Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.204 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Pos2007 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 13:39:
Ik wil graag de waterontharder verplaatsen maar heb geen afsluiter aan de warme kant. Als ik nu de waterontharder weg haal dan loopt het water van het vat terug lijktr mij? Als ik daar de leiding doorknip en op de verdieping de warmwaterkranen open zet gaat dit dan goed en loopt het vat dan mooi leeg?
Als je het vat niet leeg wilt hebben dan alle warme kranen dicht laten.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Maar loopt het vat niet leeg als ik de waterleiding door midden knip net na de meter?

Edit: nee dus 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Pos2007 op 16-06-2019 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20
Pos2007 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 13:39:
Ik wil graag de waterontharder verplaatsen maar heb geen afsluiter aan de warme kant. Als ik nu de waterontharder weg haal dan loopt het water van het vat terug lijktr mij? Als ik daar de leiding doorknip en op de verdieping de warmwaterkranen open zet gaat dit dan goed en loopt het vat dan mooi leeg?
Warm water loopt niet weg uit de boiler, hoog uit een paar liter.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
De inlaatcombinatie zit toch tussen je WPB en je knip? Dus die houdt alles tegen.
klump4u schreef op zondag 16 juni 2019 @ 13:49:
[...]

Als je het vat niet leeg wilt hebben dan alle warme kranen dicht laten.
Wel implosiegevaar als dat ding op zolder staat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Hij staat in de garage. Op de inlaatcombinatie zit een blauw kraantje, die kan dus dicht. Ik heb niet de combinatie gebruikt die is meegeleverd maar 1tje mee besteld die hier in het topic werd aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Je kan die kraan dichtzetten, maar inprincipe niet eens nodig.
Neem aan dat je waterontharder na de meter zit voor het hele huis? Dan kun je die rustig weghalen met de hoofdkraan ook dicht zonder dat er iets leegloopt (hooguit de leiding naar de inlaatcombinatie).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:08
Gewoon de inlaatcombinatie dichtdraaien. Waarom zou je een risico lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:10
https://www.esanico.be/nl...n-de-atlantic-explorer-v4

Voor alle geïnteresseerden heeft Esanico de verschillen op een rij gezet tussen de v3 en V4 van de Atlantic Explorer.

[ Voor 10% gewijzigd door Murkmans op 17-06-2019 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ben wel benieuwd naar die verbeterde ventilator.
De waaier is misschien wat groter uitgevoerd. Mocht ook wel gezien de zoemtoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 16:38

basvn

Breezand - NHN

De Atlantic Explorer V4 beschikt over een nieuwe anti-legionella modus die het water zal doen opwarmen tot 70ºC. Hierdoor is er geen gevaar meer voor legionella.
Voor de tweakers is dit wel een mooie! zeker als straks de salderingsregeling weg valt.

En mooi dat ze een overzicht hebben gemaakt met de veranderingen! .

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Die 70 graden haal je niet met de warmtepomp, het element zal dan langer gebruikt worden.
Ben benieuwd of hij een instelling heeft voor 62 tot 70 :)
Alternatief is regelmatig de boost gebruiken zonder element.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Ik verwacht niet dat 70 grd met de warmtepomp gaat werken, omdat afgezien van de gwp, het nieuwe en het oude gas het zelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:46
wizzopa schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:21:
Ik verwacht niet dat 70 grd met de warmtepomp gaat werken, omdat afgezien van de gwp, het nieuwe en het oude gas het zelfde is.
Mijne trekt zo naar 75 hoor haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
reneeke1970 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:01:
[...]

Mijne trekt zo naar 75 hoor haha
Natuurlijk heb je baas en boven baas. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Is er ook een warmtepompboiler die kan koelen? Voor een proefopstelling op mijn werk kan ik een voorraad water van een graad of 10 goed gebruiken.

Technisch zijn alle WPB's die kunnen ontdooien hier toe in staat, maar staat de regeling het ook toe?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nee, de Atlantic gebruikt dat om de verdamper te ontdooien en stopt als dat is gelukt.
Daar zijn chillers voor, wil je dat in het groot dan kan je eens kijken naar melk koelmachines :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:56
Na dit forum gelezen te hebben hier ook een explorer 3 gekocht van 200 liter. Ik moet zeggen het bevalt goed, per dag ongeveer 1 kWh verbruik. Ik zie wel dat zonder verbruik de temperatuur toch redelijk terugloopt in 12 uur tijd. Dus beetje extra isolatie kan geen kwaad. In de winter ga ik hem stoken middels een houtvergasser, nog even uitzoeken hoe dit het best te programmeren, want in het stookseizoen hoeft de warmtepomp niet te draaien.
Leuk apparaat, tot nu helemaal blij mee.
Het leuke is ook dat ik nu mits afwezig in de winter mijn buffervat en gehele cv mooi vorstvrij kan houden.
Vraagje, per ongeluk een tweede tijdblok aangemaakt, maar krijg dit blok er niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
@Sen

Ik heb exact dezelfde situatie zoals jij.. Zuig gewoon aan vanuit de garage (wat eigenlijk buiten is omdat het niet geïsoleerd is)

Werkt prima.. Wel moet ik zon 8 sec langer ''wachten'' omdat het een langere afstand is naar de douche.

Ook doe ik altijd ff 1 x per maand de leiding van cv naar douche even doorspoelen ivm legionella.

Misschien toch eens handig om zon filter er overheen te zetten.. heb mijne open gemaakt maar ziet er nog schoon uit :)

Totaal verbruik vanaf 25 november = 301 kWh

[ Voor 19% gewijzigd door Possible op 24-06-2019 12:20 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Eigenlijk was ik van plan om voor de Atlantic Explorer 3 (of nu 4) te gaan maar kwam toevallig de Nibe MT-WH 21-019-FS tegen.

COP is iets lager, 190/260 liter en een spiraal. Met als grootste voordeel een volwaardige vervanging voor mijn huidige MV box.

Iemand ervaring met de WP(B)’S van Nibe? Volgens mij kan die alles wat de Explorer ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Tja, er zit een AC ventilator in de Nibe die tot 85W verbruikt.
Vertaal je dat naar de 3 snelheden die geprogrammeerd zijn dan verwacht ik >20W minimaal verbruik.
Geluid indien op buizen aangesloten is 55,6dB(A) 8)7
Er is voorzien in een luchtfilter, uiteraard te vervangen tegen Nibe prijzen :z
De handleiding raadt aan alle kanten extra isolatie aan om het geluid te verminderen.
Toch zou hij tot de stilste op de markt behoren :+
Dat gaat niet lukken met 0-800m3/uur en nominaal 450m3/uur.

Ik kan nergens iets vinden wat duidt op het kunnen vervangen van de MV, er staat alleen dat hij op luchtkanalen aangesloten kan worden.
Mijn conclusie is dat hij functioneel eender is als de Atlantic maar meer ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Zie inderdaad ook geen MV inputs.
En nog een nadeel: hij is bijna 1000 euro duurder. Dat is wel een fors verschil.

Je kan beter voor een Aeraulix 3 gaan als je je MV box weg wilt hebben denk ik. Die is er speciaal voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Jim423 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:55:
Zie inderdaad ook geen MV inputs.
En nog een nadeel: hij is bijna 1000 euro duurder. Dat is wel een fors verschil.

Je kan beter voor een Aeraulix 3 gaan als je je MV box weg wilt hebben denk ik. Die is er speciaal voor gemaakt.
Bij de grote versie met spiraal scheelt het nog “maar” €500, alleen daarvoor krijg je dan wel garantie van een Nederlandse webshop. De Aeraulix kan ik nergens leverbaar vinden (en een Franse webshop is letterlijk een grens te ver).
Speedy-Andre schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:30:
Tja, er zit een AC ventilator in de Nibe die tot 85W verbruikt.
Vertaal je dat naar de 3 snelheden die geprogrammeerd zijn dan verwacht ik >20W minimaal verbruik.
Geluid indien op buizen aangesloten is 55,6dB(A) 8)7
Er is voorzien in een luchtfilter, uiteraard te vervangen tegen Nibe prijzen :z
De handleiding raadt aan alle kanten extra isolatie aan om het geluid te verminderen.
Toch zou hij tot de stilste op de markt behoren :+
Dat gaat niet lukken met 0-800m3/uur en nominaal 450m3/uur.

Ik kan nergens iets vinden wat duidt op het kunnen vervangen van de MV, er staat alleen dat hij op luchtkanalen aangesloten kan worden.
Mijn conclusie is dat hij functioneel eender is als de Atlantic maar meer ook niet.
In de installatiehandleiding staat op pagina 38 hoe de ventilatie extern aangestuurd kan worden. In principe zitten er drie standaard waardes in van 40, 50 en 70%. De standaard is echt enkel ventileren wanneer de warmtepomp draait. Deze waardes zijn aanpasbaar.

Nu vraag ik mij alleen af of de 55 dB is op basis van 100%/800 m3, de standaard van 70% of zelfs het nominaal van 450m3. Ter vergelijking mijn huidige Duco doet 400 m3 met 66 watt en 43 dB (ook ac motor). Op vol vermogen is deze duidelijk te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik vergat nog te melden dat de anode verslijt, geen extra bescherming zoals bij de Atlantic.
Als hij voor ventilatie geschikt is zou ik aansluitingen verwachten voor een 3-weg schakelaar en timers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:56
Omdat ik altijd met veel plezier lees als anderen een boiler geïnstalleerd hebben, zal ik nu ook mijn duit in het zakje doen, nu ik zelf een soort van zover ben.

Sinds de 15de heb ik mijn boilers ook draaien. Ik ben waarschijnlijk ongeveer de laatste die de Atlantic Explorer V3 gekocht en geleverd heeft gekregen (besteld 30 april), bezorgd eind mei/begin juni. Ik wist niet dat er een V4 aankwam, anders was het misschien nog de moeite geweest te wachten, het zijn net computers. Verouderd zodra je afgerekend hebt.

Het e.e.a. is onderdeel van een grootschalige renovatie van een huis dat we ruim een jaar geleden gekocht hebben (wonen er nog niet, want erg veel te doen). De boilers staan op een zoldertje dat ik speciaal voor de technische ruimte gemaakt heb. Er mag naast het gewicht van de boilers nog ruim 600kg extra op voor een buffervat in toekomst, ik heb alleen wel nagedacht over belasting, maar hoeveel ruimte boilers + aansluitingen nodig hebben valt tegen in de praktijk (doordat ik haakse koppelingen zoveel mogelijk vermijdt om m'n debiet zo hoog mogelijk houden). Voorlopig komt er nog een 'ouderwetse' HR-ketel naast. De warmtewisselaars in de boilers gebruik ik om de retour van de vloerverwarming weer op te warmen om de ketel zoveel mogelijk te ontlasten.

Nu staan de boiler qua luchttoevoer en -afvoer nog los, maar als we er wonen en we gaan richting de winter wil ik hiervoor twee dakdoorvoeren maken en wordt MV box die rechts hangt ook aangesloten op het 'in' kanaal van de boilers om warme binnenlucht bij de buitenlucht te mengen.

Daarnaast moeten de leidingen nog beter geïsoleerd gaan worden. De boilers staan trouwens in serie en momenteel staat alleen de linker op verwarmen, de rechter staat op vakantiestand. Want tijdens het klussen heb ik aan 200 liter warm water meer dan voldoende.

Afbeeldingslocatie: https://levering.eu/download/got/zolder-boilers.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wat een schatjes zo naast elkaar *;
Ik ben wel benieuwd hoe je ze boven en overeind kreeg met zo weinig hoogte :)
Zoals ze nu staan lijkt er vrij weinig ruimte te zijn voor de lucht kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Speedy-Andre schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 23:18:
Ik vergat nog te melden dat de anode verslijt, geen extra bescherming zoals bij de Atlantic.
Als hij voor ventilatie geschikt is zou ik aansluitingen verwachten voor een 3-weg schakelaar en timers.
Je kan de FS nemen, die is RVS. Zou ik wel doen ook omdat hij lichter is.
En dan de hygrostaat 0-10V GC1 misbruiken om hem als MV in te zetten via een Loxone of Domoticz ofzo.

@llevering Heb je nog meer foto's hoe lucht is aangesloten enz?
Wat ga je doen met de spiralen? Waarom nog een HR ketel erbij? 400L lijkt me toch plenty voor elke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Speedy-Andre schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:40:
Ik ben wel benieuwd hoe je ze boven en overeind kreeg met zo weinig hoogte :)
We hebben in een gording twee ogen kunnen maken en daaraan een elektrische takel gehangen. De boilers hebben we liggend (met de juist kant achter) omhoog getild met het karton van de verpakking als bescherming eromheen (wel eerst uit het piepschuim gehaald, dus alleen het open gesneden karton eromheen gevouwen). Alleen omdat ook de spanbanden ook ruimte nodig hebben en elektromotor ook niet strak tegen de gording hangt kwamen we uiteindelijk nog 30cm hoogte tekort. Toen hebben we er een stelling ondergezet en twee man eronder die de boiler omhoog duwde en één man erboven heel hard trekken. Dat ging nét.

Het kantelen ging wel, aan de achterzijde van de boilers is nog een redelijke ruimte in hoogte en met 2 man krijg je hem dan wel goed overeind met kantelen een stukje naar achteren schuiven en weer een stukje omhoog net zolang tot je er bent.
Zoals ze nu staan lijkt er vrij weinig ruimte te zijn voor de lucht kanalen.
Het is vrij krap, maar het kan allemaal net. Helaas ga ik wel met flexleiding werken, want anders wordt het wel heel moeilijk.
Jim423 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:53:
Heb je nog meer foto's hoe lucht is aangesloten enz?
Wat ga je doen met de spiralen? Waarom nog een HR ketel erbij? 400L lijkt me toch plenty voor elke situatie.
Lucht komt nog, ze staan nu nog binnen/binnen, naar buiten komt later als ik er woon (dat is nu even prioriteit). Als het ooit af zal ik het op de foto proberen te zetten (zijn wel lastige hoekjes om goede foto's te maken, vandaar dat ik ze nu ook niet heb).

De HR ketel is voor de verwarming van ons huis. Voor het warm water hopelijk nooit nodig (heb wel een aftakking geplaatst die het mogelijk maakt de HR ketel voor warm water te gebruiken, mocht er iets zijn met de boilers (of misschien als het koud is en ik zou de elektrische elementen voor verwarming moeten gebruiken). De 400liter is trouwens i.v.m. dubbele regendouche en een bad en nog wat buffer om de retour van de vloerverwarming op te warmen. Ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk in de praktijk gaat uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubSun
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik wil het overschot van de panelen inzetten om mijn gasverbruik te verlagen (en uiteindelijk helemaal gasloos te gaan).

Als eerste stap wil ik graag een warmtepompboiler plaatsen voor het tapwater, maar ik weet niet zo goed welke en hoeveel liter ik moet hebben voor onze situatie. En nog een paar (simpele) vragen..

Situatie:
- 2 volwassenen, 1 peuter en hopelijk in de toekomst +1, dus 4 personen totaal
- Douchen dagelijks, voornamelijk in de avond en vaak achter elkaar
- We hebben ook een bad, welke hooguit 1x in de 2/3 weken wordt gebruikt

1. Heb ik dan voldoende aan 200L of is de 270L beter?
2. Ik heb geen zonnecollector, dus gewoon de versie zonder warmtewisselaar?
3. Ik ben best handig met klussen, maar heb nog nooit iets met leidingen gedaan. Is het iets wat je redelijk makkelijk zelf kan doen? Speciaal gereedschap of wat zou een installateur +- moeten kosten?
4. Moet de wpb op een aparte groep?
5. Wat is aangeraden qua invoer/afvoer van de lucht? Ik heb de mogelijkheid om een dakdoorvoer te maken.

Op dit moment kijk ik naar de Atlantic Explorer 4. Deze komt dan naast de CV-ketel te staan die zich op een open zolder bevindt. Qua geluidsisolatie wil ik op den duur er een hokje omheen bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
SubSun schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:48:
1. Heb ik dan voldoende aan 200L of is de 270L beter?
Lastig te zeggen heb je een regendouche, hoeveel liter water gaat er per minuut gaat er door de douche kop? Wil je eerst in bad en direct daarna of tegelijkertijd kunnen douchen?

In het algemeen zou ik vermoeden met jouw gezinssamenstelling dat 270l een veilige keus is, maar misschien zijn jullie zuinig of niet veeleisend is bij wijze van spreken de 200l al overkill.
2. Ik heb geen zonnecollector, dus gewoon de versie zonder warmtewisselaar?
Als je hem niet wilt gebruiken om je cv te ondersteunen en je gebruikt hem niet voor het originele doel dan is de wisselaar inderdaad overbodig.
3. Ik ben best handig met klussen, maar heb nog nooit iets met leidingen gedaan. Is het iets wat je redelijk makkelijk zelf kan doen? Speciaal gereedschap of wat zou een installateur +- moeten kosten?
Als je werkt met een RVS flexibele leiding en je weet hoe je je water circuit moet aftappen en je kunt je condensafvoer kwijt op/bij de condensafvoer van de CV (of weet hoe je splitst) en verlengd moet dat lukken. Tegenwoordig geldt dat voor bijna alle klussen video's op Youtube staan. Maar je moet het wel aandurven en draadfitting dicht krijgen met tape is altijd een beetje klooien. Lucht kanalen is makkelijk. Dakdoorvoer dat is denk ik het lastigst.
4. Moet de wpb op een aparte groep?
De fabrikant zal het altijd adviseren. Maar je trekt maximaal ~10 ampere per het elektrische element en de warmtepomp die tegelijk draaien. Dus zo spannend is het ook weer niet. Ik heb mijn twee boilers wel verdeeld over 2 groepen, maar beiden delen hun groep wel met andere (lichte) verbruikers (geen ovens, Quookers, wasdrogers e.d.)

5. Wat is aangeraden qua invoer/afvoer van de lucht? Ik heb de mogelijkheid om een dakdoorvoer te maken.

Op dit moment kijk ik naar de Atlantic Explorer 4. Deze komt dan naast de CV-ketel te staan die zich op een open zolder bevindt. Qua geluidsisolatie wil ik op den duur er een hokje omheen bouwen.
[/quote]
Als je er een hokje omheen gaat bouwen moet je in ieder geval lucht van buiten het hokje kunnen aanzuigen. Luchttoevoer en afvoer van buiten is het 'veiligst', maar lang niet altijd haalbaar. Het nadeel van binnenlucht gebruiken is dat je in de winter mogelijk warmte het huis uit trekt die net is aangeleverd door de CV. Dat is wel goed voor de prestaties van warmtepompboiler, maar als je CV harder moet werken is dat geen echte winst natuurlijk. Heb je toch een altijd (te) warme zolder doordat warmte opstijgt en staat je boiler daar is het niet echt een probleem natuurlijk. Het is een beetje situatie afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubSun
  • Niet online
llevering schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:48:
[...]

Lastig te zeggen heb je een regendouche, hoeveel liter water gaat er per minuut gaat er door de douche kop? Wil je eerst in bad en direct daarna of tegelijkertijd kunnen douchen?

In het algemeen zou ik vermoeden met jouw gezinssamenstelling dat 270l een veilige keus is, maar misschien zijn jullie zuinig of niet veeleisend is bij wijze van spreken de 200l al overkill.

[...]

Als je hem niet wilt gebruiken om je cv te ondersteunen en je gebruikt hem niet voor het originele doel dan is de wisselaar inderdaad overbodig.

[...]

Als je werkt met een RVS flexibele leiding en je weet hoe je je water circuit moet aftappen en je kunt je condensafvoer kwijt op/bij de condensafvoer van de CV (of weet hoe je splitst) en verlengd moet dat lukken. Tegenwoordig geldt dat voor bijna alle klussen video's op Youtube staan. Maar je moet het wel aandurven en draadfitting dicht krijgen met tape is altijd een beetje klooien. Lucht kanalen is makkelijk. Dakdoorvoer dat is denk ik het lastigst.

[...]

De fabrikant zal het altijd adviseren. Maar je trekt maximaal ~10 ampere per het elektrische element en de warmtepomp die tegelijk draaien. Dus zo spannend is het ook weer niet. Ik heb mijn twee boilers wel verdeeld over 2 groepen, maar beiden delen hun groep wel met andere (lichte) verbruikers (geen ovens, Quookers, wasdrogers e.d.)

[/quote]
Als je er een hokje omheen gaat bouwen moet je in ieder geval lucht van buiten het hokje kunnen aanzuigen. Luchttoevoer en afvoer van buiten is het 'veiligst', maar lang niet altijd haalbaar. Het nadeel van binnenlucht gebruiken is dat je in de winter mogelijk warmte het huis uit trekt die net is aangeleverd door de CV. Dat is wel goed voor de prestaties van warmtepompboiler, maar als je CV harder moet werken is dat geen echte winst natuurlijk. Heb je toch een altijd (te) warme zolder doordat warmte opstijgt en staat je boiler daar is het niet echt een probleem natuurlijk. Het is een beetje situatie afhankelijk.
Bedankt voor de info. Het geeft mij een beter beeld van wat er nodig is.

We hebben geen regendouche. Geen idee hoeveel liter er door de huidige douchekop gaat, maar dat kunnen we meten. Eventueel een andere kop is het probleem ook niet. We douchen meestal 5 tot 10 minuten per persoon. In bad en direct daarna douchen/afspoelen is wel gewenst. Denk dat ik voor de 270L ga. Af en toe hebben we ook logees dus een beetje extra kan geen kwaad.

Flex leidingen en draaifittingen moet mij denk ik wel lukken. Water aftappen en condensafvoer splitsen of verlengen is geen probleem. Door een plat dak is een dakdoorvoer maken niet zo moeilijk. Dit heb ik voor het trekken van de solarkabels ook zelf gedaan.

Wat betreft een extra groep, twijfelgevalletje.. Ik heb een vrij stopcontact, maar op dezelfde groep zit ook de CV en de MV + de rest vd zolder (voor nu alleen de verlichting + pc). Misschien dat ik het aankijk en anders toch een aparte groep.

De zolder wordt nu gebruikt als wasruimte en af en toe als kantoor. In de zomer wordt het best warm en is het geen probleem als de wpb lucht van binnen pakt. In de winter is het misschien wel beter als de invoer van buiten komt. Anders koelt het misschien te veel af. In de zomer misschien ook de uitvoer naar binnen, dan koelt het nog een beetje extra :)

Ik denk dat ik een poging ga wagen om het zelf te doen. Mocht het niet lukken, dan kan ik altijd nog iemand laten komen.

Nog aanraders qua gebruik van aansluitmaterialen of is er ergens een overzicht van wat ik nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
In de winter zou ik invoer vanaf buiten doen en uitvoer naar buiten. Ga je MV nog bijmengen? Wel lastig als hier de douche ook mee wordt afgezogen.

Zolang je strijkijzer of stofzuiger op zolder niet boven de 1800W is gaat dat wel loslopen op je huidige groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Jim423 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 15:44:
In de winter zou ik invoer vanaf buiten doen en uitvoer naar buiten. Ga je MV nog bijmengen? Wel lastig als hier de douche ook mee wordt afgezogen.

Zolang je strijkijzer of stofzuiger op zolder niet boven de 1800W is gaat dat wel loslopen op je huidige groep.
Dan je douche pas afzuigen als je klaar ben, doe ik hier ook en dan de afzuiging van de woonkamer dicht, tot de douche weer terug is op het juiste RV nivo of het uur voor bij is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubSun
  • Niet online
Jim423 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 15:44:

Ik was niet van plan om MV bij te mengen. In de zomer wil ik de warme lucht op zolder gebruiken. Vanwege het platte dak en de grote ramen wordt het zomers best warm. Zolder is +- 60m3. Roosters staan het gehele jaar open. Eventueel kan ik nog de deur naar de overloop open laten voor extra lucht of van buiten erbij pakken?

In de winter ook liever niet bijmengen met MV. Geen idee wat de daadwerkelijke impact is, maar de warmte in het huis wordt weggetrokken en moet door gas te stoken weer worden opgewarmd. Het voelt als 'zonde'.. al kan het zo maar zijn dat het gebruiken van de aanwezig warme lucht + het stoken voordeliger is dan koude lucht aanzuigen. Kan het altijd nog aankijken. Op de lange termijn wil ik de gas CV wel vervangen door een warmtepomp.

MV wordt idd ook gebruikt om de badkamer af te zuigen.

[ Voor 3% gewijzigd door SubSun op 30-06-2019 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Hoezo die MV staat in de winter toch gewoon te blazen? Dus i.p.v. naar buiten gaat de lucht door de WPB naar buiten. Er wordt dus geen (extra) warmte weggetrokken. Het enige nadeel is dat je geen vochtige lucht van de douche door de WPB mag blazen hiermee. De koelfunctie zou ik maar niet teveel op bouwen, ik verbruik 3x zoveel als de meeste hier en de impact hier op zolder is eigenlijk niet waarneembaar. Komt omdat de draaitijd maar 2-3 uur is, net als het iets begint af te koelen is het gepiept. Onder de 5 graden is bijmenging uit binnenlucht voordeliger geloof ik, echter vanwege de complexiteit mengen de meeste gewoon een standaard verhouding 30/70 BI/BU met een ventiel. Niet bijmengen is lastig omdat de WPB afslaat bij vrieskou, je bent daarna aangewezen op COP=1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ter info. :
Verbruik van de Atlantic 200L wpb in de maand juni. Deel vd maand handmatig aangezet, meestal tot ongeveer 45 / 51 graden..
Vierpersoons huishoudne, weinig bad gebruik.
24.692kWh

[ Voor 42% gewijzigd door Atomic2005 op 30-06-2019 23:47 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat aanzuigen via de MV en buiten tegelijk gaat hier heel goed.
Verwarmen doe ik met airco's en er is relatief weinig capaciteit bij vorst.
De hoeveelheid die de MV aanvoert regel ik door de MV snelheid aan te passen als de wpb werkt.
Hierdoor komt er geen vrieslucht in de wpb en ik heb nog niet meegemaakt dat hij ging ontdooien.
Het verbruik van de airco's ging niet omhoog toen de wpb erbij kwam.
Dat heeft te maken met het geringe gebruik, de wpb is misschien 10u per week actief.
De wpb heeft volgens de logging 856u gedraaid sinds eind feb 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieA
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-05 18:01
OK, dit topic is serieus uit de hand gelopen. Ik heb geprobeerd de antwoorden op mijn vragen te vinden, maar zelfs met de zoekfunctie zijn 238 pagina's gewoon te veel. 8)7 Dus het is heel goed mogelijk dat mijn vragen al beantwoord zijn, maar dat kan ik dus niet vinden...
Wat ik wil is het volgende. In ons tweede huis (in Duitsland, waar helaas geen subsidie is voor warmtepomp boilers) gaat de huidige verwarming er uit. Dat is een oliegestookte CV + SWW uit 1998 (of ouder). Voor de verwarming wilden we eigenlijk een grond-water warmtepomp, maar daar wil geen installateur aan beginnen. Oud huis, dus kan niet. Onzin, maar dat verhaal is te veel off-topic.
Aangezien we ook EV-panelen nemen ligt het voor de hand het SWW niet meer via de nieuwe verwarmingsketel te laten lopen maar daarvoor een warmtepomp boiler te gebruiken.
Mijn belangrijkste vraag gaat over de bediening. Ik weet inmiddels dat de Explorer een 'afwezig' stand heeft. Aangezien het de eerstkomende jaren om een vakantiewoning gaat zal dat de meest voorkomende stand zijn. Maar omdat het 11 uur duurt zou ik wel graag de boiler op afstand aan willen kunnen zetten. Kan eventueel met het PV-schakelcontact. Maar is het ook mogelijk met de cozytouch (of enig ander 'control-device)?
Verder moet natuurlijk de legionella run met enige regelmaat draaien, werkt dat gewoon door als 'ie op 'afwezig' staat?
Ik ben vast niet de eerste die de boiler op afstand wil besturen, als die discussie al voorbij is kan iemand me dan naar de juiste pagina sturen?

Dank en groet,

Arjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb een Cozytouch in gebruik, daar kan je idd de 'afwezig' periode mee instellen of hem starten.
Met de PV ingang heb je een extra mogelijkheid om naar 62 graden te gaan, zeker doen.
Legionella doe je voor je hem gaat gebruiken, het is onzinnig om dat herhaald tijdens je afwezigheid te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@AppieA
Ligt een doorstroomverwarmer (google of duckduckgo op wijas) dan niet meer voor de hand in jouw situatie?

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-07-2019 06:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
De cijfers voor juni!

22.42 kwh verbruikt.

200 L / 4 personen

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubSun
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 23:36:
Hoezo die MV staat in de winter toch gewoon te blazen? Dus i.p.v. naar buiten gaat de lucht door de WPB naar buiten. Er wordt dus geen (extra) warmte weggetrokken. Het enige nadeel is dat je geen vochtige lucht van de douche door de WPB mag blazen hiermee. De koelfunctie zou ik maar niet teveel op bouwen, ik verbruik 3x zoveel als de meeste hier en de impact hier op zolder is eigenlijk niet waarneembaar. Komt omdat de draaitijd maar 2-3 uur is, net als het iets begint af te koelen is het gepiept. Onder de 5 graden is bijmenging uit binnenlucht voordeliger geloof ik, echter vanwege de complexiteit mengen de meeste gewoon een standaard verhouding 30/70 BI/BU met een ventiel. Niet bijmengen is lastig omdat de WPB afslaat bij vrieskou, je bent daarna aangewezen op COP=1.
Je hebt gelijk, zo had ik er nog niet over nagedacht. Had in mijn hoofd dat de wpb meer lucht nodig had dan uit de MV komt en dat de wpb dan extra lucht uit de woning zou trekken. Het gaat natuurlijk om bijmengen, waardoor dit natuurlijk niet geldt.

Uit de verschillende reacties hier begrijp ik dat het koelen inderdaad minimaal is. Hier reken ik ook niet echt op, ik wilde alleen aangeven dat er voldoende warme lucht aanwezig is, waar de wpb gebruik van kan maken.

Wat is dan de makkelijkste oplossing? Kan ik er een filter oid er tussen zetten of iets wat automatisch de luchtvochtigheid meet en zelf besluit om wel/niet de MV te gebruiken voor bij mengen? Wil er eigenlijk niet over na hoeven te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:26

de Peer

under peer review

AppieA schreef op maandag 1 juli 2019 @ 00:44:
Mijn belangrijkste vraag gaat over de bediening. Ik weet inmiddels dat de Explorer een 'afwezig' stand heeft. Aangezien het de eerstkomende jaren om een vakantiewoning gaat zal dat de meest voorkomende stand zijn. Maar omdat het 11 uur duurt
Ter info. In de zomer redt hij het ook wel in 2-3 uur. Bij mij zelfs vaak slechts 30 minuten maar ik heb een setpoint onder de 40 graden. Ik zuig af van binnen (warme zolder).
zou ik wel graag de boiler op afstand aan willen kunnen zetten. Kan eventueel met het PV-schakelcontact.
Ja dat is goed mogelijk. Doe ik ook als ik terug kom van vakantie. Vanuit het buitenland alvast even legionella run starten.
Maar is het ook mogelijk met de cozytouch (of enig ander 'control-device)?
Ik gebruik gewoon een Sonoff op het PV-schakelcontact. Sonoff kan ik benaderen via VPN.
Verder moet natuurlijk de legionella run met enige regelmaat draaien, werkt dat gewoon door als 'ie op 'afwezig' staat?
Volgens mij wel. Weet ik niet zeker. Zelf heb ik de Legionella-run helemaal uitgezet (op het apparaat) en ik laat mijn domotica-systeem de legionella runs uitvoeren (via PV schakel contact) op tijdstippen dat ik dat wil. Standaard op zaterdagochtend want dan douchen we meestal langer.
Ik ben vast niet de eerste die de boiler op afstand wil besturen, als die discussie al voorbij is kan iemand me dan naar de juiste pagina sturen?
Misschien toch nog even wat zoektermen gebruiken want er is wel e.e.a. over geschreven dacht ik. probeer eens (los van elkaar): VPN, Sonoff, Domoticz bijvoorbeeld?

Ik ben het wel met @AUijtdehaag eens dat het dan misschien beter is om voor een doorstromer te gaan zolang het nog een vakantiehuis is. Eventueel daarna de situatie opnieuw bekijken?
Boiler met water die vervolgens bijna niet gebruikt wordt lijkt me niet efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

juni : 11.662kwh en 577liter
1 persoon, en vooral stilstand verbruik is het gene wat het meeste gebruikt hier

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
SubSun schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:00:
[...]

Je hebt gelijk, zo had ik er nog niet over nagedacht. Had in mijn hoofd dat de wpb meer lucht nodig had dan uit de MV komt en dat de wpb dan extra lucht uit de woning zou trekken. Het gaat natuurlijk om bijmengen, waardoor dit natuurlijk niet geldt.

Uit de verschillende reacties hier begrijp ik dat het koelen inderdaad minimaal is. Hier reken ik ook niet echt op, ik wilde alleen aangeven dat er voldoende warme lucht aanwezig is, waar de wpb gebruik van kan maken.

Wat is dan de makkelijkste oplossing? Kan ik er een filter oid er tussen zetten of iets wat automatisch de luchtvochtigheid meet en zelf besluit om wel/niet de MV te gebruiken voor bij mengen? Wil er eigenlijk niet over na hoeven te denken.
Als je er niet bij na wilt denken moet je gewoon, net als ik, zonder poespas van binnen zuigen en naar buiten blazen. Als je in zomer wilt koelen gooi je gewoon slang los dan blaast hij op zolder.
Ik verbruik 200 liter per dag en totale energie is 400 kWh gestegen inclusief extra zogenaamde verwarming vanwege uit huis zuigen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubSun
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:08:
[...]

Als je er niet bij na wilt denken moet je gewoon, net als ik, zonder poespas van binnen zuigen en naar buiten blazen. Als je in zomer wilt koelen gooi je gewoon slang los dan blaast hij op zolder.
Ik verbruik 200 liter per dag en totale energie is 400 kWh gestegen inclusief extra zogenaamde verwarming vanwege uit huis zuigen
Soms kan de oplossing zo simpel zijn :P

Ga de Atlantic Explorer deze week bestellen. Voor degene die hem al in gebruik hebben:
- Zit al het aansluitmateriaal erbij? Zo nee, wat heb ik nog nodig?
- Is het plaatsen van een filter aangeraden? Zo ja, voldoet een simpele filter of moet ik nog een specifieke hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
De cijfers van de maand mei:

Stroom 38,36 kWh
Warm Water 2,493 M3
COP 3.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

basvn schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:04:
juni : 11.662kwh en 577liter
1 persoon, en vooral stilstand verbruik is het gene wat het meeste gebruikt hier
Dat is laag zeg. Hoe vaak doe jij een legionella run? En heb je hem continu op 50 graden draaien?

Ik denk dat stilstandverbruik minder is dan de meesten denken. Als de temperatuur nog (door) daalt ná het douchen, dan is dat geen stilstandsverlies, maar 'uitmiddelen' van de temperatuur binnen je boiler. Vooral in de winter zie je dat als er goed water bij het warme water in de boiler stroom. Dat is dus geen verlies maar menging (van warm en koud). De temperatuursensor is in ieder geval geen goede indicator om stilstandverliezen te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
de Peer schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:43:
[...]

Dat is laag zeg. Hoe vaak doe jij een legionella run? En heb je hem continu op 50 graden draaien?

Ik denk dat stilstandverbruik minder is dan de meesten denken. Als de temperatuur nog (door) daalt ná het douchen, dan is dat geen stilstandsverlies, maar 'uitmiddelen' van de temperatuur binnen je boiler. Vooral in de winter zie je dat als er goed water bij het warme water in de boiler stroom. Dat is dus geen verlies maar menging (van warm en koud). De temperatuursensor is in ieder geval geen goede indicator om stilstandverliezen te bepalen.
Laag, maar met niet zo'n beste COP ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wizzopa schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:50:
[...]

Laag, maar met niet zo'n beste COP ;)
ja haha maar als ik zou optimaliseren voor een zo hoog mogelijke COP is mijn energieverbruik een stuk hoger dus dat is ook niet iets om over op te scheppen :P

Inefficient kan nog steeds de beste keuze zijn. Kijk maar naar de doostroomverwarmer in bepaalde situaties. :)

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 01-07-2019 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
de Peer schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:34:
[...]

ja haha maar als ik zou optimaliseren voor een zo hoog mogelijke COP is mijn energieverbruik een stuk hoger dus dat is ook niet iets om over op te scheppen :P

Inefficient kan nog steeds de beste keuze zijn. Kijk maar naar de doostroomverwarmer in bepaalde situaties. :)
COP is voor mij bijzaak leuk om te zien de verschillen gedurende het jaar, maar ik heb veel liever een zeer hoge WAF ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:43:
[...]

Toen ik op vakantie was iedere dag 4/5 graden afkoeling, verbruikte 0.6 kWh om weer aan te vullen naar 55.
Dus dat is 18 kWh per maand, hoe iemand slechts 11 kan verbruiken snap ik dus niet. Mijn boiler staat in ruimte varieert tussen 23/26 graden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Hier ook minimaal 20kWh. @basvn Heb jij de uitgaande leidingen misschien geïsoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jim423 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:32:
Hier ook minimaal 20kWh. @basvn Heb jij de uitgaande leidingen misschien geïsoleerd?
Nou dat heb ik zelf wel, maar dat is echt geen noemenswaardige winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

reneeke1970 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:08:
[...]

Toen ik op vakantie was iedere dag 4/5 graden afkoeling, verbruikte 0.6 kWh om weer aan te vullen naar 55.
Dus dat is 18 kWh per maand, hoe iemand slechts 11 kan verbruiken snap ik dus niet. Mijn boiler staat in ruimte varieert tussen 23/26 graden.
Als je de boiler temp rond de 40graden instelt heb je veel minder stilstand verlies.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Volgens de door niemand bekeken wpb sheet staat de wbp van basvn op 50 graden ;)
Zou die bijkeuken zo warm worden dat de wpb automagisch opwarmt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wat doen jullie in geval van vakantie van bijvoorbeeld 4 weken?
Wat ik doe: Boiler zo koud mogelijk achter laten (20 graden), tussentijds geen legionella run, en vlak voor thuiskomst een legionellarun.

Weinig energieverlies en toch veilig volgens mij.
Aan de andere kant is het energieverbruik ook weer niet de moeite waard om veel moeite in te steken, maar voor mij is het makkelijk via domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Waar heeft de Atlantic de 'afwezig' instelling dan voor?
Die stel je in zodra je vertrekt en dan houdt ie hem op 15 graden.
Wie erg lui is kan dat op afstand met de Cozytouch doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Speedy-Andre schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:42:
Waar heeft de Atlantic de 'afwezig' instelling dan voor?
Die stel je in zodra je vertrekt en dan houdt ie hem op 15 graden.
Wie erg lui is kan dat op afstand met de Cozytouch doen :+
Euh ja dat vergat ik er bij te zeggen. Ik hem hem altijd op afwezigheidsstand staan.

Ik bedoel meer hoe doen jullie het met de legionella. Laat je die wel door gaan? En zo niet, is dat dan wel het eerste dat je doet als je thuis komt?

We zitten op tweakers dus ik ga er vanuit dat we een beetje buiten de opties denken die de fabrikant ons geeft :P .

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 01-07-2019 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zou bij thuiskomst de boost starten, legionella groeit tussen 20 en 50 graden en ik verwacht dat bij stilstand het water de omgevingstemperatuur aanneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:39:
Wat doen jullie in geval van vakantie van bijvoorbeeld 4 weken?
Wat ik doe: Boiler zo koud mogelijk achter laten (20 graden), tussentijds geen legionella run, en vlak voor thuiskomst een legionellarun.

Weinig energieverlies en toch veilig volgens mij.
Aan de andere kant is het energieverbruik ook weer niet de moeite waard om veel moeite in te steken, maar voor mij is het makkelijk via domotica.
Ik laat hem op 55 staan. Kost mij 18 kWh en jij bent met opwarmen en legionella 8 kWh kwijt. Voor die euro stroom doe ik geen moeite.
Je hebt van die automaten om de tuin te sproeien, die hangt in badkuip en trekt iedere dag tien liter uit de stilstaande leidingen. ;)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Jim423 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:32:
@de Peer

WPB staat in een bijkeuken, met polycarbonaat dak erop :*)
In de winter word het daar vrij koud, +/- 5c en verwarm het daar dan eigenlijk met de warmte die van de WPB af komt..

Nu is het daar op een zonnige middag 50+.. dus geen verlies, en het water word zelfs warmer!

Leidingen naar de ketel toe (vanaf daar gaat het gewoon de muur in) zijn geisoleerd.

Legionellarun doe ik 2/3x per maand. en wpb gaat om de 2/3 dagen aan.

dit is een legionellarun in data : pv-output

1.5kwh om van 41 naar 63 +/- te gaan.
Dit was de 26e, en heb hem gister maar ffies laten draaien, omdat ik ook de droger aan ging zetten. anders had hij vandaag pas aan gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

basvn schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:47:
[...]

@de Peer

WPB staat in een bijkeuken, met polycarbonaat dak erop :*)
In de winter word het daar vrij koud, +/- 5c en verwarm het daar dan eigenlijk met de warmte die van de WPB af komt..

Nu is het daar op een zonnige middag 50+.. dus geen verlies, en het water word zelfs warmer!

Leidingen naar de ketel toe (vanaf daar gaat het gewoon de muur in) zijn geisoleerd.

Legionellarun doe ik 2/3x per maand. en wpb gaat om de 2/3 dagen aan.

dit is een legionellarun in data : pv-output

1.5kwh om van 41 naar 63 +/- te gaan.
Dit was de 26e, en heb hem gister maar ffies laten draaien, omdat ik ook de droger aan ging zetten. anders had hij vandaag pas aan gegaan.
Een bijkeuken die meer dan 50 graden warm wordt?? Pfff ja dat zal het verschil dan verklaren :D. Dan heb je de plek goed gekozen (voor zomer dan in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

de Peer schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:50:
[...]

Een bijkeuken die meer dan 50 graden warm wordt?? Pfff ja dat zal het verschil dan verklaren :D. Dan heb je de plek in ieder geval goed gekozen (voor zomer dan in ieder geval).
jep.. gelukkig!! een afgesloten ruimte.. t is net een kas met dat plastic dak er op.. geen idee waarom de vorige bewoners dit zo besloten hebben :+

In de winter houd ik het wel aardig warm met het verlies van de WPB, dus dan iets meer verlies :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
basvn schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:55:
[...]

jep.. gelukkig!! een afgesloten ruimte.. t is net een kas met dat plastic dak er op.. geen idee waarom de vorige bewoners dit zo besloten hebben :+

In de winter houd ik het wel aardig warm met het verlies van de WPB, dus dan iets meer verlies :)
Dus dan heb jij vooral in zomer een gunstige situatie. Maar eigenlijk moet jij dus je feitelijke onrealistische cijfertjes vanwege die situatie niet roepen hier, anders denken nieuwkomers nog dat het normaal verbruik is......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieA
AUijtdehaag schreef op maandag 1 juli 2019 @ 06:05:
@AppieA
Ligt een doorstroomverwarmer (google of duckduckgo op wijas) dan niet meer voor de hand in jouw situatie?
Nee, we willen juist de stroom die we overdag opwekken gebruiken om het water warm te maken. Of dat 's winters ook lukt is nog maar de vraag natuurlijk, maar het meeste warm water gebruiken we natuurlijk 's ochtends en 's avonds als de zonnepanelen niet heel veel doen.

Dus het wordt een esp met een ds18b20, schakelend op de PV input. Kan ik zelf de gewenste temperatuur instellen. Nu begreep ik dat als je 'm aan zet met de PV ingang en dan later weer uit dat 'ie nog 30 minuten door gaat? Dat is natuurlijk wel jammer, dat maakt een goede regeling wel lastig.

Ik snap niet helemaal hoe zo'n cozytouch werkt. Als ik de handleiding lees verbind je de bridge met internet en verbindt de boiler zich met de bridge. Dus is er draadloze communicatie tussen de boiler en de bridge, maar blijkbaar geen WiFi want dan zou je die bridge niet echt nodig hebben. Weet iemand op welke frequentie dat werkt? Gevonden, communicatie tussen boiler en bridge gaat dus over 868MHz. Zou leuk zijn als we die communicatie zouden kunnen lezen, dan kun je zelf wellicht een bridge maken waarmee je de boiler 'echt' kunt besturen. Beetje zoals ik hier ook doe met de Milight lampen (en voorheen met de KaKu schakelaars). Daar kun je ook een officiële bridge voor kopen (wel een stuk goedkoper en waarschijnlijk simpeler dan de cozytouch), maar ik gebruik een esp8266 met een 2,4GHz tranceiver (https://github.com/sidoh/esp8266_milight_hub). Dus nu kan ik de Milight lampen ook via MQTT besturen waardoor ze naadloos in mijn Homebridge setup passen.
Toekomstmuziek, eerst maar eens een boiler aanschaffen en laten werken, dan komt de luie-stoel-bediening later wel. En waarschijnlijk is dit ook al ergens in dit inmiddels 239 pagina's tellende topic behandeld...

[ Voor 59% gewijzigd door AppieA op 01-07-2019 19:32 . Reden: grammatica en cozytouch mijmeringen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AppieA schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:19:
[...]

Nee, we willen juist de stroom die we overdag opwekken gebruiken om het water warm te maken. Of dat 's winters ook lukt is nog maar de vraag natuurlijk, maar het meeste warm water gebruiken we natuurlijk 's ochtends en 's avonds als de zonnepanelen niet heel veel doen.
En hoe ga je het huis verwarmen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieA
Huis verwarmen wordt wss toch een gasketel (op biogas). Vorig jaar geïnformeerd en toen werd het afgeraden als veruit de duurste manier van verwarmen, maar gas schijnt goedkoper geworden te zijn terwijl olie (Heizöl) enorm gestegen is. En omdat we alleen het huis hoeven te verwarmen en geen water hebben we aan een relatief kleine ketel (10-15KW) wel genoeg. Nog veel uitzoekwerk te doen. Maar olie willen we echt niet meer, een warmtepomp wil niemand bij ons installeren, houtpellets wordt ons ook afgeraden vanwege storingsgevoeligheid in een vaak niet bewoond huis en biogas geeft in ieder geval de illusie dat je nog een beetje goed bezig bent voor het milieu O-)
We gaan het huis wel voorzien van vloerverwarming op de begane grond en alles heel goed isoleren zodat er qua energievraag en zo in ieder geval voorbereid zijn op een warmtepomp. Maar vooralsnog dus niet omdat de installateurs daar niet aan willen. Bang dat het niet goed gaat en dat we hun dan de schuld gaan geven waarschijnlijk. En ze komen om in het werk, dus ze hebben ons helemaal niet nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De Cozytouch werkt met Somfy IO, die kan je op zich niet afluisteren maar het verkeer met de server wel.
Op die manier heb ik hem in Domoticz kunnen krijgen met een script, maar het kan (nu) minder dan de app.
Er is een koppeling met Google Assistant aangekondigd door Atlantic, maar dat duurt denk ik nog even.
In de winter wordt het lastig met zonnepanelen, een deel van het verbruik lukt misschien maar niet elke dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieA
Gebruikt de Cozytouch ook een 'rolling code', net als de rolluikbediening van Somfy? Dan wordt het inderdaad lastig om de bridge er tussen uit te halen. Wel jammer dat de app dan weer via een server werkt, dus als je internet er uit ligt er geen bediening mogelijk is ondanks dat je telefoon en de bridge op hetzelfde netwerk zitten. Beetje als de officiële Sonoff-app, die niemand wil gebruiken om die reden. Aan de andere kant, als het internet er uit ligt kan ik sowieso in Duitsland niets bedienen vanaf de bank in Nederland ;)
Opbrengst van de panelen zal in de winter inderdaad niet heel groot zijn. Ook al omdat de pomp dan harder zal moeten werken. Het is wel zo dat we zo'n 9KW op het dak gaan krijgen. Salderingsregeling in Duitsland is iets beter dan hier en we hopen in de nabije toekomst ook met de e-auto daar heen te rijden (auto én boiler gaat natuurlijk al helemaal niet samen in de winter ;( ). Maar dat gaan we allemaal zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babbel1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 07:11

Babbel1

Test2

Ben al tijden dit forum aan het lezen met veel interesse. En heb vandaag de atlantic v4 200l besteld. Ik lees op diverse plaatsen dat mensen deze hebben aangesloten op de oude doorvoer van 150mm (door schoorsteen) van de hr CV ketel. Echter hoe ze dit aangesloten hebben kan ik helaas niet terugvinden. Ofwel welke regenkap gebruik je? heb je een verloop 150-160 aan de onderzijde schoorsteen aangebracht en daar de slang aan? Mogelijk heeft iemand een fototje

Pv 4KwP, Atlantic WPB, Techneco Loria 8kw, gasloos sinds 29-8-2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Babbel1 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 17:01:
Ben al tijden dit forum aan het lezen met veel interesse. En heb vandaag de atlantic v4 200l besteld. Ik lees op diverse plaatsen dat mensen deze hebben aangesloten op de oude doorvoer van 150mm (door schoorsteen) van de hr CV ketel. Echter hoe ze dit aangesloten hebben kan ik helaas niet terugvinden. Ofwel welke regenkap gebruik je? heb je een verloop 150-160 aan de onderzijde schoorsteen aangebracht en daar de slang aan? Mogelijk heeft iemand een fototje
Plaats eens een foto van jou situatie, die van mij kan je terug vinden in Foto’s in het onderschrift, wel even bladeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
Er staat weer een nieuwe "geld toe" wpboiler op de lijst. Dit keer een heel kleintje zonder luchtleiding. De ariston lydos hybrid. https://electraboiler.nl/...e-boiler-energie-klasse-a. Code is
KA15644
Hij heeft wel een lage cop. Maar zou je kunnen gebruiken voor het hotfillen van bijvoorbeeld een ecolution combi om 150 liter te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wel wonderlijk hoe die aan dat label komt, toch een ruimte van 5m2 nodig en 49dB is best veel herrie.
Dan nog het merk, ik zeg niets meer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Murkmans schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:01:
Er staat weer een nieuwe "geld toe" wpboiler op de lijst. Dit keer een heel kleintje zonder luchtleiding. De ariston lydos hybrid. https://electraboiler.nl/...e-boiler-energie-klasse-a. Code is
KA15644
Hij heeft wel een lage cop. Maar zou je kunnen gebruiken voor het hotfillen van bijvoorbeeld een ecolution combi om 150 liter te creëren.
Hier nog goedkoper
https://www.boiler-shop.b...ariston-lydos-hybrid-100/

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Speedy-Andre schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:18:
Wel wonderlijk hoe die aan dat label komt, toch een ruimte van 5m2 nodig en 49dB is best veel herrie.
Dan nog het merk, ik zeg niets meer :9
De compressor zal wel net zo groot zijn als die van een koelkast :P zou hem daarom ook niet aanraden als stand-alone. Maar denk voor hotfill en warm houden dus wel een mogelijkheid, even los van het merk.
Daar komt nog wel transport bij. Neem aan dat dat meer is dan de 12euro die onze andere Belgische vrienden rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Murkmans schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:26:
[...]

De compressor zal wel net zo groot zijn als die van een koelkast :P zou hem daarom ook niet aanraden als stand-alone. Maar denk voor hotfill en warm houden dus wel een mogelijkheid, even los van het merk.

[...]

Daar komt nog wel transport bij. Neem aan dat dat meer is dan de 12euro die onze andere Belgische vrienden rekenen.
Compressor 190 Watt.

Uit voorraad leverbaar

Voor 16u besteld, volgende werkdag gratis thuis geleverd!

https://www.dropbox.com/s...20Lydos%20Hybrid.pdf?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Murkmans schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:01:
KA15644
Ziet er naar mijn idee niet verkeerd uit.
wel lagere COP, maar heeft wel een anode.

voor 1/2 persoons huishoudens denk wel een mooie boiler, zeker met het geld wat je toe krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samsamd
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-06 07:44
Hallo allemaal, ik ben al geruime tijd aan het meelezen in dit topic. Ik merk dat hier onder de deelnemers heel veel energie zit, die energie wordt alleen maar versterkt met een hoge COP van dit topic ;)

Ik twijfel nog heel erg over wat voor mij een goede keuze is, dus daarom heb ik nog geen concrete stappen ondernomen vwb. een warmtepompboiler. Maar het 'geld toe' gedachte van de ariston triggert mij zeker! Na even rond googlen wam ik Ariston Net tegen, zie pagina 8 op http://www.demagro.be/wp-...st-Ariston-01-2019-NL.pdf

Heeft iemand ervaring met Ariston Net? zo ja, kan je daar wat over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ben geprogrammeerd om alles wat Italiaans is te vermijden :+
Zoek ik naar dat ding met 'wifi' dan lijkt er een model te zijn waar dat op zit en andere zijn zonder.
De app krijgt veel kritiek en scoort slecht met erg weinig downloads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Vrees alleen dat je het geld toe snel weer kwijt bent met een COP van 1,89. De Nuos Plus die lijkt op de Explorer v4 doet COP 3,05 dat lijken me normalere waardes. Misschien als je alleen bent en 3 min per dag douched dat het nog iets kan zijn met wat extra isolatie eromheen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samsamd
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-06 07:44
haha, volgens mij is de 'hybrid' versie sowieso compatible met de app. Maar de electric only varianten niet.

Wel jammer de lage COP idd. Weet iemand hoe ik kan achterhalen hoe de COP is berekend? Er wordt namelijk gesproken over een hybride (elektrisch + warmtepomp) oplossing. De boiler heeft echter ook de mogelijkheid om alleen op de warmtepomp te verwarmen. Als de berekening van de COP gebaseerd is op de hybride opstelling, kan deze wellicht hoger uitvallen. De lage prijs maakt dat ik toch blijf rond googlen.

Het betreft hier verder een wandmodel. Dus voor mij toch echt geen optie. Omdat ik hier geen geschikte muur voor heb. Alleen een vloermodel kan ik eventueel kwijt /:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
samsamd schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:32:
haha, volgens mij is de 'hybrid' versie sowieso compatible met de app. Maar de electric only varianten niet.

Wel jammer de lage COP idd. Weet iemand hoe ik kan achterhalen hoe de COP is berekend? Er wordt namelijk gesproken over een hybride (elektrisch + warmtepomp) oplossing. De boiler heeft echter ook de mogelijkheid om alleen op de warmtepomp te verwarmen. Als de berekening van de COP gebaseerd is op de hybride opstelling, kan deze wellicht hoger uitvallen. De lage prijs maakt dat ik toch blijf rond googlen.

Het betreft hier verder een wandmodel. Dus voor mij toch echt geen optie. Omdat ik hier geen geschikte muur voor heb. Alleen een vloermodel kan ik eventueel kwijt /:
In de gebruiksaanwijzing staan bij de technische gegevens op blz 40 de meet methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Is er hier iemand die een ander subsidiebedrag heeft gehad dan in de ISDE lijst stond?
Ik overweeg een Auer Edel Eau 200, meldcode KA11727, die meer subsidie in de lijst heeft staan dan hij kost.
Volgens de verkopende partij €1400 subsidie en volgens de lijst €2800. Wie heeft er gelijk?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Proton_ schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 20:43:
Is er hier iemand die een ander subsidiebedrag heeft gehad dan in de ISDE lijst stond?
Ik overweeg een Auer Edel Eau 200, meldcode KA11727, die meer subsidie in de lijst heeft staan dan hij kost.
Volgens de verkopende partij €1400 subsidie en volgens de lijst €2800. Wie heeft er gelijk?
Hij staat duidelijk op de verkeerde plek in de lijst, bij W/W warmtepompen.
Kwestie van tijd dat iemand daar achter komt :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Het is toch ook een W/W WP?
Krijg je meer subsidie als je een bronboring doet ipv buitenlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Speedy-Andre Technisch gezien is dat juist, dit is dat rare ding dat je op de vloerverwarming aansluit ipv met luchtkanalen op de ventilatie.
Toch hier gepost omdat dit zo'n beetje het de facto boilertopic is ;)
Is er een regelverandering geweest dat w/w pompen meer subsidie krijgen ofzo?
Ik was nog aan het sparen, maar als-ie geld toe krijgt, dan versnelt dat de plannen een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het is een wpboiler, of het zal werken met een bron ipv een cv leiding is de vraag ...
De capaciteit in vergelijking met een 'normale' W/W wp is natuurlijk peanuts.
Iets met een onervaren verkoper of importeur?
Overigens zie ik geen enkele Auer Edel in de lijst met €1400 subsidie.

[ Voor 18% gewijzigd door Speedy-Andre op 06-07-2019 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een gesloten bron zal wel werken.
Het vloerverwarmingscircuit is ook een gesloten bron... tja.
Morgen overleggen met de chef Financiën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Wijs... terugbetalen is niet echt leuk namelijk als alles al staat.
Overigens maakte iedereen op de Atlantic V3 ook een kleine winst geloof ik dus helemaal gek is het niet.
Capaciteit maakt volgens mij niets uit voor de subsidie alleen de aanschafsprijs, maar misschien dat W/W relatief gezien meer subsidie krijgt dan L/W...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Wat is eigenlijk het voordeel van je zonnepanelen direct aansluiten op je WPB? Op de weg naar je meterkast en terug naar de warmtepomp levert toch bijnan geen verlies op of wel? En dan nog, weegt dit op tegen het feit dat je met dedicated zonnepanelen geen andere elektrische apparaten meer kunt aandrijven cq. kunt terugleveren? Maar misschien snap ik het principe niet helemaal.

[ Voor 7% gewijzigd door HarmoniousVibe op 07-07-2019 00:42 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Je snapt het inderdaad niet helemaal :) Er worden geen zonnepanelen op de WPB aangesloten.
Je kan wel een signaal geven op de PV ingang zodat de WPB start als de zon schijnt, hierdoor lever je niet terug aan het net maar gebruik je je PV stroom via de groepenkast direct zelf. Maakt nu nog niks uit, straks wel als salderen weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
Ik ben wel heel benieuwd naar de techniek hier achter. Ik neem aan dat deze WPB in de zomer je VV koelt? Maar op een gegeven moment is je VV toch zo ver afgekoeld dat hier geen warmte meer in zit?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Nickkie55 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 08:37:
[...]

Ik ben wel heel benieuwd naar de techniek hier achter. Ik neem aan dat deze WPB in de zomer je VV koelt? Maar op een gegeven moment is je VV toch zo ver afgekoeld dat hier geen warmte meer in zit?
Volgens mij is het bedoelt om een warmwatervoorziening te maken waar wel verwarming is. Koelen kan misschien ook interessant zijn maar dan ben je toch beperkt met dat je huis niet meer koelt als de boiler op temperatuur is.

Ergens heb ik ook wel eens gelezen om een gigantische zak met water in de kruipruimte te leggen en deze als bron te gebruiken voor een w/w warmtepomp, al was het idee wel dat je ‘S zomers de zak opwarmt door te koelen en ‘S winters de boel omdraait om de warmte er weer uit te halen. Niet zo efficiënt als de grond in, maar beter dan de buitenlucht als bron. Plus geen geluidsoverlast. Omdat de temperatuur in de kruipruimte stabieler is dat voor deze WPB misschien ook een oplossing en hoeft die in het verwarmingsseizoen niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
[...]

Nee, de VV wordt opgewarmd door de betonmassa/omgeving, dit is zeer traag. Het kan wel zo zijn dat wanneer je VV opp. klein is + hoge sww afname je vloer te koud wordt. Dan zou je in de zomer je ketel/WP moeten laten starten om het cv-water/vv-water op te warmen in verwarmingsbedrijf om de vloertemperatuur weer omhoog te brengen. Echter zal dit niet snel gebeuren omdat de thermische capaciteit van die Auer nogal klein is. Ik zou zelf zo'n oplossing nooit kiezen omdat ik een hekel heb aan een koude/koele vloer zelfs in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
[...]

Heel bijzonder! Hij is dit jaar bij de water/water warmtepompen gekomen, stond vorig jaar voor 1400 bij de lucht/water warmtepompen. Ik ben benieuwd.....

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Heel bijzonder! Hij is dit jaar bij de water/water warmtepompen gekomen, stond vorig jaar voor 1400 bij de lucht/water warmtepompen. Ik ben benieuwd.....
@koevlaas2 Heb je al tijd voor de offerte?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
Binnenkort maar eens haast maken met 't aansluiten van de Edel 200 dan kan de subsidieaanvraag de deur uit. Kijken ze dan ook naar 't bedrag wat je besteed hebt aan de warmtepompboiler, of doet dat er niet toe? De verhouding tussen aanschaf (1570) en subsidie (2800) is wel een beetje scheef.
Weliswaar exclusief montage..

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
€2800 is volgens mij een fout omdat hij onder het verkeerde kopje staat, ook te zien aan de 'oude' €1400.
Je kan het proberen natuurlijk, als de toekenning onherroepelijk is ben je spekkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
De subsidie wordt bepaald n.a.v. de adviesprijs (aanschafsprijs). Deze staat daarna 1 jaar vast in de tabel.
Wat jij uiteindelijk betaald of onderaf via België laat komen maakt niets uit, je krijgt gewoon dat bedrag van de tabel. Dit kan in de toekomst uiteraard wel wijzigen.

Echter is hier waarschijnlijk sprake van een foutje maar daar komen we snel achter. €1400 klinkt als het juiste bedrag indd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
Speedy-Andre schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:40:
€2800 is volgens mij een fout omdat hij onder het verkeerde kopje staat, ook te zien aan de 'oude' €1400.
Je kan het proberen natuurlijk, als de toekenning onherroepelijk is ben je spekkoper :)
Maarja, proberen is natuurlijk eerst kopen en dan maar hopen dat je je geld terug krijgt?

Is er iemand hier die contact heeft gehad of op gaat nemen met rvo hierover?

[ Voor 9% gewijzigd door Nickkie55 op 07-07-2019 14:09 ]

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Pagina: 1 ... 60 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.