CV is bijna aan z'n eind, meteen van het gas af?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Ik heb gekozen voor een nieuw topic, omdat ik denk dat mijn situatie verder gaat dan het doel van het lucht\water warmtepomp topic.

De TS is erg lang, ben wel bewust dat dit wat mensen afschrikt. Maar zo makkelijk als een CV installateur gewoon een 28kw CV ketel in een huis knalt en wegrent, zo moeilijk vind ik het om de juiste weg te vinden naar (betaalbare) alternatieven. Warmtepomp lijkt het antwoord, maar dan komen de vragen over de situatie, die probeer ik dus hieronder al een beetje te beantwoorden.

Ik daag je uit alles door te lezen en me wijzer te maken, discussie voeren lijkt me ook leuk. Als je wel weet hoe gas de deur uit moet maar lezen is kut, dan stel ik nu alvast een aantal vragen :P :

- Ik dacht erover aankomende zomer eerst voor SWW van het gas te gaan. Dan zou er al 420m3 gasverbruik moeten wegvallen. Is een Ventilatie-WP voor SWW een goede optie (vooral omdat nu de benedenverdieping nog niet geventileerd wordt)?
- Een andere optie voor SWW? Zonnecollectoren? Plaatsing daarvan durf ik eventueel ook nog wel zelf aan maar dan moet ik tijdens de koudere dagen vooral terugvallen op een COP 1 warmte element?
- Denk ik te moeilijk? Gewoon een standaard boiler op het stopcontact?
- Hoe kan ik gasloos verwarmen, me niet scheel betalen aan installatie of verbruik en de installatie toch zo klein mogelijk houden?
- Heb je ook een niet zo optimaal huis qua ruimte etc en is het jullie gelukt van het gas af te gaan? Ik ben benieuwd naar jullie setup, foto's etc welkom!
- Tips liefst ook leesbaar voor een beginnend warmtepomper. O-) O+

Inleiding:
Omdat onze CV ketel echt wel aan vervanging toe is moet ik een keuze maken. Van het gas af of weer 15 jaar op het gas. Hybride is een overweging maar is het net niet volgens mij. Dus over op de WP? Van vrienden en collega's hoor ik vooral, "ik zou nog 3 jaar wachten want dan is de techniek er klaar voor". Ergens wel zo dat als er miljoenen huishoudens van het gas af zijn is het vast eenvoudiger allemaal. Toch vind ik het vooral een dooddoener, alles is beter over 3 jaar, maar dat is over 3 jaar ook weer het geval.

Ik krijg tot nu toe 2 soorten reacties van de installateurs, 1: "nou meneertje ik zou er gewoon even een nieuwe CV ketel in gooien, dat gas gaat er nog lang niet vanaf" en 2: (van de WP verkopende partijen) ontvang ik offertes van rond de 19000 euro voor een lucht/water WP voor verwarmen en een ventilatie WP + boiler voor SWW. Hoezo early adopter fee?

Vanwege de enorme investering zou ik bepaalde zaken wel zelf willen doen, ik ben dan ook jaloers op mensen die zelf hun WP installatie hebben gedaan met prijzen die beginnen bij 4000 euro.

Ons huis heeft 1 extra handicap, we hebben geen zolder of bijkeuken. Het CV hok is laag dus staande boilers en vaten gaan niet werken en daarmee zijn de meeste standaardoplossingen al afgeschreven. Het CV hok is nu nog berging maar zou ik kunnen opofferen voor verduurzamen. Zie foto's verderop.

Huis:
Bouwjaar 1976, vrijstaand, met een hoop latere facelifts.We wonen er nu precies een jaar.

Isolatie:
Sinds deze winter RC5 PUR in de kruipruimte.
Spouwmuren bevatten een laagje isolatiewol, aan de dunne kant vind ik zelf.
Er zijn geïsoleerde dakplaten gebruikt, op de eerste foto hieronder zie je dat dat echt niets voorstelt maar op de meeste plekken is gelukkig ook van binnenuit isolatie toegepast vanwege Schiphol, al met al niet naar moderne standaarden maar beter dan niets.
Ramen, alle ramen zijn HR++ dubbelglas, vanwege Schiphol erg dik glas ook.

Ventilatie:
De badkamer en toilet boven zitten op de mechanische ventilatie. Deze ventilatie box draait via Home Assistant alleen als de luchtvochtigheid te hoog is of als het toilet in gebruik is geweest.
Er is helaas geen nette manier om buizen naar de benedenverdieping te brengen :( Beneden is dus enkel natuurlijke ventilatie en een afzuigkap.
De slaapkamers zijn voorzien van geluidsdichte passieve ventilatieroosters.

Verder heb ik nog wat ernstige isolatieblunders opgelost waaronder het weghalen van de wasdroger doorvoer. De oude wasdroger is zelf vervangen door een warmtepomp model, de voornaamste reden was dat ik het af en toe wat koud vond in het washok. Achter het timmerwerk bleek ik direct uitzicht te hebben op wat dakpannen:X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RD7Z_ISHYbcOye8u9RH0XpwWnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TRYhcyLq6QPkkXd3TRiIuz3M.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels is dat gat volledig gevuld met isolatieschuim.

Ik loop verder al een tijdje met het idee dat ik de huiskamer\keuken en toilet beneden wil voorzien van mechanische ventilatie. Het mooie van ons CV hok is dat ik naar beneden direct in het toilet ben, naar links direct in de keuken, en naar rechts de hal beneden en boven. Vandaar dat ik de ventilatie warmtepomp wel iets vond maar ik las ook opmerkingen dat dit zoveel warmte uit het huis haalt dat het eigenlijk teveel energie kost, tot ik de Ducobox Eco Air vond, die bepaalt zelf of er buitenlucht of ventilatielucht wordt gebruikt.

"Metingen op basis van CO2, vocht en tijd maken het verschil op jouw eindafrekening! Duco’s slimme vraagsturing kan tot 40 % minder verbruik op verwarming opleveren."
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ebZIDbmgjbZGTOUPGQQTuHmqtE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FsfgrHknvBBkPiu69GuAJGom.png?f=user_large

Verwarming:
Op de begane verdieping vloerverwarming. De CV ketel staat nu een maandje op max aanvoer van 45 graden, de verdeler van de VVW heb ik altijd op 37 staan. Tevens heb ik al ergens voor de winter het maximale vermogen van de ketel op 15KW gezet en geen problemen mee gehad. Beneden is makkelijk op temperatuur te brengen en warmte blijft erg lang hangen. Dat is meteen wel een nadeel voor de rest van het huis, de radiatoren boven gaven soms maar 3 uur per dag warmte omdat het beneden al warm was. Dit is uiteraard nog slechter geworden nadat ik de ketel op 45 heb gezet. Na het plaatsen van airco's op alle slaapkamers twee weken geleden heb ik de radiatoren boven dichtgedraaid als testje en verwarmen we met de airco. Dit gaat op zich prima maar ik denk niet dat ik dit als hoofdverwarming wil blijven gebruiken.

Duurzame energie:
We hebben zonnepanelen op het tuinhuis liggen, we wekken jaarlijks meer op dan we gebruiken al gaat dat met de airco wel iets veranderen. Het dak van het huis is dus nog vrij voor eventuele extra zonnecollectoren (of in de toekomst nog meer PV).

Verbruik:
Keuken gebruikt geen gas meer. Dus het gasverbruik is verwarming en SWW. Natuurlijk slechts een indicatie en elke maand heb ik nog wel verbeteringen aan isolatie en CV doorgevoerd. Hieronder is het gasverbruik van februari, de laagste temperaturen waren hier -5. Toen verwarmde ik boven nog niet met airco dus dit is ook met CV\radiatoren boven aan. Vakantie even doorgestreept, dat was puur op 17gr C houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4YSDtL1tJUfAxExQdnast6_VBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pVQXSW6MepBRmYn8eUa3Gd1N.png?f=fotoalbum_large

In de volle zomer hadden we een gasverbruik van ongeveer 35m3 per maand, dus dat is puur douchen.
Voor winterse maanden denk ik dat het maximum 280m3 is, min douchen dus uitgaan van zo'n 250 lijkt me veilig. Lijkt me ook dat een fout in die aanname hooguit betekent dat ik in extreme situaties de radiatoren boven dicht moet draaien en\of de airco's moet laten mee draaien :+ .

Het huis is zit nogal maf in elkaar door verschillende verbouwingen, om toch iets meer beeld te vormen een paar foto's.
Hieronder foto's waarvan ik denk dat ze kunnen bijdragen.

Berging op de plattegrond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPVHowwvphAFI3VI-MnItR2NAY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C78HQ1rspoCtAsdo6rhmH39y.jpg?f=fotoalbum_large

Er is nog een hok genaamd LUIK op de plattegrond, het is de berging boven de voordeur, daar zou een boiler of buffervat rechtop kunnen staan, ook is het van daaruit een kortere weg om leidingwerk naar een buitenunit te krijgen. Het is meer een noodscenario want het wordt er niet mooier op om de CV leidingen van daaruit naar de berging te krijgen.

Berging in het echt (achter me is ook nog wat ruimte). De kenners zien dat deze ruimte nog niet is na-geisoleerd.

Hier zou ik dus eventueel boiler liggend plaatsen en dan zo veel mogelijk naar achteren geschoven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ty91n-854gO3lddZ0c6KgdzCdE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7TiS7OWnIkNdrvqzUKx8Sdn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SW4vqvebT_TT_eD0n0XuWoHRsa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXEapl7WUfR4lvFkW41I8Hs3.jpg?f=fotoalbum_large

Berging van buiten gezien :+ :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Vd0WsfJnyZQ49VDBHaHzHoBHQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrsBG8yjCS0lkIWY7oOdNc4B.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Waarom van het gas af?

ff de knuppel in het hoenderhok:
'Brussel wil aardgas bestempelen als duurzame brandstof': https://www.essent.nl/con...-als-duurzame-brandstof/#

maar goed, alles hangt af van mate isolatie/warmte verlies.
Als de kosten om goed te isoleren te hoog zijn (indien nodig), kan hybride een alternatief zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door mvrhrln op 12-04-2021 17:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Begin met een warmteverliesberekening.
Dan kijken wat je extra moet isoleren.
Dan nog meer isoleren ;)
En dan pas verder kijken/denken.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Edit: Nevermind ging over iets anders. Daarom kon ik niets vinden.

Negeer mij

[ Voor 87% gewijzigd door Jelte op 12-04-2021 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij mij zijn ze al de hele dag bezig met het vervangen van de CV ketel. Kost ook bijna 4000 euro, vooral omdat de vorige uit 97 kwam en er vanalles aangepast moet worden. En het waren ook twee losse toestellen.

20.000 euro vind ik ook gewoon te duur. Gas is al vrij duurzaam als je ziet dat er ook mensen verwarmen met pelletkachels en op stookolie.

Dat is wel in Belgie, het Nederlandse gas verdwijnt hier wel. Maar dan halen we het wel ergens anders vandaan :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
mvrhrln schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:28:
Waarom van het gas af?

ff de knuppel in het hoenderhok:
'Brussel wil aardgas bestempelen als duurzame brandstof': https://www.essent.nl/con...-als-duurzame-brandstof/#

maar goed, alles hangt af van mate isolatie/warmte verlies.
Als de kosten om goed te isoleren te hoog zijn (indien nodig), kan hybride een alternatief zijn.
Heb ik mezelf nooit afgevraagd, maar zou zeggen gas zal steeds duurder worden dus als ik all electric ben kan ik een gedeelte nog zelf opwekken?

@Juup Ik denk dat ik niet zal ontkomen aan een berekening hoewel ik me afvraag of iedereen dat doet? Ik vraag me af wat ik nog extra kan laten isoleren eigenlijk.

Ja het dak, maar niet van binnenuit vrees ik, alles opnieuw laten afwerken binnen en ook extreem ruimteverlies. Heb wel PIR platen gezien die op het dak gelegd worden (daarna nieuwe dakpannen er weer op). Weet niet of dat zomaar gaat met de dakramen en wat het hele geintje gaat kosten 10k? Heb me dat deze winter wel afgevraagd of dat de moeite waard is. Maar als ik nu bij 0 graden buitentemp voor 7kw per dag kan verwarmen boven (vandaag 5kw), is dat dan niet al redelijk bereikbaar?

Muren kunnen eventueel ook nog extra geïsoleerd, parels of iets? Las alleen ergens dat dit maar zeer beperkt zal gaan helpen als er al materiaal in de spouw zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:05
Hoeveel gas gebruik je ongeveer jaarlijks voor verwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Pixal schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:03:
[...]

Heb ik mezelf nooit afgevraagd, maar zou zeggen gas zal steeds duurder worden dus als ik all electric ben kan ik een gedeelte nog zelf opwekken?

@Juup Ik denk dat ik niet zal ontkomen aan een berekening hoewel ik me afvraag of iedereen dat doet? Ik vraag me af wat ik nog extra kan laten isoleren eigenlijk.

Ja het dak, maar niet van binnenuit vrees ik, alles opnieuw laten afwerken binnen en ook extreem ruimteverlies. Heb wel PIR platen gezien die op het dak gelegd worden (daarna nieuwe dakpannen er weer op). Weet niet of dat zomaar gaat met de dakramen en wat het hele geintje gaat kosten 10k? Heb me dat deze winter wel afgevraagd of dat de moeite waard is. Maar als ik nu bij 0 graden buitentemp voor 7 kw per dag kan verwarmen boven (vandaag 5), is dat dan niet al redelijk bereikbaar?

Muren kunnen eventueel ook nog extra geïsoleerd, parels of iets? Las alleen ergens dat dit maar zeer beperkt zal gaan helpen als er al materiaal in de spouw zit.
Ja, je moet wel isoleren. Maar dat moet je met een WP ook (nog meer zelfs). Dak en PIR gaan wij ook nog doen, maar dat is met een plat dak. De muren zijn toevallig twee weken geleden gadaan en de ramen hebben de vorige eigenaren gedaan. Muren zijn ook niet zo duur, dus dat zou ik gewoon meteen laten doen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:44
@Pixal
Steeds meer experts zijn er over eens dat te snel van het gas af gaan niet nodig is.
Ze roepen op vooral om in te zetten op isoleren en nog eens isoleren.
Dat kan je nu sowieso gaan doen. Zo breng je je gasverbruik al enorm terug. En dat kan je gewoon stap voor stap doen de komende jaren.
Installeer een moderne HR ketel eventueel met een hybride warmtepomp erbij. Met subsidie kan je waarschijnlijk voor ergens tussen de 3K en 4K klaar zijn.

Naast het isoleren, is het sowieso verstandig om zonnepanelen te installeren. Eventueel hier ook rekening houden met eventuele uitbreiding voor de toekomst.
Met het oog op de hete zomers is een airco plaatsen erg verstandig, zeker in combinatie met zonnepanelen. In de winter kan je met je airco ook prima je huis verwarmen indien nodig.

edit; bij mij in de buurt worden 0 op te meter huizen verkocht. Die zijn een paar jaar oud. De complete installatie kost 15K. Veel mensen huren die incl onderhoud voor een dikke 120 euro p/m.
Dus een goed isoleert huis op gas in nog steeds aantrekkelijker.

[ Voor 30% gewijzigd door chrisborst op 12-04-2021 18:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:59
Hi, alles onder 800m3 lekker op gas blijven. Zo lang als het kan, lekker een nieuwe zuinige CV en klaar. Kijk over 15 jaar nog keer.

Zit in een nieuwbouw 2016/2017 nog op gas.

Noway dat ik overstap. Betaal nu 30€ pm all in, als ik overstap naar een wp 3 of 4 keer zoveel!

Dan nog los over de duizenden euro's wat het zou kosten vs 1 nieuwe simpele CV.

Dus tenzij je in geld kan zwemmen raad ik het je af.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 15:05
Pixal schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:16:
[...]
Dus over op de WP? Van vrienden en collega's hoor ik vooral, "ik zou nog 3 jaar wachten want dan is de techniek er klaar voor".
[...]
De techniek is er prima klaar voor hoor.
Een warmtepomp is gewoon een airco die wat anders is aangesloten, die worden al jaren gemaakt.
Het probleem is meer of de installateurs er ook klaar voor zijn.
De techniek is gewoon heel erg anders dan een gas ketel, er komt veel meer elektronica en instelwerk bij kijken.
Voor veel installateurs blijft dat moeilijk, ook al krijgen ze er wel een cursus voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
@ASW1

Ik kom uit op 1697m3 totaal waarvan ik redelijk zeker ben dat 420 voor SWW is.

Echter, dan is die 1270m3 die overblijft denk ik aan de hoge kant en zou volgend jaar "iets" moeten zakken. Ik heb vooral in februari letterlijk flinke gaten in de gevel gedicht en ook enkele in het dak (zoals de foto van het schoorsteentje in mijn TS bijvoorbeeld en daarna ook de andere pijpjes nagelopen). Ik denk dat ik daar serieus warmte verloren ben. Daarbij weet ik niet zeker of het helpt maar de aanvoer afvoer van de vloerverwarming waren verkeerd om gelegd, heb ik gecorrigeerd. Enkele radiatoren hadden ook hun aanvoer en afvoer gewisseld. Verder is de aanvoertemperatuur verlaagd en radiatoren waterzijdig ingeregeld (hoewel deze nu volledig dicht zijn gezet om verwarmen met airco te testen).

@Marzman
Niet zo duur ben ik met je eens, maar wel vier gevels bij vrijstaand huis dus iets duurder dan gemiddeld. Tevens komen we dan in aanmerking voor subsidie omdat we de vloer dit jaar hebben laten isoleren. Klopt het dat ze spouwmuren kunnen isoleren als er al wol in zit?

@chrisborst
Ja de airco's zijn ook vooral geïnstalleerd voor de zomer maar juist vanwege het geringe energieverbruik verwarm ik er nu ook mee. De logische keus voor mij was om de WP techniek ook beneden te gebruiken. We hebben al zonnepanelen en op sommige dagen was ik boven aan het verwarmen terwijl de kwh meter nog steeds op 0 stond.

@Bschnitz
We zitten eerder op 1270m3 :D CV's zijn wel totaal uitontwikkeld heb ik begrepen, daar is geen winst meer uit te halen, wat we nu hebben hangen was 15 jaar geleden ook al HR en sinds het inregelen van aanvoer en retour halverwege de winter weet ik zeker dat de ketel ook in het HR gebied opereert.

@brambo123
Ja dat is wat ik er een beetje mee bedoelde, het is wat lastiger om iemand te vinden die er iets zinnigs over kan zeggen. De installateurs die ik inmiddels in huis heb gehad wilden gewoon dolgraag een CV ketel ophangen want dat hadden ze 20 jaar geleden geleerd :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-10 13:23
Ik heb eenzelfde uitdaging, en door een CV storing op warm water gelijk de WP boiler geplaats (Edel Auer Air 80L).

Ik zie geen reden om niet een warmtepomp boiler te plaatsen, een nieuwe CV ketel zou ik persoonlijk raar vinden, zeker als je kinderen hebt, en je je druk maakt om klimaatverandering.

Ik denk zelf aan een split Lucht/Water warmtepomp waarbij de binnenunit ipv m'n huidige CV komt, zo hoef ik niets aan te passen aan het afgiftesysteem. (Heb al vloerverwarming), de radiatoren boven heb ik speedfans op zitten, dus die geven ook met lagere temperatuur best wat warmte af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Pixal schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:26:
@ASW1

Ik denk dat ik op 2000m3 totaal ga uitkomen waarvan ik redelijk zeker ben dat 420 voor SWW is.

Echter, dan is die 1580m3 die overblijft denk ik aan de hoge kant en zou volgend jaar "iets" moeten zakken. Ik heb vooral in februari letterlijk flinke gaten in de gevel gedicht en ook enkele in het dak (zoals de foto van het schoorsteentje in mijn TS bijvoorbeeld en daarna ook de andere pijpjes nagelopen). Ik denk dat ik daar serieus warmte verloren ben. Daarbij weet ik niet zeker of het helpt maar de aanvoer afvoer van de vloerverwarming waren verkeerd om gelegd, heb ik gecorrigeerd. Enkele radiatoren hadden ook hun aanvoer en afvoer gewisseld. Verder is de aanvoertemperatuur verlaagd en radiatoren waterzijdig ingeregeld (hoewel deze nu volledig dicht zijn gezet om verwarmen met airco te testen).

@Marzman
Niet zo duur ben ik met je eens, maar wel vier gevels bij vrijstaand huis dus iets duurder dan gemiddeld. Tevens komen we dan in aanmerking voor subsidie omdat we de vloer dit jaar hebben laten isoleren. Klopt het dat ze spouwmuren kunnen isoleren als er al wol in zit?

@chrisborst
Ja de airco's zijn ook vooral geïnstalleerd voor de zomer maar juist vanwege het geringe energieverbruik verwarm ik er nu ook mee. De logische keus voor mij was om de WP techniek ook beneden te gebruiken. We hebben al zonnepanelen en op sommige dagen was ik boven aan het verwarmen terwijl de kwh meter nog steeds op 0 stond.

@Bschnitz
We zitten eerder op 1500m3 :D CV's zijn wel totaal uitontwikkeld heb ik begrepen, daar is geen winst meer uit te halen, wat we nu hebben hangen was 15 jaar geleden ook al HR en sinds het inregelen van aanvoer en retour halverwege de winter weet ik zeker dat de ketel ook in het HR gebied opereert.

@brambo123
Ja dat is wat ik er een beetje mee bedoelde, het is wat lastiger om iemand te vinden die er iets zinnigs over kan zeggen. De installateurs die ik inmiddels in huis heb gehad wilden gewoon dolgraag een CV ketel ophangen want dat hadden ze 20 jaar geleden geleerd :/
Oef 1500 is wel veel, weet je zeker dat je niet nog ergens kan isoleren?

Naja wellicht dat een hybride oplossing iets voor je is..... Of idd dan toch maar wp. Gaat je wel bergen aan stroom kosten.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@Marzman
Ja, dat is waar bij mij is het niet vrijstaand. Wel twee redelijk lange muren (8 meter) en ik denk dat het extra van de zijmuren wel meevalt. Je krijgt ook snel korting als de buren mee doen namelijk :)

Bij mij zat er niks in, huis uit 71. Isoleren zijn ze net daarna mee begonnen. Mijn vader zijn huis uit 76 heeft inderdaad ook wol. Misschien even kijken wat de isolatiewaarde daar van is dan en het eventueel zo laten :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

brambo123 schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:21:
[...]

De techniek is er prima klaar voor hoor.
Een warmtepomp is gewoon een airco die wat anders is aangesloten, die worden al jaren gemaakt.
Het probleem is meer of de installateurs er ook klaar voor zijn.
De techniek is gewoon heel erg anders dan een gas ketel, er komt veel meer elektronica en instelwerk bij kijken.
Voor veel installateurs blijft dat moeilijk, ook al krijgen ze er wel een cursus voor.
Of een koelkast, die bestaan ook al heel lang ;)

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:59
Bschnitz schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:16:
Hi, alles onder 800m3 lekker op gas blijven. Zo lang als het kan, lekker een nieuwe zuinige CV en klaar. Kijk over 15 jaar nog keer.

Noway dat ik overstap. Betaal nu 30€ pm all in, als ik overstap naar een wp 3 of 4 keer zoveel!

Ik zit hier op 1000 per jaar, gaat nog wel verder omlaag, ben nog lang niet klaar met isoleren. Ketel is nu 10 jaar, als die over een jaar of 8 kapot gaat komt er een 5KW monoblock.

Zou niet weten waarom je met een WP 3 of 4x zoveel gaat betalen, voor elke KWh stroom krijg je 3-4KWh warmte, voor elke kuub gas kan je 8KWh rekenen. Al zou je 3KWh elektra tegen 1m3 gas wegzetten kom je met elektra nog goedkoper uit. Daarnaast kan je afscheid nemen van je gasaansluiting, die is ook niet gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
_JGC_ schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:56:
[...]

Ik zit hier op 1000 per jaar, gaat nog wel verder omlaag, ben nog lang niet klaar met isoleren. Ketel is nu 10 jaar, als die over een jaar of 8 kapot gaat komt er een 5KW monoblock.

Zou niet weten waarom je met een WP 3 of 4x zoveel gaat betalen, voor elke KWh stroom krijg je 3-4KWh warmte, voor elke kuub gas kan je 8KWh rekenen. Al zou je 3KWh elektra tegen 1m3 gas wegzetten kom je met elektra nog goedkoper uit. Daarnaast kan je afscheid nemen van je gasaansluiting, die is ook niet gratis.
Je komt in een heel ander vastrecht tarief en aansluiting terecht. Dit kost je nog best wel wat, je krijgt ook veel minder cashback en slechtere tarieven zonder gas.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Je kan met 1x35A prima je huis verwarmen, koken en douchen. Ik heb het ook op die manier en betaal jaarlijks € -250.

Lees deze topicstart even door: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Bschnitz schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:01:
[...]

Je komt in een heel ander vastrecht tarief en aansluiting terecht. Dit kost je nog best wel wat, je krijgt ook veel minder cashback en slechtere tarieven zonder gas.
Dat was een beetje te verwachten qua tarieven :( Ik zit al op drie fase in het gewone tarief dus volgens mij hoef ik daar niets extra's voor te doen.

Ik weet niet of ik er extra vatbaar voor ben maar je leest elke week wel ergens een succesverhaal van iemand die van het gas stapt en lachend de winter doorkomt, krijg bijna het idee dat het een soort propaganda is van de overheid. En met resultaat want ik wil nu ook van het gas af.
_JGC_ schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:56:
[...]

Dit is dus wat ik ook dacht, ja energierekening gaat omhoog, minder als de zon schijnt maar toch omhoog. Maar gasverbruik en beheerkosten verdwijnen ook.. Maar ik ben geen ervaringsdeskundige dus min of meer proberen te filteren wat mensen in real life ervaren.
Bschnitz schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:29:
[...]

Oef 1500 is wel veel, weet je zeker dat je niet nog ergens kan isoleren?

Naja wellicht dat een hybride oplossing iets voor je is..... Of idd dan toch maar wp. Gaat je wel bergen aan stroom kosten.
Ja het is veel, maar we hebben alleen al in januari 330m3 verbruikt terwijl het toen nauwelijks onder de 0 is geweest! Waarom weet ik niet precies. Eén verklaring daarvoor kan zijn dat het een maand met weinig zon was, zodra de zon op onze woonkamer staat is het warm en hoeft de CV bijna niets meer te doen.

Aan de andere kant was dat dus ook nog vóór de vloerisolatie (en stookten we dus ook lekker voor de kruipruimte). Als ik kijk naar ons verbruik in januari was dat elke dag 10m3 of meer. In februari ging het verbruik al met 90m3 omlaag.

Maar wacht er is meer. :D :D

Op 8 Februari heb ik twee isolatiemaatregelen extra getroffen. Omdat het buiten -5 was kon ik erachter komen dat het op bepaalde plekken boven ons plafond IJSkoud was en ook onze badkuip binnen was 2 graden 8)7
Ik ben op het terrein van de buurman onze gevel gaan bekijken en vond twee ventilatieroosters die me nooit eerder waren opgevallen. Ik vermoed van een oude haard en wellicht iets dat er zat met het oog op vochtproblemen.

Hier kijk je recht onder onze badkuip. Gat is nu volledig gedicht met PUR, van de zomer eens fatsoenlijk doen. Ik ben niet bang voor vocht want we hebben binnen ook een luik dus ik hou dat wel in de gaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H49dYU39KuXScFoSS17MQJkzGeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rz5qr1E0itUSVSHDyGly6YHU.jpg?f=fotoalbum_large

Hier kijk je recht op de gipsplaten van het plafond in de woonkamer, de koude lucht die hier naar binnen blies kon over de volledige verdieping het plafond beneden en de vloer van de slaapkamers koelen.... Gat is nu volledig gedicht met PUR.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4Rxu8dzkNFejPledazci09AoxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIDyaQkPfyrVOQ8S1NgS7OeG.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al geen ingrepen die direct gasverbruik gaan halveren, maar omlaag gaan we toch echt wel. En misschien komen we in meer acceptabele niveaus. Al is er geen zinnig woord over te zeggen totdat er een verliestest is gedaan, berekenen wordt niets want er is niet genoeg info over wat er in het dak en aanbouw is gegaan.

Ik zwem niet in het geld dus 19000 voor totaal gas vrij gaat niet gebeuren maar voor 10 of 12k zou ik er al anders in staan. En ook TVT vind ik niet direct belangrijk, als ik bijvoorbeeld quitte zou spelen aan het eind van de levensduur zou ik het ook prima vinden. Zeker met ook duurzaamheid en toekomst van mijn dochter in het achterhoofd.
Cereal schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:26:
Ik heb eenzelfde uitdaging, en door een CV storing op warm water gelijk de WP boiler geplaats (Edel Auer Air 80L).
Dus dit soort boilers hebben geen buitenunit? Gewoon een luchthapper naar buiten? Maakt het dan niet heel veel herrie binnen (draait zeker ook niet 24/7)? Ik zal voor ons 3 a 4 persoonsgezin een iets groter model nodig gaan hebben en tevens iets dat horizontaal geplaatst kan. Is dit puur kijkend naar energierekening interessanter dan gas?

Hoe je het ook bekijkt, een boiler in huis gaat mensen wel bewuster laten douchen, het comfort gaat omlaag vergeleken met onbeperkt heet water maar naast eventuele besparing door het type systeem is het denk ik ook de verandering in mentaliteit die besparing forceert.
Ep Woody schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:07:
Je kan met 1x35A prima je huis verwarmen, koken en douchen. Ik heb het ook op die manier en betaal jaarlijks € -250.

Lees deze topicstart even door: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Ga ik even doorlezen, ik zit avond aan avond te lezen maar beginners topics zijn dan wel het begin ja :P

[ Voor 4% gewijzigd door Pixal op 12-04-2021 19:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-10 15:28
Ik zou juist eerst bij verwarming beginnen want daar valt een grote winst uit te halen.
SWW is juist knap lastig omdat je aan een boiler vastzit, of als je een doorstromer wil je energieaansluiting moet verzwaren, SWW heb ik daarom juist eerst zo gelaten op gas.

Ik vind het comfort "verlies" nog niet opwegen tegenover gas van NU warm water en zolang IK WIL, een boiler raakt "leeg" en moet de hele dag warm gehouden worden of in iedergeval zo gepland dat de boiler warm is wanneer je warmwater wil, dat vind ik nog teveel gedoe, daarnaast heb ik nog een bad en om die reden nou een joekel van een boiler te nemen terwijl je 1x per 2 maand het bad eens gebruikt...

Hier heb ik dan wel een warmtepomp voor verwarming en dat gaat uitstekend en daardoor val ik ook in het lager tarrief vastrecht van gas, je kan prima voor een hybride oplossing gaan, gas hoeft er niet uit toch?

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 12-04-2021 19:19 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

14m3 gas verbruik je op de koudste dag in de afgelopen 10 jaar ofzo :P. Dat is 112 kWh. Na het dichtstoppen van gaten in de isolatie en het aanzetten van de airco moet je dat makkelijk met een 5 kW warmtepomp op kunnen opwekken.

15 jaar gas × 1500 m3 kost circa 24.000 euro >:). Euro per kuub en 1500 voor een nieuwe ketel. Warmtepomp verbruik is een factor 10 goedkoper dan gas.

Warmtepomp kost 1000 euro na ISDE subsidie. Boiler moet er nog bij. Aansluiten laat je doen door een willekeurige pijpenbuiger of CV-installateur. Gewoon installeren van een CV-ketel, maar dan zonder de rookgasafvoer ;)

Gaatjes in beton laten boren is <200 euro voor een paar gaten.

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 12-04-2021 20:01 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:45

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik zie het anders: Hoe lager het gasverbruik hoe eerder je moet overstappen. Het vastrecht van 300 euro per jaar blijft staan ook al gebruik je maar 1 m3 gas. Dus 300,75 euro voor 1 m3 gas.
Daar kun je 1200 kwh voor gebruiken.

Even mijn eigen situatie: wij verbruiken momenteel 450 m3 jaar en betalen dus omgerekend voor gas 1,20 euro per m3. Voor die 525 euro kan ik dus 2100 kwh verbruiken om kosten neutraal te zijn. Ik verwacht met een COP van 3,0 te kunnen werken (alleen vloerverwarming op 28 graden en geen warmwater) en heb daarvoor 1500 kwh nodig.
De CV ketel moet na 18 jaar nodig vervangen worden dus 1000 euro (natuurlijk dan ook een nieuwe thermostaat en nieuwe dakdoorvoer, nieuwe gaskraan en veiligheid en expansievat) dus 1250 euro stop ik dan liever in een warmtepomp waarbij met de subsidie de meerprijs van 750 euro met 5 jaar is terugverdiend.

En goed voor het milieu, goed voor de beurs, koelen in de zomer (WAF!!) en gewoon omdat het kan.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Ik reken net nog eens na en in precies een jaar tijd hebben we 1698 m3 gebruikt in totaal. Dus min het douchen is het 1278 verwarmen.

Ik wordt al vrolijker van de laatste berekeningen in dit topic :D

@Dre
Als ik 1700m3 x 15 doe, en dan uitga van 0.69ct per m3 (dat gaat vast stijgen), kom ik op een totaal (nutteloos :D) bedrag uit van 17595 euro, heb ik nog niet vastrecht en weet ik veel erbij gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Pixal
1500m3 gas kost 1398 euro meer dan geen gasaansluiting. www.gaslicht.com . 93 cent per kuub. Exclusief ketel.

15 jaar × 1398= 20970. Ketel erbij 1500 euro. Je zit snel aan de 22.000 - 24.000 euro hoor.

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 12-04-2021 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
martijn v o schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:52:
[...]

Ik zie het anders: Hoe lager het gasverbruik hoe eerder je moet overstappen. Het vastrecht van 300 euro per jaar blijft staan ook al gebruik je maar 1 m3 gas. Dus 300,75 euro voor 1 m3 gas.
Daar kun je 1200 kwh voor gebruiken.

Even mijn eigen situatie: wij verbruiken momenteel 450 m3 jaar en betalen dus omgerekend voor gas 1,20 euro per m3. Voor die 525 euro kan ik dus 2100 kwh verbruiken om kosten neutraal te zijn. Ik verwacht met een COP van 3,0 te kunnen werken (alleen vloerverwarming op 28 graden en geen warmwater) en heb daarvoor 1500 kwh nodig.
De CV ketel moet na 18 jaar nodig vervangen worden dus 1000 euro (natuurlijk dan ook een nieuwe thermostaat en nieuwe dakdoorvoer, nieuwe gaskraan en veiligheid en expansievat) dus 1250 euro stop ik dan liever in een warmtepomp waarbij met de subsidie de meerprijs van 750 euro met 5 jaar is terugverdiend.

En goed voor het milieu, goed voor de beurs, koelen in de zomer (WAF!!) en gewoon omdat het kan.
Onder 500 betaal je maar 125€ maar wellicht is dat anders op basis van waar je woont. Betaal nu maar 180€. Wijkt wel heel erg af met waar jij woont.

Kan je tegenwoordig alles op 3x25 doen met wp en alle troep in de keuken en elektrische auto of moet je dan naar 3x35 toe? Want 3x35 is 1k vastrecht.

https://www.plushuis.nu/3...20wel%20echt%20nodig%20is.

Zo te zien kan het wel als je niet te gek doet.

[ Voor 8% gewijzigd door Bschnitz op 12-04-2021 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:45

martijn v o

Certified by Enphase.

Klopt. verdeling is iets anders maar totaal klopt.

Wij doe straks alles (behalve de auto dat gaat niet geen straat voor de deur) op een fase.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:30
Ik heb gekozen voor een nieuw topic, omdat ik denk dat mijn situatie verder gaat dan het doel van het lucht\water warmtepomp topic.

De TS is erg lang, ben wel bewust dat dit wat mensen afschrikt. Maar zo makkelijk als een CV installateur gewoon een 28kw CV ketel in een huis knalt en wegrent, zo moeilijk vind ik het om de juiste weg te vinden naar (betaalbare) alternatieven. Warmtepomp lijkt het antwoord, maar dan komen de vragen over de situatie, die probeer ik dus hieronder al een beetje te beantwoorden.

Ik daag je uit alles door te lezen en me wijzer te maken, discussie voeren lijkt me ook leuk. Als je wel weet hoe gas de deur uit moet maar lezen is kut, dan stel ik nu alvast een aantal vragen :P :

- Ik dacht erover aankomende zomer eerst voor SWW van het gas te gaan. Dan zou er al 420m3 gasverbruik moeten wegvallen. Is een Ventilatie-WP voor SWW een goede optie (vooral omdat nu de benedenverdieping nog niet geventileerd wordt)?
- Een andere optie voor SWW? Zonnecollectoren? Plaatsing daarvan durf ik eventueel ook nog wel zelf aan maar dan moet ik tijdens de koudere dagen vooral terugvallen op een COP 1 warmte element?
- Denk ik te moeilijk? Gewoon een standaard boiler op het stopcontact?
- Hoe kan ik gasloos verwarmen, me niet scheel betalen aan installatie of verbruik en de installatie toch zo klein mogelijk houden?
- Heb je ook een niet zo optimaal huis qua ruimte etc en is het jullie gelukt van het gas af te gaan? Ik ben benieuwd naar jullie setup, foto's etc welkom!
- Tips liefst ook leesbaar voor een beginnend warmtepomper. O-) O+

Inleiding:
Omdat onze CV ketel echt wel aan vervanging toe is moet ik een keuze maken. Van het gas af of weer 15 jaar op het gas. Hybride is een overweging maar is het net niet volgens mij. Dus over op de WP? Van vrienden en collega's hoor ik vooral, "ik zou nog 3 jaar wachten want dan is de techniek er klaar voor". Ergens wel zo dat als er miljoenen huishoudens van het gas af zijn is het vast eenvoudiger allemaal. Toch vind ik het vooral een dooddoener, alles is beter over 3 jaar, maar dat is over 3 jaar ook weer het geval.

Ik krijg tot nu toe 2 soorten reacties van de installateurs, 1: "nou meneertje ik zou er gewoon even een nieuwe CV ketel in gooien, dat gas gaat er nog lang niet vanaf" en 2: (van de WP verkopende partijen) ontvang ik offertes van rond de 19000 euro voor een lucht/water WP voor verwarmen en een ventilatie WP + boiler voor SWW. Hoezo early adopter fee?

Vanwege de enorme investering zou ik bepaalde zaken wel zelf willen doen, ik ben dan ook jaloers op mensen die zelf hun WP installatie hebben gedaan met prijzen die beginnen bij 4000 euro.

Ons huis heeft 1 extra handicap, we hebben geen zolder of bijkeuken. Het CV hok is laag dus staande boilers en vaten gaan niet werken en daarmee zijn de meeste standaardoplossingen al afgeschreven. Het CV hok is nu nog berging maar zou ik kunnen opofferen voor verduurzamen. Zie foto's verderop.

Huis:
Bouwjaar 1976, vrijstaand, met een hoop latere facelifts.We wonen er nu precies een jaar.

Isolatie:
Sinds deze winter RC5 PUR in de kruipruimte.
Spouwmuren bevatten een laagje isolatiewol, aan de dunne kant vind ik zelf.
Er zijn geïsoleerde dakplaten gebruikt, op de eerste foto hieronder zie je dat dat echt niets voorstelt maar op de meeste plekken is gelukkig ook van binnenuit isolatie toegepast vanwege Schiphol, al met al niet naar moderne standaarden maar beter dan niets.
Ramen, alle ramen zijn HR++ dubbelglas, vanwege Schiphol erg dik glas ook.

Ventilatie:
De badkamer en toilet boven zitten op de mechanische ventilatie. Deze ventilatie box draait via Home Assistant alleen als de luchtvochtigheid te hoog is of als het toilet in gebruik is geweest.
Er is helaas geen nette manier om buizen naar de benedenverdieping te brengen :( Beneden is dus enkel natuurlijke ventilatie en een afzuigkap.
De slaapkamers zijn voorzien van geluidsdichte passieve ventilatieroosters.

Verder heb ik nog wat ernstige isolatieblunders opgelost waaronder het weghalen van de wasdroger doorvoer. De oude wasdroger is zelf vervangen door een warmtepomp model, de voornaamste reden was dat ik het af en toe wat koud vond in het washok. Achter het timmerwerk bleek ik direct uitzicht te hebben op wat dakpannen:X

[Afbeelding]

Inmiddels is dat gat volledig gevuld met isolatieschuim.

Ik loop verder al een tijdje met het idee dat ik de huiskamer\keuken en toilet beneden wil voorzien van mechanische ventilatie. Het mooie van ons CV hok is dat ik naar beneden direct in het toilet ben, naar links direct in de keuken, en naar rechts de hal beneden en boven. Vandaar dat ik de ventilatie warmtepomp wel iets vond maar ik las ook opmerkingen dat dit zoveel warmte uit het huis haalt dat het eigenlijk teveel energie kost, tot ik de Ducobox Eco Air vond, die bepaalt zelf of er buitenlucht of ventilatielucht wordt gebruikt.

"Metingen op basis van CO2, vocht en tijd maken het verschil op jouw eindafrekening! Duco’s slimme vraagsturing kan tot 40 % minder verbruik op verwarming opleveren."
[Afbeelding]

Verwarming:
Op de begane verdieping vloerverwarming. De CV ketel staat nu een maandje op max aanvoer van 45 graden, de verdeler van de VVW heb ik altijd op 37 staan. Tevens heb ik al ergens voor de winter het maximale vermogen van de ketel op 15KW gezet en geen problemen mee gehad. Beneden is makkelijk op temperatuur te brengen en warmte blijft erg lang hangen. Dat is meteen wel een nadeel voor de rest van het huis, de radiatoren boven gaven soms maar 3 uur per dag warmte omdat het beneden al warm was. Dit is uiteraard nog slechter geworden nadat ik de ketel op 45 heb gezet. Na het plaatsen van airco's op alle slaapkamers twee weken geleden heb ik de radiatoren boven dichtgedraaid als testje en verwarmen we met de airco. Dit gaat op zich prima maar ik denk niet dat ik dit als hoofdverwarming wil blijven gebruiken.

Duurzame energie:
We hebben zonnepanelen op het tuinhuis liggen, we wekken jaarlijks meer op dan we gebruiken al gaat dat met de airco wel iets veranderen. Het dak van het huis is dus nog vrij voor eventuele extra zonnecollectoren (of in de toekomst nog meer PV).

Verbruik:
Keuken gebruikt geen gas meer. Dus het gasverbruik is verwarming en SWW. Natuurlijk slechts een indicatie en elke maand heb ik nog wel verbeteringen aan isolatie en CV doorgevoerd. Hieronder is het gasverbruik van februari, de laagste temperaturen waren hier -5. Toen verwarmde ik boven nog niet met airco dus dit is ook met CV\radiatoren boven aan. Vakantie even doorgestreept, dat was puur op 17gr C houden.

[Afbeelding]

In de volle zomer hadden we een gasverbruik van ongeveer 35m3 per maand, dus dat is puur douchen.
Voor winterse maanden denk ik dat het maximum 280m3 is, min douchen dus uitgaan van zo'n 250 lijkt me veilig. Lijkt me ook dat een fout in die aanname hooguit betekent dat ik in extreme situaties de radiatoren boven dicht moet draaien en\of de airco's moet laten mee draaien :+ .

Het huis is zit nogal maf in elkaar door verschillende verbouwingen, om toch iets meer beeld te vormen een paar foto's.
Hieronder foto's waarvan ik denk dat ze kunnen bijdragen.

Berging op de plattegrond.
[Afbeelding]

Er is nog een hok genaamd LUIK op de plattegrond, het is de berging boven de voordeur, daar zou een boiler of buffervat rechtop kunnen staan, ook is het van daaruit een kortere weg om leidingwerk naar een buitenunit te krijgen. Het is meer een noodscenario want het wordt er niet mooier op om de CV leidingen van daaruit naar de berging te krijgen.

Berging in het echt (achter me is ook nog wat ruimte). De kenners zien dat deze ruimte nog niet is na-geisoleerd.

Hier zou ik dus eventueel boiler liggend plaatsen en dan zo veel mogelijk naar achteren geschoven.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Berging van buiten gezien :+ :
[Afbeelding]
in je plaatje van het gasverbuik, zie ik dat je op de koudste dag zo'n 14m3 hebt verbruikt. omgerekend naar kilowatt is dit ongeveer 14m3*8,8kw per m3 gas /24uur = 5kwh wat je nodig hebt op 8 februari. Dan heb je aan een Ducobox ECO echt te kort. Die levert zelf maar 2,5KW, de rest is bijstook met elementen (dus op 8 februari zou dit al 24x 2,5kw = 60kwh zijn)
Dan zou je eerder voor een Panasonic wh-mdc05j3e5 kunnen gaan bijvoorbeeld, die levert nog 5kwh bij deze temperaturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
@Murkmans Reken alsjeblieft met de juiste eenheden. Je draait KWh en KW om nu.

Overigens is je berekening te kort door de bocht door 14*8,8/24 te stellen. Ik stook hier bijvoorbeeld van 7:30 tot 22:00, in de nacht wordt niet gestookt. Op 8 februari deed ik 10,2 kuub, met een 5,5KW warmtepomp zou ik nu net tekort komen als ik niet voor 7:00 wil beginnen met stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 14:37
Na het plaatsen van airco's op alle slaapkamers twee weken geleden heb ik de radiatoren boven dichtgedraaid als testje en verwarmen we met de airco. Dit gaat op zich prima maar ik denk niet dat ik dit als hoofdverwarming wil blijven gebruiken.
Dit triggert mij wel even; waarom niet 24/7 verwarmen met de airco's? Ik weet dat meerdere forumleden dit ook doen en dat dit goed bevalt (zelf nog geen airco hangen om te verwarmen, staat op de lijst)
Dat maakt een warmtepomp mogelijk nog ''makkelijker''. Je wilt dan vooral weten welk vermogen je nog nodig hebt voor de vloerverwarming en ik gok de badkamer ook nog.

Ikzelf heb beneden vloerverwarming, de ketel staat ook op minimaal en heb op de radiatoren die ik gebruik boven speedcomfort ventilatoren aangebracht waarmee stoken op ~40 graden prima te doen is. Mijn vriendin gebruikt in de werkkamer een elektrisch kacheltje als het echt te koud wordt, maar als ik een airco had was dit hele probleem direct opgelost en zou ik volledig daarmee verwarmen, maar dat komt in mijn situatie nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ErgoStijn schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:48:
[...]

Dit triggert mij wel even; waarom niet 24/7 verwarmen met de airco's? Ik weet dat meerdere forumleden dit ook doen en dat dit goed bevalt (zelf nog geen airco hangen om te verwarmen, staat op de lijst)
Dat maakt een warmtepomp mogelijk nog ''makkelijker''. Je wilt dan vooral weten welk vermogen je nog nodig hebt voor de vloerverwarming en ik gok de badkamer ook nog.

Ikzelf heb beneden vloerverwarming, de ketel staat ook op minimaal en heb op de radiatoren die ik gebruik boven speedcomfort ventilatoren aangebracht waarmee stoken op ~40 graden prima te doen is. Mijn vriendin gebruikt in de werkkamer een elektrisch kacheltje als het echt te koud wordt, maar als ik een airco had was dit hele probleem direct opgelost en zou ik volledig daarmee verwarmen, maar dat komt in mijn situatie nog.
Ik denk dat radiatoren efficienter zijn als het echt koud is. Een airco kan met 1 KW energie 4 KW verwarmen waardoor het minder erg is dat stroom duurder is dan gas (voorlopig toch nog), maar dit wordt minder efficient als de buitentemperaturen afnemen. Bovendien is het een andere vorm van comfort als er warme lucht door de kamer geblazen wordt ipv dat het stralingswarmte is.

Er zijn veel mensen die het doen, maar ik denk dat dit afneemt als de terugdraaiende teller stopt (aangezien je ook in de winter als het donker is wilt verwarmen).

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:03
_JGC_ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 00:47:
@Murkmans Reken alsjeblieft met de juiste eenheden. Je draait KWh en KW om nu.

Overigens is je berekening te kort door de bocht door 14*8,8/24 te stellen. Ik stook hier bijvoorbeeld van 7:30 tot 22:00, in de nacht wordt niet gestookt. Op 8 februari deed ik 10,2 kuub, met een 5,5KW warmtepomp zou ik nu net tekort komen als ik niet voor 7:00 wil beginnen met stoken.
Maar dat is ook het verschil van een warmtepomp vs. CV. Je hebt minder vermogen, dus je moet wat minder nachtverlaging toepassen (op de hele koude dagen) omdat je het dan misschien op die uitzonderlijke dagen niet goed warm krijgt. Terwijl warmhouden geen probleem moet zijn dan. \

Een warmtepomp vraag om iets anders stookgedrag en daar gaat het in de praktijk vaak mis.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:54:
[...]
Ik denk dat radiatoren efficienter zijn als het echt koud is. Een airco kan met 1 KW energie 4 KW verwarmen waardoor het minder erg is dat stroom duurder is dan gas (voorlopig toch nog), maar dit wordt minder efficient als de buitentemperaturen afnemen. Bovendien is het een andere vorm van comfort als er warme lucht door de kamer geblazen wordt ipv dat het stralingswarmte is.

Er zijn veel mensen die het doen, maar ik denk dat dit afneemt als de terugdraaiende teller stopt (aangezien je ook in de winter als het donker is wilt verwarmen).
En dan? Het ene voor het andere inwisselen? Je gaat van het gas af naar elektra, of je dat nou met een lucht/lucht of lucht/water warmtepomp doet :)

Die stroomkosten blijven nog steeds lager.

/edit

@Marzman stiekem even een edit na jou reactie :P

Wij zijn hier het 5 a 10 jaren plan aan het schrijven voor onze woning; elke ruimte heeft zijn eigen behoeftes, waarom zou je 1 HR ketel neerhangen en er een centraal punt voor maken, terwijl je elke ruimte zijn eigen invulling kan laten geven?

Beneden, comfort nodig.
eerste verdieping, alleen echte comfort nodig in de badkamer, de rest vooral koeling.
tweede verdieping, vooral koeling i.v.m. slaapkamer

Voor de badkamer zijn wij aan het kijken naar infrarood verwarming; net zoals de wc, maar twijfelen of wij daar niet een elektrische kachel hangen.
Voor de eerste verdieping verder een multisplit met 1.5/2kW units lucht/lucht warmtepompen.
Voor zolder is er al een lucht/lucht warmtepomp.

Voor warm water douchen / badkamer een boiler (lucht/water) met een extra element.
Voor warm water keuken / boiler.

Tussen woonkamer en keuken een doorzichtige glazen wand plaatsen met deuren, (schuif of gewoon) om de ruimte te verkleinen om sneller comfort te krijgen.

Nou ja, wij zijn er nog niet, genoeg keuzes :)

[ Voor 38% gewijzigd door Vorkie op 13-04-2021 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Vorkie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:57:
[...]

En dan? Het ene voor het andere inwisselen? Je gaat van het gas af naar elektra, of je dat nou met een lucht/lucht of lucht/water warmtepomp doet :)

Die stroomkosten blijven nog steeds lager.
Ik denk dat een lucht/water warmtepomp dan efficienter en comfortabeler is (en 4/5 keer zo duur). Daarom ga ik ook nog niet van het gas af. Bij mij is gistereen de hele boel nog verbouwd om twee toestelen van een kwart eeuw oud te vervangen door één modern toestel op gas.

Ik woon in Belgie en Belgie heeft nooit zelf gas gehad. Dat kwam altijd uit Nederland en stopt nu, maar het kan ook gewoon in Noorwegen gehaald worden. Dat maakt niet zo veel verschil (behalve dat Noorwegen iets ander gas heeft waar iets meer energie uit komt, maar dat maakt voor een modern toestel niet uit. Dat is net zoiets als Euro 98 tanken :p ).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Vorkie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:57:
[...]
Wij zijn hier het 5 a 10 jaren plan aan het schrijven voor onze woning; elke ruimte heeft zijn eigen behoeftes, waarom zou je 1 HR ketel neerhangen en er een centraal punt voor maken, terwijl je elke ruimte zijn eigen invulling kan laten geven?
Daar heb je wel een goed punt, bij een traditionele cv-ketel staat de huiskamer centraal (waar de thermostaat hangt) en kun je extra kamers wel bijverwarmen maar is het niet handig alleen de extra kamers te verwarmen. Dat is op zich ook wel weer op te lossen met een slimme thermostaat en radiatoren met thermostaatknoppen, maar dat heb ik ook nog niet. Ook moeten er genoeg radiatoren open staan omdat hij anders stuk gaat, dus alleen mijn werkkamertje verwarmen gaat ook niet..

Maar het is vrij simpel, ik heb het geld ook niet liggen voor een lucht/water warmtepomp :) lucht/lucht zou wel kunnen, dat was niet heel veel duurder geweest dan wat ik nu betaald heb waarschijnlijk. Maar daar zit dan weer geen subsidie op (tenzij de fabrikant de koelmodus hardwarematig uitschakeld)

[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 13-04-2021 08:09 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:07:
[...]

Daar heb je wel een goed punt, bij een traditionele cv-ketel staat de huiskamer centraal (waar de thermostaat hangt) en kun je extra kamers wel bijverwarmen maar is het niet handig alleen de extra kamers te verwarmen. Dat is op zich ook wel weer op te lossen met een slimme thermostaat en radiatoren met thermostaatknoppen, maar dat heb ik ook nog niet. Ook moeten er genoeg radiatoren open staan omdat hij anders stuk gaat, dus alleen mijn werkkamertje verwarmen gaat ook niet.
Ja, dat is ook een beetje waar ik vooral mee zat, ik vind het ook zonde dat er ruimtes verwarmd worden zonder dat er iemand zit.

Ook mijn garage, die is omgebouwd als kantoor, heeft nu een lucht/lucht warmtepomp (die gelijk hard mag werken, wanneer is het voorjaar???) en is geïsoleerd. Dus in plaats van dat ik nu een elektrische kachel aan hebt staan, staat een efficiënter apparaat te verwarmen en die kan nog koelen ook.

Maar alsnog heb ik de ketel vervangen 2 maanden geleden, waarom? Omdat wij nog niet zo ver zijn om "ff" 30k neer te leggen voor alle aanpassingen en ik denk dat de aankomende jaren nog wel verbeteringen ga zien in de lucht/water warmtepompen vanwege alle nieuwe regels qua geluidssterkte etc... dus die innovaties zijn geforceerd.

Dus aan @Pixal ook het advies om misschien ook zo'n meerjarenplan te maken, nu gewoon ff die ketel vervangen en op een gestructureerde manier, projectmatig, alle voorwaardes invullen om die ketel een schop te geven :)

[ Voor 7% gewijzigd door Vorkie op 13-04-2021 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ah jij hebt hem ook laten vervangen :)

Ik heb niet echt een plan :) We pakken gewoon af en toe wat aan en dingen hebben wel een bepaalde prioriteit natuurlijk in mijn hoofd. Dit jaar wilden we de spouwmuren (dat is nu gedaan) en het dak doen, maar de cv is daar tussendoor gekomen omdat die ook stuk ging. En dat heb ik dan meteen maar goed laten doen omdat in de keuken een evenoude losse boiler hing maar viel daardoor wel een stuk duurder uit dan ik dacht. Ze zijn (toevallig gisteren) met twee man (of een man en een aangever die ook de kleinere klusjes deed) ook bijna 12 uur bezig geweest.

Ik moet even rekenen, maar ik denk dat het dak (nieuwe roofing en pir er op) ook nog wel moet gaan in het budget al was de cv duurder en veel meer werk dan ik verwachte (als dat bij het dak ook is dan gaat niet :p ). En het zou fijn zijn als ik dan nog wat geld over had want als het huis voldoende in waarde stijgt kan de hypotheek goedkoper maar dat kost ook weer een paar duizend euro (al zou ik die ook mee kunnen financieren)

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 13-04-2021 08:33 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Deze snap ik niet. Juist als je veel gas verbruikt, moet je isoleren en niet naar een warmtepomp overstappen, ook vanwege de beperke capaciteit van warmtepompen. En tenzij je een hele oude CV hebt, gaat een nieuwe echt niet veel zuiniger zijn.

Vervolgens zie ik niet in waarom een warmtepomp 3-4x zoveel zou kosten, los van de installatiekosten. En die zijn zeker een valide punt. Maar jij stelt dat je nu met gas verwarming all-in €30 betaald, en als je van gas vastrecht af bent, en geen gas kosten meer hebt, je €90-€120 per maand zou betalen? Hoe had je dat gezien? Je huis verwarming door er terrasverwarmers omheen te zetten?

Dat gezegd hebbende, in TS zijn geval denk ik dat hij wel serieus moet overwegen lekker op gas te blijven.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 13-04-2021 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
GermanPivo schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:56:
[...]

Maar dat is ook het verschil van een warmtepomp vs. CV. Je hebt minder vermogen, dus je moet wat minder nachtverlaging toepassen (op de hele koude dagen) omdat je het dan misschien op die uitzonderlijke dagen niet goed warm krijgt. Terwijl warmhouden geen probleem moet zijn dan. \

Een warmtepomp vraag om iets anders stookgedrag en daar gaat het in de praktijk vaak mis.
Ik gebruik een modulerende thermostaat met een ketel die is ingesteld op 38 ondergrens en 46 bovengrens. Er hangen bij mij in huis grote radiatoren die zijn afgestemd op de isolatienormen van 1978. CV ketel heeft 5,5KW minimaal vermogen en heeft moeite om zich dan aan de 46 bovengrens te houden.

Ben nog niet klaar met isoleren, halfsteens inpandige berging ligt nog deels open qua isolatie en de deur tussen berging en keuken is krom, dus daar is nog veel te halen. Verder is de noordkant beneden 75% raampartij, is nog ouderwets dubbelglas uit 1982.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Sissors schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:23:
[...]

Deze snap ik niet. Juist als je veel gas verbruikt, moet je isoleren en niet naar een warmtepomp overstappen, ook vanwege de beperke capaciteit van warmtepompen. En tenzij je een hele oude CV hebt, gaat een nieuwe echt niet veel zuiniger zijn.

Vervolgens zie ik niet in waarom een warmtepomp 3-4x zoveel zou kosten, los van de installatiekosten. En die zijn zeker een valide punt. Maar jij stelt dat je nu met gas verwarming all-in €30 betaald, en als je van gas vastrecht af bent, en geen gas kosten meer hebt, je €90-€120 per maand zou betalen? Hoe had je dat gezien? Je huis verwarming door er terrasverwarmers omheen te zetten?

Dat gezegd hebbende, in TS zijn geval denk ik dat hij wel serieus moet overwegen lekker op gas te blijven.
Kosten nu 300€ per jaar all-in, voor 600/650m3 en elektriciteit betaal ik niet want die saldering is gelijk aan de 3500kwh die ik verbruik.

Stel ik haal die CV weg en plaats een WP + koken op elektriciteit. Dan kom ik uit op circa 8000kwh of meer, als dat fout is zeg maar hoeveel. Zelf vermoed ik nog dat een extra van 4500kwh weinig is.

Dan betaal ik al 700€! Bij maar 1000kwh meer, dus 9000kwh wat heel realistisch is denk ik zo, is het al 900€.

Dus al 3x zoveel. Dat is al zonder de 15k investering voor een WP installatie vs een 1.5k HR++ ketel.

Zoals ik heb begrepen gaat een WP 20 jaar mee? CV 10-15 jaar.

Dus hoe kan het dan goedkoper zijn? Ik zie letterlijk 0 kansen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:53
Bschnitz schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:36:
[...]

Kosten nu 300€ per jaar all-in, voor 600/650m3 en elektriciteit betaal ik niet want die saldering is gelijk aan de 3500kwh die ik verbruik.

Stel ik haal die CV weg en plaats een WP + koken op elektriciteit. Dan kom ik uit op circa 8000kwh of meer, als dat fout is zeg maar hoeveel. Zelf vermoed ik nog dat een extra van 4500kwh weinig is.

Dan betaal ik al 700€! Bij maar 1000kwh meer, dus 9000kwh wat heel realistisch is denk ik zo, is het al 900€.

Dus al 3x zoveel. Dat is al zonder de 15k investering voor een WP installatie vs een 1.5k HR++ ketel.

Dus gas gaat van 600 naar 0, maar hier zou 4500kWh stroom tegenover staan?
Lijkt me heel sterk.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 01:10
Pixal schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:00:
Ik reken net nog eens na en in precies een jaar tijd hebben we 1698 m3 gebruikt in totaal. Dus min het douchen is het 1278 verwarmen.

Ik wordt al vrolijker van de laatste berekeningen in dit topic :D

@Dre
Als ik 1700m3 x 15 doe, en dan uitga van 0.69ct per m3 (dat gaat vast stijgen), kom ik op een totaal (nutteloos :D) bedrag uit van 17595 euro, heb ik nog niet vastrecht en weet ik veel erbij gedaan.
Ik heb het niet doorgerekend, diepte lengte gesloten loop van lussen, water volume, elektrische pomp en wisselaar energie opname etc, maar als je tuin ruimte hebt zijn er ook water water warmte pompen met horizontale lussen zie ook YouTube. horizontaal

Algemeen

Mijn inziens minder elektriciteit en minder aanlegkosten. Voor mij een toekomstige optie omdat ik ruimte heb en hier thermisch nuttig op 125 diep meter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
mk1992 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:41:
[...]

Dus gas gaat van 600 naar 0, maar hier zou 4500kWh stroom tegenover staan?
Lijkt me heel sterk.
Hoezo? Wat is er fout aan?

Een WP gebruikt +- 4000kwh? Plus 500kwh koken als dat niet meer is....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
[...]

Gas is tegenwoordig al 77 cent per kuub bij de meeste aanbieders. 600 kuub per jaar is 462 euro aan verbruikskosten. Dat jij maar 300 betaalt is omdat de overheid gigantisch aan het schuiven is met energiebelasting, de post teruggave energiebelasting zorgt ervoor dat jij netto geld terug krijgt op je elektriciteitsrekening. Jij ziet dat als "ik hoef maar 300 euro bij te betalen voor 600 kuub".

Komt in mijn geval (Liander) nog 204 euro per jaar bij voor de netbeheerder en 12*3 euro vastrecht voor de energieleverancier. Totaal 702 euro aan gas. Daar kan je 3190KWh stroom voor inkopen, met COP van 3 is dat 9500KWh warmte, omgerekend ruim 1000 kuub gas.

Verder zijn de bonussen tegenwoordig allang niet meer zo groot als in het verleden. Ik zit bij EnergieDirect vrij scherp qua tarieven en vastrecht, de bonus voor stroom+gas is daar 90 euro. Andere aanbieders geven meer bonus, maar die hebben ook meteen 2-3x zo hoog vastrecht (en van 24x3 euro extra vastrecht kan je ook meer bonus geven).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Bschnitz schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:49:
[...]

Mijn warmtepomp gebruikt ongeveer 2000 kWh en ik kom van ongeveer 1000 m3 gas. Koken op inductie is ongeveer even duur als koken op gas, dus dat maakt niet uit. Heb een hoekhuis van 125 m2 / 450 m3 uit 1987.

Als je dan ook nog eens voldoende zonnepanelen op je dak legt, dan kost het verwarmen van je woning helemaal niets meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:07
Per 1 februari heb ik mijn Panasonic 5j in gebruik genomen. Mijn gas verbruik volgens mindergas.nl was 0,265m3/graaddag. Nu met de wp is het 0,51kWh/graaddag. Een kleine verdubbeling dus van M3 gas naar kWh verbruik. Volgens de graaddagen calculator op mindergas.nl over de afgelopen 365 dagen kom ik nu op een jaarverbruik van ca1500kWh met de wp tegenover een jaarverbruik op gas van ca 770m3. Dus geen verviervoudiging van verbruik met de wp plus dat ik wel stroom op kan wekken maar helaas geen gas in het net kan pompen. De maand maart heeft meer dan voldoende kWh opgewekt om mijn in mijn verwarmings behoefte te voorzien.

[ Voor 16% gewijzigd door Signor Doekie op 13-04-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
_JGC_ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:52:
[...]

Gas is tegenwoordig al 77 cent per kuub bij de meeste aanbieders. 600 kuub per jaar is 462 euro aan verbruikskosten. Dat jij maar 300 betaalt is omdat de overheid gigantisch aan het schuiven is met energiebelasting, de post teruggave energiebelasting zorgt ervoor dat jij netto geld terug krijgt op je elektriciteitsrekening. Jij ziet dat als "ik hoef maar 300 euro bij te betalen voor 600 kuub".

Komt in mijn geval (Liander) nog 204 euro per jaar bij voor de netbeheerder en 12*3 euro vastrecht voor de energieleverancier. Totaal 702 euro aan gas. Daar kan je 3190KWh stroom voor inkopen, met COP van 3 is dat 9500KWh warmte, omgerekend ruim 1000 kuub gas.

Verder zijn de bonussen tegenwoordig allang niet meer zo groot als in het verleden. Ik zit bij EnergieDirect vrij scherp qua tarieven en vastrecht, de bonus voor stroom+gas is daar 90 euro. Andere aanbieders geven meer bonus, maar die hebben ook meteen 2-3x zo hoog vastrecht (en van 24x3 euro extra vastrecht kan je ook meer bonus geven).
Dat klopt, maar ik heb het ook over de kosten die ik betaal en niet over verbruik gas VS power.

Ik vul gewoon het verschil in op gaslicht.com en klaar. Dat is immers wat ik aan het einde van de streep moet betalen.

Alles wat iedereen hier zegt is in theorie, echter in praktijk betaal je meer ivm alles en nog wat.

Wel goed om te weten dat het verbruik iets lager is dan de 4000kwh die ik verwacht. Maakt het nog steeds duurder dan op gas blijven zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:53
Bschnitz schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:49:
[...]

Zoals @_JGC_ eerder in het topic aangaf:
600 kuub gas = 4800kwh energie.
Warmtepomp haalt 4 eenheden warmte uit 1 eenheid stroom.
4800 / 4 = 1200kwh stroomverbruik voor 4800kwh energie.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
mk1992 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:08:
[...]

Zoals @_JGC_ eerder in het topic aangaf:

[...]

600 kuub gas = 4800kwh energie.
Warmtepomp haalt 4 eenheden warmte uit 1 eenheid stroom.
4800 / 4 = 1200kwh stroomverbruik voor 4800kwh energie.
Ok fair, stel ik 5000kwh in. 3500kwh + 1500kwh ish voor wp en koken. Dan kom ik op 6.5€ pj ivm saldering.

Vanaf 6000kwh is het al 250€ pj, min of meer zelfde wat ik nu ook heb.

Alsnog spaar je dan 300€ per jaar, wat lekker is of niks als je maar 1000kwh meer verbruikt.

Helaas betaal je ook van die 300€ per jaar geen wp installatie terug over 20 jaar.

Blijf erbij dat er geen zinvolle ROI te maken is tot het beleid veranderd.

Blijf erbij dat het slimmer is om op gas te blijven en nog effe 10 of 15 jaar te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Signor Doekie
@Bschnitz
Hoezo theorie? Ik heb net een onderbouwde uiteenzetting gegeven over mijn verbruik, epwoody geeft zijn praktijk verbruik. Als je wilt weten wat het gaat kosten moet je op de vergelijking sites invullen wat de nieuwe situatie gaat worden en dat gaan vergelijken met de oude situatie. Verder kan ik je adviseren om te doen wat ik heb gedaan: je goed in lezen in de materie hier op de diverse topics over warmtepompen. Ik heb me een jaar een slag in de rondte gelezen alvorens er een wp kwam, en ben hierdoor probleemloos over gestapt naar een wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Signor Doekie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:20:
@Bschnitz
Hoezo theorie? Ik heb net een onderbouwde uiteenzetting gegeven over mijn verbruik, epwoody geeft zijn praktijk verbruik. Als je wilt weten wat het gaat kosten moet je op de vergelijking sites invullen wat de nieuwe situatie gaat worden en dat gaan vergelijken met de oude situatie. Verder kan ik je adviseren om te doen wat ik heb gedaan: je goed in lezen in de materie hier op de diverse topics over warmtepompen. Ik heb me een jaar een slag in de rondte gelezen alvorens er een wp kwam, en ben hierdoor probleemloos over gestapt naar een wp.
Dat is exact wat ik dus doe.... zoals ik zeg, alsnog haal je nooit en never die investering eruit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 00:42

Wuursj

want worst is al bezet

Even wat tegengas (:P)

Ik stond vorig jaar rond deze tijd voor dezelfde keuze: flinke verbouwing, ketel die verplaatst moet worden en afschreven was (Bj 2006). Dan maar meteen gasvrij gaan? Ook al was mijn huis er niet klaar voor (want 1913 en slecht geisoleerd en alles nog radiator) toch maar door gepakt en gekozen voor meteen gasloos, wetende dat het tenminste 1 winter misschien iets minder comfortabel zou worden omdat de betere isolatie en vloerverwarming nog niet af zijn.

Maar eigenlijk ging het nu al prima. Grootste deel van de winter geen centje pijn, al is de kwh/graaddag nog best hoog door de slechte isolatie. In de 'terrorweek' koelde het 's nachts af tot ~17,5-18 graad dus 's ochtends even een trui aan. Ook toen vrij veel last van defrosts. Maar als ik straks beter geisoleerd ben en de Ta omlaag kan door vloerverwarming ben ik er van overtuigd dat beide 'problemen' zijn opgelost. In de huidige situatie zou een hybride opstelling wellicht beter zijn maar zoals ik al zei: isoleren moet je toch. En jouw huis zal wellicht al beter zijn dan mijn hut met ongeisoleerde enkelsteens muren etc.

Kosten waren lang geen 15k of iets in die richting:

1. Isoleren moet je toch. Ook met gas. Erger nog: met gas betaal je meer voor een warmte-kwh dan bij een WP dus juist bij gas verdient isoleren zich sneller terug. Dus eigenlijk hoef je voor het financiele plaatje bij een WP juist minder te isoleren dan bij gas... (toch zou ik maximaal gaan)

2. Handig inkopen van een WP en subsidie van rijk en gemeente zorgde er voor dat de installatie me 500 euro heeft gekost voor WP, WP boiler en installatie (waarvan ik wel een deel zelf gedaan heb). In een normale gemeente zonder die extra subsidie zou het me 3500 gekost hebben. Misschien iets duurder dan een nieuwe ketel (die ook verplaatst zou moeten worden met nieuwe dak doorvoor, gasleiding etc.) maar te overzien.

3. Afgifte gaat wel zorgen voor extra kosten. Zonder WP had ik op de bovenverdiepingen geen vloerverwarming gedaan. Maar eigenlijk werkt het daar op zich prima nu met gewone radiatoren nu de Ta nog vrij hoog is. Maar ik wil efficienter dus lager. Maar dat hoeft niet.

Verbruikskosten:
Het is een beetje moeilijk te vergelijken voor een heel seizoen bij ons omdat we a) een baby hebben gekregen en b) thuis zijn gaan werken. Wat ik wel kan doen is de maand maart vergelijken omdat die wel een beetje te vergelijken zijn:

Maart 2020: 140m3 gas voor 349 graaddagen is 0,378 kuub per graaddag. Geeft kosten van 26ct per graaddag.
Maart 2021: 236 kwh voor 360 graadagen is 0,656 kwh per graadag (wat een vrij normale seizoenswaarde is voor een gemiddeld huis, zie topic). Geeft 14ct per graaddag.

Met ~2500 graaddagen per jaar bespaar ik dus zo'n 310 euro per jaar + vastrecht van gas.
Verdien je daarmee je investering terug? In mijn geval wel, ook zonder de extra subsidie. Sneller als je meer verbruikt dus laat die isolatie maar zitten dan :P Maar met besparingen kan ik over 10 jaar wel een nieuwe WP kopen lijkt mij maar rijk ga je er niet van worden.

Electra kWh's kan ik echter zelf opwekken zolang saldering blijft, en gas-kwh's niet. Met ~10ct per kwh wordt het meer in het voordeel van gas-vrij. Ik kijg dus de komende jaren (na verbouwing) een energie rekening 0 euro en daarna kruipt het naar ~25 euro/maand naarmate saldering wordt afgebouwd.

[ Voor 12% gewijzigd door Wuursj op 21-12-2021 10:39 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:43

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Signor Doekie 770 m³ gas voor cv + sww, of alleen voor cv?
Jouw extrapolatie is waarschijnlijk, zo of zo, relatief optimistisch.
Misschien kan je wat meer over gasverbruik en de verwarmingsinstallatie (oud en nieuw) vertellen?

Stel de 770 m³ gas waren alleen voor cv (= jaarrendement van ca. 90-95% bij LTV)
= ca. 7000 kWh aan warmte (770 m³ x 9,769 kWh/m³ x 0,93)
Met 1500 kWh voor de wp zou je een sCOP van 4,7 voor cv bereiken,
=> dan moet je aanvoertemperatuur bijna altijd onder de 30°C blijven.

Was het gasverbruik van 770 m³ voor cv + sww dan zou je zeker meer aan stroom kwijt zijn.
De sCOP voor sww met een wp ligt meestal rond de 2,3 - 2,8 (max.!)

Just my 2 cts (of meer)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
@Bschnitz
Tja, dan is de keus voor jou niet zo moeilijk. Maar €300 per jaar is op een levensduur van ca 15 jaar van een wp toch het aankoop bedrag van een monoblok en als je verder niet veel aanpassingen hoeft te doen of zoals ik voor de keus stond met een ketel van 24 jaar een nieuwe of een wp dan is het vanuit mijn perspectief niet verstandig om weer een ketel te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Murkmans schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 00:02:
[...]

in je plaatje van het gasverbuik, zie ik dat je op de koudste dag zo'n 14m3 hebt verbruikt. omgerekend naar kilowatt is dit ongeveer 14m3*8,8kw per m3 gas /24uur = 5kwh wat je nodig hebt op 8 februari. Dan heb je aan een Ducobox ECO echt te kort. Die levert zelf maar 2,5KW, de rest is bijstook met elementen (dus op 8 februari zou dit al 24x 2,5kw = 60kwh zijn)
Dan zou je eerder voor een Panasonic wh-mdc05j3e5 kunnen gaan bijvoorbeeld, die levert nog 5kwh bij deze temperaturen.
Wacht, die Ducobox had ik dus alleen voor SWW bedacht, nog niet voor verwarmen. De offertes die ik kreeg hadden SWW en verwarming gescheiden omdat ze blijkbaar niet aandurven dat KW's verloren gaan aan SWW in de winter?

8 Februari (zie hieronder) was 14m3 gas maar daar mag douchen eigenlijk nog vanaf als we naar het verwarmen kijken, maar als we uitgaan van 14m3 in extreme situaties is dat wel veilig denk ik. Het stookgedrag is normaalgesproken bij ons ook van 7:00 tot 21:00 maar je ziet aan het gasverbruik dat die dag om 1 uur 's nachts de ketel alweer is gaan warmhouden. Het was waarschijnlijk tussen 21:00 en 1:00 1.5 tot 2 graden afgekoeld. Ik mag de KW berekening zoals hierboven al meer is gesuggereerd wel over zeker 20 of zelfs 24 uur uitspreiden denk ik omdat je dat gedrag alleen tijdens extreme situaties ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTOlrsHtvWhyOvI4g2916CjacWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TiIoMZIxuMDcdd0M8PKwbP5G.png?f=fotoalbum_large
ErgoStijn schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:48:
[...]

Dit triggert mij wel even; waarom niet 24/7 verwarmen met de airco's?
Dat idee loop ik sinds de plaatsing vorige maand zeker mee rond. Ik heb via Home Assistant per ruimte klimaatregeling gemaakt met flows en condities zoals aanwezigheid, beweging, temperatuur, anti pendelen etc etc. Het bevalt ook zeker. Maar ik maak me op de langere termijn druk om de buitenunit (ong. 1500 euro) die harder slijt (dus hogere kosten overall) en veel meer start\stops maakt en tevens het feit dat verwarmen iets meer geluid maakt. Qua comfort krijg ik nu al thumbs up van mijn vrouw omdat het boven veel beter te doen is tegenwoordig (en slechts 75ct op dagen boven 5 graden buiten tot 140ct per dag als het -1 is). (0ct als de zon schijnt)
Sissors schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:23:
[...]

Wat is daarvoor de hoofdreden?
EnderQ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:46:
[...]

Ik heb het niet doorgerekend, diepte lengte gesloten loop van lussen, water volume, elektrische pomp en wisselaar energie opname etc, maar als je tuin ruimte hebt zijn er ook water water warmte pompen met horizontale lussen zie ook YouTube.
Ga ik straks even bekijken, maar dit gaat uit van boring juist? Heb een zeer grote tuin dus boren mag, maar volgens mij heb je daar ook een grotere portemonnee voor nodig :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
@dunklefaser
Mijn hut is een na geïsoleerde tweekapper met een nuttig opp van ca165m2 uit 1988.
Mijn keteltje is een Nefit ecomline hrc30 van 24 lentes. De cijfers zijn alleen over verwarming. Voor sww heb ik een wp boiler. De ta ligt zo rond de 27 graden. Lager gaat niet want dan gaat de wp pendelen. Beneden ligt ingefreesde vloerverwarming, boven oversized radiatoren, maar deze staan alleen open bij extreme koude zoals in februari. In februari was 30 graden ta genoeg om de temp beneden op constant 21graden te houden en boven rond de 16 graden en de badkamer op 19 graden
De maanden oktober t/m januari heb ik het gas verbruik bijgehouden in mindergas en vanaf 1 februari de standen van het verbruik van de wp. Dus dit is wat ik als vergelijkings materiaal heb en het verschil is conform mijn verwachtingen opgedaan in de wp topics. Hiervoor stookte ik een kleine 4m3 waaibomen hout in mijn speksteen kachel van twee ton en was de keet beneden op een temp van 22 graden rondom de klok waarbij het boven niet kouder werd dan 15 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door Signor Doekie op 13-04-2021 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 01:10
Pixal schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:51:
[...]

Wacht, die Ducobox had ik dus alleen voor SWW bedacht, nog niet voor verwarmen. De offertes die ik kreeg hadden SWW en verwarming gescheiden omdat ze blijkbaar niet aandurven dat KW's verloren gaan aan SWW in de winter?

8 Februari (zie hieronder) was 14m3 gas maar daar mag douchen eigenlijk nog vanaf als we naar het verwarmen kijken, maar als we uitgaan van 14m3 in extreme situaties is dat wel veilig denk ik. Het stookgedrag is normaalgesproken bij ons ook van 7:00 tot 21:00 maar je ziet aan het gasverbruik dat die dag om 1 uur 's nachts de ketel alweer is gaan warmhouden. Het was waarschijnlijk tussen 21:00 en 1:00 1.5 tot 2 graden afgekoeld. Ik mag de KW berekening zoals hierboven al meer is gesuggereerd wel over zeker 20 of zelfs 24 uur uitspreiden denk ik omdat je dat gedrag alleen tijdens extreme situaties ziet.

[Afbeelding]

[...]

Dat idee loop ik sinds de plaatsing vorige maand zeker mee rond. Ik heb via Home Assistant per ruimte klimaatregeling gemaakt met flows en condities zoals aanwezigheid, beweging, temperatuur, anti pendelen etc etc. Het bevalt ook zeker. Maar ik maak me op de langere termijn druk om de buitenunit (ong. 1500 euro) die harder slijt (dus hogere kosten overall) en veel meer start\stops maakt en tevens het feit dat verwarmen iets meer geluid maakt. Qua comfort krijg ik nu al thumbs up van mijn vrouw omdat het boven veel beter te doen is tegenwoordig (en slechts 75ct op dagen boven 5 graden buiten tot 140ct per dag als het -1 is). (0ct als de zon schijnt)

[...]

[...]

Ga ik straks even bekijken, maar dit gaat uit van boring juist? Heb een zeer grote tuin dus boren mag, maar volgens mij heb je daar ook een grotere portemonnee voor nodig :/
Née juist graven niet boren, is goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Nog even over kosten, ik heb oude situatie met gas, nieuwe situatie met gasloos maar in theorie ongeschikt huis en toekomstige situatie (berekend met isolatie, wp boiler en LT verwarming in acht genomen) in gaslicht ingevoerd. Maar dat is dus niet heel representatief omdat we vorig jaar veel minder thuis waren (thuiswerken en baby) en heel selctief stookten. Alle PV buiten beschouwing gelaten:

Seizoen 2019-2021 met gas tegen huidige tarieven: 806 euro pj
Schatting ahv graaddagen Seizoen 2020-2021 nog met elec boiler: 818 euro pj
Schatting ahv graaddagen Na verbouwing tegen huidige tarieven: 547 euro pj.

We zijn dus niet minder gaan betalen door het gas-vrij worden. Maar we zijn dus veel veel meer thuis en winter is wat kouder geweest. We hebben dus voor hetzelfde geld een hoop warmte meer gekregen. WP boiler straks gaat nog wel wat doen want die 50l electrische boiler van nu trekt het prima maar kost wel wat meer stroom.

Maar je ziet ook dat isolatie meer doet...

Dit zijn bredragen uit gaslicht. Daar krijg je een welkomstpremie per product dus keer 2 als je ook gas afneemt wat de vaste lasten van gas voor een flink deel wegstreept. Tarieven gelden dus alleen als je jaarlijks wisselt. Als je dat niet doet is het verschil groter.

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 13-04-2021 11:29 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Pixal schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:51:
[...]

Andere hebben een stuk meer verstand ervan hoor, maar:
1. Je hebt een 2000m3 verbruik. Dat klinkt mij als erg veel in de oren om naar een warmtepomp over te stappen, ondanks dat je natuurlijk al wel goede experimenten heb gedaan met lage temperatuur verwarming. Maar je gaat een groot vermogen nodig hebben, want je wil ook bij -10 er lekker bij zitten.

2. Het is niet plug en play. Van wat je beschrijft moet er waarschijnlijk een hoop maatwerk bij komen, wat de prijs opdrijft tov gewoon een nieuwe CV erin doen.

En de volgende vraag is, waarom doe je het? Ik betwijfel of het je ooit geld bespaard. Het milieu? Zo slecht is gas nog niet, zou ik eerder kijken of er nog qua isolatie te winnen is. Een gedeelte van je koeling via de vloer kunnen doen in de zomer? Dat is wel een pré. (Ja ik weet dat het beperkt is, maar het helpt wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Bschnitz schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:24:
[...]

Dat is exact wat ik dus doe.... zoals ik zeg, alsnog haal je nooit en never die investering eruit.
Maar je bent het er dan wel mee eens dat dit al een heel ander verhaal is dan je eerste stelling, dat een warmtepomp 3-4x zo duur in energieverbruik zou zijn als een CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Sissors schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:39:
[...]

Maar je bent het er dan wel mee eens dat dit al een heel ander verhaal is dan je eerste stelling, dat een warmtepomp 3-4x zo duur in energieverbruik zou zijn als een CV?
In gebruik heb ik nooit bedoeld, maar in kosten qua €. Maar goed ja, als het waar is wat jullie zeggen dat het maar 1.500kwh is, dan klopt de stelling wel. Snap alleen niet hoezo op internet 4.000kwh staat ;/ dat is dan voor 1400m3 gas ofzo?

Belangrijk is wel echt dat zp heb die iets van 80% van je geheel verbruik goed maken. Anders blijft het wel prijzig.

Wat zou het in totaal kosten om de CV te vervangen?

Installatie+WP 5k?+180liter vat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:43

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bschnitz Voor dat je dit topic gaat kapen - misschien eerst wat dieper inlezen?
En gegevens van jouw huis, cv-installatie, stookgedrag verzamelen (eventueel een
eigen topic openen) - en dan pas vragen stellen (of iets roepen),
bij voorkeur in de algemene topics over warmtepompen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Als het gaat om wat voor alternatieve methodes dan ook om te verwarmen IPV gas vind ik het op zich prima als er vragen worden gesteld of discussie gevoerd.

Het valt me op dat er echt sterk verschillende meningen/ervaringen bestaan over WP techniek. Ik twijfel niet over de techniek maar moet natuurlijk goed toegepast worden. Onze WP droger verwarmt voor een derde van de energie vergeleken met onze oude droger. de airco verwarmt heerlijk op laag vermogen. Ik ben wel meer gaan twijfelen over de lange termijn en vooral de volgens sommigen verkeerde beweegredenen van de NL politiek.

Liefst had ik ook volledige in-huis oplossingen gezien, de buitenunit en leidingen voor verwarming moeten in mijn geval echt een behoorlijk eind buitenom. Mooier zou het zijn om een soort unit in een van de bergingen te zetten met aan en afvoer pijp naar buiten oid (de bergingen zitten bij mij achter boeidelen dus makkelijk doorsteken) en niemand zegt iets over PVT panelen zonder buitenunit, nog te duur? Maar dat valt allemaal waarschijnlijk onder maatwerk.

Terug naar SWW, zoals ik in mijn TS al stel, ik heb nog geen goede ventilatie in huis dus vraag ik me af of een kleine ventilatie WP voor warmwater in dat geval slim is. Je trekt immers vooral in de winter warmte uit de woning (hoewel type C ventilatie dat altijd doet) dus ervaring met slimme vraaggestuurde ventilatie WP (bijv gebaseerd op tijdstip, luchtvochtigheid of CO2 waarde) hoor ik graag.

Ook lijkt het alsof er best wat mensen zijn die zelf aan de slag zijn gegaan, waar heb je besteld, ben je trots op het eindresultaat zet er wat foto's bij. Heb je ergens spijt van?

Vooralsnog lijkt het er nog steeds op dat ik deze zomer wil beginnen met ofwel ventilatie WP met boiler of gewoon WP boiler voor SWW. Als dat naar tevredenheid werkt kan ik bij mooi weer ongestraft en in alle rust de CV eruit halen en heb ik alle ruimte en tijd om een nog te maken plan uit te voeren (help :D). Salderen is nu namelijk nog leuk maar niet voor eeuwig, en dan zie ik 3Kwh het net opgaan terwijl het ook in de boiler zou kunnen. Echt nog geen idee wat ik dan wil bestellen en waar. Als men zegt voor 3a4 personen 150 liter boiler, zegt mijn vrouw doe maar 300 liter :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
@ASW1

Ik denk dat ik op 2000m3 totaal ga uitkomen waarvan ik redelijk zeker ben dat 420 voor SWW is.

Echter, dan is die 1580m3 die overblijft denk ik aan de hoge kant en zou volgend jaar "iets" moeten zakken. Ik heb vooral in februari letterlijk flinke gaten in de gevel gedicht en ook enkele in het dak (zoals de foto van het schoorsteentje in mijn TS bijvoorbeeld en daarna ook de andere pijpjes nagelopen). Ik denk dat ik daar serieus warmte verloren ben. Daarbij weet ik niet zeker of het helpt maar de aanvoer afvoer van de vloerverwarming waren verkeerd om gelegd, heb ik gecorrigeerd. Enkele radiatoren hadden ook hun aanvoer en afvoer gewisseld. Verder is de aanvoertemperatuur verlaagd en radiatoren waterzijdig ingeregeld (hoewel deze nu volledig dicht zijn gezet om verwarmen met airco te testen).

@Marzman

@chrisborst

@Bschnitz
We zitten eerder op 1500m3 :D CV's zijn wel totaal uitontwikkeld heb ik begrepen, daar is geen winst meer uit te halen, wat we nu hebben hangen was 15 jaar geleden ook al HR en sinds het inregelen van aanvoer en retour halverwege de winter weet ik zeker dat de ketel ook in het HR gebied opereert.

@brambo123
Ik schrik echt van dat hoge verbruik. Dat alleen al is een serieuze red-flag voor de stap naar warmtepomp of andere alternatieven. Helemaal omdat je blijkbaar al elektrisch bijverwarmd. Dat is echt niet te verwoorden bizar hoog.
Zit zelf op 1000m3/jaar, totaalverbruik, en dat is met de thermostaat op 22 omdat de misses een echte koukleum is en we zijn nog niet begonnen aan hybride CV of elektrisch bijverwarmen; de CV is pas paar jaar oud, waarschijnlijk gebeurt dat wel voor 2030.

Kijkende naar je foto's zal het me ook niet verbazen als je zo 20-30k kwijt zult zijn om dat huis enigzins bij de tijd te brengen kwa isolatie. Waarschijnlijk zal om te beginnen je hele dak nog gedaan moeten worden, daar zie ik echt geen >18cm isolatielaag tussen om eens iets te noemen.

Ik zou nu dan ook zeggen, zoek een goede CV, eventueel hybride, en ga de komende jaren de woning eerst eens goed opknappen. Dak, vloer, muren, ramen, deuren, alles goed isoleren en afwerken. Daarbij ook al dat andere achterstallig onderhoud aan gaten en tochtplekken goed aanpakken. Daar valt veel meer mee te winnen, en waarschijnlijk is het anders uberhaupt niet warm te krijgen met een LTV systeem.
Dan kun je in die verbouw/opknap rondes ook gelijk zaken als extra zonnepanelen meenemen om iets te noemen.

Afhankelijk van hoeveel cash je beschikbaar hebt kun je dan toch een eind komen voor je volgende CV aan vervanging toe is.

P.S. met jouw enorme dak, volgooien met zonnepanelen, kun je ook andere elektrische vormen van verwarming gaan overwegen; misschien zelfs gewoon letterlijk elektrische verwarmingen. Alleen wat voor alternatieve vorm tegen gas dan ook, het wordt pas interessant als je isolatie weer enigzins bij de tijd is.
Alles valt of staat met isolatie, wat dat betreft heb je met zo'n heel erg oud vervallen huis gewoon een grote klus te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 13-04-2021 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Xanaroth schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:32:
[...]

Ik schrik echt van dat hoge verbruik. Dat alleen al is een serieuze red-flag voor de stap naar warmtepomp of andere alternatieven. Zit zelf op 1000m3/jaar, totaalverbruik, en dat is met de thermostaat op 22 omdat de misses een echte koukleum is.

Kijkende naar je foto's zal het me ook niet verbazen als je zo 20-30k kwijt zult zijn om dat huis enigzins bij de tijd te brengen kwa isolatie. Waarschijnlijk zal om te beginnen je hele dak nog gedaan moeten worden, daar zie ik echt geen >18cm isolatielaag tussen om eens iets te noemen.

Ik zou nu dan ook zeggen, zoek een goede CV, eventueel hybride, en ga de komende jaren de woning eerst eens goed opknappen. Dak, vloer, muren, ramen, deuren, alles goed isoleren en afwerken. Daarbij ook al dat andere achterstallig onderhoud aan gaten en tochtplekken goed aanpakken. Daar valt veel meer mee te winnen, en waarschijnlijk is het anders uberhaupt niet warm te krijgen met een LTV systeem.
Dan kun je in die verbouw/opknap rondes ook gelijk zaken als zonnepanelen meenemen om iets te noemen.

Afhankelijk van hoeveel cash je beschikbaar hebt kun je dan toch een eind komen voor je volgende CV aan vervanging toe is.

P.S. met jouw enorme dak, volgooien met zonnepanelen, kun je ook andere elektrische vormen van verwarming gaan overwegen; misschien zelfs gewoon letterlijk elektrische verwarmingen - al is het maar als bijverwarming wanneer je zonnepanelen aanlegt 'op route naar' om zo in de komende 15 jaar toch stappen te maken.
Echter alles valt of staat met isolatie, wat dat betreft heb je met zo'n heel erg oud vervallen huis gewoon een grote klus te gaan.
Werkelijk verbruik heb ik later aangegeven is iets minder dan 1700, schatting van leverancier is niet betrouwbaar geweest.

Vwb het dak kan je best eens gelijk hebben. Overige zaken zijn best op orde, ramen muren vloer alles is dermate geïsoleerd dat de winst die je nu nog kan pakken heul lange tvt gaat hebben. Alle kozijnen etc is van na 2000 dus echt niet 1976.

Verder liggen er reeds 14 zonnepanelen op het op het tuinhuis dus dit dak kan ik in een later stadium nog volgooien als onze energiebehoefte groeit.

Noem ons huis nou niet vervallen, al snap ik het wel omdat ik alleen de slechte punten en addertjes onder het gras heb toegelicht ;)

Het is toch een plaatje? :D

(Ik denk dat leidingen onder dakpannen naar rechts moeten en dan langs regenpijp omlaag, dan komt buitenunit in voortuin tegen de gevel, niet het mooiste maar daar slaapt niemand.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tx6KMfeppI9mB_cEUu-1QuPvmmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HmneL0jqTlcff4i5j2yaZGem.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYhZqKfF1ulFboE9pZ0EPPk0lTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/es1ZQXWtUvU3ZPM7TLQCFPl3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
Pixal schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:30:
Terug naar SWW, zoals ik in mijn TS al stel, ik heb nog geen goede ventilatie in huis dus vraag ik me af of een kleine ventilatie WP voor warmwater in dat geval slim is. Je trekt immers vooral in de winter warmte uit de woning (hoewel type C ventilatie dat altijd doet) dus ervaring met slimme vraaggestuurde ventilatie WP (bijv gebaseerd op tijdstip, luchtvochtigheid of CO2 waarde) hoor ik graag.

Ook lijkt het alsof er best wat mensen zijn die zelf aan de slag zijn gegaan, waar heb je besteld, ben je trots op het eindresultaat zet er wat foto's bij. Heb je ergens spijt van?

Vooralsnog lijkt het er nog steeds op dat ik deze zomer wil beginnen met ofwel ventilatie WP met boiler of gewoon WP boiler voor SWW. Als dat naar tevredenheid werkt kan ik bij mooi weer ongestraft en in alle rust de CV eruit halen en heb ik alle ruimte en tijd om een nog te maken plan uit te voeren (help :D). Salderen is nu namelijk nog leuk maar niet voor eeuwig, en dan zie ik 3Kwh het net opgaan terwijl het ook in de boiler zou kunnen. Echt nog geen idee wat ik dan wil bestellen en waar. Als men zegt voor 3a4 personen 150 liter boiler, zegt mijn vrouw doe maar 300 liter :')
je vrouw kan beter niet zeggen doe maar 300l boiler, beter is een groter(zwaarder) verwarmings element zodat die weer sneller warm is, hoe kleiner de boiler de sneller die ook is weer warm is.
(ik werk nu met een in principe met 100l en dan een 2kW element.
boiler is 200l maar allen de bovenste gedeelte word verwarmt met 2kW, onder op zit een 1kW element wat ik mee schakel met de omvormer in 3 stapjes van 333W, eigen stroom eerst. :P )

de boiler word wel weer gehotfild door een warmtepomp boiler van 50liter.
dus een korte douche of afwasje en de boiler word warmer, een bad vullen dan koelt hij af.
(afhankelijk van hoeveel water er word getrokken.)

maak voor je zelf eerst een berekening, hoeveel water je nodig hebt, je wil niet meer en niet minder.
geef dan aan of je 150l@55 of 120@65 wil, de @65 staat voor te temperatuur en die meng je aan met koud water en zijn 150l@55 of 120@65 dus grofweg even veel liters dus 240l@38. ;)

reken ook uit (of doe het eens meten, gokken is brokken.) hoeveel l/m@38 er uit de douche komt.
ik gebruik een belachelijke 17l/m@38 met mijn regen douche, maar een 9l/m@38 is meer normaal.
(ondanks de 17l/m@38 kan ik nog steeds goed af met 100l@65. ;) )

mijn warmtepompboiler is een ventilatie lucht gevoed, maar als die klaar is met de boiler.
(dat is hij al snel na een uurtje of 2.) gaat hij de andere 22uur het huis verwarmen.
dit maakt hem erg effectief en bespaart mij een 600m3 gas per jaar.

er zijn vele wegen naar rome, en alle kunnen, soms is het tof om iets goedkoper te werken soms juist iets duurder. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Andere optie: loskoppelen van de ventilatie: Je kunt ook WP boiler warmte laten trekken uit de verwarming: Auer Edel Eau. Qua installatie een stuk gemakkelijker. Je trekt nog steeds warmte uit het systeem maar uit het water en niet uit de lucht. Heeft voor en nadelen maar ik heb er voor gekozen omdat balans in de balans-ventilatie te houden.
Ikzelf heb 200l maar ze bestaan ook in 100l. en in het topic worden er meerdere gecombineerd.
Hij is hier nog niet aangesloten omdat de de vloerverwarming in die verdieping nog niet af is, we gebruiken nu tijdelijk een gewone e-boiler.
Ik heb gecombineerd: zelf gekocht (nieuw voorraadmodel van markplaats gekocht), zelf opgehangen en electra gedaan maar de buiten unit en binnen unit koppelen laten doen door een welbekende forummer.
Nog nergens spijt van al weet ik dat mijn Rehema niet de allerbeste WP ter wereld is qua inregelen. Te veel knoppen om aan te draaien.
Een monoblock is qua installatie nog wat gemakkelijker. Het is dat ik hem buiten niet echt lekker kwijt kan (jij wel) maar een panasonic monoblock in Duitsland halen, was misschien nog beter geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Signor Doekie
In2003 hebben we onze tweekapper uit 1988 gekocht. Deze was reeds 3m naar achteren uit gebouwd en heeft twee dakkapellen. De isolatie bestond uit een sandwich dakbeschot van 6cm dik met 5cm tempex en 5cm glaswwol in de spouw. Het verbruik van de vorige bewoners was gemiddeld ca 2200m3 gas per jaar (herleid uit de stand v/d gasmeter en het aantal jaren bewoning).
Ik ben stap voor stap begonnen met extra isoleren. Eerst 8cm glaswol onder de kap en de spouw nagevuld met het levens gevaarlijke purschuim van Pluimers. Dat gaf al een stukje extra comfoort.
Beneden in de kamer van 7m x5.2m heb ik de lange muren extra geisoleerd met 8cm glaswol en een voorzetwand om de poeren van de uitbouw te verbergen en ook de buiten muur van de keuken op deze wijze van binnen uit geisoleerd. De vloer was ook voorzien van 5cm tempex en dit heb ik verdubbeld.
Na deze maatregelen was het verbruik nog een 1600m3 per jaar inclusief sww. Later nog een slaapkamer op de garage gemaakt en deze met r-waarde 6 geisoleerd.
Weer later de zolder nog eens opnieuw gedaan en hier pir platen van 10cm dik tegen aan geplakt i.p.v. het glaswol. Daar er nog wat platen over waren heb ik ook de buiten muren van de slaapkamers van binnen uit geisoleerd. Vorig jaar wilde moeders een nieuwe vloer dus ook gelijk maar vloerverwarming in laten frezen met in het achterhoofd om hierna een wp aan te schaffen. Na deze maatregelen bleek het verbruik voor verwarming de afgelopen winter nog maar een kleine 800m3 gas te zijn.
Inmiddels was er ook al een aantal zonnepanelen gelegd en heb ik zelf op het schuine dak van de garage zowel aan de voor en achterzijde panelen gelegd. Aan de zuid zijde valt hier om ca 13.30 staps gewijs schaduw van het huis op en om 15.00 is hier geen zon meer. De achterzijde ligt op het noorden en doet het nog verassend goed,ca 65% opbrengst. Er liggen nu 22 panelen van 300wp op het dak (waarvan 9 op de noordkant) maar deze liggen allemaal niet erg gunstig ivm schaduw van het huis op de garage en de dakkapel op het zuiden, maar uiteindelijk is het nu nul op de meter.
Ik heb heel wat commentaar en grappen aan moeten horen over mijn islolatie woede, maar intussen hoor ik alleen nog maar bewondering over het energie verbruik en het feit dat ik nu al van het gas ben. :)
Wat ik maar zeggen wil met mijn verhaal is dat het allemaal niet in een keer hoeft. Je moet het als een project bekijken en stap voor stap verbeteringen aan brengen. Het voordeel hiervan is dat elke verbetering weer wat besparing opleverd die je het jaar daarop weer kan investeren.
Als jouw cv ketel het nog doet zou je eerst een wp er bij kunnen zetten en kan de cv bijspringen als de wp het niet trekt en dan kun je op het gemak verder met het verbeteren van de isolatie. Het mooiste is natuurlijk dat je zelf een beetje handig bent en het meeste zelf kunt realiseren.
Uiteindelijk heb ik als ik terug reken ca €13000,00 uit gegeven verdeeld over ruim 17 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb nu de muren geisoleerd en de CV vervangen, maar door dit vervangen zit er een gigantisch gat in het plafond in de keuken (dit was de rookgasafvoer van de boiler die nu weg is) wat door een schouw naar de schoorsteen op het dak gaat. Iemand tips daarvoor? Voor korte en lange termijn?

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Signor Doekie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:29:

Wat ik maar zeggen wil met mijn verhaal is dat het allemaal niet in een keer hoeft. Je moet het als een project bekijken en stap voor stap verbeteringen aan brengen.
Heerlijk inderdaad als je ziet dat je werk resultaat oplevert. Zeer lonend.

Ik ben zelf vrij ongeduldig aangelegd maar heb op zich de grootste en eenvoudigste klappen in het eerste jaar ook wel uitgedeeld. Qua isolatie komt het nu neer op na-isoleren wanneer de gelegenheid zich voordoet (verbouwing etc), en die staan niet echt in de planning.

De vorige bewoners stookten 2300m3, dus het eerste jaar zitten we daar dus al 600m3 onder puur door kritisch door het huis te lopen. Hoewel heel erg vriendelijke mensen was duurzaamheid nergens te bekennen bij de vorige bewoners. Van de gaten in het dak tot een miljoen halogeen spotjes met vretende dimmers (ongeveer elk lampje had ook een eigen adapter boven het plafond). De 365/24/7 draaiende vloerverwarming pomp op hoogste stand vond ik ook een schitterende. Overal waar ik keek kon ik besparen en heb ik dat gedaan.

Nu zijn de te nemen stappen wat minder duidelijk, hoewel dakisolatie van buitenaf wel echt dichterbij lijkt te komen. Ik loop op de meeste koude dagen nog wel met een infrarood thermometer door het huis om lekken en koudebuggen op te sporen en te controleren of mijn aanpassingen al vruchten afwerpen, mijn vrouw wordt er gek van 8)7 Ik was al aan het shoppen voor een warmte camera.

Wat ik jammer vind is dat ik niet direct resultaat zie van mijn acties, als ik een lek dicht bij -2 en het de volgende dag weer 4 graden boven nul is met compleet andere windrichting moet ik er maar vanuit gaan. Ik kan ook niet per wijziging een jaar stilzitten om de impact te bekijken.

Zei je nu iets over PUR in het dak? Kan dat? Ik probeer er namelijk nog achter te komen of er bedrijven zijn die de holle ruimte tussen stucwerk en dakplaten kunnen opvullen met PUR. Ik heb namelijk het idee dat grote vlakken van ons dak van binnenuit ondermaats geïsoleerd zijn. Die plekken klinken ook totaal hol als je erop tikt, in de slaapkamers is het beter voor elkaar vanwege het schiphol isolatieproject, daar is het dak ongelofelijk dik en massief gevuld. Maar neem de keuken en hal bijvoorbeeld, als ik hier een spotje weghaal kan er een duimstok voor 20 cm in, toch zit er hooguit een lapje wol van 5cm in, dat is dus 15cm lucht. Hier valt winst te behalen maar het stucwerk over deze volledige lengte weghalen zie ik niet zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqJbSp-qZ6g3yWmEjQpfPAmW4fQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEElAXzxwc1dkJcVCczceEyx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvCiGu_kkZymOsGXEpnGvGBGUU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjuNoeZ3GyEHMWQBgZsEvGwp.jpg?f=fotoalbum_large

Wie weet of er bijv door gaatjes van binnen of buiten in het dak of stucwerk te boren kan worden na-geïsoleerd.
Marzman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:00:
Ik heb nu de muren geisoleerd en de CV vervangen, maar door dit vervangen zit er een gigantisch gat in het plafond in de keuken (dit was de rookgasafvoer van de boiler die nu weg is) wat door een schouw naar de schoorsteen op het dak gaat. Iemand tips daarvoor? Voor korte en lange termijn?
Fotootje?

Wat ik heb gedaan nu twee keer is van binnenuit een plank of gipsplaat over het gat schroeven. Het dak op geklommen en de dakpan opgeschoven. Daarna een bus kwaliteits isolatie\PUR schuim (ik heb sinds dit huis altijd een spuitbus op voorraad >:) ) erin gespoten en de dakpan weer op zijn plek gelegd. Case closed.

Maar ik moet nog eens terug, bij ons zit het vochtscherm namelijk aan de buitenkant van de dakplaten en ik kan me voorstellen dat het netter is als ik dat een beetje patch.

[ Voor 10% gewijzigd door Pixal op 13-04-2021 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Pixal schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:01:
[...]

Fotootje?

Wat ik heb gedaan nu twee keer is van binnenuit een plank of gipsplaat over het gat schroeven. Het dak op geklommen en de dakpan opgeschoven. Daarna een bus kwaliteits isolatie\PUR schuim (ik heb sinds dit huis altijd een spuitbus op voorraad >:) ) erin gespoten en de dakpan weer op zijn plek gelegd. Case closed.

Maar ik moet nog eens terug, bij ons zit het vochtscherm namelijk aan de buitenkant van de dakplaten en ik kan me voorstellen dat het netter is als ik dat een beetje patch.
Het was zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pezT7LRERUzHXX9F5jueTVQkvZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNPv1AT0jVAfibBaSEVH01O8.jpg?f=fotoalbum_large

En nu zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMyLn7MgIvVhTL0NVGwFF-eY528=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U88vSm8ZGUaSTJD54DtwcrmQ.jpg?f=fotoalbum_large

Die pijp gaat ging naar een stenen schoorsteen die niet meer gebruikt wordt op het plat dak. Die muur moet ik ook nog verven of er een gipsplaat voor zetten want dat ziet er ook niet meer uit :) Misschien kunnen ze wat met die schoorsteen doen als ik een nieuwe roofing laat leggen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Bschnitz schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:08:
[...] Onder 500 betaal je maar 125€ maar wellicht is dat anders op basis van waar je woont. Betaal nu maar 180€. Wijkt wel heel erg af met waar jij woont.

Kan je tegenwoordig alles op 3x25 doen met wp en alle troep in de keuken en elektrische auto of moet je dan naar 3x35 toe? Want 3x35 is 1k vastrecht.

https://www.plushuis.nu/3...20wel%20echt%20nodig%20is.

Zo te zien kan het wel als je niet te gek doet.
Het kan zelfs op 1x 25A, je moet alleen meer regelen om met name je auto niet te veel te laten trekken.
Met een Zappi laadpaal of zo iets, die kan dynamisch regelen dat je binnen de grenzen blijft.
Op 3x 25A moet je wel heel gek doen om daar niet genoeg aan te hebben.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] Kosten nu 300€ per jaar all-in, voor 600/650m3 en elektriciteit betaal ik niet want die saldering is gelijk aan de 3500kwh die ik verbruik.

Je moet wel de kosten aan de juiste posten toerekenen. Als je dat niet doet krijg je nooit helder waar en / of hoe je kunt besparen. En die idiote bedragen voor WP die jij denkt... Dat kan veel goedkoper.
En kWh kan je zelf van je dak halen, m3 kan je niet zo makkelijk zelf regelen.

Huis uit mijn .sig is van 2000kWh en 900m3 uit het net naar 4000kWh van het dak gegaan...
(nog zonder WP met 5,5kWp aan panelen.)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
@Pixal

"Zei je nu iets over PUR in het dak? Kan dat"

Nee, ik heb de spouw van 10cm waarin 5cm glaswol zat na geisoleerd met pur. Er zijn wel bedrijven die holle ruimtes vol blazen met cellulose, maar dan moet je alsnog met een dampdicht scherm werken. Ik zou niet zomaar een ruimte volblazen waarvan ik niet precies weet wat er achter zit i.v.m. vocht opsluiten.
Het is altijd vervelend dat als je huis netjes afgewerkt is maar niet goed geisoleerd is. Dat is toch kapitaal vernietiging en weerhoudt je van het goed verder te isoleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat ik ook een beetje mis in de discussie is de combi.

Een lucht/lucht WP (airco) kan prima verwarmen, maar ja, de meeste mensen hebben geen zin in het geblaas.
Maar als het buiten -15°C is en de reguliere warmtepomp met vloerverwarming redt het niet meer, dan zet je toch die paar dagen ff je L/L WP erbij aan.
De meeste tijd in NL is het dusdanig mild dat je echt geen 20kW unit nodig hebt.

Als je nu een instap monoblock pakt, met 5kW en je hangt voor het comfort in de zomer een 3.5kW L/L WP op, dan heb je al 8.5kW vermogen (plus je backup heater)

Ga je voor iets meer, met een 7kW monoblock, airco boven en beneden (evt nog iets multisplit/multiroom) en je hebt 14kW WP vermogen. En qua kosten valt het dan ook wel mee. Zo'n monoblock is wat prijzig, maar zo'n airco is ~€1500 per stuk met installatie.
Dan zit je op bedragen van €6.000 tot €10.000 als de vloerverwarming erbij moet en nog enkele Jaga's.
En die airco's kun je nu al ophangen en is een mooie verzekering voor als de CV het begeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] Het valt me op dat er echt sterk verschillende meningen/ervaringen bestaan over WP techniek. Ik twijfel niet over de techniek maar moet natuurlijk goed toegepast worden. Onze WP droger verwarmt voor een derde van de energie vergeleken met onze oude droger. de airco verwarmt heerlijk op laag vermogen. Ik ben wel meer gaan twijfelen over de lange termijn en vooral de volgens sommigen verkeerde beweegredenen van de NL politiek.

Liefst had ik ook volledige in-huis oplossingen gezien, de buitenunit en leidingen voor verwarming moeten in mijn geval echt een behoorlijk eind buitenom. Mooier zou het zijn om een soort unit in een van de bergingen te zetten met aan en afvoer pijp naar buiten oid (de bergingen zitten bij mij achter boeidelen dus makkelijk doorsteken)
Dat kan inderdaad, maar is nog niet heel gebruikelijk. Daar zijn voornamelijk warmtepompboilers voor.
en niemand zegt iets over PVT panelen zonder buitenunit, nog te duur? Maar dat valt allemaal waarschijnlijk onder maatwerk.
De onderklikbare thermische panelen heb ik eens gevraagd, meen dat die toevoeging ~€350 per paneel was.

Zelf doen bespaart heel veel, vaak veel meer dan je anders subsidie zou krijgen.
Kies voor een combi van ventilatie en gewoon lucht van buiten gebruiken. Handmatig of automatisch regelbaar. Als je het geld en de ruimte hebt voor een grote(re) boiler is dat best wel fijn. Wel graag genoeg zonnepanelen. In mijn beleving begint de besparing daar mee.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) Ken je deze al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Bschnitz schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:07:
[...] Dat klopt, maar ik heb het ook over de kosten die ik betaal en niet over verbruik gas VS power.

Ik vul gewoon het verschil in op gaslicht.com en klaar. Dat is immers wat ik aan het einde van de streep moet betalen.

Alles wat iedereen hier zegt is in theorie, echter in praktijk betaal je meer ivm alles en nog wat.

Wel goed om te weten dat het verbruik iets lager is dan de 4000kwh die ik verwacht. Maakt het nog steeds duurder dan op gas blijven zitten.
Bij gas de deur uit bespaar je geld ter waarde van ~1000kWh... Dat helpt al een heel stuk. Op een elektra-aansluiting met 0-verbruik krijg je geld toe. Vergeet ook vastrecht en vasteklantkosten niet die je bespaart als je gas de deur uit doet.

Maar verbruik hangt heel erg af van gedrag. Bij een warmtepomp nog meer dan een gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Als aanvulling op @migjes : Mijn watergebruik voor douchen is 6L/min en 40L gas /min.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cereal
Pixal schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:11:
[...]

Dus dit soort boilers hebben geen buitenunit? Gewoon een luchthapper naar buiten? Maakt het dan niet heel veel herrie binnen (draait zeker ook niet 24/7)? Ik zal voor ons 3 a 4 persoonsgezin een iets groter model nodig gaan hebben en tevens iets dat horizontaal geplaatst kan. Is dit puur kijkend naar energierekening interessanter dan gas?

Hoe je het ook bekijkt, een boiler in huis gaat mensen wel bewuster laten douchen, het comfort gaat omlaag vergeleken met onbeperkt heet water maar naast eventuele besparing door het type systeem is het denk ik ook de verandering in mentaliteit die besparing forceert.

[...]
Mijn nieuwe WP boiler heb ik op de overloop gehangen, waar hij de omgevingslucht aanzuigt, en met een pijpje door het plafond, en dak naar buiten blaast, hij gebruikt de warme lucht van het huis om 't water op te warmen, en er komt erg koude lucht uit (denk iets van 7C ofzo: normale airco temp). In de zomer ben ik van plan de koude lucht binnen het huis te laten, zodat er nog iets gekoeld wordt.

Verder heeft de boiler een PV aansluiting, zodat je kunt schakelen dat ie harder moet verwarmen als je solar overschot heeft, ook heeft ie een hygro-aansluiting, dat je hem vochtgestuurd kunt aansturen, als je hem als mechanische afzuiging van je badkamer gebruikt. Hij is in te stellen als mechanische afzuiging: continue aan, of dus op die hygro-schakelaar.

Hij is niet fluisterstil, eerder een oude koelkast; ik zou hem niet in een leefruimte hangen, ik ga er een kast omheen zetten, vanwege het geluid, maar ook om extra te kunnen isoleren om warmte binnen te houden.

80L is voor mij voldoende, want ik heb ook WTW op de douche zitten. Wel merk ik dat na een avond uitgebreid douchen met 2 man, dat het 'sochtends niet meer lang super warm is, maar ik heb de boiler dan ook ingesteld dat ie alleen overdag mag verwarmen in het window waarin ik meestal de hoogste solar opbrengst heb. Als ie snachts ook nog een tijdje loopt is er niks aan de hand. Ook heb ik hem op 55C staan ipv 60.

Hij heeft ook een 1200W boost element, maar die gebruik ik nooit (behalve de legionella-run).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Cereal schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:35:
[...]

Mijn nieuwe WP boiler heb ik op de overloop gehangen, waar hij de omgevingslucht aanzuigt, en met een pijpje door het plafond, en dak naar buiten blaast, hij gebruikt de warme lucht van het huis om 't water op te warmen, en er komt erg koude lucht uit (denk iets van 7C ofzo: normale airco temp). In de zomer ben ik van plan de koude lucht binnen het huis te laten, zodat er nog iets gekoeld wordt.
:9
Verder heeft de boiler een PV aansluiting, zodat je kunt schakelen dat ie harder moet verwarmen als je solar overschot heeft, ook heeft ie een hygro-aansluiting, dat je hem vochtgestuurd kunt aansturen, als je hem als mechanische afzuiging van je badkamer gebruikt. Hij is in te stellen als mechanische afzuiging: continue aan, of dus op die hygro-schakelaar.
Niet dat deze boilers in mijn berging passen maar uit interesse even de handleiding aan het lezen en snap nog niet precies hoe de PV mode werkt, hoe sluit je deze aan? Mijn PV en omvormer zijn 35m verderop op het tuinhuis dus niet echt bereikbaar maar ik heb wel wat loze UTP kabels er naartoe liggen. De PV stroomkabel is wel in huis afgemonteerd in de meterkast dicht bij de berging maar die kan ik moeilijk op de WP hangen lijkt me.

Ik ga me nu maar wat meer verdiepen in handleidingen van ventilatie warmtepompen voor SWW en moet echt nog een liggende boiler vinden anders gaat het hele feest zoiezo niet door.

En wat @TheGhostInc ook al aangeeft, ik moet eens kijken naar die Panasonic of vergelijkbaar voor verwarmen want dat is ruim voldoende om beneden op temperatuur te houden, boven kunnen we de lucht/lucht WP mee laten doen als het wat minder mild is buiten.

Wat mij betreft ben ik nog niet uitgediscussieerd hier maar kan me voorstellen dat veel al in andere topics staat beschreven.

Heb net even het waterverbruik gemeten.

stortdouche 8@38
handdouche 6@38

Het duurt 7 liter voordat het water warm is, hoewel na 3 liter er al even warmte komt wordt het daarna weer koud en dan definitief warm. Onze ketel heeft geen comfort tapwater stand dus zal met boiler wel sneller moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
Mijn water is nu veel sneller warm aan de kranen, dus wat dat betreft comfortabler dan mijn CV ketel.
Een liggende warmtepompboiler heb ik niet gevonden, m.i. een gat in de markt, vooral voor huizen met weinig ruimte (Zoals ik in m'n 68m2 huisje uit 1906 in de stad..).

Het PV schakelen heb ik nog niet verder ingeregeld vanwege salderen, ik zit er aan te denken dit op termijn met m'n domoticz te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xanaroth schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:32:
[...]

Ik schrik echt van dat hoge verbruik. Dat alleen al is een serieuze red-flag voor de stap naar warmtepomp of andere alternatieven. Helemaal omdat je blijkbaar al elektrisch bijverwarmd. Dat is echt niet te verwoorden bizar hoog.
Dat hangt nogal af van hoe groot je huis is en of het vrijstaand is of niet.

Bizar hoog is een bizarre uitspraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
ik heb gekozen voor een ventilatie lucht warmtepomp + boiler.
met de 50l@55 boiler, doe ik maar 100m3 gas besparen per jaar, maar omdat als die klaar is met de boiler overschakelt naar huis verwarmen, bespaar ik daar nog een 500m3 gas.
dat kun je dus wel zien als 5x zo effectief.
helaas zijn die dingen wel een stuk duurder.
tja soms is goedkoop duurkoop.
(belangrijkste wat ik je wil leren met dit verhaal is niet doen zo als ik doe.
maar begrijpen dat gas besparen op tapwater/douche/bad, niet zo heel groot is, dat is vaak maar een klein onderdeel van je gebruik met ook maar dito kleine besparing. ;) )
Pixal schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:54:
Heb net even het waterverbruik gemeten.

stortdouche 8@38
handdouche 6@38

Het duurt 7 liter voordat het water warm is, hoewel na 3 liter er al even warmte komt wordt het daarna weer koud en dan definitief warm. Onze ketel heeft geen comfort tapwater stand dus zal met boiler wel sneller moeten worden.
kijk cijfers, daar kun je iets mee. ;)
8l/m@38.
stel je wil 10minuten de douche kunnen gebruiken. (wat ik al best lang vind. 99% van de tijd ben ik er al na 2 minuten er onder uit, alleen soms wil je even je haren wassen of als het koud was buiten even voor de luxe blijven staan en dan kom je wel ergens in die buurt.)

8l/m@38 x 10 min = 80l@38.
(ik doe het even snel, normaal moet je dit beter beter berekenen, maar omdat 65 graden naar 38 graden en voeden met 10 graden koud water, al snel factor 2 is, neem ik die even.
heb je een warmtepomp boiler dan moet je even op passen die is 55 graden, en heb je dus net geen factor 2.)
80l/m@38 /2 = 40l@65
nu kuin je uit een boiler van 40l geen 40l tapen die ook op volle temperatuur is. (langzaam raakt het water vermengt met het koude water.)
er is een tap drempel vaak van 90% .
dus 40l@65 + 10% = 45l@65.
hier op is het vaak verstandig om een 30% extra marge op te nemen.
maakt : 45l@65 + 30% = +/-60liter

voorbeeld boiler:
https://www.warmteservice...5305?origin=-tl002-2-199-
met een extra groot verwarming element (3fase is nodig) is al weer warm in 60 minuten.
maar in de praktijk maak je die echt nooit helemaal leeg, en zal hij al in 30minuten al weer zover zijn dat je weer een 10minuten een douche kunt pakken.
(en dat is dus 20minuten, want als er iemand al 10 minuten onder de douche heeft gestaan is hij al aan het opwarmen geweest voor 10minuten.)
een boiler zoals dit, daar doe je ook elk uur een bad mee kunnen vullen van 160l@38.
(wat in de praktijk betekent +/-220liter bad, je moet er zelf ook nog in passen zonder dat hij overstroomt.)

en natuurlijk is een warmtepompboiler beter als een elektra boiler.
maar wil het even simpel houden om te beginnen. ;)

(nu is een 8l/m@38 eigenlijk redelijk zuinige douche.
heb je een douche WTW en een doorstroom verwarmer (ook op 3fase vaak wel een 11kW), dan is dat best een optie.
dan heb je ongelimiteerd lang water.
en nog niet eens zo heel slecht op de douche, alleen het bad duurt dan wel wat langer voordat die vol is.
dus ja er zijn meerdere wegen naar rome, maar net wat je eisen zijn en je tof vind. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ellesse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 18:00
Pixal schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:54:
(knip)
Ik ga me nu maar wat meer verdiepen in handleidingen van ventilatie warmtepompen voor SWW en moet echt nog een liggende boiler vinden anders gaat het hele feest zoiezo niet door.
(knip)
Ik heb een enigszins vergelijkbare situatie, zowel kwa huis als ruimte voor installatie (weinig hoogte), in mijn geval op zolder. Daarvoor kijk ik ook naar liggende electrische boilers icm bijvoorbeeld dit: https://promths.eu/warmtepompen-wave-composite/. Debiet van de Hewalex vind ik te laag.
Verder was ik van plan om de WP aan te sluiten op een electrische boiler met wisselaar en die vervolgens te koppelen aan mijn CV-ketel (NZ-classificatie) voor SWW en LTV benedenverdieping. Als het niet nodig is, zal er geen gas gebruikt worden maar er is een backup voor het geval dat. Daarom doe ik de gasaansluiting nog niet weg!

Voorbeelden van horizontale electrische boilers: https://www.elektrische-boilers.nl/horizontale-boilers/ en https://www.polarheat.nl/...mtewisselaar-horizontaal/

Verder heb ik nu 3200Wp PV (Sunpower E19 met SMA SB 3000HF stringomvormer) maar die gaat als de verbouwing klaar is naar de garage. Op het woonhuisdak (Z-ZW) komt dan 8400Wp PV (Maxeon 3 400Wp met 3-fase SolarEdge en optimizers). Dat moet voor genoeg kWh zorgen om de behoefte te dekken en ook in de winterperiode nog enige opbrengst te hebben. Saldering is natuurlijk een mooi cadeau zolang het nog duurt. Het liefst zou ik net als het befaamde The Hopewell Project uit 2006 (zie http://hopewellproject.org/pages/project.html) zelf waterstof maken, maar dat is hier helaas nog een brug te ver...

Isolatie van het oorspronkelijke woonhuis uit 1958 wordt ook aangepakt, met name vloerisolatie op zolder op korte termijn en in een later stadium het dak. Dit laatste omdat de dakbalken binnen een paar jaar aan vervanging toe zijn, evenals de huidige tuimelramen op het zuiden (die uiteraard terugkomen aan de noordzijde). De aanbouw/verbouwde delen voldoen conform bouwbesluit aan de moderne isolatie-eisen. De keuze voor enkel PV en geen zonneboiler(s) is bewust: in de zomer wil ik liever electriciteit dan warm water.

Een C-type ventilatiesysteem heeft mijn voorkeur en ik heb ook naar de Duco box gekeken. Mooi systeem (zeker in de all-electric opstelling), maar ik vind het wel prijzig: ruim zesduizend euro inc. 300L vat...

Ook wil ik op termijn L/L WP (airco) gaan toepassen op de bovenverdieping. En kijk ik met een schuin oog naar betaalbare manieren om zelf geproduceerde electriciteit op te slaan.
Mocht er een buiten unit (monoblock) moeten komen, daar kijk ik ook soms naar, dan komt deze aan de straatzijde in een verlaagde bak met geluid-verminderende bekisting.

Ik volg dit topic dus met grote belangstelling! 8) In elk geval veel plezier met de zoektocht!

11kWp (Maxeon + SMA), Atlantic v4 200l, Compress 7400i AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

migjes schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:32:
ik heb gekozen voor een ventilatie lucht warmtepomp + boiler.
met de 50l@55 boiler, doe ik maar 100m3 gas besparen per jaar, maar omdat als die klaar is met de boiler overschakelt naar huis verwarmen, bespaar ik daar nog een 500m3 gas.
dat kun je dus wel zien als 5x zo effectief.
helaas zijn die dingen wel een stuk duurder.
tja soms is goedkoop duurkoop.
(belangrijkste wat ik je wil leren met dit verhaal is niet doen zo als ik doe.
maar begrijpen dat gas besparen op tapwater/douche/bad, niet zo heel groot is, dat is vaak maar een klein onderdeel van je gebruik met ook maar dito kleine besparing. ;) )
Gas van de douche is niet zo veel. Iets meer als het koken, maar flink minder als het verwarmen :) Als je een slimme meter hebt kun je dat vrij goed inschatten met het verbruik per dag (je weet wel wanneer de verwarming aan was en hoe vaak er gedouched is op een dag).

Bij ons zijn twee oude toestellen deze week vervangen door een nieuwe combi (op gas) op een centrale plek en ik heb toch al een nadeel ontdekt. Het duurt erg lang voor er warm water in de badkamer is. Een boiler zou daar niks aan veranderen omdat het vooral aan het water in de leidingen ligt. Die gaan van het toestel in de trapkast naar de kruipkelder, dan in de keuken omhoog en dan nog een keer omhoog naar de badkamer. Het is ook een dikkere buis omdat je dan tegelijk kan afwassen en douchen. Maar achteraf had ik misschien toch liever een dunnere buis. Dan wordt er minder water verspilt en het komt vaker voor dat er niemand aan het afwassen is als ik wil douchen dan dat er wel iemand aan het afwassen is. Met meer mensen in huis is een dikkere buis misschien wel handig, maar wij zijn maar met twee.

Nu los ik het maar op door voor of na mijn vrouw te gaan douchen of tijdens of na het afwassen. Dan is het warm water in elk geval al tot de keuken. Nu zit ik wel te denken, zou ik de buis in de kruipkelder kunnen isoleren dat hij misschien een uur op temperatuur blijft als er heet water in zit?

De verwarming gaat wel veel rustiger dat is wel fijn. Het klotst minder hard door de leidingen en de radiatoren zijn iets minder heet waardoor ze ook minder krimp en uitzetgeluiden maken. Ook het water van het douchen is minder heet, ik denk dat ik me er niet aan kan verbranden. Dat zal wel eco zijn, het is ook niet zo erg. Op zijn warmst is het nog steeds iets te warm (alleen niet heet). Tja, het oude toestel kwam ook letterlijk uit de vorige eeuw (1997) ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
Marzman schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 07:26:
[...]

Bij ons zijn twee oude toestellen deze week vervangen door een nieuwe combi (op gas) op een centrale plek en ik heb toch al een nadeel ontdekt. Het duurt erg lang voor er warm water in de badkamer is. Een boiler zou daar niks aan veranderen omdat het vooral aan het water in de leidingen ligt.

[...]

Nu zit ik wel te denken, zou ik de buis in de kruipkelder kunnen isoleren dat hij misschien een uur op temperatuur blijft als er heet water in zit?
Nu ik van CV naar WP boiler geswitched ben is mijn water veel sneller warm, zowel in de keuken als in de douche, blijkbaar heeft een CV ketel toch echt wat tijd nodig om de warmtewisselaar heet te stoken, en het water te verwarmen. De uitstroom temperatuur van de boiler is meteen 55C (in mij geval)

Het naisoleren van warmwater leidingen mag niet/wordt afgeraden vanwege legionella, vanwege het water wat te lang warm blijft kan de bacterie zich ontwikkelen. Water moet dus zsm weer afkoelen in de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:33

DropjesLover

Dit dus ->

Bij ons, gasloos, warmtepomp incl sww boilervat (geen aparte warmtepomp op de ventilatie). Huis uit 1991, 165m2.
Douchen kost ons (2 volwassenen 1 kleine) zo'n 10kWh elektrische energie per dag
Koken was 0,1m3 gas per dag, nu inductie.
Energieverbruik per jaar, zo'n 6500kWh, pre zonnepanelen (18st ZW-NO) .
De zonnepanelen doen zo'n 1500kWh demping (direct verbruik) en leveren volgens de inverter zo'n 4500kWh per jaar op.
Effectief verbruiken we maar 2000kWh/jaar,op 3x25A zijn de kosten ~€500/jaar.

De warmtepomp installatie kostte 3 jaar geleden incl subsidie net geen 10k. dat is incl extra groot sww buffervat (was +2750) ivm kinderen die opgroeien enzo. Zonder dat, met standaard 190l vat was de installatie zo'n €7000 bruto / €5000 netto.
Voorwaarde voor subsidie (€2100 in mijn geval) is dat de installatie door een bedrijf gedaan wordt...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Pagina: 1