👉🏻 Blog 👈🏻
Je zit toevallig met deze machine op het gast- of ander (WiFi)-netwerk?habermas schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:26:
sinds vanochtend kan ik mijn Synology DSM omgeving niet meer bereiken vanaf mijn laptop. op alle andere apparaten (Win 10 pc, android gsm en android tv) is de nas en de omgeving gewoon te benaderen, maar op mijn laptop dus niet meer. zelfs pingen naar het DSM ip geeft een time-out. reboot van laptop, vpn aan/uit helpt allemaal niet. wat zou dit kunnen zijn dat één machine plotseling geen access meer heeft?
damn, ik schaam me diep...sh623661 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:34:
Je zit toevallig met deze machine op het gast- of ander (WiFi)-netwerk?

Had laatst mijn DS114 vervangen door een DS216+II en mijn externe NAS vervangen door de DS114. Weer een nieuwe backup taak ingericht en die loopt weer.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik had 4x4TB WD Red schijven waar ik er inmiddels 3 van vervangen heb (gewoon langzamerhand 1 voor 1).
Dit zit er nu in:
WD RED WD100EFAX (10TB 5400RPM)
WD RED WD101EFAX (10TB 7200RPM)
WD RED WD40EFRX (4TB 5400RPM)
Er moet er dus nog 1 worden vervangen, maar eigenlijk zou ik het liefste ook die 7200RPM schijf eruit gooien. Het is allemaal 1 groot SHR volume. Stom genoeg had ik niet op tijd in de gaten dat WD die schijven mislabeled heeft (stel klojo's, blijven gewoon fuckups maken daar). 7200RPM heb ik niet nodig, en heb er ook niets aan want de rest is "maar" 5400RPM. Bewust, want minder herrie en warmte/energieverbruik.
Wat zouden jullie doen in mijn plaats, voor welke schijf/schijven zouden jullie gaan? Die 7200RPM schijf zit er nog niet zo lang in (4000 uur +-), dus daar zou ik niet al teveel op moeten verliezen hopelijk...
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
ik wil met de "Active Backup for Business" mijn laptop gaan backuppen. Nu lees ik dat NAS-administrators en ikzelf een restore kunnen doen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/tlTmAmlHzx5dvbrlPmujq2p7.png?f=user_large)
Dat wil ik niet. Ik wil niet dat administrators bestanden in mijn backup kunnen restoren (en dus kunnen inzien) Is er een mogelijkheid om dit aan te passen of om een apart wachtwoord erop te zetten?
Zo te horen wil je uiteindelijk gewoon naar vier keer WD100EFAX. Zelf heb ik vier WD HGST Ultrastar DC HC520's (HUH721212ALE604). Die zijn wel 7200rpm, maar voor mij stil genoeg. Ze hebben ook helium, net als jouw WD100EFAX drives. Ik heb ze geshucked uit een externe WD_BLACK D10 Game Drive, allemaal gekocht voor rond de 250 euro.Sp33dFr34k schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:23:
Oké, praktisch "probleempje" hier en weet niet zeker wat het slimste is.
Ik had 4x4TB WD Red schijven waar ik er inmiddels 3 van vervangen heb (gewoon langzamerhand 1 voor 1).
Dit zit er nu in:
WD RED WD101EFAX (10TB 7200RPM)
WD RED WD40EFRX (4TB 5400RPM)
Er moet er dus nog 1 worden vervangen, maar eigenlijk zou ik het liefste ook die 7200RPM schijf eruit gooien. Het is allemaal 1 groot SHR volume. Stom genoeg had ik niet op tijd in de gaten dat WD die schijven mislabeled heeft (stel klojo's, blijven gewoon fuckups maken daar). 7200RPM heb ik niet nodig, en heb er ook niets aan want de rest is "maar" 5400RPM. Bewust, want minder herrie en warmte/energieverbruik.
Wat zouden jullie doen in mijn plaats, voor welke schijf/schijven zouden jullie gaan? Die 7200RPM schijf zit er nog niet zo lang in (4000 uur +-), dus daar zou ik niet al teveel op moeten verliezen hopelijk...
AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W
Dat zou fijn zijn, alleen zijn die niet meer te krijgen, dus geen optie denk ik...jelbo schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:55:
[...]
Zo te horen wil je uiteindelijk gewoon naar vier keer WD100EFAX. Zelf heb ik vier WD HGST Ultrastar DC HC520's (HUH721212ALE604). Die zijn wel 7200rpm, maar voor mij stil genoeg. Ze hebben ook helium, net als jouw WD100EFAX drives. Ik heb ze geshucked uit een externe WD_BLACK D10 Game Drive, allemaal gekocht voor rond de 250 euro.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
Of als dat niet mogelijk is, is dit mogelijk op een andere manier?
kraades schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:13:
Ik heb de Portainer Server en Agent geïnstalleerd zoals hier aangegeven.
Als ik vervolgens naar Host ga en vervolgens kies voor Browse dan krijg ik de volgende foutmeldingen:
code:
1 2 3 4 2021/03/07 18:06:44 [INFO] [main] [message: Agent running on Docker platform] 2021/03/07 18:06:45 [INFO] [http] [server_addr: 0.0.0.0] [server_port: 9001] [secured: true] [api_version: 2.0.0] [message: Starting Agent API server] 2021/03/07 18:07:00 http error: Unable to retrieve host information (err=gzip: invalid header) (code=500) 2021/03/07 18:07:21 http error: Unable to list files inside specified directory (err=open /host: no such file or directory) (code=500)
Ik kan de host dan dus ook niet browsen.
Niet heel belangrijk, maar weet iemand misschien de oorzaak en/of oplossing? Mogelijk heeft dit iets te maken met de Synology host opzet?
👉🏻 Blog 👈🏻
De migratie was simpel: heb de HDD's overgezet en alles werkt.
Nou "alles"... Ik loop tegen een raar probleem aan dat Webdav buiten mijn thuisnetwerk werkt en binnen in huis niet.
Ik gebruik de DDNS service van Synology zelf.
Setup:
De DS220+ is bedraad met cat 6 kabel aangesloten op een TP Link Art Deco P7 (in zijn 1'tje, die puur als router dient) die achter een een mediaconverter voor T-Mobile glas is aangesloten.
Webdav is zo ingesteld:

Achtergrond verhaal:
Ik merk dat verbinding vanaf mijn MacBook naar mijn DS220+ prima gaat over AFP/SMB. Snelheid is voor draadloos goed (26 MB/s met een bestand van 200MB).
Wanneer ik verbinding maak over Webdav gaat dit bagger traag, dan gaat bovengenoemde bestand niet eens boven de 240 KB/s (en gaat dat in pieken, niet constant).
Wanneer ik verbinding maak met Webdav, maar dan tether (4g en geen verbinding met mijn thuisnetwerk) haal ik wel een acceptabele snelheid van 6 MB/s.
Dus ik pak mijn smartphone (Android) er bij:
Ik gebruik MiX explorer om verbinding te maken over Webdav & SFTP met mijn DS220+
- Over het thuisnetwerk is de verbinding wederom niet om naar huis te schrijven
- Over 4G, haal ik 6 MB/s
Daarnaast merk ik dat een app als Audio Station op mijn telefoon hetzelfde probleem heeft.
Thuisnetwerk traag en buiten huis (met een 4g mast verbonden) goed.
Op mijn oude DS211 was de verbinding met wel Webdav goed binnen mijn thuisnetwerk (al begin ik nu wel te twijfelen of ik dat nog getest heb toen ik nog geen Deco in huis had).
Weet iemand wat ik verkeerd doe?
Moet ik iets aanpassen op mijn DS220+ of moet ik op mijn TP Link Deco kijken?
Overigens:
Webdav gebruik voornamelijk op mijn telefoon om data over te pompen.
4G aangooien om data over te zetten is zonde zeg maar
Webdav gebruik ik op mijn Macbook nauwelijks.
De poorten van mijn NAS zijn braaf geforward op mijn Deco.
Edit 10 april 11:10
Wanneer ik de DS220+ direct benader op zijn eigen ip binnen mijn netwerk via Webdav, gaat de verbinding wel snel.
Scrollen door een MKV bestand gaat gemakkelijk (en ik haal dan vanaf mijn MacBook makkelijk 60 MB/s binnen).
Het is puur dat wanneer ik DDNS service van Synology gebruik, dat Webdav benadering binnen mijn thuisnetwerk bagger traag is. Van buiten af (met 4g bijv) gaat het wel goed.
Ik kom hier even niet uit
[ Voor 11% gewijzigd door ezra070 op 10-04-2021 11:14 ]

Op je oude NAS werkte dit op deze manier wel goed? Is er echt niks anders veranderd aan je setup behalve fysieke vervanging van je NAS?ezra070 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 01:21:
Het is puur dat wanneer ik DDNS service van Synology gebruik, dat Webdav benadering binnen mijn thuisnetwerk bagger traag is. Van buiten af (met 4g bijv) gaat het wel goed.
Als je geen split-horizon DNS setup hebt binnen je netwerk, dan resolved je Synology DDNS altijd naar een WAN IP address ook al zit je in hetzelfde netwerk als je NAS. Het is dan aan je router de vraag of ze de NAT loopback goed ondersteunen om die netwerk communicatie 'terug-naar-de-NAS-te-sturen-in-het-interne-netwerk', ipv de netwerk pakketten het internet op te gooien waardoor je een nog grotere omweg krijgt..
Wat wil je precies bereiken?savagenld schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:50:
Mijn schoonvader gebruikt Synology Drive op zijn Chromebook om bestanden op te slaan op mijn Synology. Is er een mogelijkheid om zijn persoonlijke drive alleen voor hemzelf toegankelijk te maken? Dus dat zelfs ik (als admin) er niet bij kan?
Of als dat niet mogelijk is, is dit mogelijk op een andere manier?
Dat alleen het account van je schoonvader toegang heeft op die folder?
Zou ik niet tijd voor insteken. Dat is net proberen tegen je NAS zeggen dat ie niet ergens in mag komen terwijl het op de NAS zelf moet staan.
Zowiezo hoor jijzelf eigenlijk ook een aparte account te hebben voor admin taken. Voor normale gebruik (zoals Synology Drive), gebruik je een non-admin account. Dat is security-wise best practice (1 van de).
En vergeet niet, hoe zou je backups moeten maken (wat je neem ik aan doet met een aparte backup service account) van je NAS.
Ok. Laten we maar proberen mee te denken..kraades schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:13:
Ik heb de Portainer Server en Agent geïnstalleerd zoals hier aangegeven.
Als ik vervolgens naar Host ga en vervolgens kies voor Browse dan krijg ik de volgende foutmeldingen:
code:
1 2 3 4 2021/03/07 18:06:44 [INFO] [main] [message: Agent running on Docker platform] 2021/03/07 18:06:45 [INFO] [http] [server_addr: 0.0.0.0] [server_port: 9001] [secured: true] [api_version: 2.0.0] [message: Starting Agent API server] 2021/03/07 18:07:00 http error: Unable to retrieve host information (err=gzip: invalid header) (code=500) 2021/03/07 18:07:21 http error: Unable to list files inside specified directory (err=open /host: no such file or directory) (code=500)
Ik kan de host dan dus ook niet browsen.
Niet heel belangrijk, maar weet iemand misschien de oorzaak en/of oplossing? Mogelijk heeft dit iets te maken met de Synology host opzet?
Je hebt toch niet de host en agent op dezelfde machine geinstalleerd toch?
Zow das een nette prijs...JeroenNietDoen schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:49:
De DS920+ met €100,- afgeprijsd op AmazonDas een leuke deal.
Kan hem van harte aanbevelen, mis eigenlijk alleen >1Gbit netwerk (en meer slots
Net op de kop getikt als vervanging voor m'n trouwe DS214play. Nu nog wat extra schijven op de kop tikken...JeroenNietDoen schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:49:
De DS920+ met €100,- afgeprijsd op AmazonDas een leuke deal.
Uhmmm, ja...Shadow771 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:43:
[...]
Ok. Laten we maar proberen mee te denken..
Je hebt toch niet de host en agent op dezelfde machine geinstalleerd toch?
Ik heb maar 1 machine en wil graag volumes kunnen browsen. Wat overigens ook werkt.
👉🏻 Blog 👈🏻
Je hebt de agent alleen nodig als je een 2 of meerdere machines wilt kunnen beheren in 1 Portainer instance. De agent installeer je dan op de remote machine en je Portainer kan dan via die agent die machine in beheer nemen.kraades schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:10:
[...]
Uhmmm, ja...![]()
Ik heb maar 1 machine en wil graag volumes kunnen browsen. Wat overigens ook werkt.
Je hebt nu 2 docker containers op dezelfde machine die beide een mount hebben naar de /var/run/docker.sock van je machine. Daarmee krijg je conflicten denk ik.
Je kunt toch meer containers aan docker.sock binden. Denk aan Jenkins, Synology etc.
In de Portainer documentatie staat het volgende:
Use the following Docker commands to deploy the Portainer Server; note the agent is not needed on standalone hosts, however it does provide additional functionality if used.
Zoals ik het lees is het geen probleem.
Verder werkt Portainer Server & Agent ook prima alleen zodra ik in het menu voor Host kies krijg ik een gzip error melding.
Heb jij die melding ook? Kun jij een kijken als je wilt?
👉🏻 Blog 👈🏻
Dat is idd ook wat ik overal lees. Ik hoopte dat er een manier was om de bestanden bv te encrypten op de NAS. Dan werkt de backup nog wel, maar kan verder niemand de bestanden inzien.Shadow771 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:39:
[...]
Wat wil je precies bereiken?
Dat alleen het account van je schoonvader toegang heeft op die folder?
Zou ik niet tijd voor insteken. Dat is net proberen tegen je NAS zeggen dat ie niet ergens in mag komen terwijl het op de NAS zelf moet staan.
Zowiezo hoor jijzelf eigenlijk ook een aparte account te hebben voor admin taken. Voor normale gebruik (zoals Synology Drive), gebruik je een non-admin account. Dat is security-wise best practice (1 van de).
En vergeet niet, hoe zou je backups moeten maken (wat je neem ik aan doet met een aparte backup service account) van je NAS.
Maar ik heb dit ook nergens gevonden, dus ik geloof niet dat er een makkelijke oplossing is...
Ik heb de DNS op mijn Router aangepast; van Cloudflare 1.1.1.1 neem ik nu de DNS van T-Mobile zelf.

Op mijn NAS heb ik Cloudflare ook weggehaald.

[edit 16:35]
Hier stond 1.1.1.1 nog, maar dat kwam omdat bij Netwerkinterface op de NAS "Handmatige configuratie" gebruikt werd. Dit heb ik veranderd naar "Netwerkconfiguratie automatisch ophalen (DHCP)".
Nu zie je wel de DNS van T-Mobile.
Bij het knopje daar onder,geavanceerde instellingen, staat dit allemaal uitgevinkt

Vervolgens heb ik de router, NAS & MacBook herstart.
Snelheid blijft onveranderd traag via Webdav (+ de Audio Station app op mijn telefoon) binnen het thuisnetwerk.
Hebben jullie een suggestie waar ik anders op mijn router kan kijken (of evt. alsnog op mijn NAS)?
Ik zie op mijn router iets van NAT kan aanpassen, is SIP ALG (die staat uit) en dat is het.
Ik heb verder niets op mijn NAS aangepast tijdens de migratie van de DS211 naar de DS220+
----
Overigens, ik weet niet of dit relevant is, ik zie dit bij QuickConnect

Ik heb QuickConnect nooit gebruikt, maar ik heb deze foutmelding daar niet eerder gezien.
[ Voor 16% gewijzigd door ezra070 op 10-04-2021 16:38 ]
Je hebt gelijk. My bad.kraades schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:49:
@Shadow771
Je kunt toch meer containers aan docker.sock binden. Denk aan Jenkins, Synology etc.
In de Portainer documentatie staat het volgende:
Use the following Docker commands to deploy the Portainer Server; note the agent is not needed on standalone hosts, however it does provide additional functionality if used.
Zoals ik het lees is het geen probleem.
Verder werkt Portainer Server & Agent ook prima alleen zodra ik in het menu voor Host kies krijg ik een gzip error melding.
Heb jij die melding ook? Kun jij een kijken als je wilt?
Ik heb dan ff de agent ge'deployed op mijn hoofd NAS.
docker run -d -p 9001:9001 --name=portainer_agent --restart=unless-stopped -v /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock -e AGENT_SECRET="**********" portainer/agent
En als ik nu naar Menu -> Host ga, werkt dit nog bij mij:

Het zal ook niet zijn dat jouw Portainer-ce zn data moet verzamelen via de agent op jouwzelfde host toch? Zoals hier bij mij, mijn Portainer-ce kijkt direct in de docker.sock . Om containers op andere docker hosts te zien gaat die communicatie wel via de agent op die machine:

Dit is andere koek, en dit kan weleens de oplossing zijn die je dan zoekt.savagenld schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:10:
Dat is idd ook wat ik overal lees. Ik hoopte dat er een manier was om de bestanden bv te encrypten op de NAS. Dan werkt de backup nog wel, maar kan verder niemand de bestanden inzien.
Maar ik heb dit ook nergens gevonden, dus ik geloof niet dat er een makkelijke oplossing is...
Dit is vergelijkbaar als de Cloud Sync en/of HyperBackup app wat je op je Synology kan zetten. Die kan ook ervoor zorgen dat je data (dat gesynct of gebackupped word) encrypted in de cloud opgeslagen word.
Dus eigenlijk moet dan de data op de client van je schoonvader encrypted worden voordat het naar de NAS ge-upload word. Maar ik durf niet te zeggen hoe de Synology Drive client daar om mee zult gaan. Tenzij hij alles zelf in een encrypted .zip file zet en dan pas in de folder zet dat synct met de NAS.
Over dit stuk heb ik weinig ervaring mee helaas. Misschien dat tools als dit ofzo kan proberen:
https://www.newsoftwares.net/folderlock/
https://www.axcrypt.net/
SIP ALG is gerelateerd aan VoIP. Is nu niet relevant met je NAS.ezra070 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:12:
@kraades & @Shadow771, bedankt voor het meedenken!
Hebben jullie een suggestie waar ik anders op mijn router kan kijken (of evt. alsnog op mijn NAS)?
Ik zie op mijn router iets van NAT kan aanpassen, is SIP ALG (die staat uit) en dat is het.
Ik heb verder niets op mijn NAS aangepast tijdens de migratie van de DS211 naar de DS220+
Maarre, wat is dit..?

DSM7 is nog een Beta he....Juzzuts schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:12:
Volgens mij ben ik iets te snel overgegaan naar DSM7.
Heb je al gekeken of hier een Docker oplossing voor is? Of kan je geen Docker draaien op je NAS model?Juzzuts schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:12:
Ik ben vergeten te kijken of er drivers beschikbaar zijn voor een seriele FTDI chip om mijn P1 poort uit te lezen van de slimme meter. Eerder haalde ik die van Jadahl.com vandaan, maar die is blijkbaar gestopt met de ondersteuning sinds 6.2. Heeft iemand van jullie misschien de gouden tip om de seriele poort weer aan het werk te krijgen onder DSM7?
Dat is een "nep" VPN op mijn telefoon.Shadow771 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:12:
[...]
SIP ALG is gerelateerd aan VoIP. Is nu niet relevant met je NAS.
Maarre, wat is dit..?
[Afbeelding]
Ik gebruik Blokada 5 om advertenties op mijn androidtoestel te ontwijken.
De printscreens komen van mijn telefoon; ik gebruik daar de Deco app voor (Deco is mijn router).
Op mijn MacBook heb ik geen VPN aanstaan.
Bedankt voor het nakijken.Shadow771 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:59:
[...]
Het zal ook niet zijn dat jouw Portainer-ce zn data moet verzamelen via de agent op jouwzelfde host toch?
Jawel, ik ga via de agent anders kan ik mijn volumes niet browsen. Ik dacht dat je via de agent ook het host file system kon browsen maar daar krijg ik dus een error. Browsen van de volumes gaat wel gewoon goed overigens.
👉🏻 Blog 👈🏻
Mja... Ik weet het van de beta.. maar kon niet meer wachten zo een paar maanden voor de valreep. Het gaat om een apparaat op de host, dus denk niet dat ik veel aan docker heb. Heb de ds918+. Heb wel domoticz draaien in docker waarmee het uitgelezen wordt, maar dan moet het apparaat wel op de host werken. Of zit ik ernaast?Shadow771 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:14:
[...]
DSM7 is nog een Beta he....
[...]
Heb je al gekeken of hier een Docker oplossing voor is? Of kan je geen Docker draaien op je NAS model?
Onder 6.2 heb ik ook gewoon de USB drivers van Jadahl geïnstalleerd, dus hoor graag of het werk voor ik zelf een keer naar 7.0 ga
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Hebben we iets aan dit stukje? Dit zijn volgens mij twee tijdstippen dat de nas van mijn broer probeert te backuppen richting mij. Volgende stap in uitzoeken zal ook zijn: in zijn /var/log/messages kijken, maar dat is op afstand net iets lastiger ;-)kraades schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:36:
@Snowmiss
Staat er misschien nog iets in /var/log/messages? Zo nee, dan ergens anders in /var/log?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| 2021-04-10T02:25:07+02:00 Synotweak img_backupd: [1417]target.cpp:2501 Target Only Broer.hbk:2 needs roll-back 2021-04-10T02:25:08+02:00 Synotweak synoimgbkptool: [1422]target_roll_back.cpp:1323 [INFO] start moving buckets 2021-04-10T02:25:08+02:00 Synotweak synoimgbkptool: [1422]target_roll_back.cpp:1341 [INFO] finish moving buckets 2021-04-10T02:25:08+02:00 Synotweak synoimgbkptool: [1422]file_pool.cpp:268 [INFO] start moving files in file_pool 2021-04-10T02:25:08+02:00 Synotweak synoimgbkptool: [1422]file_pool.cpp:319 [INFO] finish moving files in file_pool 2021-04-10T02:25:08+02:00 Synotweak synoimgbkptool: [1422]target_roll_back.cpp:807 /volume1/Broer:Only Broer.hbk roll-back done!!(err: 0) 2021-04-10T02:25:12+02:00 Synotweak img_backupd: (1417) utils.cpp:1460 [backup begin] external ip: [ 143.176.[b]xx.xxx[/b]] 2021-04-10T02:41:02+02:00 Synotweak img_backupd: (1417) utils.cpp:1460 [unknown end] external ip: [ 143.176.[b]xx.xxx[/b]] 2021-04-10T02:41:02+02:00 Synotweak img_backupd: (1417) event_helper.cpp:1082 [SInitiator] Connection lost, events: 0x20, SSL errno: [110], errno: [0, Connection timed out] 2021-04-10T02:41:02+02:00 Synotweak img_backupd: (1417) server_master.cpp:593 pid of child shouldn't be -1 [hyperbackup_vault_3f3efa7f87ca1615e088b63d46625c15], maybe error occurs before worker is ready 2021-04-10T02:41:02+02:00 Synotweak img_backupd: (1417) server_master.cpp:623 failed to get worker resume status: [hyperbackup_vault_3f3efa7f87ca1615e088b63d46625c15] 2021-04-10T02:41:02+02:00 Synotweak img_backupd: (1417) server_master.cpp:761 failed to check shared memory worker status: ret[21], skip doing version complete and return not resumable 2021-04-10T02:41:02+02:00 Synotweak img_backupd: (1417) server_master.cpp:688 failed to ending: ret:[1], thisResumeSt:[4] 2021-04-10T02:41:02+02:00 Synotweak img_backupd: (1417) server_initiator.cpp:262 failed to do disconnect handler |
[ Voor 6% gewijzigd door jelbo op 10-04-2021 22:46 ]
AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W
Tenzij mn familieleden niet zelf een account hebben om al standaard mn NAS te benaderen gebruik ik Synology Drive idd als een 'dropbox' achtig iets als ik bestanden (beveiligd) wil delen met anderen, zoals privé documenten die ik naar mijn bank wil sturen ofzo. In combinatie met mn eigen public .nl domein, SSL cert, subdomain based reverse proxing is dit allemaal bereikbaar met https://drive.mijndomein.nl .jelbo schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:13:
Wat vinden jullie een goede manier om bestanden te sharen vanaf je Synology? Ik wil bijvoorbeeld wel eens wat delen met familie, zoals een verzameling video's. Synology Drive heb ik nog niet geprobeerd, maar ik denk eerder aan een Docker image.
Er zijn hier ook oplossingen via Docker hiervoor beschikbaar. 1 van de meeste bekende is NextCloud.
Het probleem blijft helaas onveranderd: webdav blijft binnen het thuisnetwerk traag op mijn MacBook (maar via 4G snel) en dat geldt ook voor bijv. Audio Station op mijn telefoon.
Ik weet het even niet meer
Voordeel na een schone DSM install dat alles na 9 jaar schoon is
---
Voor een enkele bestand/map klik ik in File Station met mijn rechtermuisknop op een bestand en vervolgens op "delen".jelbo schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:13:
Wat vinden jullie een goede manier om bestanden te sharen vanaf je Synology? Ik wil bijvoorbeeld wel eens wat delen met familie, zoals een verzameling video's. Synology Drive heb ik nog niet geprobeerd, maar ik denk eerder aan een Docker image.
Ik zie net de opmerking van @Shadow771 en dat lijkt mij als je meer wilt...netter.
Het lijkt toch onderliggend een netwerk-probleem te zijn. Is het zo af en toe of eigenlijk altijd ?Snowmiss schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:32:
[...]
2021-04-10T02:25:12+02:00 Synotweak img_backupd: (1417) utils.cpp:1460 [backup begin] external ip: [ 143.176.xx.xxx]
2021-04-10T02:41:02+02:00 Synotweak img_backupd: (1417) utils.cpp:1460 [unknown end] external ip: [ 143.176.xx.xxx]
2021-04-10T02:41:02+02:00 Synotweak img_backupd: (1417) event_helper.cpp:1082 [SInitiator] Connection lost, events: 0x20, SSL errno: [110], errno: [0, Connection timed out]
Ik heb momenteel 2 WD Green Red 2TB schijven zitten die gebruikt worden voor backups, foto's en Plex (Edit: ha! Ik heb blijkbaar Red schijven. Oorsponkelijk Green schijven gehad, maar die heb ik ooit vervangen).
Als ik naar de migratiegids kijk, dan kan ik dus niet zomaar de huidige schijven in de nieuwe nas ploppen. Jammer, maar langs de andere kant kan ik profiteren om met een schone lei en nieuwe technologie te beginnen.
Dit wil dus zeggen dat ik 2 extra schijven nodig heb om in de nieuwe nas te steken. Daarna pomp ik alles over en gaan de schijven van de oude nas in de vrije sloten van de nieuwe nas. Tot zover alles duidelijk.
Mijn vraag is welke schijven ik er best koop voor de migratie/uitbreiding. Die Greens maken ze niet meer. Stap ik over naar Red schijven om er bij te steken? Hoe zit het dan met dat smr vs cmr gedoe? Of pak ik gewoon een ander merk?
[ Voor 4% gewijzigd door Kr7Br op 11-04-2021 12:33 . Reden: Blijkbaar heb ik toch Red schijven.... ]
Hoe kan ik weten wat m'n huidige schijven zijn? Ik lees overal dat je de twee technologiën best niet mixt in een raid opstelling.technorabilia schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:17:
@Vorkie
In het kort v.w.b.Western Digital zijn de Pro en de Plus modellen CMR en de "gewone" zonder toevoeging SMR. Als je nu toch moet kiezen, kies dan voor een CMR en ik denk dan de Plus.
Zoals hierboven al geschreven; zorg dat je geen SMR schijven hebt, die zijn traag. Daarnaast zou ik Helium disks adviseren, die zijn stiller en zuiniger tov reguliere lucht disks van dezelfde grootte en hebben over het algemeen enterprise roots en dus betere motoren en actuatoren en hebben bovendien meestal een langere garantie. Persoonlijk ben ik erg gelukkig met de Toshiba MG07 serie (de 12TB is €18.91/TB, de 14TB €18,28€/TB en dan heb je Enterprise class 7200rpm Helium disks met 5 jaar garantie!) Ik heb zelf 3x 14TB draaien maar aangezien jij met 2x2TB toe kan momenteel gok ik dat die wat te groot zijn voor jeKr7Br schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:59:
Ik heb dus gisteren een DS92+ gekocht met korting op Amazon. Deze zou m'n huidige DS214play moeten vervangen die wat vol begint te raken en op het uiterste einde van de support van synology zit.
Ik heb momenteel 2 WD Green 2TB schijven zitten die gebruikt worden voor backups, foto's en Plex.
Als ik naar de migratiegids kijk, dan kan ik dus niet zomaar de huidige schijven in de nieuwe nas ploppen. Jammer, maar langs de andere kant kan ik profiteren om met een schone lei en nieuwe technologie te beginnen.
Dit wil dus zeggen dat ik 2 extra schijven nodig heb om in de nieuwe nas te steken. Daarna pomp ik alles over en gaan de schijven van de oude nas in de vrije sloten van de nieuwe nas. Tot zover alles duidelijk.
Mijn vraag is welke schijven ik er best koop voor de migratie/uitbreiding. Die Greens maken ze niet meer. Stap ik over naar Red schijven om er bij te steken? Hoe zit het dan met dat smr vs cmr gedoe? Of pak ik gewoon een ander merk?
Even het typenummer zoeken bijvoorbeeld WD20EFRX op de WD site en dan in de specs bij "opnametechnologie" kijken. Daar staat dan SMR of CMR.Kr7Br schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:34:
[...]
Hoe kan ik weten wat m'n huidige schijven zijn? Ik lees overal dat je de twee technologiën best niet mixt in een raid opstelling.
[ Voor 5% gewijzigd door technorabilia op 11-04-2021 13:03 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Tja weet je ik had in jou schoenen dan niet meer mn tijd verspilt. Aangezien je gebruikt wilt maken van je Synology DDNS (vanuitgaande dat je geen public domaintje gekocht heb) zou ik dan maar:ezra070 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 23:03:
Na mijn laatste bericht hier, heb ik maar besloten de NAS te resetten en DSM opnieuw te installeren.
Het probleem blijft helaas onveranderd: webdav blijft binnen het thuisnetwerk traag op mijn MacBook (maar via 4G snel) en dat geldt ook voor bijv. Audio Station op mijn telefoon.
Ik weet het even niet meer
- Op je NAS de 'DNS Server' package installeren
- Zet hier de IP addressen van de DNS servers van T-mobile (dat is je ISP toch?), OF van Cloudflare (1.1.1.1) .

- Maak hier een forward Master zone aan:

- Zet hier je synology.me in , en daar de IP adres van je NAS. De rest van de vinkjes kun je laten aangezien dit de enige DNS server in je netwerk zal zijn.

Klik OK
- Dubbelklik nu op je nieuw aangemaakte zone, en maak daar een nieuwe A record aan:

- Naam leeglaten (word dus een root record), TTL lekker kort op 120 sec (maakt snelle wijzigingen nog mogelijk indien modelijk), en uiteraard weer de IP adres van je NAS.

Klik OK en op Finish.
Klaar!
Stel nu op een client je NAS IP adres in als DNS server en kijk of dit effect heeft.
PS: Dit noemen we een split-horizon DNS tactiek.
Hier ben ik ook op uitgekomen. Dit lijkt hard gekoppeld te zijn aan de geconfigureerde DSM ports. Https wordt pas gebruikt in de share-link als de optie 'Automatically redirect HTTP connection to HTTPS for DSM desktop' is ingeschakeld. Dat heb ik dus maar gedaan. I.c.m. een custom DuckDNS DDNS configuratie, een Let's Encrypt configuratie en een port-forward werkt dit best goed.ezra070 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 23:03:
Voor een enkele bestand/map klik ik in File Station met mijn rechtermuisknop op een bestand en vervolgens op "delen".
ST4000VNZ08 7200rpm
En
ST4000VN008 5900rpm
Alvast bedankt.
[ Voor 16% gewijzigd door grubby op 11-04-2021 22:38 . Reden: Verkeerde link ]
Beide zijn de ironwolf, beiden 5900 RPM.
Ik vermoed dat de VNZ in een retail verpakking zit en de VN0 alleen in een antistatisch zakje.
Ik ga er mee aan de slag (en van de Split-horizon DNS wist ik niet, leermoment)
@jelbo, top!
@grubby, zelf ben ik ook aan het rondneuzen voor grotere HDD's, maar wat Job zegt.
Enfin hier op Tweakers en bij Seagate zelf vind je de specs.
Bij mijn vorige NAS keek ik altijd op https://www.synology.com/nl-nl/compatibility of een HDD geschikt was voor mijn NAS.
Weet niet of dat nog steeds "the place to be is", maar kan wel handig zijn.
Ik probeer dit te doen met Drive share sync, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Ik heb een apart account aangemaakt.
Met dat account kan ik wel gewoon op Drive inloggen op mijn telefoon. Maar als ik Drive Share Sync op de andere NAS in wilt stellen, zegt hij dat hij geen verbinding kan maken. Met exact dezelfde gegevens.
Ik maak overigens gebruik van een reserve proxy om verbinding te maken met mijn nas. Ik weet niet of dit nuttige informatie is, maar ik vermeld het er even bij.
Ik heb overigens poort 6690 toegevoegd aan de firewall instellingen.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Merci voor de info. Helaas kreeg ik daar de verkeerde schijf op m'n scherm. Ik heb nu Red Plus en kreeg na zoeken de niet-Plus versie op m'n scherm. Een hartaanval later heb ik gewoon op de vertrouwde Pricewatch gekeken waar de informatie ook staat.technorabilia schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:02:
[...]
Even het typenummer zoeken bijvoorbeeld WD20EFRX op de WD site en dan in de specs bij "opnametechnologie" kijken. Daar staat dan SMR of CMR.
Ik kan je met Drive niet helpen, maar zelf gebruik ik naar tevredenheid Syncthing, als Docker container. Ik gebruik het o.a. om er mappen mee naar een andere Synology te synchroniseren en automatisch backups van foto's van mijn telefoon te maken naar mijn NAS.Wachten... schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:21:
Ik wil hier graag 1 specifieke map synchroniseren met een andere NAS (andere locatie).
Er is ook [Synology] Backup strategieën en tools
[ Voor 10% gewijzigd door jelbo op 12-04-2021 10:52 ]
Even voor anderen die eventueel willen helpen. Ik heb nu een reverse proxy aangemaakt voor Synology drive
synodrive.mijnnas.nl en een eigen poort toegewezen via toegangsportaal. Dit werkt, want als ik dit invoer in een webbrowser buiten mijn netwerk, dan kom ik gewoon in de Drive omgeving, en kan ik inloggen met de inloggegevens.
Gebruik ik op de Client NAS met Drive Sharesync dezelfde gegevens, dan krijg ik een foutmelding dat hij niet kan verbinden. Ik snap er echt helemaal niks van.
Wachten... schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:21:
Ik wil hier graag 1 specifieke map synchroniseren met een andere NAS (andere locatie).
Ik probeer dit te doen met Drive share sync, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Ik heb een apart account aangemaakt.
Met dat account kan ik wel gewoon op Drive inloggen op mijn telefoon. Maar als ik Drive Share Sync op de andere NAS in wilt stellen, zegt hij dat hij geen verbinding kan maken. Met exact dezelfde gegevens.
Ik maak overigens gebruik van een reserve proxy om verbinding te maken met mijn nas. Ik weet niet of dit nuttige informatie is, maar ik vermeld het er even bij.
Ik heb overigens poort 6690 toegevoegd aan de firewall instellingen.
Dus je wilt een NAS-to-NAS sync hebben. Dan moet je bepalen wat de hub en de spoke zal zijn in je setup.Wachten... schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:02:
Even voor anderen die eventueel willen helpen. Ik heb nu een reverse proxy aangemaakt voor Synology drive
synodrive.mijnnas.nl en een eigen poort toegewezen via toegangsportaal. Dit werkt, want als ik dit invoer in een webbrowser buiten mijn netwerk, dan kom ik gewoon in de Drive omgeving, en kan ik inloggen met de inloggegevens.
Gebruik ik op de Client NAS met Drive Sharesync dezelfde gegevens, dan krijg ik een foutmelding dat hij niet kan verbinden. Ik snap er echt helemaal niks van.
Op de spoke server gebruik je de 'Drive ShareSync', en die verbind gewoon naar de Drive server op de hub server.
De spoke server maakt verbinding met de Hub server via port 6690. Zover ik weet kan dit niet veranderd worden. Ik durf ook niet te zeggen of dit via een reverse proxy werkt. Ik weet niet of dit puur HTTP(S) verkeer is (wil ik wel een keer uitzoeken).
Dus aangezien je aangaf dat je (op basis van je omschrijving) Hub server dus in een andere lokatie zit, dus een andere netwerk, kan je bevestigen dat de spoke-naar-hub communicatie naar 6690 ingeregeld is? Word er gebruikt gemaakt van VPN als tussen verbinding, of puur over internet (port forwarding dan ingesteld bij de router/firewall op lokatie van die Hub server?).
Dit is puur voor Client-to-NAS . Dit heeft geen invloed op de NAS-to-NAS sync.Wachten... schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:02:
Dus als ik het goed begrijp, dan moet ik sowieso poort 6690 gaan openen? Dit is juist iets wat ik niet wil. Ik heb niet voor niets een reverse proxy.Shadow771 schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:27:
[...]
[...]
Dus je wilt een NAS-to-NAS sync hebben. Dan moet je bepalen wat de hub en de spoke zal zijn in je setup.
Op de spoke server gebruik je de 'Drive ShareSync', en die verbind gewoon naar de Drive server op de hub server.
De spoke server maakt verbinding met de Hub server via port 6690. Zover ik weet kan dit niet veranderd worden. Ik durf ook niet te zeggen of dit via een reverse proxy werkt. Ik weet niet of dit puur HTTP(S) verkeer is (wil ik wel een keer uitzoeken).
Dus aangezien je aangaf dat je (op basis van je omschrijving) Hub server dus in een andere lokatie zit, dus een andere netwerk, kan je bevestigen dat de spoke-naar-hub communicatie naar 6690 ingeregeld is? Word er gebruikt gemaakt van VPN als tussen verbinding, of puur over internet (port forwarding dan ingesteld bij de router/firewall op lokatie van die Hub server?).
[...]
Dit is puur voor Client-to-NAS . Dit heeft geen invloed op de NAS-to-NAS sync.
Dan wordt het denk ik toch maar zoiets als Syncthing instellen ben ik bang.
Volgens mij zijn die drivers tegenwoordig standaard aanwezig in DSM.Juzzuts schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:12:
Volgens mij ben ik iets te snel overgegaan naar DSM7. Ik ben vergeten te kijken of er drivers beschikbaar zijn voor een seriele FTDI chip om mijn P1 poort uit te lezen van de slimme meter. Eerder haalde ik die van Jadahl.com vandaan, maar die is blijkbaar gestopt met de ondersteuning sinds 6.2. Heeft iemand van jullie misschien de gouden tip om de seriele poort weer aan het werk te krijgen onder DSM7?
Kun je zelf zien door in te loggen op de command line en met "lsmod" te kijken welke modules aanwezig zijn.
Je kunt ze vinden onder usbserial.
Als ze bij jouw niet aanweig zijn kun je ze zelf installeren met:
Als die insmod nodig is wel even een command file maken met de extensie .sh waarin die commando's staan en dat in de folder /usr/local/etc/rc.d plaatsen zodat die kernel modules bij het booten van je Nas weer geladen worden.sudo insmod /lib/modules/usbserial.ko
sudo insmod /lib/modules/ftdi_sio.ko
[ Voor 33% gewijzigd door Ben(V) op 12-04-2021 15:21 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Zolang de bad sectors niet te erg worden: Ja .PeaceNlove schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:45:
Is het mogelijk de oude harddisk via een USB-SATA oplossing te verbinden met mijn 119j en dan een laatste check te doen op nieuwe en gewijzigde bestanden?
(met andere woorden: doe dit zsm...)
Heb nu voor de zekerheid de Synology maar uitgezet (want dat moet toch) en de nieuwe harddisk is besteld en die zou morgen moeten komen, tot die tijd overleef ik het wel zonder (en als dat niet het geval is lijk ik uit de cloud backup individuele bestanden terug te kunnen halen).Shadow771 schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:49:
[...]
Zolang de bad sectors niet te erg worden: Ja .
(met andere woorden: doe dit zsm...)
Dit werkt gewoon! heb geen flauw idee wat ik nu gedaan heb, maar volgens mij een driver geinstalleerd? En die *.sh met die commands zorgen ervoor dat iedere boot dit weer opnieuw gebeurt? Heb nu in de Syno taskmanager chmod 666 op ttyUSB0 gezet en dan zou nu alles automatisch moeten goed gaan? Thanks!Ben(V) schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:26:
[...]
Volgens mij zijn die drivers tegenwoordig standaard aanwezig in DSM.
Kun je zelf zien door in te loggen op de command line en met "lsmod" te kijken welke modules aanwezig zijn.
Je kunt ze vinden onder usbserial.
Als ze bij jouw niet aanweig zijn kun je ze zelf installeren met:
[...]
Als die insmod nodig is wel even een command file maken met de extensie .sh waarin die commando's staan en dat in de folder /usr/local/etc/rc.d plaatsen zodat die kernel modules bij het booten van je Nas weer geladen worden.
Heb de video manager geprobeerd van Synology, maar die ondersteunt niet de juiste audio codecs. Plex geprobeerd, maar die wilt per se dat je het linked via internet, anders mag je niet casten.
Wat raden jullie aan? Ik had geen idee dat dit zo "lastig" zou zijn...
Via DLNA?Zebby schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:31:
Ik wil media casten van mijn Synology NAS naar mijn Chromecasts in huis. Alles staat gewoon lokaal.
Heb de video manager geprobeerd van Synology, maar die ondersteunt niet de juiste audio codecs. Plex geprobeerd, maar die wilt per se dat je het linked via internet, anders mag je niet casten.
This too shall pass
Ik merk dat ik niet zo thuis ben in deze wereld
Wordt een gevalletje dat ik niet goed weet waar ik naar moet zoeken om voor mij nuttige uitleg te krijgen.
Dat is ook niet heel behulpzaam hè? Dit is ook gewoon een forum waar je vragen kan stellen, dit is nota bene het Synologytopic.RicoK schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:54:
@Zebby Omdat bij/voor/door Tweakers wel een redelijke mate van ‘zelfstandigheid’ wordt verwacht, zou ik je willen wijzen op het volgende forum: https://www.synology-forum.nl/index.php
@Zebby ik ben niet helemaal thuis in wat een Chromecast wel of niet kan, maar is er is vast iemand die dat wel weet. Ik weet wel dat Chromecasts niet heel goed zijn met lokale media.
This too shall pass
Sorry, dat het zo wordt opgevat. Ik meende juist wel behulpzaam te zijn. Dan is dit gedeelte van het GoT behulpzamer als andere gedeeltes..Sharky schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:19:
Dat is ook niet heel behulpzaam hè? Dit is ook gewoon een forum waar je vragen kan stellen, dit is nota bene het Synologytopic.
Wat ik zelf heb gedaan heb ik toch benoemd in mijn eerste vraag? Ik ben me er best van bewust dat het een relatief eenvoudige vraag is, maar met de google termen die ik gebruik kom ik alleen maar terecht bij oudere discussies waarin plex wordt benoemd en vervloekt. Dat helpt me niet verder. Synology's eigen site verwijst naar de DS Video Player die dus door encoding issues niet werkt. Daarnaast leek me dit een voldoende eenvoudige vraag dat er vast iemand was die het hier in twee zinnen kon toelichten, al is het "DLNA, App X, functie Y"RicoK schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:21:
[...]
Sorry, dat het zo wordt opgevat. Ik meende juist wel behulpzaam te zijn. Dan is dit gedeelte van het GoT behulpzamer als andere gedeeltes..Regelmatig zie je elders de opmerking verschijnen, als: wat heb je er zelf aan gedaan? Etc.
Je kan VLC installeren op je telefoon en daarmee browsen in je synology. VLC heeft een chromecast functie ingebouwd.Zebby schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:51:
[...]
Ik merk dat ik niet zo thuis ben in deze wereldAls ik daar naar zoek krijg ik bij Synology de Media Server package naar boven. Kan ik dan daarmee via mijn Synology (bijvoorbeeld met mijn telefoon in de browsers) gewoon media selecteren en laten casten naar Chromecast (daar nog iets nodig)?
Wordt een gevalletje dat ik niet goed weet waar ik naar moet zoeken om voor mij nuttige uitleg te krijgen.
PSN: TyKashin
Ik heb zelf in het begin hier ook naar zitten zoeken en ik denk dat je het zelf te lastig maakt. Waarom zou je je locale media willen casten?Zebby schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:31:
Ik wil media casten van mijn Synology NAS naar mijn Chromecasts in huis. Alles staat gewoon lokaal.
Ik neem aan dat je smart TV('s) hebt. De meeste hebben een PLEX app.
Als je plex server op je synology als package installeert. Kun je gewoon alle media rechtstreeks vanop de tv met je vaste afstandsbediening benaderen en bedienen.
Plex is gratis tenzij je premium features wil hebben zoals hardware encoding dan pas heb je een premium pass nodig.
[ Voor 6% gewijzigd door sweetdude op 13-04-2021 19:56 ]
Ik heb de onderstaande video gevolgd, maar DAVx5 blijft maar aangeven dat hij geen Carddav service kan vinden. Het gekke is alleen dat ik op exact dezelfde manier Synology Calendar met DAVx5 wel aan de praat krijg. Ik weet ook dat ik de juiste rechten heb, want ik kom er op dat account gewoon in namelijk.
Zie ook deze how to pagina op de DAVx5 pagina zelf.
[ Voor 9% gewijzigd door Wachten... op 13-04-2021 19:56 ]
Ik heb het met de app op mijn telefoon geprobeerd, maar daar kreeg ik geen optie om NAS te kiezen. Wil dat niet via internet/account moeten doen gezien alles gewoon lokaal staat. Met TV kan ik nog proberen, al zijn dat 2 al iets oudere Samsungs, dus dat is altijd een risico met appssweetdude schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:55:
[...]
Ik heb zelf in het begin hier ook naar zitten zoeken en ik denk dat je het zelf te lastig maakt. Waarom zou je je locale media willen casten?
Ik neem aan dat je smart TV('s) hebt. De meeste hebben een PLEX app.
Als je plex server op je synology als package installeert. Kun je gewoon alle media rechtstreeks vanop de tv met je vaste afstandsbediening benaderen en bedienen.
Plex is gratis tenzij je premium features wil hebben zoals hardware encoding dan pas heb je een premium pass nodig.
Je kan voor intern netwerkverkeer de authenticatie binnen Plex uitzetten dus dat hoeft geen belemmering te zijn. als je via je telefoon op 4g probeert is dat natuurlijk geen optie.Zebby schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:12:
[...]
Ik heb het met de app op mijn telefoon geprobeerd, maar daar kreeg ik geen optie om NAS te kiezen. Wil dat niet via internet/account moeten doen gezien alles gewoon lokaal staat. Met TV kan ik nog proberen, al zijn dat 2 al iets oudere Samsungs, dus dat is altijd een risico met apps
Op zich is de standaard fan in mijn DS216+II al niet erg luidruchtig, maar omdat deze op de overloop staat, is elke dB winst meegenomen.
Is het niet de harddisks dat de meeste lawaai maakt? Ik heb ook een DS216+II, staat bij mij in de TV kast en als het stil is in de woonkamer kan je net af en toe de geratel van mn Ironwolfs horen.RicoK schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:05:
Zojuist heb ik een Noctua NF-A9 FLX besteld om mijn DS216+II (nog) stiller te krijgen.
Op zich is de standaard fan in mijn DS216+II al niet erg luidruchtig, maar omdat deze op de overloop staat, is elke dB winst meegenomen.
Nogmaals, de thans aanwezige fan maakt geen overdreven geluid, maar als ik dit geluid nog eens extra kan verminderen door deze Noctua die ook nog eens rubber op de hoeken heeft waardoor in principe de kast en het rooster niet kunnen meetrillen zou prettig zijn.
Ik ga het zien. Misschien is het weggegooid geld
Ik wilde dat dat mijn enige probleem was met de herrie. Fan horen? Nog nooit opgemerkt. Maar hij staat dan ook in de meterkast.RicoK schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:16:
@Shadow771 Natuurlijk, als de NAS stevig in bedrijf is, hoor je uiteraard de HD's aan het werk. Hier kan eventueel ook nog wel wat aan gedaan worden,
Harddisk? Die hoor ik zelfs in de huiskamer ratelen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Overweeg ik ook, nu ik de fan in mijn Poe switch heb vervangen door een Noctua zijn de fans in de DS920 hetgene dat het meeste geluid maakt in de meterkast. Benieuwd of je we inderdaad tevreden mee bent! De Toshiba HDDs overstemmen de fans alleen als ze druk bezig zijn (dus nooit eigenlijkRicoK schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:05:
Zojuist heb ik een Noctua NF-A9 FLX besteld om mijn DS216+II (nog) stiller te krijgen.
Velcro mod kan ik zeker aanbevelen. Kost weinig en werkt prima.RicoK schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:55:
[...]het geluid van de HD's te temperen door o.a. het plaatsen van plak klitteband in de HD Trays. [...]
Heb ook maar 2 NF-B9 redux fans besteld, bedankt voor je inspiratie
[ Voor 11% gewijzigd door Tomba op 14-04-2021 15:23 ]
Graag gedaan voor de inspiratie
Ik hoop dat ik een enkele dB met de door mij bestelde Noctua kan winnen. Maar goed, baat het niet, schaadt het niet.... hoop ik
Zie deze post van mij voor een link naar de Velcro die ik gebruikt heb (was precies genoeg voor 4 bays):RicoK schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:33:
@Tomba Ja, dat was de naam: Velcro. Maar volgens mij kun je volstaan met elk merk plak-klitteband. Ik heb me er (nog) niet verder in verdiept.
[...]
Tomba in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
Ik ga er vanuit dat je t verschil wel hoort; Noctuas zijn daar echt in gespecialiseerd (daarom kosten ze ook zoveelRicoK schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:33:
[...]
Graag gedaan voor de inspiratie.
Ik hoop dat ik een enkele dB met de door mij bestelde Noctua kan winnen. Maar goed, baat het niet, schaadt het niet.... hoop ikAnders, zoals ik eerder aangaf, jammer, weggegooid geld.
Ja, die! Kost inderdaad een enkele euroTomba schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:43:
Zie deze post van mij voor een link naar de Velcro die ik gebruikt heb (was precies genoeg voor 4 bays):
Tomba in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
Ja, Noctua's zijn niet de goedkoopste inderdaad, maar slaan nog altijd geen gat in de cash-flowTomba schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:43:
Ik ga er vanuit dat je t verschil wel hoort; Noctuas zijn daar echt in gespecialiseerd (daarom kosten ze ook zoveel)
Op zich is de fan in mijn DS216+II geen lawaaimaker hoor, maar ik hoop voor het maximale te gaan
Ik heb een 920+ draaien met daarop een aantal docker applicaties (transmission, nextcloud, firefly, etc). Na lang pielen werkt het wonderbaarlijk.
De volgende stap is het opzetten van een reverse proxy zodat ik via https (lets encrypt) via een domein dit kan benaderen.
Echter zie ik door de bomen het bos niet meer als ik ga zoeken.
Mijn vraag is meer richting "heeft iemand een goede guide beschikbaar die mij kan helpen.
Wat ik graag wil:
1. Reverse proxy + let's encrypt certificaat (bij voorkeur beide in een docker container), maar mag ook direct via de synology interface.
1.1 Doel is dat ik straks via *.foo.bar bij een docker applicatie kan komen. (waar * de naam van een applicatie is)
2. Ik heb een domein beschikbaar (via leaseweb) en ik snap hoe je dit instelt
3. Ik heb een unifi netwerk thuis, echter ben ik geen expert in portforwarding. Ik weet hoe ik dit instel, maar ik heb geen idee of het dan ook werkt
4. Ik heb een vast IP via T-Mobile Thuis (glas), heeft t-mobile beperkingen hierin? Of kan ik gewoon mijn IP in de DNS records plempen (voor *.foo.bar) of moet ik hier iets slimmers voor doen?
5. Als ik via mijn interne verbinding naar mijn IP navigeer krijg ik de unifi controller pagina te zien, via een extern network gebeurt er niets.
6. Uiteraard is het wel belangrijk dat dit op een veilige manier gaat.
Wat heb ik gedaan? Flink gegoogled, maar bomen en bos enzo. Ik zie dingen voorbij komen als nginx-proxy docker enzo, maar wat dat nu inhoud is me een raadsel.
Edit: het mag ook allemaal intern blijven, maar bijvoorkeur wel met een reverse proxy zodat ik niet hoef te pielen met poorten enzo.
Wie oh wie kan me op gang helpen?
[ Voor 4% gewijzigd door Hemingr op 14-04-2021 18:12 ]
Marius heeft een aantal tutorials op zijn site, daar staat wel wat je zoekt.Hemingr schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:58:
Vraag.
Ik heb een 920+ draaien met daarop een aantal docker applicaties (transmission, nextcloud, firefly, etc). Na lang pielen werkt het wonderbaarlijk.
De volgende stap is het opzetten van een reverse proxy zodat ik via https (lets encrypt) via een domein dit kan benaderen.
Echter zie ik door de bomen het bos niet meer als ik ga zoeken.
Mijn vraag is meer richting "heeft iemand een goede guide beschikbaar die mij kan helpen.
Wat ik graag wil:
1. Reverse proxy + let's encrypt certificaat (bij voorkeur beide in een docker container), maar mag ook direct via de synology interface.
1.1 Doel is dat ik straks via *.foo.bar bij een docker applicatie kan komen. (waar * de naam van een applicatie is)
2. Ik heb een domein beschikbaar (via leaseweb) en ik snap hoe je dit instelt
3. Ik heb een unifi netwerk thuis, echter ben ik geen expert in portforwarding. Ik weet hoe ik dit instel, maar ik heb geen idee of het dan ook werkt
4. Ik heb een vast IP via T-Mobile Thuis (glas), heeft t-mobile beperkingen hierin? Of kan ik gewoon mijn IP in de DNS records plempen (voor *.foo.bar) of moet ik hier iets slimmers voor doen?
5. Als ik via mijn interne verbinding naar mijn IP navigeer krijg ik de unifi controller pagina te zien, via een extern network gebeurt er niets.
6. Uiteraard is het wel belangrijk dat dit op een veilige manier gaat.
Wat heb ik gedaan? Flink gegoogled, maar bomen en bos enzo. Ik zie dingen voorbij komen als nginx-proxy docker enzo, maar wat dat nu inhoud is me een raadsel.
Edit: het mag ook allemaal intern blijven, maar bijvoorkeur wel met een reverse proxy zodat ik niet hoef te pielen met poorten enzo.
Wie oh wie kan me op gang helpen?
https://mariushosting.com/synology-how-to-use-reverse-proxy/
https://mariushosting.com...over-an-https-connection/
🇪🇺 pro Europa! | Dit is niet mijn regering
Ik had deze twee ook gevonden, echter loop ik steeds vast op het punt dat ik een lets certify certificaat moet aanmaken, dan claimt de NAS dat er geen verbinding gemaakt kan worden (of een andere fout, meestal niet echt duidelijk).Rhapsody schreef op woensdag 14 april 2021 @ 18:13:
[...]
Marius heeft een aantal tutorials op zijn site, daar staat wel wat je zoekt.
https://mariushosting.com/synology-how-to-use-reverse-proxy/
https://mariushosting.com...over-an-https-connection/
Vooral step 3
"Go to Control Panel / Security / Certificate / Configure and look for a new entry called Web1 (the name of web app, the same as in the Description section in the Reverse Proxy Rules window – see screenshot above), then select yourdomainname.com certificate from the drop-down menu." is anders bij mij. Na het aanmaken van een reverse proxy volgens de guide, staat er geen entry bij de certificates.
[ Voor 25% gewijzigd door Hemingr op 14-04-2021 19:08 ]
Dan moet je spelen met reverse proxy denk ik (en niet die die al ingebakken zit in DSM zelf). Dat de NAS niet bereikbaar zal zijn via de interne IP lijkt me alleen mogelijk als:Craetive schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:41:
Tijdje getwijfeld over een NAS, maar toen Amazon vorige week de DS920+ in de aanbieding gooide toch maar overstag gegaan. Weet iemand toevallig of je de NAS ook een hostname kan laten forceren? Ik wil eigenlijk niet dat hij bereikbaar is via een interne IP, maar alleen via iets als nas.domeinnaam.ext.
- Je via Docker een aparte reverse proxy in een container (zoals NGINX) gaat draaien, en die op een MACVLAN netwerk gooien zodat die een eigen IP address op je netwerk kan krijgen. Zodat je dan vervolgens op de firewall van je NAS alleen 80/443 verkeer toelaat vanuit de IP address van de Docker container..
- Je zelf gaat zitten frutselen in de nginx.conf waar DSM zelf op draait, maar dat zou ik natuurlijk afraden...
Misschien dat andere nog meer ideeën heeft.
Ik gebruik de DNS server van de Synology zelf voor alle devices in mijn huis. Op die manier kan ik de NAS benaderen via nas.domeinnaam.ext zowel intern als extern. Alleen zorgt de DNS server ervoor dat ik verbind met mijn interne ip-adres als ik die URL op mijn LAN gebruik. Voor externe toegang heb je dan idd de reverse proxy nodig.Craetive schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:41:
Tijdje getwijfeld over een NAS, maar toen Amazon vorige week de DS920+ in de aanbieding gooide toch maar overstag gegaan. Weet iemand toevallig of je de NAS ook een hostname kan laten forceren? Ik wil eigenlijk niet dat hij bereikbaar is via een interne IP, maar alleen via iets als nas.domeinnaam.ext.
Heb ze binnen en moet eerlijk zeggen ik hoor weinig verschilRicoK schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:53:
[...]
Ja, die! Kost inderdaad een enkele euro![]()
[...]
Ja, Noctua's zijn niet de goedkoopste inderdaad, maar slaan nog altijd geen gat in de cash-flow
Op zich is de fan in mijn DS216+II geen lawaaimaker hoor, maar ik hoop voor het maximale te gaan
Aanvulling, disks zijn wel 4 graden cooler! (39 naar 35 graden)
Ook gelijk maar geüpgrade naar 2.5Gbit netwerk:
/f/image/xeyJvcLK2fs3crailwwLzhks.png?f=fotoalbum_large)
SMB copy gaat ook bijna 2,5x zo snel:
/f/image/RZxILzrzyqtOzkepV0T75oEO.png?f=fotoalbum_large)
Geen slechte investering dus
Heb je QuickConnect ingesteld? En wat voor fout krijg je bij dat certificate?Hemingr schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:06:
[...]
Ik had deze twee ook gevonden, echter loop ik steeds vast op het punt dat ik een lets certify certificaat moet aanmaken, dan claimt de NAS dat er geen verbinding gemaakt kan worden (of een andere fout, meestal niet echt duidelijk).
Vooral step 3
"Go to Control Panel / Security / Certificate / Configure and look for a new entry called Web1 (the name of web app, the same as in the Description section in the Reverse Proxy Rules window – see screenshot above), then select yourdomainname.com certificate from the drop-down menu." is anders bij mij. Na het aanmaken van een reverse proxy volgens de guide, staat er geen entry bij de certificates.
🇪🇺 pro Europa! | Dit is niet mijn regering
Voor externe toegang kan dat via Synology's DDNS service, of een andere, ook in combinatie met een Let's Encrypt certificaat. Allemaal vanuit de GUI.Craetive schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:41:
Als het puur om interne gebruik gaat en je AdGuard Home of Pi-hole gebruikt (dat kan mooi in Docker), dan kun je daar DNS rewrites of respectievelijk Local DNS Records instellen. Zo heb ik daar een record voor mijnsynology.lan gemaakt die wijst naar het interne IP.
Van de week heb ik mijn 3 TB schijven vervangen voor 8 TB. Ik heb hier de stappen gevolgd die je hier voor RAID 1 kan vinden.
Volume is na herstel netjes opgebouwd:

Al kan ik maar maximaal 2.68 TB gebruiken (het formaat van mijn oude 3 TB schijven)

Dus ik kies voor "openvouwen" om de volledige 7447 GB te gaan benutten, maar daar gaat het verkeerd:

Ik herstart hem dan om dan geen foutmelding meer te zien, zie wel de maximale grote van 2.68 TB, en volg de stappen.
Maar, ik krijg keer op keer deze foutmelding.
Wat heb ik geprobeerd?
- Apps die "constant" de HDD's gebruiken, zoals Cloudstation, uitgezet
- RAID 1 opnieuw opbouwen door HDD in tray 2 te deactiveren en weer te activeren.
Volume 1 is daarna weer netjes opgebouwd maar wederom 2.68 TB
Beide geven geen verbetering.
Verder zijn de HDD's goed; uitgebreide S.M.A.R.T. check geeft geen fouten op beide schijven.
Kortom, na een lang verhaal
Mits je je oude disks nog hebt (en dat die niet gewist zijn); misschien met 1 van beide erin opstarten (dan heb je een defraded RAID1 als t goed is van je oude disks). Vervolgens een 1 Disk SHR1 aanmaken op de nieuwe disk, data kopiëren (moven?) en dan oude disk eruit, nieuwe disk erin en de 1 disk SHR1 uitbreiden naar 2 disks? (Ik zou dan persoonlijk direct voor BTRFS gaan ipv EXT4 ivm de autohealing die daarin zit)ezra070 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:03:
Daar ben ik weer met mijn DS220+ ;-)
Van de week heb ik mijn 3 TB schijven vervangen voor 8 TB. Ik heb hier de stappen gevolgd die je hier voor RAID 1 kan vinden.
Volume is na herstel netjes opgebouwd:
[Afbeelding]
Al kan ik maar maximaal 2.68 TB gebruiken (het formaat van mijn oude 3 TB schijven)
[Afbeelding]
Dus ik kies voor "openvouwen" om de volledige 7447 GB te gaan benutten, maar daar gaat het verkeerd:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik herstart hem dan om dan geen foutmelding meer te zien, zie wel de maximale grote van 2.68 TB, en volg de stappen.
Maar, ik krijg keer op keer deze foutmelding.
Wat heb ik geprobeerd?
- Apps die "constant" de HDD's gebruiken, zoals Cloudstation, uitgezet
- RAID 1 opnieuw opbouwen door HDD in tray 2 te deactiveren en weer te activeren.
Volume 1 is daarna weer netjes opgebouwd maar wederom 2.68 TB
Beide geven geen verbetering.
Verder zijn de HDD's goed; uitgebreide S.M.A.R.T. check geeft geen fouten op beide schijven.
Kortom, na een lang verhaal, weet iemand wat ik verkeerd doe en/of hoe ik de volledige 8 TB kan benutten?
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).