Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 106 Laatste
Acties:
  • 645.224 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:25
Jim423 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:40:
Alleen rond het display moet je niet inpakken (printplaat vind een hoge temperatuur niet zo fijn).
De rest kun je gewoon isoleren.
Zo iets bedoel je https://i.imgur.com/ypeStW9.jpg met dit spul gedaan. https://i.imgur.com/8wUBoP4.jpg

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:26
Eerste ervaring is positief. Met een temp van 6 graden in de garage was het vat gister (19:00) van 53,9 (na douchen) naar 51 (7:00 uur vanochtend) gedaald.

Waar ik eerst zon 5 a 6 graden verlies had...

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:38
Je zou ook nog eens kunnen kijken/meten hoeveel warmte je verliest via de 160mm buizen. En dat dan voorkomen met een veergeladen klep oid. Bij mij wordt met name de ingang wel 8 graden boven ruimtetemperatuur :| Je moet dan uiteraard wel tijdens de meting zorgen dat het niet tocht door de buizen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Jim423 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 14:57:
Je zou ook nog eens kunnen kijken/meten hoeveel warmte je verliest via de 160mm buizen. En dat dan voorkomen met een veergeladen klep oid. Bij mij wordt met name de ingang wel 8 graden boven ruimtetemperatuur :| Je moet dan uiteraard wel tijdens de meting zorgen dat het niet tocht door de buizen.
Deze bedoel je waarschijnlijk https://www.ventilatiesho...p-tussen-spirobuis-160mm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik heb die geprobeerd echter er gaat maar 1 kant open. Niet erg bevorderlijk voor het debiet dus :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Jim423 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 15:20:
Ik heb die geprobeerd echter er gaat maar 1 kant open. Niet erg bevorderlijk voor het debiet dus :P
Die zit er hier al bijna 2 jaar tussen net voor mijn plenum waar de lucht naar buiten gaat werkt prima. welke had jij op het oog.

[ Voor 8% gewijzigd door wizzopa op 15-11-2019 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb er een van 125mm omdat die op de MV past met 125mm dakdoorvoer en op de Itho.
Door het t-stuk kan er toch meer door of at least wat makkelijker.
@wizzopa Is dat noppenfolie met een alu rug?
Dat zou bij mij nog wel kunnen en alle beetjes helpen :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
@Speedy-Andre Dat klopt. Wat ook wel zal werken is een reddings-dekken https://www.prepshop.nl/nooddeken.html geeft de zelfde werking als Tonzon. Die gebruikte ik achter mijn radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Jim423 ik heb inmiddels een paar buizen besteld.

De geïsoleerde versie:

https://www.ventilatielan...-buis-160mm-l-2000mm.html

Als het goed is komen ze morgen binnen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Possible schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:29:
Nou daar gaan we.. testje om te zien of het gaat werken :P

[Afbeelding]

Heb alle kieren zo veel mogelijk dicht getaped en alle naden..
Lijkt de mijne wel, heb er glaswol tegenaan zitten met aan de buitenkant zo’n Ondervloerrol voor laminaat.

Als ik dat niet toevallig had liggen had ik dit aangeschaft:
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/5995839/artikel.html

Wanneer ik mijn hand in de isolatie steek voel ik duidelijk de warmte dus het helpt zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
wizzopa schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 15:22:
[...]

Die zit er hier al bijna 2 jaar tussen net voor mijn plenum waar de lucht naar buiten gaat werkt prima. welke had jij op het oog.
Nog geen specifieke. Zit nu niks tussen dus tocht lekker door.
Heb je al eens gekeken of die wel volledig open gaat? Dat kun je uiteraard alleen zien met alles aangesloten via een stukje cellofaan. Stukje open of maar de helft open lijkt me een COP killer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-06 09:34
Die noppen folie vind ik nog wel een goed idee.
Is het wel aan te raden als het ook op zolder staat, of alleen voor in de bijkeuken of garage.
De folie plak je er dan gewoon tegen aan?
Ziet er wel netjes uit hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
martijneshuis schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 20:34:
Die noppen folie vind ik nog wel een goed idee.
Is het wel aan te raden als het ook op zolder staat, of alleen voor in de bijkeuken of garage.
De folie plak je er dan gewoon tegen aan?
Ziet er wel netjes uit hoor!

[...]
Bij mij staat de boiler op zolder, eigenlijk op de overloop, niet verwarmt of zo. In elke situatie waar je verlies van warmte of kou heb is isolatie aan te bevelen. Ik heb tapijttape (stukjes van 50x50mm) gebruikt, mooi dun en plakt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Jim423 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 19:47:
[...]

Nog geen specifieke. Zit nu niks tussen dus tocht lekker door.
Heb je al eens gekeken of die wel volledig open gaat? Dat kun je uiteraard alleen zien met alles aangesloten via een stukje cellofaan. Stukje open of maar de helft open lijkt me een COP killer.
Zal morgen eens kijken met een endoscoop.

Met een low cost endoscoop van Ali https://yadi.sk/i/guh3_k2AeJzmWQ

[ Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 16-11-2019 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 01:14
Vandaag eindelijk de doorvoeren gemaakt door het dak. Er een stuk afgezaagd want ze waren wel erg lang. De gaten afgewerkt met een afwerk manchet. Ook de geisoleerde slangen gemaakt met de koppelingen voor de boiler en de doorvoeren. Deze zo lang gehouden dat ik (in de toekomst) de slangen ook kan gebruiken voor aan en afvoer uit de keuken.
Voor nu de boiler ingesteld op buiten/buiten en op een timer overdag. Het is een graad of 6 buiten nu. Net als in de schuur. Kijken wat het wordt.

Volgende project wat extra isolatie voor de boiler. Ben er nog niet uit wat het gaat worden. Zit nu eigenlijk te denken aan een kast rondom de (gehele) boiler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GNsqdx4X3wfMFDHzbKC8BE8x/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vkCUqbEVATesgYSfDj3PUjav/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZkAVJz17R7j5d3g4DZbUwCWX/thumb.jpg

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Netjes gedaan. Ziet er beter uit dan bij sommige ''professionals''.
@wizzopa Ik had ook met een VC Endoscoop gekeken maar niet verwacht dat jij er ook 1 zou hebben :P Vind je niet dat het nog een behoorlijk restrictie is in de pijp? Je wilt eigenlijk iets wat volledig open gaat zoals een dunne vlinderklep. Desondanks is het beter dan niks ertussen en 24/7 doortochten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-06 12:00

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Jim423 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 15:39:
Netjes gedaan. Ziet er beter uit dan bij sommige ''professionals''.
@wizzopa Ik had ook met een VC Endoscoop gekeken maar niet verwacht dat jij er ook 1 zou hebben :P Vind je niet dat het nog een behoorlijk restrictie is in de pijp? Je wilt eigenlijk iets wat volledig open gaat zoals een dunne vlinderklep. Desondanks is het beter dan niks ertussen en 24/7 doortochten denk ik.
Volgens mij "waait" de wind toch door een geïsoleerd gedeelte van de wpb?
Als alle leidingen enz geisoleerd zijn, lijkt me die klep juist gevaarlijk als er een keer iets opvalt oid.
Wat dan?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Jim423 ik zie het niet als een probleem, liever dit dan een koude luchtstroom over de boiler. @Dylantje2 hoe zie je dat “ als er een keer iets opvalt “

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-06 12:00

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

wizzopa schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:00:
@Jim423 ik zie het niet als een probleem, liever dit dan een koude luchtstroom over de boiler. @Dylantje2 hoe zie je dat “ als er een keer iets opvalt “
Als hij niet blaast...
En dan een dood vogeltje erop valt...? _/-\o_ 8)
Wat doet het klepje dan?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Dylantje2 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:07:
[...]

Als hij niet blaast...
En dan een dood vogeltje erop valt...? _/-\o_ 8)
Wat doet het klepje dan?
Klepje zit onder het dakhout, achter een rooster, en de afvoerslang zit zonder slangenklem op de boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Vandaag ook hier deel 1 binnengekregen van geïsoleerde buis om het in de garage allemaal wat netter aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/n6zxp1m5ii8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Possible
Is dat die geisoleerde Ubbink buis? Zo ja... Heb jij het al duidelijk hoe je die buis of hulpstuk vast gaat maken op die 160mm dakdoorvoer? Het is mij namelijk nog niet duidelijk of zo'n koppelstuk voor die geïsoleerde buis ook past op die dakdoorvoer buis op de 1 of andere manier.

Omdat ik straks ook met 2 regelkleppen wil gaan werken voor de inlaatlucht en ik van dit systeem geen geisoleerde exemplaren kan vinden ga ik maar gewone spiro buis en kleppen gebruiken die ik dan zelf maar isoleer denk ik.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Possible schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:30:
Vandaag ook hier deel 1 binnengekregen van geïsoleerde buis om het in de garage allemaal wat netter aan te sluiten.

[Afbeelding]
Is dat deze? Wat is daarvan de buitendiameter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Deveon klopt dat is inderdaad die ja.

@JoKo heeft nog wel een mooie foto van zijn installatie.
@Doggieman zie post van denvon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:03

Pixelmagic

Ubergeek

ijhas schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:28:
[...]

Ik heb 2 Atlantic Calypso's (150 L) in serie. Lucht via 1 aanvoer die ik heb gesplitst zodat elke boiler zijn eigen aanvoer heeft. De afvoer van beide boilers komt ook weer bij elkaar en dan het dak uit. Ik heb voor beide boilers nog een terugslagklepje zitten zodat je geen vreemde luchtstromen krijgt (uitgaande lucht bij de andere boiler weer naar binnen bv).

Ze draaien overdag en omstebeurt.
Wat is je ervaring met de Calypso ? We zitten te denken aan de 100 liter versie, twee personen en eigenlijk alleen voor douchen gebruikt en dat doen we niet vreselijk lang. Heb een paar keer gemeten en kom rond de 40 liter water per persoon per douchebeurt. Als het water rond de 55 graden is moet dat voldoende zijn naar min gevoel.

Mocht je hem opgehangen hebben, wat heb je voor bouten en pluggen gebruikt ? Wil hem hier boven de trap gaan hangen aan een kalkzandsteen muur.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
ijhas schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:28:
[...]

Ik heb 2 Atlantic Calypso's (150 L) in serie. Lucht via 1 aanvoer die ik heb gesplitst zodat elke boiler zijn eigen aanvoer heeft. De afvoer van beide boilers komt ook weer bij elkaar en dan het dak uit. Ik heb voor beide boilers nog een terugslagklepje zitten zodat je geen vreemde luchtstromen krijgt (uitgaande lucht bij de andere boiler weer naar binnen bv).

Ze draaien overdag en omstebeurt.
Ik heb er nu 1 besteld en wil dezelfde opstelling gaan maken. Hoeveel warmwater gebruik je nu? Ben je tevreden over het geluid?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 12:47
@Wodan89 @Pixelmagic
Ik ben erg tevreden met de Calypso's 150 Zowel qua verbruik als geluid.

Na wat geëxperimenteer heb ik 1 boiler op 55 graden en de andere op de vakantiestand (20 graden). Dit geeft voor ons al ruim voldoende water (2 personen). We hebben een redelijk douche met een doorstroom begrenzer van 8 liter per minuut. Het is lastig inschatten hoe lang we kunnen douchen omdat we hem nooit leeg douchen maar ik schat dat ik ruim 20 minuten probleemloos kan douchen. Dat zou dus in ieder geval 160 liter water van douchetemperatuur zijn maar pin me er niet op vast.

Het geluid valt alles mee. Ik heb eerder al eens een filmpje gemaakt met een DB meter bij de wpb. Staat hier ook ergens. Waar ik bij de Explorer vaak lees dat de luchtstroom veel geluid geeft hoor ik dat bij de Calypso bijna niet (geïsoleerde aan/afvoerslang gebruikt) Daar is het alleen het compressor geluid dat je hoort. Dit klinkt een beetje als een luide koelkastbrom. Daarin tegen doet hij wel langer over verwarmen dan de Explorer.

Ik heb de boilers met keilbouten vastgezet in een betonnen muur. Op de verpakking staat een mal dus je kunt de posities van de gaten makkelijk aftekenen op de muur.

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
Vandaag bericht gehad dat de subsidie voor de Atlantic Explorer V4 wordt toegekend. Dus binnen een week 1250 euro op m'n rekening!
Scheelt weer het nodige op het totaal bedrag want je mag toch gauw een paar honderd euro rekenen voor al het bijkomende materiaal voor het aansluiten (afhankelijk van hoe je dit doet) . Weet niet wat het kost als je het laat doen want installeren dat heb ik zelf gedaan. Heb alleen die 2 gaten laten zagen en de plakplaten voor aan en afvoer laten branden op m'n platdak. Dat was al 150 euro (inclusief dakleer)

Maar ben er blij mee. Is weer 1250 euro voor een nieuw project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
Ik ben momenteel bezig met mijn Raspberry Pi en Domoticz. Dit om bij een bepaald vermogen van terugleveren van m'n zonnepanelen de Atlantic naar 62 graden te stoken. Hiervoor heb ik nu een Eastron Sdm220 in mijn meterkast geplaatst. Werkt perfect. Kan nu live zien wat ik lever of verbruik. Ik heb 1 en ander nu ook werkend in Domoticz. Ik kan met een KaKu nu 230 Volt op het PV contact van de Atlantic zetten.

Ik vraag me nu het volgende af: als het PV contact geactiveerd is (of is geweest) gaat de Atlantic dan ook alsnog z'n legionella programma doen als dit staat ingesteld? De vraag is al eens eerder gesteld, maar heb er nooit een antwoord op gezien geloof ik.
Is er hier iemand die dit weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ja dat weet ik. En ja de legionella run doet hij gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
Possible schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:10:
Ja dat weet ik. En ja de legionella run doet hij gewoon.
@Possible dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Node RED heb ik even getest. Daar kan ik die Eastron gewoon mee uitlezen. Heeft als voordeel dat ik zo vaak kan pollen als ik wil. Maar omdat dit programma voor mij helemaal nieuw is heb ik voor nu maar even besloten om Domoticz te gebruiken. Dit ken ik een beetje en kreeg daar snel m'n RFXcom mee aan de praat. Een en ander moet voor nu even draadloos werken omdat mijn Eastron met een adapter aan de PI hangt. Die afstand kan niet te groot zijn. Dus hangt m'n PI voor nu ook maar even in de meterkast.
Gebruik een aangepast scriptje voor een Eastron 120C dat via een cron job iedere 60 seconden de Eastron uitleest op vermogen. Daarnaast heb ik een blockly gemaakt dat kijkt hoeveel er wordt terug geleverd. Is dat genoeg stuurd dit scriptje een KaKU aan of uit wat 230Volt op de PV ingang van de Atlantic zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
@AUijtdehaag
Om de Eastron uit te lezen in Node Red heb ik dit gebruikt:

https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-modbus

Ik heb een RS adapter met 2 aansluitingen, geen 3. Alleen A en B. Werkt prima in Node Red en Domoticz. Was geloof ik 75 cent in China :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:29
Hierbij nog even onze eindnota van PowerPeers, zat in de ongewenste mail...
Achteraf gemiddeld 14 euro per maand geweest.

Ondanks de wpb als CV nog 927 kWh PV overschot.
Daarnaast 250 m3 gas verbruikt. (Het jaar er voor was het zo'n 1200 m3)

Jaarnota

Inmiddels is de CV ketel kapot. Ik vermoed wegens te weinig gebruik, dat is jammer maar nu kan ik met een echte warmtepomp die bedoeld is voor verwarming aan de slag.

Bedankt voor de tips allemaal.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dus de WTW/cv-ondersteuning sloop je nu compleet eruit? Of ga je de V3 verwarmen met de monoblock.

Heeft iemand met het element aan deze trouwens al eens aan zien springen als de V3 draait op het PV contact. Het lijkt erop dat hij dan geblokkeerd is. Wat ook nog wel mogelijkheden biedt (timer met element/pvcontact zonder element).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Jim423

Nee dat WTW gebeuren werkt ook prima voor tapwater bereiding.
Ik denk dat ik de CV ondersteuning ook behoud, maar dan standaard met de handmatige cv 3 wegklep gesloten. Misschien nodig als het ooit heel lang heel koud wordt. Of als de warmtepomp kapot gaat maar de CV pomp het wel doet.
De flow over de spiraal zal wel lager worden omdat in mijn geval niet al het water in het actieve systeem elke keer door de spiraal gaat, maar ik denk dat geen probleem is.

De wpb verwarmen met de monoblock lijkt me niet nodig of handig. En werkt daarnaast ook alleen als het water onderin het vat heel koud is (bijvoorbeeld de eerste 2 uur na compleet leegdouchen, maar we hebben het warme water nog nooit op gehad)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik kan me 950m3 gas minder niet goed voorstellen, ik zat totaal op 700-800m3 :P
Maar 200-300m3 zou wel in de cv ondersteuning kunnen zitten.
Toch leuk dat dit concept werkt ondanks een vrij laag rendement :)
Inmiddels heb ik een paar z-wave radiator knoppen en kranen gehaald om per kamer te kunnen bijstoken.
Domoticz mag het regelen, gewenste temperatuur instellen en de huidige temperatuur aflezen zodat ik weet of de pomp moet draaien.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Speedy-Andre

Helaas heb ik geen toegang tot de eindnota van het jaar ervoor. Energiedirect stuurde ipv een pdf een link mee, waar ik natuurlijk niet meer in kan nu. Laat het 1150 m3 geweest zijn.
Niet vergeten dat de wpb meestal 23h50min per dag gedraaid heeft.

1200 m3 gas incl SWW vond ik ook al niet veel voor een thermisch gezien vrijstaand huis uit 2004, 565 m3 inhoud en een woonoppervlakte van 165 m2 (waarvan 20 m2 afgetimmerde garage die we beide jaren niet of nauwelijks gestookt hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Gaat over de Atlantic explorer:

Stel je hebt 4 legionella runs per maand ingesteld.
Als je nu vlak voor de volgende legionella run de Atlantic via het PV contact laat verwarmen tot 62 graden, wordt dan de legionella run de volgende dag overgeslagen?
Of blijft deze stug vasthouden aan de 4 runs per maand, ongeacht hoe vaak deze eerder al 62 graden heeft gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:32
jobr schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:40:
Gaat over de Atlantic explorer:

Stel je hebt 4 legionella runs per maand ingesteld.
Als je nu vlak voor de volgende legionella run de Atlantic via het PV contact laat verwarmen tot 62 graden, wordt dan de legionella run de volgende dag overgeslagen?
Of blijft deze stug vasthouden aan de 4 runs per maand, ongeacht hoe vaak deze eerder al 62 graden heeft gehaald?
Zoekfunctie al gebruikt? 4 dagen geleden is dezelfde vraag gesteld.

Antwoord: ja, hij doet hem nogmaals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Zo'n legionellarun is enorm goedkoop (zal minder dan 10 cent zijn) dus ik zou me er niet al te druk over maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Dat is ook wel waar.

Overigens vandaag de bevestiging van de subsidie binnen. Half okt aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
De laatste tijd even druk gehad, vandaar nu even berichtje.

Alles is aangesloten, en alles werkt.

De boiler heb ik ingesteld dat die 's avonds uit is, en overdag aan gaat om op te warmen.
Mijn gevoel is dat die maar een paar uurtjes bezig is.
Het bevalt super goed, kan gewoon douchen zoals wij altijd al deden.
En dan is er ook nog warm water over voor de keuken

Subsidie paar weken geleden aangevraagd, maar nog niet binnen.
Zou nog wel even duren.
Ik heb ook even een foto van de pijp gemaakt.

Kan je ook zien hoeveel water er nog in de boiler zit na een douchebeurt?

Afbeeldingslocatie: https://funkyimg.com/i/2Zb45.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Even kijken voor en na de douche naar de temperatuur op het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Dat klopt, de temperatuur is inderdaad een stuk lager.
Maar vult die dat aan met koud water?
Kan je in het menu ook nog zien hoeveel water er in de boiler zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
martijneshuis schreef op maandag 2 december 2019 @ 00:54:
De laatste tijd even druk gehad, vandaar nu even berichtje.

Alles is aangesloten, en alles werkt.

De boiler heb ik ingesteld dat die 's avonds uit is, en overdag aan gaat om op te warmen.
Mijn gevoel is dat die maar een paar uurtjes bezig is.
Het bevalt super goed, kan gewoon douchen zoals wij altijd al deden.
En dan is er ook nog warm water over voor de keuken

Subsidie paar weken geleden aangevraagd, maar nog niet binnen.
Zou nog wel even duren.
Ik heb ook even een foto van de pijp gemaakt.

Kan je ook zien hoeveel water er nog in de boiler zit na een douchebeurt?

[Afbeelding]
Mag ik vragen welke dakdoorvoer jij gebruikt hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
martijneshuis schreef op maandag 2 december 2019 @ 00:57:
Dat klopt, de temperatuur is inderdaad een stuk lager.
Maar vult die dat aan met koud water?
Kan je in het menu ook nog zien hoeveel water er in de boiler zit?
Wat je er uit tapt komt er ook in als koud water. Het vat blijft ten alle tijden gevuld.

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconz
  • Laatst online: 21-11-2023
Xanderk89 schreef op maandag 2 december 2019 @ 08:42:
[...]
Wat je er uit tapt komt er ook in als koud water. Het vat blijft ten alle tijden gevuld.
Ik heb al meegemaakt dat de watertemperatuur in de display op 17 graden stond vlak na het douchen. Dan zit er dus nog steeds aanzienlijk warmer water boven in het vat. Oftewel, de watertemp op het display is niet hetzelfde als de watertemperatuur die uit het vat komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijneshuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Xanderk89 schreef op maandag 2 december 2019 @ 08:42:
[...]

Oke, dan weet ik dat.
Maar dan kan ik vlak voor het douchen de watermeterstand in de meterkast opmeten,
en na het douchen en vullen van de boiler weer kijken waar die op staat.
Dan kan ik dus zien hoeveel water ik verbruikt heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bijna, je ziet het totaal van koud (bijgemengd) en warm op de watermeter.
Ik heb een aparte watermeter voor warm water op de wpb gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
De meterstanden van november:

Stroom verbruik 59,91 kWh
Warm water 2,933 M3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
De cijfers voor november:

Stroom: 55.56 kWh

Water? Geen idee :P

10 december draait de WPB alweer een jaartje!

200L 2 volwassene en 2 kids

Totaal verbruik:
501 Kwh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
30,862kWh en 621l verbruikt, een licht stijgende lijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Als je op gas gedoucht had, hoeveel bespaard je dat dan per jaar?

En als je zonnepanelen hebt, dan kost het toch bijna niks meer....

Dat is toch voor elke huishouding voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb mijn cvketel van aug 2015 tot feb 2016 alleen voor tapwater gebruikt, 45m3 verbruikt in 6 maanden.
Daarna een Grohe Red duo erbij en aug 2016 een Itho Daalderop 80l boiler om van het gas af te gaan.
Dat alles vervang ik nu voor rond 325kWh met de wpb wat bijna vergelijkbaar is met 90m3 gas.
Bij mij is het grotendeels stilstandsverlies maar wie veel meer tapt haalt een beter rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Possible schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:13:
De cijfers voor november:

Stroom: 55.56 kWh

Water? Geen idee :P

10 december draait de WPB alweer een jaartje!

200L 2 volwassene en 2 kids

Totaal verbruik:
501 Kwh
En voldoet de 200liter of moet je er tactisch mee omgaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Xanderk89 schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:04:
[...]

En voldoet de 200liter of moet je er tactisch mee omgaan?
Je moet geen regendouche hebben die 10 liter per minuut doet en vervolgens een bad vol laten lopen.. dan is hij zo leeg.

Ik douche meestal savonds. De kids gaan in bad of nemen ook een douche. Hooguit 5 a 6 min... Mn vriendin doucht sochtends ongeveer 10 min. Dan red je het prima met een 200 liter @ 55 graden.

Daarnaast heb ik ook een overschot aan zonnepanelen dus kost het mij ook "niks"

[ Voor 7% gewijzigd door Possible op 02-12-2019 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Possible schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:11:
[...]

Je moet geen regendouche hebben die 10 liter per minuut doet en vervolgens een bad vol laten lopen.. dan is hij zo leeg.

Ik douche meestal savonds. De kids gaan in bad of nemen ook een douche. Hooguit 5 a 6 min... Mn vriendin doucht sochtends ongeveer 10 min. Dan red je het prima met een 200 liter @ 55 graden.

Daarnaast heb ik ook een overschot aan zonnepanelen dus kost het mij ook "niks"
ik twijfel behoorlijk over wat ik moet doen namelijk.. ik heb twee kinderen en een vrouw. Bad vullen we nu tot15cm maarja in de toekomst..... het is 250 euro extra voor 70 liter aan buffer bij de explorer 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

November,
60 kWh voor 2,3 m3 warm water.
270 ltr versie Atlantic v3
4 x legionellavrij en 55 graden water.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
martijneshuis schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:30:
Als je op gas gedoucht had, hoeveel bespaard je dat dan per jaar?

En als je zonnepanelen hebt, dan kost het toch bijna niks meer....

Dat is toch voor elke huishouding voordelig.
Voor dat ik de Atlantic had was mijn gas verbruik voor warm water ca 22 tot 25 m3/mnd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
747 liter en 29 kWh. 200L boiler en 4 legionella runs en 54 graden water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

52 kWh ging er in de V4 200 L in november. Met 4 legionellaruns.
3 personen. 52 graden.

@Xanderk89 er nog niet over uit of er een wpb komt? Hier nog niet lauw gedouched in 3 maanden.
Ingestelde tijden 08.30-12.30 en 17.30-21.30.
Kom een keer een bakkie doen. Wil gerust wel eens testen na hoeveel liter het lauw wordt :7

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
jobr schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:08:
747 liter en 29 kWh. 200L boiler en 4 legionella runs en 54 graden water.
Da's best weinig stroom terwijl hij warmer staat dan hier (V3 200l, 52).
Je zuigt net als ik binnenlucht aan maar ik voer de lucht naar buiten af.
Misschien heb ik wat minder flow (lage stand) door de vrij complexe aanzuiging en mijn luchtfilter dempt wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Speedy-Andre schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:54:
[...]

Da's best weinig stroom terwijl hij warmer staat dan hier (V3 200l, 52).
Je zuigt net als ik binnenlucht aan maar ik voer de lucht naar buiten af.
Misschien heb ik wat minder flow door de vrij complexe aanzuiging en mijn luchtfilter dempt nog wat.
Die van mij staat op zolder en inderdaad alles op binnenlucht. Zolder is ongeveer 18 graden.
Wel een V4 mocht dat nog uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Waarom hoor je niet zo veel over de warmtepomp boiler op tv en social media?
Het is toch een goed product, en niet duur vanwege subsidie.
En in aanschaf is het ook niet zo duur, en je hoeft geen geld te lenen.
Dus alleen maar pluspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het is denk ik toch een buitenbeentje.
Veel cv merken die nu warmtepompen leveren laten die alles doen.
De hybride systemen doen het zonder een wpb en laten de cvketel tapwater verwarmen.
Je vervangt er geen cvketel mee en het is wel iets met het formaat van een koelkast wat geïnstalleerd moet worden als je subsidie wilt en het zelf niet kan.
Er was een topic als dit voor nodig om het apparaat bekend te maken :)
Had je er ergens anders iets over gelezen?

Het zelfde speelt bij de airco's om mee te verwarmen, daar wordt zo'n apparaat niet mee geassocieerd.
Nu wel, wederom vanwege een topic van een zekere tweaker O-)

[ Voor 15% gewijzigd door Speedy-Andre op 02-12-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Alleen op Youtube in het Duits en Belgisch. Daar zijn ze volgens mij wel verder met wpb.
Ik vind zelf dat dit wel de goedkoopste oplossing is, i.p.v. een warmtepomp.
Warmtepomp is echt voor het huis te verwarmen. Maar dan zijn de kosten veel hoger.
Via Tweakers is wel de Atlantic bekend geworden in Nederland.
En zijn er ook niet zoveel andere merken waar je veel van vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Ik volg deze groep in Australië https://www.facebook.com/...ntElectricHome/?ref=share

Daar lopen ze weg met Daikin Ururu Sarara en Sanden Warmtepomp boiler. Maar ook zoekende om van het gas af te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
martijneshuis schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:04:
Alleen op Youtube in het Duits en Belgisch. Daar zijn ze volgens mij wel verder met wpb.
Ik vind zelf dat dit wel de goedkoopste oplossing is, i.p.v. een warmtepomp.
Warmtepomp is echt voor het huis te verwarmen. Maar dan zijn de kosten veel hoger.
Via Tweakers is wel de Atlantic bekend geworden in Nederland.
En zijn er ook niet zoveel andere merken waar je veel van vindt.
Ik begrijp niet helemaal waar je deze conclusies uit trekt. Een WPB ansich is helemaal niet zo voordelig ik denk dat je je rijk rekent omdat mensen hier binnenlucht aanzuigen. De winst van de WPB zit in het overschot opmaken (waar je anders 11ct voor krijgt). Echter dit gaat de komende 10 jaar de deur uit dus die winst verdampt straks ook. Stel je hebt geen overschot en je zou hem tegen 21ct/kWh laten draaien ben je over een jaar gezien amper voordeliger uit dan gas. (10% á 20%) Als je een zeer laag sww verbruik hebt is het helemaal dramatisch vanwege de stilstandsverliezen. Koppel dit met veel mensen die hem niet zelf kunnen installeren (160mm naarbuiten, inlaatcombinatie, leidingwerk) zit je zo op 7 jaar TVT. Als je echt stappen wilt maken moet je naar all-electric overstappen, ook vaak een TVT in die trant maar een veel hogere winst na die periode omdat je het gas vastrecht kwijt bent.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 03-12-2019 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Als ik er van uit ga gemiddeld 300 m3 gas voor warm water.
Dat is dan 375 euro per jaar, incl belastingen. (1 m3 gas kost ong 1,25)

Stroom van de wpb is 720 kw per jaar, dat is dan 151 euro per jaar.
Wij gebruiken alleen nog gas voor het koken.
Als je onder de 500 m3 zit, zit je in een tariefgroep lager bij de netbeheerder.
Ons huis wordt verwarmd met Adax kachels.

Onze stroomrekening is ongeveer 4000 kw per jaar. Wij wekken ongeveer 3000 kw op met zonnepanelen.
De toekomst is dat we op elec gaan koken, dan kan gas helemaal weg.
Vastrecht gas is nu nog 125 euro per jaar omdat wij onder de 500 m3 zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
1,25 per kuub gas...? Ik betaal 0,70 per kuub. Wel exclusief vastrecht maar daar gaat de WPB toch geen verschil in maken.

Edit: al hoop ik met de WPB (met spiraal) ons verbruik wel onder de 500 kuub te krijgen voor het lagere vastrechttarief..

[ Voor 34% gewijzigd door Deveon op 03-12-2019 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:47
Jim423 schreef op maandag 2 december 2019 @ 23:59:
[...]
Ik begrijp niet helemaal waar je deze conclusies uit trekt. Een WPB ansich is helemaal niet zo voordelig ik denk dat je je rijk rekent omdat mensen hier binnenlucht aanzuigen. De winst van de WPB zit in het overschot opmaken (waar je anders 11ct voor krijgt).
Bij bestaande MV zonder WTW maak je voor een groot deel van het jaar gebruik van energie die je anders 'weg had gegooid'. Dat helpt wel om het aantrekkelijker te maken.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
JoKo schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:30:
52 kWh ging er in de V4 200 L in november. Met 4 legionellaruns.
3 personen. 52 graden.

@Xanderk89 er nog niet over uit of er een wpb komt? Hier nog niet lauw gedouched in 3 maanden.
Ingestelde tijden 08.30-12.30 en 17.30-21.30.
Kom een keer een bakkie doen. Wil gerust wel eens testen na hoeveel liter het lauw wordt :7
Ja ik kom binnenkort weer een bakkie doen! Misschien bestel ik wel gewoon die 200l versie en zie ik wel waar het schip strand hahaha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:32
The Lord schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:36:
[...]

Bij bestaande MV zonder WTW maak je voor een groot deel van het jaar gebruik van energie die je anders 'weg had gegooid'. Dat helpt wel om het aantrekkelijker te maken.
Een wpb draait maar twee uur per dag dus de winst vanuit mv is te verwaarlozen. Verder heeft @Jim423 gelijk en moet je zon boiler ook alleen aanschaffen als je all electric wilt worden. Zolang er gas in huis blijft gewoon de CV ketel blijven gebruiken en goed afstellen wat vaak niet het geval is...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Zojuist de drukregelaar die er nog tussen zat (8 bar) vervangen voor een 6 bar, durfde het niet aan om het zo te laten.
Kwam er gelijk achter dat ik het niet goed aangesloten had ook, na de drukregelaar had ik nog een splitsing zitten naar de wasmachine. Als we een was draaiden dan werd deze gevuld vanaf de koude kant van de Wpb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
3 dagen ziek op bed gelegen en nergens puf of energie voor gehad. Vandaag weer wat beter dus eens verder gegaan met m'n project WPB in serie met de gasketel.
Heb nog geen koud water gehad tot nu toe maar het was al een paar keer krap aan. Een keer extra douchen of wat extra afwassen en het warme water is dan zo op. Dit komt ook omdat ik de tijden waarop de WPB aan mag heb aangepast naar overdag. Dit met het idee dat het dan vaak warmer is en er minder stilstandsverlies is. Moet eerlijk bekennen dat ik er nog niet echt uit ben of het nu veel uitmaakt wat verbruik betreft.
Maar goed.. de tijd zal het leren.

Maar ik had dus een goede plek nodig voor een temperatuur sensor voor de sturing van de ketel. Voelers op een buis klemmen vind ik niks. Het liefst wil ik (boven) in de tank meten. En omdat ik die aansluiting voor de ringleiding toch nooit ga gebruiken heb ik besloten om een dompelbuis te maken die daar op past.
Blijkt wel dat het gat kleiner is dan ik dacht want er zit nog een plastic buis in geperst.

Hieronder het resultaat. Als alles netjes dicht blijkt morgen dan kunnen we weer verder. For the record: het buisje kan net een voeler hebben. Zit net niet klem. Dus lijkt me prima. Was ff knutselen maar alles past, ziet er netjes uit en lijkt goed dicht. De voeler schuift er makkelijk in en uit en steekt ongeveer 20cm in de tank. Alleen nog even proefondervindelijk vaststellen wat een goede schakel temperatuur is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JR8Khbj7PfGsgbvQsqL25vlM/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HSunYOZb0zthSVvRxuxSauz3/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P2GxgSw7YsPXP2xIeri1Y0Ey/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Deveon schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 06:57:
1,25 per kuub gas...? Ik betaal 0,70 per kuub. Wel exclusief vastrecht maar daar gaat de WPB toch geen verschil in maken.

Edit: al hoop ik met de WPB (met spiraal) ons verbruik wel onder de 500 kuub te krijgen voor het lagere vastrechttarief..
Ik zat afgelopen jaar op 413m3 maar mooi nog het hoge vastrechttarief. Nu schijnt het een jaar na te ijlen (SJV) dus even kijken wat ie volgend jaar doet en anders maar eens gaan bellen. Ze laten op de factuur ook heel mooi de 500 weg in 500 tot en met 4000m3 categorie. Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar
Doggieman schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 17:29:
3 dagen ziek op bed gelegen en nergens puf of energie voor gehad. Vandaag weer wat beter dus eens verder gegaan met m'n project WPB in serie met de gasketel.
Pfff jij ook al :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Jim423 En als je dan je eindafrekening ontvang wees dan niet verbaast dat je als nog in het tarief >500m3 val. Been there, done that. Zelf je meterstand bij houden en kijken dat de eindafrekening toevallig niet over bv 375 of nog hoger dagen word berekend, waardoor je verbruik ogenschijnlijk weer boven de 500 m3 uit komt. Je hebt geen boodschap aan sjv maar alleen de exacte meterstanden.
Je volgende stap hier:
Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2

[ Voor 14% gewijzigd door wizzopa op 03-12-2019 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Ja... helaas. 5 jaar niet ziek geweest en dan nu letterlijk van het ene moment op het andere zo slap als een vaatdoek!
Wat een ellende! Echt een gevalletje mannen griep. Gelukkig wel vrij en niet op klus dus kon lekker op bed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Doggieman schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 17:29:
Heb nog geen koud water gehad tot nu toe maar het was al een paar keer krap aan. Een keer extra douchen of wat extra afwassen en het warme water is dan zo op. Dit komt ook omdat ik de tijden waarop de WPB aan mag heb aangepast naar overdag. Dit met het idee dat het dan vaak warmer is en er minder stilstandsverlies is. Moet eerlijk bekennen dat ik er nog niet echt uit ben of het nu veel uitmaakt wat verbruik betreft.
Maar goed.. de tijd zal het leren.

Maar ik had dus een goede plek nodig voor een temperatuur sensor voor de sturing van de ketel. Voelers op een buis klemmen vind ik niks. Het liefst wil ik (boven) in de tank meten. En omdat ik die aansluiting voor de ringleiding toch nooit ga gebruiken heb ik besloten om een dompelbuis te maken die daar op past.
Blijkt wel dat het gat kleiner is dan ik dacht want er zit nog een plastic buis in geperst.

Hieronder het resultaat. Als alles netjes dicht blijkt morgen dan kunnen we weer verder. For the record: het buisje kan net een voeler hebben. Zit net niet klem. Dus lijkt me prima. Was ff knutselen maar alles past, ziet er netjes uit en lijkt goed dicht. De voeler schuift er makkelijk in en uit en steekt ongeveer 20cm in de tank. Alleen nog even proefondervindelijk vaststellen wat een goede schakel temperatuur is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi, je had de thermometer ook naast de bestaande kunnen plaatsen bij elektrisch element.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kzPiZMrRbJ8ZBoaumQXRWXf4/medium.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 03-12-2019 19:47 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
klump4u schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:47:
[...]

Mooi, je had de thermometer ook naast de bestaande kunnen plaatsen bij elektrisch element.
[Afbeelding]
Ja.... klopt. Alleen had ik deze plek al gereserveerd voor wat anders in de toekomst. Bovendien wist ik niet zeker of het element m'n meting zou beinvloeden als die toevallig aan zou springen.
Hij zit nu lekker apart en kan er makkelijk bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Knielen schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:35:
Zojuist de drukregelaar die er nog tussen zat (8 bar) vervangen voor een 6 bar, durfde het niet aan om het zo te laten.
Kwam er gelijk achter dat ik het niet goed aangesloten had ook, na de drukregelaar had ik nog een splitsing zitten naar de wasmachine. Als we een was draaiden dan werd deze gevuld vanaf de koude kant van de Wpb.
Ik heb uit dit topic begrepen dat je best een T splitsing na je inlaatcombinatie (ik neem aan dat je dat drukregelaar noemt) mag plaatsen.

Zolang er maar geen afsluiter of regelaar tussen de ILC en boiler zit, dan kan het vat zijn druk niet meer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Zou ik niet doen, de wasmachineslang vind 8 bar vast niet erg fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
Even los daarvan.... Denk ook even aan je garantie, maar nog belangrijker: je verzekering! Als blijkt dat de boel niet volgens voorschrift (fabrikant) is aangesloten dan is er vaak ook geen uitkering bij waterschade als je pech hebt.
Ik persoonlijk durf ook best wel wat maar met dit soort dingen neem ik geen risico. En met een inlaatcombinatie is het ook niet echt nodig denk ik. Die dingen kosten naar verhouding niks en ik ben nog nooit een situatie tegen gekomen dat ik geen ruimte had waar ik hem kwijt kon.

Plaats hem zo dicht mogelijk bij het apparaat zelf. Mooi overzichtelijk en duidelijk. Ook als een ander eens aan de installatie moet werken. Vooral met meerdere apparaten in een beperkte ruimte wordt overzichtelijk leidingwerk dan belangrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
Niet veel tijd gehad vandaag maar toch alvast de temperatuur meter voor de serie schakeling met de ketel gereed gekregen. Alle bekabeling tot en met de ketel is verder ook af.
De zelf gefreubelde dompelbuis is lekvrij en waterdicht. De voeler schuift er soepel in en uit. Dus morgen avond de boel eens testen. Zou allemaal als gepland moeten werken want weken geleden al eens "droog" getest op de ketel zelf. Vandaag bij toeval de wpb bijna leeg verbruikt. Het blijkt dat als ik op de plaats waar de voeler zit 35 graden meet dat dan de meng temperatuur op de douche mengkraan heel licht begint te veranderen. Dit zal straks proefondervindelijk verder worden getest. Maar heb alvast een start punt. Denk dat het zo rond de 36 graden zal uitkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yxXX1ShZkvoz5GhtmdSYjrfT/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 23:16
Is dit nou de juiste plek om wat vragen te stellen over de installatie van de Atlantic Explorer?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:12
Zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
De situatie is namelijk als volgt. Mijn jaren '30 huis houdt zichzelf prima warm op 45oC de hele winter door, en op 35oC onder het vriespunt buiten met een beetje elektrische ondersteuning. Reden genoeg dus voor een warmtepomp. Nu blijf ik dus stoeien met de keuze voor een WP + Boiler combinatie op een WP + WP Boiler apart. Het verhaal van de WP + Boiler heb ik of zich wel genoeg in mijn hoofd zitten. Het gaat me voornamelijk om de WP Boiler op zichzelf. Wat moet je nu doen om dat ding goed te plaatsen.

Situatie is dat ik een zolder heb met genoeg ruimte. Vloer - Nok hoogte is zo'n 3 meter. Verder bestaat de zolder uit een vliering en twee kamers. Het gedeelte waar de WP Boiler zou moeten komen is waar nu ook de CV hangt en de wasmachine staat en de was wordt gedroogd. Qua inhoud is er volgens mij genoeg ruimte.

Concrete vragen?
1. Wat zijn de nadelen van het plaatsen van de Atlantic zonder lucht aan- en afvoer? Ik lees dat mijn was er sneller door droogt :)
2. Hoe zit het met het lawaai?
3. Als ik wel lucht aan- en afvoer kanalen plaats, hoe kan ik dat dan het beste doen?
3.1 Kan ik een gat maken in het dakbeschot en de isolatie en daar de buizen naast elkaar laten uitkomen?
3.2 Of heb ik ventilatiepannen nodig?
3.3 Mogen beide kanalen naast elkaar uitkomen op het dak?
3.4 Zou een oude HR-ketel aan- / afvoer hergebruikt kunnen worden mocht de WP er eenmaal staan?
4. Is de installatie zelf te doen? Ook voor de subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
CurlyMo schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:03:
Concrete vragen?
1. Wat zijn de nadelen van het plaatsen van de Atlantic zonder lucht aan- en afvoer? Ik lees dat mijn was er sneller door droogt :)
Je zolder koelt wat extra af (die warmte zal weer aangevuld worden van beneden liggende verdiepingen. Of je er iets van merkt geen idee (ik heb buiten/buiten aangesloten, maar ik heb er twee in een garage die in de winter vrij koud wordt, dus geen vergelijkbare situatie).
2. Hoe zit het met het lawaai?
Hele lastige vraag, maar wel de belangrijkste ongeveer... Ik heb 2x een V3 staan en i.t.t. anderen hier vind ik ze best lawaaiig en mijn vrouw is gevoelig voor geluid dus het was best een gok. Het schijnt dat V4 een stukje stiller, alle in- en uitblaasluchtgeluid kan je heel goed dempen met (stukjes) luchtkanalen. Het geluid van de compressor is het lastigste geluid een vrij zware brom. Je kunt die gedeelte van de boiler evt. proberen te isoleren tegen het geluid, bij de V4 is het misschien niet nodig. De boiler staat natuurlijk ook niet continue aan, als een boiler afgekoeld is in de winter loopt'ie misschien een uur of 5 en dat kan je plannen met een schema en je zorgt natuurlijk dat'ie niet 's nachts loopt. Ik zou er niet naast willen slapen, maar er zijn hier ongetwijfeld ook die dat nog prima zouden kunnen doen, het is nu eenmaal subjectief.

Overigens mijn vrouw heeft dus gauw last van geluid, maar met 2 boilers in de garage die aan het huis vast zit en zonder tussendeuren heeft ze er eigenlijk ook weer niet echt last van gehad overdag (toen er een tussendeur kwam viel het haar wel op dat het rustiger was in huis), dus echt heel erg is allemaal nu ook weer niet.
3. Als ik wel lucht aan- en afvoer kanalen plaats, hoe kan ik dat dan het beste doen?
3.1 Kan ik een gat maken in het dakbeschot en de isolatie en daar de buizen naast elkaar laten uitkomen?
3.2 Of heb ik ventilatiepannen nodig?
Ventilatiepannen is officieel afgeraden, maar zeker voor de uitblazende lucht zijn er hier diversen mensen die er goede ervaringen mee hebben.
Zelf heb ik goede ervaring met deze dakdoorvoer:
https://www.ventilatiesho...doorvoer-150-160mm-zwart/
(i.v.m. 2 boilers heb ik een maatje groter, maar voor één boiler is dit zeker een prima maat)

Kortgezegd inderdaad gat maken door isolatie en dakbeschot heen en dan dit erop installeren. Ik heb het samen met een vriend zelf gedaan, we zijn allebei wel handig, maar hadden het nog nooit gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://levering.eu/download/got/Luchtkanalen.jpg
3.3 Mogen beide kanalen naast elkaar uitkomen op het dak?
Wat ruimte ertussen is fijn, hoe minder vermenging van koude & warme lucht hoe beter, maar ik heb ergen een keer grafiekje gezien dat het al vrij snel redelijk acceptabel is. Er zijn programma's voor om het uit te rekenen, maar als je 50cm marge kan houden zit je altijd goed denk ik.
3.4 Zou een oude HR-ketel aan- / afvoer hergebruikt kunnen worden mocht de WP er eenmaal staan?
Hangt van de diameter af, hoe kleiner het kanaal hoe meer weerstand, hoe harder de WPB moet werken of misschien op een gegeven moment zelfs dienst weigert (nog nooit gehoord in dit topic geloof ik). Je kunt ook eerst binnen/binnen draaien en daarna het gat van de ketel proberen te gebruiken en als dat problemen geeft later alsnog een groter gat maken.
4. Is de installatie zelf te doen? Ook voor de subsidie?
Ja het is zelf te doen, je moet geen twee linker handen hebben, maar het is ook geen rocket science. Subsidie was geen probleem, ik heb een documentje gemaakt met wat foto's (inclusief foto van display warmtepompboiler in bedrijf) en korte uitleg en dat is zonder meer goed gekeurd.
Ik heb ons waterleiding en CV systeem in het hele huis gelijk vernieuwd en daardoor een wat andere installatie, maar er zijn in dit topic genoeg voorbeelden te vinden van hoe mensen het minimale aanpassing t.o.v. voorgaande HR ketel geïnstalleerd hebben. Inclusief makkelijk RVS slangen om makkelijk van de aansluitingen op de boiler naar de leidingen op de muur te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
llevering schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:54:
[...]

Je zolder koelt wat extra af (die warmte zal weer aangevuld worden van beneden liggende verdiepingen. Of je er iets van merkt geen idee (ik heb buiten/buiten aangesloten, maar ik heb er twee in een garage die in de winter vrij koud wordt, dus geen vergelijkbare situatie).
Vraag is inderdaad hoeveel graden dat +/- zal zijn. Ik zou de zolder graag ook een beetje op temperatuur willen houden, maar de kamertjes zijn inderdaad wel geïsoleerd t.o.v. het wasdeel. Fermacell wandjes met 4cm steenwol.
Hangt van de diameter af, hoe kleiner het kanaal hoe meer weerstand, hoe harder de WPB moet werken of misschien op een gegeven moment zelfs dienst weigert (nog nooit gehoord in dit topic geloof ik). Je kunt ook eerst binnen/binnen draaien en daarna het gat van de ketel proberen te gebruiken en als dat problemen geeft later alsnog een groter gat maken.
Tsja, standaard HR ketel gat :) De buizen moeten wel enige afstand overbruggen (+/- 2 meter) om bij de oude HR ketel aan- / afvoer te komen.

@Rol-Co Las ik het goed dat jij de oude HR ketel kanalen had gebruikt?

Hoe zit het qua geluid met de resonantie? Hij moet namelijk op een houten vloer komen te staan vastgeschroefd op de balken.

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 09-12-2019 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
CurlyMo schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:02:
Hoe zit het qua geluid met de resonantie? Hij moet namelijk op een houten vloer komen te staan vastgeschroefd op de balken.
Resonantie op een balken vloer hoef je je geen zorgen over te maken, staan bij ons ook op een houten zoldertje en geen probleem. Weet je wel zeker dat de houten vloer het gewicht kan dragen? Eventueel op een stevige plaat zetten om het gewicht te verdelen over meerdere balken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
llevering schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:11:
[...]

Resonantie op een balken vloer hoef je je geen zorgen over te maken, staan bij ons ook op een houten zoldertje en geen probleem. Weet je wel zeker dat de houten vloer het gewicht kan dragen? Eventueel op een stevige plaat zetten om het gewicht te verdelen over meerdere balken.
Daar is al eerder aan gerekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb de bestaande cvpijp (15cm rond) gebruikt voor de luchtafvoer (16cm rond).
Aanzuigen doe ik van de MV en van buiten (MV afvoer), beide 12,5cm rond.
Het geluid kan je vooral van de lucht goed dempen, ik hoor alleen de compressor van mijn V3 nog.

De lucht binnenshuis houden zal zo'n 3 graden verlaging geven volgens sommigen hier.
Voordeel is dat je geen koude en vochtige buitenlucht aanzuigt wat goed is voor het rendement.
Ook heb je dan weinig tot geen defrosts (ik heb dat nog nooit gehad).

Aansluiten is net zo eenvoudig als een gewone boiler, velen kregen subsidie door foto's te sturen.
Wat mij betreft is een wpb extra handig als een wp de hydrobox niet nabij de cvketel heeft.
Dan scheelt het extra leidingwerk en verliezen die dat oplevert.

Ook wel fijn is dat je bij uitval van een wp nog warm water hebt, mocht de wpb ook stoppen dan werkt het element mogelijk nog wel met een noodprogramma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
@CurlyMo Mijn zolder met open trap koelt 1,5 a 2 graden af (gisteren van 14,4 naar 13 graden), maar ik merk wel dat de kou naar de verdieping eronder zakt en dus de temp in de kamers daar ook lager wordt (0.5 graden). Ik heb van de week de spullen binnengekregen om door het dak naar buiten af te gaan voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Speedy-Andre @Knielen Klopt mijn aanname dat je bij één kanaal beter gewoon alleen je binnenlucht kan gebruiken? Omdat je anders toch alsnog koude lucht naar binnen blaast of warme lucht aan je ruimte onttrekt. Hergebruik CV kanaal levert me namelijk maar één kanaal op.

[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 09-12-2019 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@CurlyMo plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden. Zo zit mijn installatie in elkaar.

https://i.imgur.com/Cuf1yQu.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
wizzopa schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:27:
@CurlyMo plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden. Zo zit mijn installatie in elkaar.

https://i.imgur.com/Cuf1yQu.png
Alleen snap ik volgens mij het cruciale stukje "Werkt het afvoer kanaal ook als aanvoer kanaal" niet? :)

Pagina: 1 ... 72 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.