Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.240 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:23
@jobr ja... In jou situatie zou ik het ook zo doen eerst. Gewoon een afsluiter in de leiding voor het uitgaande warm water van je huidige gasketel zetten. Wel ff uitzoeken of er een comfort regeling op zit op die ketel. Anders die ook even uitzetten want heeft geen nut meer op dat moment.
Bij problemen of nood aan extra warm water het kraantje weer open zetten en even de warm water leiding van de ketel spoelen. Wel ook een afsluiter plaatsen in de leiding van de WPB naar je keuken. Die moet dan weer dicht.

Ikzelf heb destijds met m'n verbouwingen alle leidingen vervangen voor 15 mm, maar daarvoor had ik ook een hoop 12 mm. Nooit problemen gehad daarmee. Maarja..... toen had je ook nog geen stortdouche of water tappen op 4 punten tegelijk. Weet dus niet hoe dit uitpakt op 12mm maar denkt dat het mee valt bij "normaal" gebruik.

Voor wat betreft die prijs verhoging: inderdaad gewoon even persoonlijk informeren daarnaar. Maar ik neem aan dat het echt is en geen marketing truukje. Gekocht had ik hem toch wel daar. Scheelt echt enorm met de prijs in Nederland. En ook hier zal de prijs waarschijnlijk wel omhoog gaan dan.

[ Voor 23% gewijzigd door Doggieman op 24-09-2019 20:45 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ben benieuwd wat de prijs wordt, de V3 200l met coil was jan 2018 nog €1472 (gratis verzonden).
De V4 200l met coil is nu €1577,54 excl verzenden (€12).
Net als vorig jaar is de subsidie eerder op dan 31 dec, toen kwam er nog €8 miljoen bij in januari.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Speedy-Andre Ja.... daar ben ik ook wel benieuwd naar. Maar hoe dan ook... Als de prijs daar stijgt dan hier in Nederland natuurlijk ook. En die 1577 euro is inderdaad wat ik betaald heb. Kwam 12 euro bij voor verzenden. In Nederland nog altijd een prijs van 2.372,63. Scheelt een slok op een borrel zeggen ze dan.

En ga gewoon proberen subsidie te krijgen. Als het op is dan pech. Dan volgend jaar opnieuw indienen als het er dan wel is. Hoe dan ook.... het hangt bij mij niet op de subsidie (wel fijn en lekker als ik het krijg natuurlijk!)
Ik bekijk het zo: sommige mensen kopen een nieuwe tv van 1800 euro en iedereen is verrukt. Ik koop een WPB voor het zelfde geld en iedereen hier in mijn omgeving roept: wat duur!

Nou ja.... ik vind het ten eerste gewoon leuk en interessant. En ten 2e kan het me nog geld opleveren op den duur. Dat zal die tv nooit gaan doen denk ik. En als ik wel subsidie krijg dan heb ik in principe de WPB goedkoop! Moest toch een buffervat hebben voor m'n pellet kachel cv straks. Dan is de WPB die ik nu gekocht heb goedkoper en heeft extra mogelijkheden.

Dat is hoe ik het bekijk. Dus tja... wat is duur? Het is in mijn geval en mening een relatief begrip.

[ Voor 8% gewijzigd door Doggieman op 24-09-2019 21:42 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redah schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:21:
OK, ik heb flink gezocht (rule #1) maar heb toch écht een simpele vraag (denk ik) waar ik het antwoord niet op weet. Ik wil graag een Atlantic Explorer V4 gebruiken voor SWW vanwege een overschot met zonnepanelen. Maar, ik wil comfort niet opgeven, en zowel mijn vrouw en ik houden wel van lang onder de douche staan. En we hebben dan geen zin in koud water, dus wil ik de CV-ketel in het systeem houden :)

We hebben een Nefit TopLine Compact HR30/CW5, welke in de handleiding aangeeft dat "Bij een zonne-energiesysteem zorgt de zon deels voor opwarmen van het water. Wanneer de zon niet (fel) genoeg schijnt, dient het sanitaire water naverwarmd te worden.Dit cv-toestel voldoet aan de specifieke eisen voor die functie en zijn dus voorzien van het NZ-label. Dit betekent: geschikt voor “Naverwarming Zonneboiler“."

Begrijp ik het goed dat ik "Zonneboiler" ook kan vervangen door "Warmtepompboiler" en ik dan dus de uitgang van de WPB aan kan sluiten op de koudwateringang van de Nefit? En volgens mij moet ik ook nog een temperatuursensor aansluiten zodat de ketel weet dat hij niet hoeft bij te verwarmen...
De Explorer warmtepompboiler draait in zijn standaard uitvoering onafhankelijk van andere apparaten, CV-ketel of WP voor verwarming. Simpel gesteld, als de stekker in het stopcontact zit en geen klokprogramma ingesteld hebt zal hij het water altijd op temperatuur houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@jobr
Helaas mag je geen leidingwerk hebben met stilstaand water, ivm legionella, dus alles moet los en afgedopt of weg.

De WPB kan niet op zolder? Dat zou het beste zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-09-2019 22:41 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 22:27:
@jobr
Helaas mag je geen leidingwerk hebben met stilstaand water, ivm legionella, dus alles moet los en afgedopt of weg.
Hoe kom je aan deze informatie (niet verkeerd bedoeld)? Ik bedoel : welke regelgeving zegt dat bij een particulier alles weg moet en afgedopt moet zijn als je het (tijdelijk) niet gebruikt?
Ik bedoel: als je 3 weken op vakantie gaat of ergens een zomerhuisje hebt dop je ook niet alles af of haalt het weg toch? Je spoelt de leidingen voor gebruik en klaar. Wel even zorgen dat als je je douchekop en tuinslang spoelt dat je de nevel niet opsnuifd natuurlijk. Van het drinken van besmet water wordt je niet ziek. Je moet zorgen dat je het niet in je longen krijgt!

Legionnella krijg je echt niet zomaar. Maar het is natuurlijk inderdaad verstandig om zoveel mogelijk stilstaand water voor langere tijd te voorkomen. Helemaal voor mensen met een verhoogd risico.

Naar mijn mening is spoelen voor gebruik van het leidingwerk voldoende als daarbij enige voorzichtigheid in acht wordt genomen. Maar inderdaad: WPB op de zolder naast de ketel zou beter zijn. Maar ook dan zou er nog steeds leidingwerk zijn met stilstaand water voor langere tijd.

Nu ik er zo over nadenk zou het in mijn situatie ook beter zijn om mijn WPB in serie te zetten met m'n ketel ipv parallel. Dan heb ik nergens stilstaand water voor langere tijd als ik de ketel zelf niet gebruik. Da's dus een plus voor de serie schakeling vraag die ik eerder stelde.

@jobr bekijk de site van het RVIM eens. Staat een hoop info, en dan kun je zelf bepalen hoeveel risico je loopt (of je huisgenoten) maar ben het wel eens met @AUijtdehaag dat voorkomen beter is dan genezen en dat je zoveel als mogelijk situaties van stilstaand water moet uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Doggieman
Waar die richtlijn specifiek staat, geen idee.
Maar het is toch een kwestie van logisch nadenken?
https://lci.rivm.nl/richtlijnen/legionellose (onder het kopje reservoir)
Groei van Legionellacae in een leidingwatersysteem wordt bevorderd door biofilmvorming, een temperatuur van 20-50°C, stilstand van water en accumulatie van sediment.
Je moet dus voorkomen ergens permanent een leiding te hebben, die niet doorstroomt, doorstroming is geen legionella gevaar.
En periodiek "af en toe ff doorspoelen" van een leiding die niet gebruikt wordt, wordt uiteindelijk toch vergeten.

In serie met de ketel, betekend dat die cv ketel altijd nog ff aanspringt, dus gas verbruik.
Tenzij je een zonneboiler set aansluit op de cv ketel, of permanent tapwater uitschakelt van de cv ketel.
Maar waarom zou je dat willen? Doorstroming wordt ook vaak beperkt, om toch door de cv ketel te blijven gaan. Ik zou hem dus gewoon geheel niet meer via de ketel laten lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-09-2019 23:33 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:04
Deze vraag is al vaker langsgekomen: het buffervaatje/platenwisselaar in je ketel is natuurlijk ideaal voor dood water (zo rond de 30-40 graden meeste vd tijd) dus gewoon in serie zetten of WW leiding compleet weghalen. Spoelen moet sowieso met een installatie, je kan niet even kogelkraan omzetten en de badkamerkraan openzetten. Alleen al omdat die nevel dan rondvliegt. Ten tweede omdat het tapwater van 15-20 graden gewoon overleeft.
Doggieman schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 21:23:En ga gewoon proberen subsidie te krijgen. Als het op is dan pech. Dan volgend jaar opnieuw indienen als het er dan wel is. Hoe dan ook.... het hangt bij mij niet op de subsidie (wel fijn en lekker als ik het krijg natuurlijk!)
Ik bekijk het zo: sommige mensen kopen een nieuwe tv van 1800 euro en iedereen is verrukt. Ik koop een WPB voor het zelfde geld en iedereen hier in mijn omgeving roept: wat duur!
Dat is hoe ik het bekijk. Dus tja... wat is duur? Het is in mijn geval en mening een relatief begrip.
Alles wat geen status oplevert steken mensen liever geen geld in. PV zien mensen dan nog maar een WPB staat weggebouwd in een kast of op zolder waar nooit iemand komt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Doggieman
@AUijtdehaag Ik geef je helemaal gelijk in wat je stelt hoor. Ik probeerde alleen wat nuance aan te brengen in wat je zei.

Dat een ketel altijd nog ff aanspringt is niet helemaal juist. Er zijn NZ (naverwarming zonneboiler) sets voor diverse ketels (HR ketels) die dit voorkomen als de water temperatuur in de WPB voldoende is.

Ik kan in dit geval alleen voor mijn eigen situatie praten, maar als mijn WPB in serie staat met mijn CV ketel dan is er in de gehele kring geen stilstaand water voor langere tijd. Althans....niet meer of minder dan zonder WPB. Ook de doorstroming is geen probleem. Ik kan in mijn ketel zelfs de restrictie verwijderen wanneer nodig of gewenst.

Er kunnen situaties zijn dat je gewoon nog deels afhankelijk bent van je gasketel voor SWW en of verwarming. Dat kan dus (nog) een reden zijn om e.e.a. nog via je ketel (in serie) te laten lopen. In mijn geval b.v. is dat nog zo. Dus waarom zou ik tapwater uitschakelen als de ketel zelf kan detecteren of zijn hulp gewenst is of niet? De warmtewisselaar wordt sowieso gespoeld want hij wordt gebruikt. Niet anders dan als de ketel het helemaal alleen zou doen toch? Bijkomend voordeel is dat als mijn WPB "leeg" raakt dat dan automatisch mijn ketel bij springt. Geen koude douche dus bij extra gasten of pubers met een vriendin.

Ik zelf heb voor nu niet als hoofd doel dat ik van het gas af moet op korte termijn. Natuurlijk wil ik besparen, maar eerst wil ik zoveel als mogelijk verschuiven van gas naar stroom. Als alles straks naar behoren functioneert dan eens gaan nadenken om volledig over te gaan. En ik denk dat velen hier op het forum er ook zo over denken.

Zelfs als ik volledig van het gas af zou zijn zou ik mijn ketel niet weg doen. Dan gaat de sproeier vervangen worden voor een LPG type en zou ik een LPG fles op voorraad houden puur als backup voor stroom uitval of calamiteiten (nee....ben geen doemdenker maar gewoon graag voorbereid en ik heb een aggregaat hahaha)

Maar het kan zijn dat ik je verkeerd begrijp en niet snap wat je dan precies bedoeld.

Back on topic: ja....men moet zoveel mogelijk de situatie vermijden dat er zich legionella kan ontwikkelen in je installatie. Maar soms zijn er situaties dat dat gewoon niet volledig kan en er dus keuzes moeten worden gemaakt. Iedereen moet voor zichzelf bepalen hoeveel risico hij of zij wil lopen. Maar dan moet men wel de juiste informatie hebben. Vandaar mijn verwijzing naar het RVIM. Dat is het enig wat ik wilde aangeven.

• Jim423
Het probleem zit hem in het parallel schakelen. In serie schakelen is er geen enkel probleem. Je hebt alleen dan niet de extra druk van een WPB omdat de ketel er nog steeds tussen zit.

Dat die ketel ff aanspringt is ook niet zo'n ramp trouwens, kost me 0,7m3 per maand. Vind ik het niet waard om een set voor te gaan kopen. Bovendien loopt er dan niets vast in de zomer.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Doggieman
@Jim423 inderdaad. Zo denk ik er dus ook over. Die 0.7m3 zal me voor nu ook nog even worst zijn. Maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige tweakers een sport is om deze besparing ook nog te bereiken. Moet eerlijk zeggen dat als ik een manier vind om zelf zo een schakeling te maken dat ik het dan niet zal nalaten. E.e.a. Ook met het oog op het feit dat ik misschien in de toekomst wel mijn ketel op LPG wil ombouwen voor backup. Dan is iedere liter er wel 1.

Wel een puntje trouwens die circulatie pomp. Die moet natuurlijk wel even draaien af en toe. Dan zal ik de ketel af en toe even voor de gek moeten houden met een namaak signaal op de buitenvoeler. Zodat hij denkt dat het vriest en dus zijn anti vorst programma even activeert.

[ Voor 10% gewijzigd door Doggieman op 25-09-2019 01:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
@jobr Ik heb exact dezelfde situatie als jou.. Ook mijn WPB in de garage gezet en aangesloten op leidingen in de keuken. Deze zijn overigens wel 15 mm

Bij de CV heb ik een kogelkraan gezet op de warmwater leiding. Deze wel een klein stukje open gezet zodat er wel stroming is van het water ivm legionella. Vervolgens tapwater uitgezet op de thermostaat (Tado).

En eventueel ook voor @Doggieman :)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/g804qk174d7xe.jpg

Ooit de boel nog eens netjes maken .. Als er nieuwe keuken komt dan ga ik het verplaatsen:)

[ Voor 21% gewijzigd door Possible op 25-09-2019 08:58 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
Bij mij zal de Wpb binnen 1mtr afstand van de combiketel geplaatst worden. In serie. De ketel gaat zorgen voor naverwarming wanneer nodig. Ik zet het warm tapwater dus niet uit op de ketel. Na veel gelezen te hebben over de mogelijkheden heb ik besloten om het op deze manier te doen. Ook met het oog op de WAF factor.
Mocht de ketel af en toe even aanspringen omdat er wat koud water als eerste uit de leiding van de WPB komt dan neem ik dat in eerste instantie voor lief. Maar ga dan wel nadenken hoe ik zelf een schakeling kan maken voor mijn ketel om dat te voorkomen. Puur voor de sport maar zoals gezegd... het heeft geen prio voor mij. De hoeveelheid is maar minimaal.

Eerst maar eens afwachten wanneer de WPB geleverd wordt! Kan niet wachten.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:39
Oké, ik ben er dus net achter dat je verschillende warmtepompboilers van €1250 kan krijgen met €1250 subsidie. Ben ik nou gek?

Ik ben op zoek naar een nieuwe CV (oude uit 1999), en kan dit er meteen bij laten plaatsen. Scheelt gas en kosten als het goed is. Ik woon in een appartement, en heb buiten op de balkon een kast voor de CV. Dus het lawaai zal ook niet zo een probleem zijn.

Ik ben na Googlen dus hier in dit topic gekomen omdat ik niet echt geloof dat je zo een apparaat gewoon gratis kan krijgen. Maar blijkbaar dus wel.

Staat ook dat de Ferroli Aqua1 plus 90HT dus niet een extra groep nodig heeft maar 'gewoon' in het stopcontact kan.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:50
Doggieman schreef op woensdag 25 september 2019 @ 09:07:
Bij mij zal de Wpb binnen 1mtr afstand van de combiketel geplaatst worden. In serie. De ketel gaat zorgen voor naverwarming wanneer nodig. Ik zet het warm tapwater dus niet uit op de ketel. Na veel gelezen te hebben over de mogelijkheden heb ik besloten om het op deze manier te doen. Ook met het oog op de WAF factor.
Mocht de ketel af en toe even aanspringen omdat er wat koud water als eerste uit de leiding van de WPB komt dan neem ik dat in eerste instantie voor lief. Maar ga dan wel nadenken hoe ik zelf een schakeling kan maken voor mijn ketel om dat te voorkomen. Puur voor de sport maar zoals gezegd... het heeft geen prio voor mij. De hoeveelheid is maar minimaal.

Eerst maar eens afwachten wanneer de WPB geleverd wordt! Kan niet wachten.
Sommige ketels kun je start vertraging brander instellen

1 PVoutput . Dongen NB

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ApexAlpha schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:57:
Oké, ik ben er dus net achter dat je verschillende warmtepompboilers van €1250 kan krijgen met €1250 subsidie. Ben ik nou gek?

Ik ben op zoek naar een nieuwe CV (oude uit 1999), en kan dit er meteen bij laten plaatsen. Scheelt gas en kosten als het goed is. Ik woon in een appartement, en heb buiten op de balkon een kast voor de CV. Dus het lawaai zal ook niet zo een probleem zijn.

Ik ben na Googlen dus hier in dit topic gekomen omdat ik niet echt geloof dat je zo een apparaat gewoon gratis kan krijgen. Maar blijkbaar dus wel.

Staat ook dat de Ferroli Aqua1 plus 90HT dus niet een extra groep nodig heeft maar 'gewoon' in het stopcontact kan.
Klopt, maar vergeet niet dat de subsidie officieel een "professionele installatie" vereist. Tenzij je dit zelf kan zal je hier ook kosten aan maken. De Ferroli was ik ook al eerder tegengekomen, maar bij ketel ondersteuning ga je daar volgens amper kosten mee besparen. De WPB die hier voorbij komen zijn groter en daardoor zelfstandig voor warm water te gebruiker of als ondersteuning van de CV(erwarming en geen warm water).

• Doggieman
@reneeke1970 ja... Had al even snel de manual van m'n Atag gedownload om te kijken of dit bij mijn ketel ook kon. Maar volgens mij kan hij dat niet. Wel voor CV bedrijf (iets van een start vertraging o.i.d) , maar niet voor SWW.

Dat wordt dus waarschijnlijk freubelen met een losse externe temperatuur voeler en het externe beveiligingscontact van de ketel ben ik bang. Wil ook toch nog eens kijken voor zo'n NZ set. Heb Atag een mail gestuurd voor meer info. Helaas op het hele internet niks te vinden hierover.

Als het echt niet anders is dan kan ik altijd nog het SWW uitzetten. Maar ja.... dan heb ik ook geen naverwarming meer wanneer nodig. Daar krijg ik hier de handjes niet voor op elkaar ben ik bang :)

• ApexAlpha
Deveon schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:02:
[...]

Klopt, maar vergeet niet dat de subsidie officieel een "professionele installatie" vereist. Tenzij je dit zelf kan zal je hier ook kosten aan maken. De Ferroli was ik ook al eerder tegengekomen, maar bij ketel ondersteuning ga je daar volgens amper kosten mee besparen. De WPB die hier voorbij komen zijn groter en daardoor zelfstandig voor warm water te gebruiker of als ondersteuning van de CV(erwarming en geen warm water).
Ja ik doe het samen met de installatie van mijn nieuwe CV, door hetzelfde bedrijf. Hierdoor hoef ik 'maar' €100 extra te betalen voor die installatie, want de CV moet ook sowieso geïnstalleerd.

Verder lees ik online dat er toch flinke gasbesparingen gedaan worden met zo een ding ervoor dat het water al verwarmd naar bijvoorbeeld 45 graden. Zeker gezien de aankondiging dat de gasprijs en de belasting erop enkel omhoog zullen gaan de komende jaren terwijl de belasting op stroomt verminderd word, ga ik ervan uit dat die berekeningen kloppen.

Ik had ook al in dit topic gezocht en elders om internet, sommige verhalen zijn slecht maar over algemeen toch wel positief om zo een ding in eco stand erbij te plaatsen.

• Deveon
  • Niet online
ApexAlpha schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:40:
[...]
Verder lees ik online dat er toch flinke gasbesparingen gedaan worden met zo een ding ervoor dat het water al verwarmd naar bijvoorbeeld 45 graden. Zeker gezien de aankondiging dat de gasprijs en de belasting erop enkel omhoog zullen gaan de komende jaren terwijl de belasting op stroomt verminderd word
In ons huishouden van twee volwassen en drie kinderen gebruiken wij slechts 8 á 10 kuub gas per maand voor warm water en koken (de helft van het jaar gaat de verwarming niet aan). Dat komt neer op 5 á 8 euro per maand.

Echter in de maanden november t/m februari gaat er 100 tot 150 kuub per maand doorheen waardoor in feite 80% van onze verbruikskosten in deze maanden op gaat aan verwarming, even los van vastrecht (maar dat ga je hiermee niet besparen tenzij je onder de 500 kuub per jaar komt).

Voor het echt besparen van kosten kijk ik zelf dus naar CV(erwarming) ondersteuning en om onder de 500 kuub per jaar te komen. Als dát lukt zonder enige verlies van comfort ga ik kijken wat er voor nodig is om helemaal van het gas af te gaan niet alleen het verbruik vervalt, maar ook het vastrecht en onderhoud van de CV ketel.

• ApexAlpha
Deveon schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:06:
[...]

In ons huishouden van twee volwassen en drie kinderen gebruiken wij slechts 8 á 10 kuub gas per maand voor warm water en koken (de helft van het jaar gaat de verwarming niet aan). Dat komt neer op 5 á 8 euro per maand.

Echter in de maanden november t/m februari gaat er 100 tot 150 kuub per maand doorheen waardoor in feite 80% van onze verbruikskosten in deze maanden op gaat aan verwarming, even los van vastrecht (maar dat ga je hiermee niet besparen tenzij je onder de 500 kuub per jaar komt).

Voor het echt besparen van kosten kijk ik zelf dus naar CV(erwarming) ondersteuning en om onder de 500 kuub per jaar te komen. Als dát lukt zonder enige verlies van comfort ga ik kijken wat er voor nodig is om helemaal van het gas af te gaan niet alleen het verbruik vervalt, maar ook het vastrecht en onderhoud van de CV ketel.
Ik begrijp je redenering. Ikzelf woon echter alleen, en kan sowieso in de zomer mijn C.V. totaal uitschakelen en al het sanitair water uit deze boiler laten komen.

Ik heb nog geen winter gehad in dit huis, maar het is oké geïsoleerd en ik heb een slimme thermostaat die de verwarming uitzet als ik niet thuis ben.

Daarnaast gaat gas enkel duurder worden, dus alles wat je er mee gaat besparen is denk ik meegenomen.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 22:27:
@jobr

De WPB kan niet op zolder? Dat zou het beste zijn.
Dat gaat helaas niet. Ten eerste een puntdak waardoor er weinig hoogte is (alleen in het midden). Daarnaast een open trapgat in het midden aan de ene kant waar ook de CV naast hangt. Daardoor kan deze daar niet meer staan. Aan de andere kant van de zolder zou kunnen maar dan moeten alle leidingen langs de kant weer terug. Voor de waterleidingen zou dat nog kunnen. Alleen om nu de luchtslangen ook helemaal naar de andere kant te brengen is geen gezicht. Kunnen daar niet door het dak vanwege de zonnepanelen. Ook de 270L variant zou niet passen.
Vandaar de garage.

Als ik de WPB in serie zou moeten zetten met de CV dan moet de leiding eerst van de garage naar de zolder. Lijkt me ook niet echt wenselijk gezien de lengte. Het aanspringen van de ketel kan ik wel voorkomen door een setting.
Possible schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:45:
Bij de CV heb ik een kogelkraan gezet op de warmwater leiding. Deze wel een klein stukje open gezet zodat er wel stroming is van het water ivm legionella.
Dat is misschien ook nog een oplossing. De vraag is natuurlijk wat voldoende doorstroming is. Teveel open dan heb je minder warm water beschikbaar.

@Speedy-Andre @Doggieman
Trouwens even contact gehad met Esanico en de prijzen gaan circa 10% omhoog.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jobr
Al een paar keer een Atlantic aangesloten met de uitblaas, onder de pannen.
Kunnen de panelen blijven liggen en hoef je niet het dak op.

• jobr
AUijtdehaag schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:23:
@jobr
Al een paar keer een Atlantic aangesloten met de uitblaas, onder de pannen.
Kunnen de panelen blijven liggen en hoef je niet het dak op.
Ik weet niet of de buren dat leuk zouden vinden. Is 2 onder 1 kap en zal dan op de grens vd buren onder de pannen komen. Is overigens ook een niet toegestane config volgens de handleiding. Zal dus ook wel een nadeel hebben.

Maar wat is het nadeel op zolder als je zowel inlaat als uitlaat binnen laat zitten?

Want anders zou toch de inlaat van binnen zijn en alleen de uitlaat naar buiten?

Of moeten echt beide naar buiten?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

jobr schreef op donderdag 26 september 2019 @ 17:10:
[...]

Ik weet niet of de buren dat leuk zouden vinden. Is 2 onder 1 kap en zal dan op de grens vd buren onder de pannen komen. Is overigens ook een niet toegestane config volgens de handleiding. Zal dus ook wel een nadeel hebben.

Maar wat is het nadeel op zolder als je zowel inlaat als uitlaat binnen laat zitten?

Want anders zou toch de inlaat van binnen zijn en alleen de uitlaat naar buiten?

Binnen (beide) heeft meer voordelen dan nadelen. Ik heb het standaard zo (en vele anderen hier ook) . Werkt prima. Ja je zolder koelt 0,3 graden af. Vind ik persoonlijk geen probleem.

• reneeke1970
jobr schreef op donderdag 26 september 2019 @ 17:10:
[...]

Je moet wel dakpannen hebben met beetje spleten, anders kan lucht niet weg. Maar gaat prima hoor, ik heb ook twee mv onder de pannen. Kan aan panelen met sneeuw precies zien waar ze zitten haha.
En waarom zouden buren dat merken?

1 PVoutput . Dongen NB

• AUijtdehaag
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 26 september 2019 @ 18:49:
[...]

Binnen (beide) heeft meer voordelen dan nadelen. Ik heb het standaard zo (en vele anderen hier ook) . Werkt prima. Ja je zolder koelt 0,3 graden af. Vind ik persoonlijk geen probleem.
En meer lawaai.

• jobr
En alleen de uitlaat naar buiten, geeft dat een stuk minder lawaai?
Of geeft de inlaat binnen ook nog veel lawaai?
de Peer schreef op donderdag 26 september 2019 @ 18:49:
[...]

Heb jij dan geen last van lawaai?

[ Voor 40% gewijzigd door jobr op 26-09-2019 19:15 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jobr
Bij @JoKo is enkel de uitlaat naar buiten, hier komt het meeste geluid vandaan.
Inlaat is minder van belang. (minder geluid). Misschien als je daar nog een aanzuigfilter op zou zetten, demp je ook nog het aanzuiggeluid.

Heeft @JoKo buiten last van het uitblaas geluid?

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-09-2019 19:22 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

jobr schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:14:
[...]

En alleen de uitlaat naar buiten, geeft dat een stuk minder lawaai?
Of geeft de inlaat binnen ook nog veel lawaai?

[...]

Heb jij dan geen last van lawaai?
Niet echt. Maar ik heb dempers op de inlaat en uitlaat gezet en ook rond de compressor wat isolatiemateriaal aangebracht. Daarnaast draait hij alleen snachts bij ons.

Ik hoor vrijwel alleen de compressor. En volgens mij hoor je die ongeacht binnen of buiten aansluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

AUijtdehaag schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:17:
@jobr
Bij @JoKo is enkel de uitlaat naar buiten, hier komt het meeste geluid vandaan.
Inlaat is minder van belang. (minder geluid). Misschien als je daar nog een aanzuigfilter op zou zetten, demp je ook nog het aanzuiggeluid.

Heeft @JoKo buiten last van het uitblaas geluid?
Nee, je hoort wel wat maar totaal niet hinderlijk.
2 programma’s ingesteld dus s’ nachts staat ie uit: 8.30-12.30 en 17.30-21.30
Verbruik in september ruim 1,5 kWh per dag( wateraanvoer is 19 graden) bij 52 graden instelling.
1 verdieping lager de slpk deur dicht en je hoort echt 0.0

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• AUijtdehaag
  • Niet online
@de Peer
Heb je een V3 of V4 ?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

• AUijtdehaag
  • Niet online
@de Peer Na een jaar inruilen dan....
de V4 compressor hoor je niet. 8)
(maar ik spreek niet uit ervaring, maar van een moment opname. aansluiten en wegwezen)

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-09-2019 19:43 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

AUijtdehaag schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:42:
@de Peer Na een jaar inruilen dan....
de V4 compressor hoor je niet. 8)
(maar ik spreek niet uit ervaring, maar van een moment opname. aansluiten en wegwezen)
Dat zou een aanzienlijke verbetering zijn dan!
zelf heb ik er geen last van dus ik houd de V3 lekker. Maar op dezelfde verdieping slapen is niet aan te raden.
Hier staat hij op zolder en open trapgat en dan is het goed te doen op onze slaapkamer.

• jobr
de Peer schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:29:
[...]

Niet echt. Maar ik heb dempers op de inlaat en uitlaat gezet en ook rond de compressor wat isolatiemateriaal aangebracht. Daarnaast draait hij alleen snachts bij ons.

Ik hoor vrijwel alleen de compressor. En volgens mij hoor je die ongeacht binnen of buiten aansluitingen.
Waarom laat je deze dan 's nacht draaien?
Gezien het geluid zou ik verwachten dat je deze juist draaien als je niet slaapt. Of heb je een afgesloten zolder?
Ik heb namelijk een open zolder trap. Wat geluid overdag op zolder vind ik niet zo erg. Maar niet als ik slaap.

Op zolder zou voor mij mogelijk toch een optie kunnen zijn ipv de garage, zeker als ik geen uitlaat naar buiten hoef te leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

jobr schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:47:
[...]

Waarom laat je deze dan 's nacht draaien?
Gezien het geluid zou ik verwachten dat je deze juist draaien als je niet slaapt. Of heb je een afgesloten zolder?
Ik heb namelijk een open zolder trap. Wat geluid overdag op zolder vind ik niet zo erg. Maar niet als ik slaap.

Op zolder zou voor mij mogelijk toch een optie kunnen zijn ipv de garage, zeker als ik geen uitlaat naar buiten hoef te leiden.
We horen hem nauwelijks (open trapgat) . En hij gaat pas om 01:00 draaien. Normaal gesproken ben ik dan al aan het slapen.
Hij is dan warm vlak voor het douchen sochtends dus daardoor zo min mogelijk stilstandsverliezen.

• jobr
@JoKo @AUijtdehaag @de Peer
Heb je geen last van een flinke trek in je huis als je van binnen (op zolder) aanzuigt en naar buiten afblaast?

Daar heb je neem ik aan geen last van als uitblaas ook binnen is.

• Jim423
Als je meerdere ramen op een kier hebt staan heb je hier geen last van in mijn ervaring.
Stel je hebt maar 1 raam open staan in huis dan kun je in die ruimte wel trek krijgen. 300m3/h (wat ie niet haalt BI/BU denk ik) is ook weer niet extreem veel, mijn badkamer ventilator doet al meer :P

V3 's nachts aan is toch wel een enorme bak herrie, daar wordt ik zelfs wakker van. De compressor vind ik wel meevallen maar de zoemtoon van de ventilator is erg hard. Dat is bij de V4 beter dus. Tenzij je vrijstaand woont zou ik niet 's nachts draaien want buren kunnen dit wel horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Jim423 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 23:42:
Tenzij je vrijstaand woont zou ik niet 's nachts draaien want buren kunnen dit wel horen.
Dat was ik ook niet van plan. Wil zelf ook geen geluid als ik slaap.

Nieuwe prijzen staan ook op de site van Esanico, maar nog verkrijgbaar voor de oude prijs (als het goed tot volgende week).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

jobr schreef op donderdag 26 september 2019 @ 22:06:
@JoKo @AUijtdehaag @de Peer
Heb je geen last van een flinke trek in je huis als je van binnen (op zolder) aanzuigt en naar buiten afblaast?

Daar heb je neem ik aan geen last van als uitblaas ook binnen is.
Geen last van trek omdat er altijd wel een raam openstaat.
jobr schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 19:35:
[...]

Dat was ik ook niet van plan. Wil zelf ook geen geluid als ik slaap.

Nieuwe prijzen staan ook op de site van Esanico, maar nog verkrijgbaar voor de oude prijs (als het goed tot volgende week).
Iedereen over van de explorer naar de calypso die niet in prijs omhoog gaat :+

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 17:28

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Subsidiepot ISDE voor zonneboilers en warmtepompen met 60 miljoen euro vergroot
Het budget voor Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE) is voor het lopende kalenderjaar verhoogd van 100 naar 160 miljoen euro. De subsidieregeling voor zonneboilers en warmtepompen naderde uitputting.

https://solarmagazine.nl/...-60-miljoen-euro-vergroot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Maandag komt m'n V4 binnen! Wel jammer aan de ene kant, want moet weer voor een paar dagen weg. Maar goed....heb ik meteen wat te doen als ik terug ben :) En de subsidie pot weer aangevuld! 2x goed nieuws _/-\o_

Heb ook alvast maar een watermeter gekocht. Voor het geval ik wil gaan meten.

[ Voor 31% gewijzigd door Doggieman op 27-09-2019 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Klepzeiker
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-02 08:51
Beste forumleden.

Al een tijdje aan het lezen hier, maar toch nog een paar vragen, in het kader van gasverbruik reduceren.

Ik overweeg een 100L WPB (beperkte hoogte op zolder) en wil die voor tapwater via de CV (nieuwe CW4) schakelen, zodat wij warm water tekort de CV het overneemt.
1. Hebben jullie suggesties voor 100L WPB die binnen/binnen kan werken?
2. Moet er wel of geen thermische schakeling voor de tapwater inlaat vd CV komen?
3. Ik heb ook nog 1600 KWh PV overschot, hoe dit het beste te benutten?

Dank

• Jim423
100L is erg klein, dus wordt weinig verkocht daar dit niet bruikbaar is standalone.
De WPB komt dan tussen de inlaatcombinatie en de CV ketel. Dat is nu waarschijnlijk 30cm 15mm pijp. Je hebt dus maar 1 inlaatcombinatie. Een blokkeerschakeling zou ik achterwege laten ivm vastlopen.
Het PV overschot wordt automatisch benut doordat je meer gaat salderen omdat je e-verbruik stijgt door je WPB. Hoeveel hoogte heb je? Misschien een Calypso oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Met zulk nieuws heb ik hem ook maar direct besteld. Het is de Explorer V4 200L met spiraal geworden omdat ik verwacht dat het voldoende is en de 270L variant wel erg lomp is om naar zolder te krijgen. Mocht het niet voldoende zijn dan kan er altijd een tweede naast :+

• jobr
@Jim423
Ik zie in een eerdere post dat jij de flex leiding hebt vervangen door kunststof.
Mag ik vragen waarom je dat hebt gedaan?

Ik zit ook nog te kijken hoe ik deze ga aansluiten, flex, kunststof of koper.

• J.Klepzeiker
Jim423 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 00:08:
100L is erg klein, dus wordt weinig verkocht daar dit niet bruikbaar is standalone.
De WPB komt dan tussen de inlaatcombinatie en de CV ketel. Dat is nu waarschijnlijk 30cm 15mm pijp. Je hebt dus maar 1 inlaatcombinatie. Een blokkeerschakeling zou ik achterwege laten ivm vastlopen.
Het PV overschot wordt automatisch benut doordat je meer gaat salderen omdat je e-verbruik stijgt door je WPB. Hoeveel hoogte heb je? Misschien een Calypso oid?
De hoogte is 1,50. effectief met aansluitingen houdt je misschien 1,30 over. Ariston heeft met de Lydos 100 een aardige oplossing. Daar gaan de in- en uitgaande leidingen naar achter weg en de lucht in- en uitlaat aan de zijkanten.
Kan elke WPB rechtstreeks op de koud water inlaat van de CV voor SWW? Werkt het dan als doorstromer als het warme water op is?

• Deveon
  • Niet online
J.Klepzeiker schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 11:19:
[...]
Kan elke WPB rechtstreeks op de koud water inlaat van de CV voor SWW? Werkt het dan als doorstromer als het warme water op is?
Dat is afhankelijk van de ketel en niet de boiler. Intergas raad aan om alleen het water onder een bepaalde temperatuur door de ketel te sturen en volgens mij werkt Remeha met een temperatuursensor of de ketel in moet schakelen.

• J.Klepzeiker
Deveon schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 11:39:
[...]

Dat is afhankelijk van de ketel en niet de boiler. Intergas raad aan om alleen het water onder een bepaalde temperatuur door de ketel te sturen en volgens mij werkt Remeha met een temperatuursensor of de ketel in moet schakelen.
Bij Intergas is dus een thermische voorschakeling wel te adviseren, begrijp ik hieruit.

• J.Klepzeiker
J.Klepzeiker schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 12:10:
[...]

Bij Intergas is dus een thermische voorschakeling wel te adviseren, begrijp ik hieruit.
Ik zie online dat Intergas een speciaal setje heeft om een zonneboiler na te schakelen. Is een sensor, zou voldoende moeten zijn lijkt me ook voor een WPB?

• Jim423
jobr schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 10:35:
@Jim423
Ik zie in een eerdere post dat jij de flex leiding hebt vervangen door kunststof.

De grote RVS flexen krompen als er een kraan werd opengezet. Aangezien er al ervaring is met een gesprongen flexslang heb ik toch eieren voor mijn geld gekozen en alle flex vervangen voor pex. Je hebt nu wel nog een koppeling met een O-ring maar ik denk dat deze een stuk minder hard lekt bij een probleem dan een gesprongen flex. Je kunt ook ervoor kiezen om te persen op de pexleiding. Voor CV kun je uiteraard wel gewoon flex gebruiken omdat hier maar een paar liter uit komt en het dan vrijwel stopt. Als je WPB op een andere plek dan zolder staat (zoals een bijkeuken met tegelvloer en een afvoer) dan is het een ook een ander verhaal natuurlijk.
J.Klepzeiker schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 12:10:
[...]Bij Intergas is dus een thermische voorschakeling wel te adviseren, begrijp ik hieruit.
Inprincipe zolang je ketel het NZ label draagt zou je hem gewoon 65 graden moeten kunnen voeren.
J.Klepzeiker schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 13:32:[...]Ik zie online dat Intergas een speciaal setje heeft om een zonneboiler na te schakelen. Is een sensor, zou voldoende moeten zijn lijkt me ook voor een WPB?
Een ketel ziet het verschil niet tussen een WPB en een ZB. Dat gezegd hebbende blijft de vraag staan om hem de gehele zomer te blokkeren een verstandige keus is. Je hebt kans op vastlopen van driewegklep/pomp dan.

[ Voor 16% gewijzigd door Jim423 op 28-09-2019 13:37 ]

• jobr
Jim423 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 13:35:
[...]

De grote RVS flexen krompen als er een kraan werd opengezet. Aangezien er al ervaring is met een gesprongen flexslang heb ik toch eieren voor mijn geld gekozen en alle flex vervangen voor pex. Je hebt nu wel nog een koppeling met een O-ring maar ik denk dat deze een stuk minder hard lekt bij een probleem dan een gesprongen flex. Je kunt ook ervoor kiezen om te persen op de pexleiding.
Heb je dat gedrag dan nu niet bij de leiding die je nu gebruikt?
En welke pex leiding (type/merk) heb je nu gebruikt?

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 28-09-2019 13:50 ]

• Jim423
Uponor. Maar er zijn zat prima merken natuurlijk. Stuk goedkoper dan roodkoper in ieder geval.
Ik moest over een balk die maar 4cm breed is maar anders had ik alles met pex gedaan.

• J.Klepzeiker
[...]

Een ketel ziet het verschil niet tussen een WPB en een ZB. Dat gezegd hebbende blijft de vraag staan om hem de gehele zomer te blokkeren een verstandige keus is. Je hebt kans op vastlopen van driewegklep/pomp dan.
De Intergas heeft volgens de site idd een NZ label, met de door hun te leveren aansluitset en thermostatisch mengventiel (volgens de site) is er toch geen sprake van blokkeren? Of zie ik iets over het hoofd.

• reneeke1970
J.Klepzeiker schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 15:15:
[...]

De Intergas heeft volgens de site idd een NZ label, met de door hun te leveren aansluitset en thermostatisch mengventiel (volgens de site) is er toch geen sprake van blokkeren? Of zie ik iets over het hoofd.
Dat meng ventiel is alleen voor zonneboiler met 90 graden nodig, jou wpb word niet zo warm. De sensor verhinderd niet dat hij toch halve seconde aan klikt. Zonder sensor gaat hij uit zodra hij warm water binnen krijgt.
Mijn setje voor remeha was 160 euro en weg gegooid geld.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Deveon
  • Niet online
[...]

Inprincipe zolang je ketel het NZ label draagt zou je hem gewoon 65 graden moeten kunnen voeren.

[...]
Nu weet ik niet wat die label precies inhoud, maar als in de handleiding staat dat er een accessoire nodig is van nog geen €40 dan ga ik geen risico nemen.

Er zit tenslotte een verschil tussen doorstromen en naverwarmen plus een verschil tussen het werkt en het is niet nadelig voor de installatie.

• J.Klepzeiker
Deveon schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 16:59:
[...]

Nu weet ik niet wat die label precies inhoud, maar als in de handleiding staat dat er een accessoire nodig is van nog geen €40 dan ga ik geen risico nemen.

Er zit tenslotte een verschil tussen doorstromen en naverwarmen plus een verschil tussen het werkt en het is niet nadelig voor de installatie.
Ik dacht precies hetzelfde, het naverwarmen is tenslotte ook nodig als het warme water op is.

• J.Klepzeiker
Iemand nog suggesties voor een 100L WPB die maximaal 1m30 hoog is?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@J.Klepzeiker
Calypso VM?
https://nl.atlantic-belgi...mtepompboilers/Calypso-VM
Edit: alleen de kanalen wordt dan lastig.

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-09-2019 17:41 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
jobr schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 10:35:
@Jim423

Deze gaat tot een temperatuur van 90 graden en al een paar keer toegepast.
https://www.sani-flex.de/trinkwasserschlauch-dn19/a-73/
L=150 en L=100, kan je achter de boiler uitkomen op koudwater hoogte.

• jobr
AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 17:46:
[...]

Deze gaat tot een temperatuur van 90 graden en al een paar keer toegepast.
https://www.sani-flex.de/trinkwasserschlauch-dn19/a-73/
L=150 en L=100, kan je achter de boiler uitkomen op koudwater hoogte.
Daar gaf toch @Jim423 van aan hij die zag krimpen bij het openen van de kraan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jobr
Misschien had hij ze van de gamma vandaan en geen specificatie?
Bei uns bekommen Sie keine billige Importware - bei Sani-Flex ist alles "Made in Germany"

[ Voor 105% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-09-2019 18:07 ]

• reneeke1970
jobr schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 17:59:
[...]

Daar gaf toch @Jim423 van aan hij die zag krimpen bij het openen van de kraan ?
Staal krimpen????
Die uit de link heb ik ook en geven geen krimp bij 6 bar

1 PVoutput . Dongen NB

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
Zit natuurlijk wel een HD-PE (High Density - Polyethylene) slang in. (die je niet kan zien van buitenaf?)

Volgens specificatie gaat uponor tot 70 graden.
Moet ook genoeg zijn, maar sani-flex.de zegt 90 graden dus.

Edit: 80 graden https://www.vinkkunststof...high-density-polyethyleen (onder kopje temperatuurbereik)
Edit2: misschien niet de goede link. 8)

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-09-2019 18:33 ]

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 18:27:
@reneeke1970
Zit natuurlijk wel een HD-PE (High Density - Polyethylene) slang in. (die je niet kan zien van buitenaf?)

Volgens specificatie gaat uponor tot 70 graden.
Moet ook genoeg zijn, maar sani-flex.de zegt 90 graden dus.

Edit: 80 graden https://www.vinkkunststof...high-density-polyethyleen (onder kopje temperatuurbereik)
Edit2: misschien niet de goede link. 8)
Heb hem nog niet door gezaagd haha.
Ik heb er goed vertrouwen in in ieder geval. Pellets kachel hangt er ook mee aan de buffer.
En drink water versie is geloof ik aan binnenkant beter bestand tegen aan hechten bacterieen of zo iets.....

1 PVoutput . Dongen NB

• jobr
@Jim423 Zou je dit eens willen toelichten, gezien de reacties :)

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bijna alle kranen in huis hebben flexen, dat krimpen lijkt me te gebeuren als je iets gebruikt zonder vermelding van de specs (goedkoop spul).
Ik weet niet waar het dan zou scheuren, maar dan heeft die flex wel erg strak gezeten ;)
Bij mij heeft elke flex extra lengte, o.a. om ze iets door te laten hangen zodat de warmte niet verdwijnt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• Jim423
Ik heb Duitse met binnenvoering van SILICON. Ze lijken enorm veel op die van Sani Flex als ze het niet zijn. Volgens mij worden deze veelvuldig hier gebruikt op het forum. Ze krimpen overigens in lengte niet in dikte. Ook bewegen ze een beetje bij starten en stoppen van flow. Zijn niet onder spanning gemonteerd. Het zijn volgens mij geen High Panzer of iets, gewoon normale wel redelijk prijzig. HDPE binnenslang vind ik wel een beetje vreemd want HDPE is niet echt flexibel. Kan het weten want ik stop mijn glasvezeltjes erin :)
Ik denk dat ze bedoelen ZPE wat een flexibele polyetheen is. Ik verwacht overigens niet dat ze ooit knappen hoor maar ik wil gewoon geen risico's want het is ook huur. Echter als je vraagt hoe kan ik hem het beste aansluiten dan denk ik toch pex want: goedkoop en kan bijna niet knappen. Het is wel het veiligste als je de koppeling erop perst natuurlijk, de DIY versie met de O ring zou evt kunnen gaan lekken.
Deveon schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 16:59:
[...]

Bij een ZB vind geen naverwarming plaats als deze op temperatuur is. De ketel wordt dan gewoon een doorstromer. Ik ben niet bekend met alle setjes, ik weet dat mijn setje van Vailliant wel blokkeert. Het terugmengventiel is niet echt voor de ketel zelf doorgaans maar meer voor de veiligheid van het tappunt (max 65 graden). Ik zou geen terugmenger tussen de WPB en de ketel zetten dit kost je alleen maar waterdruk en is nutteloos omdat hij niet hoger komt dan 65.

[ Voor 32% gewijzigd door Jim423 op 28-09-2019 19:15 ]

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 19:03
Voor wat het waard is. Ik heb mijn Calypso's even getest met de CV als naverwarmer. Ik liep tegen het probleem dat wanneer de watertemp uit de boilers net iets lager was dan setpoint van de cv, de CV aan sprong en na een paar seconden weer uit. Dit bleef zo door pendelen.

Ik denk dat het vermogen van de ketel niet ver genoeg terug kon om de paar graden verwarming te realiseren en uit springt omdat de watertemp hoger wordt dan ingesteld. Het was overigens een Remeha Avanta cw5, geschikt voor naverwarming van zb.

Nu gewoon tapwater uit en alleen doorstromen.

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

• Jim423
Je moet eigenlijk de warmhoudtemperatuur instellen op het moment dat de temperatuur te koud wordt. Bijvoorbeeld 40 graden. De tapwatertemperatuur stel je in op 60 of 65. Nu zal de ketel niets doen totdat hij onder de 40 graden duikt en dan gaan naverwarmen naar 65. De flow zal dan flink teruglopen uiteraard in de warmwaterleiding. Als je ketel een stromingsschakelaar (dom ontwerp) heeft dan kan dit natuurlijk niet en zul je de blokkeeringang moeten gebruiken met een thermostaat op de WPB.

• Deveon
  • Niet online
@Jim423 In de handleiding van mijn Intergas is een aparte vernoeming voor ZB en WPB. Waar in combinatie met een WPB alles boven de 55 graden gebypassed wordt laten ze bij een ZB juist al het warme water door de ketel stromen om laten bij te mengen met koud.

Waarom geen idee, maar het kan blijkbaar beide probleemloos. De oplossing voor een WPB is eenvoudiger en voordeliger, maar waarom er verschil in zit is mij niet duidelijk. Misschien om pendelen te voorkomen omdat een ZB over het algemeen ruim boven de 55 graden zit waardoor doorstormen geen issue is.

• Jim423
Bij het WPB schema wordt de temperatuur niet begrenst op 65 graden, hierdoor kan 90 graden vanuit de ZB doorstromen en dit mag dus niet naar het tappunt. Dit schema is dus niet bruikbaar voor de ZB. Een ZB is zeker niet grotendeels boven de 55 graden, deze zal eerder 20-45 graden zijn over het algemeen.
Je kan inderdaad deze WPB aansluitset+schema gebruiken alleen zal de ketel bij het naverwarmen nog steeds pendelen omdat er gewoon weinig warmte geleverd hoeft te worden hoe je het ook aansluit. Dat er een omschakelventiel nodig is omdat je de tapwatertemperatuur niet in kan stellen waarboven naverwarmd moet worden en eronder niks hoeft te doen behalve doorstromen zal wel een Intergas dingetje zijn dan. Ook zal het rendement niet optimaal zijn omdat onder de 55 graden eigenlijk nog geen naverwarming nodig is, dit hoeft pas onder de 42 graden. Als laatstgenoemd het geval is is het pendelen ook veel minder omdat er veel meer warmte toegevoegd moet worden. Vandaar mijn advies voor de thermostaat op de blokkeeringang.

• J.Klepzeiker
Zijn de inlaat en uitlaat hierbij verplicht met slangen naar buiten of via de MV? Ik heb een grote afgesloten zolderverdieping waar de in-en uitlaat vrij zouden kunnen circuleren. Ik had de Ariston Lydos Hybrid 100 op het oog. Die werkt ook zo met zijn in-en uitlaat.

• Jim423
Dat mag. Ik zou je adviseren de handleiding ff door te nemen hier staat heel veel al in.
Wel is het verstandig de uitlaat iets te verlengen zodat je geen directe circulatie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:48
Ik heb inmiddels ruim een maand de warmtepompboiler draaien. Subsidie aangevraagd, en na één maand ongeveer gekregen. WPB draait prima.

Alleen; bij het opruimen kwam ik mijn Beluchter tegen. Ofwel, deze jongen. Gewoon vergeten te monteren dus... 8)7

Ik had de beluchter voor mijn idee echter wel geïnstalleerd, maar dat blijkt dus iets anders te zijn, alleen ik heb geen idee wat dit dan mag zijn... Iemand een idee? :?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ylexgr9l.jpg

Onderop de foto is de inlaatcombinatie nog zichtbaar, daarboven zit het onderdeel. Het werk allemaal prima, en de beluchter heeft geen haast, alleen wil ik zeker weten dat het goed gaat als dit onderdeel 6 bar warm water voor z'n kiezen krijgt. Hij zit immers via T stuk tussen boiler en inlaatcombinatie.

Edit: ik heb alle facturen nog eens nagekeken, maar geen enkel ander onderdeel heeft 1/2”bu. Het lijkt dus op dat er een extra onderdeel is geleverd. Tevevens herinner ik me nog dat aan de binnenkant iets van een (spiraal) veer zichtbaar was. Zou het een terugslagklep oid kunnen zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door Tromp.et op 29-09-2019 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Ik ga de 200L Atlantic bestellen en toch maar op zolder installeren waarbij de lucht binnen in en uit gaat.

Situatie is nu:
Koudwater leiding (a) ==> (b) ILC 8 bar ==> CV KW aansluiting ==> CV toestel ==> WarmWater leiding ==> douche etc.

Ik wil de boiler in serie met de CV gaan aansluiten. De warmwater voorziening zet ik dan uit op de CV. De CV zal nog een tijdje blijven.

De koudwater leiding naar de CV ga ik onderbreken tussen punt a en b. Van punt a ga ik naar de boiler toe.

Deze sluit ik als volgt aan: punt a ==> kogelkraan ==> ILC 6 bar ==> T-stuk (met aftapkraan) ==> T-stuk met beluchter ==> koudwater aansluiting boiler.

En dan terug:
Warmwater aansluiting boiler ==> diëlektrische koppeling ==> kogelkraan ==> punt b bij CV.

Heb ik het zo een beetje goed begrepen ?

Ik vraag me nog wel af of de beluchter in de warmwater of de koudwater leiding zou moeten en of dat verschil maakt ?

Volgens mij zou ik ook alleen de ILC van de CV kunnen gebruiken. Alleen aansluit technisch komt bovenstaande beter uit. Het kan toch geen kwaad dat er uiteindelijk 2 in serie aanwezig zijn?

Mogelijk wil ik de leidingen van punt a en naar punt b nog ergens kunnen kortsluiten (zodat de boiler niet meer meedoet) met 2 T-stukken en daar tussen en kogelkraan. Dit voor het geval ik de boiler er (tijdelijk) tussen uit wil halen. Ik weet dat ik dan moet spoelen ivm dood water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Die kogelkraan is niet nodig na punt a, je kan een inlaatcombinatie ook dichtdraaien.
Er mogen er 2 in serie echter moet je dan wel een extra rioolpijpje maken dus hoe dit handiger is zie ik nooit zo. Waarom zou je de boiler er tijdelijk tussenuit willen halen? Het is makkelijker om een flex klaar te leggen 3/4 BU 1.5m denk ik. Aftapkraan is ook niet echt nodig maar mag, ik heb al 2x gewoon koudwaterinlaat losgedraaid met een emmer eronder, dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
@Jim423
De CV heeft nu een 8 bar ILC. De Atlantic heeft dacht ik een <=7 bar nodig, vandaar de 6 bar. Ik neem aan dat de CV niet uit de voeten kan met een ILC 6 bar.

Rioolpijpje heb ik toch ook nodig voor de condensafvoer van de boiler?
Boiler komt wel 6 meter verderop te staan dan de CV.

Ga jij dan met een emmer 200L verplaatsen als je de boiler leeg wilt hebben?

[ Voor 7% gewijzigd door jobr op 29-09-2019 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik heb het zo zitten: ILC 6bar > WPB > T-stuk met beluchter erop > CV ketel. Beluchter mag ook aan de koude kant. Ik doe het inderdaad met emmer dan als die leeg moet maar ik verwacht dat dat de eerste 10 jaar niet nodig is. Met werkzaamheden aan de leidingen blijft hij gewoon gevuld uiteraard, daar heb ik een 3/4 BI dop voor. De CV-ketel heeft geen problemen met een 6 bar, sterker nog het is beter. Mijn oude ILC was heel oud dus die wilde ik sowieso weg hebben. De condensslang heb ik verlengd naar 3 meter en loopt af naar het riool vd CV-ketel maar als die 6 meter verderop staat kan dat wat lastig worden ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Ik vraag me ook nog even af of de rioolpijp ook op afschot moet of ook horizontaal mag lopen. Ik heb nogal wat lengte en de ruimte is beperkt. Bij de boiler kan ik wel een stukje loodrecht omhoog door de ILC wat hoger te monteren. Weet niet of de "druk" dan voldoende is om het weg te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Een beluchter tegen het imploderen van de boiler zit die bij de "standaard" levering van de Atlantic Explorer V4, of moet je die nog los aanschaffen? In mijn geval ga ik wel een aftapkraantje plaatsen. Vloer afvoer putje zit op een meter vanaf de boiler. Lijkt me makkelijker als toch om wat voor reden dan ook de boiler ooit leeg moet. Stuk slang er aan en aftappen maar. De beluchter zorgt er dan wel voor dat de boiler makkelijk leeg loopt en geen vacuüm trekt.
Weet iemand of de Explorer een aftap punt onderin de boiler heeft? Kan er in de beschrijving niets over vinden zelf.

Is het trouwens nog verstandig om een mengventiel te plaatsen op de warmwater uitgang van de WPB? Kan het me haast niet voorstellen dat dit nog nodig zou zijn omdat de temperatuur volgensmij niet zo hoog komt. M'n combi gasketel mag een ingaande temperatuur hebben van maximaal 70 graden en dat haalt de Explorer volgens mij niet zo snel. Misschien als ik ooit de WPB nog ga bij verwarmen met een pellet cv dat het dan wel zinvol is om het mengventiel alvast maar te plaatsen? Ik heb er 1 liggen dus dat is het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Beluchter zit er niet bij geloof ik. Bedenk overigens dat er altijd nog een kwart in de boiler blijft zitten, je moet dan de compressor op de warme uitgang zetten om hem compleet leeg te krijgen of kantelen.
De WPB komt zelf nooit boven de 64 graden output (ook niet met het element) dus je moet dat echt via de spiraal dan voor elkaar krijgen.
jobr schreef op zondag 29 september 2019 @ 22:27:
Ik vraag me ook nog even af of de rioolpijp ook op afschot moet of ook horizontaal mag lopen. Ik heb nogal wat lengte en de ruimte is beperkt. Bij de boiler kan ik wel een stukje loodrecht omhoog door de ILC wat hoger te monteren. Weet niet of de "druk" dan voldoende is om het weg te laten lopen.
Riool moet eigenlijk 1cm de meter. Er is geen druk maar zolang de ingang hoger is dan de uitgang loopt het wel door natuurlijk. Gezien het hier om condens en drinkwater gaat lijkt me kans op verstopping me nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Okay... duidelijk. Mengventiel niet echt nodig dus zoals bij een zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Het lijkt me dat het handiger is om de beluchter aan de warme ipv aan de koude kant te plaatsen. Dan heb je het voordeel dat het aftappen (mocht dat ooit nodig zijn) makkelijker gaat. Aan de koude kant plaatsen heeft verder toch geen voordeel?

Zou je de condensafvoer ook via een slang van 7 meter (ook op wat afschot) naar de CV kunnen leiden?
Of is een rioolpijp toch beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tromp.et schreef op zondag 29 september 2019 @ 16:47:
Ik heb inmiddels ruim een maand de warmtepompboiler draaien. Subsidie aangevraagd, en na één maand ongeveer gekregen. WPB draait prima.

Alleen; bij het opruimen kwam ik mijn Beluchter tegen. Ofwel, deze jongen. Gewoon vergeten te monteren dus... 8)7

Ik had de beluchter voor mijn idee echter wel geïnstalleerd, maar dat blijkt dus iets anders te zijn, alleen ik heb geen idee wat dit dan mag zijn... Iemand een idee? :?
[Afbeelding]

Onderop de foto is de inlaatcombinatie nog zichtbaar, daarboven zit het onderdeel. Het werk allemaal prima, en de beluchter heeft geen haast, alleen wil ik zeker weten dat het goed gaat als dit onderdeel 6 bar warm water voor z'n kiezen krijgt. Hij zit immers via T stuk tussen boiler en inlaatcombinatie.

Edit: ik heb alle facturen nog eens nagekeken, maar geen enkel ander onderdeel heeft 1/2”bu. Het lijkt dus op dat er een extra onderdeel is geleverd. Tevevens herinner ik me nog dat aan de binnenkant iets van een (spiraal) veer zichtbaar was. Zou het een terugslagklep oid kunnen zijn?
Is het niet de bedoeling dat je de beluchter daar in draait?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Doggieman
Hij is binnen! Wat een joekel van een doos!
Kan niet wachten tot ik weer thuis ben. Net Sinterklaas😂Explorer V4 geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@jobr Ik denk dat je die condens best wel een stuk door zo'n slang kan leiden maar ben bang dat deze doorzakt door gewicht over zo'n afstand als je hem niet vaak beugelt.
Vaste pijp zou dan naar mijn idee beter zijn. Gewoon op afschot zodat er geen water in blijft staan.
Er zijn als ik het goed heb ook condens pompen speciaal voor apparatuur die onder het nivo van het riool liggen.

Voorbeeld:
Omschrijving
De beschrijving van Sanibroyeur Sanicondens Clim Mini condenswater opvoerinstallatie (artikelnummer fabrikant 005001)
Belangrijkste kenmerken
Afvoerdiameter 8 of 10 mm
Afvoercapaciteit verticaal maximaal 6 meter
De SANICONDENS® Clim mini is een condenswater opvoerinstallatie die moeilteloos het condensaat afvoert van een airco-installatie. Door zijn geringe afmetingen is deze makkelijk te integreren in wandmodellen (split airco unit). SANICONDENS® Clim mini is zeer geluidsarm: < 21 dB(A).

Of een vlotter bediend pompje (aquarium pompje?) in een opvang emmer oid.

[ Voor 51% gewijzigd door Doggieman op 30-09-2019 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:26
reneeke1970 schreef op maandag 30 september 2019 @ 09:06:
[...]

Is het niet de bedoeling dat je de beluchter daar in draait?
Volgens mij kijk je tegen de klep aan die in de beluchter zit, waarschijnlijk is het zwarte kapje eraf.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Doggieman schreef op maandag 30 september 2019 @ 19:47:
@jobr Ik denk dat je die condens best wel een stuk door zo'n slang kan leiden maar ben bang dat deze doorzakt door gewicht over zo'n afstand als je hem niet vaak beugelt.
Vaste pijp zou dan naar mijn idee beter zijn. Gewoon op afschot zodat er geen water in blijft staan.
Er zijn als ik het goed heb ook condens pompen speciaal voor apparatuur die onder het nivo van het riool liggen.

Voorbeeld:
Omschrijving
De beschrijving van Sanibroyeur Sanicondens Clim Mini condenswater opvoerinstallatie (artikelnummer fabrikant 005001)
Belangrijkste kenmerken
Afvoerdiameter 8 of 10 mm
Afvoercapaciteit verticaal maximaal 6 meter
De SANICONDENS® Clim mini is een condenswater opvoerinstallatie die moeilteloos het condensaat afvoert van een airco-installatie. Door zijn geringe afmetingen is deze makkelijk te integreren in wandmodellen (split airco unit). SANICONDENS® Clim mini is zeer geluidsarm: < 21 dB(A).

Of een vlotter bediend pompje (aquarium pompje?) in een opvang emmer oid.
Ik gebruik hier voor condensafvoer 5/8 witte elektrabuis met idem bochten werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
jobr schreef op maandag 30 september 2019 @ 08:23:
Het lijkt me dat het handiger is om de beluchter aan de warme ipv aan de koude kant te plaatsen. Dan heb je het voordeel dat het aftappen (mocht dat ooit nodig zijn) makkelijker gaat. Aan de koude kant plaatsen heeft verder toch geen voordeel?
De beluchter moet dan wel geschikt zijn voor 60 graden natuurlijk. Die van mij is dat wel.
Doggieman schreef op maandag 30 september 2019 @ 19:36:
Hij is binnen! Wat een joekel van een doos!
Kan niet wachten tot ik weer thuis ben. Net Sinterklaas😂[Afbeelding: Explorer V4 geleverd.]
Vroegah sneed ik daar een deurtje in en dan had ik een huis :o
wizzopa schreef op maandag 30 september 2019 @ 20:09:
[...]

Ik gebruik hier voor condensafvoer 5/8 witte elektrabuis met idem bochten werkt prima.
En dan verlijmen ofzo?

[ Voor 12% gewijzigd door Jim423 op 30-09-2019 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
@Jim423 m'n vrouw wilde hem al bewaren. Mooie goedkope grafkist zei ze 🤣😂😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Jim423 schreef op maandag 30 september 2019 @ 20:10:
[...]

De beluchter moet dan wel geschikt zijn voor 60 graden natuurlijk. Die van mij is dat wel.
Welk type heb je dan?

Ga inderdaad een vaste pijp gebruiken. Lijkt toch wel te gaan.
Zou 32mm voldoende zijn?
Bij CV adviseren ze vaak 40 mm vanwege mogelijkheid dichtslibben. Schijnt nogal wat troep uit te komen. Weet niet of dat in dit geval ook zo zal zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door jobr op 30-09-2019 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Jim423 teflontape om de buis wikkelen en de bocht er op duwen en dicht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@jobr 32mm is meer dan voldoende. Zoals eerder door @wizzopa gesteld : 5/8 (16mm) is ook zat. Er stroomt geen waterval door. En het water zou schoon moeten zijn. Is gewoon condens. Zit geen zeep of haren in als het goed is toch?

Ikzelf ga 32mm gebruiken omdat dit al op mn combiketel zit. Hier borduur ik op verder.

[ Voor 16% gewijzigd door Doggieman op 30-09-2019 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:15
Subsidieplafond 2019 van ISDE is verhoogd met € 60 miljoen.

Gisteren een Explorer v4 besteld 270L ter vervanging van een traditionele 120L boiler. Ben benieuwd hoeveel ‘winst’ dat oplevert. De prijzen lijken bij Esanico gemiddeld €160 omhoog te gaan.

Ik merk dat er best veel 2e hands vraag is naar die traditionele boilers. Gebruikt men die voor de overcapaciteit van zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:37
Ik ben nog altijd ontzettend blij met mijn Atlantic Explorer V3. Sinds november in gebruik en het werkt (gelukkig) nog allemaal feilloos. Hij gaat verwarmen als wij de deur uit zijn, dus van het geluid hebben we geen last en met 270 liter altijd voldoende warm water en vooral ook heel veel druk erachter, dus geen zacht straaltje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
yeahbaby schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:11:
Subsidieplafond 2019 van ISDE is verhoogd met € 60 miljoen.

Gisteren een Explorer v4 besteld 270L ter vervanging van een traditionele 120L boiler. Ben benieuwd hoeveel ‘winst’ dat oplevert. De prijzen lijken bij Esanico gemiddeld €160 omhoog te gaan.

Ik merk dat er best veel 2e hands vraag is naar die traditionele boilers. Gebruikt men die voor de overcapaciteit van zonnepanelen?
270l is best veel als je het met 120l redde, al zal dat wel heter zijn geweest.
Ik denk dat de gewone boilers meer voor recreatie huisjes e.d. zijn als daar geen gas is.
Of vervanging van een lekkende boiler voor weer zo'n ding omdat er geen geld is voor iets anders/beters?
Er zijn aardig wat kleine woningen waar een boiler met een gashaard of blokverwarming in zit.
Of ze worden in studenten woningen geklust omdat je dan snel klaar bent en een ander het betaalt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahbaby
Speedy-Andre schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:55:

270l is best veel als je het met 120l redde, al zal dat wel heter zijn geweest.

[...]
De 120L boiler staat idd heel heet (en vreet daardoor stroom 8)7). Gezin met 3 kleine kinderen en bad dus in de toekomst ga ik dat wel nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb mijn 80l boiler in de toevoer naar de Atlantic zitten.
Hierdoor krijgt de Atlantic minder koud water en ik heb nog een alternatief als er iets niet werkt.
Ze krijgen extra warmte van de omvormer die ook in het hok hangt.
Met kraantjes kan ik de boiler voor of achter de Atlantic schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahbaby
Speedy-Andre schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:58:
Ik heb mijn 80l boiler in de toevoer naar de Atlantic zitten.
Hierdoor krijgt de Atlantic minder koud water en ik heb nog een alternatief als er iets niet werkt.
Ze krijgen extra warmte van de omvormer die ook in het hok hangt.
Met kraantjes kan ik de boiler voor of achter de Atlantic schakelen.
Heb ik over nagedacht, maar ik vind dat een risico met legionella. Dan zou ik de 120L boiler wekelijks aan moeten zetten om legionella te voorkomen. Ik vraag me af of de winst van voorwarmen dan te niet wordt gedaan door de wekelijkse legionella run.
Het voordeel is wel dat je een backup bij storing hebt.
Pagina: 1 ... 67 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.