Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.215 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:14
*O* oOo

Woehoee, gisteren de Atlantic Explorer V4 geïnstalleerd en 's-avonds heerlijk kunnen douchen. CV ketel is weg en gaskraan is dicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-08 15:22
Knielen schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:48:
*O* oOo

Woehoee, gisteren de Atlantic Explorer V4 geïnstalleerd en 's-avonds heerlijk kunnen douchen. CV ketel is weg en gaskraan is dicht!
Wat voor warmtepomp heb je voor je CV water genomen? Heb je wel of geen boiler tussen je WP en WPB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Ik heb de hier zo bekende Panasonic Monoblock 5 kWh in bestelling staan in Duitsland, over 2 weken ophalen en installeren. Ik maak geen gebruik van een extra boiler, 2 gescheiden systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een kleinigheidje, de Panasonic kan 5kW leveren.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:15
Ik wil hem ook aan gaan schaffen, ik heb eerst getwijfeld om 'm met een mengventiel aan te sluiten parallel aan de CV, maar daar stap ik vanaf. Ik zet de tapwater geheel uit op de ketel. Wij moeten ons met 3 en alleen douchen wel kunnen redden op 200L.

Ik wil echter wel mijn airco's gebruiken om de benedenverdieping te verwarmen, en incidenteel de slaapkamer met de airco die daar hangt. Echter mis ik dan warmte in de badkamer en de kinderkamer.
Ik wil dus de extra spoel gebruiken, zoals dit topic dat ook omschrijft. Ik ben dus alleen nog aan 't twijfelen wat de beste methode is, of ik deze het beste kan opnemen in serie en de CV laat pompen, of dat ik een extra pomp ertussen plaats? Iemand advies? De WPB zou op zolder naast de CV gezet worden, dus qua aansluitingen zo handig mogelijk. Lucht pak ik dan in eerste instantie gewoon van de zolderruimte. Ideaal in de zomer, in de winter gaat dat nog wel blijken.

Ik heb een intergas 24/18 ketel, dus daar moet ik 't mee doen, ik weet niet of dat handig is om daar iets met de pomp te regelen.

Aangezien ik de airco's pas dit jaar heb, weet ik niet hoe reeël het is om van het gas te komen, maar als ik mijn verbruik van 1000m3 naar <500m3 weet te brengen ben ik aardig tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Knielen schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:09:
Ik heb de hier zo bekende Panasonic Monoblock 5 kWh in bestelling staan in Duitsland, over 2 weken ophalen en installeren. Ik maak geen gebruik van een extra boiler, 2 gescheiden systemen.
Dan heb je hetzelfde systeem als ik voornemens ben te nemen.

Heb jij hem bij onderstaande webshop besteld? Zo niet, waar heb jij hem besteld? Daar geven ze overigens wel aan dat die op voorraad is. https://www.immotecshop24...W-CZ-TAW1-Interface-Paket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Jep, daar besteld, hij staat al voor me klaar heb alleen nog geen tijd om hem op te halen. Maar goed, dit gaat een beetje offtopic: hier maar verder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Knielen schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:55:
Jep, daar besteld, hij staat al voor me klaar heb alleen nog geen tijd om hem op te halen. Maar goed, dit gaat een beetje offtopic: hier maar verder
Ik ga ‘m morgen halen bij Tobias :)
De V4 komt woensdag uit België.
Werk aan de winkel :+

[ Voor 7% gewijzigd door JoKo op 05-08-2019 11:58 ]

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
I-King schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:50:
Ik wil hem ook aan gaan schaffen, ik heb eerst getwijfeld om 'm met een mengventiel aan te sluiten parallel aan de CV, maar daar stap ik vanaf. Ik zet de tapwater geheel uit op de ketel. Wij moeten ons met 3 en alleen douchen wel kunnen redden op 200L.

Ik wil echter wel mijn airco's gebruiken om de benedenverdieping te verwarmen, en incidenteel de slaapkamer met de airco die daar hangt. Echter mis ik dan warmte in de badkamer en de kinderkamer.
Ik wil dus de extra spoel gebruiken, zoals dit topic dat ook omschrijft. Ik ben dus alleen nog aan 't twijfelen wat de beste methode is, of ik deze het beste kan opnemen in serie en de CV laat pompen, of dat ik een extra pomp ertussen plaats? Iemand advies? De WPB zou op zolder naast de CV gezet worden, dus qua aansluitingen zo handig mogelijk. Lucht pak ik dan in eerste instantie gewoon van de zolderruimte. Ideaal in de zomer, in de winter gaat dat nog wel blijken.

Ik heb een intergas 24/18 ketel, dus daar moet ik 't mee doen, ik weet niet of dat handig is om daar iets met de pomp te regelen.

Aangezien ik de airco's pas dit jaar heb, weet ik niet hoe reeël het is om van het gas te komen, maar als ik mijn verbruik van 1000m3 naar <500m3 weet te brengen ben ik aardig tevreden.
Ik heb even overwogen om de pomp van de cvketel te gebruiken, maar daar zit een 3-weg klep in die voorwaardelijk wordt aangestuurd.
Bovendien was die pomp onzuinig (20-70W) dus heb ik er een DC pomp tussen gezet en de cvketel weg.
Bij mij was toen wel duidelijk dat de airco's de cvketel konden vervangen.
Nu heb ik nog maar 12W verbruik van de pomp.
Eventueel kan je met kraantjes de cvketel nog beschikbaar maken als je twijfelt.

Wat de cv via de wpb betreft moet je rekening houden met een vrij lage water temperatuur van 40 graden, dat kan met standaard radiators misschien tegenvallen dus dan kan je LTV overwegen.
Je verliest aardig wat capaciteit als je de spiraal gebruikt dus de wpb zal regelmatig draaien.

Mijn badkamer wordt best goed warm als de airco in de slaapkamer er tegenover werkt, met open deuren gaat dat verrassend goed.
Er hangt nog een extra IR paneel achter de open 'design' radiator in de badkamer.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Possible schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 21:50:
@Chris499 wij hebben dan niet een super deluxe regendouche die 10 liter per minuut doet hoor. Ik gok eerder zon 5 liter per minuut. Er zit zon eco stand op en die gebruik ik. Ik douche dan ook maar 3 minuutjes ofzo..niet heel lang. Mijn vat warm ik altijd op naar 55 graden. Bij mij staat hij in de garage en is de afstand dus ook nog eens een stuk langer. Ik gok zo'n 10 meter.

Leeg is ie wel eens geweest. Maar dan heb ik dus een bad half vol / half leeg :+ laten lopen en twee douche momenten achter elkaar. Het is ook niet zo dat het ineens koud water hebt..je voelt dat het water gewoon minder warm wordt.

@Atomic2005 heeft ook een 200 l met 2 volwassenen en 2 kids.
https://www.pvoutput.org/...d=53374&sid=65160&v=2&t=m

Hier word er redelijk zuinig gedoucht, en zo nu en dan een half bad gevuld. Verbruik is sinds maart tussen de 23 en 35kWh per maand. De koudste maanden moeten nog komen natuurlijk.

We doen 1run per dag om naar 52graden.

Maar met een beetje geluk blijf ik onder de 450kWh in 1jaar.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 12:56
Vandaag even gemaild met warmtepompboiler shop.nl

Er schijnt over enkele maanden een w/w wpb van auer te komen met een extra warmtewisselaar (tbv collectoren)
Goede zaak, lijkt mij voor velen een goede optie (als je collectoren hebt iig, maar er zijn vast mensen die iets anders slims hiermee bedenken, dus extra opties voor tweakers 😊)

Eveneens de bevestiging gehad dat deze nu nog niet bestaat (voor zover ik begrijp ook niet van andere merken)

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Chris499 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:38:
[...]

Wat betreft de subsidie: ik vind het vreemd dat het boilervat van 200 liter duurder is dan die van 270 liter. Daarnaast ga ik eens naar de instantie bellen om te vragen of de subsidie van 2800 euro wel klopt.

[...]
En? Wat zei de instantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Ik heb niet meer gebeld. Ik ga deze boiler namelijk niet nemen, heb je minimaal 100 m2 vloerverwarming voor nodig wat ik niet heb. Dit is nodig om in de zomer ook de warmtepomp goed te laten functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Vandaag 1 jaar de Atlantic 270 draaien, 670 kWh verbruikt voor 32 M3 warm water van 55 graden, besparing van 250 M3 gas.
Bij aanschaf waren we nog met 5 volwassen in huis maar heel snel gingen er 2 het huis uit naar een eigen woning, anders had ik een 200 ltr. geplaatst.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Chris499 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:28:
[...]

Ik heb niet meer gebeld. Ik ga deze boiler namelijk niet nemen, heb je minimaal 100 m2 vloerverwarming voor nodig wat ik niet heb. Dit is nodig om in de zomer ook de warmtepomp goed te laten functioneren.
Spannend, ik ga de mijne zonder vloerverwarming aansluiten. Ach, zolang ik maar minimaal 1kW aan warmte kan leveren aan dat apparaat zal het wel goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 13:39
@Speedy-Andre

kleine aanvulling op de mooie (y) introductie bij dit topic mbt de Edel Auer. Je schrijft:

Het rendement is vergelijkbaar met die op lucht (deze levert Auer ook) maar dit gaat ten koste van cv verwarming die er in feite een flinke radiator bij krijgt.

maar, mi:

De warmte, die L/W waterpompen uit de woning zuigen, zal , afhankelijk van plaats van installatie, gecompenseerd moeten worden.
Indien de bron voor de Eau versie een (A+) buffer is zal het te compenseren warmteverlies tov een flinke radiator wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Ep Woody schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:34:
[...]

Spannend, ik ga de mijne zonder vloerverwarming aansluiten. Ach, zolang ik maar minimaal 1kW aan warmte kan leveren aan dat apparaat zal het wel goed gaan.
Wordt het apparaat dan niet enorm energie onzuinig als je het niet op de vv aansluit? Ik wil dit apparaat wel hebben aangezien het 270 liter bevat en fysiek bij mij op zolder wel zou passen. De Atlantic Explorer past alleen het 200 liter vat fysiek op zolder. Waarom kies jij niet voor de Atlantic Explorer?

Edit: De Auer Air 270 Liter zou bij mij ook passen, maar die kost +/- 2400 en zit € 1250 subsidie. Daardoor is de aanschaf een stuk duurder.

[ Voor 10% gewijzigd door Chris499 op 06-08-2019 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
Chris499 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:28:
[...]

Minimaal 100m2 is niet helemaal waar, ik heb 65 m2 en hij draait als een tiet (200L variant).

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Chris499 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:53:
[...]

Wordt het apparaat dan niet enorm energie onzuinig als je het niet op de vv aansluit? Ik wil dit apparaat wel hebben aangezien het 270 liter bevat en fysiek bij mij op zolder wel zou passen. De Atlantic Explorer past alleen het 200 liter vat fysiek op zolder. Waarom kies jij niet voor de Atlantic Explorer?

Edit: De Auer Air 270 Liter zou bij mij ook passen, maar die kost +/- 2400 en zit € 1250 subsidie. Daardoor is de aanschaf een stuk duurder.
Dat gaat wel loslopen, het gaat erom dat er voldoende warmte in het water zit. In mijn geval komt dat uit 2 fancoils, die qua warmteafgifte te sturen is door de luchtsnelheid te vergroten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
In het geval van Bart_Denon zou het bij mij ook wel moeten kunnen werken. Ik heb wel iets minder vv oppervlakte, namelijk +/- 45 m2.

Zojuist even contact gehad met RVO (instantie die de subsidies uitkeerd). Ze gaf aan dat als het apparaat € 2.350 euro kost, je de volle 2.650 euro subsidie uitgekeerd krijgt volgens de ISDE lijst. Dat betekend dus dat je 300 euro toe krijgt.

bron: https://www.warmtepomp-on...70l-warmtepompboiler.html

Dan begint de Auer edel water voor mij wel weer interessant te worden. Enige vraagteken is of dit met mijn aantal vv oppervlakte m2 gaat werken. @Bart_Denon Heb jij dit systeem naast een warmtepomp draaien? Zijn er nog meer dingen waar ik aan moet denken/ rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
amarkest schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:47:
@Speedy-Andre

kleine aanvulling op de mooie (y) introductie bij dit topic mbt de Edel Auer. Je schrijft:

Het rendement is vergelijkbaar met die op lucht (deze levert Auer ook) maar dit gaat ten koste van cv verwarming die er in feite een flinke radiator bij krijgt.

maar, mi:

De warmte, die L/W waterpompen uit de woning zuigen, zal , afhankelijk van plaats van installatie, gecompenseerd moeten worden.
Indien de bron voor de Eau versie een (A+) buffer is zal het te compenseren warmteverlies tov een flinke radiator wel meevallen.
Er is nog weinig ervaring mee, ik geef het aan omdat de L/W wp of andere cv warmtebron dit moet kunnen compenseren.
Ik verdeel de aan te zuigen lucht tussen binnen en buiten omdat mijn airco's vrij krap gedimensioneerd zijn.
Het hangt ook van het tapwater verbruik af hoe vaak de Auer zal werken.
Van de Atlantic Explorer is bekend dat de warmtepomp ongeveer 2kW warmte kan leveren, als dat volledig uit mijn huis zou komen dan moeten de airco's dat zien aan te vullen.
Als de Auer zo veel aan de vv onttrekt dan zou je er aan kunnen rekenen.
Een verschil is natuurlijk de massa van de opgewarmde vloer, dat geeft meer spreiding van de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:46
Speedy-Andre schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:02:
[...]

Er is nog weinig ervaring mee, ik geef het aan omdat de L/W wp of andere cv warmtebron dit moet kunnen compenseren.
Ik verdeel de aan te zuigen lucht tussen binnen en buiten omdat mijn airco's vrij krap gedimensioneerd zijn.
Het hangt ook van het tapwater verbruik af hoe vaak de Auer zal werken.
Van de Atlantic Explorer is bekend dat de warmtepomp ongeveer 2kW warmte kan leveren, als dat volledig uit mijn huis zou komen dan moeten de airco's dat zien aan te vullen.
Als de Auer zo veel aan de vv onttrekt dan zou je er aan kunnen rekenen.
Een verschil is natuurlijk de massa van de opgewarmde vloer, dat geeft meer spreiding van de belasting.
Als de CV verwarming ook een warmtepomp is maakt het niks uit.
Een lucht wpb die alle lucht buiten zuigt, is hetzelde als hij de lucht uit huis zuigt, en die vervolgens weer aangevuld word door de CV /wp .
Het is zelfs zuiniger om lucht uit huis te zuigen want dan draaien beide wp op cop 3.5
Ga je de wpb buiten laten zuigen word het 2/2.5 .
En of het nou een lucht of water wpb betreft maakt niks uit, beide manieren worden aangevuld.
En de totale energie voor CV en sww komt altijd uit de lucht van buiten, er gaat niks verloren.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het gaat mij er om dat je de L/W wp dus extra belast en dat dit wel moet kunnen.
Ik merk het zeker aan de cop en draaitijd van mijn wpb als hij alleen van buiten aanzuigt.
Dat nam ik in eerste instantie op de koop toe om de airco's te ontlasten, in de praktijk blijkt
het prima te kunnen dus nu zuigt de wpb grotendeels van binnen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:41:
Het gaat mij er om dat je de L/W wp dus extra belast en dat dit wel moet kunnen.
Ik merk het zeker aan de cop en draaitijd van mijn wpb als hij alleen van buiten aanzuigt.
Dat nam ik in eerste instantie op de koop toe om de airco's te ontlasten, in de praktijk blijkt
het prima te kunnen dus nu zuigt de wpb grotendeels van binnen aan.
Ik denk dat iedere verwarming dit aan kan, als je binnen zuigt geeft het gelijdelijk temperatuur daling die dus ook geleidelijk weer word toegevoegd. Als je verwarming thermisch geen 2/3 kW kan bij leveren verspreid over halve dag is er iets niet goed.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebice
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-08 17:09
O
Chris499 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:38:
In het geval van Bart_Denon zou het bij mij ook wel moeten kunnen werken. Ik heb wel iets minder vv oppervlakte, namelijk +/- 45 m2.

Zojuist even contact gehad met RVO (instantie die de subsidies uitkeerd). Ze gaf aan dat als het apparaat € 2.350 euro kost, je de volle 2.650 euro subsidie uitgekeerd krijgt volgens de ISDE lijst. Dat betekend dus dat je 300 euro toe krijgt.

bron: https://www.warmtepomp-on...70l-warmtepompboiler.html

Dan begint de Auer edel water voor mij wel weer interessant te worden. Enige vraagteken is of dit met mijn aantal vv oppervlakte m2 gaat werken. @Bart_Denon Heb jij dit systeem naast een warmtepomp draaien? Zijn er nog meer dingen waar ik aan moet denken/ rekening mee moet houden?
Als ik op de lijst kijk zie ik gewoon 1250. Of ben ik helemaal abuis. Dan heb ik het over de Auer Edel 270l. Had jij het over een andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zelf merk ik dat ik het plannen leuker vind dan de daadwerkelijk uitvoering, maar loop nog tegenaan hoe ik 100kg (Atlantic Explorer) naar de zolder moet gaat krijgen. Hoeveel mensen hebben jullie hiervoor geritseld? Zelf vind ik de wasmachine met z'n tweeën al een uitdaging die eigenlijk liever uitbesteed bij levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:45:
[...]

Ik denk dat iedere verwarming dit aan kan, als je binnen zuigt geeft het gelijdelijk temperatuur daling die dus ook geleidelijk weer word toegevoegd. Als je verwarming thermisch geen 2/3 kW kan bij leveren verspreid over halve dag is er iets niet goed.
Tenzij het -10°C is en je krap zit qua vermogen warmtepomp, maar dan zet je voor die dagen gewoon een elektrisch element in.

Maar of je dat dan doet met een water/water warmtepompboiler of een lucht/water warmtepompboiler is dan om het even.

[ Voor 10% gewijzigd door Ep Woody op 06-08-2019 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
jebice schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:03:
O
[...]

Als ik op de lijst kijk zie ik gewoon 1250. Of ben ik helemaal abuis. Dan heb ik het over de Auer Edel 270l. Had jij het over een andere?
Dat is de lucht versie. Kijk op pagina 117. Daar staat de Eau (water) versie. Werkt op het retour water van de cv. Ik moet de brochure nog steeds goed doorlezen. Vraag me af wat er gebeurd als je cv water niet warm genoeg is, of te weinig capaciteit heeft. Waarschijnlijk gebruikt hij dan veel meer elektra. Hij zal wel blijven werken verwacht ik. Weet iemand of die zou werken als je de retour aansluiting van de cv niet aan zou sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ep Woody schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:27:
[...]

Tenzij het -10°C is en je krap zit qua vermogen warmtepomp, maar dan zet je voor die dagen gewoon een elektrisch element in.

Maar of je dat dan doet met een water/water warmtepompboiler of een lucht/water warmtepompboiler is dan om het even.
Bij -10 werkt de wpb vanaf buiten ook niet meer. Twee backup elementen nodig dus

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
jebice schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:03:
O
[...]

Auer Edel WATER, staat in de ww lijst

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebice
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-08 17:09
F
t.oswald schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:15:
[...]

Auer Edel WATER, staat in de we lijst
Check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Chris499 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:31:
[...]

Dat is de lucht versie. Kijk op pagina 117. Daar staat de Eau (water) versie. Werkt op het retour water van de cv. Ik moet de brochure nog steeds goed doorlezen. Vraag me af wat er gebeurd als je cv water niet warm genoeg is, of te weinig capaciteit heeft. Waarschijnlijk gebruikt hij dan veel meer elektra. Hij zal wel blijven werken verwacht ik. Weet iemand of die zou werken als je de retour aansluiting van de cv niet aan zou sluiten?
Mensen hier op dit forum die er een hebben melden de de Tr nauwelijks terugloopt. Wel steeds in combinatie WP met vloerverwarming. Dus in het stookseizoen geen enkel probleem voor de WP (Ta tussen de 24 en 30] en zomers wat extra gratis koeling.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Laatst online: 12-09 23:32

India Sierra

Learn by failure

Baapje327 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:38:
Vandaag even gemaild met warmtepompboiler shop.nl

Er schijnt over enkele maanden een w/w wpb van auer te komen met een extra warmtewisselaar (tbv collectoren)
Goede zaak, lijkt mij voor velen een goede optie (als je collectoren hebt iig, maar er zijn vast mensen die iets anders slims hiermee bedenken, dus extra opties voor tweakers 😊)

Eveneens de bevestiging gehad dat deze nu nog niet bestaat (voor zover ik begrijp ook niet van andere merken)
Orca heeft er eentje waar je 2 warmtewisselaars kan kiezen, weet niet of die ook daadwerkelijk leverbaar is. Moet je wel de grotere variant pakken.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
t.oswald schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:22:
[...]

Mensen hier op dit forum die er een hebben melden de de Tr nauwelijks terugloopt. Wel steeds in combinatie WP met vloerverwarming. Dus in het stookseizoen geen enkel probleem voor de WP (Ta tussen de 24 en 30] en zomers wat extra gratis koeling.
Zou dus prima moeten werken met een panasonic monobloc 5kW er bij en zonder extra boilervat? Wat bedoel je met Tr en Ta tussen dr 25 e 30?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Chris499 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:35:
[...]

Zou dus prima moeten werken met een panasonic monobloc 5kW er bij en zonder extra boilervat? Wat bedoel je met Tr en Ta tussen dr 25 e 30?
Ik draai met mijn 5H 24/7 met WAR in het stookseizoen. MijnTa, aanvoer watertemperatuur ligt dan afhankelijk van de Tb, buitentemperatuur tussen de 25 en 30 graden. De Tr, retour watertemperatuur is 2 graden lager, dus tussen de 23 en 28. De Auer edel water krijgt dus eigenlijk altijd een optimale aanvoer temperatuur. Met water lucht zou dat bij mij niet goed lukken. Vandaar de keuze voor de water en niet voor de lucht. Het scheelt ook nog wat geluid. Je hoort geen luchtstroming, alleen de compressor. De keuze hangt dus af van de omstandigheden, zoals waar komt de WPB te staan, waar haal je de lucht vandaan en waar zijn je slaapkamers......
Dus ja, gaat prima zonder buffervat (Ik heb alleen VV en daarom ook geen buffervat nodig, de pana zit gewoon direct op de dichtstbijzijnde CV leiding, een appeltje eitje aansluiting)

[ Voor 9% gewijzigd door t.oswald op 06-08-2019 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
t.oswald schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:46:
[...]

Ik draai met mijn 5H 24/7 met WAR in het stookseizoen. MijnTa, aanvoer watertemperatuur ligt dan afhankelijk van de Tb, buitentemperatuur tussen de 25 en 30 graden. De Tr, retour watertemperatuur is 2 graden lager, dus tussen de 23 en 28. De Auer edel water krijgt dus eigenlijk altijd een optimale aanvoer temperatuur. Met water lucht zou dat bij mij niet goed lukken. Vandaar de keuze voor de water en niet voor de lucht. Het scheelt ook nog wat geluid. Je hoort geen luchtstroming, alleen de compressor. De keuze hangt dus af van de omstandigheden, zoals waar komt de WPB te staan, waar haal je de lucht vandaan en waar zijn je slaapkamers......
Dus ja, gaat prima zonder buffervat (Ik heb alleen VV en daarom ook geen buffervat nodig, de pana zit gewoon direct op de dichtstbijzijnde CV leiding, een appeltje eitje aansluiting)
De WP komt buiten 2 meter van de gevel te staan. Wordt onder de vloer door op ongeveer 6 meter aan het cv circuit aangekoppeld. Eventueel 2e punt via een t stuk kan vanaf de WP naar 1 verdieping worden verbonden op ook ongeveer 6 meter. WPB komt op zolder te staan. Ik heb ongeveer 45 m2 vv en 5 standaard radiatoren waarvan 4 op de middelste verdieping en 1 op zolder. Raadt jij een lucht/water of een water/water warmtepomp aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Chris499 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:57:
[...]

De WP komt buiten 2 meter van de gevel te staan. Wordt onder de vloer door op ongeveer 6 meter aan het cv circuit aangekoppeld. Eventueel 2e punt via een t stuk kan vanaf de WP naar 1 verdieping worden verbonden op ook ongeveer 6 meter. WPB komt op zolder te staan. Ik heb ongeveer 45 m2 vv en 5 standaard radiatoren waarvan 4 op de middelste verdieping en 1 op zolder. Raadt jij een lucht/water of een water/water warmtepomp aan?
Edit: in het stook seizoen is het geen probleem nogmaals: vraag is of de WPB in de zomer vanwege de lagere retour temp goed kan functioneren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
Chris499 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:57:
[...]

Ik verwacht ook niet dat je retour temperatuur gigantisch terug loopt. Er zit echt een klein pis slangetje aan de Auer Edel Water van circa 7mm (aanvoer en retour).

Op dit moment gaat mijn voorkeur gewoon uit naar een water/water warmtepomp boiler. Het scheelt mij gewoon te veel qua geluid.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Hebben jullie al gelezen dat er al 78 miljoen van de beschikbare 100 miljoen voor ISDE tot de maand juli 2019 is verbruikt? Als je al je spullen koopt en indient en de pot is leeg, dan betaal je volle pond. Morgen even de klantenservice bellen om te vragen of je dan je factuur van 2019 ook in 2020 mag indienen als er nieuw geld beschikbaar is. Ik schat zo in dat dat niet kan. Dan ga ik het hele plan naar 2020 verschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Nickkie55 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:00:
[...]

Ik verwacht ook niet dat je retour temperatuur gigantisch terug loopt. Er zit echt een klein pis slangetje aan de Auer Edel Water van circa 7mm (aanvoer en retour).

Op dit moment gaat mijn voorkeur gewoon uit naar een water/water warmtepomp boiler. Het scheelt mij gewoon te veel qua geluid.
Dat klinkt goed, maar ik vraag me af wat er in de zomer gebeurd. Ik ga proberen in contact te komen met de verkoper/ fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Chris499 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:22:
[...]

Dat klinkt goed, maar ik vraag me af wat er in de zomer gebeurd. Ik ga proberen in contact te komen met de verkoper/ fabrikant.
In de zomer gebruik je ook de inhoud van je radiators. Maar.... Je moet ten alle tijden wel een circulatie pomp starten die over de vloer en radiators gaat circuleren. Dus je bent eigenlijk verplicht een buffer te plaatsen met extra circulatie pomp.
Je kunt altijd nog als het fout gaat (vloer word te koud ) de wp buiten mee laten starten, dus je zit nooit zonder water.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:10
Heeft er iemand een handleiding van de auer edel eau/water versie? Ik wil deze evt in combinatie met een buffervat gebruiken in 1 van mijn huurwoningen, maar vraag me af wat het minimum inhoudsvermogen van je CV dan dient te zijn.
Chris499 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:38:

Wat betreft de subsidie: ik vind het vreemd dat het boilervat van 200 liter duurder is dan die van 270 liter. Daarnaast ga ik eens naar de instantie bellen om te vragen of de subsidie van 2800 euro wel klopt.
De subsidie wordt gebaseerd op het rendement en tapprofiel bij een warmtepompboiler. In dit geval zijn de 150 en 200 van de auer edel eau a++ en hebben een tapprofiel M. De 100 versie heeft a+, waardoor je hier minder subsidie op krijgt. Hetzelfde geldt voor de 270 liter, die tapprofiel L heeft en energielabel a+. Hier krijg je dus ook minder subsidie op.

[ Voor 14% gewijzigd door Murkmans op 06-08-2019 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Weinig handleidingen te vinden van de Edel water, inde UK wat van de Edel air :)
Daar uit concludeer ik dat in de modellen met een geëmailleerde tank een opoffer anode zit omdat daar iets over staat wat onderhoud en garantie betreft.
Mogelijk is dat bij de water versie eender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Murkmans schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:43:
Heeft er iemand een handleiding van de auer edel eau/water versie? Ik wil deze evt in combinatie met een buffervat gebruiken in 1 van mijn huurwoningen, maar vraag me af wat het minimum inhoudsvermogen van je CV dan dient te zijn.

[...]

De subsidie wordt gebaseerd op het rendement en tapprofiel bij een warmtepompboiler. In dit geval zijn de 150 en 200 van de auer edel eau a++ en hebben een tapprofiel M. De 100 versie heeft a+, waardoor je hier minder subsidie op krijgt. Hetzelfde geldt voor de 270 liter, die tapprofiel L heeft en energielabel a+. Hier krijg je dus ook minder subsidie op.
Hier in het forum staat hij wel ergens een link.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Speedy-Andre schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 18:25:
Weinig handleidingen te vinden van de Edel water, inde UK wat van de Edel air :)
Daar uit concludeer ik dat in de modellen met een geëmailleerde tank een opoffer anode zit omdat daar iets over staat wat onderhoud en garantie betreft.
De water versie heeft een RVS tank en dus geen anode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Chris499 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:18:
Hebben jullie al gelezen dat er al 78 miljoen van de beschikbare 100 miljoen voor ISDE tot de maand juli 2019 is verbruikt? Als je al je spullen koopt en indient en de pot is leeg, dan betaal je volle pond. Morgen even de klantenservice bellen om te vragen of je dan je factuur van 2019 ook in 2020 mag indienen als er nieuw geld beschikbaar is. Ik schat zo in dat dat niet kan. Dan ga ik het hele plan naar 2020 verschuiven.
Je moet binnen 6 maanden na installatie de subsidie nog aanvragen. Aanvragen in 2020 zou dan geen probleem zijn, maar ik hoor graag wat de klantenservice zegt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t.oswald
Speedy-Andre schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 18:25:
Link @Bart_Denon

https://drive.google.com/...tWts8f1/view?usp=drivesdk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
India Sierra schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:29:
[...]

Orca heeft er eentje waar je 2 warmtewisselaars kan kiezen, weet niet of die ook daadwerkelijk leverbaar is. Moet je wel de grotere variant pakken.
interessant, @orca wat/welke heb jij staan dan?
opzich heb ik maar 1 warmtewisselaar nodig, maar als het er 2 zijn, dan ik er 1 van het grote buffervat hangen, en 1 aan de collectoren. opties opties

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Daar staat duidelijk in dat hij met cv radiators niet goed werkt omdat daar te weinig water in zit.
Voor vv is er een minimum oppervlakte van 90m2 bij het 200l model en 100m2 bij 270l model.
Gebruik je hem toch met minder m2 vv dan zal het element worden aangesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nickkie55 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 18:30:
[...]

De water versie heeft een RVS tank en dus geen anode
Dat geldt niet voor de 100l en 150l modellen :)
[edit]
Bij de Edel Air modellen idem voor 80l, 100l en 150l.
De grotere hebben RVS.

[ Voor 16% gewijzigd door Speedy-Andre op 06-08-2019 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Speedy-Andre schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 18:56:
[...]

Daar staat duidelijk in dat hij met cv radiators niet goed werkt omdat daar te weinig water in zit.
Voor vv is er een minimum oppervlakte van 90m2 bij het 200l model en 100m2 bij 270l model.
Gebruik je hem toch met minder m2 vv dan zal het element worden aangesproken.
Gebruikt hij dan voor het aantal % dat je vloer verwarming te klein is het element, of gaat het element voor 100% werken?

Dus in het geval van 50 m2 voor 50% het element en voor 50% de vloerverwarming retour, of 100% element als je geen 100 m2 vv hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Chris499 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 19:09:
[...]

Gebruikt hij dan voor het aantal % dat je vloer verwarming te klein is het element, of gaat het element voor 100% werken?

Dus in het geval van 50 m2 voor 50% het element en voor 50% de vloerverwarming retour, of 100% element als je geen 100 m2 vv hebt?
Da's moeilijk te zeggen, ik ga uit van het temperatuurbereik waar hij dan buiten komt.
Er is een paar posts terug een linkje van een manual gepost, staat daar iets in?

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 06-08-2019 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Hij blijft met de compressor werken tot het cv water 18 graden is, daaronder maakt hij het af met het element.
Reden is het voorkomen van condens, CV zijdig.
Ik weet niet of hij dan blijft pompen om de compressor weer aan te zetten als het water weer warmer wordt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er speelt wel meer mee zoals hoe de vv gelegd is, hoe diep en hoe dicht liggen de lussen naast elkaar?
Is de vloer goed geïsoleerd of niet enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
Hoeveel water bevat een vloerverwarming van 100m²? Laten we uitgaan dat deze 10cm uit elkaar ligt.
@Murkmans
Edit:
10 meter slang per M2
100m2 x 10 = 1000 meter slang van 16mm (Inwendig 12mm)
Inhoud cilinder = π * r2 * h (3.1415 x 0,6cm x 0,6cm x 100000cm = 113.094cm³)

Resultaat netto 113 liter inhoud aan water.

[ Voor 56% gewijzigd door Nickkie55 op 06-08-2019 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
Murkmans schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:43:

[...]
Mij is door ACR meegedeeld dat je voor een 200ltr eau met een 80ltr buffervat toe moet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Proton_ schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 19:19:
Hij blijft met de compressor werken tot het cv water 18 graden is, daaronder maakt hij het af met het element.
Reden is het voorkomen van condens, CV zijdig.
Ik weet niet of hij dan blijft pompen om de compressor weer aan te zetten als het water weer warmer wordt.
De bypass voor de Edel zit in de retour. Ik heb zelfs met koelen geen Tr uit de vloer zien komen onder de 18. Als je dat wel hebt kan je waarschijnlijk wel beginnen met dweilen. De Ta gaat met koelen wel vlot naar de ingestelde 17 of 18, maar de Tr blijft gelukkig voor de condensatie enkele graden hoger. Als ik de koeling overigens uitzet, is de Tr meestal direct weer boven de 20, tenzij ik al enkele dagen 24/7 aan het koelen ben op 18 graden en de betonbuffer van de vloer volledig is afgekoeld. Heb ik tijdens de laatste hittegolf gedaan met als gevolg dat de vloer blank kwam te staan toen er enkele gasten op bezoek kwamen en de luchtvochtigheid door de kritische grens ging voor de gegeven ruimtetemperatuur.
Volgens mij is die 18 dus geen enkel probleem in de zomer, tenzij je langdurig tot het gaatje aan het koelen bent. In dat “noodgeval” kan je altijd de WP nog even op verwarmen zetten als de WPB moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
amarkest schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 19:44:
[...]

Mij is door ACR meegedeeld dat je voor een 200ltr eau met een 80ltr buffervat toe moet kunnen.
De 200 liter heeft 90m2 vloerverwarming nodig.

10 meter slang per M2
90m2 x 10 = 900 meter slang van 16mm (Inwendig 12mm)
Inhoud cilinder = π * r2 * h (3.1415 x 0,6cm x 0,6cm x 90000cm = 101.784 cm³) dan zal deze dus een 101liter buffer nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Dat kun je zo niet uitrekenen.
Omdat het hier om warmteoverdracht gaat zijn die 2 niet te vergelijken. De 1 is bedoeld als captatienet. De ander is bedoeld om pendelen tegen te gaan voor de CV WP. 80L klinkt prima, volgens mij kun je nog wel kleiner gaan. In theorie hoef je met 80L maar 1 run op te warmen via de CV-WP als je hem op 30-35 houdt. Of je moet de 200L Auer compleet leegtrekken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Nickkie55 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 19:59:
[...]

10 meter slang per M2
90m2 x 10 = 900 meter slang van 16mm (Inwendig 12mm)
Inhoud cilinder = π * r2 * h (3.1415 x 0,6cm x 0,6cm x 90000cm = 101.784 cm³) dan zal deze dus een 101liter buffer nodig hebben.
Afhankelijk van de buffertemp uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Nickkie55 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 19:59:
[...]
[...] 101liter buffer nodig hebben.
Je mist denk ik de essentie.
De 200 liter boiler moet 200 liter van 10 naar 50 graden kunnen brengen, dT 40K.
De vloer mag dan afkoelen van 22 naar 18 graden, dT 4K. Je hebt dus ca 2000 liter equivalent aan beton om de slangen nodig (en/of tussentijdse bijverwarming, en/of hotfill).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
reneeke1970 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:29:
[...]

In de zomer gebruik je ook de inhoud van je radiators. Maar.... Je moet ten alle tijden wel een circulatie pomp starten die over de vloer en radiators gaat circuleren. Dus je bent eigenlijk verplicht een buffer te plaatsen met extra circulatie pomp.
Je kunt altijd nog als het fout gaat (vloer word te koud ) de wp buiten mee laten starten, dus je zit nooit zonder water.
Helaas gaat je energierekening in dat geval wel omhoog. Ik denk dat je dan qua rendement beter uit bent met een lucht-water warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Baapje327 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 18:51:
[...]

interessant, @orca wat/welke heb jij staan dan?
opzich heb ik maar 1 warmtewisselaar nodig, maar als het er 2 zijn, dan ik er 1 van het grote buffervat hangen, en 1 aan de collectoren. opties opties
Ik denk dat je een verkeerd iemand hebt getagt? Maar goed, ik heb niks staan. Mijn ouders denken er over om zo eentje te kopen maar hebben nog niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Speedy-Andre schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 19:15:
[...]

Da's moeilijk te zeggen, ik ga uit van het temperatuurbereik waar hij dan buiten komt.
Er is een paar posts terug een linkje van een manual gepost, staat daar iets in?
Ik heb het volgende gevonden:
De ciculatiewaarde van de vv dient minimaal 300L/ uur te zijn.
Speedy-Andre schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 19:15:
[...]

Ik lees niet letterlijk dat die voor een % overschakeld naar het verwarmingselement als de warmtepomp het niet alleen aan kan vanwege een te klein vv systeem. Dit lijkt me wel logisch, waardoor je energieverbruik omhoog gaat. Wat er wel in staat is dat de warmtepomp tot 60 graden kan verwarmen. Vanaf 60 tot 65 graden neemt het element het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Chris499 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:26:
[...]

Helaas gaat je energierekening in dat geval wel omhoog. Ik denk dat je dan qua rendement beter uit bent met een lucht-water warmtepomp.
Pompje van 15 watt is niet zo erg hoor. De ventilator uit lucht wpb trekt meer....

Als je aanvoer onder 18 komt stopt compressor, dus hoe warmer je beton, des te langer hij draait.

[ Voor 12% gewijzigd door reneeke1970 op 06-08-2019 21:59 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
reneeke1970 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:56:
[...]

Pompje van 15 watt is niet zo erg hoor. De ventilator uit lucht wpb trekt meer....

Als je aanvoer onder 18 komt stopt compressor, dus hoe warmer je beton, des te langer hij draait.
Volgens de gebruikaanwijzging van de Auer Edel Water dient er minimaal 300 L/uur door te stromen.
Blz 5 gebruiksaanwijzing: 'The length* and the diameter of the the leaving and return water
connection between the water diversion device and the heat
pump water heater must be adapted to the circulator pump so
that the fl ow rate of the water collected from the underfl oor
heating is over 300 l/h.'

Als je een pomp er tussen zet, dan haal je het minimum aan circulatie wel, maar koelt je water te snel af vanwege te weinig massa aan water (bij < 100 m2 vv opp), waardoor je het minimum van 18 graden retour temp niet meer haalt.
Blz 9 gebruiksaanwijzing: 'The heat pump water heater mainly operates with the heat
pump, as long as the temperature of the water collected
from the underfl oor heating remains within the authorised
range of 18°C to 60°C. Outside of this range, the electrical
back-up provides heating and domestic hot water.'

Op dat moment komt het element in werking en schiet je elktra vebruik omhoog. In mijn ogen is een Lucht-water warmtepomp dan energiezuiniger.

[ Voor 5% gewijzigd door Chris499 op 06-08-2019 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Chris499 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:51:
[...]

Ik lees niet letterlijk dat die voor een % overschakeld naar het verwarmingselement als de warmtepomp het niet alleen aan kan vanwege een te klein vv systeem. Dit lijkt me wel logisch, waardoor je energieverbruik omhoog gaat. Wat er wel in staat is dat de warmtepomp tot 60 graden kan verwarmen. Vanaf 60 tot 65 graden neemt het element het over.
2.4.1.4 - Underflow heating minimum area

To prevent electrical backup switching air underflow heating
minimum area is required

Wat die 'air' in dat zinnetje doet weet ik niet :)
Het hangt ook af van hoe vaak de wpb draait, in de zomer is dat bij mij nog geen uur achtereen (Atlantic E3).
Hij start pas als SWW 5 graden kouder is dan de gewenste temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Speedy-Andre schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:11:
[...]

2.4.1.4 - Underflow heating minimum area

To prevent electrical backup switching air underflow heating
minimum area is required

Wat die 'air' in dat zinnetje doet weet ik niet :)
Het hangt ook af van hoe vaak de wpb draait, in de zomer is dat bij mij nog geen uur achtereen (Atlantic E3).
Hij start pas als SWW 5 graden kouder is dan de gewenste temperatuur.
Wat is de Atlantic E3? Kan deze niet direct via google vinden. Bedoel je soms de Atlantic V3, of heeft Atlantic ook een w/w WPB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat was een afgekorte Explorer 3 :9
Ik ga er van uit dat de Edel Water ongeveer de zelfde tijd nodig heeft voor verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart_Denon
Chris499 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:22:
[...]

Er gebeurd niet zo bijster veel hoor. In mijn situatie met alleen vvw van 65m2 op de benedenverdieping gaat 't helemaal goed. De dT tussen aan en afvoer van de wpb zit bijvoorbeeld nu zo rond de 2 a 2,5 graden hooguit.
Op 't moment dat het 'gekoelde' water van ongeveer 20 graden de vloer weer ingaat (en daarvoor met 22 graden is aangevoerd naar de wpb) is het alweer bijna volledig opgewarmd in de verdeler. De uiteindelijke dT van de vloer is iets van 0,4 a 0,5 graden als de wpb draait. Na bijvoorbeeld 3 uur draaien is de vloer netto misschien 0,2 graden kouder..
Je koelt dus niet zomaar even je vloer met een paar graden, zelfs niet al zou die 8 uur draaien.
In mijn situatie, huis uit 2017 met goede vloerisolatie.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Bart_Denon schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 23:51:
[...]

Er gebeurd niet zo bijster veel hoor. In mijn situatie met alleen vvw van 65m2 op de benedenverdieping gaat 't helemaal goed. De dT tussen aan en afvoer van de wpb zit bijvoorbeeld nu zo rond de 2 a 2,5 graden hooguit.
Op 't moment dat het 'gekoelde' water van ongeveer 20 graden de vloer weer ingaat (en daarvoor met 22 graden is aangevoerd naar de wpb) is het alweer bijna volledig opgewarmd in de verdeler. De uiteindelijke dT van de vloer is iets van 0,4 a 0,5 graden als de wpb draait. Na bijvoorbeeld 3 uur draaien is de vloer netto misschien 0,2 graden kouder..
Je koelt dus niet zomaar even je vloer met een paar graden, zelfs niet al zou die 8 uur draaien.
In mijn situatie, huis uit 2017 met goede vloerisolatie.
Bedankt voor je update! Hier heb je wat aan. Einde discussie neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Chris499 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:38:
@Bart_Denon Heb jij dit systeem naast een warmtepomp draaien? Zijn er nog meer dingen waar ik aan moet denken/ rekening mee moet houden?
Nee ik heb geen WP, bij mij hangt nog een CV er naast, die tzt wil vervangen voor een monoblock.
Je kan natuurlijk gokken met die 45 m2, anders kan je er wellicht nog een buffer bijplaatsen van 20 of 30 liter. Eén en ander is ook afhankelijk van je SWW behoefte. Wij zijn met z'n 3en en de wpb draait dagelijks tussen de 2 en 5 uur. Waarbij 5 uur beide douchen, kleine in bad en soms in de keuken (flink) warm water door moeder de vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Bart_Denon schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 00:08:
[...]

Nee ik heb geen WP, bij mij hangt nog een CV er naast, die tzt wil vervangen voor een monoblock.
Je kan natuurlijk gokken met die 45 m2, anders kan je er wellicht nog een buffer bijplaatsen van 20 of 30 liter. Eén en ander is ook afhankelijk van je SWW behoefte. Wij zijn met z'n 3en en de wpb draait dagelijks tussen de 2 en 5 uur. Waarbij 5 uur beide douchen, kleine in bad en soms in de keuken (flink) warm water door moeder de vrouw.
Ik wil heel graag blind geloven dat het bij mij ook een succesverhaal zou zijn, maar dat zou naïef zijn. Mijn woning heeft zoals gezegd +/- 45 m2 vv op de benendenverdieping en is van het bouwjaar 1985. Nu is het bouwjaar misschien nog wel een voordeel, omdat de isolatie minder is en de vloer in de zomer sneller is opgewarmd.

Wij zijn met 2 kleine kinderen en 2 volwassenen in de woning. Beneden staat een Grohe red heet water boiler die voor warm water voorziening zorgt. De sww behoefte bij ons thuis is tussen de +/- 200 en 300 liter per dag. Zal in de toekomst wel stijgen als de kinderen groter worden.

CV leidingen laten verwarmen door WP in de zomer lijkt me een beetje te veel van het goede, dan ben je je huis aan het stoken, ook al is het maar heel weinig, hoewel je het juist kouder wilt krijgen. Mij lijkt dat een biffervat van 20 - 30 liter erg klein is om het eventueel missende vv opp te compenseren. Hoe weet jij overigens dat het verwarmingselement niet inschakeld bij je WPB, heb je deze standaard uitgeschakeld?

[ Voor 4% gewijzigd door Chris499 op 07-08-2019 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
India Sierra schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:45:
[...]

Ik denk dat je een verkeerd iemand hebt getagt? Maar goed, ik heb niks staan. Mijn ouders denken er over om zo eentje te kopen maar hebben nog niks.
Oepsiepoepsie
Maar dat is een lucht/water wpb, al heeft ie wel 2 spiralen. Kun je misschien wel iets mee klussen, of de zonnecollectoren dubbel op doorlussen, maar dan haalt ie nog steeds z'n warmte uit de lucht in de onverwarmde garage (bij mij) ipv uit een 30/35 graden vat (in het geval van een water water wpb.

Ik ga denk ik wachten op de auer eau 270 met spiraal. Dat is eigenlijk precies wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Deveon schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 18:33:
[...]

Je moet binnen 6 maanden na installatie de subsidie nog aanvragen. Aanvragen in 2020 zou dan geen probleem zijn, maar ik hoor graag wat de klantenservice zegt!
Zojuist contact gehad met de klantenservice.
Je moet het jaar van installatie/ aanschaf indienen. Het is dus niet zo dat als je in 2019 aanschaft, je mee kunt gaan met de pot van 2020.

Ze geven aan dat in 2018 de pot ook 100 miljoen was. Er is een verhoging geweest naar 108 miljoen, vanwege het hogere aantal aanvragen. Ze weten niet of dat dit jaar ook gaat gebeuren. Erg onzeker dus. Voor mij een reden om het naar 2020 te gaan verplaatsen. Ik wil niet het risico lopen dat ik achteraf geen subsidie krijg.

De mevrouw aan de klantenservice wist mij ook te vertellen dat er een brief van de kamer binnen was gekomen met vragen over de pallet kachel. Waarschijnlijk wordt de subsidie hiervoor opgeheven, omdat het te vervuilend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Chris499 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:14:
[...]

Zojuist contact gehad met de klantenservice.
Je moet het jaar van installatie/ aanschaf indienen. Het is dus niet zo dat als je in 2019 aanschaft, je mee kunt gaan met de pot van 2020.

Ze geven aan dat in 2018 de pot ook 100 miljoen was. Er is een verhoging geweest naar 108 miljoen, vanwege het hogere aantal aanvragen. Ze weten niet of dat dit jaar ook gaat gebeuren. Erg onzeker dus. Voor mij een reden om het naar 2020 te gaan verplaatsen. Ik wil niet het risico lopen dat ik achteraf geen subsidie krijg.

De mevrouw aan de klantenservice wist mij ook te vertellen dat er een brief van de kamer binnen was gekomen met vragen over de pallet kachel. Waarschijnlijk wordt de subsidie hiervoor opgeheven, omdat het te vervuilend is.
Klinkt logisch als je het klimaatakkoord bekijkt. Echter zal ik me niet druk maken over die subsidie pot want ze willen dat we van de fossiele brandstoffen af gaan. Dus dat potje wordt wel aangevuld.

Zojuist mijn 11kW Hitachi monoblock betaald :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
Chris499 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 06:53:
[...]

Ik wil heel graag blind geloven dat het bij mij ook een succesverhaal zou zijn, maar dat zou naïef zijn. Mijn woning heeft zoals gezegd +/- 45 m2 vv op de benendenverdieping en is van het bouwjaar 1985. Nu is het bouwjaar misschien nog wel een voordeel, omdat de isolatie minder is en de vloer in de zomer sneller is opgewarmd.

Wij zijn met 2 kleine kinderen en 2 volwassenen in de woning. Beneden staat een Grohe red heet water boiler die voor warm water voorziening zorgt. De sww behoefte bij ons thuis is tussen de +/- 200 en 300 liter per dag. Zal in de toekomst wel stijgen als de kinderen groter worden.

CV leidingen laten verwarmen door WP in de zomer lijkt me een beetje te veel van het goede, dan ben je je huis aan het stoken, ook al is het maar heel weinig, hoewel je het juist kouder wilt krijgen. Mij lijkt dat een biffervat van 20 - 30 liter erg klein is om het eventueel missende vv opp te compenseren. Hoe weet jij overigens dat het verwarmingselement niet inschakeld bij je WPB, heb je deze standaard uitgeschakeld?
“Je huis aan het stoken”? Volgens mij begrijp je nog niet helemaal wat er gaat veranderen als je van gas naar Wp gaat. Je moet dan in veel lagere temperaturen leren denken. Als je zomers je VV al onder de 18 zou krijgen met excessief koelen (moet je helemaal niet willen i.v.m. condensatie) dan zal je een watertemperatuur verandering naar 20 graden voor de duur dat de WPB draait, echt niet merken in je kamertemperatuur en ook niet in je stroomverbruik van de Wp. Misschien eerst de Wp installeren en pas een jaar later het SWW aanpakken?
Zie @Bart_Denon en de opmerking van ACR bij @amarkest dat het zonder VV met een buffervat van 80l kan.
Er is ook al eerder opgemerkt dat de Edel water vooral een alternatief kan zijn voor de standaard WPB als je geluidsproblemen verwacht en of de luchtaanvoer en afvoer niet eenvoudig kunt optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:43
Zojuist mijn subsidie ontvangen voor de nibe f130, 1100 euro. De totale kosten om de laatste 180m3 gas te vervangen waren net zo hoog als de aanschaf van mij wp echter ik ben nu wel voorbereid voor mijn nieuwe badkamer met mijn 300l rvs sww vat. Ben nog aan het uitzoeken hoe ik mijn sww rendement moet monitoren, nu alleen een kW meter tussen de nibe.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
corsat schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:18:
Zojuist mijn subsidie ontvangen voor de nibe f130, 1100 euro. De totale kosten om de laatste 180m3 gas te vervangen waren net zo hoog als de aanschaf van mij wp echter ik ben nu wel voorbereid voor mijn nieuwe badkamer met mijn 300l rvs sww vat. Ben nog aan het uitzoeken hoe ik mijn sww rendement moet monitoren, nu alleen een kW meter tussen de nibe.
Hoelang heeft het voor jou geduurd? Vanaf het moment van aanvragen en het krijgen van de knikkers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Baapje327 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 08:42:
[...]

Oepsiepoepsie
Maar dat is een lucht/water wpb, al heeft ie wel 2 spiralen. Kun je misschien wel iets mee klussen, of de zonnecollectoren dubbel op doorlussen, maar dan haalt ie nog steeds z'n warmte uit de lucht in de onverwarmde garage (bij mij) ipv uit een 30/35 graden vat (in het geval van een water water wpb.

Ik ga denk ik wachten op de auer eau 270 met spiraal. Dat is eigenlijk precies wat ik wil.
Ahhh, had niet door dat je een water-water wpb zocht :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
t.oswald schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:06:
[...]

“Je huis aan het stoken”? Volgens mij begrijp je nog niet helemaal wat er gaat veranderen als je van gas naar Wp gaat. Je moet dan in veel lagere temperaturen leren denken. Als je zomers je VV al onder de 18 zou krijgen met excessief koelen (moet je helemaal niet willen i.v.m. condensatie) dan zal je een watertemperatuur verandering naar 20 graden voor de duur dat de WPB draait, echt niet merken in je kamertemperatuur en ook niet in je stroomverbruik van de Wp. Misschien eerst de Wp installeren en pas een jaar later het SWW aanpakken?
Zie @Bart_Denon en de opmerking van ACR bij @amarkest dat het zonder VV met een buffervat van 80l kan.
Er is ook al eerder opgemerkt dat de Edel water vooral een alternatief kan zijn voor de standaard WPB als je geluidsproblemen verwacht en of de luchtaanvoer en afvoer niet eenvoudig kunt optimaliseren.
Ik denk dat je wel gelijk hebt betreft het 'opstoken'met de WP in de zomer. Dat zal wel meevallen in de zomer.
Vanmorgen contact gehad met www.warmtepomp-online.com. Hij geeft aan dat hij niet op de hoogte is dat je er in de gebruiksaanwijzing staat dat er 110 m2 vv nodig is. Hij verwacht ook dat het niet zo een probleem is als het lager is. Hij gaat het navragen bij een installateur en belt mij erover terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Zoals Speedy al aangaf zegt 110 m2 natuurlijk niks. Een HoH 10 cm gaat het veel beter doen dan 20 cm HoH.
Als de warmtetoevoer te klein is is dit zeker een groot probleem, zoals ik het hoor schakelt hij dan over op het element, je avg COP gaat dan helemaal om zeep. Je zou dan moeten bijwarmen met de WP wat onwenselijk is. Vraag me af of deze 18gr nog instelbaar is in de Auer.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:43
4 weken na de aanvraag kreeg ik een brief met toewijzing, dat was vorige week. Gisteren het bedrag op mijn rekening ontvangen.
Nickkie55 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:22:
[...]

Hoelang heeft het voor jou geduurd? Vanaf het moment van aanvragen en het krijgen van de knikkers?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-09 15:03
Op 12 Juni subsidie aaangevraagd en vandaag een brief van RVON gekregen dat de aanvraag niet binnen de gestelde termijn van 8 weken afgehandeld kan worden en dat de beslissings termijn met 8 weken wrdt verlengd...... Dus ik wacht maar gdeuldig af en hoop maar dat dit een vakantie issue is.
Nickkie55 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:22:
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
14.07 deed ik aanvraag en gister, 07.08 geld op de rekening ontvangen van RVO, erg snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
@bvuaemal @colvano Waarvoor hebben jullie subsidie aangevraagd aangezien er zo'n verschil in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
Nickkie55 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 23:30:
@bvuaemal @colvano Waarvoor hebben jullie subsidie aangevraagd aangezien er zo'n verschil in zit?
Voor WPB en WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-09 15:03
Twee WPBs : Atlantic Calypso VM 150l
Nickkie55 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 23:30:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
bvuaemal schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:37:
Twee WPBs : Atlantic Calypso VM 150l

[...]
2 aanvraag voor 2 dezelfde WPB's? Dat mag volgens mij niet.
Wil je niet teleurstellen, of bang maken, ik hoop dan ook dat ik ongelijk heb, maar:

Stap 5. Subsidie aanvragen
"u mag voor meer apparaten subsidie aanvragen, maar u doet 1 subsidieaanvraag per apparaat"

Je kunt deze zin op 2 manieren interpreteren:
Je mag voor 1 dezelfde apparaat slechts 1 subsidie aanvraag doen;
of, je mag maar 1 subsidie aanvraag doen voor een aangekocht apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
Chris499 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 21:23:
[...]

Wil je niet teleurstellen, of bang maken, ik hoop dan ook dat ik ongelijk heb, maar:

"u mag voor meer apparaten subsidie aanvragen, maar u doet 1 subsidieaanvraag per apparaat"

Zeker wel. Lees maar terug hier in dit topic. Als je kan aantonen/uitleggen dat je bijvoorbeeld geen ruimte hebt om een 270 liter vat te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Chris499 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 21:23:
[...]

Vorig jaar gebeld met RVO, kon een Atlantic onder plaatsen voor keuken, en boven een voor badkamer, twee keer aanvraag doen was geen probleem zei medewerker, uit eindelijk een 270 liter genomen maar het kan wel zeker. Is dus wel voor ieder apparaat apart een aanvraag doen.

[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 09-08-2019 22:15 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Waar hebben degene die de Auer Edel Water hebben gekocht deze gekocht? Ik kom terrecht op Warmtepomp-Online.Com. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
Chris499 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 21:11:
Waar hebben degene die de Auer Edel Water hebben gekocht deze gekocht? Ik kom terrecht op Warmtepomp-Online.Com. Iemand hier ervaring mee?
Ja daar heb ik heb ik hem ook gekocht. De eigenaar heeft me nog even opgebeld om het één en ander te bespreken, alles was mogelijk. Prima geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Nickkie55 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 22:17:
[...]
Ja daar heb ik heb ik hem ook gekocht. De eigenaar heeft me nog even opgebeld om het één en ander te bespreken, alles was mogelijk. Prima geholpen
Dat begrijp ik wel voor die prijs ja....en gratis thuis bezorgd lijkt me ook niet meer dan normaal. Zijn marge is al door 't dak gegaan namelijk. Het neveneffect van subsidie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Bart_Denon schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 07:54:
[...]

Dat begrijp ik wel voor die prijs ja....en gratis thuis bezorgd lijkt me ook niet meer dan normaal. Zijn marge is al door 't dak gegaan namelijk. Het neveneffect van subsidie...
Klopt ook. Maar toen ik hoorde dat de subsidie hoger was dan de aanschafprijs wou ik snel actie ondernemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Laatst online: 13-09 03:47
Hoi,

Na eerste 60 paginas doorgelezen te hebben dan maar eens paar vragen gesteld.
Ik wil een wp en een wpb gaan plaatsen omdat een wpb 600€ goedkoper is dan een combi wp. Daarnaast heb ik een zonnecollector en 75zonneboiler hangen. De atlantic v4 met zb spiraal zou dan goed passen.
Ik heb een mv hangen en in dezelfde ruimte straks dus geen gas ketel meer.
Ik snap dat je niet zomaar je mv uitlaat kan hangen vanwege debiet verschil.
Echter een tussen vorm met een t stuk of een box waardoor je een gedeelte hergebruikt zou wel mooi zijn.
Ondanks dat ik electronica en sw doe enzo heb ik het liefst zo simpel mogelijk.
Ik ken mezelf als ik me daarin laat gaan heb ik weer een project erbij.
Dit moet meer een set and forget worden...
@reneeke1970 jij had iets simpels van een box voor de koppeling van de aanvoer , buiten aansluiting en afvoer mv ?
Heb je daar plaatje van ?
Ik heb airco op zolder, nu alleen nodig voor slapen, straks koelen met wp rest van huis dus extra constructies met koelen van de zolder wpb niet echt nodig of het moet heel simpel zijn.
Kan ik dan de afvoer van de wpb op de oude rookgas aansluiting van de cv ketel hangen?
Of moet daar een ubbink 160 voor komen of zo ?
Zijn er al mensen met een atlantic v4 ?
Is er ergens een gebruiksaanwijzing te vinden ?
De zb heeft een pomp die er voor zorgt dat de boiler alleen wordt bijgewarmd als het warm genoeg is in de collector. Kent de Atlantic dit ook, maw kan ik hier zo de collector op aansluiten ?
Of moet daar nog stuurlogica en een pomp tussen de collector en de spiraal van de wpb zitten ?

Mike

EDIT
Ik wasvergeten tezeggen dat afzuigkapeigen afvoer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik heb geen box, je bedoelt vast iemand anders.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
MichaelReitsma schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:53:
Hoi,

Zijn er al mensen met een atlantic v4 ?
Is er ergens een gebruiksaanwijzing te vinden ?

Mike
Toevallig gisteren nog een aangesloten. (niet bij mezelf)
Is wel wat stiller dan de V3, met name de compressor hoor je niet, enkel uitblaasgeluid.
Verder wat verbeterpunten tbv condensafvoer aansluiting en, waarempel.. pakkingen meegeleverd.

Heb je al op de topicstart geklikt, daar staat een link naar een website, met bijbehorend manual.?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Laatst online: 13-09 03:47
reneeke1970 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:12:
Ik heb geen box, je bedoelt vast iemand anders.
Ik las dit in een eerdere post:
reneeke1970 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:17:
[...]

Een 90 graden t stuk geeft wat weerstand, en je hebt risico dat je mv de weg van minste weerstand volgt en dat is via je boiler. Als je nu het t stuk vervangt door een box tegen je dak waarvan het gat door je dak extra groot is dan heb je beide problemen opgelost. In feite een soort open verdeler principe .
Al dat gedoe met die kleppen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:19

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ondertussen is een groter aantal warmtepompboilers langer dan 1 jaar in bedrijf.
Ik hoop dat er soms ook data over sww verbruik en de gebruikte elektrische energie geregistreerd zijn.
(Het liefst natuurlijk via een warmtemeter en een aparte kWh-meter.)

Wat mij m.n. interesseert is de relatie tussen verbruikspatroon (douchebeurten/liters ww per dag), dus eigenlijk hoeveel stilstand en de te compenseren warmteverliezen van de boiler.
Gelet op de soms behoorlijke warmteverliezen van boilervaten zou dit een duidelijke invloed op de sCOP voor sww-bereiding moeten hebben.

Belangrijk: Indien van toepassing, graag het vroegere gasverbruik voor sww (en of de cv-ketel een voorraad/buffervaatje had).

Is waarschijnlijk een beetje te veel gevraagd O-) .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1 ... 63 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.