[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 92 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:23
banaliteit schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:37:
[...]

[...]

Om nog even terug te komen op mijn gecrashte schijf op slot 4. Recentelijk had ik een oude schijf vervangen door een nieuwe Segate IronWolf 4TB. Na enkele weken krijg ik de melding dat deze schijf was vastgelopen.

Via de verkoper heb ik een nieuwe schijf gekregen. Na enkele weken weer de melding dat de schijf was vastgelopen. Na 2 nieuwe schijven die na enkele weken vastlopen heb ik het idee dat slot 4 van mijn DS414 wellicht de oorzaak is.

Iemand ervaring met slots die de oorzaak zijn van vastgelopen schijven? Kan het toch pech zijn... Twee nieuwe schijven met allebei een defect. :'(
Mijn derde nieuwe schijf crasht ook in de NAS. Ik denk dat slot 4 defect is? Het rare is dat het initieel wel goed werkt. Als in: ik stop de vervangende schijf erin, bouw het volume opnieuw op. Reboots etc. werken ook prima. Pas nadat ik de NAS heb verplaatst begint die met piepen...

Slot 4 doet het dus wel, maar na een fysieke verplaatsing / geen stroom is het volume alsnog degraded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:46
Momenteel hier een DS215j staan en wil er een 2de syno initieel naast gaan zetten, wellicht stap ik geheel over naar de nieuwe.

Kijk nu naar een DS220+ en heb hier twee vragen bij.

1: het model is alweer even uit, wanneer is de verwachting dat Synology weer met nieuwe modellen komen?
2: Is de performance wist tov de 215j goed merkbaar of grotendeels verwaarloosbaar?

Het enige waar de huidige Synology voor wordt gebruikt is als Download Station en opslag machine. De downloads kunnen gestreamt worden naar een Apple TV met Infuse binnen mijn netwerk en ook naar een ander netwerk middels een site to site verbinding waar dan ook op een Apple TV met Infuse wordt gekeken.

‘s nachts wordt er een kopie/backup gedraaid, belangrijke data van schijf 1 naar schijf 2. Verder ga ik ook nog wat MacBooks hun Timemachine backup ernaar toe laten schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
@Valderrama
In deze range verwacht ik pas op z'n vroegst in 2022 weer nieuwe modellen.

Een DS220+ is een aanzienlijke verbetering. Kijk maar naar CPU en RAM.
https://www.synology.com/...d_of_CPU_does_my_NAS_have

Edit:
Voor downloaden en file server op zich zul je misschien niet heel veel ervan merken.

[ Voor 14% gewijzigd door technorabilia op 07-03-2021 11:18 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik heb de Portainer Server en Agent geïnstalleerd zoals hier aangegeven.

Als ik vervolgens naar Host ga en vervolgens kies voor Browse dan krijg ik de volgende foutmeldingen:
code:
1
2
3
4
2021/03/07 18:06:44 [INFO] [main] [message: Agent running on Docker platform]
2021/03/07 18:06:45 [INFO] [http] [server_addr: 0.0.0.0] [server_port: 9001] [secured: true] [api_version: 2.0.0] [message: Starting Agent API server]
2021/03/07 18:07:00 http error: Unable to retrieve host information (err=gzip: invalid header) (code=500)
2021/03/07 18:07:21 http error: Unable to list files inside specified directory (err=open /host: no such file or directory) (code=500)

Ik kan de host dan dus ook niet browsen.

Niet heel belangrijk, maar weet iemand misschien de oorzaak en/of oplossing? Mogelijk heeft dit iets te maken met de Synology host opzet?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-buurman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:24

m-buurman

hmmm...coffee!!

kraades schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:13:
Ik heb de Portainer Server en Agent geïnstalleerd zoals hier aangegeven.

Als ik vervolgens naar Host ga en vervolgens kies voor Browse dan krijg ik de volgende foutmeldingen:
code:
1
2
3
4
2021/03/07 18:06:44 [INFO] [main] [message: Agent running on Docker platform]
2021/03/07 18:06:45 [INFO] [http] [server_addr: 0.0.0.0] [server_port: 9001] [secured: true] [api_version: 2.0.0] [message: Starting Agent API server]
2021/03/07 18:07:00 http error: Unable to retrieve host information (err=gzip: invalid header) (code=500)
2021/03/07 18:07:21 http error: Unable to list files inside specified directory (err=open /host: no such file or directory) (code=500)

Ik kan de host dan dus ook niet browsen.

Niet heel belangrijk, maar weet iemand misschien de oorzaak en/of oplossing? Mogelijk heeft dit iets te maken met de Synology host opzet?
Portainer draait weldegelijk op Synology, ik heb daarvoor deze tutorial gehanteerd. https://mariushosting.com...ner-on-your-synology-nas/

Tot op heden werkt dit vlekkeloos ook in combinatie met Watchtower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@m-buurman
Bedankt, maar mijn vraag gaat over de portainer agent en niet over de portainer server zoals in jouw link wordt beschreven.

Door portainer server gebruik te laten maken van de portainer agent kun je bijvoorbeeld de volumes en de host browsen. Het browsen van de volumes gaat goed alleen zodra je het file system van de host wilt browsen krijg je bovengenoemde foutmelding.

Ik vraag mij af hoe dit komt en of dit specifiek aan de Synology host ligt. En als het even kan een oplossing hiervoor natuurlijk... ;)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Ham
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-07-2023
Jan Ham schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:17:
Hebben hier een DS918+ die paar dagen geleden plotseling is gestopt. Stond in de meterkast aangesloten op een UPS(Cyberpower CP900PFC). Alle andere apperaten (modem/router, switch, POE injector AP) op de UPS werken gewoon nog.
Druk ik op de startknop dan knippert de blauwe led +/- 10 seconden en gaat de NAS weer uit. Haal ik alle HDDs (4x 8TB WD Red) eruit dan start hij wel door en kan ik hem met connect assistent wel vinden. Geeft dan ook aan dat er een HDD in moet. Stop ik er een HDD in dan stopt het weer met werken. Maakt niet uit hoeveel HDD erin zitten NAS valt na 10 seconden knipperen uit.
Elke HDD op de PC gecontroleerd met CrystalDiskInfo. Geen enkel probleem uit de SMART data.
Met de NAS uit maar het voedingsblok wel aangesloten merk ik dat het voedingsblok wel handwarm wordt.
Voeding los van NAS maar wel in stopcontact en hij blijft gewoon koud.
Zover ik heb kunnen vinden zou het aan MoBo of voeding kunnen liggen. Ik heb geen idee hoe ik verder uit kan vinden aan welk onderdeel het kan liggen. Iemand wel een idee voor verdere diagnose?

Is het beter direct met Synology contact op te nemen of via de verkoper(Cyberport) te gaan?
Nieuw voedingadapter gehaald en het werkt weer zoals het hoort.
Wel slecht dat de oude nog geen drie jaar gewerkt heeft. (NAS was in 2018 van april tot november niet gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Jan Ham schreef op maandag 8 maart 2021 @ 00:40:
[...]

Nieuw voedingadapter gehaald en het werkt weer zoals het hoort.
Wel slecht dat de oude nog geen drie jaar gewerkt heeft. (NAS was in 2018 van april tot november niet gebruikt)
Dat is inderdaad niet ok. In het verre verleden zijn er wel eens problemen geweest met de externe voedingen maar mijn eigen ervaring is dat die voedingen doorgaans erg betrouwbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 10:31

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

DSM 6.2.4-25556 is uit

Verschil tov 6.2.4-25554:
This update includes fixes to the below issues mentioned in 6.2.4-25554.
  • Fixed an issue where external hard drives couldn't wake from hibernation on certain platforms (Grantley, Broadwell, Broadwellnk, Broadwellntbap, Purley).
  • Fixed an issue where users could not sign in to Synology mobile apps after they had cleared the remembered device list in DSM 6.2.4.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

De beta van 7 loopt al even. Is er eigenlijk al iets meer bekend van wanneer 7 live zou komen? Voor de zomer, na de zomer, kerst?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
RobbyTown schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:45:
De beta van 7 loopt al even. Is er eigenlijk al iets meer bekend van wanneer 7 live zou komen? Voor de zomer, na de zomer, kerst?
Ik gok dat de RC deze/volgende maand komt en dan nog drie/vier maanden tot de RTM. Dus ergens in de zomer. Dit jaar...

:P

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Ham
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-07-2023
FrankHe schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:13:
[...]

Dat is inderdaad niet ok. In het verre verleden zijn er wel eens problemen geweest met de externe voedingen maar mijn eigen ervaring is dat die voedingen doorgaans erg betrouwbaar zijn.
Viel me wel op dat de nieuwe adapter de Synology merknaam heeft en de oude die met de NAS meegeleverd was had PGB als merk. Verder is alles precies hetzelfde. Hopelijk is deze beter.
Zal later kijken of de oude open kan en dan eens kijken of er iets voordehandsliggend kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb mijn "oude" DS213j nog, en na alles goed gebackupt te hebben, deze maar eens de harde reset gegeven. Ik had hem ooit begin 2014 opgezet als Synology Hybrid RAID met ext4 filesysteem.

Nu krijg ik hem wel op RAID1 (beide drives zijn WD Red 3 TB, identiek qua grootte), maar ik kan geen Btrfs selecteren, het ding gaat automatisch naar ext4. Volume en Storage pool al verwijderd, maar gaan gewoon weer terug naar ext4, drives er uit gehaald en omgekeerd terug gezet, geen Btrfs optie.

Moet ik me gewoon niet druk maken en met ext4 verdergaan (het is een backup/cloud sync station, niet de NAS waarop ik werk, en het heeft altijd goed gewerkt), of is Btrfs er toch op te krijgen? Ik heb geen desktop waar ik de schijven even in kan hangen, of anderszins de mogelijkheid de drives te formatteren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

gambieter schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 02:04:
Ik heb mijn "oude" DS213j nog, en na alles goed gebackupt te hebben, deze maar eens de harde reset gegeven. Ik had hem ooit begin 2014 opgezet als Synology Hybrid RAID met ext4 filesysteem.

Nu krijg ik hem wel op RAID1 (beide drives zijn WD Red 3 TB, identiek qua grootte), maar ik kan geen Btrfs selecteren, het ding gaat automatisch naar ext4. Volume en Storage pool al verwijderd, maar gaan gewoon weer terug naar ext4, drives er uit gehaald en omgekeerd terug gezet, geen Btrfs optie.

Moet ik me gewoon niet druk maken en met ext4 verdergaan (het is een backup/cloud sync station, niet de NAS waarop ik werk, en het heeft altijd goed gewerkt), of is Btrfs er toch op te krijgen? Ik heb geen desktop waar ik de schijven even in kan hangen, of anderszins de mogelijkheid de drives te formatteren.
Btrfs wordt alleen op x86 machines ondersteunt:
https://www.synology.com/...ort_the_Btrfs_file_system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ah, dat verklaart het! Dank.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 09:43
Ben van plan nu echt eens werk te gaan maken voor mijn notes die ik op mijn Android smartphone lees en in Chrome webbrowsers, op mijn Synology DS412+ te plaatsen.

Heb al wat gezocht en DS Notes is duidelijk niet aan te raden. Wellicht wordt het;Tenzij iemand andere meningen heeft? Gaat over vrij simpele notes eigenlijk, geen animaties of delen met anderen. Enkel mezelf, wil er wel wat vette tekst & afbeeldingen in plaatsen. 150-tal stuks momenteel

Kan ik bvb bij die Remote Access ervoor zorgen dat enkel Webdav geshared wordt met het net? Ik wil echt niet al de foto's op mijn NAS open stellen naar het brede publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Satangel schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:16:
Ben van plan nu echt eens werk te gaan maken voor mijn notes die ik op mijn Android smartphone lees en in Chrome webbrowsers, op mijn Synology DS412+ te plaatsen.

Heb al wat gezocht en DS Notes is duidelijk niet aan te raden. Wellicht wordt het;Tenzij iemand andere meningen heeft? Gaat over vrij simpele notes eigenlijk, geen animaties of delen met anderen. Enkel mezelf, wil er wel wat vette tekst & afbeeldingen in plaatsen. 150-tal stuks momenteel

Kan ik bvb bij die Remote Access ervoor zorgen dat enkel Webdav geshared wordt met het net? Ik wil echt niet al de foto's op mijn NAS open stellen naar het brede publiek.
Wat is er mis met DS Note dan? Als openstellen voor het internet een probleem is, dan kun je denken aan dichtspijkeren via Synology firewall, of VPN'etje?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Jan Ham schreef op maandag 8 maart 2021 @ 23:34:
[...]

Viel me wel op dat de nieuwe adapter de Synology merknaam heeft en de oude die met de NAS meegeleverd was had PGB als merk. Verder is alles precies hetzelfde. Hopelijk is deze beter.
Zal later kijken of de oude open kan en dan eens kijken of er iets voordehandsliggend kapot is.
Het is gebruikelijk om componenten van twee verschillende leveranciers / fabrikanten te betrekken. Dit zal bij Synology niet veel anders zijn. Grappig dat ze tegenwoordig de externe voedingen rebadgen naar de Synology merknaam.

Maak de voeding alleen open wanneer je weet wat je doet. De elco aan de primaire kant kan na lange tijd nog steeds lading bevatten. Dus pas op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 12:17

silverball

De wagen voor moderne mensen

Toevallig iemand hier die een beetje elegante oplossing heeft voor het back-uppen van Synology VMM VMs ? Beetje jammer dat de Active Backup for Business hier nou juist geen ondersteuning voor heeft en steeds handmatig exporteren zie ik ook niet zo zitten. Wellicht dat ik zelf een script schrijf om

code:
1
/volume/@iSCSI/LUN/VDISK_BLUN/

te rsyncen o.i.d.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

silverball schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:39:
Toevallig iemand hier die een beetje elegante oplossing heeft voor het back-uppen van Synology VMM VMs ? Beetje jammer dat de Active Backup for Business hier nou juist geen ondersteuning voor heeft en steeds handmatig exporteren zie ik ook niet zo zitten. Wellicht dat ik zelf een script schrijf om

code:
1
/volume/@iSCSI/LUN/VDISK_BLUN/

te rsyncen o.i.d.
Klopt, echt heel vreemd dat ik wel ESXi en Hyper-V kan backuppen maar niet hun eigen hypervisor. Misschien kun jij het ook doorgeven als idee? Als genoeg mensen het doen komt ie wellicht wat hoger op de lijst te staan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Tomba schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:44:
[...]

Klopt, echt heel vreemd dat ik wel ESXi en Hyper-V kan backuppen maar niet hun eigen hypervisor. Misschien kun jij het ook doorgeven als idee? Als genoeg mensen het doen komt ie wellicht wat hoger op de lijst te staan....
Ga ik doen! Inderdaad vreemde keuze. Ik heb zojuist met dd een .img geschreven van een vdisk en deze weer geïmporteerd in VMM. Dat werkt.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
@silverball
Misschien met virsh?
https://www.virtkick.com/...kvm-virtual-machines.html

Edit:
Ik ben te laat. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door technorabilia op 09-03-2021 17:07 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Dat is ook wel een aardig idee. Ik ga het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:51
Ik gebruik een DS212J voor opslag foto's en merk dat deze ontzettend sloom is als ik door foto's heen wil scrollen (photo station) of als ik 'm als folder gebruik op mijn MacBook. Het betreft ongeveer een paar 100 GB aan foto's. Is de DS212J gewoon achterhaald en daarom niet snel genoeg? Zou dit veel sneller zijn met een nieuwe variant?

toettoett

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:15
Thecola schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:50:
Ik gebruik een DS212J voor opslag foto's en merk dat deze ontzettend sloom is als ik door foto's heen wil scrollen (photo station) of als ik 'm als folder gebruik op mijn MacBook. Het betreft ongeveer een paar 100 GB aan foto's. Is de DS212J gewoon achterhaald en daarom niet snel genoeg? Zou dit veel sneller zijn met een nieuwe variant?
DS212J =
DS = Diskstation
2-bay
2012
J = budget model

Ik denk wel dat het komt doordat die maar 256mb geheugen heeft.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@Thecola
Gebrek aan processing power en ram inderdaad. Plus een grote library wellicht.

Edit:
Hier een benchmark van een DS213j t.o.v. een DS220j:
https://www.reddit.com/r/...213j_processor_vs_ds220j/

Als je een x86 model neemt dan ga je nog een paar factoren sneller...

[ Voor 61% gewijzigd door technorabilia op 09-03-2021 21:12 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:51
Thanks, dan stop ik met aanklooien, zojuist de DS220+ besteld. Komt morgen binnen als het goed is. Dank jullie wel

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

pietje63

RTFM

@Thecola
Ik heb zelf tijdje terug overstap gemaakt van 115j naar 118 ivm vergelijkbare problemen. Is een groot verschil. Wat echter een bottleneck blijft zijn folders met veel foto’s (>1000). Dus wellicht ook daar even naar kijken

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Tomba schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:44:
[...]

Nogal snelle reactie van Synology;
Dear .......,

First of all, I would like to thank you for using Synology products and for reaching out to us.

We have been receiving many requests like that, and the user seems to have known the workaround now: https://www.synology.com/...k_up_VMM_virtual_machines

I will forward your request to our development teams to record it and consider for future updates.

We value the feedback of our users, which allows us to continually improve our products.
Feel free to send us any other suggestions you may have.

Best regards,

Evgeniya

Product Manager
Synology

[ Voor 24% gewijzigd door silverball op 10-03-2021 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@silverball
Misschien kun je de Export ook nog automatiseren door gebruik te maken van de VMM API?

Synology Virtual Machine Manager API Guide
https://global.download.s...ine_Manager_API_Guide.pdf

En dan de call uitvoeren met synowebapi.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:22:
[...]

Wat is er mis met DS Note dan? Als openstellen voor het internet een probleem is, dan kun je denken aan dichtspijkeren via Synology firewall, of VPN'etje?
Wat negatieve dingen gelezen, oa op Reddit
Nog geen echte kans gegeven eigenlijk, misschien is het voor mijn verhaal wel een optie.

Zal kijken voor die Synology firewall, die is ook te vinden als package in hun package center?

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Satangel schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:26:
[...]

Zal kijken voor die Synology firewall, die is ook te vinden als package in hun package center?
Dat is geen package. Die maakt deel uit van DSM

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:37
FrankHe schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:13:
[...]

Heb ook een 918+ precies een maand na garantie zei de voeding doei. Ik had nog een 60W liggen en die werkte gelukkig tijdelijk tot ik een nieuwe had met hoger wattage. Ik had nog geprobeerd op garantie maar winkel gaf aan dat het buiten de garantie was. Mail naar Synology gedaan. Daar kreeg ik vrij snel reactie van en jammer genoeg kreeg ik eenzelfde antwoord dat ze niks konden betekenen omdat de garantie was verlopen. Het apparaat werkt goed en ben ook eigenlijk best tevreden maar Synology is toen wel bij mij iets in waarde gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik probeer in te loggen op https://account.synology.com/ en daar krijg ik de melding:

"Verificatie in twee stappen
Vul de code in die in Synology Secure SignIn wordt weergegeven"

Ik weet echter zeker dat ik destijds Google Authenticator heb geconfigureerd voor dit account, echter werkt de OTP code die daarop wordt weergegeven niet, is daar iets veranderd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:58

elsinga

=8-)

Ik heb het zelf even geprobeerd, had nog geen 2FA daarop ingesteld. Dit is gewoon standaard TOTP en dat werkt ook met apps als Authy en Bitwarden.

Generiek moet de tijd op beide apparaten (waar je wil inloggen en waar je de TOTP code op laat zien) identiek zijn, de code is namelijk afhankelijk van de exacte tijd. Dat was bij mij al eens een dingetje, toen op mijn DS412+ de tijd wat achterliep. Kon er gelukkig via SSH wel zonder 2FA bij en na het weer syncen van de tijd kon ik er met 2FA ook weer netjes in.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbierzz
  • Laatst online: 20-09 20:37
Satangel schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:26:
[...]

Wat negatieve dingen gelezen, oa op Reddit
Nog geen echte kans gegeven eigenlijk, misschien is het voor mijn verhaal wel een optie.

Bedankt
Wellicht de belangrijkste reden om niet te kiezen voor DS Notes is dat er weinig technische informatie is te vinden over het product zelf. Als het package het - om welke reden dan ook - niet doet is debuggen dus moeilijk en ben je afhankelijk van Synology Support.

Aan de andere kant, Synology Support probeert je dan op veel momenten wel goed vooruit te helpen. Afgelopen week resulteerde de (handmatige) upgrade naar de meest recente DSM bij mij in een falende Synology Drive, Moments en Synology Application Service. Support had binnen 1,5 dag er in ieder geval voor gezorgd dat eea weer 'functioneerde'. Nadeel: de hele Moments database is verloren gegaan... En nee we kunnen het niet terughalen van een backup, er is een feature request ingediend bij R&D was het antwoord van support. Gelukkig was ik 'net' begonnen Moments actief te gebruiken als verzamelplek van foto's etc.

Dance with the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@robbierzz
FYI.

In Synology Photos in DSM 7 komt er een optie om de database mee te nemen in de Hyper Backup zo is mij verteld.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbierzz
kraades schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:19:
@robbierzz
FYI.

In Synology Photos in DSM 7 komt er een optie om de database mee te nemen in de Hyper Backup zo is mij verteld.
Thanks voor die info :-) . Eerlijkheidshalve heeft deze ervaring me er niet van weerhouden om Moments weer opnieuw op te bouwen en verder te gebruiken. De enige optie waarbij ik daar geen last van zou hebben zou Google Photos zijn, maar daar kan ik dan weer niet zo mooi en makkelijk een backup van maken zoals ik zou willen. Je zit dus eigenlijk altijd wel vast aan de tool die je kiest om zoiets in te organiseren.

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
shoombak schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:52:
Ik probeer in te loggen op https://account.synology.com/ en daar krijg ik de melding:

"Verificatie in twee stappen
Vul de code in die in Synology Secure SignIn wordt weergegeven"

Ik weet echter zeker dat ik destijds Google Authenticator heb geconfigureerd voor dit account, echter werkt de OTP code die daarop wordt weergegeven niet, is daar iets veranderd?
Was de aankoop zakelijk of particulier?

Zie ook:
https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie
"Maar ook als u geen garantie (meer) hebt, moet de verkoper er volgens de wet voor zorgen dat uw product een bepaalde tijd meegaat."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 14:07
Thecola schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:17:
Thanks, dan stop ik met aanklooien, zojuist de DS220+ besteld. Komt morgen binnen als het goed is. Dank jullie wel
En hoe bevalt de DS220+? Is inloggen bij DS File etc via de app ook sneller?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 13:31
robbierzz schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:24:
[...]

Wellicht de belangrijkste reden om niet te kiezen voor DS Notes is dat er weinig technische informatie is te vinden over het product zelf. Als het package het - om welke reden dan ook - niet doet is debuggen dus moeilijk en ben je afhankelijk van Synology Support.

Afgelopen week resulteerde de (handmatige) upgrade naar de meest recente DSM bij mij in een falende Synology Drive, Moments en Synology Application Service. Support had binnen 1,5 dag er in ieder geval voor gezorgd dat eea weer 'functioneerde'. Nadeel: de hele Moments database is verloren gegaan... En nee we kunnen het niet terughalen van een backup, er is een feature request ingediend bij R&D was het antwoord van support. Gelukkig was ik 'net' begonnen Moments actief te gebruiken als verzamelplek van foto's etc.
Hier exact hetzelfde; de progresSQL database was corrupt geraakt door de één-na-laatste update (25554) en de laatste update (25556) heeft dat niet verholpen. Resultaat: alle packages die de media index gebruiken plus een sloot interne zaken werken niet meer. Denk aan Download, Audio, Video, Moments, Photo, en dus ook Note maar ook MailPlus en wat specifieke andere tooling.

Ticket aangemaakt, 12 uur later geverifieerd, 36 uur na ticket-aanmaak hebben ze de DB verwijderd en is alles opnieuw aan het indexeren. Dat gaat wel even duren, maar het werkt straks weer. Aandachtspuntje: voor o.a. Note Station betekent dit data loss, tenzij ze dit los back-uppen op een niet nader genoemde manier.

Dikke pluim voor Synology Support.

Edit: Vanuit de support ticket:

Packages:
• Audio Station (mediaserver) (Songs need to be re-indexed)
• Calendar (calendar)
• Download Station (download) (Download tasks and Temp files will be removed)
• Media Server (mediaserver) (Media files need to be re-indexed)
• Moments (synophoto) (Photos need to be re-indexed)
• Note Station (notestation)
• Photo Station (photo) (Photos need to be re-indexed)
• Synology Application Service (ong)
• Video Station (video_metadata) (Videos need to be re-indexed)
• CardDAV contacts (caldav)
• Mail Station contacts (roundcubemail)
• Resource Monitor history data (synosnmp)
• OpenERP 7 (OPENERP7)
• Odoo 8 (ODOO8)

Bij gebruik van Note Station/Mail Server/CardDAV/Calendar moet er een aparte back-up worden gemaakt door support.

[ Voor 20% gewijzigd door AtomicWing op 12-03-2021 13:32 ]

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 10:49
Vorige week de DS920+ goedkoop op de kop kunnen tikken bij Amazon (491 euro) 8) en kan eindelijk upgraden van mijn oude DS211. In de DS920+ ga ik een 14 TB plaatsen, in de DS211 zitten twee 3 TB die ik ook erin wil plaatsen.

Nu zie ik dat een directe HDD migratie niet mogelijk is tussen value en plus. Op zich geen ramp, ik wil toch schoon beginnen, het enige wat ik wens is om de data over te zetten van de shared folders (packages en instellingen niet nodig.) Na wat onderzoek zijn er 3 mogelijkheden.

1. Hyper Backup van DS211 naar DS920+ en dan vervolgens een restore doen met Hyper Backup Vault. (bron https://www.synology.com/...ogy_NAS_DSM_6_0_and_later). Dit neemt aardig wat tijd in omdat je ook nog eens tijd kwijt bent aan de restore. Ook kan de transfer flink droppen naar aantal KB/s en dien je de DS211 te herstarten volgens deze youtube link (YouTube: Backup Up One Synology NAS to Another Using Hyper Backup).

2. FTP Server aanzetten op DS211 en met DS920+ Filestation te DS211 benaderen en kopieer acties in gang te zetten (https://www.synology-foru...ren-van-ds409-naar-ds920/). Ik ben echter geen fan van de Filestation transfer management als je het uberhaupt zo mag noemen; geen mogelijkheid om te pauseren, queuen of te resumen zou iets fouts gaan.

3. FTP Server aanzetten op DS211 en DS920+ Docker\Filezilla. Zelfde als 2 maar dan wel mogelijkheden voor transfer management.

Mijn voorkeur gaat sterk naar optie 3, ik zou alleen graag weten of ik alle opties in het vizier heb en of optie 3 de beste keuze is voor de data migratie.

PSN: TyKashin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@TyKH
Met Fiilezilla krijg je zeker ook een handige web interface?

Als je bekend bent met de command line kun je ook nog kiezen voor rsync of scp. Je kunt dan ook kiezen om alleen de ontbrekende files te kopiëren ("pauzeren"; later verder gaan).

Edit:
Je kunt ook nog vanuit bijvoorbeeld File Station de andere Synology mounten en zo kopiëren.

[ Voor 19% gewijzigd door technorabilia op 12-03-2021 14:26 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:37
AtomicWing schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:29:
[...]

Hier exact hetzelfde; de progresSQL database was corrupt geraakt door de één-na-laatste update (25554) en de laatste update (25556) heeft dat niet verholpen. Resultaat: alle packages die de media index gebruiken plus een sloot interne zaken werken niet meer. Denk aan Download, Audio, Video, Moments, Photo, en dus ook Note maar ook MailPlus en wat specifieke andere tooling.

Ticket aangemaakt, 12 uur later geverifieerd, 36 uur na ticket-aanmaak hebben ze de DB verwijderd en is alles opnieuw aan het indexeren. Dat gaat wel even duren, maar het werkt straks weer. Aandachtspuntje: voor o.a. Note Station betekent dit data loss, tenzij ze dit los back-uppen op een niet nader genoemde manier.

Edit: Vanuit de support ticket:

Packages:
• Audio Station (mediaserver) (Songs need to be re-indexed)
• Calendar (calendar)
• Download Station (download) (Download tasks and Temp files will be removed)
• Media Server (mediaserver) (Media files need to be re-indexed)
• Moments (synophoto) (Photos need to be re-indexed)
• Note Station (notestation)
• Photo Station (photo) (Photos need to be re-indexed)
• Synology Application Service (ong)
• Video Station (video_metadata) (Videos need to be re-indexed)
• CardDAV contacts (caldav)
• Mail Station contacts (roundcubemail)
• Resource Monitor history data (synosnmp)
• OpenERP 7 (OPENERP7)
• Odoo 8 (ODOO8)

Bij gebruik van Note Station/Mail Server/CardDAV/Calendar moet er een aparte back-up worden gemaakt door support.
En daarom dus geen Syno apps maar Docker gebruiken!
Die system database wil je zo weinig mogelijk gebruiken. Bij corruptie is je hele NAS om zeep.
Bij Docker draai je je Yaml compose en klaar is je hele setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TyKH
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 10:49
kraades schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:21:
@TyKH
Met Fiilezilla krijg je zeker ook een handige web interface?

Als je bekend bent met de command line kun je ook nog kiezen voor rsync of scp. Je kunt dan ook kiezen om alleen de ontbrekende files te kopiëren ("pauzeren"; later verder gaan).

Edit:
Je kunt ook nog vanuit bijvoorbeeld File Station de andere Synology mounten en zo kopiëren.
Ja, dat krijg je erbij, ik heb dat wel nodig :P. Ik wil zien hoe ver de migratie is en met wat het bezig is. Gezien ik verschillende folders in shared folders (music, video, photo) moet kopiëren wil ik ook kunnen queuen, dat doet FileStation niet. Docker is voor mij ook allemaal nieuw dus ben me erover aan het inlezen hoe dat precies werkt.

PSN: TyKashin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-09 07:03
Ben nu al een aantal dagen bezig om mijn NAS bereikbaar te maken van buitenaf.
Doel is om meerdere subdomeinen te gebruiken icm verschillende apps die op de NAS draaien.

Ik heb een eigen domeinnaam voor het voorbeeld www.domein.nl
Bij de hoster heb ik een nieuw subdomein aangemaakt: app1.domein.nl
Tevens een CNAME aangemaakt met app1.domein.nl naar DDNS naam van mijn NAS.

Ook heb ik een wildcard SSL certificate aangemaakt voor www.domein.nl

Ik heb forward aangemaakt op poort 80 & 443 van de router.

Nu probeer ik NoteStation via HTTPS te laten lopen dus https://app1.domein.nl
Maar wat ik ook probeer als dit invul komt ik op een standaard pagina van www.domein.nl uit

Vul ik in http://app1.domein.nl dan kom ik in ieder geval op min NAS zelf uit, standaard pagina van webstation.

Via Application Portal een eigen poortnummer toegekend vb 9250
Daarna via Proxy Server HTTPS doorlaten sturen naar HTTP 9250 (werkt niet)

Ook geprobeerd om alles via Application Portal in te stellen dus poortnummer en domeinnaam en geen proxy server instelling.

Via certificaten het net aangemaakt gekoppeld aan mijn SSL cert. van www.domein.nl
Firewall tijdelijk uitstaan.

Maar wat ik ook proberen en al vele handleidingen gezien niet werkt.

Hoop dat iemand een tip heeft wat ik verkeerd doe. Er is ook weinig te vinden mbt NoteStation icm met eigen subdomein.

Ik wil uiteindelijk alles via Proxy Server laten lopen en allen 80 & 443 open hoeven op de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MikeOO schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:24:
Ben nu al een aantal dagen bezig om mijn NAS bereikbaar te maken van buitenaf.
Doel is om meerdere subdomeinen te gebruiken icm verschillende apps die op de NAS draaien.

Ik heb een eigen domeinnaam voor het voorbeeld www.domein.nl
Bij de hoster heb ik een nieuw subdomein aangemaakt: app1.domein.nl
Tevens een CNAME aangemaakt met app1.domein.nl naar DDNS naam van mijn NAS.

Ook heb ik een wildcard SSL certificate aangemaakt voor www.domein.nl

Ik heb forward aangemaakt op poort 80 & 443 van de router.

Nu probeer ik NoteStation via HTTPS te laten lopen dus https://app1.domein.nl
Maar wat ik ook probeer als dit invul komt ik op een standaard pagina van www.domein.nl uit

Vul ik in http://app1.domein.nl dan kom ik in ieder geval op min NAS zelf uit, standaard pagina van webstation.

Via Application Portal een eigen poortnummer toegekend vb 9250
Daarna via Proxy Server HTTPS doorlaten sturen naar HTTP 9250 (werkt niet)

Ook geprobeerd om alles via Application Portal in te stellen dus poortnummer en domeinnaam en geen proxy server instelling.

Via certificaten het net aangemaakt gekoppeld aan mijn SSL cert. van www.domein.nl
Firewall tijdelijk uitstaan.

Maar wat ik ook proberen en al vele handleidingen gezien niet werkt.

Hoop dat iemand een tip heeft wat ik verkeerd doe. Er is ook weinig te vinden mbt NoteStation icm met eigen subdomein.

Ik wil uiteindelijk alles via Proxy Server laten lopen en allen 80 & 443 open hoeven op de router.
Je moet het poort nummer ook aangeven: https://app1.domein.nl:9250. Maar die poort moet dan ook open via je modem/router.

Je kunt ook de synology.me optie gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Op Tweakers V&A een scherp geprijsde derde 14TB Toshiba kunnen scoren, even de SHR1 uitbreiden van 2 naar 3... Na 6 uur stampen pas 10% klaar :'(

BTW ander vraagje; zijn er hier mensen die hun disks scheduled een Extended Smart check laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43
Tomba schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:03:
Op Tweakers V&A een scherp geprijsde derde 14TB Toshiba kunnen scoren, even de SHR1 uitbreiden van 2 naar 3... Na 6 uur stampen pas 10% klaar :'(
Je kan de rebuild prio ook hoger zetten maar meer dan de max write speed van de nieuwe disk ga je natuurlijn nooit halen.
BTW ander vraagje; zijn er hier mensen die hun disks scheduled een Extended Smart check laten doen?
Ja, zo eens per 2 maanden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tomba schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:03:
Ja.

Wat je verder met mijn antwoord kan weet ik niet :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

DukeBox schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:20:
[...]

Je kan de rebuild prio ook hoger zetten maar meer dan de max write speed van de nieuwe disk ga je natuurlijn nooit halen.
[...]
Ja rebuild staat al op Run RAID Resync faster
DukeBox schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:20:
[...]

Ja, zo eens per 2 maanden.
Mag ik vragen hoe lang dat bij je duurt en wat voor disks je hebt? Ik heb hem ivm de RAID aanpassing afgebroken; na 7 uur was ie op 30%.... (14TB 7200rpm disks)
Gizz schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:20:
[...]

Ja.

Wat je verder met mijn antwoord kan weet ik niet :P
Ervaring vragen ;) Dus ook voor jou; hoe lang duurt dat bij je en wat voor disks heb je :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tomba schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:26:
Ervaring vragen ;) Dus ook voor jou; hoe lang duurt dat bij je en wat voor disks heb je :)
Eerlijk gezegd geen idee :)
De extended test wordt bij mij elke 6 maanden gedaan (start om 0:00 uur) en ik heb nog nooit gemerkt dat hij nog met de test bezig was als ik overdag mijn NAS intensief ging gebruiken.

Nou heb ik ook niet zoveel storage: 4x 4TB WD red plus in SHR.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@MikeOO
Via Control Panel, Application Portal, Application kun je voor de Synology applications zoals File Sattion, etc. Enable customized domain aanzetten en dan bij Domain invullen: file.jouwdomein.nl.

Als je poort 433 van je router hebt doorverwezen naar je Synology dan kun je hierna File Station benaderen via https://file.jouwdomein.nl:433 (waarbij je de :433 natuurlijk kunt weglaten).

Niet Synology applicaties die bijvoorbeeld via Docker draaien kun je via Control Panel, Application Portal, Reverse Proxy configureren.

[ Voor 15% gewijzigd door technorabilia op 12-03-2021 17:41 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43
Tomba schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:26:
Mag ik vragen hoe lang dat bij je duurt en wat voor disks je hebt? Ik heb hem ivm de RAID aanpassing afgebroken; na 7 uur was ie op 30%.... (14TB 7200rpm disks)
Wel logisch dat het zo lang duurt als beiden tegelijk draaien. De ene doet een full read de ander een full write.
Ik heb 14TB ironwolfs pro, geen idee hoe lang het duurt maar ik geloof een dag of zo.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

DukeBox schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:05:
[...]

Wel logisch dat het zo lang duurt als beiden tegelijk draaien. De ene doet een full read de ander een full write.
Ik heb 14TB ironwolfs pro, geen idee hoe lang het duurt maar ik geloof een dag of zo.
Ik heb hem vóór de RAID aanpassing afgebroken, sorry als mijn verwoording wat onhandig was ;)
Na 7 uur zonder verdere belasting waren beide disks van 14TB pas op 30% dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-09 03:15
Tomba schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:22:
[...]

Ik heb hem vóór de RAID aanpassing afgebroken, sorry als mijn verwoording wat onhandig was ;)
Na 7 uur zonder verdere belasting waren beide disks van 14TB pas op 30% dus :P
Volgens mij gaat deze RAID build sws lang duren, want je RAID wordt overgezet van RAID 1 naar 5. Dat is wat intensiever dan normaal (en natuurlijk 14TB).

Ik heb ook 14Tb schijven, maar ik zag vaak bij extended test failed staan. Ik denk dat dit kwam omdat het te lang duurde. Dus laatst las ik de tip om bij grotere HDDs 1 disk per keer te testen
Dus ik heb nu per disk 1 keer per maand extended SMART test, met elke keer een week ertussen.
Dus:
- week 1 maart Disk 1
- weeo 2 maart Disk 2
- week 3 maart Disk 3
- week 4 maart Disk 4
- week 1 april Disk 1
- etc..

Ik weet alleen niet of 1 keer per maand een Extended SMART test te veel is?

[ Voor 4% gewijzigd door fyr0 op 13-03-2021 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
gambieter schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:33:
[...]

Je moet het poort nummer ook aangeven: https://app1.domein.nl:9250. Maar die poort moet dan ook open via je modem/router.

Je kunt ook de synology.me optie gebruiken?
Maar ik wil het via poort 443 laten lopen ipv eigen poort ;)
kraades schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:38:
@MikeOO
Via Control Panel, Application Portal, Application kun je voor de Synology applications zoals File Sattion, etc. Enable customized domain aanzetten en dan bij Domain invullen: file.jouwdomein.nl.

Als je poort 433 van je router hebt doorverwezen naar je Synology dan kun je hierna File Station benaderen via https://file.jouwdomein.nl:433 (waarbij je de :433 natuurlijk kunt weglaten).

Niet Synology applicaties die bijvoorbeeld via Docker draaien kun je via Control Panel, Application Portal, Reverse Proxy configureren.
Zo had ik het inderdaad ook ingesteld maar wil dus niet werken.

Als test in Application Portal ingesteld
Domein: app1.domein.nl
HTTP Poort: 9250
HTTPS Poort: 9251
Deze poorten open gezet op de router.

Dan werkt het allemaal maar niet zoals ik dit wil.

Vul ik bij Application Portal alleen het domein app1.domein.nl en poort instelling vink ik uit
In de browser open ik: https://app1.domein.nl
en nu krijg ik dus de pagina van mijn hoster te zien ipv de NAS.

Pagina: Dit is een (naam hoster) server, waarop websites van onze klanten staan.

Probleem is dus dat het Application Portal niets doet met het domein 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 21:45
Ik lees dat je en een subdomein en een cname hebt aangemaakt. Dat is dubbel, je hebt alleen een cname nodig. Nu heb je het subdomein op 2 plekken aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

fyr0 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 01:09:
[...]

Volgens mij gaat deze RAID build sws lang duren, want je RAID wordt overgezet van RAID 1 naar 5. Dat is wat intensiever dan normaal (en natuurlijk 14TB).
[...]
Ja klopt, na 22 uur zitten we nu op zo'n 33,5%. De 30% na 7 uur bedoelde ik de Extended SMART test mee.
fyr0 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 01:09:
[...]
Ik heb ook 14Tb schijven, maar ik zag vaak bij extended test failed staan. Ik denk dat dit kwam omdat het te lang duurde. Dus laatst las ik de tip om bij grotere HDDs 1 disk per keer te testen
Dus ik heb nu per disk 1 keer per maand extended SMART test, met elke keer een week ertussen.
Dus:
- week 1 maart Disk 1
- weeo 2 maart Disk 2
- week 3 maart Disk 3
- week 4 maart Disk 4
- week 1 april Disk 1
- etc..

Ik weet alleen niet of 1 keer per maand een Extended SMART test te veel is?
Ah ik dacht juist dat je ze beter gelijktijdig kon doen, ze failen nu dus niet meer? (en gaf ie ook aan waarom ie Failed was?)
Welke 14TB disks heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
jjbstolk schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 08:43:
Ik lees dat je en een subdomein en een cname hebt aangemaakt. Dat is dubbel, je hebt alleen een cname nodig. Nu heb je het subdomein op 2 plekken aangemaakt.
Klopt. Had het eerst met alleen een CNAME geprobeerd maar omdat dit niet werkte een subdomein erbij gemaakt. Deze nu weer verwijderd maar het probleem blijft hetzelfde.

Nu werkt het ineens wel goed 8)7 _/-\o_

Volgende probleem wat ik nu nog heb is dat hij het wildcard certificaat niet gebruikt.
Als ik op het slotjes in de browser klik is hij niet beveiligd.

Bij certificaten in DSM staat app1.domein.nl er netjes tussen als url
Alleen vermeld hij het als Notestation - app1.domein.nl
Hij voegt er dus zelf Notestation aan toen maar dat zal wel normaal zijn.

Bij Certificaten --> Configure staat bij Notestation ook het juiste certificaat geselecteerd.

Firefox geeft ook aan: SSL_ERROR_BAD_CERT_DOMAIN

Als test ook Filemanger even aangemaakt en dan wordt het certificaat dus ook niet gebruikt.

Kun je op enige manier testen of het certificaat wel goed werkt. Aanmaken in DSM is 1 maar verder qua werking wordt het onduidelijker.

Of komt dit omdat ik als cname gebruik

app1.domein.nl en deze link ik door naar mijn DDNS naam van DSM.
Maar anders vul je het WAN adres is en dat is niet handig.

Maar het certificaat is aangemaakt voor domein.nl.

Zo lastig deze materie >:)

[ Voor 22% gewijzigd door MikeOO op 13-03-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@MikeOO
Voor de Synology applicaties wordt inderdaad de naam van de applicatie ervoor gezet. Dat heb ik ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhfpL5Cye6Iz_AjT_KSwV-1Mo6A=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/liXTJxA63iKZCZKPfe0fCDoW.png?f=fotoalbum_small
Bij certificaat moet je dan steeds je wildcard certificaat zien.

Voor alle zekerheid: kun je eens je browser history, cookies en cache verwijderen? Of een andere browser proberen. Om er zeker van te zijn dat er niets is blijven "hangen".

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
Tomba schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 08:50:
[...]

Ja klopt, na 22 uur zitten we nu op zo'n 33,5%. De 30% na 7 uur bedoelde ik de Extended SMART test mee.
Oh dat is niet heel sloom, ik hab bij mijn laatste rebuild 1,5 week ofzo. Maar dat was 14x14x3x3 naar 14x14x14x3. Dus eerst heeft hij de raid 5 van 4x3tb rebuild en daarna raid 1 2x9tb naar raid 5 3x9tb.
[...]

Ah ik dacht juist dat je ze beter gelijktijdig kon doen, ze failen nu dus niet meer? (en gaf ie ook aan waarom ie Failed was?)
Welke 14TB disks heb je?
Nee in de health info staat nu healthy waar eerst af en toe failed stond. Ik kon toen nergens vinden wat de reden was.

Ik heb geshuckte WD Elements (wdc wd140edfz). Doen het erg goed, maar kunnen wel redelijk warm worden. Wat logisch is met zulke grote schijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

fyr0 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:15:
[...]

Oh dat is niet heel sloom, ik hab bij mijn laatste rebuild 1,5 week ofzo. Maar dat was 14x14x3x3 naar 14x14x14x3. Dus eerst heeft hij de raid 5 van 4x3tb rebuild en daarna raid 1 2x9tb naar raid 5 3x9tb.
[...]
Wauw das best lang :P Hij is nu bijna 24 uur aan het stampen en we zijn op 35,5% dus over een dag of 2 zou hij klaar moeten zijn...
[...]

Nee in de health info staat nu healthy waar eerst af en toe failed stond. Ik kon toen nergens vinden wat de reden was.
[...]
Das wel jammer, zou mooi zijn als Syno aan zou geven wat er precies failed ;) (Net zoiets als dat ik best ergens een Firewall log zou willen kunnen inzien maar die is er ook gewoon niet) Maar goed tis leuk SMB spul dus ik zal niet te hard klagen :P
[...]
Ik heb geshuckte WD Elements (wdc wd140edfz). Doen het erg goed, maar kunnen wel redelijk warm worden. Wat logisch is met zulke grote schijven
Ah dat zijn 5400rpm's daar waar ik 7200rpms heb. Dat verklaart wel waarom rebuild wat sneller gaat. (Kan wellicht ook schelen dat er pas 5TB in gebruik is van de 12.7TB netto capaciteit)
Wat me trouwens wel opviel was dat ik bij de eerste 2 disks (onder 6.2.3) geen melding kreeg terwijl ik op 6.2.4 de melding kreeg dat ik een unsupported disk had toegevoegd. (Terwijl Synology deze MG07's zelf rebadged en ze bovendien op de HCL staan voor andere Synology devices ;) )

Overigens vind ik de disks niet heel warm worden, piek is 41 graden tijdens de rebuild!

[ Voor 8% gewijzigd door Tomba op 13-03-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
kraades schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:08:
@MikeOO
Voor de Synology applicaties wordt inderdaad de naam van de applicatie ervoor gezet. Dat heb ik ook.
[Afbeelding]
Bij certificaat moet je dan steeds je wildcard certificaat zien.

Voor alle zekerheid: kun je eens je browser history, cookies en cache verwijderen? Of een andere browser proberen. Om er zeker van te zijn dat er niets is blijven "hangen".
Check, maar helaas hetzelfde. Andere browser alles verwijderd maar blijft fout gaan.

Voor ik met dit alles aan de slag ging had ik al een CNAME aangemaakt vb: app2.domein.nl (werkelijkheid natuurlijk iets anders)
Hier toen ook een certificaat voor aangemaakt.

Omdat ik dit niet meer gebruik deze vandaag verwijderd en gisteren een wildcard certificaat aangemaakt voor domein.nl.

In het certificaat zie ik ook vermeld staan: *.domein.nl , domein.nl
CNAME alleen aangemaakt voor app1.domein.nl naar Synology DNS

Maar als ik nu het certificaat test via
https://www.sslshopper.com/ssl-checker.html

Dan laat deze niet app1.domein.nl zien maar gebruikt hij de oude app2.domein.nl
De gegevens natuurlijk even aangepast maar ja een plaatje zegt soms zoveel meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdaQtPYof87Z0Tm021eHOGPHY2U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QxcPXLwEZ8ZMITA72JnI6CWi.jpg?f=user_large

Op de NAS is er niets te vinden. Althans niet via de gebruikelijke schermen.
Bij het domein zelf ook niet. NAS en router voor de zekerheid ook nog even herstart. Op de PC voor de zekerheid een FlusDNS gedaan.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat de aanpassingen van vandaag nog niet overal op DNS niveau zijn gesynchroniseerd.

Extra: Even mijn andere certificaten ook via de website gecontroleerd maar ze verwijzen allemaal naar app2.domein.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:23

kraats

Ik rol

Hoe heb je het wildcard certificaat aangemaakt? Vanuit de Synology zelf kan dat alleen voor een Synology domein en niet voor een eigen domeinnaam

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
kraats schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:03:
Hoe heb je het wildcard certificaat aangemaakt? Vanuit de Synology zelf kan dat alleen voor een Synology domein en niet voor een eigen domeinnaam
Klopt maar heb het via deze stappen gedaan :)
https://www.synology-foru...t-met-wildcard-instellen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:16
Ik ben aan het kijken om mijn contacten en agenda meer in eigen beheer te hebben.

Nu zijn er via Synology volgens mij 2 (logische) optiesNu denk ik eigenlijk dat Nextcloud wat overkill is voor mij, want ik ga het enkel gebruiken voor contacten en Agenda. Aan de andere kant schijnt Nextcloud wel echt super fijn te werken, en zou je later nog andere dingen kunnen doen. Aan de andere kant valt er ook wel wat te zeggen voor de Native apps van Synology zelf denk ik.

Kan iemand mij hier misschien wat zinnigs over vertellen?

[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 13-03-2021 19:04 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Laatst online: 21-09 10:25

Yucko

One clown to rule them all !

kraats schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:03:
dat is niet waar.

Ik heb een domeinnaam (achternaam) waar ik een CNAME heb aangemaakt die verwijst naar de synology.me DDNS van mijn NAS wijst. Binnen DSM kun je daarna gewoon een LetsEncrypt certificaat voor app.<achternaam>.<tld> aanvragen.

ik heb deze handleiding destijds gevolgd.

[ Voor 10% gewijzigd door Yucko op 13-03-2021 19:20 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 21:54
wvkreg schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:27:
[...]

En daarom dus geen Syno apps maar Docker gebruiken!
Die system database wil je zo weinig mogelijk gebruiken. Bij corruptie is je hele NAS om zeep.
Bij Docker draai je je Yaml compose en klaar is je hele setup.
Hemaal eens! Mijn Synology houd ik bewust “dom”. Echt domme opslag dus; services draai ik in een container.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
Yucko schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:16:
[...]

Ik heb een domeinnaam (achternaam) waar ik een CNAME heb aangemaakt die verwijst naar de synology.me DDNS van mijn NAS wijst. Binnen DSM kun je daarna gewoon een LetsEncrypt certificaat voor app.<achternaam>.<tld> aanvragen.
Dat is geen wildcard certificate. :)

[ Voor 0% gewijzigd door technorabilia op 13-03-2021 23:49 . Reden: typos ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
Tomba schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:32:

Das wel jammer, zou mooi zijn als Syno aan zou geven wat er precies failed ;) (Net zoiets als dat ik best ergens een Firewall log zou willen kunnen inzien maar die is er ook gewoon niet) Maar goed tis leuk SMB spul dus ik zal niet te hard klagen :P
Ja niet alle logs zijn even duidelijk in DSM..
[...]

Ah dat zijn 5400rpm's daar waar ik 7200rpms heb. Dat verklaart wel waarom rebuild wat sneller gaat. (Kan wellicht ook schelen dat er pas 5TB in gebruik is van de 12.7TB netto capaciteit)
Wat me trouwens wel opviel was dat ik bij de eerste 2 disks (onder 6.2.3) geen melding kreeg terwijl ik op 6.2.4 de melding kreeg dat ik een unsupported disk had toegevoegd. (Terwijl Synology deze MG07's zelf rebadged en ze bovendien op de HCL staan voor andere Synology devices ;) )

Overigens vind ik de disks niet heel warm worden, piek is 41 graden tijdens de rebuild!
Oh dat zal inderdaad in tijd moeten schelen! Ook wel een stuk betere R/W speed denk ik zo.
Ja vanaf DSM 6.2.4 krijg je daar meldingen van. Ik had volgens mij ook gelezen dat niet ondersteunde schijven in de nieuwe RS modellen ook niet meer gaan werken..

Ik probeer mijn schijven onder de 35 graden te houden, dan gaan ze langer mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

fyr0 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 00:47:
[...]

Oh dat zal inderdaad in tijd moeten schelen! Ook wel een stuk betere R/W speed denk ik zo.
Ja vanaf DSM 6.2.4 krijg je daar meldingen van. Ik had volgens mij ook gelezen dat niet ondersteunde schijven in de nieuwe RS modellen ook niet meer gaan werken..

Ik probeer mijn schijven onder de 35 graden te houden, dan gaan ze langer mee
In de nieuwe RS series werken alleen Synology disks (rebadged Toshiba's) |:(
Synology denkt mee te kunnen spelen met de Big Boys schijnbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als dat zo is schieten ze zich heel erg in hun eigen voet.
De RS serie is bedoelt voor bedrijven en geen enkel verstandig bedrijf wil zich op deze manier afhankelijk maken van een enkele leverancier.

Tenslotte zijn disken dingen die per definitie een keer defect raken en dan wil je als bedrijf snel disken geleverd krijgen en vervangen en niet afhankelijk zijn van een bedrijf.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Dat is inderdaad vrij onnozel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Tomba schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:26:
[...]

In de nieuwe RS series werken alleen Synology disks (rebadged Toshiba's) |:(
Synology denkt mee te kunnen spelen met de Big Boys schijnbaar ;)
Heb je misschien een bron want ik zie dit zo snel niet terug in de compatibility list?

Bijvoorbeeld:
https://www.synology.com/...category=hdds_no_ssd_trim

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

kraades schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:54:
[...]

Heb je misschien een bron want ik zie dit zo snel niet terug in de compatibility list?

Bijvoorbeeld:
https://www.synology.com/...category=hdds_no_ssd_trim
Vooruit er staan ook een paar kleine niet Synology disks op ;)

https://www.theregister.c...gy_enterprise_nas_drives/
[...]
Synology’s HAT drives, by contrast, offer 8TB, 12TB and 16TB capacity. If you try to use non-validated drives, Synology warns "storage pools and SSD caches cannot be created."

The new policy applies as of the release of three new Synology NAS appliances intended for enterprise use and will be applied to other models over time.
[...]
De Enterprise lijn is dan de xs, bijvoorbeeld:
https://www.synology.com/...gory=hdds_no_ssd_trim&p=1
Ben(V) schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:31:
Als dat zo is schieten ze zich heel erg in hun eigen voet.
De RS serie is bedoelt voor bedrijven en geen enkel verstandig bedrijf wil zich op deze manier afhankelijk maken van een enkele leverancier.

[...]
Alle echte Enterprise oplossing (HPE Nimble, Dell EMC, etc) doen dit standaard. In het MKB waar Synology imho prima past is dit echter niet normaal dus slim is het niet, maar ze denken mee te kunnen spelen met de Big Boys en daar hoort zo’n zet gewoon bij. Ik denk dat ze van een koude kermis thuis komen omdat ze gewoonweg qua support niet ingericht zijn op Enterprise

[ Voor 34% gewijzigd door Tomba op 14-03-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ik heb er al een lange tijd last van dat het zoeken dat het zoeken en connecten met de nas in windows 10 file explorer erg lang duurt en vaak een foutmelding geeft.

Als ik deze computer open, en vervolgens naar netwerk ga, dan duurt het enorm lang (circa 12 seconden) voordat ik mijn nas zie. Daarna wil ik inloggen op mijn nas en krijg ik meestal eerst een aantal keer de volgende foutmelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ATOiYK7IQ0vinBizmess0MNFwI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IbrZXSGVrvbqaYXmETTIDo1t.png?f=user_large

Ik weet dat het geen rechten problemen zijn, want na een paar keer proberen doet hij het gewoon.
Ook als hij eenmaal verbonden is, dan werkt hij echt super snel en heb ik 0.0 problemen. Het is echt de eerste 3 keer ofzo dat ik in wil loggen.
Overigens in de browser in loggen gaat gewoon snel en zonder enige problemen.

Ik heb SMB 3 als maximum ingesteld op de nas, en SMB2 als minimum.

[ Voor 20% gewijzigd door Wachten... op 14-03-2021 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tomba schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:07:
[...]

Vooruit er staan ook een paar kleine niet Synology disks op ;)

https://www.theregister.c...gy_enterprise_nas_drives/

[...]

De Enterprise lijn is dan de xs, bijvoorbeeld:
https://www.synology.com/...gory=hdds_no_ssd_trim&p=1

[...]

Alle echte Enterprise oplossing (HPE Nimble, Dell EMC, etc) doen dit standaard. In het MKB waar Synology imho prima past is dit echter niet normaal dus slim is het niet, maar ze denken mee te kunnen spelen met de Big Boys en daar hoort zo’n zet gewoon bij. Ik denk dat ze van een koude kermis thuis komen omdat ze gewoonweg qua support niet ingericht zijn op Enterprise
Helemaal mee eens.
Enterprise is echt een maatje te groot voor Synology, daar is het veel belangrijker voor dat ze een servicecontract op hun hardware kunnen afsluiten.
Maar het MKB vind dit soort koppelverkoop helemaal niet leuk.

En tweakers al helemaal niet!

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Ben(V) schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:33:
[...]

Helemaal mee eens.
Enterprise is echt een maatje te groot voor Synology, daar is het veel belangrijker voor dat ze een servicecontract op hun hardware kunnen afsluiten.
Maar het MKB vind dit soort koppelverkoop helemaal niet leuk.

En tweakers al helemaal niet!
Ja ik denk dat ze het in de short-run wat geld oplevert maar in de long-run geld en omzet kost.... ik ben bv op een DS920+ geland door de goede ervaring met de RS3618xs op de zaak (waar WD Golds in zitten ;) ). De reden dat we die op de zaak hebben is dat hij enorm betaalbaar was, mede doordat we niet voor schijven hoefden te betalen die 50% duurder zijn dan het origineel... Dat daarmee de Support best-offert is nemen we dankzij de prijs dan voor lief. Door deze zet verandert de zaak natuurlijk behoorlijk (zeker als je je realiseert dat de 16TB sowieso op het moment niet leverbaar is...)
Tomba schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 08:50:
[...]

[...]
Na iets minder dan 48 uur was ie dan toch klaar, het XOR-en van lege bytes gaat natuurlijk ook lekker snel ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZ7lm73TEu5aEodT5o-j9yLXibg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bFsUnGEBYEvCLo2k5N0amXe3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wachten... schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:32:
Ik heb er al een lange tijd last van dat het zoeken dat het zoeken en connecten met de nas in windows 10 file explorer erg lang duurt en vaak een foutmelding geeft.

Als ik deze computer open, en vervolgens naar netwerk ga, dan duurt het enorm lang (circa 12 seconden) voordat ik mijn nas zie. Daarna wil ik inloggen op mijn nas en krijg ik meestal eerst een aantal keer de volgende foutmelding.

[Afbeelding]

Ik weet dat het geen rechten problemen zijn, want na een paar keer proberen doet hij het gewoon.
Ook als hij eenmaal verbonden is, dan werkt hij echt super snel en heb ik 0.0 problemen. Het is echt de eerste 3 keer ofzo dat ik in wil loggen.
Overigens in de browser in loggen gaat gewoon snel en zonder enige problemen.

Ik heb SMB 3 als maximum ingesteld op de nas, en SMB2 als minimum.
Komt doordat je NAs in deep sleep mode staat.
Als je dat vervelend vind moet je disk hibernation uit zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@kraades
Dat is niet het probleem wat ik heb helaas. Wel geprobeerd overigens via het net use * /delete command

@Ben(V)
Ergens klinkt dit gek voor mij, want ik draai een VM op mijn nas, zover ik weet gaan je schijven dan nooit in hibernation mode toch?

Ik heb net even wat testen gedaan, en het lijkt erop dat mijn windows zeker wel een minuut of 2 nodig heeft, eerder dat het verbinding kan maken met mijn nas. De foutmelding heeft dus (althans zo lijkt het) niks te maken met permission of met andere verbindingen zoals @kraades aangaf, maar meer met een vertraging van windows en het opzetten van het netwerk stuk.

Mijn pc draait nagenoeg geen processen tijdens het opstarten, en binnen 10 seconden o.i.d. ben ik up and running. Toch kan hij de verbinding naar de NAS dan nog niet opzetten. Wat kan een reden zijn dat dit zo traag verloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou toch maar eens proberen wat het uitzetten van die hibernation doet.
Kost weinig moeite dat te testen.

Heb hier hetzelfde effect, mijn test Nas heeft er geen last van want die start ik alleen op als ik hem nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ben(V) schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:04:
Zou toch maar eens proberen wat het uitzetten van die hibernation doet.
Kost weinig moeite dat te testen.

Heb hier hetzelfde effect, mijn test Nas heeft er geen last van want die start ik alleen op als ik hem nodig heb.
Ik ga het testen, maar buiten dat (stel dat het werkt), heb je dan niet dat je schijven en heel snel op raken en dat je nas een stuk meer stroom verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is een kwestie van afwegen.
Ik laat ze gewoon hibernaten en neem die wachttijd voor lief.
Het is overigens enkel de benadering via bijvoorbeeld de verkenner, de DSM deskop regeert wel meteen want daar hoeven de disken niet voor opgestart te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 13:31
AtomicWing schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:29:
[...]

En een goede paar dagen later is het indexeren voltooid. Daarna de indexing voor Moments gestart en twee dagen later weer dezelfde problematiek: index weer kapot. Ticket weer bijgewerkt en supportroute opengezet: als ze de DB weer leeggooien gaat als eerste Moments eraf. Stapje voor stapje eens kijken wat dit veroorzaakt; de schijven geven geen SMART errors op uitgebreide tests, verder geen andere signalen dat er iets niet meewerkt.

Op hoop van zege dan maar weer...

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
AtomicWing schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:46:
[...]

En een goede paar dagen later is het indexeren voltooid. Daarna de indexing voor Moments gestart en twee dagen later weer dezelfde problematiek: index weer kapot. Ticket weer bijgewerkt en supportroute opengezet: als ze de DB weer leeggooien gaat als eerste Moments eraf. Stapje voor stapje eens kijken wat dit veroorzaakt; de schijven geven geen SMART errors op uitgebreide tests, verder geen andere signalen dat er iets niet meewerkt.

Wellicht is het een probleem aan de kant van Synology waarbij de database gewoon te groot / te vol wordt? Geen idee hoe dit precies onderwater gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
AtomicWing schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:46:
[...]

Oei, dat is behoorlijk balen. Hier wordt inmiddels de afgelopen 6 dagen al druk geïndexeerd, maar het eindpunt is nog niet bereikt.
FrankHe schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:03:
[...]

Wellicht is het een probleem aan de kant van Synology waarbij de database gewoon te groot / te vol wordt? Geen idee hoe dit precies onderwater gebeurt.
Ik heb eerder een probleem gehad waarbij support de database inderdaad naar een ander volume had verplaatst, omdat deze simpelweg te groot was:
Dear Robbie,

Thank you for contacting Synology support.

The issue is related to some file occupied the /root/ folder which seems related to your running script.

Also there is one DB too big in /usr/syno/etc/sched_status.sqlite

The database record the list of user define script running history record, the list of records on "select result" is from sched_status.sqlite database

I will need to move /root/ folder and the DB file to the volume, is it possible for you?
[/quote]

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
robbierzz schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:14:
[...]

Ik heb eerder een probleem gehad waarbij support de database inderdaad naar een ander volume had verplaatst, omdat deze simpelweg te groot was:
Zo'n vermoeden had ik al. Wellicht heb je gewoon te veel bestanden / foto's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
FrankHe schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:16:
[...]

Zo'n vermoeden had ik al. Wellicht heb je gewoon te veel bestanden / foto's ;)
Haha dat zonder meer ;) . Vooral omdat ik (en m'n partner :P ) van dezelfde scéne inmiddels 8 foto's maak en deze nooit opschoon :+ O-)

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
robbierzz schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:21:
[...]

Haha dat zonder meer ;) . Vooral omdat ik (en m'n partner :P ) van dezelfde scéne inmiddels 8 foto's maak en deze nooit opschoon :+ O-)
Herkenbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Vraagje: Hebben jullie firewall en ddos protection aan staan op Synology NAS? En zo nee, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

wvkreg schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:30:
Vraagje: Hebben jullie firewall en ddos protection aan staan op Synology NAS? En zo nee, waarom niet?
Ja. Op mijn FW ingesteld dat alle IP's van buiten NL geblokkeerd moeten worden. Scheelt veel meldingen in de log.

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
albino71 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:36:
[...]

Ja. Op mijn FW ingesteld dat alle IP's van buiten NL geblokkeerd moeten worden. Scheelt veel meldingen in de log.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TI0-u_181mHFdRAY-eL_oT86JmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LoarShNTJaEqFsVWos2T65KO.png?f=fotoalbum_large

Deze bedoel ik, geen 3rd party firewall.

[ Voor 20% gewijzigd door wvkreg op 16-03-2021 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

@wvkreg ik ook ;)

Bij firewall profile heb ik die IP blocks ingesteld.

Edit: het is natuurlijk geen firewall voor je hele netwerk, maar voor je NAS. Heeft dus alleen zin als je services draaiend hebt waarmee je nas van buitenaf bereikbaar is.

[ Voor 53% gewijzigd door albino71 op 16-03-2021 18:42 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Firewall sowieso voor de layer2 filtering (heb helaas geen budget voor een switch met Layer2 filtering :) ) Per open poort een ACL met Zero Trust dus per IP alleen de functies die nodig zijn. (Dus eigenlijk alleen poort 5001 voor mijn Stepstone en 5510 voor de machines die gebackupt worden door Active Backup for Business)
Synology sowieso niet aan het internet dus ook geen DDOS protectie.
albino71 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:40:
[.. ]

Edit: het is natuurlijk geen firewall voor je hele netwerk, maar voor je NAS. Heeft dus alleen zin als je services draaiend hebt waarmee je nas van buitenaf bereikbaar is.
Dan vertrouw je dus alles in je eigen netwerk? Voor toegang van buitenaf vertrouw ik op mijn Router/Firewall. De firewall op de Synology is wat mij betreft expliciet voor de devices in hetzelfde subnet.

[ Voor 29% gewijzigd door Tomba op 16-03-2021 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
albino71 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:36:
[...]

Dus als je op reis bent en je wilt je notities checken adhv DS Note op je smartphone gaat het niet werken?

Of misschien houd je het in gedachten om het voor die periode uit te schakelen, dat hij even open staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
Satangel schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:24:
[...]

Dus als je op reis bent en je wilt je notities checken adhv DS Note op je smartphone gaat het niet werken?

Of misschien houd je het in gedachten om het voor die periode uit te schakelen, dat hij even open staat
Of hij kan ervoor kiezen om eerst naar zn eigen netwerk te VPN'en . Dan denkt de NAS dat zn smartphone gewoon 'thuis' is.
Gek genoeg wel DDOS protection aan, maar firewall heb ik op dit moment uitstaan op de NAS .

Ik heb de firewalls op mijn routers wel helemaal dichtgetimmerd. Alleen broodnodige ports staan open en die forwarden naar een NGINX die als layer4 & 7 reverse proxy functioneert dat op een aparte 'lege' VM draait.

[ Voor 36% gewijzigd door Shadow771 op 17-03-2021 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Tomba schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:52:
[...]

Firewall sowieso voor de layer2 filtering (heb helaas geen budget voor een switch met Layer2 filtering :) ) Per open poort een ACL met Zero Trust dus per IP alleen de functies die nodig zijn. (Dus eigenlijk alleen poort 5001 voor mijn Stepstone en 5510 voor de machines die gebackupt worden door Active Backup for Business)
Synology sowieso niet aan het internet dus ook geen DDOS protectie.

[...]

Dan vertrouw je dus alles in je eigen netwerk? Voor toegang van buitenaf vertrouw ik op mijn Router/Firewall. De firewall op de Synology is wat mij betreft expliciet voor de devices in hetzelfde subnet.
Paranoia much?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
En een externe (hw) firewall? Is dat het overwegen waard zoals https://firewalla.com/products/firewalla-blue-plus?
Pagina: 1 ... 92 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).