PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik wil ongeveer een 250-300 liter model plaatsen ivm huishouden met 4 personen. In totaal 1 douche (met douche-wtw) en een bad.
Hoe is jullie ervaring met de capaciteit in de winter van zo'n WPB?
Is die capaciteit ook voldoende als hij direct op buitenlucht wordt aangesloten of moet dit wel echt vanuit binnenlucht?
Indien op binnenlucht, is het aansluiten op mijn geïsoleerde garage dan voldoende?
Indien op buitenlucht: moet dit dan ook aangesloten worden op binnenlucht voor menging/aanvulling indien nodig?
Plattegrond van woning:
https://imgur.com/7RCgoKB
Mijn topic met veel meer informatie/vragen over de woning (maar helaas geen reacties van iemand met WPB ervaring)
Vragen over installatie nieuwbouwwoning
De specificaties vertellen je tot hoe koud een wpb werkt, mijne toevallig tot -7 maar sommige stoppen bij 0 graden en schakelen dan naar element over ipv compressor gebruiken.rolandmegens schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:42:
Momenteel ben ik bezig met de plannen van een nieuwbouwwoning, waarbij ik momenteel neig om beide een LW warmtepomp (vloer verwarming/koeling) en een WPB (SWW) te nemen.
Ik wil ongeveer een 250-300 liter model plaatsen ivm huishouden met 4 personen. In totaal 1 douche (met douche-wtw) en een bad.
Is die capaciteit ook voldoende als hij direct op buitenlucht wordt aangesloten of moet dit wel echt vanuit binnenlucht?
Indien op binnenlucht, is het aansluiten op mijn geïsoleerde garage dan voldoende?
Indien op buitenlucht: moet dit dan ook aangesloten worden op binnenlucht voor menging/aanvulling indien nodig?
Plattegrond van woning:
Mijn topic met veel meer informatie/vragen over de woning (maar helaas geen reacties van iemand met WPB ervaring)
Mijne kan bij -7 bv nog water maken van hooguit 45 graden. Bij +10 maakt hij zelfstandig 70 graden.
Voor mij is buiten aanzuigen een no go, ik pak alles binnen en blaas naar buiten.
Sommige op dit forum werken met kleppen om aan de hand van temperatuur binnen of buiten of gemengd te nemen.
Ik vind dit onnodig omdat ik geen nadelen ondervind van binnen aanzuigen.
1 PVoutput . Dongen NB
Je moet ongeveer rekening houden met 400 m3/uur lucht verplaatsing. Als de garage is afgesloten zal de temperatuur gaan dalen en daarmee ook de COP van de WPB. Ik las op een ander forum met ongeveer 3 graden per run. Ik weet niet of dit getal juist is.rolandmegens schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:42:
Momenteel ben ik bezig met de plannen van een nieuwbouwwoning, waarbij ik momenteel neig om beide een LW warmtepomp (vloer verwarming/koeling) en een WPB (SWW) te nemen.
Plattegrond van woning:
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Als er twijfels zijn of dit goed gaat werken, dan denk ik dat ik namelijk eerder ga kiezen voor een iets grotere LW WP icm een boilervat. Dan weet ik namelijk zeker dat de WP altijd het capaciteit zal hebben om genoeg SWW te genereren.
Dus in principe dezelfde situatie als jou alleen jouw garage is geïsoleerd en dat scheelt al een hoop.
Vanaf +- 25 november draait die van mij als een zonnetje .. t/m vandaag 350 kWh verbruikt...
[ Voor 17% gewijzigd door Possible op 01-09-2019 18:42 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Thanks!Possible schreef op zondag 1 september 2019 @ 18:36:
@rolandmegens gewoon in je garage gaan plaatsen. Met die van mij heb ik dat ook gedaan. Hij blaast en zuigt nu nog de lucht aan uit de garage. Mijn garage is ook nog eens niet geïsoleerd (staat nog op de planning ooit ) maar afgelopen winter is dit prima gegaan. Oké het kan zijn dat hij een paar uur over doet om met 2 graden aanvoer aan te zuigen, maar ik ben dan toch niet thuis .. en ik laat hem dan van 14 uur tot 18 uur draaien of langer als het moet.
Dus in principe dezelfde situatie als jou alleen jouw garage is geïsoleerd en dat scheelt al een hoop.
Vanaf +- 25 november draait die van mij als een zonnetje .. t/m vandaag 350 kWh verbruikt...
Beide aan en afvoer op garage gaat dus goed? Niet slimmer om afvoer naar buiten te doen?
Je kan hem neerzetten en later alsnog een slang naar buiten toe aansluiten.rolandmegens schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:35:
[...]
Thanks!
Beide aan en afvoer op garage gaat dus goed? Niet slimmer om afvoer naar buiten te doen?
Op dit moment wel nog ja.. moet eigenlijk een dakafvoer maken voor de afzuiging maar vind het eerst wel prima zo haharolandmegens schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:35:
[...]
Thanks!
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Om 2,118 m3 water warm te maken, met een temperatuur van 54 gr. C, is er 37,12 kWh verbruikt, dat zou met een elektrische boiler 108,93 kWh aan energie gekost hebben.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
540l warm getapt en 21,732kWh erin gestopt.
Het verbruik neemt iets toe met een filter in de lucht aanvoer maar ik zie er troep in zitten
die niet in de wpb komt
Ik overdrijf denk ik wel met nu nog maar 21m3 water per jaar, 3m3 minder door de douchekop.
De cop gaat toch omhoog door meer warm water te gebruiken?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Heb je een foto van de ingebouwde kWh meter?Bart_Denon schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:39:
[...]
Klein kastje gemaakt met een hoofdschakelaar en een kwh meter (Klik) ernaast, hierover loopt alleen de WPB. Warmwater meter via MP nieuw kunnen kopen.
Op de printplaat zitten 2 aansluitmogelijkheden waarmee de WPB aan/uit geschakeld kunnen worden, bijvoorbeeld bij opbrengst zonnepanelen. Ik doe daar niets mee, ga ik pas aan denken als 't salderen stopt.
Je slaat een beetje door, @wizzopa gebruikt vier keer zoveel water maar slechts twee keer zoveel stroom. Hang lekker een regen douche op, vinden de vrouwtjes ook fijner indien samen onder de douche ahum.....Speedy-Andre schreef op maandag 2 september 2019 @ 22:00:
Oh ja, ik heb die tabel niet voor niets gemaakt![]()
540l warm getapt en 21,732kWh erin gestopt.
Het verbruik neemt iets toe met een filter in de lucht aanvoer maar ik zie er troep in zitten
die niet in de wpb komt
Ik overdrijf denk ik wel met nu nog maar 21m3 water per jaar, 3m3 minder door de douchekop.
De cop gaat toch omhoog door meer warm water te gebruiken?
1 PVoutput . Dongen NB
60 graden continue en 22,5kWh verbruikt bruikt in Augustus
Hier geen warmtepompboiler in gebruik genomen op 13 augustus.De_Sint schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:01:
Warmtepompt Boiler vorige maand in gebruik genomen op 13 Augustus.
60 graden continue en 22,5kWh verbruikt bruikt in Augustus
62 graden elke dag alleen bij warmwatertappen en 33,9 kWh voor de hele maand.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Maar wat heb je dan wel?dunklefaser schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:24:
[...]
Hier geen warmtepompboiler in gebruik genomen op 13 augustus.
62 graden elke dag alleen bij warmwatertappen en 33,9 kWh voor de hele maand.
Dit vond ik een passend antwoord op de informatieve uitlating van @De_Sint .
Ik heb nog geen wpb
Het boilervaatje van 17 l wordt wel op max. 62°C gehouden

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Bijna 38 kWh verbruik ervoor.
Verbruik van water is lager doordat er telkens iemand op vakantie was.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Chris499 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:19:
[...]
Heb je een foto van de ingebouwde kWh meter?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Warmtemeter vind ik niet de moeite waard ivm het alleen kunnen gebruiken zonder cv-ondersteuning. Zou ik er 2 moeten aanschaffen denk ik, ook eentje voor de spiraal. Aanzuig is vanuit de nok, zo'n 30-34 graden geweest.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
1 PVoutput . Dongen NB
Een factor bij mij is dat ik inkomende lucht filter en de meesten doen regelmatig een legionella run.
Dan zie ik ook uitschieters naar beneden van iemand die erg warme lucht aanzuigt.
Ik lees de Atlantic zelf uit en meet op zijn voeding wat keurig overeen komt.
De Atlantic heeft een anode bescherming, dat verbruikt constant iets.
Gaat er mij niet om wat je er allemaal mee doet, alleen of je gekeken hebt dat je kWh meter ook daadwerkelijk klopt.Speedy-Andre schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:15:
Dat is dan 2 stukjes erg onduidelijk hoeveel minder![]()
Een factor bij mij is dat ik inkomende lucht filter en de meesten doen regelmatig een legionella run.
Dan zie ik ook uitschieters naar beneden van iemand die erg warme lucht aanzuigt.
Ik lees de Atlantic zelf uit en meet op zijn voeding wat keurig overeen komt.
De Atlantic heeft een anode bescherming, dat verbruikt constant iets.
Ik had eerst boiler en wp CV op één gezamenlijke draai schijf meter zitten, samen gebruikten ze 15 watt in standby (7/8).
Toen kreeg ik slimme meter, en jawel die stond te wippen tussen 14/15 watt, dus dat klopt zover. Toen dacht ik, weet je wat ik ga ze splitsen met twee digitale kWh meters met 1600 pulsen dat is lekker nauwkeurig.
Vervolgens is het stand-by verbruik gezakt naar 3 watt van de boiler. Als hij in werking is geeft hij 550 watt aan, terwijl slimme meter 565 aan geeft.
De grote wp buiten heeft nog niet gedraait dus met hogere vermogens nog niet getest, krijgt nog vervolg....
1 PVoutput . Dongen NB
Ik vertrouw het wel en heb een E350 hangen die niet afwijkt van de vorige Ampy.
Ik wil de Atlantic in de bijkeuken plaatsen. Hier heb ik nog wel wat vragen over:
1. Mijn slaapkamer grenst aan deze bijkeuken (bungalow). Ik heb gelezen dat de Explorer V4 minder lawaai produceert dan de V3, maar vraag me wel af of ik dit toch ga horen (de huidige HR ketel hoor ik in de slaapkamer hoogstens paar seconden per dag als deze aanslaat en voor de rest niet).
2. De ruimte waarin die geplaatst wordt is ca. 15m3 (met daarbij ook nog wasmachine, droger, vriezer in dezelfde ruimte). Dus ik neem aan dat ik het beste met pijpen naar buiten kan werken (lucht in en uit)?
3. Weet er iemand nog een goede installateur voor een dergelijke klus in Noord-Brabant (omgeving Waalwijk- Den Bosch - Tilburg)?
Dank vast voor jullie reacties.
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
Het geluid ga je zeker horen, het is een soort zoem. Deur dicht van de bijkeuken dus.
Naast de aanzuig/afblaas van buiten zou je de aanzuigleiding van een T stuk kunnen voorzien 160-80-160. Hierdoor zuig je ook wat warmte van de droger etc af van binnenuit via het 80 gat. Ook draai je nu veel meer op WP mode ipv element wat het rendement ten goede komt. Uiteraard kost het je wel iets meer via je L/L WP, immers je zuigt een beetje warmte af van binnenuit.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Met name de uitblaas hoor je, als je er niets aan maakt. Aanzuig een beetje.
Voor "mooie pijpen": https://www.ventilatielan...obuis-en-hulpstukken.html
Wel duur.....helaas
En slangen: https://www.sani-flex.de/trinkwasserschlauch-dn19/a-73/ 100/150
JoKo in "Volgende fase verduurzaming woning met wpb en wp."
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-09-2019 22:00 ]
Bijna leeg denk ik ondertussen.Deveon schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:46:
Weet iemand hoe het staat met het subsidie potje? Morgen komt het PV op het dak en wil eigenlijk met de WPB aan de slag, maar moet wel ruim de tijd hebben om hem zelf te plaatsen en op mijn gemakje aan te sluiten tot grote ergernis aan toe en vervolgens iemand anders te laten afmaken. Pas hierna kan ik de subsidie aanvraag doen..
https://www.vakbladwarmte...199-2078612088.1530509019
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
www.rvo.nl/subsidies-rege...isde/stand-van-zaken-isdeDeveon schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:46:
Weet iemand hoe het staat met het subsidie potje? Morgen komt het PV op het dak en wil eigenlijk met de WPB aan de slag, maar moet wel ruim de tijd hebben om hem zelf te plaatsen en op mijn gemakje aan te sluiten tot grote ergernis aan toe en vervolgens iemand anders te laten afmaken. Pas hierna kan ik de subsidie aanvraag doen..
Het is natuurlijk nog maar de vraag hoe de subsidie er volgend jaar uit gaat zien. Het zou zo maar kunnen dat ze de subsidie aanpassen voor WPB's omdat sommige (bijna) helemaal gesubsidieerd worden.Knielen schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:57:
Dat komt toch goed uit dan, volgend jaar indienen met een nieuwe pot.
En natuurlijk heb ik geen zin om nog 3,5 maand te wachten

heeft hangen in omgeving Eindhoven?
Ik ben erg benieuwd naar hoeveel geluid deze units produceren.
Ben niet echt tevreden over mijn huidige Panasonic 120L WP boiler
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Zou mijn V3 bijna inruilen
In ander nieuws de verdamper na 3500kWh met Ruck filter ervoor:
valt niks tegen.

Beetje jammer van de vormgeving en verbruik van de wp is toch 390-550W.
Onze L/W versies doen het niet zo slecht
TD panelen is best leuk spul hoor alleen volgens mij zit er geen quickfit connector aan, dus DIY uitgesloten. Als je handig genoeg bent om 2 flexibele slangen aan te sluiten en een stekker in het stopcontact te doen heb je je ventilatorWPB gratis staan. Ik denk dat dat afvullen/installeren best duur is en dat tegenover €0
[ Voor 98% gewijzigd door David op 12-09-2019 17:02 ]
Oud maar was nog niet opgelost, dus je advies opgevolgd. Helaas lijkt het bij mij niet te helpen, meerdere keren gedaan en de eindtijd ver opgerekt om zeker te weten dat het over de eindtijd van de eerdere instelling zat. Maargoed het zal dus een factory reset moeten worden, maar eigenlijk zijn we er een beetje aangewend geraakt en vinden we het niet heel erg meer. Bedankt voor het antwoorden in ieder geval!David schreef op donderdag 12 september 2019 @ 17:01:
[oeps, oude quote] (...) programma 1 verlengen over het tijdstip van het gewiste programma heen en daarna terugzetten zodat programma 2 echt gewist wordt.
ik denk dat je bedoelt voor ongeveer 250 euro? of mis ik nog een subsidietje of iets?Jim423 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:57:
Ik zet ook een beetje mijn vraagtekens bij die metingen: 2200m3 naar 2800kWh met een cv en sww watertemp van 65 of 55 graden? Waarschijnlijk wordt de directe afname van de PV niet meegeteld waardoor het verbruik op zo'n 6000kWh ligt om 2200m3 te vervangen wat beter klopt.
TD panelen is best leuk spul hoor alleen volgens mij zit er geen quickfit connector aan, dus DIY uitgesloten. Als je handig genoeg bent om 2 flexibele slangen aan te sluiten en een stekker in het stopcontact te doen heb je je ventilatorWPB gratis staan. Ik denk dat dat afvullen/installeren best duur is en dat tegenover €0
ik ga mijzelf ook maar eens verdiepen in de atlantic. mijn huidige CV-ketel gaat in storing, hoofdprint plaat schijnt vervangen te moeten worden á 180 euro (kost alleen het printje al...). Daarvoor heb je bijna een atlantic V4 zonder spiraal staan. nu wil ik meer richting eenttje met extra spiraal, maar goed.
[ Voor 16% gewijzigd door fabstar81 op 12-09-2019 22:09 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Inmiddels ben ik weer met een Fransman bezig om nog meer in Domoticz te krijgen.
Hij denkt dat Afwezig en Boost uitvoerbaar zijn, dwz de gewenste periode invoeren wat nu nog niet werkt.
Verder naar de toekomst lijkt een koppeling met Google Assistant vanuit Atlantic er aan te komen.
De vraag is wel wat dat betekent, het gaat ook om andere producten zoals elektrische radiators.
Thermor is een merk van Atlantic.
Tipje van de sluier
Calypso of Nuos Evo zijn gratis. Explorer V4 moet je inderdaad iets bijleggen.fabstar81 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:07:
ik denk dat je bedoelt voor ongeveer 250 euro? of mis ik nog een subsidietje of iets?
Punt is duidelijk lijkt me. Zijn veel extra kosten dus voor TDPen maar je bent dan wel van het ventilatorgeluid af, of dat het waard is moet je zelf beslissen.
sorry, ben nog vrij nieuw in het warmtepompboiler gebied. maar wat is TDPen?Jim423 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:34:
[...]
Calypso of Nuos Evo zijn gratis. Explorer V4 moet je inderdaad iets bijleggen.
Punt is duidelijk lijkt me. Zijn veel extra kosten dus voor TDPen maar je bent dan wel van het ventilatorgeluid af, of dat het waard is moet je zelf beslissen.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Water Verwarmen met thermodynamische panelen (WP)
Wordt zowel mijn WPB als mijn ZB opgewarmd door de zon.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
SWW is redelijk goed in te schatten, maar de besparing op de stookkosten is lastiger in te schatten. Zijn daar uberhaupt richtlijnen voor?
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Betaal je voor de extra stroom dan denk ik dat de cvketel het nog even wint.
Kan het gas er uit dan scheelt het een stuk meer (vastrecht en stroom voor de cvketel ben je kwijt).
Als ik ook nog zon 30% gas kan besparen door de installatie aan te sluiten op de CV kan het nog wel eens uit. Voor alleen SWW zet het te weinig zoden aan de dijk.
Nouja, SWW zet ook nog wel zoden aan de dijk toch? 200 kuub gas is 150 euro. Vervang je door 53 euro stroom. Toch weer kleine 100 euro per jaar. Dat ding houdt het wel 10 jaar vol minimaal dus dan zit je al op 1000 euro. Het probleem is alleen dat nu je PV overschot op is. Stel je gaat dus CV-ondersteuning doen is dit tegen 20 ct de kWh. Dan ga je niet echt winst maken. Meer PV leggen heeft ook maar beperkt zin want salderen is straks weg. Hoeveel kuub verbruik je totaal per jaar aan gas? Misschien is de WPB met een 3x10A doorstromer wel interessant voor je voor CV en dan gas de deur uit.
Ik verbruik zo'n 1000 kuub per jaar, helemaal gasloos gaat in 1 keer nog niet lukken want ik kook ook nog op gas. Ik was vooral op zoek naar een goeie tussen oplossing, maar prijstechnisch gezien is gas zeker niet duurder dan elektra met een gemiddelde COP van 2.5. Gas is pas duurder vanaf een gem. COP van 2.7/2.8 schat ik in?
Hoezo gebruik je 8 kWh voor 1 kuub gas? Hier staat dat 1 kuub gelijk staat aan 9.7 kWh.
Omdat er vanuit gegaan wordt dat een HR ketel niet 100% efficient is (ondanks dat ze 107% efficiënt zouden zijn), of dat terecht is of niet valt over te discussiëren, maar zo wordt er wel mee omgegaan.Stefanovic45 schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:12:
Hoezo gebruik je 8 kWh voor 1 kuub gas? Hier staat dat 1 kuub gelijk staat aan 9.7 kWh.
Afgelopen week heb 1 dag gasloos gedraaid om onze (nieuwe) vloerverwarming voorzichtig op temperatuur te brengen. Ik ben eerlijk gezegd nog niet enthousiast, want je loopt tegen twee zaken aan:
- De boilers (wij hebben er twee) moeten echt continue draaien om de verloren energie terug te winnen (wij horen ze nog vrij goed, want we hebben nog een huis zonder binnendeuren

- De temperatuur in het voorraadvat duikelt behoorlijk significant, dus je marge om veilig te kunnen douchen komt best vlot in het zicht.
Uiteraard helpt het als je minder warmte uit de boilers onttrekt t.o.v. de CV. Ik heb een mengventiel geplaatst na de boilers, als ik die terug draai meng ik minder warmte bij en zo kan ik het precies regelen. Dus dat is ook hoe ik het wil gaan verbruiken. Maar ik had verwacht dan ik met 18c buiten temperatuur (en een doeltemperatuur van 20,5c en een ta naar vloerverwarming van 30c) en 45m2 vloerverwarming ik de boilers niet op hun tenen zou laten lopen, maar dat bleek dus wel het geval. Ik ben uiteraard van plan om hier nog meer mee te experimenteren de komende tijd. Misschien dat als we binnendeuren hebben dat het alweer flink scheelt.
Zoveel energie gaat je C.V. ketel nooit uit 1 kuub gas halen bij warmwater productie. Enkel met zeer lage temperatuur verwarming en een HR107 ketel kan je in de buurt van die bovenwaarde komen.
Om de warmtepompboiler aan de sluiten op je C.V. netwerk moet je extra kosten maken. Je hebt een duurder WPB nodig, extra pomp in C.V. circuit, extra aansturing van de pomp en de WPB.
De cvketel is daar voor aangewezen en als de boel een stabiele temperatuur heeft is het voor de wpb's veel makkelijker bij te benen.
Je kan nu wel goed zien hoe de wpb op zo'n grote warmtevraag reageert, bedenk dat hij op papier via de spiraal max 1600W (bij 60 graden) kan leveren en dat warmtepomp op max 2kW zit.
Een cvketel plempt er zo maar 20kW in en daar bij vergeleken stellen 2 wpb's weinig voor
bvuaemal schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:07:
Vooraf contact gehad met RVO en de situatie uitgelegd (had een 200 l gas boiler wilde een 300 WPB hebben maar die paste niet en daarom voorgesteld om 2 * 150l te nemen. Volgens RVO was dat prima alleen je moest per WPB een aanvraag maken. Meerder forum leden hebben dit ook gedaan en subsidie gegreken voor 2 dezelfed WPBs. Dus ik wacht in spanning af.
[...]
Misschien een vakantie achterstand?
Vorig jaar was de pot trouwens ook eerder leeg dan 31 december en werd hij met €8 miljoen aangevuld.
Dat was begin 2019 dus een best aantal aanvragen stond toen on hold.
Kan dus nog wel langer op deze status blijven staan dus. Zijn er nog andere vormen van status of alleen 'ingediend' -> 'goedgekeurd'?
Goed punt! In dat geval kun je beter een WPB voor SWW nemen en de CV ondersteuning overlaten aan een lucht/lucht warmtepomp voor ondersteuning of het verwarmen zelfs helemaal over laten nemen. Dat is efficiënter dan water verwarmen tot 60 graden en rond te pompen in een CV kan ik me zo voorstellen.Oilman schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:55:
@Stefanovic45
Zoveel energie gaat je C.V. ketel nooit uit 1 kuub gas halen bij warmwater productie. Enkel met zeer lage temperatuur verwarming en een HR107 ketel kan je in de buurt van die bovenwaarde komen.
Om de warmtepompboiler aan de sluiten op je C.V. netwerk moet je extra kosten maken. Je hebt een duurder WPB nodig, extra pomp in C.V. circuit, extra aansturing van de pomp en de WPB.
Hij heeft idd moeite om de nieuwe timer instelling toe te passen, ik haal dan even de spanning er af.
Geheel resetten is hier niet nodig geweest met een V3.
Maar gaaf hoor! We willen natuurlijk wel weten hoe je het gedaan hebt!
Atlantic Explorer V4
-stekker eruit/erin
-regel 1 zo instellen dat deze minimaal 8 uur lang is
-regel 2 de eindtijd terugdraaien, het blokje verdwijnt en de regel is leeg
Tja, zoals de Fransen in de professionele wereld zijn geldt dat privé blijkbaar ookvinom schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 07:58:
@Speedy-AndreMoest dat nou zolang duren?
Maar gaaf hoor! We willen natuurlijk wel weten hoe je het gedaan hebt!
Plannen doen ze niet en een project kan zomaar 8 maanden stil liggen.
Het script is op een wat kromme manier geschreven, het moet met een cron job steeds gestart worden.
Benodigd zijn Python 2.7 en Python-pip extensies, ze krijgen het met 3.5 niet foutloos aan de praat.
Waar ik nog achter probeer te komen is of een Thermor hub geschikt is voor Atlantic, ze ogen identiek.
Dan zal ik de het script nog moeten vertalen, ik ben benieuwd wie er nu weet wat er staat
Heeft iemand toevallig ervaring met een partij die van A tot Z een dakdoorvoer kan realiseren? Het betreft een woning van 2016 met een plat dak van betonplaten.
Voor 50 euro willen ze wel zo'n gat maken.
Is dat blok van 8 uur dan ook korter te maken? Ik vind een uurtje of 4-5 op een dag genoeg.Knielen schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:01:
Stekker eruit en erin was inderdaad de oplossing om de regel 2 uit het klokprogramma te krijgen. Methode is dus:
Atlantic Explorer V4
-stekker eruit/erin
-regel 1 zo instellen dat deze minimaal 8 uur lang is
-regel 2 de eindtijd terugdraaien, het blokje verdwijnt en de regel is leeg
Wie? Voor die centen stapt niemand de wagen in.Possible schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:31:
@Deveon Ik weet niet waar je woont, maar je zou gewoon een betonboor bedrijf kunnen bellen en vragen of ze een gat willen maken van 160 mm. Dan kan dat andere mannetje van je de dakdoorvoer maken?
Voor 50 euro willen ze wel zo'n gat maken.
Zelf doen kan ook dmv huren, vanaf 80 mm werk je met een boor met statief.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Nee, 8 uur is minimum, maar als hij op temp is stopt hij, bij mij nu na ongeveer 3 uur.JoKo schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 21:55:
[...]
Is dat blok van 8 uur dan ook korter te maken? Ik vind een uurtje of 4-5 op een dag genoeg.
[...]
Wie? Voor die centen stapt niemand de wagen in.
Mwah..Heb toevallig 3 maanden geleden wel eens gevraagd aan een boorbedrijf wat ze vroegen.. en voor een boring was dat gewoon 50 euro... Snel verdiend voor 10 min werk...JoKo schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 21:55:
[...]
Is dat blok van 8 uur dan ook korter te maken? Ik vind een uurtje of 4-5 op een dag genoeg.
[...]
Wie? Voor die centen stapt niemand de wagen in.
Voorrijden kost al meer, het opbouwen van dat apparaat kost al veel langer dan tien min. Het boren zelf duurt inderdaad tien min. Dan moeten ze nog iets maken om het koel water op te vangen beneden, of mag het daar bende worden.Possible schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 23:43:
[...]
Mwah..Heb toevallig 3 maanden geleden wel eens gevraagd aan een boorbedrijf wat ze vroegen.. en voor een boring was dat gewoon 50 euro... Snel verdiend voor 10 min werk...
Met 250 euro zit je beter in de richting, daarom is boor huren voor 125 iets interessanter.....
1 PVoutput . Dongen NB
Nou dan lopen ze achter in Friesland blijkbaar.. afijn , ik hoef mij ook niet te verdedigen of het wel of niet kanreneeke1970 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 09:50:
[...]
Voorrijden kost al meer, het opbouwen van dat apparaat kost al veel langer dan tien min. Het boren zelf duurt inderdaad tien min. Dan moeten ze nog iets maken om het koel water op te vangen beneden, of mag het daar bende worden.
Met 250 euro zit je beter in de richting, daarom is boor huren voor 125 iets interessanter.....
Toevallig in de omgeving van Almere? Al zou ik best staan te kijken als het binnen 10 min lukt om op het dak te komen, te boren en de boel enigszins fatsoenlijk achter te laten.Possible schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 23:43:
[...]
Mwah..Heb toevallig 3 maanden geleden wel eens gevraagd aan een boorbedrijf wat ze vroegen.. en voor een boring was dat gewoon 50 euro... Snel verdiend voor 10 min werk...
Ik ga in princiepe de warmte spiraal niet gebruiken voor CV ondersteuning. Deze zal gebruikt gaan worden door een pelletkachel met CV functie. We hebben momenteel al enige jaren een "gewone" pelletkachel voor verwarming van de woonkamer en openkeuken. Deze bevalt heel erg goed wat verbruik en comfort betreft.
De WPB komt bij ons in een aangebouwde geisoleerde schuur te staan. 3x4 mtr en volledig geisoleerd. Dus spouw, dak en vloer en hr++ glas in de deuren. Deze schuur is echter niet verwarmd. Het eerste plan is om de WPB te instaleren zonder aan en afvoer lucht kanalen, dus zo in de ruimte. Deze ruimte heeft overigens 2 vaste lucht roosters voor ventilatie (en wanneer nodig een klein kiepraam)
Wat denken jullie: kan dit zo eerst even?
Verder zou ik graag jullie gedachten horen over parralel of serie aansluiting van de WPB met de gasketel en of het verstandig is om de aansluitingen van warm en koud water te doen met flexibele leidingen. Lijkt mij zelf beter om het laatste stukje leiding naar de WPB uit te voeren met flexibel ivm trillingen van het apparaat? Of valt dit reuze mee?
Ga sowieso het zo maken dat ik mbv kraantjes de WPB in serie of parralel kan zetten. Serie heeft mijn voorkeur, omdat dan de gasketel na kan verwarmen wanneer nodig. Lijkt me beter voor de WAF factor. Geen omkijken naar dan. Maar misschien zie ik zaken over het hoofd?
We hebben ook al jaren zonnepanelen trouwens. Dus ben ook van plan om wat met de aansluiting hiervoor op de Atlantic te gaan doen. Maar hier moet ik verder nog over nadenken hoe en wat. Heb ongeveer 600 Kwh over op jaar basis.
Bovenstaande alles ter info en als een soort van introductie. Kom ongetwijfeld hier vaker met vragen of updates!
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Okay.... Geen flex nodig dus. Enige uitleg waarom die onverwarmde schuur een probleem zou (kunnen) zijn?
Ik ben wel van plan trouwens om met de tijd een in en uitvoer voor lucht pijpen door het plat dak te maken. Zelfs iets met een wisselklep zodat ik ook daarin kan kiezen om ook lucht van binnenshuis aan te zuigen. We hebben namelijk geen MV in dit huis. Dit gebeurd nu door ventilatie roosters en raampjes (bovenlichtjes) die eigenlijk altijd open staan.
Tot nu toe is die schuur trouwens best warm. Buiten is het in de avond echt fris als de zon weg is. In die schuur kan ik nog rustig in m'n blote bast aan het werk dan.
Waar voorzie jij een probleem met de WPB als hij daar aanzuigd en afblaast?
De manual vermeld dat dit kan. Waarmee ik niet zeg dat het ideaal is natuurlijk. Welke optie raad jij aan?
[ Voor 7% gewijzigd door Doggieman op 24-09-2019 15:50 ]
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Moet alleen even kijken of het geen vocht problemen gaat geven ivm condens. Dat moet natuurlijk niet. Dan moet er wel asap een pijp voor afvoer naar buiten.
Mijn gedachte was ook om eerst eens te kijken hoe een en ander werkt en zich gedraagt. En dan sowieso op een later moment een afblaas pijp naar buiten. Lucht aan zuigen laat hem dat eerst maar doen vanuit die ruimte. Is warm door het geisoleerde plat dak. Zal sowieso wel steeds koeler worden daar omdat de warmte daar een keer op is. Lucht wordt ververst van buiten via de ventilatie roosters. Helemaal als hij straks echt naar buiten staat af te voeren.
Maar heel erg bedankt voor het mee denken hoor. Waardeer het echt. Heb nog geen verstand van warmtepomp boilers en hun invloed op hun omgeving. Dus alle input is welkom! Kom op deze manier ook achter zienswijzen en redenaties waaraan ik niet heb gedacht misschien.
[ Voor 13% gewijzigd door Doggieman op 24-09-2019 16:39 ]
De WP boiler werkt als een ontvochtiger.
Warmere lucht botst op een koud oppervlak dmv een aanzuigventilator.
Doordat dit oppervlak kouder is dan het dauwpunt van de lucht, ontstaat er condenswater, welke afgevoerd moet worden via een slang.
De lucht die eruit komt is dus al "droger" dan de lucht die erin gaat. Het verschil in vochtgehalte is dus het condenswater.
De grootste uitdaging, is hoe je dat condenswater "vorstvrij" afvoert.
Ook als de omgevingslucht vrij koud al is, zit er nog weinig energie in, voor de WP om goed te functioneren. Deze kan dan in storing vallen, bij extremer koud weer.
Heeft @Possible dit soort problemen met de WP boiler in de schuur gehad?
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-09-2019 16:55 ]
We hebben een Nefit TopLine Compact HR30/CW5, welke in de handleiding aangeeft dat "Bij een zonne-energiesysteem zorgt de zon deels voor opwarmen van het water. Wanneer de zon niet (fel) genoeg schijnt, dient het sanitaire water naverwarmd te worden.Dit cv-toestel voldoet aan de specifieke eisen voor die functie en zijn dus voorzien van het NZ-label. Dit betekent: geschikt voor “Naverwarming Zonneboiler“."
Begrijp ik het goed dat ik "Zonneboiler" ook kan vervangen door "Warmtepompboiler" en ik dan dus de uitgang van de WPB aan kan sluiten op de koudwateringang van de Nefit? En volgens mij moet ik ook nog een temperatuursensor aansluiten zodat de ketel weet dat hij niet hoeft bij te verwarmen...
[ Voor 6% gewijzigd door redah op 24-09-2019 17:21 ]
Ik kan het me haast niet voorstellen, maar als de temperatuur in de schuur echt dicht naar het vriespunt begint te gaan dan wordt het tijd dat ik ook lucht van binnen het huis ga afzuigen. Die mogelijkheid heb ik en is vrij makkelijk te realiseren.
Verder wil ik zoals eerder gemeld de spiraal gaan gebruiken met een pellet CV. Als het kouder wordt (en de WPB steeds minder rendement gaat hebben) brand deze. Dan wil ik de WPB eigenlijk gewoon uit gaan zetten!
Ik heb nog steeds de gas ketel, en die wordt in eerste instantie gebruikt voor het verwarmen van de kamers boven en na verwarmen van SWW. Maar met de tijd wil ik van het gas af. Dus in de zomer de WPB gebruiken voor SWW (de pellet CV wil ik dan niet aan hebben hiervoor) en in de periodes dat het kouder is gewoon de pellet cv gebruiken als ondersteuning voor de WPB (misschien wel helemaal). Die brand dan toch meestal dus gebruik dan gewoon de WPB als buffervat voor SWW. Ik heb maar een klein huisje en alles wat ik koop heeft dan meestal overcapaciteit.
Ja...dat begrijp je goed. Dit is gewoon mogelijk, en ga ik ook doen. Als het WPB water warm genoeg is en je ketel ziet dit dan springt hij niet aan.
Bij koud weer ..als het in mijn garage zo rond de 2 graden is , dan heeft de warmtepomp boiler inderdaad uren nodig om van lucht weer warm water te maken.. kan soms wel 5 uren duren .. maar ik heb nou eenmaal hiervoor gekozen..
Als het echt niet gaat lukken meer bij koud weer zal ik de warmtepomp gewoon overdag gaan laten draaien of bijvoorbeeld savonds als we op bed gaan. Ik zet dan de bijkeuken deur open en de slang hiernaartoe verplaatsen zodat hij rond de 12/13 graden lucht aan aantrekken van de bijkeuken / woonkamer +- 55 m2.
En ja de woonkamer zal gaan afkoelen maar ik heb nou eenmaal geen andere mogelijkheid.
Voor volgend jaar staat er op de planning om de garage deur te vervangen door geïsoleerde openslaande deuren. Daarnaast wil ik de garage gaan isoleren zodat het in de winter in ieder geval +8 graden is.
Overigens is de wp nooit in storing gegaan.. alleen ontdooien om vervolgens weer op te warmen
Dus cop freaks.. Roept u maar
[ Voor 6% gewijzigd door Possible op 24-09-2019 17:37 ]
Eerst maar eens zien hoe koud het nu echt wordt in mijn schuur. Die van mij is echt goed geïsoleerd en heeft geen garage deuren maar gewoon loopdeuren. Zal ook wel schelen denk ik. Alleen door de ventilatie roosters zou de temperatuur flink kunnen zakken als de WPB naar buiten zou uitblazen en uit de schuur zou aanzuigen. De tijd zal het leren!
Gewoon doen inderdaad.. als je garage al goed geïsoleerd is dan hoef je je geen zorgen om te maken.. en als het echt te koud is buiten.. ach dan stook ik wel 10 kuub gas voor een maandjeDoggieman schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:42:
@Possible Dan ga ik me nu nog geen zorgen maken in mijn situatie. Ga dan de zelfde oplossing als jij doen denk ik. Alleen heb ik geen deur die naar binnen leid. Maar kan wel een pijp door de muur steken met een klep die in de keuken/woonkamer uitkomt.
Eerst maar eens zien hoe koud het nu echt wordt in mijn schuur. Die van mij is echt goed geïsoleerd en heeft geen garage deuren maar gewoon loopdeuren. Zal ook wel schelen denk ik. Alleen door de ventilatie roosters zou de temperatuur flink kunnen zakken als de WPB naar buiten zou uitblazen en uit de schuur zou aanzuigen. De tijd zal het leren!
Fun fact: ik zit nu op 375 kWh sinds ik aan het loggen ben (meende begin december ) 25 november is hij in gebruik genomen..
Laat ik nu eens op 400 kWh verbruikt hebben met de boiler .. dikke prima toch ?
2 volwassenen en 2 kids. 200 liter
[ Voor 12% gewijzigd door Possible op 24-09-2019 17:50 ]
Wil je toch je boiler kunnen verwarmen met de pellets kachel zonder je huis te verwarmen, plaats dan een drie weg klep na de boiler, hij fungeert dan als bypass
1 PVoutput . Dongen NB
Uh.... Neem aan van niet. Met een zonneboiler eraan gebeurt dit toch ook niet?AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 18:10:
@reneeke1970
Loopt die WP boiler, qua warmte dan niet leeg (thermosiphon werking) als je geen 3-weg klep plaatst?
Leidingen zitten onderin en horizontaal, net als mijn leidingen vanuit buffer naar pellets ketel en die worden niet warm, alleen de leidingen recht naar boven toe.
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970 yup.. Zo was ik van plan om het te gaan doen. Alleen kan ik niet als eerste door de spiraal van de WPB. Als het moet dan kan het wel maar wordt technisch lastig omdat de schuur en pellet kachel niet naast elkaar staan. Hoop extra leidingwerk onder vloeren door dan. Maar is ook niet echt nodig want die pellet kachel cv heeft inderdaad vermogen zat voor m'n huis en brand in principe de hele dag hier. Dat doet degene die ik nu heb ook. Mooi rustig op een laag pitje de hele dag.
Mooi dat ik daar zelf de WPB niet voor hoef uit te zetten trouwens. Had ik zelf nog niet aan gedacht. Scheelt weer WAF factor! Want ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar hier vind mijn vrouw het allemaal prachtig en mooi maar ze wil niet inboeten op comfort en/of werk er van hebben. Daar komt bij dat ik zelf soms weken van huis ben dus een en ander moet wel een beetje fool-proof zijn en makkelijk te bedienen. Tot nu toe gaat dit allemaal goed dus mag boren zagen en verbouwen aan het huis hahaha.
Maar dat SWW verwarmen in de zomer met een pellet kachel cv gaat hem niet worden. Die apparaten die ik gezien heb en ken geven altijd een deel van de warmte af aan de ruimte waarin ze staan doormiddel van convectie of ventilator. Niet praktisch in de zomer!
Maar is ook niet nodig in mijn situatie omdat ik ook zonnepanelen heb met over capaciteit. Helemaal een mooi iets als het straks zaak wordt om bij opwek meteen dit zelf te gebruiken gezien het afschaffen van de salderingsregeling.
Ps: we koken ook al op stroom en nog steeds 600Kwh uur over. Vandaar dat m'n oog viel op een WPB.
Ja dan moet je pellets ketel hebben, die heeft geen straling warmte. Maar zo kan het ook, de wpb gaat vanzelf draaien zodra thermostaat dat vraagt, dus je vrouw hoeft niks te doen haha. En als jij niet thuis bent heeft ze hele inhoud van boiler voor zichzelf dus geef ze maar een regen douche kop hiDoggieman schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 18:46:
@Possible inderdaad.... Dikke prima. Ik hoef nog niet meteen het onderste uit de kan. Eerst eens leren en kijken een jaartje. Dan bij tunen waar het kan en nodig is. Ik zie het een beetje als leergeld zegmaar.
@reneeke1970 yup.. Zo was ik van plan om het te gaan doen. Alleen kan ik niet als eerste door de spiraal van de WPB. Als het moet dan kan het wel maar wordt technisch lastig omdat de schuur en pellet kachel niet naast elkaar staan. Hoop extra leidingwerk onder vloeren door dan. Maar is ook niet echt nodig want die pellet kachel cv heeft inderdaad vermogen zat voor m'n huis en brand in principe de hele dag hier. Dat doet degene die ik nu heb ook. Mooi rustig op een laag pitje de hele dag.
Mooi dat ik daar zelf de WPB niet voor hoef uit te zetten trouwens. Had ik zelf nog niet aan gedacht. Scheelt weer WAF factor! Want ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar hier vind mijn vrouw het allemaal prachtig en mooi maar ze wil niet inboeten op comfort en/of werk er van hebben. Daar komt bij dat ik zelf soms weken van huis ben dus een en ander moet wel een beetje fool-proof zijn en makkelijk te bedienen. Tot nu toe gaat dit allemaal goed dus mag boren zagen en verbouwen aan het huis hahaha.
Maar dat SWW verwarmen in de zomer met een pellet kachel cv gaat hem niet worden. Die apparaten die ik gezien heb en ken geven altijd een deel van de warmte af aan de ruimte waarin ze staan doormiddel van convectie of ventilator. Niet praktisch in de zomer!
Maar is ook niet nodig in mijn situatie omdat ik ook zonnepanelen heb met over capaciteit. Helemaal een mooi iets als het straks zaak wordt om bij opwek meteen dit zelf te gebruiken gezien het afschaffen van de salderingsregeling.
Ps: we koken ook al op stroom en nog steeds 600Kwh uur over. Vandaar dat m'n oog viel op een WPB.
1 PVoutput . Dongen NB
Waar heb je die info vandaan?Doggieman schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:07:
Na veel lezen op dit forum vandaag dan eindelijk m'n Atlantic Explorer V4 200 liter met warmte spiraal besteld in Belgie. Er schijnt een prijsverhoging aan te komen van Atlantic dus was precies optijd om nog wat euro's te besparen denk ik.
En weet je ook hoeveel de verhoging zal zijn en per wanneer?
Nee... weet niet hoeveel euro die verhoging zal zijn dat heeft ze er niet gezegd , maar begreep van die mevrouw dat het op korte termijn zou zijn.
Hier de tekst van de mail (namen maar weggelaten)
Beste,
De levering naar Nederland bedraagt 12 euro incl btw. Ook voor de Atlantic Explorer.
Wij versturen wekelijks meerdere wpb richting Nederland. Tot op heden hebben wij nog geen opmerkingen gekregen ivm het niet kunnen aanvragen van de subsidie. Sommige klanten vragen ons om een meldcode op de factuur te plaatsen, wat geen probleem is, weliswaar pas na levering.
Opgelet! Atlantic heeft een prijsstijging doorgevoerd, welke wij in de loop van de week zullen doortrekken naar onze prijzen. Het toestel zal dus in prijs stijgen. Wij kunnen deze nog voor u vasthouden, daar u met ons contact heeft opgenomen voor de aanpassing, maar niet voor lang.
Mocht u nog vragen hebben, aarzel niet om ons te conctacteren.
Hopend u met deze informatie van dienst te zijn.
Met vriendelijke groeten,
[ Voor 56% gewijzigd door Doggieman op 24-09-2019 19:18 ]
De WPB sluit ik dan in de keuken aan op de warmwater leiding. Dat zal 12 mm zijn, hopelijk is dat voldoende.
Nu kan ik op de CV (Vaillant) instellen dat WW uit moet. Maar dan komt er gewoon koudwater uit de WW leiding. dat is niet de bedoeling.
Hoe kan ik dit het beste oplossen ?
Een kraan tussen de WW leiding en de CV zodat daar geen water meer vandaan kan komen?
Lijkt me ook handig dat ik geval van "nood" oid ik nog WW kan gaan gebruiken van de CV.
@Doggieman Ik ga het wel even navragen.
Dit topic is gesloten.