[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 93 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:00

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Realistisch, ook een beetje beroeps deformatie maar geen paranoia nee. Als je je lokale netwerk niet filtert kan elk IoT ding/laptop die gehackt wordt die hetzelfde VLAN zit een aanval uitvoeren op je NAS. Ik heb beroepsmatig Cryptolocker gezien en dat wil je niet dat dat jouw data overkomt geloof me.
wvkreg schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:06:
En een externe (hw) firewall? Is dat het overwegen waard zoals https://firewalla.com/products/firewalla-blue-plus?
Is sowieso het overwegen waard, al zou ik je adviseren om dan even in dit topic te kijken:
Zelfbouw project: Firewall / Router / AP
(En je moet weten wat je aan het doen bent natuurlijk ;) )

Ik heb er dus zelf wel 1 die voor alle externe services zoals oa NextCloud staat. Neemt niet weg dat het meest veilige is; je NAS niet aan internet en als het toch perse moet via een hardened reverse proxy (ik gebruik zelf die WAF in Sophos UTM Home daarvoor, omdat die dan de SSL encryptie doet kan ook dat verkeer gescand worden en dáár staat dan nog een FortiGate voor. Echter met de doeleinden van mijn Synology is hij überhaupt niet ontsloten voor de buitenwereld)

[ Voor 90% gewijzigd door Tomba op 17-03-2021 09:45 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 20:37
Tomba schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:34:
[...]

Realistisch, ook een beetje beroeps deformatie maar geen paranoia nee. Als je je lokale netwerk niet filtert kan elk IoT ding/laptop die gehackt wordt die hetzelfde VLAN zit een aanval uitvoeren op je NAS. Ik heb beroepsmatig Cryptolocker gezien en dat wil je niet dat dat jouw data overkomt geloof me.

[...]

Is sowieso het overwegen waard, al zou ik je adviseren om dan even in dit topic te kijken:
Zelfbouw project: Firewall / Router / AP
(En je moet weten wat je aan het doen bent natuurlijk ;) )

Ik heb er dus zelf wel 1 die voor alle externe services zoals oa NextCloud staat. Neemt niet weg dat het meest veilige is; je NAS niet aan internet en als het toch perse moet via een hardened reverse proxy (ik gebruik zelf die WAF in Sophos UTM Home daarvoor, omdat die dan de SSL encryptie doet kan ook dat verkeer gescand worden en dáár staat dan nog een FortiGate voor. Echter met de doeleinden van mijn Synology is hij überhaupt niet ontsloten voor de buitenwereld)
Sophos UTM klinkt interessant en is gratis voor home use.
Echter wil ik geen pc ervoor inzetten. Werkt het ook op Docker of een Raspberry PI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
wvkreg schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:01:
[...]

Echter wil ik geen pc ervoor inzetten. Werkt het ook op Docker of een Raspberry PI?
Zo te zien is het zelf een geheel OS.
Ik zie geen images van beschikbaar op hub.docker.com . Maar als je weet hoe kun je zelf er een image van maken.

Maar er staat dit: "Virtual appliance can be run directly in any VMware vSphere Edition."
Kan ESXi op een PI? Denk het wel, dus kan je het als VM guest runnen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

wvkreg schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:01:
[...]

Sophos UTM werkt alleen op x86 en als je het virtualiseert als VM op ESXi of Hyper-V (helaas niet op VMM :( ) maar goed je had het zelf ook over een hardware Firewall ;)

Firewalls lenen zich ook niet echt voor docker overigens. Als je in het eerder door mij aangehaalde topic kijkt zie je dat er via Ali behoorlijk kleine snelle x64 doosjes te koop zijn die prima Sophos of pfSense oid kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Tomba schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:13:
[...]

Sophos UTM werkt alleen op x86 en als je het virtualiseert als VM op ESXi of Hyper-V (helaas niet op VMM :( ) maar goed je had het zelf ook over een hardware Firewall ;)

Firewalls lenen zich ook niet echt voor docker overigens. Als je in het eerder door mij aangehaalde topic kijkt zie je dat er via Ali behoorlijk kleine snelle x64 doosjes te koop zijn die prima Sophos of pfSense oid kunnen draaien.
Netgate SG-2100 lijkt me prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:28
Gister de 220+ binnen gekregen. Deze meteen geupgrade met 16gb extra ram. En heb er 2x een Samsung 860 evo 1TB schijf in.
Ook een webdav koppeling gemaakt naar m'n 1tb Stack opslag.

Ik wil de Nas gaan gebruiken om van m'n Pi4 voor Homeassistant te vervangen. Heb dit ondertussen al in docker draaien. En in de toekomst ook mijn pi3 die ik gebruik voor DSMR vervangen. Moet me hier nog in verdiepen.

Wat raden jullie nou aan om sowieso op de NAS te installeren qua apps / docker pakketten.

Ik kan dit niet helemaal opmaken uit de openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-09 13:20
Ik ben vandaag even bezig geweest met een externe vpn verbinding op te zetten binnen mijn synology. Dit is uiteindelijk gelukt dmv de methode OpenVPN (via het importeren van een .ovpn-bestand), maar nu gaat het downloaden echt 7 keer zo traag (van 5mb/s naar 700kb/s). Ik las dat het misschien zou helpen om TCP in UDP te wijzigen, maar dit zie ik nergens. Ik heb zo'n vermoeden dat het wel zou kunnen als de verbindingsmethode alleen OpenVPN zou zijn, dus zonder een bestand toe te voegen, maar op een of andere manier staat die niet in het rijtje.

Iemand enig idee waarom niet? En hoe zou ik de snelheid iets kunnen opvoeren?
Ik heb DSM versie 6.2.3 op een DS213j.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
ajaxalex schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:04:
Wat raden jullie nou aan om sowieso op de NAS te installeren qua apps / docker pakketten.
Allereerst gefeli met je aankoop!

Qua apps: Dat ligt behoorlijk aan wat je zelf je NAS voor wilt gaan gebruiken...
Maar dit moet je wat mij betreft altijd in de basis wel hebben:

- Antivirus (Essentials of McAfee)
- HyperBackup

En omdat je met Docker aan het spelen bent:
- Portainer (omdat de Docker GUI van Synology zuigt)

Afbeeldingslocatie: https://publicshare.vlnet.nl/portainer1732021.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Shadow771 op 17-03-2021 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

ajaxalex schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:04:

Ik kan dit niet helemaal opmaken uit de openingspost.
In ieder geval niet je Home Assistent in docker gaan draaien. Dat is wel aan de praat te krijgen maar is een doodlopende weg. Het wordt door HA niet meer ondersteund op de Synology en wordt zelfs actief geblokkeerd bij het updaten. Sommige mensen krijgen het dan met allerlei trucjes aan de praat maar het is wachten op het einde.
Veel beter is het om HA in een virtual machine te draaien. Daar heb je geheugen genoeg voor en is uiteindelijk veel simpeler.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Blueflame_Core schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:52:
Ik ben vandaag even bezig geweest met een externe vpn verbinding op te zetten binnen mijn synology. Dit is uiteindelijk gelukt dmv de methode OpenVPN (via het importeren van een .ovpn-bestand),
Je post vind ik wat warrig na dit...
Blueflame_Core schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:52: maar nu gaat het downloaden echt 7 keer zo traag (van 5mb/s naar 700kb/s).
Met wat zit je hier nu mee te vergelijken precies? Vanaf een externe netwerk een bestand ophalen van je NAS? Of het algemene internet verkeer via je VPN?
Ik las dat het misschien zou helpen om TCP in UDP te wijzigen, maar dit zie ik nergens. Ik heb zo'n vermoeden dat het wel zou kunnen als de verbindingsmethode alleen OpenVPN zou zijn, dus zonder een bestand toe te voegen, maar op een of andere manier staat die niet in het rijtje.
UDP gebruiken ipv TCP is een goeie. Maar de rest wat je hier typt.... :?

In de Synology VPN Server (op DSM) package kan je onder 'OpenVPN' gewoon de protocol veranderen van TCP naar UDP. Export dan opnieuw de config file voor je client , of verander zelf je .ovpn config
proto udp
Ik heb DSM versie 6.2.3 op een DS213j.
Verwacht nooit top snelheid op een J-serie ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Sorry voor de warrigheid, het is niet heel ingewikkeld. Normaal download ik met download station ongeveer met een snelheid van rond de 5mb/s. Nu met een vpn maar 700kb/s. Ik snap dat de snelheid daalt, maar dit is toch wel heel gortig. Vandaar het udp / tcp verhaal. En die optie is volgens sommige screenshots wel mogelijk als je alleen Openvpn kunt kiezen, dus zonder ovpn bestand. Zal wel eens even kijken naar VPN server in DSM, hopelijk lukt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Blueflame_Core schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:11:
Sorry voor de warrigheid, het is niet heel ingewikkeld. Normaal download ik met download station ongeveer met een snelheid van rond de 5mb/s. Nu met een vpn maar 700kb/s.
Oooh.. Ik dacht dat je naar je NAS toe probeerde te VPN'en (inbound). Maar je hebt het dus over outbound VPN...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Geen idee, die termen zeggen me niks sorry. Ik heb de vpn ingesteld via netwerk in DSM. Vervolgens download ik via download station en zit ik met deze trage snelheid. En die moet eigenlijk wat omhoog als het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:38
Blueflame_Core schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:24:
Geen idee, die termen zeggen me niks sorry. Ik heb de vpn ingesteld via netwerk in DSM. Vervolgens download ik via download station en zit ik met deze trage snelheid. En die moet eigenlijk wat omhoog als het kan.
Het kan ook aan je VPN provider liggen, welke gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:07
Ortep schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:32:
[...]

In ieder geval niet je Home Assistent in docker gaan draaien. Dat is wel aan de praat te krijgen maar is een doodlopende weg. Het wordt door HA niet meer ondersteund op de Synology en wordt zelfs actief geblokkeerd bij het updaten. Sommige mensen krijgen het dan met allerlei trucjes aan de praat maar het is wachten op het einde.
Veel beter is het om HA in een virtual machine te draaien. Daar heb je geheugen genoeg voor en is uiteindelijk veel simpeler.
Heb je hier een bron van? Volgens mij is dit complete onzin...

HA in docker werkt prima zonder trucjes, en heeft gewoon het volledige geheugen ter beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
@wouter.N
Het ging altijd om deze package.
https://community.home-as...ted-or-working-atm/125559

Maar ik zie dat dit niet meer werkt. Is het nu mogelijk om de supervisor in docker te draaien? Op een Synology?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

wouter.N schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:00:
[...]

Heb je hier een bron van? Volgens mij is dit complete onzin...

HA in docker werkt prima zonder trucjes, en heeft gewoon het volledige geheugen ter beschikking.
Het is geen onzin, er wordt al bijna een jaar over gediscussieerd in het Home Assistant forum.
Er zijn maar een paar ondersteunde varianten van HA. Onder andere Debian 10 Dus bv géén Ubuntu.
Docker in principe wel, maar dat alleen Docker versie 20 en niet de versie 18 van Synology.

Ik ben er zelf keihard tegen aan gelopen dat ik plotseling niet meer kon updaten. Ik ben dus overgestapt van Docker naar VM en dat was een verademing.

https://www.home-assistan...ervised-on-generic-linux/

Alleen de core versie werkt nog en de devs hebben al aangegeven dat ze dat actief gaan tegenwerken. Ze willen een heel beperkt aantal versies ondersteunen omdat ze anders te veel moeten onderhouden.

Je hoeft me niet te geloven. Ga gerust je gang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kraades schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:47:
@wouter.N
Het ging altijd om deze package.

Maar ik zie dat dit niet meer werkt. Is het nu mogelijk om de supervisor in docker te draaien? Op een Synology?
Het werk geloo\f ik een soort van. Maar de versie van Docker op de Syno is te oud. Versie 18. En ze gaan dadelijk eisen dat de versie minimaal 20 is. Natuurlijk kan je dan een oude versie wel draaien, maar niet meer updaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
En HomeAssistent is niet de enige dat dit doet.. kijk ook maar naar MailCow bijv. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
fyr0 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:55:
[...]

Het kan ook aan je VPN provider liggen, welke gebruik je?
GooseVPN
Maar toch zou ik nog graag antwoord krijgen hoe ik een openvpn kan veranderen van tcp naar udp.

[ Voor 20% gewijzigd door Blueflame_Core op 17-03-2021 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Blueflame_Core schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:18:
GooseVPN
Maar toch zou ik nog graag antwoord krijgen hoe ik een openvpn kan veranderen van tcp naar udp.
Een andere VPN provider nemen om mee te beginnen....
GooseVPN is kak en dat zeg ik uit ervaring. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Shadow771 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:23:
[...]

Een andere VPN provider nemen om mee te beginnen....
GooseVPN is kak en dat zeg ik uit ervaring. ;)
Lekker dan, net 4 jarige licentie genomen, was wel een goede aanbieding maar toch.

Maar zou het met udp tcp niet iets kunnen verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Ortep schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:03:
[...]

Ik ben er zelf keihard tegen aan gelopen dat ik plotseling niet meer kon updaten. Ik ben dus overgestapt van Docker naar VM en dat was een verademing.

[...]
Je had ook een VM met daarin docker kunnen doen, die route heb ik onderzocht; draaide perfect (Ubuntu 20.04 met nieuwste docker erop), maar omdat ik geen (automatische) backup mogelijkheid vond heb ik dit uiteindelijk niet doorgezet. Hoe heb jij je backups geborgd?

[ Voor 6% gewijzigd door Tomba op 18-03-2021 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxalex
Ortep schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:32:
[...]

Heb je hier wat documentatie van dat het niet meer ondersteund gaat worden? Ik las juist dat het veel gebruikt wordt dus daarom had ik ook deels gekozen voor Synology i.c.m. docker i.p.v. een intel NUC.

Als ik hem wel als VM wil draaien dan moet ik kijken naar Virtual machine manager?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

ajaxalex schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:53:
[...]

Heb je hier wat documentatie van dat het niet meer ondersteund gaat worden? Ik las juist dat het veel gebruikt wordt dus daarom had ik ook deels gekozen voor Synology i.c.m. docker i.p.v. een intel NUC.
Het staat eigenlijk gewoon in de installatie docs. Wat er wel en niet ondersteund wordt.
Let wel, niet ondersteund wil niet direct zeggen dat het op dit moment niet werkt. Maar er is geen enkele garantie dat het in de toekomst wel blijft werken.

Ik gaf al 2 links waarin er over werd gediscussieerd.
In de eerste link staat info over dingen als dat ze zelf basis Ubuntu niet ondersteunen, maar wel Debian 10
In de laatste staat veel info over Synology en waarom het uiteindelijk niet meer werkt. Fredrike heeft er keihard aan gewerkt maar er moesten steeds meer gekke dingen gedaan worden om het aan de praat te houden.
Ook van Frenk, een van de devs, die aangaf niets tegen Synology te hebben. Maar dat als ze zegen dat ze het ondersteunen dat ze dat dan ook moeten gaan doen. Dan zouden zij verantwoordelijk zijn voor zijn voor de juiste werking. En dat kunnen de devs dus gewoon niet aan.

Een van de officieel ondersteunde versies is wel op Docker, op wat voor machine dan ook Dan draai je dus de core versie van HA. Dan ben je zelf verantwoordelijk voor alle zaken daar om heen zoals de supervisor en alle addons.
Maar dan moet je wel Docker versie 20 draaien. En dat is er dus niet op Synology. Als je het aan de praat krijgt is dat mooi. Maar voor het zelfde geld werkt het volgende week niet meer.
En er is al aangekondigd dat ergens dit jaar versie 20 een eis wordt om te kunnen upgraden.
Als ik hem wel als VM wil draaien dan moet ik kijken naar Virtual machine manager?
Ja dat is waar je moet kijken. En uiteindelijk is het zelfs veel simpeler dan met Docker draaien. Je hoeft nergens meer over na te denken. Je draait gewoon de image die door HAS zelf geleverd wordt en die gegarandeerd werkt.

https://www.inspectort.eu...stant-op-een-synology-vm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Tomba schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 07:32:
[...]

Je had ook een VM met daarin docker kunnen doen, die route heb ik onderzocht; draaide perfect (Ubuntu 20.04 met nieuwste docker erop), maar omdat ik geen (automatische) backup mogelijkheid vond heb ik dit uiteindelijk niet doorgezet. Hoe heb jij je backups geborgd?
Waarom zou je dat doen? Dan heb je DSM 6/7 waarop je een VM gaat starten, waarop je Ubuntiu gaat draaien waarop je Docker gaat starten waarin je dan weer HAS gaat draaien.

Terwijl je ook DSM 6/7 kan draaien met daarop een VM waarin HAS zoals het door Nabu Casa wordt geleverd direct draait. Dat scheelt 2 hele software lagen. Met de eventuele problemen die daar bij horen.

Backups zijn simpel:
Je kan van die in de VM manager via "Protection" iedere dag een snapshot maken. Daar kan je heel uitgebreide scenario's mee maken. Zoals iedere dag, na een week gooi je ze weg, maar je bewaart er van iedere week wel eentje. Die bewaar je dan weer een maand en van iedere maand bewaar je er dan ook weer een.

Heb je je VM compleet verknalt kan je dus 1..2..3....7 dagen terug, of naar 2 weken geleden of naar 5 maanden geleden. Dat duurt 2 minuten met het opnieuw opstarten.

Natuurlijk helpt dat niet tegen het totaal afbranden van je Syno, maar dat hoeft ook niet echt. Want binnen HA kan je ook snapshots maken die dan bv automatisch lokaal en op Google drive worden gezet.

https://github.com/sabeechen/hassio-google-drive-backup

Brand je huis af en heb je dan een nieuwe Syno, dan installeer je die, start een VM op met een vers gedownloade image van de site van HA en je zet een snapshot terug. Dan ben je weer in de situatie van voor de brand. (Behalve je huis zelf dan) Dit duurt dus iets langer dan een snapshot van een VM terug zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ortep schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:05:
[...]

Het werk geloo\f ik een soort van. Maar de versie van Docker op de Syno is te oud. Versie 18. En ze gaan dadelijk eisen dat de versie minimaal 20 is. Natuurlijk kan je dan een oude versie wel draaien, maar niet meer updaten
Werkt zelfs niet meer als ik het goed begrijp. De VM die je aangeeft is denk ik ook de beste manier.

2021-01-15 — Due to outdated docker version (and other issues on Synology DSM) is this solution no longer possible to run. Please use the officially supported Docker solution instead.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:10
Shadow771 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:11:
[...]

Allereerst gefeli met je aankoop!

Qua apps: Dat ligt behoorlijk aan wat je zelf je NAS voor wilt gaan gebruiken...
Maar dit moet je wat mij betreft altijd in de basis wel hebben:

- Antivirus (Essentials of McAfee)
- HyperBackup

En omdat je met Docker aan het spelen bent:
- Portainer (omdat de Docker GUI van Synology zuigt)

[Afbeelding]
Dank voor de portainer. Heb net ook mijn Synology 920+ en docker is voor mij geheel nieuw. Heb alleen FileZilla gebruikt nog om al mijn oude data over te zetten maar ik vond de interface van Docker nogal bagger. Gelukkig lag het niet aan mij :P

PSN: TyKashin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxalex
Ortep schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:22:
[...]

Het staat eigenlijk gewoon in de installatie docs. Wat er wel en niet ondersteund wordt.
Let wel, niet ondersteund wil niet direct zeggen dat het op dit moment niet werkt. Maar er is geen enkele garantie dat het in de toekomst wel blijft werken.

Ik gaf al 2 links waarin er over werd gediscussieerd.
In de eerste link staat info over dingen als dat ze zelf basis Ubuntu niet ondersteunen, maar wel Debian 10
In de laatste staat veel info over Synology en waarom het uiteindelijk niet meer werkt. Fredrike heeft er keihard aan gewerkt maar er moesten steeds meer gekke dingen gedaan worden om het aan de praat te houden.
Ook van Frenk, een van de devs, die aangaf niets tegen Synology te hebben. Maar dat als ze zegen dat ze het ondersteunen dat ze dat dan ook moeten gaan doen. Dan zouden zij verantwoordelijk zijn voor zijn voor de juiste werking. En dat kunnen de devs dus gewoon niet aan.

Een van de officieel ondersteunde versies is wel op Docker, op wat voor machine dan ook Dan draai je dus de core versie van HA. Dan ben je zelf verantwoordelijk voor alle zaken daar om heen zoals de supervisor en alle addons.
Maar dan moet je wel Docker versie 20 draaien. En dat is er dus niet op Synology. Als je het aan de praat krijgt is dat mooi. Maar voor het zelfde geld werkt het volgende week niet meer.
En er is al aangekondigd dat ergens dit jaar versie 20 een eis wordt om te kunnen upgraden.

[...]

Ja dat is waar je moet kijken. En uiteindelijk is het zelfs veel simpeler dan met Docker draaien. Je hoeft nergens meer over na te denken. Je draait gewoon de image die door HAS zelf geleverd wordt en die gegarandeerd werkt.

https://www.inspectort.eu...stant-op-een-synology-vm/
Thanks voor de info, had jouw vorige post niet gezien excuses.
Ik ga het even uitzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Ortep schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:37:
[...]

Waarom zou je dat doen? Dan heb je DSM 6/7 waarop je een VM gaat starten, waarop je Ubuntiu gaat draaien waarop je Docker gaat starten waarin je dan weer HAS gaat draaien.

[...]
Om de tekortkoming van Synology (onveilige docker versie Methusalem) te omzeilen. HA is niet het enige pakket dat je eventueel in docker zou willen draaien :) (sterker nog, ik gebruik niet eens HA en bij gebrek aan backup mogelijkheden heb ik VMM ook gelaten voor wat het was dus ik gebruik het sowieso niet op deze manier :) )
Ortep schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:37:
[...]

Backups zijn simpel:
Je kan van die in de VM manager via "Protection" iedere dag een snapshot maken. Daar kan je heel uitgebreide scenario's mee maken. Zoals iedere dag, na een week gooi je ze weg, maar je bewaart er van iedere week wel eentje. Die bewaar je dan weer een maand en van iedere maand bewaar je er dan ook weer een.

Heb je je VM compleet verknalt kan je dus 1..2..3....7 dagen terug, of naar 2 weken geleden of naar 5 maanden geleden. Dat duurt 2 minuten met het opnieuw opstarten.

Natuurlijk helpt dat niet tegen het totaal afbranden van je Syno, maar dat hoeft ook niet echt. Want binnen HA kan je ook snapshots maken die dan bv automatisch lokaal en op Google drive worden gezet.

https://github.com/sabeechen/hassio-google-drive-backup

Brand je huis af en heb je dan een nieuwe Syno, dan installeer je die, start een VM op met een vers gedownloade image van de site van HA en je zet een snapshot terug. Dan ben je weer in de situatie van voor de brand. (Behalve je huis zelf dan) Dit duurt dus iets langer dan een snapshot van een VM terug zetten.
Ah geen backup dus ;) (buiten die in HA zelf) Wel mooi dat HA om de beperking van Synology op dit vlak heen werkt maar voor andere VM's biedt dit helaas geen oplossing.

Ik wilde VMM virtual machines op een single disk SSD draaien (ivm snelheid) en dan een backup naar het SHR1 3-disk Volume maken maar dat kan dus helaas niet. Daarmee is VMM voor mij helaas een nogo en blijf ik mijn VM's dus maar draaien op mijn lab-server (Hyper-V)
Tomba schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:13:
[...]

[...]
@wvkreg heb het nog even gecheckt, als je kiest voor SATA controller op de Virtual Disk controller werkt het wel. Hou er rekening mee dat je of met VLANs aan de slag moet of 1 van je netwerkkaarten dedicaten aan je WAN poort (Sophos vereist minimaal 2 netwerkkaarten)

[ Voor 16% gewijzigd door Tomba op 18-03-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Tomba schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:11:
[...]

Ah geen backup dus ;) (buiten die in HA zelf) Wel mooi dat HA om de beperking van Synology op dit vlak heen werkt maar voor andere VM's biedt dit helaas geen oplossing.
Voor mij is het een prima backup systeem.
Ik ben op een degelijke manier beschermd tegen fouten die ik zelf maak. Ik kan snel snapshots van een VM terug zetten. Met versie beheer en desnoods maanden terug kijken.

Ik draai op een raid 1 systeem waardoor ik ook beschermd ben tegen het uitvallen van één schijf.
Natuurlijk kan ook de hele Syno affikken en dan koop ik een nieuwe en ik ben met de externe snapshots van HA zelf snel weer up and running. Maar dan begin je al in de heel onwaarschijnlijke scenario's te komen. Mijn huis kan ook afbranden. En ik denk dat ik wat anders aan mijn hoofd heb dan of de bewegingsmelder in mijn gang nog wel de juiste lamp aan doet als het donker is.
Dan ben ik waarschijnlijk hoe dan ook al een heel ander huis aan het bekijken waarin alles anders gaat/moet.

Je kan trouwens wel een VM exporteren en daarna ergens anders opslaan. Maar dat is een actie die je met de hand moet doen. Dat vereist discipline.
Je kan het ook automatisch, maar dat kost geld. Dan heb je een pro licentie nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Ortep op 18-03-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Ortep
Je kunt mogelijk met virsh een backup maken of met synowebapi de export automatiseren. Zelf niet geprobeerd.

Edit:
Je kunt met synowebapi stoppen, starten maar de export hebben ze "per ongeluk" weggelaten zie ik nu. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door technorabilia op 18-03-2021 12:42 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Ortep schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:45:
[...]

Voor mij is het een prima backup systeem.
Ik ben op een degelijke manier beschermd tegen fouten die ik zelf maak. Ik kan snel snapshots van een VM terug zetten. Met versie beheer en desnoods maanden terug kijken.

Ik draai op een raid 1 systeem waardoor ik ook beschermd ben tegen het uitvallen van één schijf.
Natuurlijk kan ook de hele Syno affikken en dan koop ik een nieuwe en ik ben met de externe snapshots van HA zelf snel weer up and running. Maar dan begin je al in de heel onwaarschijnlijke scenario's te komen. Mijn huis kan ook afbranden. En ik denk dat ik wat anders aan mijn hoofd heb dan of de bewegingsmelder in mijn gang nog wel de juiste lamp aan doet als het donker is.
Dan ben ik waarschijnlijk hoe dan ook al een heel ander huis aan het bekijken waarin alles anders gaat/moet.

Je kan trouwens wel een VM exporteren en daarna ergens anders opslaan. Maar dat is een actie die je met de hand moet doen. Dat vereist discipline.
Je kan het ook automatisch, maar dat kost geld. Dan heb je een pro licentie nodig.
Je blijft hangen op Home Assistant ;) Er kan nog zoveel meer draaien op docker (bv NextCloud, Bitwarden, etc etc) en daar wil je toch echt een backup van je data kunnen maken (Maar goed, onze definitie van backup verschilt overduidelijk ;) Zolang alles op hetzelfde device draait kun je nog altijd het bokkie zijn. Brand is niet je enige risico, CryptoLockers zijn echt een ding, ook op Synology! Anyway; let's agree to disagree)

[ Voor 8% gewijzigd door Tomba op 18-03-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
[...]
@wvkreg heb het nog even gecheckt, als je kiest voor SATA controller op de Virtual Disk controller werkt het wel. Hou er rekening mee dat je of met VLANs aan de slag moet of 1 van je netwerkkaarten dedicaten aan je WAN poort (Sophos vereist minimaal 2 netwerkkaarten)
Prima, maar de Netgate zijn veel praktischer naar mijn mening. Dus een PFSense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Tomba schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:12:
[...]

Je blijft hangen op Home Assistant ;) Er kan nog zoveel meer draaien op docker (bv NextCloud, Bitwarden, etc etc) en daar wil je toch echt een backup van je data kunnen maken (Maar goed, onze definitie van backup verschilt overduidelijk ;) Zolang alles op hetzelfde device draait kun je nog altijd het bokkie zijn. Brand is niet je enige risico, CryptoLockers zijn echt een ding, ook op Synology! Anyway; let's agree to disagree)
Euhhhh jij riep dat ik geen backup had. Ik liet je zien dat ik die wel had, zelfs off site. Inderdaad alleen van HA. omdat dat zo eenvoudig is.
Ik liet je ook zien dat er een methode is die van iedere willekeurige VM een backup kan maken. Simpelweg een export maken.
En dat je die ook off site kan bewaren. Ik heb dat niet nodig, jij vindt het wel nodig. Ga dus gerust je gang.

Wil je dat automatisch dan kan dat ook. Maar dan moet je daar voor betalen in de vorm van een pro licentie.

Wat wil je nog meer van een backup? Een gratis beveiliging tegen het ontploffen van de zon?

Bij iedere backup (of welke vorm van beveiliging dan ook) moet je overwegen of kosten en moeite in verhouding staan tov van de ellende die er is als het mis gaat. Het heeft geen enkele zin om 300000 euro uit te geven aan beveiliging om 100000 te beschermen. Of om 2000 euro aan verzekeringspremie te betalen om 1500 materiaal te verzekeren. Ten eerste lijdt je al verlies als je de beveiliging/vezekering nodig hebt en dan is het nog niet eens zeker _dat_ je het wel nodig hebt.
Proportionaliteit is het keyword.
Je kan dus IEDERE VM back-uppen als je dat wilt. Als je dat van belang vindt is dat natuurlijk een goed idee. Maar dan moet je er wel tijd/geld/moeite in steken.

[ Voor 30% gewijzigd door Ortep op 18-03-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Ortep schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:12:
[...]

Je kan dus IEDERE VM back-uppen als je dat wilt. Als je dat van belang vindt is dat natuurlijk een goed idee. Maar dan moet je er wel tijd/geld/moeite in steken.
Eens, maar out-of-the-box kan het alleen handmatig. Enige optie voor automatisch is een 2e Syno en een VMM Pro licentie. (dus volgens mijn definitie heb je dan geen backup out-of-the-box)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Heeft iemand enig idee waarom ik enkel met mijn iPad op mijn interne netwerk, geen verbinding kan maken met mijn Synology via mijn reverse proxy https://mijnserver.mijndomein.nl?

Ik heb diverse pc`s en Android telefoons, en allemaal kunnen ze op het internet netwerk verbinding maken met https://mijnserver.mijndomein.nl

Het is erg frustrerend want heb nu Bitwarden_rs draaien, en wil niet iedere keer de server settings aanpassen als ik de deur uit ga.

Even voor de duidelijkheid. Bitwarden_rs werkt dus gewoon op alle apparaten aan de hand van deze tutorial en ik kan ook verbinding maken met de iPad als ik het lokale ip adres gebruikt zonder https De iPad gaat alleen ook wel eens mee naar buiten, en moet dan alles ook kunnen benaderen.

Ik snap er echt niks van, waarom dit juist op de iPad niet werkt. Ik heb ook de firewall uitgezet, maar daar ligt het probleem niet.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-09 15:58

elsinga

=8-)

Je kunt intern gewoon je externe domeinnaam gebruiken, als je internet router verkeer van intern naar je externe IP adres ondersteunt. Werkt in elk geval met mijn Ubiquiti router prima (en hiervoor met mijn Asus router ook).

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
elsinga schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:42:
Je kunt intern gewoon je externe domeinnaam gebruiken, als je internet router verkeer van intern naar je externe IP adres ondersteunt. Werkt in elk geval met mijn Ubiquiti router prima (en hiervoor met mijn Asus router ook).
Ik gebruik een Unifi dream machine met versie 1.8.3 en op andere apparaten werkt het wel gewoon. Ik had anders ditzelfde probleem moeten hebben op mijn PC toch? Daar kan ik namelijk wel gewoon verbinding maken.

Het lijkt dus echt specifiek iets te zijn met de iPad. Maar zodra ik dus met een hotspot verbind doet hij het gelijk. Verbind ik via het lokale ip (zonder https) http://192.168.178.100:poortvanbitwarden dan doet hij het ook gewoon.

Echt heel raar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Blueflame_Core schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:35:
Maar zou het met udp tcp niet iets kunnen verbeteren?
Ja misschien IETS. Maar verwacht er niet teveel van.
Als je een goeie stabiele verbinding heb met de VPN server, zou het zelf bijna niks moeten uitmaken.

Als ik me goed kan herinneren heeft GooseVPN echt wel de mogelijkheid om OpenVPN met UDP te kunnen draaien. En ze bieden daar de .ovpn (waar ik hun op fouten aanwees) ook voor aan.

Ik ben van GooseVPN weggegaan omdat ik hun systemen te gaar vond. Niet snel, te vaak disconnects en een waardeloze servicedesk (Ik zit nu op NordVPN, is 10x beter en er zijn Docker containers van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Wachten... schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:18:
Heeft iemand enig idee waarom ik enkel met mijn iPad op mijn interne netwerk, geen verbinding kan maken met mijn Synology via mijn reverse proxy https://mijnserver.mijndomein.nl?

Ik snap er echt niks van, waarom dit juist op de iPad niet werkt. Ik heb ook de firewall uitgezet, maar daar ligt het probleem niet.
@elsinga heeft al de 'NAT loopback' methode genoemd. Maar ook eens naar 'split-zone DNS' gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Shadow771 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:22:
[...]

@elsinga heeft al de 'NAT loopback' methode genoemd. Maar ook eens naar 'split-zone DNS' gekeken?
Ja dat begrijp ik, maar zoals gezegd werkt het op alle andere apparaten, dus mij lijkt dat Nat loopback gewoon werkt toch? Anders zou het op al mijn andere apparaten ook niet werken.

Dat is waarom ik verder niet achter kom wat het kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Wachten...
Ook op een andere browser? History verwijderen misschien?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-09 01:28
Net de 220+ binnen. Wil alleen het geheugen uitbreiden. Welke type gebruiken jullie wat goed erop werkt. De Synology geheugen is erg prijzig. Lees teveel dat geheugens veel problemen kunnen geven. Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

babbi schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:01:
Net de 220+ binnen. Wil alleen het geheugen uitbreiden. Welke type gebruiken jullie wat goed erop werkt. De Synology geheugen is erg prijzig. Lees teveel dat geheugens veel problemen kunnen geven. Bedankt alvast.
Even in dit topic spieken (en dan zoeken op DS220+ en DS420+ al ga ik er vanuit dat geheugen dat werkt in de DS720+/DS920+ ook wel zal werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
kraades schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:56:
@Wachten...
Ook op een andere browser? History verwijderen misschien?
Ook al gedaan, zowel op telefoons de databundel uitgezet, maar kan nog steeds inloggen op alles en alles doen. Idem voor mijn PC (die sowieso al geen cookies bewaard). Ik heb een compleet andere browser gebruikt in de prive-modus, maar nog steeds kom ik er gewoon in.

Het heeft dus volgens mij echt iets te maken tussen de iPad en de Synology. Ik ga er dus ook vanuit dat alles op de Unifi Dream machine gewoon goed werkt. Is er niet zoiets dat apple weer dingen net anders doet, en dat het daarom niet werkt?

Omdat het verder wel allemaal werkt, ga ik er dus niet vanuit dat het iets is op mijn Unifi Dream Machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-09 01:28
Tomba schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:13:
[...]

Even in dit topic spieken (en dan zoeken op DS220+ en DS420+ al ga ik er vanuit dat geheugen dat werkt in de DS720+/DS920+ ook wel zal werken)
Ben toch heel benieuwd welk geheugen jullie gebruiken voor de 220+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:39
Ik heb onlangs een shared sync folder aangemaakt. Van syno1 dus een map laten syncen op syno2.

Dit lukt en elke keer als er iets in die map wijzigt, start de job en voert deze de wijzigingen aan de andere kant door.

Nu is het zo dat ik een gebruiker op syno2 lees en schrijfrechten heb gegeven op die map, maar als deze die map opent... ziet deze gebruiker geen inhoud. Dit terwijl de inhoud er wel degelijk is, deze is namelijk door een admin account wel netjes te zien.

Is dit normaal gedrag? Heb ik wellicht iets over het hoofd gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

babbi schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:50:
[...]

Ik heb deze https://shop.micro-mail.n...ontroller=search&s=287097

Toen ik hem 6 weken geleden kocht was hij 6 euro goedkoper. De prijzen gaan blijkbaar door het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Valderrama schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:50:
Ik heb onlangs een shared sync folder aangemaakt. Van syno1 dus een map laten syncen op syno2.

Dit lukt en elke keer als er iets in die map wijzigt, start de job en voert deze de wijzigingen aan de andere kant door.

Nu is het zo dat ik een gebruiker op syno2 lees en schrijfrechten heb gegeven op die map, maar als deze die map opent... ziet deze gebruiker geen inhoud. Dit terwijl de inhoud er wel degelijk is, deze is namelijk door een admin account wel netjes te zien.

Ik weet het niet zeker hoor, maar moet je dat account ook niet instellen in de drive sync of drive admin console? Mij lijkt namelijk dat je accounts wel toegang moet geven tot drive (want daar is sync sharing van)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

[...]

Daar is letterlijk het topic voor wat ik linkte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Valderrama schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:50:

Wachten... schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:05:
Ik weet het niet zeker hoor, maar moet je dat account ook niet instellen in de drive sync of drive admin console? Mij lijkt namelijk dat je accounts wel toegang moet geven tot drive (want daar is sync sharing van)
Als ik Valderrama post lees doet hij niet de sync via Drive, maar de builtin sync wat al in DSM zit. Dit is 1-way en gaat via SSH.

Misschien screenshot van permissions 'ns laten zien op Syno2 ?

En volgens mij is deze sync niet ontworpen met de gedachte dat gebruikers op de downstream gaan zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:39
Shadow771 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:12:
[...]

[...]

Als ik Valderrama post lees doet hij niet de sync via Drive, maar de builtin sync wat al in DSM zit. Dit is 1-way en gaat via SSH.

Misschien screenshot van permissions 'ns laten zien op Syno2 ?

En volgens mij is deze sync niet ontworpen met de gedachte dat gebruikers op de downstream gaan zitten...
Dan een andere vraag wat tot hetzelfde resultaat moet leiden:

Hoe kan ik er het beste voor zorgen dat ik Map1 op Syno1 kopieer en in sync hou op Syno2 zodat een gebruiker die ik daar op die map lees en schrijfrechten geef wel bij de bestanden kan? Kan ik beter iets anders gebruiken dan “Shared folder sync”?

[ Voor 4% gewijzigd door Valderrama op 18-03-2021 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
[...]

Hier heb je een hele lijst.
Zoals gezegd kun je kiezen uit de DSx20+ modellen.
kraades in "[Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model"

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Valderrama schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:22:
Dan een andere vraag wat tot hetzelfde resultaat moet leiden:

Hoe kan ik er het beste voor zorgen dat ik Map1 op Syno1 kopieer en in sync hou op Syno2 zodat een gebruiker die ik daar op die map lees en schrijfrechten geef wel bij de bestanden kan? Kan ik beter iets anders gebruiken dan “Shared folder sync”?
Dus op syno2 moet de gebruiker ook kunnen schrijven? Dan zou je een 2-way sync moeten hebben en dat kan 'Shared folder sync" niet...

Je moet dan Synology Drive gebruiken ofzo om een 2-way sync op te zetten tussen de 2 NAS'en.

Hier is een KE artikel erover: https://www.synology.com/...logyDrive/drive_sharesync

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:30
Wachten... schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:41:
[...]

Ook al gedaan, zowel op telefoons de databundel uitgezet, maar kan nog steeds inloggen op alles en alles doen. Idem voor mijn PC (die sowieso al geen cookies bewaard). Ik heb een compleet andere browser gebruikt in de prive-modus, maar nog steeds kom ik er gewoon in.

Het heeft dus volgens mij echt iets te maken tussen de iPad en de Synology. Ik ga er dus ook vanuit dat alles op de Unifi Dream machine gewoon goed werkt. Is er niet zoiets dat apple weer dingen net anders doet, en dat het daarom niet werkt?

Omdat het verder wel allemaal werkt, ga ik er dus niet vanuit dat het iets is op mijn Unifi Dream Machine.
Klinkt eerder als een Ipad probleem dan een Synology issue.

Niet toevallig een vpn aanstaan(www.watismijnip.nl)?
Of check even je dns settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Bongoarnhem schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:56:
[...]

Klinkt eerder als een Ipad probleem dan een Synology issue.

Niet toevallig een vpn aanstaan(www.watismijnip.nl)?
Of check even je dns settings.
DNS staat gewoon verwezen naar mij Pihole, zoals alle apparaten die er geen last van hebben.
Ik draai helemaal geen VPN op mijn iPad, dus dat kan het niet zijn.

Maar jou vermoeden is ook mijn vermoeden hoor. Maar kom er maar eens achter wat het dan precies is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Wachten... schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:59:
[...]

DNS staat gewoon verwezen naar mij Pihole, zoals alle apparaten die er geen last van hebben.

Maar jou vermoeden is ook mijn vermoeden hoor. Maar kom er maar eens achter wat het dan precies is.....
Factory reset dan weet je het zeker :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-07 23:24
Wachten... schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:59:
[...]

Al geprobeerd om te troubleshooten door tijdelijk even op een externe DNS in te stellen? Ik weet dat de Apple producten van m'n vrouw ook aardig kieskeurig kunnen zijn soms. Geen idee wat er dan precies is dan, maar vaak is het DNS gedoe. Zelf heb ik nog een tweede DNS server (ik gebruik zelf adguard) als backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
peetgate schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 23:09:
[...]

Al geprobeerd om te troubleshooten door tijdelijk even op een externe DNS in te stellen? Ik weet dat de Apple producten van m'n vrouw ook aardig kieskeurig kunnen zijn soms. Geen idee wat er dan precies is dan, maar vaak is het DNS gedoe. Zelf heb ik nog een tweede DNS server (ik gebruik zelf adguard) als backup.
Edit: Helaas heeft het niet geholpen.
------------------------------

Ik kan even handmatig verwijzen naar een andere DNS en zal eens kijken wat dat oplevert.
Ik laat het zo even weten!

[ Voor 6% gewijzigd door Wachten... op 18-03-2021 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:04

pietje63

RTFM

@Wachten... blokkeert Synology niet het lokale ip-adres van je iPad? Wellicht ergens in de firewall of bij account management?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:28
AtomicWing schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:46:
[...]

En een goede paar dagen later is het indexeren voltooid. Daarna de indexing voor Moments gestart en twee dagen later weer dezelfde problematiek: index weer kapot. Ticket weer bijgewerkt en supportroute opengezet: als ze de DB weer leeggooien gaat als eerste Moments eraf. Stapje voor stapje eens kijken wat dit veroorzaakt; de schijven geven geen SMART errors op uitgebreide tests, verder geen andere signalen dat er iets niet meewerkt.

Op hoop van zege dan maar weer...
Update: Ze hebben zowel Moments als Media Server verwijderd; kennelijk zorgt een combinatie van die twee voor corruptie in de logfiles van de interne media index. Ze hebben enkele uren gespendeerd aan het zoeken naar een oorzaak, volgens de ticket gevonden en in ieder geval lokaal gerepareerd. Voor Media Server komt er over enkele weken een nieuwe update waarbij dan ook gelijk fixes worden doorgevoerd/uitgevoerd om dit corruptieprobleem te ondervangen.

Voor nu werkt het grotendeels dus weer, zij het zonder Moments en Media Server packages.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik overweeg een nieuwe synology, ik ga nu voor wat groters, het oog valt op de ds1821+.

Enige issue is nog steeds het gebrek aan volledig vlan support. Nu heb ik een oudere synology waarbij het met een shell aanpassing werkt, ook bij reboots etc.
Maar ik zoek een betere oplossing zonder via CLI hacks te moeten toepassen, die bij herstel van een configuratie blijft werken.

Aangezien de ds1821+ ook docker ondersteund heb ik daar veel behoefte om containers aan specifieke virtualnics met een vlan-id te koppelen. (denk aan 5 containers en 3 vlans.)
Ik heb reeds een pfsense machine met goed werkende guest, iot, trusted lan en een vpn-lan ingericht. Vooral het laatste de vpn-gateways hoeven dus niet op de synology ingericht te worden.

Overal lees ik dat het kan maar niet op een hack-free manier en support vanuit dsm (6.x).

Ik overweeg zelfs een qnap momenteel daar lijkt het vlan support iets beter gefaciliteerd te worden maar ik lees ook veel bugs en een nogal spartaanse interface.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

LCD_viewer schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:00:
Ik overweeg een nieuwe synology, ik ga nu voor wat groters, het oog valt op de ds1821+.

Enige issue is nog steeds het gebrek aan volledig vlan support. Nu heb ik een oudere synology waarbij het met een shell aanpassing werkt, ook bij reboots etc.
Maar ik zoek een betere oplossing zonder via CLI hacks te moeten toepassen, die bij herstel van een configuratie blijft werken.

Aangezien de ds1821+ ook docker ondersteund heb ik daar veel behoefte om containers aan specifieke virtualnics met een vlan-id te koppelen. (denk aan 5 containers en 3 vlans.)
Ik heb reeds een pfsense machine met goed werkende guest, iot, trusted lan en een vpn-lan ingericht. Vooral het laatste de vpn-gateways hoeven dus niet op de synology ingericht te worden.

Overal lees ik dat het kan maar niet op een hack-free manier en support vanuit dsm (6.x).

Ik overweeg zelfs een qnap momenteel daar lijkt het vlan support iets beter gefaciliteerd te worden maar ik lees ook veel bugs en een nogal spartaanse interface.
Ik heb me er inderdaad ook over verbaasd dat je geen VLAN interfaces aan kunt maken via de GUI.
Binnen VMM kun je wel gewoon met VLANs werken; Ubuntu met docker erop (bijkomend voordeel; je draait een courante versie van docker) en je kunt vooruit met je Macvlan. Betekent wel dat je goed na moet denken over je backup strategie; je zou je docker directory via SMB kunnen mounten op je Synology zodat je die in ieder geval veilig kunt stellen. Automatische backups van VMM is helaas niet mogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 15:49
LCD_viewer schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:00:

Ik weet het is vloeken in de kerk hier, maar weet je zeker dat je een Synology wil? Ben hard aan het twijfelen of mijn volgende geen QNAP wordt. De laatste tijd is Synology best wel wat steken aan het laten vallen. mogelijk de oorzaak van de remmende voorsprong. Maar DM7 wat niet uitkomt, plots alleen eigen enterprise schijven goedkeuren etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
sweetdude schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:38:
[...]

Ik weet het is vloeken in de kerk hier, maar weet je zeker dat je een Synology wil? Ben hard aan het twijfelen of mijn volgende geen QNAP wordt. De laatste tijd is Synology best wel wat steken aan het laten vallen. mogelijk de oorzaak van de remmende voorsprong. Maar DM7 wat niet uitkomt, plots alleen eigen enterprise schijven goedkeuren etc. etc.
Het is geen vloeken in de kerk en dan nog. Synology heeft wel een reputatie maar als het om features gaat en je moet toch tinckeren om het naar je zin te krijgen.

QNAP heeft bij mij nog een plus dat is de hardware, net iets meer bang for the buck. ( 2.5 gbit, 2 x pci-expansion etc.)

Het qnap model wat ik op het oog heb is de QNAP TS-873A-8G, ergo het is de ds1821+ vs ts-873A-8G.

Enige wat niet geboden wordt is SHR, maar wellicht moet ik daar maar niet een nas op laten vallen.
Ik zit heel veel op nascompares en smnb.com te kijken daar zijn genoeg topics en guides om VLAN / docker inrichtingen te fixen. QNAP steekt daar wel anders uit, als in dat de functionaliteit soms buggy is.

DSM 7 daar verwacht ook geen nieuwe monster-features en zoals Tomba al schreef, de huidige docker implentatie is al outdated.

Keuzes, keuzes, keuzes..... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
DSM 7 heeft de meest recente docker 19. Qnap is leuk, maar qua apps en vmm en docker support is synology toch beter. Zeker de zeer dikke ds1821+ met paar SSD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

wvkreg schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:46:
DSM 7 heeft de meest recente docker 19. Qnap is leuk, maar qua apps en vmm en docker support is synology toch beter. Zeker de zeer dikke ds1821+ met paar SSD.
Voor zover mij bekend komt er pas een docker update ná DSM7:
https://www.synoforum.com...ker-version-in-dsm7.4872/

Verder is niet 19 maar 20 de meest recente versie...
https://docs.docker.com/engine/release-notes/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 03:36
wvkreg schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:46:
Niet op de dsm 7 beta in elk geval.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
root@dionysos:~# docker version
Client:
 Version:           18.09.8
 API version:       1.39
 Go version:        go1.11.11
 Git commit:        bfed4f5
 Built:             Wed Oct 28 03:17:41 2020
 OS/Arch:           linux/amd64
 Experimental:      false

Server:
 Engine:
  Version:          18.09.8
  API version:      1.39 (minimum version 1.12)
  Go version:       go1.11.11
  Git commit:       64d9155
  Built:            Wed Oct 28 03:16:36 2020
  OS/Arch:          linux/amd64
  Experimental:     false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Tomba schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:48:
[...]

Voor zover mij bekend komt er pas een docker update ná DSM7:
https://www.synoforum.com...ker-version-in-dsm7.4872/

Verder is niet 19 maar 20 de meest recente versie...
https://docs.docker.com/engine/release-notes/
Ok, that sucks. Eerder beweerden ze dat docker 19 samen zou komen met dsm7 Final.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Gewoon een simpele PC als Docker host inzetten, Ubuntu Server (VM) erop en alles is tig keer sneller/makkelijker. CIFS of NFS mounts naar je NAS et voila :D

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik heb het begin december aan support gevraagd.
kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
Van mogelijke latere plannen ben ik niet op de hoogte...

Je kunt eventueel ook nog tijdelijk docker 20 in docker 19 draaien.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:10
Nu ik over ben gestapt naar de 920+ en docker heb ik aantal vraagjes qua overgang:

- Op mijn oude nas (DS211) had ik een mariaDB draaien voor een gedeelde KODI database. Wat zou het handigst zijn om dat weer in te stellen op de 920? In docker met MariaDB of MySQL en dan een import? Clean start? Ik ben zelf niet zo thuis in databases vandaar de vraag

- Welke torrent client te gebruiken binnen docker?

PSN: TyKashin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
TyKH schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 21:57:
Nu ik over ben gestapt naar de 920+ en docker heb ik aantal vraagjes qua overgang:

- Op mijn oude nas (DS211) had ik een mariaDB draaien voor een gedeelde KODI database. Wat zou het handigst zijn om dat weer in te stellen op de 920? In docker met MariaDB of MySQL en dan een import? Clean start? Ik ben zelf niet zo thuis in databases vandaar de vraag
Wat je hier beschrijft is prima.
Je kunt het op deze manier gerust uitproberen zonder je ergens zorgen om te maken. Als de import mis gaat, docker container wegpleuren en gewoon simpel opnieuw proberen met een nieuwe container.
TyKH schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 21:57:
- Welke torrent client te gebruiken binnen docker?
Je hebt keus aan verschillende. Ikzelf gebruik linuxserver/qbittorrent (die weer hangt aan mijn NordVPN docker container) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
AtomicWing schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:03:
[...]

Update: Ze hebben zowel Moments als Media Server verwijderd; kennelijk zorgt een combinatie van die twee voor corruptie in de logfiles van de interne media index. Ze hebben enkele uren gespendeerd aan het zoeken naar een oorzaak, volgens de ticket gevonden en in ieder geval lokaal gerepareerd. Voor Media Server komt er over enkele weken een nieuwe update waarbij dan ook gelijk fixes worden doorgevoerd/uitgevoerd om dit corruptieprobleem te ondervangen.

Voor nu werkt het grotendeels dus weer, zij het zonder Moments en Media Server packages.
Moments moet je ook nooit installeren. Tenzij je elke maand opnieuw wil installeren.
De "ai" en scanning corrupten je system DB en zorgen voor een enorme load op je NAS.
Ik heb het zelfs getest op de DS1821+, niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:48
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:42:
Gewoon een simpele PC als Docker host inzetten, Ubuntu Server (VM) erop en alles is tig keer sneller/makkelijker. CIFS of NFS mounts naar je NAS et voila :D
Exact; hier ook twee apparaten in de meterkast:
  1. Synology 918+. Ingezet als "domme opslag". Niet bereikbaar vanuit buitenaf maar echt sec opslag.
  2. Een energiezuinige server. Ubuntu latest LTS erop en docker erop geinstalleerd. Paar vaste NFS mounts richting de Synology. Deze server hangt aan het internet. Via traefik fix ik https certificaten die automatisch worden ge-reverse-proxied naar de containers. Data wordt weggeschreven naar de mounts (op dus de synology). Ook gaat er geautomatiseerd backups (rsync) naar de synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@smeerbartje
Wat zijn de argumenten om een extra server te plaatsen en de DS918+ alleen als storage te gebruiken?

Oprechte vragen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smeerbartje
kraades schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:47:
@smeerbartje
Wat zijn de argumenten om een extra server te plaatsen en de DS918+ alleen als storage te gebruiken?

Oprechte vragen.
Beetje separation of concerns. Mijn server is volledig stateless. Alle data staat op de NFS share (synology) opgeslagen. Dus stel dat mijn server kapot gaat of om wat voor reden dan ook moet worden vervangen, dan hoef ik alleen maar een de containers te starten. De data / state wordt van de synology gehaald.

Ook is het een klein stukje "vertrouwen" dat ik mis in DSM. Bij linux weet ik gewoon 100% zeker dat ik het zelf allemaal kan fixen / uitzoeken. Bij DSM vind je her-en-der toch wel wat gegenereerde files, net-iets-afwijkende config, etc. Het liefst houd ik dat onveranderd en zoveel mogelijk vanilla. Ergens heb ik het gevoel dat alle wijzigingen die ik aanbreng aan de linux-laag van DSM, dat ze mogelijk in de toekomst (bij een upgrade) pijn kunnen doen.

Vandaar dus... :9~ Ik kan me overigens ook goed voorstellen dat mensen genoeg hebben aan alleen DSM hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Vind ik zelf prima argumenten van @smeerbartje . Alleen zou ik me kunnen afvragen of een goedkopere 4-bay model voldoende was geweest aangezien dit (plus) model zelf ook VM's en Docker containers kan draaien met de performance wat het heeft. Maar misschien zit daar ook weer een legacy reden achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:23
@smeerbartje Met die redenatie snap ik eigenlijk niet dat je ook nog een synology neemt voor je storage en deze niet gewoon in je server opneemt. Zowel qua performance als qua kosten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smeerbartje
Shadow771 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:05:
Vind ik zelf prima argumenten van @smeerbartje . Alleen zou ik me kunnen afvragen of een goedkopere 4-bay model voldoende was geweest aangezien dit (plus) model zelf ook VM's en Docker containers kan draaien met de performance wat het heeft. Maar misschien zit daar ook weer een legacy reden achter.
Klopt, een 2-bay zou inderdaad voldoende zijn. Echter de mogelijkheid om nu eenvoudig van een 4 TB volume naar een groter volume te gaan (in SHR 2-disk-redundancy) is me het geld wel waard.
DukeBox schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:12:
@smeerbartje Met die redenatie snap ik eigenlijk niet dat je ook nog een synology neemt voor je storage en deze niet gewoon in je server opneemt. Zowel qua performance als qua kosten.
Als dan de server kapot is, dan heb ik niets meer en kost het reprovisionen me teveel tijd. Ik houd er gewoon van om 't gescheiden te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
smeerbartje schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:49:
Als dan de server kapot is, dan heb ik niets meer en kost het reprovisionen me teveel tijd. Ik houd er gewoon van om 't gescheiden te houden.
En als je synology kapot gaat ook..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smeerbartje
DukeBox schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:09:
[...]

En als je synology kapot gaat ook..
Nee, want dan koop ik dus een nieuwe synology en hoef ik enkel de hyperbackup terug te zetten naar de nieuwe. Containers starten en alles, maar dan ook echt alles is weer up-and-running.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
smeerbartje schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:16:
Nee, want dan koop ik dus een nieuwe synology en hoef ik enkel de hyperbackup terug te zetten naar de nieuwe. Containers starten en alles, maar dan ook echt alles is weer up-and-running.
Maar wat is dan het verschil wanneer je je storage op je server draait ? Zonder het een doet de ander het niet.
In wezen heb je i.p.v. 1 spof, 2 spofs en als de boel via netwerk aan elkaar zit zelfs 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

DukeBox schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:24:
[...]

Maar wat is dan het verschil wanneer je je storage op je server draait ? Zonder het een doet de ander het niet.
In wezen heb je i.p.v. 1 spof, 2 spofs en als de boel via netwerk aan elkaar zit zelfs 3.
Je vergeet dat niet alles storage nodig heeft van de NAS. Ik heb het ook uit elkaar getrokken, hoofdzakelijk omdat de NAS constant bezig was met lezen/schrijven op alle 4 de schijven, beviel me niet zo. Ja, een DS918+ is krachtig genoeg voor Docker en VM's (zolang het geen W10 is), maar je merkt wel dat een simpel Celeronnetje de boel wel behoorlijk nekt. Neemt niet weg dat DSM een mooi OS is voor de NAS en simpel in gebruik voor de leek, heb er geen spijt van dat ik hem heb gekocht. Maar als je eenmaal weet wat er allemaal mogelijk is en kan, ga je weleens verder kijken dan (alleen) een NAS :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Sp33dFr34k schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 17:46:
Je vergeet dat niet alles storage nodig heeft van de NAS.
Zover ik begreep draaien alle dockers vanaf NFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
DukeBox schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:30:
[...]

Zover ik begreep draaien alle dockers vanaf NFS.
Hey Dukebox, je mag gewoon draaien zoals jij wil hoor ;) .
Doen wij dat ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@smeerbartje
Ik snap je beweegredenen. NAS hardware is niet de meest performante hardware. En DSM voelt soms als een black box aan met niet altijd verklaarbaar gedrag (althans voor mij). Gezien de doelstellingen van een NAS en Synology eigenlijk ook wel logisch.

De "tegenargumenten" die hierboven worden gegeven kan ik ook wel begrijpen. Je systeem beschikbaarheid neemt af. Een optie is dan om gelijke hardware in parallel te installeren/configureren. Met een replicatie tussen beide. Nu is je NAS hier "slechts" storage, maar toch...
https://www.eventhelix.co...iability_availability.htm

YMMV. Het is maar net waar je je lekker bij voelt. :)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
[...]

Je vergeet dat niet alles storage nodig heeft van de NAS. Ik heb het ook uit elkaar getrokken, hoofdzakelijk omdat de NAS constant bezig was met lezen/schrijven op alle 4 de schijven, beviel me niet zo. Ja, een DS918+ is krachtig genoeg voor Docker en VM's (zolang het geen W10 is), maar je merkt wel dat een simpel Celeronnetje de boel wel behoorlijk nekt. Neemt niet weg dat DSM een mooi OS is voor de NAS en simpel in gebruik voor de leek, heb er geen spijt van dat ik hem heb gekocht. Maar als je eenmaal weet wat er allemaal mogelijk is en kan, ga je weleens verder kijken dan (alleen) een NAS :)
Koop dan een server of pc met tig sata ports. Synolgy is storage only wel een erg dure oplossing. -)
Ik overweeg dit naar de toekomst zeker ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:59
Afgelopen week kwam mijn buurman aanzetten met een Synology DS212 die al een paar jaar (lees: sinds Q3 2014) niet meer gebruikt is.

Reden: hij is geraakt door de Synolocker ransomware en ze hebben er te weinig verstand van dat ze hem destijds maar uitgezet en afgekoppeld hebben.

Voordat we hem helemaal resetten en opnieuw inrichten wilde ik kijken of we nog iets kunnen met de encrypted foto's die erop staan, maar ik kan bat weinig succesverhalen vinden van decryption zonder dat er betaald is in 2014.

Hoe zit dat hier op GoT? Toevallig eigenaren die wat handvatten hebben om hier iets mee te doen?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@DaLass
Ik heb er gelukkig geen ervaring mee maar hier staat erover geschreven en een mogelijke fix?
https://resolve.co.uk/blog/article/synolocker-on-synology

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

wvkreg schreef op zondag 21 maart 2021 @ 08:55:
[...]

Koop dan een server of pc met tig sata ports. Synolgy is storage only wel een erg dure oplossing. -)
Ik overweeg dit naar de toekomst zeker ook.
Synology is juist spotgoedkoop als storage oplossing. Ik heb een (lab)server met veel storage en de Synology was in vergelijking een koopje ;) (exclusief opslag was ik voor mijn DS920+ met 2 Optane 16GB NVMe en 16GB extra geheugen iets meer dan 600€ kwijt. Das echt absurd goedkoop voor een bare metal restore backup oplossing die ook nog eens iSCSI, NFS en SMB aanbiedt) Gaat ie stuk is het een kwestie van disks overzetten naar een nieuwe Syno en je bent weer in de lucht. Gaat nu mijn homelab-server stuk kan ik via Active Backup for Business super makkelijk een restore doen. Als ik beiden op 1 device concentreer is recovery juist een stuk moeilijker.
[...]

QFT met als aanvulling dat Synology qua packages (Linux kernel, docker, VMM) enorm achterloopt, wat wat mij betreft een extra reden is om het niet daarop te draaien. Zelfde geldt overigens voor Active Backup; ESXi 7 (uitgekomen in april 2020!) backup is nog steeds alleen in Beta verkrijgbaar en de aangekondige Windows Server 2021 (met bijbehorende vernieuwde Hyper-V zal dikke kans ook pas na een jaartje ondersteund worden. Maar goed daar is de prijs dan ook naar ;) )

Mijn grootste wens is eigenlijk op dit moment;
- een actuele VMM (gebaseerd op een recentere KVM/QEMU) die automatisch backupbaar is via Active Backup. Ik zou dan wat VM’s veilig kunnen moven vanaf mijn lab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:48
Even een vraagje inzake het koppelen van nzbstars.com met sabnzbd. De nieuwste versie van laatstgenoemde is geïnstalleerd.

Wanneer ik de handleiding volg, krijg ik toch een foutmelding bij het doorsturen van NZB naar sabnzbd. Namelijk de fout code 700 sabnzbd dailed to connect - connection refused.

Wordt deze methode niet meer ondersteund door sabnzbd of heb ik in de instellingen een optie aan/uit staan die dit tegenhoudt?

Handleiding NZB handling:
https://github.com/spotwe.../Configuring-NZB-handling
Call sabnzbd by http

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-09 02:28
Just checkin’

Indien ik mijn Synology een backup naar een externe USB schijf wil laten maken voor offsite opslag; kan ik dan een willekeurige externe HD (veelal de 2,5” schijven) pakken of kan ik beter een exemplaar (3,5” schijven) eigen voeding?

Anders gesteld; Levert de USB poort van een DS115J voldoende stroom om een 2tb USB schijf te voeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Jamesz schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:45:
Just checkin’

Indien ik mijn Synology een backup naar een externe USB schijf wil laten maken voor offsite opslag; kan ik dan een willekeurige externe HD (veelal de 2,5” schijven) pakken of kan ik beter een exemplaar (3,5” schijven) eigen voeding?

Anders gesteld; Levert de USB poort van een DS115J voldoende stroom om een 2tb USB schijf te voeden?
99% van de gevallen als een USB harddisk zonder voeding komt, dan heeft ie aan de stroom van USB van bijna elke willekeurig device genoegen aan en dat moet ook zo'n DS115J ook prima aan moeten kunnen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Jamesz
Als je zeker wilt zijn dat alles werkt kun je op de compatibility list kijken.
https://www.synology.com/...y=usb_3_0_storage_devices

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die DS115j heeft enkel Usb 2 poorten en dus is het bijna zeker dat dit problemen gaat opleveren.
Alleen als je een ssd usb disk hebt gaat dat probleemloos werken.

Alleen Usb 3 heeft voldoende power om een harddisk van voldoende stroom te voorzien.

Dus neem er een met externe voeding of een ssd.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Toml83 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:00:
Even een vraagje inzake het koppelen van nzbstars.com met sabnzbd. De nieuwste versie van laatstgenoemde is geïnstalleerd.

Wanneer ik de handleiding volg, krijg ik toch een foutmelding bij het doorsturen van NZB naar sabnzbd. Namelijk de fout code 700 sabnzbd dailed to connect - connection refused.

Wordt deze methode niet meer ondersteund door sabnzbd of heb ik in de instellingen een optie aan/uit staan die dit tegenhoudt?

Handleiding NZB handling:
https://github.com/spotwe.../Configuring-NZB-handling
Call sabnzbd by http
Je moet in dit forum zijn:
[Ervaringen] CouchPotato, Sickbeard, Headphones e.a. deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ben(V) schreef op zondag 21 maart 2021 @ 22:18:
Die DS115j heeft enkel Usb 2 poorten en dus is het bijna zeker dat dit problemen gaat opleveren.
Alleen als je een ssd usb disk hebt gaat dat probleemloos werken.

Alleen Usb 3 heeft voldoende power om een harddisk van voldoende stroom te voorzien.

Dus neem er een met externe voeding of een ssd.
Nee, zo sterk kan je dat niet zeggen. Mijn DS213j heeft ook maar USB2 en werkt gewoon met 2.5" USB HDD's (5400 rpm, 2TB). Het is alleen zo langzaam, en ik zou dat zeker niet als een backup optie gebruiken waarbij die disk 24/7 aangesloten zit.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@gambieter
Uit interesse. Geeft het commando lsusb dan nog informatie over wat de disk aan power trekt?

👉🏻 Blog 👈🏻

Pagina: 1 ... 93 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).