voor mij als beste uit de bus komt. De man heeft er hele goede ervaringen mee. Hij geeft goed advies.
Waarom niet de 270L? Die is 'maar' 70,- duurder in aanschaf...ik weet echter niet of de hoogte een probleem wordt, bij mij heeft het berghok een schuin dak...
[ Voor 58% gewijzigd door jelleeelco op 13-10-2021 14:15 ]
- als ruimte < 20m2 dan moet de lucht van buiten worden aangezogen (daar gaat mijn plan dan...ruimte is never nooit 20m2)
- niet opstellen in de buurt van slaapkamers ivm geluid en trillingen (CV hok is op zolder, dus slaapkamers ernaast en eronder)
Ik ga de Auer Edel Air 200L Warmtepompboiler op zolder plaatsen. In het midden is de zolder het hoogst maar daar is een gat in de vloer van het trapgat. Dan loopt mijn dak aan beide kanten schuin af. Dus 1,75 meter kan ik net niet kwijt als hoogte. Dan blijft de 200L versie over. Ik ga het tapwater dus volledig afdoppen op mijn HR combiketel. Alleen de CV functie blijft dan over op gas.jelleeelco schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:12:
Op deze kwam ik dus ook uit. Wat voor situatie ga jij het gebruiken? Ook met eventueel tapwater via CV als boiler 'op' is? Mijn kids zijn nog relatief jong (7 & 10) dus die douchen nog niet iedere dag, maar als ze ouder worden wil ik daar wel klaar voor zijn...
Waarom niet de 270L? Die is 'maar' 70,- duurder in aanschaf...ik weet echter niet of de hoogte een probleem wordt, bij mij heeft het berghok een schuin dak...
Tapwater gaat dus volledig op de warmteboiler. 3 man in huis. Gemiddeld 6 liter per minuut douchen. Dus dat moeten we makkelijk redden. Plus binnen 5 uur is alles weer 60 graden in de tank.
Ik heb trouwens een website gevonden die de prijzen vanavond gaat aanpassen. De 200L is daar 230 euro goedkoper nog. Begin van de week had de fabrikant namelijk prijsverhogingen doorgevoerd.
update: Ik heb besteld! de Auer Edel Air 200L Warmtepompboiler voor 2275 euro. Ze gaan vanavond de prijzen verhogen.
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 378762 op 13-10-2021 14:46 ]
Deze apparaten hebben een timer waarmee je ze alleen overdags kan laten werken.
Lucht aanzuigen kan zowel uit de ruimte waar hij staat als van buiten als je een t-stuk of y-stuk gebruikt.
Verder is aansluiten op de MV mogelijk, dan wel tegelijk met lucht van buiten of uit een open ruimte.
Wat je hoort is gebrom van de compressor en de lucht, lucht kan je goed dempen met isolerende buizen.
http://www.auer.fr/wp-con...L-MAY-2018-ANGLAIS-BD.pdfjelleeelco schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:47:
Lucht komt dan uit de MV? Dus dan zijn er drie aanvoer routes van lucht? MV, binnenruimte en buiten?
Jep, je kan dat allemaal combineren.jelleeelco schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:47:
Lucht komt dan uit de MV? Dus dan zijn er drie aanvoer routes van lucht? MV, binnenruimte en buiten?
Belangrijk is dat de wpb de hoeveelheid lucht van 250-400m3/uur kan transporteren, dat is immers de bron waar hij de warmte uit haalt.
Die getallen zijn in onbelaste toestand, in de praktijk is dat minder omdat buizen (met bochten) verlies geven.
Ik regelo zelfs de lucht temperatuur door de MV harder of zachter te zetten als de wpb draait, met name in de winter is de lucht dan warm genoeg zodat de wpb niet veel langer draait.
Nog even een andere vraag:
Zijn er al inverter geregelde ventilatie-warmtepompboilers. Die 400m3/h lucht afzuiger, en herrie mag wat mij betreft best wat minder worden
[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 13-10-2021 15:57 ]
Dit topic is gesloten.