PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Bij Esanico was verzenden naar NL maar €12, ik weet niet of ze dat nog steeds voor dat geld doen.
De Vaiilant is daar ook redelijk betaalbaar maar let even op met een subsidie aanvraag of dat via een installateur moet en of je die kan vinden als je zelf iets elders bestelt.
Je kon een tijd met foto's laten zien dat een apparaat 'vakkundig' is geïnstalleerd, ik weet zo niet of dat nog steeds mag (het is niet zo ingewikkeld om te doen).
De Atlantic heeft een Cozytouch bridge (extra aanschaffen) die op basis van Somfy IO werkt, voor Domoticz is er een script voor de bediening / uitlezing en er is een Cozytouch app voor Android.padoempats schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:21:
Welke warmtepompboiler is mooi te bedienen middels APIs? Ik zou het graag koppelen aan mijn domotica om op bepaalde momenten bijvoorbeeld temperatuur op te hogen, aan/uit te zetten etc. afhankelijk van PV-opbrengst en nog andere situaties om mee te spelen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Betekent wel dat elke keer je flink wat (koude) lucht (in de winter) je huis in trekt.Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:44:
De inlaat van zolder zelf en de uitlaat naar buiten via het dak.
we kregen niets terug, omdat we zelf geïnstalleerd hebbenSpeedy-Andre schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:25:
...
Je kon een tijd met foto's laten zien dat een apparaat 'vakkundig' is geïnstalleerd, ik weet zo niet of dat nog steeds mag (het is niet zo ingewikkeld om te doen).
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Da's knudde, mocht dat toen nog wel volgens de regels?yingli405 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:22:
[...]
we kregen niets terug, omdat we zelf geïnstalleerd hebben
Ik hou dat nu niet meer bij, als het anders is geworden wil ik dat wel in de TS vermelden.
Jezus wat een geld:Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:28:
[...]
Ik ga de Auer Edel Air 200L Warmtepompboiler op zolder plaatsen. In het midden is de zolder het hoogst maar daar is een gat in de vloer van het trapgat. Dan loopt mijn dak aan beide kanten schuin af. Dus 1,75 meter kan ik net niet kwijt als hoogte. Dan blijft de 200L versie over. Ik ga het tapwater dus volledig afdoppen op mijn HR combiketel. Alleen de CV functie blijft dan over op gas.
Tapwater gaat dus volledig op de warmteboiler. 3 man in huis. Gemiddeld 6 liter per minuut douchen. Dus dat moeten we makkelijk redden. Plus binnen 5 uur is alles weer 60 graden in de tank.
Ik heb trouwens een website gevonden die de prijzen vanavond gaat aanpassen. De 200L is daar 230 euro goedkoper nog. Begin van de week had de fabrikant namelijk prijsverhogingen doorgevoerd.
update: Ik heb besteld! de Auer Edel Air 200L Warmtepompboiler voor 2275 euro. Ze gaan vanavond de prijzen verhogen.
https://lbge.be/product/v...mtepompboiler-0010026816/
Ik had het wel geweten met een RVS tank, R290 etc en EUR 500 goedkoper
Heb de 270 inmiddels staan, top ding. Draait hier met de MV op de inlaat!MaartenXM schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:27:
[...]
Heb je het afdoppen van de circulatie-ingang ook met een dielektrisch koppelstuk gedaan? of is dat niet nodig?
(ik zit nog in de puzzel fase voor een Arostor 200)
Alvast bedankt!
Zie hierboven ook al, ik heb de uitgaande MV (zonder WTW) op de ingang van de Boiler, maximaal energie terug winnen! Als de WPB uitstaat functioneert de inlaat van de de WPB in de gevel dus als uitgang voor de MV.padoempats schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:55:
[...]
Uitlaat vd WPB kan dan op zelfde buis van uitlaat MV met T-stuk, of gaat dat elkaar tegenwerken?
Dat raad ik af, je belast de MV ventilator flink op deze manier want die staat altijd aan.BasvanS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:40:
[...]
Zie hierboven ook al, ik heb de uitgaande MV (zonder WTW) op de ingang van de Boiler, maximaal energie terug winnen! Als de WPB uitstaat functioneert de inlaat van de de WPB in de gevel dus als uitgang voor de MV.
Een extra toevoer in dezelfde ruimte of van buiten zorgt dat de wpb ook elders z'n lucht vandaan kan halen.
MV draait hier al 24/7 met een debiet van 150/200 m3 per uur. Die uitgang gaat nu met een T stuk op de ingang van de WBP.. ik zie niet hoe dat de Ventilator van de DUCO belast. Naast het T stuk zit op 20 CM het 200mm rooster naar buiten.Speedy-Andre schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:52:
[...]
Dat raad ik af, je belast de MV ventilator flink op deze manier want die staat altijd aan.
Een extra toevoer in dezelfde ruimte of van buiten zorgt dat de wpb ook elders z'n lucht vandaan kan halen.
Ik zou dan liever de inlaat in de open ruimte van de garage doen, en de afvoer met Y-stuk naar buiten laten gaan. De MV afvoer gaat direct naar het dak en gaat van 125mm buis naar 150mm buis. Zit te denken aan 150mm Y-stuk. WPB 160mm -> 150mm op Y-stuk en MV 125mm -> 150mm op Y-stuk.Speedy-Andre schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:52:
[...]
Dat raad ik af, je belast de MV ventilator flink op deze manier want die staat altijd aan.
Dacht aan zelf installeren, maar nu lees ik dat je dan naar je subsidie kan fluiten

[ Voor 4% gewijzigd door padoempats op 13-10-2021 19:58 ]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Zeker knudde, maar we kunnen het gelukkig makkelijk betalen. Het is iig niet aanmoedigend voor mensen die minder te makken hebben en willen voor duurzaam gaan.Speedy-Andre schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:34:
[...]
Da's knudde, mocht dat toen nog wel volgens de regels?
Ik hou dat nu niet meer bij, als het anders is geworden wil ik dat wel in de TS vermelden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/cusGkFww5hb1V8BM4NIsnlMB.png?f=user_large)
edit: atlantic explorer V4 bevalt prima, een echte aanrader!
[ Voor 22% gewijzigd door yingli405 op 13-10-2021 20:08 ]
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Ik had die buis naar buiten gemist, dan zit het toch goedBasvanS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:56:
[...]
MV draait hier al 24/7 met een debiet van 150/200 m3 per uur. Die uitgang gaat nu met een T stuk op de ingang van de WBP.. ik zie niet hoe dat de Ventilator van de DUCO belast. Naast het T stuk zit op 20 CM het 200mm rooster naar buiten.
Als je die mist snap ik je zorgen 350 m3 door een ventilator heen proppen die 150 wil leveren is wat lompSpeedy-Andre schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:12:
[...]
Ik had die buis naar buiten gemist, dan zit het toch goed
Da's dan duidelijk, de regels zijn weer eens veranderdyingli405 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:02:
[...]
Zeker knudde, maar we kunnen het gelukkig makkelijk betalen. Het is iig niet aanmoedigend voor mensen die minder te makken hebben en willen voor duurzaam gaan.[Afbeelding]
edit: atlantic explorer V4 bevalt prima, een echte aanrader!

Goed dat de V4 je bevalt, dat is het belangrijkste
Ik weet niet of je een installateur zo'n constructie kan voorstellen, maar die zal wel snappen waarom.padoempats schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:56:
[...]
Ik zou dan liever de inlaat in de open ruimte van de garage doen, en de afvoer met Y-stuk naar buiten laten gaan. De MV afvoer gaat direct naar het dak en gaat van 125mm buis naar 150mm buis. Zit te denken aan 150mm Y-stuk. WPB 160mm -> 150mm op Y-stuk en MV 125mm -> 150mm op Y-stuk.
Dacht aan zelf installeren, maar nu lees ik dat je dan naar je subsidie kan fluiten
Je kan hem wel werk uit handen nemen door voorwerk te doen zoals de wpb op z'n plek zetten.
Verwijderd
Ik heb 1 ding geleerd in het leven. Goedkoop is duurkoop. Ik ga liever voor kwaliteit. Van de Auer Edel Air 200L weet je zeker dat het werkt. Vaillant komt net kijken in deze markt van warmtepompen. Heel weinig reviews ook.BasvanS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:36:
[...]
Jezus wat een geld:
https://lbge.be/product/v...mtepompboiler-0010026816/
Ik had het wel geweten met een RVS tank, R290 etc en EUR 500 goedkoper.
De webshop heeft zijn prijs aangepast.
https://www.warmtepomp-on...00l-warmtepompboiler.html
200 euro bovenop. Dus ik was op tijd
Ik heb nog wel een vraag over deze warmtepompboiler. Gaat de tank pas automatisch opnieuw vullen als de 200 liter water op is? Dus als je pas 1,5 dag later de tank leeg maakt en alles moet weer opnieuw vullen en verwarmen grijp je mis. Hoe werkt dit precies?
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2021 21:12 ]
Hij meet ergens in de bovenste helft van de boiler de temperatuur en gaat verwarmen als die 5 graden onder het setpoint (ingestelde temperatuur) komt.
Tap je heel veel water in een keer dan koelt hij verder af maar rond 3/4 van de inhoud komt er warm uit.
In de wereld van warmtepompen heb ik juist geleerd dat er veel geld wordt gevraagd voor lucht (no pun intendedVerwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:02:
[...]
Ik heb 1 ding geleerd in het leven. Goedkoop is duurkoop. Ik ga liever voor kwaliteit. Van de Auer Edel Air 200L weet je zeker dat het werkt. Vaillant komt net kijken in deze markt van warmtepompen. Heel weinig reviews ook.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Verwijderd
Dat is wel positief. Dus nooit een lege tank. Iedere keer vult de tank bij en begint weer met verwarmen. Maandag krijg ik hem binnen dus door de weeks klussen. Helaas krijg je alleen subsidie terug als je door een erkend installateur laat aansluiten. Even een deal makenSpeedy-Andre schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:16:
Een (wp)boiler wordt met koud leidingwater gevuld als je warm water tapt.
Hij meet ergens in de bovenste helft van de boiler de temperatuur en gaat verwarmen als die 5 graden onder het setpoint (ingestelde temperatuur) komt.
Tap je heel veel water in een keer dan koelt hij verder af maar rond 3/4 van de inhoud komt er warm uit.
"Installatie via video-bellen warmtepomp model X meldcode xxxxx" Groetjes, bouwinstallatiebedrijf
Zolang de MV geen negatieve luchtdruk op de uitgang heeft is er niets aan de hand.BasvanS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:56:
[...]
MV draait hier al 24/7 met een debiet van 150/200 m3 per uur. Die uitgang gaat nu met een T stuk op de ingang van de WBP.. ik zie niet hoe dat de Ventilator van de DUCO belast. Naast het T stuk zit op 20 CM het 200mm rooster naar buiten.
Zo te horen heb je op de ingang van de WPB een T-stuk zodat deze ook nog een stuk buitenlucht kan pakken dus dat is prima.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Enfin het is voor ons voldoende dat de woonkamer wordt verwarmd. De rest van de radiatoren staan nooit aan.
Om helemaal van het gas af te kunnen overwegen we een standalone warmtepompboiler. Als bijeffect zou hij met de omgevingslucht de zolder kunnen koelen, hier staat ook onze droger en wasmachine. Heeft iemand een idee hoeveel warmte zo’n ding van 300 liter aan de omgeving onttrekt? Het moet daar nu ook weer niet te koud worden 🤔
Reken er maar op dat het een paar graden afkoelt en koel aanvoelt. Als deze klaar is met opwarmen komt het wel weer vrij vlot naar de originele temperatuur.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Met wat is de circulatieingang afgedopt? dielektrisch?BasvanS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:38:
[...]
Heb de 270 inmiddels staan, top ding. Draait hier met de MV op de inlaat!
(Hoe werkt dat precies, RVS vat mag je niet met koper verbinden? aangezien het dielektrisch koppelstuk staal is.)
Het is daar meestal 22 graden, zeker als de wasmachine en droger wat hebben gedaan. Stel het zou daar 3 graden afkoelen, is dat zeker geen probleem. Het is meer dat ik wil weten dat het niet opeens met 10 graden af zou koelen, lijkt me ook sterk, maar dit is voor mij allemaal nieuw terrein. Is het ook nog mogelijk om er de mechanische ventilatie type C op aan te sluiten?Jim423 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:21:
Heeft natuurlijk te maken met het tapwaterverbruik.
Reken er maar op dat het een paar graden afkoelt en koel aanvoelt. Als deze klaar is met opwarmen komt het wel weer vrij vlot naar de originele temperatuur.
Hmm, nu word ik een beetje zenuwachtig, zo heb ik er niet over nagedachtMaartenXM schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:28:
[...]
Met wat is de circulatieingang afgedopt? dielektrisch?
(Hoe werkt dat precies, RVS vat mag je niet met koper verbinden? aangezien het dielektrisch koppelstuk staal is.)
Je zegt hier "Erkend" installateur. Is dat zo? Ik de screenshot eerder staat "bouwinstallatiebedrijf" en dat kan iedereen zijn. Ik dacht, ik vraag een familielid met zijn eigen timmermansbedrijf om even te helpen installeren en er een factuur voor te maken. Dat gaat dus afgekeurd worden?Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:25:
[...]
Dat is wel positief. Dus nooit een lege tank. Iedere keer vult de tank bij en begint weer met verwarmen. Maandag krijg ik hem binnen dus door de weeks klussen. Helaas krijg je alleen subsidie terug als je door een erkend installateur laat aansluiten. Even een deal makenDat aansluiten kan ik zelf wel. Heb alles altijd zelf in huis gedaan. Ook de combiketel 10 jaar geleden.
Verwijderd
Ik heb daar geen ervaring mee. In ieder geval mag je het niet zelf doen als particulier als je aanspraak wilt maken op de subsidie. De vraag is of ze ook echt een factuur vragen van de installatie. Maar waarschijnlijk volstaat een timmerbedrijf dan ook. Zo streng zal het niet zijn.padoempats schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:52:
[...]
Je zegt hier "Erkend" installateur. Is dat zo? Ik de screenshot eerder staat "bouwinstallatiebedrijf" en dat kan iedereen zijn. Ik dacht, ik vraag een familielid met zijn eigen timmermansbedrijf om even te helpen installeren en er een factuur voor te maken. Dat gaat dus afgekeurd worden?
Is dit veranderd dan? Velen in dit topic hebben het zelf gedaan. Foto van de installatie voldeed dan. volgens mij was er ook geen eis voor erkende installateur maar is de eis dat het 'vakkundig' is aangesloten.Verwijderd schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:08:
[...]
In ieder geval mag je het niet zelf doen als particulier als je aanspraak wilt maken op de subsidie.
Ik heb de badkamerinstallateur gevraagd de stekker in het stopcontact te doen en gevraagd montage WPB op de factuur te zetten, 100% eerlijk en dus ook 100% subsidiepadoempats schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:52:
[...]
Je zegt hier "Erkend" installateur. Is dat zo? Ik de screenshot eerder staat "bouwinstallatiebedrijf" en dat kan iedereen zijn. Ik dacht, ik vraag een familielid met zijn eigen timmermansbedrijf om even te helpen installeren en er een factuur voor te maken. Dat gaat dus afgekeurd worden?
Dat is al een paar jaar veranderd.de Peer schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:26:
[...]
Is dit veranderd dan? Velen in dit topic hebben het zelf gedaan. Foto van de installatie voldeed dan. volgens mij was er ook geen eis voor erkende installateur maar is de eis dat het 'vakkundig' is aangesloten.
Ik moest in 2019 al een factuur van de installateur en betalingsbewijs indienen.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Ik voor zowel de WPB en WP in 2020 niet.ron321 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:32:
[...]
Dat is al een paar jaar veranderd.
Ik moest in 2019 al een factuur van de installateur en betalingsbewijs indienen.
Ik voor de WPB oktober 2020 niet, verhaal met foto'sron321 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:32:
[...]
Dat is al een paar jaar veranderd.
https://www.beluma.be/med..._galvanische_corrosie.pdfBasvanS schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:33:
[...]
Hmm, nu word ik een beetje zenuwachtig, zo heb ik er niet over nagedachtOveral Messing voor gebruikt.
Op pag 2 staat dat rvs en messing erg dicht bij elkaar liggen wat de mogelijke spanning betreft dus dat lijkt me geen probleem.
Zouden RVS flex slangen ook voor ontkoppeling zorgen?Speedy-Andre schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:27:
[...]
https://www.beluma.be/med..._galvanische_corrosie.pdf
Op pag 2 staat dat rvs en messing erg dicht bij elkaar liggen wat de mogelijke spanning betreft dus dat lijkt me geen probleem.
1 PVoutput . Dongen NB
Nee, ik heb even een flex doorgemeten en die geleidt gewoon op de aansluitingen (0 Ohm).reneeke1970 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:35:
[...]
Zouden RVS flex slangen ook voor ontkoppeling zorgen?
https://www.boersen.nl/co...er_kapot_dan_je_denkt.pdf
Het hangt ook nog af van de oppervlakte van elk materiaal hoe erg het reageert.
Alvast bedankt.
Met een expansievat lukt dat zonder water te lozen maar bij bijv. Atlantic wordt het niet genoemd.
nee, dat werkt prima. erkens installateur is wettechnisch niks ivm de subsidie. je moet gewoon een factuue hebben van iemand met een kvk-nummer met de juiste SBI-code (bouwinstallatiebedrijf).padoempats schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:52:
[...]
toevallig heb ik dat ook en help ik mensen voor dit soort dingen met isde-klusjes, pm gerust voor meer info.
Ja dit is dus per 1 jan 2021 anders geworden, dus dat mensen het in 19' en 20' nog zelf gedaan hebben en subsidie kregen is logisch.Verwijderd schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:08:
[...]
Ik heb daar geen ervaring mee. In ieder geval mag je het niet zelf doen als particulier als je aanspraak wilt maken op de subsidie. De vraag is of ze ook echt een factuur vragen van de installatie. Maar waarschijnlijk volstaat een timmerbedrijf dan ook. Zo streng zal het niet zijn.
en nee een timmerbedrijf gat niet voldoen waarschijnlijk. je moet bij de aanvraag het kvk-nummer invullen van het bedrijf en dat moet in een bepaalde categorie vallen (SBI-code in de categorie bouwinstallatiebedrijf).
aangezien het grotendeels geautomatiseerd is wordt die code vast gecheckt met het kvknummer en krijg je gewoon een afwijzing als het slechts een timmerbedrijf is.
Op een Hewalex pwcu + 200l zonneboiler heb ik zo'n vat zitten, een Flamco airfix p. Het voorkomt tijdens opwarmen dat er water en warmte wordt geloosd. In economisch opzicht niet rendabel voor een kleine gebruiker maar er verdwijnt dus geen energie via de overstort.MaartenXM schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:13:
De installatiehandleiding van de Arostor heeft het over het plaatsen van een drinkwaterexpansievat na de veiligheidsgroep. Op internet lees ik dat advies ook bij grote boilers. Hebben jullie dat ook gedaan?
Alvast bedankt.
In NL niet verplicht en tot ?een paar jaar geleden niet toegestaan, dat is veranderd door Europese regelgeving.
Wellicht niet aan te bevelen als er bijzonderheden, risico's of wat dan ook met legionella is.
Dit vat heeft geen doorstroming. Er zijn er wel verkrijgbaar die dat wel hebben.
Nu nog wat balken en een plaat multiplex halen om het gewicht te verdelen, een pv-verdeler ophangen naast de omvormer en wat dakdoorvoeren uitzoeken.
Precies, zo heb ik het ook gedaan.MaartenXM schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:35:
Nu nog wat balken en een plaat multiplex halen om het gewicht te verdelen
Verwijderd
Uurtje of 18:00 was ik klaar met aansluiten(15:30 begonnen). Rond 21:45 was de tank verwarmd. Er zit een BOOST modus op om snel elektrisch te verwarmen maar dat verbruikt wel veel stroom. Dus gewoon op de normale stand en dat verbruikt zeer weinig stroom volgens de Toon. Als de tank eenmaal op temperatuur is dan hoor je niets meer. Ik laat hem op 55 graden staan. Dat schijnt het zuinigste te werken. Je kan tot 65 graden instellen. Gisteravond even getest en het werkt perfect.
Ik ben nu compleet van het gas af. In de huiskamer heb ik een 1500 watt infraroodpaneel. Werkt ook perfect. Deze heb ik https://verwarmwinkel.nl/product/thermo-up-top/
Het was wel even wennen om In de meterkast de gaskraan dicht te zetten. Nu hangt er nog een HR combiketel op zolder voor jan lul. Ik laat deze nog maar hangen als back-up voor de CV. Zo zonde namelijk al dat leidingwerk en radiatoren in huis
Zou je hier ook de espAltherma op kunnen aansluiten voor monitoring? Ben eigenlijk wel heel benieuwd.Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:29:
Mijn oog is gevallen op de Daikin EKHHE200CV3 200 liter Warmtepompboiler (2e generatie).
Ik heb meerdere leveranciers en monteurs gesproken. Uiteindelijk was het Daikin versus Auer Edel Air. Bij grote inhoud zoals 200 liter raden ze Daikin aan. Betrouwbaarder en meer opties.
Prijzen zijn goedkoper dan van Auer. Bij Daikin heb je ook de optie om de extra heater aan te zetten als je temperaturen wilt van 75 graden. Maar dat is zonde van je besparing weer. Ook heb je versies van 200 euro duurder vanwege een extra warmtewisselaar als je gebruik wilt maken van Zonne energie. Ik neem zonder.
Vanmiddag maar aanschaffen de Daikin EKHHE200CV3 200 liter Warmtepompboiler (2e generatie). De nieuwe versies zijn wit van kleur.
[Afbeelding]
Hoe zit sit nu in het algemeen. Ik gebruik alleen nig gas voor sww. Kan ik gewoon zo’n WPB neerzetten en ergens op een bestaande warmwaterleiding een t stuk zetten en daar de leiding vanaf de wpb op aansluiten? En dan dus vervolgens de gaskraan dicht draaien? Of moet deze unit dan ook op de plek van de bestaande gasketel komen?
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Verwijderd
Hm. Bedankt voor de tip. Dat is namelijk belasting enzo. Mijn contract loopt tot 2023 dus tot die tijd betaal ik zo wie zo al voor gas ook al gebruik ik het niet.CurlyMo schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 07:28:
Denk je wel aan legionella? Gasaansluiting aanhouden kost je zo’n 200,- per jaar.
Onderop moet je juist de koud waterleiding aansluiten. Meer naar boven komt warm water eruit.Japie.G schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 07:33:
[...]
Zou je hier ook de espAltherma op kunnen aansluiten voor monitoring? Ben eigenlijk wel heel benieuwd.
Hoe zit sit nu in het algemeen. Ik gebruik alleen nig gas voor sww. Kan ik gewoon zo’n WPB neerzetten en ergens op een bestaande warmwaterleiding een t stuk zetten en daar de leiding vanaf de wpb op aansluiten? En dan dus vervolgens de gaskraan dicht draaien? Of moet deze unit dan ook op de plek van de bestaande gasketel komen?
https://www.auer.fr/wp-co...L-MAY-2018-ANGLAIS-BD.pdf
Over de espAltherma weet ik niet. Misschien via Google wat te vinden. Je kan de kap eraf halen en wat aansluiten maar daar maak ik toch geen gebruik van.
Ik heb hem op een meter afstand naast de HR combiketel op gas staan. Combiketel doet letterlijk helemaal niets meer, Tapwater is er compleet vanaf. Dat gaat nu direct naar de warmtepompboiler. Alleen de CV zit nog op de combiketel maar daar heb ik infrarood voor. Daarom de gaskraan dicht. Verwarmen met infrarood is veel lekkerder. Houdt er wel rekening mee dat het bereik maar max 4 meter is met infrarood. Verder weg voor je de straling niet meer. Je moet dus goed richten op de plekken waar je veel zit.
[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2021 10:16 ]
Je vastrecht. Belasting betaal je over je verbruik. Of je wel of niet van je gascontract af kan is afhankelijk van je leverancier. Er zijn er genoeg waar dat geen probleem is. Zie ook:Verwijderd schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:07:
[...]
Hm. Bedankt voor de tip. Dat is namelijk belasting enzo. Mijn contract loopt tot 2023 dus tot die tijd betaal ik zo wie zo al voor gas ook al gebruik ik het niet.
Gas de deur uit doen: Gratis!
Uiteraard moet er koud water in. Maar in huis is natuurlijk een bestaand netwerk van warmwaterleidingen. Ik bedoel de buizen die naar de warme kraan punten lopen. Kan ik gewoon ergens op een willekeurige plek daar een t stuk in zetten en daar de warme output van de web op zetten?Verwijderd schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:07:
Onderop moet je juist de koud waterleiding aansluiten. Meer naar boven komt warm water eruit.
https://www.auer.fr/wp-co...L-MAY-2018-ANGLAIS-BD.pdf
(De esp altherma vraag slaat op de Daikin wpb. Dat zal sowieso niet werken op andere merken.)
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Verwijderd
Ik snap wat je bedoeld en zoals ik het hier lees zou het niet uit moeten maken waar je het warmwater op uit laat komen. Centraal punt werkt misschien nog beter ook.Japie.G schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:14:
[...]
Uiteraard moet er koud water in. Maar in huis is natuurlijk een bestaand netwerk van warmwaterleidingen. Ik bedoel de buizen die naar de warme kraan punten lopen. Kan ik gewoon ergens op een willekeurige plek daar een t stuk in zetten en daar de warme output van de web op zetten?
(De esp altherma vraag slaat op de Daikin wpb. Dat zal sowieso niet werken op andere merken.)
https://www.livios.be/nl/...ren-de-5-grootste-fouten/
Plaats je warmwatertoestel op een centrale plaats. Het maakt niet uit of je water naar boven of beneden moet vloeien. Dit heeft geen invloed op je warmwatercomfort. De lengte van je leidingen wel.
Ben benieuwd wat hij verbruikt wil hem nl ook aanschaffen.Verwijderd schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 07:06:
Vanaf gisteren de Auer Edel Air 200L in gebruik genomen. Het was even wat werk. Vooral om dat ding op zolder te krijgen. Daarna tapwater erop aangesloten. Slang OUT naar buiten. Tank vol laten lopen met water waarbij je dus de hete kraan even open moet zetten zodat de lucht eruit kan en de tank zich goed kan vullen. Stekker aansluiten en in het stopcontact. Slang OUT naar buiten is wel raadzaam omdat daar herrie uit komt van het blazen. Scheelt enorm. Ik had al gelijk door dat je in de zomer de slang naar binnen kunt hangen als je airco wilt. Zeer koude lucht komt eruit. Aansluiten is echt plug en play. Stelt niets voor.
Uurtje of 18:00 was ik klaar met aansluiten(15:30 begonnen). Rond 21:45 was de tank verwarmd. Er zit een BOOST modus op om snel elektrisch te verwarmen maar dat verbruikt wel veel stroom. Dus gewoon op de normale stand en dat verbruikt zeer weinig stroom volgens de Toon. Als de tank eenmaal op temperatuur is dan hoor je niets meer. Ik laat hem op 55 graden staan. Dat schijnt het zuinigste te werken. Je kan tot 65 graden instellen. Gisteravond even getest en het werkt perfect.
Ik ben nu compleet van het gas af. In de huiskamer heb ik een 1500 watt infraroodpaneel. Werkt ook perfect. Deze heb ik https://verwarmwinkel.nl/product/thermo-up-top/
Het was wel even wennen om In de meterkast de gaskraan dicht te zetten. Nu hangt er nog een HR combiketel op zolder voor jan lul. Ik laat deze nog maar hangen als back-up voor de CV. Zo zonde namelijk al dat leidingwerk en radiatoren in huis
Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek
Van de dikke naar de dunne leiding als dat van toepassing is.Japie.G schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:14:
[...]
Uiteraard moet er koud water in. Maar in huis is natuurlijk een bestaand netwerk van warmwaterleidingen. Ik bedoel de buizen die naar de warme kraan punten lopen. Kan ik gewoon ergens op een willekeurige plek daar een t stuk in zetten en daar de warme output van de web op zetten?
Evt via de combiketel en daarop ww uitschakelen, twee apparaten afzonderlijk op je warmwaterleiding is niet zo gebruikelijk.
Staat een stuk mooier dan zo'n lange pijp op het dak. Het is niet geisoleerd, dus binnen na-isoleren is wel nodig voor het stuk waar geen geisoleerde buis overheen gaat.
https://www.ventilatiesho...u5INV771nN0hoCpNQQAvD_BwE
Heb ze 1 maat groot voor aan- en afvoer (maar staan ook 2 boilers op). Prima te installeren en verder geen op of aanmerkingenMaartenXM schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:13:
Iemand ervaring met een renson "design" dakdoorvoer voor afvoer en aanvoer?
Staat een stuk mooier dan zo'n lange pijp op het dak. Het is niet geisoleerd, dus binnen na-isoleren is wel nodig voor het stuk waar geen geisoleerde buis overheen gaat.
https://www.ventilatiesho...u5INV771nN0hoCpNQQAvD_BwE
Bedankt voor je reactie! Geen problemen met het meezuigen van regenwater?llevering schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:20:
[...]
Heb ze 1 maat groot voor aan- en afvoer (maar staan ook 2 boilers op). Prima te installeren en verder geen op of aanmerkingen
Nee geen probleem, maar eerlijk is eerlijk eenmaal geïnstalleerd nooit meer naar om gekeken.MaartenXM schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:08:
[...]
Bedankt voor je reactie! Geen problemen met het meezuigen van regenwater?
Maar de boilers helpen hier dus ook met CV ondersteuning en maken heel veel uren, dus als er iets niet in orde was dan wist ik het wel. Enige wat ik merk is dat door de grote happer de boilers wat gevoeliger lijken te zijn voor de windrichting. Afhankelijk van de windrichting kunnen de boilers de CV ondersteunen van 2c (uit de wind) tot 6c wind er volop (en dit is in mijn geval dan noorden wind). Maar ik betwijfel of je dat zou opmerken als je alleen tapwater verwarmd.
[ Voor 44% gewijzigd door llevering op 21-10-2021 14:23 ]
Sorry voor de late reactie. Dit is bij de 150L variant die wij hebben niet aan de orde. Zit geen circulatie-ingang op. Geen idee dus of dit nodig is.MaartenXM schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:27:
[...]
Heb je het afdoppen van de circulatie-ingang ook met een dielektrisch koppelstuk gedaan? of is dat niet nodig?
(ik zit nog in de puzzel fase voor een Arostor 200)
Alvast bedankt!
Ik ben er al uit dat ik het gewoon met rvs afdop.Knijnevel schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:04:
[...]
Sorry voor de late reactie. Dit is bij de 150L variant die wij hebben niet aan de orde. Zit geen circulatie-ingang op. Geen idee dus of dit nodig is.
De rest is nog lang niet klaar, maar morgen staat de boiler voor de deur.
Verwijderd
Fantastisch! Veel eerder moeten doen van het gas af.
We hebben nooit koud water. Ik dacht dat als je vat van 200 liter op is dat deze dan opnieuw moet warmen. Niet dus. Techniek is best wel simpel. Warm water is lichter dan koud water. Daarom drijft warm water op koud water. De warmwateraansluiting(uitgang) zit bovenaan. Op moment dat je warm pakt komt er onderaan nieuw koud water. Deze warmtepompboiler slaat maar 1 keer per dag aan. We zijn met zijn drieën in huis. In de nacht slaat het apparaat nooit aan. Laatste keer dacht ik dat het apparaat stuk was. Heel de dag niet aangeslagen. Expres even wat langer gedoucht in de avond en hij sloeg gelukkig aan:-)
Je merkt er echt niets van op deze manier je water verwarmen. Het is goedkoper dan op gas en ook nog eens veiliger. Gaskraan staat nog steeds dicht beneden. Voor de zekerheid heb ik nog een extra infraroodpaneel gekocht omdat ook de CV is afgesloten. HR combiketel is totaal nutteloos nu.
Deze heb ik er extra bijgekocht. Maandag binnen als het goed is. https://www.sundirect-hea...e-smarte-infrarotheizung/
Komt in de hoek te staan tussen de banken. Dat pak je alles mee waar je zit in een hoek van 270 graden. Perfecte tower dus.
Foto van de warmtepompboiler op mijn zolder. Daarachter hangt nog de ouderwetse combiketel met expansievat
:strip_exif()/f/image/XccmjdD88AP7aQgJUnXGZXmy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fimypxEusyporXoAm0vM2cji.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2021 10:41 ]
Verwijderd
Had al gebeld. Ik zou een boete moeten betalen bij vroegtijdig het gas opzeggen bij Eneco van 150 euro(2 x 75).. Contract loopt tot midden 2023. Dus ik laat alles nog hangen voorlopig. Puur als back-up als met nood de CV aan moet.CurlyMo schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:42:
Expansievat kan je laten hangen. CV kan dan nu weg. Zeg vooral je aansluiting op. Scheelt een hoop in je TVT.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2021 10:47 ]
Verwijderd
Ja dat zag ik ook. Zo weggeduwd als het moet. Is diameter 150mm. En zo hard blazen doet het niet dat je weerstand merkt. Gewoon niet kleiner dan 150mm gaan. Normaal staat in de gebruiksaanwijzing dat het geïsoleerde buis moet zijn maar dat is puur vanwege dat er druppels aan de buitenkant kunnen komen tijdens verwarmen. Niet zo boeiend op zolder en op de grond 0 druppels.Speedy-Andre schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:18:
Kunnen de bochten van de flex buis wat flauwer voor minder weerstand?
Update:
Bocht naar beneden is er nu uit.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2021 15:24 ]
Op de lange duur voorkom je er slijtage mee.
Wat vocht betreft, dat kan in de buis blijven staan zoals hij nu hangt en dan hangt ie straks nog verder door.
Dat vocht gaat gewoonlijk terug de wpb in en loopt weg via de condens afvoer.
Mooi om te horen!Verwijderd schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:29:
Even mijn ervaring delen met de Auer Edel Air 200L Warmtepompboiler.
Fantastisch! Veel eerder moeten doen van het gas af.
We hebben nooit koud water. Ik dacht dat als je vat van 200 liter op is dat deze dan opnieuw moet warmen. Niet dus. Techniek is best wel simpel. Warm water is lichter dan koud water. Daarom drijft warm water op koud water. De warmwateraansluiting(uitgang) zit bovenaan. Op moment dat je warm pakt komt er onderaan nieuw koud water. Deze warmtepompboiler slaat maar 1 keer per dag aan. We zijn met zijn drieën in huis. In de nacht slaat het apparaat nooit aan. Laatste keer dacht ik dat het apparaat stuk was. Heel de dag niet aangeslagen. Expres even wat langer gedoucht in de avond en hij sloeg gelukkig aan:-)
Je merkt er echt niets van op deze manier je water verwarmen. Het is goedkoper dan op gas en ook nog eens veiliger. Gaskraan staat nog steeds dicht beneden. Voor de zekerheid heb ik nog een extra infraroodpaneel gekocht omdat ook de CV is afgesloten. HR combiketel is totaal nutteloos nu.
Deze heb ik er extra bijgekocht. Maandag binnen als het goed is. https://www.sundirect-hea...e-smarte-infrarotheizung/
Komt in de hoek te staan tussen de banken. Dat pak je alles mee waar je zit in een hoek van 270 graden. Perfecte tower dus.
Foto van de warmtepompboiler op mijn zolder. Daarachter hangt nog de ouderwetse combiketel met expansievat![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze staat ook op nr1 hier. Heb nu nog CV ketel voor enkel SWW. Met name de beperkte hoogte van 142cm is hier erg welkom op de zolder onder schuine dak. Zijn met 4 en gebruiken een Niebla douchekop van 5l/m. Dan moet de 200L voldoende zijn.
Wat ik wel belangrijk vindt is dat ik hem 's nachts op 'uit' kan zetten dat die dan niet bezig gaat. Is dat in te stellen of zul je dat met een schakelaar zelf moeten instellen.
Geluid valt verder ook mee?
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Verwijderd
Geluid valt reuze mee. In de nacht slaat hij niet aan. Komt denk omdat de laatste rond etenstijd doucht en dan is het alweer binnen een paar uurtjes op temperatuur van de laatste twee douche beurten. De tank houdt schijnbaar heel goed de warmte vast. De meeste herrie komt juist uit de in en out stukken. Dat zijn open verbindingen dus de OUT naar buiten scheelt echt al enorm. Enige wat nog een beetje herrie maakt is dus de IN. Deze moet ik verlengen naar midden zolder zodat het niet direct bij het trapgat te horen is.vandermark schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:29:
[...]
Mooi om te horen!
Deze staat ook op nr1 hier. Heb nu nog CV ketel voor enkel SWW. Met name de beperkte hoogte van 142cm is hier erg welkom op de zolder onder schuine dak. Zijn met 4 en gebruiken een Niebla douchekop van 5l/m. Dan moet de 200L voldoende zijn.
Wat ik wel belangrijk vindt is dat ik hem 's nachts op 'uit' kan zetten dat die dan niet bezig gaat. Is dat in te stellen of zul je dat met een schakelaar zelf moeten instellen.
Geluid valt verder ook mee?
Gelukkig heb ik ook geen lekkage. Dat zou minder leuk zijn na aansluiten en dan 200 liter water erin
Alles goed vastdraaien. Normaal waren we ook met 4 maar mijn dochter is al het huis uit. Voor dat prijsverschil kun je beter dan de 200 liter nemen. Kun je altijd nog een bad laten vollopen.
Trouwens, je kunt het wel instellen van wanneer aanslaan. Staat in de gebruiksaanwijzing. Vakantiestand zit er ook op. Ook een anti bacteriële programma. Moet ik me nog in verdiepen.
Hier wat gevonden erover. https://www.auer.fr/fr/services/support-edel/
Op NL vertaling zetten en dan Lijst met installatieparameters.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2021 15:53 ]
Vergeet niet je capaciteitstarief aan te laten passen <500m3 als je daar eerst boven zat.Verwijderd schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:45:
Had al gebeld. Ik zou een boete moeten betalen bij vroegtijdig het gas opzeggen bij Eneco van 150 euro(2 x 75).. Contract loopt tot midden 2023. Dus ik laat alles nog hangen voorlopig. Puur als back-up als met nood de CV aan moet.
Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar
Hmmm, dat valt nog niet mee. Iemand een tip voor een webshop met een rvs 3/4 eindstop?MaartenXM schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:22:
[...]
Ik ben er al uit dat ik het gewoon met rvs afdop.
De rest is nog lang niet klaar, maar morgen staat de boiler voor de deur.
https://www.rvsfittingen.nl/rvs.4.kant.plug.34
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Luistert het zo strict dat de SBI-code exact moet zijn? Ik kan mij voorstellen dat voor gespecialiseerde bedrijven allemaal net een wat andere code hebben, al is het maar vanuit historie zo gekomen.
Reactie RVO:
Uw installateur en/of bouwbedrijf moet ingeschreven zijn bij de KvK in de sectie bouwnijverheid (voor isolatie) of bouwinstallatiebedrijf (voor warmtepomp en zonneboiler.
******* Onderhoudsbedrijf - Algemene burgerlijke en utiliteitsbouw - Eenmanszaak Onderhouds- en renovatiebedrijf. Algemene burgerlijke utiliteitsbouw valt onder de sectie bouwnijverheid.
Ik heb het gevraagd, gisteren, en er is daarna een speciale ticket aangemaakt. Nog niets vernomen. Ik verwacht binnenkort wel een eenduidige 'ja' en 'nee'.Zwartoog schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:14:
@padoempats Lijkt erg op een (semi-)geautomatiseerd antwoord. Ze hebben je vraag maar half (of niet) gelezen. Gewoon heel expliciet nog een keer vragen of die SBI code bij hun geaccepteerd is.
Nu heb ik daar een filter op de lucht ingang gezet. Echter merk ik nu iets vreemds.
Als ik het filter (wasemkap filter) erop heb komt er geen water uit de WPB condens afvoer. Haal ik deze eraf dan komt er vrij snel druppeltjes water uit. Zet ik het filter er weer op dan stopt dit. En ook begint dan soms de WPB condens afvoer een soort borrel geluiden te maken.
Nu is het filter niet echt schoon meer (maar niet verstopt) maar dit is wel een gek verschijnsel lijkt me. Meer of minder lucht lijkt het verschil te maken.
Iemand dit ook wel eens gemerkt ?
Een negatief invloed op het rendement dus. Zonder filter produceert hij meer koude lucht en dus sneller warm water.jobr schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:11:
Ik heb een Atlantic explorer V4 met lucht binnen/binnen.
Nu heb ik daar een filter op de lucht ingang gezet. Echter merk ik nu iets vreemds.
Als ik het filter (wasemkap filter) erop heb komt er geen water uit de WPB condens afvoer. Haal ik deze eraf dan komt er vrij snel druppeltjes water uit. Zet ik het filter er weer op dan stopt dit. En ook begint dan soms de WPB condens afvoer een soort borrel geluiden te maken.
Nu is het filter niet echt schoon meer (maar niet verstopt) maar dit is wel een gek verschijnsel lijkt me. Meer of minder lucht lijkt het verschil te maken.
1 PVoutput . Dongen NB
Zal hem eens een week zonder laten draaien, kijken als ik verschil zie.reneeke1970 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:14:
Een negatief invloed op het rendement dus. Zonder filter produceert hij meer koude lucht en dus sneller warm water.
Maar die borrel geluiden vind ik dan wel apart.
Ik heb hier ook een afzuigkap filter erop. Ik zie genoeg water afgevoerd worden. Ik ben nog druk aan het klussen in dezelfde ruimte als de WP, dus de filter is wel belangrijk.jobr schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:20:
[...]
Zal hem eens een week zonder laten draaien, kijken als ik verschil zie.
Maar die borrel geluiden vind ik dan wel apart.
Ik heb dat er ook al een paar jaar op zitten en dit ook nog niet eerder gezien. Toen kwam er ook gewoon water uit. Alleen nu viel het op.CurlyMo schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:24:
[...]
Ik heb hier ook een afzuigkap filter erop. Ik zie genoeg water afgevoerd worden. Ik ben nog druk aan het klussen in dezelfde ruimte als de WP, dus de filter is wel belangrijk.
Sta er ook niet regelmatig bij in de buurt te kijken moet ik zeggen.
Filter is wel vies (bruin) dus zal later ook nog eens kijken met een schoon filter.
Wat belangrijk is is dat je een filterbox gebruikt zodat de oppervlakte groter is, je kan niet een filter tegen een 150mm buis duwen en verwachten dat je geen drukverlies hebt.
Ik heb een filterbox ervoor zitten en dan de slang die op de aanzuig zit. Borrel geluiden maakt de mijne ook wanneer de condens eruit komt via het slangetje.jobr schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:11:
Ik heb een Atlantic explorer V4 met lucht binnen/binnen.
De meting zijn gedaan met 2 verschillende filter materialen en verschillende aanzuig instellingen en buis diameters.
https://imgur.com/a/n370jaB
YMMV
Maar even een plaatje om te laten zien hoe het filter op de Calypso zit bij mij. Hier dus minimaal drukverlies. Een stuk filterdoek om de aanzuig frotten is natuurlijk geen oplossing en zeker niet als het filter niet regelmatig ververst wordt.Jim423 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:34:
Dat maakt niet uit, je krijgt alleen maar meer negatieve druk.
Wat belangrijk is is dat je een filterbox gebruikt zodat de oppervlakte groter is, je kan niet een filter tegen een 150mm buis duwen en verwachten dat je geen drukverlies hebt.
:strip_exif()/f/image/o4KE5Z28jTqQDoeZguwloAck.jpg?f=fotoalbum_large)
Tip waar je dat haalt of heb je die zelf gemaakt?Signor Doekie schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:07:
[...]
Maar even een plaatje om te laten zien hoe het filter op de Calypso zit bij mij. Hier dus minimaal drukverlies. Een stuk filterdoek om de aanzuig frotten is natuurlijk geen oplossing en zeker niet als het filter niet regelmatig ververst wordt.
Maar zoiets kun je ook fabriceren met een passende sok en einddeksel van pvc en hier tussen stevig gaas of geperforeerde alu plaat te zetten.
Het filter zit om een frame en dat kan je eventueel zelf doen.
Mijn ervaring is dat het grove Ruck filter niet snel vervuilt en je zuigt het zo schoon (vliegjes, blaadjes enz.).
Ik zuig zowel van buiten als van binnen aan en zorg dat de wpb niet tegelijk met de wasemkap draait want die is hier passief en zit op de MV.
[ Voor 6% gewijzigd door Speedy-Andre op 28-10-2021 22:00 ]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Sifon begint niet te borrelen maar de slang van de WPB. Die haal ik voor de test even uit de sifon.Rimco schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 00:14:
Als je sifon begint te borrelen is de sifon niet vol/hoog genoeg om de onderdruk van de ventilator tegen te houden. Dan gaat hij dus lucht via de sifon aanzuigen ipv via de aanvoer (een beetje). Als je de sifon dieper/hoger kunt maken zal dat helpen. Dat je tijdelijk geen druppels ziet komt ook omdat het waterniveau in de sifon in onbalans raakt, het zal dus weer even duren voordat die druppels er uit kunnen. Allemaal geen probleem zolang het niet gaat borrelen. Laat natuurlijk wel zien hoeveel druk/flow je verliest door het filter.
Maar inderdaad zal er mogelijk lucht worden aangezogen in deze slang die voor deze geluiden zorgt.
Klinkt als een goede verklaring.
Dat is ook 160 mm zo te zien (voor 39 euro). Ik heb een 3D geprinte houder ook van 160 mm.Speedy-Andre schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:59:
Wat een gedoe, zo'n box heb je voor €39 in huis
Het filter zit om een frame en dat kan je eventueel zelf doen.
Mijn ervaring is dat het grove Ruck filter niet snel vervuilt en je zuigt het zo schoon (vliegjes, blaadjes enz.).
Ik zuig zowel van buiten als van binnen aan en zorg dat de wpb niet tegelijk met de wasemkap draait want die is hier passief en zit op de MV.
Filterbox of mijn filter zal dan niet zoveel verschil maken denk ik.
Filterdoek mogelijk wel.
[ Voor 6% gewijzigd door jobr op 29-10-2021 18:34 ]
Welke was dat van de bouwmarkt precies?wizzopa schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:51:
De meting zijn gedaan met 2 verschillende filter materialen en verschillende aanzuig instellingen en buis diameters.
Een windmeter heb ik ook nog wel liggen om het verschil te bekijken.
https://i.imgur.com/PuuVCnz.jpg
De afvoer slang laat ik hier een klein beetje door hangen zo dat er een klein waterslotje ontstaat en weg is het borrelen.
https://i.imgur.com/hZzMnqO.jpg
Dit topic is gesloten.