Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.256 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:33
Ik zou eerder dan zo'n thermostatisch mengventiel op de uitgang van de WPB zetten zoals in het intergas schema. Deze houdt de ketel afgesloten tot de aanvoer vanuit de WPB zakt onder de 45 graden en moet zo dicht mogelijk op de uitgang geplaatst worden van de WPB, dus nog voor je 65 begrenzer maar na je die-elektrische scheider. Volgens mij had ik al eens geschreven dat je een ketel met een doorstroomsensor niet zomaar in serie kan zetten, andere optie is dus de blokkeeringang gebruiken. Gependel hou je in alle gevallen tijdens de naverwarming. En toch proberen heb ik overigens ook een handje van hoor, hardleers denk ik :P

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 06-10-2019 15:37 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ik ben de installatie van een Atlantic explorer V4 aan het voorbereiden. De Atlantic is er nog niet.
Maar zit er ook een 230V kabel aan de Atlantic?
Zo ja, hoe lang is deze ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@jobr
Snoer zit eraan, alleen geen stekker.
Meter of 1,5

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-10-2019 16:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:23
@Jim423 en de anderen.

Tja....ben denk ik wel hardleers, en kan niet komt vaak in m'n woordenboek niet voor. zoals gezegd....durf een hoop en ben erg handig, maar wil wel weten wat ik doe en of iets tegen de voorschriften is of dat het kwaad kan voor de apparatuur. Het is tenslotte een hoop geld, en dat groeit bij mij ook niet aan de bomen!

Maar goed.....ik heb het volgens mij nu werkend! Ik heb het schema van de ketel er eens bij gepakt en uiteindelijk met een (tijdelijk) schakelaartje de flowsensor van het tapwater onderbroken. Het schakelaartje moest voor de test even een contact van een temperatuurvoeler in de WPB voorstellen. Gewoon een aan/uit contakt in dit geval.
Heb de WPB in serie gezet met de Atag met het schakelaartje op "uit" (dus flowsensor onderbroken). Er voor gezorgd dat de kamer thermostaat geen warmte vroeg voor de rest van het huis en toen de warme kraan in de keuken aangezet. Er was geen enkele melding of storing op het display van de ketel en de ketel sprong niet aan! Dit zo eens even een tijdje laten lopen en alles bleef goed gaan.

Toen het schakelaartje omgezet naar "aan", en dus gesimuleerd dat de zogenaamde WPB temperatuur voeler te koud werd. De combi ketel gaf meteen aan op het display dat er warmwater vraag was en ging verwarmen naar 60 graden.

Toen dit gebeurde heb ik even de kamer thermostaat aangezet om te zien of dit nog uitmaakte voor de werking. De ketel bleef keurig op tapwater staan wat ook zo hoort want dit heeft altijd prio. Warm water bleef dus netjes stromen uit de kraan.

Toen het schakelaartje weer "uit" gezet (met lopende warm waterkraan) en toen schakelde de 3 weg klep in de ketel pas netjes over naar CV bedrijf.

Daarna nog een paar maal geprobeerd met het schakelaartje aan en uit in iedere combinatie warmte vraah huis en tapwater en alles werkt zoals ik het graag zou willen. Geen meldingen op de ketel en ook geen rare geluiden oid.

Dus volgens mij mijn doel bereikt! Of ziet iemand nog bezwaren waar ik niet aan gedacht heb?

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Denk het niet. Alleen nu dus nog op zoek naar een betrouwbare (digitale) thermostaat.
Ik gebruik de TSM125 alleen als die een week niet geschakeld heeft loopt ie vast vreemd genoeg.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je kan tapwater op de cvketel uitschakelen, dat ziet er niet ingewikkeld uit toch?
Even met de - knop omlaag tot je -- ziet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Speedy-Andre ja ik weet dat je hem uit kan schakelen dat tapwater, maar dan heb ik alsnog koud water als ik sta te douchen en de WPB zou leeg zijn/raken. Das nou net het hele doel van mijn zoektocht. Zoveel als mogelijk warm water via de WPB, maar wanneer nodig zonder handmatige handelingen ondersteuning van de gasketel zolang ik die nog heb.
Verder niet teveel poespas zoals jij dat noemt geloof ik er om heen. Een simpele robuuste PID controller en een thermokoppel. Das alles wat ik voor deze sturing nodig heb. Werkt ook nog gewoon als de stroom eens is uitgevallen en terug komt. Heb slechte ervaringen met een raspberry pi.

@Jim423 k heb nog 4 rex PID controllers liggen met thermokoppels. Daar is vast wel wat van in elkaar te knutselen.

Maar dan meteen maar de volgende vraag: waar zit de voeler van de WPB in de tank? Ik vraag dit omdat ik zag tijdens het testen dat het display op de WPB al vrij snel 37 graden aangaf (stond op 52 graden) Dus volgens mij zit die dan redelijk laag in de tank toch?

Heb even gekeken in de Alantic waar je de zonneboiler voeler normaal gesproken in stopt. dit zit ongeveer halverwege de koud en warm water aansluiting.
Ik kan het natuurlijk dadelijk gewoon proefondervindelijk vaststellen waar ik mijn eigen voeler op moet afstellen om niet onder een koude douche te staan, maar misschien dat iemand hier weet wat ongeveer op die hoogte de temperatuur is.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Volgens mij zit deze in de tank gestoken achter het display. Dit is op 70% hoogte dus. De uitgang loopt in het vat nog een eind omhoog dus het kan wel kloppen dat je nog een tijdje warm water hebt. Ik zou je voeler zo hoog mogelijk plaatsen, daar gaat immers het water de buis in dus geeft de meest betrouwbare meting in mijn beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Jim423
Ik probeer alleen te ontdekken waarom die voeler al zo snel naar mijn idee al 37 graden aangaf. Maar weet het antwoord eigenlijk al. 8 l/m x 5 minuten=40 liter water uit de boiler! Dat is bijna 1/4van de totale inhoud.
Dus ja.... Dan zal die voeler wel ongeveer op die 70 procent van de hoogte zitten.

[ Voor 2% gewijzigd door Doggieman op 06-10-2019 20:13 . Reden: Dom rekenfoutje. Post aangepast. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Heb je misschien Pabo gedaan?
Hoe kan 40 liter bijna de helft van 200 liter zijn :?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
@Speedy-Andre Nee.... Geen Pabo. Rekenen is nooit m'n sterkste kant geweest. Heb gelukkig wel andere kwaliteiten. Post aangepast.

[ Voor 6% gewijzigd door Doggieman op 06-10-2019 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je hebt stratificatie in het vat. Oftewel het koelere water komt omhoog bij tappen en bovenin het vat zit meer thermische energie opgeslagen. Het is niet zo dat het gehele vat 54 graden is en in zijn geheel in temperatuur terugloopt. Hierdoor kun je in sommige omstandigheden vrij snel teruglopen, maar geen nood boven de sensor zit nog behoorlijk wat water van 54-58 graden waarop je kunt douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:50
Zojuist voor de lol eens voor de eerste keer de BOOST modus van de Atlantic Explorer V4 aangezet. De boiler begon toen toch wel behoorlijk te 'ruiken'. Is dit gewoon nieuwigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Mag het wel hopen. Het element zit in het water dus dat kan het niet zijn. Het enige wat ik zo kan bedenken is dat de draden er naartoe behoorlijk warm worden dan. Wat voor luchtje is het dan? Verbrand plastic of iets anders?
Ikzelf heb ook de V4 maar de boost functie ook nog niet gebruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door Doggieman op 07-10-2019 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Lijkt inderdaad op iets wat erg warm wordt cq. verbrandt. Leek niet per sé op plastic maar wel iets wat niet hoort te branden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als het goed is kan je instellen dat hij het element nooit gebruikt.
Standaard kan hij hem kiezen met boost of een anti-legionella run.
Ik neem tenminste een warmtepomp voor die functie en niet vanwege dat 1800W element :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Hij staat ook ingesteld op de ECO stand, 55 graden, element niet gebruiken. Ik ben nog aan het kijken hoe ik een contactje kan maken op een ESP8266 ofzo zodat ik, bij voldoende PV-teruglevering, de PV-modus kan activeren. Maar nog even uitvogelen hoe ik dat goed ge-if-then-d krijg ;)

Ik wilde gewoon eens kijken hoe lang het zou duren om met het element de temperatuur te laten stijgen, maar besloot bij de vieze geur de optie toch maar even te annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 14:35
@Doggieman

Mocht het toch niet werken wat je hebt bedacht heeft een Atag een set beschikbaar voor jou ketel wat het onnodig inschakelen van de ketel bij tapwatervraag regelt.

Afbeeldingslocatie: https://www.wasco.nl/Wasco2014/EP_Image.aspx?ImageId=22085109&Name=0650472.jpg

Atag artikelnummer: COA2000U

Ik ga hetzelfde doen met mijn Nefit, hier kan ik door een sensor in de boiler te monteren dit probleem oplossen.
De ketel ziet dat dat de warmtepompboiler dan nog warm genoeg is en zal bij tapwatervraag niet starten.

Gelijk een vraag hiervoor, heeft de V4 een mogelijkheid om een fysieke droge sensor te monteren?
Dus zit er ergens een dompelbuisje in waar dit in kan?

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Staat in de handleiding, hij heeft een toegang voor een sensor die iets lager zit dan zijn eigen probe.
@redah Ik heb een Sonoff (4ch) gebruikt voor o.a. een cv pomp, luchtklep en de PV ingang.
De laatste is als 'droog' contact aansluitbaar of je zet er 230V op (polariteit maakt niet uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@JunkieXP ja.... Ik weet dat die setjes er zijn. Kost iets van 90 euro. Maar wat ik heb gedaan is precies het zelfde! Alleen heb ik geen spuitje met warmte geleidende pasta en keuze uit 2 types sensors. Maar ben voor 0 euro klaar want heb alles wel liggen.

Voor diegene met een Atag ketel die ook graag hun WPB in serie willen zetten wat meer uitleg over de foto hierboven zodat ze zelf dit kunnen maken.

Let wel even op dat er in de handleiding van je Atag ketel staat dat ze het over de zelfde set hebben: Atag artikelnummer: COA2000U Stelt echt niks voor verder.
Kwestie van reverse engineering. Het probleem was voor mij dat er nergens een beschrijving of schema te vinden is van deze set. Dus de foto van de set vergroot en eens goed gekeken hoe een en ander nu inelkaar zit.

Dat grijze stekkertje met dat doorverbindingslusje er op zit op je ketel op X2. De 3 draadjes die er af gaan daar zit normaal gesproken de flow sensor op. Als je die draadjes volgt op de foto dan zie je dat 1 van die 3 draadjes onderbroken wordt door een kroonsteentje met daarop een doorverbinding. Die onderbroken draad van het kroonsteentje is de + van de voeding van de flowsensor op je ketel.
Als je de draden verder volgt op de foto dan kom je uit bij dat witte 3 polig Moldex stekkertje. Dat zit op de flowsensor zelf van de ketel.
Dus deze kabel met stekkertje, kroonsteentje en 3 polig Moldex stekkertje vervangt het orginele kabeltje van de flowsensor naar de X2 aansluiting op de besturingsprint van je ketel.

Als je deze set aansluit met de doorverbinding nog op het kroonsteentje dan werkt je ketel gewoon als vanouds! De flowsensor werkt dus gewoon zoals hij altijd doet.

Nu zie je op de foto nog een stuk draad en verder 2 typen sensoren. Zoals ik het kan zien gebruik je afhankelijk van je situatie thuis en/of je WPB de sensor met het buis klemmetje of de sensor met het schroefdraad als je daar een mogelijkheid voor hebt. Het is dus 1 van de 2.

Op het ene uiteinde van die net genoemde draden zitten 2 kabel aansluit schuifschoentjes. Deze schuif je over de pootjes van 1 van de sensors. Maakt niet uit welk pootje op welke draad. Op het andere uiteinde van diezelfde kabel zie je 2 aderhulsjes. Haal de doorverbinding uit het kroonsteentje en sluit daar het uiteinde van de kabel (dat met die ader hulsjes) op aan. Ook hier maakt het niet uit welke draad op welke aansluiting van het kroonsteentje je gebruikt.

Wat deze set dus kort gezegd doet is de voeding van de flowsensor onderbreken met een temperatuurvoeler (deze komt dus ergens op/in je WPB) Je ketel "ziet" dus dan niet meer dat er warmwater wordt getapt en doet dus gewoon helemaal niets, of stopt met verwarmen van tapwater en gaat uit.
Sluit de voeler weer (omdat het water te koud wordt) dan ziet de ketel weer dat er water wordt getapt en gaat dus weer netjes (na) verwarmen.

Waar ik dus niet achter ben nog, is wat de temperatuur waarde is van die sensoren in de set. Maar dat maakt niet uit. Iedere waarde (of beter: instelbaar) waarvan je zelf vind dat de ketel wel of niet moet schakelen is natuurlijk goed.

Blijft het natuurlijk wel zaak dat je weet wat je doet als je dit na gaat maken. Ik neem geen enkele verantwoording als je wat sloopt of je keet afbrand! Maar simpeler als dit wordt het niet!

Snap nu ook wel dat Atag niet reageert op mijn vragen. Makkelijker kun je geen 90 euro verdienen natuurlijk. Ik zou zeggen..... Doe je voordeel met bovenstaande als je een beetje handig bent en een Atag ketel hebt. Misschien werkt dit ook wel voor andere ketels met een flow sensor voor tapwater. Dat weet ik niet maar zou zo maar kunnen. Als er in de storingscode lijst van de ketel niks over storingscodes voor de flowsensor staat dan zou het waarschijnlijk zomaar kunnen werken. Even testen met een "los" schakelaartje dan.

Ik heb dit alles getest op mijn eigen Atag a244ec en het werkt foutloos. Moet alleen weer 4 weken de zee op dus heb het voormezelf nog niet definitief gemaakt. Moet nog even in m'n rommel dozen kijken of ik nog ergens een bruikbare voeler heb en waar ik die ga plaatsen in de WPB.

[ Voor 4% gewijzigd door Doggieman op 07-10-2019 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Is het nodig om de Atlantic WPB op rubberen tegels te plaatsen op zolder (betonvloer met tapijt)?
Of valt het (door)trillen reuze mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Dubbel post

[ Voor 99% gewijzigd door Doggieman op 07-10-2019 21:36 . Reden: Dubbel post ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
jobr schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:28:
Is het nodig om de Atlantic WPB op rubberen tegels te plaatsen op zolder (betonvloer met tapijt)?
Of valt het (door)trillen reuze mee?
Mijn V3 staat koud op de vloer, wel met een dun stukje vloerbedekking er onder dat er al lag.
De V4 heeft verstelbare voetjes die de V3 mist maar waar ze wel in kunnen (4x schroefdraad zit er).
Hij brengt de trilling niet op de vloer over en ik lees daar niets over in het topic.
Volgens mij is de compressor van de V4 beter gedempt en met dat gewicht lijkt trillen me sterk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Speedy-Andre schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:55:
[...]

Mijn V3 staat koud op de vloer, wel met een dun stukje vloerbedekking er onder dat er al lag.
De V4 heeft verstelbare voetjes die de V3 mist maar waar ze wel in kunnen (4x schroefdraad zit er).
Hij brengt de trilling niet op de vloer over en ik lees daar niets over in het topic.
Volgens mij is de compressor van de V4 beter gedempt en met dat gewicht lijkt trillen me sterk :)
Mooi dan probeer ik zonder rubber tegels.

Nog iets mbt weer leegmaken/aftappen van de boiler (mocht dat ooit nodig zijn).
Ik begreep dat de KW aansluiting niet op de bodem van het vat zit maar wat hoger. Maar loopt er intern wel een leiding naar de bodem van het vat waardoor je door hevelen het vat toch helemaal leeg kan laten lopen door de aftapkraan ruim onder de KW aansluiting te monteren ?
In de handleiding kan ik niets vinden over hoe af te tappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@jobr nee... Tegels zijn niet nodig. Hij staat bij mij ook zo op een betonvloer. Niks er onder. De V4 trilt absoluut niet als hij draait.
Hij heeft inderdaad 4 stelpootjes voor het waterpas stellen. Geen schroefdraad in de gaten voor die pootjes maar het gat is zeskantig. Hier valt de moer in van het pootje. De hele boiler "staat" dus op 4 moeren in de bodem van de WPB.

Bij mij zat er trouwens maar 1 bevestigingsbeugel bij voor het vastzetten op de vloer. Ook maar 1 bevestigingsgat in de boiler zelf trouwens voor zo'n beugel. Zag in de handleiding voor de V 3 dat er 2 beugels bij zaten geloof ik?

[ Voor 23% gewijzigd door Doggieman op 07-10-2019 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Doggieman schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:09:
Mag het wel hopen. Het element zit in het water dus dat kan het niet zijn. Het enige wat ik zo kan bedenken is dat de draden er naartoe behoorlijk warm worden dan. Wat voor luchtje is het dan? Verbrand plastic of iets anders?
Ikzelf heb ook de V4 maar de boost functie ook nog niet gebruikt.
Element zit niet in het water maar in een buis naast de thermometer, is een droog element, kan dus best even ruiken.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
klump4u schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:31:
[...]

Element zit niet in het water maar in een buis naast de thermometer, is een droog element, kan dus best even ruiken.
Je hebt gelijk! Is ook zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikeparts
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-09 11:58
Ik heb de Atlantic V4 ook geleverd gekregen maar had nog een vraag betrefende de instalatie,
ik heb nog een Vailant Badgeiser hangen (2jaar oud) zonder waakvlam deze wil ik eerst ook nog niet wegdoen maar in geval van nood nog kunnen gebruiken.

Is het voldoende om de gaskraan dicht te laten of de stekker er uit te laten van de geiser zo dat die niet aangaat, of ben ik nog een afsluitkraan nodig tussen de warmwaterleiding van de geiser, ik neem aan dat de geiser wel een terugslagbeveiliging heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
jobr schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:13:
[...]

Mooi dan probeer ik zonder rubber tegels.

Nog iets mbt weer leegmaken/aftappen van de boiler (mocht dat ooit nodig zijn).
Ik begreep dat de KW aansluiting niet op de bodem van het vat zit maar wat hoger. Maar loopt er intern wel een leiding naar de bodem van het vat waardoor je door hevelen het vat toch helemaal leeg kan laten lopen door de aftapkraan ruim onder de KW aansluiting te monteren ?
In de handleiding kan ik niets vinden over hoe af te tappen.
@jobr kijk eens bij de foto's van @klump4u. Daar staat een foto van de binnenkant van een V3 geloof ik. De V4 zal niet veel anders zijn denk ik. Er loopt een pijpje vanaf de koudwater aansluiting schuin naar beneden tot bijna op de bodem als ik het goed zie. Dus als je zorgt dat er via de warmwater aansluiting lucht de tank in kan dan kan je hem zo goed als helemaal leeg laten lopen (hevelen)
Beetje schuin naar links tippen misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Nog wat vraagjes voor de mensen die de Atlantic (of een andere WPB) in serie met de CV-ketel voor SWW hebben gezet:

De Atlantic bij mij staat nu op 55 graden ingesteld (da's de max zonder elektrisch element). Zodra ik water begin te tappen stroomt er nieuw, koud water in de WPB, dus die temperatuur in de WPB zakt vrij snel. De CV heb ik nu ingesteld dat het SWW niet warmer dan 55 hoeft te worden, dus hij slaat niet aan als ik begin met tappen. Maar eigenlijk na enkele minuten wel al, om te zorgen dat het water dat de CV-ketel verlaat toch nog altijd 55 graden is. Het gasverbruik is weliswaar nihil, maar toch verbruikt de CV-ketel gas om een constante uitstroomtemperatuur te garanderen.

Hebben jullie serie-schakelaars de CV-ketel dan op een nog lagere temperatuur ingesteld? En hoe zit dat dan met bijv. legionella, want als je de CV-ketel pas laat bijstoken zodra de temperatuur onder de 40 graden komt (ik noem maar wat) dan heb je toch nooit meer de 'veilige' 55+ graden door je leidingsysteem in huis?

Sommigen van jullie hebben de WPB zelfs los van de CV-ketel. Met douchen, en andere plekken waar je een thermostaat kraan hebt, snap ik dan nog wel dat je altijd 38 graden uit de kraan krijgt, ook als de WPB nog maar 40 graden levert, maar bij een gewone mengkraan in de keuken loopt de temperatuur dan toch heel snel hard achteruit? Dan heb je toch geen consistente warmte?

Ofwel: Wat mis ik in dit plaatje? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je moet aardig je best doen om hem op 40 graden te krijgen, intussen verwarmt hij al weer bij 50 graden.
Tap je niet dan verwarmt een 200l model met 1 graad per kwartier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Speedy-Andre schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 12:25:
Je moet aardig je best doen om hem op 40 graden te krijgen, intussen verwarmt hij al weer bij 50 graden.
Tap je niet dan verwarmt een 200l model met 1 graad per kwartier.
Ja, dat zegt iedereen, dat je er aardig lang mee kunt doen... Maar daar lijkt het bij mij dus niet op. De CV-ketel springt vrij snel aan, die krijgt dus duidelijk niet voldoende warm water. Zojuist heb ik exact 15 minuten de douche laten lopen, waarbij de Atlantic vrij snel weer aan sprong:
  • Atlantic zegt dat de temperatuur gedaald is van 55 naar naar 24 graden (maar ik heb begrepen dat dat niet accuraat is, sensor onderin)
  • Mijn 'Action' infrarood warmte sensor geeft aan dat de uitgang van de WPB 33,1 graden is (gemeten op de schroefaansluiting in de rode cirkel, niet op de leiding)
  • Mijn FLIR warmtebeeldcamera geeft aan dat de schroefaansluiting 37,7 graden is.
Dus hij is 'vrij snel' naar onder de 40 graden gedaald vind ik, waarbij ik maar even er van uit ga dat mijn FLIR het meest accuraat is. Nog een kwartiertje douchen had de temperatuur ongetwijfeld nog verder laten zakken. Dus ik weet niet of er iets niet goed gaat bij mij, of men hier wat optimistisch praat ;)

Blijft wel nog de vraag: Hoe hebben de serie-schakelaars in dit topic de CV-ketel ingesteld, qua temperatuur? Wanneer mag hij van jullie gaan bijverwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Stel dat je een regendouche hebt met 15l/min en je begint met 55 graden, dan gebruik je snel 10l/min uit de wpb die ongeveer voor 3/4 inhoud bruikbaar is.
Met dat verbruik zal je de cvketel nodig blijven hebben :)
Stel je de wpb warmer in dan kom je verder, zet eco uit en hij kan boven de 55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
redah schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 12:03:
Nog wat vraagjes voor de mensen die de Atlantic (of een andere WPB) in serie met de CV-ketel voor SWW hebben gezet:

De Atlantic bij mij staat nu op 55 graden ingesteld (da's de max zonder elektrisch element).
Volgens mij heb je hem op de verkeerde modus staan. De max. is 62 graden zonder element.
De leidingen zijn niet gevoelig voor legionella daar deze weer afkoelen naar 20 graden. Dus alleen de WPB en de ketel zijn risicopunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Hebben jullie de boiler vastgezet met de beugel aan de vloer?
Vraag me daar de meerwaarde wel vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat gaat om de V4? Heb geen beugel gezien toendertijd eigenlijk.

FYI CV-ondersteuning in ander nieuws: De opgenomen energie is inmiddels 9 kWh per dag. Max. is 11kWh. Gasverbruik per dag is nu 0,5m3.
Oftewel tot 10 graden Tb kan de CV-ondersteuning de boel standalone draaien in deze rijtjeswoning. Dat valt niks tegen :) Mocht je een veel lager SWW verbruik hebben kun je zelfs nog verder komen: YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Jim423 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:21:
Ja de V4 inderdaad. Maar super stevig ziet die er nu ook niet uit moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Post eens een foto van die beugel, of is het gewoon een hoekprofiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Jim423 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:43:
Post eens een foto van die beugel, of is het gewoon een hoekprofiel?
Ja het is gewoon een hoekprofiel.13 cm hoog en onderste deel is 3 cm en 2mm dik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Is die niet om hem aan de wand vast te zetten? Zodat hij niet om kan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Jim423 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:21:

FYI CV-ondersteuning in ander nieuws: De opgenomen energie is inmiddels 9 kWh per dag. Max. is 11kWh. Gasverbruik per dag is nu 0,5m3.
Oftewel tot 10 graden Tb kan de CV-ondersteuning de boel standalone draaien in deze rijtjeswoning. Dat valt niks tegen :) Mocht je een veel lager SWW verbruik hebben kun je zelfs nog verder komen: YMMV
Mijn airco heeft nog geen 3kWh per dag nodig, de laatste week totaal 13kWh.
Best handig om al dat ijzer met water niet op te hoeven warmen O-)
Met rond 4000W aan radiator vermogen blijft de V3 hier ongeveer de zelfde temperatuur aangeven.
Dat betekent dat hij iets van 1500W overbrengt op de spiraal en de radiators worden dan <40 graden.
De airco pruttelt het huis overdag met minder dan 200W continu verbruik warm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Al het ijzer en water zit bij mij in verwarmde ruimtes. Dus dat levert geen enkel verlies op, als ik je tenminste goed begrijp.
Ik verwacht als ik 0 SWW verbruik heb dat ik ook maar 4-5 kWh verbruik tegen dezelfde CV-ondersteuning. Wel zal jouw COP iets beter zijn vanuit het feit dat mijn condensor zo'n 60-70 graden moet worden, dat is bij jouw L/L vast minder. Ik heb de optie L/L ook al voorgesteld maar dat gaat hier niet lukken denk ik :P Dus waarschijnlijk toch een doorstromer erbij in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik bedoel dat het best lang duurt voor je merkt dat de radiators warm worden, verlies is het idd niet.
Een airco werkt veel sneller en zuiniger.
De cv ondersteuning heb ik voor kamers die ver van de airco's vandaan liggen en dat is hier aan de straat kant die op het noorden uitkijkt.
Dat compenseert tegelijk een beetje het geringe tapwater verbruik dit ik nu eenmaal heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDB_046
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-09-2022
Afgelopen week werd ons door onze aannemer afgeraden om een WP boiler aan te schaffen, omdat bijvoorbeeld de Atlantic Explorer 4 "slechts" een vat heeft van 270 liter, wat te beperkt zou zijn voor een gezin met 4 personen op basis van 15 liter per minuut voor de douche. Een alternatief zou zijn om een WTW te installeren in de douche, echter ook dat werd afgeraden omdat het a) veel kosten met zich meebrengt en b) je er hooguit 10 minuten extra douche tijd voor terug zou krijgen. Het plaatsen van 2 Atlantic's in serie zou dan een beter alternatief zijn.

Is bovenstaand verhaal herkenbaar voor mensen met een gezin bestaande uit 4 personen (2 volwassenen en 2 kinderen)? Zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:05
BDB_046 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 12:36:
Afgelopen week werd ons door onze aannemer afgeraden om een WP boiler aan te schaffen, omdat bijvoorbeeld de Atlantic Explorer 4 "slechts" een vat heeft van 270 liter, wat te beperkt zou zijn voor een gezin met 4 personen op basis van 15 liter per minuut voor de douche. Een alternatief zou zijn om een WTW te installeren in de douche, echter ook dat werd afgeraden omdat het a) veel kosten met zich meebrengt en b) je er hooguit 10 minuten extra douche tijd voor terug zou krijgen. Het plaatsen van 2 Atlantic's in serie zou dan een beter alternatief zijn.

Is bovenstaand verhaal herkenbaar voor mensen met een gezin bestaande uit 4 personen (2 volwassenen en 2 kinderen)? Zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost?
Je water verbruik beperken. ;)

Om te proberen hiermee, https://www.bespaarbazaar...rstroom-regelaar-pcw-02/#

[ Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 12-10-2019 16:07 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 16:38

basvn

Breezand - NHN

15 liter van 38 graden ja.
ongemengd, als dit elke dag verwarmd word tot een hoge temperatuur, verbruik je veel minder warm water als 15l/min

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah

Wij zijn met 2 volwassenen die rustig n half uur douchen iedere dag. De Atlantic trekt het niet, maar het gasverbruik is wel drastisch omlaag gegaan (niet 100% weg). Ons doel was dan ook om ervoor te zorgen dat we ons elektra overschot van de zonnepanelen gebruiken om het gasverbruik terug te dringen. En dat lukt met een WPB, ook als die niet 100% op kan vangen. Da's denk ik ook een illusie die je moet laten varen, als je 'gewoon en comfortabel' wil leven met je gezin.

In ons vorige huis hebben we een WTW gehad en ik kan je zeggen dat dat veel minder impact op het gasverbruik had.

En als je écht 15l/min gebruikt om te douchen (meet het even na, vul een emmer en pak een stopwatch erbij) wordt het hoog tijd voor een douchekop die maar 4-7l/min door laat en de rest lucht erin pompt om druk te behouden. Grof gezegd verbruik je dan 3-6 l/min uit de WPB (meer als de temperatuur in de WPB daalt) en dan kom je ineens een stuk verder met 270 liter.

[ Voor 4% gewijzigd door redah op 12-10-2019 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:35

Zoek een andere aannemer.....
Ik kan uit 190 liter boiler op 55 graden makkelijk half uur douchen.
Maarja uit mijn douche kop komt ook maar 5.5 liter, heb je jouwe al gemeten ?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Zo de Atlantic draait op zolder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ChNbMx34dFbbSruWSpykG5nK/thumb.jpg

Ik probeer nu de subsidie aan te vragen bij RVO.NL.
Maar ik kan geen bezoekadres invullen terwijl dit wel verplicht is. Ook man/vrouw kan ik niet kiezen.
Hadden jullie dat ook (die recent een aanvraag heeft ingediend) ?

[ Voor 30% gewijzigd door jobr op 12-10-2019 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

jobr schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 17:00:
Zo de Atlantic draait op zolder.
[Afbeelding]

Maar ik kan geen bezoekadres invullen terwijl dit wel verplicht is. Ook man/vrouw kan ik niet kiezen.
Afgelopen maand 2 x subsidie aangevraagd en verleend.
Kan me niet herinneren dat ik mijn geslacht moest invullen? Als je met digid inlogt zijn meteen al jou gegevens bekend.
Ik neem aan dat je deze aanklikt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vc8AMR4URh9y9qqzsoB5L1yW/thumb.jpg

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
JoKo schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 18:10:
[...]

Afgelopen maand 2 x subsidie aangevraagd en verleend.
Kan me niet herinneren dat ik mijn geslacht moest invullen? Als je met digid inlogt zijn meteen al jou gegevens bekend.
Ik neem aan dat je deze aanklikt?
[Afbeelding]
Nee, daar ben ik volgens mij nog niet.
Ik ga naar https://mijn.rvo.nl/inves...nergie-isde-particulieren en dan rechts "Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE)" Aanvragen.
Dan moet je inloggen met Digid en dan krijg je een formulier waar je allerlei gegevens van jezelf moet invullen. En daar gaat het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Klopt het dat de Explorer V4 270L maar 1 sensor heeft die de watertemperatuur meet? En wanneer schakelt de boiler dan in en uit als je bijvoorbeeld 55°C instelt?

En is het een idee om de installatiehandleiding op te nemen in de TS @Speedy-Andre
Deze lange link kon ik het snelst vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@jobr
Zie jij nieuwe aanvraag staan?als je dat aanklikt zie je de pagina in mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
JoKo schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 18:38:
@jobr
Zie jij nieuwe aanvraag staan?als je dat aanklikt zie je de pagina in mijn vorige post.
Nee, op de door mij genoemde pagina staat "Aanvragen". Dan moet je inloggen via Digid en kom je gelijk in het formulier met het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dre schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 18:31:
Klopt het dat de Explorer V4 270L maar 1 sensor heeft die de watertemperatuur meet? En wanneer schakelt de boiler dan in en uit als je bijvoorbeeld 55°C instelt?

En is het een idee om de installatiehandleiding op te nemen in de TS @Speedy-Andre
Deze lange link kon ik het snelst vinden
De diverse (installatie) handleidingen staan toch in de TS?
Sensor zit ongeveer op 2/3 hoogte van het vat, je kan er een toevoegen in het zonneboiler gat of eventueel bij de eigen sensor ter hoogte van het display.
Hij gaat verwarmen als de temperatuur 5 graden onder de ingestelde temperatuur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@jobr
Wordt nu pb i.p.v. hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Wordt het stroomverbruik op de Atlantic V4 pas naar een paar dagen zichtbaar in het display?
Ik heb hem nu bijna 2 dagen aan en zie nog steeds 0Wh staan bij dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423

Je zou eigenlijk een pijp-WTW moeten installeren. Die heeft 40%-60% rendement en krijg je dus dubbele douchetijd voor terug. Die goot-WTW schijnt het inderdaad niet echt super te doen en raakt snel verstopt. Dan zou je wel uitkunnen met een 270L. Andere optie is inderdaad 2x270L parallel te zetten voor een uur douchetijd. (serie zou ik niet doen omdat eentje dan veel meer uren gaat draaien). Overigens is 90min douchen per dag op 15L/min wel echt een enorme kostenpost (als dit echt zo is), krap €2000 euro per jaar volgens mij. Een pijp-WTW zou zich dus in 3 maanden al terugverdiend hebben :+
redah schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 13:04:
[...]Wij zijn met 2 volwassenen die rustig n half uur douchen iedere dag. De Atlantic trekt het niet, maar het gasverbruik is wel drastisch omlaag gegaan (niet 100% weg). Ons doel was dan ook om ervoor te zorgen dat we ons elektra overschot van de zonnepanelen gebruiken om het gasverbruik terug te dringen. En dat lukt met een WPB, ook als die niet 100% op kan vangen. Da's denk ik ook een illusie die je moet laten varen, als je 'gewoon en comfortabel' wil leven met je gezin.
Heb jij hem nu al eens op 62 graden gezet dan? Hoeft opzich geen illusie te zijn door er simpelweg 2 te plaatsen. Volgens mij krijg je dan ook nog eens 2x subsidie. Dat is door meerdere forumleden hier gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 18:56
Jim423 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:55:
[...]

Heb jij hem nu al eens op 62 graden gezet dan? Hoeft opzich geen illusie te zijn door er simpelweg 2 te plaatsen. Volgens mij krijg je dan ook nog eens 2x subsidie. Dat is door meerdere forumleden hier gedaan.
Klopt als je de ruimte hebt erg fijne oplossing. Wij hebben 2x 200l, we hadden eigenlijk 270l nodig, maar die past in de hoogte niet bij ons. Dus dit is een prettig alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
jobr schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 17:00:
Probleem is opgelost.
Volgens RVO wordt niet altijd de volledige gegevens de Basisregistratie Personen ontvangen. Je moet dan even bellen en dan voeren ze het voor je in.
Dus als je er ook last van hebt .....
jobr schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:39:
Wordt het stroomverbruik op de Atlantic V4 pas naar een paar dagen zichtbaar in het display?
Ik heb hem nu bijna 2 dagen aan en zie nog steeds 0Wh staan bij dagen.
Doet het nu wel. Blijkbaar een paar dagen geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

Zullen we ruilen van aannemer? Die van mij wil geen Explorer 200L plaatsen, omdat eentje van 100L met elektrisch element ook wel zat is.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Sinds wanneer bepaalt een aannemer wat jij nodig hebt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 16:02

Sinds twee weken gebruiken wij (6 menspersonen 16 < leeftijd > 48 ) een Daikin warmtepompboiler van 260 liter in uitsluitend de ECO-modus (dus het elektrisch element uitgeschakeld). De douche geeft maximaal 7 liter per minuut (gemeten met emmer en stopwatch ;-) en de stelregel is maximaal 10 minuten douchen pp. Tot op heden heeft iedereen prima lekker kunnen douchen en kreeg niemand koud water. Met nog 1 te gaan deze avond geeft de boiler nog 48 graden aan terwijl hij na de eerste doucher al aan het werk is gegaan.
wel is het zo dat er een zonneboilervat van 90 liter vóór hangt, hoewel die vandaag ook niet verder dan 22 graden kwam.
In het begin was ik ook wat beducht voor koud water voor de laatste doucher en hing mijn vinger als het ware bij het el. element om in te schakelen maar het gaat prima zo. Elektraverbruik ~ 2,4 kWh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:36:
Sinds wanneer bepaalt een aannemer wat jij nodig hebt :?
Ga ik ook niet mee akkoord. Ik denk stiekem dat de aannemer het gemakkelijker vindt om de wp op een zoldertje te zetten van 1.50 hoog, in plaats van in het aangrenzende schuurtje (waar wel ruimte is voor een explorer). Ik besef dat een schuurtje kouder zal zijn dan binnen, maar met goede isolatie moet het kunnen. Of zijn er experts met andere ervaringen?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-04 20:51
Ter vervanging van onze gas gestookte boiler van 140 liter ben ik op zoek naar een warmtepomp boiler.

ik zit te denk aan de Daikin 2E260PAV3 260 liter omdat deze weinig geluid maakt. Nu zag ik dat deze ook voor ventilatiedoeleinden gebuikt kan worden.

Wij hebben een een woonkamer met daarachter een waskamer van ongeveer (3x2,5 meter) en daarachter de garage (6x6 meter) waar de huidige boiler staat.

Mijn idee is om een ventilatierooster te maken op de deur van de woonkamer naar de waskamer en dan vervolgens een ventilatierooster tussen het washok en de boiler. Dan zal er altijd verwarmde lucht naar de boiler gaan. De koudelucht kan dan naar buiten worden afgevoerd.

In de zomer kan ik me voorstellen dat je de luchtstroom zou willen omwisselen. Dus "koelere" lucht van buiten en dan de koude lucht juist naar binnen.

Als dit werkt heb ik extra ventilatie voor de woonkamer en de was wordt sneller droog en het vocht wordt afgevoerd. In de folder van de Daikin staat een winter en een zomer configuratie.

Weet iemand of dit zo kan gaan werken?

Tweede vraag . Ik ben bang dat 260 liter niet altijd genoeg is. Wij hebben een regen douche en pakken regelmatig een bad. In de folder van de Daikin staat dat hij in Boostmodus pijlsnel water kan verwarmen.

Kan iemand aangeven hoe lang "pijlsnel" ongeveer onder normale omstandigheden duurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Karelprior schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:56:
[...]
wel is het zo dat er een zonneboilervat van 90 liter vóór hangt, hoewel die vandaag ook niet verder dan 22 graden kwam.
Dat scheelt natuurlijk fors, net als een doucheWTW heb je dan 30%-40% minder vermogen nodig.
Johan909 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:03:
Kan iemand aangeven hoe lang "pijlsnel" ongeveer onder normale omstandigheden duurt?
Pijlsnel zal in deze ongeveer 12 graden per uur zijn. Voor elke minuut douchen dus ongeveer 5-10 min opwarmen. Hoeveel L/min doet je regendouche en hoe groot is je bad ongeveer? Ik denk dat het wel uit kan als je het e-element aan laat. Check ook de Atlantic Explorer V4 270L even, ongeveer gelijk qua geluidsproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
Jim423 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:38:
[...]

Pijlsnel zal in deze ongeveer 12 graden per uur zijn. Voor elke minuut douchen dus ongeveer 5-10 min opwarmen. Hoeveel L/min doet je regendouche en hoe groot is je bad ongeveer? Ik denk dat het wel uit kan als je het e-element aan laat. Check ook de Atlantic Explorer V4 270L even, ongeveer gelijk qua geluidsproductie.
Ligbad is ongeveer 140 liter. Regendouche zal ongeveer 20 liter per minuut zijn. Als we nu een bad pakken met onze 145 liter gasboiler kunnen we nog ongeveer 4 minuten douchen voordat het merkbaar kouder wordt. Twee keer een bad direct achterelkaar lukt ook niet helemaal goed. Nu is het voordeel dat het water wel snel opnieuw warm wordt. Als je ongeveer 30-45 minuten wacht is hij weer behoorlijk warm. Dus in de praktijk hebben we geen probleem.

Ik begrijp dat je ongeveer 80% uit je boiler kan halen. Bij 270 liter dus ongeveer 215 liter. Dus dan zitten we met een warmtepompboiler iets beter dan nu. Het is natuurlijk ook zo dat de temperatuur van het water in de boiler boven de temperatuur van een bad zit. Dus het is nog best lastig om precies uit te rekenen of je genoeg hebt.

Vandaar dat ik het idee van snel opwarmen wel fijn vindt. Bij 12 graden per uur zou je koud water, wat volgens mij meestal rond de 19 graden is, dus na 2 uur op 43 graden hebben. Dus na 2 uur heb je weer een goede temperatuur voor bad/douche/etc als je niet teveel mengt. Of maak ik ergens een denkfout?

Die Atlantic Explorer V4 270L heeft die ook een electrisch element voor pijlsnel verwarmen?
En zijn daar ook configuratiemogelijkheden voor? Dus in de zomer lucht van buiten gebruiken en naar binnen blazen. Of moet je altijd lucht van binnenpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:34
Johan909 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:39:
[...]

Die Atlantic Explorer V4 270L heeft die ook een electrisch element voor pijlsnel verwarmen?
En zijn daar ook configuratiemogelijkheden voor? Dus in de zomer lucht van buiten gebruiken en naar binnen blazen. Of moet je altijd lucht van binnenpakken?
Booster functie is inderdaad aanwezig.
Lucht kan je ook zelf aanpassen door bijvoorbeeld een t-stuk te plaatsen met een klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Johan909 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:39:
[...]Vandaar dat ik het idee van snel opwarmen wel fijn vindt. Bij 12 graden per uur zou je koud water, wat volgens mij meestal rond de 19 graden is, dus na 2 uur op 43 graden hebben. Dus na 2 uur heb je weer een goede temperatuur voor bad/douche/etc als je niet teveel mengt. Of maak ik ergens een denkfout?
Dat klopt. Ik verwacht dat je met 260 of 270L dus een beetje op dezelfde manier door blijft gaan of misschien een kleine verbetering.
Wil je het 100% oplossen zou je 2x200L moeten plaatsen.

Die koeling zou ik overigens niet teveel tijd in steken, capaciteit is beperkt en vaak nadat het een beetje koeler begint te worden is de WPB op temperatuur en slaat hij af. Ook is de uitlaat dan warm en vochtig ik zie er bij mij wel wat in groeien, of je dit in je woning wil gaan blazen is ook een vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
Jim423 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:25:
[...]

Dat klopt. Ik verwacht dat je met 260 of 270L dus een beetje op dezelfde manier door blijft gaan of misschien een kleine verbetering.
Wil je het 100% oplossen zou je 2x200L moeten plaatsen.

Die koeling zou ik overigens niet teveel tijd in steken, capaciteit is beperkt en vaak nadat het een beetje koeler begint te worden is de WPB op temperatuur en slaat hij af. Ook is de uitlaat dan warm en vochtig ik zie er bij mij wel wat in groeien, of je dit in je woning wil gaan blazen is ook een vraag.
Ik ga eerst gewoon beginnen met een van 270 liter. Als het echt vaak fout gaat dan pak ik wel een kleinere erbij.

Voor wat betreft de koeling. Het is goed dat je het zegt. Soms lijken dingen in een brochure ideaal maar heb je er in de praktijk niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Gewoon op een hete zomerdag 's ochtends even al dat warme water lozen in het riool om de kamer te koelen :+ Ik zou wel binnen/binnen hanteren voor de luchtkwaliteit. Van buiten geeft misschien een hoge COP, maar als je doel koelen is dan is warmte onttrekken het doel en niet efficiency. Daarnaast voorkom je overdruk binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
Deveon schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:53:
Ik zou wel binnen/binnen hanteren voor de luchtkwaliteit. Van buiten geeft misschien een hoge COP, maar als je doel koelen is dan is warmte onttrekken het doel en niet efficiency. Daarnaast voorkom je overdruk binnen.
Ik dacht dat over het algemeen lucht van binnen werd gepakt en dan de koude lucht naar buiten wordt afgevoerd. Wat is een goede reden om de koude lucht binnen te houden?

Ik zat te denken om extra ventilatieroosters onder de ramen aan te brengen. Een ventilatierooster van de woonkamer naar de garage waar de unit komt te staan zodat ik extra ventilatie krijg. En dan de koude lucht vanuit de garage naar buiten. Maar als er een goede reden is om die lucht niet naar buiten af te voeren hoor ik hem graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDB_046
Allereerst enorm bedankt voor alle reacties, dit helpt ons enorm bij het maken van een juiste beslissing. De "angst" die ons is aangepraat wordt hierdoor aardig verminderd.

@wizzopa Water verbruik beperken is een goede optie, in onze nog aan te leggen douche willen we graag een regendouche, vandaar dat we zijn uitgegaan van een hoog aantal liters. Ben het echter met je eens dat hier een hoop te winnen valt!

@basvn We hebben rekening gehouden dat de 15 liter water gemengd zal zijn, daar valt helaas niets meer te winnen.

@redah Bedankt voor het delen van je ervaringen, zulke lange douchers zijn we gelukkig niet :) Daarnaast doucht in ons gezin niet iedereen zich op het zelfde moment (ochtend of avond) en komen we waarschijnlijk alleen in de knoei als dit incidenteel samenkomt of als er logees zijn.

@reneeke1970 We moeten de douche nog kopen, bij een regendouche is de aannemer uitgegaan van 15 liter water per seconde. Ik zal nagaan of dit een correcte schatting is, of dat dit overdreven is. Dat is wel een cruciale factor, ook gezien de WAF-factor :)

@Jim423 We zijn uitgegaan van uiterste waarden, gemiddeld zal het (een stuk) lager liggen :) Wel een goede tip van de pijp-WTW; aannemer zou zelf ook nog kijken naar suggesties op dit vlak, hopelijk komt hij ook met deze suggestie!

@KabouterSuper Klinkt als een prima plan om te ruilen van aannemer, althans op dit vlak ;)

@Karelprior Bedankt voor het delen van je inzichten, dat klinkt erg bemoedigend voor onze situatie!

Samenvattend: Een regendouche met maximaal 10 liter per minuut (liefst nog wat lager) in combinatie met eventueel een pijp-WTW zou de oplossing moeten zijn. In geval van "nood", hoelang doet de Atlantic erover om water op te warmen met het element? Zeg de tank is helemaal leeg, hoelang duurt het dan om 100 liter op 40 graden te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat kun je makkelijk uitrekenen: 0,0011630x100x30(10>40 graden) kost 3,49kWh.
Doe je dit op het element kost het ongeveer anderhalf uur. Doe je dit op compressor+element (boost) ongeveer 50 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
En met wtw komt er water van 20-25 graden binnen. Als verzekering tegen koud douchen kun je overwegen er een doorstroomverwarmer tussen te schakelen. Met ca 5 kW (+dwtw) kun je dan onbeperkt heet douchen (tegen €1 per uur ;)).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
Als ik het goed heb begrepen gaat de Atlantic naar 62 graden als je het PV contact (lang genoeg) activeert.
Wordt dan de legionella run ook overgeslagen als deze bijv de volgende dag aan de beurt zou zijn?
Of wordt daar geen enkele rekening mee gehouden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDB_046
Bedankt @Jim423 en @Proton_ ik denk dat ik voldoende info heb om een goede keuze te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Jim423

Niet gehinderd door al veel praktijk ervaring toch even een vraag. Is het vocht in de door de warmtepompboiler aangezogen lucht al niet zo goed als allemaal neergeslagen op de condensor en van daar afgevoerd naar de condens afvoer?
Zo als ik het begrepen heb (en gevoeld) blaast de uitvoer van de wpb koude, drogere lucht uit. Hoe kan deze uitvoer dan warm zijn? En uit nieuwschierigheid.... wat groeit er bij die van jou dan in?

Het klopt natuurlijk dat de wpb geen airco is en dat de hoeveelheid koele lucht afhankelijk is van hoelang je wpb er over doet om weer op te warmen. Maar als je hem een beetje slim programeert op z'n timers en in de ochtend zorgt dat hij zoveel als mogelijk "leeg" is dan zou hij op het heetst van de dag toch best wel wat verkoeling leveren toch. Natuurlijk wel zorgen dat je ramen open hebt staan tegen overdruk.

Ikzelf heb maar een kleine woonkamer met plat dak en een open keuken. Ook niet groot. Best goed geisoleerd maar afgelopen zomer niet te harden!
Na een paar dagen loopt de temperatuur rustig op naar 34 graden in de woonkamer! Gordijnen dicht en ventilators aan help iets maar je krijgt het niet veel koeler.
Dus ik ga het zeker proberen deze zomer.

Zal zo als je al zei niet veel zoden aan de dijk zetten maar altijd wel iets denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:05
Doggieman schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 05:17:
@Jim423

Niet gehinderd door al veel praktijk ervaring toch even een vraag. Is het vocht in de door de warmtepompboiler aangezogen lucht al niet zo goed als allemaal neergeslagen op de condensor en van daar afgevoerd naar de condens afvoer?
Zo als ik het begrepen heb (en gevoeld) blaast de uitvoer van de wpb koude, drogere lucht uit. Hoe kan deze uitvoer dan warm zijn? En uit nieuwschierigheid.... wat groeit er bij die van jou dan in?

Het klopt natuurlijk dat de wpb geen airco is en dat de hoeveelheid koele lucht afhankelijk is van hoelang je wpb er over doet om weer op te warmen. Maar als je hem een beetje slim programeert op z'n timers en in de ochtend zorgt dat hij zoveel als mogelijk "leeg" is dan zou hij op het heetst van de dag toch best wel wat verkoeling leveren toch. Natuurlijk wel zorgen dat je ramen open hebt staan tegen overdruk.

Ikzelf heb maar een kleine woonkamer met plat dak en een open keuken. Ook niet groot. Best goed geisoleerd maar afgelopen zomer niet te harden!
Na een paar dagen loopt de temperatuur rustig op naar 34 graden in de woonkamer! Gordijnen dicht en ventilators aan help iets maar je krijgt het niet veel koeler.
Dus ik ga het zeker proberen deze zomer.

Zal zo als je al zei niet veel zoden aan de dijk zetten maar altijd wel iets denk ik dan.
Beter zou zijn lucht binnen aanzuigen en binnen uitblazen, maar het is en blijft minimalistisch je huis koelen met een warmtepomp boiler. Airco bestellen in het buitenland geeft misschien een idee.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@wizzopa
Ik zit er ook hard aan te denken als het deze zomer weer zo'n situatie wordt. M'n honden en ikzelf liggen voor dood op de bank en vloer.
Dus als het niet anders is dan maar een airco aanschaffen voor de zomer. Dank voor de link!

(neemt niet weg dat ik het toch ga proberen _O- )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Het wordt vochtig als hij afslaat. Alles is dan koud en dan gaat er warme lucht doorheen wat condenseert tegen de wanden. Het zijn zwarte vlekjes, ik denk een soort schimmel. Maar daar heb ik niet echt verstand van. Het is in ieder geval geen vuil.

Het probleem met koelen is de korte draaitijd in de zomer, hij draait hier maar zo'n 1,5 uur dan. En mijn verbruik is een stuk forser dan bij de meesten. Je kan dan beter een mobiele airco halen maar wel eentje met 2 slangen (luchttoevoer en afvoer). Die heeft dubbel zoveel vermogen en draait 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Een airco voor die twee weken in het jaar is natuurlijk ook niet echt een duurzame gedachte. De WPB kan makkelijk langer draaier door simpelweg ‘s ochtends even de warm waterkraan open te draaien (mits je niet de ketel laat bijschakelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Seriously? Je wilt dus gewoon schaars drinkwater in de zomer verspillen onder het mom duurzaam? Hoop maar dat ik je verkeerd begrijp. Die kraan moet dan echt urenlang lopen. Overigens heb ik de airco eerder 10 weken gebruikt i.p.v. 2 weken.

Stel je douched 2x10min. Dat is ongeveer 3,7kWh wat je dan moet warmen. 3,7kW is tevens wat je onder een plat dak nodig hebt (elk uur) om het een beetje acceptabel te houden, ergo je koelt uur-anderhalfuur en daarna zit je weer met hetzelfde probleem. Ik heb het al geprobeerd, het effect was 0,0.
Als je persé de WPB wilt gebruiken kun je het beste met 4 kraantjes en 2 T-stukken een aansluiting maken voor de spiraal buiten en daar een (mobiele) radiator neerzetten. Je zou bijvoorbeeld een autoradiator kunnen gebruiken met fan+shroud op lage snelheid en een 12V elektrisch pompje of een oude cv-pomp en dit in een koffer bouwen. Door het afkoelen via de spiraal zal de WPB 23 uur draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Dat koelen levert niet veel op inderdaad. Vanmiddag is WPB om 14:00 gestart toen was het 20.8 op zolder. Om 15:30 was de WPB klaar. Toen was het 20.0 graden. Om 17:30 was het al weer 20.8.
Om nu je hele WPB leeg te laten lopen om weer 7 uur te laten draaien lijkt me ook niet echt handig. Bovendien zakt de temp dan maar 2-3 graden en is snel weer terug.

[ Voor 10% gewijzigd door jobr op 17-10-2019 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
[b]Jim423 in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"Jim423 schreef op donderdag 17 oktober 2019

Als je persé de WPB wilt gebruiken kun je het beste met 4 kraantjes en 2 T-stukken een aansluiting maken voor de spiraal buiten en daar een (mobiele) radiator neerzetten. Je zou bijvoorbeeld een autoradiator kunnen gebruiken met fan+shroud op lage snelheid en een 12V elektrisch pompje of een oude cv-pomp en dit in een koffer bouwen. Door het afkoelen via de spiraal zal de WPB 23 uur draaien.
Clever! Goede tip. Maar inderdaad.... Beter een dedicated airco aanschaffen dan maar. Wel zo bedrijfszeker.

Nog een vraag aan iemand die al langer een Atlantic heeft:

Ik zit nu offshore voor 4 weken en heb mijn vrouw eens gevraagd om de verbruik gegevens van de WPB eens door te geven.
Verbruik water door de WPB: 1700 liter
Verbruik stroom WPB sinds installatie: 34.17 KWh
Totale "aan" tijd sinds installatie: 310 uur.

Omstandigheden: douchen en handafwas met gemiddeld 3 a 4 personen aanwezig. WPB staat in de schuur op binnen/binnen. Temperatuur daalt daar naar een graad of 5 a 6 celcius. Warmte verlies WPB zal dus wat hoger zijn

Als ik dan een beetje goed gerekend heb dan kom ik op ongeveer 13 dagen "ingebruik" en een verbruik van ongeveer 2,6 KWh per dag. Dit lijkt me zo weinig! Of kan dit wel ongeveer kloppen?
Douchen gaat per persoon om 5 minuten (we hebben een zandlopertje hahahaha) en moet zeggen dat iedereen zich daar netjes aan houd.

Of ga ik nu ergens helemaal de mist in?

@jobr bedankt voor het testen! Ben dan nu wel overtuigd dat een aparte "woonkamer koeling" dan beter zou zijn. Scheelt me weer zelf testen, en een gat in de muur! 😁

[ Voor 4% gewijzigd door Doggieman op 17-10-2019 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat klopt wel. Ik zit in de zomer (sww only) op 2,6kWh.
Het is nog vrij fors in jouw geval zelfs, waarschijnlijk door stilstandsverliezen icm lagere COP, ik zou eens kijken of je een afblaas naar buiten kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@Doggieman
Hier een verbruik van gemiddeld 1,7 kWh de laatste 40 dagen.
3 personen waarvan er 1 sowieso 10 minuten onder de douche staat. 11 l/m
Uitblaas naar buiten, staat op zolder met zijraam altijd open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Jim423 ja... Daar was ik zelf ook al van overtuigd dat die aan en afvoer naar buiten moeten. Was toch al vrij rap 5 tot 7 graden in de schuur als de WPB aansloeg. Buiten was het dan toch nog wel een paar graden warmer. Dus zodra ik straks weer thuis ben dan meteen aan de gang om 2 doorvoeren door het dak te maken.

@wizzopa dank voor die gebruik gegevens. Moet er ff rustig voor gaan zitten.

Als aanvulling op mn eerdere post: 13 dagen gebruik zegt nog niet zoveel natuurlijk. Bovendien zit hier ook het 1e keer opstarten bij van 6 naar 52 graden. Ook een keer de tank bijna helemaal leeg getrokken als test. Dus dat heeft ook weer ff wat gekost aan opwarmen.

Maar het is duidelijk: aanvoer (en de afvoer zeker) asap naar buiten! Misschien de Atlantic nog een extra jasje geven?
Wat me wel opviel toen ik nog thuis was dat de uitgaande warm waterleiding de eerste 50 cm warm bleef. Eigenlijk constant wel. Nu had ik op advies al m'n isolatie van mn sww en koud water leidingen gehaald ivm legionella. Maar ik vraag me nu af of ik in iedergeval de sww leiding toch maar zal isoleren. Goed.... Na tappen koelt het langzamer af maar uiteindelijk koelt het toch wel terug naar omgevingstemperatuur. Is dit verstandig?

Ook maar eens kijken of het niet handiger is om hem alleen overdag te laten werken. Zal dan wat warmer zijn buiten als in de nacht. Hij springt nu vaak in de avond aan omdat we allemaal in de avond pas douchen. Staat nu ingesteld op wanneer hij maar wil.

[ Voor 9% gewijzigd door Doggieman op 17-10-2019 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
@Doggieman bij mij staat hij ook in de garage van 21m2. Ook bij mij staat hij op binnen/binnen. En inderdaad het koelt wel zon 2 a 3 graden af als hij bezig is. Ik heb er zelf voor gekozen om beide leidingen te isoleren. Dit omdat het een niet geïsoleerde ruimte is en er voldoende flow is in de leidingen. Legionella krijgt dus niet eens de kans. Alleen bij vakantie even aantal minuten laten lopen.

25 november heb ik hem 1 jaar. Dus nog een dikke maand te gaan. Verbruik tot nu toe : 430 kWh.

Elke dag om 16:00 uur wordt hij opgewarmd naar 54 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 17-10-2019 21:56 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Possible
Ja.... dan is jou situatie inderdaad ongeveer vergelijkbaar met de mijne. Al is mijn schuur dan wel helemaal geïsoleerd (vloer, dak en muren rondom) en kleiner (12m2) maar als het voor het verbruik en COP beter is dan wil ik best nog wat investeren in 2 dakdoorvoeren.
Persoonlijk ben ik ook niet zo bang voor legionella. Ook bij ons is er voldoende doorstroom door de leidingen en hij staat ook op 1x in de week op legionella programma. Bedenk me net dat het dus best kan zijn dat hij dus al 2x dat programma heeft gedaan. Op z'n minst 1x. Dat zou kunnen verklaren waarom anderen m'n verbruik wat "fors" vinden over die 13 dagen.

Ik neem aan dat jou wpb stroom verbruik in de zomer ook minder is dan in deze periode toch? Enig idee wat je verbruik de laatste 2 weken is geweest toevallig?

Probleem is een beetje dat ik zelf nu 4 weken op zee zit en dus niet thuis ben. Snel aangesloten voor ik weg moest en dus niet echt 1 en ander dagelijks kunnen volgen.
Maar goed..... m'n vrouw is verder helemaal tevreden. Geen koud water gehad en er ook verder niet naar gekeken.

Denk dat ik dan toch maar die leidingen ga isoleren. Scheelt weer wat stilstands verlies. Ook eens kijken of ik nog iets van een jas kan fabriceren voor de wpb. Zal altijd wat schelen voor de winter want de schuur is verder niet verwarmt.

Tja.... Heb hem eigenlijk net en wilde gewoon eigenlijk even weten of hij in vergelijk met anderen het een beetje goed deed. Maar ik besef dat het natuurlijk ook sterk afhankelijk is van je opstelling en gebruik. Maar als jou verbruik tot nu toe enigsinds representatief is dan doe ik het er voor. Dat is namelijk zo ongeveer wat ik op jaarbasis overheb aan PV opwek.

De situatie wordt straks weer anders. Ben momenteel ook bezig om mn pellet kachel te vervangen voor een CV exemplaar. Dus dan wil ik ook de wisselaar van de wpb gaan gebruiken.
Maar moet me weer flink inlezen in deze materie want is dan een buffer vat noodzakelijk of kan het ook zonder als je wat kamers wilt verwarmen. Goed.... zie dat dan wel weer. Dank voor je input hoor. Kan ik toch een beetje vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
De V4 staat in eindelijk in de hal. Iemand nog tips om hem naar boven te krijgen..? Is z’n een verhuiszak voor een wasmachine iets of is die daarvoor te hoog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ik heb een spanband eromheen gedaan. En toen vanaf die spanband nog een spanband tussen zijn pootjes aan de onderkant door. (Zodat die eromheen niet omhoog trekt). Ik trek hem aan de spanband eromheen naar boven en iemand anders pakt hem aan de onderkant en duwt hem zo naarboven. Ging prima.
Je moet alleen wel oppassen dat je niet de muur beukt met de kunststof kap want dan is die kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Doggieman schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:42:

Wat me wel opviel toen ik nog thuis was dat de uitgaande warm waterleiding de eerste 50 cm warm bleef. Eigenlijk constant wel. Nu had ik op advies al m'n isolatie van mn sww en koud water leidingen gehaald ivm legionella. Maar ik vraag me nu af of ik in iedergeval de sww leiding toch maar zal isoleren. Goed.... Na tappen koelt het langzamer af maar uiteindelijk koelt het toch wel terug naar omgevingstemperatuur. Is dit verstandig?
Ik heb alleen dat stukje van 50 cm geïsoleerd wat altijd warm blijft. Daarna werd het snel koud. De rest niet geïsoleerd vanwege legionella.
Idem bij de KW leiding de eerste 20-30 cm, zelfde verhaal.

Mijn gedachte was dat dit 50 cm stukje met isolatie nog wat minder snel gaat afkoelen en daardoor minder warmte onttrekt aan de boiler. Alle kleine beetjes helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
@Possible
Dank voor je gegevens. Zie dat je de laatste dagen tussen de 1.1 en 1.4 kwh gebruikt. Als ik weer thuis ben zal ik eens kijken naar mijn dag verbruik. Ben toch nieuwschierig.

@jobr
Denk dat ik dat zo ook maar ga doen. Scheelt altijd iets. Als ik aan de tank voel dan voel ik daar eigenlijk niet echt warmte vanaf stralen. Zou het eens moeten meten met een infrarood meter misschien. Dan kan ik bepalen of een jasje voor de Atlantic nog zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Goeie jas zal je wel zo'n 20% schelen denk ik. De buitenkant is bij mij 30 graden (omgeving 20) in de geluidsgedempte kast. Dus niet erg veel winst maar wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Jim423
Alle beetjes helpen. Zal eens kijken of ik iets netjes kan fabriceren. Iets van 2 cm dik heeft geen zin denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Doggieman op 18-10-2019 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Door de beroerde vertaling naar het Nederlands van het manual was mij de werking van de smart energy niet duidelijk. Ik heb de duitse vertaling er maar bij gepakt en weet nu eindelijk wat er eigenlijk in het laatste gedeelte van de tekst bij punt 3.2 had moeten staan.

Maar nu twijfel ik een beetje of ik het tabelletje wel goed lees/interpreteer. Begrijp ik de tabel nu goed dat als we even van BOILER OPTIMIZED uitgaan dat bij een luchttemperatuur van 6 graden de warmtepomp zelf eerst het water gaat verwarmen tot 30 graden, en dat vanaf dat moment de ketel bij springt om tot aan de ingestelde temperatuur verwarmen?

Of als de lucht temperatuur 15 graden zou zijn dat dan de warmtepomp zal verwarmen tot aan 43 graden watertemperatuur en dat vanaf dat punt de ketel weer bij springt tot aan de ingestelde eind temperatuur?

Of is het zo dat dus de warmtepomp op BOILER OPTIMIZED afschakeld als de luchttemperatuur volgens de tabel te laag is (of wordt) en dus alleen de ketel (solo) gaat verwarmen tot de ingestelde eind temperatuur?

Ik denk dat ik e.e.a. goed lees en interpreteer maar een bevestiging van iemand zou fijn zijn (of een correctie als ik het fout heb natuurlijk😁)

PS: voor diegene die zich afvraagt waarom ik dit in hemelsnaam om kwart over drie 's nachts tik....... Ik heb nachtdienst en sta op standby omdat het weer super slecht is en er dus niet gewerkt kan worden. Ben dus niet op m'n scherpst nu :O

[ Voor 15% gewijzigd door Doggieman op 19-10-2019 03:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
Deveon schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:58:
De V4 staat in eindelijk in de hal. Iemand nog tips om hem naar boven te krijgen..?
Ikzelf heb ooit wasmachines en drogers met glaszetters zuignappen naar boven gesjouwd. Weet niet of ze ook werken op het ronde oppervlak van een Atlantic.
Had zelf de versie met 3 kleinere zuignappen per handvat. Kon je ook gebogen ruiten mee tillen.
Weet dus niet of de Atlantic sterk genoeg is om aan zijn behuizing opgetild te worden. Just my two cents.

Pagina: 1 ... 69 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.