walterg schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:21:
Ik kwam er jaren geleden achter dat shmups als een rode draad door mijn game geschiedenis lopen.
De allereerste game die ik ooit gespeeld heb is Parsec op de TI-99. De enige cart die ik bij mijn MSX had was Nemesis 2 (een MSX only Gradius game). Defender, Choplifer, Parodius, andere Gradius games, veel later Ikaruga, Resogun. Altijd met veel plezier gespeeld.
Maar hemel wat ben ik er slecht in

Op de atari 2600 waren het even van mijn favo games, al hoewel je wellicht niet echt over shmups kan spreken....aseroids, space invaders, galaxian, phoenix en yars revenge.....en wellicht ook nog the empire strikes back.....
op mijn nes had ik interesse in section z, maar durfde die nooit te kopen, was hoop geld en de variatie leek me wat beperkt (en op basis van korte sesies nu heb ik daar geen spijt van

) verder tsja niet echt veel games waar ik van wist in die tijd.....
Ik had ook een c64 maar buiten games die meer naar de 2600 neigen ook hier niet heel veel meegemaakt, wel veel lol gehad met silkworm. Op zich zijn er wel een paar goede shmups maar ook hier, ik kende ze niet (en heel eerlijk niet heel veel games gekocht voor het apparaat

dus van keuze niet heel veel sprake )
Wel speelde ik gradius op een msx van een klasgenootje en dat vond ik geweldig....maar ook hier geen interesse in de nes versie gezien datzelfde klasgenootje met vertelde dat die versie veel minder goed was dan de zijne.......inmiddels vraag ik me dat af, maar toegegeven weet er weinig meer van. Misschien leuk om nog is te checken via mister of emulatie
Ik weet wel dat de pce versie het spel wel beter is dan de nes versie want die 2 wel vergeleken!
Op de snes wel kort wat games gespeeld middels huren en een vriendje wiens moeder bij een intertoys werkte waardoor hij makkelijk spellen kon testen. Maar nooit iets zelf gekocht, Axelay vond ik super indrukwekkend, maar ook moeilijk. Waardoor ik de gok niet nam. Wel smash tv en contra wel soort van natuurlijk maar zijn meer subgenres dan echte shmups imho........daarna heel tijdje niets in het genre, tot ergens einjaren 90 of al begin 00.......waar ik truxton emuleerde als arcade versie.....en wow vond het super tof, maar in short bursts omdat het zo moeilijk was.
en op de wii dus soldier blade gekocht als vc game, en die vond ik ook geweldig, denk dat het in de top 3-4 zit van MIJN meest gespeelde wii games
En wederom daarna weer wat minder gespeeld.......tot recent! via emulatie/everdrive en mister echt veel shmups gespeeld, vind het een erg leuk genre! Ook geinspirireerd door
shmupjunkie op yt! Tis een beetje een apart figuur, maar (lijkt!) er iig veel verstand van te hebben.......
Met gynough ben ik het verste gekomen, maar de game eindigt met een zogenaamde boss rush wat ik vrij irritant vind......maar wellicht nog is doorbijten.
Verder probeer is nu van alles! Recentelijk lord of thunder voor de mega cd, gaiares voor de md en gradius 3 met de sa1 patch.
En nu sinds kort dus wat saturn games middels de series s, maar ik merk dat dit veel al bullet hells lijken te zijn en......gezien ik net als @
walterg niet echt een natuurtalent ben voor dit genre, waag ik me nog maar helemaal niet aan bullet hells!
(op mister is er dodonpachi maar.......ik word er gestressed van

)