AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Da's leuk, voor vv zie ik niet vaak een aparte stuur mogelijkheid.De_Sint schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 07:31:
[...]
Zoals ik in begin al zei, let niet op de lucht aan/afvoer. Moet nog wat zaken met de pijpen in dak vervangen, dus dit is tijdelijk.
WPb heeft een extra spiraal, dus is niet veel anders dan wat jij hebt gedaan volgens mij.
Ook zie ik in het menu een vloerverwarmingsfuntie om een extrerne circulatiepomp te kunnen activeren.
Mvg,
Er is een renovatieproject van Ymere geweest waar ze pcm in de vloeren hebben verwerkt en een wpb voor zowel SWW als de vv voor een woning wordt gebruikt.
Het pcm zorgt er voor dat de temperatuur zeer langzaam verandert waardoor het minder energie kost om te verwarmen, dit gecombineerd met goede isolatie van het pand.
Mogelijk werd daar een 300l Nibe gebruikt, dat staat nergens in de tekst
In dat stuk lees ik dat er ook woningen zijn zonder pcm in de vloeren die met een wpb worden verwarmd.
Wat Jim al zei, je kan van meerdere schrijvers hun tekst quoten in 1 post voor een betere leesbaarheid.
(Eigenlijk hoort dat Mvg er ook niet bij volgens de forum regels.)
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Klopt, maar heb toch de gok maar gewaagt bij econo, en vandaag binnen. Er staat op 70 graden Celsius en 10 bar. Dus voor de WP boiler prima geschikt.AUijtdehaag schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:35:
Bij Econo staat nergens welke temperaturen de flex slangen geschikt zijn?
Hier wel: https://www.sani-flex.de/trinkwasserschlauch-dn19/a-73/
-15°C bis 90°C,
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Onnodig want het staat gewoon op hun site dat je die voor volgend jaar dan kan indienen.De_Sint schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:11:
[...]
Dat zou fantastisch zijn. Heb voor de zekerheid ook maar een mail naar hun gestuurd.
Voor een particulier is de subsidie een enorme slok op de borrel.
Mvg,
Mvg,
Mijn CV ketel staat op omvallen en die moet binnenkort worden vervangen. En ik ben begonnen om mijn zolder te verbouwen. Kan ik dit mooi combineren.
Ik heb al een aparte elektra groep (16A) naar boven getrokken. En er zit een warm- en koudwaterleiding in de ruimte waar hij komt te staan, want heel vroeger heeft de CV ketel ook op zolder gezeten. Zodra de WP boiler op zolder staat kijk ik wel naar wat ik precies aan koppelstukjes nodig heb.
Voor nu twee vragen:
1. Afzuiging maak ik in het trapgat, de uitblaas kan ik aan de zijkant van mijn dakkapel boren. Moet ik in beide gevallen uitgaan van een 150mm leiding en moet het gat precies die diameter hebben?
2. De CV ketel blijft nog even hangen. Is het verstandig om een kraantje tussen op de warmwater leiding te zetten? Zodat bij warmwater vraag de CV ketel niet meer wordt aangesproken. Of hoe hebben jullie dat opgelost? Ik kan warm water niet in een menu uitzetten, daar is de ketel te oud voor.
2. Je kan de inlaatcombinatie dichtdraaien van de ketel. Spoel hem wel elke maand even door door hem open te zetten anders krijg je dood water. In het menu hoef je niks te doen, kan ook niet anders krijg je 50/50 koud/warm water. Dit is wel een tijdelijke oplossing natuurlijk, de ketel moet wel binnen 6 mnd weg.
Je kan pex leiding 20mm gebruiken met 3/4 koppelingen aan de WPB kant en 1/2 koppelingen aan de leidingkant en dan met knel 15mm aansluiten. Je gaat geen CV-ondersteuning doen puur sww denk ik? Anders zou ik namelijk ook buitenlucht bijmengen.
[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 15-08-2019 22:56 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Wat voor unit zouden jullie aanraden? want zelf kom ik er niet zo aan uit. Zat richting 200L te denken gezien we nog een bad hebben. Voor mij kan zowel een split unit en single unit. Voorkeur gaat naar het meest energie efficient voor tapwater. Verder is er ook geen mechaniche ventilatie aanwezig
[ Voor 5% gewijzigd door hemigidius op 16-08-2019 21:38 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Eventueel is dat ook zelf te klussen bij de meeste cv ketels dmv de brandervoorwaarde aansluiting of NTC faken (maar offtopic hier denk ik, begin dan een eigen topic
Een #gasloos oplossing is een elektrische doorstroomverwarmer (wel driefase nodig, 11 kW+)
Bijvoorbeeld https://elektrischeboiler.eu/POW-multi-lcd-11-13-15
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De Atlantic Explorer is hier erg populair :-)hemigidius schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 21:33:
Hey allen, een kort vraagje. De CV ketel bij ons staat ook op omvallen (hr-ketel) uit 1996. Gezien we nog oude radiatoren hebben dacht ik er aan om enkel voor tapwater een warmptepomp boiler te gebruiken en de rest van het Huis met Airco te verwarmen
Wat voor unit zouden jullie aanraden? want zelf kom ik er niet zo aan uit. Zat richting 200L te denken gezien we nog een bad hebben. Voor mij kan zowel een split unit en single unit. Voorkeur gaat naar het meest energie efficient voor tapwater. Verder is er ook geen mechaniche ventilatie aanwezig
Bij ons zou de WPB op de (open) overloop komen te staan. Ernaast is onze slaapkamer. Nu hangt de CV ketel, de omvormer en de pomp van de ZB daar ook en die maken natuurlijk ook geluid. De omvormer bromt en de ketel hoor je als deze aanslaat.
Geluid is natuurlijk heel subjectief maar is het geluid van de WPB vergelijkbaar?
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
Afhankelijk van je water verbruik zou ik hem niet avonds of nachts laten draaien maar op een tijd stip waar op de boiler de warmste lucht kan aan zuigen.FrancD schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 17:30:
Er hebben nu best wel wat mensen de Atlantic V4 geplaatst. Ik ben vooral erg benieuwd naar de geluidproductie als de WPB het water flink staat te verwarmen.
Bij ons zou de WPB op de (open) overloop komen te staan. Ernaast is onze slaapkamer. Nu hangt de CV ketel, de omvormer en de pomp van de ZB daar ook en die maken natuurlijk ook geluid. De omvormer bromt en de ketel hoor je als deze aanslaat.
Geluid is natuurlijk heel subjectief maar is het geluid van de WPB vergelijkbaar?
Mijn v3 draait van 13:00 tot hij warm is op 54gr en avonds tot 22:00 als het nodig is.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
- Hoeveel geluid maakt zo'n WPB. Ik lees zaken als 33/38 etc DB maar dit zegt me niks. Wat voor soort geluid. Ik moet deze namelijk plaatsen op de slaapverdieping. Nu zit hier bij de huidige CV wel een deur voor maar een WPB heeft warme lucht nodig. Dus rooster of kortere deur = geluidslek.
Ik heb weinig ruimte. Ik zit ook met een schuin dak. De WPB moet strak tegen het schuine dak gezet worden.
- Hoeveel ruimte is er achter de WPB nodig voor bv waterleiding? Ik neem aan dat de meeste aansluitingen op de achterkant zitten?
- Hoeveel vrijw ruimte is er boven de WPB nodig?
- Zijn er ook WPB in een andere vorm om onder een schuin dak te plaatsen?
- Zijn die rendementen niet optimistisch. Het haalt warmte uit de verdiepingslucht. Die lucht heeft een ander verwarmingssysteem eerst opgewarmd.
Welke WPB bedoel je? Meest voor de hand liggende is de Atlantic Exporer, maar de Calypso is ook een goed alternatief.traders schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:59:
Een paar vragen:
- Hoeveel geluid maakt zo'n WPB. Ik lees zaken als 33/38 etc DB maar dit zegt me niks. Wat voor soort geluid. Ik moet deze namelijk plaatsen op de slaapverdieping. Nu zit hier bij de huidige CV wel een deur voor maar een WPB heeft warme lucht nodig. Dus rooster of kortere deur = geluidslek.
Ik heb weinig ruimte. Ik zit ook met een schuin dak. De WPB moet strak tegen het schuine dak gezet worden.
- Hoeveel ruimte is er achter de WPB nodig voor bv waterleiding? Ik neem aan dat de meeste aansluitingen op de achterkant zitten?
- Hoeveel vrijw ruimte is er boven de WPB nodig?
- Zijn er ook WPB in een andere vorm om onder een schuin dak te plaatsen?
- Zijn die rendementen niet optimistisch. Het haalt warmte uit de verdiepingslucht. Die lucht heeft een ander verwarmingssysteem eerst opgewarmd.
Voor de lucht die je aanzuigt moet je natuurlijk niet extra hoeven te verwarmen want dan heeft het geen zin. Echter hoef je de binnenlucht niet (altijd) als bron te gebruiken en moet je toch ventileren, ook in de winter.
Ik begrijp dat je veel vragen heb, maar heb je dit topic al door Gelezen.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Deze is uit de lijst van 28-06-2019 verwijderd.
Nee hoor, ze staan (ten onrechte) op pagina 117.FrancD schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:30:
De subsidie op de Aeuer Edel water is niet meer.....
Deze is uit de lijst van 28-06-2019 verwijderd.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Deze W/W WP lijkt mij dan de beste oplossing die voorhanden is?
- nauwelijks geluid, want geen ventilator
- meer subsidie dan het apparaat kost, dus geld toe
- eenvoudige(re) montage
Minpunten?
Minimale oppervlakte vv is vereist, nog weinig praktische ervaring met het systeem.
Het geluid is anders, er zit nog altijd een compressor in en nu is het water dat beweegt ipv lucht.
Dat zou wel eens via de leidingen hoorbaar kunnen zijn (als er ook radiators zijn).
Een getal in dB zegt niet alles, er zijn omstandigheden die het geluid kunnen versterken.
Geluid van de ventilator is overheersend lijkt mij t.o.v. de compressor? Of vergis ik mij daarin?
Nog 1 nadeel is wellicht dat de water WPB niet met een extra spiraal te verkrijgen is t.b.v. bijv. een zonneboiler.
Er zou, wat ik begrepen heb, een nieuwe versie komen met een extra spiraal.
Mijn mening is dat je je daar in vergist ja. Juist zo'n compressor kan hard trillen/resoneren en komt (bij ons) echt behoorlijk boven de fan uit. Het is ook een ander type geluid, dat dieper doordringt.FrancD schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:23:
Ja, eens. Maar water door de leidingen hoor je ook als de CV pomp draait nu, dus dat is geen issue.
Geluid van de ventilator is overheersend lijkt mij t.o.v. de compressor? Of vergis ik mij daarin?
Nog 1 nadeel is wellicht dat de water WPB niet met een extra spiraal te verkrijgen is t.b.v. bijv. een zonneboiler.
Ik denk dat de Edel water/water ten onrechte tussen de lucht/water WPB lijst stond. De Edel water/water staat nu in de lijst van water/water. Zijn bron voor verwarming is tenslotte water en geen lucht...Speedy-Andre schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:52:
[...]
Nee hoor, ze staan (ten onrechte) op pagina 117.
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Hij staat tussen de W/W wp's die normaal gesproken met een bron in de grond werken.Bart_Denon schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:42:
[...]
Ik denk dat de Edel water/water ten onrechte tussen de lucht/water WPB lijst stond. De Edel water/water staat nu in de lijst van water/water. Zijn bron voor verwarming is tenslotte water en geen lucht...
Dan heb je het over heel andere vermogens en een uitputbare bron.
Nu krijgt een wpb net zo veel subsidie als een W/W wp die 6kW kan leveren

Overigens komt dit vaker voor, neem de Alpha Innotec WWB20 bijvoorbeeld die dezelfde werking heeft maar dan met een apart vat.
Naar mijn idee ontbreekt er een categorie en horen ze niet bij de brine typen te staan.
@Ep Woody Waarom kan dat niet ergens halverwege? Kan toch 'gewoon' ergens in de retourleiding?Ep Woody schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:27:
CV installatie is lastiger dan een luchtaansluiting. Je moet de aansluiting maken op de retour naar je warmtebron. Dat kan niet zo maar ergens halverwege je systeem.
Er zou, wat ik begrepen heb, een nieuwe versie komen met een extra spiraal.
Die nieuwe versie met extra spiraal zou helemaal top zijn, dan kan de ZB daarop.
@Nickkie55 Heb jij de Edel water nu aangesloten staan op een buffer met spiraal voor je zonneboiler? Waar in het leidingverloop is hij dan aangesloten? Aan de afgiftekant of de bronkant?
[ Voor 15% gewijzigd door FrancD op 19-08-2019 12:35 ]
Ik kijk met veel interesse in de Edel ww. Wij hebben voldoende vv oppervlakte. Aansluiten op de retour begrijp ik. Maar gebruikt de Edel dan het water wat in de vloer zit om het vat te verwarmen? En komt dat water dan ook weer uit de douche? 1 keer in de zoveel tijd ververs ik het water wat in de vloer zit (en filter in warmtepomp) en dat is meestal wat troebel. #NoobvraagSpeedy-Andre schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:18:
Meer aandachtspunten![]()
Minimale oppervlakte vv is vereist, nog weinig praktische ervaring met het systeem.
Het geluid is anders, er zit nog altijd een compressor in en nu is het water dat beweegt ipv lucht.
Dat zou wel eens via de leidingen hoorbaar kunnen zijn (als er ook radiators zijn).
Een getal in dB zegt niet alles, er zijn omstandigheden die het geluid kunnen versterken.
Nee nog niet, de constructeur moet eerst even langs komen. Ik wil niet dat de hele verdieping naar beneden komt, als ik er nog meer gewicht op plaats.FrancD schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:31:
[...]
@Ep Woody Waarom kan dat niet ergens halverwege? Kan toch 'gewoon' ergens in de retourleiding?
Die nieuwe versie met extra spiraal zou helemaal top zijn, dan kan de ZB daarop.
@Nickkie55 Heb jij de Edel water nu aangesloten staan op een buffer met spiraal voor je zonneboiler? Waar in het leidingverloop is hij dan aangesloten? Aan de afgiftekant of de bronkant?
De aanvoer komt op de 2e aansluiting van onderaan het vat, en de retour helemaal onder aan het vat. Dus niet in het leidingwerk. Ik heb wel een bijbehorend mengventiel besteld zodat de temperatuur niet te hoog kan worden in de WPB.
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Het sanitairwarmwater is natuurlijk gescheiden. Hij gebruikt het warme CV water om via een warmtewisselaar het SWW op te warmen.
Bedankt voor je bericht. Weet jij toevallig hoe het zit als de WP voor de vloerverwarming niet draait. Deze staat bij ons namelijk al een paar maanden op stand-by omdat het binnen gewoon op temperatuur is. Vloer is hier op dit moment 20 graden.FrancD schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:48:
@jebice
Het sanitairwarmwater is natuurlijk gescheiden. Hij gebruikt het warme CV water om via een warmtewisselaar het SWW op te warmen.
Dan neem ik aan dat de vloer afgekoeld zal worden naar 19 graden (bijvoorbeeld) om zo je SWW te verwarmen.jebice schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:50:
V
[...]
Bedankt voor je bericht. Weet jij toevallig hoe het zit als de WP voor de vloerverwarming niet draait. Deze staat bij ons namelijk al een paar maanden op stand-by omdat het binnen gewoon op temperatuur is. Vloer is hier op dit moment 20 graden.
En je moet extra circulatie pomp plaatsen om circulatie over de vloer te hebben tijdens sww bereidingde Peer schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:00:
[...]
Dan neem ik aan dat de vloer afgekoeld zal worden naar 19 graden (bijvoorbeeld) om zo je SWW te verwarmen.
1 PVoutput . Dongen NB
Echter heeft de vloer een grote massa en de Edel draait niet continu.
Er komt een terugslagklep in de retourleiding waardoor hij dan maar een deel van je afgiftecircuit zal gebruiken voor de verwarming van warm water. Of het werkt, geen idee. Probeer het uit zou ik zeggen.FrancD schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:31:
[...]
@Ep Woody Waarom kan dat niet ergens halverwege? Kan toch 'gewoon' ergens in de retourleiding?
De pomp van de edel pompt tussen het aansluitpunt en de wp.Speedy-Andre schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:15:
Er zit een pomp in de Edel, hij zal dan idd de vloer langzaam laten afkoelen.
Echter heeft de vloer een grote massa en de Edel draait niet continu.
Over de vloer circuleren zul je echt zelf moeten verzorgen.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb nooit vv gehad, maar ik geloof wel dat het hele vv circuit moet circuleren als de wpb draait.reneeke1970 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 18:41:
[...]
De pomp van de edel pompt tussen het aansluitpunt en de wp.
Over de vloer circuleren zul je echt zelf moeten verzorgen.
Daar zal dan wel een extern contact voor aanwezig zijn.
En een pomp moet er zijn, velen gebruiken een wp zonder buffer, en met gesloten verdelers(zonder meng pomp), dus die hebben geen extra pomp.Speedy-Andre schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 18:53:
[...]
Ik heb nooit vv gehad, maar ik geloof wel dat het hele vv circuit moet circuleren als de wpb draait.
Daar zal dan wel een extern contact voor aanwezig zijn.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb nog maar een week ervaring, maar vind zelf dat de WPB minder lawaai maakt dan mijn MV. Eigenlijk hoor ik hem helemaal niet op standaard stand.traders schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:59:
Een paar vragen:
Compressor geluid is hinderlijker dan ventilator, dus zou me daar meer op focussen. en die kun je manipuleren door hem niet in de nacht te laten verwarmen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De terug slag klep is om te zorgen dat de vloer niet door de wpb gaat stromen. Als de wpb niet aan staatProton_ schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 20:56:
@reneeke1970 de pomp in de wpb circuleert wel degelijk zonder hulp over de vloer. Daar zorgt het terugslagventiel voor in de aansluitset. Natuurlijk langzamer dan de wp doet, maar dat geeft niet. Waarom denk jij van niet?
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970 het dikke ding in het midden is de terugslagklep die ik bedoel:

Geen idee hoe dit plaatje tot stand komt, maar het is onmogelijk dat de retour van vijf groepen volledig door de wpb gaat stromen met gigantische flow. Sterker nog als dat de bedoeling is kun je er net zo goed vaste verbinding van maken en klep achterwege laten.Proton_ schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:46:
@Jim423 Dat is waar, dat haalde ik niet uit de post.
@reneeke1970 het dikke ding in het midden is de terugslagklep die ik bedoel:
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Maar dan stroomt alles ook door de WPBs bij verwarmingsbedrijf.reneeke1970 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:57:
[...]
Geen idee hoe dit plaatje tot stand komt, maar het is onmogelijk dat de retour van vijf groepen volledig door de wpb gaat stromen met gigantische flow. Sterker nog als dat de bedoeling is kun je er net zo goed vaste verbinding van maken en klep achterwege laten.
Maar beeld je dit plaatje nu eens in met de aftakking naar de warmtepomp halverwege de vloerverwarming verdeler. Dan krijg je kortsluiting tussen 2 kringen ipv dan alle kringen een beetje gebruikt worden.
In zomerbedrijf is de enige bron van circulatie het pompje van de boiler en zorgt de terugslagklep ervoor dat die stroming niet kortgesloten wordt.
Mits je een pomploze verdeler hebt, werkt dat prima.
Waarom zou het met pomp op de verdeler niet werken?Proton_ schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:06:
@reneeke1970Het meeste water in verwarmingsbedrijf gaat door de terugslagklep en niet door de warmtepompboilerverdamper.
In zomerbedrijf is de enige bron van circulatie het pompje van de boiler en zorgt de terugslagklep ervoor dat die stroming niet kortgesloten wordt.
Mits je een pomploze verdeler hebt, werkt dat prima.
Omdat hij dan door de pomp gaat circuleren en niet over de vloer.Chris499 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:14:
[...]
Waarom zou het met pomp op de verdeler niet werken?
@Proton_ dan zou het werken als een soort reduceer ventiel, oke.... Maar dan hoop ik dat het pompje sterk genoeg is voor hele lange leiding, en dat pomp van de wp niet teveel weerstand geeft. Mogelijk komt hij zelfs een drle weg klep tegen.
Met andere woorden ik zou hier niet op vertrouwen.
1 PVoutput . Dongen NB
Je bedoelt dat de terugslagklep wordt geopend door de druk van de pomp van de verdeler en er geen of nauwelijks meer water naar de Edel gaat.reneeke1970 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:26:
[...]
Omdat hij dan door de pomp gaat circuleren en niet over de vloer.
De pomp in de verdeler gaat maar een paar keer per dag in werking in de zomer. Daardoor is de terugslagklep verwaarloosbaar vaak open.
[ Voor 81% gewijzigd door Chris499 op 19-08-2019 22:57 ]
Nee, op een open verdeler is de functie van de pomp het water door de slangen persen, draait hij niet dan geeft hij een kort sluiting tussen aanvoer en retourChris499 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:33:
[...]
Je bedoelt dat de terugslagklep wordt geopend door de druk van de pomp op de verdeler.
De pomp in de verdeler gaat maar een paar keer per dag in werking in de zomer. Daardoor is de terugslagklep verwaarloosbaar vaak open.
1 PVoutput . Dongen NB
Daarmee zeg je eigenlijk dat de pomp bij de verdeler de circulatie die de Edel vraagt tegenhoud. Duidelijk.reneeke1970 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:57:
[...]
Nee, op een open verdeler is de functie van de pomp het water door de slangen persen, draait hij niet dan geeft hij een kort sluiting tussen aanvoer en retour
Niet tegen houden maar hij geeft kort sluiting. Dus tijdens sww moet die pomp ook mee gaan draaienChris499 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 23:03:
[...]
Daarmee zeg je eigenlijk dat de pomp bij de verdeler de circulatie die de Edel vraagt tegenhoud. Duidelijk.
1 PVoutput . Dongen NB
Van de CV naar de douche/bad is nu volgens mij 15 mm.
Is deze 12 mm wel voldoende van WPB naar douche/bad?
Leiding vervangen is niet eenvoudig namelijk gezien de bereikbaarheid van deze leiding.
Die 12 mm leiding werkt twee kanten op, wat er nu uit de kraan komt in je keuken, komt er andersom straks uit de kraan van je bad.jobr schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:29:
Ik overweeg ook een Atlantic V4. Alleen mijn CV staat nu op zolder. Zou echter de WPB in de garage willen aansluiten. Deze moet dan naar de warmwater leiding van de keuken. De leiding is echter daar maar 12 mm (buitenmaat) en deze 12 mm loopt ook weer naar boven.
Van de CV naar de douche/bad is nu volgens mij 15 mm.
Leiding vervangen is niet eenvoudig namelijk gezien de bereikbaarheid van deze leiding.
Voor de wpb zelf maakt het niet uit of er 1 danwel 100 liter per min doorheen gaat.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb geen pasklaar antwoord, maar er zijn op internet wel tooltjes te vinden om de juiste leidingdiameter te berekenen.jobr schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:29:
Wij (gezin van 4) gaan over enkele maanden verhuizen, het betreft een pand van voor 1900 wat op dit moment helemaal gestript wordt en volledig wordt gerenoveerd / geïsoleerd.
Het huis is ongeveer 280m2 groot qua oppervlakte en staat al enkele jaren leeg, ik heb dus helaas geen referentie-data over het verbruik. Toch wil ik nu graag een keuze maken, omdat het huis op dit moment wordt opgebouwd.
Makelaar en aannemer raden af om een warmtepomp te installeren, volgens hen wegen de kosten nu nog niet op tegen de opbrengsten (financieel gezien, los van ecologische footprint) voor een huis met deze oppervlakte. Jammer, want met de afgelopen hitte was het idee om het huis te koelen met een warmtepomp erg aantrekkelijk. Voor nu lijkt het dus een traditionele HR++ CV-ketel te worden.
We laten wel 16 zonnepanelen plaatsen, waarmee we hopen onze elektriciteitsbehoefte volledig te kunnen coveren. Op dit moment is het lastig inschatten of en hoeveel elektriciteit we "over" gaan hebben.
Nu denk ik na het lezen van dit topic er sterk over na om een warmtepompboiler te plaatsen, de Atlantic of de Auer Edel. Echter nu vraag ik me af, is dit financieel wel voordelig aangezien we een CV-ketel hebben en dus voorlopig niet van het gas afgaan?
In het begin van het topic waren de meningen duidelijk dat dit niet voordelig zou zijn, maar nu lijkt het erop dat het voor de meesten alsnog voordelig lijkt uit te pakken. Kan iemand schetsen of bij het gebruik van een warmtepomp icm een traditionele CV-ketel op gas er toch een financieel voordeel valt te behalen? Misschien nog ander advies in deze situatie?
250 kuub gas kost 150 euro, daarvoor 600 kWh kost je 135,tel uit je winst....BDB_046 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:09:
Ik heb de afgelopen dagen dit hele topic doorgenomen (en nog enkele andere topics); veel geleerd maar ik mis helaas nog kennis om een juiste keuze te maken. Hopelijk kan iemand hier met meer kennis mij op weg helpen.
Wij (gezin van 4) gaan over enkele maanden verhuizen, het betreft een pand van voor 1900 wat op dit moment helemaal gestript wordt en volledig wordt gerenoveerd / geïsoleerd.
Het huis is ongeveer 280m2 groot qua oppervlakte en staat al enkele jaren leeg, ik heb dus helaas geen referentie-data over het verbruik. Toch wil ik nu graag een keuze maken, omdat het huis op dit moment wordt opgebouwd.
Makelaar en aannemer raden af om een warmtepomp te installeren, volgens hen wegen de kosten nu nog niet op tegen de opbrengsten (financieel gezien, los van ecologische footprint) voor een huis met deze oppervlakte. Jammer, want met de afgelopen hitte was het idee om het huis te koelen met een warmtepomp erg aantrekkelijk. Voor nu lijkt het dus een traditionele HR++ CV-ketel te worden.
We laten wel 16 zonnepanelen plaatsen, waarmee we hopen onze elektriciteitsbehoefte volledig te kunnen coveren. Op dit moment is het lastig inschatten of en hoeveel elektriciteit we "over" gaan hebben.
Nu denk ik na het lezen van dit topic er sterk over na om een warmtepompboiler te plaatsen, de Atlantic of de Auer Edel. Echter nu vraag ik me af, is dit financieel wel voordelig aangezien we een CV-ketel hebben en dus voorlopig niet van het gas afgaan?
In het begin van het topic waren de meningen duidelijk dat dit niet voordelig zou zijn, maar nu lijkt het erop dat het voor de meesten alsnog voordelig lijkt uit te pakken. Kan iemand schetsen of bij het gebruik van een warmtepomp icm een traditionele CV-ketel op gas er toch een financieel voordeel valt te behalen? Misschien nog ander advies in deze situatie?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik weet niet hoe handig je zelf bent? Maar ik kan je 1 ding wel garanderen, dat je makelaar en aannemer geen gelijk heeft. Als je toch gaat verbouwen zou iedereen je hier aanraden om een warmtepomp te nemen. Kijk anders even in dit topic.BDB_046 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:09:
Ik heb de afgelopen dagen dit hele topic doorgenomen (en nog enkele andere topics); veel geleerd maar ik mis helaas nog kennis om een juiste keuze te maken. Hopelijk kan iemand hier met meer kennis mij op weg helpen.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7
Ik heb een 11kW warmtepomp gekocht, en volgens mijn calculaties en ervaring van andere op het forum heb ik deze binnen 1 jaar terug verdiend (Gebaseerd op gratis stroom van mijn zonnepanelen)
Als ik jou was zou ik me verder hierin verdiepen voordat je een nieuwe cv ketel aanschaft.
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Gezien de discussie over het niet kunnen benutten van de warmte uit de vloerverwarmingsbuizen in de vloer ben ik daar wel benieuwd naar. Krijgt de Auer Edel WATER WPB genoeg water van voldoende temperatuur om een goed rendement te halen of is een LUCHT WPB toch beter?
Ben een beetje dom geweest en vergeten de deur naar de kelder te meten, die is 60cm en de boiler is 64cm. Helaas kan je de isolatiejas er niet afhalen dit is ingespoten pur denk ik.
Waarschijnlijk moet ik de kelder deur en kozijn dus gaan slopen en de opening groter gaan maken. Beetje grote tegenvaller. Verder is hij makkelijk te tillen met de bijgeleverde zak.
Wil je hiermee zeggen dat de winst 15 euro per 250 kuub gas is?reneeke1970 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:24:
[...]
250 kuub gas kost 150 euro, daarvoor 600 kWh kost je 135,tel uit je winst....
Ik lees in de specs een flowrate van 250L/uur. Is dat wat de pomp van de WPB doet? Is dat veel?
Bedankt voor je reactie! Ik ben op dit vlak zeker niet handig, het zal dus echt aangelegd moeten worden met iemand die kennis van zaken heeft.Nickkie55 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:25:
[...]
Ik weet niet hoe handig je zelf bent? Maar ik kan je 1 ding wel garanderen, dat je makelaar en aannemer geen gelijk heeft. Als je toch gaat verbouwen zou iedereen je hier aanraden om een warmtepomp te nemen. Kijk anders even in dit topic.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7
Ik heb een 11kW warmtepomp gekocht, en volgens mijn calculaties en ervaring van andere op het forum heb ik deze binnen 1 jaar terug verdiend (Gebaseerd op gratis stroom van mijn zonnepanelen)
Als ik jou was zou ik me verder hierin verdiepen voordat je een nieuwe cv ketel aanschaft.
Echter om die "gratis stroom" te krijgen, zal je uiteraard wel moeten investeren in zonnepanelen. Een terugverdientijd van 1 jaar lijkt me dan ook erg positief, maar ik laat me graag verrassen mocht dit echt zo zijn
Heb een huis gekocht met 50 panelen (beetje overkill)BDB_046 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:27:
[...]
Bedankt voor je reactie! Ik ben op dit vlak zeker niet handig, het zal dus echt aangelegd moeten worden met iemand die kennis van zaken heeft.
Echter om die "gratis stroom" te krijgen, zal je uiteraard wel moeten investeren in zonnepanelen. Een terugverdientijd van 1 jaar lijkt me dan ook erg positief, maar ik laat me graag verrassen mocht dit echt zo zijn
Er wordt hier veel gereageerd door forumleden die zelf deze WPB niet hebben. Dat levert volgens mij erg veel ruis op. Er zijn nog weinig echte gebruikerservaringen, zie onderstaande twee. En de hoge subsidie wordt daadwerkelijk overgemaakt door de RVO.FrancD schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:15:
Wat zijn de ervaringen van de mensen die een Auer Edel WATER WPB hebben staan?
Gezien de discussie over het niet kunnen benutten van de warmte uit de vloerverwarmingsbuizen in de vloer ben ik daar wel benieuwd naar. Krijgt de Auer Edel WATER WPB genoeg water van voldoende temperatuur om een goed rendement te halen of is een LUCHT WPB toch beter?
x-RaY99 in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
x-RaY99 in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Op 65m2 vloerverwarming zijn de eerste ervaringen zeer goed. Draait tussen de 3 en 4 uur per dag zoiets. Staat ingesteld op 55 graden en bevalt heel goed.
We merken qua comfort weinig verschil tov CV ketel water. De waterdruk is zelfs iets hoger.
Mijn kwh meter heb ik recent pas aangesloten. En de warmwater meter zit er al op. Zal eens kijken volgende maand en de bevindingen hier noteren. Dan kan men beter zien wat het verbruik is en hoeveel SWW daarvoor is geleverd.
PS: Vloerverwarming met open verdeler en pomp. CV ketel alleen nog op solo voor verwarming (winter).
[ Voor 8% gewijzigd door Bart_Denon op 21-08-2019 22:00 ]
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
@x-RaY99 Hoe zijn jouw bevindingen gedurende de zomer?
Hoeveel m2 vloerverwarming heb jij?
Heb je een buffervat?
Gesloten verdeler of open verdeler met pomp?
[ Voor 52% gewijzigd door FrancD op 21-08-2019 21:57 ]
Goed dat het allemaal werkt bij jou!Bart_Denon schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:34:
De Edel 200L water/water draait bij mij nu een maandje.
Op 65m2 vloerverwarming zijn de eerste ervaringen zeer goed. Draait tussen de 3 en 4 uur per dag zoiets. Staat ingesteld op 55 graden en bevalt heel goed.
We merken qua comfort weinig verschil tov CV ketel water. De waterdruk is zelfs iets hoger.
Mijn kwh meter heb ik recent pas aangesloten. En de warmwater meter zit er al op. Zal eens kijken volgende maand en de bevindingen hier noteren. Dan kan men beter zien wat het verbruik is en hoeveel SWW daarvoor is geleverd.
PS: Vloerverwarming met open verdeler en pomp. CV ketel alleen nog op solo voor verwarming (winter).
65 m2 is 1 van de criteria die belangrijk is. Daarnaast is van belang wat de tussenliggende afstand van de leidingen in de vloer is. De handleiding van Auer geeft aan dat je minimaal 90 m2 vv voor het 200L vat nodig hebt. Dit is echter gebaseerd op 'Franse' vv (Franse fabrikant). In Frankrijk ligt de vv doorgaans 20, of in het slechtste geval 30 cm uit elkaar. Waarschijnlijk heb je dus aan 30 m2 vv al genoeg (er vanuitgaande dat je leidingen 10 cm uit elkaar liggen). In de handleiding van het 150L vat staat helemaal niets opgenomen over een minimaal vv oppervlakte, hoewel dit toch zeker 80 m2 zou moeten zijn als je het doorrekent.
Ik heb zelf 2 vaten van 150L van de Auer Edel Water aangeschaft en heb rond de 45 m2 vv. Kun je wat meer zeggen over de kWh meter en de warmwatermeter? Welke en waar heb je die gekocht en hoe aangesloten?
NB: Weet jij waar de Timer switch cable peak/off-peak time precies voor is? Deze kun je aansluiten naast de opening van de power kabel (zie handleiding).
Ja zo ongeveer als je ruim twintig cent betaald voor je stroom.BDB_046 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:23:
[...]
Wil je hiermee zeggen dat de winst 15 euro per 250 kuub gas is?
Het is alleen aantrekkelijk als je het vast recht van 250 euro per jaar kunt besparen als deze aanschaf je gasloos maakt
1 PVoutput . Dongen NB
Je kunt de warmte wel benutten, je moet er alleen je circulatie pomp voor laten draaien over de vloer zoals @x-RaY99 ook doet.FrancD schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:15:
Wat zijn de ervaringen van de mensen die een Auer Edel WATER WPB hebben staan?
1 PVoutput . Dongen NB
Als ik het even grof uitreken op een bierviltje kom ik op de volgende cijfers: Ik gebruik in de zomermaanden +/-BDB_046 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:09:
Kan iemand schetsen of bij het gebruik van een warmtepomp icm een traditionele CV-ketel op gas er toch een financieel voordeel valt te behalen? Misschien nog ander advies in deze situatie?
€ 20,- per maand aan gas, dat is voor 95% de CV ketel voor SWW (ik heb een oude CV ketel met boilerfunctie). Ik lees dat(*) een WP boiler 600kwh per jaar gebruikt, dus 50kwh per maand ofwel € 11,-
Per maand bespaar ik 9 euro. Mijn investering (na aftrek van subsidie) is € 500 dus is de huidige terugverdientijd 4,6 jaar. Als de gasprijs stijgt dan zal dit nog sneller zijn. Daarnaast wek ik de stroom zelf op, maar zolang ik mag salderen heeft dat volgens mij geen impact op de bereknening. Er valt vast wat aan te merken op mijn berekening maar dat lees ik vanzelf
(*) Mijn boiler is gisteren aangekomen, ik spreek dus nog niet uit ervaring...
[ Voor 5% gewijzigd door m_rick op 22-08-2019 10:06 ]
Twintig euro aan gas is dertig kuub of zo, dan ga je wel naar 900 kWh voor je als niet meer is...m_rick schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:04:
[...]
Als ik het even grof uitreken op een bierviltje kom ik op de volgende cijfers: Ik gebruik in de zomermaanden +/-
€ 20,- per maand aan gas, dat is voor 95% de CV ketel voor SWW (ik heb een oude CV ketel met boilerfunctie). Ik lees dat(*) een WP boiler 600kwh per jaar gebruikt, dus 50kwh per maand ofwel € 11,-
Per maand bespaar ik 9 euro. Mijn investering (na aftrek van subsidie) is € 500 dus is de huidige terugverdientijd 4,6 jaar. Als de gasprijs stijgt dan zal dit nog sneller zijn. Daarnaast wek ik de stroom zelf op, maar zolang ik mag salderen heeft dat volgens mij geen impact op de bereknening. Er valt vast wat aan te merken op mijn berekening maar dat lees ik vanzelf![]()
(*) Mijn boiler is gisteren aangekomen, ik spreek dus nog niet uit ervaring...
1 PVoutput . Dongen NB
Ik denk dat het minder wordt, de cv boiler functie betekent veel verlies nog afgezien van het lage rendement.reneeke1970 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:13:
[...]
Twintig euro aan gas is dertig kuub of zo, dan ga je wel naar 900 kWh voor je als niet meer is...
Daar kun je wel gelijk in hebben, maar blijft lastig inschatten.Speedy-Andre schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:58:
[...]
Ik denk dat het minder wordt, de cv boiler functie betekent veel verlies nog afgezien van het lage rendement.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik spreek nog niet uit ervaring. Maar ik weet in elk geval dat onze douche niet elke dag wordt gebruikt. Als we een dag geen warm water gebruiken, wordt er nog steeds ca. 0,4 m3 gas gebruikt vanwege de boilerfunctie.reneeke1970 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:40:
[...]
Daar kun je wel gelijk in hebben, maar blijft lastig inschatten.
Anders geredeneerd: Ik kan ook gas besparen door mijn ketel te vervangen
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Hij stond dinsdag (letterlijk) op de stoep
De 50 kg is goed met z'n tweeën de trap op te krijgen inderdaad
Ben erg benieuwd.Proton_ schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:25:
Volgende week kan ik hopelijk ook praktijkervaringen van de Edel Eau (intussen is dat wel een eigen topic waard) posten.
Hij stond dinsdag (letterlijk) op de stoep
De 50 kg is goed met z'n tweeën de trap op te krijgen inderdaad
Jawel de pomp op mijn verdeler draai continu 24/7. Is zo'n energiezuinig ding dus vind het de moeite niet om te schakelen. Er dient voor de WPB wel een flow te zijn, dus laat het lekker zo.FrancD schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:54:
@Bart_Denon
Jouw pomp op de verdeler draait nu niet mee toch als de WPB gaat pompen?
Lastige met de Atlantic WPB is dat de COP niet zo hoog is in de winter. Hij gaat zelfs compleet uit als die onder 0 lucht aanzuigt. Als je met 10% winst rekent is dit wel haalbaar. Stel je optimaliseert nog verder zoals vele hier (bijmenging MV of binnenlucht, lagere boilertemp van 50 graden etc) dan kun je wel 20%-25% besparing halen vs HR gasketel. Stel je gasaansluiting gaat de deur uit heb je daar al direct 250 pj te pakken zoals reneeke aangeeft maar puur op rendement is het lastig om veel winst te maken. Met PV overschot of als salderen vervalt heb je natuurlijk wel weer een extra bonus.m_rick schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:50:
[...]
Ik spreek nog niet uit ervaring. Maar ik weet in elk geval dat onze douche niet elke dag wordt gebruikt. Als we een dag geen warm water gebruiken, wordt er nog steeds ca. 0,4 m3 gas gebruikt vanwege de boilerfunctie.
Anders geredeneerd: Ik kan ook gas besparen door mijn ketel te vervangen(en dat gaat binnenkort ook gebeuren)
Klein kastje gemaakt met een hoofdschakelaar en een kwh meter (Klik) ernaast, hierover loopt alleen de WPB. Warmwater meter via MP nieuw kunnen kopen.Chris499 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 22:15:
[...]
Kun je wat meer zeggen over de kWh meter en de warmwatermeter? Welke en waar heb je die gekocht en hoe aangesloten?
NB: Weet jij waar de Timer switch cable peak/off-peak time precies voor is? Deze kun je aansluiten naast de opening van de power kabel (zie handleiding).
Op de printplaat zitten 2 aansluitmogelijkheden waarmee de WPB aan/uit geschakeld kunnen worden, bijvoorbeeld bij opbrengst zonnepanelen. Ik doe daar niets mee, ga ik pas aan denken als 't salderen stopt.
Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen
Ik sta open voor aanvullingen en daadwerkelijke ervaringen
Dit topic is steeds breder geworden, ik ga eens nadenken of de titel anders kan.
Eigenlijk hoef ik maar 1 woordje te veranderen of te benadrukken: 'voor' of 'met'
De Auer Edel water is idd wel een aardig afwijkende variant vergelijken met de L/W modellen.
Kan ik die buis gebruiken om een Atlantic Explorer V4 op aan te sluiten? En zorgen dat die buis uitkomt op onze woonkamer. (kleine moeite)
Dan zou ik op momenten dat de CO2-waarde in de woonkamer te hoog is de Explorer aan willen laten gaan.
Kan dat? En hoe?
Technisch kan dat wel, dan start je de wpb met het PV contact die hem naar 62 graden brengt.Chickendorp schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:51:
Wij hebben thuis geen mechanische ventilatie, wel een ventilatiebuis die van beneden in de meterkast naar een schuursteentje op het dak loopt. (vroeger heeft die waarschijnlijk aangesloten gezeten op de woonkamer/keuken)
Kan ik die buis gebruiken om een Atlantic Explorer V4 op aan te sluiten? En zorgen dat die buis uitkomt op onze woonkamer. (kleine moeite)
Dan zou ik op momenten dat de CO2-waarde in de woonkamer te hoog is de Explorer aan willen laten gaan.
Kan dat? En hoe?
Wel heb je nog een koppeling nodig tussen een co2 meter en diens uitlezing.
Ik heb er een op een Nodemcu draaien die Domoticz uitleest, van daar uit kan ik iets schakelen.
Het is wel zo dat de wpb werkt tot hij 62 graden is en je kan hem onderweg laten stoppen (na 30 min).
Dan nog die buis, als het de enige toevoer voor de wpb is dan zou hij 16cm doorsnede moeten hebben.
Deel je hem met nog een buis (buitenlucht?) dan zou 2x 12cm doorsnede (broekstuk) goed kunnen.
De meting van Nuon is zonder decimalen. Neem je 1,5 dan is dat nog altijd ruim 500 kuub per jaar. Dit is een oude Nefit Ecomline met een voorverwarmde tapspiraal in een boilervat. Dat is ook niet uit te schakelen.
Dan heb je het dus over een ketel met (tap)voorraad boiler, dat zegt dus nog niks over het rendement wat die ketel heeft met het verwarmen van dat water, bij mij heeft de WPB genoeg aan <2 kWh per dag.tux-87 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 14:32:
Om iets te voegen aan de rendement discussie: zeker de wat oudere HR ketels hebben echt een beroerd rendement voor warm tapwater. Met twee personen douchen (+/- 15 min per persoon) en het vullen van een babybadje kwamen we op 1 a 2 kuub gas per dag. In de zomer. De wpb heeft genoeg aan minder dan 3 kWh per dag.
De meting van Nuon is zonder decimalen. Neem je 1,5 dan is dat nog altijd ruim 500 kuub per jaar. Dit is een oude Nefit Ecomline met een voorverwarmde tapspiraal in een boilervat. Dat is ook niet uit te schakelen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
@klump4u A priori klopt dit en zo "meten" de cv-boeren ook, maar als je naar het daadwerkelijke verbruikspatroon en de daarmee gemoeide "stilstandsverliezen" kijkt krijg je de werkelijke (seizoensgebonden) rendementen. En deze zijn voor deze soort ketels bedroevend slecht.klump4u schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 14:44:
[...]
Dan heb je het dus over een ketel met (tap)voorraad boiler, dat zegt dus nog niks over het rendement wat die ketel heeft met het verwarmen van dat water, bij mij heeft de WPB genoeg aan <2 kWh per dag.
Jaarrendementen van ca 60 -70% zijn normaal zoals ik al vaker schreef.
Bij mijn oude HR-ketel met (tap)watervoorraad boiler van 17 l gaat in de wintertijd de ketel minimaal 1 keer per 24 h de voorraad van 40°C naar 65°C opwarmen. Hiervoor worden ca. 0,1 m³ gas verbrand. In de zomer is dit misschien 1 keer per 36 uur.
Bij mijn ca. 110 m³ gasverbruik voor warm tapwater zijn ca. 35 m³ deze soort "stilstandsverliezen".
Maar vergis je niet, een warmtepompboiler met 200 - 300 l heeft vaak vergelijkbare stilstandsverliezen

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Daar heb je gelijk in. Het is inderdaad andersom, de boiler zit in het tapwater gedeelte als voorraad denk ik. Het is geen tapwater comfort functie die alleen de tapspiraal warm houdt.klump4u schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 14:44:
[...]
Dan heb je het dus over een ketel met (tap)voorraad boiler, dat zegt dus nog niks over het rendement wat die ketel heeft met het verwarmen van dat water, bij mij heeft de WPB genoeg aan <2 kWh per dag.
Maar toch, relatief gezien is het rendement bij vollast bedrijf het grootste probleem. En juist voor SWW gaat de ketel naar vollast. De voorraad boiler stelt niets voor voor een douche. Daarnaast merk ik dat de ketel vrijwel direct start (op vollast) als je ook maar een kraan aanraakt.
Maar ik kan in de verleden tijd spreken. De ketel is vervangen voor een WP en WPB
[ Voor 5% gewijzigd door tux-87 op 24-08-2019 17:48 ]
hier heb ik nu een 100L E boiler nageschakeld omdat de 120L te weinig is in de winter.
nu zie ik de Atlantic Calypso VM 100L
Kan iemand mij vertellen of deze stiller is als de pana?
ze gaan wel door tot 62c zag ik.
mogelijk wil ik ook nog de 120L pana vervangen voor een 150L Atlantic Calypso VM
zodat ik 250L op 62c warm water heb klaarstaan
[ Voor 6% gewijzigd door Wodan89 op 26-08-2019 01:16 ]
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Wpb op 62 gebruikt bijna net zoveel energie als gewone e-boiler, dus zou ik het gewoon lekker laten hangen.Wodan89 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 01:16:
Ik heb nu 2 boilers 1 Panasonic wp boiler 120L deze gaat tot 55c
hier heb ik nu een 100L E boiler nageschakeld omdat de 120L te weinig is in de winter.
nu zie ik de Atlantic Calypso VM 100L
Kan iemand mij vertellen of deze stiller is als de pana?
ze gaan wel door tot 62c zag ik.
mogelijk wil ik ook nog de 120L pana vervangen voor een 150L Atlantic Calypso VM
zodat ik 250L op 62c warm water heb klaarstaan
1 PVoutput . Dongen NB
Schat eens in of je met een lagere temperatuur genoeg heb aan het extra volume.
Je gaat wel meer lucht aanzuigen, al valt dat met de Calypso wel mee vergeleken met een Explorer.
is die Calypso stiller dan de panasonic? hij komt namelijk dan boven in mijn hal te hangenSpeedy-Andre schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:15:
Dat hangt af van hoe vaak je naar 62 gaat, die e-boiler doet dat continu en ik denk nog warmer.
Schat eens in of je met een lagere temperatuur genoeg heb aan het extra volume.
Je gaat wel meer lucht aanzuigen, al valt dat met de Calypso wel mee vergeleken met een Explorer.
hoe zit het trouwens met het aanvragen van de subsidie?
is het nog steeds zo dat je met foto,s van een deskundige installatie subsidie krijgt?
De Panasonic staat erom bekend nogal een lawaai te maken, ik heb er verder geen ervaring mee. De calypso is een split-unit wpboiler. De compressor en ventilator zitten in het buitendeel. Daar heb je binnen geen last van. Mocht je de Atlantic Explorer bedoelen, die is redelijk stil. Het viel mij op dat zeker de V4 behoorlijk stiller is dan de V3. Er lijkt bij de V3 iets mee te resoneren. Al met al vind ik het geluid van de V3 goed te doen (hij staat in de trapkast bij mij, met de deur dicht hoor je m nauwelijks).Wodan89 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:45:
[...]
is die Calypso stiller dan de panasonic? hij komt namelijk dan boven in mijn hal te hangen
hoe zit het trouwens met het aanvragen van de subsidie?
is het nog steeds zo dat je met foto,s van een deskundige installatie subsidie krijgt?
Qua subsidie: ja. Alleen is de Calypso een split unit waarbij je dus met F-gassen aan de gang gaat. Dat mag je formeel niet zelf, tenzij je de papieren hebt. Ik weet niet of ze bij RVO dusdanig onderlegd zijn dat ze dit onderscheid zien, maar dat risico is er natuurlijk wel.
dat wand model bedoel ik dusSpeedy-Andre schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:53:
De Calypso is er o.a. als split, maar er is ook een 100l en 150l voor aan een muur (wie leest de TS ooit?).
split zou nog beter zijn maar ik weet niet of ik een dermate groot vat de trap op krijg.
Bovendien vraag ik me af of de vloer dat gaat houden ( hout skelet bouw 2002 )
Dit topic is gesloten.