Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Pagina: 1 ... 76 ... 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 19:57
CurlyMo schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:27:
Nee, niet handiger, want dat zit in de weg van het buizennetwerk eronder :)

Zojuist even ons douchegedrag gemeten. Een reguliere douchebeurt is voor 2 personen 15 minuten op gemiddeld 40oC. We douchen 2 dagen per week, wat dus makkelijk kan met een Calypso. Blijft alleen dat bad over. Dat zal met de Calypso ook wel gaan, alleen is er dan niks meer over af douchen.

Wellicht dat er dan toch nog een tweede 100L naast moet of een mini doorstroomverwarmer. We gaan het tzt wel zien :)
2× per week en dan maar 15 min. Kun je beter doorstroom verwarmer nemen want anders word je stilstand verlies groter dan je verbruik.
Stilstand zal ongeveer 0.6×7 dagen is 4.2 kW.
Dat kwartier douchen verbruikt minder.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

reneeke1970 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:16:
[...]

2× per week en dan maar 15 min. Kun je beter doorstroom verwarmer nemen want anders word je stilstand verlies groter dan je verbruik.
Stilstand zal ongeveer 0.6×7 dagen is 4.2 kW.
Dat kwartier douchen verbruikt minder.
Nadeel van doorstroomverwarmer is dat ik dan alsnog geen PV water accu heb en dat ik geen 3-fase aansluiting heb (op zolder). Een beetje doorstroomverwarmer doet > 3,6kWh dus dat schiet niet op. Voor het afdouchen in bad kan het wellicht met een kleintje uit < 3.6kWh.

En dit is nog maar een huishouden van 2 personen, wie weet wat de toekomst brengt.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• space-one
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 17:36
Die kleine 16A doorstromer heeft een capaciteit van 2 L/min bij een delta-t van 25ºC.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

space-one schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 14:20:
Die kleine 16A doorstromer heeft een capaciteit van 2 L/min bij een delta-t van 25ºC.
Het gaat om zo'n ding:
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/9/4/1/2/9200000047452149.jpg

En na een bad haren wassen en afspoelen is misschien 30 seconde. Dat is toch prima.

[Voor 25% gewijzigd door CurlyMo op 04-01-2020 15:06]

• martijn v o
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 08-04 21:41
Na 1 jaar gebruik de gegevens:
- Geinstalleerd op 2 januari 2019.
- Ferroli Aqua+ 90 liter (hangend model)
- Afgesteld op 60 graden.
- Aangesloten op mechanische ventilatie, in winter naar buiten in de zomer naar binnen

- Compressoruren 2090
- Electrisch verbruik 270 Watt gemiddeld (iets hoger vanwege de ingestelde temperatuur op 60 graden ipv 55).
- Jaarverbruik 565 kwh
- Uitgespaard gas 180 m3/jaar (cop=3?? weet ik niet vanwege de hogere temperatuur misschien minder)

Volgende modificatie:
Hij hangt bij ons op zolder op een betonwand maar het is onze slaapkamer. Als wij gaan slapen staat hij uit want standaard aanschaf is het ding niet geluidsarm. Ik ga met speciale geluidsfolie proberen het ding dusdanig stil te krijgen dat hij 24/u aan zou kunnen staan (en wij nog kunnen slapen ook).
- Mocht dat ding stil te krijgen zijn, dan ben ik van plan om een tweede boiler er aan te koppelen die met een pompje en een circulatieleiding (om ook in de keuken direct warm water te hebben) de waterinhoud te vergroten. We hebben hem nu als voorverwarmer en de ketel als naverwarmer geschakeld staan, maar de ketel moet nog regelmatig bijspringen om het water op temperatuur te krijgen. De inhoud is natuurlijk met 90 liter (en we hebben een bad) te klein.
- Misschien wil ik het wel zo maken dat we ook de vloerverwarming erop kunnen laten draaien. Het ding mag van mij 24 uur per dag draaien in de winter. In de zomer dan alleen op warmtevraag.

Ik verwacht dat we nog ongeveer 100 m3 gas kunnen uitsparen als ik het zo kan krijgen dat we de boiler 100% kunnen laden op de compressor en 0% ketel nodig hebben. De vaatwasser en de wasmachine staan ook op de warmwaterleiding, dat ga ik nog veranderen met een hot-fil uitvoering, nu pakken ze immers bij elke watergang warm water.

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:59
Ik heb mijn Grohe red duo er bij aangesloten, nu kan ik met kraantjes kiezen tussen de wpb en de Grohe.
In 2019 heb ik 327kWh verbruikt en 6263l warm getapt, ondanks het luchtfilter in de aanvoer verbruikte ik relatief minder dan in 2018.
Echter heb ik in het begin 55 graden ingesteld dus dat verklaart een wat hoger verbruik.
Ook het afsluiten van de badkamer lucht scheelt in de winter wel.
Je kan de wpb meer gebruiken door hem ook in de keuken te gebruiken en als er een extra spiraal is bijvoorbeeld voor cv ondersteuning.
Daar ben ik nu mee bezig, althans aansturen van diverse radiators in huis kan straks automatisch.
Ik heb al routines voor de pomp en vraag in de kamers, maar er zaten standaard kranen op de radiators.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:21:
[...]

Nadeel van doorstroomverwarmer is dat ik dan alsnog geen PV water accu heb en dat ik geen 3-fase aansluiting heb (op zolder). Een beetje doorstroomverwarmer doet > 3,6kWh dus dat schiet niet op. Voor het afdouchen in bad kan het wellicht met een kleintje uit < 3.6kWh.

En dit is nog maar een huishouden van 2 personen, wie weet wat de toekomst brengt.
Nee 13 kW is minimaal.
En als er PV kabels van boven naar benden kunnen, dan is er vast wel een stroom kabel te trekken.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

reneeke1970 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:27:
[...]

Nee 13 kW is minimaal.
En als er PV kabels van boven naar benden kunnen, dan is er vast wel een stroom kabel te trekken.
Er komen geen PV kabels van boven naar beneden, die blijven netjes allemaal boven. Ik heb er wel drie groepen liggen (PV, wasmachine en zolder), dus zou ook tot drie kleintjes in serie kunnen zetten.

Anders wordt het toch later nog een kleine WPB erbij hangen.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Nu online
Of een 10L (koperen) e-boiler erachter welke alleen aan gaat als de Ferroli onder een bepaalde temperatuur komt (na het bad vullen dus). Als je klaar bent met vullen warmt deze op naar 60 binnen een paar min en dan kun je nog 5min douchen. 2000W modelletje (doet geen 2000W in de praktijk overigens).

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Jim423 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:41:
Of een 10L (koperen) e-boiler erachter welke alleen aan gaat als de Ferroli onder een bepaalde temperatuur komt (na het bad vullen dus).
Atlantic Explorer of Calypso ;) Maar ook een goed idee. Als ik dan met de 150L op 65oC mijn bad in één keer per week kan vullen is het mooi.

• Jim423
  • Nu online
Was in de war met martijn denk ik.
Dat moet wel lukken, als het niet een te groot bad is, hij is wel echt compleet koud dan.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@Jim423 bad is zo'n 250L met ons erin. Dat probeer ik op de eerste plaats te bedienen met een 150L Calypso op 65o. @wauske komt met 120L op 200L. Dan moet 250L precies lukken als we met dezelfde verhouding rekenen.

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:13:
@Jim423 bad is zo'n 250L met ons erin. Dat probeer ik op de eerste plaats te bedienen met een 150L Calypso op 65o. @wauske komt met 120L op 200L. Dan moet 250L precies lukken als we met dezelfde verhouding rekenen.
Twee boilers voor 1200 euro met 1.2 kWh stilstand verlies per dag alleen voor een bad....

Vind ik doorstroom voor 300 plus 200 voor drie fase toch beter. Weet je zeker dat bad vol komt en dat je na half uur nog wat warm water kunt bij voegen.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

reneeke1970 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:22:
[...]

Twee boilers voor 1200 euro met 1.2 kWh stilstand verlies per dag alleen voor een bad....

Vind ik doorstroom voor 300 plus 200 voor drie fase toch beter. Weet je zeker dat bad vol komt en dat je na half uur nog wat warm water kunt bij voegen.
Ik waardeer echt heel erg jullie kritische blik, maar je reageert niet op de beperkingen die ik eerder al liet weten:
1. Ik krijg simpelweg geen 3-fase op zolder.
2. Ik heb dan nog steeds geen efficiënte PV warm water accu .
3. Dit is alleen benaderd vanuit een tweepersoons huishouden. Dat zou zich zomaar kunnen verdubbelen.

Aanvulling.

Wat wel zou kunnen is een 30L e-boiler naast een WPB. De WPB alleen laten opwarmen in het weekend voor het bad. De e-boiler permanent voor douche en aanvullend bad. Dan kan de WPB naar een 100L model. Dat is iets zuiniger, aangezien de e-boiler nog een stuk warmer dan die 65oC kan komen.

[Voor 18% gewijzigd door CurlyMo op 04-01-2020 21:29]

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:25:
[...]

Ik waardeer echt heel erg jullie kritische blik, maar je reageert niet op de beperkingen die ik eerder al liet weten:
1. Ik krijg simpelweg geen 3-fase op zolder.
2. Ik heb dan nog steeds geen efficiënte PV warm water accu .
3. Dit is alleen benaderd vanuit een tweepersoons huishouden. Dat zou zich zomaar kunnen verdubbelen.

Aanvulling.

Wat wel zou kunnen is een 30L e-boiler naast een WPB. De WPB alleen laten opwarmen in het weekend voor het bad. De e-boiler permanent voor douche en aanvullend bad. Dan kan de WPB naar een 100L model. Dat is iets zuiniger, aangezien de e-boiler nog een stuk warmer dan die 65oC kan komen.
Punt 1 vind ik bullshit, punt 2 is leuk mee genomen maar financieel nou ook niet zon groot punt. Punt drie is een twijfelachtige aanname waar je nu niks mee kunt, das voor later. En je aanvulling is leuk voor de bacteriën en financieel nog steeds grote uitgave.

Voor mij is een wpb afgedaan nu met deze prijzen. Daar koop je haast een tweede wp voor....

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Dat mag jij vinden, daarom wonen wij ook niet samen ;)

@Jim423 @Rol-Co wat vinden jullie ervan :)

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

CurlyMo schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:52:
[...]

Dat mag jij vinden, daarom wonen wij ook niet samen ;)

@Jim423 @Rol-Co wat vinden jullie ervan :)
Ik zou het andersom doen dan ik hier heb, bijv:

Je hangt een 50 of 80 liter e-boiler op met er achter een calipso van 100 liter, dus koud waterleiding-50 liter eboiler-calypso-douche.
Je doucht de hele week op de calipso waar de eboiler uit staat, die wordt wel iets opgewarmd door de omgeving dus iets voordeel.
De e-boiler schakel je aan met een kaku of tijdklok op de dag zodat hij met pv opgewarmd word en je kan die avond in bad doordat je 50 liter op 75 graden hebt plus de 100 liter op 50 van de calipso.

Daar moet je het bad wel mee kunnen vullen en draai je op de zon plus dat je geen kolere tijd hoeft te wachten op een doorstromer die het bad vult met een pis straaltje. :)

Dat vind ik er van :)

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

• Jim423
  • Nu online
Als je toch met zulke boilers gaat beginnen van 50L of 80L dan zou ik gewoon een tweede WPB nemen. Dat is een stuk efficienter ook op pv stroom.
Het idee van de 10L was meer een klein extra voorraadje wat normaal niks kost (hotfill vanuit de Calypso) maar alleen inschakelt als de Calypso dus te koud is geworden zodat je na een paar minuten geen ww tappen toch nog even af kan spoelen. Dat is dus ongeacht de zon wel/niet schijnt. Zolang jij je bad niet vult doe je dus niks met COP1.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

De e-boiler schakel je dus bij met de bad momenten? Ik ga niet mijn bad laten afhangen van PV :) Dan zeg je dus tevens dat de e-boiler een slagje groter mag en de WPB een slagje kleiner. Als je voor 100L gaat dan zou zelfs de Ariston Lydos Hybrid wat kunnen zijn. Met de € 500,- subsidie is die € 180,-.
Jim423 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:53:
Als je toch met zulke boilers gaat beginnen van 50L of 80L dan zou ik gewoon een tweede WPB nemen. Dat is een stuk efficienter ook op pv stroom.
Het idee van de 10L was meer een klein extra voorraadje wat normaal niks kost (hotfill vanuit de Calypso) maar alleen inschakelt als de Calypso dus te koud is geworden zodat je na een paar minuten geen ww tappen toch nog even af kan spoelen. Dat is dus ongeacht de zon wel/niet schijnt. Zolang jij je bad niet vult doe je dus niks met COP1.
Dit klinkt mij ook logischer, maar ik neem alle adviezen serieus.

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

Jim423 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:53:
Die efficientie van alleen dat badderen heeft hij niet nodig toch, de hele week warmt hij het aanvoerwater wat op en wint hij iets, 1x per week even snel de boiler warmen overdag op de zon (2023 proof) en kan savonds in bad EN afspoelen.

En nog wat andere nadelen.

geluid van 2 wpb in huis
2x ventilatie aan en afvoer maken wat meer warmte ontrekt uit je huis.
Of eventueel van buiten maar dan is die cop bij -5 buiten wel wat anders geworden.
Ook moet je legionella runs doen met een wpb en die zijn ook cop 1 net als een e-boiler.
Onderhoud van filters en warmtewisselaar, ergens lucht door blazen geeft vuil.
Aanschaf 3-4x zo duur, daar koop je ook veel stroom voor cop 1.

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

Jim423 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:41:
Of een 10L (koperen) e-boiler erachter welke alleen aan gaat als de Ferroli onder een bepaalde temperatuur komt (na het bad vullen dus). Als je klaar bent met vullen warmt deze op naar 60 binnen een paar min en dan kun je nog 5min douchen. 2000W modelletje (doet geen 2000W in de praktijk overigens).
Er achter trouwens? Dus elke keer als je gaat douchen moet je 10 liter wachten en gooi je weg, ga je douchen gaat die boiler aan omdat de calypso onder zijn temp komt.
Geloof niet dat dit goed gaat werken.
CurlyMo schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:57:
[...]

De e-boiler schakel je dus bij met de bad momenten? Ik ga niet mijn bad laten afhangen van PV :) Dan zeg je dus tevens dat de e-boiler een slagje groter mag en de WPB een slagje kleiner. Als je voor 100L gaat dan zou zelfs de Ariston Lydos Hybrid wat kunnen zijn. Met de € 500,- subsidie is die € 180
Ja inderdaad, alleen overdag aan op de dag dat je gaat badderen, in de avond kan ie al uit, blijft wel warm. Dan X liter van de calypso plus boiler (die kan van 65-85 graden) kan je een badje vullen, zou wel een mengventiel gebruiken om niet te heet door de calypso te sturen. Even uitrekenen hoe groot je nodig hebt, te groot is betalen, wpb of niet.

[Voor 38% gewijzigd door Rol-Co op 04-01-2020 23:09]

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Rol-Co schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:04:
[...]
Ja inderdaad, alleen overdag aan op de dag dat je gaat badderen, in de avond kan ie al uit, blijft wel warm. Dan X liter van de calypso plus boiler (die kan van 65-85 graden) kan je een badje vullen, zou wel een mengventiel gebruiken om niet te heet door de calypso te sturen. Even uitrekenen hoe groot je nodig hebt, te groot is betalen, wpb of niet.
En zeg je dan een Ariston Hybrid van 100L (= € 180,- na subsidie) of toch liever de Calypso van 100L (= € 600,- na subsidie) als aanvulling op een 50L e-boiler?

• Jim423
  • Nu online
Nee die 10L blijft gewoon permanent op temperatuur. Die boiler is immers geïsoleerd. Werkt prima, heb exact deze setup alleen dan met vaatje in de ketel en die is niet geïsoleerd. De boiler gaat niet aan totdat de Calypso te koud gaat hotfillen, of je zo lang geen ww tapt dat het stilstandsverlies weer even bijgestookt moet worden. Maar dan zit je zeker op >24u. Als de Calypso nog voldoende warm is zal die 10L gewoon uit blijven ook tijdens het douchen.

Maar het beste blijft natuurlijk gewoon 2x100L. Alleen COP1 staat me gewoon tegen, dan maar iets meer uitgeven voor een WPB.

[Voor 12% gewijzigd door Jim423 op 04-01-2020 23:14]

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:34
Hmm, die 100 liter Ariston Hybride Elektrische Boiler is best interessant!
Dat gaat mijn sww “probleem” oplossen

Deze ipv een normale eboiler of doorstromer. En met subsidie inderdaad amper 200€

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Jim423 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:13:
Maar het beste blijft natuurlijk gewoon 2x100L. Alleen COP1 staat me gewoon tegen, dan maar iets meer uitgeven voor een WPB.
Maar het betoog van @reneeke1970 is ook waar. Elke 100L water die je op temperatuur moet houden is ook verlies. Als je daarentegen voor datzelfde verbruik één keer per week een e-boiler kan aanslingeren is dat voordeliger gezien de punten die @Rol-Co benoemde (met als aanvulling de aanschafkosten).

In tegenstelling tot @reneeke1970 zeg ik wel dat er tenminste één WPB komt. Ik wil een PV water accu. Punt :)

Hoe ik dat ding ga aanvullen is nog even de vraag.

[Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 04-01-2020 23:21]

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

Jim423 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:13:
Nee die 10L blijft gewoon permanent op temperatuur. Die boiler is immers geïsoleerd. Werkt prima, heb exact deze setup alleen dan met vaatje in de ketel en die is niet geïsoleerd. De boiler gaat niet aan totdat de Calypso te koud gaat hotfillen, of je zo lang geen ww tapt dat het stilstandsverlies weer even bijgestookt moet worden. Maar dan zit je zeker op >24u. Als de Calypso nog voldoende warm is zal die 10L gewoon uit blijven ook tijdens het douchen.
Tja dan heb je 24/7 dus een boilertje aan, dus met bad trek je alles leeg wat misschien al niet voldoende is en moet je iedergeval lang genoeg badderen omdat de 10 liter moet warmen, dat gaat dan wel weer snel.

Voor 1 dag in de week, met nog de vraag of hij met douchen niet aan gaat. Boiler ervoor is beter denk ik, kan hij ook voor nood gebruiken mocht er een probleem met warm water zijn, die is het snelste warm. Een mono plus bijv.

@CurlyMo
Geen idee wat de wpb betreft, ik heb alleen wel eens gekeken naar de calypso 100 vond het wel een aardig ding maar zat geen subsidie op toen, nu wel geloof ik :P

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Rol-Co schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:20:
[...]
Voor 1 dag in de week, met nog de vraag of hij met douchen niet aan gaat. Boiler ervoor is beter denk ik, kan hij ook voor nood gebruiken mocht er een probleem met warm water zijn, die is het snelste warm. Een mono plus bijv.
Maar de hotfill van de WPB zorgt toch dat de e-boiler uit kan blijven?

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:22:
[...]

Maar de hotfill van de WPB zorgt toch dat de e-boiler uit kan blijven?
In jim zijn config wel mits de wpb warmer staat dan de 10 liter e boiler, maar die dingen zijn vaak vanaf 65 graden dus is niet het geval.

In mijn config is je e boiler de hele week uit, behalve op badderdag 1x opwarmen, 52x in het jaar, zeg 5kWh is 250-300kWh x 0,23= 57-69,- dus 10 jaar lang en nog goedkoper dan een 2e wpb.

• Jim423
  • Nu online
24/7 standby bedoeld Rol denk ik.
Maar het plan is dan om de e-boiler aan te slingeren 8 uur voor je in bad gaat ofzo? Dat lijkt mij niks maar ieder zijn meug natuurlijk :P Dan dok ik dat stilstandsverlies wel.

[Voor 9% gewijzigd door Jim423 op 04-01-2020 23:29]

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

Jim423 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:28:
24/7 standby bedoeld Rol denk ik.
Maar het plan is dan om de e-boiler aan te slingeren 8 uur voor je in bad gaat ofzo? Dat lijkt mij niks maar ieder zijn meug natuurlijk :P D
Ja met tijdklokje, is erg kiss toch? ;) rest van de week douche op calypso.
an dok ik dat stilstandverlies wel.
Wat is het probleem dan? Het gaat om 1x per week een bad vullen, jij wilt er zelfs een 2e wpb voor kopen.

[Voor 21% gewijzigd door Rol-Co op 04-01-2020 23:32]

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Rol-Co schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:27:
[...]

In jim zijn config wel mits de wpb warmer staat dan de 10 liter e boiler, maar die dingen zijn vaak vanaf 65 graden dus is niet het geval.

In mijn config is je e boiler de hele week uit, behalve op badderdag 1x opwarmen, 52x in het jaar, zeg 5kWh is 250-300kWh x 0,23= 57-69,- dus 10 jaar lang en nog goedkoper dan een 2e wpb.
Dan mag de e-boiler toch gewoon op 55oC. Ding is toch alleen maar bedoeld voor afspoelen. Calypso moet wel op 65oC om het bad te kunnen vullen van 250L met 150L.

@Rol-Co Is uit een Atlantic niet uit te lezen hoe leeg die is? Dan kan ik daarmee de e-boiler automatisch schakelen.

[Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 04-01-2020 23:33]

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:30:
[...]

Dan mag de e-boiler toch gewoon op 55oC. Ding is toch alleen maar bedoeld voor afspoelen. Calypso moet wel op 65oC om het bad te kunnen vullen van 250L met 150L.

@Rol-Co Is uit een Atlantic niet uit te lezen hoe leeg die is? Dan kan ik daarmee de e-boiler automatisch schakelen.
Kan niet, e-boilers kunnen minimaal 65 graden, en meeste merken 75 max behalve de daalderops, die kunnen 85 graden.
Dus je calypso moet, om de e boiler van 10 liter niet te starten warmer blijven dan 65 graden tijdens douchen, 100% dat gaat niet gebeuren en 65 graden maken met een wpb wil je ook niet.
Nee echt, er achter is niet gunstig in jou ( bad :*) )geval

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Rol-Co schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:36:
[...]
65 graden maken met een wpb wil je ook niet.
Dus dan wil je me opnieuw overtuigen van de grotere e-boiler (50L) en een kleinere WPB (100L)? :)

En als de WPB klein en goedkoop moet zijn is er geen betere optie dan de Ariston Hybrid. Ondanks dat hij onzuiniger is en meer aan slijtage onderhevige onderdelen heeft dan de Calypso is hij vele malen goedkoper. We gaan zien wat de prijzen doen rond maart.

[Voor 34% gewijzigd door CurlyMo op 04-01-2020 23:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:38:
[...]

Dus dan wil je me opnieuw overtuigen van de grotere e-boiler (50L) en een kleinere WPB (100L)? :)

En als de WPB klein en goedkoop moet zijn is er geen betere optie dan de Ariston Hybrid. Ondanks dat hij onzuiniger is en meer aan slijtage onderhevige onderdelen heeft dan de Calypso is hij vele malen goedkoper. We gaan zien wat de prijzen doen rond maart.
Pff moet wel alles verzinnen voor je he. ;)
Nee nee, je gaat een wpb kopen dus daar moet je maximaal gebruik van maken, die moet de grootte hebben van ruim douchen met zijn 2e of met hoeveel je thuis bent maar op een lage temperatuur van bijv 50 graden maximaal of wat die wpb ook kan, dus dat gaat dan soepel en bij meer nodig door bijv gezinsuitbreiding of logé kan je de temp nog verhogen waardoor je meer liters krijgt.

Dan het bad
1x per week in bad, of meer maar dat maakt niet uit. 1x per week als het bad nodig is plan je een legionella run op de wpb zodat hij 65 graden gaat maken, hoe is niet heel belangrijk maar 65 graden op een 150 liter calypso is ??? Hoeveel badwater van 38-39?
Als je dat weet kan je ongeveer bepalen hoe groot die e-boiler ervoor moet zijn en op welke temperatuur om aan te vullen plus wat af te spoelen, neem niet te krap dan kan je die ook laag in temperatuur houden en heb je meer nodig verhogen.
De e-boiler met mengventiel naar de calypso en van de calypso naar de douche.

Scenario douche
Je gebruikt alleen calypso, boiler is uit maar warmt wel 10 graden inkomend water op naar ruimte temperatuur dus bespaart weer op het verbruik van de wpb.

Scenario bad
Overdag de e boiler aan, calypso doet legionella run en in de avond badje vol, wat over is zit in de calypso en die gaat warmen als hij te laag in temp word als je gaat afspoelen, eboiler blijft uit tot volgende week. :)
Calypso warmt weer op naar 55 voor de douchedagen.

• Jim423
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:36:
[...]

Kan niet, e-boilers kunnen minimaal 65 graden, en meeste merken 75 max behalve de daalderops, die kunnen 85 graden.
Dus je calypso moet, om de e boiler van 10 liter niet te starten warmer blijven dan 65 graden tijdens douchen,
Nagenoeg alle 10L boilers kun je traploos instellen met die draaiknop.
Ik heb zelf een Plieger (wordt ook verkocht onder Inventum geloof ik) en die is instelbaar tussen 20 en 65 graden. Staat ingesteld bij mij op 35 graden. Een boiler die minimaal 65 graden is is inderdaad niet bruikbaar hiervoor. Hysterese is iets van 5-10 graden, dus als je hem instelt op 45 graden zal die daaronder pas gaan warmen naar boven de 50.

[Voor 8% gewijzigd door Jim423 op 05-01-2020 00:17]

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

Jim423 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 00:16:
[...]

Nagenoeg alle 10L boilers kun je traploos instellen met die draaiknop.
Ik heb zelf een Plieger (wordt ook verkocht onder Inventum geloof ik) en die is instelbaar tussen 20 en 65 graden. Staat ingesteld bij mij op 35 graden. Een boiler die minimaal 65 graden is is inderdaad niet bruikbaar hiervoor. Hysterese is iets van 5-10 graden, dus als je hem instelt op 45 graden zal die daaronder pas gaan warmen naar boven de 50.
Heb je gemeten? Volgens plieger/ inventum heb je 3 standen, te beginnen bij 45. :) maar zie ook versie minimaal 55 ivm legionella.
Edit: niet helemaal duidelijk of het traploos regelbaar is of standen.
https://handleidingkwijt.com/downloads.php

https://www.mupload.nl/img/n5liyp2490650.jpeg

[Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 05-01-2020 00:39]

• Jim423
  • Nu online
Nee het zijn geen standen. Het is traploos (mechanische thermostaat), dus je kunt hem ook gewoon onder die 45 instellen. Maar 45 of 50 is prima toch? Die temperaturen kloppen overigens bij mij als ik met de hand voel.
Legionella zou ik me in deze geen zorgen over maken, elke keer als die WPB op temperatuur is (eis is wel dat ie op 62 staat natuurlijk) wordt die e-boiler doorgespoeld met water van 60+ als je douched.

Via mengventiel (geen hotfill) moet ie uiteraard wel elke week naar 60.

Die rare potmeter heb ik overigens niet. Alleen een draaiknop.

[Voor 6% gewijzigd door Jim423 op 05-01-2020 00:42]

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

@Jim423
Ja zie de edit: het is niet helemaal duidelijk in die handleidingen en er zijn nog wel wat soortjes al denk ik dat het zo'n vierkant gestoffeerd uitziend doosje is.
https://www.bol.com/nl/p/...00-watt/9200000010575921/

45 zou goed zijn om hem misschien uit te houden, of het allemaal genoeg is voor bad en spoelen, andersom geeft meer winst denk ik. Die ene keer in de week....65,- op jaarbasis voor bad...prima zou ik zeggen.

[Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 05-01-2020 00:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:05

thido

Tilburg

Wat een gedoe zeg, ben beneiuwd hoe snel je zoiets beu bent om te doen c.q. in de gaten te houden. Wij konden een 200l Atlantic kwijt vwb de hoogte. Daarachter hangt nu een doorstromer (Clage). Kwam hier goed uit met de plaatsing t.o.v. waterleiding en 3 fase aansluiting, dat dan wel. Zou niet anders willen dan zo. Enige potentiëel bezwaar is dat de Clage even aangaat bij de eerste douchebeurt omdat hij dan het koude water krijgt wat in de leidingen zit (paar meter tusen boiler en Clage). Laat het 50kWh zijn wat je zo op jaarbasis verspilt.

All electric! 7420Wp / Pana l/w 5kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Het is ook een gedoe. Nog los van of het veel of weinig gedoe is. Daarom vind ik de oplossing van @Jim423 ook zo elegant. Daarvoor hoef je niks te timen, aangezien de e-boiler gewoon weinig tot niks doet zolang de WPB op temperatuur blijft. Als van een Calypso uit te lezen is wanneer die leeg is, dan is het timen van een e-boiler heel simpel te automatiseren met een microcontroller, en dan is de opstelling van @Rol-Co net zo weinig gedoe als die van @Jim423

Het is echter ook zo dat wij altijd in het weekend in bad gaan en je sowieso een regelmatige legionelle run moet doen. Waarom zou je die legionelle run dan niet gewoon in het weekend timen? Douchen kan sowieso altijd.

@Rol-Co De daalderop keukenboilers zijn gewoon traploos instelbaar. Dit is wat de handleiding er over zegt:

code:
1
2
3
4
5
Met de temperatuurkeuzeknop kan de temperatuur van het boilerwater traploos worden
ingesteld tussen 5°C en 80°C. Ter indicatie:
    ❄ 5°C vorstbeveiligingsstand
    E 65°C economische stand voor keukengebruik
    Max 80°C voor afname van heet water

De Inventum Q20 is een 20L keukenboiler welke instelbaar is op 10oC, 25oC, 40oC, 55oC of 70oC.

Dat is dus het verschil met jouw boiler, dat is geen keukenboiler. Een 15L keukenboiler van Daalderop doet er 26 minuten over om het water op 55oC te krijgen. Snel genoeg dus om na een bad af te spoelen vanaf koud water.

@Jim423 Had je al laten weten wat het stilstand verlies van jouw e-boiler is?

Aanvulling: @Rol-Co Ik lees in het andere topic dat jij ook een Inventum Q15 heb gehad in een grijs verleden, dus je weet er alles van :p

[Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 05-01-2020 10:47]

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

@CurlyMo

Niet dat ik weet, welk topic bedoel je? Ik heb een 5 liter gehad voor de cv ketel verder niet, maar dat ding had een beetje veel stilstandverlies met zijn 80 graden.

Maar zoals je zegt, het zijn keukenboilertjes met dito 12mm aansluiting, vaak doen mensen dit nog met flexen ook. Ik zou het niet erg vinden als ze in de kelder hangen maar helaas daar hangen ze niet.

Nadeel van erna is dat je hem dus altijd aan moet hebben, hem met bad waarschijnlijk opgebruikt en met 20 min badderen weer opwarmt voor het afspoelen.

Jouw "probleem" van het timen kan je simpel hier mee oplossen :)
https://www.hornbach.nl/s...herm/3149562/artikel.html

Vrijdag 11:00 aan, 18:00 uit.

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

thido schreef op zondag 5 januari 2020 @ 08:33:
Wat een gedoe zeg, ben beneiuwd hoe snel je zoiets beu bent om te doen c.q. in de gaten te houden. Wij konden een 200l Atlantic kwijt vwb de hoogte. Daarachter hangt nu een doorstromer (Clage). Kwam hier goed uit met de plaatsing t.o.v. waterleiding en 3 fase aansluiting, dat dan wel. Zou niet anders willen dan zo. Enige potentiëel bezwaar is dat de Clage even aangaat bij de eerste douchebeurt omdat hij dan het koude water krijgt wat in de leidingen zit (paar meter tusen boiler en Clage). Laat het 50kWh zijn wat je zo op jaarbasis verspilt.
En bij jou was het geen gedoe ;) 3 fase aanleggen, trap verbouwen, raam verbouwen.

@CurlyMo geeft aan dat 3 fase en 200 liter niet gaat maar wil toch zijn bad vullen, heb jij een beter idee dan?

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:05

thido

Tilburg

Kon erop wachten he :-)
Dat is een keuze, had ook de 120l daalderop kunnen laten hangen.

Maar bedoel niet het gedoe om het geïnstalleerd te krijgen. Bedoel het gedoe erna om er steeds maar weer mee bezig te zijn of ergens rekening mee te moeten houden. Beter aan de voorkant wat effort erin steken denk ik dan maar.

All electric! 7420Wp / Pana l/w 5kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Ik heb het waarschijnlijk gemist of overheen gelezen maar waarom gaat 3-fase en 200 ltr. niet bij @CurlyMo

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

@thido

Een bad is altijd gedoe :) mij lijkt het een gedoe om met een doorstromertje een bad te vullen, of je moet een 15 kW doorstromer of groter hebben maar dat kan niet met de aansluiting, ook dan weer opletten dat vrouwlief niet de oven aan zet en nog even een handwasje doet, kookplaatje aan gooit voor het eten vast. Kan niet want de doorstromer staat aan, ook gedoe en niet 2023 proof.
De wpb is prima om gewoon op te douchen enz, enige waar @CurlyMo op zijn muil gaat is dat bad, dus of een mega wpb die dat aan kan, of een combi om even aan te vullen voor het weekelijkse badje, nou ingewikkeld hoor met een tijdklokje tussen de stekker.

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

klump4u schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:02:
Ik heb het waarschijnlijk gemist of overheen gelezen maar waarom gaat 3-fase en 200 ltr. niet bij @CurlyMo
Geen 3 fase en houten vloer zolder, 200 zou nog gaan dacht ik, 270 niet.

• Jim423
  • Nu online
De e-boiler gaat dagelijks water doorheen dus een betrouwbaar stilstandsverbruik durf ik niet te geven.
Zal wel verwaarloosbaar zijn. Het is meer of je akkoord bent met je bad op vaste momenten nemen/8 uur vantevoren warmen. Dat zouden voor mij namelijk dealbreakers zijn maar ik ben dan ook nogal ad-hoc.

• reneeke1970
Jim423 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:28:
De e-boiler gaat dagelijks water doorheen dus een betrouwbaar stilstandsverbruik durf ik niet te geven.
Zal wel verwaarloosbaar zijn. Het is meer of je akkoord bent met je bad op vaste momenten nemen/8 uur vantevoren warmen. Dat zouden voor mij namelijk dealbreakers zijn maar ik ben dan ook nogal ad-hoc.
Ach straks in het verzorgingstehuis mag je ook maar één keer douche op vrijdag 16.00 uur dus wat is verschil?

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Rol-Co schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:08:
@CurlyMo

Niet dat ik weet, welk topic bedoel je? Ik heb een 5 liter gehad voor de cv ketel verder niet, maar dat ding had een beetje veel stilstandverlies met zijn 80 graden.
Dat bedoelde ik inderdaad, maar dan 10L of 15L op 45 graden. Stilstand verlies lijkt me dan een stuk minder.

Qua timer installeer ik gewoon een ShellyPM. Dan kan ik schakelen obv verbruik van de WPB, week timer instellen en ook overrulen met een normale schakelaar voor de waf.

@klump4u inderdaad houten vloer. 200L zou kunnen maar is overkill voor alleen ons weinige douchen en dus veel stilstand verlies. Die is ook luider dan de 150L. Voor bad wel de oplossing. 150L kan voor bad ook, maar vraagt om een creatieve aanvulling zoals een kleine e-boiler voor afspoelen.

@Jim423 ik zou alles dan vrijdagavond aanslingeren en zondagavond weer uit. Anders wordt het wel teveel op de minuut plannen.

[Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 05-01-2020 13:15]

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

Jim423 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:28:
Waarom vaste tijd? Dat hoeft hij toch niet? Maar dat kost 5 dagen stilstand verlies voor nop, waarom zou je dat doen? Dat is nou juist de truuk met alle boilers, niet gebruiken kost onnodig geld.
Mijn 30 liter kost 0,63 kWh stilstandverlies per 24h als je hem niet gebruikt.

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

CurlyMo schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:12:
[...]

@Jim423 ik zou alles dan vrijdagavond aanslingeren en zondagavond weer uit. Anders wordt het wel teveel op de minuut plannen.
Die aan is goed, die uit is fout :)

Edit: beide fout, ik zou hem overdag op zon warmen tot temperatuur en dan afschakelen, blijft wel een dagje warm hoor.

[Voor 18% gewijzigd door Rol-Co op 05-01-2020 13:23]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

@CurlyMo
Nu douchen jullie weinig maar blijft dat zo op korte termijn?
Is het stilstandsverlies tussen de 150 en 200 liter echt zoveel.
Nu nog geen 3 fase maar in de toekomst toch wel nodig denk ik.

• Jim423
  • Nu online
Vast moment. Niet vaste tijd. Dat kan dus bijv. ergens op een zaterdagavond zijn of zondagochtend.
We blijven een beetje in cirkels praten geloof ik :P Als je overdag xxL naar 85 gaat opwarmen (als ik het goed begrijp) met PV zou ik eerder een 100L WPB overdag opwarmen met PV stroom. En de andere 100L WPB 24/7 laten draaien. Dat is ook een stuk makkelijker in te passen qua vermogen. De kWh's die je bespaart vanwege geen COP1 kun je dan 11ct/kWh voor vangen dus die meerprijs verdiend zich wel weer terug uiteindelijk. Als je bezwaren hebt qua geluid/ventilatiebuizen is het een ander verhaal natuurlijk maar dat heeft Curly niet geloof ik.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Rol-Co schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:20:
[...]

Die aan is goed, die uit is fout :)

Edit: beide fout, ik zou hem overdag op zon warmen tot temperatuur en dan afschakelen, blijft wel een dagje warm hoor.
Ik zal het iets preciezer zeggen:
- WPB 24/7 op ~ 45oC graden, overdag verwarmen
- e-boiler standaard uit
- e-boiler op vrijdagavond aan en zondagavond uit
- WPB vrijdagavond naar 65oC en wanneer nodig op zaterdagavond nogmaals.
klump4u schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:32:
@CurlyMo
Nu douchen jullie weinig maar blijft dat zo op korte termijn?
Is het stilstandsverlies tussen de 150 en 200 liter echt zoveel.
Nu nog geen 3 fase maar in de toekomst toch wel nodig denk ik.
Welke redenen zou ik hebben om mijn douchepatroon te veranderen? Mijn kantoorbaan zal niet opeens veranderen in automonteur :)

3-fase in de toekomst is prima. Alleen geen zin om een kabel naar zolder te trekken. Mocht dat ooit wel gebeuren, dan verander ik mijn opstelling gewoon. Ik zit al genoeg mijn hoofd te breken over hoe ik de kabel van de thermostaat weer beneden krijg vanaf zolder voor de toekomstige WP.
Jim423 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:36:
Als je bezwaren hebt qua geluid/ventilatiebuizen is het een ander verhaal natuurlijk maar dat heeft Curly niet geloof ik.
Welk aantal WPB's er ook komen, ik laat ze in eerste instantie alleen overdag verwarmen. Het blijft een jaren '30 huis. Sowieso zal ik in het begin samen met de CV draaien dus als blijkt dat naast een 150L Calypso een tweede 150L Calypso een goed idee is i.p.v. een e-boiler dan doen we dat. Dan mogen ze beiden overdag naar 45oC verwarmen.

De afdouchekop van het bad doet 3 L/m :)

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

CurlyMo schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:06:
[...]

Ik zal het iets preciezer zeggen:
- WPB 24/7 op ~ 45oC graden, overdag verwarmen
- e-boiler standaard uit
- e-boiler op vrijdagavond aan en zondagavond uit
- WPB vrijdagavond naar 65oC en wanneer nodig op zaterdagavond nogmaals.
Ja ik snap je, echter moet de boiler na het opwarmen uit blijven omdat je aankomende 5 dagen op de wpb wilt douchen. (Lees goedkoper omdat je dat ding al hebt) of als je 2x bad in het weekend doet na de laatste opwarming.
Welke redenen zou ik hebben om mijn douchepatroon te veranderen? Mijn kantoorbaan zal niet opeens veranderen in automonteur :)
@klump4u denkt volgensmij dat je 1x per week in bad gaat en thats it :)
De rest van de week staat ie onder de douche klump maar hij wil een badje van 250 liter vullen in het weekend. >:)
Welk aantal WPB's er ook komen, ik laat ze in eerste instantie alleen overdag verwarmen. Het blijft een jaren '30 huis. Sowieso zal ik in het begin samen met de CV draaien dus als blijkt dat naast een 150L Calypso een tweede 150L Calypso een goed idee is i.p.v. een e-boiler dan doen we dat. Dan mogen ze beiden overdag naar 45oC verwarmen.
Aansluit technisch dubbel werk, je moet er toch een afvoer hebben, waterleiding koud en warm, het is handiger gelijk te bepalen wat je doet.
Als de calypso niet toereikend is zal je er nog iets bij moeten hebben of stoppen met het bad ;) en iets erbij kan een 2e calypso zijn en had vorig jaar een mooie optie geweest natuurlijk omdat ze nagenoeg gratis waren.
Als je nu kijkt , en dan ook gelijk voor @Jim423 is de berekening dat je 10 jaar in bad kan en nog de meerprijs van die 2e calypso niet terugverdiend hebt.
52x bad in het jaar, zeg 5kWh extra t.o.v de calypso is 250-300kWh x 0,23= 57,- 69,- per jaar dus 10 jaar lang en nog goedkoper dan een 2e wpb aanschaffen met 650,- subsidie.
De afdouchekop van het bad doet 3 L/m :)
Dat is heel weinig, daar krijg je haren niet mee uitgespoeld.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Rol-Co schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:19:
[...]

Ja ik snap je, echter moet de boiler na het opwarmen uit blijven omdat je aankomende 5 dagen op de wpb wilt douchen. (Lees goedkoper omdat je dat ding al hebt) of als je 2x bad in het weekend doet na de laatste opwarming.
Dat klopt dan toch met mijn planning?
Dat is heel weinig, daar krijg je haren niet mee uitgespoeld.
Jawel hoor. Heel specifiek ding voor alleen de haren. Ik heb eerder een plaatje gepost.

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

CurlyMo schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:25:
[...]

Dat klopt dan toch met mijn planning?
Jij zegt zondag uit, maar geval wil dat als je het bad gaat vullen de boiler kouder word door koud water dus gaat hij aan, en dat wil je niet als je erna niet weer een bad gaat vullen toch!
Dus hij moet opwarmen tot afslaan en pas de week er op (of volgende dag overdag in geval van 2x in bad in het weekend) weer aan, als je het bad gaat vullen mag er geen stroom meer staan op de e boiler, dat kan gerust een halve dag eerder zijn hoor, met een daalderop geeft dat niets.
Ik zie ze hier om de 4-6 uur iets bij warmen.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Rol-Co schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:38:
[...]

Jij zegt zondag uit, maar geval wil dat als je het bad gaat vullen de boiler kouder word door koud water dus gaat hij aan, en dat wil je niet als je erna niet weer een bad gaat vullen toch!
Vraag is hoe je dat kan scripten? Eventueel met een Shelly1PM geflashed met Tasmota zodat ik hem automatisch kan uitzetten zodra het stroomverbruik stopt of minimaliseert. Als ik hem dan i.p.v. vrijdagavond, zaterochtend aan laat gaan en i.p.v. zaterdagavond op zondagochtend, dan ben ik er ook.

En zoals jullie wellicht door hadden is een reactie uitgebleven aangezien we in bad zaten :P Gelijk even de mogelijkheid gegrepen om het watergebruik iets verfijnder vast te stellen. Er gaat ~ 210L i.p.v. 250L in bad als wij er zelf in zitten. Of dat nu alleen of met zijn tweeën is maakt niet echt uit. In mijn eentje is die ~ 210L ook genoeg. Dus wellicht dat het met alleen één Calypso 150 op 65oC ook wel lukt. Dan heb ik nog wel 10liter over voor afspoelen.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

@CurlyMo
Calypso en Atlantic hebben een minimaal instelbereik van 50gr. en maximaal 62gr. (zowel antilegionella als met pv-contact)
Ook is die 62gr. niet gelijk over de gehele boiler.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

klump4u schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:43:
@CurlyMo
Calypso en Atlantic hebben een minimaal instelbereik van 50gr. en maximaal 62gr. (zowel antilegionella als met pv-contact)
Ook is die 62gr. niet gelijk over de gehele boiler.
Dan zet ik hem op 50oC graden door de weeks en in het weekend op 62oC :) Dan gaan we zien of ik op de 250L kom met een comfortabele temperatuur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:08

T-Infinity

Heen en weer....

CurlyMo schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:46:
[...]

Dan zet ik hem op 50oC graden door de weeks en in het weekend op 62oC :) Dan gaan we zien of ik op de 250L kom met een comfortabele temperatuur.
Je kunt de Atlantic prima op lagere temp instellen hoor, door hem via het PV-contact zelf aan te sturen. Het apparaat zet je in de afwezigheidsstand. Hij reageert dan nog wel op het PV signaal.

Ik heb de atlantic in de zomer op 35 graden staan en in de winter op 45 graden.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

T-Infinity schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:01:
[...]

Je kunt de Atlantic prima op lagere temp instellen hoor, door hem via het PV-contact zelf aan te sturen. Het apparaat zet je in de afwezigheidsstand. Hij reageert dan nog wel op het PV signaal.

Ik heb de atlantic in de zomer op 35 graden staan en in de winter op 45 graden.
Dat is ook wel handig. Je doet dus zelf aan temperatuur sturing door ook de temperatuur extern uit te lezen?

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

CurlyMo schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:11:
[...]

Dat is ook wel handig. Je doet dus zelf aan temperatuur sturing door ook de temperatuur extern uit te lezen?
ja inderdaad. dan heb je volledige vrijheid en ben je niet beperkt tot de Atlantic software op het apparaat.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

T-Infinity schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:18:
[...]

ja inderdaad. dan heb je volledige vrijheid en ben je niet beperkt tot de Atlantic software op het apparaat.
En heb je die software al eens gedeeld :Y)

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

CurlyMo schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:22:
[...]

En heb je die software al eens gedeeld :Y)
If [temp atlantic] < 35, then turn on PV-contact.

Zoiets. :)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

T-Infinity schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:24:
[...]

If [temp atlantic] < 35, then turn on PV-contact.

Zoiets. :)
Flauw. Je zal toch wel ergens iets van een hysterese hebben ingebouwd? En alles wat je niet zelf hoeft te schrijven is natuurlijk winst :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
@CurlyMo

Ik schakel ook ook met pv contact en home assistent.

15:00 uur gaat hij aan als de temperatuur onder de 48 graden komt. Zo niet, blijft hij uit want daar kunnen wij nog wel van douchen.

En wat verwacht je te verbruiken ? Ik denk dat een wpb icm met e-boiler meer vebruik heeft dan een grotere wpb.. ook al is die nu "overkill". Je weet niet wat de toekomst brengt :)

Wij zijn met twee volwassenen en twee kids van 3 en 5. En hebben nu zon 550 kWh vebruikt voor het hele jaar.

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

CurlyMo schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:27:
[...]

Flauw. Je zal toch wel ergens iets van een hysterese hebben ingebouwd? En alles wat je niet zelf hoeft te schrijven is natuurlijk winst :)
Nee het is echt niet veel meer dan dat!
Want eigenlijk 'houd' ik hem niet op 35 graden. Dat zou zonde zijn want dan moet hij telkens opnieuw gaan opwarmen. Ik laat hem 's nachts, enkele uren voordat we opstaan, eenmaal oplopen tot 35 en dan gaat hij weer uit. Dus de code stelt letterlijk niets voor.

Wij douchen beiden 's ochtends en maken verder geen gebruik van warm water gedurende de dag. Soms wel, maar dan warmen we hem even opnieuw op (wel paar uur van tevoren plannen natuurlijk).

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Possible schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:30:
@CurlyMo Ik denk dat een wpb icm met e-boiler meer vebruik heeft dan een grotere wpb.. ook al is die nu "overkill". Je weet niet wat de toekomst brengt :)
En dat is een Atlantic Explorer? De Calypso kan gewoon precies naast waar de CV ketel nu hangt aan de muur gehangen worden. Dat is echt ideaal, want weinig leidingen verleggen en direct afvoer voor condenswater. Voor een Explorer moet dat allemaal wel en ik moet de vloer prepareren.

En die e-boiler zou wanneer nodig echt maar héél weinig aan hoeven staan, 1 uur p/w max. Opwarmen 30 minuten, warm houden 6 uur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Possible
  • Nu online
CurlyMo schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:48:
[...]

En dat is een Atlantic Explorer? De Calypso kan gewoon precies naast waar de CV ketel nu hangt aan de muur gehangen worden. Dat is echt ideaal, want weinig leidingen verleggen en direct afvoer voor condenswater. Voor een Explorer moet dat allemaal wel en ik moet de vloer prepareren.

En die e-boiler zou wanneer nodig echt maar héél weinig aan hoeven staan, 1 uur p/w max. Opwarmen 30 minuten, warm houden 6 uur.
Dat is inderdaad ideaal aan de Calypso. Is way handzamer en voor twee personen prima geschikt.

Ik heb inderdaad de atantic staan. Bij mij staat hij notebende in een ongeisoleerde garage wat natuurlijk niet goed is voor de cop. A.s Donderdag wordt er bij mij een dakdoorvoer gemaakt waarbij de koude lucht naar buiten wordt geblazen.. nu ook nog in de garage zelf...oops :P

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Possible schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:54:
[...]
Dat is inderdaad ideaal aan de Calypso. Is way handzamer en voor twee personen prima geschikt.
Je hebt ons doucheritme gelezen? Ik denk dat een Calypso met 4 personen ook prima geschikt is.

• Possible
  • Nu online
CurlyMo schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:59:
[...]

Je hebt ons doucheritme gelezen? Ik denk dat een Calypso met 4 personen ook prima geschikt is.
Nee want je post hier zoveel dat ik er overheen heb gelezen. :+ _O-

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Possible schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:04:
[...]

Nee want je post hier zoveel dat ik er overheen heb gelezen. :+ _O-
oOo

Twee keer per week 15 minuten voor ons beide.

[Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 05-01-2020 21:06]

• Possible
  • Nu online
Twee keer per week douchen?? Is daar een reden voor of sport je en douche je dan op sportschool?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Possible schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:13:
Twee keer per week douchen?? Is daar een reden voor of sport je en douche je dan op sportschool?
Omdat er geen reden is om het vaker te doen, de derde keer is het bad natuurlijk.

offtopic:
- Voor je hoofdhuid is het het best om om de week je haar te wassen (doe ik overigens ook niet).
- Voor je huid is veel douchen ook niet goed.
- Voor het milieu ook niet.
- En het is niet per se hygiënischer.

Vraag het maar eens aan een dermatoloog :)

• Possible
  • Nu online
CurlyMo schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:16:
[...]

Omdat er geen reden is om het vaker te doen, de derde keer is het bad natuurlijk.

offtopic:
- Voor je hoofdhuid is het het best om om de week je haar te wassen (doe ik overigens ook niet).
- Voor je huid is veel douchen ook niet goed.
- Voor het milieu ook niet.
- En het is niet per se hygiënischer.

Vraag het maar eens aan een dermatoloog :)
Ach ieder z'n ding. Ik douche elke dag zo'n 2 a 3 minuten. Vriendin wat langer en kids ook. We hebben vorig jaar 68 M3 verbruikt. Niet heel veel dus.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Precies :)

Wat zeggen jullie hier van 2de hands Atlantic's? Ik heb de mogelijkheid om er een voor de oude subsidieprijs over te nemen :)

[Voor 30% gewijzigd door CurlyMo op 06-01-2020 21:35]

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

CurlyMo schreef op zondag 5 januari 2020 @ 22:52:
[...]

Wat zeggen jullie hier van 2de hands Atlantic's? Ik heb de mogelijkheid om er een voor de oude subsidieprijs over te nemen :)
Vrijwel gratis dus? Lijkt me erg aantrekkelijk dan toch... zeker als hij pas 1, 2 of 3 jaar oud is.

• Speedy-Andre
T-Infinity schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:12:
[...]

Vrijwel gratis dus? Lijkt me erg aantrekkelijk dan toch... zeker als hij pas 1, 2 of 3 jaar oud is.
Ik denk dat de subsidie in iemands zak blijft zitten :)
Dan heeft ie er een voor €1250 ipv €1500.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

CurlyMo schreef op zondag 5 januari 2020 @ 22:52:
[...]

Voor €1250,00 een tweedehands of voor €1000,00 een nieuwe?
Ga je die tweedehandse rechtop vervoeren of liggend en is dat goed voor de anode of niet?

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

klump4u schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:19:
[...]
Ga je die tweedehandse rechtop vervoeren of liggend en is dat goed voor de anode of niet?
Ik dacht aan liggend op de rug zoals beschreven in de handleiding.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

CurlyMo schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:04:
[...]

Ik dacht aan liggend op de rug zoals beschreven in de handleiding.
Dan nog de vraag, is dit goed voor de magnesium anode, deze staaf hang loodrecht naar beneden in de tank dus kan tijdens vervoer breken.
En wil je voor €1250,00 een tweedehands terwijl je voor minder een nieuwe op de stoep heb staan?

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

klump4u schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:14:
[...]

Dan nog de vraag, is dit goed voor de magnesium anode, deze staaf hang loodrecht naar beneden in de tank dus kan tijdens vervoer breken.
En wil je voor €1250,00 een tweedehands terwijl je voor minder een nieuwe op de stoep heb staan?
Ik heb toch helemaal geen bedrag genoemd :p

Dus jullie zeggen dat die staand vervoerd moet worden? Of is die anode tijdelijk te verwijderen?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

CurlyMo schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:17:
[...]

Ik heb toch helemaal geen bedrag genoemd :p

Dus jullie zeggen dat die staand vervoerd moet worden? Of is die anode tijdelijk te verwijderen?
Dan toch je eigen post maar eens lezen lijkt mij.
Toch zelf maar beter lezen, excuses.
Ik zeg niet dat hij stand vervoerd moet worden maar vraag me af of liggend geen probleem is voor de anode?

[Voor 5% gewijzigd door klump4u op 09-01-2020 19:25]

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

klump4u schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:21:
[...]
Ik zeg niet dat hij stand vervoerd moet worden maar vraag me af of liggend geen probleem is voor de anode?
Het simpelste is even bellen met Atlantic. Dat zal ik morgen dan wel even doen.

Nog iets anders, zou ik zo'n ding nog kunnen aanbieden voor subsidie? Of registeren ze de serienummers o.i.d.?

[Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 09-01-2020 19:34]

• reneeke1970
CurlyMo schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:25:
[...]

Nog iets anders, zou ik zo'n ding nog kunnen aanbieden voor subsidie? Of registeren ze de serienummers o.i.d.?
Nee alleen nieuwe met factuur

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

reneeke1970 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:42:
[...]

Nee alleen nieuwe met factuur
Die factuur is niet het probleem, de prijs die er dan op staat wel :p

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

[...]

Ik moest er een foto van het typeplaatje met serienummer bij doen.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

klump4u schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:55:
[...]

Ik moest er een foto van het typeplaatje met serienummer bij doen.
Dan zal het wel niet gaan. Jammer.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

CurlyMo schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:58:
[...]

Dan zal het wel niet gaan. Jammer.
Weet ik niet, dit zegt RVO,
Wat stuurt u mee?
Voeg bij uw aanvraag een bewijs van aanschaf, bijvoorbeeld een factuur, en een betaalbewijs. Doe dat ook als u contant betaald heeft. Vraag een goed gespecificeerde (kassa)bon. Een factuur is geen betaalbewijs, behalve als hierop 'Voldaan' of 'Betaald' staat.

U kunt het bewijs van aanschaf en het betaalbewijs bijvoorbeeld meesturen als digitale foto, scan of schermprint (printscreen). Zorg dat in ieder geval de volgende informatie duidelijk zichtbaar is:

een omschrijving van het product, onder andere het typenummer
de naam van het merk of de fabrikant
de datum van aanschaf en installatie
het bedrag en de datum van betaling
de meldcode van het apparaat dat u heeft gekocht (zie de apparatenlijsten)
Een bijlage is maximaal 10 Mb en mag een van deze soorten zijn: .jpg, .png, .doc, .pdf en .odt

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

klump4u schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:03:
[...]

Weet ik niet, dit zegt RVO,
Het punt is dat ik bij de factuur 21% meer moet betalen :)

• reneeke1970
CurlyMo schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:52:
[...]

Die factuur is niet het probleem, de prijs die er dan op staat wel :p
Prijs maakt in principe niet uit. Maar moet wel nieuw en ongebruikt zijn, ook geen showroom model

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

[...]

Ik heb zojuist Atlantic aan de telefoon gehad. Een erg behulpzame vrouw besproken.

De Atlantic mag ook vervoerd worden op zijn rug. De anode hangt dan stevig in de boiler.

Verder kreeg ik de volgende algemene tips bij 2de hands WPB's:
- Draai de kap eraf en inspecteer de binnenkant. Ziet dat er nog schoon uit of vies / vettig (bijv. in een cafetaria gedraaid).
- Controleer of hij binnen/binnen of buiten/binnen of buiten/buiten heeft gedraaid. Dat laatste geeft het minste slijtage.
- Kijk naar de draaiuren, 8 uur per dag over 2 jaar is bijv. erg intensief gebruikt, want elke dag helemaal leeg naar helemaal vol.
- Spoel hem bij eerste tewerkstelling door. Dus koud water aansluiten en warm water in afvoer om mogelijk kalk eruit te halen.

• reneeke1970
Niet de kalk maar de slush puppy moet eruit....

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

reneeke1970 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:41:
Niet de kalk maar de slush puppy moet eruit....
Zelfde oplossing, doorspoelen.

• Speedy-Andre
CurlyMo schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:33:
[...]

- Controleer of hij binnen/binnen of buiten/binnen of buiten/buiten heeft gedraaid. Dat laatste geeft het minste slijtage.
Da's apart, bij buiten/buiten draait de ventilator het hardst en ondervindt hij meer weerstand.
Door het hogere luchtdebiet zal de warmtepomp misschien iets korter actief zijn.

Overigens zie ik dat zusje van Atlantic Thermor met de Aeromax V4 op de subsidielijst staat.
Zelfde reeks als de Explorer, 200 of 270l met of zonder extra spiraal.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Speedy-Andre schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:35:
[...]

Da's apart, bij buiten/buiten draait de ventilator het hardst en ondervindt hij meer weerstand.
Door het hogere luchtdebiet zal de warmtepomp misschien iets korter actief zijn.
De medewerker bedoelde dat buitenlucht over het algemeen schoner is dan binnenlucht en dus je binnenwerk minder vervuilt.

• jopie841
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 28-03 20:17
een filter bij de inlaat is dus geen gekke gedachte

• Speedy-Andre
Die heb ik er op gezet (box), ik zuig zowel binnen als buiten aan en zag toch wel spul zoals stukjes dor blad.
De verdamper is nog schoon na bijna 2 jaar draaien.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Ik gebruik met binnen/binnen ook een filter. Puur om 'verstoffing' van de verdamper te verminderen.
Pagina: 1 ... 76 ... 83 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True