Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.219 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:46
MichaelReitsma schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:52:
[...]

Ik las dit in een eerdere post:

[...]
Oh dat, ja dat heb ik niet maar zo zou ik het wel maken, ik heb nog geen zin om slangen om te gooien hi.
Maar simpel getekend bedoel ik het zo, beide apparaten pakken vanzelf minste weerstand naar buiten, en de mv word vanzelf opgezogen indien wpb actief.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/oh3rig.jpg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-09 15:03
Vooraf contact gehad met RVO en de situatie uitgelegd (had een 200 l gas boiler wilde een 300 WPB hebben maar die paste niet en daarom voorgesteld om 2 * 150l te nemen. Volgens RVO was dat prima alleen je moest per WPB een aanvraag maken. Meerder forum leden hebben dit ook gedaan en subsidie gegreken voor 2 dezelfed WPBs. Dus ik wacht in spanning af.
Chris499 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 21:23:
[...]

2 aanvraag voor 2 dezelfde WPB's? Dat mag volgens mij niet.
Wil je niet teleurstellen, of bang maken, ik hoop dan ook dat ik ongelijk heb, maar:

Stap 5. Subsidie aanvragen
"u mag voor meer apparaten subsidie aanvragen, maar u doet 1 subsidieaanvraag per apparaat"

Je kunt deze zin op 2 manieren interpreteren:
Je mag voor 1 dezelfde apparaat slechts 1 subsidie aanvraag doen;
of, je mag maar 1 subsidie aanvraag doen voor een aangekocht apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-09 03:47
reneeke1970 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:01:
[...]

Oh dat, ja dat heb ik niet maar zo zou ik het wel maken, ik heb nog geen zin om slangen om te gooien hi.
Maar simpel getekend bedoel ik het zo, beide apparaten pakken vanzelf minste weerstand naar buiten, en de mv word vanzelf opgezogen indien wpb actief.

[Afbeelding]
Ben je er dan niet door het zo te doen ?
Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/e/ventilatie-broekstuk-spirobuizen-45-graden-_1_1_1.png
Allebei hebben ze 45 graden bocht om naar buiten te komen.
Dan zet je de onderkant van de y op je dakdoorvoer, toch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:17
dunklefaser schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:00:
Ondertussen is een groter aantal warmtepompboilers langer dan 1 jaar in bedrijf.
Ik hoop dat er soms ook data over sww verbruik en de gebruikte elektrische energie geregistreerd zijn.
(Het liefst natuurlijk via een warmtemeter en een aparte kWh-meter.)

Wat mij m.n. interesseert is de relatie tussen verbruikspatroon (douchebeurten/liters ww per dag), dus eigenlijk hoeveel stilstand en de te compenseren warmteverliezen van de boiler.
Gelet op de soms behoorlijke warmteverliezen van boilervaten zou dit een duidelijke invloed op de sCOP voor sww-bereiding moeten hebben.

Belangrijk: Indien van toepassing, graag het vroegere gasverbruik voor sww (en of de cv-ketel een voorraad/buffervaatje had).

Is waarschijnlijk een beetje te veel gevraagd O-) .
Ik heb wel wat cijfers mbt warm water verbruik, stroom verbruik E-boiler, en uiteraard wpb. Maar niet gemeten met een warmte meter.

Gas verbruik voor warmwater:
Periode 1 april – 30 augustus 2017 165 m3
Warmwater verbruik 12,38 m3
Stroom verbruik E-boiler voor warmwater:
Periode 1 september 2017 – 11 januari 2018 778 kWh
Warmwater 11,03 m3
Stroom verbruik WPB voor warmwater:
Periode 12 januari 2018 - 1 augustus 2019 919,05 kWh
Warmwater 48 m3

[ Voor 16% gewijzigd door wizzopa op 11-08-2019 16:56 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een enkeling gebruikt de sheet (in de TS) om het wpb verbruik bij te houden.
Toen ik nog op gas kookte en douchte verbruikte ik 47m3 in een jaar.
Mijn Grohe red duo deed 197kWh het 1e jaar en daarna 170kWh door hem te schakelen.
Een 80l boiler op 65 graden joeg er 225kWh doorheen en samen rond 400kWh.
De wpb kwam hier o.a. om de piekbelasting van de boilers weg te nemen en het kon zuiniger.
Echter blijf je stilstandsverlies houden dus de besparing is dan relatief klein.
Belangrijker voor mij is dat ik met 1 fase alles kan gebruiken zonder na te denken of het wel kan :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MichaelReitsma schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:26:
[...]

Ben je er dan niet door het zo te doen ?
[Afbeelding]
Allebei hebben ze 45 graden bocht om naar buiten te komen.
Dan zet je de onderkant van de y op je dakdoorvoer, toch ?
Uitgang naar dak moet groter zijn, weg van minste weerstand. Anders kan je mv door je wpb gaan persen bv.
Maar zon t stuk kan ook, als dat met je richtingen uit komt. Met een box kun je alle richtingen op bouwen en ook meerdere aansluitingen maken.
Het zijn maar 5 plankjes....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
reneeke1970 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:32:
[...]

Uitgang naar dak moet groter zijn, weg van minste weerstand. Anders kan je mv door je wpb gaan persen bv.
Maar zon t stuk kan ook, als dat met je richtingen uit komt. Met een box kun je alle richtingen op bouwen en ook meerdere aansluitingen maken.
Het zijn maar 5 plankjes....
Het is ook meer de dak doorvoer waar ik een beetje mee zit...
Gat in mijn dak is niet best voor de waterdichtheid.
Die y stukken zijn er ook in 250mm.
Dus dan heb je vanzelf minder weerstand in het uitgaande gedeelte. Alleen ik kon geen dak doorvoer vinden van 250mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MichaelReitsma schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:35:
[...]

Dus dan heb je vanzelf minder weerstand in het uitgaande gedeelte. Alleen ik kon geen dak doorvoer vinden van 250mm.
Met de hand gat zagen, stuk riool buis van 250 iets door dak laten steken, van buiten af de naad dicht kitten en je water stroomt vanzelf voorbij. Ontluchting dakpan er boven en klaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
MichaelReitsma schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:35:
[...]

Zo iets aan de binnenkant..... en 2 ventilatie pannen aan buitenkant.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

klump4u schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:28:
Vandaag 1 jaar de Atlantic 270 draaien, 670 kWh verbruikt voor 32 M3 warm water van 55 graden, besparing van 250 M3 gas.
Bij aanschaf waren we nog met 5 volwassen in huis maar heel snel gingen er 2 het huis uit naar een eigen woning, anders had ik een 200 ltr. geplaatst.
@dunklefaser , enkele dagen dagen geleden gepost.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04:41

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@wizzopa Bedankt voor de zeer interessante cijfers voor sww bereiding met cv-combiketel, e-boiler en wpb,
m.n. de historische data zijn waardevol.
Je hebt natuurlijk al zelf wat vergeleken neem ik aan.
Als ik het gemiddelde warmwaterverbruik per dag vergelijk is er weinig verschil (82-84 l),
dat is mooi dus het verbruikspatroon is waarschijnlijk hetzelfde.
In de zomerperiode 1,093 m³ gas/d voor sww (151 d)
In de herfst dan 5,894 kWh/d voor sww met de e-boiler (132 d)
over 1,5 jaar daarna 1,627 kWh/d met de wpb (565 d)

Wat mij echt verbaast is het lage tapwaterrendement van de cv-combiketel (welk merk/type met voorraadvaatje?
1,093 m³ = 10,68 kWh b.w. hiervan worden volgens de e-boiler data
maar 5,894/10,68 x 100 = 55,2% voor het verwarmen van sww gebruikt.

De data van de e-boiler (isolatie?) en de wpb(isolatie?) zijn niet echt te gebruiken om een sCOP
te schatten, daarvoor zijn de vergelijkingsperiodes te verschillend,
de verhouding van 5,894 kWh ("thermisch")/ 1,627 kWh elektrisch = 3,623
lijkt me dan ook veel te optimistisch voor een sCOP.
Maar al met al een behoorlijke efficiencyverbetering met de overgang gas-combi -> wpb, chapeau!

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@klump4u Bedankt nog voor de data!
Met de verstrekte energiedata kom ik op een sCOP van ca. 2,2 en dit ligt in de lijn van mijn verwachting voor sww bereiding met een warmtepomp (wel wat aan de lage kant).
Ook jouw sww-bereiding met gas had dan maar een rendement van 61% b.w.,
ik blijf me verbazen!

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-08 15:22
bvuaemal schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:07:
Vooraf contact gehad met RVO en de situatie uitgelegd (had een 200 l gas boiler wilde een 300 WPB hebben maar die paste niet en daarom voorgesteld om 2 * 150l te nemen. Volgens RVO was dat prima alleen je moest per WPB een aanvraag maken. Meerder forum leden hebben dit ook gedaan en subsidie gegreken voor 2 dezelfed WPBs. Dus ik wacht in spanning af.

[...]
Bij mij past op zolder het 270 liter vat niet door de deur. Ik moet het kozijn er uit gaan zagen.

Het zou voor mij ook een optie kunnen zijn om het 100 liter vat met het 150 liter vat (die diameter is 530 i.p.v. 630) te combineren.

Kun je als je ze serie zet de afvoer naar buiten combineren op 1 pijpje naar buiten, of heb je voor 2 boilervaten 2 pijpjes naar buiten nodig?

Edit:

Auer Edel water:
Het 100 liter vat kost dan: € 1.750 aankoop - € 2.650 subsidie = - € 875,- (krijg je toe)
Het 150 liter vat kost dan: € 1.875 aankoop - € 2.800 subsidie = -€ 925,- (krijg je toe)

Niet slecht lijkt me zo.

[ Voor 15% gewijzigd door Chris499 op 11-08-2019 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

dunklefaser schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:01:
@klump4u Bedankt nog voor de data!
Met de verstrekte energiedata kom ik op een sCOP van ca. 2,2 en dit ligt in de lijn van mijn verwachting voor sww bereiding met een warmtepomp (wel wat aan de lage kant).
Ook jouw sww-bereiding met gas had dan maar een rendement van 61% b.w.,
ik blijf me verbazen!
Houd er wel rekening mee dat het gas verbruik van 250m3 voor 5 volwassen was (50m3 warm water)en de warmtepompboiler voor 3 volwassen. Totale water verbruik is dan ook met 2/5 afgenomen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@dunklefaser
Wat mij echt verbaast is het lage tapwaterrendement van de cv-combiketel (welk merk/type met voorraadvaatje?
1,093 m³ = 10,68 kWh b.w. hiervan worden volgens de e-boiler data
maar 5,894/10,68 x 100 = 55,2% voor het verwarmen van sww gebruikt.
De cv ketel is een Nefit Ecomline Classic 32 kW bouwjaar mei '96 met een indirect gestookte 80 liter boiler.
De data van de e-boiler (isolatie?) en de wpb(isolatie?) zijn niet echt te gebruiken om een sCOP
te schatten, daarvoor zijn de vergelijkingsperiodes te verschillend,
de verhouding van 5,894 kWh ("thermisch")/ 1,627 kWh elektrisch = 3,623
lijkt me dan ook veel te optimistisch voor een sCOP.
De E-Boiler is 80 liter standaard isolatie met 2 lagen noppenfolie, de wpb 200 liter Atlantic heeft geen extra isolatie.
Mbt het gas verbruik daar heb ik je waarschijnlijk de verkeerde gegeven. Dit werd getriggerd door bedroevende efficiëntie, morgen zal ik er even naar kijken.

En inderdaad de verkeerde kolom in Excel gepakt, :( 140 m3 klopt beter. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door wizzopa op 12-08-2019 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:45
Ik krijg dinsdag a.s. de Atlantic Explorer V4, 200L met spiraal binnen. Deze wil ik gebruiken voor SWW, en daarnaast in serie plaatsen met de ventilatiewarmtepomp, om op enkele dagen in het jaar enkele kamers op de 1e en 2e verdieping van warmte te voorzien. Beneden wordt verwarmt met een LL warmtepomp.

Omdat mijn kennis van boilers beperkt is, en om voor mijzelf het e.e.a. op een rij te zetten, heb ik onderstaande tekening gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/tloi2n.png

De Di-elektrische koppeling heb ik al besteld via esanico. De beluchter heb ik gevonden via de zoekfunctie; een Nibe. Aansluiting op de koud water aanvoer via zo'n tussenstukje.

Een inlaatcombinatie van 7 bar kan ik niet zo snel vinden, wel eentje van 6 bar; lijkt me ook geen probleem toch? Je verliest hooguit wat meer water. Ik zat dan aan deze te denken.
Met deze inlaatcombinatie kan ook de koudwatertoevoer worden afgesloten, en tevens kan de boiler hiermee worden afgetapt.

Is dit plan oké zo, of zie ik iets over het hoofd?
En maakt het uit over de onderdelen (beluchter en inlaatcombi) horizontaal of verticaal (of schuin) gemonteerd zijn?
Daarnaast twijfel ik of de beluchter op de goed plek zit, ik begrijp dat deze ook direct na de di-elektische koppeling gemonteerd kan worden. Maakt dit nog uit?
De waterleiding wil ik graag met normale koperen buis aansluiten en geen flex. Omdat de boiler maar enkele uren per dag draait en toch niet overal een kraan hang lijkt me dat dat prima gaat, iemand daar ervaring mee? Omdat de CV leidingen wel in elke kamer lopen zou ik de CV aansluiting graag wel via flex doen. Tevens staat hier een stuk minder druk op dan op de waterleiding welke dus tot 6 bar belast kan worden).

Zoals gemeld wil ik de ventilatie WP graag in serie zetten met de explorer. Zouden jullie eerst de explorer doen, en daarna de ventilatie WP, of andersom? In het eerste geval wordt de meeste warmte ontrokken aan de boiler, en doet de ventilatie WP er nog een schepje bovenop.
Daarnaast is de spiraal in de boiler uitgevoerd met een in- en uitgang. Dit is gebaseerd op verwarmen, dus als deze gebruikt wordt als 'verwarmingsbron' moeten deze omgedraaid worden?

Al met al een hoop vragen ;).
Mooi topic hier om te volgen, als het resultaat daar is laat ik het weten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Zit de diëlektrische koppeling niet standaard bij de Atlantic V4 of is dat veranderd?
De inlaatcombinatie heeft een afvoer, dat beperkt de mogelijke posities.
Een beluchter is niet echt nodig, maar kan in situaties met een groot hoogteverschil handig zijn.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@klump4u Dus de 250 m³ gas zou je dan x 3/5 moeten nemen voor de situatie nu?
O.k. dan krijg je ca. 3,7 voor de verhouding thermische/elektrische energie, dit lijkt me dan veel te hoog.
En 250 m³ gas voor 50 m³ warmwater van 55 °C? levert een onrealistisch
seizoen tapwaterrendement van ca. 95% (b.w.!), dat kan niet met een cv-combiketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
Dat wordt bij mij wat lastiger, ik heb goed geïsoleerde sporenkap met lagen folie en isolatie meuk e.d.
Vandaar de zoektocht naar dak doorvoer van 200mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:56
MichaelReitsma schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:21:
[...]

Dat wordt bij mij wat lastiger, ik heb goed geïsoleerde sporenkap met lagen folie en isolatie meuk e.d.
Is dit een optie voor jou?
https://www.ventilatiesho...ije-flexibele-slab-zwart/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
MichaelReitsma schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:21:
[...]

20cm lijkt me ruim voldoende, ik heb zelfs maar 12,5cm die standaard wordt gebruikt voor een MV.
Draaien de wpb en MV tegelijk, dan gaat een flink deel van de MV lucht door de wpb , het is dus niet zo dat je beide volumes kan optellen en dat de afvoer dan 2x zo groot zou moeten worden.
Wel liever met een 45 graden t-stuk werken zoals afgebeeld en onderweg bochten proberen te vermijden.
Er zijn ook gladde buizen met isolatie, dat oogt netter en is alleen wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
Speedy-Andre schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:16:
Zit de diëlektrische koppeling niet standaard bij de Atlantic V4 of is dat veranderd?
De inlaatcombinatie heeft een afvoer, dat beperkt de mogelijke posities.
Een beluchter is niet echt nodig, maar kan in situaties met een groot hoogteverschil handig zijn.
Geen idee, anders heb ik er twee ;)
Het hoogte verschil is van zolder, naar de bg (dus een verdieping er tussen). Zou dat oké zijn zonder beluchter? Ik heb daar als leek namelijk geen zicht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Heef er iemand ervaring met het in serie schakelen van 2 Auer Edel water vaten? Ik heb me in de eerdere post vergist, de water versie heeft geen afvoer naar buiten nodig :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Tromp.et schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:04:
[...]

Geen idee, anders heb ik er twee ;)
Het hoogte verschil is van zolder, naar de bg (dus een verdieping er tussen). Zou dat oké zijn zonder beluchter? Ik heb daar als leek namelijk geen zicht op.
Een beluchter zorgt dat er geen onderdruk ontstaat waardoor de kuip naar binnen vouwt.
Dit gebeurt eigenlijk alleen als de waterleiding druk wegvalt of als je de inlaatcombinatie dicht doet en je een warme kraan open zet die zich lager dan de boiler bevindt.
Bij boilers met een koperen binnenlaag kan het koper dan lek raken maar dat geldt niet voor een Atlantic.
Het is een kleine moeite om een beluchter te plaatsen, dan gaat er zeker niks fout als je eens een verkeerde handeling zou doen (of een ander).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
Ziet er mooi uit, ik weet niet of onze dakpan erop past. Ik geloof dat wij een betonnen sneldekker hebben.

Dit is een andere ziet er ook mooi uit.

https://www.ventilatielan...-200-tbv-hellend-dak.html

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/resize/econox-horizontale-dakdoorvoer-plaatsing_1901261931882.png/0/1100/True/plaatsing-horizontale-dakdoorvoer.png

[ Voor 28% gewijzigd door MichaelReitsma op 11-08-2019 21:41 . Reden: Plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
MichaelReitsma schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:53:
Hoi,

Ik wil een wp en een wpb gaan plaatsen omdat een wpb 600€ goedkoper is dan een combi wp. Daarnaast heb ik een zonnecollector en 75zonneboiler hangen. De atlantic v4 met zb spiraal zou dan goed passen.

Zijn er al mensen met een atlantic v4 ?
Is er ergens een gebruiksaanwijzing te vinden ?
De zb heeft een pomp die er voor zorgt dat de boiler alleen wordt bijgewarmd als het warm genoeg is in de collector. Kent de Atlantic dit ook, maw kan ik hier zo de collector op aansluiten ?
Of moet daar nog stuurlogica en een pomp tussen de collector en de spiraal van de wpb.
Ik heb ondertussen demanual gevonden en daar wat antwoorden en vragen gevonden.
Heeft iemand zoals gevraagd er eentje met een zonnecollector in bedrijf?
Wat ik zie staan is dat men spreekt over glycol erin, dus dat lijkt op directe aansluiting op de collector. Nergens staat er iets over wel of geen pomp oid. je kan wel een extra tempsensor hiervoor in ht vat schuiven.
Ook staat er iets over de menu mode. Het lijkt erop dat het zonnecollector systeem op het contact wat ook voor het pv systeem gebruikt wordt een signaal kan doorgeven dat het gebruikt wordt oid ? En dan zou de wp niet meer aanslaan? Of lees is dat fout.
Heeft iemand ervaring met deze modus? Wordt dit niet misbruikt voor het feeden aan een cv door sommigen?
Ik wil dus eigenlijk de oude zonneboiler afkoppelen en de collector direct aan de v4 aansluiten.
Van wat ik lees weet ik niet of dat zomaar kan.

[ Voor 1% gewijzigd door MichaelReitsma op 11-08-2019 23:43 . Reden: Niet meer aanslaan wp ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 12:56
MichaelReitsma schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 23:40:
[...]

Ik heb ondertussen demanual gevonden en daar wat antwoorden en vragen gevonden.
Heeft iemand zoals gevraagd er eentje met een zonnecollector in bedrijf?
Wat ik zie staan is dat men spreekt over glycol erin, dus dat lijkt op directe aansluiting op de collector. Nergens staat er iets over wel of geen pomp oid. je kan wel een extra tempsensor hiervoor in ht vat schuiven.
Ook staat er iets over de menu mode. Het lijkt erop dat het zonnecollector systeem op het contact wat ook voor het pv systeem gebruikt wordt een signaal kan doorgeven dat het gebruikt wordt oid ? En dan zou de wp niet meer aanslaan? Of lees is dat fout.
Heeft iemand ervaring met deze modus? Wordt dit niet misbruikt voor het feeden aan een cv door sommigen?
Ik wil dus eigenlijk de oude zonneboiler afkoppelen en de collector direct aan de v4 aansluiten.
Van wat ik lees weet ik niet of dat zomaar kan.
Heb dit niet staan, maar was het wel van plan om collectoren op de extra spiraal te zetten zoals jij ook van plan bent (wel met prioriteit regeling naast extra 1000L vat).

Volgens mij kan de wpb niks aansturen qua collectoren. Je kan hem wel op een zb modus zetten zodat ie weet dat er een alternatieve verwarming plaatsvindt. Namelijk collectoren.
De temp sensor heeft je ZB controller nodig omdat ie anders niet weet wanneer ie moet gaan pompen. Nu zal er ook een tempsensor in je ZB zitten. In de Wpb zit dus een gat voor een tempsensor van je Zb controller.

Je kan de wpb ook op gezette tijden laten verwarmen, als de ZB uitgedraaid is bijv. Denk dat ik dat ga doen, al zit er geloof ik ook een soort lerende modus op, die dat over de tijd zelf gaat leren. Mogelijk werkt dat beter.

De PV modus is ervoor om de wpb (zonne) stroom te laten gebruiken als de PV panelen stroom opwekken. Staat m.i. helemaal los van collector gebruik. Je wilt juist niet dat je wpb aanslaat als je ZB draait, dus heeft de omgekeerde functie van het PV contact mi. (kun je vast iets mee tweaken dat het signaal uitstaat als je ZB aanstaat, en de wpb dus niet aanslaat) best slim plan als ik 't zo opschrijf, maar weinig verstand van dit soort stroompjes over contacten, dus weet niet of dit kan.

Ik denk dat je ZB vat afkoppelen en aan je wpb hangen wel degelijk kan, maar dat je wel een controller nodig blijft houden.

Helpt dit?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelReitsma
Baapje327 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 02:16:
[...]

Heb dit niet staan, maar was het wel van plan om collectoren op de extra spiraal te zetten zoals jij ook van plan bent (wel met prioriteit regeling naast extra 1000L vat).

Volgens mij kan de wpb niks aansturen qua collectoren. Je kan hem wel op een zb modus zetten zodat ie weet dat er een alternatieve verwarming plaatsvindt. Namelijk collectoren.
De temp sensor heeft je ZB controller nodig omdat ie anders niet weet wanneer ie moet gaan pompen. Nu zal er ook een tempsensor in je ZB zitten. In de Wpb zit dus een gat voor een tempsensor van je Zb controller.

Je kan de wpb ook op gezette tijden laten verwarmen, als de ZB uitgedraaid is bijv. Denk dat ik dat ga doen, al zit er geloof ik ook een soort lerende modus op, die dat over de tijd zelf gaat leren. Mogelijk werkt dat beter.

De PV modus is ervoor om de wpb (zonne) stroom te laten gebruiken als de PV panelen stroom opwekken. Staat m.i. helemaal los van collector gebruik. Je wilt juist niet dat je wpb aanslaat als je ZB draait, dus heeft de omgekeerde functie van het PV contact mi. (kun je vast iets mee tweaken dat het signaal uitstaat als je ZB aanstaat, en de wpb dus niet aanslaat) best slim plan als ik 't zo opschrijf, maar weinig verstand van dit soort stroompjes over contacten, dus weet niet of dit kan.

Ik denk dat je ZB vat afkoppelen en aan je wpb hangen wel degelijk kan, maar dat je wel een controller nodig blijft houden.

Helpt dit?
Ja zo had ik het ook gelezen. Het controller gedeelte zit nu in de zb. Dus als ik die afkoppel moet ik dat wel opnieuw hebben. Hetzij uit de huidige halen of een nieuw systeem erbij kopen.
Of de huidige modificeren zodat er niks meer door het zb vat klopt maar door het v4 vat.
Ik zal eens kijken of ik Atlantic kan benaderen hierover. En ik zal eens kijken of ik de huidige zb kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MichaelReitsma schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 05:28:
[...]

Ja zo had ik het ook gelezen. Het controller gedeelte zit nu in de zb. Dus als ik die afkoppel moet ik dat wel opnieuw hebben. Hetzij uit de huidige halen of een nieuw systeem erbij kopen.
Of de huidige modificeren zodat er niks meer door het zb vat klopt maar door het v4 vat.
Ik zal eens kijken of ik Atlantic kan benaderen hierover. En ik zal eens kijken of ik de huidige zb kan aanpassen.
Zit enkel spiraal in en geen controller, die moet je altijd zelf verzorgen.
Je kunt er ook een pellets kachel op aan sluiten, of een hout CV kachel, is allemaal universeel.
Dan moet je ook zelf pompen regelen Enzo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
Speedy-Andre schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:51:
[...]

Een beluchter zorgt dat er geen onderdruk ontstaat waardoor de kuip naar binnen vouwt.
Dit gebeurt eigenlijk alleen als de waterleiding druk wegvalt of als je de inlaatcombinatie dicht doet en je een warme kraan open zet die zich lager dan de boiler bevindt.
Bij boilers met een koperen binnenlaag kan het koper dan lek raken maar dat geldt niet voor een Atlantic.
Het is een kleine moeite om een beluchter te plaatsen, dan gaat er zeker niks fout als je eens een verkeerde handeling zou doen (of een ander).
Check, dat had ik inderdaad begrepen. Mijn twijfel was aanwezig dat, mocht er een waterafsluiting zijn, iemand anders (of ikzelf) per ongeluk de kraan open doet met warm water. Maar opzich hoef ik me hiervoor geen zorgen te maken, aangezien het geen koperen boiler is? Dus een beluchter is niet nodig (tenzij voor mijn eigen gemoedstoestand ;) ).

Is de positie overigens wel goed, dus tussen inlaatcombinatie en boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een ontluchter moet onbelemmerd zijn werk kunnen doen, direct op de boiler dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Kan iemand een foto sturen die de Auer Edel Water aangesloten heeft staan? Ik kan geen foto's op internet vinden hoe ver aan de zijkant de leidingen uitsteken. Ik wil 2 vaten van 150 liter naast elkaar zetten op de locatie op onderstaande foto. De vraag is of dit gaat passen. Expansievat word naar links verplaatst.

https://www.mupload.nl/img/z9pv3jnq.jpg

De afmetingen van de Edel Water zijn:
Hoogte: 166 cm
Breedte: 52,5 cm

De afmetingen van de plek waar ze moeten komen te staan zijn:
Hoogte: 200 cm
Breedte: 110 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 21-07 07:05
@Chris499 Zijn dat gipsplaten waar je de boiler aan gaat hangen? Aangezien de 150 een wandbevestiging heeft.

Ps. kijk even naar de eenheden, 1660 cm is een factor 10 te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
reneeke1970 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 07:20:
[...]

Zit enkel spiraal in en geen controller, die moet je altijd zelf verzorgen.
Je kunt er ook een pellets kachel op aan sluiten, of een hout CV kachel, is allemaal universeel.
Dan moet je ook zelf pompen regelen Enzo
Ik heb de manual van de agpo er eens bijgezocht.
http://www.steennis.info/...handleiding_aquasol_3.pdf
De controller die daar in zit maakt gebruik van 2 vat sensoren. Op de atlantic is er maar plaats voor 1 meen ik.
Ik heb dus bedacht om dan toch maar de zb te laten bestaan en de atlantic spiraal tussen de collector en de zb in te monteren.
Betekent dat de zb er langer over doet om warm te worden.
Dit betekent ook dat de tapwater van zb in serie staat met de wpb.
Er zitten 2 contacten op de zb specifiekvoor gebruik met een ketel en warmhoud functie. Wat die electrisch doen en of ze daarmee geschikt zijn om te kunnen gebruiken icm de wpb weet ik niet.
Wat me ook niet goed duidelijk is hoe de zb stand in de atlantic wpb werkt.
Betekent het dat als je die functie aanzet dat de wpb nooit start? Want het moet juist naadloos over gaan. Ik hoop dat het dient als een signaalfunctie dat de wpb dan niets hoeft te doen.
In mijn geval dus zolang de zb de boiler aan het opstoken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Ep Woody schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:09:
@Chris499 Zijn dat gipsplaten waar je de boiler aan gaat hangen? Aangezien de 150 een wandbevestiging heeft.

Ps. kijk even naar de eenheden, 1660 cm is een factor 10 te groot.
Dank voor je bericht, is nu aangepast.
Dat is inderdaad een gips wand, met daarachter dunne gipsblokken. Waarschijnlijk te zwak om op te hangen.

De Auer Edel 150 kan ook op een standaard worden gezet. Vraag me trouwens af waarom de 150 liter niet neergezet kan worden en de 200 liter en 270 liter versie wel. Kan ik nergens in de informatie op internet vinden. Ik vraag me dus af of de aansluitingen van het water nog geplaatst kunnen worden met de ruimte die er is. De boilers komen nagenoeg tegen elkaar aan te staan.

Edit: de 100 en 150 liter hebben hun aansluitingen aan de onderkant. Ook zitten er nog 2 aansluitingen schuin op de voorkant.

https://www.mupload.nl/img/53a6b5t4j.png

[ Voor 7% gewijzigd door Chris499 op 12-08-2019 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MichaelReitsma schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:23:
[...]

Ik heb de manual van de agpo er eens bijgezocht.
http://www.steennis.info/...handleiding_aquasol_3.pdf
De controller die daar in zit maakt gebruik van 2 vat sensoren. Op de atlantic is er maar plaats voor 1 meen ik.
Ik heb dus bedacht om dan toch maar de zb te laten bestaan en de atlantic spiraal tussen de collector en de zb in te monteren.
Betekent dat de zb er langer over doet om warm te worden.
Dit betekent ook dat de tapwater van zb in serie staat met de wpb.
Er zitten 2 contacten op de zb specifiekvoor gebruik met een ketel en warmhoud functie. Wat die electrisch doen en of ze daarmee geschikt zijn om te kunnen gebruiken icm de wpb weet ik niet.
Wat me ook niet goed duidelijk is hoe de zb stand in de atlantic wpb werkt.
Betekent het dat als je die functie aanzet dat de wpb nooit start? Want het moet juist naadloos over gaan. Ik hoop dat het dient als een signaalfunctie dat de wpb dan niets hoeft te doen.
In mijn geval dus zolang de zb de boiler aan het opstoken is.
Geen idee wat zb stand is, lijkt mij dat als je wpb op 45 instelt en de collector houd hem op 50 dat hij vanzelf niet meer aan gaat, en als hij afkoelt vanzelf wel aan gaat, dus ik zou een zb stand niet eens gebruiken denk ik.
Collector moet dan inderdaad eerst langs wpb anders stopt hij zodra de zb warm is en dat is niet de bedoeling.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
reneeke1970 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:32:
[...]

Geen idee wat zb stand is, lijkt mij dat als je wpb op 45 instelt en de collector houd hem op 50 dat hij vanzelf niet meer aan gaat, en als hij afkoelt vanzelf wel aan gaat, dus ik zou een zb stand niet eens gebruiken denk ik.
Collector moet dan inderdaad eerst langs wpb anders stopt hij zodra de zb warm is en dat is niet de bedoeling.
Zie 9.3 en 10.6 van de manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:56
MichaelReitsma schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:04:
[...]

Ziet er mooi uit, ik weet niet of onze dakpan erop past. Ik geloof dat wij een betonnen sneldekker hebben.

Dit is een andere ziet er ook mooi uit.

https://www.ventilatielan...-200-tbv-hellend-dak.html

[Afbeelding]
Dat is de mooiste oplossing die er is, alleen kan niet bij ons i.v.m. te lage hellingshoek :|

Deze zou met bijna alle pannen moeten werken:
http://ventilatie-winkel....?cPath=33&products_id=494

Wij hebben enorm brede betonnen sneldekkers (man die offerte kwam doen voor zonnepanelen, had ze nog niet zo breed gezien), dus ook bij ons spanned, maar moet altijd wel een mouw aan te passen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
llevering schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:56:
[...]

Dat is de mooiste oplossing die er is, alleen kan niet bij ons i.v.m. te lage hellingshoek :|

Deze zou met bijna alle pannen moeten werken:
http://ventilatie-winkel....?cPath=33&products_id=494

Wij hebben enorm brede betonnen sneldekkers (man die offerte kwam doen voor zonnepanelen, had ze nog niet zo breed gezien), dus ook bij ons spanned, maar moet altijd wel een mouw aan te passen zijn.
Ja die heb ik ook gezien, ik kon echter geen voorbeelden zien met niet-platte dakpannen. Die is wel sjieker inderdaad. En de belgen zijn weer goedkoper zie ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
reneeke1970 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:32:
[...]

Theoretisch zie ik 1 mogelijk probleem.
Aangezien de zb 19 jaar ouder is dan de wpb zal de isolatie ook wel minder zijn.
Als er dan gedurende langere tijd geen watervraag is en beide vaten vol zitten en op temperatuur zijn zal het zb vat eerder afkoelen dan het wpb vat. Zodra het zb vat genoeg afgekoeld is zal de zb aanslaan en weer warmte toevoeren door de pomp aan te laten slaan . Ik kan me voorstellen dat de inhoud van het wpb vat te warm wordt. Immers die koelt minder snel af dan de zb terwijl de zb wel warmte toevoert.
Ik weet echter niet hoe waarschijnlijk dit probleem is en of de atlantic v4 hier een failsafe voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MichaelReitsma schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:37:
[...]

Theoretisch zie ik 1 mogelijk probleem.
Aangezien de zb 19 jaar ouder is dan de wpb zal de isolatie ook wel minder zijn.
Als er dan gedurende langere tijd geen watervraag is en beide vaten vol zitten en op temperatuur zijn zal het zb vat eerder afkoelen dan het wpb vat. Zodra het zb vat genoeg afgekoeld is zal de zb aanslaan en weer warmte toevoeren door de pomp aan te laten slaan . Ik kan me voorstellen dat de inhoud van het wpb vat te warm wordt. Immers die koelt minder snel af dan de zb terwijl de zb wel warmte toevoert.
Ik weet echter niet hoe waarschijnlijk dit probleem is en of de atlantic v4 hier een failsafe voor heeft.
Bij 85 of zo stopt jou pomp toch uit veilgheid?
Als wpb geen warmte meer opneemt gaat er heel snel die 85 de zb in en heft het elkaar weer op.
En isolatie vergaat niet hoor, en anders trek je extra jasje omheen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
wizzopa schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:23:
[...]

Je hebt gelijk 8)7 cv spiraal is binnen draad, die zijn er ook hoor.
Ik heb nog een laatste vraag voordat ik de flex leidingen bij econo bestel. Volgens de handleiding van de Atlantic Explorer V4 is de wateraansluiting 3/4" M en de spiraal aansluiting 1" M.

Ik twijfel nu even of hier binnen- of buitendraad mee wordt bedoeld, en of er dus nog een verschil zit tussen deze twee (buiten de diameter). Bovenstaande reactie lijkt dit wel te suggereren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Tromp.et schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:01:
[...]

Ik heb nog een laatste vraag voordat ik de flex leidingen bij econo bestel. Volgens de handleiding van de Atlantic Explorer V4 is de wateraansluiting 3/4" M en de spiraal aansluiting 1" M.

Ik twijfel nu even of hier binnen- of buitendraad mee wordt bedoeld, en of er dus nog een verschil zit tussen deze twee (buiten de diameter). Bovenstaande reactie lijkt dit wel te suggereren?
Volgens de handleiding en foto's die ik daar zie is alles met buitendraad.
De Explorer V3 heeft binnendraad voor de spiraal en daar gaat die reactie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bij Econo staat nergens welke temperaturen de flex slangen geschikt zijn?
Hier wel: https://www.sani-flex.de/trinkwasserschlauch-dn19/a-73/
-15°C bis 90°C,
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-08-2019 16:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
Speedy-Andre schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:26:
[...]

Volgens de handleiding en foto's die ik daar zie is alles met buitendraad.
De Explorer V3 heeft binnendraad voor de spiraal en daar gaat die reactie over.
Maar da's nu juist het gekke; in de handleiding van de Explorer 3 staat ook 1" M (wat volgens mij buitendraad suggereert).
Voor de zekerheid wacht ik even met bestellen van de flex leidingen tot morgen. Morgen komt de boiler, en volgende week maandag heb ik gereserveerd om de boel te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-dy
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-09-2024
Chris499 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:06:
Kan iemand een foto sturen die de Auer Edel Water aangesloten heeft staan? Ik kan geen foto's op internet vinden hoe ver aan de zijkant de leidingen uitsteken. Ik wil 2 vaten van 150 liter naast elkaar zetten op de locatie op onderstaande foto. De vraag is of dit gaat passen. Expansievat word naar links verplaatst.

https://www.mupload.nl/img/z9pv3jnq.jpg

De afmetingen van de Edel Water zijn:
Hoogte: 166 cm
Breedte: 52,5 cm

De afmetingen van de plek waar ze moeten komen te staan zijn:
Hoogte: 200 cm
Breedte: 110 cm
Wat is het principe van deze wpb? Onttrekt deze energie/warmte uit de retour cv+18gr? Hoe maakt hij er dan 55gr van? Heeft iemand evt een linkje? En is de cop vergelijkbaar met een lucht wpb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-dy
Ik weet niet of dit het juiste draadje is, maar iemand ervaring met de at-tec (pico) warmtepomp? Ik lees vaak over de nadelen van een wp met overcapaciteit. Deze at-tec is "modulerend" en zou daarom zuiniger zijn. Iemand ervaring mee?
Ik heb deze post verplaatst.

[ Voor 8% gewijzigd door ed-dy op 15-08-2019 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je zal vast ergens gelezen hebben dat 2x achter elkaar posten niet de bedoeling is (edit je laatste post).
Er is een W/W (brine) wp topic, in dit topic beperken we ons tot wpbolilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-dy
Speedy-Andre schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:42:
Je zal vast ergens gelezen hebben dat 2x achter elkaar posten niet de bedoeling is (edit je laatste post).
Er is een W/W (brine) wp topic, in dit topic beperken we ons tot wpbolilers.
Ok, sorry. dank je voor de de verwijzing naar het andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
ed-dy schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:47:
[...]

Wat is het principe van deze wpb? Onttrekt deze energie/warmte uit de retour cv+18gr? Hoe maakt hij er dan 55gr van? Heeft iemand evt een linkje? En is de cop vergelijkbaar met een lucht wpb?
Zoeken in dit forum zou ook een ideetje kunnen zijn?
https://drive.google.com/...tWts8f1/view?usp=drivesdk

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tromp.et
Tromp.et schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 18:24:
[...]

Maar da's nu juist het gekke; in de handleiding van de Explorer 3 staat ook 1" M (wat volgens mij buitendraad suggereert).
Voor de zekerheid wacht ik even met bestellen van de flex leidingen tot morgen. Morgen komt de boiler, en volgende week maandag heb ik gereserveerd om de boel te installeren.
Toch goed om even gewacht te hebben; de aansluiting voor de spiraal blijkt inderdaad binnen draad te zijn, dus neem het in het vervolg niet te nauw met de handleiding ;)

Overigens was de vervoerder zijn steekkarretje vergeten. Dus het heeft wat moeite gekost om hem uit het vrachtwagentje te halen, maar alles gelukt tot nog toe :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Laatst online: 26-08 18:12
Gister bericht gehad dat de subsidie van €2650,- is goedgekeurd van de Auer Edel water. Zelfs hoger dan de aanschafprijs :)

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-09 15:03
Ik heb 1 aanvoer en 1 afvoerpijp (18cm diameter). Momenteel alleen de afvoerpijp aangesloten. Ik heb wel in elke individuele afvoer pijp van de WPB een terugslag klep geplaatst anders circuleer je koude lucht terug.

Ik heb geen idee hoe dit met twee verschillende WPBs gaat werken. De grotere WPB kan meer lucht circuleren waar door de kleinere WPB daar niet tegen in kan komen.

Ik heb eerder in het forum een paar fotos geplaatst
Chris499 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:25:
[...]

Bij mij past op zolder het 270 liter vat niet door de deur. Ik moet het kozijn er uit gaan zagen.

Het zou voor mij ook een optie kunnen zijn om het 100 liter vat met het 150 liter vat (die diameter is 530 i.p.v. 630) te combineren.

Kun je als je ze serie zet de afvoer naar buiten combineren op 1 pijpje naar buiten, of heb je voor 2 boilervaten 2 pijpjes naar buiten nodig?

Edit:

Auer Edel water:
Het 100 liter vat kost dan: € 1.750 aankoop - € 2.650 subsidie = - € 875,- (krijg je toe)
Het 150 liter vat kost dan: € 1.875 aankoop - € 2.800 subsidie = -€ 925,- (krijg je toe)

Niet slecht lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
bvuaemal schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:32:
Ik heb 1 aanvoer en 1 afvoerpijp (18cm diameter). Momenteel alleen de afvoerpijp aangesloten. Ik heb wel in elke individuele afvoer pijp van de WPB een terugslag klep geplaatst anders circuleer je koude lucht terug.

Ik heb geen idee hoe dit met twee verschillende WPBs gaat werken. De grotere WPB kan meer lucht circuleren waar door de kleinere WPB daar niet tegen in kan komen.

Ik heb eerder in het forum een paar fotos geplaatst

[...]
Dank voor je bericht. Ik heb je filmpje gezien, interessante opstelling!

Ik heb zojuist 2 maal de Auer Edel water 150 Liter besteld. Ik ga deze in serie plaatsen.
Deze boilers hebben hun aansluitingen aan de onderkant en kunnen dus niet staan.

Omdat er een gipswand staat op de plek waar de boilers komen, kan ik ze niet ophangen.
Helaas is de driepoot die eronder moet nergens te krijgen op dit moment, omdat de fabriek dicht is.
Daarom heb ik besloten om zelf een houten constructie van multiplex hout te gaan maken. Als iemand nog tips heeft, dan zijn die van harte welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
Voor iedereen die eerder mijn berichten m.b.t. de subsidie heeft gelezen:

Ik heb vragen gesteld bij het RVO, daarop heb ik per e-mail een reactie gekregen. Ze hebben naar aanleiding van mijn vragen ook hun voorwaarden aangepast.

Hernieuwde subsidieaanvraag bij uitputting budget
Het kan voorkomen dat het subsidiebudget voor het jaar op is. U ontvangt dan een brief waarin staat dat de subsidie niet wordt uitgekeerd door uitputting van het budget. Vanaf dit moment heeft u 12 maanden de tijd om opnieuw uw aanvraag in te dienen. U kunt dan aanspraak maken op het beschikbare budget van het opvolgende jaar.

Goed nieuws dus!

[ Voor 193% gewijzigd door Chris499 op 13-08-2019 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie841
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 06:10
ik zou in een ruimte waar vocht in de buurt is geen mdf gebruiken. liever (watervast) multiplex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
jopie841 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:22:
ik zou in een ruimte waar vocht in de buurt is geen mdf gebruiken. liever (watervast) multiplex
Dank voor je bericht! Je hebt gelijk. Ik kwam er ook achter dat het niet juist was, had het al aangepast.

[ Voor 6% gewijzigd door Chris499 op 13-08-2019 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Chris499 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:40:
[...]

Dank voor je bericht! Je hebt gelijk. Ik kwam er ook achter dat het niet juist was, had het al aangepast.
Twee houten palen / staanders tussen vloer en plafond maken om gewicht te dragen, multiplex er tegen voor gemakkelijk ophangen en klaar is Kees

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
reneeke1970 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:59:
[...]

Twee houten palen / staanders tussen vloer en plafond maken om gewicht te dragen, multiplex er tegen voor gemakkelijk ophangen en klaar is Kees
@reneeke1970

Dat zou ik graag willen, is ook de mooiste afwerking die er is.

Het ligt helaas wat ingewikkdelder, zie onderstaande foto:
https://www.mupload.nl/img/1xtbjetvtw.jpg

CV en expansievat en MV worden op deze plek verwijderd.
Ze wegen wel 225 KG per stuk, dus totale draagkracht 450 KG.

Zoals je ziet is het plafond ook afgewerkt met gipsplaten, dus dan zou ik dat ook moeten gaan slopen.

[ Voor 40% gewijzigd door Chris499 op 13-08-2019 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Chris499 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:08:
[...]

Waarschijnlijk zal dat wel genoeg zijn.
Ze wegen wel 225 kilo per stuk, ik twijfel en neig daarom toch naar ondersteuning van onderaf. Daarbij is de ruimte al krap, dus als ik balken en multiplex erachter ga doen, dan word het nog krapper. Maar goed, je brengt me toch aan het twijfelen.
Ik had ribben van 7×4 en 22mm multiplex er tegen. Dus het kost je bijna tien cm inderdaad.
Maar je metalen profielen achter je gips gaan dit niet redden hoor.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
reneeke1970 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:22:
[...]

Ik had ribben van 7×4 en 22mm multiplex er tegen. Dus het kost je bijna tien cm inderdaad.
Maar je metalen profielen achter je gips gaan dit niet redden hoor.
Ik heb mijn vorige post aangepast, ook nog een foto er bij.
Wat bedoel je met metalen profielen achter mijn gips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Chris499 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:23:
[...]

Ik heb mijn vorige post aangepast, ook nog een foto er bij.
Wat bedoel je met metalen profielen achter mijn gips?
Meeste gips wanden zitten tegen stalen profielen, kan ook nog hout zijn.
Tja je plafond.... Als je precies in het profiel kan schroeven kan het mee vallen. Het gewicht rust op vloer en je plafond hoeft alleen maar te zorgen dat het niet voorover valt. Maar 450 kilo is best wel wat pfff

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
reneeke1970 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:26:
[...]

Meeste gips wanden zitten tegen stalen profielen, kan ook nog hout zijn.
Tja je plafond.... Als je precies in het profiel kan schroeven kan het mee vallen. Het gewicht rust op vloer en je plafond hoeft alleen maar te zorgen dat het niet voorover valt. Maar 450 kilo is best wel wat pfff
Mijn gipswand is een tussenwand, zit helaas niets verder.

Daarnaast lopen er rechts (naast waar nu de CV staat) ook nog verticaal omhoog leidingen. Daarom zou een balk niet passen. Om deze reden wil ik Multiplex rechthoekige kubussen maken van tussen de 20 en 25 cm hoog. Hoger zou beteken dat ik niet meer bij de ventilatiekoker van de MV kan. Denk je dat 20 cm boven het vat voldoende aansluitruimte is?

[ Voor 3% gewijzigd door Chris499 op 13-08-2019 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Maak het heel stevig. 1 beuk met de wasmand pakken en de 450kg raast om.
Beetje overengineeren kan geen kwaad in deze. Zorgen voor goede vloerspreiding, dus niet al het gewicht op 1 of 2 balkjes maar een plaat gebruiken. 20cm is wel echt het minimum iets meer kan geen kwaad. Maar het kan wel.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Jim423 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:32:
Maak het heel stevig. 1 beuk met de wasmand pakken en de 450kg raast om.
Beetje overengineeren kan geen kwaad in deze. Zorgen voor goede vloerspreiding, dus niet al het gewicht op 1 of 2 balkjes maar een plaat gebruiken. 20cm is wel echt het minimum iets meer kan geen kwaad. Maar het kan wel.
Goede tips, neem ik zeker mee.
Hier nog een foto van de andere kant van het muurtje.

https://www.mupload.nl/img/bb4x0nkp54r.jpg

Een no go wat mij betreft. Enkel bevestiging aan de achterkant zodat de vaten niet naar voren kunnen vallen. Daarom goede ondersteuning aan de onderkant, dan ben ik zeker van mijn zaak dat de boel niet naar beneden stort.

[ Voor 3% gewijzigd door Chris499 op 13-08-2019 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 00:20
Kan je buiten ook gewoon een normale (gesloten) dakpan gebruiken, en tussen onder de pannen uitblazen ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:09

hnq

Even iets geheel anders.. Ik heb sinds begin maart een Atlantic Calypso 150 hangen. Dat werkt verder prima, nog nooit zonder warm water gezeten, maar af en toe krijg een ik een error melding in het schermpje begeleid door een hoge piep.
De errorcode is W.25 en duidt op een beveiliging van de compressor en dat niet alle functies goed werken. Als ik de melding wegklik lijkt alles weer normaal te functioneren, maar helaas krijg ik na verloop van tijd (1-2 weken) de melding terug. Ik heb geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Iemand hier een idee of suggestie?

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-09 16:10
hnq schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 08:30:
Even iets geheel anders.. Ik heb sinds begin maart een Atlantic Calypso 150 hangen. Dat werkt verder prima, nog nooit zonder warm water gezeten, maar af en toe krijg een ik een error melding in het schermpje begeleid door een hoge piep.
De errorcode is W.25 en duidt op een beveiliging van de compressor en dat niet alle functies goed werken. Als ik de melding wegklik lijkt alles weer normaal te functioneren, maar helaas krijg ik na verloop van tijd (1-2 weken) de melding terug. Ik heb geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Iemand hier een idee of suggestie?
Foutcode 06 of 25 betekent dat de hogedrukschakelaar van de warmtepomp of dat de thermische beveiliging van de compressor is geactiveerd. Een tekort aan koelmiddel of een blokkering van de compressor kan de oorzaak zijn van deze foutcode.

Edit: staat ook in de handleiding pagina 127. https://drive.google.com/...rnapjYHc/view?usp=sharing et best kan je even Esanico contacten of direct met Atlantic om het te checken

[ Voor 6% gewijzigd door Murkmans op 14-08-2019 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lzondervan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-06 14:30
Ik ben mij aan het orienteren naar de mogelijkheden om wellicht een warmtepomp aan te schaffen.
Momenteel gebruiken we een pellet cv ketel voor de verwarming van ons huis, vloerverwarming en radiatoren. Deze ketel staat rechtstreeks op het cv aangesloten zonder buffervat.
Voor sww hebben we nu een elektrische boiler van 100l. We zijn met 3 personen en vanaf september met 4 personen.

Ik heb een offerte liggen voor het plaatsen van een zonneboiler van 1000l met hygienespiraal en 1 spiraal voor de heatpipes. Pelletketel wordt op de boiler aangesloten zodat wanneer de zon niet schijnt, het buffervat toch op temperatuur blijft.
Kosten hiervoor inclusief installatie zou komen rond de €7000,- en dan krijgen we nog €2500,- subsidie terug.
Electrische boiler zou dan weggaan. Gasaansluiting hebben we niet.

Nu ben ik erg benieuwd wat de mogelijkheden zijn van een warmtepomp om hier zowel CV als sww uit te krijgen. Het huis is ongeveer 110m2 met gedeelte vloerverwarming en gedeelte normale radiatoren. We gebruiken Honeywell evo home om per zone te verwarmen. Ons huis is uit 1970 en hebben we recent voorzien van spouwmuur en vloerisolatie. Hebben overal dubbelglas.
Wat voor systeem zouden we nodig hebben en wat zouden daarvan de kosten zijn?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
hannibal2206 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 00:47:
[...]

Kan je buiten ook gewoon een normale (gesloten) dakpan gebruiken, en tussen onder de pannen uitblazen ?
Ik zou niet weten waarom dat niet kan, het plenum heeft bij mij en afmeting van ca 35x50 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 04:48
1 van de voorwaarden van de subsidie aanvraag is:

per 1 januari 2018 moet de aanvrager een bewijs aanleveren dat de apparaten geïnstalleerd zijn door een deskundige installateur, bijvoorbeeld een factuur van een installateur of aannemer

Terwijl ik als het zo een beetje lees hier, het idee krijg dat de meeste van jullie het zelf installeren, hoe lossen jullie dat op? Ik wil de warmtepomp namelijk ook zelf gaan installeren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:52

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Dan ben je zelf dus een deskundig installateur.. De meesten hier sturen een foto van hun deskundig geïnstalleerde installatie mee..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

Murkmans schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 08:54:

Edit: staat ook in de handleiding pagina 127. https://drive.google.com/...rnapjYHc/view?usp=sharing et best kan je even Esanico contacten of direct met Atlantic om het te checken
Dank voor je reactie. De handleiding (het document in Google Drive is van mij :) )had ik al geraadpleegd, maar geeft mij geen duidelijkheid over wat een mogelijke of waarschijnlijke oorzaak kan zijn. Alleen een hoge temperatuur wordt genoemd, maar hoewel het warm is geweest is de omgevingstemperatuur toch echt niet zo hoog geweest.
De helpdesk van Atlantic verwijst mij ook naar de handleiding...
Hellup..

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Tja nu weet je direct het nadeel van zelf installeren ;)
Is de error ook met koel weer aanwezig of alleen met de hitte van afgelopen maand?
Hogedruk storing houdt in dat hij te warm wordt, hetzelfde gebeurd als de koelventilator van je auto niet draait met de airco aan. Als het met koel weer ook gebeurd is hij defect denk ik, echter is dit niet te repareren denk ik aangezien de sensoren onder druk staan. Kun je de sensoren uitlezen, temperatuur en drukken via het installateursmenu?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

Jim423 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:02:
Tja nu weet je direct het nadeel van zelf installeren ;)
Is de error ook met koel weer aanwezig of alleen met de hitte van afgelopen maand?
Hogedruk storing houdt in dat hij te warm wordt, hetzelfde gebeurd als de koelventilator van je auto niet draait met de airco aan. Als het met koel weer ook gebeurd is hij defect denk ik, echter is dit niet te repareren denk ik aangezien de sensoren onder druk staan. Kun je de sensoren uitlezen, temperatuur en drukken via het installateursmenu?
De error treedt ook nu op, met koel weer dus. Maar ook toen het warm was is de temperatuur niet boven de 40 graden geweest.
Ik kan nergens vinden of er een installateursmenu is bij de Calypso en dus ook niet hoe ik daar in moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 23:32

India Sierra

Learn by failure

@hnq Niet gewoon de ventilator stuk / filter verstopt oid ?

[ Voor 6% gewijzigd door India Sierra op 14-08-2019 15:51 ]

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-09 16:10
hnq schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:06:
[...]

De error treedt ook nu op, met koel weer dus. Maar ook toen het warm was is de temperatuur niet boven de 40 graden geweest.
Ik kan nergens vinden of er een installateursmenu is bij de Calypso en dus ook niet hoe ik daar in moet komen.
Dan misschien toch hogedrukstoring, koelmiddel lekkage of geblokkeerde compressor.

Heb je de menu knop al eens ingehouden om in het installateurs menu te komen? Ik heb geen Calypso meer dus weet het niet zeker, maar volgens mij moest je dat dan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je zou de spanning er eens af kunnen halen en alle connectoren reseaten, zowel op de sensoren als op het mainboard. Het zou een vullingsprobleem kunnen zijn maar je zou dan verwachten dat de fout vaker optreedt met warmer weer. Het is nu echt een redelijk vast interval van rond de 1,5 week begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Bij de Atlantic: menuknop indrukken, grote knop naar rechts geeft het installateur menu, van hier uit grote knop naar links en direct weer naar recht dan kom je bij de storingen.
Misschien werkt het bij de Calypso ook wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

Jim423 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 17:31:
Je zou de spanning er eens af kunnen halen en alle connectoren reseaten, zowel op de sensoren als op het mainboard. Het zou een vullingsprobleem kunnen zijn maar je zou dan verwachten dat de fout vaker optreedt met warmer weer. Het is nu echt een redelijk vast interval van rond de 1,5 week begrijp ik.
Op dit moment draait de warmtepomp gewoon. Er wordt tenminste lucht aangezogen en koude lucht uitgeblazen. En icoontje van warmtepomp is ook zichtbaar. Dus dat lijkt gewoon te werken. Wordt er dan na verloop van tijd teveel druk opgebouwd misschien? Kan het misschien aan de inlaatcombi liggen?

[ Voor 4% gewijzigd door hnq op 14-08-2019 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Nee het heeft niets te maken met het water of het vat.
Het interval is vreemd, het lijkt net alsof er dan iets gebeurd. Legionellarun misschien? Kun je zien wanneer die als laatste is gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Met de legionella run werkt hij langer om de hogere temperatuur te bereiken.
Dat zou wel die interval van 2 weken verklaren.
Dan nog hoort er geen foutmelding te komen .
Je kan dat simuleren door hem handmatig hoger in te stellen en kijken wanneer de melding komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

Hm, legionellarun staat op 1x per 3 weken. Calypso heeft een zeer beperkte user interface. Kan niet zien wanneer de run heeft plaatsgevonden. @Murkmans lang indrukken van menuknop levert niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Zet hem eens op 62 graden (element uit), kijk of de foutmelding dan vaker komt.
Verwacht overigens niet dat er iets gebeurd als legionellarun op 3 weken staat (mag wel iets vaker overigens).
Echter veel meer dan connectoren reseaten kun je niet doen denk ik dus dat wordt het gehele ding terugbrengen dan en een nieuwe vragen of je moet een vriendje met STEK hebben.

[ Voor 64% gewijzigd door Jim423 op 14-08-2019 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BozesS8J2joTWYxcQYPlKwrU/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

Ja, installatiemenu gevonden. Gevalletje rtfm. In dat menu kan ik een test uitvoeren. Toen ik dat deed met de warmtepomp zag ik dat de temp. van de inkomende lucht 21 graden was. De T verdamper begon met iets van 12/13 graden maar liep op. Bij ong. 18 graden resulteerde dat in de foutmelding. Dat oplopen van die temp. lijkt me niet te kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Welke test doe je. Er zijn er verschillende. Volgens mij mag geen enkele test een foutmelding geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

Jim423 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:28:
Welke test doe je. Er zijn er verschillende. Volgens mij mag geen enkele test een foutmelding geven.
Ik kan kiezen uit een aantal mogelijkheden om te testen. Warmtepomp, ventilator en nog een paar. Ik kies voor warmtepomp. Dan start de test met een timer. De T inlaat en de T verdamper wordt dan weergegeven. Dat resulteert dan na een minuutje ofzo in de w25 foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dan heb je nu iig een makkelijke manier om het te reproduceren.
Waarschijnlijk valt de compressor in hogedrukstoring maar de ventilator gaat door. Je ziet de verdampertemperatuur oplopen omdat er wel lucht doorheen gaat maar geen koudemiddel meer. Dan wordt de test afgebroken want dat hoort natuurlijk niet. Zit er ook een ontdooitest op? Die misschien ook eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 17:28

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Ik heb nog niet veel gepost in dit draadje, maar wel altijd gevolgd.
Gisteren mijn Boiler operationeel.

Helaas niet zelf kunnen monteren ivm subsidie, maar goed.

Eerste wat de monteur zei: 'Je kunt je CV er ook nog wel op aansluiten als je handig bent.'
Grappig.

Wellicht een leuk project om met behulp van de informatie van dit draadje weer op te pakken.

ps, let niet teveel op de luchtafvoer. Dat moet nog geïsoleerd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UJz5phnDSnMHl5ARolV2gkHd/full.jpg

Mvg,

[ Voor 7% gewijzigd door De_Sint op 14-08-2019 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Mooi, wel jammer van de vele (hangende) flex slang, dit drukt je airflow behoorlijk denk ik.
Ter vervanging van de MV box neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

Jim423 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:14:
Dan heb je nu iig een makkelijke manier om het te reproduceren.
Waarschijnlijk valt de compressor in hogedrukstoring maar de ventilator gaat door. Je ziet de verdampertemperatuur oplopen omdat er wel lucht doorheen gaat maar geen koudemiddel meer. Dan wordt de test afgebroken want dat hoort natuurlijk niet. Zit er ook een ontdooitest op? Die misschien ook eens proberen.
Ik zal de ontdooitest ook nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

Jim423 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:39:
Mooi, wel jammer van de vele (hangende) flex slang, dit drukt je airflow behoorlijk denk ik.
Ter vervanging van de MV box neem ik aan?
Ja, al heb ik wel mengkleppen gedaan omdat ik niet zeker was hoe sterk hij als MV aanzuigt. Kan nu mengen met buitenlucht en/of zolderruimte mocht dit in winter nodig zijn.

Lucht afvoer staat nog niet aangesloten ivm condensvorming op de pijp en slang. Nog to-do puntje.

Hij staat nu ingesteld op 60 graden (zonder spiraal aan te doen).

Wat is wijsheid: lager zetten en 1x per week legionella programma, of gewoon continue op 60 laten?
Wie weet hier het antwoord.

En is er nog nieuws mbt subsidieaanvraag? lees conflicterende berichten.

De een zegt dat als het potje op is, je pech hebt. De ander dat je weer overnieuw mag aanvragen voor 2020. Zou zuur zijn om 1250 te missen nl.

Mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Laatst online: 26-08 18:12
De_Sint schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:11:
[...]

En is er nog nieuws mbt subsidieaanvraag? lees conflicterende berichten.

De een zegt dat als het potje op is, je pech hebt. De ander dat je weer overnieuw mag aanvragen voor 2020. Zou zuur zijn om 1250 te missen nl.

Mvg,
Volgens mij is hij voor 75% leeg

[ Voor 38% gewijzigd door Nickkie55 op 14-08-2019 22:27 ]

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@De_Sint Als jij voldoende hebt op 50 of 55 graden moet je dat instellen natuurlijk. Hoe lager hoe beter maar je moet geen koude douche krijgen plots. ALP gebeurd ook gewoon op de warmtepomp dus dat maakt voor je rendement geen verschil. 1x per week is prima. Voor de luchtafvoer kun je geïsoleerde flexslang kopen bij ventilatiewinkel/shop/land. Doe hem dit keer wel zo kort mogelijk en schuin/recht omhoog i.p.v. zo'n zakker, en misschien wat dikker 150mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De_Sint schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:36:

Helaas niet zelf kunnen monteren ivm subsidie, maar goed.

Eerste wat de monteur zei: 'Je kunt je CV er ook nog wel op aansluiten als je handig bent.'
Grappig.
Tja, in dit topic zie ik aldoor wpb's voorbij komen die subsidie kregen zonder een installateur O-)
Als die de lucht met dit goedkope spul heeft gemonteerd dan kan je het net zo goed zelf doen.
Of dat was de afspraak, dan verandert dit plaatje niet :)
Het zal me niet verbazen als hij bedoelde dat je de wpb met de cv kan verwarmen ipv andersom.

• De_Sint

De_Sint

Speedy-Andre schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:50:
[...]

Tja, in dit topic zie ik aldoor wpb's voorbij komen die subsidie kregen zonder een installateur O-)
Als die de lucht met dit goedkope spul heeft gemonteerd dan kan je het net zo goed zelf doen.
Of dat was de afspraak, dan verandert dit plaatje niet :)
Het zal me niet verbazen als hij bedoelde dat je de wpb met de cv kan verwarmen ipv andersom.
Zoals ik in begin al zei, let niet op de lucht aan/afvoer. Moet nog wat zaken met de pijpen in dak vervangen, dus dit is tijdelijk.
WPb heeft een extra spiraal, dus is niet veel anders dan wat jij hebt gedaan volgens mij.
Ook zie ik in het menu een vloerverwarmingsfuntie om een extrerne circulatiepomp te kunnen activeren.

Mvg,

• De_Sint

De_Sint

Jim423 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:32:
@De_Sint Als jij voldoende hebt op 50 of 55 graden moet je dat instellen natuurlijk. Hoe lager hoe beter maar je moet geen koude douche krijgen plots. ALP gebeurd ook gewoon op de warmtepomp dus dat maakt voor je rendement geen verschil. 1x per week is prima. Voor de luchtafvoer kun je geïsoleerde flexslang kopen bij ventilatiewinkel/shop/land. Doe hem dit keer wel zo kort mogelijk en schuin/recht omhoog i.p.v. zo'n zakker, en misschien wat dikker 150mm?
Thnx.. Zal eens experimenteren. Eerst een maandje op 60 houden, en daarna eens testen met lagere temps in combi met Legionella instellingen. Daarna eens kijken naar het rendement. helaas komen de koude maanden er ook aan dus de test zal niet helemaal 100% zijn, maar koud water daarmee wel.

De lucht afvoer moet nog goed. Ben bezig met de pijp recht boven de afvoer zodat het met 1 rechte lijn omhoog gaat. Nu gebruik ik nog de afvoer van de CV die hiervoor hing.

Mvg,

• De_Sint

De_Sint

Nickkie55 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:27:
[...]

Volgens mij is hij voor 75% leeg
Dan zal ik het bedrijf straks even bellen zo snel mogelijk de factuur te mailen zodat ik dat in gang kan zetten.

Is het niet zo dat als de pot op is, je opnieuw kan indienen voor 2020?

Mvg,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

Chris499 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:12:
Voor iedereen die eerder mijn berichten m.b.t. de subsidie heeft gelezen:

Ik heb vragen gesteld bij het RVO, daarop heb ik per e-mail een reactie gekregen. Ze hebben naar aanleiding van mijn vragen ook hun voorwaarden aangepast.

Hernieuwde subsidieaanvraag bij uitputting budget
Het kan voorkomen dat het subsidiebudget voor het jaar op is. U ontvangt dan een brief waarin staat dat de subsidie niet wordt uitgekeerd door uitputting van het budget. Vanaf dit moment heeft u 12 maanden de tijd om opnieuw uw aanvraag in te dienen. U kunt dan aanspraak maken op het beschikbare budget van het opvolgende jaar.

Goed nieuws dus!
Dat zou fantastisch zijn. Heb voor de zekerheid ook maar een mail naar hun gestuurd.
Voor een particulier is de subsidie een enorme slok op de borrel.

Mvg,

Mvg,
Pagina: 1 ... 64 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.