milankd schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:55:
Ik overweeg over te stappen naar Revolut maar vind nog weinig ervaringen. Op trustpilot een hoop uiteenlopende verhalen.
Veel mensen klagen dat het lang zou duren totdat geld van of naar een rekening aankomt, en dat accounts snel geblokkeerd zouden worden.
Ik koop binnenkort een huis en samen met mijn vriendin lijkt Revolut een makkelijke manier te zijn om uitgaves inzichtelijk te krijgen, en gezamenlijke rekeningen te maken.
Wat is de ervaring van mensen hier? Zijn er hier Revolut-gebruikers met een goed advies?

Hier mijn ervaringen met Revolut sinds ze een volwaardige bank zijn. Sinds 2022 gebruik ik Revolut bijna voor alles, ik betaal er mijn boodschappen mee en incasso's lopen vanaf hier. Mijn salaris gaat er na de zomer ook op bijgeschreven worden (omdat de werkgever dit nog niet accepteerde). Persoonlijk vind ik het fijn werken en overzichtelijk met de Vaults die ze bieden. Ik heb ook Bunq en N26 gehad in het verleden en moet zeggen dat Revolut het veel beter doet qua user interface en geen greenwashing(uhm Bunq). Ook bieden ze de mogelijkheden om aandelen te kopen, met je geld te beleggen in edelmetalen of crypto en nog meer.
Als Metal gebruiker (heb de Black Friday aanbieding genomen afgelopen jaar) krijg je voor een acceptabele prijs (€80 per jaar was het) meer perks die afhankelijk van je situatie erg fijn kunnen zijn. De snellere Support is erg fijn, heb tot nu toe vrij snel antwoord van Support iets wat bij Bunq dagen kan duren als je pech hebt of uren bij N26. Mijn oude ICS kaarten heb ik ook opgezegd, vind de debit kaarten van Revolut prima en heb ook nog een Amex kaart.
Wat het Instant payments verhaal betreft, dit was tot ongeveer April dit jaar instant naar veel NL banken (ABN, ING, Rabo en SNS) en daarna niet meer. Er waren in Mei nog werkzaamheden aan het Instant payment systeem en sindsdien is het wisselend met de overboekingen die ik doe. Of het toeval is of bewust weet ik niet maar erg vind ik het niet omdat je met iDeal ook nog kan betalen.
Hun chargeback systeem werkt fijn en is overzichtelijk, meermaals moeten gebruiken omdat een winkelier geen geld terugstort of dat ik mijn pakketje niet ontvang. Als ik de webshop niet helemaal vertrouw kan ik ook nog gebruik maken van de single use kaart om mijn kaartgegevens niet vatbaar te maken voor fraude of datalekken. Met de aankoop en reisverzekering heb ik gelukkig nog geen ervaringen.
Wat betreft de random blokkades wat je online wel eens tegenkomt, er is mij 2x om een proof of income gevraagd en bij de eerste keer was mijn account voor een uur of 12 geblokkeerd. Support was wel bereikbaar maar kon alleen zien dat het bij Compliance ligt, en in de app zie je ook een voortgangstatus maar echt veel heb je er niet aan als het account geblokkeerd is. Bij de tweede keer ging het wel beter en bleef mijn rekening actief.
Mijn rekeninggebruik is eigenlijk 'normaal' zoals je een bankrekening zou gebruiken denk ik. Heb wel een paar keer wat met crypto gedaan via Coinbase en Ramp voor het kopen/verkopen van mijn crypto, dit heeft mij geen blokkades of iets opgeleverd. Is geen garantie voor jou maar ik begreep wel dat het met algoritmes werkt en als het algoritme een transactie als risicovol ziet of afwijkend word het doorgestuurd naar een Compliance medewerker die dan handmatig kijkt naar je account, het hangt hier vooral af hoe snel dit gaat om je account weer vrij te geven.
Maar net als bij alle andere banken (ook Nederlandse) zolang je geen 'gekke' dingen uithaalt of overmatig veel met crypto, gokken (buitenlandse illegale aanbieders) en overmaakt naar risicolanden is het onwaarschijnlijk dat je blokkades op je rekening kan verwachten. Ook de ING zal je account blokkeren als ze afwijkingen zien of 'verdachte' transacties, dankzij de huidige wetgeving moeten banken helaas het werk van de opsporingsdiensten overnemen en daar valt wat van te vinden
Wat ik mis bij Revolut:
- iDeal betaalverzoeken kunnen aanmaken, dan zou het nog makkelijker zijn om geld terug te vragen in plaats van je IBAN te moeten delen etc etc. (Of dat Tikkie ze toevoegt als bank)
- iDin als inlegmethode, denk dat je dan meer overstappers krijgt die Revolut aandurven en er meer klanten zullen zijn die Revolut als enige bank gaan gebruiken.
- Nederlandse IBAN, hoewel het lukt om de meeste partijen over te krijgen om geld af te schrijven van het Litouwse IBAN is het vaak wel gedoe om ze zover te krijgen en met een Nederlandse IBAN nummer worden ze een directe concurrent voor alle banken in NL omdat de overstapservice dan een optie kan worden die ondersteund gaat worden.
Waar ik nog wel vaak tegen aan gelopen ben dit jaar is dat mijn metalen kaart vaak ingeslikt word door de Geldmaat, ik weet niet of ik pech heb of dat het door het gewicht komt. Al die keren heeft Support mij netjes geholpen en een gratis vervangende kaart laten opsturen.