[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 91 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09 10:05
Tomba schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:32:
[...]

Irritant genoeg kunnen de NvME drives (M.2) alleen als cache gebruikt worden en omdat je volume down gaat als daar wat mee is zou ik je adviseren die niet te gebruiken (of als je het perse wil met Optane drives; daar heb ik zelf voor gekozen )
DSM wordt gewoon op je disks geïnstalleerd.

Geheugen is gewoon uitbreidbaar, zie dit topic voor ervaring van anderen:
[Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model
Zelf heb ik mijn DS920+ uitgebreid met 16GB naar 20GB totaal.
Besteld, met twee keer 6 TB schijven, nu nog eens kijken naar het geheugen, daar ben nog niet precies uit welke voor de DS720+ nu echt nodig heb,

Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
@sterremos
Over het algemeen is 8 GB meer dan voldoende.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Is dit ook de plek voor het bespreken van backup-strategie als je Synology NASjes hebt? Ik heb intussen de DS220+ binnen met de 2x 8 GB WD Red Pro en 4 GB extra RAM, en werkt voorlopig als een zonnetje. Ik was eerst nog een het klooien met USB schijven voor kopieren maar dat was me te langzaam, en ben nu het gewoon met direct verkeer tussen de DS213j en de DS220+ aan het doen, na de DS213 folder gemount te hebben. Dat gaat met Gbit netwerk sneller dan ik dacht :)

Zodra alles goed over is, wil ik de DS213j schoon opzetten, die runt al sinds januari 2014 en in de hybrid RAID, terwijl dat niet nodig is (2 gelijke drives) en al zoveel updates achter de rug. Tijd voor een opschoning, heb al flink opgeruimd en ruim 500 GB aan zooi weggegooid ;)

Nu wil ik de DS213j als een mirror gebruiken van belangrijke folders (docs werk, docs prive, muziek,films, Ghost bestanden/virtuele computers en install bestanden), en de DS213j dan ook de synchronisatie met mijn cloud opslag laten doen; ik heb 1 TB OneDrive van het werk (mogelijk 2 TB maar dat kan tijdelijk zijn), en 1 TB van mijn Office 365 Business account. En dat dan zeg tussen 4 uur 's nachts en 9 uur 's ochtends doen, dan lig ik zeker te pitten. Of ik kan ze dat beiden laten doen, de een de video/muziek etc en de ander de docs (beetje loadbalancing ;) ).

Gaat dat met specifieke Synology programma's of heb ik daar extern spul voor nodig? Tips of links worden gewaardeerd :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-09 02:04

aex351

I am the one

gambieter schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:47:
Is dit ook de plek voor het bespreken van backup-strategie als je Synology NASjes hebt? Ik heb intussen de DS220+ binnen met de 2x 8 GB WD Red Pro en 4 GB extra RAM, en werkt voorlopig als een zonnetje. Ik was eerst nog een het klooien met USB schijven voor kopieren maar dat was me te langzaam, en ben nu het gewoon met direct verkeer tussen de DS213j en de DS220+ aan het doen, na de DS213 folder gemount te hebben. Dat gaat met Gbit netwerk sneller dan ik dacht :)

Zodra alles goed over is, wil ik de DS213j schoon opzetten, die runt al sinds januari 2014 en in de hybrid RAID, terwijl dat niet nodig is (2 gelijke drives) en al zoveel updates achter de rug. Tijd voor een opschoning, heb al flink opgeruimd en ruim 500 GB aan zooi weggegooid ;)

Nu wil ik de DS213j als een mirror gebruiken van belangrijke folders (docs werk, docs prive, muziek,films, Ghost bestanden/virtuele computers en install bestanden), en de DS213j dan ook de synchronisatie met mijn cloud opslag laten doen; ik heb 1 TB OneDrive van het werk (mogelijk 2 TB maar dat kan tijdelijk zijn), en 1 TB van mijn Office 365 Business account. En dat dan zeg tussen 4 uur 's nachts en 9 uur 's ochtends doen, dan lig ik zeker te pitten. Of ik kan ze dat beiden laten doen, de een de video/muziek etc en de ander de docs (beetje loadbalancing ;) ).

Gaat dat met specifieke Synology programma's of heb ik daar extern spul voor nodig? Tips of links worden gewaardeerd :)
Synology heeft Cloud Sync. Dan kan je de NAS met diverse clouds, waaronder One Drive, synchroniseren. Echter, niet om het één of ander, maar het blijkt dat Microsoft vrijwel uit het niets, terecht of onterecht, je account kan stopzetten. Ik kwam vandaag een thread hierover tegen op Tweakers. Ik las dat iemand al zijn familie foto's etc. kwijt is. En dat Microsoft in dat geval hoe dan ook er niets tegen gaat doen. Dus ik zou One Drive etc. niet gebruiken als primaire opslagbron. Al kan je je natuurlijk afvragen hoe groot de kans is dat Microsoft je account ineens stopzet.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
Is dit ook de plek voor het bespreken van backup-strategie als je Synology NASjes hebt?
...
...
Allemaal leuk maar dit lijkt meer op DR strategie dan een backup strategie en ik dacht juist toen ik de eerste alinea van je post zat te lezen dat je over backup strategieen wou hebben..

Pas zodra je de HyperBackup package gebruikt om goeie (multi-version) full backups te maken richting je DS213J en naar Overdrive (ja die opties zijn er) heb je denk ik een solide backup oplossing (op een andere device en offsite).

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

aex351 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:55:
Synology heeft Cloud Sync. Dan kan je de NAS met diverse clouds, waaronder One Drive, synchroniseren. Echter, niet om het één of ander, maar het blijkt dat Microsoft vrijwel uit het niets, terecht of onterecht, je account kan stopzetten. Ik kwam vandaag een thread hierover tegen op Tweakers. Ik las dat iemand al zijn familie foto's etc. kwijt is. En dat Microsoft in dat geval hoe dan ook er niets tegen gaat doen. Dus ik zou One Drive etc. niet gebruiken als primaire opslagbron. Al kan je je natuurlijk afvragen hoe groot de kans is dat Microsoft je account ineens stopzet.
De OneDrive cloud is natuurlijk niet de enige plek waar het op staat, het staat op 2x NAS (wel in hetzelfde huis) en ook externe harde schijven.

Beide OneDrives zijn niet aan een "gewoon" Microsoft account gekoppeld, maar aan professionele accounts, eentje via werk (universiteit) waar OneDrive nu de default opslag is geworden (griezel ik van), en de andere mijn O365 Business. Dus daar ben ik niet zo bang voor.

Maar goed. Cloud Sync voor de uitwisseling met de Cloud, HyperBackup voor de uitwisseling tussen de 2 Synologys?
Shadow771 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 00:20:
Allemaal leuk maar dit lijkt meer op DR strategie dan een backup strategie en ik dacht juist toen ik de eerste alinea van je post zat te lezen dat je over backup strategieen wou hebben..
DR = Disaster Recovery? Of data redundancy? Zit niet in de terminologie :)

Het gaat inderdaad om het voorkomen van kapot gaan apparaat, en de Cloud voor een opslag buitenshuis. Uiteindelijk ben ik geen bedrijf.
Pas zodra je de HyperBackup package gebruikt om goeie (multi-version) full backups te maken richting je DS213J en naar Overdrive (ja die opties zijn er) heb je denk ik een solide backup oplossing (op een andere device en offsite).
Overdrive? Bedoel je OneDrive?

[ Voor 24% gewijzigd door gambieter op 25-02-2021 00:38 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 10:31

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

gambieter schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 00:22:
[...]

De OneDrive cloud is natuurlijk niet de enige plek waar het op staat, het staat op 2x NAS (wel in hetzelfde huis) en ook externe harde schijven.

Beide OneDrives zijn niet aan een "gewoon" Microsoft account gekoppeld, maar aan professionele accounts, eentje via werk (universiteit) waar OneDrive nu de default opslag is geworden (griezel ik van), en de andere mijn O365 Business. Dus daar ben ik niet zo bang voor.

Maar goed. Cloud Sync voor de uitwisseling met de Cloud, HyperBackup voor de uitwisseling tussen de 2 Synologys?

[...]

DR = Disaster Recovery? Of data redundancy? Zit niet in de terminologie :)

Het gaat inderdaad om het voorkomen van kapot gaan apparaat, en de Cloud voor een opslag buitenshuis. Uiteindelijk ben ik geen bedrijf.

[...]

Overdrive? Bedoel je OneDrive?
Vwb je OneDrive vraag;

https://rays-blog.de/2019...h-synologys-hyper-backup/

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Ik gebruik de oplossing van bovenstaande link met Onedrive for Business icm HyperBackup, en tot nu toe werkt dit goed.

Ik gebruik 2 way sync tussen alle devices en de NAS middels Synology Drive, en dan dagelijkse dump met HyperBackup naar Onedrive voor de offsite backup.

[ Voor 39% gewijzigd door Bio op 25-02-2021 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 13:46
kraades schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:16:
@Dagg
Basic oplossing:
Als je Synology docker ondersteunt zou je zoiets kunnen proberen:
https://github.com/dockette/mailx/blob/master/Dockerfile
Ik weet niet of je mailx zo *direct* op je Synology draaiend krijgt...

Edit:
Niet geprobeerd, maar zo roep je het denk ik aan:
docker run -it -rm dockette/mailx mailx -f /pad/naar/mbox
kraades schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:10:
[...]

Misschien kun je beter mutt gebruiken. Zoiets zou moeten werken:
root@DS716V:~# cat Dockerfile
FROM ubuntu
RUN apt-get update && apt-get install -y \
    mutt
ENTRYPOINT ["mutt"]
root@DS716V:~# docker build -q -t mymutt .
sha256:962c2e8ca7cddba1aae68414229d0212ea6490cefb4221436b1cf82fb791d7e3
root@DS716V:~# wget -q https://raw.githubusercontent.com/qsnake/git/master/t/t5100/sample.mbox
root@DS716V:~# tail -n +4 sample.mbox > local.mbox
root@DS716V:~# docker run -it --rm -v /root/local.mbox:/root/remote.mbox  mymutt -f /root/remote.mbox
Mailbox is unchanged.
root@DS716V:~#

De wget en tail kun je weglaten. Dat is om te testen.
Jouw mbox kun je op de plek van de /root/local.mbox zetten.
Een beetje gekke constructie misschien met de -v en -f. Dat zou best wel eens anders kunnen... ;)
Ik kom er nog niet uit, jouw blog nog maar eens nalezen @kraades..

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Omdat ik mijn Synology (218play) liever niet open benaderbaar heb via het internet, gebruik ik een (betaalde) stack account om de belangrijkste zaken te mirroren (met cloud sync). Denk aan documenten, administratie, etc.

Zo kan ik toch overal bij mijn bestanden (op de laptops / telefoon webdav naar Stack) zonder de boel al te veel open te zetten.

Daarnaast heb ik een andere cloud sync lopen die unidirectional backups maakt naar Backblaze.

Backblaze <- Synology <=> Stack <=> Mobile devices.

Geen foolproof/failsafe oplossing maar goed genoeg voor mijn beperkte toepassingen.

• technorabilia
Dagg schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:43:
[...]

[...]

Ik kom er nog niet uit, jouw blog nog maar eens nalezen @kraades..
Met een Dockerfile geef je aan wat er in een docker image moet komen. De image bouw je eenmalig met het docker build commando. Daarna kun je met een docker run een docker container starten op basis van de docker image.

In dit geval maak je een image op basis van Ubuntu en installeer je mutt waarmee je de mbox files makkelijk kunt "browsen".

Steeds als je een mbox wilt lezen voor je de docker run uit met het pas naar de betreffende mbox file. De container wordt gestart, mutt wordt uitgevoerd en als je mutt afsluit wordt de container weer opgeruimd

Voor /root/mbox.local vul je het pad in naar de mbox file die je wilt bekijken bijvoorbeeld /pad/naar/mbox. De rest van het docker run commando laat je ongewijzigd.

Edit:
Mbox files kun je natuurlijk ook gewoon openen met een tekst editor zoals de vi-editor maar dan is er wat minder makkelijk onderscheid te maken.

[ Voor 16% gewijzigd door technorabilia op 25-02-2021 11:27 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

• Jan Ham
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-07-2023
Hebben hier een DS918+ die paar dagen geleden plotseling is gestopt. Stond in de meterkast aangesloten op een UPS(Cyberpower CP900PFC). Alle andere apperaten (modem/router, switch, POE injector AP) op de UPS werken gewoon nog.
Druk ik op de startknop dan knippert de blauwe led +/- 10 seconden en gaat de NAS weer uit. Haal ik alle HDDs (4x 8TB WD Red) eruit dan start hij wel door en kan ik hem met connect assistent wel vinden. Geeft dan ook aan dat er een HDD in moet. Stop ik er een HDD in dan stopt het weer met werken. Maakt niet uit hoeveel HDD erin zitten NAS valt na 10 seconden knipperen uit.
Elke HDD op de PC gecontroleerd met CrystalDiskInfo. Geen enkel probleem uit de SMART data.
Met de NAS uit maar het voedingsblok wel aangesloten merk ik dat het voedingsblok wel handwarm wordt.
Voeding los van NAS maar wel in stopcontact en hij blijft gewoon koud.
Zover ik heb kunnen vinden zou het aan MoBo of voeding kunnen liggen. Ik heb geen idee hoe ik verder uit kan vinden aan welk onderdeel het kan liggen. Iemand wel een idee voor verdere diagnose?

Is het beter direct met Synology contact op te nemen of via de verkoper(Cyberport) te gaan?

• Shadow771
Jan Ham schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:17:
Is het beter direct met Synology contact op te nemen of via de verkoper(Cyberport) te gaan?
Als je nog garantie heb van de winkel waarvandaan je het gekocht heb, zou ik het via de winkel doen ja.

• Jan Ham
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-07-2023
Shadow771 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:28:
[...]

Als je nog garantie heb van de winkel waarvandaan je het gekocht heb, zou ik het via de winkel doen ja.
Helaas, geen garantie meer. Heb het ding eind November 2017 (Black Friday) gekocht bij Cyberport.de

• sterremos
ik weet het niet meer. Ben bezig met de Synology.
Ik heb een 3 tal gedeelde mappen gemaakt in de in de

SMB is ingeschakelde en via de windows Pc kan ik de nas bereiken maar ik kom maar niet in de hoofdroot.

als ik de netwerk verbinding maakt kom ik bv in de NAS map. maar ik wil erboven inloggen.
Wat ik probeer het lukt niet.

Waar kan het aanpassen, ik weet het niet meer.
ik wil dus een netwerkverbinding maken met \\Sterremos\ waarna ik de gedeelde mappen Media en Apptdata zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghjKheVi9YI8TNihnymTuMnoGXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqFtEhBP11R0qwWvtDx8cyv9.jpg?f=fotoalbum_large

• technorabilia
@sterremos
Een drive letter mappen doe je altijd op \\computername\sharename en niet op \\computername.

👉🏻 Blog 👈🏻

• sterremos
Dat klopt, heb ik ook geprobeerd, dus een een nieuwe gedeelde map gemaakt , en daarin ook de mappen geplaatst.
Log in op 192.168.1.233/Nas en kom dan in de mappen zoals het hoort.
Nu haal ik de apps van synology op, Bv Music station, deze kan ik niet laten plaatsten in hoofdmap Nas
Via Wincp zie ik dat deze "boven"de 192.168.1.233 geplaatst wordt.
Hoe krijg ik deze dan ook in het overzicht?

Hoop dat ik het duidelijk uitgelegd hebt :-).

• MisterMichel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 15:07
Ik heb een uitdaging. Ik heb bestanden op m'n Synology staan die ik rechtstreeks vanaf de computer wil bewerken zonder de bestanden eerst naar de computer te verplaatsen. Helaas werkt dit niet vanuit Word voor Mac 2011 op OS-X 10.13.6 en krijg de volgende melding:

Er is een netwerkfout of fout met bestandsmachtiging opgetreden. De verbinding met het netwerk is mogelijk verbroken. (test.docx)

Ik heb het volgende geprobeerd na wat zoeken en inlezen:
  • Configuratiescherm -> Gedeelde map. Prullenmand ingeschakeld op Homes. Werkte niet en toch maar weer uitgeschakeld.
  • Configuratiescherm -> Bestandservices. Maximum SMB-protocol op SMB3 gezet en minimum op SMB2.
  • Configuratiescherm -> Bestandservices. AFP-service inschakelen. Staat standaard aan. Lijkt me goed omdat ik met diverse Macs toegang tot m'n NAS wil (en ook heb).
  • Configuratiescherm -> Bestandservices. NFS staat uit. Ik heb geen Linux clients in het netwerk hangen.
Standaard opslag en lezen van bestanden gaat wel vanuit Finder. Word kan wel bestanden openen die op de NAS staan, echter wijzigingen toepassen lukt niet.
Verder een test gedaan om een bestand te schrijven vanuit Excel voor Mac 2011 en ook dat lukt niet. Er kan geen toegang worden verkregen tot het bestand home:Drive:F221E400.
Waarschijnlijk een beginnersfout, maar ik zie het vinkje of andere optie wat ik in moet stellen even over het hoofd.

Ik weet dat Word en Excel niet de nieuwste versies zijn, maar ze voldoen voor mij.

PSN ID: MrMichel_75

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43
sterremos schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:01:
Hoop dat ik het duidelijk uitgelegd hebt :-).
Niet helemaal, maar mogelijk bedoel je dit, als je naar \\nasnaam gaat en het path/icoontje naar 'snelle toegang' sleept ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

MisterMichel schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:26:
Ik heb een uitdaging. Ik heb bestanden op m'n Synology staan die ik rechtstreeks vanaf de computer wil bewerken zonder de bestanden eerst naar de computer te verplaatsen. Helaas werkt dit niet vanuit Word voor Mac 2011 op OS-X 10.13.6 en krijg de volgende melding:

Er is een netwerkfout of fout met bestandsmachtiging opgetreden. De verbinding met het netwerk is mogelijk verbroken. (test.docx)

Ik heb het volgende geprobeerd na wat zoeken en inlezen:
  • Configuratiescherm -> Gedeelde map. Prullenmand ingeschakeld op Homes. Werkte niet en toch maar weer uitgeschakeld.
  • Configuratiescherm -> Bestandservices. Maximum SMB-protocol op SMB3 gezet en minimum op SMB2.
  • Configuratiescherm -> Bestandservices. AFP-service inschakelen. Staat standaard aan. Lijkt me goed omdat ik met diverse Macs toegang tot m'n NAS wil (en ook heb).
  • Configuratiescherm -> Bestandservices. NFS staat uit. Ik heb geen Linux clients in het netwerk hangen.
Standaard opslag en lezen van bestanden gaat wel vanuit Finder. Word kan wel bestanden openen die op de NAS staan, echter wijzigingen toepassen lukt niet.
Verder een test gedaan om een bestand te schrijven vanuit Excel voor Mac 2011 en ook dat lukt niet. Er kan geen toegang worden verkregen tot het bestand home:Drive:F221E400.
Waarschijnlijk een beginnersfout, maar ik zie het vinkje of andere optie wat ik in moet stellen even over het hoofd.

Ik weet dat Word en Excel niet de nieuwste versies zijn, maar ze voldoen voor mij.
Lijkt me een rechten kwestie.

Overigens is ook Apple al een tijdje overgestapt op smb in plaats van afp.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• San der
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-08 15:07
Vraagje, (ik weet niet of dit de juiste plek is).

Ik heb een nieuwe ds218 play gekocht, ik begin helemaal opnieuw met opslag en toevoegen van foto's.
Ik heb op mijn Apple circa 30k foto's staan, en die wil ik verplaatsen naar photo station.

Ik ben benieuwd of het verstandig is om direct de Beta DSM 7 erop te zetten, of zal ik nu photos toevoegen en er vanuit gaan dat dit bij DSM 7 gewoon goed gaat?.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:08

DUX

blijft ook nu voor Oranje

San der schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:21:
Vraagje, (ik weet niet of dit de juiste plek is).

Ik heb een nieuwe ds218 play gekocht, ik begin helemaal opnieuw met opslag en toevoegen van foto's.
Ik heb op mijn Apple circa 30k foto's staan, en die wil ik verplaatsen naar photo station.

Ik ben benieuwd of het verstandig is om direct de Beta DSM 7 erop te zetten, of zal ik nu photos toevoegen en er vanuit gaan dat dit bij DSM 7 gewoon goed gaat?.
Je wilt natuurlijk horen dat een beta gegarandeerd probleemvrij is, maar zo werken beta-programma's natuurlijk niet. Beta's gebruiken is op eigen risico.

Ikzelf zou dertigduizend foto's niet toevertrouwen aan een beta-versie van software.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• San der
DUX schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:35:
[...]

Je wilt natuurlijk horen dat een beta gegarandeerd probleemvrij is, maar zo werken beta-programma's natuurlijk niet. Beta's gebruiken is op eigen risico.

Ikzelf zou dertigduizend foto's niet toevertrouwen aan een beta-versie van software.
Ok. Dan wacht ik nog even:)

Ik kan alleen Moments niet vinden in package center. Enig idee hoe dat kan?

• DUX

DUX

San der schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:59:
[...]

Ok. Dan wacht ik nog even:)

Ik kan alleen Moments niet vinden in package center. Enig idee hoe dat kan?
Wellicht ligt dat hieraan:
(2021-02-23)
Compatibility & Installation

Synology Moments 1.3.7 can only be installed on Synology products running on DSM 6.2.4 or onward.
If Advanced Media Extensions was not installed, the system will automatically install it after the update to ensure package functionality.

• San der
DUX schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:05:
[...]

Wellicht ligt dat hieraan:

[...]
Helaas niet.
DSM opnieuw geinstalleerd, en het werkt nog niet,...:(

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-09 12:07
San der schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:30:
[...]

Helaas niet.
DSM opnieuw geinstalleerd, en het werkt nog niet,...:(
Als ik jou was zou ik Synology Photo Station gebruiken ipv. Moments. Volgens mij is de reden dat ze nu in DSM 7.0 een compleet nieuwe Synology Photos hebben ontwikkeld, omdat Moments het ‘net niet’ was en veel mensen daarom nog Photo Station bleven gebruiken. Ik gebruik nu beiden naast elkaar (een extra backup op een tweede NAS staat op beta 7.0) en Photos is veelbelovend en heeft enkele leuke extras tov. Photo Station, maar Photo Station kan nu nog veel meer en is uiteraard meer mature.

Dus ik zou nu alles gewoon in Photo Station zetten. Grote kans dat dit straks voor 98% makkelijk overgezet kan worden naar Photos als 7.0 officieel uitkomt. Mag ik je vragen welke functionaliteit van Moments je wilt gebruiken die mist in Photo Station?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Je kunt natuurlijk ook de bestanden gewoon in een simpele share zetten op de Synology al dan niet voorlopig, zonder deze in te laden in dan wel Photos dan wel Moments. Met de Apple kun je gewoon naar deze share browsen en gebruik maken van de Apple Software. Dan zit je ook niet vast in de discussie Photos/Moments/DSM7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

nino_070 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:52:
[...]

Als ik jou was zou ik Synology Photo Station gebruiken ipv. Moments. Volgens mij is de reden dat ze nu in DSM 7.0 een compleet nieuwe Synology Photos hebben ontwikkeld, omdat Moments het ‘net niet’ was en veel mensen daarom nog Photo Station bleven gebruiken. Ik gebruik nu beiden naast elkaar (een extra backup op een tweede NAS staat op beta 7.0) en Photos is veelbelovend en heeft enkele leuke extras tov. Photo Station, maar Photo Station kan nu nog veel meer en is uiteraard meer mature.

Dus ik zou nu alles gewoon in Photo Station zetten. Grote kans dat dit straks voor 98% makkelijk overgezet kan worden naar Photos als 7.0 officieel uitkomt. Mag ik je vragen welke functionaliteit van Moments je wilt gebruiken die mist in Photo Station?
https://www.synology.com/...tos_Photo_Station_Moments

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
DukeBox schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:16:
[...]

Niet helemaal, maar mogelijk bedoel je dit, als je naar \\nasnaam gaat en het path/icoontje naar 'snelle toegang' sleept ?
misschien dat het plaatje het duidelijk maak.
ik heb een gedeelde map aangemaakt genaamd Nas .
De is bereikbaar via \\ip\Nas.
Nu heb ik oa music en photo station app geïnstalleerd vanuit de DSM maar deze worden naast de Nas map geplaatst.
Tijdens de installatie kan je geen pad aangeven waar deze geïnstalleerd worden.
hierdoor moet ik een 3 tal aparte netwerkverbindingen maken om in de mappen te komen.

ik zou graag willen inloggen via een netwerkverbinding waar ik dus alle mappen zie en kan bereiken.
Dit is makkelijker voor het updaten van de content.
Voor het updaten van de muziek en foto's wil ik deze graag bereiken via netwerk.

Dus via netwerk verbinding wil ik toegang hebben in de hoofdmap.
Alle mappen, Video, Music, Photo. en Nas zijn wel allemaal apart bereikbaar via een netwerk verbinding.

hoe kan je dit aanpassen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMds30Xge8TWpZHg5Wg05l88rpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3lKtX0x3yRclrix8JoKPqXh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMichel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 15:07
Ben(V) schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:42:
[...]

Lijkt me een rechten kwestie.

Overigens is ook Apple al een tijdje overgestapt op smb in plaats van afp.
Vanuit een teksteditor kan ik wel een nieuw bestand maken op de NAS. Daarna kan ik wijzigingen ook weer opslaan.
Vanuit Word en Excel lukken beide acties niet - dus geen nieuwe bestanden maken en ook geen wijzigingen opslaan.

Welke rechten op de NAS zouden invloed kunnen hebben dat bovenstaand scenario als resultaat heeft?
Kan het een instelling in Office zijn misschien? (En zo ja, welke dan?)

PSN ID: MrMichel_75

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
@sterremos
Ik heb het als volgt gedaan.
kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

Edit:
Voordat je dit uitvoert zou je het ook even op een andere tijdelijke folder kunnen uitproberen om te kijken of je dit wilt.

Voor jou dus:
mv /volume1/music /volume1/Nas/music
ln -s /volume1/Nas/music /volume1/music

En dan hetzelfde voor photo en video.

Via Control Panel, File Services, SMB, Advanced Settings, moet je dan wel Allow symbolic links across shared folders aanzetten.

[ Voor 62% gewijzigd door technorabilia op 26-02-2021 12:58 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
sterremos schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:36:
ik heb een gedeelde map aangemaakt genaamd Nas .
De is bereikbaar via \\ip\Nas.
Nu heb ik oa music en photo station app geïnstalleerd vanuit de DSM maar deze worden naast de Nas
map geplaatst.
Tijdens de installatie kan je geen pad aangeven waar deze geïnstalleerd worden.
hierdoor moet ik een 3 tal aparte netwerkverbindingen maken om in de mappen te komen.
Je (windows) pc maakt maar 1 verbinding per host (of eigenlijk per ip/dns), daarom kan je ook niet met verschillende accounts tegelijk inloggen, onafhankelijk hoeveel shares er aan hangen. Als je alle shares in 1 overzicht via explorer wilt dan moet je ze toevoegen zoals ik in mijn vorige post aangaf.

Andere opties zijn om met junctions (op je windows client ) of symlinks (op je syology) te werken. Het is zels mogelijk om met cross mounts te werken maar met name voor de music/video/home e.d. share zou ik dat niet doen omdat het best een klus is om de rechten goed te krijgen zodat indexing e.d. blijven werken.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 26-02-2021 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisterMichel schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:44:
[...]

Vanuit een teksteditor kan ik wel een nieuw bestand maken op de NAS. Daarna kan ik wijzigingen ook weer opslaan.
Vanuit Word en Excel lukken beide acties niet - dus geen nieuwe bestanden maken en ook geen wijzigingen opslaan.

Welke rechten op de NAS zouden invloed kunnen hebben dat bovenstaand scenario als resultaat heeft?
Kan het een instelling in Office zijn misschien? (En zo ja, welke dan?)
De gedeelde map waar je vanuit excel iets wil wegschrijven moet voor een user lees en schrijfrechten hebben.
Die gedeelde map moet je op je Mac mounten met die usernaam/password.
Als je dat niet doet probeert je Mac die gedeelde map te benaderen met de username/password waarmee je op je Mac bent ingelogd en dat zijn andere credentials en die hebben dus geen rechten op je Nas.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:45
aex351 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:47:
Ik ben namelijk het afgelopen weekend bezig geweest met het zoeken naar een oplossing om mijn DCIM map op mijn mobiel met de nas te kunnen synchroniseren.
Na het uitproberen van veel "net niet" oplossingen draai ik nu naar volle tevredenheid https://syncthing.net/ op al mijn devices (chromebook, android, windows, synology)
Werkt perfect en volledig flexibel in synchronisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

Ik gebruik al heel wat jaren vanaf 2014 een DS1513, ik heb hem al die tijd niet geüpgraded met bijvoorbeeld meer geheugen, alles is nog steeds OEM en het werkt nog steeds in de basis feilloos. Er zitten 4x 2tb WD Red die in SHR modus draaien.

De NAS gebruik ik voor opslag van mijn camerabeelden via Surveillance Station en ik gebruik hem voor mijn TimeMachine backups.

Ga ik er echt vooruit als ik hem upgrade naar een recent model? En dan met name gericht op de (reactie)snelheid als ik bijvoorbeeld in de GUI zit of de camerabeelden wil bekijken. Als ik kijk naar de huidige modellen en de specs zie ik dat de read/write niet zoveel is veranderd. Wel natuurlijk de komst van SSD's. Belangrijk is dat de NAS sneller reageert, niet zozeer de read/write.

Ik denk dan bijvoorbeeld de DS920+, de DS1520+ of een soortgelijke variant.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:50
Op mijn DS118 heb ik een werkende OpenVPN verbinding gehad, maar ik weet niet met welke reden, maar vanuit een Wifi hotspot krijg ik het niet meer voor elkaar dat de connectie gemaakt wordt.

VPN Error: TLS key negotiation failed to occur within 60 seconds

Is de melding die ik krijg waarbij ik uiteraard direct terecht kom op:

https://openvpn.net/faq/t...our-network-connectivity/

Ik kan mij niet voorstellen dat ik het ook op mijn Experia Box heb ingesteld de vorige keer, en kan het in de DS118 niet meer vinden. Waar moet ik kijken, wie heeft de tip?

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je moet in ieder geval de Openvpn poort forwarden naar je Nas in je router anders kom je uiteraard nooit bij je Nas uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@RudyL
Misschien heb je de port forwarding vanuit je Synology geconfigureerd zoals hier beschreven? Dus niet direct op je router. Maar het eindresultaat blijft natuurlijk hetzelfde als direct op je router configureren.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
kraades schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:19:
@RudyL
Misschien heb je de port forwarding vanuit je Synology geconfigureerd zoals hier beschreven? Dus niet direct op je router. Maar het eindresultaat blijft natuurlijk hetzelfde als direct op je router configureren.
Ja die port forward zal het dan toch wel zijn geweest op mijn ExperiaBox. Hij stond er echter niet meer in, als ik hem her toevoeg werkt de verbinding wel weer, maar kan ik alsnog niet bij de bestanden.

Kom nu op een: write to TUN/TAP : Unknown error (code=122)

Ik zoek nog even verder, opmerkelijk trouwens dat de port forwarding verwijderd was. Ik heb er wel wat over gelezen dat dit in oude firmware kon voorkomen, maar dat het inmiddels was verholpen? Anders heb ik geen reden waarom die plots verwijderd is.

Update: heb compressie weer uitgezet en kan weer bij de bestanden, zonder error.
Het enige is dan nog waarom die forwarding weg is geweest.

[ Voor 6% gewijzigd door RudyL op 26-02-2021 21:36 ]

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@RudyL
Als de port forward vanuit DSM zelf op de router is ingesteld, kan het voorkomen dat de port forward wordt gewist als de router opnieuw (vanuit DSM) wordt gedetecteerd. Althans dat heb ik wel eens voorhanden gehad.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
kraades schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:04:
@RudyL
Als de port forward vanuit DSM zelf op de router is ingesteld, kan het voorkomen dat de port forward wordt gewist als de router opnieuw (vanuit DSM) wordt gedetecteerd. Althans dat heb ik wel eens voorhanden gehad.
Dat denk ik eigenlijk niet, alleen vanuit de box zelf

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Factory reset verwijdert port forwarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoSuperFly
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-04 13:00
Tomba schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 06:57:
[...]

Ik zat met exact deze keuze en kwam uit op de DS920+... waarom niet de DS420+?
- quadcore ipv dual-core (als je meer packages /docker/Plex/VMM wil draaien geen overbodige luxe)

Waarom de DS920+ ipv de DS720+ ?
- 4GB onboard ipv 2GB (mogelijk kan je dan geheugen uitbreiding nog uitstellen, ik heb hem inmiddels al uitgebreid met 16GB. Let als je voor de 20+ range gaat wel op; het standaard geheugen is gesoldeerd dus kan niet zoals bij de 18+ serie vervangen worden. Ik had niet goed gelezen dus vol goede moed 2 16GB DIMMs gescoord waarvan ik er dus maar 1 kan gebruiken)
- 4 drivebays dus uitbreiding is mogelijk zonder disks te moeten wisselen. Mijn conclusie was dat datavraag alleen maar gaat groeien....

Eventueel zou je de DS718+ of DS918+ ook nog kunnen overwegen als je veel geheugen kwijt wilt kunnen, die hebben een tragere CPU (1.5 vs 2GHz basis snelheid) maar dus wel ‘gewoon’ 2 SODIMM sloten.

Ow ja en beste schijven; Synology’s eigen schijven zijn toshiba OEMs en laat Toshiba nou veruit de goedkoopste 14TB aanbieden ;)
Sowieso zou ik je Helium disks aanbevelen (kun je op filteren in de pricewatch) ivm verbruik, slijtage en geluid en een Hitachi afgeleide (WD of Toshiba dus) Ben al jaren gestandaardiseerd op Hitachi/HGST/WD/Toshiba en heb nog nooit problemen gehad (oudst nog werkende disk is een Hitachi 4K5000 uit 2011 ;) )
Zorg in ieder geval dat je wegblijft bij SHR disks zoals de WD RED non-pro, de performance is om te janken. Heb zelf 2 Seagate SHR disken (ja I know geen Hitachi afgeleide maar Seagate is de enige met 2.5” disks van 5TB) en die hebben bij langdurige write acties echt time-outs die secondenlang aanhouden: dat gaat je RAID software niet leuk vinden.
Ik zit ook te kijken naar die Toshina 14TB. Heb jij deze ook draaiende in een SyNas? Ik zie deze niet in de compatibility lijst staan op de 220+ pagina.

Hoe is de geluidproductie van deze schijven in zo'n klein nasje? Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Met het gisteren binnenkomen van de tweede harddisk is mijn Synology voorlopig klaar voor gebruik:

#CategoryProduct
1NetwerkopslagSynology DS920+
1Geheugen internSK hynix HMA82GS6AFR8N-UH
2Interne harde schijvenToshiba MG07ACA14TE (512e), 14TB
2Solid state drivesIntel Optane M10 16GB
1Solid state drivesIntel Postville X25-M SSDSA2MH160G201 160GB
1Klittenband ;)VELCRO Marke VEL-EC60211 Schwarze Klebebandrolle, 20mm x 1m

De beide Toshiba's zijn in SHR1 aangesloten met de Optanes als R/W cache, de SSD als JBOD (die gebruik ik tbv App opslag). Beide netwerkkaarten in LACP aangesloten op mijn Coreswitch en de performance is eigenlijk dikke prima (125MB/s transfer continu is geen enkel probleem), maar meer is altijd beter natuurlijk ;)
Heeft hier iemand SMB3 Multichannel (succesvol) getest?
https://blog.azureinfra.c...-synology-and-windows-10/
DiscoSuperFly schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:39:
[...]

Ik zit ook te kijken naar die Toshina 14TB. Heb jij deze ook draaiende in een SyNas? Ik zie deze niet in de compatibility lijst staan op de 220+ pagina.

Hoe is de geluidproductie van deze schijven in zo'n klein nasje? Iemand ervaring?
Yes, 2 stuks. stil, koel en snel :) Heb wel de Velcro mod toegepast overigens ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Tomba op 27-02-2021 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoSuperFly
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-04 13:00
Tomba schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:56:
Met het gisteren binnenkomen van de tweede harddisk is mijn Synology voorlopig klaar voor gebruik:

#CategoryProduct

De beide Toshiba's zijn in SHR1 aangesloten met de Optanes als R/W cache, de SSD als JBOD (die gebruik ik tbv App opslag). Beide netwerkkaarten in LACP aangesloten op mijn Coreswitch en de performance is eigenlijk dikke prima (125MB/s transfer continu is geen enkel probleem), maar meer is altijd beter natuurlijk ;)

[...]

Yes, 2 stuks. stil, koel en snel :) Heb wel de Velcro mod toegepast overigens ;)
Leuke setup! Ooit ga ik daar ook voor. Nu even bij een 220 beginnen ;)

En fijn om te horen dat die Toshibas goed werken, die price/kwaliteit is unbeatable atm.

Die velcro-mod ga ik sowieso toepassen, een kleine hack met ene grote impact zo tezien. Deze NAS wordt in een muziekstudio neergezet dus er zullen sowieso wat extra vibraties in de ruimte aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

DiscoSuperFly schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:39:
[...]

Leuke setup! Ooit ga ik daar ook voor. Nu even bij een 220 beginnen ;)

[...]
Ben er zeer content mee :)
Ik heb maar 2 echte 'klachten' bij de DS920+;
  • Gbit poorten (concurrentie biedt 2.5/5/10Gbit)
  • Gesoldeerd geheugen (Had niet opgelet en 2x16GB GB gescoord maar er is nog maar 1 SODIMM slot itt de DS918+ :P Dus als iemand nog 16GB zoekt die werkt DM me ;))
DiscoSuperFly schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:39:
[...]

En fijn om te horen dat die Toshibas goed werken, die price/kwaliteit is unbeatable atm.

Die velcro-mod ga ik sowieso toepassen, een kleine hack met ene grote impact zo tezien. Deze NAS wordt in een muziekstudio neergezet dus er zullen sowieso wat extra vibraties in de ruimte aanwezig zijn.
Ja Toshiba biedt echt veel bang voor de buck, zeker als je je bedenkt dat ze Helium gevuld en HGST heritage zijn :)

Ik moet zeggen dat ik de disk zonder de Velcro mod al niet echt hoorde tenzij ik er dichtbij stond maar had het toch al gekocht dus dacht WTH ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:48
ik heb vanavond m'n nieuwe 420j geinstalleerd. Mooi 2 nieuwe WD RED plus van 4tb erin. Krijg ik na een uur de melding dat disk 1 is 'degraded'...
Battery health is wel ok. Moet ik nu echt de schijf gaan vervangen? Of kan er nog iets anders aan de hand zijn?

Forum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayPa8-YXsfn7V7GcLdelw8dhtQ4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2oeW5u6ocM0QpG92K5oQ9AQ.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8QY4UG5NQC16xg_pxM6rM8kydE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMpsbRL4O4rI2IBXzz9qyjrq.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 33% gewijzigd door JeyJey op 27-02-2021 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@JeyJey
Ik zou de disk wel vervangen. Omdat het een nieuwe configuratie is kun je nog eens testen door opnieuw te beginnen. Misschien de disks eens fysiek wisselen. En daarna wat tests te doen. Smart test uitvoeren.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

JeyJey schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 22:02:
Moet ik nu echt de schijf gaan vervangen? Of kan er nog iets anders aan de hand zijn?
Als het nieuwe schijven zijn zit er garantie op. Ik zou het risico niet nemen met mijn data.

Ik ben een nieuwe 220+ aan het bouwen. Precies hetzelfde probleem met een N300 van Toshiba. Gewoon terug gestuurd via RMA en een nieuwe gekregen. Dan maar een paar dagen vertraging.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:51
ik wil mijn Synology DS212J weer wat actiever gaan gebruiken, specifiek om foto's te managen en backuppen. Nu merk ik dat ik de NAS niet meer vanuit Synology Assistant kan benaderen (of via DS Photo via mijn iPhone). Hij is niet vindbaar. Als ik Google kom ik voornamelijk uit op het inloggen in de DSM, maar hoe kom ik daar als de NAS niet zichtbaar is? Moet ik de NAS dan rechtstreeks op een laptop aansluiten via ethernet?

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Thecola schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:40:
ik wil mijn Synology DS212J weer wat actiever gaan gebruiken, specifiek om foto's te managen en backuppen. Nu merk ik dat ik de NAS niet meer vanuit Synology Assistant kan benaderen (of via DS Photo via mijn iPhone).
Je kan er nog wel bij dus als fileshare ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
DukeBox schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:01:
[...]

Je kan er nog wel bij dus als fileshare ?
Sorry, ik begrijp niet wat je bedoelt (ik ben niet heel ervaren met dit)?

toettoett

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@Thecola
Of je er sowieso nog bij kunt komen? Gebruik je de nas nog? Of is deze helemaal niet meer te benaderen?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
^ Precies, @Thecola, je geeft aan 'wat actiever', daar maak ik uit op dat je hem nu 'beperkt' gebruikt. De vraag is dus eigenlijk wat gebruik je er nu van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
er staan foto's op, maar 'gebruik' maak ik er eigenlijk niet van. Vroeger gebruikte ik de NAS voor backup van foto's maar verder als Mediacenter voor muziek/films maar dat is sinds ik Netflix en spotify gebruik eigenlijk overbodig geworden.

Nu wil ik 'm weer gebruiken om voornamelijk mijn foto's te gaan managen vanaf diverse devices (MacBook / iPhones van mijzelf / vrouwlief)

Ik kan hem op dit moment dus niet benaderen. Hij staat aan, lichtjes branden etc. maar ik vind hem niet via 'Synology Assistant' of via mijn telefoon (via DS Photo's).

ik ga nu proberen 'm direct via ethernetkabel op een laptop aan te sluiten.. Zou het kunnen dat er iets van een poort niet openstaat dat ie niet via WIFI benaderd kan worden?

**EDIT**
Ik heb 'm nu werkend gekregen. Blijkbaar zat de ethernetkabel niet goed in de splitter 8)7

Nu op zoek naar een goede package voor foto's managen. Is DS photo's nog steeds een goede keuze of zijn er betere alternatieven?

[ Voor 14% gewijzigd door Thecola op 01-03-2021 13:46 . Reden: problem solved ]

toettoett

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@Thecola
Gelukkig was dat de oorzaak!

DS photo is nog steeds een goede keuze. In DSM 7 gaat e.e.a. veranderen maar op dit moment zou ik met DS photo beginnen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een splitter voor ethernetkabels, wat moet ik me daar bij voorstellen?
Normaal heb je daar een switch voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ben(V) schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:59:
Een splitter voor ethernetkabels, wat moet ik me daar bij voorstellen?
Normaal heb je daar een switch voor nodig.
https://www.amazon.com/Et...-Equivalent/dp/B085VCZ4WY
Hoeft niet echt. Je gebruikt een reserve aderpaar. Maar het helpt je niet echt.

Je hebt nog steeds 2 poorten op je router nodig. Het is soms nuttig als er al een kabel ligt en je geen extra kan/wil trekken voor een tweede apparaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Ortep op 01-03-2021 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is geen splitter maar een kabel share.
Ofwel 2x 100Mbps over een kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ben(V) schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:08:
Dat is geen splitter maar een kabel share.
Ofwel 2x 100Mbps over een kabel.
Klopt, dat maar ze worden soms splitter genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Mijn advies. Gebruik deze dingen nooit. Koop voor een paar euro met een switch. Gbit is ook niet mogelijk.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:32
Tomba schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:56:

#CategoryProduct
1Klittenband ;)VELCRO Marke VEL-EC60211 Schwarze Klebebandrolle, 20mm x 1m

[...]

SMBv3 multichannel succesvol getest op m’n thuis NAS. In productie zou ik het niet gebruiken. Eigenlijk gebruik ik het alleen op m’n NUC, die heeft namelijk ethernet via een USB C scherm (voor de laptops) en z’n eigen poort.

Kan jouw situatie niet beoordelen, maar de toegevoegde waarde is hier beperkt, alleen als ik m’n drone leeg dump levert het een kleine snelheidswinst op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

gastje01 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 23:03:
[...]

SMBv3 multichannel succesvol getest op m’n thuis NAS. In productie zou ik het niet gebruiken. Eigenlijk gebruik ik het alleen op m’n NUC, die heeft namelijk ethernet via een USB C scherm (voor de laptops) en z’n eigen poort.

Kan jouw situatie niet beoordelen, maar de toegevoegde waarde is hier beperkt, alleen als ik m’n drone leeg dump levert het een kleine snelheidswinst op.
Bedankt voor je reactie! Is het ook stabiel verder? De reden dat ik het vraag is dat mijn Synology hier staat om backups te kunnen trekken van mijn Hyper-V (Windows Server 2019) omgeving en die is ook met 2 netwerkkaarten in LACP aangesloten op mijn Core-switch. Zou betekenen dat de backups (in theorie ;) ) 2x zo snel gaan als dit een beetje fatsoenlijk en stabiel werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:32
Tomba schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 06:52:
[...]

Bedankt voor je reactie! Is het ook stabiel verder? De reden dat ik het vraag is dat mijn Synology hier staat om backups te kunnen trekken van mijn Hyper-V (Windows Server 2019) omgeving en die is ook met 2 netwerkkaarten in LACP aangesloten op mijn Core-switch. Zou betekenen dat de backups (in theorie ;) ) 2x zo snel gaan als dit een beetje fatsoenlijk en stabiel werkt.
Ja, het werkt hier stabiel, maar N=1. Zeker voor zaken zoals back-ups zou ik niet gokken op zaken die niet getest of ondersteund worden, maar dat is aan jezelf. Als het stabiel was geweest had Synology wel een vinkje in de GUI gezet denk ik dan.

Verder gaat het met LACP volgens mij ook niet werken, je moet echt 2 IP adressen op je NAS hebben en ook 2 op je server om je load te kunnen verdelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Als je wilt experimenteren kun je hier lezen wat je moet doen om het tussen Windows en een Nas werkend te krijgen.
https://www.reddit.com/r/...ba_and_smb_multi_channel/

Meer achtergrond over de werking van multichannel vind je hier:
https://petri.com/managing-smb-multichannel

Zou het voor iets zo belangrijks als een backup niet gebruiken, behoorlijk vervelend als je na een tijd een restore nodig hebt en dan pas blijkt dan onder water je backup data corrupt geraakt is.
Het zit a zo'n twee jaar in Samba, maar is nooit verder gekomen dan de experimentele fase en dat heeft natuurlijk een reden.

Uit de release notes van Samba:
CAVEAT: While this should be working without problems mostly,
there are still corner cases in the treatment of channel failures
that may result in DATA CORRUPTION when these race conditions hit.
It is hence

NOT RECOMMENDED TO USE MULTI-CHANNEL IN PRODUCTION

at this stage. This situation can be expected to improve during
the life-time of the 4.4 release. Feed-back from test-setups is
highly welcome.

[ Voor 35% gewijzigd door Ben(V) op 02-03-2021 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 18:43

Hoite

Goed verhaal

Ik heb momenteel een Synology DS2415+ met daarop twee opslagpools en twee volumes:

* Opslagpool 1:
  • 5x WD60EFRX (6TB)
  • ~15.86TB SHR1 volume
* Opslagpool 2:
  • 2x WD20EFRX (2TB)
  • ~ 4TB RAID 0 volume
Opslagpool 1 is een pool die ik heb verplaatst vanuit mijn oude nas (DS215j) naar mijn huidige NAS (DS2415+)
Ik heb recent de vijfde HDD toegevoegd aan de opslagpool (1) en ik probeer nu het volume even groot te maken als de opslagpool (16TB -> 22 TB)

Nu ben ik tegen de volumelimiet aangelopen van Synology en in het speciaal de limiet mijn oude NAS.

Dit artikel had ik nog niet gelezen in de tijd dat ik mijn nieuwe NAS aan het installeren was en ben vrolijk verder gegaan met schijven toevoegen.

Nu zou ik graag het volume willen vergroten, ik begrijp uit het gelinkte artikel dat dat dus niet kan. Echter kan ik ook niet het huidige volume verkleinen, om een nieuw volume aan te maken, de data te kopieeren, het oude volume te verwijderen en het nieuwe volume uit te breiden. Dus ik loop tegen een probleem aan.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?
Nog een schijf kopen, pool 1 weer uitbreiden om een volume te maken dat groot genoeg is om het heen en weer te kunnen kopieeren of gaat dit niet werken?

Graag advies, ik zie wel mogelijke oplossingen, maar weet niet zeker of ze gaan werken.

Wat ondersteunende afbeeldingen:

Synology Opslagpools:
Synology Opslagpools

Synology Volumes:
Synology Volumes

Synology volumes verkleinen onmogelijk:
Synology volumes verkleinen onmogelijk

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Hoite
Hier hetzelfde probleem.
DukeBox in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
Je hebt inderdaad dan de ruimte nodig om te migreren.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-09 03:15
Hoite schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:11:
Ik heb momenteel een Synology DS2415+ met daarop twee opslagpools en twee volumes:

* Opslagpool 1:
  • 5x WD60EFRX (6TB)
  • ~15.86TB SHR1 volume
* Opslagpool 2:
  • 2x WD20EFRX (2TB)
  • ~ 4TB RAID 0 volume
Opslagpool 1 is een pool die ik heb verplaatst vanuit mijn oude nas (DS215j) naar mijn huidige NAS (DS2415+)
Ik heb recent de vijfde HDD toegevoegd aan de opslagpool (1) en ik probeer nu het volume even groot te maken als de opslagpool (16TB -> 22 TB)

Nu ben ik tegen de volumelimiet aangelopen van Synology en in het speciaal de limiet mijn oude NAS.

Dit artikel had ik nog niet gelezen in de tijd dat ik mijn nieuwe NAS aan het installeren was en ben vrolijk verder gegaan met schijven toevoegen.

Nu zou ik graag het volume willen vergroten, ik begrijp uit het gelinkte artikel dat dat dus niet kan. Echter kan ik ook niet het huidige volume verkleinen, om een nieuw volume aan te maken, de data te kopieeren, het oude volume te verwijderen en het nieuwe volume uit te breiden. Dus ik loop tegen een probleem aan.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?
Nog een schijf kopen, pool 1 weer uitbreiden om een volume te maken dat groot genoeg is om het heen en weer te kunnen kopieeren of gaat dit niet werken?

Graag advies, ik zie wel mogelijke oplossingen, maar weet niet zeker of ze gaan werken.

Wat ondersteunende afbeeldingen:

Synology Opslagpools:
[Afbeelding: Synology Opslagpools]

Synology Volumes:
[Afbeelding: Synology Volumes]

Synology volumes verkleinen onmogelijk:
[Afbeelding: Synology volumes verkleinen onmogelijk]
Even zorgen dat je ergens 10tb ruimte vandaan haalt, online ergens extern of 10tb HDD kopen (of misschien niet de meest nette manier, maar een 10tb externe HDD kopen tijdelijk gebruiken en terugsturen)
1. Alle data over kopiëren
2. Packages overzetten naar andere volume.
3. Volume 1 verwijderen
4. Volume 1(of ander getal) opnieuw installeren.
5. Back-up terug zetten
6. Packages terug zetten

et voila!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 18:43

Hoite

Goed verhaal

Thanks!

Zou het ook mogelijk zijn om:
1. Extra 6 TB toevoegen aan pool
2. Nieuw volume maken van 10TB oid (en dan nu wel een btrfs)
3. Data oud volume kopieeren naar nieuw volume
4. Evt. packages verplaatsen
5. Oud volume verwijderen
6. Profit?

Gaat dit goed?

[ Voor 5% gewijzigd door Hoite op 02-03-2021 17:31 ]

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
Van de week geïnformeerd bij CB welke ik nodig zou moeten hebben voor het uitbreiden van het geheugen voor de DS720+ .
Dit zou de Crucial 8GB 2666MHz DDR4 SODIMM (1x8GB) moeten zijn.
Helaas na een paar keren geprobeerd herkende de NAS het geheugen niet en wilde niet meer opstarten.
Terug gestuurd en binnen twee dagen de centjes weer terug. top geregeld.
Maar welke zou echt werken, of moet ik voor de veiligheid een bankje van synology nemen?

Ron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

sterremos schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:51:
Van de week geïnformeerd bij CB welke ik nodig zou moeten hebben voor het uitbreiden van het geheugen voor de DS720+ .
Helaas na een paar keren geprobeerd herkende de NAS het geheugen niet en wilde niet meer opstarten.
Maar welke zou echt werken, of moet ik voor de veiligheid een bankje van synology nemen?

Ron
https://nascompares.com/ram/ds720-compatible-ram-upgrade/
Reddit zegt: Crucial CT8G4SFS8266 8Go

Synology zegt max 4 GB extra, dat heb ik met mijn 220+ gedaan, maar er schijnt dus tot aan 16 GB bij te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

sterremos schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:51:

Ron
In dit topic kun je werkende SODIMMs vinden:
[Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 13:19

Xymox

Determinism rulez !

Ik heb de volgende vraag.

Ik heb in mijn DS420j één drive puur in gebruik voor backup.
Elke nacht draait een backup job die vanaf de drie andere schijven bepaalde bestanden op de backup schijf plaatst.

Tevens heb ik een losse drive in de kluis liggen die ik om de maand mbv een drive docking station aan de NAS hang en daar dezelfde backup laat maken.

Wat ik mij afvraag, is het mogelijk om in plaats van de schijf aan de NAS te hangen en lang te wachten tot de backup klaar is deze schijf gewoon om te wisselen met de backupschijf die in de NAS zit?

Kwestie van de huidige schijf omgangen met die uit de kluis.

Het omhangen van een drive is snel en de nieuwe backup wordt vanzelf gemaakt die nacht.

Ik heb geen specifieke RAID ingesteld. Alle schijven zijn losse volumes en losse storage pools.

Ik zou verwachten dat het omgangen geen problemen geeft. Maar wellicht heb ik dit mis.

Zou een dergelijke methode werken?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
Hoite schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:30:
Thanks!

Zou het ook mogelijk zijn om:
1. Extra 6 TB toevoegen aan pool
2. Nieuw volume maken van 10TB oid (en dan nu wel een btrfs)
3. Data oud volume kopieeren naar nieuw volume
4. Evt. packages verplaatsen
5. Oud volume verwijderen
6. Profit?

Gaat dit goed?
Ja zo zou het ook moeten werken.
6 wordt dan:
Nieuwe volume uitbreiden -> Profit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Xymox schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:28:
Zou een dergelijke methode werken?
Lijkt me wel. Weet alleen niet of je hiervoor gewoon een bestaande HyperBack task gebruikt, en of ie steeds het gewissel van schijf fijn vind want daarmee word zn backup target steeds veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Xymox
Zodat je altijd iets in de kluis hebt liggen? Dat is inderdaad een goed punt.

Mogelijk dat het wel kan. Maar de hardware is er niet echt voor ontworpen. De kans dat er iets stuk gaat is aanwezig. Denk hierbij aan de connector. En relatief zwak onderdeel van het geheel.

Alternatief kan mogelijk een remote backup locatie zijn bijvoorbeeld in de vorm van een 1 bay NAS. Ik besef dat dit dat niet in de kluis ligt.

[ Voor 5% gewijzigd door technorabilia op 02-03-2021 21:50 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Xymox
Dat gaat niet werken, op elke disk in een Synology Nas staat Dsm op een systeem partitie in een mirror met alle andere disken.
Als je dan een disk gaat swappen merkt Dsm dat de systeem partities niet meer gelijk zijn en gaat daar over klagen, waarschijnlijk gaat hij dan roepen dat je Dsm opnieuw moet installeren.

Je kunt dit uiteraard wel met een externe usb disk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik was vanaf mijn DS220+ wat grote bestanden aan het kopieeren naar mijn PC, en het viel mijn op dat de CPU in de synology daar erg druk mee was, ondanks dat ik met 110-120MB/s de gigabit vol trek. 1 core bleek volledig bezet te worden door SMBD.

Ik heb al een beetje geprobeert met de "usual suspects" de SMB protocol versie en transportcodering, maar elke instelling maakt geen enkel verschil.

Wat mij na meer testen echter opviel is dat wanneer ik Teracopy gebruik voor de overdracht, de CPU heel even druk is met smbd, maar dan al snel terugvalt na zeer lage waarden. Dit terwijl een kopie via explorer gedurende de hele overdracht 50% CPU gebruikt.

Bij kopieeren naar de synology toe is dit probleem niet, het is enkel bij het kopieeren vanaf de DS220+

Misschien dat een van jullie een idee heeft?

Edit: nog vreemder, via mijn laptop haal ik met explorer zo'n 40-50MB/s via wifi, en ook dán wordt de CPU volledig volgetrokken. Het lijkt er op dat hij gedurende de overdracht ongeacht de snelheid gewoon 1 core volledig opstookt. Ook hier met Teracopy dit probleem weer niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Magic op 03-03-2021 10:47 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Samba is niet multithreaded dus dat verklaart waarom er maar een core op de Nas gebruikt wordt.
En teracopy is gewoon efficiënter dan de Windows verkenner.

Bij teracopy staat resource optimalisatie voorop en de verkenner is gemaakt voor data zekerheid dus die zal wel meer checking doen en dus meer cpu gebruiken.

Let eens op het verschil in cpu gebruik tussen copy van Nas naar Pc en van Pc naar Nas.
De kant waar geschreven wordt gebruikt altijd veel meer cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:12:
Samba is niet multithreaded dus dat verklaart waarom er maar een core op de Nas gebruikt wordt.
En teracopy is gewoon efficiënter dan de Windows verkenner.

Bij teracopy staat resource optimalisatie voorop en de verkenner is gemaakt voor data zekerheid dus die zal wel meer checking doen en dus meer cpu gebruiken.
Kan ik me wat bij voorstellen, echter verwacht ik dan de resource optimalisatie aan de Windows-kant, niet aan de NAS-kant aangezien Teracopy door efficiënter te werken meer load op de NAS kan leggen.
Let eens op het verschil in cpu gebruik tussen copy van Nas naar Pc en van Pc naar Nas.
De kant waar geschreven wordt gebruikt altijd veel meer cpu.
Het is echter de kant waar in dit geval van gelezen wordt welke het probleem heeft. Schrijven naar de Synology is geen issue :)

Los daarvan is 1 core volledig opgebruiken natuurlijk helemaal niet de bedoeling. De synology is een vervanging van een NUC6CAYH, welke praktisch dezelfde CPU heeft, enkel 4 cores IPV 2. Daar had ik ubuntu server op draaien met SMB en die zat nog gewoon op idle als ik bestanden heen en weer kopieer via verkenner. Nu zal daar vast op een synology meer gebeuren, maar gedurende een complete transferactie een core vasthouden is gewoon niet goed, daar is wat aan de hand.

Edit: kunstmatig gethrottled door mijn laptop via mijn mobiele hotspot te verbinden met VPN thuis waardoor ik gelimiteerd wordt door de 25mbit upload van ziggo. Zoals verwacht een doorvoer van zo'n 2,5 MB/s, en zelfs dan wordt gedurende de transfer de core volledig gebruikt door smbd.

[ Voor 29% gewijzigd door Magic op 03-03-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt me allemaal niet erg belangrijk.
Zolang je de netwerk capaciteit uit maxed kom je toch nooit hoger.

En dat de verkenner meer cpu op de Nas gebruikt komt waarschijnlijk doordat er allerlei extra checkings door de cpu van je Nas uitgevoerd worden (soort van verify) en op de pc merk je daar niets van, want die heeft in verhoudingen ontzettend veel cpu extra tot zijn beschikking.

En veel verschil tussen je Nas en Ubuntu kan er buiten de hardware natuurlijk niet zijn.
Ubuntu is ook Linux net als DSM en gebruikt ook gewoon Samba voor smb shares.
Kortom als je verschil ziet is dat de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Het is inderdaad (nog) niet een issue die het gebruik in de weg staat. Als iets echter niet werkt zoals ik verwacht dan mag ik graag weten waarom dat zo is, misschien is het op te lossen zodat het later wellicht niet alsnog een issue wordt :) En als het gewoon zo is dan kan ik daar ook rekening mee houden.

Ik zie dit echter nu voor het eerst, en ik vermoed dat dit sinds DSM 6.2.4 is. Als dit probleem zich ook op de synologies aan de zaak gaat voordoen dan is dat wél een groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft niets met welke DSM versie dan ook te maken.
DSM is gewoon een schil om linux heen en voor smb wordt Samba gebruikt.

Weet je overigens zeker dat je op je Nas smb 3 als max protocol hebt ingestelt en niet iets lagers, want dat scheelt wel heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:11:
Heeft niets met welke DSM versie dan ook te maken.
DSM is gewoon een schil om linux heen en voor smb wordt Samba gebruikt.
Aangezien DSM Samba packaged en je dus geen keuze hebt in versie en slechts beperkt in configuratie, is dat in dit geval voor mijn intents and purposes hetzelfde :)

Het changelog laat echter niks zien, het enige wat SMB gerelateerd is is:
"On a newly installed version of DSM, file rename and deletion log events for SMB will be enabled by default."
Maar kan me niet voorstellen dat dat effect heeft.

Ik laat het maar ff rusten, ik zal het ook aan de zaak eens proberen met een rackstation die voornamelijk voor backupjes wordt gebruikt. Zodra deze update dan beschikbaar is via de interface.
Weet je overigens zeker dat je op je Nas smb 3 als max protocol hebt ingestelt en niet iets lagers, want dat scheelt wel heel veel.
ja, dat heb ik. Als ik lager ga dan smb2 met jumbo frames dan fluctueert de snelheid veel meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jumbo frames moet je niet aan beginnen, dat performed bijna nooit beter en meestal slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:15
Heeft iemand een idee hoe er op een Synology een box.com backup gemaakt kan worden?
Normaal backup je vanaf je Synology naar box.com maar ik heb nu iemand die het andersom wilt. Box.com gebruiken als dagelijkse storage en incremental/full backups op de Synology....

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
makooy schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 00:23:
Heeft iemand een idee hoe er op een Synology een box.com backup gemaakt kan worden?
Normaal backup je vanaf je Synology naar box.com maar ik heb nu iemand die het andersom wilt. Box.com gebruiken als dagelijkse storage en incremental/full backups op de Synology....
Ik denk een remote connection maken naar box.com.
https://www.synology.com/.../help/FileStation/connect

Hierna via Hyper Backup deze locatie backuppen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:15
kraades schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:59:
[...]

Ik denk een remote connection maken naar box.com.
https://www.synology.com/.../help/FileStation/connect

Hierna via Hyper Backup deze locatie backuppen.
Remote Connection is geen oplossing, die folder kan je niet backuppen via Hyper Backup.

Echter heb ik inmiddels wel een oplossing gevonden.
1. Cloud Sync = van Box.com naar lokale folder
2. Hyper Backup = lokale Box.com folder backuppen.

Dank voor het meedenken!

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@makooy
Oh ja, dat is waar.
Je kunt misschien ook nog de mount scripten of linken aan een share.
Vergelijkbaar met het volgende:
kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"

Edit:
Cloud Sync is bij nader inzien misschien wel een robuustere oplossing. :P

[ Voor 16% gewijzigd door technorabilia op 05-03-2021 15:11 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Zijn er hier al mensen bij wie 6.2.4 aangeboden wordt door DSM zelf?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5o9AmOsHq_HAQlPTusciEh9z9UM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cj89ByqE0e6VFnS1Dqo3kuRz.png?f=user_large

Klik ik vervolgens op de Release notes link krijg ik:
Version: 6.2.4-25554
(2021-02-23)
:F

Deze fix klinkt wel interessant:
Fixed a compatibility issue between the Geminilake platform and virtual machines running Windows 10.
Wellicht dat mijn Windows 10 Test VM dan wel gewoon kan rebooten ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Tomba op 05-03-2021 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@Tomba
Hier ook nog geen update. Soms kan dat wel "even" (best lang soms) duren voordat de update wordt aangeboden. Welke algoritme er precies achter zit is mij nooit goed duidelijk geworden.

Eventueel kun je handmatig updaten.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

kraades schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:44:
@Tomba
Hier ook nog geen update. Soms kan dat wel "even" (best lang soms) duren voordat de update wordt aangeboden. Welke algoritme er precies achter zit is mij nooit goed duidelijk geworden.

Eventueel kun je handmatig updaten.
Ja, handmatig kan inderdaad maar zou mijn eerste update via DSM zelf worden dus die wilde ik toch een keer automatisch laten doen. We wachten rustig af :)

[Aanvulling]
Hmm misschien toch maar wel handmatig doen,
https://www.synology.com/...dvisory/Synology_SA_21_03
Multiple vulnerabilities allow remote attackers to obtain sensitive information or local users to execute arbitrary code via a susceptible version of DiskStation Manager (DSM).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2trUXzDycJRrWkx7wUYoJ_nkPvs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xWvXVH79Ak4BMFmssX33E8qO.png?f=user_large
Das best lang ;) (maar gewoon na 4 minuutjes klaar dus)

[ Voor 36% gewijzigd door Tomba op 05-03-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ben(V) schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:05:
jumbo frames moet je niet aan beginnen, dat performed bijna nooit beter en meestal slechter.
Klopt, maar in de SMB configuratie kun je die niet utzetten, dat is de hoogste waarde die je als minimum kan instellen. In de netwerkconfig staat mtu gewoon netjes op default (2000 geloof ik) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Default mtu voor tcp is 1500.

Het idee van jumbo frames is dat er minder overhead is van de tcp headers, maar als er dan een data frame gemist wordt is de penalty ook meteen veel groter.
Ook out of order frames kosten weer meer tijd.

Ik heb uitgebreidde testen met allerlei verschillende mtu sizes gedaan en het resultaat is over het algemeen weinig verschil met iets meer uitschieters naar langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 19:26
Is er eigenlijk een goede manier om op een GSM de UI van Synology te raadplegen? Soms wil ik even een instelling aanpassen, een docker container opnieuw opstarten, etc. Maar ik merk dat op mijn Android mobiel dat:
- de interface heel traag is (Chrome is iets beter dan Firefox)
- delen vaak weg vallen in "desktop" modus.

Maar misschien is er een betere manier die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fyr0
savagenld schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:54:
Is er eigenlijk een goede manier om op een GSM de UI van Synology te raadplegen? Soms wil ik even een instelling aanpassen, een docker container opnieuw opstarten, etc. Maar ik merk dat op mijn Android mobiel dat:

Voor docker container opnieuw opstarten kan je evt portainer gebruiken? Die via je mobiel benaderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

savagenld schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:54:

Nee, je hebt gelijk, dat is gewoon ruk. Desktop mode is de enige manier en die is niet ideaal. Voor Docker management gebruik ik een Android app die best goed werkt; Manage Docker heet die :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@savagenld
Desktop mode is inderdaad matig maar het helpt wel als je de "windows" maximaliseert. Niet altijd maar zo krijg je wel alles op je scherm zonder dat er iets wegvalt.

👉🏻 Blog 👈🏻

Pagina: 1 ... 91 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).