Sloebie schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:39:
Ik ben nu op het punt aangekomen dat ik wat hulp nodig heb.
Ik wil een Neo-Geo, zover ik weet is er dus een MVS en een AES variant.
MVS is nog enigzins betaalbaar als ik het zo zie.
Maar daar vind ik dus ook weer gigantische verschillen in.
Een console MVS voor 600 euro ofzo, en een los MVS board voor 70 euro.
Groot gelijk. Ik ben altijd al een grote fan geweest van SNK in de arcade en ik heb (ondanks de lange laadtijden) nog steeds spijt dat ik mijn NEO GEO CD weg heb gedaan... Maar die is ondertussen vervangen voor een Consolized MVS, dus mijn spijt is enigszins gecompenseerd
Voor de onbekenden onder ons:
MVS = arcade Coin-UP hardware.
AES = console hardware.
Consolized MVS (of CMVS) = SuperGun + MVS PCB
De AES is voornamelijk interessant als je genoeg geld hebt om de originele AES cartridges aan te schaffen omdat de oplage van AES cartridges aanzienlijk lager zijn dan de MVS versies en daarom is de prijs van AES versies aanzienlijk hoger. Je kan eventueel gebruik maken van een MVS -> AES converter zodat je MVS cartridges kan gebruiken met je AES console, maar niet alle spellen worden ondersteund (geloof ik).
Als je toch wil genieten van de NEO GEO experience in je huiskamer, maar niet teveel geld wil neerleggen voor games en je wilt ook niet direct een arcadekast in je huiskamer hebben; dan is een Consolized MVS (CMVS) een oplossing.
Aangezien dat een MVS PCB is voorzien van een JAMMA-aansluiting, kan je deze met een zogenaamde SuperGun uitbreiden om de MVS PCB makkelijker op een TV aan te sluiten en te voorzien van joystick aansluitingen. Overigens is de SuperGun een algemene benaming voor hardware om een JAMMA(+)-PCB's te gebruiken; je kan dus ook andere arcade PCB's met een JAMMA-aansluiting (zoals de CPS2, etc) gebruiken.
Een CMVS voor 600 euro vind ik echt enorm overprized, ik zie ze met regelmaat voor 500 euro te koop en zelfs dat vind ik aanzienlijk prijzig. Met een beetje goed zoeken kan je een "echte" CMVS voor ong. $350 ~ $400 aanschaffen en dan praat ik over een MVS in een nette console behuizing (uiteraard zonder joystick en/of games). Een losse SuperGun en een MVS board zijn aanzienlijk goedkoper; ik schat bij elkaar 150~175 euro als je de SuperGun zelf maakt/soldeert (uiteraard is dit nog wel zonder een joystick en games). Ik zou voor een consolized MVS met een joystick en een game niet meer dan 250 ~ 300 euro neerleggen en zelfs dat vind ik redelijk aan de bovenkant zitten.
Wat is hier het verschil tussen?
Zie hierboven

En als ik het goed begrijp het ik naast een MVS board nog een Supergun board nodig zodat ik het aan me tv kan aansluiten?
Dat klopt als je gaat voor een complete kit (dus incl. voeding, stekkers, behuizing, etc). Je kan natuurlijk ook een SuperGun zelf maken of laten maken; op internet zijn (gratis) diverse schema's te vinden.
Een tip met betrekking tot de te kiezen MVS Board: Ga onder geen enkele voorwaarde voor een 6-slot MVS board want deze gaan snel kapot en koop een board waarvan je de BIOS zonder problemen kan verwijderen zodat je deze kan vervangen voor een Unibios.
En dan nog een stick en een game, en dan heb ik alles om te spelen? Alleen geen net kastje en ligt alles open en bloot?
Inderdaad. Maar de meeste Superboard-kits kan je netjes wegwerken in de MVS zelf zodat je niet per se alles open en bloot hoeft te hebben.
De prijs is niet geheel onredelijk en waarschijnlijk kan je vanuit Amerika of Japan deze goedkoper aanschaffen. Maar met de verzendkosten zal het niet veel schelen.
Hier is een voorbeeld van een SuperGun:
http://www.ebay.ca/itm/Mk...ed_MJ&hash=item232a280224
En groot gelijk met betrekking tot het gebruik van emulatoren. Mijn consolized MV1-FZ met Unibios en SNK AES joystick draait toch echt een stuk beter dan mijn SNK AES look-a-like PS3-joystick aangesloten op mijn PC met winkawaks oid.
Daarbij kun je losse MVS cartridges in een shockbox case doen en met inlays toch een soort van console gevoel geven. Zo'n rij met MVS cartridges ziet er toch wel enorm gaaf uit, maar het is de vraag of je $8 per case wil uitgeven.
Maar goed, zit ik hier nou enorm veel onzin te verkondigen? Volgens mij niet, maar ik zoek dus eigenlijk meer een bevestiging dat dit de dingen zijn waar ik naar op zoek moet.
Geen onzin dus
[
Voor 11% gewijzigd door
nwagenaar op 19-03-2014 17:28
]