[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 73 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

Murk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 00:39:

[...]

Morgen maar eens wat data heen en weer gooien naar de nas en benchmarken t.o.v. mijn DS216j met 2xWD60EFRX.
matthijst schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:07:
[...]

Heb ook 2 van die schijven (las pas later dat je beter die andere kon kopen). Snelheid is prima. Had op m'n 212+ rond de 25MB/sec bij kopiΓ«ren naar NAS. Nu rond de 80MB.
Voor wat ik ermee doe meer dan genoeg.
Inderdaad, sequential write naar mijn DS220+ met de EFAX schijven loopt tegen de netwerk limiet aan hier.

Eerder vandaag een aantal testjes gedaan;
  • sequential write: ubuntu iso, 2.6GB
  • random write 1: 4630 files in 1647 folders, 374MB totaal. (git repo visual studio code)
  • random write 2: 37705 files in 2366 folders, 3GB totaal. (git repo raspberrypi linux kernel)
Deze heb ik uitgevoerd met het robocopy command, vanaf een desktop met Intel 660p 1TB. Elke test 1 keer gedraaid, en de gemiddelde transfer snelheid + benodigde tijd genoteerd.

DS216j met 2 x WD60EFRX in SHR/ext4 (draait al een aantal jaar, ongeveer 60% gevuld)
  • sequential write: 93 MB/s (0m30s)
  • random write 1: 11 MB/s (1m03s)
  • random write 2: 9 MB/s (6m43s)
DS220+ met 2 x WD40EFAX in SHR/ext4 (nieuw, geen data)
  • sequential write: 117 MB/s (0m23s)
  • random write 1: 24 MB/s (0m29s)
  • random write 2: 22 MB/s (2m59s)
Weet niet of dit afdoende is als random-write tests, maar ben hier toch vrij positief over. :)
Zal de DS220+ ook nog eens testen met BTRFS in plaats van EXT4, vermoed dat er dan een ander beeld te zien zal zijn.
Geloof dat je er vooral last van kan hebben als je een rebuild moet doen.
Ja, als het goed is alleen als je er een lege SMR schijf bij zet.

[ Voor 5% gewijzigd door Murk op 16-08-2020 17:42 . Reden: BTFRS moet BTRFS zijn ]

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
@Sharky
Zie onder. De .htaccess lijkt gewoon te werken? Ik krijg wel een 500 als de web server niets kan verwerken (dus bijvoorbeeld geen index.html).
root@DS716V:/volume1/web/test# cat test.html
<h1>Test</h1>
root@DS716V:/volume1/web/test# cat .htaccess
DirectoryIndex test.html
root@DS716V:/volume1/web/test# curl http://localhost/test/
<h1>Test</h1>
root@DS716V:/volume1/web/test# rm .htaccess
root@DS716V:/volume1/web/test# curl -I http://localhost/test/
HTTP/1.1 500 Internal Server Error
Server: nginx
Date: Fri, 14 Aug 2020 19:14:27 GMT
Content-Type: text/html
Content-Length: 3322
Connection: keep-alive
Keep-Alive: timeout=20
Last-Modified: Thu, 01 Aug 2019 11:12:54 GMT
ETag: "cfa-58f0c52bc3980"
Accept-Ranges: bytes

root@DS716V:/volume1/web/test#

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-09 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

kraades schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:18:
@Sharky
Zie onder. De .htaccess lijkt gewoon te werken? Ik krijg wel een 500 als de web server niets kan verwerken (dus bijvoorbeeld geen index.html).
root@DS716V:/volume1/web/test# cat test.html
<h1>Test</h1>
root@DS716V:/volume1/web/test# cat .htaccess
DirectoryIndex test.html
root@DS716V:/volume1/web/test# curl http://localhost/test/
<h1>Test</h1>
root@DS716V:/volume1/web/test# rm .htaccess
root@DS716V:/volume1/web/test# curl -I http://localhost/test/
HTTP/1.1 500 Internal Server Error
Server: nginx
Date: Fri, 14 Aug 2020 19:14:27 GMT
Content-Type: text/html
Content-Length: 3322
Connection: keep-alive
Keep-Alive: timeout=20
Last-Modified: Thu, 01 Aug 2019 11:12:54 GMT
ETag: "cfa-58f0c52bc3980"
Accept-Ranges: bytes

root@DS716V:/volume1/web/test#
Ik weet even niet hoe ik dit moet lezen. Ook omdat nginx vziw geen ondersteuning heeft voor .htaccess.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Sharky schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:52:
[...]

Ik weet even niet hoe ik dit moet lezen. Ook omdat nginx vziw geen ondersteuning heeft voor .htaccess.
Klopt, als ik bij de Web Station instellingen de HTTP backend-server op Nginx zet dan wordt de .htaccess file geheel niet herkend. Als ik deze op Apache HTTP Server 2.4 zet dan treedt de .htaccess file in werking.

Als ik als test de directory index via de .htaccess file verzet naar test.html dan werkt dit zoals verwacht. Als ik de .htaccess file vervolgens verwijder dan krijg ik een 500 error van Nginx. Hier zou ik een 404 verwachten maar de .htaccess functionaliteit lijkt wel goed te werken.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-09 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

ok prima. Bedankt voor het testen. Dan zoek ik verder naar de oorzaak :)

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
M.v.Veelen schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:06:
[...]

Is dat niet vergelijkbaar met de migratie die ik onlangs heb gedaan van de DS414 naar de DS920+ ?

Ik heb wel een backup van de instellingen gemaakt maar die naderhand niet terug hoeven te zetten. Ik hoefde alleen de schijven over te zetten in de juist volgorde, de NAS op te starten en de migratie stap voor stap te doorlopen. Daarna enkele packages moeten " repairen" en een enkeling opnieuw moeten installeren. Maar ook hierbij bleven de settings behouden. Deze migratie zou ook niet kunnen, maar werkt dus wel degelijk.
Het was inderdaad zo gepiept. Schijven overzetten, DSM installeren, packages repairen en ben weer up and running. Alle shares, users, packages zijn netjes meegenomen. Pijnloze migratie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:16

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Ik heb de afgelopen jaren redelijk wat Synology NAS'jes bij klanten geplaatst (vinden het wel belangrijk om een backup te hebben maar te lui om het handmatig naar een usb-stick/externe hd te doen :P) en nu heb ik de eerste defecte DS115j te pakken lijkt het. Ding krijgt geen netwerkverbinding meer, LAN-ledje op de NAS en op de poort van de switch gaan niet aan.
Resetten heb ik al gedaan, helpt niet. Zou er nog wat te proberen zijn of zal ik hem maar een nieuwe NAS gaan verkopen? :P
Een paar maanden geleden al de harddisk vervangen omdat deze steeds meer bad sectors kreeg

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:12
Wie kan me hierbij helpen? Ik loop al 2 uur te prutsen maar kom geen stap verder...

Ik wil een geplande taak maken die ervoor zorgt dat bestanden en mappen ouder dan X dagen worden verwijderd.
Hiervoor wil ik dit scriptje gebruiken:
code:
1
 find /path/to/directory/ -mindepth 1 -mtime +5 -delete.

Om te testen (wat ik nu doe) gebruik ik dit:
code:
1
 find /path/to/directory/ -mindepth 1 -mtime +5 -depth -print.

De bestanden structuur is als volgt: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kn8rhoTfkHEU4MXF4IJtnHAKxo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F1tX1ews9yTNENYNIAaBshe6.png?f=user_large
In Netatmo Security map wordt per jaar, per maand en per dag een aparte map aangemaakt waarin de bewakingsbeelden worden opgeslagen. Dus 01 is gevuld met video's en 02 ook etc.

Het script dat ik nu gebruik:
code:
1
 find /volume1/video/netatmo%20security/ -mindepth 1 -mtime +5 -depth -print

Echter, ik krijg de volgende error:
code:
1
 find: `/volume1/video/netatmo%20security/': No such file or directory

Wat ik al geprobeerd heb:
  • Ander script.
  • Hoofdletters/kleine letters.
  • Andere locatie (folder).
  • Verschillende aanhalingstekens om te verwijzen naar de map.
Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Wat je verder geprobeerd heb weet ik niet maar ik zou die %20 gewoon vervangen door een spatie en dat hele path tussen dubbele quotes zetten en Linux is hoofdletter gevoelig.
Dus:
find "/volume1/video/Netatmo Security/" -mindepth 1 -mtime +5 -depth -print

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:12
Ben(V) schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:42:
Wat je verder geprobeerd heb weet ik niet maar ik zou die %20 gewoon vervangen door een spatie en dat hele path tussen dubbele quotes zetten en Linux is hoofdletter gevoelig.
Dus:

[...]
Nou dit werkt dus wel, de meest makkelijke manier 8)7.
Ik dacht dat ik dit ook al geprobeerd had, maar blijkbaar niet. Bedankt! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
%20 komt uit de html wereld en ik betwijfel of shell commando's die veel ouder zijn dat snappen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Murk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:00:
[...]

[...]

DS220+ met 2 x WD40EFAX in SHR/ext4 (nieuw, geen data)
  • sequential write: 117 MB/s (0m23s)
  • random write 1: 24 MB/s (0m29s)
  • random write 2: 22 MB/s (2m59s)
Zal de DS220+ ook nog eens testen met BTRFS in plaats van EXT4, vermoed dat er dan een ander beeld te zien zal zijn.
Voor wie het interesseert: met een BTRFS Volume en Checksums ingeschakeld kreeg ik nagnoeg exact dezelfde resultaten;

DS220+ met 2 x WD40EFAX in SHR/BTRFS (Shared folder: checksum yes, compression no)
  • sequential write: 118 MB/s (0m23s)
  • random write 1: 21 MB/s (0m29s) (2e run: 23 MB/s)
  • random write 2: 22 MB/s (2m55s) (2e run: 22 MB/s)

[ Voor 0% gewijzigd door Murk op 16-08-2020 17:41 . Reden: BTFRS moet BTRFS zijn ]

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Murk schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:57:
[...]

Voor wie het interesseert: met een BTFRS Volume en Checksums ingeschakeld kreeg ik nagnoeg exact dezelfde resultaten;

DS220+ met 2 x WD40EFAX in SHR/BTFRS (Shared folder: checksum yes, compression no)
  • sequential write: 118 MB/s (0m23s)
  • random write 1: 21 MB/s (0m29s) (2e run: 23 MB/s)
  • random write 2: 22 MB/s (2m55s) (2e run: 22 MB/s)
Interessant, dat scheelt niet veel!

Maareh, je weet dat WD40EFAX schijven SMR zijn? Zonee, google er maar eens op..

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Sp33dFr34k schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 16:10:
[...]

Interessant, dat scheelt niet veel!

Maareh, je weet dat WD40EFAX schijven SMR zijn? Zonee, google er maar eens op..
Dat was juist de reden van mijn test :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:38
Ik heb een share aangemaakt voor reservekopieΓ«n van 3 Mac's en daarbij een quotum ingesteld voor een separate "Time Machine User". Als ik op alledrie de Mac's deze user gebruik en de ruimte raakt vol, dan wordt de oudste reservekopie van elke Mac toch automatisch verwijderd om ruimte te maken voor de nieuwe reservekopie? Of moet hier nog iets anders voor worden ingesteld?

Of is het beter om 3 aparte shares te maken en voor elk van deze shares een aparte "Time Machine User" en op elke Mac afzonderlijk één van deze users te gebruiken?

Β―\_(ツ)_/Β―

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb geen verstand van Time Backup maar mij kijkt het onwaarschijnlijk dat enige welke backup applicatie oude versies gaat opruimen.
Dat lijkt me strijdig met elk backup principe, denk eerder dat hij gewoon gaat melden dat er niet voldoende ruimte is voor een nieuwe backup.

Overigens zou ik niet op een quorum setting vertrouwen, meestal kijken applicaties enkel naar beschikbare vrije ruimte en dat is dus wat er vrij is op het volume en niet hoeveel quorum er nog is op die share.
Dan sterft de backup halverwege af.

Overigens kun je in Time Backup een maximaal te gebruiken megabytes instellen ( met dank aan google)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Zijn er hier al mensen die de Dahua IVS support gebruiken, toegevoegd in versie 5.8.0-2999 van Surveillance Device Pack? Hoe zijn de ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56
Murk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:00:
[..]
Deze heb ik uitgevoerd met het robocopy command, vanaf een desktop met Intel 660p 1TB. Elke test 1 keer gedraaid, en de gemiddelde transfer snelheid + benodigde tijd genoteerd.
Via het netwerk is het niet echt een veelzeggende test omdat je zo te zien tegen de 1Gb netwerk limiet aanloopt. Daarnaast heeft robocopy best wat overhead en bij dezelfde traces geeft de cache ook onbetrouwbare resultaten.

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 16-08-2020 22:50 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ben(V) schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 20:45:
Ik heb geen verstand van Time Backup maar mij kijkt het onwaarschijnlijk dat enige welke backup applicatie oude versies gaat opruimen.
Dat lijkt me strijdig met elk backup principe, denk eerder dat hij gewoon gaat melden dat er niet voldoende ruimte is voor een nieuwe backup.

Overigens zou ik niet op een quorum setting vertrouwen, meestal kijken applicaties enkel naar beschikbare vrije ruimte en dat is dus wat er vrij is op het volume en niet hoeveel quorum er nog is op die share.
Dan sterft de backup halverwege af.

Overigens kun je in Time Backup een maximaal te gebruiken megabytes instellen ( met dank aan google)
Hi, voor wat betreft het verwijderen van de oude(re) backups is het wel degelijk zo dat dit een standaard principe is van Time Machine:

Create a Time Machine backup
To create backups with Time Machine, all you need is an external storage device. After you connect the device and select it as your backup disk, Time Machine automatically makes hourly backups for the past 24 hours, daily backups for the past month, and weekly backups for all previous months. The oldest backups are deleted when your backup disk is full. (Bron.)

Verder is deze handleiding erg handig maar zie ik nergens (ook niet als ik verder zoek met Google) wat men doet als er sprake is van meerdere Mac's.

Ik gebruik nu 3 Mac's, 1 Time Machine user en 1 Time Machine backup-share. We gaan maar eens kijken wat er gebeurt de komende tijd.

Β―\_(ツ)_/Β―

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals ik al zei las ik ergens dat je een max Mb per Time Machine kunt opgeven, als je dat instelt op elke Mac dan heb je toch wat je wilt bereiken?
sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.TimeMachine MaxSize -integer XX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ben(V) schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 08:44:
Zoals ik al zei las ik ergens dat je een max Mb per Time Machine kunt opgeven, als je dat instelt op elke Mac dan heb je toch wat je wilt bereiken?

[...]
Hmmm, nee. Daarmee regel je eigenlijk kunstmatig aan de kant van de Mac het maximum. Maar dat is niet wat ik wil.

Zoals het nu is ingesteld zou het moeten werken, ik ga het meemaken. Ik heb het quotum voor de user ingesteld op ruim voldoende voor de 3 Mac's ( x 3 ) en alle backups gelijktijdig gestart.
We'll see :-)

Β―\_(ツ)_/Β―

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SilencerNL
  • Laatst online: 21:58

SilencerNL

No remorse

JBS schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:32:
Zijn er hier al mensen die de Dahua IVS support gebruiken, toegevoegd in versie 5.8.0-2999 van Surveillance Device Pack? Hoe zijn de ervaringen?
Ja, ik heb dit een week geleden ingesteld. Werkt inmiddels zo goed, dat ik de reguliere motion detection heb uitgezet, en alleen nog tripwire en intrusion detection heb.

Don't dream your life, live your dreams!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

SilencerNL schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 08:58:
[...]

Ja, ik heb dit een week geleden ingesteld. Werkt inmiddels zo goed, dat ik de reguliere motion detection heb uitgezet, en alleen nog tripwire en intrusion detection heb.
Zou je iets meer kunnen vertellen over de specifieke werking ervan? Zie je meldingen vanuit de Dahua camera in de SS tijdlijn bijvoorbeeld, inclusief informatie over de specifieke (type) melding? Triggert de Dahua camera recording in SS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Ben(V) schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:52:
Wat dacht je ervan om hem als backup device te gebruiken.
Daar heb je echt geen nieuwe DSM versie voor nodig op die DS207+

Je zal niet de enige zijn die nooit een backup maakt.
Misschien zie ik iets over het hoofd. Ik beschouw mijn 720+ al als backup device. Sla bestanden nu zowel lokaal op mijn PC op en belangrijke bestanden gaan ook naar mijn Nas. Wat kan de 207+ nog toevoegen aan de huidige situatie?
elsinga schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:45:
Hier ook mijn "oude" DS412+ ingezet als local sync-target voor mijn DS918+. En inderdaad, dat is geen back-up. ;) Er staat ook nog een (encrypted) sync op Stack, dat is ook nog geen backup. :) Als bescherming tegen malware maak ik elke dag een BTRFS snapshot op mijn DS918+. Als malware dan de boel encrypt is dat weliswaar ook zo op de DS412+ en Stack, maar kan ik op de DS918+ eenvoudig tot een jaar terug.
Misschien was ik niet volledig in mijn oorspronkelijke reactie. Dan is dus de 207+ de backup achter mijn 720+ backup? Wat dan formeel ook geen backup mag worden genoemd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Radical1980
Je zou de DS207+ op een remote locatie kunnen zetten.

En een sync is geen backup omdat het een exacte kopie is dus als je bijvoorbeeld alles op de source verwijderd dan is ook je target leeg.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Normaal gesproken wordt een Nas als Nas gebruikt dus als netwerk storage.

Het komt een beetje vreemd over om zo'n dure Ds720+ enkel als backup device te gebruiken, daar zou die DS207+ ook prima voor voldoen.
En backup is iets anders dan bestanden twee keer opslaan.

Als je hem enkel als backup device zou gebruiken dan kun je zoals @kraades zegt die DS207 als remote backup device gebruiken.
Of als test machine om dingen op uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
kraades schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:33:
@Radical1980
Je zou de DS207+ op een remote locatie kunnen zetten.

En een sync is geen backup omdat het een exacte kopie is dus als je bijvoorbeeld alles op de source verwijderd dan is ook je target leeg.
Precies dit. Ik gebruik Hyper Backup om op een externe locatie mijn bestanden veilig te stellen en vice versa. De kans dat beide woningen getroffen worden door rampspoed als bijv. brand is te verwaarlozen dus er is altijd een backup van de belangrijkste bestanden.
Nadeeltje is wel dat als we aan onze kant bestanden gaan hernoemen of bewerken, dat dit wordt gezien als nieuwe bestanden en dan dus nog een keer worden gekopieerd. Maar als je dat weet dan kun je ervoor zorgen dat je remote de boel weer opschoont.

Nog even over de 3 Mac's icm Time Machine, ik heb 3 users aangemaakt, dat blijkt toch wel nodig:
Each mac should have an account for its own on the nas. When creating the first backup, the mac looks how much space he is allowed to use. Based on that, the sparsebundle is given a maximun grow size.

So, by giving each mac an account of its own, and setting a limmit to the strorage for that account, you can define how big the backup of each mac can become. And avoid that they use the whole nas.
Ik zie nu inderdaad 2 verschillende users die ik heb aangemaakt en die een backup maken en ook nog 1 admin user. Die laatste is niet goed en ik moet even kijken of die misschien een share via Finder heeft met de user admin.....

Β―\_(ツ)_/Β―

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 16:33

elsinga

=8-)

Mijn oude DS412+ is ook geen extra backup locatie, maar meer bedoeld voor als de 918+ fysiek uitvalt.

Hmmm... zouden we niet een Tweakers remote location pool kunnen opzetten? Ruimte, stroomgebruik en bandbreedte ruilen met iemand anders? Oftewel: gewoon elkaars NAS bij elkaar in huis plaatsen? Nog even goed nadenken over het dichttimmeren van de toegang...

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

DukeBox schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:48:
[...]

Via het netwerk is het niet echt een veelzeggende test omdat je zo te zien tegen de 1Gb netwerk limiet aanloopt. Daarnaast heeft robocopy best wat overhead en bij dezelfde traces geeft de cache ook onbetrouwbare resultaten.
Dat is zeker waar, maar op grond van de uitslag heb ik in ieder geval geen reden om aan te nemen dat voor alledaags gebruik de WD40EFAX (met SMR) grof minder presteren dan hun EFRX variant. Anders had ik ze retour gestuurd.

Heb je misschien betere ideeΓ«n om de random writes te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilencerNL
  • Laatst online: 21:58

SilencerNL

No remorse

JBS schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:00:
[...]
Zou je iets meer kunnen vertellen over de specifieke werking ervan? Zie je meldingen vanuit de Dahua camera in de SS tijdlijn bijvoorbeeld, inclusief informatie over de specifieke (type) melding? Triggert de Dahua camera recording in SS?
Je kan je SS zo instellen dat de IVS als motion detection behandeld moet worden. Ook kan je er notificaties van krijgen (Synology noemt dit Advanced event detection). Ik heb net even de tijdlijn bekeken, maar ik kan helaas niet terugvinden op basis van welk IVS event de opname gestart is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2JzM3XX77YmnpYUScmp49Yx2JU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8VdBA3cuyfqbUcKFbjCzfO0m.png?f=user_large

Don't dream your life, live your dreams!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:40
Zojuist via Wetransfer een Zipje van 2 GB binnengehaald die ik wil opslaan op mijn NAS. Deze eerst via WIFI naar mijn MB Pro gedownload (15 MB/s). Dit is de max van mijn 100 mbit KPN.

Nu ik het bestand vanuit de NAS upload naar de NAS stokt hij op 4-5 MB/s terwijl de NAS via Gbit lan is aangesloten op dezelfde switch als waar het Unify AP op zit (waar mijn MB Pro verbinding mee maakt). Als het goed is dan is de Wifi hier de limiterende factor?

Wat opvalt is dat de NAS (een 218+ overigens) aangeeft dat het gebeuren 4999 dagen gaat duren met deze snelheid.. Wat gaat hier mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 15:08
BasvanS schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:39:
Nu ik het bestand vanuit de NAS upload naar de NAS stokt hij op 4-5 MB/s terwijl de NAS via Gbit lan is aangesloten op dezelfde switch als waar het Unify AP op zit (waar mijn MB Pro verbinding mee maakt). Als het goed is dan is de Wifi hier de limiterende factor?
Kan vele oorzaken hebben.
Heb je al eens getest via FileStation (in de web-interface) om dan op die manier de upload te doen ?

Of gebruik je normaal een file-share ? Welk protocol ? AFP ? SMB/CIFS ?

Wifi zal zeker de limiterende factor zijn, maar welke connectie heb je op Wifi vlak ? Wat zegt je Unify over de connectie ? 2.4Ghz/5Ghz ? AC ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
Murk schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:14:
Dat is zeker waar, maar op grond van de uitslag heb ik in ieder geval geen reden om aan te nemen dat voor alledaags gebruik de WD40EFAX (met SMR) grof minder presteren dan hun EFRX variant.
Niet helemaal,
Ja, je test resultaten worden gelimiteerd door je netwerk verbinding maar aangezien je een NAS voornamelijk via de netwerk verbinding gebruikt zal dat niet heel veel uitmaken.

Waar het wΓ©l veel uitmaakt is bij de integriteit controles/scrubbing, health/smart checks, rebuilds, e.d. Niet iets dat je dagelijks doet maar wel regelmatig (eens per maand) Γ©n heel lang kan duren bij grote (een meerdere) HDD's. Gelukkig zijn er geen grote HDD's met SMR maar bij onze interne testen:

Een incremental backup naar een array van 4 SMR HDD's in SHR+1 was beduidend langzamer. Met onze test dataset van 4TB al snel een factor 3 (~60MB/s i.p.v. ~180MB/s)

2x 6TB SMR in SHR+1 met BTRFS is de scrubbing tijd (bij idle gebruik, en default settings opeen separaat volume) bijna 4 dagen terwijl dat bij de niet SMR versie net iets meer dan 1 dag is.

Het is moeilijk de exacte condities te krijgen voor een scrub test maar we hebben dat gedaan met dezelfde bronset van 4TB en daar dezelfde handelingen op uitgevoerd middels een script (na iedere handelingen een snap, data verwijderen, toevoegen, verplaatsen, dupliceren) aan het einde de snaps verwijderen en de scrub starten. Sterker nog, ook het dupliceren van de bronset met rsync ging al duidelijk langzamer al was het verschil procentueel gezien niet zoveel. Dit hebben we echter maar 1 keer gedaan dus is dat ook niet 100% betrouwbaar.

Het ging ons puur om onze leveranciers aan te tonen dat de HDD's die zij ter vervanging aanleverden (in enkele landen besteden we hardware support uit) niet geschikt waren voor ons dagelijks gebruik. Dat ging er bij enkelen namelijk niet in omdat zij schermden met dat er 'NAS HDD' op stond.

[ Voor 49% gewijzigd door DukeBox op 18-08-2020 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 00:40
jvanhambelgium schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:20:
[...]

Kan vele oorzaken hebben.
Heb je al eens getest via FileStation (in de web-interface) om dan op die manier de upload te doen ?

Of gebruik je normaal een file-share ? Welk protocol ? AFP ? SMB/CIFS ?

Wifi zal zeker de limiterende factor zijn, maar welke connectie heb je op Wifi vlak ? Wat zegt je Unify over de connectie ? 2.4Ghz/5Ghz ? AC ?
Gebruik de web interface eigenlijk altijd voor dit soort transfers. Via Unifi kon ik zien dat mijn laptop verbonden was via 5Ghz bij de dichtstbijzijnde AP. (Unifi LR). Het downloaden ging 5 minuten daarvoor ook keurig met 15 MB/s.

Zojuist in 70 seconden een GB bin van een testserver gehaald (bekabeld). Als ik deze nu via de webinterface naar mijn NAS zet duurt dit 90 seconden. Daarbij is er tijdens het downloaden naar de NAS is een Upload actief? Deze valt weer weg als de download stopt. (is dit een soort gegevens validatie?). De boel lijkt geknepen te worden op 100 mbit. Maar alles is Cat5e bekabeld.

Update: Probleem is waarschijnlijk toch de Wifi, wellicht gaat downloaden van het web sneller dan uploaden naar het LAN? Zojuist een fout in de RJ45 stekker gespot. OW/O/GW/G/BlW/Bl/BrW/B ipv OW/O/GW/Bl/BlW/G/BrW/Br. Oops.. Werkt wel, maar slechts op 100 Mbit..

[ Voor 11% gewijzigd door BasvanS op 18-08-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

DukeBox schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:02:
[...]

Waar het wΓ©l veel uitmaakt is bij de integriteit controles/scrubbing, health/smart checks, rebuilds, e.d. Niet iets dat je dagelijks doet maar wel regelmatig (eens per maand) Γ©n heel lang kan duren bij grote (een meerdere) HDD's. Gelukkig zijn er geen grote HDD's met SMR maar bij onze interne testen:

[...]
Bedankt voor delen van jullie ervaringen, erg interessant :)

Rebuilds: snap ik, dan heb je veel schrijf acties.

Scrubben en health checks: dat is toch voornamelijk lezen van de schijf? Ervanuitgaand dat de scrub niet al teveel moet herstellen. Van wat ik van SMR begrijp (en opmaak uit Problemen WD Red schijven (SMR techniek) ) zouden leesacties er niet door gehinderd moeten worden

(Excuus indien dit teveel off-topic gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BasvanS schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:52:
[...]

Gebruik de web interface eigenlijk altijd voor dit soort transfers. Via Unifi kon ik zien dat mijn laptop verbonden was via 5Ghz bij de dichtstbijzijnde AP. (Unifi LR). Het downloaden ging 5 minuten daarvoor ook keurig met 15 MB/s.

Zojuist in 70 seconden een GB bin van een testserver gehaald (bekabeld). Als ik deze nu via de webinterface naar mijn NAS zet duurt dit 90 seconden. Daarbij is er tijdens het downloaden naar de NAS is een Upload actief? Deze valt weer weg als de download stopt. (is dit een soort gegevens validatie?). De boel lijkt geknepen te worden op 100 mbit. Maar alles is Cat5e bekabeld.

Update: Probleem is waarschijnlijk toch de Wifi, wellicht gaat downloaden van het web sneller dan uploaden naar het LAN? Zojuist een fout in de RJ45 stekker gespot. OW/O/GW/G/BlW/Bl/BrW/B ipv OW/O/GW/Bl/BlW/G/BrW/Br. Oops.. Werkt wel, maar slechts op 100 Mbit..
Buiten je kabel probleem is de data verplaatsen via de web interface en File Station aanzienlijk langzamer dan gewoon een copy naar een gedeelde map op je Nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Murk schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:28:
Scrubben en health checks: dat is toch voornamelijk lezen van de schijf?
Als je BTRFS gebruikt i.c.m. snapshots dan wordt er bij een scrub ook een defrag gedaan. Ook de de-duplicatie pointers worden mogelijk verlegd van bestaande snapshots. Er zijn dan nog best wel wat (random) writes.

Een resize (kleiner maken) van een gefragmenteerd filesystem (wat overigens officieel niet op een synology kan) zal waarschijnlijk ook geen feest zijn. Al hebben we het niet getest.

Ik ben niet bekend met de WD health tools maar bij Seagate kan je een volledige disk re-write doen waarbij alle data opnieuw wordt geschreven. Bij SMR wordt je dan niet echt blij.

Iets dat ik ook nog vergeten was dat we ook getest hebben met een NVR216 en 4 cameras. Met één SMR disk trok ie zelfs 2 4k streams niet en liep hij geheel vast bij maintenance. Met de originele Ironwolf Pro disk gaan 4 4k streams probleemloos (niet echt snappy maar het werkt wel).
Ben(V) schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:33:
.. de data verplaatsen via de web interface en File Station aanzienlijk langzamer dan gewoon een copy naar een gedeelde map op je Nas.
Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Als de data (goed) comprimeerbaar is kan je meer MB/s via htt(p) met compressie versturen dan via SMB/AFP zonder compressie.

[ Voor 28% gewijzigd door DukeBox op 18-08-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FileStation gebruikt ook gewoon smb en geen http.

Het punt is dat FileStation nogal wat overhead geeft en dat die een background process opstart met een lage prioriteit om die copy te doen.

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
De HDD van mijn oude NAS is gecrashed. Nieuwe NAS gekocht, nieuwe HDDs. Via Hyper Backup een backup kunnen terug zetten welke op Amazon Drive stond. Alle data terug, so far so good.

Alleen heeft ie de orignele taak niet terug gezet. Hoe krijg ik mijn oude taak terug in Hyper Backup? In mijn huidige backup zitten oude snapshots, en deze wil ik uiteraard nog kunnen gebruiken.

• technorabilia
@tjanssen
Relink. Zie hier.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Deze had ik ook gevonden... Maar dan wordt ook gevraagd om de folders welke ik wil wil backuppen. Dit is toch al bekend?

• technorabilia
@tjanssen
Oh, dat had ik niet verwacht. Dan weet ik het niet helaas.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

• pascald
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-01 12:37
Ik heb een Hikvision DS-2CD2085G1
Aan mijn Synology DS713 hangen.
Voorzien van DSM 6.2.3-25426

De NAS neemt 24/7 op, en overschrijft de beelden na 400GB. Wat in de praktijk neer komt op c.a 6 dagen.

Nu loop ik tegen het probleem aan dat de NAS 1 Γ‘ 2x per week op een willekeurige nacht (soms 2 nachten achter elkaar aan soms gaat het 6 dagen goed) Een onderbreking heeft in de opnames.

Het enige wat overeen komt is dat de opname altijd tussen 1 en 2 uur β€˜s nachts stopt. En tussen 3:30 en 5:00 uur weer begint met opnemen.

Camera is bedraad aangesloten via PoE, CAD6 kabel. De NAS neemt hoge resolutie op 4K met variabele bitsnelheid (maximaal 16MB per sec)

De bewegingsdetectie loopt via de camera.

Overdag nooit problemen (als de meeste bewegingen gedetecteerd worden)

Laatst een keer in de nacht gekeken. De camera was gewoon online, zowel bereikbaar als de Hikvision interface als Surveillance Station. Live beeld (lage resolutie) geen probleem. Maar op dat moment geen opname.

Ook geen (Fout)meldingen in het systeem.

Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7zAjIU_q8S6D_Wb1-PiAQVWrS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BsvOdEaot3TbQGLmQEJgCrdm.png?f=fotoalbum_large

• technorabilia
@pascald
Staat er niets in de logfiles? (in /var/log)

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:20
JBS schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:32:
Goeie tip!
Ook ingesteld, eindelijk van een hoop valse meldingen af d:)b

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascald
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-01 12:37
kraades schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:12:
@pascald
Staat er niets in de logfiles? (in /var/log)
Dat is het eerste waar ik naar gekeken had, helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@pascald
Via de command line neem ik aan?

Maar als er helemaal niets in de logfiles /var/log/messages en andere logfiles staat dan zou ik een ticket bij Synology support aanmaken. Die zijn altijd snel en behulpzaam.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09 15:49
Ik ben opzoek naar een vervanger voor mijn DS214play.

Helaas kan ik op deze NAS geen Docker installeren wat ik (nu) wel graag zou willen.
Van mij hoeft het geen 4 bay te worden, aangezien ik nu met 2x 4TB ook voldoende heb.

Dus ik zit te twijfelen tussen de
  • 218+
  • 220+
prijs verschil is 20 euro of zo, dus dat is verwaarloosbaar (naar mijn mening)

Alleen lees ik dat blijkbaar in de 218+ net 2Gb meer geheugen bij geprikt kan worden dan in de 220+ model.
Naar heeft het 2GB meer geheugen nut?
En heeft het bijv. meer nut dan de snellere processor van de 220+?

Nu is mijn kennis van docker op een synology NAS behoorlijk laag.
Dus welke zou beter zijn?

Tevens de vraag hoeveel docker containers je naast elkaar zou kunnen draaien?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
  • Laatst online: 19-09 12:51
Hallo allemaal,

Op dit moment draai ik Home assistant op een raspberry pi 3. Ik merk dat het streamen van de camera heel regelmatig vast loopt. Dus ik was aan het kijken naar een snellere pi 4. Nu heb ik ook gezien dat HA kan draaien op een synology in docker. Ik kan alleen een stukje info daar niet over vinden.

Als ik HA zou installeren op een DS220+ of DS720+, gaan de hardeschijven dan wel gewoon in hibernation als ik geen bestanden opvraag? Als dat namelijk niet zo is, dan is het vanuit energie verbruik veel gunstiger om wel een losse pi 4 te gebruiken.

Alvast bedankt voor jullie reacties. Oh ja, mocht het toch ergens te vinden zijn, zou je de link dan willen delen. Ben echt al een hele tijd aan het zoeken hierop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@stimpyrulez
Dan zou ik voor de DS220+ kiezen. Ook hier kun je succesvol meer RAM in plaatsen dan in de specs staat genoemd. Zie eerder in dit topic.

De hoeveelheid Docker containers hangt van van de image, maar mijn ervaring is dat je er best aardig wat kunt draaien. YMMV.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Dan een vervolg vraag...

Kan ik de schijven van mijn 214play gewoon gebruiken?
Of wel er in plaatsen?

Zag ergens op YouTube dat je wel van een 214 naar 414 kon (dus zelfde jaar).
Maar kan dat ook zoveel omhoog?

Anders moet ik al doe data over pompen (foto's en films).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@stimpyrulez
Hier een soortgelijke vraag.

Als ik de link volg dan lijkt dat niet te kunnen voor jouw model maar er zijn gebruikers die melden dat het wel werkt. Blijft beetje vaag als je naar de feitelijke ervaringen kijkt

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-09 15:48
Ik heb een vraagje over de WoL functie van synology.
Ik heb een DS418play en deze kon ik voorheen 'wekken' via domoticz WoL functie.

Echter lijkt dat nu niet meer te werken. MAC adres is goed en ik heb poort 9 ingesteld.
Ook andere programma's lijken niet meer te werken.

Ik heb WoL voor beide poorten geactiveerd in DSM.

Iemand enig idee wat er fout kan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

stimpyrulez schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 18:16:
Dan een vervolg vraag...

Of wel er in plaatsen?

Ligt aan je Synology, ik kon van mijn 214SE naar een 420 met bestaande disks, moest alleen firmware even plaatsen.
Je kan dit terug vinden op https://www.synology.com/...AS_DSM_6_0_and_later#t3.1

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Zijn er naast AdGuard en Pi-hole nog niet DNS-based adblockers die je kan hosten in je netwerk/Synology?

Merk met DNS-based blockers dat de resultaten op een Nu.nl/video en Youtube bijzonder tegenvallen en dat lijkt volgens de Tweakers topics ook niet beter te worden in de toekomst, het is simpelweg te beperkt.

ABP/uBlock/browser extensions zijn geen volledige oplossing voor mij, ook omdat mijn iPhone en Windows laptop managed zijn door mijn werkgever en ik geen optie heb adblockers daarop te installeren. Buiten dat zijn er bijzonder veel websites die adblocking browser extensions detecteren en je dus weer aan de slag moet met workarounds daarvoor.

Ik heb nu een Netgear R7000 met FreshTomato met ingebouwde adblocker functionaliteit. Die werkt met de volledige Easylist incl. regex van bijvoorbeeld ABP, en dat is eigenlijk de perfecte oplossing. Geen website die je adblocker opmerkt, whitelist functionaliteit, werkt automatisch op al je apparaten in het netwerk, filtert Youtube exact zoals ABP/uBlock het doen en dus niet de enorme beperkingen van DNS-based adblocking.

Echter is dat een oud beestje en wil ik richting volledig Ubiquiti/Synology gaan, maar kan geen oplossingen vinden die van de minimaal hoogwaardige kwaliteit zijn, iemand nog een leuke package/docker/VM idee?

Zelfs een DD-WRT heeft geen fatsoenlijke adblocker ingebouwd maar moet je weer allerlei json scripts sideloaden vanaf ssh shell.

Het zal toch niet zo zijn dat uitsluitend FreshTomato het echte wiel heeft uitgevonden?

[ Voor 18% gewijzigd door Malarky op 23-08-2020 02:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
darklord007 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:57:

Echter lijkt dat nu niet meer te werken. MAC adres is goed en ik heb poort 9 ingesteld.
Ook andere programma's lijken niet meer te werken.

Ik heb WoL voor beide poorten geactiveerd in DSM.

Iemand enig idee wat er fout kan zijn?
Wat bedoel je hiermee?
Wol is een broadcast commando dat een magic packet naar een macadres stuurt.
Dat heeft helemaal niets met ipadressen en poortnummers te maken.

Je kunt enkel wol in het control panel (power and featues, general) aanzetten voor een lan en naar het macadres daarvan moet je het magic packet sturen vanuit Domoticz.

Dus wat heb je waar ingestelt?

Gebruik dit toolje om te kijken of je de juiste macadressen hebt en om wol te testen.
https://www.nirsoft.net/utils/wake_on_lan.html

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 23-08-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

Malarky schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 02:01:
Zijn er naast AdGuard en Pi-hole nog niet DNS-based adblockers die je kan hosten in je netwerk/Synology?

Merk met DNS-based blockers dat de resultaten op een Nu.nl/video en Youtube bijzonder tegenvallen en dat lijkt volgens de Tweakers topics ook niet beter te worden in de toekomst, het is simpelweg te beperkt.

ABP/uBlock/browser extensions zijn geen volledige oplossing voor mij, ook omdat mijn iPhone en Windows laptop managed zijn door mijn werkgever en ik geen optie heb adblockers daarop te installeren. Buiten dat zijn er bijzonder veel websites die adblocking browser extensions detecteren en je dus weer aan de slag moet met workarounds daarvoor.

Ik heb nu een Netgear R7000 met FreshTomato met ingebouwde adblocker functionaliteit. Die werkt met de volledige Easylist incl. regex van bijvoorbeeld ABP, en dat is eigenlijk de perfecte oplossing. Geen website die je adblocker opmerkt, whitelist functionaliteit, werkt automatisch op al je apparaten in het netwerk, filtert Youtube exact zoals ABP/uBlock het doen en dus niet de enorme beperkingen van DNS-based adblocking.

Echter is dat een oud beestje en wil ik richting volledig Ubiquiti/Synology gaan, maar kan geen oplossingen vinden die van de minimaal hoogwaardige kwaliteit zijn, iemand nog een leuke package/docker/VM idee?

Zelfs een DD-WRT heeft geen fatsoenlijke adblocker ingebouwd maar moet je weer allerlei json scripts sideloaden vanaf ssh shell.

Het zal toch niet zo zijn dat uitsluitend FreshTomato het echte wiel heeft uitgevonden?
Wat gaat er nu niet goed / wat maakt dat je R7000 een oud beestje is?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Malarky schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 02:01:

Volgens mij zijn die lijsten die je op een router installeert ook gewoon dns-blocking adblocking. Browser-like ad-blocking op een router doen, is zo goed als onmogelijk. https pagina’s kun je niet zomaar aanpassen op je router namelijk. Deep packet inspection kost veel rekenkracht, per device en dan zul je je html pagina moet analyseren op reclame.

De beste resultaten krijg je dus met: en dns, en browser-plugin ad-blocking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Iets anders, mijn DS920+ is lokaal alweer een aantal uur onbereikbaar op zijn vaste ip-adress, en dat is niet de eerste keer:
- Niets indirect/direct gewijzigd aan mijn Synology afgelopen 48u
- Synology Assistent vind hem gewoon en zegt 'status gereed'
- reboot Router en reboot Synology helpen niet.
- mijn Ubuntu virtual machine op de Synology is gewoon benaderbaar en herstart mee met herstart Synology.
- via netwerk op Macbook (AFP?) zijn gedeelde schijven gewoon bereikbaar
- Alle docker images zijn offline.
- Standaard packages als Transmission ook offline
- SSH staat helaas uit, dus kan ik niets mee.
- http://find.quickconnect.to/ vind de Synology ook niet.
- ping op IP-adress werkt wel, al zijn dat wel response times van 3000ms, lijkt mij vrij lang
- NAS heeft een IP adress buiten de range van de dhcp-server, dus dat kan het niet zijn.

Wat kan ik nog doen, wat kan dat zijn?
Videopac schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:45:
[...]

Wat gaat er nu niet goed / wat maakt dat je R7000 een oud beestje is?
Zal geen jaren meer meegaan verwacht ik, weet niet hoelang we nog goede Freshtomato updates krijgen.
Hulliee schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:00:
[...]

Volgens mij zijn die lijsten die je op een router installeert ook gewoon dns-blocking adblocking. Browser-like ad-blocking op een router doen, is zo goed als onmogelijk. https pagina’s kun je niet zomaar aanpassen op je router namelijk. Deep packet inspection kost veel rekenkracht, per device en dan zul je je html pagina moet analyseren op reclame.

De beste resultaten krijg je dus met: en dns, en browser-plugin ad-blocking
Als ik zo google, lijkt freshtomato ook dns adblocking te hebben, wat vreemd is want er is nooit en te nimmer een add bij Youtube erdoorheen geglipt, moet daar nog eens induiken.

[ Voor 28% gewijzigd door Malarky op 23-08-2020 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Is er een snapshot URL beschikbaar om snapshots van een specifieke camera op te vragen die toegevoegd is in Surveillance Station?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Laatst online: 20-09 14:03

pietje63

RTFM

Ik heb sinds kort twee IP camera's welke ik kan verbinden met mijn Synology (DS118). Deze camera's kunnen ook op een SD kaart opnemen.

Doel van de camera's is vooral live feed (we horen buiten iets raars en willen kijken wat er gebeurt, wie staat er voor de deur) / preventief. Het achteraf terug kunnen kijken vind ik bijzaak (als iemand echt en professioneel kwaad wil, ga ik er vanuit dat ze de camera's wel "uitschakelen").

Soms kan het achteraf terugkijken toch handig zijn. Ik heb daar tot nu toe de SD kaart voor gebruikt, maar de bijbehorende iPhone app (Foscam) is niet zo fijn. Ik overweeg daarom inzet van Surveillance Station. Deze werkt samen met de camera's en zou dan (om ruimte / systeem impact te beperken) ook enkel kunnen werken op het moment dat de camera beweging detecteert. Echter lijkt het erop dat als ik dit instel, er wel continu een data stream naar de Synology loopt (dus ook als er geen beweging is). Maar die zou ook kunnen lijken omdat ik tijdens het testen Surveillance Station open had staan..

Hoe is de ervaring met Surveillance Station in de praktijk? Heeft dit een grote impact op de verdere performance van de NAS (hoofdgebruik is fileservice / backupserver binnen gezin) en/of levensduur van HDD (WD Red, zonder SMR).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik heb SS al jaren draaien en ja de Syno is dan continu wel bezig maar voor mij is dat geen probleem omdat de Syno toch al bezig is met autosub, nzbget, sickchill en ook nog eens als netwerkshare regelmatig wordt geraadpleegt.

De HDD's (WD Red en Seagates) maken het prima :-)

Β―\_(ツ)_/Β―

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvbragt
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-09 18:40
Ik heb vorige week een D720+ gekocht en er 8GB bij geprikt zodat ik nu op 10 gb intern zit. De schijven van mijn DS214Play zonder problemen overgezet. Nu blijkt dus dat mijn bestandssysteem van ext4 naar btrfs moet om van de VM's gebruik te kunnen maken. Nu heb ik een volledige backup via Hyper backup gemaakt. Nu heb ik meerdere backups draaien waarvan 1 naar Amazon. Als ik het volume wis en opnieuw aanmaak als btrfs
blijft mijn backup naar Amazon dan nog werken (als ik de restore 1 op 1 terug zet) en hoelang duurt het om 500 GB van USB 3.0 te resoren?

Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 13:58
pietje63 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:15:
Ik heb sinds kort twee IP camera's welke ik kan verbinden met mijn Synology (DS118). Deze camera's kunnen ook op een SD kaart opnemen.

Doel van de camera's is vooral live feed (we horen buiten iets raars en willen kijken wat er gebeurt, wie staat er voor de deur) / preventief. Het achteraf terug kunnen kijken vind ik bijzaak (als iemand echt en professioneel kwaad wil, ga ik er vanuit dat ze de camera's wel "uitschakelen").

Soms kan het achteraf terugkijken toch handig zijn. Ik heb daar tot nu toe de SD kaart voor gebruikt, maar de bijbehorende iPhone app (Foscam) is niet zo fijn. Ik overweeg daarom inzet van Surveillance Station. Deze werkt samen met de camera's en zou dan (om ruimte / systeem impact te beperken) ook enkel kunnen werken op het moment dat de camera beweging detecteert. Echter lijkt het erop dat als ik dit instel, er wel continu een data stream naar de Synology loopt (dus ook als er geen beweging is). Maar die zou ook kunnen lijken omdat ik tijdens het testen Surveillance Station open had staan..

Hoe is de ervaring met Surveillance Station in de praktijk? Heeft dit een grote impact op de verdere performance van de NAS (hoofdgebruik is fileservice / backupserver binnen gezin) en/of levensduur van HDD (WD Red, zonder SMR).
Nogal logisch dat er een constante stream is, want als je SS gebruikt regelt SS ook alles, dus er is een constante verbinding. De intelligentie zit dan in SS en niet meer in de camera.

Ik gebruik het ook al jaren naar volle tevredenheid, werkt gewoon goed zonder problemen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@jvbragt
Ja, dat klopt. Zie hier voor meer informatie.

Edit:
KopiΓ«ren van data zou je even zelf kunnen testen. Lastig om er iets over te zeggen gezien de matige en weekend prestaties die online erover te vinden zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door technorabilia op 24-08-2020 14:37 ]

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je disken niet helemaal vol zitten zou je ook gewoon een nieuw Btfrs volume erbij kunnen maken en daarna de data van volume naar volume verplaatsen.
Dat gaat beslist het snelst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03:02
Grolsch schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:21:
[...]

Nogal logisch dat er een constante stream is, want als je SS gebruikt regelt SS ook alles, dus er is een constante verbinding. De intelligentie zit dan in SS en niet meer in de camera.

Ik gebruik het ook al jaren naar volle tevredenheid, werkt gewoon goed zonder problemen.
Voor zover ik het heb begrepen is dat de nas continue de beelden opslaat en alleen de beelden apart opslaat voor gebruik achteraf wat voldoet aan jouw instellingen.
Ik heb hier thuis ingesteld dat de beelden bewaard moeten blijven tussen vanaf 10 seconden voor beweging en 10 seconden na beweging. Met een maximale opslag van 10 Gig. Is dat vol dan word de oudste opname eerst verwijdert en de nieuwe bijgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 13:58
Dat klopt, maar er is wel een constante stream, hij slaat alleen niet alles op.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 09:56
Ik heb een map op de NAS beschikbaar gesteld zodat je via Windows de inhoud kunt lezen en/of schrijven. Afhankelijk van de rechten van de gebruiker die ik heb aangemaakt.

Nu heb ik een probleem bij één gebruiker van wie de rechten 'lezen en schrijven' zijn, de map wél ziet, maar geen bestanden in de map. Al diverse keren opnieuw rechten toegekend etc, maar blijft niet werken.

Wat kan dit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarschijnlijk er iets dubbel gedaan.
Bij rechten heeft "deny" voorrang op "allow" dus als je bijvoorbeeld iemand ergens "allow" geeft en bijvoorbeeld een groep hebt die je daar "deny" of "geen" rechten hebt gegeven en die persoon zit ook in die groep dan krijg je dit effecct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvbragt
Ben(V) schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:48:
Als je disken niet helemaal vol zitten zou je ook gewoon een nieuw Btfrs volume erbij kunnen maken en daarna de data van volume naar volume verplaatsen.
Dat gaat beslist het snelst.
Hi,

De disken zitten niet vol, maar in 1 volume en SHR, je kunt dan niet een volume toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je alles in de diskgroep al een je bestaande volume hebt toegekend dan helaas niet.
Synology heeft helaas geen functionaliteit om volumes te verkleinen, alleen om te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvbragt
stimpyrulez schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 18:16:
Dan een vervolg vraag...

Of wel er in plaatsen?

Hoi,

Als je alleen de docker wilt gebruiken, wil je VM gebruiken moet je BTRFS ipv EXT4 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
jvbragt schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:51:
[...]

Hoi,

Als je alleen de docker wilt gebruiken, wil je VM gebruiken moet je BTRFS ipv EXT4 gebruiken.
Thx voor het advies.

Vanmiddag komt er een DS220+ met 2x 6TB disks en 4Gb crucial geheugen.

Wordt alleen pas van het weekend dat ik er tijd voor heb.
Maar ga dan denk ik ook gelijk voor BTRFS i.p.v. EXT4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik draait de VMM package op een DS716+ op ext4. Ik gebruik een package van een ander model omdat VMM niet wordt ondersteund op een DS716+.

Dus technisch werkt het gewoon en ergens schiet ik door de btrf check heen.

Misschien alleen op model info?
root@DS716:~# grep -i unique /etc.defaults/synoinfo.conf
unique="synology_braswell_716+"
root@DS716:~#

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
Grolsch schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:21:
[...]

Je kan SS evt zo instellen dat de camera 't signaal voor opname (motion detection) geeft.
Dat scheelt iig een stuk cpu gebruik op de synology (op m'n oude 212+).

Haters everywhere but I don’t really care

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-09 15:48
Ben(V) schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:48:
[...]

Wat bedoel je hiermee?
Wol is een broadcast commando dat een magic packet naar een macadres stuurt.
Dat heeft helemaal niets met ipadressen en poortnummers te maken.

Je kunt enkel wol in het control panel (power and featues, general) aanzetten voor een lan en naar het macadres daarvan moet je het magic packet sturen vanuit Domoticz.

Dus wat heb je waar ingestelt?

Gebruik dit toolje om te kijken of je de juiste macadressen hebt en om wol te testen.
https://www.nirsoft.net/utils/wake_on_lan.html
bedankt voor je reactie en excuses voor de late response.

Ik kan in domoticz een IP adres en poort ingeven. Ik kon mij herinneren dat dat gewerkt heeft, maar nu niet meer.

Ik zal jouw tooltje eens proberen, dat helpt me iig weer verder op weg (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wol applicaties die met ipadressen werken zullen eerst moeten uitzoeken welk macadres bij dat ipadres hoort.
Dat is op z'n best een twijfelachtige methode.

Dat is afhankelijk hoe ze dat doen.
Proberen ze dat aan je device te vragen dan is dat afhankelijk of die daar op reageert en of die dat nog weet.
De meeste devices die uitstaan hebben alleen een heel klein wol circuitje actief die enkel op een magic packet naar dat macadres reageert.

Haalt hij het uit z'n eigen ARP tabel ( of uit de Arp tabel van je router) dan is het maar de vraag of die niet geflused is of misschien outdated.

• bove027
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 11:15
Hallo allemaal!

Nieuw in dit topic, maar al wel jarenlang Synology gebruiker. Nu heeft het elke keer migreren van Synologies (107j (geloof ik) -> 210+ -> 214+ -> 420+) wel een grappig effect. Ik mis de "nieuwe standaard apps" }:O

Dus ik kom er vandaag eigenlijk achter dat er ook een "Moments" is voor foto beheer. Aangezien ik niet alles zo goed kan vinden via Google een paar vraagjes die jullie hopelijk kunnen beantwoorden:

Huidige setup
Momenteel gebruik ik Photo Station (en de DS Photo aps) om alle foto's te backuppen en veilig te stellen. Alles gaat netjes naar de /photo map. Hierin maak ik zelf submappen als ik foto's van mijn camera's exporteer, lekker simpel op datum. Voorbeeld:
code:
1
/photo/20200827  - Tweakers voorbeeld

De mobieltjes gebruiken DS Photo om de backup te regelen. Per telefoon gaat het in een mapje (nieuwe telefoon = nieuwe map). De "mobiel backup" feature van Moments is dus ook niet echt spannend...
Voorbeeld:
code:
1
/photo/20200101 - Mobiel Frank

Gevolg: Alles is staat centraal en veilig, soort van gegroepeerd per datum/activiteit en we kunnen allebei overal makkelijk bij. Als bonusje draait er nog een sync naar AWS S3, als het huis in de fik vliegt hebben we altijd de foto's nog :+

Photo station zelf gebruik ik eigenlijk niet echt vaak, vooral omdat het een grote bak met lastig te doorzoeken items is. Soms leuk om door te bladeren hoor. En ik zat nu met mijn laatste NAS update (DS 420+) eens met die "face recognition" te freubelen).

En toen ontdekte ik Moments, interessant maar ook weer geen vervanger voor DS Photo (https://www.synology.com/nl-nl/dsm/photo_vs_moments). Dus voordat ik alles installeer en mogelijk dingen vernaggel...

Photo Station en Moments tegelijk draaien?
Ik wil wel eens kijken naar de mogelijkheden van Moments. Nu heb je tegenwoorden een "shared folder", wat gebeurt er precies als ik die aanzet (en dan dus naar de /photo) laat kijken? Blijft mijn huidige opzet draaien? De help meldt bijvoorbeeld:
Hebt u Photo Station al geΓ―nstalleerd, dan kunnen de foto's in Photo Station worden weergegeven nadat de bron van de foto's wordt overgeschakeld naar de Gedeelde fotobibliotheek in Moments. Denk eraan dat de geconverteerde miniaturen in Photo Station niet opnieuw worden verwerkt.
Just checking...

Mogelijkheden van Moments
Ik noem het maar even AI: Automatisch albums maken, gezichtsherkenning etc. Iemand ervaring mee? Maar ook die mobiele backup feature, waarom zou dat beter zijn dan de DS photo backup?

Wachten op DSM 7?
Of zal ik gewoon wachten op DSM 7: https://nascompares.com/2...-photos-for-nas-revealed/
Ziet er ook interessant uit

Ok, excuses voor de lap tekst 8)7

• technorabilia
@bove027
Je kunt eventueel met Virtual Machine Manager vrij eenvoudig een verse virtuele DSM installeren waar je desgewenst e.e.a. kunt uitproberen zonder je primaire DSM te beΓ―nvloeden.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
bove027 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:21:
Hallo allemaal!

Nieuw in dit topic, maar al wel jarenlang Synology gebruiker. Nu heeft het elke keer migreren van Synologies (107j (geloof ik) -> 210+ -> 214+ -> 420+) wel een grappig effect. Ik mis de "nieuwe standaard apps" }:O

Dus ik kom er vandaag eigenlijk achter dat er ook een "Moments" is voor foto beheer. Aangezien ik niet alles zo goed kan vinden via Google een paar vraagjes die jullie hopelijk kunnen beantwoorden:

Huidige setup
Momenteel gebruik ik Photo Station (en de DS Photo aps) om alle foto's te backuppen en veilig te stellen. Alles gaat netjes naar de /photo map. Hierin maak ik zelf submappen als ik foto's van mijn camera's exporteer, lekker simpel op datum. Voorbeeld:
code:
1
/photo/20200827  - Tweakers voorbeeld

De mobieltjes gebruiken DS Photo om de backup te regelen. Per telefoon gaat het in een mapje (nieuwe telefoon = nieuwe map). De "mobiel backup" feature van Moments is dus ook niet echt spannend...
Voorbeeld:
code:
1
/photo/20200101 - Mobiel Frank

Gevolg: Alles is staat centraal en veilig, soort van gegroepeerd per datum/activiteit en we kunnen allebei overal makkelijk bij. Als bonusje draait er nog een sync naar AWS S3, als het huis in de fik vliegt hebben we altijd de foto's nog :+

Photo station zelf gebruik ik eigenlijk niet echt vaak, vooral omdat het een grote bak met lastig te doorzoeken items is. Soms leuk om door te bladeren hoor. En ik zat nu met mijn laatste NAS update (DS 420+) eens met die "face recognition" te freubelen).

En toen ontdekte ik Moments, interessant maar ook weer geen vervanger voor DS Photo (https://www.synology.com/nl-nl/dsm/photo_vs_moments). Dus voordat ik alles installeer en mogelijk dingen vernaggel...

Photo Station en Moments tegelijk draaien?
Ik wil wel eens kijken naar de mogelijkheden van Moments. Nu heb je tegenwoorden een "shared folder", wat gebeurt er precies als ik die aanzet (en dan dus naar de /photo) laat kijken? Blijft mijn huidige opzet draaien? De help meldt bijvoorbeeld:

[...]

Just checking...

Mogelijkheden van Moments
Ik noem het maar even AI: Automatisch albums maken, gezichtsherkenning etc. Iemand ervaring mee? Maar ook die mobiele backup feature, waarom zou dat beter zijn dan de DS photo backup?

Wachten op DSM 7?
Of zal ik gewoon wachten op DSM 7: https://nascompares.com/2...-photos-for-nas-revealed/
Ziet er ook interessant uit

Ok, excuses voor de lap tekst 8)7
Je kan Moments en Photo station naast elkaar draaien. Je kan nog steeds foto's opladen via DS Photo en submappen maken zoals je wil. Voor Moments neem je als bron dan de map photos.
In Moments kan je geen mappen maken en het negeert de submappen die je hebt aangemaakt. Het werkt met tags die automatisch lopen (facial en object recognition en op basis van locatie) en ook handmatig toe te voegen zijn.
De foto's worden weergeven op een tijdlijn.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:11
Ik heb een ds415play met 4x4 TB WD red in SHR met 1 schijf redundantie. Als ik nu 1x4TB omwissel met 8TB kan ik dan de raid array opnieuw rebuilden en een volume aanmaken van 4TB non raid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee dat gaat niet werken. Die 4TB is dan niet beschikbaar.
Pas als je er 2 vervangt zal DSM die ruimte beschikbaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
SchumiFAST schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:42:
[...]

Je kan Moments en Photo station naast elkaar draaien. Je kan nog steeds foto's opladen via DS Photo en submappen maken zoals je wil. Voor Moments neem je als bron dan de map photos.
In Moments kan je geen mappen maken en het negeert de submappen die je hebt aangemaakt. Het werkt met tags die automatisch lopen (facial en object recognition en op basis van locatie) en ook handmatig toe te voegen zijn.
De foto's worden weergeven op een tijdlijn.
Werkt dit ook "achteraf" ?

Ik bedoel: ik heb een enorme load aan foto's verdeeld in mappen. Als ik Moments installeer, gaat Moments dan alle mappen indexeren en opnemen? Of werkt dit alleen met foto's die achteraf worden toegevoegd, dus nadat Moments is geΓ―nstalleerd?

Β―\_(ツ)_/Β―

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 12:50
hallo ,

ik ben bezig om mijn Ds414 van grotere harde schijven te voorzien ,
alleen loop ik er tegenaan dat op de site van synology eerst wel hdd's van 10 en 12 TB stonden als compatible maar nu niet meer , heeft iemand ervaring met grote hdd's in een synology DS414 , bijvoorbeeld WD of Toshiba ?

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
M.v.Veelen schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:03:
[...]

Werkt dit ook "achteraf" ?

Ik bedoel: ik heb een enorme load aan foto's verdeeld in mappen. Als ik Moments installeer, gaat Moments dan alle mappen indexeren en opnemen? Of werkt dit alleen met foto's die achteraf worden toegevoegd, dus nadat Moments is geΓ―nstalleerd?
Het werkt ook achteraf voor foto's die je al hebt. Moments ziet gewoon je mappen met foto's als een bron.
Je kan ook gewoon foto's blijven toevoegen zoals je nu doet in submappen. Ik raad zelfs aan om niet op te laden met de App van moments omdat de foto's dan niet overzichtelijk worden opgeslagen maar gewoon DS photo te blijven gebruiken (of handmatig). Moments is gewoon een handige app om je foto's op een moderne weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 16:57
Hebben jullie ervaring met het gebruiken van de speed limit op een applicatie?
Van de week heb ik op de Hyperback applicatie een limiet ingesteld. Echter zag ik geen wijziging in het verkeer naar de NAS. Zie ik iets over het hoofd :?

[ Voor 179% gewijzigd door Oesie op 29-08-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Oesie
Misschien de verkeerde poort aangegeven?

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 16:57
Heb de built-in rule voor de applictie gebruikt. Heb hem nu handmatig ingesteld wellicht werkt dat. Straks even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:04

copykat

Good copy isn't bad

valt in de category noob vragen.

Als Python 3 is geΓ―nstalleerd (update) kan je dan python (1) de-installeren?
of is het niet backwards compatible voor apps die python 3 niet kunnen handelen maar wel 1?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@copykat
Python 3 is niet downward compatibel met Python 2 en lager.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:04

copykat

Good copy isn't bad

kraades schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:54:
@copykat
Python 3 is niet downward compatibel met Python 2 en lager.
Ah ok dus je moet python 1,2 en 3 laten staan?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
copykat schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:59:
[...]

Ah ok dus je moet python 1,2 en 3 laten staan?
Klopt, het bekende voorbeeld is dat het print statement in Python 2 is vervangen door een print function in Python 3.

Bv. print "Hallo Tweakers" door print("Hallo Tweakers").

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 21:58
Ik heb al een lange tijd een Synology DS412+ draaien, maar vrij recentelijk heb ik er een seriΓ«le p1 kabel op aangesloten om de slimme meter uit te lezen. Dit werkte voorheen prima (i.c.m. een Home Assistant installatie in Docker), maar na een reboot van de NAS niet meer.

Synology geeft aan hem nog wel te herkennen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yc3kxEd8IUK0lkJRlBxizKeIAm4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gFvCFlXHNYPqsMECTinO7Bh4.png?f=user_large

Maar via CLI zie ik hem niet meer terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8TavNMf7UjA9K-6D7BtYNQJAWI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zEF4Ylpade2LE6yZMhf1nmDU.png?f=user_large

Ik heb al van alles geprobeerd maar ook met dmesg in de CLI zie ik niets nuttigs als ik de usb kabel loskoppel en weer erin steek.

Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Arachnan
Zie je hem nog wel onder /dev zelf?

Ik denk dat een reboot wel werkt om de serial by-id structuur weer op te bouwen. Dat zit ergens in de rules. Ik weet helaas niet hoe je dit op de prompt activeert.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
kraades schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:44:
@Arachnan
Zie je hem nog wel onder /dev zelf?
Niet voor zover ik kan zien helaas.
Een reboot is ook al uitgevoerd, maar zonder succes. Andere USB poorten gebruiken maakt ook geen verschil.

Is er ergens meer info te halen over de USB devices zoals Synology die ziet in de webinterface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Arachnan
Commando lsusb.

Verder info over udev rules hier.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
kraades schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 15:10:
@Arachnan
Commando lsusb.

Verder info over udev rules hier.
Die had ik ook bekeken ja en daar zie ik hem wel er tussen staan, maar heeft ook geen "tty" toegewezen gekregen. Als ik het goed begrijp behoort dit aangemaakt te worden op het moment dat je het device inplugged.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCUsuUp6X8l_q1wevlWnjD_3mOI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wbkv8T4Gu9TfXsSmoUZJDMuZ.png?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk wil ik het /dev path hebben, voorheen was dit:
/dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AI2C5T6U-if00-port0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Arachnan
Het werkt wel goed als je het device inplugt op een andere computer? Om te zien of er iets hardwarematigs stuk is...

[ Voor 11% gewijzigd door technorabilia op 30-08-2020 18:02 ]

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Arachnan schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 15:22:
[...]

Die had ik ook bekeken ja en daar zie ik hem wel er tussen staan, maar heeft ook geen "tty" toegewezen gekregen. Als ik het goed begrijp behoort dit aangemaakt te worden op het moment dat je het device inplugged.
[Afbeelding]

Uiteindelijk wil ik het /dev path hebben, voorheen was dit:
/dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AI2C5T6U-if00-port0
Vroeger leverde Synology geen serial driver mee met DSM dus ik vermoed dat jij die kernel drivers voor je DS412+ mist.
Hier kun je ze krijgen.
http://www.jadahl.com/drivers_6.2/

Pagina: 1 ... 73 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).