Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Pagina: 1 ... 75 ... 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:08

T-Infinity

Heen en weer....

Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:20:
[...]

Ah, ja niet aan gedacht, zaak is om dan bij de kraan geen koud bij te mengen, een thermostaat badkraan is dan geen plan. Dan heb je er eerst koud bij gedaan en heb je niks meer aan die 25 graden van de boiler.

Heb ik het zo goed?
Precies. Je wilt niet bijmengen met ijskoud water. Liefst alles direct uit de boiler.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:20:
[...]

Ah, ja niet aan gedacht, zaak is om dan bij de kraan geen koud bij te mengen, een thermostaat badkraan is dan geen plan. Dan heb je er eerst koud bij gedaan en heb je niks meer aan die 25 graden van de boiler.

Heb ik het zo goed?
Thermostaatkraan gaat prima maar dan op zijn heetste stand.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:55

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

CurlyMo schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:24:
[...]

Thermostaatkraan gaat prima maar dan op zijn heetste stand.
Ja dat is het zelfde, dat is de koud dicht draaien. ;)

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:26:
[...]

Ja dat is het zelfde, dat is de koud dicht draaien. ;)
Zeg dan niet dat een thermostaatkraan geen plan is ;)

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:07
Thermostaatkraan draait zelf koud al compleet dicht.
Je kan ongeveer 200-250L @38 eruit halen geloof ik, als de gelaagdheid niet te erg is. Zal het niet zijn als je hem flink leegtapt dus.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Ok, dus we houden de WPB erin en de EL boiler er weer uit gezien de omvang die ik nodig heb :)

Alleen nog even de lobby van @wizzopa afwachten :p

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:35:
Ok, dus we houden de WPB erin en de EL boiler er weer uit gezien de omvang die ik nodig heb :)

Bewijst maar weer dat van het gas af niet moeilijk is als je de oplossing voor sww hebt, dat is de moeilijkste.
Dan wordt het gigantisch of erg duur. :)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:44:
[...]

Bewijst maar weer dat van het gas af niet moeilijk is als je de oplossing voor sww hebt, dat is de moeilijkste.
Dan wordt het gigantisch of erg duur. :)
Daarom wil ik dat ook het eerst geregeld hebben.

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:59

Is die niet te groot/hoog met 270l?
Voor het bad wel beter denk ik :)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Speedy-Andre schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:48:
[...]

Is die niet te groot/hoog met 270l?
Voor het bad wel beter denk ik :)
Was dat 270L? Dan is hij waarschijnlijk te hoog ja.

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21:39

databeestje

Von PrutsHausen

Hee, hoi, ik kom mij ook even melden in het topic, alleen niet voor CV ondersteuning.

Situatie op dit moment, er hangt een Atlantic Calypso 100 liter aan de muur, en vooralsnog gaat het allemaal redelijk. Het boren van de gaten voor de ventilatie kanalen met een 162mm kernboor van de Toolstation ging redelijk, de muren waren zacht.

Waar ik op dit moment de problemen mee ervaar is de waterdichtheid bij het aansluiten van het boilervat, de koudwateraansluiting was niet vlak, er zit een richel op de onderkant. Ik zou dit toch willen scharen onder een stukje quality control. Er is een email met de foto onderweg naar Atlantic voor respons.
http://iserv.nl/files/pics/calypso/20191226_110304.jpg

Ik denk dat ik deze waterdicht heb gekregen bij poging 2 met een rubber dichtring in plaats van een fiber ring. Er staat alleen nog geen druk op, dus zeker weten doe ik het niet

De warm water aansluiting heeft een dielektrische koppeling nodig, en deze krijg ik niet dicht.Deze lekt bij de stam van koppeling waar de 17mm steeksleutel op past. Dat zou teflon ook niet oplossen.
Voorbeeldfoto van een andere tweaker toont de meelgeleverde koppeling, het gaat om de overgang tussen de stalen moer en de messing bus met 17mm steek.
https://tweakers.net/ext/f/qFTVGuGZgSLuA5zJAnJrGxNS/full.jpg

Heeft iemand anders daar ook last van gehad?

• Jim423
Die bult bedoel je he op de kw aansluiting? Misschien dat je hem met een dremel voorzichtig iets bij kan werken. Het is staal dus snel mis zal het niet gaan. Di-elektrisch was bij mij gewoon direct dicht. Hij lekt dus tussen de moer van de di-elektrische koppeling zelf en het messing? Daar kun je zelf weinig aan doen, zit wel echt megastrak aangedraaid neem ik aan?

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Jim423 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:56:
Die bult bedoel je he op de kw aansluiting? Misschien dat je hem met een dremel voorzichtig iets bij kan werken. Het is staal dus snel mis zal het niet gaan.
Ik was bang voor roest, omdat het enigzins behandeld is. Maar in afwachting van antwoord van Atlantic blijft de vijl in "standby" 8)
Di-elektrisch was bij mij gewoon direct dicht. Hij lekt dus tussen de moer van de di-elektrische koppeling zelf en het messing? Daar kun je zelf weinig aan doen, zit wel echt megastrak aangedraaid neem ik aan?
Ik was overtuigd dat dit strak genoeg was, maar misschien "durf" ik gewoon niet, er staat 40Nm voor, dat is best wel wat, maar een moment sleutel heb ik niet. Mischien eerst maar een knappe steeksleutel vinden voor die moer. Misschien dat dat genoeg is, de rest van het messing werk krijg ik goed dicht.

• Jim423
40Nm lijkt me wel wat weinig.
Ik gok dat ik eerder zo'n 100Nm erop heb gezet. Maar het zou natuurlijk ook een foutieve koppeling kunnen zijn he.

• vanderv
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 22:15
@Rol-Co
Krijg je de shampoo uit jouw haar met de Niebla?
Welk type heb je?

Ik ga mijn Nibe wpb voor verwarmt water geven met een zonneboiler (Weishaupt hygiëne boiler WES A met stratificatie zuil), zeg maar hotfill. In de wintermaanden gebeurt dit met een 3fasen 4,5 Kw verwarmingselement op circa 30 graden.

Wat opvalt in de Nibe is dat de gelaagdheid zorgt dat in mijn ogen hij te laat weer begint te verwarmen, hier nog iets op bedenken via het PV contact of iets dergelijks.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Elga(carriër), Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 11,28KWp(oost,west)

• Rol-Co

Rol-Co

vanderv schreef op zondag 29 december 2019 @ 00:21:
@Rol-Co
Krijg je de shampoo uit jouw haar met de Niebla?
Welk type heb je?
Ik ga mijn Nibe wpb voor verwarmt water geven met een zonneboiler (Weishaupt hygiëne boiler WES A met stratificatie zuil), zeg maar hotfill. In de wintermaanden gebeurt dit met een 3fasen 4,5 Kw verwarmingselement op circa 30 graden.

Wat opvalt in de Nibe is dat de gelaagdheid zorgt dat in mijn ogen hij te laat weer begint te verwarmen, hier nog iets op bedenken via het PV contact of iets dergelijks.
Ja prima zelfs, ook de dames lukt dat zonder klachten met lang haar, dat was ook 1 ding waar ik mij zorgen om maakte. Ik heb de 5 liter versie en gemeten dat dit klopt, voor mezelf wil ik de kraan zelfs wel eens niet helemaal open draaien, dan doet hij nog iets minder en vind ik nog prima straal.
Maar je hebt ook een 9 liter, was mijn vorige gewone standaard douchekop ook en ging ook goed.

@databeestje
Moet hij 10 jaar blijven staan denk je? Anders gooi je die koppeling er toch tussen uit en houd het zelf in de gaten voor exclusief roest, maar rubber ring en wat vet op het schroefdraad scheelt ook.
In die tijd moet je allang je flexen vervangen :P of heb je degelijk met leiding?

[Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 29-12-2019 01:03]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op zondag 29 december 2019 @ 00:47:
[...]

@databeestje
Moet hij 10 jaar blijven staan denk je? Anders gooi je die koppeling er toch tussen uit en houd het zelf in de gaten voor exclusief roest, maar rubber ring en wat vet op het schroefdraad scheelt ook.
In die tijd moet je allang je flexen vervangen :P of heb je degelijk met leiding?
Ik zie dat een koppeling iets van 20 euro is, dus dat valt wel mee, even mailen als het ding echt niet afsluit.

Er zit geen flex tussen maar 15mm koper, dat is best te doen en blijft verder ook goed. Al moet ik zeggen dat die nieuwe witte leiding voor water er ook wel fancy uit ziet. Als het niet lukt kan ik deze nog altijd met een flex aansluiten en daardoor een dielektrische ontkoppeling krijgen.

• Nieksiero
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 19:57
T-Infinity schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:15:
[...]

Waarom niet gewoon zelf aanschaffen en de klusjesman het leidingwerk laten doen?
Omdat ik voor de subsidie van RVO wel een factuur nodig heb van een installateur, waar hij het product op heeft vermeld dat geïnstalleerd is.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Nieksiero schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:32:
[...]

Omdat ik voor de subsidie van RVO wel een factuur nodig heb van een installateur, waar hij het product op heeft vermeld dat geïnstalleerd is.
Of wanneer dat niet beschikbaar is een foto van de installatie met duidelijk het type en serienummer. Dat staat er ook.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Nieksiero schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:32:
[...]

Ja, maar dat wil niet zeggen dat hij hem ook voor je aan moet kopen, dat kun je gewoon zelf doen. Ik heb gewoon een lokale klusjesman de meldcode op de factuur laten zetten.
Anders ga je nooit iemand vinden die de Atlantic voor je gaat kopen.

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:51

Ik heb verder geen nieuws, je zal een andere weg moeten bewandelen voor je warmwater.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• jopie841
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 28-03 20:17
ik heb een atlantic V4 200 liter boiler.
Als we het bad vol laten lopen en apart douchen is het net te klein en bij lang badderen is het laatste water in feite ook niet warm genoeg meer.
Op zich komt dat niet zo vaak voor dus het leek mij een goede oplossing om in dit soort situaties een doorstroomverwarmer te gebruiken.
Het liefst wil ik dit zo aansluiten dat deze automatisch bijspringt als het water te koud wordt bij de douche of het bad.

Als ik als uitgangspunt 7L water per minuut aanneem kan ik met een 11kw doorstroomverwarmer gemakkelijk een DeltaT van 20 graden halen wat voldoende zou moeten zijn.
Ik zie echter dat alle doorstroonverwarmers met dat vermogen een aansluiting van 3/8 inch i.e. minder dan 10mm hebben terwijl de normale leidingen 15mm zijn.
Dat betekent dat als ik die in de warmwaterleiding zet ik altijd de aanvoer van warm water afknijp.
Voor de douche valt dat wellicht nog mee maar het vol laten lopen van een bad zal langer duren.

Volgende vragen:
- heeft iemand hier praktische ervaring mee, wat is het effect?

- zou ik dit op kunnen lossen door een extra mengkraan te plaatsen in de warmwaterleiding:
Ik stel die kraan op een vaste temperatuur van bv 45 graden in
Van deze kraan sluit ik de koudwateraanvoer direct op de warmwaterleiding van de boiler aan.
De warmwateraanvoer van deze kraan komt van de uitgang van de doorstroomverwarmer.
De ingang van de doorstroomverwarmer zit ook aan de warmwaterleiding van de boiler.
In theorie zou dan de warmwateraanvoer bij bad of douche altijd minimaal 45 graden zijn,
Zolang het boilerwater warmer is dan 45 graden loopt er geen water door de doorstroomverwarmer
naarmate de doorstroomverwarmer meer aan de bak moet neemt de hoeveelheid warm water af.
Zou dit kunnen werken?

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
jopie841 schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:52:
ik heb een atlantic V4 200 liter boiler.
Als we het bad vol laten lopen en apart douchen is het net te klein en bij lang badderen is het laatste water in feite ook niet warm genoeg meer.
Op zich komt dat niet zo vaak voor dus het leek mij een goede oplossing om in dit soort situaties een doorstroomverwarmer te gebruiken.
Het liefst wil ik dit zo aansluiten dat deze automatisch bijspringt als het water te koud wordt bij de douche of het bad.

Als ik als uitgangspunt 7L water per minuut aanneem kan ik met een 11kw doorstroomverwarmer gemakkelijk een DeltaT van 20 graden halen wat voldoende zou moeten zijn.
Ik zie echter dat alle doorstroonverwarmers met dat vermogen een aansluiting van 3/8 inch i.e. minder dan 10mm hebben terwijl de normale leidingen 15mm zijn.
Dat betekent dat als ik die in de warmwaterleiding zet ik altijd de aanvoer van warm water afknijp.
Voor de douche valt dat wellicht nog mee maar het vol laten lopen van een bad zal langer duren.

Volgende vragen:
- heeft iemand hier praktische ervaring mee, wat is het effect?

- zou ik dit op kunnen lossen door een extra mengkraan te plaatsen in de warmwaterleiding:
Ik stel die kraan op een vaste temperatuur van bv 45 graden in
Van deze kraan sluit ik de koudwateraanvoer direct op de warmwaterleiding van de boiler aan.
De warmwateraanvoer van deze kraan komt van de uitgang van de doorstroomverwarmer.
De ingang van de doorstroomverwarmer zit ook aan de warmwaterleiding van de boiler.
In theorie zou dan de warmwateraanvoer bij bad of douche altijd minimaal 45 graden zijn,
Zolang het boilerwater warmer is dan 45 graden loopt er geen water door de doorstroomverwarmer
naarmate de doorstroomverwarmer meer aan de bak moet neemt de hoeveelheid warm water af.
Zou dit kunnen werken?
Clage cex is 1/2 duim aansluiting, geeft 1.3 bar druk verlies bij 9 liter per minuut.
Als je de doorstroom begrenzer er uit draait zal het zelfs nog beter gaan.
Dus er is geen probleem voor je gedachte ontwerp....

• jopie841
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 28-03 20:17
Clage cex is 1/2 duim aansluiting, geeft 1.3 bar druk verlies bij 9 liter per minuut.
Als je de doorstroom begrenzer er uit draait zal het zelfs nog beter gaan.
Dus er is geen probleem voor je gedachte ontwerp...
die had ik nog niet gevonden, bedankt!

• Joris Jasper
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 04-04 23:00
Speedy-Andre schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:43:
[...]

Daar kan je zien welke modellen er zijn, nieuw zijn ze idd duur en dan is de wpb opeens goed te doen.
Fijn van koper is dat er geen legionellagroei is, weinig andere merken hebben een koperen vat.
Overigens is het een koperen voering, anders is het onbetaalbaar.
Je schrijft dat er geen legionellagroei is als er sprake is van een koperen vat . In zo'n geval zou een warmtepomp die het water in een boiler maar tot 51 graden kan verwarmen zonder een element veilig genoeg zijn voor huishoudelijk SWW ?

• Speedy-Andre
Joris Jasper schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:11:
[...]

Je schrijft dat er geen legionellagroei is als er sprake is van een koperen vat . In zo'n geval zou een warmtepomp die het water in een boiler maar tot 51 graden kan verwarmen zonder een element veilig genoeg zijn voor huishoudelijk SWW ?
Zo zwart/wit kan je het niet stellen, het hele water systeem heeft uiteindelijk invloed.
Ik vond elders een vraag over het effect van diverse leiding materialen:

https://tweakers.net/ext/f/22kPF9JKvz7LaT5ateJqrr2D/medium.jpg

De groei is duidelijk minder, maar ik zou zeker de gebruikelijke preventieve dingen doen zoals spoelen en verhitten omdat je niet overal koper hebt.
In de tijd dat koper werd gepromoot vanwege minder legionella gevaar werd dat niet zo uitgebreid onderzocht als heden het geval is.
En vertrouw zeker niet op 1 tweaker die het misschien iets te rooskleurig neer pende ;)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Rol-Co

Rol-Co

Joris Jasper schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:11:
[...]

55 minimaal, en zoek maar eens een grote boiler in koper, wat kost ie dan denk je?
Dan is het goedkoper om 100 jaar lang met een element door te warmen naar 60 graden.

• Nieksiero
T-Infinity schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:38:
[...]

Ja, maar dat wil niet zeggen dat hij hem ook voor je aan moet kopen, dat kun je gewoon zelf doen. Ik heb gewoon een lokale klusjesman de meldcode op de factuur laten zetten.
Anders ga je nooit iemand vinden die de Atlantic voor je gaat kopen.
Dat had ik geloof ik ook vermeld, ik kan m prima zelf kopen maar de installateurs verkopen allemaal hun eigen hardware.

Lokale klusjesman en meldcode op factuur is voldoende ? Installateur hoeft niet erkend te zijn oid ?

En wat voor klusjesman moet ik dan aan denken ? Een loodgieter ?
De gemiddelde loodgieter is volgens mij niet altijd bekend met een WPB. Ik weet niet hoe ingewikkeld het verder is met inregelen, settings e.d.
M.a.w. : kom ik er zelf verder uit als ik alleen een loodgieter e.e.a. laat aanleggen aan leidingwerk en doorvoer/afvoer.

• Rol-Co

Rol-Co

Nieksiero schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:12:
[...]

Dat had ik geloof ik ook vermeld, ik kan m prima zelf kopen maar de installateurs verkopen allemaal hun eigen hardware.

Lokale klusjesman en meldcode op factuur is voldoende ? Installateur hoeft niet erkend te zijn oid ?

De gemiddelde loodgieter is volgens mij niet altijd bekend met een WPB. Ik weet niet hoe ingewikkeld het verder is met inregelen, settings e.d.
M.a.w. : kom ik er zelf verder uit als ik alleen een loodgieter e.e.a. laat aanleggen aan leidingwerk en doorvoer/afvoer.
De oudste loodgieter van het dorp opzoeken, iedere loodgieter weet hoe je een boiler aansluit en in gebruik neemt, een wpb is daar niet anders in buiten dat die een stekker heeft en een e-boiler van formaat alleen een kabel met adereindhulsjes.

Je ziet teveel beren op de weg voor iets simpels als dit.

• Nieksiero
Andere vraag:
Zijn er al logs van mensen die de WPB als aanvulling op een HR ketel hebben?
En wat de ruwe besparing is op jaarbasis ?

Ben erg benieuwd wat dit oplevert en of het de extra moeite waard is, of dat ik de WPB enkel voor douchen gebruik. En of het dsn überhaupt rendabel is voor mij voor alleen douchen in een 2 persoon huishouden.

Beneden heb ik een kleine elektrische boiler.

Ik leverde dit jaar 1000 kWh terug aan het net.

[Voor 6% gewijzigd door Nieksiero op 30-12-2019 12:31]

• reneeke1970
Nieksiero schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:12:
[...]

Bij nieuwe TV moet je toch ook boekje lezen en uit puzzelen?
Of komen ze bij jou alles aansluiten en instellen?

• Speedy-Andre
Rol-Co schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:26:
[...]

De oudste loodgieter van het dorp opzoeken, iedere loodgieter weet hoe je een boiler aansluit en in gebruik neemt, een wpb is daar niet anders in buiten dat die een stekker heeft en een e-boiler van formaat alleen een kabel met adereindhulsjes.

Je ziet teveel beren op de weg voor iets simpels als dit.
Wat water aansluiten betreft correct, maar hoe je de lucht aan/afvoer regelt is iets om even stil bij te staan.
Zo werkt niet elke wpb bij (strenge) vorst als je alleen van buiten aanzuigt en dan kiest ie het element.
Bij recirculeren van de lucht koelt de ruimte af, dan is het de vraag of hij in een leefruimte staat of niet.
Dan is er nog het geluid, is dat allemaal goed te beoordelen door een loodgieter :?
Nieksiero schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:27:
Andere vraag:
Zijn er al logs van mensen die de WPB als aanvulling op een HR ketel hebben?
En wat de ruwe besparing is op jaarbasis ?

Ben erg benieuwd wat dit oplevert en of het de extra moeite waard is, of dat ik de WPB enkel voor douchen gebruik. En of het dsn überhaupt rendabel is voor mij voor alleen douchen in een 2 persoon huishouden.

Beneden heb ik een kleine elektrische boiler.

Ik leverde dit jaar 1000 kWh terug aan het net.
De cv ondersteuning (als je dat bedoelt) is beperkt, het water onderin waar de extra spiraal zit zal rond de 40 graden zijn en dan moet de wpb actief zijn om dat zo te houden.
Je hele huis verwarm je er niet mee omdat hij te weinig warmte levert.
Zoals in de TS vermeld kan je wel een paar radiatoren open zetten of een deel vloerverwarming.
Ik lees in dit topic dat sommigen 200m3 gas besparen voor verwarming, met tapwater scheelt dat meer.
Echter staat daar stroomverbruik tegenover wat onder gunstige omstandigheden net zo veel kost als gas.

• Nieksiero
reneeke1970 schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:27:
[...]

Bij nieuwe TV moet je toch ook boekje lezen en uit puzzelen?
Of komen ze bij jou alles aansluiten en instellen?
Misschien dat ik het moeilijker inschat dan het is.

Iemand ook ervaring met de Auer WPB waar een erg hoge subsidie op zit van 2800 euro ?

https://www.warmtepomp-on...70l-warmtepompboiler.html
Speedy-Andre schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:44:
[...]

Wat water aansluiten betreft correct, maar hoe je de lucht aan/afvoer regelt is iets om even stil bij te staan.
Zo werkt niet elke wpb bij (strenge) vorst als je alleen van buiten aanzuigt en dan kiest ie het element.
Bij recirculeren van de lucht koelt de ruimte af, dan is het de vraag of hij in een leefruimte staat of niet.
Dan is er nog het geluid, is dat allemaal goed te beoordelen door een loodgieter :?

[...]

De cv ondersteuning (als je dat bedoelt) is beperkt, het water onderin waar de extra spiraal zit zal rond de 40 graden zijn en dan moet de wpb actief zijn om dat zo te houden.
Je hele huis verwarm je er niet mee omdat hij te weinig warmte levert.
Zoals in de TS vermeld kan je wel een paar radiatoren open zetten of een deel vloerverwarming.
Ik les in dit topic dat sommigen 200m3 gas besparen voor verwarming, met tapwater scheelt dat meer.
Echter staat daar stroomverbruik tegenover wat onder gunstige omstandigheden net zo veel kost als gas.
Dat las ik inderdaad. Maar hoe zit het als je het puur als ondersteuning van de CV gebruikt ? Dus dat het water dat de CV ketel moet verwarmen al minimaal 40-50 graden is en enkel hoeft op te warmen tot 65 graden aanvoer temperatuur (in mijn geval). Ik stook alleen beneden en in de badkamer.

Kosten van elektra maak ik me niet zo druk om, nu lever ik 1000 kWh terug voor een minimale vergoeding... 130 euro dit jaar.
Gas was 1100 m3.
Daar kan ik dan beter een WPB voor laten draaien. Het overschot gebruiken en gasverbruik omlaag.

[Voor 64% gewijzigd door Nieksiero op 30-12-2019 12:53]

• Speedy-Andre
Nieksiero schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:45:
[...]

Misschien dat ik het moeilijker inschat dan het is.

Iemand ook ervaring met de Auer WPB waar een erg hoge subsidie op zit van 2800 euro ?

https://www.warmtepomp-on...70l-warmtepompboiler.html

[...]

Dat las ik inderdaad. Maar hoe zit het als je het puur als ondersteuning van de CV gebruikt ? Dus dat het water dat de CV ketel moet verwarmen al minimaal 40-50 graden is en enkel hoeft op te warmen tot 65 graden aanvoer temperatuur (in mijn geval). Ik stook alleen beneden en in de badkamer.

Kosten van elektra maak ik me niet zo druk om, nu lever ik 1000 kWh terug voor een minimale vergoeding... 130 euro dit jaar.
Gas was 1100 m3.
Daar kan ik dan beter een WPB voor laten draaien. Het overschot gebruiken en gasverbruik omlaag.
Als je iets gaat aanschaffen dan ben ik bang dat het minder rendabel is met in 2020 nog €500 subsidie.
Een overschot gebruiken helpt wel, maar ook niet eeuwig omdat het salderen gaat veranderen.
Op een grote L/W wp zit nog wel veel subsidie maar die vreet het overschot geheel op :)

Er is een apart topic over de Auer wpb, deze werkt in principe alleen met vloerverwarming als bron.
Ook die krijgt straks maar €500 subsidie.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Speedy-Andre schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:01:
[...]
Er is een apart topic over de Auer wpb, deze werkt in principe alleen met vloerverwarming als bron.
Waarom moet dit eigenlijk een vloerverwarming zijn en mag dit niet een normale CV installatie als bron zijn? Oeps, staat in de TS van het Auer topic :)

[Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 30-12-2019 14:07]

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:04:
[...]

Waarom moet dit eigenlijk een vloerverwarming zijn en mag dit niet een normale CV installatie als bron zijn?
Mag ook, alleen moet inhoud dan wat groter zijn. Op je vloer word de massa van de beton als energie gebruikt. Met radiatoren ontbreekt dat, alleen lucht doet niet veel

• Nieksiero
Speedy-Andre schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:01:
[...]

Als je iets gaat aanschaffen dan ben ik bang dat het minder rendabel is met in 2020 nog €500 subsidie.
Een overschot gebruiken helpt wel, maar ook niet eeuwig omdat het salderen gaat veranderen.
Op een grote L/W wp zit nog wel veel subsidie maar die vreet het overschot geheel op :)

Potverdorie, ik had even gemist dat de subsidie zo erg teruggeschroefd werd...
Wat balen zeg....

Dan ga ik denk ik sowieso ecen afwachten of er later nog een extra potje komt in de klimaatgekte

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Oke, ik denk dat ik het lek boven heb, het is niet het dielektrische stuk maar de 3/4 naar 15mm knel. Het 3/4 schroefdraad loop niet door tot de bodem waardoor de sluitring nooit aangedrukt wordt. 8)7 |:(

Dubbel fiber ringen doet dan ook geen moer, als in, dat gaat een keer los. Morgen maar even naar de warmteservice. En ik ben er een beetje flauw van.

• wizzopa
databeestje schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:32:
Oke, ik denk dat ik het lek boven heb, het is niet het dielektrische stuk maar de 3/4 naar 15mm knel. Het 3/4 schroefdraad loop niet door tot de bodem waardoor de sluitring nooit aangedrukt wordt. 8)7 |:(

Dubbel fiber ringen doet dan ook geen moer, als in, dat gaat een keer los. Morgen maar even naar de warmteservice. En ik ben er een beetje flauw van.
Zo iets https://www.toolstation.nl/schroefbus-knel-x-bndr/p80274

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dat is de versie die ik heb, maar dat werkt dus niet goed. Dan heb je een 4mm vulring nodig. Als je de volgende variant besteld gaat het makkelijker.

https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results

Maar uiteraard niet op voorraad. Het is wat het is, geduld is een schone zaak.

• Jim423
4mm worden wel heel veel fiberringen ja dat schiet niet op.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dubbel fiber ring sluit wel af in opvolging van de juiste koppeling. Dus de boel aangeslingerd en ik heb een resonantie in de bovenkap. Nou, ik ga morgen wel weer kijken.

Hij hangt in het toilet boven het inbouwreservoir, dus daar heb ik niet veel last van. Ik gebruik deze overigens in buiten/buiten configuratie, het schijnt in binnen/binnen stiller te zijn.

• Speedy-Andre
Bij binnen/binnen draait de ventilator minder hard, goede kans dat het net zo goed werkt.
Ik heb wat meer bochten en aftakkingen dan anderen waardoor hij op buiten/buiten wel meer geluid maakt maar niet of nauwelijks meer lucht verplaatst.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Even naar de elektra statistieken gekeken, en de koude boiler is in 3,5 uur met boost opgewarmd naar 55c en deze ochtend kon ik warm douchen. :)F
Het display geeft aan dat er 4kWh verbruikt is, maar enkel afgeronde getallen, en het zal iets meer geweest zijn. Volgens mijn eigen statistieken eerder rond de 5kWh.

Ik wou eigenlijk zeggen "vanavond ga ik even naar de resonantie kijken", maar bedacht me dat we iets hebben met de jaarwisseling enzo, en dat de plannen dan iets anders zijn :D

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Nu online

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L

• Catzjes
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22:27
Meeste WPB's dus per 1/1/2020 € 650,00 subsidie

• Jim423
Echter het vermogen staat nog steeds op 0kW dus <1kW. Dat mag niet meer zijn dan €500.
Ze maken het er niet duidelijker op :P

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Het lijkt er op dat mijn aanvraag dus net naast de pot gepist heeft, besteld op 18 november maar pas in december geleverd en net aan de wand. Beetje gedoe, en vandaag waren de wpb verdwenen uit de rvo lijst voor het invoeren.

Zal mij benieuwen hoe de aanvraag bekeken wordt. In principe afgewezen, want budget op. Maar kan ik tot juli 2020 opnieuw indienen, maar weet ik niet wat ik krijg. Ik kan door middel van een factuur aantonen dat ik ruim voor de einde budget datum aangeachaft had, maar of dat genoeg is?

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Nu online
Jim423 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:47:
Echter het vermogen staat nog steeds op 0kW dus <1kW. Dat mag niet meer zijn dan €500.
Ze maken het er niet duidelijker op :P
100% Duidelijk volgens mij. Dit is het en die 0 staat altijd al in de lijst. Bij de Auer Edel Eau zijn er nog met 800 euro....

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L

• Jim423
Laat het vermogen weg dan. 0kW slaat kant noch wal. Zeker aangezien al die WPB's meer dan 1kW thermisch vermogen hebben (excl element) bij de opgegeven SCOP. Blijkt ook wel uit het feit dat ze meer dan €500 euro krijgen, te weten €650 en €800 die van ons.

• Joris Jasper
Ik heb nu een Panasonic WP die mijn oude boiler tot 51 gr opwarmt en dan laat ik eens per week de oude gasketel de boiler opwarmen tot boven de 60 gr want er zit geen elektrisch element in de boiler.Ik wilde de boiler vervangen en de Atlantic explorer v4 200C er voor in de plaats nemen en dan van het gas af maar nu die subsidie verlaagd is wordt het van het gas afgaan wel wat duur.

• reneeke1970
Joris Jasper schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 16:20:
Ik heb nu een Panasonic WP die mijn oude boiler tot 51 gr opwarmt en dan laat ik eens per week de oude gasketel de boiler opwarmen tot boven de 60 gr want er zit geen elektrisch element in de boiler.Ik wilde de boiler vervangen en de Atlantic explorer v4 200C er voor in de plaats nemen en dan van het gas af maar nu die subsidie verlaagd is wordt het van het gas afgaan wel wat duur.
Element erin plaatsen en klaar toch?

• Speedy-Andre
Er is een nieuwe apparatenlijst, Atlantic wpb's krijgen €650 en de Auer Eau 150+200l €800.
Iets minder schade maar toch €600 minder ;w

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

2019,
270 ltr. versie 55°
Binnen buiten en 4x anti-legionellarun.
648 kWh.
27,6 m3 warmwater en 97,9 koud water.
Beste wensen allemaal.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Joris Jasper
reneeke1970 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 16:23:
[...]

Element erin plaatsen en klaar toch?
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, een gat in de boiler boren flens maken enz.

• Jim423
Die Pana kan de 60 graden toch wel halen?
Dan ben je met een schakelingetje klaar denk ik.

• wizzopa
Totaal verbruik Atlantic Warmtepompboiler 2019
200 ltr. versie 54°C
Buiten/Buiten en 2x anti-legionella-.
588,25 kWh.
30,557 m3 warm water en 39,557 m3 koud water.

Maandverbruik en COP in de Warmtepomp boiler sheet :)

12 maanden gezondheid
52 weken van stil geluk
366 kommerloze dagen
Dit zijn onze wensen voor 2020!

• el flaco
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 17:49
Wij hebben een nieuwbouw woning uit 2019 dus goed geisoleerd met CV. Is een warmtepompboiler het meest voordelige in samenwerking met zonnepanelen of is het toch logischer om voor een zonneboiler te gaan die in aanschaf veel duurder is?

• reneeke1970
Joris Jasper schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:10:
[...]

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, een gat in de boiler boren flens maken enz.
Nee hoor, een t-stuk ertussen met schroefdraad en daar in draaien, de boiler in dus....

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Totaal verbruik Atlantic Warmtepompboiler 2019
200 ltr. versie. 44°C in de winter, 35 °C graden in de zomer. Gebruik door 2 personen.
Binnen/Binnen en elke week 1x anti-legionella-run.
475 kWh.

Wordt momenteel ook gebruikt voor verversen van mijn 700L aquarium, wat behoorlijk wat extra energie kost. Voordeel is echter wel dat ik daarvoor het water dat kouder is dan 30 graden kan gebruiken. Dus eerst allebei douchen, en dan aquarium verversen met de restwarmte.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Ik ben in voor een nieuwe douchekop. Wat raden jullie aan. De Grohe Vitale Start 100-2 / Tempesta 100-2 (5,7 l/m) of de Niebla 5 (5 l/m). Onze huidige douchekop lekt waardoor er maar weinig druk is. En gezien de WPB er dit jaar komt is dit wel een mooi moment om alvast de douchekop te vervangen.

@Rol-Co waar ik bij de Niebla over twijfel is de werking als je de douche op de kop houdt. Dat is voor het schoonhouden van bepaalde delen van het lichaam toch wel fijn en daar werkt een beetje een stevigere straal juist weer prettig voor.

• Jim423
el flaco schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:52:
Wij hebben een nieuwbouw woning uit 2019 dus goed geisoleerd met CV. Is een warmtepompboiler het meest voordelige in samenwerking met zonnepanelen of is het toch logischer om voor een zonneboiler te gaan die in aanschaf veel duurder is?
Zonneboiler zou ik nooit doen tenzij die gratis is.
WPB heeft op dit moment eigenlijk alleen zin als je teveel opwekt, dwz meer opwekt op jaarbasis dan je verbruikt. Als het salderen vervalt over 3 jaar dan heeft de WPB zeker zin (ook als je niet meer opwekt dan dat je verbruikt) dus daar zou je al op voor kunnen lopen. (Je krijgt dan 25ct/kWh als hij draait en de zon schijnt in feite, waar je anders maar 11ct/kWh zou krijgen na 2022).

[Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 01-01-2020 21:26]

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Jim423 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:25:
[...]

Zonneboiler zou ik nooit doen tenzij die gratis is.
WPB heeft op dit moment eigenlijk alleen zin als je teveel opwekt, dwz meer opwekt op jaarbasis dan je verbruikt.
En je hem niet heel makkelijk een boilervat met een WP kan schakelen zoals in mijn geval (WP in tuin boiler op zolder).

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

CurlyMo schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:25:
Ik ben in voor een nieuwe douchekop. Wat raden jullie aan. De Grohe Vitale Start 100-2 / Tempesta 100-2 (5,7 l/m) of de Niebla 5 (5 l/m). Onze huidige douchekop lekt waardoor er maar weinig druk is. En gezien de WPB er dit jaar komt is dit wel een mooi moment om alvast de douchekop te vervangen.

@Rol-Co waar ik bij de Niebla over twijfel is de werking als je de douche op de kop houdt. Dat is voor het schoonhouden van bepaalde delen van het lichaam toch wel fijn en daar werkt een beetje een stevigere straal juist weer prettig voor.
Wij hebben ook de Niebla en bevalt goed. We hebben zowel de hoofd als hand douche (Beide 5 L/min) en ik kan bevestigen dat straal voldoende is om alles schoon te krijgen :P. Hier tenminste, zal ook van je waterdruk afhangen lijkt me.

• Jim423
CurlyMo schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:26:
[...]

En je hem niet heel makkelijk een boilervat met een WP kan schakelen zoals in mijn geval (WP in tuin boiler op zolder).
Klopt maar ik begrijp dat de ketel blijft, dus er komt geen WP voor verwarming.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

T-Infinity schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:27:
[...]

Wij hebben ook de Niebla en bevalt goed. We hebben zowel de hoofd als hand douche (Beide 5 L/min) en ik kan bevestigen dat straal voldoende is om alles schoon te krijgen :P. Hier tenminste, zal ook van je waterdruk afhangen lijkt me.
En je huishouden bestaat niet uit twee mannen?
Jim423 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:28:
[...]

Klopt maar ik begrijp dat de ketel blijft, dus er komt geen WP voor verwarming.
Nog niet ;)

• Rol-Co

Rol-Co

@CurlyMo

Niebla is geen pisstraal, het is het beste te vergelijken met een hogedruk reiniger, het is minder water op hogere druk en dan 2 stralen tegen elkaar spuiten waardoor je een hogedruk nevel/straal effect krijgt.

Daarom krijgt hij ook gewoon de zeep uit de lange haren van de dames.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@T-Infinity welke hoofddouche is dat? Ik zie alleen de regendouche van 9 l/m

@Rol-Co Naar beneden gericht geloof ik het ook wel, maar het gaat juist om het effect als de douchekop op de kop gehouden wordt en de straal dus naar boven moet.

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:31:

@Rol-Co Naar beneden gericht geloof ik het ook wel, maar het gaat juist om het effect als de douchekop op de kop gehouden wordt en de straal dus naar boven moet.
Ja ik snap je, gaat prima, 2 dames hier :> je hebt denk ik meer straal dan een gewone douchekop, alleen minder water.

Ik lees ook :)
Niet goed, geld terug

Dus wat houd je tegen?

[Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 01-01-2020 21:38]

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Rol-Co schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:36:
[...]

Ja ik snap je, gaat prima, 2 dames hier :> je hebt denk ik meer straal dan een gewone douchekop, alleen minder water.
Jij hebt het over lange haren ;)

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:39:
[...]

Jij hebt het over lange haren ;)
Ik zei ook en ik snap je
Jij hebt het over de spreekwoordelijke "muts" ;)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Rol-Co schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:42:
[...]

Ik zei ook en ik snap je
Jij hebt het over de spreekwoordelijke "muts" ;)
In tweede instantie ja :P

Of in de woorden van Claudia de Breij te spreken, de "parel in de panty"

[Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 01-01-2020 21:45]

• Rol-Co

Rol-Co

Bestel gewoon zo'n ding, kost een paar tientjes, vind je het niks stuur je hem terug of geef je hem weg aan iemand die wel wat besparing nodig heeft, heb je dit jaar alvast een goede daad gedaan. >:)

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

CurlyMo schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:31:

Inbouw variant noemen ze hem tegenwoordig zie ik.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

T-Infinity schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:59:
[...]

Inbouw variant noemen ze hem tegenwoordig zie ik.
Deze?

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Dat zou dan ook nog wel een goede combinatie kunnen zijn. Grohe handdouche en Niebla 'regendouche'.

Overigens, een werkende € 5,- kortingscode voor de Niebla douchekoppen: SUNGEVITY

[Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 01-01-2020 23:28]

• Wodan89
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 22:23
sinds 2 dagen een ATLANTIC CALYPSO VM 150L
Moet zeggen dat deze enorm stil is.
Heb er een sonoff pow meter aan hangen dus over tijdje kan ik iets zeggen over het verbruik

9500wp Solaredge, 6Kw wp pana

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Aangezien alle WPB's nu op € 650,- zijn gezet zijn de kaarten ook weer anders geschud.

Wat dachten jullie van
- 2 Ariston Nuos EVO 110L € 1137,40 p/s (netto € 974,80)
- 2 Atlanic Calypso VM 150L € 1241,31 p/s (netto € 1182,62)

t.o.v.
- 1 Atlantic Explorer V4 200L € 1612,- p/s (netto € 962)

Die Ariston doet ook nog een 45 dB(A) i.p.v. 50dB(A) en heeft een silent modus voor extra stille werking. Het gaat beide ook om een wand model, dus makkelijker te plaatsen.

Dan op dezelfde manier geconfigureerd als @Rol-Co heeft gedaan met zijn EL boilers.

Of de eerder in dit topic genoemde Ariston Lydos Hybrid 100 voor € 770 - € 500 subsidie per stuk (netto € 540,- voor 2).

[Voor 20% gewijzigd door CurlyMo op 02-01-2020 15:58]

• Speedy-Andre
Ik zou persoonlijk alles uit Italië vermijden :+
Er zitten 2 anodes in waarvan een vervangbaar (slijtend).
Geluid is op 2m afstand gemeten, reken maar op meer herrie als je op 1m zou meten.
Ook wordt niet vermeld of de 'stille' mode effect heeft op de cop, ik vermoed van wel :)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Speedy-Andre schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:44:
Ik zou persoonlijk alles uit Italië vermijden :+
Er zitten 2 anodes in waarvan een vervangbaar (slijtend).
Geluid is op 2m afstand gemeten, reken maar op meer herrie als je op 1m zou meten.
Ook wordt niet vermeld of de 'stille' mode effect heeft op de cop, ik vermoed van wel :)
Dan blijft de vraag, zijn er goedkopere WPB's met € 650,- die gunstiger uitkomen dan de Explorer? Twee wand 100L of 150L WPB's zijn dan makkelijker te plaatsen dan één zo'n Explorer van 200L.

• Speedy-Andre
Ik zie 223 keer € 650 in de apparatenlijst staan, suc6 ;)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Speedy-Andre schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:21:
Ik zie 223 keer € 650 in de apparatenlijst staan, su6 ;)
Valt mee als je alleen de L/W WP's pakt. Ik heb niks beters gevonden behalve de BULEX MAGNA AQUA 300L/2C voor € 1863,-

Mooie aan dat ding is dat die maar 1650mm hoog is en dus wel op mijn zolder zou passen i.t.t. de 270L Atlantic.

@Wodan89 Had je nog nagevraagd of je twee keer subsidie mag aanvragen voor hetzelfde apparaat?

[Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 02-01-2020 18:05]

• Speedy-Andre
De hoogte is zonder de lucht buizen, dempers of what ever er op komt.
Je kan alleen bovenop iets monteren en bij een Atlantic Explorer kan dat horizontaal.

• www.outer
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

www.outer

wachtend op WP

CurlyMo schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:55:
[...]

Valt mee als je alleen de L/W WP's pakt. Ik heb niks beters gevonden behalve de BULEX MAGNA AQUA 300L/2C voor € 1863,-

Mooie aan dat ding is dat die maar 1650mm hoog is en dus wel op mijn zolder zou passen i.t.t. de 270L Atlantic.

@Wodan89 Had je nog nagevraagd of je twee keer subsidie mag aanvragen voor hetzelfde apparaat?
Onderstaand een overzicht van WPB's met een beperkte hoogte (en circa 200 L). Bij een hoogte van 155 cm heb ik tot nou toe twee apparaten gevonden die hun aansluitingen aan de zijkant hebben. Er zijn er vast meer, deze ben ik tot nu toe tegengekomen.

Kijk ook naar hoe de kap van de warmtepomp eraf gaat. In sommige gevallen moet deze omhoog, bij anderen zijn het twee delen die er zijdelings aan gehaald kunnen worden (laatste kolom).

overzicht WPB

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Afhankelijk van de subsidie mogelijkheden neig ik misschien toch naar eerst één 1 Calypso 150L en wellicht later er nog één bij. We hebben een bakstenen binnenmuur waar die aan zou kunnen hangen. Dat geeft heel wat meer mogelijkheden. Standby gebruik is toch vrijwel niks bij die dingen.

• reneeke1970
CurlyMo schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 18:56:
Afhankelijk van de subsidie mogelijkheden neig ik misschien toch naar eerst één 1 Calypso 150L en wellicht later er nog één bij. We hebben een bakstenen binnenmuur waar die aan zou kunnen hangen. Dat geeft heel wat meer mogelijkheden. Standby gebruik is toch vrijwel niks bij die dingen.
Ik zou op marktplaats een boiler scoren voor 50 euro en eens kijken hoe je dat bevalt en wat verbruik gaat worden. Over paar maanden kunnen prijzen wel eens dalen als ze ze aan de straatstenen niet meer kwijt raken....

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Wordt op zijn vroegst maart voordat ik het geld heb :)

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:21:
[...]

Ik zou op marktplaats een boiler scoren voor 50 euro en eens kijken hoe je dat bevalt en wat verbruik gaat worden. Over paar maanden kunnen prijzen wel eens dalen als ze ze aan de straatstenen niet meer kwijt raken....
Lol
Dat riep ik hem ook al via pm :)

• reneeke1970
CurlyMo schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:26:
Wordt op zijn vroegst maart voordat ik het geld heb :)
Oh dus nog drie maanden vergelijken van jou haha.

Zeg je houd er toch gas nog bij dus waarom geen ventilatie warmtepomp met ingebouwde boiler. Kost dacht ik 3000-1000 subsidie....
Zijn alleen grote zware kasten om boven te krijgen.
Vraag maar aan @migjes zijn ervaringen en besparingen.

https://www.warmteservice...-203-%7C-tl009-11093-242-

[Voor 18% gewijzigd door reneeke1970 op 02-01-2020 19:36]

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

reneeke1970 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:34:
[...]

Oh dus nog drie maanden vergelijken van jou haha.
Klopt. Maar ik vind het nog altijd geen makkelijke kost :) Helemaal niet nu de overheid ook nog eens de subsidies verandert.
Zeg je houd er toch gas nog bij dus waarom geen ventilatie warmtepomp met ingebouwde boiler. Kost dacht ik 3000-1000 subsidie....
Het doel is van niet. Komend jaar mag ook de WP zelf er komen. Offertes van @koevlaas2 liggen al klaar.

Overigens heb ik geen MV dus dat schiet niet op en maar een jaren '30 houten vloer, dus muur modellen zijn dan handiger. De Atlantic Explorer was met de subsidie alleen een no-brainer. Nu is alles weer anders.

[Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 02-01-2020 19:38]

• Wodan89
CurlyMo schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:55:
[...]

neen ik heb net subsidie aangevraagd voor 1 unit. de subsidie is nu ook maar 650 euro :(

omdat dit 150L is en tot 62c op de WP doet voldoet deze beter dan de 120L panasonic

• Wodan89
de WP boiler staat nu in een ongebruikte zolderkamer.
de zolder koelt nu wel behoorlijk af

ik zat te denken om de uitblaas te voorzien van een kachelradiateur ( auto ) zodat deze ruimte wel op 18c blijft. tevens zal de boiler dan minder energie gebruiken ( de WP buiten meer ofc)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Wodan89 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:15:
[...]
omdat dit 150L is en tot 62c op de WP doet voldoet deze beter dan de 120L panasonic
Waar is je muur uit opgetrokken? Gemetseld baksteen? Gaat dat goed opgehangen?

• Wodan89
CurlyMo schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:18:
[...]

Waar is je muur uit opgetrokken? Gemetseld baksteen? Gaat dat goed?
gipsplaat, is een houtskelet woning

Ik heb op deze muur een 18mm hardhout multiplex plaat geschroef.
Zit vast met diverse grote constructie schroeven in de balken.
ook loopt deze plaat door tot de vloer
in de plaat zelf zitten slotbouten. een volle boiler ( 230kg ) + mij er aan ( totaal 320kg ) blijft goed hangen.

[Voor 11% gewijzigd door Wodan89 op 02-01-2020 21:21]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Wodan89 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:26:
sinds 2 dagen een ATLANTIC CALYPSO VM 150L
Moet zeggen dat deze enorm stil is.
Heb er een sonoff pow meter aan hangen dus over tijdje kan ik iets zeggen over het verbruik
Ik heb dus een 50 hz brom van de compressor in de 100L variant, het lijkt erop dat de compressor tegen de behuizing aan komt, wellicht dat iemand in het forum dit ook heeft gehad bij de Calypso. De boiler wordt wel gewoon warm, en de lucht passeert gewoon door de buizen.

Zal eens de telefoon met een dB meter aanzetten om te kijken wat het doet. Foto's plaatsen en een video online moet nog. Ik heb een Sonoff Mini besteld om de PV ingang te schakelen, daarvoor moet ook de kap eraf, kan ik even beter kijken of de compressor goed op zijn plek zit..

• Wodan89
databeestje schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:21:
[...]

Ik heb dus een 50 hz brom van de compressor in de 100L variant, het lijkt erop dat de compressor tegen de behuizing aan komt, wellicht dat iemand in het forum dit ook heeft gehad bij de Calypso. De boiler wordt wel gewoon warm, en de lucht passeert gewoon door de buizen.

Zal eens de telefoon met een dB meter aanzetten om te kijken wat het doet. Foto's plaatsen en een video online moet nog. Ik heb een Sonoff Mini besteld om de PV ingang te schakelen, daarvoor moet ook de kap eraf, kan ik even beter kijken of de compressor goed op zijn plek zit..
Die van mij doet bij aanvang 46DB en vlak voor het bereiken van 62c 48DB
Ik heb nog geprobeerd om extra isolatie rondom de compressor te stoppen.
Echter dit geeft een verslechtering omdat de buitenmantel dan harder gaat mee resoneren.
bovenop de boiler heb ik nog wel wat extra isolatie gelegd.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Wodan89 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:20:
[...]
ook loopt deze plaat door tot de vloer
Desnoods een plaat die doorloopt tot de vloer is wel een goede tip :)

• Wodan89
CurlyMo schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:25:
[...]

Desnoods een plaat die doorloopt tot de vloer is wel een goede tip :)
Ik heb ook nog het stoeltje wat je bij de boiler kan mee bestellen.
Ik kan er niks mee dus misschien handiger?

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Nee, niet handiger, want dat zit in de weg van het buizennetwerk eronder :)

Zojuist even ons douchegedrag gemeten. Een reguliere douchebeurt is voor 2 personen 15 minuten op gemiddeld 40oC. We douchen 2 dagen per week, wat dus makkelijk kan met een Calypso. Blijft alleen dat bad over. Dat zal met de Calypso ook wel gaan, alleen is er dan niks meer over af douchen.

Wellicht dat er dan toch nog een tweede 100L naast moet of een mini doorstroomverwarmer. We gaan het tzt wel zien :)

[Voor 75% gewijzigd door CurlyMo op 03-01-2020 18:51]

Pagina: 1 ... 75 ... 83 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True