Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.310 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 09:48:
[...]

Plan is er voor 2020 wel, alleen de financiële ruimte eigenlijk nog niet. Maar als het € 750,- scheelt, dan is het een ander verhaal.
Dan zou ik maar snel 088 042 42 42 bellen, dan heb je de info uit 1e hand en kan je evt. nog snel schakelen met het bedrijf waar je wilt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:09
klump4u schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:37:
[...]

Waar staat dan dat je aanvraag na afwijzing in 2019 in 2020 onder de oude regels vallen?
Ik zie het niet voor WPB, wel voor pelletkachels.
Buiten dat, volgens de gegevens van Atlantic is het thermisch vermogen hoger dan 1KW echter de RVO zegt onder de 1KW 8)7
Het is een soort tegoed bon.
En logisch toch want na een afwijzing heb ik hun toestemming niet nodig om het nog tien keer aan te vragen totdat er goedkeuring komt. Maar dan is het onder nieuwe regels, met een bewijs van herkomst van het jaar ervoor is het oude regels....
En anders ben ik gek...
Maar inderdaad ik ben ook overtuigd dat het subsidie bedrag niet wijzigt. Maar ben blijkbaar de enige...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@reneeke1970
De “snoeppot” is toch leeg?
Er zaten 10 snoepjes in de pot, en die zijn al uitgedeeld.
Leeg is toch leeg?

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

reneeke1970 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:59:
[...]

Het is een soort tegoed bon.
En logisch toch want na een afwijzing heb ik hun toestemming niet nodig om het nog tien keer aan te vragen totdat er goedkeuring komt. Maar dan is het onder nieuwe regels, met een bewijs van herkomst van het jaar ervoor is het oude regels....
En anders ben ik gek...
Maar inderdaad ik ben ook overtuigd dat het subsidie bedrag niet wijzigt. Maar ben blijkbaar de enige...
Je mag een nieuwe aanvraag doen omdat je aanvraag in 2019 is afgewezen wegens uitgeput budget.
Er staat dan nergens dat dan de regels of bedragen van 2019 gelden ( je kunt het wel willen maar het staat nergens) wel staat er overal dat de bedragen van WPB veranderd per 01-01-2020

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 12:01
Ik bel zo wel even. De Atlantic is inderdaad een 1,8kW apparaat, dus wie weet hebben we geluk.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Wolly schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:47:
[...]

Dan zou ik maar snel 088 042 42 42 bellen, dan heb je de info uit 1e hand en kan je evt. nog snel schakelen met het bedrijf waar je wilt kopen.
Esanico levert niet meer voor 02-01-2020, dus foto,s voor aanvraag moet je ergens vandaan halen of ze ‘vergeten’ bij de aanvraag te doen

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
klump4u schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:14:
[...]

Esanico levert niet meer voor 02-01-2020, dus foto,s voor aanvraag moet je ergens vandaan halen of ze ‘vergeten’ bij de aanvraag te doen
Telt de installatiedatum of de aankoopdatum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

CurlyMo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:15:
[...]

Tja,
Het is van belang dat een apparaat deskundig is geïnstalleerd volgens de (wettelijke) voorschriften, normen en richtlijnen. U voorkomt hiermee onveilige situaties zoals brandgevaar of milieuoverlast. Welke voorschriften van toepassing zijn, vindt u bijvoorbeeld in de brancherichtlijnen en het Bouwbesluit.

Om deze reden geldt per 1 januari 2018 de subsidievoorwaarde dat u aantoont dat een apparaat deskundig is geïnstalleerd. Een bewijs is bijvoorbeeld een factuur van de installateur of aannemer. Wordt het apparaat niet specifiek genoemd op de factuur, dan kan een ingevulde checklist van de installateur of een foto van de installatie volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

CurlyMo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:15:
[...]

Ik heb er toen na telefonisch overleg met de RVO een foto van het typeplaatje met serienummer bij moeten voegen omdat ik hem zelf plaatste.
Om het ‘minste’ risico te lopen zou ik hem nu bestellen en betalen zodat je een factuur van 2019 hebt en voor 01-01-2020 een aanvraag doen.
Ik lees het nergens maar mocht er toch nog achteraf besloten worden om €1250,00 uit te betalen aan afgewezen aanvragen uit 2019 dan zit je erbij.
Mocht je het bedrag €1250,00 niet krijgen kun je het nog altijd aanvechten middels een bezwaarschrift.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
Even RVO gebeld:
- Alle WPB op de lijst gaan naar € 500,-
- Voor WPB is er geen overgangsregeling.
- Datum installatie is geldend, dus dit jaar nog kopen heeft geen zin meer, want je krijgt hem niet op tijd geleverd. Faken van een installatie gaat dus niet.
- Als je dit jaar een aanvraag heb gedaan, maar afgewezen wegens lege pot, dan blijf je onder de oude voorwaarden vallen bij een nieuwe aanvraag in 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

CurlyMo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:46:
Even RVO gebeld:
- Alle WPB op de lijst gaan naar € 500,-
- Voor WPB is er geen overgangsregeling.
- Datum installatie is geldend, dus dit jaar nog kopen heeft geen zin meer, want je krijgt hem niet op tijd geleverd. Faken van een installatie gaat dus niet.
- Als je dit jaar een aanvraag heb gedaan, maar afgewezen wegens lege pot, dan blijf je onder de oude voorwaarden vallen bij een nieuwe aanvraag in 2020.
Tegenstrijdige antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
klump4u schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:56:
[...]

Tegenstrijdige antwoorden.
Waarom? Ik heb het aanvraagformulier bekeken en daar staat duidelijk dat je foto's van het geïnstalleerde product moet toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

CurlyMo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:58:
[...]

Waarom? Ik heb het aanvraagformulier bekeken en daar staat duidelijk dat je foto's van het geïnstalleerde product moet toevoegen.
Alle WPB gaan naar €500,00
En als je aanvraag 2019 is afgewezen valt een nieuwe aanvraag onder de oude regels, dus €1250,00?
Dus nu kopen en zeggen dat je hem zelf gehaald hebt, aanvraag doen met ‘corrupte’ foto bestanden van de aanvraag en als zij na de feestdagen je aanvraag gaan behandelen en jouw foto’s niet geopend krijgen stuur je de goede foto’s van de installatie, simpel toch?*
Maar je weet nu nog steeds niet of het dan €500,00 of €1250,00 is.
Een voorbeeld: een Panasonic 5 kw monoblock heeft een thermisch vermogen van 4 kw volgens de RVO, waarom blijft een Atlantic wel onder de 1 kw

* alles op eigen risico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Het gaat volgens RVO niet over thermisch vermogen, maar type product. WPB wordt algeheel geknepen.

Ook als ik hem nu koop krijg ik hem alsnog niet binnen een maand geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

CurlyMo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:11:
Het gaat volgens RVO niet over thermisch vermogen, maar type product. WPB wordt algeheel geknepen.

Tja dan houdt het op, jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:46

Heb je nu echt de indruk dat het RVO een mannetje op pad stuurt om te controleren of je de boiler in bedrijf heb genomen.

Een kennis van mij vond plotseling dat groene gedoe maar onzin, maar heeft er een in de schuur staan sinds begin 2018 een Atlantic 270L met spiraal, niet aangesloten nog in de verpakking maar wel subsidie ontvangen.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

spoiler: title
Foto’ s genoeg op dit forum van een Atlantic, vanaf maart 2018 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 11:40
JustinoFTW schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:35:
Ik ga mij hier ook maar eens in verdiepen, zeker gezien de subsidie.

Even wat meer info:
Heb momenteel een huis uit 1981, welke in Januari 16x 320WP panelen op het dak krijgt.
Dan heb ik natuurlijk een behoorlijk overschot aangezien ik nu (nog) in mijn eentje woon, maar wellicht dat daar volgend jaar ook verandering in komt.

Mijn huidige ketel, Remeha Avanta 35c CW5 (2010), zou wellicht geschikt zijn maar zeker weten doe ik het niet.

Nu zat ik eerst te denken om een elektrische warmwater boiler te kopen, maar gezien de subsidie is deze wpboiler oplossing wellicht iets duurder maar wel zuiniger.

Enig idee of dit kansen kan bieden i.c.m de ketel?
Iemand wellicht een idee of dit te doen is in deze situatie?

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 22:46

de Peer

under peer review

Zonder de (volledige) subsidie wordt de warmtepompboiler (financieel) wel erg onaantrekkelijk. Ik zou hem dan in ieder geval niet gekocht hebben.
Dan dus toch maar een (wat groter bemeten) L/W warmtepomp voor hen die de subsidie mislopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
de Peer schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:20:
Zonder de (volledige) subsidie wordt de warmtepompboiler (financieel) wel erg onaantrekkelijk. Ik zou hem dan in ieder geval niet gekocht hebben.
Dan dus toch maar een (wat groter bemeten) L/W warmtepomp voor hen die de subsidie mislopen?
Nadeel blijft het leidingwerk tussen de twee. L/W WP komt in de voortuin, WPB op zolder. Ook met minder subsidie is de WPB een stuk goedkoper en minder complex.

@wizzopa wil die kennis er niet vanaf voor de prijs na subsidie?

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 27-12-2019 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CurlyMo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 19:51:
[...]

Nadeel blijft het leidingwerk tussen de twee. L/W WP komt in de voortuin, WPB op zolder. Ook met minder subsidie is de WPB een stuk goedkoper en minder complex.
Dat is waar. Maar je moet nu 750 euro extra terugverdienen met de investering. Dat is nogal wat, en lukt alleen als je volledig van het gas af gaat zodat je vastrechtkosten bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
de Peer schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:03:
[...]

Dat is waar. Maar je moet nu 750 euro extra terugverdienen met de investering. Dat is nogal wat, en lukt alleen als je volledig van het gas af gaat zodat je vastrechtkosten bespaart.
Vanzelfsprekend, maar anders zou ik met alleen een WP zitten en moet ik nog iets voor mijn SWW. Enige andere optie is de doorstroomverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CurlyMo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:04:
[...]

Vanzelfsprekend, maar anders zou ik met alleen een WP zitten en moet ik nog iets voor mijn SWW. Enige andere optie is de doorstroomverwarmer.
Of gas, als je de cv-ketel nog hebt?
Vanuit financieel oogpunt dan hè. Niet iedereen wil per se van het gas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
de Peer schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:15:
[...]

Of gas, als je de cv-ketel nog hebt?
Vanuit financieel oogpunt dan hè. Niet iedereen wil per se van het gas af.
Ik zou graag van het gas af willen. Alleen nu er € 750,- extra terugverdient moet worden is de doorstroomverwarmer misschien toch een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CurlyMo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:19:
[...]

Ik zou graag van het gas af willen. Alleen nu er € 750,- extra terugverdient moet worden is de doorstroomverwarmer misschien toch een optie?
Dat denk ik ook ja. Sommetje komt er heel anders uit te zien, vooral als je ook zuinig doucht (5L per min bijv.)

óf nu niets overhaast doen en lekker op gas blijven tot er iets voorbij komt dat ook financieel interessant is. Wie weet is de subsidieregeling volgend jaar weer gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:19:
[...]

CV ketel op LPG laten draaien?
Wel veel flessen sjouwen hi.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
de Peer schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:25:
[...]
óf nu niets overhaast doen en lekker op gas blijven tot er iets voorbij komt dat ook financieel interessant is. Wie weet is de subsidieregeling volgend jaar weer gunstiger.
Dan kan ik alsnog de WP installeren met de CV als achtervang voor SWW :)

100 liter elektrische boiler is overigens maar € 250,-
https://elektrischeboiler...he-boiler-100-liter-lemet

Anders een 120L elektrische boiler met warmtewisselaar € 410,-
https://www.elektrische-b...aar-en-digitale-bediening

[ Voor 31% gewijzigd door CurlyMo op 27-12-2019 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CurlyMo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:27:
[...]

Dan kan ik alsnog de WP installeren met de CV als achtervang voor SWW :)

100 liter elektrische boiler is overigens maar € 250,-
https://elektrischeboiler...he-boiler-100-liter-lemet
Dat bedoel ik ja. Dat lijkt me het verstandigst voor nu.

Elektrische boiler zou ik dan weer niet doen. Houd er rekening mee dat je die ook af en toe naar 65 graden moet verwarmen ivm legionella en dat is dan best prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
de Peer schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:31:
[...]

Dat bedoel ik ja. Dat lijkt me het verstandigst voor nu.

Elektrische boiler zou ik dan weer niet doen. Houd er rekening mee dat je die ook af en toe naar 65 graden moet verwarmen ivm legionella en dat is dan best prijzig.
Je zegt dat je dat het verstandigst lijkt om vervolgens te zeggen dat je een EL boiler niet zou doen?! Is dat niet een beetje tegenstrijdig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CurlyMo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:36:
[...]

Je zegt dat je dat het verstandigst lijkt om vervolgens te zeggen dat je een EL boiler niet zou doen?! Is dat niet een beetje tegenstrijdig :)
Dat eerste ging over de CV houden voor SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
de Peer schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:40:
[...]

Dat eerste ging over de CV houden voor SWW.
Dan blijf ik wel vastrecht betalen voor die 100m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CurlyMo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:41:
[...]

ja. geeft toch niet? tót je een goed alternatief gevonden hebt, dus je hoeft het niet nog 10 jaar te blijven doen.

anders ben je minimaal 1000 euro kwijt aan WPB+installatie. Dat staat gelijk aan 5 a 6 jaar aan vastrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
In mijn Gas de deur uit doen topic kan je zien hoe dat in de praktijk werkt, niet altijd even gezellig door dat gedreig met deurwaarders en zo :P
Ik heb een tijd met een 80l boiler op 65 graden SWW gedaan plus een Grohe Red duo, dat verbruikt toch echt dik 2x meer dan mijn wpb,
Omdat ik vrij dunne leidingen heb en geen hoge druk heb ik geen doorstromer genomen, om dat goed te doen had ik naar 3 fasen gemoeten en dan mag je hopen dat het ding niet dichtslibt met dan nog minder druk.
Enig voordeel is dat je geen stilstandsverlies hebt, maar met een wpb kost dat niet veel stroom.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Speedy-Andre schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 21:38:
In mijn Gas de deur uit doen topic kan je zien hoe dat in de praktijk werkt, niet altijd even gezellig door dat gedreig met deurwaarders en zo :P
Ik ken het topic :)
Ik heb een tijd met een 80l boiler op 65 graden SWW gedaan plus een Grohe Red duo, dat verbruikt toch echt dik 2x meer dan mijn wpb,
2x meer is in verhouding tot de € 750 verlies aan subsidie wel een ander perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:46
Hmm ik post niet zo gek veel. Maar t is wel een topic in duurzaamheid. Nu komen de doorstroomgeisers of hoe je t wil noemen in de kijker.
Economie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
gtv6 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 21:47:
Hmm ik post niet zo gek veel. Maar t is wel een topic in duurzaamheid. Nu komen de doorstroomgeisers of hoe je t wil noemen in de kijker.
Economie?
Weinig duurzaam zo'n doorstromer, >=12kW trekken of tot maar 600W met een wpb ...
Ik was al niet blij met de 2500W van mijn boiler en de Grohe 2100W die op een bestaande groep zitten.
Een heel grote boiler is ook niet alles, dan duurt opwarmen langer en heb je meer stilstandsverlies.
Met 3 fasen van 25A moet je al opletten dat er niet te veel belasting elders is.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:41:
[...]

Weet je zeker dat maar 100 kuub is?
Dan zou je wel gek zijn om wpb aan te schaffen.
Ben je bekend met @Rol-Co zijn truc met twee elektrische boilers?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 22:35:
[...]

Weet je zeker dat maar 100 kuub is?
Dan zou je wel gek zijn om wpb aan te schaffen.
Even een van de hoogzomer weken gepakt met het hoogste gasverbruik. Dat was 3,162m3, dat keer 52 geeft 164,42m3.

Als ik het gemiddelde dag verbruik pak in juni en juli, dan kom ik uit op 0,310m3. Dat keer 365 geeft 113,15m3.

Laten we dus veilig gaan zitten met 150m3.

650m3 ging dus op aan de verwarming :p
Ben je bekend met @Rol-Co zijn truc met twee elektrische boilers?
Nee, vertel?

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 27-12-2019 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:28:
[...]

Even een van de hoogzomer weken gepakt met het hoogste gasverbruik. Dat was 3,162m3, dat keer 52 geeft 164,42m3.

Als ik het gemiddelde dag verbruik pak in juni en juli, dan kom ik uit op 0,310m3. Dat keer 365 geeft 113,15m3.

Laten we dus veilig gaan zitten met 150m3.

650m3 ging dus op aan de verwarming :p

[...]

Nee, vertel?
Nou met 164×8 word het al ander verhaal. Met wat stilstand ga je naar 1500 kWh.
Maar ja de eerste 1000 worden door vast recht betaald.
Maar die heeft ter voorkoming hoge stroom pieken een 80 liter met 500 watt element, ook goed voor eigen verbruik.... En die 80 liter brengt hij dus heel langzaam naar 55 graden.
De grote boiler dient als hotfil voor een 30 liter boiler met 3000 watt element en staat ingesteld op 45 graden. In principe zal hij dus enkel verwarmen als die grote boiler leeg gedoucht word, hij kan dan in nood geval toch snel nieuw warm water maken.
Paar boilers van mp met de juiste elementen en goedkoper kan haast niet op het extra verbruik na.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@reneeke1970 @CurlyMo iets anders.

Ik heb 2 boilers van 30 liter in serie plus mengventiel, 1 heeft groot element van 1950W (laatste) en 1 heeft klein element van 400W (eerste). Als sww gepakt word gaat de eerste boiler de laatste vullen en de laatste is altijd het snelste warm, de eerste mag er de hele dag over doen.
Meestal komen we niet verder dan 1 boiler of net in de 2e, die laatste is voor nood weer heel snel ready to go waar je de eerste met een klok kan schakelen bijvoorbeeld voor op de dag, door zijn lage vermogen al vroeg vol op zonnestroom.
Het mengventiel maakt er 50 graden van waar er uit de boiler 75 komt dus er wordt maar heel klein beetje warm gepakt en ook bijgevuld in de eerste boiler waardoor je weinig menging hebt, de thermostaatkraan mengt weer naar douche temperatuur. We gebruiken wel een niebla douchekop en dat bevalt goed, ze gebruiken soms zelfs de regendouche en zelfs dat gaat, al weet ik niet hoeveel liter p/u die is.

Ik heb iedergeval nooit het gevoel dat ik er op moet letten, ikzelf tart soms zelf het noodlot door juist onder de douche te stappen als iedereen is geweest, gewoon omdat het kan. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nou ik zat toch in de buurt met het principe hi.
En hoeveel stroom verbruik je per jaar?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 00:02:
[...]

Nou met 164×8 word het al ander verhaal. Met wat stilstand ga je naar 1500 kWh.
Maar ja de eerste 1000 worden door vast recht betaald.
Oftewel, met 150m3 toch beter een WPB ondanks het wegvallen van een groot deel van de subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 09:31:
Nou ik zat toch in de buurt met het principe hi.
En hoeveel stroom verbruik je per jaar?
Nu vanaf 4 jan tot nu 1387kWh met zijn 4-5e, geen geluid en geen onderhoud, daalderopjes zijn van koper en hebben de elementen niet in het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:03:
[...]

Nu vanaf 4 jan tot nu 1387kWh met zijn 4-5e, geen geluid en geen onderhoud, daalderopjes zijn van koper en hebben de elementen niet in het water.
Linkjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:17
Iemand hier die toevallig ervaring heeft met een installateur van WP boilers die het OK vind om het spul via België aan te schaffen of hardware aan te schaffen die de klant zelf koopt ? En die ook ervaring heeft dit op de CV aan te sluiten.

Ben al enkele maanden aan t zoeken. Via werkspot, maar installateurs beginnen moeilijk te doen en dreigen met "ja dan krijg je geen subsidie want ander land ...".
RVO zegt dat je wel subsidie krijgt, want subsidie is op installatie. Als de installateur maar netjes het geïnstalleerde product vermeld op de factuur.

Snap dat ze graag wat extra verdienen op de hardware, maar gemiddeld leveren ze allemaal remeha spul. Niemand werkt met Atlantic.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nieksiero schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:14:
Iemand hier die toevallig ervaring heeft met een installateur van WP boilers die het OK vind om het spul via België aan te schaffen of hardware aan te schaffen die de klant zelf koopt ? En die ook ervaring heeft dit op de CV aan te sluiten.

Ben al enkele maanden aan t zoeken. Via werkspot, maar installateurs beginnen moeilijk te doen en dreigen met "ja dan krijg je geen subsidie want ander land ...".
RVO zegt dat je wel subsidie krijgt, want subsidie is op installatie. Als de installateur maar netjes het geïnstalleerde product vermeld op de factuur.

Snap dat ze graag wat extra verdienen op de hardware, maar gemiddeld leveren ze allemaal remeha spul. Niemand werkt met Atlantic.
Waarom niet gewoon zelf aanschaffen en de klusjesman het leidingwerk laten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:03:
[...]

Aangezien ik nu 600 misschien 700 kWh verbruik vind ik het een heel goed alternatief als er geen subsidie meer is.
In ergste geval gebruik jij 700×0.21 meer, maar zonder investering etc....
En zonder salderen 700×0.07 tja....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Tuurlijk, maar dan heb je het wel weer over dingen die een flink pak duurder zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

https://www.ithodaalderop...onal/product/07-04-38-041

Ik zou ze niet nieuw kopen :)
https://www.warmteservice...3A30-1%3A30%29/p/18053105

Belangrijkste is de maat, iedereen koopt te groot en dan zeuren over het verbruik, ik heb een tijdje met 1 gedaan, ging ook goed, voordeel als je tieners hebt :) ze stonden iedergeval nooit te lang, boilertje fris gaan ze er onderuit, ben je al 15 min verder hoor.
De 2e geeft het een beter systeem en ook wat meer voor noodgevallen dus eigenlijk geen omkijken meer aan, ik ben ze zelfs al iets kouder aan het zetten zodat we meer van de boilers "gebruiken", dan worden ze efficiënter.

Mijn zorg bij een wpb is dat hij alleen efficient is bij lage temperatuur maar lage temperatuur geeft klein volume, dat samen met meer koud toegevoegd dus harde afkoeling van de boiler geeft hem weinig bruikbaar water.
Wel zou je met het element hem warmer kunnen maken maar dan is 200 liter veel te veel, de 100 liter calipso is dan "passender", of als voorloper van 1 daalderop. Daar heb ik nog wel eens over gedacht, maar (ventilatie) geluid houd me tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heb je er dan één hangen waarbij je bij bijna leeg overdag het 1950W element schakelt of heb je er letterlijk 2 hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
CurlyMo schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:30:
[...]

Tuurlijk, maar dan heb je het wel weer over dingen die een flink pak duurder zijn.
Daar kan je zien welke modellen er zijn, nieuw zijn ze idd duur en dan is de wpb opeens goed te doen.
Fijn van koper is dat er geen legionellagroei is, weinig andere merken hebben een koperen vat.
Overigens is het een koperen voering, anders is het onbetaalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:33:
[...]

https://www.ithodaalderop...onal/product/07-04-38-041

Ik zou ze niet nieuw kopen :)
https://www.warmteservice...3A30-1%3A30%29/p/18053105

Belangrijkste is de maat, iedereen koopt te groot en dan zeuren over het verbruik, ik heb een tijdje met 1 gedaan, ging ook goed, voordeel als je tieners hebt :) ze stonden iedergeval nooit te lang, boilertje fris gaan ze er onderuit, ben je al 15 min verder hoor.
De 2e geeft het een beter systeem en ook wat meer voor noodgevallen dus eigenlijk geen omkijken meer aan, ik ben ze zelfs al iets kouder aan het zetten zodat we meer van de boilers "gebruiken", dan worden ze efficiënter.

Mijn zorg bij een wpb is dat hij alleen efficient is bij lage temperatuur maar lage temperatuur geeft klein vollume, dat samen met meer koud toegevoegd dus harde afkoeling van de boiler geeft hem weinig bruikbaar water.
Wel zou je met het element hem warmer kunnen maken maar dan is 200 liter veel te veel, de 100 liter calipso is dan "passender", of als voorloper van 1 daalderop. Daar heb ik nog wel eens over gedacht, maar (ventilatie) geluid houd me tegen.
Hier maar twee gebruikers, wilde ook voor een "gratis" Calypso 100/150 gaan. Als de subsidie inderdaad naar €500 gaat kost hij €750, wat nog steeds minder is dan 1 normale boiler van het type wat je aanhaalt.
Ik ben wel benieuwd waar nu de sweet spot gaat liggen. Grote water voorraad is voor ons geen noodzaak, maar uiteraard wel prettig als je jn een redelijke tijd meer warm water kan maken voor het geval als je eens te veel gebruikt hebt.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pixelmagic schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:44:
[...]

Hier maar twee gebruikers, wilde ook voor een "gratis" Calypso 100/150 gaan. Als de subsidie inderdaad naar €500 gaat kost hij €750, wat nog steeds minder is dan 1 normale boiler van het type wat je aanhaalt.
Ik ben wel benieuwd waar nu de sweet spot gaat liggen. Grote water voorraad is voor ons geen noodzaak, maar uiteraard wel prettig als je jn een redelijke tijd meer warm water kan maken voor het geval als je eens te veel gebruikt hebt.
Dat is een kwestie van wat monitoren, wat is je verbruik nu aan water en tijd van douchen, een niebla douchekop helpt hier ook enorm bij natuurlijk. Maar meten is weten. :)
Ik heb nooit gekeken of de callipso een element heeft maar daar zou ik wat meer mee "rommelen" op de zon of zo, desnoods extern aansturen.
Maar een boiler valt of staat met het verbruik, dat zie je ook bij daalderop op de site, ze zijn nu smart en warmen dus op specifiek zelflerende tijd, dat ga ik vanaf 2023 met een tijdklok doen.

@Speedy-Andre
Daalderops zijn geheel koper hoor, en de isolatie is beter dan andere boilers, ik had die dingen op 85 graden in het begin maar aan de buitenkant voel je niets aan warmte, nergens behalve ietsjes aan de leiding onder.

@CurlyMo
Fysiek 2 stuks, had eerst 1 en de cv, toen 1 met cv zonder stroom er op, en nu cv vervangen voor 2e boiler voor de laatste anderhalf jaar.
1 boiler nieuw van marktplaats voor 175,- 3 jaar geleden en de 2e voor 50,- gebruikt, beide duo's dus met 2 elementen per boiler (1500-450) samen op 1 apparte groep gezet die ik monitor en naar pvoutput stuur.

Één na laatste situatie. :)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/d9sp843ntm.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
I stand corrected @Rol-Co ;)
Mijn 80l was €75 op mp, vaak worden ze tijdelijk ingezet bij een verbouwing en dan heb je een verse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:09:
I stand corrected @Rol-Co ;)
Mijn 80l was €75 op mp, vaak worden ze tijdelijk ingezet bij een verbouwing en dan heb je een verse.
Ja klopt, maar die was veel te groot voor jouw verbruik, dan wordt het duur, met 2pers heb je echt geen 80 liter nodig.
Meeste vergeten ook het mengventiel, dat helpt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:22:
[...]

Ja klopt, maar die was veel te groot voor jouw verbruik, dan wordt het duur, met 2pers heb je echt geen 80 liter nodig.
Meeste vergeten ook het mengventiel, dat helpt mee.
Met mijn douche gedrag destijds (zonder Niebla en met regendouche) kreeg ik hem toch leeg :9
Er zit wel een mengkraan tussen, dat setje bestelde ik kort er na.
Inmiddels staat hij in serie met de wpb met de boiler vooraan zodat de wpb minder koud water krijgt.
Met 6 kraantjes kan ik elke volgorde kiezen, handig als de wpb het een keer niet doet maar dat moet na bijna 2 jaar probleemloos draaien nog gebeuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:37:
[...]

Met mijn douche gedrag destijds (zonder Niebla en met regendouche) kreeg ik hem toch leeg :9
Er zit wel een mengkraan tussen, dat setje bestelde ik kort er na.
Inmiddels staat hij in serie met de wpb met de boiler vooraan zodat de wpb minder koud water krijgt.
Met 6 kraantjes kan ik elke volgorde kiezen, handig als de wpb het een keer niet doet maar dat moet na bijna 2 jaar probleemloos draaien nog gebeuren ;)
Wedden dat je hem niet leeg kreeg? koud, dat wel. ;)

Tja, tuurlijk is alles mogelijk maar als je regendouche neemt en boiler op zijn koudst 60 graden is alles mogelijk, prima natuurlijk als je daar van houd en/of je hobby is maar dan moet je inderdaad groter vollume en wordt op lage temperatuur interessanter voor het verbruik.

Maar is wel een beetje of je met een chevelle ss396 en vol gas gaat rijden en dan zeuren dat het zoveel brandstof kost, doseren is key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Leeg uiteraard niet, wel koud :)
Momenteel combineer ik de regendouche met een Niebla douchekop, volgens de (warm)watermeter levert de wpb 60-70l per douchebeurt van 20min bij 62 graden en koud rond 110l (totaal).
Vroeger ging er zo 150l koud water door met de boiler op 65.
In principe kan ik nu veel langer douchen of voor iets anders tappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Rol-Co Zou je eens een schema kunnen maken van hoe je dat hebt aangesloten? Ik zie er ook wel wat in om hier een boiler van MP op te hangen geschakeld met de CV. Maar ik vraag me af hoe je zorgt dat eerst de boiler leeg gaat en dan pas de CV bijspringt? Ik ben niet zo thuis is de verschillende mogelijkheden die je hebt in een SWW installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
Dat is al verschillende keren aan de orde gekomen hier.
Als je een flowsensor in je ketel hebt moet je een mengventiel of blokkeercontact gebruiken.
Als je geen flowsensor hebt kun je het instellen op je ketel (zoals ik).

Bij het mengventiel gaat koud in dan naar je boiler uitgang. warm in naar je cv-uitgang.
Echter zou ik alsnog een WPB halen hoor, zelfs zonder subsidie verdien je die in 10 jaar wel terug? Enige nadeel is geluid/afmeting.

[ Voor 17% gewijzigd door Jim423 op 28-12-2019 14:22 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@CurlyMo
Zoals jim ook al zegt, even kijken of de cv een blokkeer contact heeft, mijn remeha tzerra had dit inderdaad en is gewoon een lusje op een klemmenstrook. Zodra je die onderbreekt gaat hij niet aan, die zet je op een printrelais die je schakelt met de voeding van het lampje van de boiler of het element. (Is zelfde)
Zolang het element nog niet aan is zal de cv geblokkeerd zijn, gaat het element aan mag de cv bij maar doet hij niets omdat hij al warm water krijgt, wordt dat kouder gaat de cv bij.

Verder is het koud waterleiding naar boiler naar cv of andere boiler naar mengventiel naar douche, aan mengventiel zit ook aftakking van koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:27:
Verder is het koud waterleiding naar boiler naar cv of andere boiler naar mengventiel naar douche, aan mengventiel zit ook aftakking van koud.
Hoe is mengventiel hier anders dan simpelweg je thermostaatkraan?

Verder heb je er dus een zelfbouwprintje tussengezet die de CV schakelt a.d.v. de boileractiviteit?

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 28-12-2019 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:30:
[...]

Hoe is mengventiel hier anders dan simpelweg je thermostaatkraan?

Verder heb je er dus een zelfbouwprintje tussengezet die de CV schakelt a.d.v. de boileractiviteit?
Mengventiel is instelbaar, als je de boilers vrij heet hebt (75-85 graden) wil je niet dat dit over een lengte naar je douche loopt, dus dat houden we kort en geïsoleerd. Dat was mijn beredenering. :)

Printje in een lasdoos inderdaad, inmiddels niet meer in gebruik natuurlijk maar zo'n printje met relais met 230v spoeltje en 1 wisselcontact NO/NC

https://www.conrad.nl/p/r...elcontact-230-vac-1570053

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:40:
[...]

Mengventiel is instelbaar, als je de boilers vrij heet hebt (75-85 graden) wil je niet dat dit over een lengte naar je douche loopt, dus dat houden we kort en geïsoleerd. Dat was mijn beredenering. :)

Printje in een lasdoos inderdaad, inmiddels niet meer in gebruik natuurlijk maar zo'n printje met relais met 230v spoeltje en 1 wisselcontact NO/NC

https://www.conrad.nl/p/r...elcontact-230-vac-1570053
Ik zal een kijken wat MP te bieden heeft. Dan kan ik vast ervaring opdoen met een boiler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:43:
[...]

Ik zal een kijken wat MP te bieden heeft. Dan kan ik vast ervaring opdoen met een boiler :)
Enige 30l duo, wel nieuw.
https://link.marktplaats.nl/m1490872809

Verder veel mono plus maar zijn 2500W, wel snel warm en bijna gelijk een doorstromer. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:46
@CurlyMo M.b.t. tot de warmtepompboiler van de kennis, even gevraagd maar hij laat hem werkeloos in de schuur staan.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Rol-Co hoe werkt die 30l met een groot bad? Is dat genoeg met het bij mengen van koud water?
@wizzopa kennis wil er ook niet een klein beetje winst op maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:18:
@Rol-Co hoe werkt die 30l met een groot bad? Is dat genoeg met het bij mengen van koud water?
@wizzopa kennis wil er ook niet een klein beetje winst op maken?
Groot bad gaat natuurlijk niet, je haalt er hooguit 75 liter @40 graden uit. Of het moet een bodempje zijn voor de kleine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
wizzopa schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:13:
@CurlyMo M.b.t. tot de warmtepompboiler van de kennis, even gevraagd maar hij laat hem werkeloos in de schuur staan.
Vreemde keuze, zeker als er subsidie op verkregen is.
Meer waard wordt het niet toch :o

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

de Peer schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:20:
Voor dat de subsidie er was kon je al warmtepompboilers oprapen op marktplaats voor 200,- , had er ooit bijna 1 gekocht van 300 liter voor 150,- maar kwam er achter dat ik zo'n "bom" niet kwijt kan.
Dus daar gaan we straks weer naar toe, wpb op mp voor 200,- :)

En hoe gaat het met zulke wpb en de subsidie?
https://link.marktplaats.nl/m1310969807

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wat ik destijds op mp zag aan wpb's waren onbekende chineesjes en restpartijen met soms wat schade.
Oude meuk dus en ik zie een Atlantic daar niet voor €200 verschijnen :)
Je mag hem wel een jaar na de installatie weg doen met behoud van subsidie, echter heb je dat niet even snel geregeld omdat er vervanging nodig is.
Wellicht zit Esanico straks met een grote voorraad als de stroom richting NL opdroogt :P
Zo'n split is ook alleen voor SWW, daar kijkt Rvo naar met de subsidie.

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 28-12-2019 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:00:
Wat ik destijds op mp zag aan wpb's waren onbekende chineesjes en restpartijen met soms wat schade.
Oude meuk dus en ik zie een Atlantic daar niet voor €200 verschijnen :)
Je mag hem wel een jaar na de installatie weg doen met behoud van subsidie, echter heb je dat niet even snel geregeld omdat er vervanging nodig is.
Wellicht zit Esanico straks met een grote voorraad als de stroom richting NL opdroogt :P
Zo'n split is ook alleen voor SWW, daar kijkt Rvo naar met de subsidie.
Ja ze moeten toch ergens een vanzelfsprekend excuus over verzinnen om subsidie te besparen, stel je voor dat telkens na 8 maanden de pot leeg is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:20:
[...]

Ja ze moeten toch ergens een vanzelfsprekend excuus over verzinnen om subsidie te besparen, stel je voor dat telkens na 8 maanden de pot leeg is.
Dat ze hem niet geheel vergoeden lijkt me logisch, bij de Auer Edel water kreeg je zelfs een berg geld toe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik vind het inderdaad net zo logisch als zuur dat de subsidie op de WPB wordt geknepen :(

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 28-12-2019 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:34:
Ik vind het inderdaad net zo logisch als zuur dat de subsidie op de WPB wordt geknepen :(
Ja iets eerder aankondigen kan geen kwaad

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:27:
[...]

Dat ze hem niet geheel vergoeden lijkt me logisch, bij de Auer Edel water kreeg je zelfs een berg geld toe :+
Waren er wel meer, door paar pellets ketels aan te schaffen heb ik zo 500 mee verdient. Vlieger gaat nu niet meer op helaas

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Oeps, ons bad is zo'n 350L - 2 personen van samen +/- 125kg. Dan gaat een EL boiler niet echt opschieten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:55:
Oeps, ons bad is zo'n 350L - 2 personen van samen +/- 125kg. Dan gaat een EL boiler niet echt opschieten :/
Nee dan heb je 300 liter boiler nodig.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:55:
Nee, maar een wpb ook niet. Wij hadden ook een bad maar hebben we er uit gegooid, we stonden er meer in dan we zaten.
Hoe vaak gebruik je hem? Dat kan je dat ook gewoon doen he, boiler gaat toch over op cv als ie kouder gaat worden, kan je gewoon badje vullen.

Anders een 15kW doorstromer, of een cv :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 18:05:
[...]

Nee dan heb je 300 liter boiler nodig.
Je vermengt toch met koud water? 200L is wat er past.
Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 18:12:
[...]
Nee, maar een wpb ook niet. Wij hadden ook een bad maar hebben we er uit gegooid, we stonden er meer in dan we zaten.
Hoe vaak gebruik je hem? Dat kan je dat ook gewoon doen he, boiler gaat toch over op cv als ie kouder gaat worden, kan je gewoon badje vullen.
Elke week, punt is dat we van het gas willen en geen 3-fase hebben en al helemaal niet op zolder :)

Als die 200L met koud water erbij tot de 250L komt is het prima.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 28-12-2019 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:47
@CurlyMo je kunt natuurlijk je meterkast om laten bouwen naar 3 fase. Kost je zon 200 euro.

En anders zou ik gewoon en doorstroom verwarmer halen. @AUijtdehaag heeft daar goede ervaringen mee.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 18:41:
[...]

[...]

Elke week, punt is dat we van het gas willen en geen 3-fase hebben en al helemaal niet op zolder :)

Ik denk het niet, netto bruikbaar warm uit een 200 liter is? 150? Als je het haalt.
Van het gas af met zo'n bad gaat nooit simpel en goedkoop zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Possible schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 18:55:
@CurlyMo je kunt natuurlijk je meterkast om laten bouwen naar 3 fase. Kost je zon 200 euro.

En anders zou ik gewoon en doorstroom verwarmer halen. @AUijtdehaag heeft daar goede ervaringen mee.
Dan heb ik alsnog geen 3fase op zolder liggen. Dat gaat me ook niet meer lukken al zou ik het willen.
Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 18:57:
[...]
Ik denk het niet, netto bruikbaar warm uit een 200 liter is? 150? Als je het haalt.
Van het gas af met zo'n bad gaat nooit simpel en goedkoop zijn denk ik.
Je zei zelf dat je met een 30L boiler zo'n 75L aan vermengd water hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 18:58:

Je zei zelf dat je met een 30L boiler zo'n 75L aan vermengd water hebt.
Ja met een boiler op 85 graden

Een wpb is iets anders en veeeeeeeel lager in temperatuur, of je moet het combineren met een legionella run 1 x per week, dan heb je 60 graden in je boiler.

Wpb eigenaren weten hier toch wel wat je uit een 200 liter atlantic haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dan is een WPB misschien toch niet zo'n goed idee, of ik moet er twee halen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CurlyMo schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 18:41:
[...]

[...]

Dat moet prima lukken, maar je moet wel de warmtepompboiler eerst tot 62 graden stoken. Je moet je gebadder dus inplannen en kunt niet vlak ervoor of erna óók nog warm douchen.

Wij hebben ook een flink bad (weet helaas niet hoeveel L) en dat gaat nét als we de boiler eerst goed warm stoken. Wij hebben de 200L Atlantic V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@de Peer we gaan altijd samen in bad omdat dat ding voor één persoon veel te groot is :p Dat bad moment is ook altijd in het weekend, dus best prima te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:47
Maar als je dan toch van het gas af wilt dan zou je ook een wp kunnnen nemen met een apart vat van bijvoorbeeld 400 liter die je op 45 graden houdt?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Possible schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:13:
Maar als je dan toch van het gas af wilt dan zou je ook een wp kunnnen nemen met een apart vat van bijvoorbeeld 400 liter die je op 45 graden houdt?
Dat heb ik al een paar keer aangegeven. Boiler moet op zolder, WP in de voortuin. Buizen moeten over buitenmuur, dat maakt het complex, duur en in ons jaren '30 huis geeft dat teveel warmteverlies. Ook moet het ding op zolder op een houten vloer staan en dan is een enorm vat ook niet handig qua gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@CurlyMo Jij moet de WPB gewoon op 62 zetten net als ik.
Dat bad is misschien 350L maar je vult hem niet tot de rand en zelf neem ik ook nog een hoop inhoud in. Dus dat gaat echt wel op een 200L. Als je daarna ook nog een half uur wilt douchen is het een ander verhaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jim423 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:22:
Als je daarna ook nog een half uur wilt douchen is het een ander verhaal natuurlijk.
Dan heb ik een aanvullende EL boiler nodig zoals die van @Rol-Co?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jim423 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:22:
@CurlyMo Jij moet de WPB gewoon op 62 zetten net als ik.
Dat bad is misschien 350L maar je vult hem niet tot de rand en zelf neem ik ook nog een hoop inhoud in. Dus dat gaat echt wel op een 200L. Als je daarna ook nog een half uur wilt douchen is het een ander verhaal natuurlijk.
Hoeveel 38 graden liters haal je uit die 200 liter dan? Is dat bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:10:
[...]

Zie @Felicia in deze reactie:
Felicia in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja op 65 graden maar gewoon standaard wpb temperatuur zonder legionella run, hoeveel haal je er dan uit.
Ik kan me voorstellen dat het geen 200 liter is door menging van inkomend water. Dus hoeveel liter tot hij onder de ????? 30 komt of zo en je zegt het wordt koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:10:
[...]

In het geval van badderen kun je bijna alle warmte er uit halen. Je begint heet te vullen maar kunt ook nog doorgaan als het water in de boiler 25 graden geworden is. Terwijl je bij douchen dan al zou stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

de Peer schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:18:
[...]

In het geval van badderen kun je bijna alle warmte er uit halen. Je begint heet te vullen maar kunt ook nog doorgaan als het water in de boiler 25 graden geworden is. Terwijl je bij douchen dan al zou stoppen.
Ah, ja niet aan gedacht, zaak is om dan bij de kraan geen koud bij te mengen, een thermostaat badkraan is dan geen plan. Dan heb je er eerst koud bij gedaan en heb je niks meer aan die 25 graden van de boiler.

Heb ik het zo goed?

Pagina: 1 ... 74 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.