@
JunkieXP ja.... Ik weet dat die setjes er zijn. Kost iets van 90 euro. Maar wat ik heb gedaan is precies het zelfde! Alleen heb ik geen spuitje met warmte geleidende pasta en keuze uit 2 types sensors. Maar ben voor 0 euro klaar want heb alles wel liggen.
Voor diegene met een Atag ketel die ook graag hun WPB in serie willen zetten wat meer uitleg over de foto hierboven zodat ze zelf dit kunnen maken.
Let wel even op dat er in de handleiding van je Atag ketel staat dat ze het over de zelfde set hebben: Atag artikelnummer: COA2000U Stelt echt niks voor verder.
Kwestie van reverse engineering. Het probleem was voor mij dat er nergens een beschrijving of schema te vinden is van deze set. Dus de foto van de set vergroot en eens goed gekeken hoe een en ander nu inelkaar zit.
Dat grijze stekkertje met dat doorverbindingslusje er op zit op je ketel op X2. De 3 draadjes die er af gaan daar zit normaal gesproken de flow sensor op. Als je die draadjes volgt op de foto dan zie je dat 1 van die 3 draadjes onderbroken wordt door een kroonsteentje met daarop een doorverbinding. Die onderbroken draad van het kroonsteentje is de + van de voeding van de flowsensor op je ketel.
Als je de draden verder volgt op de foto dan kom je uit bij dat witte 3 polig Moldex stekkertje. Dat zit op de flowsensor zelf van de ketel.
Dus deze kabel met stekkertje, kroonsteentje en 3 polig Moldex stekkertje vervangt het orginele kabeltje van de flowsensor naar de X2 aansluiting op de besturingsprint van je ketel.
Als je deze set aansluit met de doorverbinding nog op het kroonsteentje dan werkt je ketel gewoon als vanouds! De flowsensor werkt dus gewoon zoals hij altijd doet.
Nu zie je op de foto nog een stuk draad en verder 2 typen sensoren. Zoals ik het kan zien gebruik je afhankelijk van je situatie thuis en/of je WPB de sensor met het buis klemmetje of de sensor met het schroefdraad als je daar een mogelijkheid voor hebt. Het is dus 1 van de 2.
Op het ene uiteinde van die net genoemde draden zitten 2 kabel aansluit schuifschoentjes. Deze schuif je over de pootjes van 1 van de sensors. Maakt niet uit welk pootje op welke draad. Op het andere uiteinde van diezelfde kabel zie je 2 aderhulsjes. Haal de doorverbinding uit het kroonsteentje en sluit daar het uiteinde van de kabel (dat met die ader hulsjes) op aan. Ook hier maakt het niet uit welke draad op welke aansluiting van het kroonsteentje je gebruikt.
Wat deze set dus kort gezegd doet is de voeding van de flowsensor onderbreken met een temperatuurvoeler (deze komt dus ergens op/in je WPB) Je ketel "ziet" dus dan niet meer dat er warmwater wordt getapt en doet dus gewoon helemaal niets, of stopt met verwarmen van tapwater en gaat uit.
Sluit de voeler weer (omdat het water te koud wordt) dan ziet de ketel weer dat er water wordt getapt en gaat dus weer netjes (na) verwarmen.
Waar ik dus niet achter ben nog, is wat de temperatuur waarde is van die sensoren in de set. Maar dat maakt niet uit. Iedere waarde (of beter: instelbaar) waarvan je zelf vind dat de ketel wel of niet moet schakelen is natuurlijk goed.
Blijft het natuurlijk wel zaak dat je weet wat je doet als je dit na gaat maken. Ik neem geen enkele verantwoording als je wat sloopt of je keet afbrand! Maar simpeler als dit wordt het niet!
Snap nu ook wel dat Atag niet reageert op mijn vragen. Makkelijker kun je geen 90 euro verdienen natuurlijk. Ik zou zeggen..... Doe je voordeel met bovenstaande als je een beetje handig bent en een Atag ketel hebt. Misschien werkt dit ook wel voor andere ketels met een flow sensor voor tapwater. Dat weet ik niet maar zou zo maar kunnen. Als er in de storingscode lijst van de ketel niks over storingscodes voor de flowsensor staat dan zou het waarschijnlijk zomaar kunnen werken. Even testen met een "los" schakelaartje dan.
Ik heb dit alles getest op mijn eigen Atag a244ec en het werkt foutloos. Moet alleen weer 4 weken de zee op dus heb het voormezelf nog niet definitief gemaakt. Moet nog even in m'n rommel dozen kijken of ik nog ergens een bruikbare voeler heb en waar ik die ga plaatsen in de WPB.
[
Voor 4% gewijzigd door
Doggieman op 07-10-2019 19:49
]
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.