Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.250 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het water is toch altijd warm voor je het tapt?
Bovendien heb je geen groei als het water regelmatig stroomt, alleen als het weken stil staat.
Eventueel kan je hem ook leeg laten, als dat lukt met de kraantjes (aftap punt maken).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:52
Het water in de 120L boiler heeft dan een temperatuur tussen de min. 15 graden en max. 25 graden (bijv in zomer). Dan zou je idd veilig kunnen zitten mbt legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
yeahbaby schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:13:
[...]

Heb ik over nagedacht, maar ik vind dat een risico met legionella. Dan zou ik de 120L boiler wekelijks aan moeten zetten om legionella te voorkomen. Ik vraag me af of de winst van voorwarmen dan te niet wordt gedaan door de wekelijkse legionella run.
Het voordeel is wel dat je een backup bij storing hebt.
Ik heb het hier nog gekker, inplaats van 1 boiler heb ik er 2 in serie met de wpb
Eerst een 80 liter cv boiler en vervolgens een 80 E-boiler.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
En gelijk dan maar het verbruik van de maand september.

Stroom: 41,67 kWh
Water: 2,660 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 17:28

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Heb geen watermeter voor de boiler, dus kan niet meten hoeveel erin gegaan is.

Maar heb afgelopen maand 28 kWh verbruikt en een COP van 3,9 behaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
De_Sint schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:39:
Heb geen watermeter voor de boiler, dus kan niet meten hoeveel erin gegaan is.

Maar heb afgelopen maand 28 kWh verbruikt en een COP van 3,9 behaald.
Hoe bepaal je de COP met alleen je stroomverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:50
jobr schreef op zondag 29 september 2019 @ 21:04:
Ik ga de 200L Atlantic bestellen en toch maar op zolder installeren waarbij de lucht binnen in en uit gaat.

Situatie is nu:
Koudwater leiding (a) ==> (b) ILC 8 bar ==> CV KW aansluiting ==> CV toestel ==> WarmWater leiding ==> douche etc.

Ik wil de boiler in serie met de CV gaan aansluiten. De warmwater voorziening zet ik dan uit op de CV. De CV zal nog een tijdje blijven.

De koudwater leiding naar de CV ga ik onderbreken tussen punt a en b. Van punt a ga ik naar de boiler toe.

Deze sluit ik als volgt aan: punt a ==> kogelkraan ==> ILC 6 bar ==> T-stuk (met aftapkraan) ==> T-stuk met beluchter ==> koudwater aansluiting boiler.

En dan terug:
Warmwater aansluiting boiler ==> diëlektrische koppeling ==> kogelkraan ==> punt b bij CV.

Heb ik het zo een beetje goed begrepen ?

Ik vraag me nog wel af of de beluchter in de warmwater of de koudwater leiding zou moeten en of dat verschil maakt ?

Volgens mij zou ik ook alleen de ILC van de CV kunnen gebruiken. Alleen aansluit technisch komt bovenstaande beter uit. Het kan toch geen kwaad dat er uiteindelijk 2 in serie aanwezig zijn?

Mogelijk wil ik de leidingen van punt a en naar punt b nog ergens kunnen kortsluiten (zodat de boiler niet meer meedoet) met 2 T-stukken en daar tussen en kogelkraan. Dit voor het geval ik de boiler er (tijdelijk) tussen uit wil halen. Ik weet dat ik dan moet spoelen ivm dood water.
Morgen komt een loodgieter langs om mijn Atlantic V4 aan te sluiten, ik wil hem laten aansluiten op de koudwateringang van de CV (voor SWW) zodat de CV kan naverwarmen indien nodig. De loodgieter had nog nooit deze WP boiler aangesloten, maar ik begrijp (als leek) dat het dus meer is dan de koudwaterleiding naar de CV verbreken en lees in dit topic her en der wat dingen zoals het bericht hierboven over de waterdruk, aftapkraantjes (om m leeg te laten lopen) enz.

Misschien een ontzettend stomme vraag, maar kan iemand misschien kort en krachtig even opsommen wat moet gebeuren (en gekocht worden omdat t niet bij de WPB zit) en waar écht op gelet moet worden qua (water-)installatie, zodat ik dit in ieder geval voor de zekerheid aan de loodgieter kan overhandigen of in ieder geval hem ook wat meer op weg kan helpen?

Wellicht kunnen anderen daar ook hun voordeel nog mee doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vraagje: in hoeverre mag je een warmtepompboiler (bijv atlantic explorer/calypso) inpakken in isolatie? Ik wil graag de boiler in een onverwarmde schuur zetten, tegen de muur die grenst aan het huis. Als ik de boiler volledig kan inklemmen in pirschuim, dan hoop ik dat het apparaat in de winter warm genoeg blijft. Natuurlijk moet ik wel de inlaat en uitlaat naar buiten laten gaan.

Ik overweeg ook om de inlaat in de winter lucht uit het huis te laten zuigen via een buis (2.5m). Zijn er mensen die dit al geprobeerd hebben? Waar moet ik op letten (lengte buis, bochten, materiaal) om geluid en andere problemen te vermijden?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@redah alleen waterzijdig?
Inlaat combinatie 6 bar
https://www.warmteservice...-bar-DN15-15mm/p/18451200

T-stuk met aftap kraan aan de koude kant.
https://www.warmteservice...-15-x-1-2-x-15/p/40055425
https://www.warmteservice...raan-compact-1-2/p/L26480

2x snelkoppeling met 3/4" buitendraad
https://www.warmteservice...recht-15-x-3-4/p/40051345

2x flex slang 3/4" van 100 en 150 mm
https://www.sani-flex.de/trinkwasserschlauch-dn19/a-73/

Dan eventueel nog haakse 15 mm knelkoppeling om de warmwater verder aan te sluiten op bestaande.

Ik pers alles, maar knel geschreven..

Ik zou hem niet op de cv aansluiten, maar direkt.

Prijs bij esanico is nu gestegen. :|

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-10-2019 19:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

wizzopa schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:45:
[...]

Hoe bepaal je de COP met alleen je stroomverbruik.
Historie gasverbruik 8 m3 gemiddeld.
Bovendien tel ik 10,2 kWh eraf van totaal verbruik ivm 14watt ventilator in de WPB die de MV vervangt.

Het voordeel van gefarceerd van het gas af. Je weet per onderdeel wat ze verbruikten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
In eerdere posts zag ik de flex slangen van econo genoemd. Zit daar nog verschil in met deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
AUijtdehaag schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:01:
Thanks. Voor mijn beeld, met jouw lijstje kan de boiler dus ook leeg gelaten worden indien nodig (via de koudwaterleiding)?

Voor wat betreft het 'direct' aansluiten: Wij willen heel erg graag comfort behouden en niet met een lege boiler zitten. Ik snap dat hij ook elektrisch kan verwarmen, maar dan zitten we met het volgende probleem: Er zit op zolder ook al een wasmachine aangesloten en ik wil niet dat de WPB ook ineens besluit 2000W te gaan trekken als de wasmachine draait. Dan maar liever met gas via de CV naverwarmen... Niet ideaal, maar so be it.

Het enige wat ik daarop bedacht had was iets van 'n schakeling maken die contact maakt (ik heb n energiemeter aan de wasmachine hangen dus weet dankzij Home Assistant wanneer die aan is) op t moment dat de wasmachine niet aan is zodat de WPB vol vermogen kan gebruiken. En dat dan aansluiten op de PV-ingang van de Atlantic. Maar er wordt in de handleiding steeds gesproken over 'een signaal' vanuit de PV-installatie en ik heb geen idee waar ze het over hebben. Als het gewoon een NO/NC contact is, die PV ingang, dan maakt dat de boel een stuk makkelijker natuurlijk. Maar die info vind ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jobr
Dat die econo bij oeg.net besteld?
https://www.oeg.net/flexibele-slangen-dn19-g805005062

Maar ik ga niet alle leveranciers opzoeken hoor.
Bestel gewoon bij sani-flex.de?

@redah
En je accepteerd dat iedere keer de cv ketel aanslaat en gas verbruikt wordt? Die krijgt eerst koud water voor zijn kiezen.
Of had je daar al iets op bedacht?

Aftap is om de boiler leeg te maken inderdaad.
Sommige plaatsen nog een vacuumbeveiliging erbij. (maar ik zie het nut niet ervan, warme kraan open, als je hem leeg maakt)

De atlantic V4 verbruikt maar 500 - 600 watt.
E-element heb je niet nodig bij 54 graden.

@redah
Dat PV kontakt staat gewoon in het manual onder 9.1
https://docgaproduction.c...tallation-user-manual.pdf
Doorverbinding maken, dan trekt die hem naar 62 graden.

[ Voor 72% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-10-2019 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
AUijtdehaag schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:13:
@jobr
Maar ik ga niet alle leveranciers opzoeken hoor.
Bestel gewoon bij sani-flex.de?
Dat hoeft ook niet. Dacht dat je misschien een speciale reden had voor sani-flex.de.
Zijn namelijk een stuk duurder, idem verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
@redah
En je accepteerd dat iedere keer de cv ketel aanslaat en gas verbruikt wordt? Die krijgt eerst koud water voor zijn kiezen.
Of had je daar al iets op bedacht?
Nefit heeft daar een losse thermo sensor voor zodat de CV niet aan slaat, dus dat was het plan eigenlijk. Maar het allerliefst wil ik inderdaad zo min mogelijk gas en zoveel mogelijk PV overschot gebruiken, dus:
@redah
De atlantic V4 verbruikt maar 500 - 600 watt.
E-element heb je niet nodig bij 54 graden.

Dat PV kontakt staat gewoon in het manual onder 9.1
https://docgaproduction.c...tallation-user-manual.pdf
Doorverbinding maken, dan trekt die hem naar 62 graden.
Wederom als leek: Als het contact gesloten is op t moment dat de wasmachine niet aan is, dan kunnen we bij wijze van spreken dus n uur lang continu warm water tappen als we de CV buiten het plaatje houden? Houdt het elektrische element het bij om warm water te garanderen?

Ik moet echt rekening houden met de vrouw des huizes :D, ik kan niet met n warmtepompboiler komen als dat betekent dat het douchewater na n half uur (soms douchen we erg lang, en ook met n regendouche) koud gaat worden... Vandaar de CV als 'nabrander' :) Maar als jij zegt dat t ook puur op t elektrisch element lukt, dan durf ik het wel aan om de CV buiten beeld te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@redah
Het is geen doorstroomverwarmer, dus denk het niet.

Ik heb geen cv ketel en geen atlantic.
Gaat hier prima met 11000 wattjes en raakt niet op.
Alleen geen pv contact :+

(en zeker ook geen stortdouche)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-10-2019 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Dan laat ik 'm toch maar op de CV-ketel aansluiten :) Kom er snel genoeg achter of de Atlantic het in zijn eentje aan kan of niet, want de CV-ketel zou ook zonder externe sensor met verwarmen moeten stoppen als het ingaande water warm genoeg is. Dan wellicht na een jaartje proefdraaien en met instellingen spelen de CV er tussen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:01:
@redah alleen waterzijdig?
Inlaat combinatie 6 bar
https://www.warmteservice...-bar-DN15-15mm/p/18451200

T-stuk met aftap kraan aan de koude kant.
https://www.warmteservice...-15-x-1-2-x-15/p/40055425
https://www.warmteservice...raan-compact-1-2/p/L26480

2x snelkoppeling met 3/4" buitendraad
https://www.warmteservice...recht-15-x-3-4/p/40051345

2x flex slang 3/4" van 100 en 150 mm
https://www.sani-flex.de/trinkwasserschlauch-dn19/a-73/

Dan eventueel nog haakse 15 mm knelkoppeling om de warmwater verder aan te sluiten op bestaande.

Ik pers alles, maar knel geschreven..

Prijs bij esanico is nu gestegen. :|
Je blijft de meegeleverde diëlektrische koppeling maar vergeten he :9

Diëlektrische koppeling

Hij staat in de handleiding en is zelfs verplicht ivm de garantie.
Verder is er nog de condensafvoer, deze slang (indien meegeleverd) kan je bij de riool afvoer stoppen.
Het water verbruik zal je moeten uitproberen, hoe warmer je hem instelt hoe langer je kan douchen.
Momenteel doet mijn 200l V3 er rond 3u over om van 43 naar 62 graden te gaan, naar 52 duurt 2u.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:49:
[...]

Je blijft de meegeleverde diëlektrische koppeling maar vergeten he :9
Die glijdt alle kanten uit, bij het aandraaien..
Weg ermee. :D

Edit: waterpomptang is geen gereedschap he? >:)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-10-2019 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het is wel een beetje onhandig ding, eerst aan de flex en dan pas op de wpb zetten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-09 17:23
Gisteren kreeg ik een brief van de rijksoverheid... de subsidie voor mijn Atlantic V4 is toegekend :D

Ik heb hem overigens zelf aangesloten en bij de subsidieaanvraag het maximaal aantal foto's geüpload zodat duidelijk was dat hij echt was geïnstalleerd. Dit was blijkbaar voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoe zit het met geluid, met name van de Atlantic V4. Iemand toevallig in regio Breda die er 1 heeft draaien om eens te komen luisteren.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:04
Speedy-Andre schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:55:
Het is wel een beetje onhandig ding, eerst aan de flex en dan pas op de wpb zetten :)
Valt wel mee toch, even een steeksleutel of bahco op de platte kant dan draai je zo je slang erop.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
In dat geval ligt de onhandigheid bij @AUijtdehaag :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:16
ZeRoC00L schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:53:
Hoe zit het met geluid, met name van de Atlantic V4. Iemand toevallig in regio Breda die er 1 heeft draaien om eens te komen luisteren.
Als je een keer in de buurt van Nieuw-Beijerland ben kan je komen luisteren, 45 minuten rijden van Breda. Koffie heb ik in huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11:30
Speedy-Andre schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:58:
Ik heb mijn 80l boiler in de toevoer naar de Atlantic zitten.
Hierdoor krijgt de Atlantic minder koud water en ik heb nog een alternatief als er iets niet werkt.
Ze krijgen extra warmte van de omvormer die ook in het hok hangt.
Met kraantjes kan ik de boiler voor of achter de Atlantic schakelen.
Ik zit over een andere opzet te denken, warmtepompboiler en combiketel naar 3 weg mengklep. Normaal WPB open, indien water op dan terugvallen op (gas) combi ketel. Ik kan dit automatiseren met domotica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
DjAntoon schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:45:
[...]

Ik zit over een andere opzet te denken, warmtepompboiler en combiketel naar 3 weg mengklep. Normaal WPB open, indien water op dan terugvallen op (gas) combi ketel. Ik kan dit automatiseren met domotica.
Dat wordt weer ingewikkelder, een cvketel met zonneboiler schakeling doe het met minder schakels.
Heeft hij die niet dan zou de cvketel naar de temperatuur van het toegevoerde water kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Ik bedoel aan de warme kant, koud water kant zit gewoon op koud water aangesloten. Het is dus geen serie schakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DjAntoon
En dus heb je heel het jaar stilstaand tapwater in je cv ketel?
Ik zou het niet aanraden ivm legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@AUijtdehaag Ok, dat is een punt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jopie841
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 06:10
Prijs bij esanico is nu gestegen.
dan was ik net op tijd. Afgelopen maandagochtend besteld en dinsdag om 8uur stond hij al op de stoep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
@Speedy-Andre
Ik zag dat jij een Axioma watermeter hebt. Wat me nog niet duidelijk is of het je al gelukt is deze uit te lezen.
Kun je hier wat meer over vertellen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
jobr schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 19:27:
@Speedy-Andre
Ik zag dat jij een Axioma watermeter hebt. Wat me nog niet duidelijk is of het je al gelukt is deze uit te lezen.
Kun je hier wat meer over vertellen ?
Dat is me nog niet gelukt en door mijn omstandigheden (langdurige burn-out) blijft het liggen.
Het ding werkt met een accu en daarom geeft hij alleen op afroep uitgebreide data via 868MHz.
Er zit een IR oogje op en dat lijkt alleen voor kalibratie doeleinden te zijn.
Dan zwerft er nog een uitlees protocol rond dat AMR heet (Automatic Meter Reading), dit is een besloten iets.
Elders zie ik wel pogingen met een dvb-t stickje dat op 868MHz wordt afgestemd, dan heb je de ruwe data
als er al iets wordt uitgezonden.
Niet heel simpel dus en ik heb er iets te weinig middelen voor :)
Daarom heb ik er een camera bij staan omdat ik niet steeds achter mijn wpb wil kruipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Klepzeiker
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-02 08:51
Heeft iemand zijn WPB op een Solaredge aangesloten? Ik lees in de handleiding van de Atlantic Calypso VM over die mogelijkheid. Hoe zit dit op de omvormer aangesloten? Ik heb een SolarEdge 8K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Daar zit hij in feite al op aangesloten.
Hij heeft een PV contact waarmee je hem kan starten, dan gaat hij naar 62 graden zolang het contact aan is.
Dit werkt dwars door alle timers heen en kan geloof ik ook het element aanspreken als dat is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
J.Klepzeiker schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 23:06:
Heeft iemand zijn WPB op een Solaredge aangesloten? Ik lees in de handleiding van de Atlantic Calypso VM over die mogelijkheid. Hoe zit dit op de omvormer aangesloten? Ik heb een SolarEdge 8K.
Van uit de omvormer zelf is er geen contact beschikbaar om de WPB aan te sturen, wel heeft Solaredge wat kasjes die mogelijk een oplossing kunnen bieden.

https://www.solaredge.com/products/device-control#/

Of je koopt bij Ali een printje https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dqXFVMb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Klepzeiker
Speedy-Andre schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:54:
Daar zit hij in feite al op aangesloten.
Hij heeft een PV contact waarmee je hem kan starten, dan gaat hij naar 62 graden zolang het contact aan is.
Dit werkt dwars door alle timers heen en kan geloof ik ook het element aanspreken als dat is ingesteld.
Maar dat PV contact moet wel verbonden worden met de omvormer.... Dit is mij aan de omvormer kant niet duidelijk. Zag zojuist een andere tweaker al wat suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
J.Klepzeiker schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:09:
[...]

Maar dat PV contact moet wel verbonden worden met de omvormer.... Dit is mij aan de omvormer kant niet duidelijk. Zag zojuist een andere tweaker al wat suggesties.
Mijn Sma omvormer heeft wel een contactje dat hier voor dient.
Ik kan instellen dat hij boven een bepaald vermogen gedurende een ingestelde tijd het contact bedient.
Nu we nog kunnen salderen is dat niet nodig maar later kan het interessant zijn om de wpb te starten ipv terugleveren aan het net.
Het effect is wel erg beperkt, 500-600W verbruik gedurende een paar uur per dag of je moet 3x per dag een bad vullen :P
Dat doe ik in feite nu ook al door alleen na 12u de wpb te starten met veel kans op >600W PV vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

1 september subsidie aangevraagd voor de Atlantic V4.
Vandaag eens brief met goedkeuring en binnen 1 week komen de centjes al :+
Dat is rapido!

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

JoKo schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:49:
1 september subsidie aangevraagd voor de Atlantic V4.
Vandaag eens brief met goedkeuring en binnen 1 week komen de centjes al :+
Dat is rapido!
Ik wacht sinds 28 augustus en nog steeds status 'ingediend'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 15:28
Ik heb er 4 maanden op gewacht maar de reden was dan ook dat ik had aangegeven om hem te gebruiken als cv ondersteuning. Dat moest ik gaan uitleggen aan de technische dienst. Echter hebben die nooit gebeld of die geloofde me wel en die hebben hem goedgekeurd.
Ik heb trouwens ook maar een 6bar ILC besteld. Heb daar nooit op gelet 8bar is wel een beetje de standaard voor een ILC.
Veiligheid voor alles.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

De_Sint schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 18:38:
[...]

Ik wacht sinds 28 augustus en nog steeds status 'ingediend'
Raar....al zie ik net dat mijn status ook “ingediend” is, net als de Wp aanvraag van 14 dagen later.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FVVWaAPioV2QsdQYUhbRS5wE/thumb.jpg

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

JoKo schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 19:00:
[...]

Raar....al zie ik net dat mijn status ook “ingediend” is, net als de Wp aanvraag van 14 dagen later.

[Afbeelding]
Dan is de status op de site ook niet betrouwbaar jammer genoeg.
Niet dat ik ook een brief heb gekregen.

Wachten dus.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Ik heb Atlantic Belgie gevraagd naar het gebruik van een beluchter. Dit was hun antwoord:
"Betreft een beluchter is dit niet nodig aangezien we hier werken met een geëmailleerde stalen kuip zonder koperen voering."

Ik ga hem dus niet toevoegen.
Helaas komt mijn Atlantic pas volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Klepzeiker
wizzopa schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:49:
[...]

Van uit de omvormer zelf is er geen contact beschikbaar om de WPB aan te sturen, wel heeft Solaredge wat kasjes die mogelijk een oplossing kunnen bieden.

https://www.solaredge.com/products/device-control#/

Of je koopt bij Ali een printje https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dqXFVMb
In de handleiding van Atlantic staat dat het een + en - draad is met 230v 50hz. Dat is toch geen stuurstroom die over dat printplaatje kan lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
J.Klepzeiker schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 20:10:
[...]

In de handleiding van Atlantic staat dat het een + en - draad is met 230v 50hz. Dat is toch geen stuurstroom die over dat printplaatje kan lopen?
Het printje krijgt een 5 volt voeding, de fase draad van de omvormer gaat door de blauwe spoel. Als de opbrengst boven een instelbare waarde komt schakelt het het relais. Met het relais kan je de pv ingang van de boiler schakelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:23
Vandaag alvast maar begonnen met aansluiten van de explorer. Ik heb er voor gekozen om hem zo aan te sluiten dat ik hem in serie kan gebruiken met de combiketel als naverwarmer , als standalone (zonder de combi ketel) of alleen de combi ketel.

Het betekende wel een hoop kraantjes plaatsen maar dan worden die ook nog eens gebruikt. Heb er genoeg liggen.
Ook maar een watermeter, beluchter (ja.. Ik wil er toch 1 in hebben zitten) en aftapkraan geplaatst om de WPB te kunnen drainen. Ook een mengventiel. Weet nooitnofnhet nog vanpas komt.

Natuurlijk een inlaatcombinatie 6 bar en wat aftapkranen tussen het leidingwerk combiketel en wpb gezet. Dit zodat het leidingwerk volledig gedraind kan worden als ik puur op de WPB zelf draai. Dit met het oog op legionella.

Voor nu draai ik alleen met m'n combi ketel. Wilde douchen hahaha. Morgen de WPB vullen en de afvoeren in orde maken en het leidingwerk isoleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/beQ8I6edteom1vGEffXi9aNe/thumb.jpg

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
jobr schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 19:11:
Ik heb Atlantic Belgie gevraagd naar het gebruik van een beluchter. Dit was hun antwoord:
"Betreft een beluchter is dit niet nodig aangezien we hier werken met een geëmailleerde stalen kuip zonder koperen voering."

Ik ga hem dus niet toevoegen.
Helaas komt mijn Atlantic pas volgende week.
Ook een stalen vat kan imploderen. Het is ook een beetje afhankelijk van waar je vat staat. Als het 3 verdiepingen hoog staat zou ik het toch plaatsen. Heb je alles gelijkvloers zoals bij mij het geval is dan is dat risico een stuk kleiner.

En ja.... Je moet natuurlijk wel altijd de warme kraan open zetten als je het vat aftapt. Maar met al die kraantjes is een foutje snel gemaakt natuurlijk! Helemaal als een "vreemde" werkzaamheden aan je boiler doet.

In mijn situatie was het gewoon makkelijker om het gewoon wel te doen. Drained lekker makkelijk zonder kranen te moeten openen oid. Hoef er ook niet aan te denken verder.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je gaat nog verwarmen via de spiraal vandaar het mengventiel neem ik aan?
Ik zie alleen wel enorm veel dode stukken in je leidingwerk. Vanaf het T-stuk omhoog, vanaf je mengventiel, voor je kraantje aan de liggende leiding. En sommigen zitten ook nog eens in de warme leiding. En dan ook nog eens die isolatie eroverheen. Dat zou ik dus wel even aanpassen nog.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Ziet er netjes uit hoor.
Wat heb je gebruikt in die CV beugel (wat om de leiding heen zit) die aan de muur zit vlakbij de leiding met isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Ja... ik ga nog ooit een pellet cv aan die spiraal hangen. Vandaar dat mengventiel.
Maar inderdaad... moet nog even aan de gang met die dode stukken. Zinde mij ook niet helemaal. Had nog stukjes buis liggen en heb die maar even gebruikt. Maar omdat ik zoveel eisen had ontkom ik er niet helemaal aan dat er dode stukken in zitten (al zijn ze kort)
Het gaat eigenlijk alleen om die 2 stukken na het mengventiel. In 1 van de 2 zal altijd wat dood water staan. Afhankelijk van de stand van de kranen voor alleen WPB of serie wordt er 1 leiding maar gebruikt. Wil nog even kijken of ik het mengventiel kan laten zakken zodat de stukken leiding zo kort mogelijk worden. Ook dat ene afsluitertje kan dan nog wat dichter naar het T-stuk.
Die 2 stukken horizontale leidingen naar rechts met die 2 aftapkranen gaan naar de CV ketel. Onderste is aanvoer koudwater (of warm van de WPB) en de bovenste is SWW water naar het huis vanaf de cv.
Deze leidingen zijn helemaal leeg (ook in de warmtewisselaar in de cv) als ik alleen draai op puur de WPB (die tap ik handmatig dan af)
Draai ik in serie met de ketel of alleen op de combiketel dan stromen deze leidingen altijd door, dus geen dode stukken.

[ Voor 54% gewijzigd door Doggieman op 03-10-2019 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@jobr op die linker stijgende leiding (links van die cv beugel) zit een kraan. Die is bedoeld als vulkraan van/voor de CV installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Doggieman schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 23:01:
@jobr op die linker stijgende leiding (links van die cv beugel) zit een kraan. Die is bedoeld als vulkraan van/voor de CV installatie.
Ik bedoel wat heb je om de buis zitten in die cv -beugel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
O..... dat witte dingetje op de leiding bedoel je? Dat een kunststof glij blokje. Dan kan de leiding uitzetten en schuiven als deze uitzet en krimpt. Dan tikt en kraakt het niet zo. Werkt beter dan die rubber tules die je ook wel ziet in die beugels soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
@Doggieman waarom heb je de CV niet aangesloten op de spiraal, alvast met t stukken voor de pellets kachel?
Als er veel visite komt douche je vat even naar 70/80 graden jagen en klaar. Geen gezeur met legionella.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@reneeke1970 ik heb die spiraal niet aangesloten op m'n cv omdat ik voormezelf daar het nut niet van inzie (of ik moet iets over het hoofd zien)
Dan moet mn cv aan gaan springen als m'n WPB tekoud is of wordt. De WPB staat nu in serie met mn ketel. Dus is ie te koud of "leeg" dan verwarmd deze gewoon na. Heb hier geen besturing voor nodig verder. Dit regelt de ketel zelf. Als ik mn cv het moet laten regelen dan moet daar een besturing voor komen volgens mij. Als het echt winter is en dus koud en de verwarming brand toch dan zie ik het nut er nog wel van in.

Maar wij stoken de woonkamer en keuken nu met een gewone pelletkachel. De CV is voor de rest van het huis en die brand eigenlijk maar heel weinig en pas laat in het jaar.

Maar het kan zijn dat ik wat over het hoofd zie. Dan hoor ik dat graag! En zelf zie ik ook niet 1 2 3 hoe ik legionella zou krijgen door een serie schakeling met mn ketel. SWW wordt iedere dag gebruikt dus het leidingwerk spoelt gewoon altijd door en het water is gewoon altijd warm. Of dit nu van de wpb of met een beetje hulp van de ketel wordt bereikt. Of snap ik je vraag misschien niet goed? Dat kan ook natuurlijk!

[ Voor 0% gewijzigd door Doggieman op 04-10-2019 11:41 . Reden: Wat aanvullingen en correcties. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Doggieman schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:07:
@reneeke1970 ik heb die spiraal niet aangesloten op m'n cv omdat ik voormezelf daar het nut niet van inzie (of ik moet iets over het hoofd zien)
Dan moet mn cv aan gaan springen als m'n WPB tekoud is of wordt. De WPB staat nu in serie met mn ketel. Dus is ie te koud of "leeg" dan verwarmd deze gewoon na. Heb hier geen besturing voor nodig verder. Dit regelt de ketel zelf. Als ik mn cv het moet laten regelen dan moet daar een besturing voor komen volgens mij. Als het echt winter is en dus koud en de verwarming brand toch dan zie ik het nut er nog wel van in.

Maar wij stoken de woonkamer en keuken nu met een gewone pelletkachel. De CV is voor de rest van het huis en die brand eigenlijk maar heel weinig en pas laat in het jaar.

Maar het kan zijn dat ik wat over het hoofd zie. Dan hoor ik dat graag! En zelf zie ik ook niet 1 2 3 hoe ik legionella zou krijgen door een serie schakeling met mn ketel. SWW wordt iedere dag gebruikt dus het leidingwerk spoelt gewoon altijd door en het water is gewoon altijd warm. Of dit nu van de wpb of met een beetje hulp van de ketel wordt bereikt. Of snap ik je vraag misschien niet goed? Dat kan ook natuurlijk!
Legionella ben ik niet heel erg bang voor, maar al je poespas er omheen is toch twijfelachtig...
Ik weet uit ervaring dat het na verwarmen met CV beslist geen comfort geeft en extra slijtage ketel want springt telkens aan.
Als echt koud word vanuit boiler en je CV moet aan gaan dan weet ik zeker dat je vrouw gillend naar beneden komt stormen. En als hij eenmaal aan is dan is het ook afzien want ketel gaat pendelen, die kan van 25/30 graden geen 50 maken, daarvoor is vermogen te groot.
Ik heb speciaal temperatuur moeten verhogen en een spuitende douche kop(15 liter ) moeten monteren omdat het geen doen was.
Dus vertrouw op je boiler, en moet je een keer bad vullen of heb je logies, dan zet je CV even aan en breng je boiler naar extra hoge temperatuur en klaar is Kees.
Of plaats een modulerende elektrische doorstroom verwarmer, dat werkt wel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@reneeke1970 ervaringen van ervaringsdeskundige zijn altijd welkom. En ik denk dat ik je wel kan volgen in deze. Je bedoeld dan dat je op de thermostaat gewoon de CV verwarming aanzet neem ik aan? Dus al is het 20 graden binnen en de thermostaat vraagt geen warmte dan gewoon de temperatuur op de thermostaat naar boven zetten tot de CV aanslaat?

Opzich geen probleem want ik heb in de ruimtes waar de CV stookt thermostatische radiatorkranen dus die staan dan wel dicht. Alleen de radiator in de referentie ruimte heeft die niet (in mijn geval is dat de hal)
Als ik je goed begrijp gaat dan het meeste warme CV water door de spiraal van m'n WPB toch?
Vraag: m'n WPB mag geloof ik maximaal 80 graden hebben op de spiraal. Ze je de WPB dan "uit" of laat je deze gewoon staan op z'n programma wat er op dat moment draait of staat ingesteld? Voor mijn gevoel het laatste denk ik? Ik zou dit makkelijk kunnen uitvoeren op deze manier want ik heb al 2 aftakkingen in m'n aanvoer en retour van 22mm gemaakt destijds (voor de geplande pellet CV) alleen dus 2 slangen/leidingen naar de spiraal brengen.

Nogmaals..... Ben geen CV monteur of deskundige WPB. Ben wel erg handig met stroom en leidingwerk. Dus ik moet gewoon ervaring op doen in deze. Vandaar ook dat ik m'n installatie zo heb gemaakt dat ik alle kanten nog op kan als blijkt dat iets niet bevalt of werkt.
Jij noemt dat "poespas", ik noem het een vooruitziende blik hahahaha. Maar waardeer je input tenzeerste hoor! Kan er alleen maar van leren!

Heb nu ff niet zo ff 2 slangen liggen voor heet CV water geloof ik. Moet ff kijken. Wel nog een paar afsluiters/gemotoriseerde kranen met terugmelding. Misschien wel handig om die alvast in mijn CV leidingwerk aan te sluiten. Kunnen voor nu gewoon dicht, maar dan hoef ik later m'n CV niet meer af te tappen.

Electrische doorstroom verwarmer gaat hem niet worden. Heb maar 1x35 amp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Doggieman schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:08:
@reneeke1970 ervaringen van ervaringsdeskundige zijn altijd welkom. En ik denk dat ik je wel kan volgen in deze. Je bedoeld dan dat je op de thermostaat gewoon de CV verwarming aanzet neem ik aan? Dus al is het 20 graden binnen en de thermostaat vraagt geen warmte dan gewoon de temperatuur op de thermostaat naar boven zetten tot de CV aanslaat?

Opzich geen probleem want ik heb in de ruimtes waar de CV stookt thermostatische radiatorkranen dus die staan dan wel dicht. Alleen de radiator in de referentie ruimte heeft die niet (in mijn geval is dat de hal)
Als ik je goed begrijp gaat dan het meeste warme CV water door de spiraal van m'n WPB toch?
Vraag: m'n WPB mag geloof ik maximaal 80 graden hebben op de spiraal. Ze je de WPB dan "uit" of laat je deze gewoon staan op z'n programma wat er op dat moment draait of staat ingesteld? Voor mijn gevoel het laatste denk ik? Ik zou dit makkelijk kunnen uitvoeren op deze manier want ik heb al 2 aftakkingen in m'n aanvoer en retour van 22mm gemaakt destijds (voor de geplande pellet CV) alleen dus 2 slangen/leidingen naar de spiraal brengen.

Nogmaals..... Ben geen CV monteur of deskundige WPB. Ben wel erg handig met stroom en leidingwerk. Dus ik moet gewoon ervaring op doen in deze. Vandaar ook dat ik m'n installatie zo heb gemaakt dat ik alle kanten nog op kan als blijkt dat iets niet bevalt of werkt.
Jij noemt dat "poespas", ik noem het een vooruitziende blik hahahaha. Maar waardeer je input tenzeerste hoor! Kan er alleen maar van leren!

Heb nu ff niet zo ff 2 slangen liggen voor heet CV water geloof ik. Moet ff kijken. Wel nog een paar afsluiters/gemotoriseerde kranen met terugmelding. Misschien wel handig om die alvast in mijn CV leidingwerk aan te sluiten. Kunnen voor nu gewoon dicht, maar dan hoef ik later m'n CV niet meer af te tappen.

Electrische doorstroom verwarmer gaat hem niet worden. Heb maar 1x35 amp.
Tja hoe sluit je de CV aan,denk dat het makkelijkst is de koud en warm water aansluiting op de spiraal aansluiten, moet er een pomp tussen en expansie. Pomp lopen is waterkraan open draaien zeg maar. Opleg thermostaat tussen pomp schakelaar en hij stopt wanneer jij wilt. Starten kan ook met een thermostaat als je die op je boiler kwijt kunt? Bij 30 graden bv
Maar een drie weg kraan tussen je CV kan ook natuurlijk. Misschien heeft je ketel wel een boiler functie?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@reneeke1970 denk ik nou heel dom als ik die spiraal van de WPB gewoon zie als een radiator? Dus net als alle radiatoren in de rest van het huis? Je had het er toch over sporadisch eens een keer water tekort en dan de CV aanzetten?

Ik denk dat ik je niet helemaal goed begrijp in dit verhaal. Voor nu ga ik straks eerst maar eens proberen de WPB in serie te zetten met m'n ketel. Gaat de boel pendelen of is het niks dan schakel ik in 1 minuut over op alleen de WPB.
Heb trouwens alle dode stukken net verwijdert uit het leidingwerk. Korter als dat het nu is gaat het niet.
Straks de boiler maar eens vullen als eerste en dan eerst maar eens kijken of alles goed dicht is. Dan eens testen of hij warm wil worden! Zal eerst op binnen/binnen draaien want heb nog geen aan en/of afvoer voor lucht op de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Doggieman schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:36:
@reneeke1970 denk ik nou heel dom als ik die spiraal van de WPB gewoon zie als een radiator? Dus net als alle radiatoren in de rest van het huis? Je had het er toch over sporadisch eens een keer water tekort en dan de CV aanzetten?

Ik denk dat ik je niet helemaal goed begrijp in dit verhaal. Voor nu ga ik straks eerst maar eens proberen de WPB in serie te zetten met m'n ketel. Gaat de boel pendelen of is het niks dan schakel ik in 1 minuut over op alleen de WPB.
Heb trouwens alle dode stukken net verwijdert uit het leidingwerk. Korter als dat het nu is gaat het niet.
Straks de boiler maar eens vullen als eerste en dan eerst maar eens kijken of alles goed dicht is. Dan eens testen of hij warm wil worden! Zal eerst op binnen/binnen draaien want heb nog geen aan en/of afvoer voor lucht op de boiler.
Je kunt hem als radiator aansluiten, maar dan gepruts met thermostaat, en wanneer stopt hij dan? En rest van huis word warm, tenzij je drie weg klep gebruikt.

Maar je kunt ook spiraal op koud en warm water CV ketel aansluiten. Pomp voor de circulatie en dient tevens om druk schakelaar in ketel het start commando aan ketel te geven. Werkt hetzelde als kraan open draaien.

Maar goed je gaat hem in serie zetten dus maakt verder niet uit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Als aanvulling en vraag op bovenstaande: wat kan er fout gaan als je de spiraal van de WPB ziet en gebruikt als een radiator? En dan bedoel ik dus de spiraal aansluiten op de aanvoer en retour van de CV ketel net als een radiator. Dan zit het expansievat en de overdruk beveiliging gewoon in het systeem toch? De pomp van de CV ziet niet dat er een extra "radiator" aan hangt dus geen extra pomp, regeling of driewegklep nodig dan toch?

Vraagt de thermostaat warmte voor het huis dan neemt hij meteen (een deel) van de opwarming van de WPB mee toch? Kan me voorstellen dat ik er nog een extra temperatuur voeler in de boiler steek zodat als deze warm genoeg is deze een klep in de aanvoer sluit van de spiraal. Dit om onnodige opwarming te voorkomen. Als de CV dan toch stookt dan zou ik daar geen moeite mee hebben.

Ik zal wel dingen over het hoofd zien en dingen vergeten maar leek me wel lekker simpel. Kan de WPB lekker gewoon als standalone werken voor SWW. Zet ik het SWW op de ketel zelf gewoon uit.

Iemand hier gedachten over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Doggieman schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 18:13:
Als aanvulling en vraag op bovenstaande: wat kan er fout gaan als je de spiraal van de WPB ziet en gebruikt als een radiator? En dan bedoel ik dus de spiraal aansluiten op de aanvoer en retour van de CV ketel net als een radiator. Dan zit het expansievat en de overdruk beveiliging gewoon in het systeem toch? De pomp van de CV ziet niet dat er een extra "radiator" aan hangt dus geen extra pomp, regeling of driewegklep nodig dan toch?

Vraagt de thermostaat warmte voor het huis dan neemt hij meteen (een deel) van de opwarming van de WPB mee toch? Kan me voorstellen dat ik er nog een extra temperatuur voeler in de boiler steek zodat als deze warm genoeg is deze een klep in de aanvoer sluit van de spiraal. Dit om onnodige opwarming te voorkomen. Als de CV dan toch stookt dan zou ik daar geen moeite mee hebben.

Ik zal wel dingen over het hoofd zien en dingen vergeten maar leek me wel lekker simpel. Kan de WPB lekker gewoon als standalone werken voor SWW. Zet ik het SWW op de ketel zelf gewoon uit.

Iemand hier gedachten over?
Je kunt hem zo aansluiten ter ondersteuning, maar heeft ie dat altijd nodig?
Maar als extra opwarmen gaat het niet, want zeer waarschijnlijk heb jij zon modulerende ketel die met moeite boven 50 graden te krijgen is, vaak zelfs lager, dus hoe je dan je boiler naar 70/80 wilt krijgen???

De tap water kant van de CV ketel zet je gewoon op 85 en hoppa

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:28:
[...]Als echt koud word vanuit boiler en je CV moet aan gaan dan weet ik zeker dat je vrouw gillend naar beneden komt stormen. En als hij eenmaal aan is dan is het ook afzien want ketel gaat pendelen, die kan van 25/30 graden geen 50 maken, daarvoor is vermogen te groot.
Ik heb speciaal temperatuur moeten verhogen en een spuitende douche kop(15 liter ) moeten monteren omdat het geen doen was.
Nouja dat hangt ook af van de ketel denk ik.
Bij mij sprong de ketel eens aan omdat hij leeg was, de douche werd iets warmer (denk 3-4 graden ofzo) en daarna regelde de thermostaatkraan hem weer bij. Werkt prima dus, vrijwel onmerkbaar. Dat ie ff moet pendelen voor die ene keer vind ik niet zo'n ramp, als dat al gebeurd want in laaglast kan die volgens mij prima zijn vermogen kwijt. Ik moet zeggen Vailliant heeft zijn zaakjes wel goed voor elkaar in dat opzicht.

@Doggieman Zo zit het bij mij ook aangesloten. Stel de WPB is ''leeg'' zal de ketel de WPB opwarmen met redelijk tempo mits er warmtevraag is vanaf de kamerthermostaat. Stel de WPB is 62 graden dan zal het omkeren en de WPB dus de CV-ketel gaan helpen om de woning te verwarmen. Werkt mits je de CV-watertemperatuur op 45-50 graden instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Jim423 okay.... Het kan dus wel zonder schade aan ketel of WPB. In mijn geval zou ik het niet nodig vinden om mijn ruimtes te gaan verwarmen. Maar dat zou ik kunnen ondervangen met een temperatuur voeler en de motor gestuurde afsluiters.

Misschien voor een ieder nog ten overvloede.... Het uiteindelijke doel is van het gas af. WPB voor SWW en pellet CV voor warmte in huis. De pellet CV zal ook de WPB gaan helpen in de koude periodes als de pellet CV "brand"
Vandaar mijn vragen in deze richting. Ik wil het dan zo simpel als mogelijk houden.

Heb ondertussen de WPB gevuld en al het leidingwerk gecheckt. Alles dicht en hij staat op te warmen! Voor nu nog gewoon aan als hij vind dat het nodig is. 1 legionella run in de week en verder geen programma's of timers.

Vind hem echt stil! Had er meer herrie van verwacht maar valt reuze mee. Hij koelt de ruimte wel lekker af waar hij staat. Begon op 14 graden en is nu rond de 11. Draai op binnen/binnen. Moet nog wel een pijp naar buiten maken en eens zien of ik warme lucht van binnen kan gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 16:38

basvn

Breezand - NHN

Doggieman schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 21:28:

Vind hem echt stil! Had er meer herrie van verwacht maar valt reuze mee. Hij koelt de ruimte wel lekker af waar hij staat. Begon op 14 graden en is nu rond de 11. Draai op binnen/binnen. Moet nog wel een pijp naar buiten maken en eens zien of ik warme lucht van binnen kan gaan gebruiken.
Als hij in een afgesloten ruimte staat, zou ik hem mooi op buiten/buiten zetten. dan gaat er meer lucht doorheen, en is hij sneller op temperatuur :)

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDB_046
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-09-2022
Ik wil graag een Adlantic V4 laten plaatsen in onze woning die volledig verbouwd wordt. De Adlantic zou op de begane grond moeten komen in de bijkeuken/technische ruimte van ongeveer 7m2. Dit is te klein om de luchtaanvoer van binnen te nemen. De ruimte is volledig gesloten, er is alleen een deur naar de leefkeuken van 50m2.

Nu denk ik aan 2 opties om de lucht toch van binnen te kunnen gebruiken:

1) de deur naar de keuken zo plaatsen dat er 2 cm speling is onder de deur en zo de lucht van de keuken te kunnen gebruiken, of
2) een gat maken van de bijkeuken naar de nis van de kastenwand en de lucht daar gebruiken. Voordeel is dat daar de warme lucht van de koelkast en vriezer circuleert en de deur van de bijkeuken netjes kan sluiten.

Voor beide opties ben ik bang dat er te weinig lucht kan worden aangezogen en/of dat deze oplossingen geluidsoverlast gaan veroorzaken in de keuken, aangezien ik geen idee heb hoe sterk de aanzuigkracht zal zijn. Welke optie zouden jullie aanraden? Of zie ik wellicht nog een optie over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Is het geen optie een muurdoorvoer te maken naar garage/buiten (geen idee wat er aan de andere kant zit) achter de kastenwand? Dan zuigt de Atlantic van buiten aan (deels) achter je kasten door wat je koelkast en vriezer helpt, ik zou alleen de doorvoer wel vrij dicht bij de Atlantic maken, minimaal 125mm. Uiteraard doorvoer plaatsen met roosters en kap. De afvoer gaat naar buiten neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Volgens mij maak je dan een warmtelek en tochtweg van de keuken naar buiten.
Dat kan je met een keerklep beperken.
De V4 is blijkbaar een stuk stiller dan de V3, een opening onder de deur geeft altijd tocht en een warmtelek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Als je van binnenaf aanzuigt heb je altijd ergens waar de lucht naar binnen moet komen. (of je huis moet zo lek zijn dat het door alle kieren naarbinnen waait).
Oftewel een warmtelek is niet aan te ontkomen. Als de kastenwand verder dicht is ben ik overigens voor tocht de keuken in niet zo bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDB_046
Jim423 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:48:
Is het geen optie een muurdoorvoer te maken naar garage/buiten (geen idee wat er aan de andere kant zit) achter de kastenwand? Dan zuigt de Atlantic van buiten aan (deels) achter je kasten door wat je koelkast en vriezer helpt, ik zou alleen de doorvoer wel vrij dicht bij de Atlantic maken, minimaal 125mm. Uiteraard doorvoer plaatsen met roosters en kap. De afvoer gaat naar buiten neem ik aan?
Bedankt voor het meedenken! De afvoer gaat inderdaad naar buiten.
Achter de kastenwand zit buitenlucht, de muur is tevens de grens met het perceel van de buren. Een "uitlaat" plaatsen zal niet gaan, want dan hangt deze boven de grond van de buren, een rooster is het maximaal haalbare. Dit is tevens dezelfde muur als die in de bijkeuken.

Is dit van buiten aanzuigen (of in ieder geval deels) niet slecht voor het rendement? En zou je dan ervoor kiezen om via de kastenwand aan te zuigen (met indirect meer m3) of het simpel te houden en de aanzuiging in de beperkte technische ruimte te plaatsen en dit te mengen met een beetje lucht van binnen?

Ik begrijp in ieder geval dat optie deur verhogen met 2cm geen goede optie is, dus alweer een stapje dichterbij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
BDB_046 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:00:
[...]

Bedankt voor het meedenken! De afvoer gaat inderdaad naar buiten.
Achter de kastenwand zit buitenlucht, de muur is tevens de grens met het perceel van de buren. Een "uitlaat" plaatsen zal niet gaan, want dan hangt deze boven de grond van de buren, een rooster is het maximaal haalbare. Dit is tevens dezelfde muur als die in de bijkeuken.

Is dit van buiten aanzuigen (of in ieder geval deels) niet slecht voor het rendement? En zou je dan ervoor kiezen om via de kastenwand aan te zuigen (met indirect meer m3) of het simpel te houden en de aanzuiging in de beperkte technische ruimte te plaatsen en dit te mengen met een beetje lucht van binnen?

Ik begrijp in ieder geval dat optie deur verhogen met 2cm geen goede optie is, dus alweer een stapje dichterbij :D
Ik vind 2 cm van deur af zagen juist beste optie, word altijd zo gedaan, ook in badkamer bv. Of een mooi rooster in de deur....
De uitgang altijd naar buiten toe en van binnen zuigen, geeft beste rendement en je huis koelt minste af. Andersom zuig je de muizen mee naar binnen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:33:
[...]
Andersom zuig je de muizen mee naar binnen.....
Warme geurende keuken met 2cm vrije toegang, prima oplossing om muizen te lokken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDB_046
reneeke1970 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:33:
[...]

Ik vind 2 cm van deur af zagen juist beste optie, word altijd zo gedaan, ook in badkamer bv. Of een mooi rooster in de deur....
De uitgang altijd naar buiten toe en van binnen zuigen, geeft beste rendement en je huis koelt minste af. Andersom zuig je de muizen mee naar binnen.....
Hahaha, weer terug bij af met nu nog een optie erbij (rooster in de deur).
Ik vraag me nog steeds af of er geen tocht gaat ontstaan, als je lucht aanzuigt zal dat toch ergens vandaan moeten komen. Met het (deels) afzuigen van buiten voorkom je dat natuurlijk wel weer. Ben nog benieuwd naar de feedback van @Jim423 over zijn idee om dit via de kastenwand aan te zuigen.

@Speedy-Andre heb jij wellicht nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een situatieschets helpt misschien, is dit bestaande of oude bouw?
Iets met de deur doen geeft denk ik de minste weerstand maar ook de meeste tocht.
Het hangt mede af van hoe je de buizen maakt, ik zou de aangezogen lucht filteren en dat geeft een iets mindere luchtstroom cq tocht.
Als de wpb niet werkt en de wind staat op een rooster naar buiten, hoe fijn is dat in de keuken?
Heb je daar naast een wasemkap nog een andere afzuiging?
Ik zou eens een paar schetsen maken en teken daar in wat er kan gebeuren met in- en uitgaande lucht.
Voor ons is het nu gissen, daarom gaat het ook alle kanten uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat van binnenaf aanzuigen het beste rendement geeft is natuurlijk een wassen neus. Dat je huis hier het minst van afkoelt klopt al helemaal niet, juist als je buitenlucht aanzuigt koelt je huis het minst af.
Als jouw woning redelijk kierdicht is is het zelfs onmogelijk (debietproblemen) of je moet ergens een rooster of raam openzetten, dus je bent er niet met alleen de deur inkorten. Stel je hebt ergens een rooster openstaan hou er dan rekening mee dat het in deze ruimte flink gaat afkoelen omdat er in de winter lucht van -5 hierdoor naarbinnen komt. 300m3/h is niet iets wat je zomaar even kan afzuigen in een willekeurige ruimte + het debiet van de MV er nog bij. Een doorvoer/kap heeft geen 20mm maar 5mm gaas, als je bang bent voor ongedierte (heb ik geen last van) zou je achter de kastenwand door kunnen borduren op platkanaalsysteem, door de muur naar je bijkeuken, daar weer over naar rond 150 of 160.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
basvn schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 10:27:
[...]

Als hij in een afgesloten ruimte staat, zou ik hem mooi op buiten/buiten zetten. dan gaat er meer lucht doorheen, en is hij sneller op temperatuur :)
De handleiding zegt volgens mij specifiek dit niet te doen. Maar zie zelf het probleem ook niet zo. Hij gaat alleen een beetje harder aan en afzuigen. En ja....mijn WPB staat in een aparte onverwarmde geventileerde schuur.

Aan de andere kant...heb geen haast :) Eerst maar eens zien hoe alles zich houd en hoe het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hier ook een rooster in de deur, van binnen aanzuigen en naar buiten blazen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/N4bYybPzUua6Xf1XNoNJnfgm/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/loHl4xx5r53VW4J8H1oo65Mb/medium.jpg

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDB_046
Speedy-Andre schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:17:
Een situatieschets helpt misschien, is dit bestaande of oude bouw?
Iets met de deur doen geeft denk ik de minste weerstand maar ook de meeste tocht.
Het hangt mede af van hoe je de buizen maakt, ik zou de aangezogen lucht filteren en dat geeft een iets mindere luchtstroom cq tocht.
Als de wpb niet werkt en de wind staat op een rooster naar buiten, hoe fijn is dat in de keuken?
Heb je daar naast een wasemkap nog een andere afzuiging?
Ik zou eens een paar schetsen maken en teken daar in wat er kan gebeuren met in- en uitgaande lucht.
Voor ons is het nu gissen, daarom gaat het ook alle kanten uit :P
Terecht punt, het is een oud huis (oorspronkelijk uit 1890) en wordt op het moment volledig verbouwd naar de huidige maatstaven inclusief isolatie (voor zover dat gaat). Bij de rechtermuur van de aanbouw zal de kastenwand gerealiseerd worden. Daarachter (ter hoogte van de steiger) is de technische ruimte (als je goed kijkt zie je een doorgang voor een deur). Wind zal niet snel een rol spelen, want het huis van de buren staat er redelijk kort op zoals jullie kunnen zien. De keuken zal helemaal kierdicht opgeleverd worden met een glazen pui.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fv066x.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDB_046
klump4u schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 17:32:
Hier ook een rooster in de deur, van binnen aanzuigen en naar buiten blazen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant! Komt er voldoende lucht binnen voor de Adlantic? En hoe zorg je voor voldoende aanvoer van lucht in de, ik gok, keuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
BDB_046 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 17:40:
[...]

Interessant! Komt er voldoende lucht binnen voor de Adlantic? En hoe zorg je voor voldoende aanvoer van lucht in de, ik gok, keuken?
Badkamers gebruiken deze roosters ook voor 400/500 kuub dus.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

BDB_046 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 17:40:
[...]

Is idd keuken, onder mijn keukendeur is een kier van een halve centimeter breedte naar buiten, daar komt de lucht door. Ik heb nergens ventilatie roosters in de ramen dus dat is mijn enige lucht toevoer punt beneden, boven staat altijd een venster open zomer en winter.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
BDB_046 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 17:36:
[...]

Terecht punt, het is een oud huis (oorspronkelijk uit 1890) en wordt op het moment volledig verbouwd naar de huidige maatstaven inclusief isolatie (voor zover dat gaat). Bij de rechtermuur van de aanbouw zal de kastenwand gerealiseerd worden. Daarachter (ter hoogte van de steiger) is de technische ruimte (als je goed kijkt zie je een doorgang voor een deur). Wind zal niet snel een rol spelen, want het huis van de buren staat er redelijk kort op zoals jullie kunnen zien. De keuken zal helemaal kierdicht opgeleverd worden met een glazen pui.

[Afbeelding]
Zal het je nog lastiger maken, ik blaas de lucht naar buiten, dat wil zeggen via de spouw ,geen rooster nodig en hartje winter warmt boiler de buitengevel op

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@klump4u heb jij nou een baksteen bovenop je WPB liggen hahaha! Tegen mee trillen of vibraties oid?

Heb je nog een beetje ruimte om de boiler als je er eens aan zou moeten werken?

Leuk om eens te zien hoe andere gebruikers de boel instaleren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doggieman
Voor diegene die eens willen horen hoeveel geluid de V4 nu maakt heb ik een filmpje op Youtube gezet. Nogmaals.....vind het reuze meevallen in het echt.

YouTube: Mijn Atag a244ec ketel en Atlantic Explorer V4 WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Doggieman schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 19:34:
@klump4u heb jij nou een baksteen bovenop je WPB liggen hahaha! Tegen mee trillen of vibraties oid?

Heb je nog een beetje ruimte om de boiler als je er eens aan zou moeten werken?

Leuk om eens te zien hoe andere gebruikers de boel instaleren
Steen is tegen trillen van de kap idd. Als het moet kan ik alles er om heen weghalen, staat allemaal los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Ik heb eens getest nu of het serie schakelen werkt met m'n huidige CV ketel. Opzich werkt dit wel maar de ketel pendelt wat. Ben er dus niet echt gelukkig mee. Nu wil ik toch voor nu de ketel als back-up houden. Dit gezien de WAF factor en het feit dat ik voor m'n werk vaak weken weg ben. Nu zit ik dus aan het volgende te denken:

Ik heb nog 2 elektrische afsluiters liggen. Regelbaar, dus niet simpel open/dicht. Spanningsloos (beiden) als ze niet aangestuurd worden. Is het mogelijk om de WPB simpel parallel over de combi-ketel te zetten en dan met een temperatuurvoeler in de WPB te meten hoe warm deze is? Als dan blijkt dat het water te koud wordt/is (laten we zeggen 40 graden op het punt waar de voeler meet?) dat dan de afsluiter van de WPB naar de warm waterleiding dicht loopt en tegelijkertijd de afsluiter van de warmwaterleiding van de ketel open?
Er is dan een moment dat deze 2 waterstromen gemixt worden totdat de ene afsluiter helemaal dicht is en de andere helemaal open. Maar volgens mij maakt dit niet zoveel uit omdat in de WPB en ook de ketel een inlaatcombinatie zit. Deze hebben allebei een ingebouwde terugslagklep ingebouwd. Er kan dus naar mijn mening geen warm water de koudwaterleiding in worden gedrukt. Het water zal de weg van de minste weerstand nemen in mijn gedachte en dat is in dit geval de geopende warm water kraan. Het is wel zo dat er voor korte tijd 2 systemen warm water aan het leveren zijn tot 1 van de afsluiters volledig dicht is. Volgens mij beïnvloed dit verder niet de flow belasting van de ketel want die regelt zichzelf aan de hand van de gemeten flow.

Als ik dan ook nog een schakeling in de afsluiter regeling bouw die laten we zeggen minimaal 3x in de week de combi-ketel voorrang geeft t.o.v. de warmtepomp dan spoelen de leidingen ook nog van de combiketel en heb ik niet zo'n kans op Legionella naar mijn idee.

Iemand met hydraulische ervaring die hier beren op de weg ziet?

Nogmaals....de WPB staat nu als standalone op de warmwaterleiding. Handmatig kan ik hem schakelen hoe ik maar wil. Dit werkt allemaal prima verder. Het is alleen dat dit wel met een beetje kennis gedaan moet worden, en dat zie ik mijn vrouw allemaal nog niet doen. En als ik niet thuis ben moet ze gewoon altijd warm water hebben. Dat was haar voorwaarde voor een WPB.

[ Voor 3% gewijzigd door Doggieman op 06-10-2019 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Doggieman schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 12:34:
Ik heb eens getest nu of het serie schakelen werkt met m'n huidige CV ketel. Opzich werkt dit wel maar de ketel pendelt wat. Ben er dus niet echt gelukkig mee. Nu wil ik toch voor nu de ketel als back-up houden. Dit gezien de WAF factor en het feit dat ik voor m'n werk vaak weken weg ben. Nu zit ik dus aan het volgende te denken:

Ik heb nog 2 elektrische afsluiters liggen. Regelbaar, dus niet simpel open/dicht. Spanningsloos (beiden) als ze niet aangestuurd worden. Is het mogelijk om de WPB simpel parallel over de combi-ketel te zetten en dan met een temperatuurvoeler in de WPB te meten hoe warm deze is? Als dan blijkt dat het water te koud wordt/is (laten we zeggen 40 graden op het punt waar de voeler meet?) dat dan de afsluiter van de WPB naar de warm waterleiding dicht loopt en tegelijkertijd de afsluiter van de warmwaterleiding van de ketel open?
Er is dan een moment dat deze 2 waterstromen gemixt worden totdat de ene afsluiter helemaal dicht is en de andere helemaal open. Maar volgens mij maakt dit niet zoveel uit omdat in de WPB en ook de ketel een inlaatcombinatie zit. Deze hebben allebei een ingebouwde terugslagklep ingebouwd. Er kan dus naar mijn mening geen warm water de koudwaterleiding in worden gedrukt. Het water zal de weg van de minste weerstand nemen in mijn gedachte en dat is in dit geval de geopende warm water kraan. Het is wel zo dat er voor korte tijd 2 systemen warm water aan het leveren zijn tot 1 van de afsluiters volledig dicht is. Volgens mij beïnvloed dit verder niet de flow belasting van de ketel want die regelt zichzelf aan de hand van de gemeten flow.

Als ik dan ook nog een schakeling in de afsluiter regeling bouw die laten we zeggen minimaal 3x in de week de combi-ketel voorrang geeft t.o.v. de warmtepomp dan spoelen de leidingen ook nog van de combiketel en heb ik niet zo'n kans op Legionella naar mijn idee.

Iemand met hydraulische ervaring die hier beren op de weg ziet?

Nogmaals....de WPB staat nu als standalone op de warmwaterleiding. Handmatig kan ik hem schakelen hoe ik maar wil. Dit werkt allemaal prima verder. Het is alleen dat dit wel met een beetje kennis gedaan moet worden, en dat zie ik mijn vrouw allemaal nog niet doen. En als ik niet thuis ben moet ze gewoon altijd warm water hebben. Dat was haar voorwaarde voor een WPB.
Ik told you so...... En je hele verhaal bedoel ik met allemaal poespas......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Wie niet waagt, wie niet wint zeggen ze dan toch?

Maar toch snap ik die regeling van de ketel niet helemaal, want volgens mij moet die serie schakeling gewoon kunnen zonder pendelen. in mijn monteurs handleiding staat het volgende beschreven over de werking van het SWW:

Ketelregeling warm water
Bij het openen van een warmwaterkraan wordt door de flowsensor direct het getapte
volume gemeten.
Aan de hand van het gemeten koud watervolume wordt een branderbelasting bepaald
en uitgevoerd. Pas daarna volgt een meting van de warmwatertemperatuur en een
eventuele aanpassing door middel van een correctie van de belasting. Hierdoor wordt
een uitstroomtemperatuur van 60°C gegarandeerd.
Deze regeling is actief vanaf een getapt volume van 1,5 l/min. Bij minder dan 1,5 l/min
zal de brander uitgaan.
Als het benodigde vermogen lager is dan laaglast om het WW op te warmen staat de
ketel een stijging toe van de warmwatertemperatuur om pendelen te voorkomen.

De maximale watertemperatuur die als gevolg hiervan bereikt kan worden is 70°C.
Na warmwatergebruik wordt de primaire warmtewisselaar gecontroleerd op de comfort
temperatuur. Indien nodig zal de ketel deze op laaglast gaan bijwarmen.

Dus die koudwater meting is eigenlijk een voorverwarmd water meting want het komt uit de WPB. Dus zo als ik het lees en begrijp moet dit gewoon goed gaan toch? Ik heb vast iets fout gedaan. Zal er toch nog eens naar kijken en gaan proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door Doggieman op 06-10-2019 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Doggieman schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 13:33:
Wie niet waagt, wie niet wint zeggen ze dan toch?

Maar toch snap ik die regeling van de ketel niet helemaal, want volgens mij moet die serie schakeling gewoon kunnen zonder pendelen. in mijn monteurs handleiding staat het volgende beschreven over de werking van het SWW:

Ketelregeling warm water
Bij het openen van een warmwaterkraan wordt door de flowsensor direct het getapte
volume gemeten.
Aan de hand van het gemeten koud watervolume wordt een branderbelasting bepaald
en uitgevoerd. Pas daarna volgt een meting van de warmwatertemperatuur en een
eventuele aanpassing door middel van een correctie van de belasting. Hierdoor wordt
Deze regeling is actief vanaf een getapt volume van 1,5 l/min. Bij minder dan 1,5 l/min
zal de brander uitgaan.
Als het benodigde vermogen lager is dan laaglast om het WW op te warmen staat de

De maximale watertemperatuur die als gevolg hiervan bereikt kan worden is 70°C.
Na warmwatergebruik wordt de primaire warmtewisselaar gecontroleerd op de comfort

Dus die koudwater meting is eigenlijk een voorverwarmd water meting want het komt uit de WPB. Dus zo als ik het lees en begrijp moet dit gewoon goed gaan toch? Ik heb vast iets fout gedaan. Zal er toch nog eens naar kijken en gaan proberen.
Wat je mist is dat hij niet mag stijgen naar 70 maar slechts 5 graden hoger dan ingesteld.
Het inkomende water is te warm voor het laagste vermogen waardoor continu aan uit.
En verhogen heeft geen zin want dan word vanzelf flow verlaagd door thermostaat kraan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@reneeke1970
Een vraag: waar haal jij die 5 graden verschil vandaan?

Als ik het goed begrijp werkt het dus als volgt:

- Bij het openen van een warmwaterkraan wordt door de flowsensor direct het getapte
volume gemeten.
(dit is dus opgewarmd water uit de WPB, laten we zeggen 40 graden)

- Aan de hand van het gemeten koud watervolume wordt een branderbelasting bepaald
en uitgevoerd.
Pas daarna volgt een meting van de warmwatertemperatuur en een
(dat is dus 20 graden verschil als de temperatuur op de ketel staat ingesteld op 60 graden)

- Deze regeling is actief vanaf een getapt volume van 1,5 l/min. Bij minder dan 1,5 l/min
zal de brander uitgaan.
(verder niet van toepassing in dit geval want ik gebruik altijd meer dan 1,5 l/m op de warmwater kraan bij tappen en douchen)

- Als het benodigde vermogen lager is dan laaglast om het WW op te warmen staat de
(dat is dus net wat ik wil!)

- De maximale watertemperatuur die als gevolg hiervan bereikt kan worden is 70°C.
(en anders gaat de ketel sowieso uit?, dus weer pendelen?)

- Na warmwatergebruik wordt de primaire warmtewisselaar gecontroleerd op de comfort
(niet van toepassing bij mij want de comfortregeling staat uit)

Nu kan ik mijn tapwater op de ketel instellen op een minimum van 40 graden. Nog lager, en SWW staat uit.
Zou het helpen als ik mijn tapwater lager instel? deze staat nu (en tijdens mijn test) op 60 graden.
Dan zou het toch zo moeten zijn dat de ketel niet aanspringt zolang het water uit m'n wpb niet onder de 40 graden komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Doggieman schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:18:
@reneeke1970
Een vraag: waar haal jij die 5 graden verschil vandaan?

Als ik het goed begrijp werkt het dus als volgt:

- Bij het openen van een warmwaterkraan wordt door de flowsensor direct het getapte
volume gemeten.
(dit is dus opgewarmd water uit de WPB, laten we zeggen 40 graden)

- Aan de hand van het gemeten koud watervolume wordt een branderbelasting bepaald
en uitgevoerd.
Pas daarna volgt een meting van de warmwatertemperatuur en een
(dat is dus 20 graden verschil als de temperatuur op de ketel staat ingesteld op 60 graden)

- Deze regeling is actief vanaf een getapt volume van 1,5 l/min. Bij minder dan 1,5 l/min
zal de brander uitgaan.
(verder niet van toepassing in dit geval want ik gebruik altijd meer dan 1,5 l/m op de warmwater kraan bij tappen en douchen)

- Als het benodigde vermogen lager is dan laaglast om het WW op te warmen staat de
(dat is dus net wat ik wil!)

- De maximale watertemperatuur die als gevolg hiervan bereikt kan worden is 70°C.
(en anders gaat de ketel sowieso uit?, dus weer pendelen?)

- Na warmwatergebruik wordt de primaire warmtewisselaar gecontroleerd op de comfort
(niet van toepassing bij mij want de comfortregeling staat uit)

Nu kan ik mijn tapwater op de ketel instellen op een minimum van 40 graden. Nog lager, en SWW staat uit.
Zou het helpen als ik mijn tapwater lager instel? deze staat nu (en tijdens mijn test) op 60 graden.
Dan zou het toch zo moeten zijn dat de ketel niet aanspringt zolang het water uit m'n wpb niet onder de 40 graden komt?
Als je hem op 40 zet zal hij pas aan gaan bij 35.
Dat is bij meeste ketels de hysterese,5 graden erboven is uit, en 5 eronder is brander weer aan. Gelukkig door de massa van de wisselaar schommelt het geen tien graden in je douche....

Maar indien op 40,zal hij dus gaan verwarmen als water nog slechts 25 is, maar bij 45 zal hij weer uit gaan. Twintig graden verhogen is niet te doen, vermogen is veel te hoog van ketel.
Of je moet andere douche kop hangen met meer liters per minuut.
Ik was het na twee maanden kots beu en heb ketel verkocht en boiler geplaatst van 200 liter.
Moet al gek gaan wil je het daar niet mee redden op 65 graden desnoods.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De Atlantic gaat aan als de temperatuur 5 graden onder de instelling zakt, minimaal 50 kan je instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Speedy-Andre Het gaat om de instelling op de ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@reneeke1970
op het gevaar af dat je me een vervelende klier vind......wat is dan die anti pendel regeling die beschreven staat?

voor mijn beeldvorming: als mijn tapwater ingesteld staat op mijn ketel op 40 graden, en de inkomende watertemperatuur uit de WPB is 50. Dan zou de ketel toch helemaal niet aan springen? of misschien heel even en dan weer uitgaan en blijven.

Ik wou dat ik wat meer kennis had van gasketels hahahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Doggieman Starten van de ketel zou kunnen liggen in de flowsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Doggieman schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:41:
@reneeke1970
op het gevaar af dat je me een vervelende klier vind......wat is dan die anti pendel regeling die beschreven staat?

voor mijn beeldvorming: als mijn tapwater ingesteld staat op mijn ketel op 40 graden, en de inkomende watertemperatuur uit de WPB is 50. Dan zou de ketel toch helemaal niet aan springen? of misschien heel even en dan weer uitgaan en blijven.

Ik wou dat ik wat meer kennis had van gasketels hahahaha
De mijne maakte wel start neiging, maar voordat daadwerkelijk gas in kwam dacht hij oh wacht even, het water is warm genoeg, ik hoef niet te branden. En dan zet hij zijn brander ventilator weer uit. Pas zodra hij in jou geval 35 zou voelen, dan gaat hij weer branden. Maar let op, bij 36 gaat hij dus niet aan en toch koude waf!!!

In jou omschrijving staat hetzelfde, hysterese is 70-65=5. Ze zeggen het alleen niet letterlijk.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Doggieman schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:41:
Waarom test je dit dan niet even? Wij kennen ook niet elke ketel uit ons hoofd qua gedrag.
Als hij alleen wat gaat doen onder de 50 graden lijkt dat me prima acceptabel ook al pendelt ie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Ik heb het net getest. WPB in serie met de combi ketel. WPB is 52 graden. Combi ketel tapwater ingesteld op 45 graden. Water getapt voor 5 minuten. Gas ketel springt meteen aan en verwarmt het tapwater gewoon door naar 60 graden! Gaat dus niet uit. Niet eerder voordat ik geen warm water meer tap.

[ Voor 12% gewijzigd door Doggieman op 06-10-2019 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
wizzopa schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:51:
@Doggieman Starten van de ketel zou kunnen liggen in de flowsensor.
En dat denk ik dus ook. Hij ziet dat er water wordt getapt, dus gaat gewoon aan (wel op minimum last denk ik) En stopt pas als er geen water meer wordt getapt. Dan kan ik nog eens proberen om de flow sensor te onderbreken via een temperatuur voeler. Misschien dat dat dan wel werkt. Weer inschakelen zodra de voeler ziet dat het ingaande water op de ketel onder een ingestelde temperatuur komt. Weet alleen niet of de ketel dit ziet en dus in storing gaat. Dan maar gewoon proberen denk ik.
Overzie ook zo even niet of het problemen gaat geven met warmte vraag van het huis an de ruimte thermostaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Doggieman op 06-10-2019 15:13 ]

Pagina: 1 ... 68 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.