Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.207 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:46
Nickkie55 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 14:08:
[...]

Maarja, proberen is natuurlijk eerst kopen en dan maar hopen dat je je geld terug krijgt?

Is er iemand hier die contact heeft gehad of op gaat nemen met rvo hierover?
Goed plan, slapende honden wakker maken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
reneeke1970 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:17:
[...]

Goed plan, slapende honden wakker maken
Nee eerst zon duur ding kopen en daarna niets krijgen lijkt me handig ;)

RVO.nl
Bij het berekenen van uw subsidie baseren wij ons op apparaatgegevens die door fabrikanten aan ons zijn verstrekt. Mocht blijken deze gegevens onjuistheden bevatten dan corrigeren wij de lijst en het indicatieve subsidiebedrag. Dit kan van invloed zijn op de uiteindelijke hoogte van uw subsidie.

[ Voor 40% gewijzigd door Nickkie55 op 07-07-2019 15:20 ]

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nickkie55 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:18:
[...]

Nee eerst zon duur ding kopen en daarna niets krijgen lijkt me handig ;)
Er is een KA nummer, is je aanvraag volgens de regels dan wordt de subsidie toegekend.
Het zou wel kunnen dat het bedrag anders is dan op het moment van aanvragen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Bart_Denon schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:26:
Binnenkort maar eens haast maken met 't aansluiten van de Edel 200 dan kan de subsidieaanvraag de deur uit. Kijken ze dan ook naar 't bedrag wat je besteed hebt aan de warmtepompboiler, of doet dat er niet toe? De verhouding tussen aanschaf (1570) en subsidie (2800) is wel een beetje scheef.
Weliswaar exclusief montage..
Waar heb je hem gekocht voor dat geld als ik vragen mag?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:56
Eén van onze twee warmtepompboilers heeft een programmeringsprobleempje. Toen ik hem voor het eerst heb aangezet heb ik twee tijdvakken gedefinieerd voor het verwarmen 9u-17u en 19u-21u. Het tweede tijdvak omdat ik er dan vaak in de buurt bent en wilde testen of het werkte. Na een week heb ik dit tijdvak verwijderd en als ik de instellingen bekijk of de programmering doorloop zie ik ook alleen maar 9u-17u als tijdvak voor het verwarmen aan staan. Maar je voelt hem al aankomen... Elke avond klokslag 19u slaat het ding aan voor ieni-mini verwarmingsrondje. Iemand al zoiets meegemaakt? Uiteraard kan ik het ding natuurlijk een factory reset geven om het op te lossen, maar misschien heeft iemand anders het al meegemaakt en een work-around gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als het een Atlantic is even de spanning er af, soms blijft een oud programma hangen :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubSun
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Een week of 2 geleden hier wat informatie verzameld. Vorige week maar gewoon de Atlantic Explorer V4 besteld, met in het achterhoofd om alle benodigde aansluitmateriaal aan te schaffen zodra dat ding boven staat. Dan kan ik makkelijk zien wat er al bij zit en wat ik nog nodig heb. Redelijk handig met klussen, maar geen ervaring met leidingen. Niet bang aangelegd, dus wil toch eerst een poging wagen om het zelf te doen.

Twijfelde tussen de 200l en de 270l. Met ons douchepatroon is de 200l waarschijnlijk voldoende. Uiteindelijk toch voor de 270l gegaan vanwege het bad. Bad wordt niet zo vaak gebruikt, maar voor het gevoel toch fijn om een beetje extra buffer te hebben.

Paar dagen geleden besteld en vandaag ontvangen. Ik was zelf niet thuis, maar de vrouw heeft aan de bezorger gevraagd of hij de wpb in de garage wilde zetten. Dat was gelukkig geen probleem.

Na werk direct naar huis en man.. wat een joekel! Ben er een beetje bang van geworden. :+ Hoe ga ik dat ding boven krijgen. As weekend, maar eens een paar vrienden uitnodigen >:)

Kan iemand mij misschien helpen met een lijstje van de benodigde aansluitmaterialen? Tips zijn ook erg welkom.

[ Voor 11% gewijzigd door SubSun op 08-07-2019 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:56
Speedy-Andre schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:10:
Als het een Atlantic is even de spanning er af, soms blijft een oud programma hangen :)
Klopt is een Atlantica, dat ga ik morgen even proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@SubSun
We kunnen niet bij je binnen kijken, bij iedereen zit het weer een beetje anders.
Je hebt al antwoorden gehad, misschien met iets te veel jargon :9

Ik lees dat er een cv combiketel is waar hij bij komt, da's handig want dan kan je e.e.a. hergebruiken.
Zoek eerst in de verpakking van de Atlantic het diëlektrische koppelstukje op voor je die weg gooit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/APHjudli2NybDVwVlTM7BgBm/medium.jpg

Hier ze je hem geheel links zitten met zijn 2 grote moeren.
Er zit bij mij een RVS flex slang op naar de warm water aansluiting die eerst op de cvketel zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WuCmHe84EYJwlwfncUgz2zCT/medium.jpgCvketel weg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Tn2grbWcYDAizpFCXMPuFZBD/medium.jpg

Spullen bij Toolstation gehaald en schroeven maar :+
Bij mij vlnr cv warm, sww warm, gas, sww koud en cv koud (retour).
Om terug naar af te kunnen heb ik kraantjes geplaatst waarmee ik alle richtingen op kan met warm/koud.

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/8/1/7/2/9200000010472718.jpg

Zo'n ding is handig als je bestaande leidingen wil aanpassen of een nieuwe op maat maken.
Ergo ik ben best handig maar had nog nooit met (water)leidingen gewerkt.
Alles dus op moeten zoeken met hier daar wat hulp in dit topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0B02WPZdm5iin2QcWruGS3a4/medium.jpg

Verloop van 15 naar 16cm doorsnede in een Guso ring (geel) voor de lucht afvoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y0AfQnM408afzVUpejdLwn5C/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JgS8W6efa351AemhAyKaRBFm/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b1uG1c3lUzcQ4dNOQAbB4Q1F/medium.png

Zo kan ik nog even door gaan, ik heb veelal 15mm knelfittingen gebruikt en er zit een verloopstuk tussen de dikke flex op de Atlantic en de koper leiding.
Veel puzzelen en een schets maken, de onderdelen juist benoemen was nog het lastigst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@SubSun
In R’daal woont iemand met een Rems pers.
Dan hoef je niet te buigen, maar kan je viega profipress gebruiken en knijpen (viega bij warmteservice).
Daarmee ook geen haakse bochten (weerstand), zoals met knelfittingen wel het geval is.
Mits het allemaal koper is uiteraard.

Een (duur) alternatief voor de flexibele geisoleerde slang is geisoleerde spirobuis van ventilatieland. Ziet er mooi uit, maar wel duur. (Gebruik ik voor de wtw ventilatie)
Flexibele waterleidingen bij sani-flex.de
Vergeet de pakkingen niet.
Een inlaatcombinatie is verplicht. Dat belgische ding wat erbij zit, is niet handig.
Bij warmteservice verkopen ze er een op 6 bar ipv 8 bar.
Ik zou hem buiten de bestaande hr ketel aansluiten. Je wilt niet dat de hr ketel telkens nog aanspringt (anders zonneboiler set nodig)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-07-2019 05:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 13:39
Jim423 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:27:
[...]

Nee, de VV wordt opgewarmd door de betonmassa/omgeving, dit is zeer traag. Het kan wel zo zijn dat wanneer je VV opp. klein is + hoge sww afname je vloer te koud wordt. Dan zou je in de zomer je ketel/WP moeten laten starten om het cv-water/vv-water op te warmen in verwarmingsbedrijf om de vloertemperatuur weer omhoog te brengen. Echter zal dit niet snel gebeuren omdat de thermische capaciteit van die Auer nogal klein is. Ik zou zelf zo'n oplossing nooit kiezen omdat ik een hekel heb aan een koude/koele vloer zelfs in de zomer.
Ik denk m aan te sluiten op een 80l buffer, welke door de WP op 25c gehouden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Ik zou de aanvoer uit de buffer laten komen. Het retour door de radiatoren sturen alvoor het weer in de buffer komt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Jim423 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 18:43:
Ik zou de aanvoer uit de buffer laten komen. Het retour door de radiatoren sturen alvoor het weer in de buffer komt.
Dan krijgt de wp flow problemen en te grote delta t .
Staat ook in montage voorschrift auer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat zie ik niet voor me. Door een vloerverwarming duwen (met veel meer inhoud en lengte) + WP monoblock/split is geen probleem. Maar pakweg 10 radiatoren + een 80L buffer (welke eigenlijk geen weerstand biedt) geeft opeens flow problemen. Een te grote delta t boeit dat ding volgens mij 0,0. Die flow is volgens mij sowieso superlaag. Ik heb hier dus wel over de Auer WPB niet over de WP monoblock/split die buiten staat he. Je moet er wel voor zorgen dat alle radiatoren open staan, maar ik neem aan dat dat wel het geval is als je op WAR stookt. Deze setup zorgt voor koeling + minder aanslaan WP monoblock/split en dus een lager energieverbruik. Wel moet de buffer niet te koud worden anders gaan je radiatoren last krijgen van condens, dat is even experimenteren.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Jim423 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:20:
Dat zie ik niet voor me. Door een vloerverwarming duwen (met veel meer inhoud en lengte) + WP monoblock/split is geen probleem. Maar pakweg 10 radiatoren + een 80L buffer (welke eigenlijk geen weerstand biedt) geeft opeens flow problemen. Een te grote delta t boeit dat ding volgens mij 0,0. Die flow is volgens mij sowieso superlaag. Ik heb hier dus wel over de Auer WPB niet over de WP monoblock/split die buiten staat he. Je moet er wel voor zorgen dat alle radiatoren open staan, maar ik neem aan dat dat wel het geval is als je op WAR stookt. Deze setup zorgt voor koeling + minder aanslaan WP monoblock/split en dus een lager energieverbruik. Wel moet de buffer niet te koud worden anders gaan je radiatoren last krijgen van condens, dat is even experimenteren.
Dan weet ik allemaal niet waar jij het over hebt. Aantal maanden geleden is hier de auer edel besproken die middels een open verdeler aan de vloer verwarming zit gekoppeld. En dat ding produceerde warm tap water.
Het doel en de functie van een open verdeler lijkt me vanzelfsprekend....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Amarkest wil zijn Auer Edel aansluiten op een 80L buffer. Deze wordt dan gekoeld door de Auer. Ik neem aan omdat er geen vvw is.
Ik zeg neem ook je radiatoren op in deze loop niet alleen je buffer. Het wordt dan bijv. buffer>>Auer open verdeler>>radiatoren parallel>>buffer. Bijvoorbeeld in de zomer hou je je buffer op 18 of 20 graden. Dan ga je warmte onttrekken via de radiatoren waardoor je WP minder bij hoeft te stoken. Ik ken de exacte setup/schema natuurlijk niet bij Amarkest dus ik kan er verder vrij weinig zinnigs over zeggen, het is ook maar een suggestie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nickkie55
Na lang twijfelen hoe ik SWW moest maken heb ik de Auer Edel water 270 besteld. Ik ga hem rechtstreeks aansluiten op een bestaande buffer van 600ltr waar ook de zonnecollectoren op aangesloten zijn. En straks ook de warmtepomp. We zullen zien hoe het gaat werken :) Op dit moment leek me een water/water warmtepompboiler de beste oplossing in combinatie met de collectoren en grote buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hou er wel rekening mee dat de Auer Edel water van 18-35 graden verwacht en niet hoger ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Jim423 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:12:
Amarkest wil zijn Auer Edel aansluiten op een 80L buffer. Deze wordt dan gekoeld door de Auer. Ik neem aan omdat er geen vvw is.
Ik zeg neem ook je radiatoren op in deze loop niet alleen je buffer. Het wordt dan bijv. buffer>>Auer open verdeler>>radiatoren parallel>>buffer. Bijvoorbeeld in de zomer hou je je buffer op 18 of 20 graden. Dan ga je warmte onttrekken via de radiatoren waardoor je WP minder bij hoeft te stoken. Ik ken de exacte setup/schema natuurlijk niet bij Amarkest dus ik kan er verder vrij weinig zinnigs over zeggen, het is ook maar een suggestie.
Dat doet ie heel goed, een buffer is beter dan op de vloer. Maar als je het vervolgens over je radiators gaat laten lopen kun je buffer net zo goed weer buiten gooien want dan is hele functie weer ongedaan gemaakt.

@Speedy-Andre een meng ventiel plaatsen is dan best veilig inderdaad, of via een extra opleg thermostaat de wp niet in laten schakelen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Speedy-Andre schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:51:
Hou er wel rekening mee dat de Auer Edel water van 18-35 graden verwacht en niet hoger ...
Klopt ik heb het orginele mengventiel ook bijbesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
@Jim423 @reneeke1970

De buffer komt met radiatoraansluiting in de retour vlak voor de Elga. Elga gaat hierdoor ook mooier lopen. Buffer is bij mij in stookseizoen altijd boven 25c. Indien buffertemp te laag, dus buiten het stookseizoen, zal Elga alleen de buffer opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Heeft iemand al inzicht hoelang Edel Auer eau 200l er over doet om van 10c op te warmen naar 60c bij broninput van 35c? Importeur heeft hier geen antwoord op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
amarkest schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:54:
Heeft iemand al inzicht hoelang Edel Auer eau 200l er over doet om van 10c op te warmen naar 60c bij broninput van 35c? Importeur heeft hier geen antwoord op.
Hier staan tijden in volgens EN-16147 (6u 13min).
Elders zie ik dit staan als er volgens die norm wordt gemeten:

Meet condities: Db20, Wb15, Inlet 15°C, outlet 55°C (ik heb de norm zelf niet, is me te duur).
Daar haal ik een verhoging van 40 graden uit en met de wp kan je tot 60 graden gaan.
Overigens gebeurt het eigenlijk alleen direct na plaatsing of na een vakantie dat hij zo veel moet opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
amarkest schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:35:
@Jim423 @reneeke1970

De buffer komt met radiatoraansluiting in de retour vlak voor de Elga. Elga gaat hierdoor ook mooier lopen. Buffer is bij mij in stookseizoen altijd boven 25c. Indien buffertemp te laag, dus buiten het stookseizoen, zal Elga alleen de buffer opwarmen.
Ga je voor enkel sww de Elga tegelijk laten starten met de auer? Dan heb je tussendoor de minste stilstand verliezen vermoed ik...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
reneeke1970 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:23:
[...]

Ga je voor enkel sww de Elga tegelijk laten starten met de auer? Dan heb je tussendoor de minste stilstand verliezen vermoed ik...
Wat een energieverspilling zou dat in de zomer zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:54:
[...]

Wat een energieverspilling zou dat in de zomer zijn ...
Tja..... In omschrijving doet hij in zomer gewoon vloer koelen, misschien is het voldoende om enkel over buffer en radiators te draaien zonder elga.
Snachts warmt alles weer op uit je huis.
Kwestie van experimenteren....
Waar kopen jullie dit apparaat nu het goedkoopst? Ik wil hem best hebben eigenlijk, lekker stil en kan makkelijk boven plaatsen zon klein ding.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickkie55
reneeke1970 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:59:
[...]

Tja..... In omschrijving doet hij in zomer gewoon vloer koelen, misschien is het voldoende om enkel over buffer en radiators te draaien zonder elga.
Snachts warmt alles weer op uit je huis.
Kwestie van experimenteren....
Waar kopen jullie dit apparaat nu het goedkoopst? Ik wil hem best hebben eigenlijk, lekker stil en kan makkelijk boven plaatsen zon klein ding.
Ik weet niet zeker of ik dit mag plaatsen maar ik heb hem besteld bij warmtepomp-online.com. De eigenaar heeft me nog even gebeld en prima geholpen met het antwoorden van diverse vragen.
Echter heb ik ook gehoord dat mensen hem besteld hebben via Polen (auerpolska.com) dit scheelt nogal in de prijs.

Ja ik denk echt dat dit de perfecte oplossing is als je een buffer hebt. Vooral in combinatie met zonnecollectoren (in mijn geval), hierdoor zal de WP niet draaien in de zomer.

[ Voor 10% gewijzigd door Nickkie55 op 11-07-2019 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het is geen geheim waar ik de Atlantic bestelde, dit topic is zo algemeen opgezet dat het moet kunnen.
Vanuit Tweakers zijn er geen opmerkingen over geweest zo lang dit topic er is.
Ik ga denk ik de Auer Edel water in de TS vermelden omdat hij interessant kan zijn met vloerverwarming :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
(n00b alert)

Ik ben me voor in m'n nieuwe huis ook aan het oriënteren op een WPB, maar ik weet niet of het wel rendabel is en wat er mogelijk is. Ik ben namelijk alleenstaand (wel een regendouche) en douche meestal 1x per dag, al sla ik ook wel eens een dag over. Een grote boiler van 200L zoals die in de Atlantic lijkt me dan schromelijk overdreven of vergis ik me daarin?

Echter heb ik af en toe ook was eens tot 3 of misschien 4 logees. Dan vind ik het eigenlijk onacceptabel als er mensen zijn die geen warm water hebben, maar het lijkt me ook weer overdreven om voor die paar keer een heel groot vat aan te laten leggen.

Wat ik zelf dus hoop dat mogelijk is, is dat ik voor een relatief kleine WBP zou kunnen gaan; genoeg voor normale douchesessies voor mezelf, maar dat wanneer ik een keer lang douche of er logees zijn, dat de HR-ketel het dan naadloos kan overnemen. Is dit mogelijk? Ik vind het niet erg, en het lijkt me ook rendabeler, om voor die laten we zeggen 10 keer per jaar even relatief duurder gas te verstoken dan om volcontinu een groot vat warm te houden toch?

Zijn er aanraders qua kleinere WBP's?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Nickkie55 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:03:
[...]

Ik weet niet zeker of ik dit mag plaatsen maar ik heb hem besteld bij warmtepomp-online.com. De eigenaar heeft me nog even gebeld en prima geholpen met het antwoorden van diverse vragen.
Echter heb ik ook gehoord dat mensen hem besteld hebben via Polen (auerpolska.com) dit scheelt nogal in de prijs.

Ja ik denk echt dat dit de perfecte oplossing is als je een buffer hebt. Vooral in combinatie met zonnecollectoren (in mijn geval), hierdoor zal de WP niet draaien in de zomer.
Polen is toch 500 goedkoper, maar weet niet wat verzenden kost.
Ik heb 400 liter buffer die nu altijd 25 graden is dus beter kan haast niet.
Ik ga eens prijs dalingen afwachten hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
reneeke1970 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:22:
[...]

Polen is toch 500 goedkoper, maar weet niet wat verzenden kost.
Ik heb 400 liter buffer die nu altijd 25 graden is dus beter kan haast niet.
Ik ga eens prijs dalingen afwachten hi
Dat kan je doen, of je pakt de 2800 euro subsidie en je hebt hem gratis.

Als je echt geïnteresseerd bent kan ik mijn Poolse collega even vragen om een belletje te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Nickkie55 op 11-07-2019 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nickkie55 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:26:
[...]

Als je echt geïnteresseerd bent kan ik mijn Poolse collega even vragen om een belletje te doen.
Doe jij eerst even die 2800 cashen haha.
Nee ik wacht nog wel even, maar misschien toch wel handig om hun verzend kosten te weten, de boiler zelf ligt rond 1700 euro

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
reneeke1970 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:42:
[...]

Doe jij eerst even die 2800 cashen haha.
Nee ik wacht nog wel even, maar misschien toch wel handig om hun verzend kosten te weten, de boiler zelf ligt rond 1700 euro
Zoals we hier in de achterhoek vaak zeggen....
Afbeeldingslocatie: http://www.7071.nl/forumimages/bange.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
HarmoniousVibe schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:16:
(n00b alert)

Ik ben me voor in m'n nieuwe huis ook aan het oriënteren op een WPB, maar ik weet niet of het wel rendabel is en wat er mogelijk is. Ik ben namelijk alleenstaand (wel een regendouche) en douche meestal 1x per dag, al sla ik ook wel eens een dag over. Een grote boiler van 200L zoals die in de Atlantic lijkt me dan schromelijk overdreven of vergis ik me daarin?

Echter heb ik af en toe ook was eens tot 3 of misschien 4 logees. Dan vind ik het eigenlijk onacceptabel als er mensen zijn die geen warm water hebben, maar het lijkt me ook weer overdreven om voor die paar keer een heel groot vat aan te laten leggen.

Wat ik zelf dus hoop dat mogelijk is, is dat ik voor een relatief kleine WBP zou kunnen gaan; genoeg voor normale douchesessies voor mezelf, maar dat wanneer ik een keer lang douche of er logees zijn, dat de HR-ketel het dan naadloos kan overnemen. Is dit mogelijk? Ik vind het niet erg, en het lijkt me ook rendabeler, om voor die laten we zeggen 10 keer per jaar even relatief duurder gas te verstoken dan om volcontinu een groot vat warm te houden toch?

Zijn er aanraders qua kleinere WBP's?
Daar heb ik de startpost voor geschreven, Atlantic heeft ook 150l en 100l modellen (Calypso).
Je kan zelfs overwegen om 2 kleine te kiezen en er een continu te gebruiken.
Er zit zo veel subsidie op dat 2 stuks weinig extra kosten.
Tegelijk met een cvketel gebruiken is wat lastiger, al zou je dat eventueel met kraantjes kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
reneeke1970 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:23:
[...]

Ja idd zat ik ook aan te denken. Moet alleen nog ff dubben over syncen van de schakelingen. Wellichteerst maar ff KISS en Elga de buffer op 25c laten houden afkoeling zal wel wat meevallen op 25c.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
amarkest schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 12:30:
[...]

Ja idd zat ik ook aan te denken. Moet alleen nog ff dubben over syncen van de schakelingen. Wellichteerst maar ff KISS en Elga de buffer op 25c laten houden afkoeling zal wel wat meevallen op 25c.
Afhankelijk van lokatie in huis is hij van zichzelf al 20+ waarschijnlijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
reneeke1970 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:09:
[...]

Afhankelijk van lokatie in huis is hij van zichzelf al 20+ waarschijnlijk
Op zolder in het stookhok. 🌝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
amarkest schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 17:27:
[...]

Op zolder in het stookhok. 🌝
Isolatie weg halen en hoppa 28 graden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Die 80 liter blijft geen 28 graden als je er 200 liter mee opwarmt van 40 naar 55.
Volgens de handleiding gaat de Edel Eau uit onder de 18 graden, dus voor die tijd moet Elga er weer 1-2 kW induwen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieA
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-05 18:01
Kogel is door de kerk, volgende week arriveert (eindelijk, Deutsche Pünktlichkeit my #%$!) de warmtepompboiler. Een Austria Email 270 EVO, wat een andere naam is voor de Atlantic 270L V3. De V4 is daar nog niet doorgedrongen in Duitsland. En Esanico levert niet in Duitsland.
Apparaat komt op zolder te staan. Zuigt lucht aan van de zolder (120m2, gemiddeld 3 meter hoog). Uitlaat door een 160mm pijp in het dak. 's Zomers wordt dat dan de inlaat.
Nu heb ik een paar vraagjes over het aansluiten. Niet dat het veel uitmaakt, maar de leidingen van en naar de boiler zijn 22mm.
Op de ingang komt een overdrukventiel die rechtstreeks op de boiler geschroefd wordt. Verbinding tussen koud water aanvoer en het ventiel wordt een flex (50 cm lang, 19mm binnendiameter met 3/4" aansluitingen).
Op de uitgang eerst de di-elektrische koppeling, dan een drukreduceerventiel (omdat ik 8 bar op mijn warmwaternetwerk een beetje aan de hoge kant vind. Zeker gezien het feit dat de laagste warmwaterkraan ruim 10 meter onder de boiler komt).
Ik begrijp dat omdat de boiler zo hoog komt te staan een onderdrukventiel ook wel verstandig is. Maar waar in de keten kan ik die het beste plaatsen?
Het reduceerventiel wil ik rechtstreeks op de di-elektrische koppeling schroeven. Komt die ver genoeg naar buiten zodat het ventiel zoals op de foto er op past?
aansluiten
reduceerventiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
@AppieA vanwaar dan geen 6bar inlaatcombinatie en de drukverlager weglaten? Minder stress in je boiler lijkt me altijd wenselijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De inlaat combinatie zorgt dat het (uitzettende) water niet terug de koud waterleiding in kan en hij blaast de hoge druk af, meer is niet nodig.
Een versie met minder dan 8 bar is wel wenselijk met veel hoogteverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieA
Oei, typefoutje, de inlaatcombi is 7 bar. 6 kon ik niet vinden met 3/4'' aansluitingen.
Maar 7 bar is nog steeds meer dan ik prettig vind. Het grootste deel van het waternet is al vervangen, maar er zitten hier en daar nog stukken van de oude leidingen met bijbehorende onbetrouwbare soldeerverbindingen. 3 bar op de warmwaterleiding lijkt me sowieso meer dan voldoende. De huidige boiler (gekoppeld aan de cv-ketel die er uit gaat) heeft helemaal geen inlaat-veiligheid. Blijkbaar zit er geen keerklep op de meter en vangt de waterleiding de drukverschillen op. Maar binnenkort krijgen we een nieuwe meter dus of dat dan nog steeds goed gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
AppieA schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:42:
De huidige boiler (gekoppeld aan de cv-ketel die er uit gaat) heeft helemaal geen inlaat-veiligheid.
Maar voor de ketel zit toch wel een inlaatcombinatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieA
Er zit een (totaal verkalkte) overdrukbeveiliging op de pompgroep, maar dat is alles. Koud water gaat zonder meer de boiler in. Ketel heeft ook nergens een afvoer, wat bij een inlaatcombinatie wel nodig zou zijn.
Die ketel is overigens ook wel iets anders dan we hier gewend zijn. Het hele gevaarte meet 120cm breed. 100cm diep en 180cm hoog. De onderste helft daarvan is de boiler (190L met 5cm steenwol er om heen gewikkeld), daarbovenop staat de brander. Inmiddels 20 jaar oud maar kan nog zeker 10 jaar mee volgens de schoorsteenveger (die verantwoordelijk is voor de jaarlijkse keuring). Maar daar gaan we maar niet op wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 18:01
Nickkie55 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:03:
[...]

Heeft dat ding zelf een pomp om het water rond te pompen? Voor mij lijkt het ook wel een mooie oplossing. Kan hem net in de kelder kwijt en daar zit ook de vloerverwarmingsverdeler en nog een loze oude warmwaterleiding die naar zolder gaat. Denk zelf niet dat je de 2800 krijgt maar zou een mooie bonus zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
martijnr17 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:54:
[...]

Heeft dat ding zelf een pomp om het water rond te pompen? Voor mij lijkt het ook wel een mooie oplossing. Kan hem net in de kelder kwijt en daar zit ook de vloerverwarmingsverdeler en nog een loze oude warmwaterleiding die naar zolder gaat. Denk zelf niet dat je de 2800 krijgt maar zou een mooie bonus zijn.
Yup

Afbeeldingslocatie: http://www.7071.nl/forumimages/EdelWater.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 17:54
Na wat inlezen ben ik me aan het oriënteren op wwn WPB, om overschot uit de PV's te verbruiken ipv gas. Daarmee ook een eerste kleine stap richting gasloos natuurlijk.

Zo'n unit zou bij mij op zolder komen, waar de CV nu ook hangt. Ik ben redelijk handig, maar rommel liever niet met leidingen. Hebben jullie nog tips hoe ik een goede installateur kan vinden (regio Eindhoven)? Ik heb het idee dat er helaas ook veel troep tussen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
millerman_sf schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:14:
Na wat inlezen ben ik me aan het oriënteren op wwn WPB, om overschot uit de PV's te verbruiken ipv gas. Daarmee ook een eerste kleine stap richting gasloos natuurlijk.

Zo'n unit zou bij mij op zolder komen, waar de CV nu ook hangt. Ik ben redelijk handig, maar rommel liever niet met leidingen. Hebben jullie nog tips hoe ik een goede installateur kan vinden (regio Eindhoven)? Ik heb het idee dat er helaas ook veel troep tussen zit.
Zo spannend is het niet, voor het aansluiten van een WPB kan je gewoon een willekeurige installateur benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
Nickkie55 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:26:
[...]

Ze kunnen daar prima Engels hoor. Eventueel kan ik nog wel nakijken met welke contactpersoon ik daar heb gesproken. Toentertijd betaalde ik 1550 euro voor de 200 liter edel en was 't 85 euro verzenden.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:55

Q-bone

Dusss...

Wij hebben een atlantic Explorer 3, de temperatuur van het vat is eigenlijk altijd 49 graden, de anti legionella run staat elke week aan, echter heb ik het vat nog nooit op 60 graden gezien. Wie weet wanneer de run plaats vindt?
Ik vind de 49 graden namelijk zo bijzonder, had het veel warmer verwacht. Ook heeft hij in 3maanden tijd nooit de externe spiraal(elektrische) gebruikt voor de temperatuur verhoging
. dus tot nu toe 100% uit lucht...

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het duurt wel wat uren om af te koelen van 60 naar 49, de display temperatuur hoort te veranderen.
Ook draait hij veel langer als hij naar 60 gaat.
Als je de knop rechtsom draait zou de temperatuur omhoog moeten gaan.
Gebeurt dat allemaal niet dan lijkt de regeling vastgelopen te zijn, trek de stekker er eens even uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
100% lucht is wel normaal denk ik.
Die run is makkelijk te missen als je niet logt natuurlijk. De temp staat waarschijnlijk nu op 50 graden ingesteld (laagste wat kan) dus 49 op het display klopt dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieA
Kan iemand mij nog helpen met mijn twee vraagjes over het aansluiten?
Dus of het schroefdraad van de di-elektrische koppeling ver genoeg uitsteekt om de drukregelaar (van de foto) er rechtstreeks op te schroeven.
En waar in de keten ik het beste een onderdruk-ventiel kan plaatsen.
Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/APHjudli2NybDVwVlTM7BgBm/medium.jpg

Dit zal toch wel ver genoeg uitsteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Die verbinding is eigenlijk niet geschikt. Omdat het schroefdraad erg kort is. Er moet eigenlijk een (fiber)ring tussen en dus afdichten op de platte kant ipv op het schroefdraad.
Echter ik heb het ook zo zitten met een bocht 90 en geen lekkage. Gewoon een inlaatcombinatie plaatsen 6 bar of 7 bar als het niet anders kan voor de ingang. Dan onderdrukventiel na de uitgang. Het reduceerventiel voor de druk moet dan na je onderdrukventiel echter moet deze dan wel geschikt zijn om de druk van je ILC tegen te houden. Als hij 8 bar aankan moet dat wel goed komen. Nieuwe meters in NL hebben volgens mij wel keerklep, maar ik weet niet hoe dat in DE zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
AppieA schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 11:01:
Kan iemand mij nog helpen met mijn twee vraagjes over het aansluiten?
Dus of het schroefdraad van de di-elektrische koppeling ver genoeg uitsteekt om de drukregelaar (van de foto) er rechtstreeks op te schroeven.
En waar in de keten ik het beste een onderdruk-ventiel kan plaatsen.
Alvast dank.
Beluchter
Bij toepassing van koper gevoerde boilers heeft u een beluchter nodig.
Vaak betreft het een stalenboiler welke aan de binnenkant een koperen voering heeft, koper is een zacht materiaal. De functie van de beluchter is de volgende:stel dat de waterleidingdruk wegvalt of iemand de inlaatcombinatie dicht zet, dan kan er op het moment dat iemand ergens in het gebouw een warmwaterkraan open draait een onderdruk in de boiler ontstaan, zeker als de boiler hoger staat dan de warmwaterkraan zit, hierdoor zou de zachte koperen binnenwand naar elkaar toe ‘gezogen’ kunnen worden waardoor de koperen voering lek kan raken. Om dit te voorkomen wordt tussen de inlaatcombinatie en de koud water inlaat van de boiler een beluchter geplaatst. Op het moment er een onderdruk zou komen in de tank komt er via de beluchter lucht in de tank waardoor het koper op zijn plaats blijft.
https://www.warmtepomp-info.nl/boiler/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieA
OK, duidelijk. De beluchter/vacuumventiel/onderdrukventiel komt dus tussen de inlaatcombinatie en de boiler, de drukregelaar direct op de di-el-koppeling. Alleen nog even uitzoeken wat maximale temperatuur is voor die regelaar.
En nog een beluchter zien te vinden die past in mijn setup.

@Jim423 Of die nieuwe meter een keerklep heeft of niet, ik ga sowieso geen risico's nemen. Beter nu een paar tientjes meer uitgeven, dan weet ik zeker dat ik goed zit in de toekomst.

@Speedy-Andre Is dat stukje koperen pijp tussen boiler en slang de di-elektrische koppeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mij lijkt dat messing, de koppeling heeft 1 grote moer die op de wpb schroefdraad zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 13-07-2019 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieA
Nou ja, dat 'koperkleurige' stukje pijp bedoelde ik natuurlijk O-)
Dank voor alle info, ik ga weer inkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb die foto maar opnieuw gemaakt, hij was een beetje onscherp O-)

Diëlektrische koppeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieA
Veel beter. En nu zie ik natuurlijk ook direct dat het messing is en geen koper O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
AppieA schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 12:08:
OK, duidelijk. De beluchter/vacuumventiel/onderdrukventiel komt dus tussen de inlaatcombinatie en de boiler, de drukregelaar direct op de di-el-koppeling. Alleen nog even uitzoeken wat maximale temperatuur is voor die regelaar.
En nog een beluchter zien te vinden die past in mijn setup.
Een tijdje geleden werd er in dit topic ook gesproken over een beluchter, ik was het eigenlijk alweer vergeten maar heb zojuist de Nibe LKA523 besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieA
Ik ook. Met alle bijbehorende koppel- en verloopstukjes... Wordt een leuk knutselwerkje. Muurplaat, T-stuk met beluchter, stopkraantje, slang naar de boiler, drukregelaar, di-elektrische koppeling en dan de boiler in (of uit eigenlijk). Gaat er niet uit zien, maar als het werkt vind ik dat minder belangrijk. In deze volgorde krijgt de flex-slang ook nooit de volle 7 bar voor z'n kiezen. Ook wel een prettig idee.

[ Voor 1% gewijzigd door AppieA op 13-07-2019 15:09 . Reden: stopkraantje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Wolly schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:40:
[...]

Een tijdje geleden werd er in dit topic ook gesproken over een beluchter, ik was het eigenlijk alweer vergeten maar heb zojuist de Nibe LKA523 besteld.
Een beluchter is toch alleen maar nodig op een koperen boiler? De geëmailleerde/RVS boilers zijn toch sterk genoeg om een eventuele onderdruk op te vangen?

In geval van @AppieA snap ik het wel, die heeft zijn boiler 10m hoger staan

[ Voor 8% gewijzigd door Nickkie55 op 14-07-2019 08:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart_Denon
Edel

De Edel 200 water draait hier nu ook sinds afgelopen weekend. Subsidie aanvraag is er ook meteen uit, ben benieuwd wanneer ik dit tegemoet mag zien. Tussen 6 en 8 weken lees ik hier volgens mij.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hoe is het geluid (trillingen) bij deze?
Merk je er iets van dat het cv water afkoelt of werkt hij daar te kort voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• French83
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-12-2021
Right.. Ik begrijp het niet meer.
Wat is nu het verschil tussen een warmtepompboiler of een warmtepomp(ter vervanging voor de cv ketel)
Binnenkort een ander huis dus ben ik mij er flink voor aan het inlezen om ooit van het gas weg te hoeven blijven. Zonnepanelen gaan er komen om elektrisch te koken en wat over te houden per maand.
Dan de cv aan pakken. Dus een houtkachel erbij.
eerst gekeken naar een warmtepomp, maar dit zijn blijkbaar enorme dure oplossingen, en niet perse rendabels als het huis (nog) niet goed geisoleerd is. (komt nog vloerverwarming in, rest van het huis is geisoleerd)
Toen bedacht ik mij om de cv ketel zoveel mogelijk te ontlasten in te lezen in zonnecollectoren, ook interessant.
En nu lees ik weer over een warmtepompboiler.
Best moeilijk keuzes maken.

Ik snap prima dat deze keuzes gebasseerd zullen zijn op het type woning, eventueel stookgedrag, en elektra gebruik. Maar deze cijfers zijn pas volgend jaar te zien. Maar zo lang kan er niet gewacht worden met keuzes ivm een stomme regel van de belastingdienst dat je met een half jaar je overwaarde op moet maken, anders gaat het naar box 3 en ga je er flink belasting over betalen.

Nu begrijp ik na het lezen van dit topic dat een warmtepompboiler ook als verwarming te gebruiken is?
Of zit ik er naast?

Ik lees ijverig mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Nickkie55 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 08:37:
[...]

Een beluchter is toch alleen maar nodig op een koperen boiler? De geëmailleerde/RVS boilers zijn toch sterk genoeg om een eventuele onderdruk op te vangen?

In geval van @AppieA snap ik het wel, die heeft zijn boiler 10m hoger staan
Hij staat bij mij op zolder, dat zal zo'n 6 meter zijn? Geen idee of het echt nodig is omdat de boiler niet van koper is, maar minder stress op zo'n apparaat kan nooit kwaad. Een lekke boiler geeft mij meer kopzorgen dan een beluchter 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Een warmtepompboiler is niks anders dan een boiler met een warmtepomp in de kop.
Enige verschil is dat een warmtepomp met buitenunit voor verwarming een veel hoger vermogen heeft dan een warmtepompboiler welke op een luchtkanaal wordt aangesloten. Een warmtepompboiler kun je ook misbruiken voor verwarming echter is het vermogen met 2kW nogal beperkt. Een gemiddeld huis heeft toch al snel 5-8kW nodig bij -7 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• French83
@Jim423

Okay duidelijk, dank u voor deze uitleg.Een tijdje terug ook ziiten rekenen en kwam inderdaad op een warmtepomp van 8kw uit.
Misbruiken klinkt goed, spullen gebruiken waar ze eigenlijk niet voor bedoelt zijn.
Gezien er een houtkachel zal komen, schat ik in dat de cv niet erg veel zal branden, maar je wilt toch een backup en warme voetjes:)
Nu zou ik een warmtepompboiler in mijn garage kunnen zetten, cv-ketel hang in de bijkeuken ernaast, hier zal de temperatuur een stuk aangenamer zijn dan buiten, in de winter. Hangt ook een radiatortje. Zou dit wat schelen? omdat je specifiek 5-8kw benoemd bij -7 graden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart_Denon
Speedy-Andre schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:19:
Hoe is het geluid (trillingen) bij deze?
Merk je er iets van dat het cv water afkoelt of werkt hij daar te kort voor?
Het geluid komt puur van de trillingen van de hogedrukpomp af. Het is matig geïsoleerd en hier is een verbetering te behalen. Hij staat bij ons in het stookhok en met de deur dicht hoor je het op de 1e verdieping nog wel, maar zeker niet storend. Evengoed tussen 21:00 en 6:00 staat hij uit en kan lekker overdag aanslaan.
Nee ik merk niets van de afkoeling.
De deltaT tussen aanvoer en afvoer is rond de 3 graden. Echter na een 3 uur draaien is de temp van de vloer een 0,2 graden gedaald. Nog even afwachten hoe dit straks gaat bij langere runs.
Vooralsnog zeer tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
French83 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:39:
@Jim423

Okay duidelijk, dank u voor deze uitleg.Een tijdje terug ook ziiten rekenen en kwam inderdaad op een warmtepomp van 8kw uit.
Misbruiken klinkt goed, spullen gebruiken waar ze eigenlijk niet voor bedoelt zijn.
Gezien er een houtkachel zal komen, schat ik in dat de cv niet erg veel zal branden, maar je wilt toch een backup en warme voetjes:)
Nu zou ik een warmtepompboiler in mijn garage kunnen zetten, cv-ketel hang in de bijkeuken ernaast, hier zal de temperatuur een stuk aangenamer zijn dan buiten, in de winter. Hangt ook een radiatortje. Zou dit wat schelen? omdat je specifiek 5-8kw benoemd bij -7 graden?
Hoe warmer de lucht is die de WPB aanzuigt hoe meer vermogen hij zal hebben. Echter is bij 2,6kW de grens wel bereikt denk ik. Met de houtkachel erbij zal de WPB misschien net voldoende power hebben.
De 5-8kW is de warmtevraag voor de woning bij -7. De warmtepomp moet dit vermogen dus kunnen leveren, en dat kan de WPB niet ook niet als hij in 20 graden omgeving staat. Ik zou trouwens geen garage gaan verwarmen om deze warmte weer aan de vloerverwarming af te gaan staan (en sww), je kan dan beter direct met de cv-ketel de vloer verwarmen. Als de cv-ketel de deur uit gaat kun je er wel voor kiezen om bijvoorbeeld de garage niet te verwarmen maar hier wel lucht uit te zuigen en uitblaas naar buiten. Hou er wel rekening mee dat het behoorlijk koud zal worden in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• French83
@Jim423
Top, thanks voor alle info!
En het word dan koud in de garage omdat de WPB alle warmte onttrekt uit deze ruimte begrijp ik.
Ik vraag mij terecht af of een WPB een alternatief zou zijn voor een CV ketel. Nu lees ik dat je met leuke subsidies nagenoeg niets betaald voor een WPB, dus echt weggegooid geld is het niet lijkt mij.
Stel dat het moment komt, CV ketel moet er uit, ga ik dan alsnog aan een warmtepomp denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Als je niet permanent wilt verwarmen met een hout of pelletkachel dan zou er een split of monoblock warmtepomp buitenshuis geplaatst moeten worden. Het is wel zo dat wanneer je met een houtkachel+WPB ondersteuning zakt onder de 200m3 gas pj het zelfs voordeliger is om de cv-ketel+gasaansluiting de deur uit te doen en gewoon een elektrisch element bij te schakelen in het cv-systeem. Uiteraard blijft een split of monoblock warmtepomp ten alle tijden hoger qua rendement dan een elektrisch element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• French83
@Jim423
Heb het forum helemaal doorgelezen, Ik raak steeds enthousiaster in een WPB!
Als het er op aan komt zou ik gevoelsmatig voor een Atlantic V4 270liter gaan. Erg interessant met die subsidies!
Vandaag heeft het mij erg bezig gehouden, en kwam met wat ideeen. Of het haalbaar is, geen idee, wellicht door middel van input van hier. Zou echt tof zijn.

Wat mij eerst bezig hield was voornamelijk het stuk "het misbruiken van de WPB"
Zou het zomaar kunnen dat je 2 WPB's inzet. 1 voor het SWW, en de andere voor de verwarming.
Dus de zonneboiler aansluiting van de 2e WPB aan de vloer verwarming knopen. Wellicht ook toekomst gericht aan LTradiatoren op de boven verdieping.
Hiervoor zou ik een aanvoer retour naar boven kunnen leggen, groepen verdeler voor de 4 kamers. Heel wild een servo per groep, en een thermostaatje per kamer welke de groepjes kunnen knijpen. Op het moment dat er warmte vraag boven is, zou er een relais mee kunnen schakelen om een CV pompje rond te slingeren.

Is dit een must, nee, wellicht meer voor het gadget gehalte en de knutsel :)
Er komt dus een houtkachel in de woonkamer. Dus erg veel zal ik de verwarming niet denken aan te spreken. Wij leven met z'n 2en, geen kinderen in het vooruitzicht. Slapen met de ramen open in de winter, en de boven verdieping kom ik in de toekomst alleen voor de Lego. Komt een nieuwe slaapkamer beneden.

Maar goed, even terug.
Zou je dus zo'n Atlantic V4 WPB volledig stand alone voor de Cv kunnen gebruiken, vraagt de Tweaker in mij zich af.
Wellicht zou ik beide zonneboiler spiralen parallel aan elkaar kunnen knopen om meer warmte buffer voor de cv te hebben.
Zou je WPB 2, de boiler vullen met water, de tapwater aansluitingen koud in, en warm uit met een pompje aan elkaar kunnen verbinden, zodat de WPB continu het zelfde water blijft verwarmen tot X temperatuur om het cv water op temperatuur te houden.
Dan nog iets verzinnen op een thermostaat. Dit zou een simpele kwik thermostaat kunnen zijn, die een relais in en uitschakeld om een cv pompje te laten draaien of stoppen naar mate het warm genoeg is.

Wilde ideeen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je hebt 2 opties denk ik: Optie 1: je gebruikt beide WPB (bijv 2x200L) parallel voor tapwater en de 2 spiralen parallel (ivm stroomsnelheid) voor CV. De 200L versie heeft geen omloop van het tapwater nodig, zolang je CV-systeem onder de 38 graden blijft en je de WPB instelt op 62 graden op het display blijft hij gewoon draaien omdat de spiraal teveel warmte onttrekt. Je houdt wel altijd voldoende tapwater omdat het bovenin de boiler warm blijft, de spiraal zit immers onderin. Dit werkt bij mij prima. Optie 2: jouw idee kan dus ook: WPB1: tapwater en spiraal CV, WPB2: gevuld met CV water, geen spiraal. De spiraal van WPB1 voedt de aanvoer van WPB2 met voorverwarmd CV water. Voordeel hiervan is een buffer warm cv water en COP en dus vermogen zal iets beter zijn omdat WPB2 koeler is dan wanneer je het via de spiraal zou doen.

Met 2 WPB moet het qua vermogen wel uitkunnen. Zeker als je het element ook nog aanzet als het vriest. (kun je eventueel ook automatiseren).

[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 16-07-2019 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• French83
Je zegt de 200l versie heeft geen omloop nodig, wat houd dit precies in?
Ik had graag een 270l gekozen omdat ons vrouw graag een bad neemt. Of zou dat overkill zijn voor een 2 persoons huishouden? Hoewel ik mij besef dat je met 2x200, 400l tot beschikking hebt...
Optie 2 zou dus een betere COP halen? De ene warmt de andere op, dus zou je in theorie minder vermogen nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• French83
overigens zal ik toch nooit 38 graden willen stoken in de kamer :/ of bedoel je nu de aanvoer temperatuur van het water door de leidingen?
Hoe regelt u de Cv kant eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Klopt de aanvoer van het CV-systeem. Wat ik bedoel is dat je het boilervat niet hoeft te circuleren. (dus die koud in-warm uit met een pomp verbinden). Als je door de spiraal heen pompt gaat de WPB vanzelf aan omdat het vat onder de 60 graden zakt. De 270L is lastiger, de spiraal zit hier een stuk verder van de sensor af doordat hij hoger is. Met de 2x200L beide met tapwater gevuld is een bad geen probleem. Ik vul hier een bad terwijl de WPB aan de onderkant is afgekoeld door de spiraal en dat gaat zelfs nog goed. Nu is het geen groot bad en daarna is hij wel compleet koud. Ik gebruik de spiraal om de retour cv-ketel op te warmen. Pompnaloop 99 minuten. Alles wordt dus geregeld door de ketel als vanouds alleen hij krijgt wat hulp. Werkt best goed, 200-300 m3 gas vervangen op verwarming en 600-700m3 op tapwater (dat is volledig vervangen). Verbruik nu nog maar 400m3 gas voor verwarming en 2550kWh voor de WPB. 200 euro besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• French83
Ah okay, er hangt nog wel een CV ketel aan vast :)
Dat stukje hoopte ik te kunnen laten vervallen. Excuses voor al deze vragen of onwetendheid.
Dus wellicht 2x200, 1 met en 1 zonder spiraal.
Met spiraal gaat tapwater fixen, en de zonder spiraal warmt lekker op, wat door spiraal van WPB 1 laten lopen, en daarna door de cv. Heb er nu al zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik wil ook de Altlantic Explorer v4 aanschaffen. Ik wil deze enkel gebruiken voor het tapwater.
Ik verwarm met een palletkachel. En heb zonnepanelen met voldoende opbrengt.
Ik kan de Explorer op zolder zetten daar is het niet geïsoleerd.

Kan iemand mij vertellen of dit interessant is voor mij.

Gr. Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 23:21:
Kan iemand mij vertellen of dit interessant is voor mij.
Ja is interessant :)
French83 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:59:
Ah okay, er hangt nog wel een CV ketel aan vast :)
Dat stukje hoopte ik te kunnen laten vervallen. Excuses voor al deze vragen of onwetendheid.
Dus wellicht 2x200, 1 met en 1 zonder spiraal.
Met spiraal gaat tapwater fixen, en de zonder spiraal warmt lekker op, wat door spiraal van WPB 1 laten lopen, en daarna door de cv. Heb er nu al zin in :)
Ja het is een leuke hobby, vooral het afregelen. Als je 1 WPB het tapwater laat doen en afkoelt met de spiraal kan het wel krap worden met het bad als je daarna bijvoorbeeld wilt douchen. Ik zou dan 1x270L met spiraal voor tapwater doen + 1x200L zonder spiraal voor cv. De 1x200L voor cv zal alleen opwarmen als er geen warmte gevraagd wordt, anders blijft hij zo rond de 30-35 graden hangen gok ik. Is wel de juiste temperatuur voor de spiraal van de andere WPB. Qua vermogen maken beide opties overigens weinig verschil het is dus puur dat je een buffer hebt als je met cv-water vult om plots vanuit stilstand snel op te warmen. De ketel kan de deur wel uit met 2 WPB's op cv-systeem aangesloten dat zou ik wel aandurven. Maar dat is voor later begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 22:14
Weet iemand hoe de aansluiting van een PV systeem op de Atlantic Explorer precies werkt? Volgens de handleiding kan ik mijn PV aansluiten op een terminal block en dan verbruikt de WPB eerst deze stroom, maar volgens mij kom je dan in een gevaarlijke situatie terecht. Ik heb altijd begrepen dat je nooit een ander apparaat mag aansluiten op dezelfde groep als de PV panelen, dit omdat er dan in een fout situatie hoge stromen kunnen gaan lopen. Nu creëer je volgens mij deze situatie wel door de omvormer aan te sluiten op de WPB. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Knielen
Het gaat om een kontakt, vanuit de omvormer (of via domotica) die aangeeft, nu lever ik voldoende "power".
Niet om werkelijk een verbinding van zonnepanelen naar WP boiler.
Die hangt al aan elkaar via de groepenkast.

Door dit kontakt in de WP boiler hoog te maken, trekt de WP boiler even langer door naar 62 graden.
(of iets in die trend)
Manual in de Topicstart
paragraaf 9.2 - Photovoltaic connection contact

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2019 09:01 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 22:14
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:53:
@Knielen
Het gaat om een kontakt, vanuit de omvormer (of via domotica) die aangeeft, nu lever ik voldoende "power".
Niet om werkelijk een verbinding van zonnepanelen naar WP boiler.
Die hangt al aan elkaar via de groepenkast.

Door dit kontakt in de WP boiler hoog te maken, trekt de WP boiler even langer door naar 62 graden.
(of iets in die trend)
Manual in de Topicstart
paragraaf 9.2 - Photovoltaic connection contact
Aah zo, dat maakt het een heel stuk duidelijker. Ik vond de omschrijving in de handleiding erg vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Die Auer Edel Water boiler ziet er interessant uit, met normale subsidie. Minder geluidsproductie dan een ventilatieunit, wat beter uitkomt in mijn situatie. Qua ruimte moet het net passen in mijn CV kast, en anders gaat hij naar zolder.

De vraag is alleen, zal het ook lekker werken in combinatie met luchtverwarming middels fancoils. Permanent blazende ventilatoren met een ingebouwde radiator. In de zomer als het warm wordt wat extra koeling door de onttrekking van warmte aan de lucht, in de winter draait de warmtepomp toch al om de woning op temperatuur te krijgen. Bij actieve koeling zal er wellicht wat meer gestuurd moeten worden om voldoende warmte in de boiler te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Denk je dat er voldoende water in je systeem zit om dit te realiseren? In de handleiding van Auer geven ze aan dat je tenminste 90 m2 vloerverwarming nodig hebt voor de 200 liter variant. Nu heb ik zelf ongeveer 65 m2 en tot op heden gaat dat prima. In 1 m2 vloerverwarming zit ongeveer 1 liter? Dan heeft je systeem toch al gauw een liter of 60 nodig, om het goed te laten werken. De afgifte of opname in de vloer is natuurlijk optimaal. Geen idee hoe dit zit bij luchtverwarming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
@Bart_Denon Zie je een kans om een filmpje te maken van het geluid tijdens productie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Bart_Denon, zou je me de volgende keer willen taggen of quoten? Dan zie ik dat je gereageerd hebt.

Waarom zou de hoeveelheid water in het systeem van belang zijn, het gaat om de hoeveelheid warmte en warmteoverdracht. Ik zal wel even moeten kijken naar de snelheid van de fancoils voor de juiste toename van temperatuur in het water, maar dat zal wel goedkomen. Uiteindelijk moet er 1kW warmte uit de binnenlucht onttrokken worden en toegevoegd aan het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:45
Sommige van jullie laten de uitblaas van de atlantic onder de pannen uitkomen, zijn er ook van jullie die de aanzuig onder de pannen laten uitkomen? Of levert dat problemen op met rommel aanzuigen e.d.?

Ik wil graag een wp boiler plaatsen, maar omdat ik al een ventilatiewarmtepomp heb is de lucht daarvan niet goed te gebruiken. Een nieuwe geïsoleerde dakdoorvoer gaat problemen geven met schaduw op de zonnepanelen...

Alternatief zou de klober verlaagde ventilatiepan zijn, wel is deze maar max 125mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Nickkie55 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:48:
@Bart_Denon Zie je een kans om een filmpje te maken van het geluid tijdens productie?
Ga ik proberen. Zodra 't gelukt is zal ik 't hier even uploaden.
Ep Woody schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:56:
@Bart_Denon, zou je me de volgende keer willen taggen of quoten? Dan zie ik dat je gereageerd hebt.

Waarom zou de hoeveelheid water in het systeem van belang zijn, het gaat om de hoeveelheid warmte en warmteoverdracht. Ik zal wel even moeten kijken naar de snelheid van de fancoils voor de juiste toename van temperatuur in het water, maar dat zal wel goedkomen. Uiteindelijk moet er 1kW warmte uit de binnenlucht onttrokken worden en toegevoegd aan het water.
De wp vraagt een bepaalde hoeveelheid water waaruit de warmte onttrokken moet worden. Om het 200 liter vat bijvoorbeeld een paar graden te laten stijgen draait de wp bijvoorbeeld een 2 uur. Er dient een waterflow aanwezig te zijn van tenminste 3,5 liter per minuut aan de Cv zijde. De hysterese is dan rond de 2 a 3. Om dit behalen is er een zekere waterhoeveelheid nodig. Naar mijn gevoel gaat dat niet werken in een CV systeem met alleen maar radiatoren/convectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

Tromp.et schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 07:53:
Sommige van jullie laten de uitblaas van de atlantic onder de pannen uitkomen, zijn er ook van jullie die de aanzuig onder de pannen laten uitkomen? Of levert dat problemen op met rommel aanzuigen e.d.?

Ik wil graag een wp boiler plaatsen, maar omdat ik al een ventilatiewarmtepomp heb is de lucht daarvan niet goed te gebruiken. Een nieuwe geïsoleerde dakdoorvoer gaat problemen geven met schaduw op de zonnepanelen...

Alternatief zou de klober verlaagde ventilatiepan zijn, wel is deze maar max 125mm.
Is aanzuig (binnen) en uitblaas (binnen) geen optie?
Vind ik hier ideaal. Vooral in de zomer (hij staat op warme zolder).

Zul je over het algemeen een hogere COP halen, en hij blijft schoner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Bart_Denon schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:34:

[...]

De wp vraagt een bepaalde hoeveelheid water waaruit de warmte onttrokken moet worden. Om het 200 liter vat bijvoorbeeld een paar graden te laten stijgen draait de wp bijvoorbeeld een 2 uur. Er dient een waterflow aanwezig te zijn van tenminste 3,5 liter per minuut aan de Cv zijde. De hysterese is dan rond de 2 a 3. Om dit behalen is er een zekere waterhoeveelheid nodig. Naar mijn gevoel gaat dat niet werken in een CV systeem met alleen maar radiatoren/convectoren.
Uiteindelijk gaat het erom dat er voldoende warmte beschikbaar is. Dat kan door het onttrekken aan een buffer (de vloer), maar ook door het onttrekken van warmte uit de lucht, zoals een gewone WPB dat ook doet. Een radiator zal de warmte uit de lucht moeten halen in plaats van uit het beton, zoals bij een vloerverwarming. Een gewone radiator zal daar meer moeite mee hebben dan een met een grote geforceerde luchtstroom, het voordeel van de geforceerde luchtstroom is daarnaast nog eens dat je kan sturen in de hoeveelheid beschikbare energie uit de lucht.

Bij gebruik van actieve verwarming middels warmtepomp is er sowieso niets aan de hand.

Je gaf aan informatie uit de handleiding gehaald te hebben, heb je hier een link van, ik kon hem zo snel niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Bart_Denon schreef op donderdag 4 april 2019 @ 21:28:
[...]
De 200 eau is water/water, heb hier een Engelse handleiding KLIK.
@Ep Woody
Zoals 't quoten gemeengoed is, is het zelf opzoeken binnen een topic met een simple zoekterm natuurlijk ook vanzelfsprekend. Maar ik ben de beroerdste niet, hierboven de Link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Bart_Denon schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:34:
[...]

Ga ik proberen. Zodra 't gelukt is zal ik 't hier even uploaden.

[...]

[ Voor 19% gewijzigd door reneeke1970 op 18-07-2019 11:12 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Bart_Denon schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:21:
[...]

@Ep Woody
Zoals 't quoten gemeengoed is, is het zelf opzoeken binnen een topic met een simple zoekterm natuurlijk ook vanzelfsprekend. Maar ik ben de beroerdste niet, hierboven de Link.
Mijn Google-Fu had me behoorlijk in de steek gelaten, en was ook hier niet naar boven gekomen. Je zou toch verwachten dat dit soort documentatie gewoon op de website van Auer staat. Ik ga hem eens uitpluizen voor ik hem ga bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
de Peer schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:00:
[...]

Is aanzuig (binnen) en uitblaas (binnen) geen optie?
Vind ik hier ideaal. Vooral in de zomer (hij staat op warme zolder).

Zul je over het algemeen een hogere COP halen, en hij blijft schoner.
Jawel, opzich is dat wel een optie. Nu is de zolder bij vorst wel echt koud (zo'n 10 a 12 graden), dus ik ben een beetje huiverig om het nog verder af te koelen. Zomers natuurlijk wel ideaal.

Wat gebeurt er bij jou in de winter? Koel je je zolder er niet te veel mee af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

Tromp.et schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 14:30:
[...]

Jawel, opzich is dat wel een optie. Nu is de zolder bij vorst wel echt koud (zo'n 10 a 12 graden), dus ik ben een beetje huiverig om het nog verder af te koelen. Zomers natuurlijk wel ideaal.

Wat gebeurt er bij jou in de winter? Koel je je zolder er niet te veel mee af?
Nee is in dit topic al een paar keer genoemd, maar mijn zolder koelt (netto) ongeveer een halve graad af als hij 8 uur warm water aan het bereiden is. Tijdens de waterbereiding is het wel tijdelijk 2 of 3 graden kouder schat ik maar dat verdwijnt daarna weer de muur in. Je huis heeft heel veel massa en met een beetje koude lucht koelt dat niet zo snel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tromp.et
de Peer schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 14:43:
[...]

Nee is in dit topic al een paar keer genoemd, maar mijn zolder koelt (netto) ongeveer een halve graad af als hij 8 uur warm water aan het bereiden is. Tijdens de waterbereiding is het wel tijdelijk 2 of 3 graden kouder schat ik maar dat verdwijnt daarna weer de muur in. Je huis heeft heel veel massa en met een beetje koude lucht koelt dat niet zo snel af.
Ik lees het inderdaad terug, bedankt.
Misschien inderdaad wel een goed idee. Ik begin dan op deze manier, en mocht het me inderdaad te koud worden op zolder kan ik er altijd nog twee buizen aan koppelen.
Dank voor de tip! :)
Pagina: 1 ... 61 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.