Het ging ook fout met 2 dezelfde non ECC modules van éénzelfde merk. Ik moest gewoon ECC ram gebruiken.Ben(V) schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:53:
@Sangroid Jouw NAS heeft stadaard ECC aan boord en ik denk niet dat je ECC en non ECC kunt mengen.
Die Nas heeft toch standaard 4GB aan boord?
Dat zal ECCmemory zijn, dus bijprikken moet ook ECC zijn.
Maar het kan natuurlijk best zo zijn dat hij enkel ECC accepteert.
Dat zal ECCmemory zijn, dus bijprikken moet ook ECC zijn.
Maar het kan natuurlijk best zo zijn dat hij enkel ECC accepteert.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Support vraag: Op mijn Synology DS916+ + DX 513 heb ik sinds vandaag deze twee problemen:
Oorzaak onbekend, geen rare shutdown of dergelijk meegemaakt.
:strip_exif()/f/image/GGSzz12HcETL7Ehil58eq4uU.jpg?f=fotoalbum_large)
In het netwerk configuratie gedeelte:
:strip_exif()/f/image/brpeG2aC7SFyyMOZ2QFcpHbv.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HOgLG9Z0AYGmlPgPdqGfkCN5.jpg?f=user_large)
Iemand een idee? Case ligt ook bij Synolgy, maar het duurt erg lang..
Oorzaak onbekend, geen rare shutdown of dergelijk meegemaakt.
:strip_exif()/f/image/GGSzz12HcETL7Ehil58eq4uU.jpg?f=fotoalbum_large)
In het netwerk configuratie gedeelte:
:strip_exif()/f/image/brpeG2aC7SFyyMOZ2QFcpHbv.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HOgLG9Z0AYGmlPgPdqGfkCN5.jpg?f=user_large)
Iemand een idee? Case ligt ook bij Synolgy, maar het duurt erg lang..
[ Voor 4% gewijzigd door wvkreg op 20-12-2020 15:38 ]
Jaja, dat heb ik al 3 keer gedaan. Het Synolgy antwoord, resultaat identiek.kraades schreef op zondag 20 december 2020 @ 17:01:
@wvkreg
Keertje opnieuw opstarten? Indien mogelijk.
@wvkreg
Als de dbus service niet draait dan gaat er van alles mis qua communicatie.
Als je nog met ssh kunt inloggen dan kun je eens de status bekijken van de genoemde services en kijken of er misschien iets te herstarten valt cq. de foutmeldingen bekijken.
Als je nog met ssh kunt inloggen dan kun je eens de status bekijken van de genoemde services en kijken of er misschien iets te herstarten valt cq. de foutmeldingen bekijken.
root@DS716:~# synoservice --list | grep dbus dbus root@DS716:~# synoservice --status dbus Service [dbus] status=[enable] required upstart job: [dbus-system] is start. [dbus-session] is start. ======================================= root@DS716:~# synoservicectl Copyright (c) 2003-2020 Synology Inc. All rights reserved. SynoService Control Tool Help (Version 25426) Usage: synoservicectl --help Show This Help --start Start service. --stop Stop service. --restart Restart service. --reload Send HUP signal to service.. --status Query status of service. --push-arg JobName arg1 arg2 ... Push arguments to specific job. --dump-arg JobName Dump arguments of the given job. root@DS716:~#
ππ» Blog ππ»
Nooit eerder een NAS gehad, dit wordt mijn eerste.
Ik kom uit op de pricewatch: Synology DS720+
Wat vragen:
- Klopt het dat hier 4 disks in kunnen? 2x via een bay en 2x M.2?
- Er zit 2 GB memory in. Volgens de specs kan daar 4GB bij. Welke module raden jullie aan?
- Ik wil beginnen met: 1x M.2 (1 TB) en 1x HDD (4 TB).
- Alles wat ik wegschrijf naar de M.2 moet automatisch gesynct worden naar de HDD. Is hier een kant-en-klare tool voor of moet je zelf hiervoor iets scripten?
- De overige ruimte op de HDD wil ik als cold storage gebruiken. Kan dit?
- Eventueel wil ik de bestaande HDD uitbreiden met een 2e HDD, in RAID-1. Kan dit? Of moet ik de primaire eerst disk formateren?
Ik kom uit op de pricewatch: Synology DS720+
Wat vragen:
- Klopt het dat hier 4 disks in kunnen? 2x via een bay en 2x M.2?
- Er zit 2 GB memory in. Volgens de specs kan daar 4GB bij. Welke module raden jullie aan?
- Ik wil beginnen met: 1x M.2 (1 TB) en 1x HDD (4 TB).
- Alles wat ik wegschrijf naar de M.2 moet automatisch gesynct worden naar de HDD. Is hier een kant-en-klare tool voor of moet je zelf hiervoor iets scripten?
- De overige ruimte op de HDD wil ik als cold storage gebruiken. Kan dit?
- Eventueel wil ik de bestaande HDD uitbreiden met een 2e HDD, in RAID-1. Kan dit? Of moet ik de primaire eerst disk formateren?
EU DNS: 86.54.11.100
@c-nan nee, er kunnen 2 disks in. De M2 disken zijn alleen cache en geen opslag.
Ik raad je met het geheugen aan om eens met 2GB te beginnen, of anders hier te benoemen wat je allemaal erop gaat draaien. De standaard 2GB kan best genoeg zijn, ik zou het sowieso eerst op standaard geheugen proberen. Aan te bevelen geheugen is genoeg over te vinden met de zoekfunctie.
De SHR technologie werkt op een synology probleemloos, even verdiepen in de RAID/SHR functies en je eigen onderbouwing maken waarom het ene voor jou beter/slechter uitpakt
Ik raad je met het geheugen aan om eens met 2GB te beginnen, of anders hier te benoemen wat je allemaal erop gaat draaien. De standaard 2GB kan best genoeg zijn, ik zou het sowieso eerst op standaard geheugen proberen. Aan te bevelen geheugen is genoeg over te vinden met de zoekfunctie.
De SHR technologie werkt op een synology probleemloos, even verdiepen in de RAID/SHR functies en je eigen onderbouwing maken waarom het ene voor jou beter/slechter uitpakt
Ai. Jammer! Een goede alternatief is dan de pricewatch: Synology DS420+ ?JdM schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:27:
@c-nan nee, er kunnen 2 disks in. De M2 disken zijn alleen cache en geen opslag.
Automatisch foto's uploaden vanuit 2 of 3 iPhones.Ik raad je met het geheugen aan om eens met 2GB te beginnen, of anders hier te benoemen wat je allemaal erop gaat draaien. De standaard 2GB kan best genoeg zijn, ik zou het sowieso eerst op standaard geheugen proberen. Aan te bevelen geheugen is genoeg over te vinden met de zoekfunctie.
Docker (o.a. om Ubiquiti AP aan te sturen).
VPN IPsec (om externe backups te maken).
2GB lijkt meer dan genoeg voor je belasting.c-nan schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:37:
[...]
Ai. Jammer! Een goede alternatief is dan de pricewatch: Synology DS420+ ?
[...]
Automatisch foto's uploaden vanuit 2 of 3 iPhones.
Heb je de NAS selector tool al gebruikt op de site van Synology?
root@SynologyNAS:~# synoservice --status dbuskraades schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:05:
@wvkreg
root@DS716:~# synoservice --list | grep dbus dbus root@DS716:~# synoservice --status dbus Service [dbus] status=[enable] required upstart job: [dbus-system] is start. [dbus-session] is start. ======================================= root@DS716:~# synoservicectl Copyright (c) 2003-2020 Synology Inc. All rights reserved. SynoService Control Tool Help (Version 25426) Usage: synoservicectl --help Show This Help --start Start service. --stop Stop service. --restart Restart service. --reload Send HUP signal to service.. --status Query status of service. --push-arg JobName arg1 arg2 ... Push arguments to specific job. --dump-arg JobName Dump arguments of the given job. root@DS716:~#
service [dbus] status=[error] required upstart job: [dbus-system] is start. [dbus-session] is stop.
Starten:
root@SynologyNAS:~# synoservicecfg --start dbus
service [dbus] start failed, synoerr=[0x0000]
root@SynologyNAS:~# synoservicectl -start dbus
dbus failed to Start.. error unknow [0x4000 servicectl_status.c:27]
[ Voor 4% gewijzigd door wvkreg op 21-12-2020 15:16 ]
@wvkreg
Misschien toch iets verkeerd met je gateway? Gezien je problemen om je network settings in te komen?
Misschien toch iets verkeerd met je gateway? Gezien je problemen om je network settings in te komen?
admin@DS716:~$ ip route show default via 192.168.0.1 dev ovs_eth1 src 192.168.0.112 172.17.0.0/16 dev docker0 proto kernel scope link src 172.17.0.1 192.168.0.0/24 dev ovs_eth1 proto kernel scope link src 192.168.0.112 192.168.0.0/24 dev ovs_eth0 proto kernel scope link src 192.168.0.111 admin@DS716:~$
ππ» Blog ππ»
Ik heb twee camera's gekoppeld aan mijn Synology 220+. Nu wil ik van één van de camera's push notificaties krijgen. Maar hoe stel ik dat in? Ik ga via Surveillance Station naar Meldingen, dan naar Pushservice en vink daar 'Meldingen voor mobiele apparaten' aan. Dat werkt ook prima, echter zie ik geen mogelijkheid om dit voor één camera in te schakelen.
Of is de enige mogelijk om de 'Gebeurtenisdetectie' voor de ene camera uit te schakelen?
Of is de enige mogelijk om de 'Gebeurtenisdetectie' voor de ene camera uit te schakelen?
[ Voor 6% gewijzigd door Vos op 21-12-2020 16:07 ]
kraades schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:49:
@wvkreg
admin@DS716:~$ ip route show default via 192.168.0.1 dev ovs_eth1 src 192.168.0.112 172.17.0.0/16 dev docker0 proto kernel scope link src 172.17.0.1 192.168.0.0/24 dev ovs_eth1 proto kernel scope link src 192.168.0.112 192.168.0.0/24 dev ovs_eth0 proto kernel scope link src 192.168.0.111 admin@DS716:~$
:fill(white):strip_exif()/f/image/ba3155R2LYf0Kls4S84Irhzg.png?f=user_large)
[ Voor 34% gewijzigd door wvkreg op 21-12-2020 16:21 ]
Ik heb geen NAS/Synology dus ik weet niet welk commands er allemaal op werken.
Wat doet:
systemctl status dbus
grep -ir 'dbus' /var/log/
En:
synoservice --status dbus-session
synoservice --start dbus-session
Wat doet:
systemctl status dbus
En:
[ Voor 21% gewijzigd door c-nan op 21-12-2020 16:49 ]
allemaal niks. dit is het synology topic he... maar bedanktc-nan schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:48:
Wat doet:
systemctl status dbus
En:
Je mist inderdaad de gateway. Vandaar dat alles in de soep loopt.
Kun je via ip route add toevoegen. Weet even exacte commando niet.
[ Voor 8% gewijzigd door technorabilia op 21-12-2020 17:37 ]
ππ» Blog ππ»
Klopt, ook als ik naar inet setup ga geeft hij dit aan. Hoe zet ik de gateway als ik niet via de GUI in de netwerk configuratie kan?kraades schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:36:
[...]
Je mist inderdaad de gateway. Vandaar dat alles in de soep loopt.
[IMG=655,509]https://tweakers.net/i/t8XUywHGvCzuD83fowIxXFsUtTE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lTpBgnX5mie1PqbaSygUvbNF.png?f=user_large[/IMG
Ik heb een commandline opdracht nog niet kunnen vinden..
[ Voor 5% gewijzigd door wvkreg op 21-12-2020 17:38 ]
Dat laatste heb ik al gedaan, geen succes.kraades schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:40:
@wvkreg
Kun je via ip route add toevoegen. Weet even exacte commando niet.
Andere optie is denk ik de netwerk instellingen resetten. Reset button.
Dat is het juiste commando. Echter via de GUI werkt nu nog steeds het netwerkdeel niet en de services starten ook niet op. Is die route add permanent? Moet ik rebooten?kraades schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:55:
@wvkreg
Ik denk:
ip route add default via 192.168.1.1
root@SynologyNAS:~# ip route show
root@SynologyNAS:~# ip route show
default via 192.168.1.1 dev eth1 172.17.0.0/16 dev docker0 proto kernel scope link src 172.17.0.1 172.18.0.0/16 dev docker-23b3f14f proto kernel scope link src 172.18.0.1 192.168.1.0/24 dev eth1 proto kernel scope link src 192.168.1.126 192.168.1.0/24 dev eth0 proto kernel scope link src 192.168.1.100
Hoe doe je dat in een zwart veld zoals jij trouwens?
[ Voor 15% gewijzigd door wvkreg op 21-12-2020 18:12 ]
een advies op je Docker idee,c-nan schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:37:
[...]
Ai. Jammer! Een goede alternatief is dan de pricewatch: Synology DS420+ ?
[...]
Automatisch foto's uploaden vanuit 2 of 3 iPhones.
ik zou de Unifi app draaien van Acmenet.
Deze werkt goed als Package, en scheelt dus in resources
http://synology.acmenet.ru/
Ik geef na Ontvangst V&A ALTIJD een Rating.
kraades schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:30:
@wvkreg
Oh wacht er moet blijkbaar src bij:
ip route delete default ip route add default via 192.168.1.1 src 192.168.1.126
root@SynologyNAS:~# ip route show default via 192.168.1.1 dev eth1 src 192.168.1.126 172.17.0.0/16 dev docker0 proto kernel scope link src 172.17.0.1 172.18.0.0/16 dev docker-23b3f14f proto kernel scope link src 172.18.0.1 192.168.1.0/24 dev eth1 proto kernel scope link src 192.168.1.126 192.168.1.0/24 dev eth0 proto kernel scope link src 192.168.1.100
[ Voor 5% gewijzigd door wvkreg op 21-12-2020 20:00 ]
Hiermee.wvkreg schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:11:
[...]
Hoe doe je dat in een zwart veld zoals jij trouwens?
Overzicht van UBB-codes #tag_cmd
Je kunt ook de code-tag gebruiken.
ππ» Blog ππ»
Zolang je in hetzelfde broadcast domain leeft heb je helemaal geen default gateway nodig?
Snap t niet, maar ligt aan mij denk ik. Hoe nu verder met de NAS?kraades schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:38:
[...]
Hiermee.
Overzicht van UBB-codes #tag_cmd
Je kunt ook de code-tag gebruiken.
Je krijgt als je in DSM naar de network settings gaat een melding Operation not permitted.wvkreg schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:45:
[...]
Snap t niet, maar ligt aan mij denk ik. Hoe nu verder met de NAS?
Dit komt overeen met wat hier wordt geschreven:
https://www.reddit.com/r/...ration_failed_no_gateway/
Daar was de oorzaak dat er geen gateway was gedefinieerd.
Omdat als ik op mijn systeem kijk naar de output van ip route show ik wel de default gateway zie.
En bij jouw output van ip route show deze regel er niet blijkt te zijn.
Leek het mij zinvol om te proberen om deze route toe te voegen en te kijken of dit de oplossing is.
Jouw gateway en IP-addressen izijn anders dan de mijne.
Dus ik heb deze aangepast in het ip route add commando van hierboven.
Ik had gehoopt dat dit net als in de Reddit post de oplossing zou zijn.
Edit:
Je moet hierboven [/cmd] tikken en niet /[cmd].
De slash dus op een andere plek.
[ Voor 4% gewijzigd door technorabilia op 21-12-2020 18:55 ]
ππ» Blog ππ»
Gateway is wel aangepast en ik heb internet toegang @kraades zie ook hierboven.
En die reddit post maar vooral de anwoorden zijn onzin. CPU usage is 1%. Want niks werkt
En die reddit post maar vooral de anwoorden zijn onzin. CPU usage is 1%. Want niks werkt
[ Voor 57% gewijzigd door wvkreg op 21-12-2020 20:02 ]
Een source hoor je normaliter gezien niet op te geven, wel je device.kraades schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:30:
@wvkreg
Oh wacht er moet blijkbaar src bij:
ip route delete default ip route add default via 192.168.1.1 src 192.168.1.126
ip ro add default via <next hop> dev eth0
In plaats van del en add kan je ook change gebruiken.
ip ro change default via <...>
En waarom .126 als src?
Onzin. Oke. Dat stel ik voor dat je het verder met Synology support uitzoekt.wvkreg schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:16:
Gateway is wel aangepast en ik heb internet toegang @kraades zie ook hierboven.
ππ» Blog ππ»
Hoe bedoel je allemaal niks? De dbus-session moet echt wel iets terug geven. Dat dbus niet start komt namelijk door dbus-session.wvkreg schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:01:
[...]
allemaal niks. dit is het synology topic he... maar bedankt
Serieus, CPU usage is niet de reden dat de NAS services on boot niet starten.kraades schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:16:
[...]
Onzin. Oke. Dat stel ik voor dat je het verder met Synology support uitzoekt.
Ik waardeer je hulp enorm. Dus als je nog advies hebt @kraades ?
c-nan schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:48:
Wat doet:
systemctl status dbus
En:
root@SynologyNAS:~# synoservice --status dbus-session Service [dbus-session] does not exist root@SynologyNAS:~# root@SynologyNAS:~# systemctl status dbus -ash: systemctl: command not found root@SynologyNAS:~#
root@SynologyNAS:~#
Service [dbus-session] does not exist
@c-nan
I.v.m. zijn instellingen.c-nan schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:14:
[...]
Een source hoor je normaliter gezien niet op te geven, wel je device.
ip ro add default via <next hop> dev eth0
In plaats van del en add kan je ook change gebruiken.
ip ro change default via <...>
En waarom .126 als src?
Zie wvkreg in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
Zodoende is de routering incl. gateway weer op dezelfde manier geconfigureerd als bij mij voor lan1 en lan2.
Ik had gedacht dat hierna de network settings weer vanuit DSM toegankelijk waren en deze eventueel gecorrigeerd konden worden.
En dat hierna de Synology na een reboot weer in orde zou zijn.
Helaas.
ππ» Blog ππ»
Ik had hiervoor een brigde met de twee netwerkkaarten. Bond0. Deze staat ook in Docker zo ingesteld.kraades schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:25:
[...]
I.v.m. zijn instellingen.
Zie wvkreg in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
Zodoende is de routering incl. gateway weer op dezelfde manier geconfigureerd als bij mij voor lan1 en lan2.
Ik had gedacht dat hierna de network settings weer vanuit DSM toegankelijk waren en deze eventueel gecorrigeerd konden worden.
En dat hierna de Synology na een reboot weer in orde zou zijn.
Helaas.
Helaas kan ik die nu niet meer activeren. Ik heb nu wel via deze manier internet toegang, maar de services blijven niet starten.
Update 3 werd net aangeboden. Installatie geprobeerd, maar aan het einde bij restarting services krijg ik failed, corrupt installation file
Ik zal dus maar niet beginnen aan DSM 7.0 beta neem ik aan? Of worden dan alle services overschreven en is dit wel een optie?
[ Voor 14% gewijzigd door wvkreg op 22-12-2020 08:57 ]
Heb je al een mode 1 reset van je NAS geprobeerd?
https://www.synology.com/..._to_reset_my_Synology_NAS
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik weet niet of dit hier thuis hoort, in dat geval excuses!
Ik heb het volgende samengesteld:
Wat ik wil doen is vanuit mijn iPhone mijn foto's automatisch syncen naar de SSD.
Vervolgens dagelijks een rsync van de SSD naar de HDD.
De HDD zal dus als backup dienen van mijn SSD.
De HDD zal ik weer rsyncen naar een extern locatie.
Daarnaast grotere bestanden opslaan op de HDD.
Vragen:
- Ik lees dat de WD Red 256 MB cache niet een betrouwbaar disk is. Is dat zo? De oudere, 64 MB cache schijnt beter te zijn.
- Gaat het geheugen werken? Via de Kingston Memory Selector kwam op die module uit.
- Mis ik nog iets?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Interne harde schijven | WD Red (256MB cache), 4TB | β¬ 92,90 | β¬ 92,90 |
1 | Geheugen intern | Kingston ValueRAM KVR26S19S6/4 | β¬ 18,65 | β¬ 18,65 |
1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 1TB | β¬ 101,55 | β¬ 101,55 |
1 | Netwerkopslag | Synology DS220+ | β¬ 331,99 | β¬ 331,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | β¬ 545,09 |
Wat ik wil doen is vanuit mijn iPhone mijn foto's automatisch syncen naar de SSD.
Vragen:
- Ik lees dat de WD Red 256 MB cache niet een betrouwbaar disk is. Is dat zo? De oudere, 64 MB cache schijnt beter te zijn.
- Gaat het geheugen werken? Via de Kingston Memory Selector kwam op die module uit.
- Mis ik nog iets?
Ja, helaas geen resultaat.Ben(V) schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:38:
Heb je al een mode 1 reset van je NAS geprobeerd?
Ik begrijp even niet waarom je je telefoon naar de SSD wil laten syncen en die weer naar de HDD? Als je beide in de Synology wil hangen kun je beter 2 HDD's pakken in raid 1 heb je zowel redundantie als opslag capaciteit.c-nan schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:08:
Ik weet niet of dit hier thuis hoort, in dat geval excuses!
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Interne harde schijven WD Red (256MB cache), 4TB β¬ 92,90 β¬ 92,90 1 Geheugen intern Kingston ValueRAM KVR26S19S6/4 β¬ 18,65 β¬ 18,65 1 Solid state drives Crucial MX500 2,5" 1TB β¬ 101,55 β¬ 101,55 1 Netwerkopslag Synology DS220+ β¬ 331,99 β¬ 331,99 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal β¬ 545,09
Vragen:
- Mis ik nog iets?
Wat de schijven betreft zou ik voor de Seagate Ironwolf gaan. De slechte naam die Seagate had is met deze serie echt van de baan. Daarnaast hebben ze nog extra SMART features in samenwerking met Synology.
Als je hem trouwens alleen maar als backup NAS gebruikt en er verder niet als bestandsserver gebruikt voor aangesloten apparaten op het netwerk of met PLEX werkt is een DS220+ wat overkill.
[ Voor 3% gewijzigd door sweetdude op 22-12-2020 11:48 ]
Indexeren, foto's terug zoeken, e.d. gaat op een SSD veel sneller. Dat is eigenlijk de reden.sweetdude schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:45:
[...]
ik begrijp even niet waarom je je telefoon naar de SSD wil laten syncen en die weer naar de HDD? Als je beide in de synology wil hangen kun je beter 2 HDD's pakken in raid 1 heb je zowel redundantie als opslag capaciteit.
Wat de schijven betreft zou ik voor de Seagate ironwolf gaan. De slechte naam die seagate had is met deze serie echt van de baan. Daarnaast hebben ze nog extra SMART features in samenwerking met Synology.
Thanks, ik zal eens kijken naar de Ironwolf disken, maakt het verder nog uit 2.5" of 3.5" ?
Die schijven zijn alleen verkrijgbaar in 3,5"c-nan schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:47:
[...]
Indexeren, foto's terug zoeken, e.d. gaat op een SSD veel sneller. Dat is eigenlijk de reden.
Thanks, ik zal eens kijken naar de Ironwolf disken, maakt het verder nog uit 2.5" of 3.5" ?
Als ik zo in de prijswatch kijk is de prijs /GB voor 4TB, 8TB en 12TB ongeveer gelijk 26/27 cent alleen de prijs per schijf loopt natuurlijk flink op.
Heb zelf al bijna 2 jaar 4x 8TB erin hangen en nog 0 problemen gehad.
Thankssweetdude schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:52:
[...]
Die schijven zijn alleen verkrijgbaar in 3,5"
Als ik zo in de prijswatch kijk is de prijs /GB voor 4TB, 8TB en 12TB ongeveer gelijk 26/27 cent alleen de prijs per schijf loopt natuurlijk flink op.
Heb zelf al bijna 2 jaar 4x 8TB erin hangen en nog 0 problemen gehad.
Nog een laatste vraagje
pricewatch: Seagate IronWolf, 4TB
pricewatch: Seagate IronWolf Pro, 4TB (ST4000NE001)
Aangezien je het over:c-nan schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:54:
[...]
Thanks![]()
Nog een laatste vraagje5.400 (64 MB cache) of 7.200 rpm (256 MB cache)?
pricewatch: Seagate IronWolf, 4TB
pricewatch: Seagate IronWolf Pro, 4TB (ST4000NE001)
hebt.Indexeren, foto's terug zoeken, e.d. gaat op een SSD veel sneller. Dat is eigenlijk de reden.
zou ik voor de pro versie gaan met 7.200RPM en 256MB cache.
Ze zullen wel iets warmer worden dus de fan zal zeker op warme dagen iets sneller aan gaan als de schijven een tijdje draaien.
c-nan schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:08:
Raid 1 is geen backup, dus met deze aanpak zou je van het oorspronkelijke plan afwijken. Als het de bedoeling is dat de 2e harde schijf een backup bevat van de data op de eerste werk je beter met aparte volumes. Dan kan een schijf crashen, verwijderd worden, ... zonder dat je met degradatie en rebuilds zit in je opslagpool, al zul je wel handmatig wat backups moeten terugzetten. Ook geld bij raid dat een bestand dat verwijderd word op de ene disk, ook op de andere disk verdwijnt, dus je zal nog steeds snapshots/backups moeten maken ivm accidental deletes/overwrites/...sweetdude schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:45:
[...]
Als je beide in de Synology wil hangen kun je beter 2 HDD's pakken in raid 1 heb je zowel redundantie als opslag capaciteit.
[ Voor 10% gewijzigd door bertware op 22-12-2020 12:54 ]
Vreemd advies, jij denkt dus dat een synchronisatie naar een ander volume in dezelfde Nas beter is dan een raid?
Het verschil tussen raid en backup is dat een goed backup systeem meerdere versies bijhoud en dat het op een ander device geplaatst wordt.
Als je gewoon kopieert naar een ander volume is dat de slechtste van alle opties.
Het verschil tussen raid en backup is dat een goed backup systeem meerdere versies bijhoud en dat het op een ander device geplaatst wordt.
Als je gewoon kopieert naar een ander volume is dat de slechtste van alle opties.
Daar heb je wel een punt.bertware schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:53:
[...]
[...]
Raid 1 is geen backup, dus met deze aanpak zou je van het oorspronkelijke plan afwijken. Als het de bedoeling is dat de 2e harde schijf een backup bevat van de data op de eerste werk je beter met aparte volumes. Dan kan een schijf crashen, verwijderd worden, ... zonder dat je met degradatie en rebuilds zit in je opslagpool, al zul je wel handmatig wat backups moeten terugzetten. Ook geld bij raid dat een bestand dat verwijderd word op de ene disk, ook op de andere disk verdwijnt, dus je zal nog steeds snapshots/backups moeten maken ivm accidental deletes/overwrites/...
Echter het originele plan lijkt me ook niet handig tenzij je hobby is om backups te maken.
telefoon -> SSD -> HDD -> externe locatie. waarvan de SSD en HDD beide in de DS220+ zouden zitten.
In dit scenario zou ik er dan eerder voor kiezen om de SSD/HDD te vervangen voor 2x HDD in RAID1. En de backup strategie zo aan te passen dat verwijderingen pas na x aantal dagen door te voeren. (zoals mijn bovenbuurman ook al suggereert.)
Wat zijn de nadelen van:
1x SSD + 1x HDD
Data komt binnen op SSD.
1x per dag een rsync van SSD naar HDD. Deletions op SSD worden niet toegepast op HDD.
1x per week of om de dag een sync van HDD naar externe locatie.
Ik heb nog geen synology, maar ik ga er een beetje van uit dat je cronjobs/rsync/scp kunt gebruiken.
1x SSD + 1x HDD
Data komt binnen op SSD.
1x per dag een rsync van SSD naar HDD. Deletions op SSD worden niet toegepast op HDD.
1x per week of om de dag een sync van HDD naar externe locatie.
Ik heb nog geen synology, maar ik ga er een beetje van uit dat je cronjobs/rsync/scp kunt gebruiken.
sweetdude schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:11:
[...]
Echter het originele plan lijkt me ook niet handig tenzij je hobby is om backups te maken.
telefoon -> SSD -> HDD -> externe locatie. waarvan de SSD en HDD beide in de DS220+ zouden zitten.
Op zich stel je het maar 1x in. Ik heb nu een setup als volgt:c-nan schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:26:
[fototoestel, telefoon] -> Hdd (Raid 1, Photo Station) -> Andere Hdd (zelfde NAS, dagelijks) -> Hdd (NAS op afstand, wekelijks, staat enkel aan tijdens backups)
Allemaal via hyper backup, met versioning en retention policies (eenvoudig in te stellen via GUI) geen omkijken naar. Je kan wel cron en rsync en scp gebruiken (via eigen script jobs of Hyper backup), maar het makkelijkst is om Hyper backup alles te laten afhandelen (inclusief remote backups, incremental backups, retention, ... )
De schijf in dezelfde NAS is handig voor alles wat je snel wilt doen met actuele data, zoals een foto die je gisteren toevoegde maar perongeluk verwijderde herstellen, of 1TB aan foto's snel herstellen. Die op afstand is voor gevallen zoals de bliksem die inslaat en frituurt de NAS inclusief alle schijven, of het appartementsgebouw dat afbrand of de NAS en schijven die gestolen worden. Staat in een ander land (of komt iig in een ander land, op dit moment is reizen niet zo evident), met een trage(re) verbinding, maar hey, de foto's zijn in ieder geval niet verloren.
Moet er wel bijzeggen dat de NAS op afstand een oude DS215j is die ik op overschot had na een upgrade, een oudere schijf die het nu wat rustiger aan mag doen, en een locatie bij mijn ouders heb ik ook ter beschikking. Als je alles moet gaan aankopen kan je misschien een cloud dienst misschien ook interessant zijn, of kan je besluiten dat het niet hoeft.
De Raid 1 setup is vooral omdat ik nog een slot vrij had en alle applicaties ook op die schijf staan, heb gewoon geen zin om heel de NAS te gaan restoren als die schijf het begeeft. De rest is voor foto's en documenten (dus niets dat je gewoon even opnieuw download). Alle schijven die backups bevatten (van foto's, van pc's, remote backups, ...) zijn gewoon enkele schijven die niet in RAID staan, backups kan je altijd opnieuw maken.
[ Voor 20% gewijzigd door bertware op 22-12-2020 14:18 ]
Er zijn enkele specifieke modellen waarbij WD diep door het stof is gegaan omdat ze, zonder het te vertellen, SMR hebben toegepast in plaats van CMR. Conventional Magnetic Recording CMR is wat je wilt hebben. Shingled Magnetic Recording SMR of DMSMR is wat je niet wilt hebben. Hierbij een link naar een overzicht van WD RED schijven en welke modellen CMR en SMR hebben. https://blog.westerndigital.com/wd-red-nas-drives/c-nan schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:08:
Toevoeging:
Ik vind verder trouwens dat er niets mis is met HDD's voor de toepassing als fileserver / fotoserver. De voorgestelde combinatie van een enkele SSD en een enkele HDD zou niet mijn voorkeur hebben. Ik zou er gewoon twee NAS-rated HDD's in zetten en deze in een SHR-1 mirrorset zetten. Dat werkt voor mij nog steeds het meest betrouwbare. Wanneer je een plus-serie DiskStation, zoals de DS220+, gebruikt dan kun je snapshots maken. Een lokale snapshot is natuurlijk nog geen backup maar het is wel een extra stap om je data te beschermen. Mijn verwachting is dat de performance niet noemenswaardig zal verschillen tussen een SSD en een HDD.
[ Voor 33% gewijzigd door FrankHe op 22-12-2020 15:39 . Reden: toevoeging ]
Ik heb nu al voor de tweede keer een WD40EFRX-68WT0N0 moeten vervangen doordat ik fouten kreeg in mijn DS918+.FrankHe schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:58:
Er zijn enkele specifieke modellen waarbij WD diep door het stof is gegaan omdat ze, zonder het te vertellen, SMR hebben toegepast in plaats van CMR. Conventional Magnetic Recording CMR is wat je wilt hebben. Shingled Magnetic Recording SMR of DMSMR is wat je niet wilt hebben. Hierbij een link naar een overzicht van WD RED schijven en welke modellen CMR en SMR hebben. https://blog.westerndigital.com/wd-red-nas-drives/
Eerst alleen disk vervangen en verder niets met de oude schijven gedaan, totdat ik deze week een opmerking over rotte S.M.A.R.T. software las....
Nu beide schijven in een externe behuizing geplaatst en heb ik geen enkel probleem...

Voor mij dus voorlopig even geen WD Red's meer....
Vervelend zeg als twee schrijven relatief kort na elkaar uitvallen. Hopelijk is je data nog benaderbaar. Heb je een goede backup en dergelijke. Ik zou bij WD een RMA aanmaken en de schijven opsturen. Dan mogen ze van WD lekker een nieuw setje terugsturen. Je data staat er dan natuurlijk niet meer op.
Zelf heb ik twee WD40EFRX-68N32N0 (CMR) schijven in een SHA-1 mirror set staan (firmware 82.00A82). Beide met 28.500 uur op de teller en alles is hier gezond en wel. Even afkloppen!
Zelf heb ik twee WD40EFRX-68N32N0 (CMR) schijven in een SHA-1 mirror set staan (firmware 82.00A82). Beide met 28.500 uur op de teller en alles is hier gezond en wel. Even afkloppen!
Hier ook twee WD40EFRX-68WT0N0 in RAID1 met 45000 uur op de klok. Sinds 2015 in een DS716+.
Trivia.
Synology houdt op de NAS ook nog de lijst bij die je online kunt vinden.
Trivia.
Synology houdt op de NAS ook nog de lijst bij die je online kunt vinden.
admin@DS716:~$ cat /var/lib/disk-compatibility/host.db | jq -c '.list[] | select( .model | contains("EFRX"))' | sort {"model":"WD10EFRX-68PJCN0","recommend":true,"firmware":"01.01A01"} {"model":"WD10EFRX","recommend":true,"firmware":""} {"model":"WD20EFRX-68EUZN0","recommend":true,"firmware":"80.00A80"} {"model":"WD20EFRX","recommend":true,"firmware":""} {"model":"WD30EFRX-68EUZN0","recommend":true,"firmware":""} {"model":"WD30EFRX-68N32N0","recommend":true,"firmware":""} {"model":"WD40EFRX-68N32N0","recommend":true,"firmware":"82.00A82"} {"model":"WD40EFRX-68WT0N0","recommend":true,"firmware":"80.00A80"} {"model":"WD50EFRX-68L0BN1","recommend":true,"firmware":""} {"model":"WD60EFRX-68L0BN1","recommend":true,"firmware":"82.00A82"} admin@DS716:~$ cat /var/lib/disk-compatibility/host.db | jq -c '.list[] | select( .model | contains("EFAX"))' | sort {"model":"WD100EFAX-68LHPN0","recommend":true,"firmware":"83.H0A83"} {"model":"WD101EFAX-68LDBN0","recommend":true,"firmware":"81.00A81"} {"model":"WD120EFAX-68UNTN0","recommend":true,"firmware":"81.00A81"} {"model":"WD20EFAX-68FB5N0","recommend":false,"firmware":""} {"model":"WD60EFAX-68SHWN0","recommend":false,"firmware":""} {"model":"WD80EFAX-68KNBN0","recommend":true,"firmware":"81.00A81"} admin@DS716:~$
ππ» Blog ππ»
Ik begrijp mijn nieuwe setup niet helemaal.
Ik ben van een DS218+ maar een 920+ gegaan. 2 volumes, 1 voor data en 1 voor Surveillance station. Keurig gemigreerd naar de 920+. Volume 1 is een 2TB WD Red en volume 2 een 2TB WD Purple.
Gisteren 2x 2TB WD Red toegevoegd aan volume 1 in SHR. Echter, na alle bedenktijd die de NAS nodig had heb ik nog steeds maar 2TB vrij. Waar ik 4 verwacht als ruimte en 2 als 'veiligheid' zoals Synology het noemt. Ik zou dan een 'expand' knop of iets dergelijks verwachten, maar die zie ik ook niet..
Ik ben van een DS218+ maar een 920+ gegaan. 2 volumes, 1 voor data en 1 voor Surveillance station. Keurig gemigreerd naar de 920+. Volume 1 is een 2TB WD Red en volume 2 een 2TB WD Purple.
Gisteren 2x 2TB WD Red toegevoegd aan volume 1 in SHR. Echter, na alle bedenktijd die de NAS nodig had heb ik nog steeds maar 2TB vrij. Waar ik 4 verwacht als ruimte en 2 als 'veiligheid' zoals Synology het noemt. Ik zou dan een 'expand' knop of iets dergelijks verwachten, maar die zie ik ook niet..
Je volume al uitgebreid?rscheper schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:45:
Ik begrijp mijn nieuwe setup niet helemaal.
Waar zie je die 2tb staan, bij je Storage pool of volume?
.
[ Voor 100% gewijzigd door realphoenikx op 27-12-2020 23:54 ]
Die wil ik graag uitbreiden, maar zie niet staan hoe. Ik zie de 2TB bij zowel storage pool als volume staan.fyr0 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:10:
[...]
Je volume al uitgebreid?
Waar zie je die 2tb staan, bij je Storage pool of volume?
/f/image/MqgMKhb6bd4YzcaST5U3PLYl.png?f=fotoalbum_small)
/f/image/beHRHlLadJW4qR5qVzRUUAlt.png?f=fotoalbum_small)
Edit: een reboot lost het op, toen kwam de knop expand beschikbaar :-)
[ Voor 3% gewijzigd door rscheper op 22-12-2020 21:45 ]
DNS vraagje; ik heb de Synology ingesteld als DNS server via het bijbehorende package. Ik heb een master zone, die heet "domein.nl". Ik heb in een A-record bijvoorbeeld "test" geredirect naar een van mijn servers.
Dan krijg je dus "test.domein.nl" en dat werkt prima, maar daar ben ik te lui voor. Ik wil dat ie "test" oppakt, dus dat ik het domein niet hoef in te voeren. Ik had dat vroeger werkend, maar ik weet helaas niet meer hoe. Iemand hier een idee?
Dan krijg je dus "test.domein.nl" en dat werkt prima, maar daar ben ik te lui voor. Ik wil dat ie "test" oppakt, dus dat ik het domein niet hoef in te voeren. Ik had dat vroeger werkend, maar ik weet helaas niet meer hoe. Iemand hier een idee?
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
'DNS suffix' moet je hiervoor configeren in de DHCP van je network.Sp33dFr34k schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:07:
DNS vraagje; ik heb de Synology ingesteld als DNS server via het bijbehorende package. Ik heb een master zone, die heet "domein.nl". Ik heb in een A-record bijvoorbeeld "test" geredirect naar een van mijn servers.
DHCP regelt mijn router (Asus RT-AC87U), enige optie die ik zie in de DHCP settings is het domein waar de router in staat, en die staat goed. Is er wellicht nog een andere manier dat jij weet?Shadow771 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:54:
[...]
'DNS suffix' moet je hiervoor configeren in de DHCP van je network.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
De dhcp server van Synology gebruiken in plaats van die van je router misschien?
[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 23-12-2020 07:24 ]
Dat is de setting die je zoekt, die moet op domein.nl.Sp33dFr34k schreef op woensdag 23 december 2020 @ 00:00:
[...]
DHCP regelt mijn router (Asus RT-AC87U), enige optie die ik zie in de DHCP settings is het domein waar de router in staat, en die staat goed. Is er wellicht nog een andere manier dat jij weet?
En anders op je Linux client in /etc/resolv.conf het volgende opnemen:
search domein.nl
[ Voor 10% gewijzigd door c-nan op 23-12-2020 09:11 ]
Zojuist krijg ik een melding van mijn DS216+ dat 1 van mijn 3 TB WD Red disks aan vervanging toe is. Ik krijg bij integriteitsstatus = Mislukt. Ik doe nu nog even een uitgebreide S.M.A.R.T. test, maar ik vrees dat die disk aan vervanging toe is.
Nou heb ik al even gekeken en ik zie dat het prijsverschil tussen de Red 3 TB & 4 TB nog geen 10 euro is. Is het dan slim om de defecte disk vast voor een 4 TB te vervangen? Als die andere dan defect is of ik kom wat ruimte te kort, hoef ik alleen die 2e 3 TB disk nog maar voor een 4 TB te vervangen of werkt dat niet zo makkelijk?
Nou heb ik al even gekeken en ik zie dat het prijsverschil tussen de Red 3 TB & 4 TB nog geen 10 euro is. Is het dan slim om de defecte disk vast voor een 4 TB te vervangen? Als die andere dan defect is of ik kom wat ruimte te kort, hoef ik alleen die 2e 3 TB disk nog maar voor een 4 TB te vervangen of werkt dat niet zo makkelijk?
Jullie hebben gelijk, vanwege thuiswerk is mijn werklaptop momenteel ook mijn "prutslaptop", daar werkte het niet op, waarschijnlijk door een of andere policy of setting. Op mijn eigen laptop/PC werkt het wel, oeps, dankjulliewel!c-nan schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:10:
[...]
Dat is de setting die je zoekt, die moet op domein.nl.
En anders op je Linux client in /etc/resolv.conf het volgende opnemen:
search domein.nl
Dat kan wel ja, alleen als je ze nu mirrored draait, dan zul je dus effectief dezelfde ruimte hebben als nu, ook met die 4TB ipv 3TB disk. Pas als je de 2e gaat vervangen zul je die TB extra krijgen. Let wel, de huidige WD RED 4TB schijven (EFAX ipv EFRX) zijn SMR ipv CMR.Phoolie schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:45:
Zojuist krijg ik een melding van mijn DS216+ dat 1 van mijn 3 TB WD Red disks aan vervanging toe is. Ik krijg bij integriteitsstatus = Mislukt. Ik doe nu nog even een uitgebreide S.M.A.R.T. test, maar ik vrees dat die disk aan vervanging toe is.
Meer info o.a. hier: https://itdaily.be/blogs/...es-als-snellere-schijven/
[ Voor 4% gewijzigd door Sp33dFr34k op 23-12-2020 09:59 ]
Wat levert een "smartctl -a /dev/sda" op? (of "smartctl -d sat -a /dev/sda").Phoolie schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:45:
Als smartctl vanuit CLI kan en je disk ook /dev/sda heet uiteraard.
[ Voor 24% gewijzigd door c-nan op 23-12-2020 10:13 ]
Bedankt voor de waarschuwing, denk dat ik dan toch maar op safe speel en voor de 3 TB variant ga, dat is nog wel een EFRX.Sp33dFr34k schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:58:
[...]
Dat kan wel ja, alleen als je ze nu mirrored draait, dan zul je dus effectief dezelfde ruimte hebben als nu, ook met die 4TB ipv 3TB disk. Pas als je de 2e gaat vervangen zul je die TB extra krijgen. Let wel, de huidige WD RED 4TB schijven (EFAX ipv EFRX) zijn SMR ipv CMR.
Meer info o.a. hier: https://itdaily.be/blogs/...es-als-snellere-schijven/
Zal ik zo even kijken. Kan ik dat ook gewoon checken als die S.M.A.R.T. test nog draait?c-nan schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:13:
[...]
Wat levert een "smartctl -a /dev/sda" op? (of "smartctl -d sat -a /dev/sda").
Als smartctl vanuit CLI kan en je disk ook /dev/sda heet uiteraard.
[ Voor 21% gewijzigd door Phoolie op 23-12-2020 10:16 ]
Phoolie schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:14:
[...]
Bedankt voor de waarschuwing, denk dat ik dan toch maar op safe speel en voor de 3 TB variant ga, dat is nog wel een EFRX.

https://blog.westerndigital.com/wd-red-nas-drives/
Jep. De "-a" is niks meer dan "toon de huidige waardes". Doet verder niks.Zal ik zo even kijken. Kan ik dat ook gewoon checken als die S.M.A.R.T. test nog draait?
Reallocated sectors kan je hebben en is prima, zolang het er niet honderden zijn en/of snel oploopt.
Pending sectors is wel zorgelijk. Benieuwd of je die hebt.
[ Voor 28% gewijzigd door c-nan op 23-12-2020 10:22 ]
Heb even gekeken en moest sdb hebben ipv sda, maar onderstaande geeft hij aanc-nan schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:19:
[...]
[Afbeelding]
[...]
Jep. De "-a" is niks meer dan "toon de huidige waardes". Doet verder niks.
Reallocated sectors kan je hebben en is prima, zolang het er niet honderden zijn en/of snel oploopt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
| ash-4.3# smartctl -a /dev/sdb smartctl 6.5 (build date Mar 30 2020) [x86_64-linux-3.10.105] (local build) Copyright (C) 2002-16, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org === START OF INFORMATION SECTION === Vendor: WDC Product: WD30EFRX-68EUZN0 Revision: 82.0 User Capacity: 3,000,592,982,016 bytes [3.00 TB] Logical block size: 512 bytes Physical block size: 4096 bytes LU is fully provisioned Rotation Rate: 5400 rpm Logical Unit id: 0x50014ee2b7b01d5b Serial number: WD-WCC4N5YF2NX7 Device type: disk Local Time is: Wed Dec 23 10:26:38 2020 CET SMART support is: Unavailable - device lacks SMART capability. === START OF READ SMART DATA SECTION === Current Drive Temperature: 0 C Drive Trip Temperature: 0 C Error Counter logging not supported [GLTSD (Global Logging Target Save Disable) set. Enable Save with '-S on'] Device does not support Self Test logging ash-4.3# smartctl -d sat -a /dev/sdb smartctl 6.5 (build date Mar 30 2020) [x86_64-linux-3.10.105] (local build) Copyright (C) 2002-16, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org === START OF INFORMATION SECTION === Model Family: Western Digital Red Device Model: WDC WD30EFRX-68EUZN0 Serial Number: WD-WCC4N5YF2NX7 LU WWN Device Id: 5 0014ee 2b7b01d5b Firmware Version: 82.00A82 User Capacity: 3,000,592,982,016 bytes [3.00 TB] Sector Sizes: 512 bytes logical, 4096 bytes physical Rotation Rate: 5400 rpm Device is: In smartctl database [for details use: -P show] ATA Version is: ACS-2 (minor revision not indicated) SATA Version is: SATA 3.0, 6.0 Gb/s (current: 6.0 Gb/s) Local Time is: Wed Dec 23 10:27:30 2020 CET SMART support is: Available - device has SMART capability. SMART support is: Enabled === START OF READ SMART DATA SECTION === SMART overall-health self-assessment test result: PASSED General SMART Values: Offline data collection status: (0x00) Offline data collection activity was never started. Auto Offline Data Collection: Disabled. Self-test execution status: ( 246) Self-test routine in progress... 60% of test remaining. Total time to complete Offline data collection: (38460) seconds. Offline data collection capabilities: (0x7b) SMART execute Offline immediate. Auto Offline data collection on/off supp ort. Suspend Offline collection upon new command. Offline surface scan supported. Self-test supported. Conveyance Self-test supported. Selective Self-test supported. SMART capabilities: (0x0003) Saves SMART data before entering power-saving mode. Supports SMART auto save timer. Error logging capability: (0x01) Error logging supported. General Purpose Logging supported. Short self-test routine recommended polling time: ( 2) minutes. Extended self-test routine recommended polling time: ( 386) minutes. Conveyance self-test routine recommended polling time: ( 5) minutes. SCT capabilities: (0x703d) SCT Status supported. SCT Error Recovery Control supported. SCT Feature Control supported. SCT Data Table supported. SMART Attributes Data Structure revision number: 16 Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds: ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VA LUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE 1 Raw_Read_Error_Rate 0x002f 20 0 200 051 Pre-fail Always - 0 3 Spin_Up_Time 0x0027 17 7 172 021 Pre-fail Always - 6125 4 Start_Stop_Count 0x0032 08 3 083 000 Old_age Always - 17471 5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 20 0 200 140 Pre-fail Always - 0 7 Seek_Error_Rate 0x002e 20 0 200 000 Old_age Always - 0 9 Power_On_Hours 0x0032 06 6 066 000 Old_age Always - 24830 10 Spin_Retry_Count 0x0032 10 0 100 000 Old_age Always - 0 11 Calibration_Retry_Count 0x0032 10 0 100 000 Old_age Always - 0 12 Power_Cycle_Count 0x0032 08 5 085 000 Old_age Always - 15665 192 Power-Off_Retract_Count 0x0032 20 0 200 000 Old_age Always - 9 193 Load_Cycle_Count 0x0032 19 4 194 000 Old_age Always - 19291 194 Temperature_Celsius 0x0022 12 1 109 000 Old_age Always - 29 196 Reallocated_Event_Count 0x0032 20 0 200 000 Old_age Always - 0 197 Current_Pending_Sector 0x0032 20 0 200 000 Old_age Always - 0 198 Offline_Uncorrectable 0x0030 10 0 253 000 Old_age Offline - 0 199 UDMA_CRC_Error_Count 0x0032 20 0 200 000 Old_age Always - 0 200 Multi_Zone_Error_Rate 0x0008 20 0 200 000 Old_age Offline - 23 SMART Error Log Version: 1 No Errors Logged SMART Self-test log structure revision number 1 Num Test_Description Status Remaining LifeTime(hours) LBA _of_first_error # 1 Short offline Completed without error 00% 24828 - # 2 Extended offline Completed: read failure 10% 24824 206 46136 # 3 Short offline Completed without error 00% 24341 - # 4 Short offline Completed without error 00% 23624 - # 5 Short offline Completed without error 00% 22883 - # 6 Short offline Completed without error 00% 22165 - # 7 Short offline Completed without error 00% 21423 - # 8 Short offline Completed without error 00% 19972 - # 9 Short offline Completed without error 00% 19239 - #10 Short offline Completed without error 00% 18525 - #11 Short offline Completed without error 00% 17792 - #12 Short offline Completed without error 00% 17110 - #13 Short offline Completed without error 00% 16379 - #14 Extended offline Completed without error 00% 16046 - #15 Short offline Completed without error 00% 15650 - #16 Short offline Completed without error 00% 14962 - #17 Short offline Completed without error 00% 13712 - #18 Short offline Completed without error 00% 13050 - #19 Short offline Completed without error 00% 12364 - #20 Short offline Completed without error 00% 11777 - #21 Short offline Completed without error 00% 11111 - SMART Selective self-test log data structure revision number 1 SPAN MIN_LBA MAX_LBA CURRENT_TEST_STATUS 1 0 0 Not_testing 2 0 0 Not_testing 3 0 0 Not_testing 4 0 0 Not_testing 5 0 0 Not_testing Selective self-test flags (0x0): After scanning selected spans, do NOT read-scan remainder of disk. If Selective self-test is pending on power-up, resume after 0 minute delay. |
Je disk is nog in orde lijkt het, op 1x een read error na. Je hebt geen reallocated sectors en ook geen pending sectors. Ik zou 'm nogmaals een extended test laten draaien. Als daar geen error uitkomt en je setup is in mirror, dan zou ik er mee door durven te draaien.Phoolie schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:32:
[...]
Heb even gekeken en moest sdb hebben ipv sda, maar onderstaande geeft hij aan
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 ash-4.3# smartctl -a /dev/sdb smartctl 6.5 (build date Mar 30 2020) [x86_64-linux-3.10.105] (local build) Copyright (C) 2002-16, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org === START OF INFORMATION SECTION === Vendor: WDC Product: WD30EFRX-68EUZN0 Revision: 82.0 User Capacity: 3,000,592,982,016 bytes [3.00 TB] Logical block size: 512 bytes Physical block size: 4096 bytes LU is fully provisioned Rotation Rate: 5400 rpm Logical Unit id: 0x50014ee2b7b01d5b Serial number: WD-WCC4N5YF2NX7 Device type: disk Local Time is: Wed Dec 23 10:26:38 2020 CET SMART support is: Unavailable - device lacks SMART capability. === START OF READ SMART DATA SECTION === Current Drive Temperature: 0 C Drive Trip Temperature: 0 C Error Counter logging not supported [GLTSD (Global Logging Target Save Disable) set. Enable Save with '-S on'] Device does not support Self Test logging ash-4.3# smartctl -d sat -a /dev/sdb smartctl 6.5 (build date Mar 30 2020) [x86_64-linux-3.10.105] (local build) Copyright (C) 2002-16, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org === START OF INFORMATION SECTION === Model Family: Western Digital Red Device Model: WDC WD30EFRX-68EUZN0 Serial Number: WD-WCC4N5YF2NX7 LU WWN Device Id: 5 0014ee 2b7b01d5b Firmware Version: 82.00A82 User Capacity: 3,000,592,982,016 bytes [3.00 TB] Sector Sizes: 512 bytes logical, 4096 bytes physical Rotation Rate: 5400 rpm Device is: In smartctl database [for details use: -P show] ATA Version is: ACS-2 (minor revision not indicated) SATA Version is: SATA 3.0, 6.0 Gb/s (current: 6.0 Gb/s) Local Time is: Wed Dec 23 10:27:30 2020 CET SMART support is: Available - device has SMART capability. SMART support is: Enabled === START OF READ SMART DATA SECTION === SMART overall-health self-assessment test result: PASSED General SMART Values: Offline data collection status: (0x00) Offline data collection activity was never started. Auto Offline Data Collection: Disabled. Self-test execution status: ( 246) Self-test routine in progress... 60% of test remaining. Total time to complete Offline data collection: (38460) seconds. Offline data collection capabilities: (0x7b) SMART execute Offline immediate. Auto Offline data collection on/off supp ort. Suspend Offline collection upon new command. Offline surface scan supported. Self-test supported. Conveyance Self-test supported. Selective Self-test supported. SMART capabilities: (0x0003) Saves SMART data before entering power-saving mode. Supports SMART auto save timer. Error logging capability: (0x01) Error logging supported. General Purpose Logging supported. Short self-test routine recommended polling time: ( 2) minutes. Extended self-test routine recommended polling time: ( 386) minutes. Conveyance self-test routine recommended polling time: ( 5) minutes. SCT capabilities: (0x703d) SCT Status supported. SCT Error Recovery Control supported. SCT Feature Control supported. SCT Data Table supported. SMART Attributes Data Structure revision number: 16 Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds: ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VA LUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE 1 Raw_Read_Error_Rate 0x002f 20 0 200 051 Pre-fail Always - 0 3 Spin_Up_Time 0x0027 17 7 172 021 Pre-fail Always - 6125 4 Start_Stop_Count 0x0032 08 3 083 000 Old_age Always - 17471 5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 20 0 200 140 Pre-fail Always - 0 7 Seek_Error_Rate 0x002e 20 0 200 000 Old_age Always - 0 9 Power_On_Hours 0x0032 06 6 066 000 Old_age Always - 24830 10 Spin_Retry_Count 0x0032 10 0 100 000 Old_age Always - 0 11 Calibration_Retry_Count 0x0032 10 0 100 000 Old_age Always - 0 12 Power_Cycle_Count 0x0032 08 5 085 000 Old_age Always - 15665 192 Power-Off_Retract_Count 0x0032 20 0 200 000 Old_age Always - 9 193 Load_Cycle_Count 0x0032 19 4 194 000 Old_age Always - 19291 194 Temperature_Celsius 0x0022 12 1 109 000 Old_age Always - 29 196 Reallocated_Event_Count 0x0032 20 0 200 000 Old_age Always - 0 197 Current_Pending_Sector 0x0032 20 0 200 000 Old_age Always - 0 198 Offline_Uncorrectable 0x0030 10 0 253 000 Old_age Offline - 0 199 UDMA_CRC_Error_Count 0x0032 20 0 200 000 Old_age Always - 0 200 Multi_Zone_Error_Rate 0x0008 20 0 200 000 Old_age Offline - 23 SMART Error Log Version: 1 No Errors Logged SMART Self-test log structure revision number 1 Num Test_Description Status Remaining LifeTime(hours) LBA _of_first_error # 1 Short offline Completed without error 00% 24828 - # 2 Extended offline Completed: read failure 10% 24824 206 46136 # 3 Short offline Completed without error 00% 24341 - # 4 Short offline Completed without error 00% 23624 - # 5 Short offline Completed without error 00% 22883 - # 6 Short offline Completed without error 00% 22165 - # 7 Short offline Completed without error 00% 21423 - # 8 Short offline Completed without error 00% 19972 - # 9 Short offline Completed without error 00% 19239 - #10 Short offline Completed without error 00% 18525 - #11 Short offline Completed without error 00% 17792 - #12 Short offline Completed without error 00% 17110 - #13 Short offline Completed without error 00% 16379 - #14 Extended offline Completed without error 00% 16046 - #15 Short offline Completed without error 00% 15650 - #16 Short offline Completed without error 00% 14962 - #17 Short offline Completed without error 00% 13712 - #18 Short offline Completed without error 00% 13050 - #19 Short offline Completed without error 00% 12364 - #20 Short offline Completed without error 00% 11777 - #21 Short offline Completed without error 00% 11111 - SMART Selective self-test log data structure revision number 1 SPAN MIN_LBA MAX_LBA CURRENT_TEST_STATUS 1 0 0 Not_testing 2 0 0 Not_testing 3 0 0 Not_testing 4 0 0 Not_testing 5 0 0 Not_testing Selective self-test flags (0x0): After scanning selected spans, do NOT read-scan remainder of disk. If Selective self-test is pending on power-up, resume after 0 minute delay.
Wat mij wel opvalt is:
Je disk draait al 24830 uur en in die tijd heb je 15665x een power cycle van je disk gehad. Dat is +/- om de uur. Waarom is dat?
Die test draait nu, die wacht ik dan wel even af.c-nan schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:40:
[...]
Je disk is nog in orde lijkt het, op 1x een read error na. Je hebt geen reallocated sectors en ook geen pending sectors. Ik zou 'm nogmaals een extended test laten draaien. Als daar geen error uitkomt en je setup is in mirror, dan zou ik er mee door durven te draaien.
Goede vraag, maar ik zou het echt niet weten. Ik heb in het begin wel wat problemen gehad, dan was de NAS totaal niet meer bereikbaar en moest ik hem hard uit en aan zetten en dan was het weer goed. Maar dat is echt al 4 jaar geleden ofzo. Zo'n power cycle, is dat echt en reboot van mn NAS of alleen van die harddisk?Wat mij wel opvalt is:
Je disk draait al 24830 uur en in die tijd heb je 15665x een power cycle van je disk gehad. Dat is +/- om de uur. Waarom is dat?
Ik probeer een printer aan de gang te krijgen die middels USB is gekoppeld aan mijn DS918+.
Netjes alle stappen gevolgd door hem toe te voegen onder 'External Devices' op de NAS.
Vervolgens de Synology assistant gestart. Deze vindt de printer, maar blijft de hele tijd op de status 'connecting' staan.
Ik dacht dat de Synology assistant niet eens nodig was, maar ik kan nog steeds niet printen.
Als ik een testprint stuur hoor ik wel kort een geluid uit de printer, maar printen doet ie niet. De wachtrij is overigens wel direct leeg. Ik zie heel kort de printopdracht verschijnen.
Wat gaat er mis? De printer is een Samsung M2070 MFP.
Netjes alle stappen gevolgd door hem toe te voegen onder 'External Devices' op de NAS.
Vervolgens de Synology assistant gestart. Deze vindt de printer, maar blijft de hele tijd op de status 'connecting' staan.
Ik dacht dat de Synology assistant niet eens nodig was, maar ik kan nog steeds niet printen.
Als ik een testprint stuur hoor ik wel kort een geluid uit de printer, maar printen doet ie niet. De wachtrij is overigens wel direct leeg. Ik zie heel kort de printopdracht verschijnen.
Dat is idd wel heel erg veel. Het gaat echt om een powercycle van je HDD, wat normaal samenhangt met een powercycle van je NAS. Ik weet niet zeker hoe hibernation daarmee omgaat? Normaal zou dat niet als een powercycle moeten tellen volgens mij. Wellicht dat @c-nan dat wel weet.Phoolie schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:50:
Goede vraag, maar ik zou het echt niet weten. Ik heb in het begin wel wat problemen gehad, dan was de NAS totaal niet meer bereikbaar en moest ik hem hard uit en aan zetten en dan was het weer goed. Maar dat is echt al 4 jaar geleden ofzo. Zo'n power cycle, is dat echt en reboot van mn NAS of alleen van die harddisk?
Je werklaptop hangt waarschijnlijk in het Active Directory domein van het bedrijf waar je werkt, en van daaruit krijgt de laptop waarschijnlijk een andere DNS suffix list mee (via GPO's) en word de instructie van de lokale DHCP dan genegeert. Ik heb dit ook met mijn Windows 10 werklaptop.Sp33dFr34k schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:58:
Jullie hebben gelijk, vanwege thuiswerk is mijn werklaptop momenteel ook mijn "prutslaptop", daar werkte het niet op, waarschijnlijk door een of andere policy of setting.
Ik heb een DS214 en begrijp eigenlijk niet waarom sommige disks in jou plaatje als rood staan aangemerkt. Ik heb even gekeken in mijn Storage Manager en het blijkt dat 2x WD30EFRX-68EUZN0 disks heb. Moet ik me zorgen gaan maken of actie ondernemen?c-nan schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:19:
[...]
[Afbeelding]
[...]
Jep. De "-a" is niks meer dan "toon de huidige waardes". Doet verder niks.
Ik ben zeer tervreden en denk erover om de upgraden naar een DS220+ .
Toch maar een weblog?
EFRX zouden de goeie moeten zijn, je hoeft je geen zorgen te maken. Die SMR disks zijn ook nog niet zo gek lang te koop. Als je je disks gekocht hebt rond de periode dat de DS214 uitkwam, dan zit je sws goedtomic schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:40:
[...]
Ik heb een DS214 en begrijp eigenlijk niet waarom sommige disks in jou plaatje als rood staan aangemerkt. Ik heb even gekeken in mijn Storage Manager en het blijkt dat 2x WD30EFRX-68EUZN0 disks heb. Moet ik me zorgen gaan maken of actie ondernemen?
Ik ben zeer tervreden en denk erover om de upgraden naar een DS220+ .
Dat klinkt inderdaad zeer plausibel, dat zal het vast zijn, thanks!Shadow771 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:23:
[...]
Je werklaptop hangt waarschijnlijk in het Active Directory domein van het bedrijf waar je werkt, en van daaruit krijgt de laptop waarschijnlijk een andere DNS suffix list mee (via GPO's) en word de instructie van de lokale DHCP dan genegeert. Ik heb dit ook met mijn Windows 10 werklaptop.
[ Voor 27% gewijzigd door Sp33dFr34k op 23-12-2020 11:45 ]
Hier een HDD met 3100 Power_On_Hours en 2500 Power_Cycle_Count.Sp33dFr34k schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:13:
Dat is idd wel heel erg veel. Het gaat echt om een powercycle van je HDD, wat normaal samenhangt met een powercycle van je NAS. Ik weet niet zeker hoe hibernation daarmee omgaat? Normaal zou dat niet als een powercycle moeten tellen volgens mij. Wellicht dat @c-nan dat wel weet.
De NAS wordt 1x in de paar maanden gereboot, dus het zal toch door de HDD-slaapstand feature komen.
Ik had ook verwacht dat dit alleen de Start_Stop_Count zou verhogen.. (welke trouwens ook op ongeveer 2500 staat)
[ Voor 14% gewijzigd door SmiGueL op 23-12-2020 11:49 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Gelukkig was het niet kort na elkaar, dus geen data verloren gegaan... {pfew}FrankHe schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:50:
Vervelend zeg als twee schrijven relatief kort na elkaar uitvallen. Hopelijk is je data nog benaderbaar. Heb je een goede backup en dergelijke. Ik zou bij WD een RMA aanmaken en de schijven opsturen. Dan mogen ze van WD lekker een nieuw setje terugsturen. Je data staat er dan natuurlijk niet meer op.
Garantie moet ik nog uitzoeken, toch maar even een todo'tje aanmaken....

WD heeft heel veel kritiek gekregen op het stiekem toevoegen van SMR. Het grootste probleem is dat de rebuild-tijden van een RAID echt mega lang duurt (in de orde van dagen) t.o.v. de andere schijven, niet echt chill in een NAS. Want al die tijd is je NAS kwetsbaar voor uitvallen van nog een schijf. Een ander probleem is dat de schijven wat langzamer kunnen zijn. Maar dit zul je meestal niet echt merken in een NAS volgens mij.Phoolie schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:14:
[...]
Bedankt voor de waarschuwing, denk dat ik dan toch maar op safe speel en voor de 3 TB variant ga, dat is nog wel een EFRX.
[...]
Zal ik zo even kijken. Kan ik dat ook gewoon checken als die S.M.A.R.T. test nog draait?
Om het iets makkelijker te maken heeft WD de schijven zonder SMR 'Plus' genoemd. Naast de Plus in de naam is de 4TB schijf ook te herkennen aan de 64MB cache. Op zich zou je dus prima een 4TB schijf kunnen aanschaffen. Waar je dan wel rekening mee moet houden is dat je daarna niet meer nog een 3TB schijf kunt toevoegen. SHR werkt zo dat je alleen maar schijven kunt toevoegen die gelijk aan, of groter dan de grootste schijf in je RAID zijn.
edit: oh ja, met de RAID-calculator van Synology kun je dan kijken hoeveel capaciteit het je oplevert:
Raid calculator Synology.
[ Voor 7% gewijzigd door peetgate op 23-12-2020 14:27 ]
O, dit verandert de zaak al wat, ik had begrepen dat alle 4TB SMR waren, maar dan kan ik dus ook nog een Plus overwegen. Maar eerst de uitgebreide S.M.A.R.T. test maar eens afwachten.peetgate schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:25:
[...]
WD heeft heel veel kritiek gekregen op het stiekem toevoegen van SMR. Het grootste probleem is dat de rebuild-tijden van een RAID echt mega lang duurt (in de orde van dagen) t.o.v. de andere schijven, niet echt chill in een NAS. Want al die tijd is je NAS kwetsbaar voor uitvallen van nog een schijf. Een ander probleem is dat de schijven wat langzamer kunnen zijn. Maar dit zul je meestal niet echt merken in een NAS volgens mij.
Om het iets makkelijker te maken heeft WD de schijven zonder SMR 'Plus' genoemd. Naast de Plus in de naam is de 4TB schijf ook te herkennen aan de 64MB cache. Op zich zou je dus prima een 4TB schijf kunnen aanschaffen. Waar je dan wel rekening mee moet houden is dat je daarna niet meer nog een 3TB schijf kunt toevoegen. SHR werkt zo dat je alleen maar schijven kunt toevoegen die gelijk aan, of groter dan de grootste schijf in je RAID zijn.
Die calculator had ik ondertussen al gevondenedit: oh ja, met de RAID-calculator van Synology kun je dan kijken hoeveel capaciteit het je oplevert:
Raid calculator Synology.
Ik heb er geen ervaring mee, maar gaat dat qua drivers wel goed?Nyarlathotep schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:02:
https://www.synology.com/...ters&filter_brand=SAMSUNG
ππ» Blog ππ»
peetgate schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:25:
[...]
SHR werkt zo dat je alleen maar schijven kunt toevoegen die gelijk aan, of groter dan de grootste kleinste! schijf in je RAID zijn.
Nee, dat klopt helaas niet! Wanneer je 2x3TB hebt + 1x4TB, dan kun je vanaf dat moment alleen nog maar 4 TB of groter toevoegen aan dat SHR volume.
edit: hier een referentie
[ Voor 20% gewijzigd door peetgate op 23-12-2020 15:23 ]
Dat is natuurlijk ook niet zo'n gekke gedachte. Als er in jouw voorbeeld 1 schijf van 3TB stuk gaat, waarom zou je die dan ΓΌberhaupt nog vervangen voor een 3TB, als je er al 1 van 4TB in hebt zitten.peetgate schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:20:
[...]
Nee, dat klopt helaas niet! Wanneer je 2x3TB hebt + 1x4TB, dan kun je vanaf dat moment alleen nog maar 4 TB of groter toevoegen aan dat SHR volume.
edit: hier een referentie
hmmja, het zou misschien logischer zijn om inderdaad te vervangen met een 4TB, maar vervangen kan dus wel met dezelfde grootte. Dus als in dit geval de 3TB kapot gaat, kun je repareren met een nieuwe 3TB. Uitbreiden is een ander verhaal.Phoolie schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:03:
[...]
Dat is natuurlijk ook niet zo'n gekke gedachte. Als er in jouw voorbeeld 1 schijf van 3TB stuk gaat, waarom zou je die dan ΓΌberhaupt nog vervangen voor een 3TB, als je er al 1 van 4TB in hebt zitten.
Sorry voor de cross post, maar weet het antwoord nog steeds niet op mijn vraag in het Backup strategie topic: nino_070 in "[Synology] Backup strategieΓ«n en tools"
Is Hyper Backup via poort 6281 standaard encrypted, of moet ik nog zelf een encryptie eroverheen gooien? Ik vind het niet erg als de data onencrypted op de ontvangende schijf staat, maar wil wel graag dat de data via internet veilig verstuurd wordt.
Is Hyper Backup via poort 6281 standaard encrypted, of moet ik nog zelf een encryptie eroverheen gooien? Ik vind het niet erg als de data onencrypted op de ontvangende schijf staat, maar wil wel graag dat de data via internet veilig verstuurd wordt.
Vandaag mijn DS220+ ontvangen. Op mijn iPhone heb ik DS File geinstalleerd waarin ik gebruik maak van Photo Backup.
- De applicatie op mijn iPhone moet echt actief zijn, op de achtergrond loopt de sync niet. Is hier een oplossing voor? Ik wil nanelijk niet steeds de app starten nadat ik een foto heb gemaakt.
- Ik vind dat het syncen erg traag gaat. Ik durf niet exact aan te geven hoe snel, maar ik schat ~500 KB/s.
Of moet ik gewoon een ander applicatie gebruiken op mijn iPhone?
- De applicatie op mijn iPhone moet echt actief zijn, op de achtergrond loopt de sync niet. Is hier een oplossing voor? Ik wil nanelijk niet steeds de app starten nadat ik een foto heb gemaakt.
- Ik vind dat het syncen erg traag gaat. Ik durf niet exact aan te geven hoe snel, maar ik schat ~500 KB/s.
Of moet ik gewoon een ander applicatie gebruiken op mijn iPhone?
[ Voor 8% gewijzigd door c-nan op 23-12-2020 20:40 ]
Dat zou wel erg zijn. De reden dat ik een NAS heb gekocht is om gemakkelijk foto's vanuit mijn iPhone te backuppenkraades schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:18:
@c-nan
Toen ik nog een iPhone had heb ik dat nooit werkend gekregen. Volgens mij is er ook nog een app DS photo met een vergelijkbare optie.
@c-nan
Volgens mij werkte DS photo wel. Maar dat is al enige tijd geleden dat ik het heb geprobeerd. Misschien kun je die proberen?
Of via een omweg. Bijvoorbeeld iPhone naar Dropbox naar Synology. Maar goed, dan heb je het nog niet in eigen beheer.
Edit:
Er zijn vast nog wel 3rd party apps die ook wat flexibeler zijn qua source en doel locaties. Maar dat is natuurlijk ook niet de eerste keuze.
Volgens mij werkte DS photo wel. Maar dat is al enige tijd geleden dat ik het heb geprobeerd. Misschien kun je die proberen?
Of via een omweg. Bijvoorbeeld iPhone naar Dropbox naar Synology. Maar goed, dan heb je het nog niet in eigen beheer.
Edit:
Er zijn vast nog wel 3rd party apps die ook wat flexibeler zijn qua source en doel locaties. Maar dat is natuurlijk ook niet de eerste keuze.
[ Voor 22% gewijzigd door technorabilia op 23-12-2020 21:44 ]
ππ» Blog ππ»
kraades schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:42:
@c-nan
Edit:
https://www.synology.com/...e/help/DSphoto/iOS_iPhoneOm fotoβs op de achtergrond te uploaden:
iOS-apps kunnen geen achtergrondtaken uitvoeren gedurende meer dan 3 tot 10 minuten. Gebruik van geofences om locaties toe te voegen zal uploadtaken op de achtergrond gedurende 3 tot 10 minutren activeren en hervatten wanneer u de gedefinieerde gebieden verlaat of opnieuw betreedt. Tik op > Geofence > Maken om geofences toe te voegen.
Terwijl Google Foto's dit wel kan (op de achtergrond uploaden).
Ik doe dat ook met dat geofences verhaal en werkt hier gewoon primakraades schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:57:
@c-nan
Oh ja, dat was inderdaad dat gedoe met geofences. Ik werk nu met Android en daar heb je dat weer niet. Ik heb het helaas nooit goed werkend gekregen, maar misschien iemand wel?
Gelukkig. Maar als je op de andere Synology flora kijkt, dan is het eerder fifty fifty dat het werkt dan regelmaat. Althans dat was toen. Hopelijk is dat gefixt. Dat zou mooi zijn.Phoolie schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:59:
[...]
Ik doe dat ook met dat geofences verhaal en werkt hier gewoon prima
ππ» Blog ππ»
Ik heb ook al een tijdje Backup For Businessbertware schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:40:
Active Backup For Business ben ik trouwens extreem tevreden van. Dagelijkse backups die in enkele minuten klaar zijn, alles centraal geregeld vanop de NAS, deduplicatie, mogelijkheid om volledige schijfimages te downloaden (die geen plaats nemen op de HDD) en door bestanden in backup te bladeren. Computer backups zijn niet meer te merken op de computer, waardoor het helemaal niet stoort dat die dagelijks gebeuren. Typisch duren ze minder dan 10 minuten en is het 2 a 5GB aan data die verzonden wordt.
Ik dacht altijd dat dit kwam doordat hij door VSS alleen op Windows Server block-voor-block kon checken en updaten, maar ik lees nu dat het voor Windows 10 ook gewoon zou moeten werken. (Systeemherstel / Systeembeveiliging staat uiteraard aan)
Ik heb Backup For Business op m'n pc verwijderd, en opnieuw geinstalleerd (vanuit DSM, dus de nieuwste 64-bit versie)
De eerste backup duurde uiteraard weer een half uur (200+GB) en bij de 2e backup was hij in een halve minuut klaar! (een update van zeg 1GB)
Alleen een dag later, na een reboot van de pc en NAS, gaat hij weer vrolijk 200+ GB kopiΓ«ren.

Iemand hier ervaring mee?
Alle tips zijn welkom.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Haha, gevalletje "oeps"? Ook hier nooit (goed) werkend gekregen op iOs. Zelfs op Android finicky via de DS Photo app. Wat voor mij wΓ©l super werkt is Nextcloud, wel wat meer werk om op te zetten en je hebt een Docker capabele NAS nodig, maar zeer de moeite waard imo.c-nan schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:37:
[...]
Dat zou wel erg zijn. De reden dat ik een NAS heb gekocht is om gemakkelijk foto's vanuit mijn iPhone te backuppen
Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).