8cm afvoer van een cvketel is wel krap, was dat geen HR of VR?MisterH75 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:54:
Zit al een tijd lang mee te lezen en heb inmiddels de beslissing gemaakt om ook een WPB aan te gaan schaffen om volledig van het gas af te komen. (Verwarming wordt al gedaan door L/L units) Waarschijnlijk wordt het de bekende Atlantic met 270 Liter met warmte spiraal (heb twee badkamers waarvan 1 met een bad, en het is zeer zeldzaam dat beide tegelijkertijd in gebruik zijn).
Nou heb ik nog volgende vragen:
De unit zal bij mij op de begane vloer komen op de plaats van de huidige ketel, kan ik de huidige afvoer van de ketel (8 cm doorsnee) hergebruiken voor de afvoer of kan ik beter een nieuw gat maken van 16 cm? Of is het nog beter om gewoon direct maar 2 gaten van 16 cm te maken en aanvoer en afvoer via buiten te doen?
Hoeveel geluid produceert de unit, hij komt namelijk in de bijkeuken te staan die naast de woonkamer zit, en maakt het voor de geluids productie nog uit hoe de lucht toevoer en afvoer gedaan wordt?
De tweede spiraal wil ik gaan gebruiken om een tweetal radiatoren waarvan 1 in de ruimte met de unit zelf een "beetje" te gaan verwarmen om de meeste kou uit de ruimte te halen tijdens de winter, wat voor pomp heb ik hiervoor nodig en zijn er nog dingen waar ik specifiek rekening mee moet houden bijvoorbeeld is het handig om een expansie vat in deze loop er bij te plaatsen? (Pomp wil ik aan/uit zetten door middel van temperatuur sensor en een schakelaar via homey of domoticz)
Heb niet de meeste ervaring met verbouwen en nog niet eerder met water leidingen of verwarmingen gewerkt maar dit moet mij nog wel gaan lukken dacht ik zo.
Afvoer van de wpb naar buiten is het beste, de koude lucht heb je niet nodig als er al airco's zijn.
Aanzuigen kan mogelijk wel via de 8cm pijp en eventueel van binnen zodat er genoeg flow is.
Als de lucht buizen isolatie hebben dan is er alleen nog een brom van de compressor.
Met radiators op de spiraal heb je nodig wat al op de cv zat zoals een expansievat en de inlaat combi.
De pomp haalde ik bij Amazon.de waar je veel merken ziet met zuinige DC motor.
Belangrijk is dat de aansluiting de juiste maat heeft als wat op de spiraal zit en probeer de leidingen door te laten hangen zodat er geen warmte weg lekt
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW