@
Jim423
Heb het forum helemaal doorgelezen, Ik raak steeds enthousiaster in een WPB!
Als het er op aan komt zou ik gevoelsmatig voor een Atlantic V4 270liter gaan. Erg interessant met die subsidies!
Vandaag heeft het mij erg bezig gehouden, en kwam met wat ideeen. Of het haalbaar is, geen idee, wellicht door middel van input van hier. Zou echt tof zijn.
Wat mij eerst bezig hield was voornamelijk het stuk "het misbruiken van de WPB"
Zou het zomaar kunnen dat je 2 WPB's inzet. 1 voor het SWW, en de andere voor de verwarming.
Dus de zonneboiler aansluiting van de 2e WPB aan de vloer verwarming knopen. Wellicht ook toekomst gericht aan LTradiatoren op de boven verdieping.
Hiervoor zou ik een aanvoer retour naar boven kunnen leggen, groepen verdeler voor de 4 kamers. Heel wild een servo per groep, en een thermostaatje per kamer welke de groepjes kunnen knijpen. Op het moment dat er warmte vraag boven is, zou er een relais mee kunnen schakelen om een CV pompje rond te slingeren.
Is dit een must, nee, wellicht meer voor het gadget gehalte en de knutsel

Er komt dus een houtkachel in de woonkamer. Dus erg veel zal ik de verwarming niet denken aan te spreken. Wij leven met z'n 2en, geen kinderen in het vooruitzicht. Slapen met de ramen open in de winter, en de boven verdieping kom ik in de toekomst alleen voor de Lego. Komt een nieuwe slaapkamer beneden.
Maar goed, even terug.
Zou je dus zo'n Atlantic V4 WPB volledig stand alone voor de Cv kunnen gebruiken, vraagt de Tweaker in mij zich af.
Wellicht zou ik beide zonneboiler spiralen parallel aan elkaar kunnen knopen om meer warmte buffer voor de cv te hebben.
Zou je WPB 2, de boiler vullen met water, de tapwater aansluitingen koud in, en warm uit met een pompje aan elkaar kunnen verbinden, zodat de WPB continu het zelfde water blijft verwarmen tot X temperatuur om het cv water op temperatuur te houden.
Dan nog iets verzinnen op een thermostaat. Dit zou een simpele kwik thermostaat kunnen zijn, die een relais in en uitschakeld om een cv pompje te laten draaien of stoppen naar mate het warm genoeg is.
Wilde ideeen!