Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.218 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 13:39
Bart_Denon schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:32:
[...]

....... Het werkt volgens mij additioneel naast de huidige instellingen.
Bedoel je duo-mode (en/en) of single-mode (of/of) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
Lees niks in de handleiding over een duo of single mode... wat bedoel je nu?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kniepert
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-09 23:16
Speedy-Andre schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:14:
[...]

Ik geloof niet dat we in cop land op dit soort tips zitten te wachten 8)7
Die Nefit combi kan je na een jaar verkopen en dan 1 grote wp in de plaats zetten met nogmaals subsidie.
Niet?
In mijn situatie, en in alle andere vergelijkbare situaties, is een elektrische ketel onontbeerlijk om van het gas af te kunnen.
Weet je vooraf zeker dat je huis voldoende is geisoleerd neem dan een All-electric warmtepompsysteem.
Als je, zoals ik, niet zeker weet of de warmtepomp voldoende warmte geeft om je huis in 99% te verwarmen dan neem je een hybride systeem. (wp+(combi)CV).
Het huis blijkt voldoende geisoleerd. De wp levert op vrijwel alle dagen voldoende warmte. Mijn combi-CV-ketel springt weinig bij.
Met deze "achterafwetenschap" dus alsnog van het gas af nu is gebleken dat er weinig gas verbruikt wordt.
Omdat de WP (hybride) een secudaire warmtebron nodig heeft is de elektrische CV de enige simpele oplossing. OOK in COP-land Nederland. Het verbruik van de electrische CV zal erg weinig zijn ( verwacht ongeveer 600 Kwh p/j ). Die worden ruimschoots gecompenseerd door de besparing op het gasloos maken van de woning.
Rekensommetje; Ik verbruikte ongeveer 1500 m3 voor verwarming in de oude situatie bij alleen Combi-CV
1500 x 75 ct = 1125,--
Dit bespaar ik dus ieder jaar als ik zonder gas door het leven ga.
Het elektraverbruik wordt hoger. Met zonnepanelen (opbrengst ongeveer 3500 kwh p/j), wp, wpb en elektrische ketel ongeveer 4000 kwh p/j
(voorheen 500 kwh) en dus 4000 x 21,7 ct = 868,-- -/- retour energiebelasting a 257,-- betekent dit een energierekening van 611 euro per jaar versus ongeveer 1300,-- in de oude situatie. Een maandlast van 51 euro per maand wat ik niet veel vind voor een woning van 600m3 inhoud.

Het is dus zeer lonend een elektrische CVketel ( als scundaire warmtebron voor een hybride warmtepomp) aan te schaffen als deze het mogelijk maakt je huis van het gas af te laten sluiten.
De tip om dan ook eens in Duitsland te kijken lijkt mij dus zeker hier op zijn plaats. Is gratis overigens en je kunt die gewoon naast je neerleggen en er niets mee doen.
Het aanschaffen na een jaar van een All-Elektric warmtepompsysteem heb ik natuurlijk ook overwogen en is natuurlijk ook mogelijk maar een stuk kostbaarder dan mijn oplossing. Reken maar na en reageer dan nog eens 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Kniepert op 28-04-2019 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Bart_Denon schreef op zondag 28 april 2019 @ 13:19:
Lees niks in de handleiding over een duo of single mode... wat bedoel je nu?
op hetzelfde moment, dus 230v gelijktijdig met PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
amarkest schreef op zondag 28 april 2019 @ 13:43:
[...]

op hetzelfde moment, dus 230v gelijktijdig met PV
Sorry ik ben je echt kwijt. Lees anders nog een keer de manual. Daarin staat vrij duidelijk wat wel en niet kan.
Er is één 230 V aansluiting.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@Kniepert <<off topic>>
Je loopt denk ik vooruit op het te verwachten (gas)verbruik, we hebben een milde winter gehad.
Ik ken je situatie verder niet, maar dat tosti-ijzer heeft 2x 16A of 3 fasen nodig.
Als dat ding 600kWh gaat verbruiken zou hij maar 100u per jaar met vollast hoeven te werken.
Misschien iets te technisch, maar hoe 'ziet' de wp de primaire verwarming (cvketel of what ever)?
Als dat alleen maar een aan/uit contact is dan zijn er veel meer mogelijkheden en kan de wp wellicht toch stand-alone werken.
<<einde off topic>>

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Bart_Denon schreef op zondag 28 april 2019 @ 13:57:
[...]

Sorry ik ben je echt kwijt. Lees anders nog een keer de manual. Daarin staat vrij duidelijk wat wel en niet kan.
Er is één 230 V aansluiting.
wat ik me afvraag is: als het PV-vermogen tekort schiet, wordt dan bijgesprongen door 230V of neemt 230V het helemaal over?
Dat kan ik echt niet uit het manual halen en mn Engels is behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

amarkest schreef op zondag 28 april 2019 @ 15:36:
[...]

wat ik me afvraag is: als het PV-vermogen tekort schiet, wordt dan bijgesprongen door 230V of neemt 230V het helemaal over?
Je moet het andersom zien. Alles komt gewoon van het net, te verminderen met datgene dat jezelf opwekt. Dat kan dus ook Een fractie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
de Peer schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:00:
[...]

Je moet het andersom zien. Alles komt gewoon van het net, te verminderen met datgene dat jezelf opwekt. Dat kan dus ook Een fractie zijn.
Ok, dus in de edel auer zit een "energie-manager" die de stroom mixed.

[ Voor 3% gewijzigd door amarkest op 28-04-2019 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
amarkest schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:09:
[...]

Ok, dus in de edel auer zit een "energie-manager" die de stroom mixed.
Nee. 230 volt is 230 volt er wordt niks gemixed. Of die 230 nou uit je PV installatie of uit het net komt daar regelt de Auer helemaal niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Bart_Denon schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:17:
[...]

Nee. 230 volt is 230 volt er wordt niks gemixed. Of die 230 nou uit je PV installatie of uit het net komt daar regelt de Auer helemaal niks aan.
Waarom zit er dan een aparte PV-aansluiting op?

Of zijn dat potentiaal-vrije switches waarmee je aangeeft dat er genoeg PV-stroom is?

[ Voor 12% gewijzigd door amarkest op 28-04-2019 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

amarkest schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:20:
[...]

Waarom zit er dan een aparte PV-aansluiting op?
Om de boiler te laten draaien op het moment dat er zonnestroom beschikbaar is. Je gebruikt die zonnestroom dan ook (fysiek of administratief, in geval van meerdere fasen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

amarkest schreef op zondag 28 april 2019 @ 15:36:
[...]

Die pv-ingang zal hetzelfde werken als de pv-ingang op de Atlantic Explorer, zet je er 230v op dan zal hij vanaf dat moment gewoon gaan verwarmen via de gewone 230 aansluiting, meestal verwarmd hij dan tot de max wat de warmtepomp kan halen zonder element (62gr.). Valtl dit signaal weg of stopt het dan zal hij b.v. nog 30 minuten draaien en dan stoppen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
@amarkest Die zit er niet op. Er is gewoon 1 aansluiting voor 230 volt. De PV functionaliteit is iets anders dan jij denkt. Zoals ik eerder uitlegde kun je 2 contacten schakelen/doorverbinden. Hiermee kun je de wpb in pv mode laten draaien op 't moment dat er 1 van de 2 contacten wordt geschakeld. Is niet meer of minder dan het doorverbinden van 2 aansluitingen op de printplaat.
Of ik leg 't niet goed uit, of je zal je basiskennis elektra moeten bijspijkeren/meer inlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
Bart_Denon schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:31:
@amarkest Die zit er niet op. Er is gewoon 1 aansluiting voor 230 volt. De PV functionaliteit is iets anders dan jij denkt. Zoals ik eerder uitlegde kun je 2 contacten schakelen/doorverbinden. Hiermee kun je de wpb in pv mode laten draaien op 't moment dat er 1 van de 2 contacten wordt geschakeld. Is niet meer of minder dan het doorverbinden van 2 aansluitingen op de printplaat.
Of ik leg 't niet goed uit, of je zal je basiskennis elektra moeten bijspijkeren/meer inlezen.
precies zoals ik al aangaf, dat zijn potentiaal-vrije contacten die je kan schakelen via domotica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
klump4u schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:29:
[...]

Die pv-ingang zal hetzelfde werken als de pv-ingang op de Atlantic Explorer, zet je er 230v op dan zal hij vanaf dat moment gewoon gaan verwarmen via de gewone 230 aansluiting
Gaat nu ff om de Edel en staat expliciet in de handleiding dat er alleen geschakeld mag worden met een potentiaalvrij contact. Dus nee geen 230 volt erop want dan bak je de pcb eruit.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
@Bart_Denon

wat ik me verder afvraag is hoeveel invloed een warme retour van 30c heeft ipv een koude retour van 20c bij het opwarmen cq warmhouden van de EDEL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

amarkest schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:47:
@Bart_Denon

wat ik me verder afvraag is hoeveel invloed een warme retour van 30c heeft ipv een koude retour van 20c bij het opwarmen cq warmhouden van de EDEL.
Invloed op wat?

Bij gebruik van een douche-wtw bedoel je?

20c retour betekent meer warmte nodig maar efficiëntere warmteoverdracht vanwege de hogere delta T (temp verschil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
de Peer schreef op zondag 28 april 2019 @ 17:18:
[...]

Invloed op wat?

Bij gebruik van een douche-wtw bedoel je?

20c retour betekent meer warmte nodig maar efficiëntere warmteoverdracht vanwege de hogere delta T (temp verschil)
20c of 30 c inputwarmte voor de warmtepomp van de EDEL moet toch wel wat uitmaken bij opwarmen cq warmhouden van het SWW in het boilervat. De vraag is hoeveel tijd. Ik heb geen vvw, dus ga ik een (ws 80ltr)buffervat op temp houden met de WP.

[ Voor 10% gewijzigd door amarkest op 28-04-2019 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

amarkest schreef op zondag 28 april 2019 @ 17:35:
[...]

20c of 30 c inputwarmte voor de warmtepomp van de EDEL moet toch wel wat uitmaken bij opwarmen cq warmhouden van het SWW in het boilervat. De vraag is hoeveel tijd.

bv bij opwarmen van 20c naar 52c.
Zeker. Dat maakt 10 graden verschil dus dat merk je. Hoe veel hangt oa af van de temperatuur van de gebruikte luch. Wel is het zo dat de opwarming steeds minder efficiënt wordt hoe dichter je bij die 52c komt.
Daarom is kost 1x opwarmen van 20 naar 50 graden je meer stroom dan 6 x van 45 naar 50 graden. Daar komen de hogere stilstandsverliezen nog eens bovenop in het laatste geval. Boiler leeg douchen is dus gunstiger dan telkens opnieuw opwarmen.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 28-04-2019 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
de Peer schreef op zondag 28 april 2019 @ 17:42:
[...]

Zeker. Dat maakt 10 graden verschil dus dat merk je. Hoe veel hangt oa af van de temperatuur van de gebruikte luch. Wel is het zo dat de opwarming steeds minder efficiënt wordt hoe dichter je bij die 52c komt.
de EDEL maakt gebruik van retourwater (VVW of buffervat) van het cv-circuit en kan volgens de specs max 35c Rt aan.Dus geen lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

amarkest schreef op zondag 28 april 2019 @ 17:46:
[...]

de EDEL maakt gebruik van retourwater (VVW of buffervat) van het cv-circuit en kan volgens de specs max 35c Rt aan.Dus geen lucht.
Ah excuses das waar ook. Ik dacht even dat het vergelijkbaar was met de Atlantic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
de Peer schreef op zondag 28 april 2019 @ 17:49:
[...]

Ah excuses das waar ook. Ik dacht even dat het vergelijkbaar was met de Atlantic.
Ik vroeg me daarom ook af of ik tgv die "2-traps"-opwarming toekan met een kleinere EDELauer als ie makkelijker op temperatuur komt/blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kniepert
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-09 23:16
Speedy-Andre schreef op zondag 28 april 2019 @ 14:26:
@Kniepert <<off topic>>
Je loopt denk ik vooruit op het te verwachten (gas)verbruik, we hebben een milde winter gehad.
Ik ken je situatie verder niet, maar dat tosti-ijzer heeft 2x 16A of 3 fasen nodig.
Als dat ding 600kWh gaat verbruiken zou hij maar 100u per jaar met vollast hoeven te werken.
Misschien iets te technisch, maar hoe 'ziet' de wp de primaire verwarming (cvketel of what ever)?
Als dat alleen maar een aan/uit contact is dan zijn er veel meer mogelijkheden en kan de wp wellicht toch stand-alone werken.
<<einde off topic>>
Inderdaad; gebaseerd op, onderbouwde, verwachtingen.
Nefit zij dat de wp een secundaire warmteproducent moest hebben en dat dit een CV-ketel zou moeten zijn.
Ik papegaai Nefit. Ga ik nog verder uitzoeken. Vraag me wel af wat dan de "veel meer mogelijkheden"zijn anders dan een E-ketel. Zonnepanelen lukt niet meer, buffervaten: geen ruimte. Zou niet weten wat andere mogelijkheden zijn bij een aan/uit contact. Weet wel dat de WP de huidige combiketel modulerend aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik doel met mogelijkheden op eenvoudige aansturing, blijkbaar is open therm er een van.
Net als de Elga zal de wp het verwarmen aan de ander overlaten als hij het zelf niet redt.
De Eltherm heeft trouwens een aan/uit contact (thermostaat), niks modulerends.
Andere wp's hebben een ingebouwd elektrisch element van bijv. 3kW, daar red je het misschien al mee.

[ Voor 12% gewijzigd door Speedy-Andre op 28-04-2019 23:05 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:56
Voor het installeren van de boiler moet je diëlektrisch koppelingen gebruiken, is in dit topic terecht al meerdere keren op gewezen en als je de handleiding leest staat het er ook duidelijk. Echter in Nederlandse (web)shops zie ik ze bijna niet? Iemand die een goede shop weet? En de mijn leidingsysteem is Hep2O, echter de overgangskoppeling is wel messing dus je krijg (vanuit de boiler gezien): Aluminium -> Messing -> Kunststof. Is het dan nog steeds nodig je hebt natuurlijk wel de directe koppeling tussen aluminium en messing, maar geen systeem erachter waarover een kleine elektrische spanning kan lopen. Ik heb hier nog niet echt een goed antwoord op kunnen vinden en het verbaast met dat de koppelingen zo moeilijk te vinden zijn in Nederland.

Er wordt er standaard één meegeleverd bij de Atlantic Explorer zie ik trouwens, wat me dan weer verbaasd dat het er geen twee zijn. Dat is blijkbaar dan niet nodig. Op zich is het dus geen probleem, maar ik wil graag snappen wat ik doe :)

[ Voor 13% gewijzigd door llevering op 29-04-2019 11:14 . Reden: Gezien dat er één koppeling meegeleverd wordt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:08
llevering schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:58:
Voor het installeren van de boiler moet je diëlektrisch koppelingen gebruiken, is in dit topic terecht al meerdere keren op gewezen en als je de handleiding leest staat het er ook duidelijk. Echter in Nederlandse (web)shops zie ik ze bijna niet? Iemand die een goede shop weet? En de mijn leidingsysteem is Hep2O, echter de overgangskoppeling is wel messing dus je krijg (vanuit de boiler gezien): Aluminium -> Messing -> Kunststof. Is het dan nog steeds nodig je hebt natuurlijk wel de directe koppeling tussen aluminium en messing, maar geen systeem erachter waarover een kleine elektrische spanning kan lopen. Ik heb hier nog niet echt een goed antwoord op kunnen vinden en het verbaast met dat de koppelingen zo moeilijk te vinden zijn in Nederland.

Er wordt er standaard één meegeleverd bij de Atlantic Explorer zie ik trouwens, wat me dan weer verbaasd dat het er geen twee zijn. Dat is blijkbaar dan niet nodig. Op zich is het dus geen probleem, maar ik wil graag snappen wat ik doe :)
De handleiding van de atlantic explorer 270L geeft aan dat de -warmwater- aansluiting dielektrisch aangesloten moet worden en zegt niets over de koudwater aansluiting. En inderdaad, zeer slecht verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHR
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-04 20:17
@llevering levering
Stel je hebt koperen leidingen en een stalen vat. Dan heeft je stroomcircuit twee tegengestelde overgangen van koper en staal. Een overgang tussen twee metalen levert een temperatuurafhankelijke spanning. Als beide overgangen op dezelfde temperatuur zijn heffen deze tegengestelde spanningen elkaar precies op en loopt er geen stroom. Als beide overgangen op verschillende temperatuur zijn (koude aansluiting versus warme aansluiting) hou je een restspanning over en gaat er dus een stroom lopen. Een diëlektrische koppeling onderbreekt het stroomcircuit en verwijdert een van de twee overgangen. Er is geen restpotentiaal zoals bij twee tegengestelde overgangen op verschillende temperatuur en loopt geen stroom, sterker er kan geen stroom lopen door de onderbreking, en dus ook geen corrosie.

Wikipedia: Thermokoppel

[ Voor 4% gewijzigd door JPHR op 29-04-2019 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
@Tasma & @JPHR bedankt en duidelijk zo! Dan snap ik ook waarom het aan de koude zijde niet nodig is. Betekend dat ik er nog wel twee moet zien te regelen voor warmtewisselaar die ik ook ga gebruiken, daar is het dus aan beide zijden nodig (in lijn met wat er in de handleiding staat).

Gebruiken er nog mensen watermeters (liefst digitaal uitleesbaar te maken) en opgenomen/afgegeven joule meters (voor de in/uitgang warmtewisselaar). Het is natuurlijk wel leuk om te weten waar alle energie precies heen gaat...

[ Voor 28% gewijzigd door llevering op 29-04-2019 13:58 . Reden: Vraag over water/energie meters toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Op de spiraal hoeft geen diëlektrische koppeling, dat staat ook niet in de manual.
Ik heb een digitale watermeter, maar die zendt data via een w-mbus op 868MHz.
Daar heb je normaal gesproken een aes key voor nodig om de data te decoderen.
Optisch uitlezen is kennelijk alleen voor kalibratie van het ding, dat werkt pas als je eerst een code zendt.
Let er op dat de meter tegen hoge temperaturen kan, anders in de koude toevoer plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Speedy-Andre schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:34:
Op de spiraal hoeft geen diëlektrische koppeling, dat staat ook niet in de manual.
Je hebt helemaal gelijk ik heb het door de war gehaald met de recirculatieleiding, dat scheelt weer heel wat geld :)

De watermeter is duidelijk, alleen de watermeter gaat bij mij redelijk weinig zeggen. Ik vrees dat er geen andere optie is dan een Kamstrup voor en na de WPB's zetten om te kijken hoeveel energie toegevoegd/onttrokken via de spiraal. Maar dat is aardig prijzig, dus ik hoe graag ik ook meet & weet, dat moet misschien maar even op de lange baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Nouja, als je de spiraal met koper aansluit wel denk ik. Maar dit zal normaal gesproken met dunwandig staal gebeuren dan is er niks aan de hand (lijkt mij). Ik vraag me alleen af wat het betekend voor de aansluiting koudwater, immers kan dan de stroom via de cv leidingen, via de spiraalaansluiting, via de toevoeraansluiting, via de koperen koudwaterleiding lopen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
De maand april is voorbij!

38.867kWh voor de maand april :)

4 personen / 200 L zonder spiraal.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Jim423 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 18:29:
Nouja, als je de spiraal met koper aansluit wel denk ik. Maar dit zal normaal gesproken met dunwandig staal gebeuren dan is er niks aan de hand (lijkt mij). Ik vraag me alleen af wat het betekend voor de aansluiting koudwater, immers kan dan de stroom via de cv leidingen, via de spiraalaansluiting, via de toevoeraansluiting, via de koperen koudwaterleiding lopen.
Toch even wat twijfel zaaien ;)
Warm en koud zitten beide aan het vat zelf vast en er is een grote delta-T.
De spiraal zit echter los in het vat en heeft naast de eigen weerstand minder hoogte en een kleine delta-T.
Dat kan je meten meten op de aansluitingen, ze zijn beide bijna even warm.
Blijft over wat er gebeurt tussen 2 verschillende materialen.

Verbruik april was 27,474kWh en 540l warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:17
De cijfers van april:

51,81 kWh
2,701 m3
cop 2,67 gemiddeld 2,39

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 16:38

basvn

Breezand - NHN

Hier 38kwh verbruik op 580 liter warm water
veel legionellaruns gedaan (om dingen te testen)

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

April
54.4 kWh
2,326 M3
55 graden, 3x legionella
De 270 versie is eigenlijk te groot, maar ja.

[ Voor 31% gewijzigd door klump4u op 01-05-2019 14:03 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-09 15:03
Mijn 2 150l Calypsos zijn gearriveerd. Levering heeft ongeveer 7 wkn geduurd. Het zijn handzame apparaten. Niet te groot en je kunt ze met 2 personen redelijk verplaatsen. Nu nog installeren.......Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gAmlvL98eLXH37UkMvY75a6o/full.jpg[img=696,812]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 20:05
Allereerst een situatieschets: 3.2kWp zonnepanelen, 3.2m2 panelen met 97m3 zonneboiler en een Remeha ketel in een tussenwoning van 600m3. We wonen er nog net, dus nog geen heel goed beeld van de energievraag. Op basis van de eerste paar weken gok ik op iets van 800m3 en 2000kWh (dus 1000kWh overschot) per jaar. De zonneboiler zou volgens de sticker op de boiler goed moeten zijn voor 3,8GJ per jaar.

Nu is de vraag welke volgende stap er gezet kan worden naar verdere verduurzaming van de warmte (en mogelijk een financiële besparing en vergroting van comfort)?

Bij Eneco bieden ze nu de Warmtewinner (Inventum Spaarpomp) voor 2650 euro inclusief installatie aan waardoor je na subsidie op 1150 euro uit komt. Daarmee lijkt dit een interessante oplossing om mijn gasverbruik terug te dringen.

Een andere optie zou zijn om bijvoorbeeld voor een Atlantic Explorer of Calypso (maar ansich dekt de zonneboiler al een deel van de SWW af), Panasonic Monoblock H of iets anders te gaan. Ook zou de zonneboiler nog met een ventilatiewarmtepomp in een groot buffervat kunnen worden aangesloten, maar weet niet of dat veel oplevert.

Ik kom er nog niet echt uit wat nu de beste route is. Heeft iemand hier suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ben je van plan om met de Atlantic Explorer ook cv-ondersteuning te gaan toepassen? Als je een buffervat of Atlantic gaat voeden met de ZB moet je wel rekening houden met een voorziening voor legionella. Je naverwarming naar 65 graden heb je immers niet meer.
De warmtewinner is financieel gezien niet echt een enorme winnaar. Als je kans ziet om voor een Pana H series te gaan (bijv MDH05) dan zou dat mijn advies zijn mits je afgifte en isolatie in orde is. 1000kWh kun je makkelijk daarin kwijt, en ook buiten de 1000kWh is het goedkoper dan verwarmen met de ketel mits de aanvoertemperatuur onder de 40 graden ligt. Dit hangt dus af van je afgiftesysteem. Wil je compleet gasloos kun je daarna nog een vat of doorstromer achter je ZB zetten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
klump4u schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:02:
April
54.4 kWh
2,326 M3
55 graden, 3x legionella
De 270 versie is eigenlijk te groot, maar ja.
Met hoeveel personen gebruiken jullie de 270 versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

colvano schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:28:
[...]

Met hoeveel personen gebruiken jullie de 270 versie?
Nu 3 volwassenen, bij aanschaf waren het er 5 maar die 2 kregen plots een huis na 1 maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:46
JP12 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:01:
Allereerst een situatieschets: 3.2kWp zonnepanelen, 3.2m2 panelen met 97m3 zonneboiler en een Remeha ketel in een tussenwoning van 600m3. We wonen er nog net, dus nog geen heel goed beeld van de energievraag. Op basis van de eerste paar weken gok ik op iets van 800m3 en 2000kWh (dus 1000kWh overschot) per jaar. De zonneboiler zou volgens de sticker op de boiler goed moeten zijn voor 3,8GJ per jaar.

Nu is de vraag welke volgende stap er gezet kan worden naar verdere verduurzaming van de warmte (en mogelijk een financiële besparing en vergroting van comfort)?

Bij Eneco bieden ze nu de Warmtewinner (Inventum Spaarpomp) voor 2650 euro inclusief installatie aan waardoor je na subsidie op 1150 euro uit komt. Daarmee lijkt dit een interessante oplossing om mijn gasverbruik terug te dringen.

Een andere optie zou zijn om bijvoorbeeld voor een Atlantic Explorer of Calypso (maar ansich dekt de zonneboiler al een deel van de SWW af), Panasonic Monoblock H of iets anders te gaan. Ook zou de zonneboiler nog met een ventilatiewarmtepomp in een groot buffervat kunnen worden aangesloten, maar weet niet of dat veel oplevert.

Ik kom er nog niet echt uit wat nu de beste route is. Heeft iemand hier suggesties?
Weet je zeker dat bij die 2650 de subsidie niet al af is?
Voor die 1150 mogen ze er bij mij ook wel eentje afleveren...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 20:05
reneeke1970 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:34:
[...]

Weet je zeker dat bij die 2650 de subsidie niet al af is?
Voor die 1150 mogen ze er bij mij ook wel eentje afleveren...
Dat verbaasde mijn inderdaad ook. Navraag bij de helpdesk leverde de volgende reactie op:
De originele prijs was € 2900,-. Tot 1 juni geldt er een korting van € 250,- op de installatie, dus zou je op € 2650,- uitkomen. Daarna kun je nog een subsidie aanvragen van € 1500,-. Hierdoor zou je uiteindelijk op een totaalbedrag uitkomen van € 1150,-. Dus uiteindelijk vallen de kosten nog mee, zodat je de investering zo snel mogelijk hebt terug verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JP12 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 11:19:
[...]

Dat verbaasde mijn inderdaad ook. Navraag bij de helpdesk leverde de volgende reactie op:

[...]
Het is al bijna twee jaar geleden dat ik naar dat ding heb gekeken naar toen lag prijs rond 4000 euro met inderdaad maar klein beetje subsidie.
Ben nog steeds bang dat je verkeerde persoon aan de telefoon hebt gehad. En anders zou ik zeggen gelijk doen, voor dat geld kun je anders maar net het installatie materiaal van aanschaffen.

Bekijk hier alle aansluit spul maar eens en dan ook nog CV leiding etc, en dag arbeidsloon met twee man niet vergeten. Kan haast niet kloppen
https://www.warmteservice...atiewarmtepomp/p/85520075

[ Voor 19% gewijzigd door reneeke1970 op 08-05-2019 12:50 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Vandaag mijn hetelucht kanalen uit het stookhok gesloopt met als plan om 1 van mijn Calypsos op te hangen. Toen kwam ik de volgende muur tegen (zie foto).
Nu begin ik te twijfelen of deze muur wel 600 of 300kg kan dragen? Heeft iemand daar ervaring mee of verstand van?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ByAH1Tx6DKTMVw4CpK4O0vAe/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d0wi8D6TpuYr4HxTYDPRmWJZ/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:03
@bvuaemal Kun je zien of dat blokken met holle cellen zijn? Of zijn ze massief?

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
bvuaemal schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:17:
Vandaag mijn hetelucht kanalen uit het stookhok gesloopt met als plan om 1 van mijn Calypsos op te hangen. Toen kwam ik de volgende muur tegen (zie foto).
Nu begin ik te twijfelen of deze muur wel 600 of 300kg kan dragen? Heeft iemand daar ervaring mee of verstand van?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee dat houd cellen beton niet, of de muur komt om, of waarschijnlijk eerst de pluggen uit de muur want die vinden geen grip tenzij door en door. Kun je niet ondersteunen? Soort van tafel maken?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Misschien een plaat (of 2) tegen de wand, de plaat steunt af op de vloer. Bouten moeten door en door, dus anker aan de andere kant van de cellenbeton, liefst daar ook een plaat(je).

@JoKo das een goeie ja. Wel alsnog aan de wand vastzetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Jim423 op 08-05-2019 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHR
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-04 20:17
@reneeke1970 @JP12
https://www.eneco.nl/energieproducten/warmtewinner/

https://www.telegraaf.nl/...aren-blijkt-een-dure-grap

Sluit niet uit dat actie Eneco vooral ingegeven is door gering commercieel/technisch succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
@bvuaemal ik ga lijnrecht in tegen de reacties hierboven mij, maar er wordt over cellenbeton gesproken, maar dat is het zeker niet. Dit zijn kalkzandsteenblokken bijna altijd gebruikt voor dragende muren. Als je goede pluggen, desnoods keilbouten (maar beetje overkill) gebruikt gaat dat echt goedkomen. (Ik heb zelf aan zo'n muur 800 kilo hangen van een houtzoldertje dat we later gebouwd hebben.)

[ Voor 0% gewijzigd door llevering op 09-05-2019 10:00 . Reden: Fix tag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik weet het, ik zou hem ook alleen maar willen kopen voor 1100. Verder heb ik hun niet nodig.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
@llevering
@ijhas
@reneeke1970

1 Vandaag een paar gaten in de blokken geboord en met een boroscoop gekeken --> conclusie blokken zijn massief
2 Het bestek van mijn huis specificeerd kalkzandsteen

Dus we kunnen er van uitgaan dat de muren van kalkzandsteen blokken zijn.

Om het gewicht te verdelen kan ik elke calypso aan een verschillende muur zetten dus dan word het gewicht 66+150= 216kg per muur

Hoe denken jullie daar over? Of toch maar een paar steunjes er voor kopen (wat weer andere problemen gaat geven want onder de Calypso zitten de hetelucht kanalen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Als je een Fischer Duopower plug gebruikt, mag je er in de volle kalkzandsteen 125kg per plug aan hangen.* De muur schrikt of knippert er ook echt niet van, als kalkzandsteen blok op de onderste rij van een huis met 3 bouwlagen staat, moet hij alle stenen + verdiepingsvloeren + het dakgewicht nog dragen. Daar gebeurd echt niets mee. :)

* Linkjes voor wie het wil narekenen of andere diktes pluggen wil nagaan:
https://www.fischer.nl/-/...s/prospekte/duopower.ashx
https://www.berekenen.nl/...ilogram/resultaat#5sapbrs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 12:43:
[...]

Het is al bijna twee jaar geleden dat ik naar dat ding heb gekeken naar toen lag prijs rond 4000 euro met inderdaad maar klein beetje subsidie.
Ben nog steeds bang dat je verkeerde persoon aan de telefoon hebt gehad. En anders zou ik zeggen gelijk doen, voor dat geld kun je anders maar net het installatie materiaal van aanschaffen.

Bekijk hier alle aansluit spul maar eens en dan ook nog CV leiding etc, en dag arbeidsloon met twee man niet vergeten. Kan haast niet kloppen
https://www.warmteservice...atiewarmtepomp/p/85520075
Ik lees hem ook zo, 2650 investering minus 1500 subsidie = 1150,- incl installatie zonder toon/onderhoud:
warmtewinner

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
bvuaemal schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:53:
@llevering
@ijhas
@reneeke1970

1 Vandaag een paar gaten in de blokken geboord en met een boroscoop gekeken --> conclusie blokken zijn massief

Om het gewicht te verdelen kan ik elke calypso aan een verschillende muur zetten dus dan word het gewicht 66+150= 216kg per muur

Hoe denken jullie daar over? Of toch maar een paar steunjes er voor kopen (wat weer andere problemen gaat geven want onder de Calypso zitten de hetelucht kanalen.....
Ik heb ook ooit wel eens twijfel gehad, ik heb toen gewoon twee houten balken tussen vloer en dak gemonteerd (tegen muur ), en daar het zware apparaat tegen aan gehangen. Een hout draad bout is bij mij nog nooit uit het hout gekomen, een plug uit de muur al regelmatig hoe goed ze ook beweren te zijn.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Korte vraag:

Past onderstaande flex op het puntstuk en met als afdichting een rood fiber ringetje?

flex:
https://econo.nl/flexibel...gen-dubbel-wartel-34-knie
op deze 15mm knel punstuk
https://www.toolstation.nl/puntstuk-knel-x-btdr/p57625
op 15 mm koper leiding via knel afsluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10-2022
Ja, bij mij wel!

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-09 16:10
arjants schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 13:08:
[...]

Ik lees hem ook zo, 2650 investering minus 1500 subsidie = 1150,- incl installatie zonder toon/onderhoud:
[Afbeelding: warmtewinner]
Je gedachtegang klopt. Toevallig gebeld vorige week met Eneco hierover.
De verkoper was erg behulpzaam, gaf aan dat er met mijn huidig gasverbruik er financieel weinig te besparen was. Hij adviseerde zelfs om hem niet te kopen alleen als mijn drijfveer gasvermindering was. Oftewel erg meedenkend.

Anderzijds, voor 1150 euro kan je het er best op wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er is toch al een topic over de warmteverliezer® :? :P
Iets met over-ventilatie en een afkoelend huis waardoor het ding nooit loont ...
Met een stroom overschot kan je het nog overwegen zolang je kan salderen, wel wat minder gas maar geen lagere energierekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bikeparts
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-09 11:58
bvuaemal schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:53:
@llevering
@ijhas
@reneeke1970

Al eens gedacht aan een goed Chemisch Anker met een stuk draadeind,
vaak de beste oplossing voor deze gewichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Hartelijkdank. Weet ik wat ik moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

bvuaemal schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 20:15:
Korte vraag:

Past onderstaande flex op het puntstuk en met als afdichting een rood fiber ringetje?

flex:
https://econo.nl/flexibel...gen-dubbel-wartel-34-knie
op deze 15mm knel punstuk
https://www.toolstation.nl/puntstuk-knel-x-btdr/p57625
op 15 mm koper leiding via knel afsluiting
Het past wel maar je moet geen puntstuk nemen eigenlijk, die flex slangen hebben een rubberen afdichting en die snij je helemaal in op een puntstuk, je hebt ook (maar heet anders en kan er even niet op komen) een puntstuk met een vlakke en wat bredere kant er aan speciaal voor deze wartel aansluitingen met rubber. Misschien dat iemand nog op de naam kan komen, ze kosten het zelfde.

Wil je degelijker dan die flex slangen zijn er ook drl Pro fit pipe, dat kan je met de hand uitrekken en buigen maar is rvs pijp wat direct in een knelfitting kan. TU verkoopt ze ook.
https://www.drl-products.nl/producten/pro-fitpipe/
https://www.warmteservice...ansluitmateriaal/c/12-drl

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Nog niet aan gedacht. Ik ben/was meer bezorgd of de muur het wel aan kan.
Anders had ik wel een atlantic steun aangeschaft maar er zitten hetelucht kanalen onder de plaats waar de WPB moet komen. (en ik was van plan om een gedeelte van deze hetelucht kanalen te laten uitsteken zodat ik daar als dat nodig kan zijn in de toekomst nog bv ventilatie op aan kan sluiten.
Verdere ideeen zijn welkom.

Ik was van plan om 4 van deze pluggen te gebruiken
https://www.gamma.nl/asso...4x70-mm-2-stuks/p/B584392
Dat zou volgend de tabel 280 -450 kg per plug moeten kunnen houden. Met nog wat reserve voor wat zachter kalkzandsteen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g7S0PQMDzjy95Gny98GegLCU/thumb.jpg
bikeparts schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 02:04:
[...]

Al eens gedacht aan een goed Chemisch Anker met een stuk draadeind,
vaak de beste oplossing voor deze gewichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Daar was ik eigenlijk bang voor. Ook of deze draad recht of conisch/schuin is. Vandaar de vraag. Heeft iemand een link naar dit puntstuk met een puntstuk met een vlakke en wat bredere kant? Dus nog even verder zoeken.

Ik ga ook evennaar de profitpijp kijken. Bedankt.
Rol-Co schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:51:
[...]

Het past wel maar je moet geen puntstuk nemen eigenlijk, die flex slangen hebben een rubberen afdichting en die snij je helemaal in op een puntstuk, je hebt ook (maar heet anders en kan er even niet op komen) een puntstuk met een vlakke en wat bredere kant er aan speciaal voor deze wartel aansluitingen met rubber. Misschien dat iemand nog op de naam kan komen, ze kosten het zelfde.

Wil je degelijker dan die flex slangen zijn er ook drl Pro fit pipe, dat kan je met de hand uitrekken en buigen maar is rvs pijp wat direct in een knelfitting kan. TU verkoopt ze ook.
https://www.drl-products.nl/producten/pro-fitpipe/
https://www.warmteservice...ansluitmateriaal/c/12-drl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
bvuaemal schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:58:
Daar was ik eigenlijk bang voor. Ook of deze draad recht of conisch/schuin is. Vandaar de vraag. Heeft iemand een link naar dit puntstuk met een puntstuk met een vlakke en wat bredere kant? Dus nog even verder zoeken.

Ik ga ook evennaar de profitpijp kijken. Bedankt.

[...]
Bij de hornbach liggen die vlakke punt stukken gewoon hoor.
En flex slang is ook met knel 15 te krijgen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:12:
[...]

Bij de hornbach liggen die vlakke punt stukken gewoon hoor.
En flex slang is ook met knel 15 te krijgen.
Het heet geen puntstuk maar draadstuk of zoiets. Die flex dingen zou ik nooit nemen, ik heb er 1 lek gehad aan een kraan, gelukkig was er iemand thuis. :) dat zijn gewoon rubber slangen met een rvs omhulsel, als ze gaan is het ineens poef. Drl is much better.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:22:
[...]

Het heet geen puntstuk maar draadstuk of zoiets. Die flex dingen zou ik nooit nemen, ik heb er 1 lek gehad aan een kraan, gelukkig was er iemand thuis. :) dat zijn gewoon rubber slangen met een rvs omhulsel, als ze gaan is het ineens poef. Drl is much better.
Dan heb jij geen goeie gehad, iedere gewapende slang kan minstens 10 bar hebben.
Maar niet allemaal ook een hoge temperatuur....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:32:
[...]

Dan heb jij geen goeie gehad, iedere gewapende slang kan minstens 10 bar hebben.
Maar niet allemaal ook een hoge temperatuur....
Kan best, maar dit was aan een kraan dus de hoofdkraan dicht en klaar, jullie hebben het hier over een boiler van 270 liter, wat denk je dat er gebeurd als je dan een poef krijgt? Die 270 liter ga je niet tegenhouden.

Moet je niet willen, gewoon een leiding of drl, net zo duur alleen iets meer moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Die Drl pro fit is wel praktisch, een rvs slang laten doorhangen is net iets lastiger :)
Bij mij zou het wat meer werkruimte opleveren met de buigbare Drl's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Even naar gekeken. Qualiteit en gemak uitstekend. Max lengte beperkt = 100cm?. Niet goedkoop
Speedy-Andre schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:51:
Die Drl pro fit is wel praktisch, een rvs slang laten doorhangen is net iets lastiger :)
Bij mij zou het wat meer werkruimte opleveren met de buigbare Drl's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:38:
[...]

Kan best, maar dit was aan een kraan dus de hoofdkraan dicht en klaar, jullie hebben het hier over een boiler van 270 liter, wat denk je dat er gebeurd als je dan een poef krijgt? Die 270 liter ga je niet tegenhouden.

Moet je niet willen, gewoon een leiding of drl, net zo duur alleen iets meer moeite.
Ik maak me er niet druk om, alles zit er tegenwoordig mee aangesloten, zelfs achter de muur. Wasbak, wastafel, wc, koffie machine, vaatwasser, keuken kranen etc

De boiler is zelfs beveiligd op 6 bar, dus kans nog kleiner dan rest van de hele meuk.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

bvuaemal schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:24:
Even naar gekeken. Qualiteit en gemak uitstekend. Max lengte beperkt = 100cm?. Niet goedkoop

[...]
Niet duurder dan rvs flex met de wartels :) met een koppelingetje zou je langer kunnen maar dan heb je vast ook rechte stukken waar je een leidingkje op de muur kan zetten, het is puur om rare hoeken en hoogteverschillen op te vangen. Ik heb er gisteren nog 1 gehaald bij de TU en was 10,50 ex btw kwijt voor 15mm 300-600 versie.
Ik heb ook nog een 22mm liggen voor de liefhebber, zat aan de cv maar die is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Daar heb je gelijk in als het om kleine afstanden gaat.

In mijn geval ik 1.0 +1.5 + 2.0 m slang nodig om de 2 calypsos op het bestaande leiding werk snel aan te sluiten ....

nl koudwater afsluiter - terugstroom beveiliging - knel naar punt - 2.0 m slang - T-stuk met drain - 150l Calypso - dielectrisch - 1.5 m slang - Tstuk met drain - 150l Calypso - dielectrish - 1m slang - knel naar punt - afsluiter - warm water
Rol-Co schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:16:
[...]

Niet duurder dan rvs flex met de wartels :) met een koppelingetje zou je langer kunnen maar dan heb je vast ook rechte stukken waar je een leidingkje op de muur kan zetten, het is puur om rare hoeken en hoogteverschillen op te vangen. Ik heb er gisteren nog 1 gehaald bij de TU en was 10,50 ex btw kwijt voor 15mm 300-600 versie.
Ik heb ook nog een 22mm liggen voor de liefhebber, zat aan de cv maar die is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Vraag: Heeft iemand last gehad van natte geluids isolerende slangen?
De koude lucht uit een WPB zit volgens mij op het dauwpunt dus er komt " natte lucht " uit.
Zodra deze lucht wat warmer wordt dan wordt de lucht weer "droog"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

bvuaemal schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 13:09:
Daar heb je gelijk in als het om kleine afstanden gaat.

In mijn geval ik 1.0 +1.5 + 2.0 m slang nodig om de 2 calypsos op het bestaande leiding werk snel aan te sluiten ....

nl koudwater afsluiter - terugstroom beveiliging - knel naar punt - 2.0 m slang - T-stuk met drain - 150l Calypso - dielectrisch - 1.5 m slang - Tstuk met drain - 150l Calypso - dielectrish - 1m slang - knel naar punt - afsluiter - warm water

[...]
Ja maar je gaat toch geen 2 meter uitvoeren met slang ? Ook de 1m niet, gewoon stukje 15mm koper pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Ik was het van plan.
Nl om snel de boel aan te sluiten. Gezien de positieve ervaringen van veel forum leden met de econo slangen (werkdruk 10bar afpersdruk 30 bar met stalen omvlechting)

Ik ben niet zo handig met koper en er zit nog wel wat bochten werk in, dus de slang lost dat snel op en krijg ik de boel in 1 dag geinstalleerd zodat mijn partner niet gaat klagen over gebrek aan warm water.
Rol-Co schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 13:35:
[...]

Ja maar je gaat toch geen 2 meter uitvoeren met slang ? Ook de 1m niet, gewoon stukje 15mm koper pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

bvuaemal schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 13:46:
Ik was het van plan.
Nl om snel de boel aan te sluiten. Gezien de positieve ervaringen van veel forum leden met de econo slangen (werkdruk 10bar afpersdruk 30 bar met stalen omvlechting)

Ik ben niet zo handig met koper en er zit nog wel wat bochten werk in, dus de slang lost dat snel op en krijg ik de boel in 1 dag geinstalleerd zodat mijn partner niet gaat klagen over gebrek aan warm water.

[...]
Die klachten over gebrek aan ww krijg je niet als je eerst die stukken 2 en 1 meter op de muur maakt met appendages en 15mm knel fittingen als aansluitingen, ook alle appendages aan de tank maken en dan pas het water er af en de 4 aansluitingen maken met stukjes flex.

Staat hij zo ver van de waterleiding af dan? Normaal zet je hem ergens waar de leiding achter de boiler loopt en dan is het leiding door halen, 20cm er tussen uit en de ene kant op de invoer met flex en kraantje, de andere kant op de uitvoer met flex en kraantje. Maximaal heb je dan 40cm per leiding.

Econo flexjes heb ik hier ook in 3/4 en zijn inderdaad wel goed, toch zou ik er geen 10 jaar op vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvuaemal
Ik zal er nog eens over denken hoe ik eea snel kan aanleggen. Ik had het liefst kompleet vaste leidingen...

In mijn geval worden er 2 boilers in serie opgehangen. De 1 eerste boiler naast de water toe en afvoer de 2de boiler komt diagonaal 1.6 m van de toe en afvoer water leiding te staan. (met nog een hoek en een hete lucht kanaal er tussen + 2 hete lucht kanaal openingen er onder, die uitsteken boven de grond) Dus je begrijpt dat flex slangen eea behoorlijk wat makkelijker maken maar niet ideaal :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
bvuaemal schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 14:13:
Ik zal er nog eens over denken hoe ik eea snel kan aanleggen. Ik had het liefst kompleet vaste leidingen...

In mijn geval worden er 2 boilers in serie opgehangen. De 1 eerste boiler naast de water toe en afvoer de 2de boiler komt diagonaal 1.6 m van de toe en afvoer water leiding te staan. (met nog een hoek en een hete lucht kanaal er tussen + 2 hete lucht kanaal openingen er onder, die uitsteken boven de grond) Dus je begrijpt dat flex slangen eea behoorlijk wat makkelijker maken maar niet ideaal :|
Ik heb ook 2×2m flex met haakse koppeling. Zeer makkelijk aansluiten en je kan later nog eens ergens met je armen tussendoor als het wat krap is.
In Duitsland zijn ze overigens goedkoper dan vaste koper leiding aanleggen. Moet je al die bochten nog uit mikken, of veel koppel stuk gebruiken, nee flex is handiger.
Zit ook met 2×2m naar mijn pellets kachel toe, ook al zo handig met knel 22

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tasma
Rol-Co schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 13:57:
[...]

Staat hij zo ver van de waterleiding af dan? Normaal zet je hem ergens waar de leiding achter de boiler loopt en dan is het leiding door halen, 20cm er tussen uit en de ene kant op de invoer met flex en kraantje, de andere kant op de uitvoer met flex en kraantje. Maximaal heb je dan 40cm per leiding.
Normaal staat hij ergens waar het past en technisch kan lijkt mij. Onze zolder vloer, bij de CV, kan de boiler toch echt niet dragen (hout, 1968). Dus hij staat in de bijkeuken, op maar liefst 16 meter leiding van de badkamer af. Heb in de bijkeuken nog de laatste 4 daarvan moeten leggen naar de plek waar hij kon staan.

Wel alles koper, inderdaad geen zin in een kunsttof slangetje die geen zin meer heeft over 8 jaar met een lek en dus praktisch oneindig veel water over de vloer voordat je het door hebt als je net lekker ligt te slapen.

Heb om die reden de bijkeuken ook voorzien van een waterkering tot 6cm hoog rondom aan alle wanden en een watersensor. Als een van de apparaten gaat lekken is er niet meteen overal water.

[ Voor 8% gewijzigd door Tasma op 11-05-2019 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 17:55:
[...]

Ik heb ook 2×2m flex met haakse koppeling. Zeer makkelijk aansluiten en je kan later nog eens ergens met je armen tussendoor als het wat krap is.
In Duitsland zijn ze overigens goedkoper dan vaste koper leiding aanleggen. Moet je al die bochten nog uit mikken, of veel koppel stuk gebruiken, nee flex is handiger.
Zit ook met 2×2m naar mijn pellets kachel toe, ook al zo handig met knel 22
Ik spreek je als je er een keer één kapot hebt O-)

Kudo's @Tasma (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
bvuaemal schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 14:13:

En Upo met RTM fittingen? Oftewel buigbaar buis.
Ook die fittingen zouden in theorie kunnen lekken maar dat gaat wel met een stuk trager tempo dan een rubber slang die knapt. Die flexen zag ik helemaal uitrekken als die boiler naar 6bar ging, gezien 62 graden erdoorheen was ik er op termijn toch niet helemaal gerust op. De kans dat een pex leiding knapt is toch een stuk kleiner (eigenlijk nihil). Voor een cv-leiding is het geen probleem natuurlijk, die komt sowieso niet boven de 2,5bar (en schommelt ook veel minder in druk) + bij een lek is het 5-6L op de vloer en dan stopt het aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Ik begin na deze discussie toch wat te twijfelen over de flex. Zeker omdat het systeem fluctueerend in druk tot 6bar en temperatuur tot 65C.
Grote vraag wat is het risiko van de flex met en werkdruk van 10bar en een afpersdruk van 30 bar......
Wie het weet mag het zeggen. Een vaste leiding met veel koppelstukken heeft een grotere kans op kleine lekkages maar als het mis gaat met de flex heb je wel een hele grote lekkage.
Maar hoe vaak komt dat voor????

Voor de grap al mijn aansluitingen in huis gechecked
Mijn wasmachine en afwasmaschine hebben flexen en zijn beveiligd tegen breuk
Mijn 30l electrisch inbouw boiler heeft ...... flexen en niet beveiligd tegen breuk
2 van mijn wasbak aansluitingen hebben ...... flexen en niet beveiligd tegen breuk
:?
Rol-Co schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 20:10:
[...]

Ik spreek je als je er een keer één kapot hebt O-)

Kudo's @Tasma (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
PS: Als ik het forum doorspit zijn er toch een redelijk aantal members die een flex hebben gebruikt.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Klein/zeer klein risico. Ding is meer bij mij, hij staat op zolder. De inbouwboiler en wasbakken staan niet op zolder. Stel die gaan lek stroomt de douche in. Of de woonkamer (als het in de keuken lekt). Schade max. een laminaat en wat plinten. Stel die dikke flex op de WPB springt stroomt het langs de trap, plafonds, mogelijk nog naar de buren (vloerplaten zijn gedeeld) en dan de woonkamer in. Ook zie ik die kleine flexjes onder de wastafel niet oprekken of bewegen. (Omdat de oppervlakte veel kleiner is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

bvuaemal schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:05:
PS: Als ik het forum doorspit zijn er toch een redelijk aantal members die een flex hebben gebruikt.....
Draai het eens om, waarom zou je geen koperen leiding of upanor gebruiken? Alleen flex omdat het makkelijk is? :?
"It will bite you in the ass" zoals de amerikanen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
In ons (klus) huis vernieuwen we nagenoeg alle waterleidingen. Daarvoor gebruiken we flexibele kunstof leidingen: Hep2o van Wavin. Ervaringen zijn zeer goed tot nu toe en het vereist geen speciaal gereedschap. En het heeft een maximale werkdruk van 10bar bij 90c. Het sluit gemakkelijk aan op bestaande koperen leidingen, het is niet zo flexibel als de RVS opties, maar wel een stuk makkelijker als koper in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Dat Hep2o van Wavin systeem lijkt nog wel op het john guest speedfit dat bij Toolstation verkrijgbaar is.

YouTube: John Guest Speedfit – How To Use Their Twist & Lock Standard Inserts

https://eriks.nl/document...n/john-guest-speedfit.pdf

Gaan we gebruiken voor het vernieuwen van cv leidingen.

[ Voor 25% gewijzigd door space-one op 11-05-2019 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Zijn wel behoorlijk dikke koppelingen. Die RTM's zijn wel compact. En een veerklem (eenmalig) spreekt me ook wat meer aan dan een schroefdop + losse steunbus die je weer los kan maken. Maar iedereen zijn favoriet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
bvuaemal schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 20:57:
Ik begin na deze discussie toch wat te twijfelen over de flex. Zeker omdat het systeem fluctueerend in druk tot 6bar en temperatuur tot 65C.
Grote vraag wat is het risiko van de flex met en werkdruk van 10bar en een afpersdruk van 30 bar......
Wie het weet mag het zeggen. Een vaste leiding met veel koppelstukken heeft een grotere kans op kleine lekkages maar als het mis gaat met de flex heb je wel een hele grote lekkage.
Maar hoe vaak komt dat voor????

Voor de grap al mijn aansluitingen in huis gechecked
Mijn wasmachine en afwasmaschine hebben flexen en zijn beveiligd tegen breuk
Mijn 30l electrisch inbouw boiler heeft ...... flexen en niet beveiligd tegen breuk
2 van mijn wasbak aansluitingen hebben ...... flexen en niet beveiligd tegen breuk
:?

[...]
Zo is dat, ik heb bij aanschaf de 90 graden versie gekozen, er zijn er ook die het niet kunnen hebben. Uitzetten van slang is onmogelijk want zit niet voor niks gevlochten staaldraad omheen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvuaemal
Overleg met mijn echtgenoot gevoerd hoe lang ze zonder warm water zou kunnen.... in eerste instantie was het antwoord 1 dag ........ toch voelde ze zich niet comfortable dat een slang tzt zou kunnen gaan lekken/breken dus toen kreeg ik een dag meer.
Heb uiteindelijk besloten om toch maar koper te gaan installeren.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterH75
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 11:17
Zit al een tijd lang mee te lezen en heb inmiddels de beslissing gemaakt om ook een WPB aan te gaan schaffen om volledig van het gas af te komen. (Verwarming wordt al gedaan door L/L units) Waarschijnlijk wordt het de bekende Atlantic met 270 Liter met warmte spiraal (heb twee badkamers waarvan 1 met een bad, en het is zeer zeldzaam dat beide tegelijkertijd in gebruik zijn).

Nou heb ik nog volgende vragen:
De unit zal bij mij op de begane vloer komen op de plaats van de huidige ketel, kan ik de huidige afvoer van de ketel (8 cm doorsnee) hergebruiken voor de afvoer of kan ik beter een nieuw gat maken van 16 cm? Of is het nog beter om gewoon direct maar 2 gaten van 16 cm te maken en aanvoer en afvoer via buiten te doen?

Hoeveel geluid produceert de unit, hij komt namelijk in de bijkeuken te staan die naast de woonkamer zit, en maakt het voor de geluids productie nog uit hoe de lucht toevoer en afvoer gedaan wordt?

De tweede spiraal wil ik gaan gebruiken om een tweetal radiatoren waarvan 1 in de ruimte met de unit zelf een "beetje" te gaan verwarmen om de meeste kou uit de ruimte te halen tijdens de winter, wat voor pomp heb ik hiervoor nodig en zijn er nog dingen waar ik specifiek rekening mee moet houden bijvoorbeeld is het handig om een expansie vat in deze loop er bij te plaatsen? (Pomp wil ik aan/uit zetten door middel van temperatuur sensor en een schakelaar via homey of domoticz)

Heb niet de meeste ervaring met verbouwen en nog niet eerder met water leidingen of verwarmingen gewerkt maar dit moet mij nog wel gaan lukken dacht ik zo.

[ Voor 3% gewijzigd door MisterH75 op 16-05-2019 11:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tasma
En de subsidie is goedgekeurd! 8 April aangevraagd, 14 Mei (dagtekening brief) goedgekeurd, vandaag de brief ontvangen. Wel stom dat op het RVO loket de aanvraag nog steeds op ingediend staat.

Zelf geinstalleerd, foto's meegestuurd en 1 alinea waarin staat dat het deskundig, volgens de installatiehandleiding, is geinstalleerd door mijzelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IBoat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10-2022
Gisteren, 6 weken na indienen (5 april), mijn subsidie ontvangen. Alleen foto's toegevoegd, geen begeleidende tekst.

[ Voor 35% gewijzigd door IBoat op 16-05-2019 16:48 ]

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Helaas, mijn installateur heeft geen tijd dit jaar.. Zijn er hier nog andere Tweakers die de werkzaamheden uitbesteed hebben? Liefst in het midden van het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
Deveon schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 20:30:
Helaas, mijn installateur heeft geen tijd dit jaar.. Zijn er hier nog andere Tweakers die de werkzaamheden uitbesteed hebben? Liefst in het midden van het land.
Geen tijd -dit jaar- ? wow. Goede business. Ik ga mij formeel omscholen denk ik.

Maar, kent jouw installateur geen installateurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
bvuaemal schreef op maandag 13 mei 2019 @ 19:08:
Overleg met mijn echtgenoot gevoerd hoe lang ze zonder warm water zou kunnen.... in eerste instantie was het antwoord 1 dag ........ toch voelde ze zich niet comfortable dat een slang tzt zou kunnen gaan lekken/breken dus toen kreeg ik een dag meer.
Heb uiteindelijk besloten om toch maar koper te gaan installeren.........
In 8 uur heb je 2 boilers toch wel aangesloten? Lucht, afvoer ILC etc kan allemaal later.
Gewoon even goed bedenken hoe je het gaat doen, zorgen dat je alles in huis hebt, en eventueel even proefleggen of alvast wat dingen vantevoren op maat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Dat moet wel lukken. Maar zoals zo vaak kom ik meestal nog zaken tegen die niet geplanned zijn. We zullen zien. Zondagavond wordt de gasleiding afgebroken en het stukje muur gestukadoord.
Maandag de boilers tegen de muur en het leidng werk aansluiten. (water - lucht - afvoer en electriciteit)
Jim423 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:41:
[...]

In 8 uur heb je 2 boilers toch wel aangesloten? Lucht, afvoer ILC etc kan allemaal later.
Gewoon even goed bedenken hoe je het gaat doen, zorgen dat je alles in huis hebt, en eventueel even proefleggen of alvast wat dingen vantevoren op maat maken.
Pagina: 1 ... 58 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.