Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.207 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
MisterH75 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:54:
Zit al een tijd lang mee te lezen en heb inmiddels de beslissing gemaakt om ook een WPB aan te gaan schaffen om volledig van het gas af te komen. (Verwarming wordt al gedaan door L/L units) Waarschijnlijk wordt het de bekende Atlantic met 270 Liter met warmte spiraal (heb twee badkamers waarvan 1 met een bad, en het is zeer zeldzaam dat beide tegelijkertijd in gebruik zijn).

Nou heb ik nog volgende vragen:
De unit zal bij mij op de begane vloer komen op de plaats van de huidige ketel, kan ik de huidige afvoer van de ketel (8 cm doorsnee) hergebruiken voor de afvoer of kan ik beter een nieuw gat maken van 16 cm? Of is het nog beter om gewoon direct maar 2 gaten van 16 cm te maken en aanvoer en afvoer via buiten te doen?

Hoeveel geluid produceert de unit, hij komt namelijk in de bijkeuken te staan die naast de woonkamer zit, en maakt het voor de geluids productie nog uit hoe de lucht toevoer en afvoer gedaan wordt?

De tweede spiraal wil ik gaan gebruiken om een tweetal radiatoren waarvan 1 in de ruimte met de unit zelf een "beetje" te gaan verwarmen om de meeste kou uit de ruimte te halen tijdens de winter, wat voor pomp heb ik hiervoor nodig en zijn er nog dingen waar ik specifiek rekening mee moet houden bijvoorbeeld is het handig om een expansie vat in deze loop er bij te plaatsen? (Pomp wil ik aan/uit zetten door middel van temperatuur sensor en een schakelaar via homey of domoticz)

Heb niet de meeste ervaring met verbouwen en nog niet eerder met water leidingen of verwarmingen gewerkt maar dit moet mij nog wel gaan lukken dacht ik zo.
8cm afvoer van een cvketel is wel krap, was dat geen HR of VR?
Afvoer van de wpb naar buiten is het beste, de koude lucht heb je niet nodig als er al airco's zijn.
Aanzuigen kan mogelijk wel via de 8cm pijp en eventueel van binnen zodat er genoeg flow is.
Als de lucht buizen isolatie hebben dan is er alleen nog een brom van de compressor.

Met radiators op de spiraal heb je nodig wat al op de cv zat zoals een expansievat en de inlaat combi.
De pomp haalde ik bij Amazon.de waar je veel merken ziet met zuinige DC motor.
Belangrijk is dat de aansluiting de juiste maat heeft als wat op de spiraal zit en probeer de leidingen door te laten hangen zodat er geen warmte weg lekt

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterH75
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 11:17
Speedy-Andre schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 21:18:
[...]

8cm afvoer van een cvketel is wel krap, was dat geen HR of VR?
Afvoer van de wpb naar buiten is het beste, de koude lucht heb je niet nodig als er al airco's zijn.
Aanzuigen kan mogelijk wel via de 8cm pijp en eventueel van binnen zodat er genoeg flow is.
Als de lucht buizen isolatie hebben dan is er alleen nog een brom van de compressor.

Met radiators op de spiraal heb je nodig wat al op de cv zat zoals een expansievat en de inlaat combi.
De pomp haalde ik bij Amazon.de waar je veel merken ziet met zuinige DC motor.
Belangrijk is dat de aansluiting de juiste maat heeft als wat op de spiraal zit en probeer de leidingen door te laten hangen zodat er geen warmte weg lekt
Bedankt voor de reactie. Het is een HR ketel Nefit Trendline CW3 nog maar bijna 3 jaar oud had toen nog niet de mogelijkheid helaas om al over te stappen, alleen de installateur heeft destijds een deel van de oude meuk hergebruikt waaronder de afvoer.

De airco's koelen of verwarmen deze ruimte helaas niet vandaar dat ik er aan zat te denken in de zomer een beetje extra koelings winst mee te pakken. Dan kan ik op mijn lijstje aan werkzaamheden dus nog 2x 16 cm gat toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
MisterH75 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 11:49:
[...]

Bedankt voor de reactie. Het is een HR ketel Nefit Trendline CW3 nog maar bijna 3 jaar oud had toen nog niet de mogelijkheid helaas om al over te stappen, alleen de installateur heeft destijds een deel van de oude meuk hergebruikt waaronder de afvoer.

De airco's koelen of verwarmen deze ruimte helaas niet vandaar dat ik er aan zat te denken in de zomer een beetje extra koelings winst mee te pakken. Dan kan ik op mijn lijstje aan werkzaamheden dus nog 2x 16 cm gat toevoegen.
Koelen kan je met een eenvoudige mechanische klep regelen, wel de pijp isoleren vanwege de condens.
Verwacht er niet te veel van, juist als het warm is loopt de wpb kort.
Direct naar 16cm is beter, dat geeft de minste weerstand voor de wpb ventilator en meer debiet.
Kijk eventueel of je vanuit de bijkeuken kan aanzuigen, in de winter kan je dan defrosts voorkomen of zelfs stoppen als de temperatuur onder -5 komt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterH75
Speedy-Andre schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 12:09:
[...]

Koelen kan je met een eenvoudige mechanische klep regelen, wel de pijp isoleren vanwege de condens.
Verwacht er niet te veel van, juist als het warm is loopt de wpb kort.
Direct naar 16cm is beter, dat geeft de minste weerstand voor de wpb ventilator en meer debiet.
Kijk eventueel of je vanuit de bijkeuken kan aanzuigen, in de winter kan je dan defrosts voorkomen of zelfs stoppen als de temperatuur onder -5 komt.
Hij komt in de bijkeuken te staan :) De huidige afvoerpijp gaat door het plattedak alleen ik vrij gemakkelijk in de buitenmuur een 16cm gat kunnen (laten) maken en daar door de afvoer van de koude lucht doen.

Als ik het goed begrijp kan ik dan het beste de lucht van binnen aanzuigen en naar buiten laten blazen tenzij ik er een system met een mechanische klep tussen in zet en nog wat regel voor de condens. Dan denk ik dat ik het maar direct naar buiten laat gaan simpeler is in dit geval beter.

Moet ik dan nog wat voor de lucht aanvoer regelen of zou een rooster (Zodat er geen troep naar binnen komt) in de huidige 8 cm afvoer pijp voldoende zijn?

BTW heb je nog een tip voor geschikte pomp (Gaat om 2 kleine radiatoren op ongeveer zo'n 7 meter afstand van de plek waar de WPB komt te staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb deze pomp (iets ander model).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uD2jA0Qc3ZOz5m8xbMX9r3md/medium.jpg

Heel zuinig en je kan het verbruik e.d. aflezen op een display.
Verder het gebruikelijke spul voor de cv zoals een expansievat en inlaat combi die er nu al zitten.
De aanzuiging kan wellicht direct uit de bijkeuken, is daar nog een andere opening behalve de cv pijp?
Een open verbinding geeft uiteraard meer geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterH75
Speedy-Andre schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 12:53:
Ik heb deze pomp (iets ander model).

[Afbeelding]

Heel zuinig en je kan het verbruik e.d. aflezen op een display.
Verder het gebruikelijke spul voor de cv zoals een expansievat en inlaat combi die er nu al zitten.
De aanzuiging kan wellicht direct uit de bijkeuken, is daar nog een andere opening behalve de cv pijp?
Een open verbinding geeft uiteraard meer geluid.
In de bijkeuken is er nog een klein klap raampje maar die heeft geen ventilatie rooster of iets dergelijks. Op zich maakt wat meer geluid tijdens het verwarmen van het water nog niet eens zo veel uit, ik zou dat op tijdstippen kunnen laten doen wanneer er of niemand thuis is of s'nachts.

De inlaatcombi en expansievat kunnen gewoon blijven zitten zal wel even moeten knutselen want die twee radiatoren zitten op 15 mm leidingen, en de rest zit op standaard 1 inch volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altijdgriep
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-07 11:01
Ik heb van Esanico vernomen dat de Atlantic Explorer V3 vervangen is door de V4, een energetisch beter model met pv aansturing. Dit model staat echter (nog) niet in de lijst van goedgekeurde subsidie toestellen. Ik heb contact gehad met de subsidie verstrekker en die gaf me 50% kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Even zitten zoeken en dan kom je iets tegen wat niet in de specs te vinden is (was) :)

https://atlanticbelgium.f...lorer-v3-energie-label-a-

https://atlanticbelgium.f...lorer-v4-energie-label-a-

Het thermische vermogen van de compressor en rendement verschil bij een warmer of kouder klimaat :)
Bekijk ook even daar onder de energie label verantwoording en o.a. de geluidsdruk die toch echt heel andere getallen laat zien dan de handleiding.(blijkbaar nu wel op 1m afstand gemeten ivm de normen).
Op het eerste gezicht is de V4 van binnen eender als de V3, misschien zijn het uiterlijk en de menu's anders.

Ook nog info gevonden over de meegeleverde 'Valvula kraan' die niet hetzelfde is als een veiligheidsgroep.

En nog iets algemeens, meerdere boilers zouden parellel (in cascade) geplaatst moeten worden voor een gelijke belasting.
Bij een wpb zou je dan vaker 2x de luchtstroom hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door Speedy-Andre op 21-05-2019 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altijdgriep
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-07 11:01
Volgens Esanico zit er minder en een ander koudemiddel in, ook is de nieuwe iets hoger, dus ik denk dat het nieuwe model wel echt heel anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Gevonden, er zit R513A in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20
Op het koelmiddel en de ventilatorbehuizing na, die ziet er nu beter uit kunstof ipv piepschuim, zie ik geen significante
veranderingen of het moet de prijs zijn.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:56
Ik heb nu een CW3 ketel en de warmwateropbrengst is net wat karig om mee te douchen. Het gaat, maar ik heb lang getwijfeld over een nieuwe ketel, om zodoende net wat meer water te hebben om te douchen.
Hoe gaat dat als ik hier in investeer? Kan het zijn dat er een ruimere voorraad warm water is, dat de waterdruk bij douchen ook hoger kan? Of staat dat los van elkaar?

(Waterdruk koud douchen is een stuk hoger, dus waterdruk is er voldoende).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
I-King schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:13:
Ik heb nu een CW3 ketel en de warmwateropbrengst is net wat karig om mee te douchen. Het gaat, maar ik heb lang getwijfeld over een nieuwe ketel, om zodoende net wat meer water te hebben om te douchen.
Hoe gaat dat als ik hier in investeer? Kan het zijn dat er een ruimere voorraad warm water is, dat de waterdruk bij douchen ook hoger kan? Of staat dat los van elkaar?

De waterdruk komt van de waterleiding, maar de cvketel kan dit soms wel verminderen.
Er kan een 3-weg klep in zitten met een nauwe doorgang of veel bochten.
Als het met koud beter gaat dan denk ik dat het met een wpboiler net zo gaat ongeacht hoe groot die is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:56

Heb je en thermostaatkraan? Zo ja, dan klinkt het alsof de hoeveelheid warm water bepalend is en gaat de boiler helpen. Zo nee, dan kan het iets helpen zoals Speedy-Andre aangeeft, maar is het wat lastiger te zeggen. Druk heeft ook veel met je leidingen te maken, als die heel anders lopen voor koud als warm, is het veel lastiger om er iets zinnigs over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
@Speedy-Andre
is er hier al naar dit soort units gekeken?

[url] https://www.wärmepumpedirekt24.de/warmepumpen/luft-wasser-warmepumpe-gelbi-m4-1.html [/url]

(website is soms een beetje brak, maar vind ze niet zo snel ergens anders.
en tweakers heeft wat last met een url zo als dit, ach ja even kopie en past dan maar.)

hij past net niet door het luik van mijn kruipruimte. :-(
jammer, maar in de kruipruimte zou hij wel leuk kunnen draaien.
vrij stabiele temperatuur, dat kan wel een paar uurtjes per dag gekoeld worden.
zo krachtig zijn die dingen nu ook weer niet. ;)

als hier subsidie op te krijgen is, dan is het niet duur. >:)

[ Voor 28% gewijzigd door migjes op 22-05-2019 10:41 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Deze kan ook (KA01634), hoe maak je een bruikbaar linkje >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 21-07 07:05
migjes schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:38:
@Speedy-Andre
is er hier al naar dit soort units gekeken?

[url] https://www.wärmepumpedirekt24.de/warmepumpen/luft-wasser-warmepumpe-gelbi-m4-1.html [/url]

[...]

als hier subsidie op te krijgen is, dan is het niet duur. >:)
Leuk ding om als doorstromer te gebruiken voor m'n e-boiler. Zeker als er een leuke subsidie op zit. 2kW warmte toevoegen aan het inkomende koude water. Dat past me beter dan een extra los 100 liter vat. Alleen herrie als er toch al geluidsdruk is (door het douchen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Of deze.
Zonder een vat levert hij te weinig warmte, ga eens uit van max 2kW warmte en dan weet je dat het een beroerde doorstromer zou zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 21-07 07:05
Speedy-Andre schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:54:
Of deze.
Zonder een vat levert hij te weinig warmte, ga eens uit van max 2kW warmte en dan weet je dat het een beroerde doorstromer zou zijn ;)
Niet zonder vat, maar als voorverwarmer voor een 50 liter vat. Zal het eens doorrekenen en de optie voor een 100 liter WPB naast een 30liter e-boiler vergelijken met een 50liter e-boiler + deze warmtepomp.

Nu heeft een WPB natuurlijk een groot voordeel na het salderen. Aan de andere kant heb je dan wel een lange periode een extra geluidsdruk in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je vergeet denk ik dat het water wel eerst moet stromen voor het een vat in gaat.
De laatste link van mij gaat uit van een zonneboiler met een recirculatie circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
Hey Allemaal,

Nu zie ik dat veel mede Tweakers de Atlantic explorer hebben. Nu is mijn vraag, in de handleiding staat een COP van 2.8. Halen jullie dit?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een grootverbruiker haalt dat over een heel jaar gezien.
Meng je binnenlucht bij dan lukt dat zeker, met alleen buitenlucht is het misschien wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Speedy-Andre schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:22:
Een grootverbruiker haalt dat over een heel jaar gezien.
Meng je binnenlucht bij dan lukt dat zeker, met alleen buitenlucht is het misschien wat minder.
Met een gasprijs van 0,80 en elektra van 0,20 kom ik op een SPF omslagpunt van 2,2 COP.
Dus denk je dat het "wat minder" wel boven de 2,2 ligt als je alleen buitenlucht pakt?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nickkie55 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:49:
[...]

Met een gasprijs van 0,80 en elektra van 0,20 kom ik op een SPF omslagpunt van 2,2 COP.
Dus denk je dat het "wat minder" wel boven de 2,2 ligt als je alleen buitenlucht pakt?
In de startpost staat een linkje naar een mooie sheet met o.a. verbruiksgegevens.
Daar kan je zien hoeveel stroom en warm water er bij diverse Tweakers werd verbruikt :)
2,2 is wel erg laag, ik denk dat het hoger dan 2,5 is maar dat zou je kunnen narekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Speedy-Andre schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:55:
[...]

In de startpost staat een linkje naar een mooie sheet met o.a. verbruiksgegevens.
Daar kan je zien hoeveel stroom en warm water er bij diverse Tweakers werd verbruikt :)
2,2 is wel erg laag, ik denk dat het hoger dan 2,5 is maar dat zou je kunnen narekenen.
Hoe bedoel je dat? Dat de SPF 2,5 is? Of de COP van de warmtepompboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nickkie55 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:53:
[...]

Hoe bedoel je dat? Dat de SPF 2,5 is? Of de COP van de warmtepompboiler?
De cop is lager als je meer koude lucht aanzuigt.
Beetje lastig om te berekenen, maar met een jaarverbruik van stroom en getapt warm water kan je het vrij goed berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Nickkie55 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:10:
Hey Allemaal,

Nu zie ik dat veel mede Tweakers de Atlantic explorer hebben. Nu is mijn vraag, in de handleiding staat een COP van 2.8. Halen jullie dit?
Als ik vermindering gasverbruik neem (minus WTW en graaddagen) en zet dit af tegen de verbruikte hoeveelheid electriciteit kom ik precies op een COP van 2,8 over een heel jaar gemeten. Ik koop in voor 19ct (vroeger 12,9ct :'( ) per kWh en mijn omslagpunt COP zit rond de 2,13 geloof ik. Dus ik draai iets goedkoper dan op gas. De waardes zijn natuurlijk iets variabel omdat je rendement cv-ketel en douche WTW niet exact kent. (ik gebruik hiervoor 1m3=8,5kWh en 50% recuperatie). Wel is het zo dat ik 40% aanzuig via MV stelsel (MV box is weg), 60% vanaf buiten. Doe je dat niet neemt het element het over als het vriest en gaat je COP flink omlaag.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:56
Is er iemand die 'aftakkingsleiding recirculatie' gebruikt? Ik ben benieuw of mensen er nog creatieve ideeën voor hebben. Of laat iedereen het aan de Fransen over om deze aansluiting te gebruiken? (https://www.allesfrans.com/spip/spip.php?article2216)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
llevering schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:26:
Is er iemand die 'aftakkingsleiding recirculatie' gebruikt? Ik ben benieuw of mensen er nog creatieve ideeën voor hebben. Of laat iedereen het aan de Fransen over om deze aansluiting te gebruiken? (https://www.allesfrans.com/spip/spip.php?article2216)
Dit wordt ook veel in Duitsland toegepast, een voordeel is inderdaad dat je direct warm water hebt. Echter je creëert erg veel leiding oppervlakte dus ook veel warmte verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Erg fijn voor de gelaagdheid van een boiler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21

CW3 (en andere klassen) ketel heeft een doorstroom begrenzer. Hij kan niet meer dan 4 l water op 60 graden krijgen met zijn vermogen dus ze begrenzen de flow op 4 liter. Haal je de begrenzer eruit dan krijg je bv 8 l van 30 graden.
Met 4 l van 60 graden kun je veel dunnere leidingen gebruiken en is goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door Pietje555 op 23-05-2019 15:56 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
@llevering wordt ook in Nederland veel toegepast hoor. Is voor grotere leidinglengte om snel warm water op de kraan te hebben en niet 5 minuten koud door het putje staat te spoelen. Wettelijk is het verplicht dat je binnen 35 seconden warmwater uit je kraan krijgt.
In de zorg gebruik je dit ook om te zorgen dat warmwaterleidingen boven de 60 graden te kunnen houden zodat je geen dode leidingen met legionella krijgt.
Verlies valt wel mee als je goed isoleerd. Pompje is ook niet zo groot want de flow is net genoeg om het tapwater niet meer dan 5 graden te laten afkoelen.
Je kunt hem op de koudwatertoevoerleiding aansluiten. Maakt niets uit voor de gelaagdheid van de boiler. Mengwater (koud/heet retour) komt in de onderkant van het vat. Er ontstaat geen flow over de boiler want je tapt net zo veel als dat je toevoert.
Beter is het de retour in het midden van de boiler aan te sluiten. Je kunt dan wat meer heet water uit de boiler tappen omdat je dan geen mengwater hebt met koudwater.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-09 15:03
De beide Calypsos zijn geinstalleerd en werken. Heeft toch nog wat meer tijd gekost dan gedacht. Beide Calypsos staan in serie met 1 inlaat kombinatie (6 bar) zonder afsluiters. Ik heb alleen 2 T stukken aan de waterkant tussen de boilers geplaats om deze te kunnen drainen.
Voor de zekerheid er toch nog wat diy steunen onder de boilers geplaatst.
Beide boilers staan op aparte groepen en op aparte fases
Het gebruik van Guso ringen met de flexibele leiding en de PVC tape is een aanrader
Ik moeste beide stroom draden vervangen omdat het geinstalleerde draad aan de korte kant was (<1m)

Mijn les die ik heb geleerd is dat je geen bestaand gesoldeerd leiding werk moet gebruiken. In mijn geval gaf dat lekkage. Gelukkig zat dit stuk tussen de toevoer afsluiter en de inlaat combinatie zodat ik het kon uitbouwen zonder de WPBs te hoeven drainen. ;)

Verder moet ik de lucht toevoer aansluiting nog monteren en 2 terugslag kleppen in de afvoer want als 1 boiler aanstaat dan komt een klein gedeelte van de gekoelde lucht uit de andere boiler. Dit was te verwachten maar ik wil eerst wat ervaring opdoen voordat ik mijn uiteidelijk opstelling vastleg.

En natuurlijk subsiedie aanvragen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nGB3YkoDurXR2oajTIfvpqbR/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uugfe14JQ0Rq3HQHgmX5oFIK/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@bvuaemal Had je voor de luchtafvoer niet beter een Y koppelstuk kunnen gebruiken? Nu lijken de WPB's de koude lucht bij elkaar naar binnen te blazen. Zelfs als ze tegelijk aanzijn heb je zo toch een ongewenste luchtstroom?

Edit: Of is het de inlaat?

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 27-05-2019 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Inderdaad dat was beter geweest, maar had het probleem niet opgelost.

1 met een y stuk zou je nog steeds lucht terug circuleren (wel minder). Je hebt nl overdruk in de uitlaat en onderdruk in de inlaat . Met een T stuk is alleen het drukverschil groter dus meer recirculatie. Dus mijn vertek punt was dat ik altijd een terugslag klep nodig had, zelfs met een ystuk, volgens mij was er een forum lid die met een y stuk ook terug stroom had.
2 een t stuk is wat kleiner dan een y stuk dus gezien der ruimte paste dat beter
3 y stuk is 2 keer zo duur als een t stuk
4 als beid WPBs aanstaan heb je volgens mij geen terug circulatie
Deveon schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:45:
@bvuaemal Had je voor de luchtafvoer niet beter een Y koppelstuk kunnen gebruiken? Nu lijken de WPB's de koude lucht bij elkaar naar binnen te blazen. Zelfs als ze tegelijk aanzijn heb je zo toch een ongewenste luchtstroom?

Edit: Of is het de inlaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:46
bvuaemal schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:23:
De beide Calypsos zijn geinstalleerd en werken. Heeft toch nog wat meer tijd gekost dan gedacht. Beide Calypsos staan in serie met 1 inlaat kombinatie (6 bar) zonder afsluiters. Ik heb alleen 2 T stukken aan de waterkant tussen de boilers geplaats om deze te kunnen drainen.
Voor de zekerheid er toch nog wat diy steunen onder de boilers geplaatst.
Beide boilers staan op aparte groepen en op aparte fases
Het gebruik van Guso ringen met de flexibele leiding en de PVC tape is een aanrader
Ik moeste beide stroom draden vervangen omdat het geinstalleerde draad aan de korte kant was (<1m)

Mijn les die ik heb geleerd is dat je geen bestaand gesoldeerd leiding werk moet gebruiken. In mijn geval gaf dat lekkage. Gelukkig zat dit stuk tussen de toevoer afsluiter en de inlaat combinatie zodat ik het kon uitbouwen zonder de WPBs te hoeven drainen. ;)

Verder moet ik de lucht toevoer aansluiting nog monteren en 2 terugslag kleppen in de afvoer want als 1 boiler aanstaat dan komt een klein gedeelte van de gekoelde lucht uit de andere boiler. Dit was te verwachten maar ik wil eerst wat ervaring opdoen voordat ik mijn uiteidelijk opstelling vastleg.

En natuurlijk subsiedie aanvragen

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oude leidingen kun je best hergebruiken, ik doe niet anders. Alleen geverfde kun je niet gebruiken, door het schoon schuren krijg je groeven die de knel ring soms niet dicht krijgt. Als je meer oud had gesloopt had je heel wat knietjes kunnen besparen, hoop dat je niet teveel weerstand krijgt zo.
Ik doe alle bochten buigen en dan enkel met sokken aan elkaar maken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Correct.
In mijn geval heb ik een bocht in een oude leiding gebogen waardoor waarschijnlijk een slechtgesoldeerde verbinding kapot ging.
Mijn leidingen waren geverfd maar die heb ik netjes geschuurd en dit heeft geen problemen gegeven met de knel koppelingen.
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:58:
[...]

Oude leidingen kun je best hergebruiken, ik doe niet anders. Alleen geverfde kun je niet gebruiken, door het schoon schuren krijg je groeven die de knel ring soms niet dicht krijgt. Als je meer oud had gesloopt had je heel wat knietjes kunnen besparen, hoop dat je niet teveel weerstand krijgt zo.
Ik doe alle bochten buigen en dan enkel met sokken aan elkaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-09 10:58
Sinds najaar vorig jaar draait de atlantic explorer hier. Tot nu toe zonder problemen en naar volle tevredenheid.

De wpb hebben wij gekozen omdat wij een open trap in de woonkamer hebben (van de begane grond naar de zolder). Daardoor stijgt er veel warme lucht op die de wpb goed kan gebruiken. Aanzuiging is dan ook 100% binnen en uit is naar buiten. Daarnaast wat zonnepanelen waardoor het in totaal interessant was om te doen. De wpb is "achter" de cv ketel geplaatst. Met andere woorden: de cv ketel fungeert als pomp en eventuele back up mocht er te weinig warm water zijn (nog nooit voorgekomen).

Waar ik echter niet uitkom (ook niet na zoeken hier) is dat de cv telkens nog aanspringt op het moment dat ik warm water vraag. Er vind dan ook telkens een klein beetje gasverbruik plaats. Nu kan ik de warm water temperatuur (sww) van de cv verlagen van 60c naar bijvoorbeeld 40c of lager. Maar hoe zit het dan met eventuele legionella vorming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jaguarxj16 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:24:
Sinds najaar vorig jaar draait de atlantic explorer hier. Tot nu toe zonder problemen en naar volle tevredenheid.

De wpb hebben wij gekozen omdat wij een open trap in de woonkamer hebben (van de begane grond naar de zolder). Daardoor stijgt er veel warme lucht op die de wpb goed kan gebruiken. Aanzuiging is dan ook 100% binnen en uit is naar buiten. Daarnaast wat zonnepanelen waardoor het in totaal interessant was om te doen. De wpb is "achter" de cv ketel geplaatst. Met andere woorden: de cv ketel fungeert als pomp en eventuele back up mocht er te weinig warm water zijn (nog nooit voorgekomen).

Waar ik echter niet uitkom (ook niet na zoeken hier) is dat de cv telkens nog aanspringt op het moment dat ik warm water vraag. Er vind dan ook telkens een klein beetje gasverbruik plaats. Nu kan ik de warm water temperatuur (sww) van de cv verlagen van 60c naar bijvoorbeeld 40c of lager. Maar hoe zit het dan met eventuele legionella vorming?
Legionella doet CV niks aan. De brander zal altijd twee sec starten tot hij ziet oh het hoeft niet, het water is warm genoeg. Je kunt wel bij sommige ketels een start vertraging instellen, als je in het installateurs menu kunt komen....
Maak daar tien sec van en hij springt niet meer aan. Is de enige oplossing.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55

Het ligt ook een beetje aan wat voor ketel je hebt. Ik had een nieuwe generatie Nefit en die hebben een zonneboilersensor. Deze plak je op de aanvoerleiding (zo dichtbij mogelijk) van de boiler. Zodra deze de juiste temperatuur meet zal de ketel niet aanspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423

Die verlaging heeft geen zin. Het water wat uit de leiding komt waardoor de ketel in eerste instantie aanspringt is zoldertemperatuur, zo'n 19 graden. Je zou tapwater op de ketel moeten uitschakelen en het legionellaprogramma aan moeten zetten op de WPB (zou ik sowieso al doen).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaguarxj16
Legionella programma staat uiteraard aan in de WPB. Zal eens kijken of volledig uitschakelen van SWW kan en wat dat doet. Andere optie is inderdaad een boilersensor plaatsen. Ik heb weer wat input om mee verder te gaan, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:08
Ik heb gewoon SWW in de ketel (NEFIT compact) uitgezet en de koud water toevoer voor de CV ketel dicht gezet. Daar zou immers altijd een drukgroep moeten zitten direct voor de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat klopt niet helemaal. Ik heb helemaal geen inlaatcombinatie (drukgroep zit in je auto) direct voor mijn ketel, die zit voor de WPB. Zoals ik het begrijp staat de ketel in serie met de WPB (ketel erachter mag ik hopen en niet ervoor?) bij jaguar. Als je de koudwatertoevoer vd ketel zou afsluiten krijgt de WPB ook geen water meer. Ik jouw geval staat het parallel. Een onhandige optie lijkt mij want je hebt nu een dood stuk waterleiding van zo'n 30 graden waar vanalles in gaat groeien en je telkens handmatig moet gaan spoelen. Ik heb het dus in serie gezet en de doorstroombegrenzer verwijderd, ketel wordt lekker doorgespoeld met 62 graden elke dag en kan ingeschakeld worden voor nood.

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 29-05-2019 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Laatst online: 18:08
Jim423 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:15:
Dat klopt niet helemaal. Ik heb helemaal geen inlaatcombinatie (drukgroep zit in je auto) direct voor mijn ketel, die zit voor de WPB. Zoals ik het begrijp staat de ketel in serie met de WPB (ketel erachter mag ik hopen en niet ervoor?) bij jaguar. Als je de koudwatertoevoer vd ketel zou afsluiten krijgt de WPB ook geen water meer. Ik jouw geval staat het parallel. Een onhandige optie lijkt mij want je hebt nu een dood stuk waterleiding van zo'n 30 graden waar vanalles in gaat groeien en je telkens handmatig moet gaan spoelen. Ik heb het dus in serie gezet en de doorstroombegrenzer verwijderd, ketel wordt lekker doorgespoeld met 62 graden elke dag en kan ingeschakeld worden voor nood.
Ehh ook in een CV ketel wordt water verwarmd in een gesloten omgeving, en zover mij bekend, hoort daar -ook- een inlaatcombinatie voor te zitten (even opgezocht, en ja, daar hoort er een). Als ze in serie staan (WPB dan CV) dan is er in essentie geen koud water toevoer meer voor de CV ketel, maar enkel voor je WPB. Die dichtzetten is dan natuurlijk, inderdaad, niet zo handig douchen.

Het dode stuk leiding dat ik zou moeten hebben, is de 10cm tussen de inlaatcombinatie van de CV ketel en de ketel zelf. De warmwater uitvoer van de ketel heeft een afsluiter 5cm achter de ketel en die is ook dicht. Bij opnieuw in bedrijf nemen zal hij doorgespoeld moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wat voor cv is het? Misschien op te lossen door een sensor of instelling zoals hierboven beschreven in de reacties maar kijk even of er een blokkeer contact op de cv zit (remeha vaak wel) dan kan je met een simpel relais aangesloten op bijv de compressor voeding van de wpb (230v dus voorzichtig ) een extra relas sturen die de blokkering cv opheft.
Dus als de compressor loopt mag de cv aan, maar meeste voordeel, compressor uit geen cv.

De atlantic heeft misschien zelfs wel zo'n contact zitten om aan te sluiten, dan is het een kwestie van een kabeltje ertussen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@bvuaemal
Het t-stuk en stukje leiding naar buiten is niet geisoleerd.
Krijg je dan geen condensvorming aan de buitenkant?

Er bestaat geisoleerde spirobuis. Of pak het in met armaflex ( of tape) of een ander isolatiemateriaal.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2019 09:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
Rol-Co schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 08:15:
[...]

Wat voor cv is het? Misschien op te lossen door een sensor of instelling zoals hierboven beschreven in de reacties maar kijk even of er een blokkeer contact op de cv zit (remeha vaak wel) dan kan je met een simpel relais aangesloten op bijv de compressor voeding van de wpb (230v dus voorzichtig ) een extra relas sturen die de blokkering cv opheft.
Dus als de compressor loopt mag de cv aan, maar meeste voordeel, compressor uit geen cv.

De atlantic heeft misschien zelfs wel zo'n contact zitten om aan te sluiten, dan is het een kwestie van een kabeltje ertussen.
Betreft Atag E325EC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Voor aansluiting van een standaard zonneboiler (voorverwarmer) op een ATAG E- Serie combiketel wordt een extra aansluitset (COA2000U) geadviseerd om onnodig inschakelen van de ketel bij een warme boiler te voorkomen.

Pagina 16
https://www.cvtotaal.nl/f...oad%2FFile-1465907253.pdf

Set
https://www.wasco.nl/arti...sluitset-coa2000u/0650472

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 30-05-2019 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 15:30:
[...]

Voor aansluiting van een standaard zonneboiler (voorverwarmer) op een ATAG E- Serie combiketel wordt een extra aansluitset (COA2000U) geadviseerd om onnodig inschakelen van de ketel bij een warme boiler te voorkomen.

Pagina 16

Set
Beweerde ze bij mijn ketel ook, 160 euro door de goot.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 15:30:
[...]

Pagina 16

Set
Intergas heeft ook z’n accessoire, maar die kost maar €30 oid. Heb er eerder over gepost en lijkt mij redelijk universeel te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Deveon schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 18:46:
[...]

Intergas heeft ook z’n accessoire, maar die kost maar €30 oid. Heb er eerder over gepost en lijkt mij redelijk universeel te gebruiken.
Ja je kan ook zelf iets maken met een stukje 2 aderige draad en een relais van 10,- bij conrad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
De atlantic heeft al een potentiaalvrij contact voor externe boilerverwarming.
Dat lijkt me ook bruikbaar voor dit doel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
@AUijtdehaag
Goed dat je meedenkt Dat stel ik op prijs

Dat Klopt. Gelukkig heb ik momenteel niet zo veel last van kondensatie.
Het uiteindelijke plan is om dit stuk te gaan isoleren als al mijn mogelijke problemen zijn geaddresseerd.

Maar eerst moet ik
1 experimenteel uitvinden of mijn 4-5 m lange dubbelwandige stalen pijp (niet geisoleerd) waar de koude lucht door naar buiten wordt gestuurd kondensatie problemen aan de buitenkant geeft. Zo ja dan moet ik hier nog een geisoleerde leiding door heen trekken. Omdat deze leding dubblewandig is hoop ik dat het meevalt

2 dit probleem kan zich ook voordoen met de toevoer leiding waardoor in de winter koude lucht naar binnen wordt gezogen. Dit is een 180mm PVC leiding.

3 morgen komen de terugslagkleppen/bochtstuk/ystuk zodat ik het recirculatie probleem kan aanpakken en de toevoer voor beide WPBs kan aansluiten op de gezamelijke 180mm toevooer leiding

Voor der terugslagkleppen heb ik voor de 125mm kunstof vlinderklep uitvoering gekozen omdat die volgens mij deminste luchtweerstand geven. (nu maar hopen dat ze niet klapperen)
AUijtdehaag schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 09:05:
@bvuaemal
Het t-stuk en stukje leiding naar buiten is niet geisoleerd.
Krijg je dan geen condensvorming aan de buitenkant?

Er bestaat geisoleerde spirobuis. Of pak het in met armaflex ( of tape) of een ander isolatiemateriaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
De cijfers van mei:

44,1 kWh
2,218 m3
cop 2,57 gemiddeld 2,42

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Een beetje laat maar Domoticz stuurt nu een potentiaalvrij signaal naar de V3. Als mijn hpcube warmtepomp aan gaat en dus warmte onttrekt via de spiraal gaat de V3 nu ook aan. Een sonoff 4ch pro R2 geflashed met Tasmota geeft het signaal icm Domoticz. Een Hs110 geeft het verbruik van de hpcube aan Domoticz, als dit boven de 50 W is dan mag de V3 ook aan. Hij schakelt na 20 minuten het signaal weer uit.

Dit kost meer energie maar de ondersteuning wordt ook meer hoop ik. Laat de winter maar komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb laatst eens Tasmota op mijn Sonoff 4ch gezet, maar ik vind het een onding (elke switch andere idx).
Met Espeasy kan ik meer zoals een puls van x sec geven en in Domoticz heb ik een selector switch met 1 idx.
De reden om dat te doen was omdat de Sonoff opeens geen wifi meer had, gelukkig hoefde ik hem alleen opnieuw te flashen en kon in Domoticz alles eender blijven.
Verbruik in mei was 26,88kWh en 526l warm water.
Ik ben nog steeds veel te zuinig, als in te weinig gebruik maken van de luxe die voor me klaar staat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 18:44:
Ik heb laatst eens Tasmota op mijn Sonoff 4ch gezet, maar ik vind het een onding (elke switch andere idx).
Met Espeasy kan ik meer zoals een puls van x sec geven en in Domoticz heb ik een selector switch met 1 idx.
De reden om dat te doen was omdat de Sonoff opeens geen wifi meer had, gelukkig hoefde ik hem alleen opnieuw te flashen en kon in Domoticz alles eender blijven.
Verbruik in mei was 26,88kWh en 526l warm water.
Ik ben nog steeds veel te zuinig, als in te weinig gebruik maken van de luxe die voor me klaar staat :+
Drie keer de boiler opstoken en rest is standby verbruik haha.
Echt zonde....... Een doorstroom verwarmer is goedkoper voor jou, laat je de boiler voor verwarmen op kamer temperatuur.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 19:45:
[...]

Drie keer de boiler opstoken en rest is standby verbruik haha.
Echt zonde....... Een doorstroom verwarmer is goedkoper voor jou, laat je de boiler voor verwarmen op kamer temperatuur.....
Er zit al een 80l boiler voor die daar voor zorgt.
Het wil niet zeggen dat mijn verbruik zo laag blijft, ik kijk iets verder vooruit.
Een doorstromer wil ik niet, die belast de boel te veel (1 fase hier) en vermindert de druk die al niet super is.
In de winter is de cv ondersteuning wel erg fijn en dat wil ik vaker gaan gebruiken.
Voor mij telt ook het pionieren mee, moet je zien wat er in dit topic is gebeurd de laatste jaren _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 19:54:
[...]

Er zit al een 80l boiler voor die daar voor zorgt.
Het wil niet zeggen dat mijn verbruik zo laag blijft, ik kijk iets verder vooruit.
Een doorstromer wil ik niet, die belast de boel te veel (1 fase hier) en vermindert de druk die al niet super is.
In de winter is de cv ondersteuning wel erg fijn en dat wil ik vaker gaan gebruiken.
Voor mij telt ook het pionieren mee, moet je zien wat er in dit topic is gebeurd de laatste jaren _/-\o_
AH één fase is wel kritiek ja, op drie fase 10 kW zou ik best doen met zon verbruik.
Begrenzer eruit en druk zat, dan moet er alleen geen water in komen van 8 graden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Mei is ook weer binnen:

2 volwassenen en 2 kids welke 1x per week in bad gaan en anders onder de douche staan. Wij douchen elke dag. 1 x per 2 weken legionella run.

200 L zonder spiraal
46 KWh.

@reneeke1970 Je zou @Atomic2005 eens moeten vragen naar zijn verbruik.. :P 2 volwassenen en 2 kids.. O-) :z

[ Voor 34% gewijzigd door Possible op 01-06-2019 20:44 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Possible schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 20:40:
Mei is ook weer binnen:

2 volwassenen en 2 kids welke 1x per week in bad gaan en anders onder de douche staan. Wij douchen elke dag. 1 x per 2 weken legionella run.

200 L zonder spiraal
46 KWh.

@reneeke1970 Je zou @Atomic2005 eens moeten vragen naar zijn verbruik.. :P 2 volwassenen en 2 kids.. O-) :z
Die hangt hier niet rond geloof ik.......
@Atomic2005 wat is jou verbruik?

Je zult wel zonneboiler hebben.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

reneeke1970 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 21:07:
[...]

Die hangt hier niet rond geloof ik.......
@Atomic2005 wat is jou verbruik?

Je zult wel zonneboiler hebben.....
in mei 25.547kWh met de Atlantic verbruikt. Heel erg weinig. Hiier geen zonneboiler,

https://www.pvoutput.org/...id=65160&t=m&gs=0&v=2&s=1

Maar @Possible weet best dat ik een deel van de maand automations uit staan, en de atlantc met de hand aan gezet zo nu en dan. :+
We waren namelijk met het electra van de keuken bezig. De atlantic is er 2x uitgeklapt tijdens bedrijf, dus toen op handmatig gezet zodat deze tijdens werkzaamheden gegarandeerd niet aan zou staan.

En stiekem beviel dat prima, want daardoor een lagere temp aan kunnen houden, en getimed met badderen etc.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Atomic2005 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 22:10:
[...]

in mei 25.547kWh met de Atlantic verbruikt. Heel erg weinig. Hiier geen zonneboiler,

https://www.pvoutput.org/...id=65160&t=m&gs=0&v=2&s=1

Maar @Possible weet best dat ik een deel van de maand automations uit staan, en de atlantc met de hand aan gezet zo nu en dan. :+
We waren namelijk met het electra van de keuken bezig. De atlantic is er 2x uitgeklapt tijdens bedrijf, dus toen op handmatig gezet zodat deze tijdens werkzaamheden gegarandeerd niet aan zou staan.

En stiekem beviel dat prima, want daardoor een lagere temp aan kunnen houden, en getimed met badderen etc.
Mijn standby is al 18 ........
Maarja jou situatie niet helemaal realistisch

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Atomic2005 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 22:10:
[...]En stiekem beviel dat prima, want daardoor een lagere temp aan kunnen houden, en getimed met badderen etc.
Nog plannen om dit verder door te zetten? Je zou hem op afwezig kunnen zetten en via het PV contact + externe temp sensor sturen. Maar het is wel veel gedoe voor een kleine winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Jim423 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:35:
[...]

Nog plannen om dit verder door te zetten? Je zou hem op afwezig kunnen zetten en via het PV contact + externe temp sensor sturen. Maar het is wel veel gedoe voor een kleine winst.
Dat heb ik al lang :) Zie mn eerdere post een aantal pagina's hier voor..

Ik zet de automations binnen Home Assistant ook weer aan (zodra al het electra werk klaar is). Maar het is wel verleidelijk zuinig zo...

[ Voor 15% gewijzigd door Atomic2005 op 01-06-2019 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Vaste tijden badderen dan maar :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Jim423 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:46:
Vaste tijden badderen dan maar :P
Net als vroeger, met een vuurtje onder de zinken teil....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

reneeke1970 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 07:54:
[...]

Net als vroeger, met een vuurtje onder de zinken teil....
Vuurtje onder de plastic Atlantic lijkt me niet een aanrader :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Ik ben ook aan het kijken om deze boiler aan te schaffen. De huidige ketel (CW3) heeft lage opbrengst. Ik wil hem op een grote zolder neerzetten, op een betonnen kanaalplaatvloer. Ik heb al veel gelezen, maar heb nog een paar vraagjes:

1. Kan ik geluid/trillingsoverlast verwachten of is dat nihil? De zolder is afgesloten met een vlizotrap.
2. Ik lees dat mensen de CV en WPB in serie aansluiten. In de handleiding van mijn Intergas ketel vind ik dit schema terug:
Handleiding Intergas
Wat is de beste optie? De bovenstaande optie lijkt me dat de ketel als backup staat.
3. Als ik in serie aansluit moet ik de doorstroombegrenzer uit de ketel halen, anders ga ik waarschijnlijk niets merken van hogere warmwater opbrengst.
4. Woonsituatie 2 personen, bijna 3, heb ik dan aan 200L voldoende? Ik heb geen bad, wel een douche met een 'regendouche kop', die we nu niet echt gebruiken omdat de wateropbrengst niet voldoende is.

Ik heb een bevriend loodgieter die mij hier mee wil helpen; maar hij had zelf nog niet zo veel ervaring met deze apparaten, dus vandaar dat ik het uitzoekwerk aan het doen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je kan het aansluiten zoals het schema. Uiteraard wel een thermostatisch mengventiel gebruiken met voldoende capaciteit. Voordeel: je kan de ketel verder met rust laten. Stel het ventiel in op bijv. 42 graden. Je kan kiezen om de ketel in serie te zetten: doorstroombegrenzer moet verwijderd worden, mogelijk nog steeds restricties. Voordeel: geen legionellarisico's. Je kan de ketel ook parallel zetten: de WPB krijgt zijn eigen ILC en de ILC van de ketel wordt dichtgezet, kogelkraan op de WW uitgang van de ketel binnen 10cm. Wel moet je de ketel dan af en toe spoelen door de ILC en kogelkraan open te zetten. Voordeel: totaal geen gasverbruik meer. Nadeel: ketel kan vastlopen omdat hij 8 maanden stilstaat.

1. Trillingsoverlast verwacht ik niet, mits je lucht flexibel aansluit en waterleiding goed beugelt. Vanuit het luik van de vlizotrap kun je wel een licht gezoem horen als deze niet goed (lucht)dichtzit.
4. 200L is voldoende, mits je elk niet langer dan 15min douched tot 4 personen. Met 3 personen kun je hem evt van 62 graden naar 55 graden zetten.

Het aansluiten geschiedt eigenlijk hetzelfde als een elektrische boiler alleen moet je dan nog evt. een luchtkanaal toevoegen. Ik denk dat het zeker voor je vriend ook een waardevolle ervaring is gezien hij steeds meer met deze techniek te maken gaat krijgen in de toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 02-06-2019 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Bedankt voor de tips! Ik heb een zolder van +60m3 als ik het even zo schat. Kan ik dan nog gewoon de lucht uit deze ruimte pakken? In de zomer lijkt me dat geen probleem, in de winter misschien wel? Scheelt iig wel weer wat aansluitwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
I-King schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:09:
Bedankt voor de tips! Ik heb een zolder van +60m3 als ik het even zo schat. Kan ik dan nog gewoon de lucht uit deze ruimte pakken? In de zomer lijkt me dat geen probleem, in de winter misschien wel? Scheelt iig wel weer wat aansluitwerk.
Je kunt altijd lucht van binnen pakken, graag zelfs van warme zolder. Maar blaas wel naar buiten want je boiler blijft ook graag warm staan vanwege stilstand verlies.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Inmiddels staat de ATLANTIC EXPLORER V4 op de subsidielijst (€ 1250 subsidie). Is er hier al iemand die deze nieuwe versie heeft staan? Ben benieuwd naar de afmetingen, vooral de diameter en hoogte. Dan kan ik een mal van karton maken om te testen of ik deze m'n kelder in krijg qua draai.

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
In de TS staat een link naar de V4 bij Atlantic, daar staan de maten en meer documentatie.
De handleiding bevat een schets.van de bovenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:48
Jim423 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 00:58:
@busscherski Misschien toch maar de extra fan? Of wisselaar ertussenuit. Dit schiet ook niet op zo.
Andere workaround is misschien (op timer) om hem om de 4 uur een 15min rust te geven. Dan schiet bij mij de temp bij de verdamper direct omhoog richting de 20 graden dus zou redelijk moeten ontdooien. Ik zeg workaround omdat het flowprobleem niet is opgelost natuurlijk, dat kost je sowieso rendement.
Vandaag de wpb omgebouwd naar zomermodus.

Eerst met de L/L warmtewisselaar er nog aan en alleen een halve meter luchtleiding aan de uitblaasopening de luchtsnelheden gemeten. Ik kwam op gemiddeld 4.3 m/s (gemiddelde van 10 meetpunten). Bij een effectieve luchtleidingdiameter van 150 mm is dat 274 m3/uur.

Vervolgens de leiding naar de luchtaanvoer weggehaald. Toen kwam ik op gemiddeld 5.8 m/s => 369 m3/uur.
Ik denk dat mijn metingen een tikkeltje aan de lage kant zijn want ik had hier 390 m3/uur verwacht.

Dus nu weet ik eigenlijk hoeveel debiet ik verlies door de L/L warmtewisselaar, namelijk zo`n 26%. En ik zit
minder dan 9% onder het doel van 300 m3/uur.
Misschien moet ik hier qua debiet maar tevreden mee zijn.

Zo ziet de verdamper er uit na 3807 draaiuren sinds september 2018.
In feite zuig ik aan vanuit buiten, ziet dit er normaal uit?
verdamper

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Dat ziet er wel redelijk normaal uit. Maar dat is wel door de WTW heen gekomen dan.
Het is natuurlijk wel zo dat bij aankoppelen van de afvoer de 274m3/h nog verder daalt. Ik vermoed dat daarom de unit in storing valt (bij vrieskou). Voor puur SWW niet zo'n probleem (je kan zelfs met de timer nog een rustmoment in bouwen zodat hij ontdooit) alleen voor cv-ondersteuning wel natuurlijk (24/7). Maar je ging naar een monoblock toe toch? Dan kun je deze setup gewoon zo laten denk ik. Zou wel even de verdamper schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japieb
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 16:59
Ik lees dat er in de Atlantic Explorer een ontdooi mechanisme ingebouwd is voor het geval dat de verdamper bevriest. Wanneer dit actief is zakt de temperatuur in de boiler.

Is het mogelijk om dit ontdooi mechanisme aan te sturen? Dan zou het mogelijk zijn om in de zomer de inhoud van de boiler te koelen en via de op de CV installatie aangesloten spiraal de vloeren te koelen. In de winter kan dan de normale werking gebruikt worden om de CV te ondersteunen.

JapieB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
In het installatie menu zou je een defrost kunnen starten, die stopt echter weer als blijkt dat de verdamper niet bevroren is.
Je kan hem denk ik niet aanhoudend laten defrosten en de afkoeling is zeer beperkt.
Met de Auer water wpb is het wel mogelijk, die onttrekt warmte van de vloerverwarming en in de zomer als de vloer niet wordt verwarmd zou hij de vloer iets afkoelen.
Echter start hij pas bij vraag van de boiler (als die is afgekoeld).

Een wp die de vloer verwarmt kan deze veel beter koelen, echter in de praktijk tot het dauwpunt omdat anders de vloer nat wordt.
Dan is er nog het comfort, hoe fijn is het om koude voeten te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Speedy-Andre
Net zo fijn als een stijve nek van de airco. :+

Wat moet je met een WP boiler en koelen (via de boiler)?
Er zijn L/W warmtepompen die daar voor gebouwd zijn....

Voorkomt weer een koude douche en een defect apparaat, die in storing staat.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-06-2019 06:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Het is mogelijk echter moet je wel een besturingsprint bouwen en ik zou nog een minimaalthermostaat toepassen voordat je vat bevriest. Echter hoe wil je SWW regelen met een vat op 8 graden?

Zoals gezegd zou ik er niet aan beginnen tenzij je Jaga's met DBE's hebt hangen in elk vertrek ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 08:03

Sen

<-->

Ik heb mijn explorer inmiddels ook in huis. Maar ik twijfel een beetje over de plaatsing.Of eerder de vrouw heeft eigenlijk liever de wasmachine op de plek waar ik de explorer had gewenst. Dan zou de explorer naar de garage moeten verhuizen. (wat ook beter voor geluid is) Probleem is alleen dan dat de buis lengte naar de douche dan rond de 15 meter is.

En dan heb ik dus altijd als ik de douche opstart ik eerst +-20 liter koud water heb.

Nu dacht ik aan een keuken boiler of iets kleins om die eerste 20 liter op te vangen maar wie heeft hier ervaring mee en wat is een goede oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Sen schreef op zondag 9 juni 2019 @ 08:23:
Ik heb mijn explorer inmiddels ook in huis. Maar ik twijfel een beetje over de plaatsing.Of eerder de vrouw heeft eigenlijk liever de wasmachine op de plek waar ik de explorer had gewenst. Dan zou de explorer naar de garage moeten verhuizen. (wat ook beter voor geluid is) Probleem is alleen dan dat de buis lengte naar de douche dan rond de 15 meter is.

En dan heb ik dus altijd als ik de douche opstart ik eerst +-20 liter koud water heb.

Nu dacht ik aan een keuken boiler of iets kleins om die eerste 20 liter op te vangen maar wie heeft hier ervaring mee en wat is een goede oplossing?
Mijn explorer staat ook ongeveer 15 meter buis verwijderd van de douche, is een paar tellen wachten meer niet. Gewoon aan wennen

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:10
Sen schreef op zondag 9 juni 2019 @ 08:23:

Ik denk eerder 20 seconden dat je bedoelt? Nog geen 3 liter in 15meter leiding. https://www.econo.nl/Bere...500&Param2=15&Param3=1,13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Is al meer over geschreven. Je kan een keukenboiler pakken (RVS/koper ofzo) 10L en die vlak voor je douche plaatsen. Die hou je dan op 55 graden COP1. (ivm legionella). Echter ik zet de douche sowieso al aan voordat ik eronder ga (ik heb ongeveer 10m 15mm koper) dus of die na 2 sec of na 12 sec warm is boeit weinig. Je kan koud naar de WPB uitvoeren in 15mm en warm naar de WPB in 12mm als het een nieuwe leiding betreft. (inkomende) Waterdruk moet dan wel voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Murkmans schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:59:
[...]

Ik denk eerder 20 seconden dat je bedoelt? Nog geen 3 liter in 15meter leiding. https://www.econo.nl/Bere...500&Param2=15&Param3=1,13
Helaas duurt het iets langer want eerst word het koper opgewarmd. Maar binnen minuut is het er wel, dus aanzetten en dan uitkleden werkt het handigst.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 08:03

Sen

<-->

Murkmans schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:59:
[...]

Ik had de zelfde site gebruikt maar had mm ingevuld inplaats van cm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
Je verwacht het echt niet, maar ik heb een Filter..... voor de WPB geplaatst. Eerst hier even gewacht op meldingen van eventueel negatieve effecten maar die zij er kennelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Hooguit iets flow verlies maar met of zonder filter voel ik geen verschil dus het zal weinig zijn.
En inderdaad niet verwacht toch gekomen ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

wizzopa schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:40:
Je verwacht het echt niet, maar ik heb een Filter..... voor de WPB geplaatst. Eerst hier even gewacht op meldingen van eventueel negatieve effecten maar die zij er kennelijk niet.
Wat deed je nu wel positief besluiten?
https://gathering.tweaker...message/57298507#57298507

Hier ook weer een nieuwe erop, deze zat erop vanaf 3 december.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SIaZy5Zr08tKMW84AvXWnIzf/medium.jpg

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VFZ8OFm1BCpi2tXZIhZTTzJY/medium.jpg

Dat is de oogst sinds 22 december, wat klein grut als spinnetjes waardoor de verdamper schoon blijft.
Verbruik vergelijken met een jaar geleden is lastig omdat de lucht temperatuur invloed heeft en ik toen nog speelde met de water temperatuur en de timer.
Mei is toevallig gelijk en vorig jaar was de laatste week erg warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 16:38

basvn

Breezand - NHN

klump4u schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 20:29:
[...]

[Afbeelding]
Jij zuigt aan vanaf buiten?

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
basvn schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 20:38:
[...]

Volgens mij direct de lucht van een houtkachel :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

basvn schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 20:38:
[...]

Binnen met een 100mm opening in de muur ernaast.
En DSM- Chemelot op 3 km
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rD0XHWV72AJWdscv1fAQWtVR/medium.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
Speedy-Andre schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 20:40:
[...]

Volgens mij direct de lucht van een houtkachel :X
Nee dat was ik :+
Zal na de winter eens een foto schieten van mijn filter. Zou bijna ook een foto erbij doen van de oorzaak, de achtertuin hiernaast lijkt eerder op een houtzagerij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
klump4u schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 20:29:
[...]

[Afbeelding]
De bekende kat uit de boom kijken, en voortschrijdend inzicht zullen we maar zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik wil graag de waterontharder verplaatsen maar heb geen afsluiter aan de warme kant. Als ik nu de waterontharder weg haal dan loopt het water van het vat terug lijktr mij? Als ik daar de leiding doorknip en op de verdieping de warmwaterkranen open zet gaat dit dan goed en loopt het vat dan mooi leeg?
Pagina: 1 ... 59 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.