Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.304 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
CurlyMo schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:24:
@Speedy-Andre @Knielen Klopt mijn aanname dat je bij één kanaal beter gewoon alleen je binnenlucht kan gebruiken? Omdat je anders toch alsnog koude lucht naar binnen blaast of warme lucht aan je ruimte onttrekt. Hergebruik CV kanaal levert me namelijk maar één kanaal op.
Het is een afweging, blaas je naar buiten dan wordt dat ergens vandaan weer aangevuld.
Hou je alles binnen dan koelt het plaatselijk af tot de wpb klaar is.
In het begin wilde ik niet van binnen aanzuigen omdat ik met de airco's een beperkte capaciteit heb.
Echter blijkt het reuze mee te vallen, de airco gaat nog geen tandje harder als de wpb draait.
Afvoeren naar buiten zou ik voor kiezen, de pijp mag dan wel 125mm of groter zijn vanwege de weerstand.

Over het MV kanaal door het dak:
Als ik de MV harder laat draaien gaat bijna alle lucht naar de wpb en niet naar buiten, ondanks dat de weg naar buiten vrij is.
Staat de MV laag dan zuigt de wpb 50.50 lucht aan omdat hij sterker is dan de MV op dat moment.
Voor mij ideaal, ik kan de MV regeling gebruiken om te bepalen waar de wpb de lucht vandaan haalt :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:01
Speedy-Andre schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:37:
[...]

Het is een afweging, blaas je naar buiten dan wordt dat ergens vandaan weer aangevuld.
Hou je alles binnen dan koelt het plaatselijk af tot de wpb klaar is.
In het begin wilde ik niet van binnen aanzuigen omdat ik met de airco's een beperkte capaciteit heb.
Echter blijkt het reuze mee te vallen, de airco gaat nog geen tandje harder als de wpb draait.
Afvoeren naar buiten zou ik voor kiezen, de pijp mag dan wel 125mm of groter zijn vanwege de weerstand.
Ik heb geen MV dat gaat niet op. Als ik niet wil boren, dan heb ik dus alleen het HR-ketel kanaal.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
CurlyMo schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:48:
[...]

Ik heb geen MV dat gaat niet op. Als ik niet wil boren, dan heb ik dus alleen het HR-ketel kanaal.
Je vroeg waarom dat kanaal 2 kanten op kan werken, bij deze dus :)
Zonder MV kan je nog wel overwegen om een t-stuk te nemen en dan een deel naar binnen uitblazen.
Dit ter compensatie als de cvpijp maar 10cm rond is.
Binnen koelt het dan minder snel af en je kan de afstand tussen uitblazen en aanzuigen vergroten.
[edit]Ik quotte een andere tekst van je, tis nog vroeg :+

[ Voor 5% gewijzigd door Speedy-Andre op 09-12-2019 11:58 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:04
CurlyMo schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:48:
[...]

Ik blaas met 125 naar buiten en zuig binnen aan. Geen enkel probleem. Je zolder word er ook warmer van, win win

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Afbeeldingslocatie: https://www.auer.fr/wp-content/uploads/2018/11/chauffe-eau-thermodynamique-Edel-ventouse-orientable_EN.jpg@CurlyMo Auer heeft wpbs die met 125mm concentrisch kunnen worden aangesloten.
Max 150 liter.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:02
CurlyMo schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:30:
[...]

Alleen snap ik volgens mij het cruciale stukje "Werkt het afvoer kanaal ook als aanvoer kanaal" niet? :)
Staat er wat ongelukkig, hier wordt bedoeld dat de afvoer van de mv ook werkt als aanvoer voor de wpb. Door dat ik gebruik maak van de lucht uit de mv, is de temperatuur van de lucht wpb in altijd hoger dan alleen buitenlucht.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@CurlyMo

Ik heb geen wpb dus nee. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:10:
[...]

Ik blaas met 125 naar buiten en zuig binnen aan. Geen enkel probleem. Je zolder word er ook warmer van, win win
Hoe wordt daar de zolder warmer van? Je zuigt toch warme binnenlucht weg?

Zijn er mensen in de randstad die zo'n ding hebben staan zodat we eens kunnen kijken en luisteren en die zelf zouden willen helpen aansluiten?

[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 09-12-2019 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:57:
[...]

Hoe wordt daar de zolder warmer van? Je zuigt toch warme binnenlucht weg?

Zijn er mensen in de randstad die zo'n ding hebben staan zodat we eens kunnen kijken en luisteren en die zelf zouden willen helpen aansluiten?
Ja je zuigt warme lucht weg, maar op zolder is het altijd kouder dan beneden in je huiskamer. Dus je gaat de warme lucht naar boven trekken. En nadat je boiler op temperatuur is gaat hij ook nog stralings warmte afgeven dus word het er nog warmer. Allemaal goed voor de was, je droger gaat ook minder energie gebruiken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
CurlyMo schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:02:
[...]

Vraag is inderdaad hoeveel graden dat +/- zal zijn. Ik zou de zolder graag ook een beetje op temperatuur willen houden, maar de kamertjes zijn inderdaad wel geïsoleerd t.o.v. het wasdeel. Fermacell wandjes met 4cm steenwol.
Ik heb ook lucht van en naar binnen op zolder met open trap. Ik heb een V4 van 200L.
Gisteren een Legionela run van 41 naar 62 graden gedurende circa 4 uur. Normaal draait deze maar 1,5 uur.

Start temp zolder was 17,8 en daalde naar 16,1 graden. 2 uur later was deze weer 17 graden.
Je merkt zelf wel op zolder dat het een stukje kouder is dan normaal als deze draait of vlak daarna. Gevoelsmatig kouder dan de temp sensor aangeeft.

Qua geluid maakt mijn mechanische ventilatie op de 2 of 3de stand veel meer lawaai. Maar ik zou er niet naast gaan slapen. Verdieping eronder hoor je het een stuk minder. Ik heb deze dan ook het verst weg staan (5 meter) van de open trap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
jobr schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:14:
[...]
Maar ik zou er niet naast gaan slapen.
Maar hij draait voornamelijk overdag toch?
Verdieping eronder hoor je het een stuk minder.
Niet onhoorbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
CurlyMo schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:17:
[...]

Maar hij draait voornamelijk overdag toch?

[...]

Niet onhoorbaar?
Je kunt zelf bepalen wanneer deze gaat draaien en hoelang. Ik laat deze ook niet draaien na 22:30. Dus ik heb er nooit last.

In de slaapkamer hoor je wel iets (met deur open) maar niet storend. Als het heel stil is hoor je natuurlijk zelfs een druppelende kraan.
In de woonkamer hoor ik niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:10
CurlyMo schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:57:
[...]
Bij ons kan je kijken, we wonen 15 minuten over Rotterdam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
@CurlyMo Ook hier ben je altijd welkom (Hoeksche Waard) en dan zal je zien dat het naar boven sjouwen lastiger is dan het aansluiten, daar heb je geen hulp bij nodig hoor.
Ik heb de V4 270 liter, je hoort hem wel een verdieping lager, maar het is niet zo dat je er niet van kan slapen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Klopt het nu ook echt dat zo'n ding 2600W piekt? Of kan ik afdwingen dat dat ding gewoon max. 700W trekt. In dat tweede geval is het wat makkelijker om hem op een bestaande groep aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
CurlyMo schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:48:
Klopt het nu ook echt dat zo'n ding 2600W piekt? Of kan ik afdwingen dat dat ding gewoon max. 700W trekt. In dat tweede geval is het wat makkelijker om hem op een bestaande groep aan te sluiten.
He kan in het menu instellen dat de wpb geen gebruik mag maken van het verwarmingelement. Hier loopt hij over een 10 Amp. automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
wizzopa schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:52:
[...]

He kan in het menu instellen dat de wpb geen gebruik mag maken van het verwarmingelement. Hier loopt hij over een 10 Amp. automaat.
Dat kan dan met een PV verdelen gewoon op de PV groep. Dat is wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als het goed is kan de V4 net als de V3 een legionella run doen zonder element.
Die run kan je overslaan als je met de boost regelmatig naar 62 graden gaat.
Bij de V3 zie ik het verbruik met een boost van 487W naar 607W gaan, de wpb zit op een bestaande groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
Hoe kan het verbruik omhoog gaan met boost dan?
Ik zie overigens geen enkel verschil met boost of geen boost, het enige is dat hij het element sneller bijschakeld (als die actief staat) en naar 62gr gaat 24/7. Maar daar staat mijne sowieso al op ingesteld.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qmfxOD0aKVObORPVwmcCGPj8/medium.jpg

Links een run naar 52 graden en rechts naar 62 :)
Het is altijd oplopend omdat de wpb het moeilijker krijgt naar mate het water warmer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Speedy-Andre schreef op maandag 9 december 2019 @ 23:06:
[Afbeelding]

Links een run naar 52 graden en rechts naar 62 :)
Het is altijd oplopend omdat de wpb het moeilijker krijgt naar mate het water warmer is.
Ik kan dat bevestigen. Bij mij (V4) loopt het ook op tijdens het draaien.
Run (4 uur) naar 62 graden van 425 naar 600 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Deze meting doe ik met de Itho MV er bij omdat ik op die manier kan zien hoe hard hij draait (met wpb uit).
Stand 2 van de MV is 10W en die stand hou ik aan zolang de wpb actief is.
Grappig is dat het wpb vermogen/10 bijna overeenkomt met de water temperatuur op het display :)

• Bobo89
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:55
Weet iemand van wat dit precies de temperatuur is in het installateurs menu van de Atlantic?

https://imgshare.io/image/Tsdk8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Bobo89 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:42:
Weet iemand van wat dit precies de temperatuur is in het installateurs menu van de Atlantic?

https://imgshare.io/image/Tsdk8
Ja,

Aangezogen luchttemperatuur, dus lucht die de boiler gebruikt om warmte uit te halen.
Verdamper boven kant, temperatuur als de warme uit de lucht is gehaald
Verdamper onder kant, idem maar op een andere plaats gemeten
Condensor temperatuur, temperatuur van de spiraal die om de boiler is gewonden voor het verwarmen van het water
Water temperatuur,

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 12-12-2019 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 22:57
Vandaag heb ik de CV ketel van de muur gehaald en na lang wikken en wegen maar besloten om de 5 kW Panasonic monobloc (vooralsnog) geen hulp te laten krijgen van de warmtepompboiler.
Het liefst had ik de wpb spiraal er tussen gelaten maar dat kon alleen in parallel, dat had eventueel gekund met een radiatorkraan (geheel dicht: geen ondersteuning, een beetje open: wel water door de spiraal, teveel open: het meeste water gaat door de spiraal en dat wil je niet).
Onder het mom van KISS dus eerst maar even proberen hoe de monobloc het alleen doet. Hopen dat we deze winter een weekje met koud weer krijgen.

Ik vraag me af of er hier mensen zijn die al meer draaiuren op hun Atlantic hebben, ik zit nu op 5216 draaiuren in ruim 16 maanden. Dus hij heeft gemiddeld 44% van de tijd aan gestaan. (gedurende het stookseizoen meer dan 95%)

ingeplugte uren

Draaiuren

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ik denk dat niemand jou kan kloppen. Ik draai namelijk op timer dus 20 uur per dag in de winter.
Misschien is het een idee om hem aan te sluiten met een 10mm of 12mm buisje, de spiraal dus, parallel en de pomp weg. Stel de pana is actief zal hij zeer minimaal meehelpen. En als je flink wat tapwater hebt gebruikt zal de spiraal koeler zijn dan de cv-watertemperatuur, de pana zal nu via de spiraal het vat een beetje op gaan warmen (met een betere COP dan de Atlantic).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 22:57
@Jim423

Misschien iemand die in de zomer ook nog eens extreem veel SWW verbruikt, of hem al een jaartje langer heeft.

Ja de manier met een klein buisje kan inderdaad. Als het buisje klein genoeg is dan kan ik niet meer teveel flow krijgen. Dat had ik graag op deze manier geinstalleerd, maar ik wil ook graag KISS, haha.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenssen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-08 11:29
Speedy-Andre schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:34:
Vergeet deze niet :)

[Afbeelding]

Inmiddels ben ik weer met een Fransman bezig om nog meer in Domoticz te krijgen.
Hij denkt dat Afwezig en Boost uitvoerbaar zijn, dwz de gewenste periode invoeren wat nu nog niet werkt.
Verder naar de toekomst lijkt een koppeling met Google Assistant vanuit Atlantic er aan te komen.
De vraag is wel wat dat betekent, het gaat ook om andere producten zoals elektrische radiators.
Thermor is een merk van Atlantic.

Tipje van de sluier O+
Zit hier nog een beetje schot in? Is er al een verwachting wanneer het e.e.a. beschikbaar komt in Domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hebben jullie al eens gemeten aan de Atlantic Explorer V4 qua geluidsproductie? Dan kan ik dat eens proberen te simuleren met wat speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
jenssen schreef op zondag 15 december 2019 @ 20:50:
[...]

Zit hier nog een beetje schot in? Is er al een verwachting wanneer het e.e.a. beschikbaar komt in Domoticz?
https://github.com/OBone-git/Cozytouch-domoticz
https://easydomoticz.com/...php?f=17&t=4671&start=240
Het blijven Fransen, geen idee waar ze nu zijn maar het script is voor meerdere soorten apparaten bedoeld.
Ik heb voorgesteld om er een plugin van te maken ipv een .py runnen met een cron maar dat is blijkbaar lastig aangezien het nieuw is voor de maker :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:23
Voor diegene die wil horen hoeveel geluid de V4 maakt als hij "aan" staat hieronder een link naar een filmpje van die van mij.
Kan je meteen zien hoe ik mijn dakdoorvoeren heb geïnstalleerd.

Ondertussen ook m'n naverwarmings regeling getest en in gebruik genomen. Werkt geheel naar verwachting. Ketel springt bij als de gemeten temperatuur 36 graden is en gaat weer uit als deze daar boven komt.

Ben ondertussen ook bezig met Node Red voor de besturing van het PV contact in de Explorer. Denk dat ik de ketel regeling daar ook maar in ga maken. Dan heb ik alles via 1 systeem lopen en kan makkelijk andere dingen toevoegen in de toekomst.
Ben toch maar overgestapt van Domoticz naar Node Red omdat ik persoonlijk die laatste vele malen makkelijker vind om mee te werken.

YouTube: Atlantic Explorer V4 met in en uitlaat kanalen plus DIY na verwarmin...

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Doggieman schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:42:
Voor diegene die wil horen hoeveel geluid de V4 maakt als hij "aan" staat hieronder een link naar een filmpje van die van mij.
Kan je meteen zien hoe ik mijn dakdoorvoeren heb geïnstalleerd.
Zou je eens met de app SafeNoise kunnen meten hoeveel decibel dat is vanaf 1 meter (mits je een iPhone hebt tenminste)?

Hoe lang duurt het gemiddeld om het water op temperatuur te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
CurlyMo schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 19:19:
[...]

Zou je eens met de app SafeNoise kunnen meten hoeveel decibel dat is vanaf 1 meter (mits je een iPhone hebt tenminste)?

Vandaag 3 uur en 15 minuten van 38 naar 54 graden, verbruik 1,540 kWh.

In juni ging hij in de zelfde tijd naar 62 graden met een verbruik dat 100 Wh hoger was.

[ Voor 10% gewijzigd door wizzopa op 17-12-2019 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
[...]

Helaas.... heb geen I-phone. Maar zal eens kijken of er iets voor een android is. Zo ja dan wordt het niet eerder dan morgenavond want ben de hele dag weg morgen.

Opwarmen (tijd) is erg afhankelijk van hoe leeg je boiler is en of je hem de hele dag geeft om op te warmen. Meng je lucht bij van binnen of haal je alles van buiten? Trek je hem in 1x bijna leeg of steeds bij beetjes?
Bij mij draait hij op de timers en dan alleen overdag. Dit om stilstands verliezen te beperken. Een paar uur is hij nu dan wel nodig om weer bij te werken. Ik heb hem momenteel ook maar op 52 graden staan maar wij trekken hem wel bijna helemaal leeg in een korte periode. Bij ons douchen we allemaal in de avond (4 man) en doen de vaat dan ook met de hand. Er blijft dan genoeg water over voor de volgende ochtend voor de afwas of een emmer sop. Bovendien staat hij in serie met m'n gasketel dus mocht hij leeg raken dan neemt de ketel het over.

Het ligt er dus ook aan of het element mee mag doen of niet en hoe warm je hem op wilt stoken. Eigenlijk is er dus niks zinnigs over te zeggen. Het is van veel factoren afhankelijk.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
[...]

4 a 5 graden per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Doggieman schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 19:51:
[...]
Helaas.... heb geen I-phone. Maar zal eens kijken of er iets voor een android is. Zo ja dan wordt het niet eerder dan morgenavond want ben de hele dag weg morgen.
Voordeel van die app is, is dat die redelijk gecalibreerde resultaten geeft.
Opwarmen (tijd) is erg afhankelijk van hoe leeg je boiler is en of je hem de hele dag geeft om op te warmen.
Maakt dat nog veel uit voor het geluid, hele dag laten draaien vs alleen overdag.
Meng je lucht bij van binnen of haal je alles van buiten?
Hij zou eerst op binnenlucht werken.
Trek je hem in 1x bijna leeg of steeds bij beetjes?
1x per week half leeg (badderen) rest van de week bij beetjes (douchen).
Bij mij draait hij op de timers en dan alleen overdag. Dit om stilstands verliezen te beperken. Een paar uur is hij nu dan wel nodig om weer bij te werken. Ik heb hem momenteel ook maar op 52 graden staan maar wij trekken hem wel bijna helemaal leeg in een korte periode. Bij ons douchen we allemaal in de avond (4 man) en doen de vaat dan ook met de hand. Er blijft dan genoeg water over voor de volgende ochtend voor de afwas of een emmer sop.
Dus vanuit lege boiler zo'n 10 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Zoiets. Maar je kan niet lager dan 25 graden in mijn ervaring dan wordt de douche te fris.
Zet dat ding maar gewoon neer, je gaat het toch wel doen (been there done that) :P

@Doggieman Zou je die flex niet een beetje inkorten zodat ie wat rechter is. Dit kost je wel wat flow zo.

[ Voor 24% gewijzigd door Jim423 op 17-12-2019 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Jim423 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:33:

@Doggieman Zou je die flex niet een beetje inkorten zodat ie wat rechter is. Dit kost je wel wat flow zo.
Ja.... Klopt, maar moet nog ff bepalen of ik alsnog een aansluiting naar m'n keuken wil voor aanzuiging of afblazen. Dan pas kan ik bepalen hoelang die slangen nu echt moeten worden. Heb ze dus bewust wat langer gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hier de laatste 2 dagen van 43 naar 52 in 6 kwartier en 42 naar 52 in 7 kwartier.
Lucht aanvoer van 18,5 graden die vrij constant blijft (klep nar koudere badkamer gesloten).
Een 'PV' run van 43 naar 62 duurt bijna 3,5 uur met de V3 200l.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Doggieman schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:42:
[...]

Ja.... Klopt, maar moet nog ff bepalen of ik alsnog een aansluiting naar m'n keuken wil voor aanzuiging of afblazen. Dan pas kan ik bepalen hoelang die slangen nu echt moeten worden. Heb ze dus bewust wat langer gehouden.
Hou er wel rekening mee dat het een beetje vochtige en warme bende is bij de ventilator/verdamper.
Wil je het dus in de woning gaan blazen moet je dit regelmatig schoonmaken anders krijg je het balansventilatie effect van trosradar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Jim423 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:45:
[...]

Hou er wel rekening mee dat het een beetje vochtige en warme bende is bij de ventilator/verdamper.
Wil je het dus in de woning gaan blazen moet je dit regelmatig schoonmaken anders krijg je het balansventilatie effect van trosradar.
De woning inblazen ga ik waarschijnlijk niet doen. Die korte tijd dat hij in de zomer draait zal niet echt bijdragen aan koeling van de woning/keuken/woonkamer. Ga hiervoor toch maar een echte airco aanschaffen.
Voor de duidelijkheid: aanzuigen vanuit de keuken gaat dus niet over de afzuigkap oid. Dat zal (als ik het ga doen) een apart aanzuig gat/kanaal worden dan. Ik heb verder geen MV in huis maar wel ventilatie roosters of bovenlichtjes. Heb wat warmte over met dit soort temperaturen buiten van m'n pelletkachel.

Alles bij elkaar ben ik eigenlijk wel erg tevreden hoe het nu allemaal werkt. Dus waarschijnlijk laat ik alles lekker zo als het is. Dus beiden op buiten/buiten. Nog ff de zomer afwachten voor ik een definitief besluit neem.

[ Voor 11% gewijzigd door Doggieman op 17-12-2019 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
@CurlyMo

Heb ff een filmpje gemaakt voor je met een geluidsmeting op ongeveer een meter afstand. Verder geen andere geluiden in die ruimte. Ja... het regende zachtjes buiten maar dat zal niet veel uit hebben gemaakt op de meting denk ik.

YouTube: Atlantic Explorer V4 geluidsmeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Doggieman Super!

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:50
Zoals belooft, bij deze mijn opstelling.

De subsidie is binnen twee keer 1250 euro, aangevraagd 5 november, op 19 december verleend.

Het betreft twee keer een Ferolli 90HT in serie, uiteindelijk in combinatie met een Remeha Tzerra cw4.
Deze staat tevens wel uit omdat het pendelen niet verholpen kon worden ondanks hulp van mede tweakers.

Voor deze boilers kregen wij ook nog eens een totaal van 150 euro cash back, uiteindelijk zitten wij rond de netto kosten voor de installatie spullen rond de 170 euro.

De douche is een Grohe cube regendouche 20-30 l/minuut. Aangezien de ketel nu als doorstroom apparaat gebruikt wordt merk je dat er maar een X hoeveelheid aan water door heen komt. indien er legionella programma is gedraaid is aantal l/minuut hoger. Voor 180 liter op 55 graden kom je op de 18-20 min douche tijd. Waarna de boilers een kleine 6-7 uur bezig zijn om op te warmen. Er is geen sprake van een DoucheWTW.

Huidig verbruik is vanaf 1 nov 210 kwh wat omgerekend rond de 1500kwh zal zijn.(ik neem aan dat dit wel wat lager wordt al wordt de aanvoer temperatuur van de lucht hoger is in de zomer)

Tot zover is het vanwege de zonnepanelen een interessant project maar anders zou het niet opwegen tegen de kosten. Aangezien wij een overschot van 1500 kwh hadden kon dit.

Volgende project wordt de ketel niet meer aansluiten maar de boiler direct op de warmwater leiding zetten.

Daarna zal er worden gekeken naar evt een zonneboiler.

Wat betreft de Isolatie, ben ik van bewust, is verwijderd.

https://ibb.co/wSGFTvX
https://ibb.co/q7CPF8C
https://ibb.co/WxF3zWT
https://ibb.co/HhJwhYS
https://ibb.co/LtjLf3X

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

• CurlyMo
Ruubaan schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:40:
Tot zover is het vanwege de zonnepanelen een interessant project maar anders zou het niet opwegen tegen de kosten. Aangezien wij een overschot van 1500 kwh hadden kon dit.
Waarom vind je dat. Ding heeft je toch maar weinig gekost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruubaan
CurlyMo schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:27:
[...]

Waarom vind je dat. Ding heeft je toch maar weinig gekost?
Klopt, Ook al heeft het minimaal gekost, het is eigenlijk een product dat zonder subsidie kansloos is. Ik denk dat er betere manieren zijn om die subsidie in een andere hoek in te steken voor groter resultaat.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter

De douche is een Grohe cube regendouche 20-30 l/minuut. Aangezien de ketel nu als doorstroom apparaat gebruikt wordt merk je dat er maar een X hoeveelheid aan water door heen komt. indien er legionella programma is gedraaid is aantal l/minuut hoger. Voor 180 liter op 55 graden kom je op de 18-20 min douche tijd. Waarna de boilers een kleine 6-7 uur bezig zijn om op te warmen. Er is geen sprake van een DoucheWTW.

Huidig verbruik is vanaf 1 nov 210 kwh wat omgerekend rond de 1500kwh zal zijn.(ik neem aan dat dit wel wat lager wordt al wordt de aanvoer temperatuur van de lucht hoger is in de zomer)

Volgende project wordt de ketel niet meer aansluiten maar de boiler direct op de warmwater leiding zetten.

Daarna zal er worden gekeken naar evt een zonneboiler.
Dat het aantal l/min verandert na een legionella run snap ik niet.
Je kan wel meer liters van zeg 40 graden tappen als de boilers warmer zijn dan 54 graden.
Het verbruik is best hoog met 4kWh per dag, ik neem aan dat het met gas net zo was vanwege de Grohe :)
In de (verbruiks) sheet (TS) zie ik o.a. tot 50kWh/maand bij 3000l water.
Dat is wel met aanzuiging van binnen dus dat scheelt.

ik zou met 2 kraantjes gaan schakelen tussen de cvketel en wpb's, zo kan je wellicht de flow beter meten als in enkel door de cvketel en enkel door de wpb's.
Nu de cvketel nog aan is voor verwarming verlies je niet veel warmte, in de zomer kan dat anders zijn.

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 11:40
Ik ga mij hier ook maar eens in verdiepen, zeker gezien de subsidie.

Even wat meer info:
Heb momenteel een huis uit 1981, welke in Januari 16x 320WP panelen op het dak krijgt.
Dan heb ik natuurlijk een behoorlijk overschot aangezien ik nu (nog) in mijn eentje woon, maar wellicht dat daar volgend jaar ook verandering in komt.

Mijn huidige ketel, Remeha Avanta 35c CW5 (2010), zou wellicht geschikt zijn maar zeker weten doe ik het niet.

Nu zat ik eerst te denken om een elektrische warmwater boiler te kopen, maar gezien de subsidie is deze wpboiler oplossing wellicht iets duurder maar wel zuiniger.

Enig idee of dit kansen kan bieden i.c.m de ketel?

5120Wp Oost/West - PV Output

• CurlyMo
Ruubaan schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:42:
[...]

Klopt, Ook al heeft het minimaal gekost, het is eigenlijk een product dat zonder subsidie kansloos is. Ik denk dat er betere manieren zijn om die subsidie in een andere hoek in te steken voor groter resultaat.
Goed dat je nadenkt over de nuttige besteding van subsidie, waar dat zegt nog niet waarom je specifiek dit ding voor de ~ € 1600,- kansloos vind. Daar ben ik wel benieuwd naar.

• Ruubaan
CurlyMo schreef op donderdag 19 december 2019 @ 17:29:
[...]

Goed dat je nadenkt over de nuttige besteding van subsidie, waar dat zegt nog niet waarom je specifiek dit ding voor de ~ € 1600,- kansloos vind. Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ik vind de techniek erg goed, maar meer dat het voor de prijs zonder subsidie niet interessant is.
Puur kijkende naar het economisch rendement.

Het is natuurlijk qua uitstoot van co2 beter, zeker in combinatie met zonnepanelen.
Speedy-Andre schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:47:
[...]

Dat het aantal l/min verandert na een legionella run snap ik niet.
Je kan wel meer liters van zeg 40 graden tappen als de boilers warmer zijn dan 54 graden.
Het verbruik is best hoog met 4kWh per dag, ik neem aan dat het met gas net zo was vanwege de Grohe :)
In de (verbruiks) sheet (TS) zie ik o.a. tot 50kWh/maand bij 3000l water.
Dat is wel met aanzuiging van binnen dus dat scheelt.

ik zou met 2 kraantjes gaan schakelen tussen de cvketel en wpb's, zo kan je wellicht de flow beter meten als in enkel door de cvketel en enkel door de wpb's.
Nu de cvketel nog aan is voor verwarming verlies je niet veel warmte, in de zomer kan dat anders zijn.
Ik denk dat het komt omdat er op een cv een X aantal liter doorstroom mag plaatsvinden op bijvoorbeeld 55 graden? Als er dan op 70 graden net zoveel liters doorstroom als met 55 graden zou ik dan meer aan de kraan moeten hebben?

Tenminste dat is mijn beredenering, ik weet niet of dit zo is.

De cv gaat na het stookseizoen helemaal overgeslagen worden voor warmwater voorziening. Maar dat had inderdaad wel een goede optie geweest.

Het verbruik komt door standaard 2x per dag douche voor 2 personen, dan is de boiler ook wel bijna zonder warm water. Het voordeel is dat er nu niet absurt lang gedoucht kan worden.

[ Voor 56% gewijzigd door Ruubaan op 19-12-2019 21:50 ]

• CurlyMo
Ruubaan schreef op donderdag 19 december 2019 @ 21:40:
[...]

Ik vind de techniek erg goed, maar meer dat het voor de prijs zonder subsidie niet interessant is.
Puur kijkende naar het economisch rendement.

Het is natuurlijk qua uitstoot van co2 beter, zeker in combinatie met zonnepanelen.
Als het alleen maar prijs/kwaliteit is dan stelt dat toch gerust.

• Jim423
Zoals belooft, bij deze mijn opstelling.

De subsidie is binnen twee keer 1250 euro, aangevraagd 5 november, op 19 december verleend.

Het betreft twee keer een Ferolli 90HT in serie, uiteindelijk in combinatie met een Remeha Tzerra cw4.
Deze staat tevens wel uit omdat het pendelen niet verholpen kon worden ondanks hulp van mede tweakers.
Heb je dat ventiel er nu tussen zitten dan? De ketel voert dan geen water toe (en brand dus ook niet) totdat de boilers te koud worden. Dan kan er n.m.i. onmogelijk gependel plaatsvinden. Totdat de ketel ''mee gaat helpen'' natuurlijk (misschien) maar dat is als het goed is een zeer kleine hoeveelheid van de douchetijd (op het einde).

Economisch heeft het weinig zin, ook met zonnepanelen, tenzij je overschot hebt en/of de salderingsregeling gaat vervallen maar dat was al bekend. De subsidie is natuurlijk voornamelijk bedoeld om zo min mogelijk gasverbruik te stimuleren, met als bijkomend voordeel dat dit wat minder CO2 uitstoot. Als we de daadwerkelijke prijs voor gas gaan betalen (dus i.p.v. het gratis krijgen) zoals veel andere landen denk ik dat deze boilers minder kansloos zijn dan je denkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubaan
Jim423 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 22:35:
[...]

Heb je dat ventiel er nu tussen zitten dan? De ketel voert dan geen water toe (en brand dus ook niet) totdat de boilers te koud worden. Dan kan er n.m.i. onmogelijk gependel plaatsvinden. Totdat de ketel ''mee gaat helpen'' natuurlijk (misschien) maar dat is als het goed is een zeer kleine hoeveelheid van de douchetijd (op het einde).

Economisch heeft het weinig zin, ook met zonnepanelen, tenzij je overschot hebt en/of de salderingsregeling gaat vervallen maar dat was al bekend. De subsidie is natuurlijk voornamelijk bedoeld om zo min mogelijk gasverbruik te stimuleren, met als bijkomend voordeel dat dit wat minder CO2 uitstoot. Als we de daadwerkelijke prijs voor gas gaan betalen (dus i.p.v. het gratis krijgen) zoals veel andere landen denk ik dat deze boilers minder kansloos zijn dan je denkt ;)
Uiteindelijk er niet tussen gezet omdat het leveren een eeuw duurde. Dus uiteindelijk de ketel ondersteuning maar helemaal uitgezet. Toen was het douche eigenlijk prima. Zoals eerder beschreven is het nu gewoon even wat beter timen wie er gaat douche.

Jouw oplossing had zeker gewerkt, alleen het uitzetten van het tapwater was uiteindelijk voldoende.

Ik snap dat dit juist de eerste stap naar gasloos gaan. Voor mij zal nu dan ook de kunst gaan worden om hierna te proberen om elektrisch te gaan verwarmen. Waarschijnlijk een warmtepomp icm zonneboiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ok, duidelijk. Je zou een stevige e-boiler (4kW ofzo) of Clage naverwarmer (alleen die zijn vaak doorstroombegrensd) nog achter de ferroli's kunnen zetten, en de ketel ertussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:27
Ik zit ook nog steeds in mijn hoofd om een WPB op te hangen. Het grote voordeel lijkt mij ook nog eens een fatsoenlijke waterdruk tijdens het douchen.

Ik zit te denken aan een Calypso van 100 liter. Voor mij alleen meer dan genoeg.
Echter kan deze niet op de wand waar ik hem kwijt zou willen vanwege dat dit maar een gipsplaten tussenwandje is en ben ik vanwege lessenaarsdak ook heel erg beperkt in de hoogte.

Nu is er ook een steun beschikbaar zodat deze op de grond staat. Echter is deze ruim 50cm hoog.

Weet iemand of de pootjes van deze steun zijn in te korten of dat het 1 geheel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
150kg is niet zoveel toch. Ik zou een MDF 18mm ofzo op die gipsplaten wand bouten door het skelet en hem daaraan hangen. De MDF plank steunt dan op de grond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]
Als we de daadwerkelijke prijs voor gas gaan betalen (dus i.p.v. het gratis krijgen) zoals veel andere landen denk ik dat deze boilers minder kansloos zijn dan je denkt ;)
Sinds wanneer krijgen wij gas gratis :?

Afbeeldingslocatie: https://www.energievergelijk.nl/wp-content/uploads/2019/02/Gastarieven-2019-Europa.png

https://www.energievergel...ehoort-tot-hoogste-europa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Sinds we een mooie bel hebben gevonden waar het voor niks uit komt gespoten.
Nu dat een beetje ten einde is denk ik dat we Zweden straks nog wel eens gaan overtreffen. Ook waterstof en groen gas is namelijk niet echt goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boukewerff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 12:50
Guido7619 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 21:33:
Ik zit ook nog steeds in mijn hoofd om een WPB op te hangen. Het grote voordeel lijkt mij ook nog eens een fatsoenlijke waterdruk tijdens het douchen.

Ik zit te denken aan een Calypso van 100 liter. Voor mij alleen meer dan genoeg.
Echter kan deze niet op de wand waar ik hem kwijt zou willen vanwege dat dit maar een gipsplaten tussenwandje is en ben ik vanwege lessenaarsdak ook heel erg beperkt in de hoogte.

Nu is er ook een steun beschikbaar zodat deze op de grond staat. Echter is deze ruim 50cm hoog.

Weet iemand of de pootjes van deze steun zijn in te korten of dat het 1 geheel is?
Ik heb de 150 lier variant gekocht. Ook met de steun vanwege een zwakke muur. Deze is heel eenvoudig in te korten. Wel moet je de boiler tegen omvallen nog wel vastzetten aan de muur. Dus gips is niet voldoende, iets van een houten plaat of balkje moet je maken.
En idd, een beste straal komt eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHR
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-04 20:17
@Wolly De werkelijke gasprijs is in Nederland nog aanmerkelijk hoger door de overdrachtsbelasting op energie tussen elektriciteit en gas. Kijk maar eens goed op je jaarafrekening "Vermindering energiebelasting" bij elektriciteit en "Energiebelasting" bij gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Het PV contact in de Atlantic V4 lijkt iets anders te werken dan in de V3. In de V3 blijft de WPB toch nog 30 min draaien nadat contact is afgeschakeld (en 62 graden nog niet bereikt).
In de V4 start de WPB na maken contact maar stopt na afschakelen al na een paar minuten weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dan kan je hem wel nauwkeuriger besturen, zeker als je op voorwaarden schakelt die snel veranderen.
De keerzijde is dat je hem niet 5 minuten aan wil hebben en gelijk weer uit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:27
boukewerff schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 01:02:
[...]

Ik heb de 150 lier variant gekocht. Ook met de steun vanwege een zwakke muur. Deze is heel eenvoudig in te korten. Wel moet je de boiler tegen omvallen nog wel vastzetten aan de muur. Dus gips is niet voldoende, iets van een houten plaat of balkje moet je maken.
En idd, een beste straal komt eruit.
Moet ik mij dat voorstellen dat de onder en bovenkant los zijn en de buisjes ertussen komen?
En je die buisjes dus zelf op de gewenst lengte kunt inkorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Guido7619 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 21:33:

Die steun is eenvoudig in te korten ik heb hem mee besteld maar ga denk ik toch voor wand montage

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boukewerff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 12:50
Guido7619 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:10:
[...]

Moet ik mij dat voorstellen dat de onder en bovenkant los zijn en de buisjes ertussen komen?
En je die buisjes dus zelf op de gewenst lengte kunt inkorten?
Ja losse metalen buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zou wat betreft gehorigheid van het huis de wasmachine een goede referentie zijn? Die is gespecificeerd op 50dB(A) bij normaal wassen en 75 bij centrifugeren. De WPB komt in dezelfde ruimte te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je kan het geluid van de lucht goed dempen, de brom van de compressor is constant met een lage frequentie.
Het is wel met een wasmachine te vergelijken wat de tot 50dB(A) betreft.
Een voordeel is dat je de warmte van de wasmachine (en/of droger) extra kan benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Subsidie gaat naar 500 euro. Alle WPB staan met een vermogen van 0 kW in de lijst van 2019, L/W en W/W.
buiter in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"

[ Voor 25% gewijzigd door t.oswald op 23-12-2019 15:35 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
2.3 Wijziging subsidiebedrag warmtepompen van < 1 kW ten behoeve van verwarming van tapwater
Via onderhavige wijzigingsregeling wordt de hoogte en berekening van het subsidiebedrag voor verwarmingstoestellen met warmtepomp in artikel 4.5.8 aangepast. In de ISDE zijn forfaitaire bedragen opgenomen op basis waarvan de hoogte van het subsidiebedrag voor de desbetreffende productie-installatie bepaald wordt. Deze bedragen zijn afhankelijk van technische parameters, zoals bij warmtepompen het thermisch vermogen van de installatie. Uitgangspunten van de ISDE zijn dat de subsidiehoogte tussen circa 20% en 30% van de investeringskosten bedraagt en de maximale steunintensiteit uit de algemene groepsvrijstellingsverordening2 niet wordt overschreden.

Uit een analyse van de marktprijzen in de ontvangen subsidieaanvragen uit 2019 is gebleken dat het subsidiebedrag voor warmtepompen die in de praktijk uitsluitend bedoeld zijn voor het bereiden van warm tapwater niet aansluit bij bovengenoemde uitgangspunten van de ISDE. Daarnaast bestaat in bepaalde gevallen de kans dat de maximale steunintensiteit die geldt op grond van de algemene groepsvrijstellingsverordening, wordt overschreden. In de praktijk gaat het dan om warmtepompen met een thermisch vermogen tot 1 kW. Om het subsidiebedrag voor deze groep in lijn te brengen met bovengenoemde uitganspunten wordt het bedrag voor zowel de lucht-waterwarmtepomp als de grond-waterwarmtepomp met een thermisch vermogen tot 1 kW vastgesteld op € 500.

Voor warmtepompen met een hoger thermisch vermogen is er geen aanleiding om de subsidiebedragen te wijzigen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Maar ja, ik zie bij alle wpb's nu 0kW staan en het bedrag van 2019.
De leidraad van max 30% subsidie haal je alleen nog met installatiekosten erbij.
Het is onduidelijk of bijv. de 1800W thermisch van veel Atlantic wpb's boven water gaat komen.
Zo niet dan krijg je nog maar €500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op maandag 23 december 2019 @ 17:38:
Maar ja, ik zie bij alle wpb's nu 0kW staan en het bedrag van 2019.
De leidraad van max 30% subsidie haal je alleen nog met installatiekosten erbij.
Het is onduidelijk of bijv. de 1800W thermisch van veel Atlantic wpb's boven water gaat komen.
Zo niet dan krijg je nog maar €500.
Is al eerder gebeurt dat voor een wijziging alles op 0 stond. Als het zo blijft is kopie van de folder voldoende bewijs lijkt mij.
En investering kosten is toch altijd met installatie kosten? Zelfs verplicht....
Wat denk je wat aannemers rekenen?
Import prijs uit België en oude rommel van CV hergebruiken om aan te sluiten voor 200 euro?
Denk dat rekeningen van 5000 heel normaal zijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
CurlyMo schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:44:
Zou wat betreft gehorigheid van het huis de wasmachine een goede referentie zijn? Die is gespecificeerd op 50dB(A) bij normaal wassen en 75 bij centrifugeren. De WPB komt in dezelfde ruimte te staan.
Misschien kun je beter eens bij iemand gaan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Gat boren, dakdoorvoer laten, de boel aan laten sluiten door een vakkundige installateur en je bent zo €1000 verder. Natuurlijk kan het goedkoper als je het zelf doet of geen plat dal hebt, maar mijn WPB is flink duurder geworden dan ik had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ja en die prijzen gaan komende tijd nog wel stijgen, we zijn namelijk nog niet eens echt begonnen aan een energietransitie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
jobr schreef op maandag 23 december 2019 @ 18:48:
[...]
Misschien kun je beter eens bij iemand gaan luisteren.
Ik weet hoe een 50dB(A) WPB klinkt, ik weet alleen niet hoe een 50dB(A) klinkt in mijn huis. Daarom zoek ik naar een referentie, zoals de wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 23 december 2019 @ 20:06:
[...]

Ik weet hoe een 50dB(A) WPB klinkt, ik weet alleen niet hoe een 50dB(A) klinkt in mijn huis. Daarom zoek ik naar een referentie, zoals de wasmachine.
Neem er eentje met extra warmte wisselaar, kun je er altijd gewoon je wp op aansluiten als teveel geluid is. Of als hij technisch defect gaat....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op maandag 23 december 2019 @ 20:08:
[...]

Neem er eentje met extra warmte wisselaar, kun je er altijd gewoon je wp op aansluiten als teveel geluid is. Of als hij technisch defect gaat....
Dat was ik sowieso van plan. De prijs van de warmtewisselaar is niet zo denderend. Nu nog hopen dat die subsidie een beetje gunstig blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
De V4 is goed te doen hoor. En anders gewoon laten draaien als je naar je werk bent toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:08
Budget voor 2019 is uitgeput:
https://www.rvo.nl/actuee...t-isde-voor-2019-uitgeput

[ Voor 4% gewijzigd door buiter op 23-12-2019 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bah, mijn aanvraag was van 3 december en val buiten de boot..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Hoe zit het nu met een overgangsregeling voor de wpb? Lees enkel voor biomassa een overgangsregeling?

Zou jammer zijn als je een wpb hebt gekocht. Potje is keeg dus komend jaar opnieuw aanvragen en dan maar 500€ krijgt..

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:37
Hopelijk val ik er nog net binnen. Aanvraag ingediend op 24 november. Zal denk ik niet meer dit jaar worden dat het besluit genomen wordt jammer genoeg.

Zeker te hopen dat er je bij een aanvraag in het nieuwe jaar niet onder de nieuwe regels valt. Want met slechts 500 euro subsidie had ik er niet voor gekozen een aparte wbp neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

rykers158 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 18:13:
Hopelijk val ik er nog net binnen. Aanvraag ingediend op 24 november. Zal denk ik niet meer dit jaar worden dat het besluit genomen wordt jammer genoeg.

Zeker te hopen dat er je bij een aanvraag in het nieuwe jaar niet onder de nieuwe regels valt. Want met slechts 500 euro subsidie had ik er niet voor gekozen een aparte wbp neer te zetten.
Duimen dan maar, met €500,00 had ik het waarschijnlijk ook niet gedaan vorig jaar.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wat is dan het alternatief, boiler op de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Ach, wie weet wordt de V4 versie in België volgend jaar weer voor de oude prijs aangeboden.
Ik betaalde voor de 200 L versie € 1.496,92
Daarna ging ie naar € 1.645,00 en nu € 1.612,10

Voor ongeveer € 250 euro had ik een V4, in 2020 dus voor € 1.112,— (na subsidie)

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Als we de daadwerkelijke prijs voor gas gaan betalen (dus i.p.v. het gratis krijgen) zoals veel andere landen denk ik dat deze boilers minder kansloos zijn dan je denkt ;)
Geen idee wat je precies probeert te vertellen, dit is wat er in de EU voor gas per kWh-energie betaald wordt.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/59u4iy1l62je.12.51.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 19:26

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Verwijderd schreef op woensdag 25 december 2019 @ 00:15:
[...]

Geen idee wat je precies probeert te vertellen, dit is wat er in de EU voor gas per kWh-energie betaald wordt.
[Afbeelding]
Misschien bedoelt hij in vergelijking met de prijs voor electriciteit. Dan is gas 2,4 maal goedkoper. De reden dat we met scop proberen glad te stijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik heb 21-dec al gereageerd hierop. Maar nogmaals: het komt nu voor niets uit de grond. Alleen nog transporteren.
Dat is nu over. We moeten nu een combinatie gaan maken van kleine belletjes her en der en HC gas uit het buitenland met duur stikstof. Dit is vele malen duurder (zeker op lange termijn), dus als het (verwacht) verbruik hetzelfde blijft zal de gasprijs stijgen. Tenzij de overheid de EB en/of ODE gaat laten zakken maar dat zie ik niet zo snel gebeuren die gaat eerder stijgen. Dan gaat jouw WPB van 10% winst momenteel naar een veel hogere winst. Zeker icm die warmere temperaturen buiten tegenwoordig (12 graden hier momenteel met kerst :|) een lekkere cop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wat zou jullie advies zijn?

Toch maar even snel een Atlantic uit België halen gezien de veranderende subsidie en ergens volgend jaar laten installeren? Of het af te wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:47
CurlyMo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 09:11:
Wat zou jullie advies zijn?

Toch maar even snel een Atlantic uit België halen gezien de veranderende subsidie en ergens volgend jaar laten installeren? Of het af te wachten?
Ik zou hem nog snel kopen voor 1 januari. Daarna heb je nog 6 maanden de tijd om hem te installeren.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Possible schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 09:21:
[...]

Ik zou hem nog snel kopen voor 1 januari. Daarna heb je nog 6 maanden de tijd om hem te installeren.
Waarom die 6 maanden? Creditcard dekking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:02
Het potje van dit jaar is op, krijg je dan volgend jaar wel nog het bedrag van dit jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:47
@CurlyMo ik ga er vanuit dat het net als vorig jaar gewoon kan indienen met het budget van 2020.

Zie:

Ontvangt u een afwijzing omdat het budget is uitgeput, dan kunt u in het nieuwe jaar uw aanvraag opnieuw indienen. Gaat het om een pelletkachel of biomassaketel, dan moet u uw aanvraag voor 1 juli 2020 doen. Gaat het om een warmtepomp of zonneboiler, dan moet u uw aanvraag uiterlijk 31 december 2020 doen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Possible schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 09:30:
@CurlyMo ik ga er vanuit dat het net als vorig jaar gewoon kan indienen met het budget van 2020.
Maar wat @I-King ook aandraagt. Is dat dan voor de € 1250,- van dit jaar of voor de mogelijke € 500,- subsidie van volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

De pot is leeg, ze blijven ‘m niet aanvullen ;)
Dus 500 euries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
JoKo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 09:33:
De pot is leeg, ze blijven ‘m niet aanvullen ;)
Dus 500 euries.
Oftewel, dit jaar kopen heeft geen zin meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

CurlyMo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 09:34:
[...]

Aan jou de gok. Zou je m in 2020 toch aan gaan schaffen dan zou ik het er op wagen.
Je zult toch ook moeten aantonen dat ie geïnstalleerd is.
Ach wat nepslangen en draadjes zoals hier met mijn wp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Am0mhj68ewduJNnnq0z71DgI/thumb.jpg

Voor 89 cent isolatie buis, voor 2 kwartjes plakband en aangevraagd.
Daarna ging ie weer voor 3 weken in de doos.
En goedgekeurd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
JoKo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 09:46:
[...]

Aan jou de gok. Zou je m in 2020 toch aan gaan schaffen dan zou ik het er op wagen.
Je zult toch ook moeten aantonen dat ie geïnstalleerd is.
Plan is er voor 2020 wel, alleen de financiële ruimte eigenlijk nog niet. Maar als het € 750,- scheelt, dan is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 09:34:
[...]

Lees nou eens goed....

Ontvangt u een afwijzing omdat het budget is uitgeput.....

Als je die afwijzing hebt omdat je DIT jaar de aanvraag hebt gedaan, mag je het volgend jaar nog een keer vragen als rvo weer zakgeld heeft. En dan gewoon onder oude regels

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

reneeke1970 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 10:46:
[...]

Lees nou eens goed....

Ontvangt u een afwijzing omdat het budget is uitgeput.....

Als je die afwijzing hebt omdat je DIT jaar de aanvraag hebt gedaan, mag je het volgend jaar nog een keer vragen als rvo weer zakgeld heeft. En dan gewoon onder oude regels
Waar staat dan dat je aanvraag na afwijzing in 2019 in 2020 onder de oude regels vallen?
Ik zie het niet voor WPB, wel voor pelletkachels.
Buiten dat, volgens de gegevens van Atlantic is het thermisch vermogen hoger dan 1KW echter de RVO zegt onder de 1KW 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door klump4u op 27-12-2019 13:39 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Pagina: 1 ... 73 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.