[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 95 ... 187 Laatste
Acties:
@Tomba
Een enterprise San geen raid?
Waar haal je dat vandaan?

Elke San is opgebouwd uit disken die je meestal configureert in een Raid set en afhankelijk van hoeveel fault tolerantie je wilt hebben kies je een bepaalde raid vorm.
Hoe denk je anders dat een San een fault tolerance kan realiseren?

Verder snap ik niet waarom mijn verhaal alleen klopt als er helium disken met 5400 toeren zouden zijn.

En andere actuatoren en motoren is helemaal onzin.
Dan zouden de prijzen van die enterprise disken de pan uit rijzen (wat vroeger ook het geval was).

En mijn informatie is gewoon best practise uit de enterpise storage wereld en niet zomaar uit m'n duim gezogen.

Hele grote disk capaciteiten in een enkelvoudige raidset onderbrengen is gewoon not done.
Als er eens twee disken gelijktijdig defect raken is er veel te veel data verloren gegaan.
Dat is een simple standaard risico berekening.
impact maal risc

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:00

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Ben(V) schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:17:
@Tomba
Een enterprise San geen raid?
Waar haal je dat vandaan?

Elke San is opgebouwd uit disken die je meestal configureert in een Raid set en afhankelijk van hoeveel fault tolerantie je wilt hebben kies je een bepaalde raid vorm.
Hoe denk je anders dat een San een fault tolerance kan realiseren?

Verder snap ik niet waarom mijn verhaal alleen klopt als er helium disken met 5400 toeren zouden zijn.

En andere actuatoren en motoren is helemaal onzin.
Dan zouden de prijzen van die enterprise disken de pan uit rijzen (wat vroeger ook het geval was).

En mijn informatie is gewoon best practise uit de enterpise storage wereld en niet zomaar uit m'n duim gezogen.

Hele grote disk capaciteiten in een enkelvoudige raidset onderbrengen is gewoon not done.
Als er eens twee disken gelijktijdig defect raken is er veel te veel data verloren gegaan.
Dat is een simple standaard risico berekening.
impact maal risc
We praten duidelijk langs elkaar af, ik laat het hierbij ok?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45
Tomba schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:42:
[...]

We praten duidelijk langs elkaar af, ik laat het hierbij ok?
Wise words...

• mtv1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11 12:56
Even wat vragen mbt vervanging ds411+II met 4 disken van 2tb in shr raid. Deze werkt nog steeds zonder problemen of meldingen, maar wil dit graag migreren naar een ds920+ met 4 disken van 4 tb wd40efzx.

Ik kan volgens de migratieplanning kiezen voor hdd migratie. Dan behoudt ik nagenoeg alle data.

Is het dan verstandiger om geen hdd migratie te doen, maar de nieuwe volledig in te richten met een veilig admin account en daarna de data over te halen? De reden voor het willen behouden zijn de shares en het ip adres voor nfs doeleinden voor mijn mediaplayers, de backup scripts en cloud backup.

[ Voor 32% gewijzigd door mtv1 op 31-03-2021 10:02 ]

• Tomba

Tomba

Tomba schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:07:
[...]

Vooruit er staan ook een paar kleine niet Synology disks op ;)

https://www.theregister.c...gy_enterprise_nas_drives/

[...]
Even hierop terug komend, Synology heeft toch eieren voor zijn geld gekozen;
https://www.reddit.com/r/...cant_create_storage_pool/
That said, starting with DSM 6.2.4 (released 3/22 for the RS3621xs+) it will be possible to use non-supported (but not explicitly incompatible) drives to create a new Storage Pool (with a similar warning).

This update is rolled out across regions for the auto-updater, but it would be available from our Download Center here:
Gelukkig zijn ze tot inkeer gekomen, was imo echt een domme actie.

Voor enterprise omgevingen snap ik het wel.
Synology garandeert bepaalde performance cijfers en ze krijgen dan eindeloze support issues als bepaalde performance (of functionaliteit) niet werkt en dat aan de disk ligt waar ze zelf geen invloed op hebben.
Bijna alle leveranciers van enterprise hardware doen dat zo, die staan vaak alleen hardware toe die ze zelf leveren.

Maar Synology is gelukkig wel slim genoeg om op hun eigen markt te reageren en het snel aan te passen door het nu alleen bij een waarschuwing te laten.
Dan mag iedereen zelf beslissen of ze een formeel "supported" omgeven maken of niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Tomba

Tomba

Ben(V) schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:32:
Voor enterprise omgevingen snap ik het wel.
Synology garandeert bepaalde performance cijfers en ze krijgen dan eindeloze support issues als bepaalde performance (of functionaliteit) niet werkt en dat aan de disk ligt waar ze zelf geen invloed op hebben.
Bijna alle leveranciers van enterprise hardware doen dat zo, die staan vaak alleen hardware toe die ze zelf leveren.

Maar Synology is gelukkig wel slim genoeg om op hun eigen markt te reageren en het snel aan te passen door het nu alleen bij een waarschuwing te laten.
Dan mag iedereen zelf beslissen of ze een formeel "supported" omgeven maken of niet.
Ik ook, maar Synology zit helemaal niet in de Enterprise markt (daar is hun support ook niet op ingericht) dus het was gewoon een heel domme zet. Hun klanten (thuisgebruiker/SMB) zit grotendeels ook helemaal niet niet te wachten op overpriced ‘custom firmware’ disks.

Gelukkig hebben ze het licht nu ook gezien.

• wvkreg
Inderdaad heel onnozel om te denken dat zij HP / Dell of IBM zijn?
Synology is voor de consument.

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Uhhh, vergeten we de Synology Rackstations hier?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• Tomba

Tomba

Sp33dFr34k schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:53:
Nee? Ik noem SMB toch?

[ Voor 17% gewijzigd door Tomba op 27-03-2021 20:57 ]

• wvkreg
Sp33dFr34k schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:53:
Nope, dat is geen enterprise oplossing.

• Jumpman
  • Laatst online: 22:59
Hier toch de gok gewaagd en Western Digital Elements van 12 TB besteld voor € 184,00 per stuk. Deze zijn gisteren aangekomen. Het zijn met helium gevulde Western Digital Reds 5400 RPM die er in zitten. Er zit twee jaar garantie op en je kan ze shucken zonder schade. Erg blij mee voor € 0,01533 per GB. Belangrijke data staat op twee Synology’s die redundant zijn met Twee sets HDD’s uit een verschillende batch.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Tomba

Tomba

Jumpman schreef op zondag 28 maart 2021 @ 00:07:
Hier toch de gok gewaagd en Western Digital Elements van 12 TB besteld voor € 184,00 per stuk. Deze zijn gisteren aangekomen. Het zijn met helium gevulde Western Digital Reds 5400 RPM die er in zitten. Er zit twee jaar garantie op en je kan ze shucken zonder schade. Erg blij mee voor € 0,01533 per GB. Belangrijke data staat op twee Synology’s die redundant zijn met Twee sets HDD’s uit een verschillende batch.
Dat zijn prima schijven, heb er hier ook 1 in gebruik sinds een half jaartje.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

wvkreg schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 22:52:
[...]

Nope, dat is geen enterprise oplossing.
Jij zei consument, dat interpreteer ik als particulier, geen bedrijven. Vandaar mijn opmerking ;)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• Tophatter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-10 21:59
Misschien is iets soortgelijks al een keer aan de orde gekomen, maar ik probeer het hierbij zonder eerst de 376 vorige pagina's door te bladeren...

M'n DS110 heeft de geest gegeven en nu wil ik ter vervanging een DS120J aanschaffen. De disk uit de oude NAS wil ik dan overzetten naar de 120J, maar daarbij niet de inhoud van de disk verliezen. Weet iemand of dit mogelijk is, of zal een nieuw geplaatste disk automatisch geformatteerd worden?

• martinzweep
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-10 20:13
Tophatter schreef op zondag 28 maart 2021 @ 21:17:
Misschien is iets soortgelijks al een keer aan de orde gekomen, maar ik probeer het hierbij zonder eerst de 376 vorige pagina's door te bladeren...

M'n DS110 heeft de geest gegeven en nu wil ik ter vervanging een DS120J aanschaffen. De disk uit de oude NAS wil ik dan overzetten naar de 120J, maar daarbij niet de inhoud van de disk verliezen. Weet iemand of dit mogelijk is, of zal een nieuw geplaatste disk automatisch geformatteerd worden?
Je krijgt de optie om te migreren met data behoud en de meeste instellingen. Vandaag hetzelfde gedaan van een DS1512+ naar een DS1621+. In 10 min weer online

• Tophatter
  • Laatst online: 25-10 21:59
martinzweep schreef op zondag 28 maart 2021 @ 21:27:
[...]

Je krijgt de optie om te migreren met data behoud en de meeste instellingen. Vandaag hetzelfde gedaan van een DS1512+ naar een DS1621+. In 10 min weer online
Dat is goed nieuws, dank voor je reactie.

• martinzweep
  • Laatst online: 22-10 20:13
Tophatter schreef op zondag 28 maart 2021 @ 21:31:
[...]

Dat is goed nieuws, dank voor je reactie.
Voor wat meer details zou je dit nog kunnen door lezen;
https://www.synology.com/...ogy_NAS_DSM_5_0_and_later

• technorabilia
  • Laatst online: 03-11 21:37
E.e.a. is wel afhankelijk van het model waar je vanaf komt en het model waar je naartoe migreert. Net als de DSM versie die wordt gebruikt. Het controleren waard. En anders merk je het bij de migratie.

👉🏻 Blog 👈🏻

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-11 18:13
Hebben meerdere mensen het probleem ondervonden dat LMS (Logitech Media Server) niet meer wil draaien? Ik krijgen hem niet opgestart en heb hem verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Maar zonder succes.

DS418play, DSM Version: 6.2.3-25426 Update 3,
LogitechMediaServer-armv8-7.7.6-116.spk

Indien hiervoor een oplossing voor is verneem ik dat graag.

• technorabilia
@amiaima
Zie ook hier:
biomass in "[Synology] Nieuws en discussie"

Je zit hier echter wel in het juiste topic...

👉🏻 Blog 👈🏻

• Tomba

Tomba

amiaima schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:29:
Hebben meerdere mensen het probleem ondervonden dat LMS (Logitech Media Server) niet meer wil draaien? Ik krijgen hem niet opgestart en heb hem verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Maar zonder succes.

DS418play, DSM Version: 6.2.3-25426 Update 3,
LogitechMediaServer-armv8-7.7.6-116.spk

Indien hiervoor een oplossing voor is verneem ik dat graag.
Er van uitgaande dat je LMS wilt blijven gebruiken denk ik dat je beste optie is om docker te sideloaden en dan een LMS docker image te draaien.
Hou er wel rekening mee dat de docker versie die Synology levert erg verouderd is, dus persoonlijk zou ik dan zorgen dat eea alleen lokaal verkrijgbaar is (voor zover je LMS uberhaupt via internet kunt draaien ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door Tomba op 29-03-2021 15:08 ]

• sh623661
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-11 16:58
Ik heb al heel wat jaren een DS214+. Hij bevalt me nog steeds erg goed. Alleen de 4 TB schijven worden nu krap, en het uitpakken van grote downloads wordt trager etc. Ook vind ik het leuk om er meer mee te gaan doen dus wil de 214 offsite gaan plaatsen. Ben van plan een DS1621XS+ te gaan kopen. Wil dan Docker gaan gebruiken en kijken of met een VM valt te werken, Camera's aansluiten etc.

Ik bekeek de link hierboven maar lijkt me het beste om dan compleet leeg te gaan beginnen met de nieuwe DS, heb wel wat vragen:

1,- Ik ben van plan 6 schijven (HD) van 6TB te plaatsen in Raid5, is dat het beste om te doen of zijn er nog betere opties? Ik las iemand die er minder (HD)schijven in deed en er 1 of 2 SSD's bij plaatste.

2,- Is er ergens een handleiding welke stappen er gevolgd moeten worden en in welke volgorde?
Ik vind wel her en der wat op internet maar een volledig stappenplan mis ik.

3,- Handleiding voor hoe Docker stap voor stap in te stellen? (Sabnzb en NZBget bijvoorbeeld)

4,- Ik wil foto's en beelden die ik met mijn camera heb gemaakt offsite bewaren op mijn 214 en pas bijwerken als er wat wijzigt. Ook wil ik (de 214 plaats ik bij mijn zwager) foto's van mijn zwager die ik op de 214 plaats, offsite bewaren op mijn 1621XS+ en deze aanpassen na plaatsen nieuwe content.
Is daar een goede app voor of iets anders?

Er zullen nog meer vragen komen maar dit is iets wat me eerst ff belangrijk leek.
Alvast bedankt voor jullie antwoord

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-11 22:29

jelbo

Hij doet het niet!

Hebben jullie met Docker containers ook wel eens dat ze niet worden getoond door de Synology Docker GUI als je ze buitenom maakt, bijvoorbeeld met docker run? Het gaat bijna altijd goed, maar soms niet. Nog niks kunnen vinden na een zoektocht op Google.

Al mijn Docker containers zitten op een custom macvlan netwerkje, dat kan gerelateerd zijn.

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

• technorabilia
jelbo schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:20:

Al mijn Docker containers zitten op een custom macvlan netwerkje, dat kan gerelateerd zijn.
Dat zou zo maar kunnen.

Herstarten van de Docker package zal wel helpen neem ik aan?

Alternatief voor de Synology Docker GUI kan Portainer zijn.

👉🏻 Blog 👈🏻

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-11 22:53
jelbo schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:20:
Hebben jullie met Docker containers ook wel eens dat ze niet worden getoond door de Synology Docker GUI als je ze buitenom maakt, bijvoorbeeld met docker run? Het gaat bijna altijd goed, maar soms niet. Nog niks kunnen vinden na een zoektocht op Google.

Ik heb dit probleem ook, maar ik zit er niet zo mee. Ik gebruik Portainer als GUI voor mn Docker container management.

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

kraades schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:46:
[...]

Dat zou zo maar kunnen.

Herstarten van de Docker package zal wel helpen neem ik aan?

Alternatief voor de Synology Docker GUI kan Portainer zijn.
Dankje, dat hielp. 'synoservice --restart pkgctl-Docker'
Shadow771 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:54:
[...]

Ik heb dit probleem ook, maar ik zit er niet zo mee. Ik gebruik Portainer als GUI voor mn Docker container management.
Ik gebruik ook Portainer, maar vind het ook fijn dat DSM info kan tonen. De weergave van CPU en RAM gebruik bijvoorbeeld vind ik wel fijn.

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

• TyKH
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-11 12:32
sh623661 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:07:
[...]

Ik heb al heel wat jaren een DS214+. Hij bevalt me nog steeds erg goed. Alleen de 4 TB schijven worden nu krap, en het uitpakken van grote downloads wordt trager etc. Ook vind ik het leuk om er meer mee te gaan doen dus wil de 214 offsite gaan plaatsen. Ben van plan een DS1621XS+ te gaan kopen. Wil dan Docker gaan gebruiken en kijken of met een VM valt te werken, Camera's aansluiten etc.

Ik bekeek de link hierboven maar lijkt me het beste om dan compleet leeg te gaan beginnen met de nieuwe DS, heb wel wat vragen:

1,- Ik ben van plan 6 schijven (HD) van 6TB te plaatsen in Raid5, is dat het beste om te doen of zijn er nog betere opties? Ik las iemand die er minder (HD)schijven in deed en er 1 of 2 SSD's bij plaatste.

2,- Is er ergens een handleiding welke stappen er gevolgd moeten worden en in welke volgorde?

3,- Handleiding voor hoe Docker stap voor stap in te stellen? (Sabnzb en NZBget bijvoorbeeld)

4,- Ik wil foto's en beelden die ik met mijn camera heb gemaakt offsite bewaren op mijn 214 en pas bijwerken als er wat wijzigt. Ook wil ik (de 214 plaats ik bij mijn zwager) foto's van mijn zwager die ik op de 214 plaats, offsite bewaren op mijn 1621XS+ en deze aanpassen na plaatsen nieuwe content.

Er zullen nog meer vragen komen maar dit is iets wat me eerst ff belangrijk leek.
Op youtube is video die precies uitlegt hoe Docker en SABNZB geinstalleerd worden dmv gui. Zoek op synology docker sabnzb en het komt te voorschuin.

Een volledige stappenplan (met GUI) met alles erop en eraan heb ik zelf niet kunnen vinden. Een video hier een uitgeschreven tekst met afbeeldingen en je komt er wel als je de makkelijke zaken wilt doen. Ik heb inmiddels Sabnzbd, qbittorrent, Filezilla, Pi-Hole, MariaDB, PHPmyadmin werkende gekregen waarbij de laatste twee wat lastiger waren.

Ik ben zelf niet thuis in terminal (SSH commands) maar de meeste guides zijn daarop gebaseerd dus als je dat goed kent dan kom je er wel.

PSN: TyKashin

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 13:36
sh623661 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:07:
[...]

Ik zou voor SHR (ipv RAID 5) gaan, dat is op een later moment beter uit te breiden. En eventueel 1/2 SSDs op appart volume waar je je packages en Docker containers op draait, maakt het net wat "snappy-er"
Je schijven in de Synology, eerste setup draaien, dan kiezen met welke schijven je een pool wilt maken. (niet SSD en HDD combineren). Per Storage pool een volume creeren en je hebt de eerste stappen ondernomen.
Deze heb ik destijds gebruikt en tegenwoordig overgezet naar Docker Compose bestanden

• sh623661
fyr0 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:41:
[...]

Ik zou voor SHR (ipv RAID 5) gaan, dat is op een later moment beter uit te breiden. En eventueel 1/2 SSDs op appart volume waar je je packages en Docker containers op draait, maakt het net wat "snappy-er"

[...]

Je schijven in de Synology, eerste setup draaien, dan kiezen met welke schijven je een pool wilt maken. (niet SSD en HDD combineren). Per Storage pool een volume creeren en je hebt de eerste stappen ondernomen.

[...]
SHR was ook mijn voorkeur, echter is dat niet mogelijk op de DS1621XS+

Ik denk dat ik eerst ga beginnen met 5 HD's en 1 SSD

De link om met Docker te beginnen ziet er goed uit, daar ga ik gebruik van maken.
Bedankt voor je tips!

• sh623661
TyKH schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 00:00:
[...]

Op youtube is video die precies uitlegt hoe Docker en SABNZB geinstalleerd worden dmv gui. Zoek op synology docker sabnzb en het komt te voorschuin.

Een volledige stappenplan (met GUI) met alles erop en eraan heb ik zelf niet kunnen vinden. Een video hier een uitgeschreven tekst met afbeeldingen en je komt er wel als je de makkelijke zaken wilt doen. Ik heb inmiddels Sabnzbd, qbittorrent, Filezilla, Pi-Hole, MariaDB, PHPmyadmin werkende gekregen waarbij de laatste twee wat lastiger waren.

Ik ben zelf niet thuis in terminal (SSH commands) maar de meeste guides zijn daarop gebaseerd dus als je dat goed kent dan kom je er wel.
Bedankt, ook hier zal ik wat van kunnen gebruiken.
Zoek echter een stappenplan waar je allemaal rekening mee moet houden.
Dat ik niet op een punt kom dat ik weer opnieuw moet beginnen omdat ik een verkeerde keus heb gemaakt. 8)7

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

sh623661 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:25:
[...]

Bedankt, ook hier zal ik wat van kunnen gebruiken.
Zoek echter een stappenplan waar je allemaal rekening mee moet houden.
Dat ik niet op een punt kom dat ik weer opnieuw moet beginnen omdat ik een verkeerde keus heb gemaakt. 8)7
https://drfrankenstein.co...docker-on-a-synology-nas/
Hier staat nog veel meer. voor ook andere dingen in Docker.

Ik ben een paar jaar geleden ook via deze handleidingen begonnen en het werkte meteen. Nu hbeb ik volgens de laatste telling 12 containers draaien. Het opzetten kost niet meer dan 5 minuten.

Bij Docker heb je het enorme voordeel dat je gewoon kan experimenteren. Je kan wel 10 keer vanuit een image een container maken. Steeds met andere instellingen. Of als iets niet lekker werkt stop je de container, even de instellingen aanpassen en weer starten.

Heb je iets dat werkt en wil je daar een verandering in aanbrengen? Dan kopieer je die container, laat he origineel gewoon doorwerken en speel met de kopie. Is dat een ramp? Dan doe je gewoon 'clear' en begin je opnieuw terwijl de eerste door draait.

Zeker als je begint met Docker heb je helemaal geen Putty, CLI, Portainer, Docker compose of wat dan ook nodig. De GUI van Synology is meer dan voldoende om aan de slag te gaan. Alleen heel exotische zaken moeten op een andere manier worden aangepakt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• technorabilia
Ik ben zelf geen fan van de Synology Docker GUI, maar ik voel mij dan ook prima op de command line.

Objectief gezien kun je er natuurlijk alle dingen mee doen die je als startende Docker enthousiast wilt. En de command line en/of Portainer kan natuurlijk altijd nog.

Hey enige is dat alle voorbeelden bijvoorbeeld op Docker Hub uitgaan van docker run of docker-compose. En daar kan de Synology Docker GUI niets mee. In dat opzicht moet je wel altijd een vertaalslag maken.

Hetzelfde geldt voor de wat oudere Docker versie. Niet iedereen zal behoefte hebben om te upgraden. En de eventuele mankementen voor lief nemen. In principe kom je een heel eind.

👉🏻 Blog 👈🏻

• mtv1
Tomba schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:56:
Met het gisteren binnenkomen van de tweede harddisk is mijn Synology voorlopig klaar voor gebruik:

2Solid state drivesIntel Optane M10 16GB

De beide Toshiba's zijn in SHR1 aangesloten met de Optanes als R/W cache,
@Tomba Merk je verschil met het toepassen van deze M10 modules als cache? kreeg je een melding van je DS920+ over dat deze niet staan op de compatibility lijst?

• Tomba

Tomba

mtv1 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:35:
[...]

@Tomba Merk je verschil met het toepassen van deze M10 modules als cache? kreeg je een melding van je DS920+ over dat deze niet staan op de compatibility lijst?
Ik heb ze er vanaf het begin erin zitten dus ik heb geen baseline...
De hitrate is niet heel hoog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEBcwgJcKtO9PQLdzOIZzWiCVB4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rMC73cZI2eC3U2Lb0yrd7v5O.png?f=user_large
maar ik vermoed dat dat ook komt door mijn gebruikswijze; alle apps staan op een SSD Volume en ik gebruik mijn Syno ook alleen puur als NAS; alleen Active Backup for Business om mijn Homelab te backuppen en als opslag van mijn 'Linux ISO's' tbv Plex die op mijn server draait...

Toen ik ze erin zette kreeg ik geen melding maar toen draaide ik nog 6.2.3, De melding over de Toshiba disk kreeg ik ook pas op 6.2.4. Ik denk dat ik ze nu wel zou krijgen want er staand verdomd weinig NVMe disks op de HCL:
https://www.synology.com/...egory=m2_ssd_internal&p=1

[ Voor 9% gewijzigd door Tomba op 01-04-2021 11:01 ]

• mtv1
Tomba schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:00:
[...]

Ik heb ze er vanaf het begin erin zitten dus ik heb geen baseline...

Toen ik ze erin zette kreeg ik geen melding maar toen draaide ik nog 6.2.3, De melding over de Toshiba disk kreeg ik ook pas op 6.2.4. Ik denk dat ik ze nu wel zou krijgen want er staand verdomd weinig NVMe disks op de HCL:
https://www.synology.com/...egory=m2_ssd_internal&p=1
Dank voor je snelle reactie en info. Ja er staan er heel weinig op idd die ondersteund worden voor de DS920+

Ik neem het even in overweging.

• Tomba

Tomba

mtv1 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:04:
[...]

Dank voor je snelle reactie en info. Ja er staan er heel weinig op idd die ondersteund worden voor de DS920+

Ik neem het even in overweging.
Gezien de vele horrorverhalen (en het feit dat het volgens mij zelden echt wat oplevert) zou ik gewoon lekker zonder NVMe cache draaien als ik jou was. Aangezien dit Optane diskjes zijn (moeten 340TBW kunnen verwerken, best impressive voor 16GB diskjes!) maak ik me weinig zorgen maar de consensus is wel dat je beter je RAM kan upgraden, die gebruikt ie immers ook als cache:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAHDDgMIEYTdvklCNDqtZH4HtZQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xcGIdDXH9530lOOOLTjRqLCo.png?f=user_large

• mtv1
Tomba schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:10:
[...]

Gezien de vele]horrorverhalen (en het feit dat het volgens mij zelden echt wat oplevert) zou ik gewoon lekker zonder NVMe cache draaien als ik jou was. Aangezien dit Optane diskjes zijn (moeten 340TBW kunnen verwerken, best impressive voor 16GB diskjes!) maak ik me weinig zorgen maar de consensus is wel dat je beter je RAM kan upgraden, die gebruikt ie immers ook als cache:
Dank voor je advies. Ik ga het ook eerst proberen zonder extra NVME cache, en dan extra geheugen als eerste proberen.

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

Sp33dFr34k schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:42:
[...]

Sowieso zijn de wat exotischere containers lastig in te stellen in de Syno GUI, maar dat zijn er niet veel. Ik gebruik bijvoorbeeld Wireguard als client en connect daar dan weer andere containers aan, heb zo geen idee hoe ik dat in de Syno GUI zou moeten doen. Grootste plusplunten imo is de maintainability. Ik heb al mijn containers (37) in 1 compose staan, kan met 1 commando alles offline/online gooien. Makkelijker als je support nodig hebt (stuur je compose maar door is vaak het antwoord). Als je een container wil deployen is het vaak grotendeels een copy/paste van de docker pagina met hier en daar wat aanpassingen. In de CLI haal je makkelijk je logs op, je basht makkelijk in je containers (voor troubleshooting of scripts uitvoeren). Als backup hoef je alleen je compose op te slaan, bij je Syno containers moet je alle containers 1 voor 1 exporteren. Om maar een aantal dingen te noemen.

Ben begonnen in de Syno GUI en vond dat toen eigenlijk ook wel best hoor. Ben daarna overgestapt op Portainer, dat vond ik niet bepaald je van het, hoewel het wel fijn is om als overzicht te gebruiken. Daarna overgestapt op Docker run, dat vond ik al beter/makkelijker, uiteindelijk bij compose uitgekomen en wil nu echt niet meer terug :) CLI schrok in 1e instantie af, maar werkt zooooveel beter/makkelijker imo.
Ik doorloop dezelfde route, maar zit nu op het level van docker run. Het voordeel van Docker Compose zie ik nog niet zo. Op dit moment staan al mijn docker run commando's al netjes gegroepeerd in een documentje en ik doe eigenlijk niks in batches, zoals updaten. Alle containers stoppen doe ik wel met de hand, mocht dat moeten gebeuren.

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-10 23:00

afterburn

No more...

Ortep schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:36:
[...]

https://drfrankenstein.co...docker-on-a-synology-nas/
Hier staat nog veel meer. voor ook andere dingen in Docker.

Ik ben een paar jaar geleden ook via deze handleidingen begonnen en het werkte meteen. Nu hbeb ik volgens de laatste telling 12 containers draaien. Het opzetten kost niet meer dan 5 minuten.

Bij Docker heb je het enorme voordeel dat je gewoon kan experimenteren. Je kan wel 10 keer vanuit een image een container maken. Steeds met andere instellingen. Of als iets niet lekker werkt stop je de container, even de instellingen aanpassen en weer starten.

Heb je iets dat werkt en wil je daar een verandering in aanbrengen? Dan kopieer je die container, laat he origineel gewoon doorwerken en speel met de kopie. Is dat een ramp? Dan doe je gewoon 'clear' en begin je opnieuw terwijl de eerste door draait.

Zeker als je begint met Docker heb je helemaal geen Putty, CLI, Portainer, Docker compose of wat dan ook nodig. De GUI van Synology is meer dan voldoende om aan de slag te gaan. Alleen heel exotische zaken moeten op een andere manier worden aangepakt.
Docker is wel zo simpel op de Syno en al helemaal als je images van linuxserver gebruikt. Linuxserver images gebruiken allemaal /config voor de configuraties, dus dat is eigenlijk de enigste setting waar je iets mee moet: /volume1/docker/<iets> mappen naar /config (onder advanced), dan kun je daarna starten, stoppen, weggooien en wat nog zonder steeds je app opnieuw te moeten instellen. De rest van alle mogelijke instellingen hoef je niet eens naar te kijken als je net begint.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• technorabilia
jelbo schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:33:
[...]

Ik doorloop dezelfde route, maar zit nu op het level van docker run. Het voordeel van Docker Compose zie ik nog niet zo. Op dit moment staan al mijn docker run commando's al netjes gegroepeerd in een documentje en ik doe eigenlijk niks in batches, zoals updaten. Alle containers stoppen doe ik wel met de hand, mocht dat moeten gebeuren.
Ik heb ook een tijdje docker run gebruikt en ook opgeslagen in een document, maar als je docker-compose gebruikt dan staan al je settings in een docker-compose.yaml en kun je makkelijk met bijvoorbeeld up/down/start/stop etc. de container(s) manipuleren o.b.v. die yaml file. Maar ook een pull uitvoeren. Of zelfs een run of exec. En meer. Het manipuleren is dus een stuk makkelijker geworden.

Ook kun je makkelijk een aantal services groeperen bijvoorbeeld een wordpress met mysql container samen met phpmyadmin voor mysql beheer en wp cli voor wordpress beheer. Deze omgeving kun je dan in één keer manipuleren.

De file docker-compose.yaml kun je bijvoorbeeld in versiebeheer stoppen of makkelijk backuppen.

👉🏻 Blog 👈🏻

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Onlangs afgenomen van mijn 12 jaar oude Qnap. Nu kijkende naar een Synology vervanger maar ik weet niet echt goed welke specs wenselijk zijn voor wat ik nodig heb.

- Backup van mijn vrouw der fotos
- Mijn muziek collectie t.b.v. DJing. Dus de muziekcollectie staat op die drives, wordt niet gestreamed als service vanaf NAS
- Ik werk met Pioneer Rekordbox en het is wel prettig als het benaderen van files vanaf DJ gear vlot gaat.

Ik wil vanwege de muziek wel weer 2 drives om te kunnen mirroren. Ik kom dan de DS218, DS218 play, DS220J en DS220+ tegen. De verschillen zitten overduidelijk in geheugen en CPU kracht. Maar in hoeverre is dat voor mij belangrijk? Ik kan mij voorstellen dat als je allerlei services inricht, NZBs download en laat uitpakken, dus veel multitasking, dat je wel een krachtig apparaat wil.

Daarnaast vraag ik mij een beetje af hoe het nu zit met SSD en HDD. Als ik kijk naar de compatibility list van de DS220+ dan is dat best karig voor SSDs. Maar is SSD nu echt een toevoeging op een NAS?

• technorabilia
@JeroenNietDoen
Als ik het goed begrijp gebruik je de Synology alleen als file server. Een eenvoudig model zal dan al snel voldoen. De toegevoegde waarde van een SSD zie ik in jouw geval ook niet.

👉🏻 Blog 👈🏻

• JeroenNietDoen
  • Nu online
kraades schreef op donderdag 1 april 2021 @ 23:06:
@JeroenNietDoen
Als ik het goed begrijp gebruik je de Synology alleen als file server. Een eenvoudig model zal dan al snel voldoen. De toegevoegde waarde van een SSD zie ik in jouw geval ook niet.
Ja klopt, als ik niet een mirror zou willen zou een externe USB drive aan mijn router voldoende zijn.

• afterburn

afterburn

No more...

JeroenNietDoen schreef op donderdag 1 april 2021 @ 23:08:
[...]

Ja klopt, als ik niet een mirror zou willen zou een externe USB drive aan mijn router voldoende zijn.
Dan kan je gewoon de goedkoopste 2-bay nemen die je vinden kan.

Computer specs

• JeroenNietDoen
  • Nu online
afterburn schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:01:
[...]

Dan kan je gewoon de goedkoopste 2-bay nemen die je vinden kan.
Maar is dat ook zo? Ik weet niet zo goed welke invloed CPU en hoeveelheid geheugen hebben op een NAS. Waar merk je dat verschil wel?

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-11 23:28
@JeroenNietDoen Waarom niet kijken naar een gebruikt exemplaar?

Zo heb ik vorige week bijvoorbeeld een gebruikte DS216+II aangeschaft, hiervan het 1GB RAM vervangen door 4GB RAM en 2x 4TB WD schijven gehaald en klaar was ik. De processor in de 216+II doet niet heel erg veel onder voor die in 218+.

Als je een recent exemplaar kunt vinden dan ben je er ook nog van verzekerd, dat deze DSM7 gaat krijgen, dat vooralsnog (voor) de aanstaande zomer gaat uitkomen. Dat mocht ook wel een keertje tijd gaan worden...;)

Volgens mij, correct me if I'm wrong, gaan (bijna) alle modellen vanaf de DSx14 serie mee in de upgrade naar DSM7. Zo zou je dan bijvoorbeeld ook nog kunnen gaan uitkijken naar een gebruikte DS215(+).

• JeroenNietDoen
  • Nu online
RicoK schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:37:
@JeroenNietDoen Waarom niet kijken naar een gebruikt exemplaar?

Zo heb ik vorige week bijvoorbeeld een gebruikte DS216+II aangeschaft, hiervan het 1GB RAM vervangen door 4GB RAM en 2x 4TB WD schijven gehaald en klaar was ik. De processor in de 216+II doet niet heel erg veel onder voor die in 218+.

Als je een recent exemplaar kunt vinden dan ben je er ook nog van verzekerd, dat deze DSM7 gaat krijgen, dat vooralsnog (voor) de aanstaande zomer gaat uitkomen. Dat mocht ook wel een keertje tijd gaan worden...;)

Volgens mij, correct me if I'm wrong, gaan (bijna) alle modellen vanaf de DSx14 serie mee in de upgrade naar DSM7. Zo zou je dan bijvoorbeeld ook nog kunnen gaan uitkijken naar een gebruikte DS215(+).
De DS220J bevat dezelfde CPU. Dus dat zou je dan enkel doen vanwege het geheugen. Prijstechnisch ontloopt het elkaar niet.

Even config gemaakt van 2 * WD Red+ 2TB met of een DS220J of een DS220+. €150,- verschil voor een krachtigere processor en meer uitbreidbaar geheugen.

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-11 23:28
@JeroenNietDoen Ja, een DS220J. Deze heeft weliswaar 4 CPU kernen, maar wel maar 512MB RAM. Op zich hoeft de hoeveelheid RAM niet zo heel erg belangrijk te zijn, zolang je maar niet meeerdere dingen op je NAS op hetzelfde moment gaat doen ;).

Ik heb mijn DS216+II aangeschaft ter vervanging van mijn DS114. Ik weet niet of het nu aan de hoeveelheid RAM ligt (4GB versus 512MB), maar de DS216+II is zooo snel vergeleken met de DS114. Alle commando's worden direct uitgevoerd, DSM is in een fractie paraat, het uit de slaapstand halen, gebeurt ook in een fractie van een seconde. Ik denk toch, maar ik kan dit niet echt onderbouwem, dat de hoeveelheid RAM hier wel mede debet aan is.

En dan nog iets wat betreft de J-modellen, vroeger, de oude modellen, hadden een beperkt energiebeheer. Ik meen, dat de J modellen niet of nauwelijks in de slaapstand gingen of hier niet of nauwelijks uit konden opstarten. Ik weet niet of dit met de huidige generatie nog steeds aan de orde is.

• afterburn

afterburn

No more...

JeroenNietDoen schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:36:
[...]

Maar is dat ook zo? Ik weet niet zo goed welke invloed CPU en hoeveelheid geheugen hebben op een NAS. Waar merk je dat verschil wel?
Als je het ding alleen gebruikt als backup, maakt het dan realistisch gezien uit of een snellere nas een paar minuten eerder klaar is?

Computer specs

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:35
JeroenNietDoen schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:58:
Onlangs afgenomen van mijn 12 jaar oude Qnap. Nu kijkende naar een Synology vervanger maar ik weet niet echt goed welke specs wenselijk zijn voor wat ik nodig heb.

- Backup van mijn vrouw der fotos
- Mijn muziek collectie t.b.v. DJing. Dus de muziekcollectie staat op die drives, wordt niet gestreamed als service vanaf NAS
- Ik werk met Pioneer Rekordbox en het is wel prettig als het benaderen van files vanaf DJ gear vlot gaat.

Ik wil vanwege de muziek wel weer 2 drives om te kunnen mirroren. Ik kom dan de DS218, DS218 play, DS220J en DS220+ tegen. De verschillen zitten overduidelijk in geheugen en CPU kracht. Maar in hoeverre is dat voor mij belangrijk? Ik kan mij voorstellen dat als je allerlei services inricht, NZBs download en laat uitpakken, dus veel multitasking, dat je wel een krachtig apparaat wil.

Daarnaast vraag ik mij een beetje af hoe het nu zit met SSD en HDD. Als ik kijk naar de compatibility list van de DS220+ dan is dat best karig voor SSDs. Maar is SSD nu echt een toevoeging op een NAS?
Heel eerlijk? Kijk niet naar het gebruik van alleen nu, maar houd ook rekening met de toekomst. Zou persoonlijk nooit voor een J model gaan maar altijd voor de plus.

Zelf ooit voor de 213+ gegaan met een beperkte use case. Na 1.5 jaar een uitbredingset gekocht en nu langzaam aan het kijken naar een nieuw model. De oude draait nog prima en zal dienst gaan doen als backup op een andere locatie.

• JeroenNietDoen
  • Nu online
afterburn schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:18:
[...]

Als je het ding alleen gebruikt als backup, maakt het dan realistisch gezien uit of een snellere nas een paar minuten eerder klaar is?
Het is niet enkel backup. Het is ook storage die actief benaderd kan worden. Die muziek collectie wordt aangesproken door een applicatie vanaf mijn PC en laptop. De database die gebouwd is op die collectie wordt ook weggeschreven op die NAS. Het is dus wel prettig dat die applicatie redelijk vlot zijn database kan openen en tracks kan benaderen. Niet dat je bij eerste aanspreken minuten moet wachten eer de NAS en drives wakker zijn. Dat is irritant. O.a. wat @RicoK beschrijft.

• technorabilia
JeroenNietDoen schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:20:
[...]

De DS220J bevat dezelfde CPU. Dus dat zou je dan enkel doen vanwege het geheugen. Prijstechnisch ontloopt het elkaar niet.

Even config gemaakt van 2 * WD Red+ 2TB met of een DS220J of een DS220+. €150,- verschil voor een krachtigere processor en meer uitbreidbaar geheugen.
Als je de NAS alleen gebruikt als file server dan is het J model ruim voldoende. Dat gezegd hebbende geeft een + model meer flexibiliteit. Maar als je van tevoren al weet dat je er geen behoefte aan hebt...

👉🏻 Blog 👈🏻

• Shadow771
Ik zou ook voor een plus model kiezen, al is het puur om van de J model te ontwijken. Ik heb ooit 1 keer een J model gekocht met de gedachte 'ik gebruik 'm alleen als backup'. Maar allemachtig wat een traag waardeloos ding was dat zeg..

Plus series hebben ook langere fabrieksgarantie. En meer apps beschikbaar als je zou willen.

• technorabilia
@Shadow771
Een + model is krachtiger. Maar als je de tests bekijkt is de DS220j gewoon een prima file server (en meer). Mijn schoonvader heeft op mijn aanraden destijds ook een + model gekocht maar gebruikt deze echt alleen als file server. Weggegooid geld achteraf. Hadden we beter voor uit eten kunnen gaan. ;)

👉🏻 Blog 👈🏻

• Shadow771
kraades schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:18:
@Shadow771
Een + model is krachtiger. Maar als je de tests bekijkt is de DS220j gewoon een prima file server (en meer). Mijn schoonvader heeft op mijn aanraden destijds ook een + model gekocht maar gebruikt deze echt alleen als file server. Weggegooid geld achteraf. Hadden we beter voor uit eten kunnen gaan. ;)
Een sterke NAS is belangrijker dan uit eten gaan. En uit eten gaan gaat toch voorlopig nog niet kunnen. :D :D :D

• technorabilia
Shadow771 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:37:
[...]

Een sterke NAS is belangrijker dan uit eten gaan. En uit eten gaan gaat toch voorlopig nog niet kunnen. :D :D :D
Niet voor mijn schoonvader. ;)

👉🏻 Blog 👈🏻

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 03-11 15:48

Sharky

Skamn Dippy!

Shadow771 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:37:
[...]

Gesproken als een echte tweaker: hardware>sociale activiteiten ;)

This too shall pass

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 04-11 11:44
Gisteren in een opwelling een 920+ met 4x 4TB Ironwolf Pro gekocht. Vandaag binnen en installeren, maar ik loop vast.

Vraagstuk:

Mounten NFS share op de Synology aan een map op mijn computer (Linux)

Stappen genomen:
1. via sudo mount -t nfs4 ip:/volume1/Media /home/hemingr/nfsshare gemount. Werkt prima, mits root.
2. via fstab : "ip:/volume1/Media /home/hemingr/nfsshare nfs4 defaults,nofail,user,noauto 0 0" en dan mount -a werkt niet zodat ik met de non-root user bij de share kan.

Nu ben ik eerlijk gezegd niet de grootste expert (meer een soort enthusiasteling) en na ruim een uur googlen en van alles en nog wat proberen nog geen steek verder.

Uiteindelijk wil ik gewoon een lokale map gemount hebben via nfs4 aan een share op de synology (en zo nog een aantal anderen), maar ik snap er geen drol van. Doe ik iets elementair verkeerd? Vraag ik dit aan de verkeerde mensen (i.e. moet ik dit aan een linux expert vragen ipv hier?) Of is NFS gewoon een beetje te hooggegrepen, en moet ik niet piepen en gewoon SMB/CIFS gebruiken (wat met enig gepiel wel werkt).

[ Voor 6% gewijzigd door Hemingr op 02-04-2021 16:42 ]

Gecensureerd.

• technorabilia
@Hemingr
Misschien kun je eens proberen via DSM > File Station > Tools > Mount Remote Folder > NFS Shared Folder.

En dan kijken wat er in fstab is gezet...

Excuses, ik dacht andersom.

[ Voor 10% gewijzigd door technorabilia op 02-04-2021 16:58 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

• Hemingr
kraades schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:45:
@Hemingr
Misschien kun je eens proberen via DSM > File Station > Tools > Mount Remote Folder > NFS Shared Folder.

En dan kijken wat er in fstab is gezet...
Dat snap ik niet? Als ik daar heen ga staat er niets in. (Enkel version:v3, transport protocol: TCP, rest is leeg). Mijn vraag betreft toegang tot de NFS share op de Synology vanaf mijn computer.

Edit: volgens mij heb ik het door. Ik heb nu "map all users to admin" aangeklikt, en nu werkt het wel. Of heb ik nu een security gat waar zelfs de Ever Given niet in vast kan lopen?

[ Voor 16% gewijzigd door Hemingr op 02-04-2021 16:52 ]

Gecensureerd.

• technorabilia
@Hemingr
Ik heb hier een Raspberry Pi die als volgt mount doet. Volgens mij met standaard Share settings op de Synology NAS.
code:
1
ip:/pad/op/synology/backup /pad/op/client/backup nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intr 0 0

👉🏻 Blog 👈🏻

• Shadow771
Hemingr schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:49:
[...]
Edit: volgens mij heb ik het door. Ik heb nu "map all users to admin" aangeklikt, en nu werkt het wel. Of heb ik nu een security gat waar zelfs de Ever Given niet in vast kan lopen?
Poeh... Dit klinkt mij idd niet als de meest veilige optie... Zelfs niet als je maar 1 host toegevoegd heb in je permissions.

• Hemingr
kraades schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:28:
@Hemingr
Ik heb hier een Raspberry Pi die als volgt mount doet. Volgens mij met standaard Share settings op de Synology NAS.
code:
1
ip:/pad/op/synology/backup /pad/op/client/backup nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intr 0 0
En dan zijn die shares beschikbaar voor een non-elevated user, of enkel voor root? Ik ga dat morgen eens proberen, thanks.
Shadow771 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:31:
[...]

Poeh... Dit klinkt mij idd niet als de meest veilige optie... Zelfs niet als je maar 1 host toegevoegd heb in je permissions.
Nee, dat leek me ook niet. IK heb inmiddels verder gezocht en ik kom toch steeds meer in de richting van simpelweg samba gebruiken. NFS beveiligen gaat me een beetje de pet te boven op dit moment.

Gecensureerd.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Uit nieuwsgierigheid: wat voor programma's draaien mensen via docker?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

gambieter schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:59:
Bazarr
Sonarr
Radarr
NZBHydra
Jackett
qBittorrent
NzbGet
Deconz
Vidcoder
Adguardhome

en in een Virtual Machine Home Assistand Supervised

Ik draai eigenlijk zo weinig mogelijk app's direct op de Syno zelf. Zelfs als dat zou kunnen. Ik heb noig een trauma van de overgang van DSM 5->6 waarna het bijna 2 jaar duurde voordat alle apps die ik draaiende had weer normaal draaiden omdat Synology 'even' het beveiligings mechanisme had aangepakt.. Vanaf dat moment ben ik Docker gaan gebruiken
En dat gaan ze nu weer doen bij de overgang van DSM 6->7
Ik begrijp de noodzaak te betere beveiligingen wel. Het is alleen een tikje onvoorspelbaar wat er wel en niet meer werkt na een upgrade.
Ik wil dus zo onafhankelijk mogelijk zijn van wat Synology aan veranderingeg doorvoert.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• technorabilia
Ik vind Docker de beste uitvinding sinds gesneden brood, dus wat niet. ;) Sommige zaken zijn wat efficiënter via Entware dus als het daar beschikbaar is dan gebruik ik dat. Soms een Synology package als het zo uitkomt.

Een deel draai ik met de Synology Docker package op Docker 18.09.8 met storage driver btrfs. En een deel op VirtualDSM zonder de Synology Docker package met een directe Docker 20.10.5 installatie met storage driver vfs.

- Portainer, Portainer agent, Portainer custom template server
- Radarr, Sonarr, Bazarr, Lidarr, NZBGet, Transmission
- Spotweb, NZBHydra
- OpenVPN client/Nginx proxy servers
- Visual Studio code containers voor Python/Django, Elixir/Phoenix, Node.js, JavaScript etc.
- Python/Jupyter notebook
- Watchtower
- Heimdall, Organizr
- Pihole
- Wordpress, Wordpress CLI, Mariadb, phpMyadmin
- Domoticz, Home Assistant
- Influxdata sandbox met Influxdb, Kapacitor, Chronograf, Telegraf
- Custom lsio Jenkins builder voor docker-compose & templates
- ...

Veel als testomgeving. Niet alles actief... :P

👉🏻 Blog 👈🏻

• Shadow771
U vraagt.

Om even de onderstaande screenshots te verduidelijken:

NAS1 = DS216+II
NAS3 = DS718+
Server4 = Ubuntu 18 server VM (draait op NAS3)
Server6 = Ubuntu 20 server VM (draait op NAS3)

Afbeeldingslocatie: https://publicshare.vlnet.nl/twkerpost66773902/portainer1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://publicshare.vlnet.nl/twkerpost66773902/portainer2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://publicshare.vlnet.nl/twkerpost66773902/portainer3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://publicshare.vlnet.nl/twkerpost66773902/portainer4.jpg
(Hier staan de portforwards vanaf de router naartoe te wijzen. Alles gaat via dit reverse proxy dat op een aparte lege VM draait)

• Hemingr
Nog een vraagje.

Ik wil dat de Synology enkel vanaf het interne netwerk benaderd kan worden, dus geen cloud/remote toegang.

Is dit simpel te doen in DSM, of moet ik bijvoorbeeld de switchport configureren dat deze enkel lan verkeer mag hebben?

Ik heb liever wel dat de DSM kan praten met het internet (updates e.d.) maar op geen mogelijkheid de inhoud van de hardeschijven open kan stellen voor iets buiten mijn LAN.

Ter info:

Quickconnect staat uit en in External Access is niets geconfigureerd. Is dat voldoende?

[ Voor 10% gewijzigd door Hemingr op 03-04-2021 11:57 ]

Gecensureerd.

• Shadow771
Hemingr schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:56:
Nog een vraagje.

Ik wil dat de Synology enkel vanaf het interne netwerk benaderd kan worden, dus geen cloud/remote toegang.

Is dit simpel te doen in DSM, of moet ik bijvoorbeeld de switchport configureren dat deze enkel lan verkeer mag hebben?

Ik heb liever wel dat de DSM kan praten met het internet (updates e.d.) maar op geen mogelijkheid de inhoud van de hardeschijven open kan stellen voor iets buiten mijn LAN.

Ter info:

Quickconnect staat uit en in External Access is niets geconfigureerd. Is dat voldoende?
Dan gewoon in de firewall instellen om geen enkele inkomend verkeer toe te laten buiten de subnet(s) van je netwerk.

Dus stel je NAS heeft

IP: 192.168.0.2
Subnetmask: 255.255.255.0

Dan stel je in je firewall settings om alles te deny'en, behalve vanaf het 192.168.0.0/24 netwerk.

• Hemingr
Shadow771 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:02:
[...]

Dan gewoon in de firewall instellen om geen enkele inkomend verkeer toe te laten buiten de subnet(s) van je netwerk.

Dus stel je NAS heeft

IP: 192.168.0.2
Subnetmask: 255.255.255.0

Dan stel je in je firewall settings om alles te deny'en, behalve vanaf het 192.168.0.0/24 netwerk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPQlFKx758a9MZAqPIcEB-K9pMY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EI6BzaQV33eVHK5teDM3ZSd9.png?f=fotoalbum_large
Zoiets?

[ Voor 12% gewijzigd door Hemingr op 03-04-2021 12:07 ]

Gecensureerd.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

• Tomba

Tomba

Hemingr schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:56:
Nog een vraagje.

Ter info:

Mijn Synology is vanaf internet niet benaderbaar en kan zelf alleen Updates downloaden. Om dat te fixen moet je firewall wel FQDN filtering bieden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/955UXxpnPSFxtuh0BPGe6OVh978=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FQWtOUPveenxzY5iejL6jW2J.png?f=fotoalbum_large
Als al deze URL's doorgelaten worden werken updates van zowel DSM als packages.
Al het andere verkeer richting internet blokkeer ik expliciet (tbv logging ;))
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cq9JA952sI2VHo5rEgzvHu-5UFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0s8beznocxpUbQRfjDtHVz4r.png?f=fotoalbum_large

• Shadow771
Tomba schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:03:
Mijn Synology is vanaf internet niet benaderbaar en kan zelf alleen Updates downloaden. Om dat te fixen moet je firewall wel FQDN filtering bieden:
[Afbeelding]
Als al deze URL's doorgelaten worden werken updates van zowel DSM als packages.
Al het andere verkeer richting internet blokkeer ik expliciet (tbv logging ;))
[Afbeelding]
Maar dit heb je dan dus op een externe firewall (of je router) geregeld? Dit is eigenlijk wel beter idd als je deze mogelijkheid heb.

Ikzelf doe ook de firewalls helemaal dichttimmeren op mijn (Synology) routers.

[ Voor 5% gewijzigd door Shadow771 op 03-04-2021 13:22 ]

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Dat is niet de syno firewall nee.

• Tomba

Tomba

Shadow771 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:21:
[...]

Maar dit heb je dan dus op een externe firewall (of je router) geregeld? Dit is eigenlijk wel beter idd als je deze mogelijkheid heb.

Ikzelf doe ook de firewalls helemaal dichttimmeren op mijn (Synology) routers.
Das inderdaad op mijn internet Firewall (een FortiGate), elke een beetje zichzelf respecterende Firewall zou dit moeten kunnen. Ik moet hem eigenlijk nog steeds naar een eigen VLAN tillen maar dat kost weer tijd ;) (had m in mijn normale VLAN gehaald omdat ik TimeMachine backups wilde maken van mijn MBA maar dit werkt voor geen meter op de Synology dus er is geen enkele reden meer om het niet te doen)

De Synology (inbound) firewall is uiteraard ook ‘least required’ ingesteld.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik ben duidelijk een amateur :p . Het voordeel is dus vooral in de stabiliteit/instellingen, en de beschikbare packages.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Shadow771
gambieter schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:51:
Ik ben duidelijk een amateur :p . Het voordeel is dus vooral in de stabiliteit/instellingen, en de beschikbare packages.
1 van de grootste voordelen wat ik hiervan vind is platform onafhankelijkheid.
Al mijn docker containers kan ik bij wijze van spreken ook overzetten op een andere NAS merk dat Docker ondersteund, of een zelf-in-elkaar-geflanste Linux doos.

Zoals @Ortep ook aangaf in zijn post , veranderingen door bijv updates op OS niveau hebben ook weinig tot geen impact op de Docker containers (dat word weer leuk ja voor velen met DSM6 -> DSM7). Daarom ook draai ik alle 3e party apps in Docker containers. Alleen Syno apps installeer ik vanuit de package center.

En zo zijn er nog heel wat meer dingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow771 op 03-04-2021 20:00 ]

• mtv1
mtv1 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 09:39:
Even wat vragen mbt vervanging ds411+II met 4 disken van 2tb in shr raid. Deze werkt nog steeds zonder problemen of meldingen, maar wil dit graag migreren naar een ds920+ met 4 disken van 4 tb wd40efzx.

Ik kan volgens de migratieplanning kiezen voor hdd migratie. Dan behoudt ik nagenoeg alle data.

Is het dan verstandiger om geen hdd migratie te doen, maar de nieuwe volledig in te richten met een veilig admin account en daarna de data over te halen? De reden voor het willen behouden zijn de shares en het ip adres voor nfs doeleinden voor mijn mediaplayers, de backup scripts en cloud backup.
Even een update

DS920+ aangeschaft met 4 keer de WD40EFZX (nu ondersteund).

Disken uit de 411 gehaald en in volgorde overgezet, aangezet, migratie gestart, hoefde alleen de Ds920+ 6.2.4-25556 op te halen, omdat dit niet automatisch ging (ds411 draaide weliswaar ook op 6.2.4-25556). Binnen 5 minuten draaide alles weer soepeltjes. Toen 1 voor 1 de disken vervangen, tot en met de 2e ging dat vlot (gem 7 uur per disk) maar toen “kickte” SHR in en ging hij de capaciteit gelijk uitbreiden, dat duurde toen ongeveer 15 min na de 2e disk. Bij de derde disk duurt het nog langer 🙃 voor dat hij alle extra capaciteit heeft verdeeld, zal vermoedelijk zo’n 24 uur. De instelling voor snelheid resync aanpassen lijkt hier wel te werken, staat nu op RAID-hersynchronisatie sneller uitvoeren. Handmatig aanpassen lijkt niet veel uit te maken. De nas wordt nu niet actief gebruikt. Nog 1 disk te gaan en dan kan ik weer verder.

• Tomba

Tomba

mtv1 schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:35:
[...]

Even een update

DS920+ aangeschaft met 4 keer de WD40EFZX (nu ondersteund).

Disken uit de 411 gehaald en in volgorde overgezet, aangezet, migratie gestart, hoefde alleen de Ds920+ 6.2.4-25556 op te halen, omdat dit niet automatisch ging (ds411 draaide weliswaar ook op 6.2.4-25556). Binnen 5 minuten draaide alles weer soepeltjes. Toen 1 voor 1 de disken vervangen, tot en met de 2e ging dat vlot (gem 7 uur per disk) maar toen “kickte” SHR in en ging hij de capaciteit gelijk uitbreiden, dat duurde toen ongeveer 15 min na de 2e disk. Bij de derde disk duurt het nog langer 🙃 voor dat hij alle extra capaciteit heeft verdeeld, zal vermoedelijk zo’n 24 uur. De instelling voor snelheid resync aanpassen lijkt hier wel te werken, staat nu op RAID-hersynchronisatie sneller uitvoeren. Handmatig aanpassen lijkt niet veel uit te maken. De nas wordt nu niet actief gebruikt. Nog 1 disk te gaan en dan kan ik weer verder.
Werkt toch mooi dat SHR !

Maar dat wachten hè :p Bij mij duurde de omzetting van 2 disks (RAID1) naar 3 disks (RAID5) net geen 48 uur :X

• mtv1
Tomba schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:48:
[...]

Maar dat wachten hè :p Bij mij duurde de omzetting van 2 disks (RAID1) naar 3 disks (RAID5) net geen 48 uur :X
Dat belooft wat dan ;)

• wvkreg
Yup,

ik heb in een combi DS916+ met DX513 nu totaal 36TB over 9 disks. Ik had voorheen 9 maal 4 TB en ben langzaam aan het vullen met 8 TB disks. Bij elke vervanging is SHR ook een etmaal, soms 36 uren bezig met alle settings op max speed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vo-7WOorY7wezs9fLMWPv7feVh8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vFyigzkyAmsjdInvhC2mVd3S.png?f=fotoalbum_large

Hier kun je mooi het verschil zien tussen 7200RPM temperatuur en de klassieke 5400RPM :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_gd7qzg-6CGaebYSzyXc72f9I0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8xEYHlppT6d8lDeWF61T7ik9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door wvkreg op 05-04-2021 08:24 ]

• mtv1
wvkreg schreef op maandag 5 april 2021 @ 08:21:
[...]

Yup,

ik heb in een combi DS916+ met DX513 nu totaal 36TB over 9 disks. Ik had voorheen 9 maal 4 TB en ben langzaam aan het vullen met 8 TB disks. Bij elke vervanging is SHR ook een etmaal, soms 36 uren bezig met alle settings op max speed.
Tomba schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:48:
[...]

Disk 3 deed er uiteindelijk 18 uur over om de opslagpool weer gezond te maken en daarmee de ruimte gelijk uit te breiden.
Disk 4 deed er in totaal 16 uur over.
Dat zal ongetwijfeld komen doordat er dan nu 4 WD40EFZX in zitten die met 128mb cache werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkNNyW-ZVxJnsb-Ijw1wiArOmo4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eyrmKPpPayxc8zFx1oUcSYvU.png?f=fotoalbum_large

• Teletekst
  • Niet online
Vraag:
Ik heb DSFile ingesteld om van de foto's van mijn iPhone een back-up te maken. Dit werkt goed, maar wat ik graag zou willen is dat als ik een foto verwijder van mijn telefoon, dat hij ook wordt verwijderd uit de map van de nas. Is dit in te stellen of moet ik daar een andere programma voor gebruiken?
Ik maak namelijk vaak screenshots als ik iets door wil sturen, maar daar hoef ik geen backup van. En nu moet ik dit op twee plekken verwijderen.
Alvast bedankt voor het meedenken.

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Teletekst schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:54:
Vraag:
Ik heb DSFile ingesteld om van de foto's van mijn iPhone een back-up te maken. Dit werkt goed, maar wat ik graag zou willen is dat als ik een foto verwijder van mijn telefoon, dat hij ook wordt verwijderd uit de map van de nas. Is dit in te stellen of moet ik daar een andere programma voor gebruiken?
Ik maak namelijk vaak screenshots als ik iets door wil sturen, maar daar hoef ik geen backup van. En nu moet ik dit op twee plekken verwijderen.
Is niet mogelijk. Anders zou het ook geen backup zijn, maar een sync. Je kunt je aanvragen ook je hier veel moeite in moet steken: die screenshot nemen niet veel ruimte in.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Vraag:
Ik herken het probleem, die screenshots beginnen altijd met dezelfde naam in het bestand, je kan er wellicht een cronjobje overheen laten lopen die ze structureel verwijderd.

• Shadow771
Vraag:
Dan wil je geen backup, maar een sync. Ik gebruik dit om mijn telefoon data te syncen met mn NAS: FolderSync .

Ik weet niet of ze hier ook een iOS versie van hebben.

• Twazerty
  • Laatst online: 22:34

Twazerty

AVCHDCoder developer

Momenteel gebruik ik al enkele jaren de DS418play met 1 schijf. Dit met het idee dat ik later grote schijven kan toevoegen tegen de dan geldende tarieven. Schijven worden door de jaren heen goedkoper. Backups van deze data is niet relevant. Momenteel zit er 1x 10TB in. Nu kom ik ruimte tekort en wil ik een tweede schijf bijplaatsen. Ik heb de WD Red Pro (2020) 18 TB op het oog. Echter volgens de website van synology is 16 TB de max:
Compatibiliteitslijst van Synology-producten

In de datasheet wordt helemaal niet gesproken over een limit. In een nieuwsartikel werd gesproken over max 40TB (dus max 10TB per schijf). En in de knowledgebase wordt gesproken over een maximaal volume van 108TB, die alleen te bereiken is (aanname) met 4 schijven van 27TB (die nog niet bestaan).

Kan ik er vanuit gaan dat een 18TB schijf gewoon geaccepteerd wordt en volledig kan gebruiken als single volume? Of toch maar voor een 16TB gaan?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• gangsta_playa
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-10 22:00
Twazerty schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:21:
Momenteel gebruik ik al enkele jaren de DS418play met 1 schijf. Dit met het idee dat ik later grote schijven kan toevoegen tegen de dan geldende tarieven. Schijven worden door de jaren heen goedkoper. Backups van deze data is niet relevant. Momenteel zit er 1x 10TB in. Nu kom ik ruimte tekort en wil ik een tweede schijf bijplaatsen. Ik heb de WD Red Pro (2020) 18 TB op het oog. Echter volgens de website van synology is 16 TB de max:
Compatibiliteitslijst van Synology-producten

In de datasheet wordt helemaal niet gesproken over een limit. In een nieuwsartikel werd gesproken over max 40TB (dus max 10TB per schijf). En in de knowledgebase wordt gesproken over een maximaal volume van 108TB, die alleen te bereiken is (aanname) met 4 schijven van 27TB (die nog niet bestaan).

Kan ik er vanuit gaan dat een 18TB schijf gewoon geaccepteerd wordt en volledig kan gebruiken als single volume? Of toch maar voor een 16TB gaan?
In de knowledge base staat dat de maximale grootte van een volume afhangt van de CPU. Dus ik verwacht dan dat die CPU ook in andere modellen gebruikt wordt waar wel meer HDD's in passen. Dan geraak je wel aan die 108TB.
Kan je geen 18TB schijf kopen en die onder WKOA terugsturen als het niet werkt?

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

gangsta_playa schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:30:
[...]

In de knowledge base staat dat de maximale grootte van een volume afhangt van de CPU. Dus ik verwacht dan dat die CPU ook in andere modellen gebruikt wordt waar wel meer HDD's in passen. Dan geraak je wel aan die 108TB.
Kan je geen 18TB schijf kopen en die onder WKOA terugsturen als het niet werkt?
Ik maak liever geen misbruik van WKOA omdat het product wat ik koop gewoon goed is. Doe liever eerst research voordat ik wat koop. Mocht het toch niet blijken te werken dan schroef ik hem wel in mijn hoofd pc. De 2x 8TB die daar in zit gaan dan maar de NAS in.

Wellicht dat hier iemand rondloopt die een grotere schijf heeft geplaatst dan wat de lijstjes bij Synology aangeven? Zou toch het mooiste zijn als ik er gewoon 18TB schijven bij kan steken.

Ik heb er overigens wel 6GB RAM van gemaakt, dus draai niet met de standaard 2GB.

[ Voor 6% gewijzigd door Twazerty op 05-04-2021 19:37 ]

• wvkreg
Twazerty schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:35:
[...]

Ik maak liever geen misbruik van WKOA omdat het product wat ik koop gewoon goed is. Doe liever eerst research voordat ik wat koop. Mocht het toch niet blijken te werken dan schroef ik hem wel in mijn hoofd pc. De 2x 8TB die daar in zit gaan dan maar de NAS in.

Wellicht dat hier iemand rondloopt die een grotere schijf heeft geplaatst dan wat de lijstjes bij Synology aangeven? Zou toch het mooiste zijn als ik er gewoon 18TB schijven bij kan steken.

Ik heb er overigens wel 6GB RAM van gemaakt, dus draai niet met de standaard 2GB.
Ik ken nog geen nas die 18TB ondersteund nog afgezien van het feit dat je 0 redundantie hebt. Ofwel disk weg, alles weg. Erg onverstandige setup. Pak dan 2*14TB.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

wvkreg schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:55:
[...]

Ik ken nog geen nas die 18TB ondersteund nog afgezien van het feit dat je 0 redundantie hebt. Ofwel disk weg, alles weg. Erg onverstandige setup. Pak dan 2*14TB.
Probeer je hiermee te zeggen om enkel schijven te kopen die op de compatibiliteitslijst staan? Dus geen 16TB WD Red Pro omdat die niet op de lijst staat?

Voor de data die ik erop zet is 0 redundantie geen enkel issue. Schijf kapot = jammer dan. De data die erop staat krijgt de classificatie: niet belangrijk. Belangrijke data staat gedupliceerd op PC + NAS + soms ook cloud.

• wvkreg
Twazerty schreef op maandag 5 april 2021 @ 20:26:
[...]

Probeer je hiermee te zeggen om enkel schijven te kopen die op de compatibiliteitslijst staan? Dus geen 16TB WD Red Pro omdat die niet op de lijst staat?

Voor de data die ik erop zet is 0 redundantie geen enkel issue. Schijf kapot = jammer dan. De data die erop staat krijgt de classificatie: niet belangrijk. Belangrijke data staat gedupliceerd op PC + NAS + soms ook cloud.
Volg gewoon de HCL.

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-11 13:56

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Twazerty schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:35:
[...]

Ik draai zelf 4x 16tb Seagate exon schijven samen in de combi met een 420+ met 6gb. Resync heeft wel een 2 tal werken geduurd om van 3x4 naar 4x16 te gaan.

-Te huur

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-11 07:12
Vraag mbt Hyper Backup:

Bij mij thuis een DS220+ met mapje Broer en een user broer die toegang tot die map heeft
Synology firewall met toestemming voor IPbroertje op poort 6281 en voor Hyper Backup

Bij mijn broertje een DS 218j met map Snowmiss en een user Snowmiss die toegang tot die map heeft
Synology firewall met toestemming voor IPSnowmiss op poort 6281 en voor Hyper Backup.

Bij mij ingesteld in Hyper Backup, 4 taken voor het backuppen van vier verschillende mappen op vier verschillende tijden richting de nas bij mijn broer.

Deze de eerste keer handmatig gestart (duurt natuurlijk even als het veel GB zijn) en sindsdien verbindt mijn nas elke nacht met die van hem en doet een incrementele backup. Vaak zijn het 1 of 2 files die veranderd zijn gedurende de dag.

Andersom had mijn broer 1 Hyper Backup taak mijn kant op. Deze (redelijk groot) hebben we wel 5 keer moeten resumen omdat de taak suspended was (geen idee waarom). Gisteren een drietal kleine taken erbij gemaakt, en netjes ingesteld op een planning die net een paar minuten later start dan die van mij.

Probleem: zijn taken worden niet volgens planning uitgevoerd, sterker nog, ze zijn vannacht helemaal niet uitgevoerd.

In de logfiles (die ik kan vinden) kan ik niets vinden. Hyper Backup geeft ook geen reden voor het niet uitvoeren van de taken.

Handmatig lukt het dus wel, dus een verbinding is wel te maken en de firewall houdt niets tegen.

Wie o wie, heeft een aanwijzing waar wij nog niet aan gedacht hebben?

• Raziel
  • Laatst online: 29-10 20:04
Zou Docker 18.09.0-1110 die in DSM 7 zit draaien op DSM 6?

• technorabilia
Raziel schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:45:
Zou Docker 18.09.0-1110 die in DSM 7 zit draaien op DSM 6?
Ja, de Docker versie die momenteel in DSM 7 Beta wordt gebruikt heeft dezelfde Docker versie over de motorkap.

👉🏻 Blog 👈🏻

• Raziel
  • Laatst online: 29-10 20:04
kraades schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:47:
[...]

Ja, de Docker versie die momenteel in DSM 7 Beta wordt gebruikt heeft dezelfde Docker versie over de motorkap.
Toch niet. Als ik de spk met de hand wil installeren zegt hij invalid file format.

• technorabilia
Raziel schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:53:
[...]

Toch niet. Als ik de spk met de hand wil installeren zegt hij invalid file format.
Ah zo! Ik lees het weer eens verkeerd. Je wilt het andersom doen. Als je op zoek bent naar een nieuwe Docker versie dan heeft dat geen zin want de Docker versies in DSM 6 en DSM 7 zijn vooralsnog gelijk

👉🏻 Blog 👈🏻

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik gebruik DS Video voor afspelen op diverse apparaten. Ik heb een nieuwe account aangemaakt (omdat ik nog met account 'admin' werkte :X Alleen achter de firewall / VPN, met versleuteling en met autoban, maar toch..)

Als ik nu bij die andere account inlog in DS Video staat alles op ongezien. Is er een manier om de 'gezien' data te kopiëren naar een andere account?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1 ... 95 ... 187 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).