Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Pagina: 1 ... 70 ... 73 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Deveon schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:58:
De V4 staat in eindelijk in de hal. Iemand nog tips om hem naar boven te krijgen..? Is z’n een verhuiszak voor een wasmachine iets of is die daarvoor te hoog?
Tip voor omhoog niet maar hou er wel rekening mee dat hij maar naar 1 bepaalde kant gekanteld mag worden, zo was het tenminste bij de V3 versie, staat op de doos als het goed is.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 13-12 13:55
Deveon schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:58:
De V4 staat in eindelijk in de hal. Iemand nog tips om hem naar boven te krijgen..? Is z’n een verhuiszak voor een wasmachine iets of is die daarvoor te hoog?
Ik heb bij wasmachines omhoog tillen spanbanden gebruikt. Dan heb je meer houvast. Zelfde idee als de zuignappen maar of die werken?

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 17:49
Zuignappen zou ik niet doen, de bovenste kap zit met 4 schroeven vast en die trek je kapot.
De rest is ook kunststof wat kan scheuren als je het op 1 punt belast.
Spanbanden gaat prima als je zorgt dat ze niet verschuiven.
Als ik geen hulp had gehad wilde ik hem in een (schone) puinzak zetten met 4 handgrepen en dan met een elektrische takel langzaam de trap op.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Hrugnir
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 13-12 19:00
ik heb laatst een 2e hands zonneboiler naar boven gesjouwd daar heb ik toen de isolatie afgehaald, de bovenste sjouwer kon toen 2 stevige gelaste buizen vasthouden, onder heb ik een touw vastgebonden aan de vloerbevestiging en zo naar boven gesjouwd. Mij mijn boiler zat schuimisolatie losjes over de stalen boiler geplaatst en in een zak geritst. Niet echt stevig genoeg om de 110kg mee omhoog te tillen

• Wodan89
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 11-12 16:11
Iemand ervaring met deze wp boiler?
Zou werken tot -10, 60c water op de wp.
48db lijkt me tevens ook vrij stil

https://promths.eu/warmte...cYnsu1jSkjCkaAhC6EALw_wcB

Wodan89 wijzigde deze reactie 20-10-2019 15:15 (7%)

9500wp Solaredge, 6Kw wp pana

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 16:38
Wodan89 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 15:15:
Iemand ervaring met deze wp boiler?
Zou werken tot -10, 60c water op de wp.
48db lijkt me tevens ook vrij stil

https://promths.eu/warmte...cYnsu1jSkjCkaAhC6EALw_wcB
Niks bijzonders toch, mijne maakt 70 graden op compressor, maar niet met -10 ,daar behoort een tabel bij met welke temperaturen hij dat kan halen. Mijne heeft daar minimaal +7 voor nodig, dus buiten aan zuigen was gelijk no go wat mij betreft.

• Speedy-Andre
500m3/u lucht, 2 verbruiks anodes en nog het oude R134a is niet speciaal, een beetje treurig zelfs.
Wel geinig dat er een Orca 300l is met 1 of 2 extra spiralen.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Nu online
Anodes gaan wel tientallen jaren mee staat er?
Anyway wat me wel aanspreekt is de zeer grote ventilator (stil) en de Hitachi compressor.
Ook een elektronisch expansieventiel dit heeft ook zekere voordelen. 48dB is trouwens niet erg stil hoor, tot 40dB is stil.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Jim423 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 15:22:
Ik heb een spanband eromheen gedaan. En toen vanaf die spanband nog een spanband tussen zijn pootjes aan de onderkant door. (Zodat die eromheen niet omhoog trekt). Ik trek hem aan de spanband eromheen naar boven en iemand anders pakt hem aan de onderkant en duwt hem zo naarboven. Ging prima.
Je moet alleen wel oppassen dat je niet de muur beukt met de kunststof kap want dan is die kapot.
Je tip was goud waard en het ging eigenlijk probleemloos met twee ongetrainde mannen. Alleen aan de kant die mag kantelen worden je handen wel geplet tussen de spanbanden en de boiler, maar was prima te doen voor twee trappen.

Nu maar op zoek naar iemand die de boel wil aansluiten. Voor een loodgieter waarschijnlijk een klein klusje.

Model 3 DM / 3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4

• Doggieman
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 05-12 22:46
Iemand met een V3 of V4 die een extra spiraal heeft en deze gebruikt om de tank op te warmen ipv gebruiken voor CV ondersteuning? Liefst iemand die dit doet met een pellet CV.
Heb hier enige vragen over en zou graag met iemand (desnoods prive?) willen overleggen over dit onderwerp zodat ik dit topic niet loop te spammen en te vervuilen. Kan namelijk niet echt een forum topic vinden hierover.

Heb voornamelijk vragen over of een openverdeler of warmtewisselaar zin heeft op een pelletkachel cv moederhaard als er verder geen andere warmte bron is aangesloten op de radiatoren. En wat er aan besturing/beveiliging nodig is als dit niet al in de pellet cv is ingebouwd.
Verderwat vragen over hoe de Atlantic in te stellen (en hoe de warmte spiraal het handigst aan te sluiten) als je deze wilt verwarmen met de spiraal.
Krijg over dit onderwerp weinig respons van de dealers. Die beginnen meteen over buffertanks en hygiëne spiralen of pomp groepen die ik eigenlijk niet wil. Als ik dan uitleg wat ik nu heb en wat ik eigenlijk wi dan reageren ze niet meer.

De meeste zijn ook gewoon dozen schuivers blijkt wel vaak. Echt kennis van CV systemen hebben ze (vaak) niet.
Ben niet vies van een beetje DHZ en trail en error, maar begin liever met een goede basis en apparatuur.

• Jim423
  • Nu online
Volgens mij is dat wel vrij eenvoudig, je Atlantic heeft een relais om warmte te vragen. Handleiding staat alles hierover (modus, condities). Stel je wilt dit niet kun je ook gewoon een voeler/klok met maakcontact gebruiken natuurlijk. Hiermee stuur je je pelletketel aan en een driewegklep. De driewegklep schakelt dan tussen radiatoren/spiraal. Of er nog een externe pomp of buffervat nodig is zal van de pelletketel afhangen maar daar staat de Atlantic en driewegklep verder los van tenzij je een heel secundair systeem gaat bouwen voor je spiraal. Overigens zal in de handleiding van de pelletketel ook wel een paar principeschema's staan hiervoor.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Doggieman
@Jim423
Dank voor je uitgebreid antwoord en moeite, maar ik wil heel iets anders dan dat jij beschrijft. Ik begrijp wel dat een en ander afhankelijk is van de situatie en welke soort kachel je hebt. Ik heb wat totaal anders "bedacht" geen buffer en of 3 weg kleppen.
In mijn verbeelding zou het moeten/kunnen werken. Ik stel namelijk andere eisen aan het systeem dan jij misschien voor ogen hebt.

Ik kan het wel verwoorden maar heb daar een lap tekst voor nodig om 1 en ander uit te leggen en te schetsen. Maar ik wil dit topic niet vervuilen. Vandaar mijn individuele vragen nu en in het verleden.

• reneeke1970
Doggieman schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 04:00:
@Jim423
Dank voor je uitgebreid antwoord en moeite, maar ik wil heel iets anders dan dat jij beschrijft. Ik begrijp wel dat een en ander afhankelijk is van de situatie en welke soort kachel je hebt. Ik heb wat totaal anders "bedacht" geen buffer en of 3 weg kleppen.
In mijn verbeelding zou het moeten/kunnen werken. Ik stel namelijk andere eisen aan het systeem dan jij misschien voor ogen hebt.

Ik kan het wel verwoorden maar heb daar een lap tekst voor nodig om 1 en ander uit te leggen en te schetsen. Maar ik wil dit topic niet vervuilen. Vandaar mijn individuele vragen nu en in het verleden.
Heb je dertig radiators in huis?

• Doggieman
reneeke1970 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 04:59:
[...]

Heb je dertig radiators in huis?
@reneeke1970
Nee.. Gelukkig niet. Maar als ik een eenduidig antwoord op mijn vragen wil hebben moet ik zelf ook wel duidelijk zijn in mijn vraagstelling denk ik toch? Dat kan ik niet in 4 regels.

Als voorbeeld: ik heb al heel wat manuals gedownload om eens te zien wat de verschillende fabrikanten van pelletkachel cv's nu voorschrijven bij hydraulische installatie. Er staat altijd iets van een openverdeler of warmtewisselaar getekend tussen de pellet cv en het hydraulisch circuit. Ik snap dat dus niet. Want als er al een circulatiepomp in de kachel zelf zit en er verder geen 2e pomp aktief is (of kan zijn) in je cv circuit waarom dan die openverdeler of warmtewisselaar getekend?

Kan zijn dat ik dan de functie van die ingebouwde circulatie pomp van de kachel niet snap hoor. Maar als ik dan de dealer een mail stuur met die vraag krijg ik of geen antwoord of een antwoord in de trant van: ja...zo werkt dat nou eenmaal (geen grapje)

Dus ik probeer mijn geluk eens op de diverse forums om als leek op cv gebied mijn kennis eens wat bij te spijkeren zodat ik de juiste keuzes en beslissingen kan nemen voor mijn gewenste installatie.

Want er zijn al genoeg jammer verhalen van mensen die een systeem in hun mik geschoven kregen met de "garantie" van.... dit is het en zo moet het!

Dus als er mensen zijn die hun kennis en ervaring willen delen dan graag. Door veel lezen en info vergaren heb ik al een hoop kennis opgedaan. Maar het antwoord op bovenstaande heb ik nog niet met zekerheid gevonden. Zal best heel simpel zijn.

• reneeke1970
Doggieman schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 07:17:
[...]

@reneeke1970
Nee.. Gelukkig niet. Maar als ik een eenduidig antwoord op mijn vragen wil hebben moet ik zelf ook wel duidelijk zijn in mijn vraagstelling denk ik toch? Dat kan ik niet in 4 regels.

Als voorbeeld: ik heb al heel wat manuals gedownload om eens te zien wat de verschillende fabrikanten van pelletkachel cv's nu voorschrijven bij hydraulische installatie. Er staat altijd iets van een openverdeler of warmtewisselaar getekend tussen de pellet cv en het hydraulisch circuit. Ik snap dat dus niet. Want als er al een circulatiepomp in de kachel zelf zit en er verder geen 2e pomp aktief is (of kan zijn) in je cv circuit waarom dan die openverdeler of warmtewisselaar getekend?

Kan zijn dat ik dan de functie van die ingebouwde circulatie pomp van de kachel niet snap hoor. Maar als ik dan de dealer een mail stuur met die vraag krijg ik of geen antwoord of een antwoord in de trant van: ja...zo werkt dat nou eenmaal (geen grapje)

Dus ik probeer mijn geluk eens op de diverse forums om als leek op cv gebied mijn kennis eens wat bij te spijkeren zodat ik de juiste keuzes en beslissingen kan nemen voor mijn gewenste installatie.

Want er zijn al genoeg jammer verhalen van mensen die een systeem in hun mik geschoven kregen met de "garantie" van.... dit is het en zo moet het!

Dus als er mensen zijn die hun kennis en ervaring willen delen dan graag. Door veel lezen en info vergaren heb ik al een hoop kennis opgedaan. Maar het antwoord op bovenstaande heb ik nog niet met zekerheid gevonden. Zal best heel simpel zijn.
Open verdeler en warmte wisselaar lijkt me inderdaad onzin. Maar buffer met tweede secundaire circulatie pomp is toch wel nodig. Ik heb mijn garage verwarmd zo op de radiators maar pendelt enorm, hoog pellets verbruik en heel hoog stroom verbruikt door de vele starts en stops. In zes weken tijd 800 kg pellets en 600 kWh stroom extra.....
Dus een buffer die je tussen 40 en 85 graden verwarmd kan toch eigenlijk geen kwaad voor lange runs

• Doggieman
@reneeke1970 okay.... het verhaal aangaande de circulatie pomp in de pelletkachel cv is me nu duidelijk. In princiepe kun je dus op een pelletkachel cv je radiatoren rechtstreeks aansluiten, mits je geen 2e pomp in dat circuit hebt zitten. Wanneer dat wel het geval is dan is een openverdeler of warmtewisselaar dus wel nodig.

Het nut van een buffer is me duidelijk. Maar in theorie vroeg ik me dus af als ik mijn warmte opwek zo klein als mogelijk zou kiezen, zodat ik net wat warmte te kort kom of ik er dan mee weg zou komen om geen buffer te plaatsen.
Met andere woorden: zou ik de Atlantic stiekum als buffervat kunnen gebruiken voor mijn pelletkachel cv als ik de kachel niet te zwaar kies?

Dus gewoon altijd een aanvoer of retour van de cv door de spiraal van de Atlantic sturen, ongeacht of deze veel of weinig warmte vraagt. Daar heb je geen sturing voor nodig verder naar mijn idee met 3 weg kleppen en dergelijke. Om zo veel mogelijk warmte opslag in de WPB te creëren vroeg ik me dus ook af of er een manier zou zijn om de warmtepomp zelf uit te zetten zodat je de tank alleen met je cv verwarmt als de cv in werking zou zijn. Dus de contacten in de Atlantic niet gebruiken als hij warmte vraag heeft maar gewoon geven. Kan hij het gebruiken dan mooi, dan klepje open en verwarmen. Niet? Klepje dicht en water stroomt niet door de WPB en de kachel zou uiteindelijk uitgaan op ketel temperatuur als de radiatoren ook niks vragen.

• reneeke1970
Doggieman schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:06:
@reneeke1970 okay.... het verhaal aangaande de circulatie pomp in de pelletkachel cv is me nu duidelijk. In princiepe kun je dus op een pelletkachel cv je radiatoren rechtstreeks aansluiten, mits je geen 2e pomp in dat circuit hebt zitten. Wanneer dat wel het geval is dan is een openverdeler of warmtewisselaar dus wel nodig.

Het nut van een buffer is me duidelijk. Maar in theorie vroeg ik me dus af als ik mijn warmte opwek zo klein als mogelijk zou kiezen, zodat ik net wat warmte te kort kom of ik er dan mee weg zou komen om geen buffer te plaatsen.
Met andere woorden: zou ik de Atlantic stiekum als buffervat kunnen gebruiken voor mijn pelletkachel cv als ik de kachel niet te zwaar kies?

Dus gewoon altijd een aanvoer of retour van de cv door de spiraal van de Atlantic sturen, ongeacht of deze veel of weinig warmte vraagt. Daar heb je geen sturing voor nodig verder naar mijn idee met 3 weg kleppen en dergelijke. Om zo veel mogelijk warmte opslag in de WPB te creëren vroeg ik me dus ook af of er een manier zou zijn om de warmtepomp zelf uit te zetten zodat je de tank alleen met je cv verwarmt als de cv in werking zou zijn. Dus de contacten in de Atlantic niet gebruiken als hij warmte vraag heeft maar gewoon geven. Kan hij het gebruiken dan mooi, dan klepje open en verwarmen. Niet? Klepje dicht en water stroomt niet door de WPB en de kachel zou uiteindelijk uitgaan op ketel temperatuur als de radiatoren ook niks vragen.
Je moet niks met kleppen doen, gewoon altijd de aanvoer door spiraal sturen, geeft hij warmte af prima, en anders stroomt het er vanzelf net zo warm uit als het er in komt.
Aan boiler ook niks instellen, die ziet vanzelf dat hij warm is waardoor hij niet aan gaat.
Maar.....
Aangezien je boiler eigenlijk alles vanzelf op temperatuur houd, kun je hooguit door warmen van 50? Naar 70/75.
En dat heeft een pellets CV zo voor elkaar want zelfs de minimale vermogens zijn aardig groot. Ik heb nog geen pellets CV gezien voor minder dan 16 kW en de laagste stand geeft ongeveer de helft 8 kW.
Dus feitelijk een echte buffer functie heeft het zo niet en zou ik er die dus toch bij plaatsen.
Schaf gewoon twee boilers aan en houd er eentje gewoon uit..... Laat de inhoud niet als sww maar als CV water dienen, kun je zelfs je huis elektrisch verwarmen met die wpb

• Doggieman
Okay. Duidelijk met altijd doorstromen bedoel jij dus aanvoer door de spiraal van de WPB en daarna dus pas naar het cv systeem (WPB in serie met de aanvoer van de pelletkachel)

En als ik nou een manier vind om die WPB voor de gek te houden zodat hij denkt dat ie al op temperatuur is. Zou die 200 liter dan enig nut hebben als buffer? Waarschijnlijk niet want zoveel warmwater gebruik ik nu ook weer niet. Dus alsnog snel weer warm en dan kan de kachel nog z'n warmte niet kwijt. Duidelijk.

Jammer dat die wpb geen 2 spiralen heeft. Had ik er 1 als tap spiraal kunnen gebruiken.

Het wordt me nu wat duidelijker. Zal eigenlijk niets anders op zitten dan als toch een buffer te plaatsen dan. Want echt veel lager waterzijdig dan 7 a 8kw is er niet aan pellet cv kachels. Had ik al opgezocht.

Neemt niet weg dat dan alsnog de aanvoer wel eerst door de spiraal kan van de WPB. Doet altijd iets dan. En verder daar geen extra sturing dan voor nodig.
Wel weer een pomp voor m'n cv vanaf het buffer.
Nog maar even over nadenken dan.
Dank! Alles een stuk duidelijker nu.

• reneeke1970
Doggieman schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:05:
Okay. Duidelijk met altijd doorstromen bedoel jij dus aanvoer door de spiraal van de WPB en daarna dus pas naar het cv systeem (WPB in serie met de aanvoer van de pelletkachel)

En als ik nou een manier vind om die WPB voor de gek te houden zodat hij denkt dat ie al op temperatuur is. Zou die 200 liter dan enig nut hebben als buffer? Waarschijnlijk niet want zoveel warmwater gebruik ik nu ook weer niet. Dus alsnog snel weer warm en dan kan de kachel nog z'n warmte niet kwijt. Duidelijk.

Jammer dat die wpb geen 2 spiralen heeft. Had ik er 1 als tap spiraal kunnen gebruiken.

Het wordt me nu wat duidelijker. Zal eigenlijk niets anders op zitten dan als toch een buffer te plaatsen dan. Want echt veel lager waterzijdig dan 7 a 8kw is er niet aan pellet cv kachels. Had ik al opgezocht.

Neemt niet weg dat dan alsnog de aanvoer wel eerst door de spiraal kan van de WPB. Doet altijd iets dan. En verder daar geen extra sturing dan voor nodig.
Wel weer een pomp voor m'n cv vanaf het buffer.
Nog maar even over nadenken dan.
Dank! Alles een stuk duidelijker nu.
Ja je hebt het helemaal door.
En inderdaad eerst aanvoer naar spiraal en dan naar CV

• Doggieman
Dank man. Top!

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 12:02

Mijn atlantic V3 verwarmd niet meer na 20sec geeft hij dit teken.
Is er een manier om hem te resetten?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met 2x FTXC35Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Speedy-Andre
Dat lijkt me een ventilator, die kan vervuild zijn of de verdamper zit dicht.
Kap er af en kijken of je iets ziet?
Eventueel het log bekijken of er foutmeldingen in staan.

Speedy-Andre wijzigde deze reactie 22-10-2019 13:57 (20%)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

maartentmm schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:41:
[Afbeelding]

Lijkt meer op het teken van externe warmtebron volgens de handleiding.

• Speedy-Andre
Dat zou kunnen, in dat geval staat er een menu instelling verkeerd (connected to boiler of solar sys).
Zie installatie menu, Menu indrukken en knop naar rechts draaien.

• maartentmm
Aah top dan reset ik dat even.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met 2x FTXC35Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Doggieman
maartentmm schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:41:
[Afbeelding]

Ja.... Dat is inderdaad het symbool voor het bijschakelen van een externe warmte bron. Je hebt dus inderdaad waarschijnlijk een instelling hiervoor aangezet in 1 v/d menu's.
Uit nieuwschierigheid : waar staat jou WPB en hoe heb je zijn lucht aan en afvoer ingesteld/ aangesloten? Was het daar op dat moment koud?

Waarschijnlijk heeft hij gemeten dat zijn ingaande lucht temperatuur te koud was voor het gebruik van de WP zelf op dat moment en wilde daarom de externe warmte bron aanzetten voor ondersteuning van het laatste stuk naar die 55 graden (wat je waarschijnlijk dus geselecteerd hebt in 1 van de menu opties)

De compressor zelf doet dus niks meer aan verwarming toen dat teken verscheen? Dan heb ik meteen een antwoord op mijn eigen vraag van een paar postings terug.
Dat ging er om of de WP zelf afschakelde als hij een externe bron voor hulp inschakeld als hij vind dat hij het niet alleen af kan. Naar nu blijkt: ja dus😁

Als ik weer thuis ben ga ik dit zelf ook eens simuleren. Want als dit echt zo is dan schept dat weer mogelijkheden voor mijn geknutsel!

Doggieman wijzigde deze reactie 22-10-2019 23:14 (5%)

• maartentmm
Stond idd op verkeerde stand te snel door het menu heen gelopen. Had niet te maken met te koude lucht toevoer

• Jim423
  • Nu online
Doggieman schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 23:10:
[...]Als ik weer thuis ben ga ik dit zelf ook eens simuleren. Want als dit echt zo is dan schept dat weer mogelijkheden voor mijn geknutsel!
Volgens mij kan hij het ook combineren. Hangt af van de modus. (Connected to boiler, boven de 45 graden geloof ik). Overigens die externe bron niet te sturen, de sturing komt vanuit de WPB. Hier heb je dus niks aan.
Wat wel kan is modus Connected to solar sys. en dan sturen via het PV-contact.
reneeke1970 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:35:
[...]Aangezien je boiler eigenlijk alles vanzelf op temperatuur houd, kun je hooguit door warmen van 50? Naar 70/75.
En dat heeft een pellets CV zo voor elkaar want zelfs de minimale vermogens zijn aardig groot. Ik heb nog geen pellets CV gezien voor minder dan 16 kW en de laagste stand geeft ongeveer de helft 8 kW.
Dus feitelijk een echte buffer functie heeft het zo niet en zou ik er die dus toch bij plaatsen.
Schaf gewoon twee boilers aan en houd er eentje gewoon uit..... Laat de inhoud niet als sww maar als CV water dienen, kun je zelfs je huis elektrisch verwarmen met die wpb
Ik zou persoonlijk geen tapwater van 75 graden willen ivm de veiligheid. Die tweede WPB moet je helemaal niet uitlaten want de basislast kun je dan gewoon op de WP doen en pas als het te koud word (<12 graden Tb) de pellets pas aan. Hij mag alleen niet boven de 80 graden dacht ik.

Jim423 wijzigde deze reactie 23-10-2019 00:03 (47%)

• Doggieman
maartentmm schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 23:13:
Stond idd op verkeerde stand te snel door het menu heen gelopen. Had niet te maken met te koude lucht toevoer
Niet om weer roomser te zijn dan de Paus, maar dan heeft het dus wel te maken met (te) koude luchttoevoer voor de instelling waarop je draait op dat moment.

Door de instelling die je (ongewild) aan hebt gezet keek de warmtepomp dus naar de lucht temperatuur op dat moment. Volgens zijn berekening was het te koud (en dus niet economisch) om alleen met de warmtepomp te gaan draaien en zette hij zijn interne contakt aan om de (gas) ketel te starten.

Ik denk dat je wel gelijk hebt voor wat betreft het echt uitschakelen van de compressor. En dat je dus terecht opmerkt dat de Atlantic niet meer verwarmt.

Als ik de handleiding juist interpreteer dan heeft de instelling "verwarmingsketel geoptimaliseerd" de funktie om de warmtepomp echt af te schakelen en verwarmt dan dus alleen verder op de externe verwarmingsketel. Omdat jij deze fysiek niet aangesloten hebt gebeurd er dus niks in jou geval.

• Speedy-Andre
Hij start zelf niet en wacht tot de externe warmtebron het regelt.
Ik heb dit toevallig ingesteld gehad om het Cozytouch script te testen.
Dit is trouwens de 2e keer dat ik het symbool voor iets anders aan zag, een storing zou als een code verschijnen met het sleutel symbool (denk ik).

• Doggieman
Jim423 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 23:56:
[...]
..... Overigens die externe bron niet te sturen, de sturing komt vanuit de WPB. Hier heb je dus niks aan.
[...]
Ik zou persoonlijk geen tapwater van 75 graden willen ivm de veiligheid. Die tweede WPB moet je helemaal niet uitlaten want de basislast kun je dan gewoon op de WP doen en pas als het te koud word (<12 graden Tb) de pellets pas aan. Hij mag alleen niet boven de 80 graden dacht ik.
Ja.... klopt. Aan de sturing vanuit de Atlantic zelf heb ik niks in mijn geval. Maar als het echt zo is dat de warmtepomp zelf (fysiek) uit gaat bij een bepaalde lucht inlaat temperatuur (instelling: ketel geoptimaliseerd) dan heb ik daar wel wat aan.

Het plan was om de aanvoer van de pelletkachel CV gewoon eerst door de wisselaar van de Atlantic te sturen alvorens deze dan verder gaat naar de radiatoren. Heeft de Atlantic warmte nodig dan neemt hij dat, heeft hij geen warmte nodig dan loopt het gewoon door naar de radiatoren.

Mijn kachel brand voornamelijk in de koude periodes en in de winter. Dat zijn nu ook net de momenten waarop mijn PV niks tot weinig doet. Om stroom te besparen is het dan zaak om de Atlantic zoveel mogelijk te verwarmen met de pelletkachel. Die brand dan toch.
Dat gaat het best als de warmtepomp zelf niks doet. Zo als door jou al opgemerkt stuurd de Atlantic alles zelf aan om maar zoveel mogelijk te garanderen dat er warm water genoeg is. Fysiek de hele boiler uitzetten gaat om verschillende reden niet. Wat ik wel zou kunnen doen is met een contakt uit mijn pelletkachel een relais sturen dat via een potentiaal vrij contakt een weerstand met een bepaalde waarde over de voeler van de inlaat temperatuur sensor van de Atlantic zet. Als ik die weerstand zo bereken dat hij bij wijze van spreken - 10graden ziet dan zal de warmtepomp gewoon niet aangaan. Dat hij dan probeerd om een externe warmtebron aan te zetten is niet erg. Die is er wel via de spiraal maar dat weet hij niet🤣

Mocht mijn pelletkachel echt afschakelen omdat hij nergens meer warmte kwijt kan (of in de zomer gewoon uit staat) dan valt ook dat genoemde relais af.
De Atlantic ziet weer een juiste inlaat temperatuur en besluit zelf weer of hij aan moet of niet.
Moet alleen nog even uitvogelen of dit alles ook werkt in combinatie met het PV contakt. Want op koude dagen met toevallig veel zon wil ik als prio dat hij de PV stroom gebruikt. Spaart dan weer pellets😜

Ik geloof inderdaad dat de maximum temperatuur voor de tank 80 graden is. Maar zo warm wordt mijn CV water zeker niet! Als veiligheid heb ik sowieso nu al een mengventiel op de warmwater uitgang zitten. Afgesteld op 50 graden.

Doggieman wijzigde deze reactie 23-10-2019 01:35 (3%)
Reden: Spelfoutjes en aanvulling

• Doggieman
Speedy-Andre schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 00:52:
Hij start zelf niet en wacht tot de externe warmtebron het regelt.
Ik heb dit toevallig ingesteld gehad om het Cozytouch script te testen.
Nou da's mooi! Hoef ik dat dus niet te meer testen😁
Weet je toevallig of hij dit ook bij sommige andere instelling in dat, of andere menus doet? (dat WP uitzetten/niet starten en dan domweg wachten)

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 15:26

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

1.5 jaar later de v3 en v4?
Zijn er echt grote verschillen..
Wil nog steeds een cozy.. Alleen tijd is ff probleem.
Werkt de cozy nu helemaal goed?

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Doggieman
@dylantje2

Kijk hier eens. Scheelt mij typen😂

https://www.esanico.be/nl...n-de-atlantic-explorer-v4

Wat uiterlijk betreft en maat voering is er niet zoveel verandert. Op andere punten zijn er best wel wat verbeteringen gedaan. Hij is bovendien stiller schijnt het en dat is wel belangrijk voor mensen die hem binnen hebben staan waar geluidsoverlast er zeker toe doet.

Doggieman wijzigde deze reactie 24-10-2019 20:58 (45%)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Doggieman schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:50:
@dylantje2

Kijk hier eens. Scheelt mij typen😂

https://www.esanico.be/nl...n-de-atlantic-explorer-v4

Wat uiterlijk betreft en maat voering is er niet zoveel verandert. Op andere punten zijn er best wel wat verbeteringen gedaan. Hij is bovendien stiller schijnt het en dat is wel belangrijk voor mensen die hem binnen hebben staan waar geluidsoverlast er zeker toe doet.
Maar nu wel €200,- duurder, die Belgen profiteren ook van de NL subsidie 8)

• Doggieman
Klopt, maar nog steeds goedkoper dan in Nederland. Was zelf gelukkig nog net optijd.

Heb de subsidie aangevraagd en er maar foto's bij gedaan omdat ik geen rekening van een installateur had. Dit omdat ik hem zelf geïnstalleerd heb. Wel netjes en volgens de regels verder. Dus ben benieuwd wanneer ik iets hoor hierover.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Ik kwam deze dakdoorvoer tegen van Itho.
Zou dat wat zijn om (bijv) de Atlantic op aan te sluiten? Aansluiting 2x 200 mm
https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00550

Itho gebruikt hem voor zijn ventilatiewarmtepomp (icm aanzuiglucht binnen)
https://www.ithodaalderop...ride-warmtepomp-hp-m-25-i

Lijkt me dat de uitblaas meteen weer wordt aangezogen?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 26-10-2019 11:44 (7%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 17:28
AUijtdehaag schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 11:41:
Ik kwam deze dakdoorvoer tegen van Itho.
Zou dat wat zijn om (bijv) de Atlantic op aan te sluiten? Aansluiting 2x 200 mm
https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00550
[Afbeelding]

Itho gebruikt hem voor zijn ventilatiewarmtepomp (icm aanzuiglucht binnen)
https://www.ithodaalderop...ride-warmtepomp-hp-m-25-i

Lijkt me dat de uitblaas meteen weer wordt aangezogen?
Leuk ding, wat kost zo iets.

Je zal wel een zekere mate van kort sluit lucht hebben.

Het principe gebruik ik al bijna 2 jaar, gebruik kunnen maken van ventilatie lucht.

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa
Ik heb 1 prijs gevonden van 295 euro (maar ben de link alweer kwijt)

• Wodan89
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 11-12 16:11
heeft hier iemand al ervaring met de Calypso VM 100 of 150L?
de opgaven van 45DB valt me reuze mee.
heeft iemand ervaring of deze unit,s echt zo stil zijn?

Ik kan helaas geen grotere vaten de trap op krijgen. 180 graden bocht :(

Nu dacht ik om 2x 150L Calypso VM te installeren.
mag je 2x hetzelfde apparaat installeren?

9500wp Solaredge, 6Kw wp pana

• wizzopa
Wodan89 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 13:01:
heeft hier iemand al ervaring met de Calypso VM 100 of 150L?
de opgaven van 45DB valt me reuze mee.
heeft iemand ervaring of deze unit,s echt zo stil zijn?

Ik kan helaas geen grotere vaten de trap op krijgen. 180 graden bocht :(

Nu dacht ik om 2x 150L Calypso VM te installeren.
mag je 2x hetzelfde apparaat installeren?
2x 180 graden de trap op https://imgur.com/jKw1p45

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 12:01
Verre schoonfamilie van ons heeft net als ons een 200L Daikin warmtepomp-boiler die wij zelf ook hebben (perfect geïnstalleerd door @koevlaas2 . Wij branden zelf in Eindhoven onze vingers als de warme kraan open gaat met 55/56c water, bij hun is dat nooit zo geweest, hoogstens lauw-warm water.
Voorheen was er een oude gas-boiler met water van 80+ graden celcius aanwezig.

Helaas wordt het water niet warm, ook niet na vervangen van thermostatische douchekraan die versleten zou zijn en het zou hebben verklaard..

Enige wat overblijft is een lage warm-waterdruk...? Maar dit zou haast niet mogelijk zijn want de boiler in de kelder heeft geen pomp. :X

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 16:55

Proton_

Team Welles

Sanity checks: wat is de watertemperatuur bij een mengkraan als alleen warm water gevraagd wordt?
Er zit helaas veel verschil in thermostaatkranen. Als de koudwaterleiding kortere (en/of dikkere) buizen heeft, dan kan er een groot drukverschil tussen warm en koud zijn, waardoor een thermostaatkraan minder goed kan regelen. Workaround (geen fix) kan dan zijn om koud te knijpen.

Ik zoek ook nog een servogestuurde thermostatische mengkraan die 38 graden uit blijft sturen zolang mijn boiler >38 graden is. Die hebben ze in onze sporthal, maar zijn voor een particulier niet te vinden.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Jim423
  • Nu online
@Stef87 Je hebt kortsluiting tussen de koud en warmww leiding. Draai de ILC dicht en draai op de eerste verdieping een kraan open waarschijnlijk heb je dan gewoon nog waterdruk. Even volgen vanaf de Daikin en kijken waar het lauw wordt. Meestal keerklepjes in een kraan ergens die vastzitten.

• BDB_046
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 13:05
Misschien een rare vraag, maar is het mogelijk dat een warmtepomp gebruikt kan worden ter ondersteuning van een warmtepompboiler? Stel dat de warmtepompboiler nog maar half vol is, dat er dan al door de warmtepomp voorverwarmd water naar de boiler gaat, waardoor het water sneller op temperatuur is? In feite wordt de boiler dan een soort buffervat voor de warmtepomp.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 12:01
Proton_ schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:47:
Sanity checks: wat is de watertemperatuur bij een mengkraan als alleen warm water gevraagd wordt?
Er zit helaas veel verschil in thermostaatkranen. Als de koudwaterleiding kortere (en/of dikkere) buizen heeft, dan kan er een groot drukverschil tussen warm en koud zijn, waardoor een thermostaatkraan minder goed kan regelen. Workaround (geen fix) kan dan zijn om koud te knijpen.

Ik zoek ook nog een servogestuurde thermostatische mengkraan die 38 graden uit blijft sturen zolang mijn boiler >38 graden is. Die hebben ze in onze sporthal, maar zijn voor een particulier niet te vinden.
Zou zeker ook het probleem kunnen zijn. Verschil in leidingdiktes. Boiler staat in kelder, douche op de 1e etage.

Sanity check is in behandeling.

.
Jim423 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 14:48:
@Stef87 Je hebt kortsluiting tussen de koud en warmww leiding. Draai de ILC dicht en draai op de eerste verdieping een kraan open waarschijnlijk heb je dan gewoon nog waterdruk. Even volgen vanaf de Daikin en kijken waar het lauw wordt. Meestal keerklepjes in een kraan ergens die vastzitten.
(Ik heb ILC opgezocht, maar ik denk niet dat het om een deeltjesversneller gaat :P ?)

Boiler staat in kelder, douche op 1e en keuken op begane grond.

Wat zet ik open en wat zet ik dicht..? :)

Welke temperatuur er nog uit komt met (naar zeggen) weinig warm-waterdruk weet ik na 18.00u hopelijk..

Er is bij het monteren ook een buitenkraantje omgelegd i.v.m. plek van boiler o.i.d. dus misschien zit het probleem daar wel in.

Stef87 wijzigde deze reactie 30-10-2019 16:20 (8%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Stef87 ilc zal inlaatcombinatie zijn :)
@BDB_046 dat kan met een warmtepompboiler met extra spiraal, vaak verkocht als solarvariant. Verwacht geen wonderen omdat de warmtewisselaar zijn eigen rendementsverliezen heeft.
Met hoge temperatuur (solar/houtkachel) werkt een spiraal beter.

Proton_ wijzigde deze reactie 30-10-2019 15:26 (74%)

• BDB_046
Bedankt @Proton_, ik vraag me alleen af waar het warme water in deze constructie dan vandaan komt. Bij zonnecollectoren zit het warme water in de collectoren zelf, hoe zou dit eruit zien wanneer je een warmtepomp aansluit op de warmtepompboiler als de Atlantic Explorer 4?

• Speedy-Andre
De wpb spiraal kan je dan zien als een extra radiator.
Het hangt mede af van het verschil in temperatuur tussen het water in de wpb en de spiraal hoe goed de warmte overdracht zal zijn.
Ik gebruik hem andersom omdat ik geen cvketel meer heb (en geen gas), dan geeft de spiraal iets van 40 graden water af aan mijn cv radiators.
De wpb start daardoor en blijft aan zolang de cv pomp draait.

Een warmtepomp voor cv zit op 40-50 graden, het helpt wel een beetje en de warmtepomp werkt efficiënter dan de wpb.

• BDB_046
Bedankt voor je uitleg @Speedy-Andre , om de spiraal te zien als een radiator waarin het warme water vanuit de warmtepomp wordt ingeladen en die vervolgens dan weer het water in de warmtepompboiler verwarmd was de missing link :)

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 02:19
De werking is wel volledig afhankelijk van de temperatuur van je CV water. In het voorbeeld van @Speedy-Andre voeg je energie toe aan je boiler, althans in de meeste gevallen. Heb je een huis dat je al warm kunt houden met CV water van 25-30 graden, dan ben je met dezelfde constructie constant warmte uit je warmtepompboiler aan het trekken en dat is in de meeste gevallen niet een wenselijke situatie i.c.m. een warmtepomp voor verwarming. Die warmtepomp is namelijk een stuk efficiënter.

• Speedy-Andre
De Atlantic heeft een contactje om een externe bron onder voorwaarden te schakelen.
Heb je alleen LTV dan is het inderdaad niet zinvol om lauw water de wpb in te pompen omdat de werking dan andersom is tenzij de wpb net leeg is getrokken.

• hnq
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 17:35
Even een update m.b.t. mijn Atlantic Calypso die af en toe in storing schoot. Oorzaak is niet gevonden. Dankzij inspanningen van Esanico is er deze week, onder garantie, een nieuw apparaat bezorgd. Moet hem nog aansluiten, maar echt alle lof voor deze firma. Ben echt onder de indruk van de service van Esanico. Dit even voor de twijfelaars die aarzelen om een wpb uit Belgie te halen.

• Speedy-Andre
Met een storing heb ik nog niet te maken gehad, wel goed advies van Esanico gehad toen ik de vraag stelde waar dit topic destijds mee begon :)
Het is alleen een beetje lastig om te volgen aan de telefoon, de taal en dan ook nog doorspekt met jargon waar ik toen nog weinig weet van had.
Er zijn meer mensen goed geholpen met onderdelen als dat nodig was, prima zaak idd :*)

• wizzopa
De meterstanden van oktober, ook terug te vinden in de Warmtepomp boiler sheet,

Warm water 3,083 m3
Stroom 55,18 kWh

• Speedy-Andre
Mijn schaamteloos lage verbruik is 28,663kWh en 578 liter.
The way up is ingezet, mijn overschot mag kleiner en ik heb mezelf wat meer comfort beloofd O-)

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 12:54:
Mijn schaamteloos lage verbruik is 28,663kWh en 578 liter.
The way up is ingezet, mijn overschot mag kleiner en ik heb mezelf wat meer comfort beloofd O-)
Dus toch maar een regendouche. ;)

• Speedy-Andre
wizzopa schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:35:
[...]

Dus toch maar een regendouche. ;)
Die was er al, echter gebruikte ik de spaarkop het meest.
Nu combineer ik beide, de regendouche voelt wat warmer dan de Niebla die weer krachtiger is.

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13-12 19:55
Iemand met een explorer V4 die het stroomverbruik kan aflezen op de boiler.
Ik zie alleen maar grafiekjes van dagen, maanden en jaren. Ik zie niet het verbruik tot nu toe als getal.

Of kijk ik verkeerd?

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16:52
@jobr Works as designed. Cijfers had inderdaad beter geweest.

• Speedy-Andre
Dat vraagt eigenlijk om een test met de Cozytouch :)
Een manier is om hem mee op reis te nemen ...
Ter plekke is alleen een voeding (usb) en een ethernet/internet aansluiting nodig.

• Doggieman
jobr schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 20:23:
Iemand met een explorer V4 die het stroomverbruik kan aflezen op de boiler.
Ik zie alleen maar grafiekjes van dagen, maanden en jaren. Ik zie niet het verbruik tot nu toe als getal.

Of kijk ik verkeerd?
Nee je kijkt wel goed. Ziet er leuk uit dat grafiekje maar je hebt er niet zoveel aan zoals je zelf al aangeeft cijfertjes waren makkelijker geweest.

Ik heb dus voor nu zo'n losse verbruiksmeter er tussen zitten. Deze heeft ook batterij back-up voor het geval de stroom eens uitvalt of iemand de stekker er uit trekt. Ik kan nu zien wat hij in totaal verbruikt heeft, momentaan verbruik en wat dat gekost heeft (heb de kwh prijs er in geprogrammeerd).
Ook het aantal uren dat hij "aan" is na installatie geeft de meter weer. Dit samen met een aparte water meter maakt dat ik in ieder geval wat cijfers heb en er mee kan rekenen.

Verbruiksmeter Explorer V4

Klik de foto voor een groter exemplaar. Sorry....niet de beste kwaliteit.

Bovenin het huidige verbruik(6 Watt), daaronder het totale verbruik (70,99 kwh) en daaronder het aantal uren "aangesloten" (643 uur en 55 minuten)

Als ik op wat knopjes druk dan zie ik ook nog de totale kosten, spanning, frequentie en stroom. Allemaal best wel handig voor nu. Beter in ieder geval dan die "balkjes" van de Atlantic zelf.

Zoals je kunt zien zit ik op gemiddeld 2,6 kwh per dag sinds ik hem heb. Vind ik nog niet goed. Dus zodra ik thuis ben meteen aan de slag met de dakdoorvoeren.
Hij staat nu nog op binnen/binnen met iedere week een legionella programma. Verder hij mag ook aan wanneer hij wil. Maar omdat hij in een koude schuur staat en dus ook z'n eigen koude lucht weer aanzuigt zullen zijn verbruik en warmte verlies wel wat hoger zijn. Eens kijken of dit beter gaat als hij lucht van buiten aan gaat zuigen en dan alleen overdag.
Nu gaat hij pas aan in de avond als iedereen thuis een douche heeft genomen. Dan is het al een stuk kouder buiten natuurlijk.

Doggieman wijzigde deze reactie 03-11-2019 01:57 (42%)

• Rezuno
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 11-12 15:34
Hallo, ik ben al een tijdje dit topic aan het volgen omdat ik mijn oude boiler die aangesloten is op onze gasketel wou vervangen door een warmtepompboiler. Een paar weken geleden heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt en een Explorer 4 gekocht bij Esanico vlak voor die in prijs ging stijgen. Het sanitair water heb ik ondertussen aangesloten en dat werkt perfect. Tot nu toe ben ik tevreden over de Explorer 4. Het verbruik valt ook heel goed mee (schommelt tussen de 1 à 1.5 kWh per dag).

Ik heb de 270L variant gekocht met de extra warmtewisselaar spiraal. Ik ben nu aan het proberen om de boiler in het CV circuit op te nemen om zo te helpen om enkele kleine ruimtes te verwarmen zonder de cv ketel op gas te moeten gebruiken. Onze woonkamer en keuken worden verwarmd door een kachel en het idee is om bijkomende de badkamer of een bureauruimte te verwarmen met de Atlantic. Zo kunnen we ook een overschot van elektriciteit van zonnepanelen opgebruiken.

Ik heb wel nog een vraag voor de mensen die de Atlantic gebruiken om hun CV te ondersteunen want helaas krijg ik het CV circuit niet warm gestookt met de warmtepompboiler. Mijn opstelling is momenteel als volgt: ik heb de Atlantic aangesloten op de driewegsklep van mijn CV ketel waar vroeger de oude boiler op zat. Ik heb de motor van de driewegsklep afgehaald en ze geblokkeerd in de middenstand zodat de pomp van de CV ketel het water tegelijk door mijn radiatoren en de warmtepompboiler pompt. In
feite zit de Atlantic nu dus parallel met mijn verwarming. Als ik de pomp van mijn ketel activeer krijg ik er niets van warmte uit. Zelfs als ik alle radiatoren in huis toe draai worden de leidingen van
en naar de Atlantic zelfs niet warm. Als ik enkele minuten wacht worden ze hoogstens een beetje lauw terwijl de Atlantic nochtans net opgewarmd heeft tot 54°C.

Ik hoor wel veel gebroebel en ruis in de leidingen. De radiatoren heb ik al meermaals ontlucht en die komen wel op temperatuur met de gas ketel actief, dus dat werkt nog naar behoren. Na wat rondzoeken
op internet denk ik dat ik een ontluchter had moeten toevoegen op de leiding van de CV ketel naar de boiler. De leiding van de CV ketel naar de Atlantic loopt over een deurgat waardoor een stuk
van de leiding hoger ligt dan de aansluitingen op de ketel en boiler. Ik vermoed dat er hier lucht in blijft zitten waardoor de doorstroming niet goed is. Ik gok dat ik op het hoogste punt een T-stuk
in mijn leiding moet steken met een ontluchtingsnippel op om de lucht er uit te kunnen laten.

Zijn er hier kenners die me kunnen bevestigen of dat mijn redenering klopt? Ook vroeg ik me af of ik dan 2 ontluchters moet plaatsen op zowel de aanvoer en retourleiding of is één ontluchter al voldoende?

• Jim423
  • Nu online
Ik denk niet dat het nodig is. Ik heb ook leidingen naar de spiraal die 2 meter omhoog lopen en daarna weer 2 meter omlaag zonder ontluchter erop. Je ketel heeft als het goed is een ontluchter, dus even de driewegklep op boilerstand en deze ontluchter openzetten. Wel het systeem continu goed op druk houden via de vulkraan. Ook betwijfel ik of jouw constructie met de 3-wegklep in de middenstand wel werkt en deze klep nu netjes 50/50 doorlaat. Waarschijnlijk is dat toch stiekem 90/10 ofzo waardoor het lucht niet uit de leidingen gedrukt kan worden door onvoldoende flow/druk. Misschien is het een optie de motor en binnenwerk eruit te draaien en er een dop 3/4 ofzo op te draaien.

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:24
@Doggieman is het niet handiger om aan het begin van de middag te verwarmen? Warmere schuur en minder stilstandverliezen omdat je daarna al gaat douchen

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

• reneeke1970
Knielen schreef op zondag 3 november 2019 @ 11:59:
@Doggieman is het niet handiger om aan het begin van de middag te verwarmen? Warmere schuur en minder stilstandverliezen omdat je daarna al gaat douchen
Precies, via de timer houd ik hem veiligheidshalve op 40 gedurende de nacht en smiddags gaat hij naar 55.
Slechts eenmaal opwarmen scheelt veel energie verbruik. Slaat hij toch twee keer aan vanwege hoog verbruik dan water temperatuur omhoog.

• J.Klepzeiker
  • Laatst online: 11-12 21:39
Kan iemand een installateur adviseren in de regio Hoofddorp, die mij helpt met installeren van een Calypso 100?

• Doggieman
@reneeke1970 en @Knielen

Ja... zoiets zal het moeten worden. Moet nog even uitvogelen wat voor mij het handigste is. Zoals gezegd : heb hem gekregen, hem aangesloten en vertrokken voor 4 weken. Verder echt nergens naar gekeken. Alleen gezorgd dat hij altijd aan mocht zodat ze thuis niet zonder warm water zouden zitten.
In serie met de gasketel had ik getest, maar nog niet definitief aangesloten.

Ik zou hem zo op de timer in kunnen stellen dat hij nadat iedereen gedouched heeft niet meer aanspringt. Want dat is meestal na 22 uur. Voor die tijd zorgen dat hij vol is natuurlijk.
Dan de volgende dag overdag weer ergens laden zodat hij rond 6 uur weer klaar is. Hoop alleen dat er na 4 douche beurten nog wat inzit voor de afwas de volgende ochtend en een emmertje sop o.i.d.

Ga er maar eens mee puzzelen over een paar dagen.

• jobr
reneeke1970 schreef op zondag 3 november 2019 @ 12:48:
[...]

Precies, via de timer houd ik hem veiligheidshalve op 40 gedurende de nacht en smiddags gaat hij naar 55.
Slechts eenmaal opwarmen scheelt veel energie verbruik. Slaat hij toch twee keer aan vanwege hoog verbruik dan water temperatuur omhoog.
Wat voor timer is dat?

• AUijtdehaag
  • Niet online
J.Klepzeiker schreef op zondag 3 november 2019 @ 20:06:
Kan iemand een installateur adviseren in de regio Hoofddorp, die mij helpt met installeren van een Calypso 100?
koevlaas2 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

• reneeke1970
Degene in de boiler, je kunt toch tijd vakken met verschillende temperaturen aan geven?

• Doggieman
reneeke1970 schreef op zondag 3 november 2019 @ 21:43:
[...]

Degene in de boiler, je kunt toch tijd vakken met verschillende temperaturen aan geven?
Kijk..... Dat wist ik dus niet dat dat kon! Da's wel handig inderdaad. Ga ik meteen ff naar kijken als ik terug ben. Zo kan ik wel zorgen dat ik in de ochtend na dat de avond er voor iedereen heeft gedouched toch in iedergeval kan afwassen of zo iets.
Goede tip! Dank.

Ik had al begrepen dat het dus het handigste is om vlak voor het douchen pas te zorgen dat de boiler "vol". Dit om stilstand verliezen te vermijden. Even voor de natuurkundigen onder ons: koelt heet water naar verhouding sneller af als minder heet water?

Doggieman wijzigde deze reactie 04-11-2019 07:27 (25%)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Doggieman schreef op maandag 4 november 2019 @ 07:18:
[...] koelt heet water naar verhouding sneller af als minder heet water? Mijn gevoel zegt van niet maar toch.
Jawel, want het warmteverlies is evenredig met het temperatuurverschil met de omgeving.
Van 55 graden naar 50 gaat sneller dan van 50 naar 45.

• Doggieman
Okay.... duidelijk.

• martijneshuis
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 13:02
We hebben een Explorer v4 van Esanico.
Aangezien ik niemand kan vinden die het wil doen, omdat ze zeggen dat je het dan niet bij hun gekocht hebt.
Ook zeggen ze dat het allemaal heel erg ingewikkeld is.
Volgens mij ligt het aan hun, omdat ze er waarschijnlijk niet aan kunnen verdienen.

Het lijkt me toch niet zo ingewikkeld, alleen de dak afvoer lijkt me lastig en er moeten 2 leidingen naar de boiler.
Ik kom zelf uit twente.
Is het ingewikkeld om het zelf te doen, of dat iemand mij kan helpen?

lvast bedankt,

Groeten van Martijn

• Speedy-Andre
Het hangt een beetje van de situatie af hoe eenvoudig het is.
Als er geen ander apparaat voor warm tapwater zorgt dan is het niet moeilijk.
Combineer je het met een cvketel dan komt er iets meer bij kijken.
Ik denk dat de installateurs of loodgieters niet bekend zijn met een wpboiler, eigenlijk werkt het eender als met een gewone elektrische boiler.

• martijneshuis
Er wordt geen cv ketel meer op aangesloten, en deze ga ik straks helemaal niet meer gebruiken.
Het huis wordt verwarmd door Adax kachels, wat ik al 2 jaar gebruik.
Ik kook alleen nog op gas.
Is er ook een schema hoe ik de wpb op de leidingen aan moet sluiten en wat er tussen moet?
Ik zag dat er een drukregelaar en veiligheidsgroep tussen moet.

• Speedy-Andre
Er wordt een diëlektrisch koppelstukje meegeleverd voor op de warme aansluiting ivm corrosie.
De veiligheidsgroep zit (direct) op de koude aansluiting, dan kan er geen water terug het leidingnet in gaan en bij een hoge waterdruk blaast hij de druk af (afvoer op riool nodig).
Dan heeft hij nog een condens slang voor eventueel water vanaf de lucht afvoer, die kan op het riool.
In principe zit alles er op wat ook op de cvketel zit, alleen op een andere plek.

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:24
martijneshuis schreef op maandag 4 november 2019 @ 15:45:
Er wordt geen cv ketel meer op aangesloten, en deze ga ik straks helemaal niet meer gebruiken.
Is er ook een schema hoe ik de wpb op de leidingen aan moet sluiten en wat er tussen moet?
De handleiding en dit topic zijn voldoende om door te lezen. Veiligheidsgroep zit er misschien al van je cv?

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

• Speedy-Andre

• martijneshuis
dat klopt ik heb even gekeken diëlektrisch koppelstukje deze moet dan gelijk op de warme aansluiting aangesloten worden, zie foto.

dan zal dit wel de veiligheidsgroep zijn. Maakt het uit waar deze komt, of als die er maar tussen zit?

• Speedy-Andre
Op je cvketel zit een veiligheidsgroep, ik heb dat ding van je foto niet gebruikt vanwege die van de cvketel.
In NL hebben we trouwens degelijker spul dan dat.
Atlantic ziet het liefst een directe aansluiting tussen de veiligheidsgroep en de V4, je mag er geen kraan of andere afsluiter tussen hebben.

• Doggieman
Als de Atlantic echt als stand-alone wordt gebruikt en er dus niks anders meer voor warmwater wordt gebruikt dan is het niet ingewikkeld.

Vanaf je koudwater leiding ga je naar een inlaadcombinatie. Deze dient meteen als afsluiter. (let op de pijl voor stroom richting!) Ik zou gewoon even een nieuwe kopen. Zijn niet duur. Let ook even op de druk klasse (zie handleiding)

Vanaf de inlaatcombinatie naar de blauwe aansluiting op de Atlantic. Letop: vanaf de inlaatcombinatie mag er niets anders meer tussen de inlaatcombinatie en de blauwe aansluiting zitten van de Atlantic aan afsluiters!

Vanaf de rode aansluiting van de Atlantic eerst die dielectrische koppeling monteren (vergeet die pakkingsringen niet) en vanaf daar naar je warmwater leiding.

Dit is echter wel de meest kort door de bocht en simpele aansluiting maar het voldoet aan de minimale voorschriften! Je kan het natuurlijk zo mooi maken als je wilt met extra afsluiters, beluchters en mengventiel, maar is voor de werking verder niet absoluut noodzakelijk.

Of je flexibel waterslang of vast leidingwerk gebruikt maakt niet uit. Is aan je zelf. Let even op de diameters van je waterleidingen die je nu hebt.

Vergeet de afsluitdop niet te monteren op de Atlantic (die voor de ringleiding) verder mag/kan je knelfitting gebruiken. Makkelijker als je niet kan solderen. Dus een en ander is makkelijk zelf te doen als je een beetje handig bent.

• jobr
reneeke1970 schreef op zondag 3 november 2019 @ 21:43:
[...]

Maar je kan toch maar 1 temp instellen en niet per timer (of ik heb niet goed gekeken)?
Je zegt namelijk 40 graden in de nacht en 55 graden 's middags.

• martijneshuis
Als ik het goed begrijp moet ik even een nieuwe veiligheidsgroep kopen, en die er tussen koud water zetten.
De cv ketel wil ik wel laten hangen, maar niet gebruiken, en de leidingen daarvoor in de plaats naar de nieuwe warmwaterboiler.
Er mag dus geen kraantje tussen om het koude water af te kunnen sluiten??? (alleen de hoofdkraan?)
In de foto kan je zien hoe het zit en waar ik de leidingen op aan ga sluiten.

• bikeparts
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 17:13
martijneshuis schreef op maandag 4 november 2019 @ 15:21:

Ik kom zelf uit twente.
Is het ingewikkeld om het zelf te doen, of dat iemand mij kan helpen?

lvast bedankt,

Groeten van Martijn
Waar woon je dan, woon zelf ook in Twente anders mag je wel ff komen kijken

bikeparts wijzigde deze reactie 04-11-2019 22:17 (15%)

• Speedy-Andre
Ik heb koud water boven de bestaande veiligheidsgroep aangesloten, zeg maar bij de cvketel.
Omdat mijn cvketel er niet meer is gaat dat goed, blijft hij zitten dan kan je dat beter niet doen.
De Atlantic kan maximaal 8 bar hebben, een veiligheidsgroep van 7 of 6 bar kiezen is wat veiliger omdat dan de druk in al je leidingen lager blijft.
De druk ontstaat als de wpb aan het verwarmen is en je geen warm water tapt, water zet uit bij verwarmen.

• Doggieman
Als je de ketel niet meer (zeker weten?) gebruikt voor santair warmwater dan kun je zijn leidingen gebruiken voor die van je warmtepompboiler.
Inderdaad.... Even gewoon een nieuwe inlaatcombinatie er op zetten. Kijk even naar de druk waarbij deze open gaat. (handleiding explorer ivm garantie)
Die inlaat combinatie heeft een afsluiter. Vandaar ook mijn opmerking over de pijl en stromings richting.
Na die inlaatcombinatie mag dus niks meer zitten aan afsluiters!

Nogmaals: dit is het bare minimum. Mooier kan altijd. Handiger ook, maar dan wordt het ingewikkelder.

• Speedy-Andre
jobr schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:24:
[...]

Maar je kan toch maar 1 temp instellen en niet per timer (of ik heb niet goed gekeken)?
40 graden kan met een Atlantic niet (minimaal 50), @reneeke1970 heeft en ander merk.
Je zou wel met wat gepuzzel een lage temperatuur kunnen bereiken door hem met de timer uit te schakelen als je net veel getapt hebt (en dat altijd om die tijd doet).
Of zoals iemand hier heeft gedaan, bouw een eigen temperatuur sensor in naast de bestaande en start hem met het PV contact, dan neem je die functie over.

• reneeke1970
jobr schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:24:
[...]

Ja ik kan zes tijd vakken programmeren. De atlantic geloof ik maar twee, neem aan dat je die hebt?

• jobr
Speedy-Andre schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:37:
40 graden kan met een Atlantic niet (minimaal 50), @reneeke1970 heeft en ander merk.
Je zou wel met wat gepuzzel een lage temperatuur kunnen bereiken door hem met de timer uit te schakelen als je net veel getapt hebt (en dat altijd om die tijd doet).
Of zoals iemand hier heeft gedaan, bouw een eigen temperatuur sensor in naast de bestaande en start hem met het PV contact, dan neem je die functie over.
Dat verklaart waarom ik het al niet helemaal begreep :)
Ik ben nog bezig met de sensoren en PV contact dus dat gaat wel goed komen.
Ik heb (200L) nu ongeveer 7 graden verlies in 24 uur als ik geen WW gebruik. Kost me ong 0,8 kWh per 24 uur.
reneeke1970 schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:38:
[...]

Ja ik kan zes tijd vakken programmeren. De atlantic geloof ik maar twee, neem aan dat je die hebt?
Ja ik heb de explorer V4.

• bikeparts
martijneshuis schreef op maandag 4 november 2019 @ 15:45:
Mischien helpt de foto van mijn aangesloten wpb je iets verder.

bikeparts wijzigde deze reactie 04-11-2019 22:15 (21%)

• Doggieman
martijneshuis schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:06:
Als ik het goed begrijp moet ik even een nieuwe veiligheidsgroep kopen, en die er tussen koud water zetten.
De cv ketel wil ik wel laten hangen, maar niet gebruiken, en de leidingen daarvoor in de plaats naar de nieuwe warmwaterboiler.
Er mag dus geen kraantje tussen om het koude water af te kunnen sluiten??? (alleen de hoofdkraan?)
In de foto kan je zien hoe het zit en waar ik de leidingen op aan ga sluiten.
[Afbeelding]
@martijneshuis

Simpelste methode: als je huidige inlaatcombinatie (veiligheidsgroep ook wel genoemd) nog goed is dan laten zitten. Stukje koud waterbuis wat nu tussen de ILC en de ketel zit verwijderen (kraantje dicht op de ILC).

Op de vrijgekomen plaats op de ILC een flex slang of koper buis plaatsen (nieuw knelringetje gebruiken!) en daarmee naar je Atlantic koud water aansluiting (blauw). Je zult een verloop nodig hebben voor de flex of koper buis om deze aan te sluiten op de koud water connectie van de Atlantic.

Vanuit de Atlantic ga je via die meegeleverde dielectric koppeling weer naar de huidige warm water aansluiting (ook een verloop nodig).
Dus dat stuk warm water leiding wat nu uit je ketel komt en naar die splitsing warm water loopt verwijderen. Dan op de vrijgekomen plaats op die splitsing je buis of flex warm water vanaf de Atlantic op aansluiten (dus vanaf de rode connectie) Ook hiervoor een nieuw knelringetje gebruiken. Nogmaals....denk aan de afdichtingsringen in alle koppelingen!

De afvoer die nu onder je ILC zit doorzagen en een 45 graden T-stuk tussen zetten met een stukje buis. Daarin kan je dan de afvoer slang van de condens afvoer van de Atlantic stoppen. Persoonlijk vind ik dit een waardeloos ding. Knikt en blijft niet mooi open op zo'n lengte. Ik heb het dus met vaste afvoer pijp gedaan zodat ik nog maar een klein stukje slang nodig had. Dit knikt niet zo makkelijk.

Gewoon als waarschuwing: er zit 200 liter water in die boiler. Zorg dat alles goed dicht is! Een wasmachine lekbak met een afvoer is geen gek idee als hij boven op een zolder staat. Maar dat is aan je zelf natuurlijk. Een wandketel heeft dit ook niet maar wel iets om even rekening mee te houden.

Makkelijker kan het niet. Weet niet of je Atlantic voor of naast je ketel komt te staan, maar met 2 voldoende lange slangen ben je dan in principe klaar (plus een verloop). En dan natuurlijk je dakdoorvoeren nog. Maar da's een heel ander verhaal.

PS: als je je ketel echt niet meer gaat gebruiken dan heb je alvast 1 dakdoorvoer klaar. Kan je gebruiken voor uitblaas kant van je explorer met een beetje knutselen.

Doggieman wijzigde deze reactie 04-11-2019 22:45 (21%)

• Doggieman
jobr schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:46:
[...]

Dat verklaart waarom ik het al niet helemaal begreep :
Hahahahaha....hier nog 1!
2x het manual doorgenomen en snapte het nog niet. Ook nog nooit die timer in het echt gezien natuurlijk dus snapte niks van die 2 temperaturen. Maar goed....nu wel duidelijk natuurlijk |:(

Doggieman wijzigde deze reactie 04-11-2019 22:27 (31%)

• martijneshuis
Doggieman schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:04:
[...]

@martijneshuis

Simpelste methode: als je huidige inlaatcombinatie (veiligheidsgroep ook wel genoemd) nog goed is dan laten zitten. Stukje koud waterbuis wat nu tussen de ILC en de ketel zit verwijderen (kraantje dicht op de ILC).

Op de vrijgekomen plaats op de ILC een flex slang of koper buis plaatsen (nieuw knelringetje gebruiken!) en daarmee naar je Atlantic koud water aansluiting (blauw). Je zult een verloop nodig hebben voor de flex of koper buis om deze aan te sluiten op de koud water connectie van de Atlantic.

Vanuit de Atlantic ga je via die meegeleverde dielectric koppeling weer naar de huidige warm water aansluiting (ook een verloop nodig).
Dus dat stuk warm water leiding wat nu uit je ketel komt en naar die splitsing warm water loopt verwijderen. Dan op de vrijgekomen plaats op die splitsing je buis of flex warm water vanaf de Atlantic op aansluiten (dus vanaf de rode connectie) Ook hiervoor een nieuw knelringetje gebruiken. Nogmaals....denk aan de afdichtingsringen in alle koppelingen!

Makkelijker kan het niet. Weet niet of je Atlantic voor of naast je ketel komt te staan, maar met 2 voldoende lange slangen ben je dan in principe klaar (plus een verloop). En dan natuurlijk je dakdoorvoeren nog. Maar da's een heel ander verhaal.

PS: als je je ketel echt niet meer gaat gebruiken dan heb je alvast 1 dakdoorvoer klaar. Kan je gebruiken voor uitblaas kant van je explorer met een beetje knutselen.
De afvoer van lucht is idd een ander verhaal.
Ik gebruik dat gat van de cv ketel wel, maar het gat moet nog van 120 mm naar 160 mm gemaakt worden.
Dus ook een nieuwe buis.
Heb al pm gestuurd naar Bikeparts om ff te kijken, best wel interrestant.

• Bjorn180179
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 17:18
Heeft iemand hier toevallig ook de Haier Hp250m3 wpb? En bekend met de ecomode instellingen? Of heeft nog handige tips?

• Doggieman
@martijneshuis

Alvast als tip voor aansluitmateriaal voor je (nieuwe) dakdoorvoeren....kijk eens bij WWW.ventilatieshop.com. Goede service en goed advies. Ik ga het op de volgende manier doen. Kijk maar of je er wat mee kunt. Scheelt je alvast een hoop uitzoekwerk en gepuzzel. Ik heb trouwens wel een plat dak, dus heb er ook plakplaten bij besteld (bij die doorvoeren). Jij hebt een schuin dak dus daar even rekening mee houden als je besluit om het ook op deze manier te (gaan) doen.

Ik gebruik het volgende om over de aansluitflenzen te schuiven van de Explorer:

https://www.ventilatiesho...pirobuis-160mm/?sqr=v160&

Deze is inwendig 160mm en zou eroverheen moeten passen.
Daarna deze:

https://www.ventilatiesho...chtingsrubber/?sqr=v160s&

En daar dan de flexslang op aansluiten. Verbindingen vastzetten met slangklemmen en aluminium afdichtings tape. Ik gebruik de volgende slang:

https://www.ventilatiesho...ang%20geisoleerd%20160mm&

Je hebt dan een stevige verbinding wat ook makkelijk verwisselbaar is en makkelijk los kan voor wisselen van positie of onderhoud.

De volgende dakdoorvoer gebruik ik:

https://www.ventilatiesho...-150-160-x-lengte-1110mm/

In combinatie met dit:

https://www.ventilatiesho...pirobuis-160mm/?sqr=v160&

Want dat past weer op elkaar. En hier kan je de slang dan weer op aansluiten want die past niet rechtstreeks op de pijp van de dakdoorvoer.

en als luchtdichte afwerking aan de binnenkant van het dak dit:

https://www.ventilatiesho...-55-0188483/?sqr=manchet&

Succes met het aansluiten van je boiler. Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

PS: isoleer je verbindingen en gebruik een geïsoleerde pijp en slang ivm condensatie op je uitlaat.

Doggieman wijzigde deze reactie 04-11-2019 23:30 (6%)

• martijneshuis
Bedankt voor de uitleg, super!
Ik zag dat je een geïsoleerde dak afvoer gebruikt.
Zit er veel verschil tussen de merken wegens geluid?
Hoor je het blazen als je buiten bent?
Dan moet ik alleen nog een plaat hebben om de buis vast te zetten aan de binnenkant.
Scheelt me toch weer wat uitzoekwerk,,,

• Doggieman
Ik moet alles nog aansluiten, want zit momenteel offshore. Maar ik heb er nu nog niks op zitten, en het maakt nu al geen herrie (heb de V4 versie) Je hoort het ruisen zeg maar. Meer niet. Ik vind het in iedergeval niet storend. Staat bij mij ook in een schuur/aanbouw dus maakt ook niet veel uit. Zou er niet naast willen slapen. Dat dan weer niet, maar het valt me echt reuze mee dat geluid.

Geïsoleerd zou ik zeker wel doen. Niet voor het geluid (scheelt natuurlijk wel wat) maar meer voor de condens vorming op de pijp zelf. Je jaagt er koude lucht door! Je hebt anders kans op druppel vorming op je buis en slang wat dan kan gaan lekken op je vloer. Atlantic adviseerd ook om geïsoleerde buis te gebruiken.

Doggieman wijzigde deze reactie 04-11-2019 23:38 (16%)

• bikeparts
Doggieman schreef op maandag 4 november 2019 @ 23:37:
Ik moet alles nog aansluiten, want zit momenteel offshore. Maar ik heb er nu nog niks op zitten, en het maakt nu al geen herrie (heb de V4 versie) Je hoort het ruisen zeg maar. Meer niet. Ik vind het in iedergeval niet storend. Staat bij mij ook in een schuur/aanbouw dus maakt ook niet veel uit. Zou er niet naast willen slapen. Dat dan weer niet, maar het valt me echt reuze mee dat geluid.

Geïsoleerd zou ik zeker wel doen. Niet voor het geluid (scheelt natuurlijk wel wat) maar meer voor de condens vorming op de pijp zelf. Je jaagt er koude lucht door! Je hebt anders kans op druppel vorming op je buis en slang wat dan kan gaan lekken op je vloer. Atlantic adviseerd ook om geïsoleerde buis te gebruiken.
Hoi Doggieman,

Ik gebruik voor de afvoer PVC en heb hiermee ook geen Condens vorming,
maar die van mij gaat door de gevel dus niet door het dak.

De wpb staat bij mij in de schuur die vast aan het huis zit,
door de klep kan ik de koude lucht ook naar de bijkeuken omleiden en dus niet naar buiten.

Het zelfde geld voor de aanvoer, deze kan ik uit de schuur halen maar ook uit de bijkeuken.

Pagina: 1 ... 70 ... 73 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True