Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.275 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:23
@bikeparts

Da's een mooi stukje huisvlijt! Persoonlijk ben ik niet zo weg van het gebruik van PVC ivm het uiterlijk maar als het voldoet in jou geval dan prima. Ook mooi dat je (nog) geen condensvorming hebt. Maar wacht nog even de zomer af.
Warme (omgevings) lucht kan meer vocht bevatten dan koelere. Dit samen met een koud oppervlak (de buis in dit geval) kan condensvorming geven. Zeg niet dat het gebeurd, maar kan dus wel.
Dit wil ik zelf dus niet en vandaar dat ik geïsoleerde leidingen neem/gebruik.

Ik heb ook gekozen voor flexibele (geïsoleerde) slang omdat ik snel op de Atlantic zelf of op de doorvoeren de aansluitingen van plaats wil kunnen wisselen of wegnemen. Dit omdat ik nog niet weet of ik bv de uitblaas lucht ooit nog eens naar binnen wil blazen. Het netto effect voor koeling zal niet groot zijn als ik hiervoor kies gezien het feit van het aantal draaiuren van de Atlantic bij de zomer dag.

Nu trek ik straks gewoon de aansluiting van de inlaat er af als ik lucht vanuit m'n schuur wil aanzuigen. Druk hem er weer op als ik lucht van buiten wil. Het zelfde gaat op voor de uitlaat.

Ik krijg straks sowieso 2 dakdoorvoeren naar buiten. 1 voor aanzuigen en 1 voor afvoer. Maar misschien ga ik ook nog wel 2 of 1 doorvoeren naar mijn keuken maken (deze zit achter de spouwmuur van de aangebouwde schuur). Dit om de MV functie van de Atlantic te kunnen gebruiken. Ik heb namelijk in mijn huis geen MV. Dat gebeurd nu d.m.v. bovenlichtjes die open staan en ventilatieroosters in sommige ramen.
Het toeval wil dat ik als ik dat wil met 2 stukken slang van 1,5 mtr alle mogelijke combinaties kan maken op 4 aansluitingen. 2 door m'n dak en 1 (of 2) naar mijn keuken/woonkamer.

Ik ben met slang in mijn geval letterlijk flexibeler. Maar iedereen moet natuurlijk doen wat voor hem het beste uitkomt. Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat mijn oplossing niet de goedkoopste is. Maar ik weet wel dat ik geen vocht problemen krijg en dat ik achteraf snel en simpel dingen aan kan passen of uitbreiden.

[ Voor 3% gewijzigd door Doggieman op 05-11-2019 00:55 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Speedy-Andre schreef op maandag 4 november 2019 @ 15:36:
Het hangt een beetje van de situatie af hoe eenvoudig het is.
Als er geen ander apparaat voor warm tapwater zorgt dan is het niet moeilijk.
Combineer je het met een cvketel dan komt er iets meer bij kijken.
Ik denk dat de installateurs of loodgieters niet bekend zijn met een wpboiler, eigenlijk werkt het eender als met een gewone elektrische boiler.
Mijn ervaring is dat de vraagsteller wel een beetje gelijk heeft. Vaak heeft de installateur/loodgieter er gewoon geen zin in omdat hij er naar zijn idee te weinig aan verdiend. Of hij vraagt er zo'n absurde prijs voor dat je zelf wel nee zegt.
Soms zijn ze eerlijk en zeggen gewoon dat ze er te weinig aan verdienen als je niet bij, of via hun koopt.

Laten we eerlijk zijn...ik mag van een beetje installateur toch verwachten dat hij op z'n minst een boiler kan aansluiten toch? Helemaal in dit specifieke geval! Het is niks anders dan een klassieke boiler op stroom zo als je zelf al aangeeft.
Zelfs al zou de ketel moeten blijven hangen en mee moeten kunnen werken in dit systeem dan nog is het geen rocket science toch?

Het gaat weer te goed in de installatie branch lijkt het. Knabbel en Babbel (of de gebroeders bever) gaan liever voor de snelle knaak zeg maar. Die ervaring heb ik tenminste. Dus ik prijs me zelf heel gelukkig dat ik dit soort dingen zelf kan. Alleen ontbreekt me vaak de tijd :-(

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikeparts
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-09 11:58
Doggieman schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 00:45:
@bikeparts

Da's een mooi stukje huisvlijt! Persoonlijk ben ik niet zo weg van het gebruik van PVC ivm het uiterlijk maar als het voldoet in jou geval dan prima. Ook mooi dat je (nog) geen condensvorming hebt. Maar wacht nog even de zomer af.
Warme (omgevings) lucht kan meer vocht bevatten dan koelere. Dit samen met een koud oppervlak (de buis in dit geval) kan condensvorming geven. Zeg niet dat het gebeurd, maar kan dus wel.
Dit wil ik zelf dus niet en vandaar dat ik geïsoleerde leidingen neem/gebruik.

Ik heb ook gekozen voor flexibele (geïsoleerde) slang omdat ik snel op de Atlantic zelf of op de doorvoeren de aansluitingen van plaats wil kunnen wisselen of wegnemen. Dit omdat ik nog niet weet of ik bv de uitblaas lucht ooit nog eens naar binnen wil blazen. Het netto effect voor koeling zal niet groot zijn als ik hiervoor kies gezien het feit van het aantal draaiuren van de Atlantic bij de zomer dag.

Nu trek ik straks gewoon de aansluiting van de inlaat er af als ik lucht vanuit m'n schuur wil aanzuigen. Druk hem er weer op als ik lucht van buiten wil. Het zelfde gaat op voor de uitlaat.

Ik krijg straks sowieso 2 dakdoorvoeren naar buiten. 1 voor aanzuigen en 1 voor afvoer. Maar misschien ga ik ook nog wel 2 of 1 doorvoeren naar mijn keuken maken (deze zit achter de spouwmuur van de aangebouwde schuur). Dit om de MV functie van de Atlantic te kunnen gebruiken. Ik heb namelijk in mijn huis geen MV. Dat gebeurd nu d.m.v. bovenlichtjes die open staan en ventilatieroosters in sommige ramen.
Het toeval wil dat ik als ik dat wil met 2 stukken slang van 1,5 mtr alle mogelijke combinaties kan maken op 4 aansluitingen. 2 door m'n dak en 1 (of 2) naar mijn keuken/woonkamer.

Ik ben met slang in mijn geval letterlijk flexibeler. Maar iedereen moet natuurlijk doen wat voor hem het beste uitkomt. Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat mijn oplossing niet de goedkoopste is. Maar ik weet wel dat ik geen vocht problemen krijg en dat ik achteraf snel en simpel dingen aan kan passen of uitbreiden.
Dank je.

Wat het uiterlijk betreft valt het bij mij wel mee, de wpb staat in de schuur in een kast met een schuifdeur er voor ;)

Condensvorming ben ik niet zo bang voor daarvoor is het hier al te warm geweest denk ik,
de schuur grenst overigens aan de keuken de deur hiervan staat geregeld open als de pelletkachel brand ;)

Flexibel ben ik nu ook hij voert nu de koude lucht af naar buiten, draai ik de klep dicht gaat de kou mijn bijkeuken in of het gaat de schuur weer in, daarvoor gebruik ik dan een schroefdop.

Als de koude lucht de bijkeuken in blaast dan kun je het verschil in temperatuur goed merken :)

Wat de aanvoer betreft het zelfde, of hij haalt de lucht uit de onverwarmde schuur/buiten,
of hij haalt het uit de door de pelletkachel verwarmde bijkeuken/kamer.

Niet de goedkoopste maar ook niet de duurste, het kan altijd anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Precies.... net wat ik zeg. Lekker doen wat voor jou werkt en wat je wilt proberen. Veel zaken staan niet in steen gebeiteld en kunnen op meerdere manieren uitgevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie841
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 06:10
tav het aansluiten van een Atlantic: ik heb advies gekregen van een ervaren WP installateur om nog een expansievat aan te sluiten op de leiding tussen inlaatcombinatie en koudwateraansluiting van de boiler, Ik heb deze:
[url="https://flamcogroup.com/nl/catalog/systeemcomponenten-voor-verwarmings-en-drinkwaterinstallaties/expansievaten-voor-sanitaire-installaties/airfix-a/groups/g+c+p+view"]

dat beschermt je vat tegen de drukgolven van open en dicht gaan van kranen

op de meeste inlaatcombinaties zit een aftapkraan maar het is beter een aparte aftap toe te voegen omdat die inlaatcombinatie bijna altijd gaat lekken als je de aftap een keer gebruikt hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHR
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-04 20:17
jopie841 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 06:31:
tav het aansluiten van een Atlantic: ik heb advies gekregen van een ervaren WP installateur om nog een expansievat aan te sluiten op de leiding tussen inlaatcombinatie en koudwateraansluiting van de boiler, Ik heb deze:
[url="https://flamcogroup.com/nl/catalog/systeemcomponenten-voor-verwarmings-en-drinkwaterinstallaties/expansievaten-voor-sanitaire-installaties/airfix-a/groups/g+c+p+view"]

dat beschermt je vat tegen de drukgolven van open en dicht gaan van kranen

op de meeste inlaatcombinaties zit een aftapkraan maar het is beter een aparte aftap toe te voegen omdat die inlaatcombinatie bijna altijd gaat lekken als je de aftap een keer gebruikt hebt
Heb een 270L V3 sinds januari 2019. Expansievat is overbodig. Bij esanico ook een inox inlaatcombinatie/veiligheidsgroep gekocht. Inlaatcombinaties moeten altijd lekken tijdens opwarmcyclus om expansie van warm water op te vangen door vrijwel voortdurend te druppelen. Op deze wijze raak je overdruk in het vat door opwarming en expansie van water kwijt en ik vermoed dat het ook je drukgolven zal afvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Let wel op dat cv ketels vaak een 8 bar inlaatcombi hebben, en dat je die dus niet voor de 200 liter boilers kan hergebruiken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Met mijn 200l V3 gaat een 8 bar ilc goed, een klokje geeft 7,6 bar aan als hij naar 62 of 52 graden gaat.
Bij mij zit hij op een lastige plek, ik heb al wel een 7 bar liggen maar die is haaks terwijl de 8 bar recht is.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@jopie841

Er is niks mis met dat advies opzich, maar je moet ook even kijken naar de meerwaarde in een gewone huis installatie. Persoonlijk zie ik de toegevoegde waarde er niet zo van in voor dat geld.

Als m'n boiler lager zou staan als m'n riool aansluiting dan wel. Ook als ik heel ecologisch zou willen zijn, en dus geen schoon drinkwater zou willen verkwisten dan zou hij nut hebben.
Drukgolven van het open en sluiten van kranen vangt de inlaatcombinatie wel op.
Je moet dan echter wel heel erg veel water besparen eer je zo'n expansievat er eens uit hebt. Bovendien heeft zo'n ding ook niet het eeuwig leven en kan dus kapot. Dus naar mijn mening heeft zo'n ding in de meeste huishoud installaties niet zo heel veel nut anders dan wat water besparen.

De enige drukgolf die ik wel eens in mijn leidingen heb is als de wasmachine water pakt. Dat is verder niet schadelijk en zit in m'n koudwater leiding. Als het me echt zou storen dan zet ik daar een demper op. Maar goed.... Kwaad kan het zeker niet als je er 1 aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Doggieman
Gebruik je geen guso ringen voor je flex slang?
Dat is makkelijker monteren https://www.ventilatiesho...tagering-160mm/?sqr=gust&

Of geisoleerde spirobuis. Ook mooi.
https://www.ventilatielan...-spirobuis-en-hulpstukken

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@AUijtdehaag

Ik heb er wel over gedacht om die Guso ringen te gebruiken aan de Atlantic kant. Maar omdat ik twijfelde over de stevigheid van die dingen en omdat die Guso ring niet past op die 160mm dakdoorvoer maar besloten om bijde kanten van de slang maar met spiro hulpstukken te doen.

Omdat ik ook nog niet weet hoe ik de uiteindelijke configuratie ga doen (wil wat gaan testen en proberen) heb ik slang genomen. Dan kan ik alle kanten nog op. Buis is meteen vast. Ik heb straks 3 en misschien wel 4 doorvoeren vlak bijelkaar. 2 in het dak en 2 in de muur. Dan kan ik met 2 stukken slang straks alle combinaties maken die ik wil op die doorvoeren.

Als ik langere afstanden had moeten overbruggen dan had ik zeker geisoleerde buis gebruikt. Inderdaad.... Erg mooi en strak. Maar ja... ik hoef hooguit 1,5 mtr te overbruggen en dan is slang makkelijker en vloeiender als de aansluitpunten niet in lijn liggen. Scheelt dan weer een hoop bochten en daarmee weerstand.

[ Voor 19% gewijzigd door Doggieman op 05-11-2019 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:35

Crazy-

Best life ever

Oei, wellicht kort dag maar wegens aanschaf woning & dus meefinancieren van investering duurzaamheid dien ik in korte termijn een keuze te maken

Situatie is een hoekwoning met volledig LTV (vv bgg, rest ltv radiator)

Ben reeds in het bezig van 3x collectorplaat met 400 liter hygiëneboiler. Hier heb ik nog een aansluiting beschikbaar om het CV water door een warmtepomp te laten opwarmen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een (buitenunit) water/lucht warmtepomp.
Deze kan mooi op de garage staan; aan de vrije straatzijde. Geen last van buren ivm “overlast”.

Concreet: wat is hierin een goede keuze?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 16:24
Volgens het boekje is de diameter van de air outlet op hp250m3 180mm. Nu wil ik een mooie verbinding maken naar de vaste ventilatiebuis die in vanuit onze keuken naar de zolder loopt. Die maat is 125mm.

Ik heb alleen boven de boiler niet heel veel ruimte dus zoek een verloop van 180 naar 125. Daarop wil ik dan een geïsoleerde flexibele buis plaatsen.

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:44
Is er niet een reden dat ie 180mm is? Vraag me af of je niet veel teveel weerstand krijgt omhoog. Want aan het einde zit ook nog een schoorsteentje denk ik?

En check Econox 75090069.

[ Voor 8% gewijzigd door Jim423 op 06-11-2019 23:37 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Crazy- schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 22:00:
Oei, wellicht kort dag maar wegens aanschaf woning & dus meefinancieren van investering duurzaamheid dien ik in korte termijn een keuze te maken

Situatie is een hoekwoning met volledig LTV (vv bgg, rest ltv radiator)

Ben reeds in het bezig van 3x collectorplaat met 400 liter hygiëneboiler. Hier heb ik nog een aansluiting beschikbaar om het CV water door een warmtepomp te laten opwarmen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een (buitenunit) water/lucht warmtepomp.
Deze kan mooi op de garage staan; aan de vrije straatzijde. Geen last van buren ivm “overlast”.

Concreet: wat is hierin een goede keuze?
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8
Dat is een betere plek voor je vraag denk ik :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bjorn180179 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 23:29:
Volgens het boekje is de diameter van de air outlet op hp250m3 180mm. Nu wil ik een mooie verbinding maken naar de vaste ventilatiebuis die in vanuit onze keuken naar de zolder loopt. Die maat is 125mm.

Ik heb alleen boven de boiler niet heel veel ruimte dus zoek een verloop van 180 naar 125. Daarop wil ik dan een geïsoleerde flexibele buis plaatsen.
In de handleiding staat:
Maximum length of air outlet duct 2.5m
Zelfde voor de inlet, totaal 5m buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
Ja maar ik gebruik alleen de air outlet. Voor inlet haal ik de lucht uit de ruimte waar die staat. Dat is een berging. Dus bij 1 duct gebruik mag het langer dan 2,5mtr zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Ik heb een nieuwbouwhuis (2016) met 3300 WP aan zonnepanelen (11 stuks) en meschanische ventilatie (Buva Q-Stream). Ik heb een CV systeem van intergas.

Gas gebruik ik voor het verwarmen van mijn verwarming, koken en dochen/bad.

Mijn verbruik met gas dit jaar is: 700m3
Mijn verbruik met stroom is dit jaar: 1300Kwh en teruglevering 1853Kwh

Nu wil ik heel graag van het gas af om te gaan besparen op mijn energierekening wat al goed gelukt is met zonnepanelen

Ik zat te denken aan de Atlantic Explorer V4 warmtepompboiler als CV ondersteuning of een Techneca DUO Loria waarvan de laatste de CV helemaal niet meer nodig is.

De Atlantic Explorer V4 zie ik voor 2049 euro zonder subsidie.

https://www.boiler-shop.b...atlantic-explorer-v4-270/

Wat zijn jullie adviezen?

[ Voor 10% gewijzigd door deheij1 op 07-11-2019 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bjorn180179 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 07:01:
Ja maar ik gebruik alleen de air outlet. Voor inlet haal ik de lucht uit de ruimte waar die staat. Dat is een berging. Dus bij 1 duct gebruik mag het langer dan 2,5mtr zijn.
Ik zie dat de diameter 160mm mag zijn, net zo veel als bij een Atlantic.
Heeft de berging lucht aanvoer ergens vandaan?
Het gaat om het gehele plaatje, maak je de lucht afvoer smaller dan kan hij minder lucht doorvoeren.
Is de aanvoer ook beperkt, dan wordt het denk ik lastig want dan belast je de ventilator te veel.

@deheij1
De Atlantic V4 is allereerst voor tapwater bedoeld en zoals ik in de TS stel kan je een klein deel voor cv ondersteuning gebruiken.
De ervaring leert dat het laatste tot 200m3 gas scheelt voor het cv deel met LTV en/of vloerverwarming.
Bedenk wel dat dit niet erg efficiënt is, een grote L/W warmtepomp doet dit veel beter en sneller.
Een Loria duo kan een cvketel compleet vervangen, dan ben je de vaste kosten voor gas kwijt.
In dat geval is er meer keus zoals Mitsubishi en Panasonic waar diverse topics over zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
Speedy-Andre schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:06:
[...]

Ik zie dat de diameter 160mm mag zijn, net zo veel als bij een Atlantic.
Heeft de berging lucht aanvoer ergens vandaan?
Het gaat om het gehele plaatje, maak je de lucht afvoer smaller dan kan hij minder lucht doorvoeren.
Is de aanvoer ook beperkt, dan wordt het denk ik lastig want dan belast je de ventilator te veel.
Dus 125mm buizen zijn eigenlijk te klein ? De berging heeft een tuindeur met rooster en onder deur van de berging naar de keuken zit ruimte voor ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 10:14
Bjorn180179 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 23:29:

Dit is niet een heel goed idee het oppervlak van 180 mm is meer dan het dubbele van 125 mm, als de ventilator het aan zou kunnen wordt de snelheid ook het dubbele. De weerstand wordt meer dan het dubbele idem voor het geluid. Met andere woorden je COP wordt slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bjorn180179 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:26:
[...]

Dus 125mm buizen zijn eigenlijk te klein ? De berging heeft een tuindeur met rooster en onder deur van de berging naar de keuken zit ruimte voor ventilatie.
Kan je dan niet beter een doorvoer naar buiten maken, misschien door een muur of een raam aanpassen?
De aanvoer zou dan wel goed gaan, ik zie hier meer wpb's die in een schuur of berging staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
@gtv6 @Speedy-Andre dan zal ik wellicht toch moeten kijken naar een andere doorvoer. Ik zou eventueel naar de voorkant kunnen alleen komt de doorvoer dan uit in de buurt van de voordeur. Als de boiler dan aanstaat blaast ie daar de koude lucht uit. Niet ideaal als je voor de voordeur staat.

Nadeel is dat ik tussen de bovenkant van de boiler en het plafond niet veel spelingsruimte heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Mijn Intergas accessoire is binnen! Dit is een omschakelventiel wat water onder de 55 graden naar de CV ketel stuurt voor naverwarming. Wel jammer dat er standaard 10% “lekt” door de ketel en boven de 20 l/min ook waardoor een drukregelaar geen overbodige luxe is.

Voor meer info:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CqZDx7zH0wgK1ZKHmSjPVDpH/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/olII9SdJlBc9kwqZrBytrpfc/medium.jpg
Nu blijkt alleen dat op dit ventiel 15mm knelfitting op zitten. Hoe kan ik deze met zo min mogelijk onderdelen aansluiten op de 􏰂diëlekt􏰄is􏰊he aansluiting van de Atlantic Explorer? Is die 15mm knelfitting gelijk aan 5/8?

Daarnaast kan het kwaad om de 􏰂diëlekt􏰄is􏰊he aansluiting achter een bocht (knie) te zetten of moet deze echt direct erop?

[ Voor 30% gewijzigd door Deveon op 07-11-2019 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 18:56
Deveon schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:24:
Nu blijkt alleen dat op dit ventiel 15mm knelfitting op zitten. Hoe kan ik deze met zo min mogelijk onderdelen aansluiten op de 􏰂diëlekt􏰄is􏰊he aansluiting van de Atlantic Explorer? Lukt dat hiermee samen met een knie met tweemaal binnendraads?

Daarnaast kan het kwaad om de 􏰂diëlekt􏰄is􏰊he aansluiting achter een bocht (knie) te zetten of moet deze echt direct erop?
De dielectrische koppeling moet direct op de boiler, daarna kun je zonder technische problemen doen wat je wil :). Knieën kunnen druk verlagend werken, maar of dat erg is in jou geval moet je zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Okay... weer thuis en aan het werk. Spullen voor de lucht kanalen binnen. Blijkt dat de spirobuis hulpstukken toch net niet passen op de lucht in en uitlaat van de boiler. Grrr!

Dus nu ook maar Guso ringen besteld. Die Guso ring zo in die geisoleerde flex slang vind ik persoonlijk niks. Ze zijn vrij slap dus als je er een slangklem op zet vervormd de ring en zit deze niet echt degelijk vast aan de slang. En omdat ik wat wil gaan spelen met verschillende configuraties wil ik wel wat stevigheid.

Dus wat aan het knutselen geweest met die spiro hulpstukken en de Guso ringen. Uiteindelijk een spiro hulpstuk op een guso ring gemonteerd met popnagels zodat ik iets stevigs heb om de slang aan vast te zetten. De Guso ring zelf sluit mooi strak aan op de in en uitlaat van de Atlantic. Ditnzit zo wel naar m'n zin.
Op de 160 mm Ubink dakdoorvoer had ik het zelfde probleem. Niks past lekker op die buis. Dus daar de bijgeleverde verloop ook met popnagels aan zo'n spiro hulpstuk gezet. Dus ook hier nu iets stevigs om de slang aan vast te zetten. Kan nu de slangen snel wisselen en alles is lekker degelijk. Ben wel tevreden met deze oplossing.

Volgende week eens aan de gang met de dakdoorvoeren zelf. Moet even droog zijn als ik de gaten in het dak zaag!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gCpkGsVrTvDOJpCYUIf5fTuG/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UcZ4PAmLcVttPtIZEVh5vXEF/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a8fzOildUiQghXUUvEvxr64Z/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dus dat wordt bitumen branden straks?
Wel vreemd, toen ik de guso ring uitklapte in de flexslang zat dat echt wel strak. Vastgezet met alu tape zodat je hem niet meer eraf kan trekken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Doggieman
Je probeert een "binnen" spiro hulpstuk op de boiler te monteren?
Dat gaat inderdaad niet.

Een "buiten" verbindingstuk of gewoon direkt de buis zelf, dat past wel.
https://www.ventilatielan...er-160-mm-geisoleerd.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rGiS4FG907kSQ3nY3tjh2bDL/thumb.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-11-2019 14:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Ja.... weet het. Verkeerd besteld😭
Had contact gehad met de shop en hij had een en ander nagemeten voor me. Heeft alleen de verkeerde link gestuurd van het artikel, dat ik dus gewoon over genomen heb. Maar zo is het ook opgelost. Zit verder prima en stevig. Had ook geen zin om weer nieuwe te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezuno
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-01 23:35
Jim423 schreef op zondag 3 november 2019 @ 10:28:
Ik denk niet dat het nodig is. Ik heb ook leidingen naar de spiraal die 2 meter omhoog lopen en daarna weer 2 meter omlaag zonder ontluchter erop. Je ketel heeft als het goed is een ontluchter, dus even de driewegklep op boilerstand en deze ontluchter openzetten. Wel het systeem continu goed op druk houden via de vulkraan. Ook betwijfel ik of jouw constructie met de 3-wegklep in de middenstand wel werkt en deze klep nu netjes 50/50 doorlaat. Waarschijnlijk is dat toch stiekem 90/10 ofzo waardoor het lucht niet uit de leidingen gedrukt kan worden door onvoldoende flow/druk. Misschien is het een optie de motor en binnenwerk eruit te draaien en er een dop 3/4 ofzo op te draaien.
Bedankt voor de tips. Er zat inderdaad een ontluchter ter hoogte van de pomp van mijn cv ketel. Ik heb de pomp wat laten draaien op max vermogen met de driewegklep in boiler stand en enkele keren de ontluchter open gedraaid. Ik heb de indruk dat de lucht er nu uit is aangezien er geen geluid meer uit de leidingen komt. Als test heb ik mijn cv ketel de boiler eens laten warm stoken en ik voelde de leidingen onmiddellijk warm worden en ook de temperatuur in de Atlantic ging vlot naar omhoog, dus ik denk dat het nu in orde is.

Ik weet dat mijn setup met de driewegklep niet ideaal is maar als ik ze in de middenstand zet voel ik beide vertrekkende leidingen vrij gelijkmatig warm worden. Een perfecte 50/50 verdeling zal het niet zijn maar het bespaart me veel knutselwerk om de bestaande leidingen aan te passen.

Heb deze ochtend eens geprobeerd om de badkamer warm te krijgen met de Atlantic. De boiler had net opgewarmd tot 54°C voor ik de CV pomp in gang stak. De temperatuurmeter van mijn CV ketel gaf aan dat het CV water ongeveer 40°C werd en ik voelde de radiator ook warm worden. Het viel me wel tegen hoe snel de temperatuur terugliep. Na een kwartier was het water nog maar 35°C meer, wat echt te weinig is om een ruimte warm te krijgen. Na een half uur was het zelfs maar 30°C meer en na 45 minuten nog 25°C... Bovendien warmt de Atlantic niet onmiddellijk bij omdat de temperatuursensor te hoog zit om te merken dat het water onderin de boiler aan het afkoelen is. Pas een halve dag later sprong de warmtepomp terug aan als ook de bovenkant van de boiler is afgekoeld.
Hoe krijgen jullie het voor elkaar om de Atlantic te laten verwarmen zodra er warmte vraag is? Sturen jullie handmatig de warmtepomp aan via het PV contact ofzo?

Ik heb ook een tweede probleem opgemerkt sinds ik het CV circuit op de spiraal van de Atlantic heb aangesloten. Omdat mijn leidingen naar boven oplopen krijg ik ongewenste circulatie in mijn CV leidingen omdat het warme water in de spiraal naar boven wil stijgen. De vertrekleiding is voelbaar warm heel de dag door en het verbruik van de warmtepomp is meer dan verdubbeld als ik geen warm water vraag (voorheen ~1kWh per dag om op temperatuur te blijven terwijl ik nu tussen de 2 à 2,5kWh zie). Na wat googelen heb ik gevonden dat dit effect bekend staat als het "thermosyphon" effect. In een ander Tweakers topic (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/56397839) heb ik gelezen dat je dit kan oplossen door de aansluitingen aan de spiraal eerst een stuk naar beneden te leiden zodat het warme water niet begint te circuleren. Weet iemand of dit voldoende is om de circulatie te stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De thermosyphon werking is in dit topic wel te vinden, ik heb de flexen daarom iets door laten hangen.
Mijn startsein voor een douche en de badkamer voor verwarmen is idd het PV contact (paar uur vooraf).
Bij mij lijkt het er op dat de radiator precies zo veel warmte onttrekt als de wpb kan leveren als hij draait, de temperatuur op het display blijft constant terwijl hij aan het opwarmen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Het is eigenlijk wel een eis om op te warmen tot 62 graden. Anders zal het zeer snel gebeurd zijn met de warmte zoals je hebt gemerkt. De 200L gaat dan automatisch aan zonder PV contact.

[ Voor 16% gewijzigd door Jim423 op 09-11-2019 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totalen123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-09 10:35
Beste collega tweakers

Een jaar geleden hebben we een Daikin Stylish 3.5kw LL warmtepomp gekocht voor verwarming van onze huiskamer. We hebben in ons huis nog onze oude (1984) Brinkluchtverwarming. Maar deze winter niet meer gebruikt. En is dus nu een soort van Backup. Wel is het in hartje winter iets fris boven, maar minimaal net 17 C. Dat vinden we op zich acceptabel. We zijn dus tevreden met de LL warmtepomp.

Onze warmwatervoorziening is nog een geiser, die echter op instorten staat. Die willen we vervangen door een Daikin 2E200AV3 200 liter Warmtepompboiler. Om deze in ons verwarmingskast te plaatsen moet eigenlijk de oude Brinkverwarming eruit. We zitten echter met het volgende vraag: "Wat te doen met de luchthuishouding? De luchtverversing gaat nu nog via de warmte terug win (WTW) unit van onze Brinkluchtverwarming. Die zuigt huiskamer/WC/badkamer-lucht af en voert verse lucht aan die zich via de luchtkanalen kan verspreiden in de woning.

Ik zie dat je met de Daikin warmteboiler ook binnenlucht kan gebruiken in plaats van een buitenlucht invoer aansluiting. Echter als ik het goed begrijp, heb je al gauw 250 m2 /uur nodig. Dat is erg veel voor lucht verversing, denken we. Bovendien als je lucht afzuigt moet er ook weer lucht in. Dat is dus koude buitenlucht. Bij ons Brinkluchtverwarmingssysteem gebeurt dat nu met WTW en ons huis is echt goed luchtdicht.

Mijn vraag is nu dus. Moet ik naast de Daikin Warmtepompboiler ook nog een nieuwe WTW aanschaffen en welke dan? Of is er nog een andere slimme oplossing of een mengvorm? Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en meningen. Al vast bedankt.

Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 15:28
lastig verhaal als je geen natuurlijke toevoer hebt moet je voor een gezond binnenklimaat wel een wtw unit hebben. De wtb kan je wel bijmengen met binnen lucht voor 50% en 50% van buiten.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik zou inderdaad de afvoer van de WTW naar buiten toe splitsen met een T-stuk 125/160/125 voor de aanvoer WPB.
De afvoer WPB dan naar buiten. Je krijgt dan automatisch een 50/50 buitenlucht/afvoer WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:24:
Nu blijkt alleen dat op dit ventiel 15mm knelfitting op zitten. Hoe kan ik deze met zo min mogelijk onderdelen aansluiten op de 􏰂diëlekt􏰄is􏰊he aansluiting van de Atlantic Explorer? Is die 15mm knelfitting gelijk aan 5/8?
Niemand een idee? Het enige wat ik tegenkom is koper om dat minimale stuk te overbruggen, wat een beetje jammer is omdat ik liever met flexibele buis werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:34
Deveon schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:15:
[...]

Niemand een idee? Het enige wat ik tegenkom is koper om dat minimale stuk te overbruggen, wat een beetje jammer is omdat ik liever met flexibele buis werk.
De schroefdraad van een 15 mm knel is 1/2 “ en geeeen 5/8. Excuus.

Faudt je bedankt.

[ Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 10-11-2019 18:08 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Avond...
Lange tijd weggeweest van tweakers...
Maar ben me nu toch weer aan het inlezen in deze materie. De wpb dus.
Heb inmiddels 59 panelen liggen. Een pana monoblok draaien voor de verwarming en nu dus tijd om het overschot pv op te stoken in een wpb. Of 2 wpb's...
En dan gauw het gas eruit.
Ik ben eigenlijk geinteresseerd in een 2x200ltr opstelling.
Maar hoe koppel je dat aan elkaar?
Koude waterleiding op ingan wpb1. Dan uitgang warm wpb1 op koud wpb2. En dan warme kant wpb2 op de warme huisleiding??

Soort van in serie aan elkaar zodat wpb 2 alvoorgewarmd water krijgt van wpb1?

Zit verder nog een beetje te dubben of ik in en uitlaat binne of buiten moet laten zuigen/blazen. Of een combinatie middels een T-stuk.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-08 10:25
Wat is de business case voor consumenten om hybride te gaan? Voor fabrikanten/installateurs is het geld verdienen. Maar wat schiet de gebruiker ermee op? De gebruiker kan of het beste zo lang mogelijk de bestaande infra (gas cv) uitmelken en de ontwikkelingen afwachten of nu gas eruit doen en relatief pionieren met gasloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@paulv1973 Parallel geeft evenveel draaiuren en maximaal vermogen. Dus ILC > t-stuk > 2xWPB > t-stuk omgekeerd > warmwaterleiding. Waar wil je ze gaan plaatsen? Verwarmde ruimte zou ik wel naar buiten laten blazen indien mogelijk. Ik zou eerst even in kaart brengen hoeveel warm tapwater je gebruikt per dag.

@traders Waar reageer je precies op. Ik ben zeker geen voorstander van hybride opstellingen, omdat je nog steeds een gastoestel en vastrecht hebt. Je financiële winst verdampt dan. Ook zijn deze opstellingen berucht lastig in te regelen. (Ketel schakelt telkens bij als dat niet hoeft, WP schakelt te vroeg uit etc) Het is dan veel beter/voordeliger om wat te isoleren (maar niet te gek), eventueel wat radiatoren te vervangen voor convectoren (indien nodig) en voor extremen een 3kW e-element achter de hand te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 10-11-2019 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Wpb' s komen te staan in een verwarmde bijkeuken. Vloerverwarming.
Aanzuigen van binnen lijkt me persoonlijk ook onzinnig. Ruimte en aangrenzende speelkamer koelt dan af en de wp moet dat dan weer compenseren door warmere vv te maken om de ruimte weer op temperatuur te stoken. Dus dan spaar ik op verbruik wpb maar kost weer extra kwh in de wp. Dus dan lijkt het erop gewoon alles van en naar buiten.
Verbruik warm water...??
We verbruiken nu een 400m3 gas voor tabwater. Hoeveel warm water ik daarvoor krijg... geen idee.
Heb ook nog gedacht om simpelweg de cv ketel te vervangen voor een electrische cv ketel. Maar das ook dubbelop.
Paralel alsook serie hebben dus beide zijn voor en nadeel. Serie heeft wel als groot voordeel dat je er simpelweg 1 kan uitzetten als blijkt dat je het vermogen van 2 wpb's niet nodig hebt. Ok.... dan heb je er 1 teveel staan....
Ben alleen bang dat ik met 1x 270ltr misschien wel te weinig heb.
En om dan er nov een 200ltr naast te zetten....mwah.
Misschien eerst 1x200ltr testen....

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Een elektrische CV-ketel is niet mogelijk voor tapwater. Je zit vast aan een boiler, op e is deze 3500kWh.
Via je pana of WPB is dit ongeveer 1200kWh dus dat is nog wel de moeite waard. Je kan kiezen vanaf binnen aanzuigen of vanaf buiten aanzuigen, qua rendement ontloopt het elkaar niet veel als je Pana COP>3.5 doet in de winter. 2 neerzetten en daarna 1 uitzetten omdat je hem niet nodig hebt is gekkenwerk waarom kijk je niet gewoon hoeveel L je douched per dag? Meet even met een emmer en binnen 2 min heb je je antwoord. Gezien je gasverbruik kun jij volgens mij prima met 270L uit de voeten.

[ Voor 6% gewijzigd door Jim423 op 10-11-2019 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ergens weet ik dat je misschien gelijk hebt. Maar wil zeker niet inboeten op comfort. Dat betekent voor dit verhaal dus geen koude douche.
Bij ons wordt er sochtends door 1 persoon ongeveer 10min gedoucht. Savonds door een ander 10min. Kinderen gaan in bad. (Samen)... normaal moet 400m3 gas te vervangen zijn met idd 3500kwh aan stroom. Bij wp idd met 1200kwh.
Hoe gaat dat opwarmen van een wpb in de winterdag? Als het -10 is en ik sochtends om 7 wil douchen..
Electrisch element? Want dan ga je snachts als het koud de ketel opwarmen. Meest slechte scenario lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Daarom mengen we dus lucht van binnen bij zodat je bij vorst nog warm water hebt.
Je belast de wp er niet enorm mee, ik verwarm met een airco van maar 3,5kW en die merkt het niet eens.
Dat bad is wel een dingetje, daar krijg je een 200l wpb wel koud mee (3/4 van de inhoud is bruikbaar).
Omdat ik vrij weinig water tap kan ik volstaan met overdag verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
paulv1973 schreef op zondag 10 november 2019 @ 21:57:
Hoe gaat dat opwarmen van een wpb in de winterdag? Als het -10 is en ik sochtends om 7 wil douchen..
Electrisch element? Want dan ga je snachts als het koud de ketel opwarmen. Meest slechte scenario lijkt me.
Onder de 0 graden gaat hij uit geloof ik... dus dan is het e-element. Desondanks is van binnenuit afzuigen niet rendabeler maar scheelt misschien wel zorgen. Overigens schakelt hij automatisch over, dus van een koude douche bij vorst is geen sprake. Als je wilt douchen na een (vol) bad dan is een 2x200L eigenlijk wel een eis, douche je alleen voor of ver na het bad dan kun je met 1x270L wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Okay...
Bij 2x200ltr dus wel ook 4x 160mm door het dak...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Klopt. Je kan evt. ook 2x 160mm of 1x 250mm doen en dan van binnen aanzuigen.
Wel moet er dan ergens een rooster zijn natuurlijk om lucht toe te voeren aan de ruimtes. (bijvoorbeeld op zolder). Wat ook nog een optie is is om voor 1x270L te gaan en hier een Clage naverwarmer 3x16A achter te zetten zonder doorstroombegrenzer. Nu heb je geen onbeperkt warm water maar deze constructie verlengd dan je douchetijd alsof je een 1x400L zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
paulv1973 schreef op zondag 10 november 2019 @ 22:37:
Okay...
Of slechts twee Paul, en dan om en om laten draaien op zonnestroom. Neem dan alleen geen atlantic want die heeft geen timers.
Ook kan die niet lager dan 50 graden. En dat zou mij leuk lijken met twee boilers in serie om met temperaturen te spelen voor zuinigheid. Eentje op veertig en andere op zestig bv.

Heb je hier al gekeken?
Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
reneeke1970 schreef op maandag 11 november 2019 @ 07:57:
[...]

Of slechts twee Paul, en dan om en om laten draaien op zonnestroom. Neem dan alleen geen atlantic want die heeft geen timers.
Geen timers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Hoe lang houd een wpb de warmte vast?
Stel ik warm hem op tot 50 graden overdag...
Na hoeveel uur koelt hij dan af naar 45graden bijvoorbeeld. Praat ik dan over een uur of paar uur of halve dag??.
Uitgaande van een omgevingstemp van 20grad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-09 17:23
paulv1973 schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:42:
Na hoeveel uur koelt hij dan af naar 45graden bijvoorbeeld. Praat ik dan over een uur of paar uur of halve dag??.
Volgens mij minder dan 5 graden per etmaal. Er zijn wel mensen hier die hun WPB op PVoutput hebben gekoppeld incl. de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mijn Explorer V3 koelt 8 graden af in 24u, setpoint is 52.
In 90 minuten is hij weer op 52 en 's zomers in nog geen uur.

Natuurlijk heeft de Atlantic timers, er zijn 2 tijdsblokken dat hij actief is maar minimaal 8 uur lang.
Er kan een zonneboiler sonde in en dan kan je hem buiten de zonuren actief laten zijn.
Met een contactje vertelt de zonneboiler de Atlantic dat hij actief is.
In de winter zal je de timer wel aan moeten passen als hij dan overdag mag draaien.

[ Voor 59% gewijzigd door Speedy-Andre op 11-11-2019 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
Een dag

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:52
Wel hoor. De Atlantic Explorer v3 heeft twee instelbare timers (ik gebruik er zelf maar eentje van). Volgens mij heeft de v4 ook instelbare timers.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat weet Jim ook wel, die heeft er zelf een.
@reneeke1970 zegt wel vaker iets over een Atlantic zonder er ervaring mee te hebben :z
De minimale temperatuur van 50 in het menu kan je ook nog omzeilen als dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Speedy-Andre schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:54:
Mijn Explorer V3 koelt 8 graden af in 24u, setpoint is 52.
In 90 minuten is hij weer op 52 en 's zomers in nog geen uur.

Natuurlijk heeft de Atlantic timers, er zijn 2 tijdsblokken dat hij actief is maar minimaal 8 uur lang.
Er kan een zonneboiler sonde in en dan kan je hem buiten de zonuren actief laten zijn.
Met een contactje vertelt de zonneboiler de Atlantic dat hij actief is.
In de winter zal je de timer wel aan moeten passen als hij dan overdag mag draaien.
Dat valt me niet tegen. Dus overdag als de buitentemp. Hoog is warmstoken en dan sochtends douchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
paulv1973 schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:31:
[...]

Dat valt me niet tegen. Dus overdag als de buitentemp. Hoog is warmstoken en dan sochtends douchen
Jep, dan heb je de beste cop en minder kans op een defrost cycle (verdamper bevriest op den duur).
Ik gebruik het elektrische element niet, je kan het opwarmen er wel mee versnellen.
Bedenk wel dat hij bij -5 zal stoppen, je kan instellen dat hij het element dan gebruikt.
Echter zet ik er liever een klep tussen om (wat) lucht van binnen bij te mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
Heeft iemand hier toevallig ook de Haier Hp250m3 wpb? En bekend met de ecomode instellingen? Of heeft nog handige tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bjorn180179 schreef op maandag 11 november 2019 @ 13:50:
Heeft iemand hier toevallig ook de Haier Hp250m3 wpb? En bekend met de ecomode instellingen? Of heeft nog handige tips?
Een week geleden vroeg je dit ook, blijkbaar geen ervaring met Haier hier :)
Haier adverteert er mee dat je met het daltarief het element of ook de warmtepomp kan gebruiken.
Een slechte keus voor de warmtepomp omdat die doordeweeks dan tussen 23 en 7u zou werken wanneer de lucht het koudst is.
Ook wordt de winst van het daltarief steeds kleiner, minder dan 2 cent verschil nog maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
Speedy-Andre schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:25:
[...]

Een week geleden vroeg je dit ook, blijkbaar geen ervaring met Haier hier :)
Haier adverteert er mee dat je met het daltarief het element of ook de warmtepomp kan gebruiken.
Een slechte keus voor de warmtepomp omdat die doordeweeks dan tussen 23 en 7u zou werken wanneer de lucht het koudst is.
Ook wordt de winst van het daltarief steeds kleiner, minder dan 2 cent verschil nog maar.
Okay helder ! Ik betaal volgens mij ook een tarief dus maakt het niks uit. Ik kan in de ecomode 2 tijdzones instellen ik weet alleen niet wat de L1 en L2 tijdzones zijn. L1 = dal, L2 = normaal ?
Hierover kan ik niks terugvinden in de handleiding. De boiler slaat nu aan als temperatuur en hoeveelheid warm water onder bepaald niveau zijn gezakt. Ik wil daarop wat meer kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als we de zelfde handleiding hebben dan kom ik ook niet verder :P
Zo te zien kan je kiezen tussen een extern signaal (contactje) en de timer(s).
Ook vreemd dat de compressor blijkbaar tot 10u achtereen mag werken waarna het element inschakelt.
Zet de 2 tijdblokken op overdag, dan zie (of hoor je) vanzelf wanneer hij werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
Ja ik ga die tijdblokken instellen. De compressortijd staat nu ingesteld op 8u, ik heb stroom genoeg dus ik ga die tijd ook wat naar beneden bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Bui
Speedy-Andre schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:49:
[...]

Jep, dan heb je de beste cop en minder kans op een defrost cycle (verdamper bevriest op den duur).
Ik gebruik het elektrische element niet, je kan het opwarmen er wel mee versnellen.
Bedenk wel dat hij bij -5 zal stoppen, je kan instellen dat hij het element dan gebruikt.
Echter zet ik er liever een klep tussen om (wat) lucht van binnen bij te mengen.
Nou. Mocht het zover zijn schakel ik mooi de optie electrisch element in.
Lucht bijmengen van binnen met een t stuk ben ik nog niet kapot van. Dan moet ik iedere avond en ochtend de klep gaan omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Bij mij staat de Atlantic op zolder (16/19 graden) op de binnen/binnen stand met zowel aanzuig als uitblaas gewoon naar de zolderruimte. Hier kun je goed het temp verlies zien. :

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=53374&sid=65160

[ Voor 9% gewijzigd door Atomic2005 op 11-11-2019 17:56 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Atomic2005 schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:18:
[...]

Bij mij staat de Atlantic op zolder (16/19 graden) op de binnen/binnen stand met zowel aanzuig als uitblaas gewoon naar de zolderruimte. Hier kun je goed het temp verlies zien. :

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=53374&sid=65160
Duidelijk verhaal...
Het aanzuigen en uitblazen, binnen/buiten is toch wel een dingetje....
Voel je de wind niet om je oren gieren als de wpb zijn werk doet bij binnen aanzuigen en uitblazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:05
Zelf heb ik dan ook maar de stap gezet en 2x Ferroli boiler 90HT neergehangen.

Tot zo ver erg tevreden over het apparaat zelf, maakt niet super veel geluid maar is zeker wel hoorbaar(misschien binnenin nog even isoleren met rockwool?). Zit hier achter bij ons in de garage dus relatief weinig last van.

Wij hebben zelf een overschot van PV daarom dat dit ook erg interessant was, het idee was om de invoer temperatuur te verhogen voor de CV en daarmee de stookkosten te verlagen. Leuk idee in de theorie, praktijk daar en tegen bleek tegen te vallen. CV pendelt wanneer aanvoer van 45 graden van de boilers binnenkomt wanneer ik de tap temperatuur op 65 graden zet.
Dit resulteert er dus ook in dat je voelt dat de thermostaatkraan 1,5 graden op en neer gaat, niet echt comfortabel te noemen.

Nu dus het tap water van de CV uitgezet, wat gelijk ervoor zorgde dat de doorstroomsnelheid ook drastisch naar beneden ging. 2x 90l blijkt dus voor een 3 persoons huishouden met ons douche gedrag te weinig te zijn. (Grohe cube regendouche als ik het goed heb)

Zoals in de tweede alinea geschetst is het idee om dat alsnog te laten, alleen ben ik er zelf nog niet achtergekomen hoe dat het zou moeten werken.

Wat een optie zou kunnen zijn is de aanvoer van de boilers te verlagen naar 40 graden en dan de cv op 65 graden te zetten, alleen het verwarmen naar 65 graden is natuurlijk overkill.

Hebben zelf een Remeha Tzerra Cw4 die nu 2 jaar oud is. Niet het nieuwste model.

Draait op het moment nu iets meer dan een weekje, zal nadat ik de subsidie ontvangen heb even een foto plaatsen.

Aansluiting is als volgt: Boilers in serie en vervolgens de koude tapwater kant op de CV.

Alvast bedankt!

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
paulv1973 schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:22:
[...]

Duidelijk verhaal...
Het aanzuigen en uitblazen, binnen/buiten is toch wel een dingetje....
Voel je de wind niet om je oren gieren als de wpb zijn werk doet bij binnen aanzuigen en uitblazen?
Ik heb deze ook op zolder staan met binnen aanzuigen en uitblazen. Het waait zeker niet als ik op zolder sta. Ik blaas uit naar de zijkant richting dak. Zo'n 3 standen ventilator blaast veel meer.
Je merkt alleen dat het wat kouder is als normaal als ik op zolder komt en de WPB heeft een uur gedraaid. Ongeveer 2 graden lager en na 2 uur is de temp weer normaal.
Ook het geluid valt reuze mee. Mijn ventilatiebox maakt op stand 2 of hoger meer lawaai. Met open trapgat hoor ik deze bijna niet een verdieping lager. WPB staat niet naast trapgat maar een de andere kant van de zolder (5m).
Ik heb 200L en circa 6,5 graad verlies in 24 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ik zou de Intergas accessoire monteren, stukje terug gelinkt. Deze schakelt de ketel pas in (en met een flink debiet) op het moment dat de Ferroli's te koud worden. Tot dat punt doet de ketel niks (gaat ook (bijna) niets doorheen) zodat je geen hinderlijke temperatuurschommelingen hebt. Een andere oplossing zou zijn om de Tzerra te blokkeren via een temperatuurvoeler tot de temperatuur van de Ferroli's onder de 40 graden is, via de flowsensor of een blokkeeringang. Dit is wel wat complexer om te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 19:03
paulv1973 schreef op zondag 10 november 2019 @ 22:37:
Okay...
Ik heb 2 Atlantic Calypso's (150 L) in serie. Lucht via 1 aanvoer die ik heb gesplitst zodat elke boiler zijn eigen aanvoer heeft. De afvoer van beide boilers komt ook weer bij elkaar en dan het dak uit. Ik heb voor beide boilers nog een terugslagklepje zitten zodat je geen vreemde luchtstromen krijgt (uitgaande lucht bij de andere boiler weer naar binnen bv).

Ze draaien overdag en omstebeurt.

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:05
[quote]Jim423 schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:05:
[...]

Top Jim, ik ga het bestellen en zal een update geven!

Harstikke bedankt!

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Even een vraag aangaande binnenlucht bij mengen op de inlaat van de Atlantic. Ik ga woensdag (als het droog blijft) de 160mm in en uitlaat dakdoorvoeren in mijn platdak maken.
Nu zit ik alvast wat vooruit te denken en wil eigenlijk wel de mogelijkheid hebben om wat warme binnenlucht bij te kunnen mengen.

Wat is nu de handigste manier om dit te doen? Ik heb de mogelijkheid om een 160 mm gat door de muur te boren zodat ik van binnen ook lucht kan aanzuigen. Als ik dat zou doen wat is dan de beste manier van splitsen en mengen? Vanaf de inlaat van de Atlantic naar een T-stuk waarvan de T dan de warme lucht aanvoerd geregeld door een klep. Of zou dit teweinig zuigkracht hebben op de T?

Ik kan ook in beide inlaten een klep zetten maar dan moet ik altijd oppassen dat ik voldoende debiet heb.

Hoe doen jullie dit eigenlijk? En hoe zorgen jullie dat je altijd voldoende aanvoer hebt? Wat ik me verder af vraag is of dit bijmengen nu echt nut heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijneshuis
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:25
Vandaag heb ik een paar kleine dingetjes gedaan, zoals stekker aangesloten en onderdelen voor dak besteld. Morgen binnen.
Afbeeldingslocatie: https://funkyimg.com/i/2YDpM.jpg
Afbeeldingslocatie: https://funkyimg.com/i/2YDpN.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik gebruik het element niet, mijn wpb wil ik zo zuinig mogelijk laten werken.
Als je alleen van buiten aanzuigt houdt het bij -5 op, daarom meng ik binnenlucht bij.
Zoals wel meer dingen doe ik dat net iets anders, de MV zorgt voor de warme lucht (die hij toch naar buiten zou blazen) en het handige is dat je de snelheid kan regelen.
Binnen en buiten zitten op een t-stuk met gelijke diameters, behalve op de wpb die groter is.
2x 12,5cm is meer dan genoeg en op stand 2 (125m3/uur) heeft de warme lucht de overhand.
Dit weet ik omdat ik de lucht meet die de wbp in gaat.

Daarbij heb ik een elektrische klep op de badkamer afzuiging gezet zodat de badkamer niet koud wordt gezogen als de wpb draait.
Is de wpb klaar dan gaat de klep weer open en de MV naar stand 1.
Dit gaat allemaal prima met de airco die beneden verwarmt, hij gaat niet harder ondanks dat er lucht uit de huiskamer verdwijnt (en via de raamroosters wordt aangevuld.
Omdat de airco vrijwel continu stookt is er op den duur voldoende massa die mee wordt verwarmd.
De beneden verdieping zal iets van 140m3 inhoud hebben, de wpb draait 90 minuten met mijn gebruik.
Boven hangt ook een airco die aan gaat als het een keer nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bikeparts
martijneshuis schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:48:
Vandaag heb ik een paar kleine dingetjes gedaan, zoals stekker aangesloten en onderdelen voor dak besteld. Morgen binnen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Foutje van mij 8)7zie antwoord van Jim423 hieronder

[ Voor 48% gewijzigd door bikeparts op 12-11-2019 01:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
Volgens mij zit ie gewoon goed hoor. Afsluiters moeten ook voor het ventiel want als ze na het ventiel zitten kan de boiler zijn druk niet meer kwijt als je hem dichtzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bikeparts
Doggieman schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:10:
Even een vraag aangaande binnenlucht bij mengen op de inlaat van de Atlantic. Ik ga woensdag (als het droog blijft) de 160mm in en uitlaat dakdoorvoeren in mijn platdak maken.
Nu zit ik alvast wat vooruit te denken en wil eigenlijk wel de mogelijkheid hebben om wat warme binnenlucht bij te kunnen mengen.

Wat is nu de handigste manier om dit te doen? Ik heb de mogelijkheid om een 160 mm gat door de muur te boren zodat ik van binnen ook lucht kan aanzuigen. Als ik dat zou doen wat is dan de beste manier van splitsen en mengen? Vanaf de inlaat van de Atlantic naar een T-stuk waarvan de T dan de warme lucht aanvoerd geregeld door een klep. Of zou dit teweinig zuigkracht hebben op de T?

Ik kan ook in beide inlaten een klep zetten maar dan moet ik altijd oppassen dat ik voldoende debiet heb.

Hoe doen jullie dit eigenlijk? En hoe zorgen jullie dat je altijd voldoende aanvoer hebt? Wat ik me verder af vraag is of dit bijmengen nu echt nut heeft?
@Doggieman,

Ik heb op de aan en afvoer een T-stuk gezet.

Afbeeldingslocatie: https://funkyimg.com/p/2YDyU.jpg

De afvoer kan ik doormiddel van de Klep omzetten,
of naar buiten (daar staat die nu op), of door de klep om te zetten dan gaat de koude lucht naar de bijkeuken (deze is nu afgesloten met een schroefdop), buiten en bijkeuken kan eventueel ook nog.

De aanvoer komt nu uit de schuur (open bocht) en de bijkeuken (T-stuk),
word het nog kouder dan sluit ik de aanvoer af van de schuur doormiddel van een dop,
de aanvoer komt dan alleen nog uit de verwarmde bijkeuken.

Afbeeldingslocatie: https://funkyimg.com/p/2YDyN.jpg

De aan en afvoer komen in de bijkeuken uit in een open kast,
beide kan ik doormiddel van een schroefdop afsluiten.

De warmte uit de bijkeuken komt van de pelletkachel in de kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bikeparts
Jim423 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 01:02:
Volgens mij zit ie gewoon goed hoor. Afsluiters moeten ook voor het ventiel want als ze na het ventiel zitten kan de boiler zijn druk niet meer kwijt als je hem dichtzet.
@Jim,

Foutje van mij je hebt gelijk 8)7 zat ff andersom te denken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
Zelf heb ik een opstelling met twee boilers, zeer tevreden over, ik zal proberen je vragen te beantwoorden uit eigen ervaring, alhoewel je al veel goed advies hebt gehad.
paulv1973 schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:21:
Maar hoe koppel je dat aan elkaar?
Koude waterleiding op ingan wpb1. Dan uitgang warm wpb1 op koud wpb2. En dan warme kant wpb2 op de warme huisleiding??
Ik heb ze inderdaad zo in serie geplaatst. Ik zag iemand anders parallel adviseren, twee redenen waarom ik het niet gedaan heb:
1. Als leidingen van 1 van de 2 korter zijn heb je kans dat ook slechts 1 van de twee het meeste warmwater moet leveren/dat je niet de volle capaciteit van je boilers gebruikt. (Ik heb dit op advies van anderen, niet zelf proefondervindelijk uitgezocht, dus wie weet weet iemand dat het mee valt)
2. Je moet dan beide boilers naar de gewenste warmwater temperatuur sturen. Ik heb de eerste zo laag mogelijk gezet (50c) en de tweede wat hoger (55c) zolang ik nog nooit warmwater te kort heb gehad hou ik dat zo. Iemand merkte terecht op dat het jammer is je geen setpoint van lager dan 50c graden kan zetten en dat dit het voordeel wat te teniet doet. Dat klopt helaas.
(Op dit moment kunnen we trouwens even niet douchen, daarom staat 1 boiler op vakantiestand totdat we weer meer water nodig hebben, maar eerlijk is eerlijk, dat zijn de uitzonderingen en niet de regel)

Let bij deze manier van aansluiten op dat je een extra diëlektrische koppeling nodig hebt (voor de zekerheid). Op de 'koud' ingang van de tweede boiler zou ik ook zo'n koppeling zetten aangezien je daar ook temperatuur verschil kan krijgen, misschien is het overdreven, maar ik had zoiets van 'better safe than sorry' (ik heb trouwens ook op de ingang van de eerste boiler dit gedaan, omdat het koud water via douche-wtw aangevoerd wordt).
Zit verder nog een beetje te dubben of ik in en uitlaat binne of buiten moet laten zuigen/blazen. Of een combinatie middels een T-stuk.
Wat ik heb gedaan is het volgende:
Uitgaande luchtstroom boilers: beide boilers met T-stuk van 160mm naar 200mm verbonden en naar een dakdoorvoer van 200mm.
Inkomende luchtstroom boilers: beide boilers met T-stuk van 160mm naar 200mm en dan aangesloten op een T-stuk 125mm naar 200mm, waarop op de 200mm aansluiten de dakdoorvoer zit en op 125mm uitvoer de MV zit. Als de MV blaast zullen de boilers al de MV lucht zelf aanzuigen aangevuld met buitenlucht en als de MV niet blaast komt alles van buiten.

Boilers draaien om 12u en 15u en in de praktijk bijna nooit tegelijk, maar als ze tegelijk draaien is er voldoende flow voor beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Vraagje,

Omdat mijn WPB in een ongeisoleerde garage staat wil ik er een extra laag isolatie aanbrengen rond het vat i.v.m stilstaandverlies. Nu wil ik hiervoor steenwol gebruiken wat je gewoon eromheen kan draaien. Maar hoe kan ik dit het beste ''vast'' zetten ?

Heeft iemand dit al gedaan ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Sjorband? (losjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Dat is misschien wel een optie inderdaad. Ik zal eens naar de bouwmarkt donderdag om dat te kopen!

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Possible schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:17:
Vraagje,

Omdat mijn WPB in een ongeisoleerde garage staat wil ik er een extra laag isolatie aanbrengen rond het vat i.v.m stilstaandverlies. Nu wil ik hiervoor steenwol gebruiken wat je gewoon eromheen kan draaien. Maar hoe kan ik dit het beste ''vast'' zetten ?

je hebt ook rollen isolatie waar kippengaas aan de buitenkant zit. Kan je makkelijk naar elkaar trekken dmv tyraps bijv.

Let overigens wel op dat wanneer de isolatie ingedrukt wordt de isolerende werking minder wordt. Dus niet te strak trekken.

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Xanderk89 Of wellicht zo op maat maken dat je de uiteinden bij elkaar verbindt d.m.v. stevig ducktape ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
Alu-tape ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Possible schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:40:
@Xanderk89 Of wellicht zo op maat maken dat je de uiteinden bij elkaar verbindt d.m.v. stevig ducktape ?
Op mijn werk(chemische fabriek) knipt men het inderdaad op maat mbv een heggenschaar :+ . Dan doen ze de naden bij elkaar trekken met soort van metalen draden die door het kippengaas gaan. Het zit er zodanig stevig rond dat het niet wegzakt.

Tape zal misschien loslaten bij voldoende warmte?

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Possible schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:17:
Vraagje,

Huishoudfolie.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Dat heb je om je boiler gewikkeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

wizzopa schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:27:
[...]

Dat heb je om je boiler gewikkeld?
De vraag was hoe de steenwoldeken op zijn plaats te houden.
Is sterker dan je denkt, wordt in de bouw om stenen op pallets gedaan, alle rolcontainers die vol in een supermarkt of iets dergelijks komen zijn omwikkeld met huishoud of krimpfolie.
enkele lagen huishoudfolie zijn net zo sterk.

Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/a5a4e9_7cc2f874e51342789fb2c463ae3353d2~mv2_d_4928_3264_s_4_2.jpg/v1/fill/w_601,h_398,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01/a5a4e9_7cc2f874e51342789fb2c463ae3353d2~mv2_d_4928_3264_s_4_2.webp

[ Voor 26% gewijzigd door klump4u op 12-11-2019 15:59 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
klump4u schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:56:
[...]

De vraag was hoe de steenwoldeken op zijn plaats te houden.
Is sterker dan je denkt, wordt in de bouw om stenen op pallets gedaan, alle rolcontainers die vol in een supermarkt of iets dergelijks komen zijn omwikkeld met huishoud of krimpfolie.
enkele lagen huishoudfolie zijn net zo sterk.

[Afbeelding]
In het kader van isolatie had ik met huishoudfolie, dat alu spul voor ogen, 8)7 maar inderdaad dat is uitstekend te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

wizzopa schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:07:
[...]

In het kader van isolatie had ik met huishoudfolie, dat alu spul voor ogen, 8)7 maar inderdaad dat is uitstekend te gebruiken.
Zou ook kunnen maar minder sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Waarom wordt er zoveel over de atlantic v4 gesproken? Quedtie van prijs??
Er zijn nl ook merken die tot -10C werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Ik heb de onderdelen binnen gekregen.
De Guso montage ring was een beetje prutsen, maar wel gelukt.
De verbindings sok (met rubber) heb ik ook gebruikt (zelfde als Doggieman, goeie oplossing)

Alleen de dakdoorvoer isolatiepijp is aan de buitenkant 160mm, en de binnenkant 135mm.
Dat komt door de isolatie.
Kan dat wel? Want ik dacht dat de binnenkant ook 160mm moet zijn.

Afbeeldingslocatie: https://funkyimg.com/i/2YEQ7.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door martijneshuis op 12-11-2019 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De binnenkant kan geen 160mm zijn als de buitenkant dat is, je hebt altijd materiaaldikte.
Mijn dakdoorvoer is 150mm met een verloop naar 160mm, ik gebruik een flex slang die van binnen 160mm is.
135mm gaat wat weerstand geven, evenals de regenkap op de pijp.
Ik vraag me wel af of de isolatie zinvol is bij een ingesloten pijp.
De bedoeling van isolatie is condens aan de buitenkant er van voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
135mm zal ook nog wel goed gaan. Het belangrijkste is dat de flexslang 160mm is.
De pijp steekt door naar binnen neem ik aan, dus binnen moet je wel isolatie hebben, in dit geval binnen en buiten dus door de constructie.
paulv1973 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:59:
Waarom wordt er zoveel over de atlantic v4 gesproken? Quedtie van prijs??
Er zijn nl ook merken die tot -10C werken...
Nou maak eens een overzicht zou ik zeggen. Op de Daikin na heb ik weinig gezien wat de prijs/prestatie kan toppen van de AE V4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Welke pijp is dan aan te raden?
Ik heb gehoord dat je wel een isolerende pijp nodig bent.
Op de volgende website zeggen ze dat het wel aan te raden is. Deze gebruiken ze ook voor wasdrogers.
De flex slang (binnenmaat) is wel 160mm
https://www.ventilatiesho...vlak-hellend-dak-0189282/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Die 135mm kun je gewoon gebruiken hoor. Zodra je pijp/kanaal binnen komt moet hij geïsoleerd zijn. Tenzij je over de pijp of kanaal nog een mantel doet natuurlijk.

• martijneshuis
Goed nieuws, maandag komt er iemand de pijp op het dak plaatsen. ze komen tegen 10 uur zodat ik dan de hele dag heb om de boiler aan te sluiten. heel veel zin in.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Possible
Nou daar gaan we.. testje om te zien of het gaat werken :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/li8xajs5r.jpg

Heb alle kieren zo veel mogelijk dicht getaped en alle naden..

• martijneshuis
Ben erg benieuwd of het een beetje helpt en dat het beter op temperatuur blijft.
Gaat het apparaat niet kapot dan?
Omdat deze toch geisoleerd is en dat de Boiler vrij moet staan zonder belemmeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Alleen rond het display moet je niet inpakken (printplaat vind een hoge temperatuur niet zo fijn).
De rest kun je gewoon isoleren.

Pagina: 1 ... 71 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.