Misschien even goed om mijn situatie is 'hier in de groep' te gooien.
errr is 'beetje' lang geworden, maar heb het ook ff min of meer voor mezelf gemaakt
==============================
Ik heb mijn verzameling eigenlijk gespreid, current en last gen op mijn plasma in de woonkamer, met als bonus die wii en ps2 ook daar, omdat die via component zitten (dus de 5 kabelige aansluiting). En daar ben ik ook best tevreden over! rest zit op hdmi en mijn nes classic staat daar ook, al hoewel ik moet toegeven dat ik die erg weinig gebruik.
Dan wat voor de meest hier het meest interesseant zal zijn. 9 consoles op mijn crt's (TV en monitor).
Helaas nog steeds niet mijn 'echte' sony TV. Die staat nog bij mijn ouders maar helaas is die nu nog niet toegangkelijk en zal ook wel zo blijven, iig op korte termijn, maar het is een degelijk tvtje en helemaal voor dit doel prima. Ik bezit momenteel 2 scart wisselaars, dus ik heb dan 6 poorten, of 5 als ik ze doorlus.....
megadrive (1) en pc engine (2) zitten via scart rgb aangesloten.....ik vind dat erg mooi en ga daar ook niet veel meer aan doen. Verder zit de nes (3) nu op composite....niet de beste kabel, maar bij games waar ik me er aan stoor kan ik dus uitwijken naar de mini met hdmi.Daarnaast is het een enorme verbetering met RF

waarmee hij eerst zat. Hier heb ik dus ook wel vrede mee.
Dan de n64 (4), die zit met zijn eigen composite kabel, wederom niet geweldig, maar de n64 is nooit mijn favo console geweest dus ook hier wel vrede ermee. Helemaal icm de schijnbaar moeilijkheid om er RGB uit te halen (launchday nl pal console is het).
Dan komen we bij de saturn (5).....die staat on hold. Ik vind games er voor verzamelen te duur en lastig, dus ik verwacht niet veel fysiek meer te kopen......idealiter mod ik hem naar sd zodat de hele library unlocked word, maar dat is lastig en volgens mij nog best duur. Tot die tijd heb ik er wel vrede mee om via de composite scart kabel die ooit meegeleverd was te spelen, zag er ook best goed uit in mijn korte nightwarriors sessie van laatst. Erg interresant, ik zag gister een review van een 30 dollar kostende custom saturn naar hdmi kabel.....beeld was niet zo mooi als een 'echte' kabel maar goed......hou het in mijn achterhoofd. Hoewel ik moet zeggen dat dit niet miijn voorkeur heeft, zie de saturn toch nog als een 'crt' console, en daarnaast is mijn tv meubel beneden al aardig vol....
Dan de DC (6). Tsja laatst al benoemd maar....deze staat in principe wel iets hoger op de urgentie lijst van ik vond het beeld bij sf3 second impact laatst echt donker en flets. Zal waarschijnlijk al stuk verbeteren met zijn eigen composite cable. Maar misschien ook interresant om te kijken of die naar hdmi kan. Verder net als saturn...het liefst modden naar een sd oplossing, waarbij ik als het goed is nog ergens een defecte dc heb, die dus dan in eerste insantie die mod kan krijgen, en de goed kan ik dan houden voor mijn org games
Cube (7): het word eentonig, maar ook hier geld, ik vind het tof dat ik hem aangesloten heb, maar niet een console waar ik het idee heb van, die moet perfect want ik ga hem veel spelen. Ook hier zou ik ooit het liefst iets van een sd kaart mod doen. Ook fijn is dat deze direct op mijn oude crt monitor zit ipv. van de tv. De monitor is net was scherper, helaas wel ietjes kleiner dan tv. Boeit me niet heel erg want ik zit er toch vlakbij
Org xbox (8): qua org library wsl mijn minst geliefde retro console, hoewel de n64 ook hoog scoort
Denk dat gezien het aantal games dat er uit is en hogere gfx kwaliteit ik hem nog nog hoger rate zelfs.
MAAR... het grote voordeel is emulatoren. Zoals jullie weten hoe ik wel van een arcade gamepje een oudere kunnen natuurlijk prima geemuleerd worden, verder zou ik is mijn amiga emulator daar kunnne finetunen. En voor 32x/megacd en zelfs neo geo cd zou het ook perfect zijn. Wat dat betreft een apparaat met veel potentie, en die ik dus zowaar al gemod heb. Ik zie dit ook WEL als een non crt console. Hoewel ik hem dus vermoeddelijk het meest voor emulatie zou gebruiken van systemen die ik wel als 'crt' zie
En last but not least, de snes (9).
Dit is gewoon mijn favor retro console en hiervoor moet ik eigenlijk gewoon een rgb scart oplossing hebben. Nu heb ik momenteel nog mijn launch day snes, wat dus een 2 chipper is. Idealiter dus ook een 1 chip kopen maar hrmmm, mits 20-30 euro vind ik een rgb scart kabeltje nog wel acceptabel. Maar hele extra console......
En als dat dan toch moet, tsja dan eigenlijk het liefst een usa variant ivm pal/ntsc.......maar dan zit je weer met het probleem dat die weer geen rgb scart hebben......toch? En my god wat vind ik die lelijk.
En voor korte termijn dus ook nog een snes mini. Vind het beeld op mijn pc lcd monitorje best acceptabel voor short term. En op mijn plasma ziet het er ook goed uit.
Misschien toch ik kijken of ik mijn tv meubel beneden wat kan uitbreiden of herindelen, want in principe vind ik wel dat 3 van de 9 dus sowieso naar hdmi zouden mogen (cube, org xb en dc) en bij de saturn twijfel ik....
Als ik ze alle 4 verhuis heb ik ook geen extra scart wisselaar nodig
En dan natuurlijk nog afwachten hoe die games er uit zien op een OLED uiteindelijk, maar dat is dan helemaal toekomst muziek.
================
TLDR:
moet echt onder handen genomen worden.....consoles op el cheapo spider cable. being SNES, org XB en DC
ooit kijken naar betere opties: cube, saturn
Is goed genoeg voor mij ondanks composite. Nes en n64
Done: pce en md