Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 106 Laatste
Acties:
  • 641.925 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Hier is vandaag de atlantic 270 liter bezorgd, ik ga ook proberen om binnen aan- en af- te zuigen. Nu nog de uitdaging om hem boven op zolder te krijgen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-05 15:51
Misschien toch nog ff wachten op

https://www.installatie.n...te-pcm-batterij-op-markt/

[ Voor 27% gewijzigd door amarkest op 25-07-2019 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@amarkest Dat product lijkt me in ieder geval nog niet uitontwikkeld. Cop1 en loeizwaar (de meeste Atlantics worden zonder water geleverd ;) )

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-04 01:07
Het is wel een verdomd mooie techniek als je dit kan opwarmen met zonnecollectoren.
Maar zou het de zelfde techniek zijn als: nieuws: Onderzoekers: zonne-energie is achttien jaar op te slaan met isomeren

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Waarom zouden we hier op willen wachten? Het is enkel opslag, maar lang niet voldoende om ‘s winters je overschot van de zomer te gebruiken. Het verlies van een waterbuffer is verwaarloosbaar door de vele hogere COP waardoor je per kW PV veel meer warmte krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:02

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Deveon schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:35:
[...]

Waarom zouden we hier op willen wachten? Het is enkel opslag, maar lang niet voldoende om ‘s winters je overschot van de zomer te gebruiken. Het verlies van een waterbuffer is verwaarloosbaar door de vele hogere COP waardoor je per kW PV veel meer warmte krijgt.
Bedoel je kW of niet toch kWh? - En welke soort "waterbuffer" heb je in gedachte?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nickkie55 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:25:
Het is wel een verdomd mooie techniek als je dit kan opwarmen met zonnecollectoren.
Maar zou het de zelfde techniek zijn als: nieuws: Onderzoekers: zonne-energie is achttien jaar op te slaan met isomeren
Nee - dat is niet dezelfde techniek. De opslag met quadricyclanen is een fotochemisch proces en heeft ook behoorlijke beperkingen (de fotonenenergie moet eigenlijk precies passen, net als bij PV)
het proces met PCM (Natriumacetaat trihydraat) is een puur thermochemisch proces en niet vergelijkbaar.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:45

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Oud nieuws toch?
Zoek in dit topic naar PCM of in de rubriek duurzame techniek waar het in 2014 al ter sprake kwam.
Uiteraard kom je mijn persoontje dan ook regelmatig tegen ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
dunklefaser schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:42:
[...]

Bedoel je kW of niet toch kWh? - En welke soort "waterbuffer" heb je in gedachte?
Volgens mij kan het beide in die zin, maar als het verkeerd is hoor ik graag waarom. De waterbuffer zit inbegrepen in de warmtepompboiler waar dit topic over gaat. Anders is het gewoon een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Deveon schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:54:
[...]

Volgens mij kan het beide in die zin, maar als het verkeerd is hoor ik graag waarom. De waterbuffer zit inbegrepen in de warmtepompboiler waar dit topic over gaat. Anders is het gewoon een warmtepomp.
Het gaat om de energie(opslag) - en deze wordt in kWh en niet in kW (vermogen) aangegeven.
En water kan wel meer warmte-energie "opslaan" als andere vloeistoffen maar dit valt quasi in het niets met de energie welke met de fasetransities van water gemoeid is (vast/vloeibaar en vloeibaar/gasvormig)
Geloof me - ik heb ervoor gestudeerd.

[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 25-07-2019 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:25
Klopt, mijn werkgever is nu ook (uitbesteed) met PCM aan het experimenteren om zo puur met buitenlucht te kunnen koelen ipv een koelinstallatie met koudemiddel. Het is een redelijke unit welke 3 dagen moet kunnen koelen alvoor weer te regenereren. Hij zal met de huidige dagen wel een redelijke uitdaging hebben. Streeftemp is 25 graden.

Anywayz: WPB warmt nu 14 graden per uur aan, dat is het snelste wat ik ooit heb gezien :P Luchtaanvoertemperatuur is 44 graden uit de nok van de zolder.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-04 18:56
Jim423 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 19:58:
Klopt, mijn werkgever is nu ook (uitbesteed) met PCM aan het experimenteren om zo puur met buitenlucht te kunnen koelen ipv een koelinstallatie met koudemiddel. Het is een redelijke unit welke 3 dagen moet kunnen koelen alvoor weer te regenereren. Hij zal met de huidige dagen wel een redelijke uitdaging hebben. Streeftemp is 25 graden.

Anywayz: WPB warmt nu 14 graden per uur aan, dat is het snelste wat ik ooit heb gezien :P Luchtaanvoertemperatuur is 44 graden uit de nok van de zolder.
48 graden uit de garage met plat dak :X gaat als een speer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-04 21:56
hoi allen,

al wat langer enkele duurzaamheidstopics aan het volgen, en ik ben aan het twijfelen om mijn opstelling iets te veranderen. nu heb ik 72 CPC-HPs, op een 1000L hygienebuffervat. top voor in de zomer, maar 's winters moet er naverwarmd worden door een doorstroomverwarmer. werkt opzich allemaal prima, maar ik zat toch wat te denken aan een kleine (zonne)boiler erbij voor het SWW. ik hoop daarmee in het voor en naseizoen, en mogelijk ook de winter, genoeg warm water te kunnen maken om de nieuwe kleine boiler te verwarmen. in verhouding zitten er natuurlijk veel te veel collectoren op zo een kleine boiler dus hopelijk hogere temperaturen (doel is dus om minder de doorstromer te gebruiken).
nu kom ik eigenlijk na wat zoeken erachter dat een warmtepompboiler de goedkoopste manier (subsidie, jeej!) is om aan een boiler te komen, en dat er ook varianten zijn met een spiraal voor een zonnecollector bij zitten. deze zou dan achter de hygiene spiraal komen dus aanvoer SWW water is altijd rond de 30 graden (L/W WP houdt deze op temp), de collector kan hem hoger maken, en worst case doet de WPB het laatste stukje (als de zon weg is bijv. of in de winter als het heel grauw weer is).

luchtaanvoer wilde ik uit de garage doen (onverwarmd, maar ongeisoleerde muur naar het huis, dus altijd warmer dan buiten), en afvoer naar buiten. het buffervat (1000L) staat ernaast, dus echt koud wordt het nooit.

mijn vragen hierover:
is dit een goed idee? (opstelling etc).
hoe goed werkt een extra boiler vat (zeg 200 of 270 liter) met prioriteitsregeling? (mogelijk verkeerde topic, meer een ZB vraag)
hoeveel graden kan ik wel verwachten gedurende de jaargetijden. (idem)

en specifiek voor dit topic:
zou ik voor een 200L of een 270L gaan? gezinssituatie is 2 volwassen en een kleine, wss 1 of misschien 2 kleine erbij in de toekomst. nu een normale douche, en in de nieuwe badkamer komt er ook een bad (en douche wtw). de aanvoertemp voor de WPB is natuurlijk 30 graden, dus er hoeft weinig bij verwarmd te worden.
ik heb nu dus nog een doorstroomverwarmer, dus die kan er altijd nog achter voor onbeperkt SWW (is het nu ook). mocht de boiler ooit leeg zijn, dan heb je alsnog warm water. (anders hang ik hem denk ik in de schuur voor een losse douche oid, komt altijd wel van pas).

let op: doel is dus om minder gebruik te maken van de doorstromer, en meer/beter gebruik te maken van de zonnecollectoren (voornamelijk in de winter).

overigens was ik van plan om voor de belgische(esanico) atlantic v4 te gaan (met spiraal dus). installatie kan ik deels zelf, mogelijk alles.

alvast bedankt voor het meedenken.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zie dat je overal VV hebt, is een W/W versie van Auer (Edel Water) dan niet wat praktischer?
In de winter is lucht gebruiken in een garage niet erg efficiënt.
De Auer heeft geen extra spiraal dus de situatie met de zonneboiler blijft eender.
Misschien is het iets lastiger als je per seizoen moet kiezen waar het tapwater vandaan komt ...
Een wpb met spiraal kan gebruik maken van warmer water maar de cop is misschien 2 in de winter.
Verbruikt de doorstroomverwarmeer zo veel of haalt hij geen hoge temperatuur bij een grote flow?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Speedy-Andre schreef op maandag 29 juli 2019 @ 16:35:
Ik zie dat je overal VV hebt, is een W/W versie van Auer (Edel Water) dan niet wat praktischer?
In de winter is lucht gebruiken in een garage niet erg efficiënt.
De Auer heeft geen extra spiraal dus de situatie met de zonneboiler blijft eender.
Misschien is het iets lastiger als je per seizoen moet kiezen waar het tapwater vandaan komt ...
Een wpb met spiraal kan gebruik maken van warmer water maar de cop is misschien 2 in de winter.
Verbruikt de doorstroomverwarmeer zo veel of haalt hij geen hoge temperatuur bij een grote flow?
ik ken de W/W versie van Auer niet exact, maar neem aan dat deze uit water zijn warmte haalt?
waarom is dat handiger? en uit welk water haalt ie dan zijn wamte?

qua wpb, het ging mij vooral om een kleiner vat te hebben voor warmer SWW met de zonnecollectoren, en als er nog iets bij moet met de wpb (wss maar 2 of 3 maanden per jaar), dan is dat efficienter dan de doorstroomverwarmer.
de huidige situatie werkt prima, maar als de vvw aanstaat, dan wordt het vat nooit warmer dan 30 graden, terwijl in bijv. maart een 200L vat zo warm zou zijn voor SWW met enkel de collectoren.
en per seizoen moeten kiezen waar het sww vandaan komt, dat lijkt mij behoorlijk onpraktisch. (en waarom moet dat?)

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Baapje327 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 17:16:
[...]

ik ken de W/W versie van Auer niet exact, maar neem aan dat deze uit water zijn warmte haalt?
waarom is dat handiger? en uit welk water haalt ie dan zijn wamte?

qua wpb, het ging mij vooral om een kleiner vat te hebben voor warmer SWW met de zonnecollectoren, en als er nog iets bij moet met de wpb (wss maar 2 of 3 maanden per jaar), dan is dat efficienter dan de doorstroomverwarmer.
de huidige situatie werkt prima, maar als de vvw aanstaat, dan wordt het vat nooit warmer dan 30 graden, terwijl in bijv. maart een 200L vat zo warm zou zijn voor SWW met enkel de collectoren.
en per seizoen moeten kiezen waar het sww vandaan komt, dat lijkt mij behoorlijk onpraktisch. (en waarom moet dat?)
De Auer zit op de VV retour, hij heeft een eigen pomp zodat hij niet afhankelijk is van de VV pomp.
Wat je daarmee niet oplost is dat de collectors het vat niet warm krijgen.
Nog een nadeel is dat de Auer het hele jaar door moet draaien dus da's geen verbetering
Wil je het 1000l vat straks nog wel voor de VV blijven gebruiken?

Wat de collectors betreft heb ik geen ervaring, zou je daar een splitsing kunnen maken zodat de wpb een beter passende hoeveelheid en temperatuur krijgt?
Nadeel is dat er dan een extra regeling nodig is, maar je moet wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Speedy-Andre schreef op maandag 29 juli 2019 @ 17:29:
[...]

De Auer zit op de VV retour, hij heeft een eigen pomp zodat hij niet afhankelijk is van de VV pomp.
Wat je daarmee niet oplost is dat de collectors het vat niet warm krijgen.
Nog een nadeel is dat de Auer het hele jaar door moet draaien dus da's geen verbetering
Wil je het 1000l vat straks nog wel voor de VV blijven gebruiken?

Wat de collectors betreft heb ik geen ervaring, zou je daar een splitsing kunnen maken zodat de wpb een beter passende hoeveelheid en temperatuur krijgt?
Nadeel is dat er dan een extra regeling nodig is, maar je moet wat :)
ah, nee dat is niet echt handig voor mij. het 1000L wat wil ik zeker blijven gebruiken voor vvw, hiermee bespaar ik best wat kwh's als er wat zon schijnt. en ik kan er altijd warmte van de collectoren in kwijt als de vvw draait.

de extra regeling kan mijn controller volgens mij al, moet alleen wat extra leidingen leggen en een 3-weg klep. is opzich te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik vond 72 heatpipes al zo veel, elders lees ik dat er per 24 CPC heatpipes een 200l vat wordt gebruikt.
De Atlantic spiraal kan iets van 1600W warmte bij 60 graden overdragen aan het boiler water.
Misschien gaat opsplitsen deels ten koste van de cv, geen idee hoeveel.
Een wpb in de garage met afvoer naar buiten zie ik regelmatig in dit topic, met collectoren wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Speedy-Andre schreef op maandag 29 juli 2019 @ 17:51:
Ik vond 72 heatpipes al zo veel, elders lees ik dat er per 24 CPC heatpipes een 200l vat wordt gebruikt.
De Atlantic spiraal kan iets van 1600W warmte bij 60 graden overdragen aan het boiler water.
Misschien gaat opsplitsen deels ten koste van de cv, geen idee hoeveel.
Een wpb in de garage met afvoer naar buiten zie ik regelmatig in dit topic, met collectoren wat minder.
ja is best wat, het hele garagedak staat vol >:)
daarvoor gekozen om zo het stookseizoen te verkorten. ik ben niet ontevreden, al ga ik misschien nog eens 2 vd 3 rekken op een toekomstig tuinhuis leggen, dan hebben ze meer zon in de winter.
in de zomermaanden gaat de wpb nooit aanslaan, dan is de wpb altijd warm door de collectoren. (het 1000L vat is ook al warm vanaf april/mei, dus 200L is helemaal zo warm).

als er 1600W door de boilerspiraal gaat, hoelang duurt t dan om van 30 naar 60 graden te gaan? (200L boiler)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:35
Baapje327 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 18:07:
[...]

ja is best wat, het hele garagedak staat vol >:)
daarvoor gekozen om zo het stookseizoen te verkorten. ik ben niet ontevreden, al ga ik misschien nog eens 2 vd 3 rekken op een toekomstig tuinhuis leggen, dan hebben ze meer zon in de winter.
in de zomermaanden gaat de wpb nooit aanslaan, dan is de wpb altijd warm door de collectoren. (het 1000L vat is ook al warm vanaf april/mei, dus 200L is helemaal zo warm).

als er 1600W door de boilerspiraal gaat, hoelang duurt t dan om van 30 naar 60 graden te gaan? (200L boiler)
Één vijfde tijd van je huidige 1000 liter.
Gewoon doen je opstelling en de kleinste boiler nemen dan weet je zeker dat die warm is in de winter. En hij krijgt hot fill vanuit je grote vat dus koelt niet snel af.
Ik heb dezelde opstelling maar dan met warmtepomp en niet met collector.
Je moet wel even kijken of je controller laag genoeg kan, want ik denk dat de wpb maar max 70 kan hebben gok ik.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
reneeke1970 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 18:22:
[...]

Één vijfde tijd van je huidige 1000 liter.
Gewoon doen je opstelling en de kleinste boiler nemen dan weet je zeker dat die warm is in de winter. En hij krijgt hot fill vanuit je grote vat dus koelt niet snel af.
Ik heb dezelde opstelling maar dan met warmtepomp en niet met collector.
Je moet wel even kijken of je controller laag genoeg kan, want ik denk dat de wpb maar max 70 kan hebben gok ik.
OK top! Controller kan tot 4 graden Celsius als max temp (instelbereik 4 - 95 Celsius)
In de handleiding van de v4 staat 85 max door de spiraal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Baapje327 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 21:12:
[...]

OK top! Controller kan tot 4 graden Celsius als max temp (instelbereik 4 - 95 Celsius)
Oh dat is best veel, nou ja de warmtepomp zal toch niet starten.

Als je op zonneboiler forum gaat kijken dan zijn er wel meer die met grote en kleine boiler werken speciaal voor de winter, het liefst dan maar 100/150 liter.
Maarja jij hebt nogal wat pijpjes liggen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieA
  • Laatst online: 01-03 11:48
Tasma schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:38:
[...]

48 graden uit de garage met plat dak :X gaat als een speer.
Stopt 'ie niet als de lucht in boven de 43 graden komt? Ik heb een pijp op het dak gezet. 'Lucht uit' in de winter en 'lucht in' als de temperatuur op mijn zolder boven de 45 graden komt. Maar dat is dan blijkbaar niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-dy
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-09-2024
Hoi, ik lees al jaren met veel plezier van alles hier op tweakers maar nu ga ik mij eindelijk eens wagen in een topic wat extra info in te winnen.
Ik ben van plan op kort termijn een wpb aan te schaffen. Mede door het doorlezen van dit topic ben ik enthousiast geworden.
Ik heb een aantal "plannen"
Plan a: Wpb installeren.
Plan b: mijn zonnepanelen flink uitbreiden om volledige dekking te geven.
Plan c: een airco/heater systeem op de 1e verdieping.
plan d: een warmtepomp lucht/water t.b.v. begane grond.

Plan A... WPB alleen voor sww.
Plan C....Binnen unit is de binnen unit van een airco/heat split systeem. (Buitenunit op dak) Uitlaatroosters komen in de slaapkamers/ bovenverdieping uit. (zie onderstaande link)

https://www.elektrends.nl...beelding_kanaal_airco.png

Ter info: Dit om in eerste instantie de ht radiatoren op de 1e verd. te kunnen verwijderen.
En zodoende tzt voor de benedenverdieping een lt warmtepomp te kunnen toepassen. Beneden ligt overal vloerverwarming en lt radiatoren.
En zomers te kunnen koelen op de hele hete dagen.(ik wil daar niet 3 aparte airco’s voor laten installeren. Dus een win win situatie dacht ik.

De binnenunit van de airco/heater hangt in een ruime bergkast ca. 1,3m x 2,5m
Is het nou een goed idee om de wpb in die kast te plaatsen en tijdens de zomermaanden
lucht uitlaat (is als ik het goed begrepen heb redelijk afgekoeld) op de inlaat van de airco unit aan te sluiten? en de overdruk in de kamers er via de natuurlijke roosters uit laten “duwen”?
Als de wpb uit staat kan de aircobinnenunit zij aanvoer halen vanuit een luchtrooster onder in de deur. Dat uitkomt op de overloop.

De “uit” van de wpb en de “in” van de airco/heaterbinnenunit hoeven niet letterlijk aan elkaar te zitten, maar in de ruimte de wpb laten uitblazen en in de ruimte de airco/heaterbinneunit laten aanzuigen.
En dan iig elektrisch koppelen zodat als de wpb zijn draai uren heeft de airco aan te zetten mits er koudevraag is in de kamers uiteraard.

Dat zal uiteraard zijn wanneer de pv aan het loeien is :-)
S’winters kan de uitblaas gewoon naar buiten dat kan ik simpel realiseren door de slang op een afvoer te schuiven in de niet zomermaanden.
Wat is jullie mening??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remeepje
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-08-2024
Baapje327 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 21:12:
[...]

Hey Baapje
Ik heb zo goed als de setup die je voor ogen hebt.
Ik heb 60 heatpipes op 500 liter buffer. In de winter heb ik de atlantic expl 200 met coil erbij gezet met een driewegklep. En idd koud water eerst via hygiene spiraal van de 500 liter buffer naar de wpb. Komende weken, maanden zal ik er een WP (P monoblok) bij plaatsen om het "compleet" te maken.
Via Heatpipes komt het warme glycol bij de 3 wegklep, ( if wpb <65 graden, 3weg klep open), dan door de spiraal van de wpb, dan laat ik hem nog bewust door het 500 liter buffervat coil gaan ( dus in serie). Indien wpb >65 dan gaat de 3wegklep dicht en stroomt het nog alleen door de solar spiraal van het grote buffer vat.
Het grote voordeel wat ik hier zie, is dat ik de wpb boiler kan sturen op warm ssw, in tussen wordt het buffer vat ook nog wat opgewarmd ( cv water hoeft niet zo warm te zijn). Als wpb warm genoeg is, dan gaat de warmte van de heatpipes nog alleen door het grote vat. Hiermee heb ik een groot deel van het jaar warm sanitair water. Als om 2 uur's middags de wpb nog niet warm genoeg is, dan mag de electra het werk doen om de wpb naar 53 graden te brengen.
Zowel de driewegklep, als het kleine vat (wpb) en het grote vat worden door de controller van de heatpipes gestuurd.
Mij bevalt deze setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Top!
Fantastisch om te horen dat je er blij mee bent.
Nog enkele vragen:
Waarom de glycol in serie ook nog door 't grote vat? Om 't maximale uit de heatpipes te halen?(dus de retour temp vanuit de wpb nog gebruiken voor het grote vat?)
En halen de heatpipes dan de SWW temp wel? Ben benieuwd naar die ervaring.

En hoe gaat het met de prioriteitsregeling. Stel, wpb is 45 graden, grote vat is 28 graden, de collectoren worden warm en op een gegeven moment zijn ze warm genoeg voor het verwarmen van 't grote vat, maar nog niet voor de wpb. Zeg 35 graden. Wacht de controller dan met pompen dat de collectoren warmer zijn dan de DT voor wpb, of gaat ie dan naar 't grote vat pompen (neem aan het eerste toch?)

En je zegt dat de wpb S middags gaat verwarmen tot 53 graden, waarom de 53 graden? En doe je daarnaast nog aan legionella preventie? Of is de wpb zo lang op 53 graden dat dat voldoende is?

Thanks alvast voor je antwoord! Blij igg met de positieve ervaring melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remeepje
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-08-2024
Baapje327 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 08:58:
[...]

Top!
Fantastisch om te horen dat je er blij mee bent.
Nog enkele vragen:
Waarom de glycol in serie ook nog door 't grote vat? Om 't maximale uit de heatpipes te halen?(dus de retour temp vanuit de wpb nog gebruiken voor het grote vat?)
En halen de heatpipes dan de SWW temp wel? Ben benieuwd naar die ervaring.
Bij mij zit er 10 meter tussen de heat pipes en de kelder. Voor mijn gevoel vind ik het jammer dat nadat de glycol door de wpb is gegaan, de rest warmte weer 10 meter naar boven moet, daarom liever nog wat meer warmte afstaan en ook het buffervat warmen (ipv of). Nooit aangerekend, Maar ik zie wel dat de heatpipes er geen moeite mee hebben om de glycol weer warm te krijgen voordat het weer naar de wpb gaat, de pomp regelt dat goed. Puur op gevoel gebaseerd.
Ik zie wel dat de pomp wat harder (10 - 20 %) werkt als de 3weg klep openstaat, ook logisch, langer en een paar extra bochten.
En hoe gaat het met de prioriteitsregeling. Stel, wpb is 45 graden, grote vat is 28 graden, de collectoren worden warm en op een gegeven moment zijn ze warm genoeg voor het verwarmen van 't grote vat, maar nog niet voor de wpb. Zeg 35 graden. Wacht de controller dan met pompen dat de collectoren warmer zijn dan de DT voor wpb, of gaat ie dan naar 't grote vat pompen (neem aan het eerste toch?)
Mijn controller kan beide, ik heb hem ingesteld dat hij mag wachten tot het warm genoeg is om de wpb te verwarmen ( vaak is dat maar een kwestie van minuten, gaat erg snel daar boven tussen zeg 45 graden en 55 graden). In dat opzicht vind ik het belangrijker ( zeker nu in de zomer) dat mijn wpb op temp is ipv het buffervat. En mijn ervaring is, is dat er genoeg warmte overblijft na de wpb om het buffervat nog te warmen.
En je zegt dat de wpb S middags gaat verwarmen tot 53 graden, waarom de 53 graden? En doe je daarnaast nog aan legionella preventie? Of is de wpb zo lang op 53 graden dat dat voldoende is?
Vaak komt het niet voor dat de wpb de electra aanspreekt om te verwarmen. Maar mochten er een paar regendagen achter elkaar zijn, tja dan mag op die dagen de compressor van de wpb het werk doen. Ik kies na 2 uur , zodat 's ochtends de zon zijn werk mag doen, als ie er is. Vanaf half 5 krijg ik schaduw op de heatpipes. Veel dagen is de wpb naar 65 graden gegaan door de zon voordat de 3wegklep dicht gaat. Ook met een flauwe zon. Legionella regeling staat ingesteld, maar wordt van april t/m okt niet gebruikt omdat geregeld de temp tot 65 komt. En vaak in de koudere maanden ook niet, omdat de wpb toch snel warm wordt. 60 heat pipes voor 200 liter is wat overkill. Dus vaak haalt de wpb de 65 graden voordat de legionella zijn run zou moeten doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@remeepje
In de startpost staat een link naar een sheet waar een leuk aantal Tweakers hun opstelling hebben vermeld.
De opstelling die je hebt komt niet vaak voor, zou je de tabel willen aanvullen?
Wel geinig dat ik je in dit topic nog niet heb zien posten en je er zelf uit kwam wat de constructie betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Laatst online: 06-05 16:41

India Sierra

Learn by failure

Ik zit na te denken om een setup te maken waar ik een warmtepomp boiler en een pelletketel aanschaf. De warmtepomp boiler is standalone in de zomer wanneer er genoeg PV stroom is en in de winter helpt de pelletketel mee (verwamt de boiler via warmtewisselaar).

Alleen hebben veel pelletketels een temperatuursensor nodig om automatisch een buffervat op temperatuur te houden. Is het mogelijk om ergens een temperatuursensor te stoppen die aardig accuraat is? Of moet je dan rare dingen doen?

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
India Sierra schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:21:
Ik zit na te denken om een setup te maken waar ik een warmtepomp boiler en een pelletketel aanschaf. De warmtepomp boiler is standalone in de zomer wanneer er genoeg PV stroom is en in de winter helpt de pelletketel mee (verwamt de boiler via warmtewisselaar).

Alleen hebben veel pelletketels een temperatuursensor nodig om automatisch een buffervat op temperatuur te houden. Is het mogelijk om ergens een temperatuursensor te stoppen die aardig accuraat is? Of moet je dan rare dingen doen?
Zet die gedachte maar uit je hoofd, in de winter gewoon met de wpb draaien is vele malen goedkoper.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

reneeke1970 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:55:
[...]

Zet die gedachte maar uit je hoofd, in de winter gewoon met de wpb draaien is vele malen goedkoper.
Ook wanneer saldering zou vervallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
India Sierra schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:00:
[...]

Ook wanneer saldering zou vervallen?
Jazeker, want de pellets ketel gebruikt tijdens het verwarmings proces bijna net zoveel stroom, plus de kosten van de korrels....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

reneeke1970 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:03:
[...]

Jazeker, want de pellets ketel gebruikt tijdens het verwarmings proces bijna net zoveel stroom, plus de kosten van de korrels....
Ha dat is een goede, niet over nagedacht. :P

Back to the drawing board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:06
reneeke1970 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:03:
[...]

Dat is niet helemaal waar, een pelletketel heeft een elektrisch vermogen van circa 50 W.
Als het goed is kun je een 4 kWh uit een kilo pellets halen. En je hebt je huis warm.
De WPB heeft in de winter afhankelijk van de opstelling ook geen COP van 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-dy
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-09-2024
Dillema,...warmtepompboiler voor sww en wp voor cv apart van elkaar ivm aantrekkelijkere losse (2) subsidie's etc.
Of warmtepomp combi met boilervat. ((1) subsidie)
Geen idee wat qua stroomverbruik gunstiger is. en komt de wp bij een gecombineerd systeem niet tekort in de winter bij cv vraag en sww vraag tegelijk?
Bij twee aparte systeempjes staat de wp van de sww natuurlijk binnen, dat is qua aanvoer "warmere" lucht natuurlijk in de winter weer gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Het is al een keer nagerekend door reneeke dat wanneer jouw WP voldoende power heeft (dat kunnen wij niet weten natuurlijk) en een goede COP (>3) id winter je de WPB het beste in een (half)verwarmde ruimte kan zetten. Verwarming geschied dan door de WP via de VV of radiatoren zodat de ruimtetemperatuur in de winter niet onder de 10 graden komt. Als het geluid geen bezwaar is> WP+WPB. Is geluid vd WPB wel een probleem kun je beter een WP+vat nemen. Als je extra luchtverversing in huis wilt kun je dan nog kiezen om de WPB naar buiten te laten blazen maar de meeste doen gewoon binnen/binnen met deze setup. Voordeel is ook dat je bij een storing altijd nog SWW hebt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
gtv6 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:35:
[...]

Dat is niet helemaal waar, een pelletketel heeft een elektrisch vermogen van circa 50 W.
Als het goed is kun je een 4 kWh uit een kilo pellets halen. En je hebt je huis warm.
Jij spreekt duidelijk niet uit ervaring, ik wel....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ed-dy schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:05:
Dillema,...warmtepompboiler voor sww en wp voor cv apart van elkaar ivm aantrekkelijkere losse (2) subsidie's etc.
Of warmtepomp combi met boilervat. ((1) subsidie)
Geen idee wat qua stroomverbruik gunstiger is. en komt de wp bij een gecombineerd systeem niet tekort in de winter bij cv vraag en sww vraag tegelijk?
Bij twee aparte systeempjes staat de wp van de sww natuurlijk binnen, dat is qua aanvoer "warmere" lucht natuurlijk in de winter weer gunstiger.
Voor stroom verbruik maakt het niks uit, ik heb 400 liter boiler met wp getest, en een 200 liter wpb ,en dat kan hooguit tienden kWh schelen, ik zag het niet....
Maar daarbij zou ik altijd twee apparaten kopen want de wpb kun je ook gewoon als boiler gebruiken als je de CV wp op de spiraal aansluit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

gtv6 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:35:
[...]

Ik heb er gisteren nog een beetje aan zitten rekenen en met veel zoekwerk en rekenwerk kwam ik er op uit dat een pelletketel op zijn best praktisch hetzelfde kost als de warmtepomp boiler. Met de huidige energie prijzen. En dat wordt volgend jaar lager (als het goed is).

Korte toelichting:

Biodom C15 pelletketel gebruikt 98W volgens spec sheet tijdens nominaal vermogen, opstarten was ~250?W of zoiets. Je moet natuurlijk aannames maken qua starttijd etc. Kwam er op neer dat met goedkope pellets (25c/kg) de pelletketel ongeveer 2 cent goedkoper was (20cent vs 22 cent) om de boiler (300L) 10 graden op te warmen. Met 30ct de kg zat je op 1 cent duurder.

Je hebt wel als voordeel dat een pelletketel veel meer vermogen heeft en dus sneller opwarmt (op max vermogen zelfs maar 12 min voor die 10 graden). Daarbij kun je de boiler ook veel heter maken aangezien de warmtepomp maar tot 62 graden opwarmt waarna een element met COP1 het overneemt. (Thanks @Speedy-Andre )

Allemaal veel aannames etc. Lang verhaal kort, je speelt ongeveer gelijk met pelletketel tov puur de wpb. Maar je hebt dan wel een extra apparaat staan, een rookkanaal, pellets, schoonmaak werk etc. Dus ik weet het zo nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een Atlantic wpb gaat tot 62 graden zonder element en met pellets sjouwen gaat echt een keer vervelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-04 14:53
Ik ben voornemens de Atlantic Explorer V4 200 LTR aan te schaffen en op zolder te plaatsen. Nu kwam ik in de handleiding de volgende tekst tegen:
5. Verboden configuraties: Aansluiting op de ruimte onder het dak.

Word hier mee bedoeld wat ik denk dat ze hier mee bedoelen? Volgens mij hebben velen het apparaat wel onder het dak geplaatst. Of bedoeld de schrijver hier iets anders mee, dan ik denk dat hij er mee bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Er staat aansluiting. Dat is iets anders dan plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Tja, als @Chris499 niet zegt wat hij denkt dat ze bedoelen, dan wordt het een wazige discussie.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-05 16:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

India Sierra schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:20:
[...]

Ik heb er gisteren nog een beetje aan zitten rekenen en met veel zoekwerk en rekenwerk kwam ik er op uit dat een pelletketel op zijn best praktisch hetzelfde kost als de warmtepomp boiler. Met de huidige energie prijzen. En dat wordt volgend jaar lager (als het goed is).

Korte toelichting:

Biodom C15 pelletketel gebruikt 98W volgens spec sheet tijdens nominaal vermogen, opstarten was ~250?W of zoiets. Je moet natuurlijk aannames maken qua starttijd etc. Kwam er op neer dat met goedkope pellets (25c/kg) de pelletketel ongeveer 2 cent goedkoper was (20cent vs 22 cent) om de boiler (300L) 10 graden op te warmen. Met 30ct de kg zat je op 1 cent duurder.

Je hebt wel als voordeel dat een pelletketel veel meer vermogen heeft en dus sneller opwarmt (op max vermogen zelfs maar 12 min voor die 10 graden). Daarbij kun je de boiler ook veel heter maken aangezien de warmtepomp maar tot 62 graden opwarmt waarna een element met COP1 het overneemt. (Thanks @Speedy-Andre )

Allemaal veel aannames etc. Lang verhaal kort, je speelt ongeveer gelijk met pelletketel tov puur de wpb. Maar je hebt dan wel een extra apparaat staan, een rookkanaal, pellets, schoonmaak werk etc. Dus ik weet het zo nog niet.
toon volledige bericht
Ik heb geen glazenbol...
Maar ik vrees dat pellets of verboden gaan worden.
Of ze worden stukken duurder..
Ik heb een pelletkachel, maar stook afgelopen winter alleen maar mijn WP, en dat is me toch weelde..

WPB bewezen ...
En echt schoon.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

basvn

Breezand - NHN

- verkeerde topic

[ Voor 78% gewijzigd door basvn op 03-08-2019 15:59 ]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Baapje327 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 15:46:
hoi allen,

al wat langer enkele duurzaamheidstopics aan het volgen, en ik ben aan het twijfelen om mijn opstelling iets te veranderen. nu heb ik 72 CPC-HPs, op een 1000L hygienebuffervat.
Is het vat gevuld met 1000 liter SWW of CV water?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Jim423 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 00:17:
Er staat aansluiting. Dat is iets anders dan plaatsing.
Als je het apparaat onder het dak plaatst, dan is de aansluiting toch ook onder het dak. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:48
Dylantje2 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 10:09:
[...]

Ik heb geen glazenbol...
Maar ik vrees dat pellets of verboden gaan worden.
Of ze worden stukken duurder..
Ik heb een pelletkachel, maar stook afgelopen winter alleen maar mijn WP, en dat is me toch weelde..

WPB bewezen ...
En echt schoon.
Ik denk niet dat ze extra belasting oid gaan heffen over pellets.
Dan zouden ze dat ook kunnen doen over stookhout.
Verbieden gaan ze pas doen als houtstook ook verboden is. In nieuwbouw wijken misschien op ten duur.
Dat de pellets iets duurder worden dat kan maar dan is het altijd nog goedkoper dan gas.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Chris499 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 22:33:
[...]

Als je het apparaat onder het dak plaatst, dan is de aansluiting toch ook onder het dak. Of zie ik dat verkeerd?
De aansluiting is onder het dak. In feite is alles, dus alle aansluitingen in huis onder het dak. :P Echter is de aansluiting niet op de ruimte onder het dak.
Met de ruimte onder het dak wordt bedoeld de ruimte achter het beschot, dus de ruimte tussen de pannen en de binnenafwerking. Dus niet de ruimte waarin de WPB staat. Ik denk dat deze eis wordt gesteld om flowproblemen en te hoge temperatuurproblemen te voorkomen. Toegestaan is dus wel: Aansluiting onder het dak op een dakdoorvoer 160.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Nickkie55 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:43:
[...]

Is het vat gevuld met 1000 liter SWW of CV water?
Geen SWW, de warmtepomp zit direct op 't vat, en de vvw zit op de bovenste spiraal.
Hiervoor zat echt de vvw ook direct op 't vat, dus 't water is wel vies.
SWW gaat er doorheen met een hygienespiraal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

maartentmm schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 22:49:
[...]

Ik denk niet dat ze extra belasting oid gaan heffen over pellets.
Dan zouden ze dat ook kunnen doen over stookhout.
Verbieden gaan ze pas doen als houtstook ook verboden is. In nieuwbouw wijken misschien op ten duur.
Dat de pellets iets duurder worden dat kan maar dan is het altijd nog goedkoper dan gas.
Ik zei ook ik heb geen glazen bol.

Maar fijnstof uitstoot? is mss wel erger dan co2, dus gaan ze wat aan doen. vrees ik
Hebben wij pellets genoeg als half NL aan de pellets gaat? waar komen ze dan vandaan, en is dat duurzaam?
Houtstook is een hele discussie over, en als je echt een paradigma shift wilt veroorzaken.
Houtstook,kolenstook en bbq verbieden voor particulieren.... in de hele wereld, mss eerst de eu maar wat zou dat opleveren?

En pellets goedkoper dan gas, makkelijk, aangezien gas steeds duurder wordt..
Maar pellets goedkoper dan WP of WPB?

Ps;
Ik heb zelf ook al een paar jaar een pelletkachel....:-)
Dis afgelopen winter niet heeft gedraaid...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
Baapje327 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:46:
[...]

Geen SWW, de warmtepomp zit direct op 't vat, en de vvw zit op de bovenste spiraal.
Hiervoor zat echt de vvw ook direct op 't vat, dus 't water is wel vies.
SWW gaat er doorheen met een hygienespiraal
Ik heb de Auer Edel water hier staan, en wordt ook aangesloten op een 600 liter buffer gevuld met CV water. Er zit 1 spiraal in waar de heatpipes op aan zijn gesloten. De edel water heeft een aanvoertemp nodig van 25 graden, en haalt hiermee een betere COP dan een lucht warmtepompboiler. En een bijkomend voordeel Is dat deze minder geluid produceert.

Ik denk dat dit voor jou ook een betere oplossing zou zijn. Je moet wel een extra mengventiel bij bestellen omdat je buffer ook te warm kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Nickkie55 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 11:03:
[...]

Ik heb de Auer Edel water hier staan, en wordt ook aangesloten op een 600 liter buffer gevuld met CV water. Er zit 1 spiraal in waar de heatpipes op aan zijn gesloten. De edel water heeft een aanvoertemp nodig van 25 graden, en haalt hiermee een betere COP dan een lucht warmtepompboiler. En een bijkomend voordeel Is dat deze minder geluid produceert.

Ik denk dat dit voor jou ook een betere oplossing zou zijn. Je moet wel een extra mengventiel bij bestellen omdat je buffer ook te warm kan worden.
Helder verhaal. Klinkt ook goed idd. Aanvoer SWW gaat dus via de hygienespiraal, de wpb (auer) trekt warmte uit 't vat dus w/w wpb, en in de auer zit ook nog een spiraal voor de zonnecollectoren. Begrijp ik goed zo he?

Klinkt idd handiger om met water te verwarmen dan met lucht.
Waar heb je hem gekocht? (linkje? ) En heeft ie zelfde soort subsidie regeling?
En hoe stil is ie? Hij komt in de garage, maar zou ook in 't washok kunnen komen. Die laatste is naast onze slaapkamer qua geluid minder, maar qua locatie misschien wel handiger...
Thanks iig voor de tip, zeker het onderzoek waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Baapje327 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 11:25:
[...]

Helder verhaal. Klinkt ook goed idd. Aanvoer SWW gaat dus via de hygienespiraal, de wpb (auer) trekt warmte uit 't vat dus w/w wpb, en in de auer zit ook nog een spiraal voor de zonnecollectoren. Begrijp ik goed zo he?

Klinkt idd handiger om met water te verwarmen dan met lucht.
Waar heb je hem gekocht? (linkje? ) En heeft ie zelfde soort subsidie regeling?
En hoe stil is ie? Hij komt in de garage, maar zou ook in 't washok kunnen komen. Die laatste is naast onze slaapkamer qua geluid minder, maar qua locatie misschien wel handiger...
Thanks iig voor de tip, zeker het onderzoek waard!
Nee er zit geen spiraal in, maar als je je boiler zomers op temperatuur hebt laat je het koude water eerst door de hygiëne spiraal van de boiler stomen. Op deze manier is het al voorverwarmd voordat het de Auer in gaat en zal deze amper aanspringen.

- Geluid is 36dB (volgens brochure)
- COP is 4,5 (volgens brochure)
- Op dit moment zit er meer subsidie op dan dat hij kost.
- @Bart_Denon heeft hem al draaien en heeft met bij Auer in Polen gekocht. Dit scheelt nogal met Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:48
Dylantje2 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 11:02:
[...]

Ik zei ook ik heb geen glazen bol.

Maar fijnstof uitstoot? is mss wel erger dan co2, dus gaan ze wat aan doen. vrees ik
Hebben wij pellets genoeg als half NL aan de pellets gaat? waar komen ze dan vandaan, en is dat duurzaam?
Houtstook is een hele discussie over, en als je echt een paradigma shift wilt veroorzaken.
Houtstook,kolenstook en bbq verbieden voor particulieren.... in de hele wereld, mss eerst de eu maar wat zou dat opleveren?

En pellets goedkoper dan gas, makkelijk, aangezien gas steeds duurder wordt..

Ps;
Ik heb zelf ook al een paar jaar een pelletkachel....:-)
Dis afgelopen winter niet heeft gedraaid...
toon volledige bericht
je hebt wel een punt ja kwa uitstoot het blijft Nederland.
dat moet ik nog maar ervaren deze winter. Telkens een defrost van mijn l/l warmtepomp kost veelstroom. En ik zie bij monoblokken dagen erbij van 30kWh. Ik ben benieuw wat mijn palletketel dan verstookt.

on topic: Ik heb een Atlantic 200L als buffer die cv water gaat verwarmen wat in de retour van de ketel komt. Het korte cirquit van de palletketel loopt door de spiraal van de boiler waardoor het wat sneller op 60 graden zit. Daar zullen ook wel de nodige kWh in verdwijnen. ik heb net een veranda gebouwd waar ik nog 3 panelen kan opleggen :)

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Nickkie55 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 11:40:
[...]

Nee er zit geen spiraal in, maar als je je boiler zomers op temperatuur hebt laat je het koude water eerst door de hygiëne spiraal van de boiler stomen. Op deze manier is het al voorverwarmd voordat het de Auer in gaat en zal deze amper aanspringen.

- @Bart_Denon heeft hem al draaien en heeft met bij Auer in Polen gekocht. Dit scheelt nogal met Nederland.
Dit ziet er erg interessant uit. Waar ik bij de Atlantic Explorer tegenaan loop is dat alleen het vat van 200 liter bij mij fysiek op zolder past, het 270 liter vat is te groot. Dit apparaat is na ongeveer 300 liter douchen leeg.

Het 200 liter vat van de Auer Edel water is ook 200 liter, maar ze geven aan dat je met 5 personen hier prima mee moet kunnen leven. Vraag me dan ook af hoeveel liter je hier mee kunt douchen voor die leeg is en hoe lang het duurt voor die weer opgewarmd is.

Waar precies in Polen is die te koop? Ik heb hem in Nederland alleen op onderstaande website kunnen vinden, daar is die overigens 2800 euro met 2800 euro subsidie.

https://warmtepompboilers...-200l-warmtepompboiler-2/

Edit: Ik lees het volgende: Edel onttrekt gratis vrije energie uit de buitenlucht tot een temperatuur van -7 °C , levert warmt tapwater en houd deze op 60°C met gebruikmaking van uitsluitend de warmtepomp

Wat doe je op die paar dagen in het jaar dat het buiten kouder is dan -7 graden celcius?

[ Voor 11% gewijzigd door Chris499 op 04-08-2019 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Chris499 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:20:
[...]

Dit ziet er erg interessant uit. Waar ik bij de Atlantic Explorer tegenaan loop is dat alleen het vat van 200 liter bij mij fysiek op zolder past, het 270 liter vat is te groot. Dit apparaat is na ongeveer 300 liter douchen leeg.

Het 200 liter vat van de Auer Edel water is ook 200 liter, maar ze geven aan dat je met 5 personen hier prima mee moet kunnen leven. Vraag me dan ook af hoeveel liter je hier mee kunt douchen voor die leeg is en hoe lang het duurt voor die weer opgewarmd is.

Waar precies in Polen is die te koop? Ik heb hem in Nederland alleen op onderstaande website kunnen vinden, daar is die overigens 2800 euro met 2800 euro subsidie.

Zelf heb ik hem gekocht bij https://www.warmtepomp-on...70l-warmtepompboiler.html

Prima service en denken met je mee.

Ik denk dat andere hem hier besteld hebben. https://auerpolska.com

Alles is afhankelijk van de situatie, heb je een stort douche? Heb je smetvrees en douch je 3 keer op rij en dag? Sta je een uur onder de douch...
Ik kan iedereen gewoon aanraden om even te meten hoeveel water er uit je douchekop komt. En te meten hoe lang en hoe vaak je er onder staat.

De capaciteit van je douch kan je simpelweg met een stopwatch en een emmer meten.

[ Voor 14% gewijzigd door Nickkie55 op 04-08-2019 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-05 15:25
[...]

Edit: Ik lees het volgende: Edel onttrekt gratis vrije energie uit de buitenlucht tot een temperatuur van -7 °C , levert warmt tapwater en houd deze op 60°C met gebruikmaking van uitsluitend de warmtepomp

Wat doe je op die paar dagen in het jaar dat het buiten kouder is dan -7 graden celcius?
toon volledige bericht
De subsidie van 2800 lijkt mogelijk een fout te zijn. Was vorig jaar 1400. Er zijn hier leden op het forum die de subsidieaanvraag hebben uitstaan. Maar er is nog niet gemeld of de 2800 gehonoreerd is. Erg benieuwd of het inderdaad 2800 wordt.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
[...]

toon volledige bericht
Dan haal je de lucht niet van buiten maar ergens uit je huis.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Naast deze water, water warmtepomp hebben jullie neem ik aan ook nog een 'gewone' warmtepomp buiten staan?

Ik heb een meter op mijn douche staan. Ik douche in de zomer tussen de 80 en 100 liter per keer en in de winter tussen de 100 en 150 liter (ja dat is veel). Als de kinderen groter zijn, dan zullen ze ook meer water gaan vebruiken en hebben we een waterbehoefte van(aanvoer) 40 graden nodig voor 500 liter.

Wat betreft de subsidie: ik vind het vreemd dat het boilervat van 200 liter duurder is dan die van 270 liter. Daarnaast ga ik eens naar de instantie bellen om te vragen of de subsidie van 2800 euro wel klopt.

@Nickkie55
Je geeft aan dat je nog een 600 liter buffervat hebt aangesloten. Waar is dat precies voor? Werkt het apparaat niet zonder buffervat? Mijn installateur geeft aan dat je de CV retour beter niet kunt aansluiten, omdat de meerwaarde daarvan erg laag zou zijn. Dan werkt het systeem toch niet, omdat het op retour water is gebaseerd?

[ Voor 21% gewijzigd door Chris499 op 04-08-2019 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
t.oswald schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:35:
[...]

Dan haal je de lucht niet van buiten maar ergens uit je huis.
Inderdaad. Een aansluiting op buiten is niet nodig bij dit apparaat :-).

[ Voor 39% gewijzigd door Chris499 op 04-08-2019 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Chris499 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:38:
Naast deze water, water warmtepomp hebben jullie neem ik aan ook nog een 'gewone' warmtepomp buiten staan?

Ik heb een meter op mijn douche staan. Ik douche in de zomer tussen de 80 en 100 liter per keer en in de winter tussen de 100 en 150 liter (ja dat is veel). Als de kinderen groter zijn, dan zullen ze ook meer water gaan vebruiken en hebben we een waterbehoefte van(aanvoer) 40 graden nodig voor 500 liter.

Wat betreft de subsidie: ik vind het vreemd dat het boilervat van 200 liter duurder is dan die van 270 liter. Daarnaast ga ik eens naar de instantie bellen om te vragen of de subsidie van 2800 euro wel klopt.

@Nickkie55
Je geeft aan dat je nog een 600 liter buffervat hebt aangesloten. Waar is dat precies voor? Werkt het apparaat niet zonder buffervat? Mijn installateur geeft aan dat je de CV retour beter niet kunt aansluiten, omdat de meerwaarde daarvan erg laag zou zijn. Dan werkt het systeem toch niet, omdat het op retour water is gebaseerd?
De 600 liter staat er omdat dit al een aantal jaar draait met de collectoren. De 11kW Yutaki Monoblock warmtepomp is inderdaad ook besteld en moet nog binnenkomen. Deze gaat ook aangesloten worden op de buffertank.

Hierdoor creëer je een 2traps warmtepomp idee. De monoblock verwarmt het water naar circa 38 graden. En de Auer pakt dadelijk het retour water van 25/30 graden en maakt hiermee 60 graden sanitair warm water. Zo werken beide warmtepomp in een temperatuur gebied waar ze zich fijn in voelen en een goeie COP hebben.

Wacht even met bellen, mijn aanvraag loopt nog ;) Ik heb contact met ze gehad over dat verschil tussen de 200 een de 270. Ze vertelde me dat dit er vreemd uit ziet maar wel klopte.

Ik snap het verhaal van je installateur niet helemaal, verklaar nader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Nickkie55 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 11:40:
[...]

Hè jammer, het ging vooral om de spiraal. Eigenlijk was ik op zoek naar een klein boiletvat met spiraal, voor ZB prioriteit verwarming, en dat is met de subsidie tegenwoordig het goedkoopste met een wpb. (en qua legionella preventie chiller dan Elektrisch element)
Is iemand ook bekend met een w/w wpb met spiraal? Dat zou ideaal zijn namelijk!

De helft van het jaar heb ik nu al onbeperkt SWW via de hygienespiraal in 't grote vat, dus dan heeft een spiraalloze wpb niet zoveel toegevoegde waarde voor in winter.

Thanks voor 't idee trouwens, zet me wel weer aan het denken dat w/w wpb eigenlijk stuk praktischer is in mijn geval. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Baapje327 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 13:25:
[...]

Hè jammer, het ging vooral om de spiraal. Eigenlijk was ik op zoek naar een klein boiletvat met spiraal, voor ZB prioriteit verwarming, en dat is met de subsidie tegenwoordig het goedkoopste met een wpb. (en qua legionella preventie chiller dan Elektrisch element)
Is iemand ook bekend met een w/w wpb met spiraal? Dat zou ideaal zijn namelijk!

De helft van het jaar heb ik nu al onbeperkt SWW via de hygienespiraal in 't grote vat, dus dan heeft een spiraalloze wpb niet zoveel toegevoegde waarde voor in winter.

Thanks voor 't idee trouwens, zet me wel weer aan het denken dat w/w wpb eigenlijk stuk praktischer is in mijn geval. :)
Ik heb nog een nieuwe 300liter geïsoleerd RVS boiler staan met 1 spiraal. Als je hierin interesse hebt stuur me dan maar een berichtje. Deze heb ik destijds bij een pelletkachel gekocht maar niet nodig gehad. Ik heb alleen geen merk of typenummer voor je. Mag voor 300 euro weg.

https://imgshare.io/image/38xeS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Nickkie55 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 13:21:
[...]

De 600 liter staat er omdat dit al een aantal jaar draait met de collectoren. De 11kW Yutaki Monoblock warmtepomp is inderdaad ook besteld en moet nog binnenkomen. Deze gaat ook aangesloten worden op de buffertank.

Hierdoor creëer je een 2traps warmtepomp idee. De monoblock verwarmt het water naar circa 38 graden. En de Auer pakt dadelijk het retour water van 25/30 graden en maakt hiermee 60 graden sanitair warm water. Zo werken beide warmtepomp in een temperatuur gebied waar ze zich fijn in voelen en een goeie COP hebben.

Wacht even met bellen, mijn aanvraag loopt nog ;) Ik heb contact met ze gehad over dat verschil tussen de 200 een de 270. Ze vertelde me dat dit er vreemd uit ziet maar wel klopte.

Ik snap het verhaal van je installateur niet helemaal, verklaar nader.
Mijn installateur denkt volgens mij dat de werking hetzelfde is als de Atlantic Explorer, maar dat is niet zo. Deze Boiler dient aangesloten te worden op het retour cv water.

Ik vraag me af of dit apparaat wel interessant voor mij is. Wat ik wil uitvoeren:
Panasonic 5 kW Mono-bloc lucht-water warmtepomp voor de vloerverwarming.
Een Auer Edel Water 270L of 200L Warmtepompboiler voor douchen.
In de keuken heb ik al een Grohe heet water + boilervat van 10L staan.

Ik wil dus geen extra opslag vat wat de meeste wel hebben. Kan ik deze installatie realiseren en dan toch 5 douchebeurten van 70L achter elkaar realiseren? Met de 270L moet dat volgens mij wel lukken, met de 200 L denk ik niet?

Edit: Ik wil eigenlijk de Atlantic Explorer 270L, maar daar is mijn plafon op zolder te laag voor. Alleen het 200L exemplaar zou passen, maar ik vind dat aan de krappe kant. Daarnaast is de Auer Edel ook energiezuiniger en zou die goedkoper zijn als de subsidie van 2800 euro klopt.

[ Voor 10% gewijzigd door Chris499 op 04-08-2019 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Chris499 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 13:38:
[...]

Mijn installateur denkt volgens mij dat de werking hetzelfde is als de Atlantic Explorer, maar dat is niet zo. Deze Boiler dient aangesloten te worden op het retour cv water.

Ik vraag me af of dit apparaat wel interessant voor mij is. Wat ik wil uitvoeren:
Panasonic 5 kW Mono-bloc lucht-water warmtepomp voor de vloerverwarming.
Een Auer Edel Water 270L of 200L Warmtepompboiler voor douchen.
In de keuken heb ik al een Grohe heet water + boilervat van 10L staan.

Ik wil dus geen extra opslag vat wat de meeste wel hebben. Kan ik deze installatie realiseren en dan toch 5 douchebeurten van 70L achter elkaar realiseren? Met de 270L moet dat volgens mij wel lukken, met de 200 L denk ik niet?

Edit:"Ik wil eigenlijk de Atlantic Explorer 270L, maar daar is mijn plafon op zolder te laag voor. Alleen het 200L exemplaar zou passen, maar ik vind dat aan de krappe kant. Daarnaast is de Auer Edel ook energiezuiniger en zou die goedkoper zijn als de subsidie van 2800 euro klopt.
toon volledige bericht
Hij hoeft niet op een buffer worden aangesloten. Bekijk de brochure maar eens van de edel water wp. Als je hem op de retour aansluit pakt hij een deelstroom van je retour water en haalt daar wat extra warmte uit. De vloerverwarming moet wel een bepaalde oppervlakte hebben.

Ik denk dat de edel water boiler juist bijzonder geschikt is in combinatie met zonnecollectoren. In de winter haal ik met de collectoren geen temperaturen van 60 graden maar wel richting de 30/40 in de buffer. Hierdoor kan ik in de winter gewoon door tokkelen met een COP van 4 terwijl de lucht/lucht warmtepompboilers dan nog maar max 2COP halen?

In jou geval (in de zomer) ontrekt de edel water warmte uit de vloer, waardoor je ook nog koeling hebt. Maar verwacht hier niet te veel van hoor, maar alle beetjes helpen.

Edit:
Ik weet niet of deze berekening klopt hoor.
Benodigd 5x70liter x 38graden = 13.300
Voorraad 270liter x 58 graden = 15.660

[ Voor 3% gewijzigd door Nickkie55 op 04-08-2019 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Nickkie55 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 13:55:
[...]

Hij hoeft niet op een buffer worden aangesloten. Bekijk de brochure maar eens van de edel water wp. Als je hem op de retour aansluit pakt hij een deelstroom van je retour water en haalt daar wat extra warmte uit. De vloerverwarming moet wel een bepaalde oppervlakte hebben.

Ik denk dat de edel water boiler juist bijzonder geschikt is in combinatie met zonnecollectoren. In de winter haal ik met de collectoren geen temperaturen van 60 graden maar wel richting de 30/40 in de buffer. Hierdoor kan ik in de winter gewoon door tokkelen met een COP van 4 terwijl de lucht/lucht warmtepompboilers dan nog maar max 2COP halen?

In jou geval (in de zomer) ontrekt de edel water warmte uit de vloer, waardoor je ook nog koeling hebt. Maar verwacht hier niet te veel van hoor, maar alle beetjes helpen.
Klinkt goed, maar ik twijfel wel over het volgende:
Water warmte uit de vloer in de zomer is denk ik geen 25 graden of zie ik het verkeerd? In dat geval kan de boiler zijn werk niet doen.

Mijn vv oppervlakte is ongeveer 40 m2. Ik zal vanavond de brochure eens doorlezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Chris499 op 04-08-2019 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Chris499 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 13:58:
[...]

Klinkt goed, maar ik twijfel wel over het volgende:
Water warmte uit de vloer in de zomer is denk ik geen 25 graden of zie ik het verkeerd? In dat geval kan de boiler zijn werk niet doen.
Goed dat je daar over twijfelt. In de brochure staat dat hij tussen de 18-35 graden water nodig heeft. Ik heb een orgineel mengventiel erbij besteld en die limiteert de aanvoer naar 25 graden, vandaar dat ik over die 25 praat.
http://www.auer.fr/wp-con...L-MAY-2018-ANGLAIS-BD.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Nickkie55 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:01:
[...]

Goed dat je daar over twijfelt. In de brochure staat dat hij tussen de 18-35 graden water nodig heeft. Ik heb een orgineel mengventiel erbij besteld en die limiteert de aanvoer naar 25 graden, vandaar dat ik over die 25 praat.
http://www.auer.fr/wp-con...L-MAY-2018-ANGLAIS-BD.pdf
Ik denk in jou geval dat het niet mogelijk is zonder buffer. Ik geloof dat je iets van 100m2 nodig hebt als "buffer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Nickkie55 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:03:
[...]

Ik denk in jou geval dat het niet mogelijk is zonder buffer. Ik geloof dat je iets van 100m2 nodig hebt als "buffer"
Dan zou ik nog voor de lucht versie kunnen gaan.
https://warmtepompboilers...ir-270l-warmtepompboiler/ Die is 270 liter en maar 1.69 meter hoog. Dat past wel op zolder.

Heeft iemand nog tips over een warmtepomp boiler waarmee je voor 4 a 5 personen achter elkaar kan douchen (70 L per keer)? Maximale hoogte van het apparaat is 1.70 meter. Uiteraard met een hoop subsidie zodat de netto investering laag blijft :-)

[ Voor 6% gewijzigd door Chris499 op 04-08-2019 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Chris499 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:09:
[...]

https://warmtepompboilers...ir-270l-warmtepompboiler/ Die is 270 liter en maar 1.69 meter hoog. Dat past wel op zolder.

Heeft iemand nog tips over een warmtepomp boiler waarmee je voor 4 a 5 personen achter elkaar kan douchen (70 L per keer)? Maximale hoogte van het apparaat is 1.70 meter. Uiteraard met een hoop subsidie zodat de netto investering laag blijft :-)
2×200 liter in serie zetten.
Of een doorstroom verwarmer er achter hangen als backup

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Chris499 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:38:

@Nickkie55
Lekker slapende honden wakker maken :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Chris499 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:09:
[...]

Reken je wel met deze getallen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cV7XFwFTlk5LInz0Kz8zPYRt/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
t.oswald schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 18:16:
[...]

Alsof ze dat niet door zouden hebben als ze het bedrag bij iemand uitkeren.

Wat betreft het aantal liters per dag waarvan je vraagt of ik daar mee reken.
Het plaatje wat je laat zien ken ik. Echter is dit het aantal liters per dag. Je kunt dit niet allemaal in de ochtend weg douchen. Ik denk dat de Atlantic Explorer ongeveer even veel doet als dit plaatje.

[ Voor 10% gewijzigd door Chris499 op 04-08-2019 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
reneeke1970 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 15:48:
[...]

2×200 liter in serie zetten.
Of een doorstroom verwarmer er achter hangen als backup
2x 200 liter heb ik ook overwogen. Echter heb ik daar geen plek voor op zolder. Vraag is ook of ze 2 keer subsidie geven voor 2 dezelfde producten? Doorstromer zou nog een optie zijn. Moet ik wel een krachtstroom kabel aanleggen nadat mijn meterkast is omgebouwd naar 3 fasen. Die aanvraag is afgelopen vrijdag ingediend. Welke doorstromer zou je zoal aanraden?

[ Voor 4% gewijzigd door Chris499 op 04-08-2019 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Chris499 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:26:
[...]

2x 200 liter heb ik ook overwogen. Echter heb ik daar geen plek voor op zolder. Vraag is ook of ze 2 keer subsidie geven voor 2 dezelfde producten? Doorstromer zou nog een optie zijn. Moet ik wel een krachtstroom kabel aanleggen nadat mijn meterkast is omgebouwd naar 3 fasen. Die aanvraag is afgelopen vrijdag ingediend. Welke doorstromer zou je zoal aanraden?
Ja je krijgt dubbel subsidie, maar als nie past helaas.
Meest gebruikte zijn van clage,kun je begrenzen op 11 kW, en als je doorstroom begrenzer er uit haalt krijg je gewoon volle straal. Jij hoeft immers niet vanaf 10 graden op te warmen dus geen probleem.
Wel kijken of je een zonneboiler versie hebt, want sommige vinden het niet fijn als er 65 graden doorheen komt.

Nog een optie, ik vind het niet helemaal top maar meneer @Rol-Co wel, twee elektrische boilers achter elkaar, eentje van 80 liter met 500 watt element om zoveel mogelijk zonne energie op te maken. Indien die boiler niet warm is omdat er te snel gedoucht word, zit er eentje van 30 liter voor met 3000 watt element.
Die van 30 liter staat 5 graden kouder afgesteld dan de grote.
Ondanks dat hij minder stilstand verlies heeft, verbruikt hij wel iets meer energie natuurlijk.
Maar geen gedoe met slangen en groot ding en onderhoud, geen legionella....

[ Voor 24% gewijzigd door reneeke1970 op 04-08-2019 19:47 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verscheur dat foldertje maar, ik heb 200 liter op 55 graden en daar kon ik geen half uur op douchen met tien liter per min.
Van ellende maar begrenzer geplaatst van 5.5 liter (zelf gemeten )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
reneeke1970 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:37:
[...]

Verscheur dat foldertje maar, ik heb 200 liter op 55 graden en daar kon ik geen half uur op douchen met tien liter per min.
Dat klinkt niet best, ben blij dat je dit zegt, anders had ik straks echt een probleem gehad met 1 boiler en een gezin van 4.

Wat bedoel je precies met een begrenzer van 5.5 Liter geplaatst? En waardoor loste dit het probleem op?
Die doorstroomverwarmers zijn er weer in veschillende prijs categoriën, CBX en CEX, geen idee welke de juiste is. Schiet je elektra verbruik met zo een apparaat niet enorm omhoog? Dat is nogal wat 11 kW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:37:
[...]

Wat is de afstand van de WPB tot de douche? Dat verlies zit in de folder waarschijnlijk niet meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
t.oswald schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 18:16:
[...]

Zijn meer warmtepompen, van andere merken die op dezelfde manier werken en een zelfde subsidie krijgen. Alpha innotech bijvoorbeeld. Ook warm tapwater uit verwarmingswater. Ook 2800 euro subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Chris499 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:50:
[...]

Dat klinkt niet best, ben blij dat je dit zegt, anders had ik straks echt een probleem gehad met 1 boiler en een gezin van 4.

Wat bedoel je precies met een begrenzer van 5.5 Liter geplaatst? En waardoor loste dit het probleem op?
Die doorstroomverwarmers zijn er weer in veschillende prijs categoriën, CBX en CEX, geen idee welke de juiste is. Schiet je elektra verbruik met zo een apparaat niet enorm omhoog? Dat is nogal wat 11 kW!
11kW is max, als jou boiler nog 35 is dan gebruikt hij maar 3 kW om naar 45 graden te gaan. Zijn fictieve getallen maar je snapt het idee denk.

Ik heb begrenzer in douche kop voor paar euro, gewoon rubbertje met klein gaatje. En daarom komt er minder water uit, nu slechts 5.5 liter per min.

Uh model cex moet je hebben geloof ik, in Duitsland stukken goedkoper trouwens, word daar veel gebruikt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Deveon schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:51:
[...]

Wat is de afstand van de WPB tot de douche? Dat verlies zit in de folder waarschijnlijk niet meegerekend.
Met twee personen achter elkaar hoef ik niet te wachten tot leiding warm is hoor, maar metertje of 7 denk ik.
Het grootste probleem is denk ik de meet factor, nadat compressor stopt zal best hele vat 55 graden zijn, maar tien uur later is onderste twintig cm toch echt weer koud, maar sensor zit wat hoger dus geeft 55 aan, en compressor start daar dus niet op, moet eerst 5 graden afkoelen naar 50 ,en als sensor op 2/3 hoogte zit is onderste helft mooi maar 25 graden.
Dus helaas is theorie geen praktijk.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:56
Overigens zijn er hier zat mensen waaronder ik die een 200l versie hebben met 4 personen. 2 kids en 2, volwassenen hier. Nu zijn ze nog maar 3 en 5 maar dat zien we dan wel weer :) ik douche overigens altijd savonds en mijn vriendin sochtends.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@Chris499 Is een douche-WTW geen goed plan bij jou?
Ik heb namelijk ook zo'n sww verbruik (misschien zelfs ietsje meer) en zoiets heeft zich binnen 2 jaar terugverdiend. Bijkomend voordeel is dat je dan wel met de 200L af kan. Ik ga er hier vanuit dat je geen bad hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Jim423 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 20:31:
@Chris499 Is een douche-WTW geen goed plan bij jou?
Ik heb namelijk ook zo'n sww verbruik (misschien zelfs ietsje meer) en zoiets heeft zich binnen 2 jaar terugverdiend. Bijkomend voordeel is dat je dan wel met de 200L af kan. Ik ga er hier vanuit dat je geen bad hebt.
Een douche WTW moet je toch je badkamer voor verbouwen? Dat staat over een paar jaar op het programma, dus dat kan ik dan waarschijnlijk ook nog doen.

Als ik lees dat @Possible het ook lukt om met een 4 persoons huidhouden rond te komen met de Atlantic Explorer (200L), dan zou ons dat ook moeten lukken. Heb jij hem wel eens helemaal leeg gedouched en weet je hoeveel liter dat was? Het apparaat komt bij ons op ongeveer 2 meter van de douche te staan, op de verdieping eronder, dus dat is gunstig. De kinderen zijn nu 0 en 3 en als ze groter zijn dan hebben we waarschijnlijk een douche WTW.

We hebben overigens wel een bad, maar dit gebruikt alleen ons dochtertje van 3 en gaat ook niet helemaal vol. Daarnaast gaat zij 's avonds in bad en douchen mijn vrouw en ik 's ochtends.

Edit: Ik heb liever geen doorstroomverwarmer, het word een hele uitdaging om naar de zolder krachtstroom te trekken en ik wil mijn stroomrekening niet onnodig verder omhoog brengen.

[ Voor 7% gewijzigd door Chris499 op 04-08-2019 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
De afvoer steekt bij mij door de vloer in een schacht. In mijn geval hoefde ik dus helemaal niets te verbouwen behalve de schacht open te zagen vanuit de meterkast.

Wanneer jij de Atlantic 200L op 62 zet heb je ongeveer 300L beschikbaar hier kun je ruim een half uur op douchen bij 10L/min. Ik vermoed dat het wel losloopt als niet iedereen direct achter elkaar gaat. Ik heb de WPB nog nooit verder dan ''halfleeg'' gezien met puur douchen, mijn douchekop doet 8L/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Jim423 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 21:20:
De afvoer steekt bij mij door de vloer in een schacht. In mijn geval hoefde ik dus helemaal niets te verbouwen behalve de schacht open te zagen vanuit de meterkast.

Wanneer jij de Atlantic 200L op 62 zet heb je ongeveer 300L beschikbaar hier kun je ruim een half uur op douchen bij 10L/min. Ik vermoed dat het wel losloopt als niet iedereen direct achter elkaar gaat. Ik heb de WPB nog nooit verder dan ''halfleeg'' gezien met puur douchen, mijn douchekop doet 8L/min.
Bij mij is helaas geen ruimte voor een douche WTW, wij douchen nog in het bad en onder het bad zit beton van de vloer. Welke douche WTW heb jij?

Dat is een mooi resultaat dat je WPB nog nooit verder dan half leeg is geweest, maar dat komt ongetwijfeld omdat jij een douche WTW hebt. Ik zal morgen tijdens het douchen eens klokken hoeveel liter per minuut mijn douche verbruikt. Er zit een metertje op dus ik hoef alleen maar een stopwatch erbij te houden :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Telt dat metertje het warme water voor het de mengkraan in gaat?
Daar heb je het meeste aan als je gaat rekenen met de wpb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

maartentmm schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 11:53:
[...]

je hebt wel een punt ja kwa uitstoot het blijft Nederland.

[...]

dat moet ik nog maar ervaren deze winter. Telkens een defrost van mijn l/l warmtepomp kost veelstroom. En ik zie bij monoblokken dagen erbij van 30kWh. Ik ben benieuw wat mijn palletketel dan verstookt.

on topic: Ik heb een Atlantic 200L als buffer die cv water gaat verwarmen wat in de retour van de ketel komt. Het korte cirquit van de palletketel loopt door de spiraal van de boiler waardoor het wat sneller op 60 graden zit. Daar zullen ook wel de nodige kWh in verdwijnen. ik heb net een veranda gebouwd waar ik nog 3 panelen kan opleggen :)
Als je kunt ga over op graaddagen...
En dan pas heb je een goed vergelijk.
Reken je pellets om qua calorische waarde..
Mijn rekenwonder overtuigde me dat pellets echt duurder zijn dan een WP die cop 4 haalt,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Chris499 wij hebben dan niet een super deluxe regendouche die 10 liter per minuut doet hoor. Ik gok eerder zon 5 liter per minuut. Er zit zon eco stand op en die gebruik ik. Ik douche dan ook maar 3 minuutjes ofzo..niet heel lang. Mijn vat warm ik altijd op naar 55 graden. Bij mij staat hij in de garage en is de afstand dus ook nog eens een stuk langer. Ik gok zo'n 10 meter.

Leeg is ie wel eens geweest. Maar dan heb ik dus een bad half vol / half leeg :+ laten lopen en twee douche momenten achter elkaar. Het is ook niet zo dat het ineens koud water hebt..je voelt dat het water gewoon minder warm wordt.

@Atomic2005 heeft ook een 200 l met 2 volwassenen en 2 kids.

[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 04-08-2019 21:52 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Speedy-Andre schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 21:38:
Telt dat metertje het warme water voor het de mengkraan in gaat?
Daar heb je het meeste aan als je gaat rekenen met de wpb.
Het metertje telt het totaal gebruikte douchewater, dus na de mengkraan. Dit moet dus omgerekend worden naar 38 graden.

Ik heb deze een keer via mijn werk gekregen.
https://www.amphiro.com/en/produkt/amphiro-b1-connect/

@Possible Ik douche in de winter in de ochtend zeker 20 minuten en schat dat onze douche ook 5 liter/m doet. Vraag me af of de WPB dan voldoende capaciteit heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Chris499 op 04-08-2019 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Chris499 dan zou ik niet voor een 200 liter gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
20 minuten, je hebt zeker ook een tv in de douche? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Possible schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 21:58:
@Chris499 dan zou ik niet voor een 200 liter gaan.
150L op 38 graden douche ik dan. Dat moet toch lukken met een vat van 200L op maximaal 62 graden zou je denken?

Had het met een vriend van me omgerekend met het aantal kilojoul van water en we kwamen uit op 300 liter douchen op 38 graden.

Het alternatief zou een doorstroom verwarmer zijn, want een 270 liter WPB past helaas niet op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
@Speedy-Andre in de winter heb ik wat meer moeite met wakker worden. Een warme straal water zorgt dan voor wat ontspanning :-)

[ Voor 64% gewijzigd door Chris499 op 04-08-2019 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Chris499 ja dat zou wel lukken alleen vind ik 38 graden persoonlijk te koud. Ik ga douche eerder richting de 40-41 graden.

Als je boiler inderdaad op 62 houdt dan moet het zeker wel voldoende zijn. Overigens kan je beter gewoon sochtends met 25 graden douchen..ben je sneller wakker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
@Possible
Met de temp van de WPB kan ik dan een beetje mee gaan testen/spelen wat voor ons het best is.

40-41 graden, daar moet ik niet aan denken. Max is 39 graden. Nu begrijp ik waarom je zo kort een douche pakt. Jij bent vlug opgewarmd met die temperatuur :-D. Ieder mens is gelukkig weer anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ik zou die 200L gewoon neerzetten en kijken hoe het gaat. element inschakelen.
Er kan altijd nog een doorstromer achter als het toch onvoldoende blijkt te zijn maar waarschijnlijk loopt het gewoon los. Je zou dan met 3 man vlak achter elkaar elk 20 min moeten douchen voordat je in de problemen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
Chris499 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:02:
[...]

150L op 38 graden douche ik dan. Dat moet toch lukken met een vat van 200L op maximaal 62 graden zou je denken?

Had het met een vriend van me omgerekend met het aantal kilojoul van water en we kwamen uit op 300 liter douchen op 38 graden.

Het alternatief zou een doorstroom verwarmer zijn, want een 270 liter WPB past helaas niet op zolder.
Kan je de berekening eens delen? Ik wil graag berekenen hoeveel warm water ik nou echt nodig heb.

edit: http://www.boiler-info.nl/rekenen/

[ Voor 4% gewijzigd door Nickkie55 op 05-08-2019 11:04 ]

Pagina: 1 ... 62 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.