PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik heb de doek gewoon los op de opening liggen. Bij het aanzuigen zuigt hij ook de filter aan.jobr schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:30:
[...]
Ik heb een 3D geprinte houder ook van 160 mm.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Daarnaast geeft de handleiding (van de Savent tenminste) aan dat er een waterslot nodig is vast aan de WPB, dus los van die uit het riool:
/f/image/M6fALWnOySQb1m1flMrFgTpY.png?f=fotoalbum_large)
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
koevlaas2 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:38:
[...]
Een warmtepompboiler is natuurlijk een nogo in een passief huis
Nu heb ik de vraag al een keer gesteld in dit topic over de luchtdichtheid van de Atlantic wpb. @Jim423 heeft toen gereageerd, hij heeft de plastic top omkleed met Metisse katoen isolatie.koevlaas2 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 23:02:
[...]
Zo'n apparaat is verre van luchtdicht dat is imho zonde.
Dat spul is kostbaar als je het per pak moet kopen
Zijn er al meer mensen met creatieve oplossingen om de kap beter te isoleren? Vooral als er een run draait merk ik dat de kap flink koud kan worden en de ruimte waar hij in staat daalt dan ook in temperatuur. Toch merk ik niet echt of er nu luchtlekken zijn, het lijkt alsof het vooral de koude uitstraling is?
@Speedy-Andre Bij mij ging de temp in het hok vandaag van 20,5 naar 18,5 tijdens de run. Toevallig een legionella run dus wel langer dan normaal.
Ik ben ook bang dat er valse lucht wordt aangezogen door het apparaat heen buiten een run, ik heb liever geen kieren in huis waardoor koude lucht naar binnen komt.
Ik zit eraan te denken om een soort hoedje te maken van aluminium noppenfolie om in ieder geval de naden van de kap beter afgedicht te hebben.
Warmtegeleidingsgroep: R-waarde 1.2 m²K/W
[ Voor 248% gewijzigd door Wolly op 30-10-2021 18:43 ]
:strip_exif()/f/image/Paie0S2MqmveXDllKFFDMoVb.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dan het temperatuur verloop in het 'cv' hok waarin hij staat:
:strip_exif()/f/image/pW0Lf9bFuYIfI22qaTF8Rhil.jpg?f=fotoalbum_medium)
Boven stook ik nog niet dus dat beetje verlies is niet bepaald urgent en het herstelt zich snel.
Vooral de aansluiting van de kap op de randen is niet optimaal, met gewicht op de kap wordt het iets beter.
Bij sommigen trekt hij valse lucht en hoor je hem fluiten, hier gelukkig niet
Waarom @Wolly z'n vraag verwijderde weet ik niet, het ging over dat zijn wpb koud aanvoelt als hij draait.
[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 30-10-2021 18:45 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Dan zal je de randen af moeten plakken, die folie is niet helemaal glad volgens mij.Wolly schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:01:
Ik zit eraan te denken om een soort hoedje te maken van aluminium noppenfolie om in ieder geval de naden van de kap beter afgedicht te hebben.
Iemand heeft hier zelfs de hele wpb in noppenfolie gewikkeld voor wat meer isolatie.
Bij mij zal dat het uiterste zijn want anders kom ik niet meer langs de wpb die dicht bij een muur staat
Zit ik de verwijzing te lezen en het eerste wat ik lees klinkt al goedWolly schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:01:
Er ging iets mis, nog een keer.
[...]
[...]
Nu heb ik de vraag al een keer gesteld in dit topic over de luchtdichtheid van de Atlantic wpb. @Jim423 heeft toen gereageerd, hij heeft de plastic top omkleed met Metisse katoen isolatie.
Dat spul is kostbaar als je het per pak moet kopen![]()
Zijn er al meer mensen met creatieve oplossingen om de kap beter te isoleren? Vooral als er een run draait merk ik dat de kap flink koud kan worden en de ruimte waar hij in staat daalt dan ook in temperatuur. Toch merk ik niet echt of er nu luchtlekken zijn, het lijkt alsof het vooral de koude uitstraling is?
@Speedy-Andre Bij mij ging de temp in het hok vandaag van 20,5 naar 18,5 tijdens de run. Toevallig een legionella run dus wel langer dan normaal.
Ik ben ook bang dat er valse lucht wordt aangezogen door het apparaat heen buiten een run, ik heb liever geen kieren in huis waardoor koude lucht naar binnen komt.
[...]
Defrostmania vandaag, ik heb hem al 5x zien defrosten.
Opwarmen gaat supertraag (2 graden per uur ongeveer). Tin ongeveer 11 graden.
Nog iemand die op dit moment cv-ondersteuning doet?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Leuk om te zien, hier gebeurt hetzelfdeSpeedy-Andre schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:18:
Dan het temperatuur verloop in het 'cv' hok waarin hij staat:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/nEbz2qbBQ2pZvY7UwD12KQrl.jpg?f=fotoalbum_large)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Hoewel dat mijn idee ooit was is het momenteel nog niet nodigkoevlaas2 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:46:
[...]
Zit ik de verwijzing te lezen en het eerste wat ik lees klinkt al goed![]()
Ik laat hem tussen 11 en 19u draaien voor SWW, zaterdags naar 62 voor meer warm water (en anti legionella).
Omdat ik 2/3 via de MV aanzuig heb ik nooit last met defrosts (warmere en vooral drogere lucht).
Het ging natuurlijk om @adnanoner en daar werd voorgesteld buiten/buiten.Speedy-Andre schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:31:
[...]
Hoewel dat mijn idee ooit was is het momenteel nog niet nodig
Ik laat hem tussen 11 en 19u draaien voor SWW, zaterdags naar 62 voor meer warm water (en anti legionella).
Omdat ik 2/3 via de MV aanzuig heb ik nooit last met defrosts (warmere en vooral drogere lucht).
Met deels warme lucht gaat het natuurlijk een stuk beter, maar ik blijf het een slecht idee vinden in een passief huis.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Oh een cross-post, ik vroeg me al af waar dat vandaan kwam en wat het hier doetkoevlaas2 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:42:
[...]
Het ging natuurlijk om @adnanoner en daar werd voorgesteld buiten/buiten.
Met deels warme lucht gaat het natuurlijk een stuk beter, maar ik blijf het een slecht idee vinden in een passief huis.
Bij mij is een enkele 3,5kW airco de warmtebron en het gaat best goed ondanks het natte weer.
Een lange run van 45 naar 62 ging vandaag zo:
:strip_exif()/f/image/DL7zzijz8dEzRpgdUc8I0uos.jpg?f=fotoalbum_medium)
In een passiefhuis is de eigen warmte gebruiken idd niet het beste idee
Een kleiner deel dan bij mij zou toch wel wat schelen denk ik maar ik weet niet of er nog een bron (wp) is.
Ja hoor(Hewalex pwcu+200 l sww + vloerverwarming)koevlaas2 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:46:
[...]
Zit ik de verwijzing te lezen en het eerste wat ik lees klinkt al goed![]()
Draait grotendeels op binnenlucht, plus de tocht in de bijkeuken(bleek in de winter goed uit te vallen want de tocht kwam niet verder dan de bijkeuken!)
Inderdaad defrost dag 🌧️😄.
De Hewalex trekt er goed aan. Hij krijgt veel lucht omdat er weinig kanaalwerk is en een flink filter op zit.
Geen idee hoe het bij een Atlantic zit maar de Hewa is niet kritisch. Zelfs als je hem afblind draait hij door tot er een hogedrukstoring is. Als je kanaalwerk of filter veel weerstand heeft werkt het apparaat gewoon, maar het rendement zakt en er zijn meer defrostcycli nodig.
Je kunt natuurlijk een ventilatie warmtepomp ook op een andere warmtebron dan het huis laten draaien bijv de kruipruimte. De NIBE Savent doet dat prima bij 14-15 graden in en 6-7 graden uit bij een lage ventilatie snelheid van 68-70 en een wateraanvoer van 35 graden.koevlaas2 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:42:
[...]
Het ging natuurlijk om @adnanoner en daar werd voorgesteld buiten/buiten.
Als ik dat zou doen dan kan ik de warmte van de buren oogsten want die hebben allemaal ongeïsoleerde vloeren en de kruipruimte loopt door de verzakkingen nu in 1x door.space-one schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:20:
[...]
Je kunt natuurlijk een ventilatie warmtepomp ook op een andere warmtebron dan het huis laten draaien bijv de kruipruimte. De NIBE Savent doet dat prima bij 14-15 graden in en 6-7 graden uit bij een lage ventilatie snelheid van 68-70 en een wateraanvoer van 35 graden.
Er ligt mijn garage ook nog een rol van dit noppenfolie te slingeren. Is het de moeite van de besparing in kWh om dit om de Calypso te wrappen? En heb je een of meerdere lagen gebruikt?
3,39 M3 warm water en 70,7 kWh stroom
Explorer V3 270 ltr. met 3 volwassenen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik heb geen cijfers mbt tot besparing, en er zijn 2 lagen om de boiler geplakt met de alu kant naar de boiler.Signor Doekie schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:37:
[...]
Er ligt mijn garage ook nog een rol van dit noppenfolie te slingeren. Is het de moeite van de besparing in kWh om dit om de Calypso te wrappen? En heb je een of meerdere lagen gebruikt?
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
2,671 m3 warmwater.
49,3 kWh stroom.
COP 2,77.
Gemiddeld over 10 maanden 2,83.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Het bubbelbad avontuur vordert gestaag, ik heb een randje tegels gesloopt om de badrand er langs te krijgen.
Even getest en het bad moet echt tot boven de spuitmonden gevuld zijn anders kan je gaan dweilen
De heater er tussen schakelen is gelukt maar ik ga hem verplaatsen omdat hij buiten de badrand uitsteekt.
Er komt een badpaneel voor die een betegeld muurtje vervangt, het muurtje past niet goed meer en de boel is flink door vocht aangetast (houten frame is rot en de gipsplaat idem).
Wat tegenvalt is stroom bij het bad brengen zonder sloopwerk, in theorie kan ik vanaf een lichtschakelaar door een wand met metal stud bij het bad komen maar ik moet 3 staanders met een gaatje erin passeren

Een andere mogelijkheid is vanaf een lichtpunt een kabel in een goot leggen, maar of (ik) dat netjes kan ...
Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek
Als ik de discussie een beetje volg dan zijn de meeste gebruikers er enthousiast over en is het een goede "opvolger" van de eerder / nog steeds populaire Atlantic Explorer V4 (met name vanwege RVS vat voor >= 200L). Ik heb er zelf nog geen ervaringen mee, maar wel interesse. (zoek even op arostor in dit forum)colazero schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:32:
Is de Vaillant arostor 270 liter een goeie en zuinige wp boiler.
Atlantic auer edel lijkt me allemaal wel goed maar zover uit de buurt en de installateurs die ik heb gebeld,Batilan schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:43:
[...]
Als ik de discussie een beetje volg dan zijn de meeste gebruikers er enthousiast over en is het een goede "opvolger" van de eerder / nog steeds populaire Atlantic Explorer V4 (met name vanwege RVS vat voor >= 200L). Ik heb er zelf nog geen ervaringen mee, maar wel interesse. (zoek even op arostor in dit forum)
bij mij in de omgeving verkopen die niet en doen geen andere merken die ze niet verkopen.
Kreeg als opmerking je gaat ook niet naar een restaurant en neem je eigen vlees mee.
Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek
Daar zit wel wat in, is toch weer extra marge voor ze, maar er zijn met wat zoeken nog wel installateurs te vinden die het wel willen doen. Maar wat dat betreft is Vaillant toch een merk wat meer algemeen gevoerd wordt door installateurs? Ook krijg ik uit discussies op het Vaillant warmtepomp forum het idee dat Vaillant de installateurs goede ondersteuning biedt (niet dat ik wil zeggen dat dat bij andere merken niet het geval kan zijn).colazero schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:54:
[...]
Atlantic auer edel lijkt me allemaal wel goed maar zover uit de buurt en de installateurs die ik heb gebeld,
bij mij in de omgeving verkopen die niet en doen geen andere merken die ze niet verkopen.
Kreeg als opmerking je gaat ook niet naar een restaurant en neem je eigen vlees mee.
De Auers zijn bij veel installateurs misschien onbekend?colazero schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:54:
[...]
Atlantic auer edel lijkt me allemaal wel goed maar zover uit de buurt en de installateurs die ik heb gebeld,
Deze apparaten zijn bij toeleveranciers als de Wasco bekend als "Dimplex air" i.p.v. Auer. Misschien willen ze dan wel.
Als dit bij mij was geweest had ik een puin zak die er nog lag gebruikt en een elektrische lier.
Ik heb een paar vragen, maar eerst kort de situatie.
Sinds 2016 een pelletkachel die we hoofdzakelijk gebruiken voor het verwarmen van het huis.
Als het boven iets aan de koude kant wordt, dan zetten we kort de cv of een elektrisch kacheltje aan.
Dat laatste zal steeds meer worden, aangezien we ongeveer 500-800kwh aan stroomoverschot hebben ivm een 2e set zonnepanelen.
Nu is onze Valliant cv ketel bijna 20jaar oud. Kans dat deze nog 10jaar perfect functioneert, maar kan ook zo maar morgen ermee ophouden. En dan de hoge gasprijzen, waardoor het warm water wel erg duur wordt.
We verbruiken nu nog zo'n 300m3 aan gas op jaarbasis.
Aangezien we de trappen aan het renoveren zijn en hier over ging nadenken, zat ik te denken om voordat de trappen klaar zijn een warmtepomp boiler op zolder neer te zetten ipv de huidige cv ketel. Het aansluiten zou eventueel later kunnen.
Mn zwager zit in de installatietechniek en met hem hier kort over gehad. Hij heeft alleen ervaring met de installatie van de Nibe MT-WH21, maar weet er verder iets te weinig ervan af.
Ik wil dus af van het gas, wat behoorlijk wat bespaart (zeker door het overschot aan stroom).
Paar vragen:
-kan ik de Nibe aansluiten op het bestaande cv leiding werk en op die manier een slaapkamer verwarmen (wat ik uit de documentatie haal wel).
-is het interessant om een zonnecollector erop aan te sluiten? of is dan gezien de meerprijs niet interessant?
-zijn er ook warmtepomp boilers met meer capaciteit voor bestaande cv installatie? of zijn die gelijk een stuk duurder?
-zou deze Nibe een goed oplossing voor mij kunnen zijn? of raden jullie wat anders aan?
Zie ook dit topic: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Ik ben niet goed bekend met de Nibe serie maar de typen met FS hebben denk ik een extra spiraal.
Cv ondersteuning is bij de FS modellen een mogelijkheid maar verwacht er niet te veel van
De extra spiraal zit meestal onderin waar het water wat kouder is, mijn radiators worden hiermee 40-45 graden.
Je kan de cvketel eens op die temperatuur zetten en kijken of je het warm krijgt.
Als de cvketel vervalt heb je een pomp nodig om het cv water rond te pompen en een manier om hem aan te sturen.
Ik doe dat met een 'slimme' schakelaar en heb het expansievat en de overstort van de cvketel laten zitten.
Uiteraard zal de wpboiler vaker starten met deze voorziening, of het goed gaat hangt mede af van hoe warm de slaapkamer moet worden en of hij veel warmte verliest.
Wil je er ook nog een zonneboiler van maken dan wordt het flink duurder en iets ingewikkelder, je kan dan de wpboiler extra verwarmen via de spiraal maar het cv circuit zal dan via een extra vat met een spiraal gaan of op een andere manier met een warmtewisselaar.
Het kan je systeem een stuk eenvoudiger en goedkoper maken als je maar een paar radiatoren hebt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
:strip_exif()/f/image/v1tNWoAiZ5sMSrq7gLGtAPtk.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik hoop de precieze cijfers nog te kunnen achterhalen. Augustus en oktober zijn lager vanwege vakantie.
De wpb is overigens ingepakt:
:strip_exif()/f/image/vSNawAY4v1JWMt0E2TthMuSY.jpg?f=fotoalbum_large)
When life gives you lemons, start a battery factory
150 liter is een wandmodel en zou voor mijn qua plaatsing veel gunstiger zijn ivm schuine kap.
Vriendin gaat altijd in de ochtend onder de douche en ik in de avond dus dat is al gunstig.
2 jonge kinderen 2x per week in de avond, maar dat gaat in de toekomst uiteraard wel veranderen naar dagelijks.
Ik zou een 200L ook wel kwijt kunnen maar dan staat hij een beetje lomp midden in de ruimte bij de wasmachine/droger.
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Lucht zit bovenop en kan niet gericht worden.
Past het met deze gegevens nog?
In de avond wordt het misschien krap maar een dwtw helpt wel natuurlijk.
Een 200l V4 is 161cm hoog en lucht kan je opzij richten.
Als de 150l hangt waar geen vloer is lijkt het me duidelijk
Ik zou de 150l in het trapgat kunnen hangen, heb daar een berg ruimte.
Is kalkzandsteen muur dus stevig genoeg maar toch vind ik het geen prettig idee dat daar 150+ kilo aan de muur hangt als je naar boven loopt.
Toch de ruimte nog maar eens herzien voor een andere optie
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Verwijderd
Ik had 200 Liter genomen maar achteraf een overkill. Wist ik veel dat er gelijk weer vers koud water onderin komt haha. Warm water blijft bovenop drijven. Ik had het idee dat hij eerst helemaal op moest de 200 liter en dan pas bijvullen en verwarmen-Junkiexp- schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:42:
Iemand hier met een 4 persoongezien en douche wtw die een 150 liter WPB heeft?
150 liter is een wandmodel en zou voor mijn qua plaatsing veel gunstiger zijn ivm schuine kap.
Vriendin gaat altijd in de ochtend onder de douche en ik in de avond dus dat is al gunstig.
2 jonge kinderen 2x per week in de avond, maar dat gaat in de toekomst uiteraard wel veranderen naar dagelijks.
Ik zou een 200L ook wel kwijt kunnen maar dan staat hij een beetje lomp midden in de ruimte bij de wasmachine/droger.
Het is echt fantastisch een warmtepompboiler voor tapwater. Had ik eerder moeten weten. Zuiniger dan op gas en je merkt letterlijk niets met dagelijks gebruik. We douchen gewoon 10 minuten en de ander weer in de avond. Je merkt er dus niets van. Hier zouden ze meer subsidie op moeten geven want het is gewoon zeer duurzaam. 650 euro is wel weinig
1 PVoutput . Dongen NB
1250reneeke1970 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:43:
Het was ook 1000 paar jaar geleden....
Oh ja, ging eerst een keer omhoog, en toen nieuwe regels en werd het weer gehalveerd
1 PVoutput . Dongen NB
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
korreltje zout...reneeke1970 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:43:
Het was ook 1000 paar jaar geleden....
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Zal nog eens goed gaan rekenen, toekomstgericht denk ik wel dat een 200L verstandiger is, voor het prijsverschil hoef je het niet te laten.Verwijderd schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:42:
[...]
Ik had 200 Liter genomen maar achteraf een overkill. Wist ik veel dat er gelijk weer vers koud water onderin komt haha. Warm water blijft bovenop drijven. Ik had het idee dat hij eerst helemaal op moest de 200 liter en dan pas bijvullen en verwarmen![]()
Het is echt fantastisch een warmtepompboiler voor tapwater. Had ik eerder moeten weten. Zuiniger dan op gas en je merkt letterlijk niets met dagelijks gebruik. We douchen gewoon 10 minuten en de ander weer in de avond. Je merkt er dus niets van. Hier zouden ze meer subsidie op moeten geven want het is gewoon zeer duurzaam. 650 euro is wel weinig
Heb ook al aardig zitten filteren en het wordt de Explorer V4 vs de Arostor.
Moet nog even rustig de verschillen bekijken, prijsverschil is ook niet bijzonder veel.
De Arostor is dus een stuk makkelijker naar boven te tillen.
Moet sowieso nog even nakijken of de vloer het gewicht kan hebben, het is beton en het komt aan de kant te staan dus ik verwacht niet dat het problemen gaat geven.
En dat komt door een ander belangrijk verschil: RVS vs Geëmailleerd vat
Exact.Batilan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:22:
[...]
En dat komt door een ander belangrijk verschil: RVS vs Geëmailleerd vat
@-Junkiexp- Mijn jaren '30 houten vloer heeft er ook geen problemen mee.
Haha, oh ja. @Zwartoog moet ook niet over WP meepraten zolang zij er zelf nog geen heeftProton_ schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:17:
@Zwartoog topictitel?
Het kan je systeem een stuk eenvoudiger en goedkoper maken als je maar een paar radiatoren hebt.
Gaaf zeg, ziet er goed uit. Idee van een WP boiler spreekt wel aan. Ook met wat kleppen kunnen bepalen waar je de koude lucht terug laat komen en waar nodig van buiten (warme) lucht aanzuigen etc.MaartenXM schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:13:
Weer een stukje verder, ook maar een filterbox meebesteld die hier in het topic langs kwam.
Kijken of we vanaf volgende week ergens onder "groen" warm water kunnen douchen.
[Afbeelding]
Ben jij dat ook van plan?
Ik kan dat hier nog niet helemaal zien behalve dat er een dubbele dakdoorvoer is?
Met de tweede spiraal dan de CV bijverwarmen is ook erg interessant, zeker als je in voor- en najaar het hogere benodigde debiet ook van buiten erbij mengt natuurlijk. Leuk om te volgen
Nu is het Buiten-Buiten, de Arostor kan tot -7 op de pomp. Volgende projectje wordt balansventilatie met warmteterugwinning tussen badkamer en 4 slaapkamers. Met inderdaad het idee om zomers de koude lucht te kunnen gebruiken via de 4 inblaaspunten. Daarna als de tuin klaar is een monoblock warmtepomp voor de verwarming naast het huis, dat is een heel stuk simpeler geworden nu met de WPB al op zolder.
1 projectje tegelijk, het komt vanzelf ooit af.
[ Voor 6% gewijzigd door MaartenXM op 11-11-2021 10:26 ]
Mijn conclusie was: niet te moeilijk denken, het is buiten op het dak, hij pakt maar af en toe een zuchtje koude wind van zichzelf mee.
Edit: ik zal het een keer bekijken met de FLIR op het dak, als het klaar is.
[ Voor 17% gewijzigd door MaartenXM op 11-11-2021 10:41 ]
- Wat is een goeie webshop? (die er wel betrouwbaar uitziet)
- Kan je zoiets zelf installeren? (kennis over installatie techniek is aanwezig)[\li]
- Is het bestellen van alleen de boiler voldoende of zijn er must-haves die je er gelijk bij moet aanschaffen?
Staat gewoon in de start reactie:Wimbjorno schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:03:
• Wat is een goeie webshop? (die er wel betrouwbaar uitziet)
Speedy-Andre schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:46:
De Atlantic serie is voordelig te vinden bij Esanico in België.
Ja, je zult wel ergens een factuur van een installateur met de juiste registratie vandaan moeten toveren voor je subsidie. Al is het maar enkel voor het 'keuren' van je installatie.• Kan je zoiets zelf installeren? (kennis over installatie techniek is aanwezig)[\li]
Must haves kan je prima in Nederland halen bij bijv. Warmteservice.• Is het bestellen van alleen de boiler voldoende of zijn er must-haves die je er gelijk bij moet aanschaffen?
Je wilt dan de koude lucht gebruiken om je huis te koelen ?MaartenXM schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:25:
Met inderdaad het idee om zomers de koude lucht te kunnen gebruiken via de 4 inblaaspunten.
Dat gaat dan weinig tot niets opleveren qua koeling. Hier blaas ik ook uit op zolder. Temperatuur zakt 1-2 graden en is binnen een paar uur weer normaal.
Verwijderd
Ik ga een tweede aanschaffen. Begin volgend jaar dan. Misschien dat de subsidie dan omhoog gaat vanwege de dwang, Vorige maand de https://warmtepompboilers...ir-200l-warmtepompboiler/ aangeschaft. Kan ook maand eerder zijnWimbjorno schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:03:
Ik zit zelf te denken om een warmtepompboiler aan te schaffen. Ik heb een aantal vragen die ik niet echt zo 123 terug kan vinden in dit topic.Ik zit momenteel te denken om de Calypso 150l aan te schaffen. We zijn momenteel maar met z'n tweeen en verwacht voor het type huis dat hier niet een gezin van vier in gaat wonen.
- Wat is een goeie webshop? (die er wel betrouwbaar uitziet)
- Kan je zoiets zelf installeren? (kennis over installatie techniek is aanwezig)[\li]
- Is het bestellen van alleen de boiler voldoende of zijn er must-haves die je er gelijk bij moet aanschaffen?
In ieder geval is het een betrouwbare webshop en ook de installateur die je zeer goed advies geeft. Hij denkt zelfs met je mee als je wat nieuws wilt proberen.
Maar je moet inderdaad extra spullen bestellen. Zelf installeren is echt heel makkelijk maar vanwege subsidie heb je wel een factuur nodig van een erkend installateur. Onderdelen zijn van 3/4 pijp naar je waterleidingen toe. Gamma, Hornbach of Karwei dus. Gastape niet vergeten. Dan ook nog 150mm pijp naar buiten toe voor de afvoer van koude lucht. Aanvoer gebruik in de binnenruimte van zolder. Het is echt kinderspel. Zorg wel ervoor dat je hem pas aanzet als er water inzit. Dus even de kraan beneden open zodat de tank kan vollopen. Niet schrikken van de harde lucht uit je kraan
Van nu heb ik voor tapwater. Echt helemaal goud. Zeer zuinig en dik tevreden. De tweede gaat voor mijn elektrische cv ketel worden. Ik heb een https://electraboiler.nl/...elektrische-cv-ketel-4-kw genomen. De 4Kw versie dus en eigenlijk te licht voor een eengezinswoning. Ik moet boven de radiatoren uitdraaien om beneden te verwarmen wat wel perfect gaat. Maar meer Kw nemen is weer duurder stoken. Dus perfecte oplossing is een warmtepompboiler ertussen knallen op een cv leiding op zolder ook. 55 graden aanhouden en ook zo instellen op de CV ketel. Kan 60 zijn. Spelen nog ermee als het zover is. Maar nu moet de 4Kw elektrische ketel een uur voorverwarmen eer dat het water mijn benedenverdieping 20 graden verwarmd. Ik heb de installateur al gebeld en hij vond het een zeer leuk idee wat zeker moet gaan werken. Op moment dat de cv pomp aanslaat wordt gelijk het warme water uit de warmtepompboiler mee gepompt door huis.
Inlaat op zolder of andere ruimte past perfect zo een rooster in van 150mm. Beetje papier-tape erom en vastdrukken erin.
Ook nog gaas erin. Helemaal top.
https://www.karwei.nl/ass...rond-wit-150-mm/p/B118122
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/05xFB6k1UiYSXPgMuh2xivBI.jpg?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2021 12:56 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verwijderd
Nee geen plek en ga ik ook niet doen. Lelijk en herrie hoorde ik al. Is niet duur trouwens 1 op 1 met de 4kW. Heb al gekeken op de Toon wat dagelijks de kosten bijhoudt. Maar om nog goedkoper te zijn ermee is nog een Auer Edel Air 200L Warmtepompboiler aanschaffen, maar dan voor de elektrische cv. De cv hoeft dan niet eens meer op te warmen(de start van koud water naar warm). Gaat dus perfect werken en mijn idee vond de installateur ook zeer goedProton_ schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:55:
@Verwijderd geen plek voor een monoblock buiten? Zo'n elektrische cv ketel is kost meer dan €1 per uur in vollast, dat wordt een dure winter.
De verwarming gaat alleen in de avond aan trouwens. 18:00 t/m 22:00.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2021 13:00 ]
Lelijk is persoonlijk, maar welke herrie?
@Verwijderd dat heb je niet bij mij gehoord
Volgens mij doel @Verwijderd op de herrie van een warmtepomp.Proton_ schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:09:
De herrie van een warmtepompboiler denk ik.
@Verwijderd dat heb je niet bij mij gehoord
Dat had ik maar achterwegen gelatenProton_ schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:13:
@CurlyMo ik denk het ook, ironisch dat er daarvoor in de plaats een warmtepompboiler komt die minder warmte en meer herrie maakt.
Het zou kunnen dat @Verwijderd ook nog niet bekend is met het concept 'defrost' en de gevolgen ervan.
Het is goed om van gedachten te wisselen en aannames te onderzoeken.
Zou ie ook weten dat een buiten unit niet alleen stiller is maar ook nog eens een stuk goedkoper in aanschaf?Proton_ schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:36:
@CurlyMo eerlijk duurt het langst.
Het zou kunnen dat @Verwijderd ook nog niet bekend is met het concept 'defrost' en de gevolgen ervan.
Het is goed om van gedachten te wisselen en aannames te onderzoeken.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Probleem is dat iedereen het beter denkt te weten. Ik kan alleen uit ervaring spreken. De Auer Edel Air 200L Warmtepompboiler voor tapwater is echt perfect. Kosten nihil nu vanwege 0% gas. Voor de cv heb ik een 4Kw elektrische boiler genomen wat nu nog 1 op 1 is. Maar daar komt ook een Auer Edel Air 200L Warmtepompboiler dus op. Dan heb je geen 1 op 1 voorverwarmen meer maar 70% zuiniger. Gisteren was ik 4,29 euro totaal kwijt op de dag van al het gebruik in huis inclusief de elektrische cv. Dat is dus alleen in de wintermaanden. Dat is 128 euro per maand met zijn drieën nog. Dochter is al uit huis.reneeke1970 schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:45:
[...]
Zou ie ook weten dat een buiten unit niet alleen stiller is maar ook nog eens een stuk goedkoper in aanschaf?
Dus dit gaat nog veel goedkoper worden met een extra Auer Edel Air 200L Warmtepompboiler op de cv aangesloten. Waarom zou ik dan zo een lelijke buitenunit willen? Dan heb ik nog aan beide kanten een schuin dak. Dus moeten ze daar speciaal een vlak voor gaan maken buiten. Mij niet gezien. Auer Edel Air 200L Warmtepompboiler is voor mij de perfecte oplossing en straks heb ik er twee op zolder staan
Omdat dat meestal ook zo is. Je onderschat de kennis die hier zit.Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:03:
[...]
Probleem is dat iedereen het beter denkt te weten.
Dat is precies wat wij ook doen.Ik kan alleen uit ervaring spreken.
Een WP zou nog perfecter zijn, maar ik heb ook bewust voor aparte apparaten gekozen. Dus dat is niet vreemd.De Auer Edel Air 200L Warmtepompboiler voor tapwater is echt perfect.
Aanschaf niet vergeten.Kosten nihil nu vanwege 0% gas.
Dat is best veel voor een all-electric huis.Dat is 128 euro per maand met zijn drieën nog. Dochter is al uit huis.
Waarom kies je dan geen split unit? Dan is het buitendeel vrij klein en is je binnenunit net zo groot als je huidige WPB.Waarom zou ik dan zo een lelijke buitenunit willen?
Voor meer geld dan een WP + Boiler, een stuk onzuiniger, slomer en lawaaiiger.Auer Edel Air 200L Warmtepompboiler is voor mij de perfecte oplossing en straks heb ik er twee op zolder staan
Neemt niet weg dat het goed is dat je van het gas af bent
Weet alleen dat die auer toch best prijzig is, en de laatste twee maanden hier op forum al zes stuks die defect zijn.....
Weet je ook al dat de auer in storing gaat bij 24 uur draaien..
Oh en ik verwarm voor Eén tot twee euro per dag mijn huis, voorheen 1300 kuub gas.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Heerlijk van het gas af. Helaas als ik ook het gas wil laten afkoppelen betaal ik 2 x 75 euro boete bij de energiemaatschappij. Omdat mijn contract tot 2023 loopt. Maar van het gas af moeten ze juist stimuleren. Niet boetes gaan uitdelen.CurlyMo schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:10:
[...]
Voor meer geld dan een WP + Boiler, een stuk onzuiniger, slomer en lawaaiiger.
Neemt niet weg dat het goed is dat je van het gas af bent
Al 6 defect? Niet de 200L versie zeker? De installateur van https://warmtepompboilershop.nl/ zei al dat de 150 liter van mindere kwaliteit is. Iets met een anode in de tank ofzo. Dat de 200 liter een rvs tank heeft en minder storingsgevoelig. Zou dat het zijn?reneeke1970 schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:21:
Nou niks meer aan toe te voegen van hetgeen @CurlyMo op noemt.
Weet alleen dat die auer toch best prijzig is, en de laatste twee maanden hier op forum al zes stuks die defect zijn.....
Weet je ook al dat de auer in storing gaat bij 24 uur draaien..
Oh en ik verwarm voor Eén tot twee euro per dag mijn huis, voorheen 1300 kuub gas.
Ze zijn inderdaad ook duur ja. Er zijn goedkopere merken. Iemand ervaring met andere merken?
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2021 19:26 ]
Bij afsluiten is het boete vrij hoor.Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:23:
[...]
Heerlijk van het gas af. Helaas als ik ook het gas wil laten afkoppelen betaal ik 2 x 75 euro boete bij de energiemaatschappij. Omdat mijn contract tot 2023 loopt. Maar van het gas af moeten ze juist stimuleren. Niet boetes gaan uitdelen.
[...]
Al 6 defect? Niet de 200L versie zeker? De installateur van https://warmtepompboilershop.nl/ zei al dat de 150 liter van mindere kwaliteit is. Iets met een anode in de tank ofzo. Dat de 200 liter een rvs tank heeft en minder storingsgevoelig. Zou dat het zijn?
Ze zijn inderdaad ook duur ja. Er zijn goedkopere merken. Iemand ervaring met andere merken?
Nou lekke vaten, lekke leidingen, ook lekke koel gas leiding. Welke inhoud versie weet ik niet.
Heb alleen in mijn geheugen opgeslagen geen auer te kopen.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik denk niet dat ik jou ga overtuigen van een fatsoenlijke warmtepomp, maar voor de meelezers: elektrische CV is een universeel slecht idee.
Veel plezier met je spullen verder
Verwijderd
Volgens mij is dat alleen met de Auer Edel Eau versies. Niet de Air. De Eau kunnen ook in combinatie met je vloerverwarming geloof ik.reneeke1970 schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:28:
[...]
Bij afsluiten is het boete vrij hoor.
Nou lekke vaten, lekke leidingen, ook lekke koel gas leiding. Welke inhoud versie weet ik niet.
Heb alleen in mijn geheugen opgeslagen geen auer te kopen.
Beide versie hebben al de revue gepasseerd.Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:49:
[...]
Volgens mij is dat alleen met de Auer Edel Eau versies. Niet de Air. De Eau kunnen ook in combinatie met je vloerverwarming geloof ik.
Maargoed, hoeft niet te zeggen dat het slecht apparaat is, gaan wel meer merken kapot.
Je weet ook dat je voor je tweede wpb geen subsidie krijgt?
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Nee. bedankt voor de tip! Dan een goedkopere nemen.reneeke1970 schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:52:
[...]
Beide versie hebben al de revue gepasseerd.
Maargoed, hoeft niet te zeggen dat het slecht apparaat is, gaan wel meer merken kapot.
Je weet ook dat je voor je tweede wpb geen subsidie krijgt?
Ik kwam deze tegen. Helemaal geen slangen nodig voor de lucht. Iemand ervaring mee? Deze ziet er wel heel simpel uit dan. 120 kilo. Jemig. Dat krijg ik de zolder niet op
https://www.stiebel-eltro...t/wwk_220_electronic.html
Twee schuine daken. Teveel aanpassingen voor nodig.CurlyMo schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:59:
@Verwijderd De monoblocks die jij als groot beschouwd zijn (5kW Panasonic; HxBxD): 865 x 1283 x 320cm. De vergelijkbare split buitenunit is: 622x824x298cm. Is dat te groot?
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2021 20:03 ]
Geen van de WPB's heeft slangen nodig. Heb ik ook niet. Wat is toch je afkeer om eens vrij met je te kijken naar een WP? Als je dan op basis van volledige informatie alsnog de keuze neemt om geen WP te nemen, prima. Dan heb je tenminste een geïnformeerd besluit genomen.Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:00:
[...]
Nee. bedankt voor de tip! Dan een goedkopere nemen.
Ik kwam deze tegen. Helemaal geen slangen nodig voor de lucht. Iemand ervaring mee? Deze ziet er wel heel simpel uit dan.
https://www.stiebel-eltro...t/wwk_220_electronic.html
Verwijderd
Kom eens met een type voor binnen dan?CurlyMo schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:02:
[...]
Geen van de WPB's heeft slangen nodig. Heb ik ook niet. Wat is toch je afkeer om eens vrij met je te kijken naar een WP? Als je dan op basis van volledige informatie alsnog de keuze neemt om geen WP te nemen, prima. Dan heb je tenminste een geïnformeerd besluit genomen.
Wat betekent dat precies? Wat zijn dan die aanpassingen waar je bang voor bent?Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:00:
[...]
Twee schuine daken. Teveel aanpassingen voor nodig.
Atlantic Explorer V4 draait hier bij velen gewoon op binnen / binnen. Ook hier. Is alleen wel onzuiniger dan met een WP.Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:04:
[...]
Kom eens met een type voor binnen dan?Ik ga buiten geen aanpassingen doen aan het dak.
[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 15-11-2021 20:05 ]
Verwijderd
Maar dat is toch gewoon een warmtepompboiler? Dat heb ik al.CurlyMo schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:05:
[...]
Atlantic Explorer V4 draait hier bij velen gewoon op binnen / binnen. Ook hier. Is alleen wel onzuiniger dan met een WP.
Of is dit de verkeerde? https://sanitairzone.nl/a...ch-technologie-200l-1-8kw
Wil je dan toch een WP verkenning doen?Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:08:
[...]
Maar dat is toch gewoon een warmtepompboiler? Dat heb ik al.
Of is dit de verkeerde? https://sanitairzone.nl/a...ch-technologie-200l-1-8kw
Verwijderd
Als deze binnen kan staan wel. Maar het is een slowchat hier geworden
Open even een nieuw topic, dan zijn er genoeg hier die met je mee willen denken. Plaats je dan de link naar dat topic hier?Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:11:
[...]
Als deze binnen kan staan wel. Maar het is een slowchat hier gewordenWe vervuilen nu hier denk het forum.
Is een Hewalex nog een optie voor je. Die is een stuk krachtiger dan een wpboiler.[b][Kom eens met een type voor binnen dan?Ik ga buiten geen aanpassingen doen aan het dak.
Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur
Volgens mij is dit werk van mij geweest ? in een stad met kaarsen en kaas.KabouterSuper schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:48:
Hier mijn indicatieve cijfers. Het is een atlantic explorer v4 van 270l. De wpb staat in een ongeisoleerde schuur en voedt twee douches (2 simultane regendouches van 8-10 minuten).
[Afbeelding]
Ik hoop de precieze cijfers nog te kunnen achterhalen. Augustus en oktober zijn lager vanwege vakantie.
De wpb is overigens ingepakt:
[Afbeelding]
Jazeker, goed gezien. Weet je toevallig of er een manier is om de exacte getallen te krijgen in plaats van een plaatje?koevlaas2 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:59:
[...]
Volgens mij is dit werk van mij geweest ? in een stad met kaarsen en kaas.
When life gives you lemons, start a battery factory
"waterzijdig aansluiten en ingebruikname Valiant Arostor type XXXX meldcode YYYYY"
(met een beetje mazzel gaat vanmiddag de stekker in het stopcontact)
KabouterSuper schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:48:
[...]
Weet je toevallig of er een manier is om de exacte getallen te krijgen in plaats van een plaatje?
:strip_exif()/f/image/jO2bkP5losDCk0Uq4EOXZjLk.jpg?f=fotoalbum_medium)
Of een Somfy Tahoma als je die toevallig hebt.
Met de Cozytouch kan je vervolgens dit doen:
:strip_exif()/f/image/q3lqkPvm5hUn1Dlvg73MtfR3.jpg?f=fotoalbum_medium)
Verwijderd
Ik ben even offline geweest. Maar wel een flinke updateSignor Doekie schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:45:
@Verwijderd
[...]
Is een Hewalex nog een optie voor je. Die is een stuk krachtiger dan een wpboiler.
Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur
De warmtepompboiler voor tapwater is echt perfect. Beter dan op gas. Maar daarna ging ik dus wat dingen testen om ook de cv op gas te vervangen.
- Infrarood was niets. Gericht verwarmen en niet de hele ruimte.
- Daarna een elektrische cv ketel geprobeerd. Was te weinig vermogen 4Kw en hoger nemen is dan weer verschrikkelijk duur in verbruik. Dan ook nog krachtsstroom nodig dus veel te veel gedoe want deze tussenwoning heeft maar 1 fase van 35 Ampère..
Dit heeft me wel wat centen gekost maar het is niet anders. Totaal 550 euro verlies met deze tocht. Energiecontract loopt tot 2023 dus ik betaal nog de zeer lage gasprijzen.
Waar is dat topic om te oriënteren op een WP gebleven?Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:00:
[...]
Dit heeft me wel wat centen gekost maar het is niet anders. Totaal 550 euro verlies met deze tocht. Energiecontract loopt tot 2023 dus ik betaal nog de zeer lage gasprijzen.
Je had ook gewoon de gegeven adviezen ter harte kunnen nemenVerwijderd schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:00:
[...]

Mijn Atlantic Ex V3 meet het zelf en doet dat nauwkeurig tot op de Wh als je hem met een Cozytouch uitleest.
Ik meet de groep waar nog andere dingen op zitten zoals een cv pomp en het komt goed overeen.
Het geluid (karakter) vind ik ook interessant omdat het een andere wp met R290 is.
De lucht hoor je hier bijna niet maar de brommende compressor wel.
Ik heb een pv-verdeler moeten ophangen voor de boiler.Speedy-Andre schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:52:
Kan hij dat zelf niet meten of heb je de Esp om het verbruik te loggen?
Met een din-rail stopcontact en din-rail kWh meter voor de boiler. De ESP is alleen een tellertje voor de s0 puls.
Ik kan het niet uitlezen op de boiler, alleen aantal start en uren. Het is ook niet zo'n fancy schermpje als op een atlantic.
De boiler is iets hoorbaar in de badkamer (recht onder de boiler). Maar dat is nog niet helemaal eerlijk, de zoldervloer is daar nog open ivm halogeen-travo's => led-voedingen voor de badkamer verlichting.
Het is veel stiller dan de douche afzuiger. Maar die gaat ook nog weg.
[ Voor 21% gewijzigd door MaartenXM op 20-11-2021 12:45 ]
Dit topic is gesloten.