CurlyMo schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:06:
[...]
Ik zal het iets preciezer zeggen:
- WPB 24/7 op ~ 45
oC graden, overdag verwarmen
- e-boiler standaard uit
- e-boiler op vrijdagavond aan en zondagavond uit
- WPB vrijdagavond naar 65
oC en wanneer nodig op zaterdagavond nogmaals.
Ja ik snap je, echter moet de boiler na het opwarmen uit blijven omdat je aankomende 5 dagen op de wpb wilt douchen. (Lees goedkoper omdat je dat ding al hebt) of als je 2x bad in het weekend doet na de laatste opwarming.
Welke redenen zou ik hebben om mijn douchepatroon te veranderen? Mijn kantoorbaan zal niet opeens veranderen in automonteur

@
klump4u denkt volgensmij dat je 1x per week in bad gaat en thats it
De rest van de week staat ie onder de douche klump maar hij wil een badje van 250 liter vullen in het weekend.

Welk aantal WPB's er ook komen, ik laat ze in eerste instantie alleen overdag verwarmen. Het blijft een jaren '30 huis. Sowieso zal ik in het begin samen met de CV draaien dus als blijkt dat naast een 150L Calypso een tweede 150L Calypso een goed idee is i.p.v. een e-boiler dan doen we dat. Dan mogen ze beiden overdag naar 45oC verwarmen.
Aansluit technisch dubbel werk, je moet er toch een afvoer hebben, waterleiding koud en warm, het is handiger gelijk te bepalen wat je doet.
Als de calypso niet toereikend is zal je er nog iets bij moeten hebben of stoppen met het bad

en iets erbij kan een 2e calypso zijn en had vorig jaar een mooie optie geweest natuurlijk omdat ze nagenoeg gratis waren.
Als je nu kijkt , en dan ook gelijk voor @
Jim423 is de berekening dat je 10 jaar in bad kan en nog de meerprijs van die 2e calypso niet terugverdiend hebt.
52x bad in het jaar, zeg 5kWh extra t.o.v de calypso is 250-300kWh x 0,23= 57,- 69,- per jaar dus 10 jaar lang en nog goedkoper dan een 2e wpb aanschaffen met 650,- subsidie.
De afdouchekop van het bad doet 3 L/m

Dat is heel weinig, daar krijg je haren niet mee uitgespoeld.