[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 72 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier komt vandaag ook m'n 720+ binnen met 6TB :) Goed om te lezen dat de 16GB upgrade werkt, las op het Syno forum al iemand die een volledige memtest had gedraaid en dat ging ook goed.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 17:58
Hier meteen op dag 1 16GB erbij geprikt en dat werkt als een zonnetje hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSTQug1oT2_4gabki-f-uicypqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qz2SO9vhcGX155UoaU1BWYyE.jpg?f=fotoalbum_large

ik heb deze gepakt uit de pricewatch voor de geinteresseerden:

pricewatch: Crucial CT16G4S266M (Memory for Mac)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZzL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:29

DeZzL

Rocket surgeon

copykat schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:04:
Zit nog een beetje te webbrowsen op mediaserverscen plex en emby zijn al verder en in twee delen free en betaald maar,
Als ik dit kijk.
YouTube: JELLYFIN MEDIA SERVER COMPLETE 2020 SETUP - FREE ALTERNATIVE TO PLEX...
ziet het er best gelikt uit. Jellyfin.(spinoff van emby.)
Dit is op windows maar
schijnt ook op de synology te installeren te zijn.
https://jellyfin.org/docs...ion/install/synology.html
Gezien t feit dat het niet beperkt is in enige zin zoals de twee hierboven lijkt t een interresante kandidaat om eens te zien of t is wat ik naast een kodi kastje kan laten draaien.
Gewoon homenetwerk geen streams naar buiten.

iemand ervaring hier in?
Loopt hoe ziet de interface er uit in de synology omgeving?
Is het als t eenmaal draait simpel te onderhouden?
Ik bedoel geen ernstige tweakers handelingen.
Beetje win32, putty transfer zoals met kodi lukt nog wel om dingen te updaten maar echt programeren niet echt.
Je kunt op je syno Jellyfin (via docker) naast Plex draaien. Dat doe ik ook om te kijken of Jellyfin bevalt. Ze kijken allebei naar dezelfde mediafolders. Tot nu toe ben ik nog geen dealbreaker tegen gekomen wbt Jellyfin. Maar ik heb het nog niet intensief gebruikt, meerdere streams tegelijk geprobeerd of hardware encoding gecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Ben(V) schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:08:
Blijft vreemd.

Het punt is dat volgens de intel de cpu slechts 8Gb aan kan, maar ze hebben daar een wat vage omschrijving van gegeven die je op meerdere manieren kunt uitleggen.
Maar 10GB is net zo goed meer dan 8GB en ik leest ook dat meerdere mensen de DS920+ van een 16 GB reepje hebben voorzien en dat is tenslotte dezelfde CPU reeks met dezelfde beperkingen.
Dat vind ik ook vreemd aangezien de CPU in de 720+ en de 920+ hetzelfde zijn. Ik zit in mijn geval nog steeds te denken aan kapot geheugen. Maar ik kan dit niet zelf testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
Ben(V) schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:08:
Blijft vreemd.

Het punt is dat volgens de intel de cpu slechts 8Gb aan kan, maar ze hebben daar een wat vage omschrijving van gegeven die je op meerdere manieren kunt uitleggen.
Maar 10GB is net zo goed meer dan 8GB en ik leest ook dat meerdere mensen de DS920+ van een 16 GB reepje hebben voorzien en dat is tenslotte dezelfde CPU reeks met dezelfde beperkingen.
punt is dat het wel gezien wordt als 16GB in de 920+ maar dat addressering mis kan gaan/gaat en dit hele vreemde issues kan geven.
intel is vrij duidelijk in het spec sheet dat het max 8GB ondersteund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
mschol schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:56:
[...]

punt is dat het wel gezien wordt als 16GB in de 920+ maar dat addressering mis kan gaan/gaat en dit hele vreemde issues kan geven.
intel is vrij duidelijk in het spec sheet dat het max 8GB ondersteund
Ach, zolang het goed werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:54

copykat

Good copy isn't bad

DeZzL schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:21:
[...]

Je kunt op je syno Jellyfin (via docker) naast Plex draaien.
Hoe werkt dat eigenlijk op een nass?
Heb je daar extra hardware voor nodig?
Ik begreep van lezen dat Docker is een soort virtuele interface naar je ,in dit geval nass OS, zodat je verschillende programeertalen kan laten draaien.
Het concept Docker is nieuw voor me.

Hoe ziet de interface op t scherm er uit op de nass?

Ik vind de push naar abo van plex minder fijn. Zelfs 1:1 naar je eigen mobiel streamen kan niet zonder aankoop. Dus een gedegen test op mogelijkheden is crippled.
120 euro lifetime. Zonder enige invloed op hoe ze evalueren.
Tuurlijk per maand en jaar kan ook.

Als ik kan inschatten hoe moeilijk docker is en hoe jellyfin werkt neig ik om toch voorlopig die kant op te gaan en plex uit teschakelen op mn nass.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

copykat schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:05:
Ik vind de push naar abo van plex minder fijn. Zelfs 1:1 naar je eigen mobiel streamen kan niet zonder aankoop. Dus een gedegen test op mogelijkheden is crippled.
120 euro lifetime. Zonder enige invloed op hoe ze evalueren.
Tuurlijk per maand en jaar kan ook.

Als ik kan inschatten hoe moeilijk docker is en hoe jellyfin werkt neig ik om toch voorlopig die kant op te gaan en plex uit teschakelen op mn nass.
Je kunt zelf een vpn opzetten, waarna je geen abonnement van Plex nodig hebt. Los daarvan kun je zeker eens kijken naar Jellyfin (of Emby). Het voornaamste nadeel van Jellyfin vind ik vooralsnog dat er geen AppleTV app voor is (tenzij je een Infuse abonnement wilt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-09 10:30

Luuk2015

Vires in numeris

Opi schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:44:
[...]

Je kunt zelf een vpn opzetten, waarna je geen abonnement van Plex nodig hebt. Los daarvan kun je zeker eens kijken naar Jellyfin (of Emby). Het voornaamste nadeel van Jellyfin vind ik vooralsnog dat er geen AppleTV app voor is (tenzij je een Infuse abonnement wilt).
Streamen naar je mobiele telefoon is ook zonder Plexpas mogelijk, je moet alleen eenmalig volgens mij iets van 5 euro betalen. Vind ik het zeker waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:54

copykat

Good copy isn't bad

Luuk2015 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:50:
[...]

Streamen naar je mobiele telefoon is ook zonder Plexpas mogelijk, je moet alleen eenmalig volgens mij iets van 5 euro betalen. Vind ik het zeker waard ;)
Klopt,
Ik ben bezig met kijken of plex voor t gezin dat is wat ik er van denk dat t is.
Allerlei andere footage die aangeboden word. Dus niet alleen locale database.
De plexpas geeft toegang tot veel meer dan alleen streamen per gebruiker.

Ik vermoed dat als ik plex als centrum van mijn media aanbod naar mijn gezin wil maken ik er wel een plexpas van moet maken om het regelbaar en controleerbaar te houden.

Vandaar dat ik op het oog goed genoeg voor nu Jellyfin, heb geen appletv, ook erg interessant vind.

Kinderen zijn op een leeftijd gekomen dat ze meer zelf beslissen wat ze kijken/ doen. Maar ik wil wel enig inzicht houden daarin. ( voorbeeld zoonlief zit stiekum op zn mobieltje youtube te kijken en om 00:30 uur gaat de wifi accespoint boven uit, we slapen meestal, dus beetje minder straling kan geen kwaad. Dus ik krijg een mailtje dat hij 80% van zijn 4gdata verbruikt heb om 1:35....)
Krijg van outlook family gebruiks gegevens die ik soms inkijk en soms niet. ( huiswerk af? Slechte cijfers? Kan ik effe kijken welke uren wat gedaan is 6uur gamen op webgames en slecht cijfer? Poef restrictie aan na 3 waarschuwingen.)
Dus ik ben mn media setup aan het wijzigen meer toegankelijk aan het maken op meerdere plekken maar wel met enige gelaagdheid in machtigingen. :+

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-08 01:12

KillGhost

\o/

De memory test is geslaagd. Ik zie wel wat rare dingen her en der. Zo staat er bij Docker dat er 527 mb in totaal in gebruik is, maar dat er bij nzbget 15, 32 GB in gebruik is. Dat kan niet kloppen ;)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SucXOtHu1PkPXIG6glDp4uBOOZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApMJQGiJpt3JA04Ny7i7WhRq.jpg?f=fotoalbum_large

Hmm, hier staat dat het gebruikt is voor cachen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6STGLGfeNNCmI57TCL9qtgm-9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93tEqfC12wlXEJ6HyhOCZHv0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door KillGhost op 31-07-2020 19:20 ]

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-09 10:30

Luuk2015

Vires in numeris

KillGhost schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 19:06:
De memory test is geslaagd. Ik zie wel wat rare dingen her en der. Zo staat er bij Docker dat er 527 mb in totaal in gebruik is, maar dat er bij nzbget 15, 32 GB in gebruik is. Dat kan niet kloppen ;)[Afbeelding]
De waarde die je leest op de homepage van de Docker app is het totale fysieke RAM gebruik.
Alle waardes die je kan aflezen op de pagina met containers die zijn inclusief virtueel geheugen, deze valt dus vaak hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-09 19:07
Ik heb sinds gisteren de DS220+, ik kom van de DS212J af. Een wereld van verschil.

Nu had ik ook gelijk 4GB RAM erbij gekocht. Deze: https://www.informatique....6-4-4gb-2666mhz-ddr4.html. Als het goed is voldoet dit reepje aan de eisen, maar ik krijg het extra geheugen niet te zien. Moet ik nog iets speciaals doen?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:04

aex351

I am the one

copykat schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:51:
[...]

Klopt,
Ik ben bezig met kijken of plex voor t gezin dat is wat ik er van denk dat t is.
Allerlei andere footage die aangeboden word. Dus niet alleen locale database.
De plexpas geeft toegang tot veel meer dan alleen streamen per gebruiker.

Ik vermoed dat als ik plex als centrum van mijn media aanbod naar mijn gezin wil maken ik er wel een plexpas van moet maken om het regelbaar en controleerbaar te houden.

Vandaar dat ik op het oog goed genoeg voor nu Jellyfin, heb geen appletv, ook erg interessant vind.

Kinderen zijn op een leeftijd gekomen dat ze meer zelf beslissen wat ze kijken/ doen. Maar ik wil wel enig inzicht houden daarin. ( voorbeeld zoonlief zit stiekum op zn mobieltje youtube te kijken en om 00:30 uur gaat de wifi accespoint boven uit, we slapen meestal, dus beetje minder straling kan geen kwaad. Dus ik krijg een mailtje dat hij 80% van zijn 4gdata verbruikt heb om 1:35....)
Krijg van outlook family gebruiks gegevens die ik soms inkijk en soms niet. ( huiswerk af? Slechte cijfers? Kan ik effe kijken welke uren wat gedaan is 6uur gamen op webgames en slecht cijfer? Poef restrictie aan na 3 waarschuwingen.)
Dus ik ben mn media setup aan het wijzigen meer toegankelijk aan het maken op meerdere plekken maar wel met enige gelaagdheid in machtigingen. :+
Wil je het makkelijk houden. Koop dan of een Plexpass en/of de betaalde versie van de mobiele app. Ik weet niet of Plex de Plexpass zo nu en dan nog in de aanbieding doet. Maar destijds was dit 1x per jaar zo ongeveer. Dat scheelde zo'n 50% meen ik me te herinneren.

In elk geval heb ik afgelopen jaar Emby (gratis variant) ook uit interesse uitgeprobeerd. En ik kan zeggen dat Plex toch fijner werkt, zeker qua gebruiksgemak. Zeker voor mensen die minder technisch zijn. Bij Emby ervaarde ik toch iets meer moeite. Minder verfijnd.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

kw_nl schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 22:16:
Ik heb sinds gisteren de DS220+, ik kom van de DS212J af. Een wereld van verschil.

Nu had ik ook gelijk 4GB RAM erbij gekocht. Deze: https://www.informatique....6-4-4gb-2666mhz-ddr4.html. Als het goed is voldoet dit reepje aan de eisen, maar ik krijg het extra geheugen niet te zien. Moet ik nog iets speciaals doen?
Check ff of je het goed genoeg erin gedrukt hebt. Ik had em net niet ver genoeg gedaan de eerste keer. Toen zag ik het geheugen ook niet.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartJ72
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-04 16:29
Heeft er iemand al ervaring met de Synology E10M20 (pricewatch: Synology E10M20-T1) en het gebruik van SSD caching in een Synology?

Heb nu een DS3617xs met een intel 10GB netwerkkaart, maar kan dus geen SSD-cache draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:00
jurci schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 13:42:
Heeft er iemand al ervaring met de Synology E10M20 (pricewatch: Synology E10M20-T1) en het gebruik van SSD caching in een Synology?

Heb nu een DS3617xs met een intel 10GB netwerkkaart, maar kan dus geen SSD-cache draaien.
Die heb ik ook, ook met 10Gb NIC en Max geheugen (48GB), dus missen doe ik die cache niet. Geheugen wordt ook als cachet gebruikt

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartJ72
SpeedingWilly schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 16:41:
[...]

Die heb ik ook, ook met 10Gb NIC en Max geheugen (48GB), dus missen doe ik die cache niet. Geheugen wordt ook als cachet gebruikt
Zelfde setup hier inderdaad. Begreep echter dat 2 stuks SSD's met bijvoorbeeld 400GB wel zou helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedingWilly
jurci schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 16:49:
[...]
Zelfde setup hier inderdaad. Begreep echter dat 2 stuks SSD's met bijvoorbeeld 400GB wel zou helpen?
Ik heb niet te klagen over de performance 😉. Zonde om 2 slots op te offeren voor caching.

Op YT zijn wel wat filmpjes te zien dat de voordelen beperkt zijn en dat meer RAM beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartJ72
SpeedingWilly schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:06:
[...]

Ik heb niet te klagen over de performance 😉. Zonde om 2 slots op te offeren voor caching.

Op YT zijn wel wat filmpjes te zien dat de voordelen beperkt zijn en dat meer RAM beter is.
Dank, zal ff zoeken op YT. Met deze combi-kaart offer je overigens geen HDD-slots op; het combineert een 10Gb netwerkkaart met 2x M.2 slots in een enkel PCI-slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
jurci schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:13:
[...]
Dank, zal ff zoeken op YT. Met deze combi-kaart offer je overigens geen HDD-slots op; het combineert een 10Gb netwerkkaart met 2x M.2 slots in een enkel PCI-slot.
Klopt, maar de DS3617xs wordt niet ondersteund bij deze kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartJ72
SpeedingWilly schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:21:
[...]

Klopt, maar de DS3617xs wordt niet ondersteund bij deze kaart.
Vooralsnog niet inderdaad. Qua hardware zit de belemmering niet; die zit in de DSM versie. Na contact met Synology begreep ik dat bij DSM versie 7.0 dit mogelijk wél zal gaan werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-09 19:07
KillGhost schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 00:01:
[...]
Check ff of je het goed genoeg erin gedrukt hebt. Ik had em net niet ver genoeg gedaan de eerste keer. Toen zag ik het geheugen ook niet.
Eruit en nogmaals erin gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uygmZKz30YQSeIp4bfy8RpoU8dk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vZZWAYytYL1C4LxswE0GxBZf.png?f=fotoalbum_large

10GB... wat blijkt. Hebben ze bij Informatique de verkeerde RAM gegeven. Ze hebben een 8GB RAM meegegeven ipv een 4GB. Hij doet het wel, terwijl de NAS maar 6GB zou ondersteunen...

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
@kw_nl
Dat is inderdaad al een hoop over geschreven in dit topic. Ook > 6 GB lijkt te worden ondersteund werken.

[ Voor 7% gewijzigd door technorabilia op 02-08-2020 21:47 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

kw_nl schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:57:
[...]

Eruit en nogmaals erin gedaan:
[Afbeelding]

10GB... wat blijkt. Hebben ze bij Informatique de verkeerde RAM gegeven. Ze hebben een 8GB RAM meegegeven ipv een 4GB. Hij doet het wel, terwijl de NAS maar 6GB zou ondersteunen...
haha, heb jij ff mazzel. Veel plezier met de nas. Ik ben heeeel tevreden met de 220+.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 20:55
(jarig!)
Ik zoek een oplossing voor een vraag waar ik het antwoord nog niet heb kunnen vinden.
Ik heb hier een Synology DS216j in gebruik voor opslag en back ups.

De meeste van mijn data staat erop, behalve mijn foto's.
Ik gebruik namelijk Apple Foto's en mijn fotobibliotheek op een USB schijfje staan.
Dat is echt een groot probleem als die schijf morgen in rook opgaat.

Ik heb een tijdje de fotobibliotheek op de Synology geparkeerd en toen met een share gedeeld met m'n Mac. Helaas was dat niet handig, het bewerken en ophalen van foto's was onwerkbaar traag. Toen maar weer terug gegaan naar een USB schijfje.

Ik wil die data op de USB schijf toch veilig stellen.
Ik denk eraan om de USB schijf iedere week in te pluggen op de NAS zodat er een backup gemaakt kan worden.

Helaas kan ik niet vinden of de Synology een back up kan maken van een USB schijf en deze wegschrijft op de Synology zelf. Voor de situatie andersom (backup van Synology naar USB) bestaat er wel iets maar dat is niet wat ik zoek.

Heeft er iemand een tip?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 14:23
badkuip schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:00:
Ik zoek een oplossing voor een vraag waar ik het antwoord nog niet heb kunnen vinden.
Ik heb hier een Synology DS216j in gebruik voor opslag en back ups.

De meeste van mijn data staat erop, behalve mijn foto's.
Ik gebruik namelijk Apple Foto's en mijn fotobibliotheek op een USB schijfje staan.
Dat is echt een groot probleem als die schijf morgen in rook opgaat.

Ik heb een tijdje de fotobibliotheek op de Synology geparkeerd en toen met een share gedeeld met m'n Mac. Helaas was dat niet handig, het bewerken en ophalen van foto's was onwerkbaar traag. Toen maar weer terug gegaan naar een USB schijfje.

Ik wil die data op de USB schijf toch veilig stellen.
Ik denk eraan om de USB schijf iedere week in te pluggen op de NAS zodat er een backup gemaakt kan worden.

Helaas kan ik niet vinden of de Synology een back up kan maken van een USB schijf en deze wegschrijft op de Synology zelf. Voor de situatie andersom (backup van Synology naar USB) bestaat er wel iets maar dat is niet wat ik zoek.

Heeft er iemand een tip?
ik weet dat op de 212+ er een package is die USB Copy heet.
Volgens mij kan je hiermee direct een regel aanmaken dat als USB ingeplugd wordt er een kopie naar folder xyz gemaakt wordt.

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:43
MAdD schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:10:
[...]

Volgens mij kan je hiermee direct een regel aanmaken dat als USB ingeplugd wordt er een kopie naar folder xyz gemaakt wordt.
Ik gebruik USB copy om foto's van verschillende camera's op de NAS te zetten met een USB/SD adapter, werkt perfect. USB copy herkent verschillende toestellen, dus je kan per harde schijf/SD kaart/... verschillende regels aanmaken. Na de kopie kan het USB apparaat ook uitgeworpen worden, dus dan kan je hem gewoon uittrekken zodra hij klaar is (na de biep of e-mail of notificatie, verschillende mogenlijkheden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kun je van die Usb disk in je Mac niet gewoon een netwerk share maken.
Die kun je dan mouten op je Nas (File Station, Tools, Mount remote Folder) en vervolgens met Hyperbackup een backup schedulen.

Zo hoef je helemaal niets om te prikken.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 03-08-2020 15:18 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
(jarig!)
MAdD schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:10:
[...]

Ik heb ernaar gekeken maar ik denk niet dat ik ermee uit de voeten kan. Het is namelijk een HFS+-partitie met daarop mijn Foto-bibliotheek in Apple Foto-formaat. En USB Copy leest geen HFS+partities. :X
bertware schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:18:
[...]

Ik gebruik USB copy om foto's van verschillende camera's op de NAS te zetten met een USB/SD adapter, werkt perfect. USB copy herkent verschillende toestellen, dus je kan per harde schijf/SD kaart/... verschillende regels aanmaken. Na de kopie kan het USB apparaat ook uitgeworpen worden, dus dan kan je hem gewoon uittrekken zodra hij klaar is (na de biep of e-mail of notificatie, verschillende mogenlijkheden)
Mijn situatie is net iets anders. Ik wil een kopie maken van een bestaande bibliotheek, niet van het camera SD-kaartje.
Ben(V) schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:17:
Kun je van die Usb disk in je Mac niet gewoon een netwerk share maken.
Die kun je dan mouten op je Nas (File Station, Tools, Mount remote Folder) en vervolgens met Hyperbackup een backup schedulen.

Zo hoef je helemaal niets om te prikken.
Dat kan, had ik nog niet bedacht. Ik zal het eens proberen maar ik vraag me af hoe lang het duurt om +300GB over het netwerk te versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@badkuip
Bij een goede verbinding niet heel lang en later is het een incremental backup dus alleen de aangepaste files.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Precies, dat is een keer een nachtje stampen en daarna heeft het niets meer te betekenen.
Tenzij dagelijks zoveel produceert.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
(jarig!)
Ben(V) schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:48:
Precies, dat is een keer een nachtje stampen en daarna heeft het niets meer te betekenen.
Tenzij dagelijks zoveel produceert.
ik probeer het aan de praat te krijgen.
Ik zie op mijn Synology dat de mount remote folder-optie niet beschikbaar is wanneer ik aanlog als een normale user:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvba-n-xRkztjZD3cdbTckMYZ5E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pJm0OhKRp7I26CwyPH24Z90t.jpg?f=user_large

De optie is wel beschikbaar als ik aanlog als een administrator.

Kan je dit niet doen als een normale user?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee dat kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
(jarig!)
Ok. Als admin zie ik dat je een remote folder niet als source kan hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RNGYt4wtV4jRbXkBVX5t1KizHk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R0dSJr6welTQk34pCbga6Ork.jpg?f=user_large

Ik heb de schijf remote gemount onder map MountExtHDD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:38
Vanmiddag komt m'n DS920+ inclusief 16GB memorybankje. Wat is wijsheid: meteen memory erbij prikken of eerst de DS414 migreren naar de DS920+ en als dat klaar is het geheugen erbij prikken? Ik begrijp dat de check van het geheugen namelijk ook een apart proces is en de nodige tijd in beslag zal nemen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
M.v.Veelen schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:10:
Vanmiddag komt m'n DS920+ inclusief 16GB memorybankje. Wat is wijsheid: meteen memory erbij prikken of eerst de DS414 migreren naar de DS920+ en als dat klaar is het geheugen erbij prikken? Ik begrijp dat de check van het geheugen namelijk ook een apart proces is en de nodige tijd in beslag zal nemen.
Gewoon gelijk er in prikken joh, werkt prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@M.v.Veelen
Migratie als in schijven overzetten? Dan zou ik eerst migreren en dan pas memory bijplaatsen. Dan weet je zeker dat je geen rare effecten kan verwachten.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.v.Veelen
@kraades Toch wel hè ?

OK, ik zal dan de migratie tips (zoals eerder gevraagd en beantwoord) opvolgen en dan zie ik wel hoe vlot eea verloopt en prik dan erna het geheugen erbij.

Vwb Spotweb, NZBget, SickRage en AutoSub, dat zoek ik erna wel uit icm Docker. Daar heb ik nog geen enkele ervaring mee maar er is genoeg over te lezen :-).

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
M.v.Veelen schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:28:
@kraades
Vwb Spotweb, NZBget, SickRage en AutoSub, dat zoek ik erna wel uit icm Docker. Daar heb ik nog geen enkele ervaring mee maar er is genoeg over te lezen :-).
Mocht je hulp nodig hebben, let me know. Ik heb het pas ook ingericht op m'n nieuwe Syno!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.v.Veelen
DennusB schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:31:
[...]

Mocht je hulp nodig hebben, let me know. Ik heb het pas ook ingericht op m'n nieuwe Syno!
Als je vooraf tips hebt waar ik op moet letten dan is dat wel handig. Zeker als je ergens tegenaan gelopen bent en weet dat je dat een volgende keer anders moet doen. Ik zal wel vooraf alle instellingen veiligstellen in ieder geval.

Nu wachten op PostNL...... :z

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
M.v.Veelen schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:36:
[...]

Als je vooraf tips hebt waar ik op moet letten dan is dat wel handig. Zeker als je ergens tegenaan gelopen bent en weet dat je dat een volgende keer anders moet doen. Ik zal wel vooraf alle instellingen veiligstellen in ieder geval.

Nu wachten op PostNL...... :z
NZBGet : User maken op je Synology (bijvoorbeeld "downloader") en via SSH daar even het user-id van ophalen (uid <naam van account). Dan vervolgens in je NZBGet container een environment variable maken met de naam PUID en als waarde het ID van het account. Waarom? Anders mag je container niet wegschrijven naar je download-map op je Syno :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@M.v.Veelen
Misschien heb je hier iets aan. Het is wel allemaal via de command line (je kunt ook de Synology Docker GUI gebruiken) en ook zeker niet dé manier maar misschien helpt het...
Simon's Blog: NZBGet, Sonarr, Radarr en Bazarr op Synology (Docker)
Docker-conpose variant:
Simon's Blog: Docker-compose voor het configureren van je docker applicaties

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Thanks, ik wil op deze zo min mogelijk pielen. Op de DS414 heb ik heel wat zitten knutselen ivm Domoticz, Nefit easyserver, enz. Maar als er niet aan te ontkomen valt zal ik dat zonder schromen doen. Eerst maar de migratie starten (ohnee, eerst moet PostNL langs komen), dan het geheugen, en dan dit soort packages.

@Ben(V) Was het niet zo dat jij wilde kijken of je een oplossing kon bedenken voor SickChill?

Ben(V) in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

Zou mooi zijn als je daar tijd voor zou hebben. Toch?

[ Voor 17% gewijzigd door M.v.Veelen op 04-08-2020 11:15 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De SynoCommunity is bezig de packages voor de Geminilake architecture te releasen, dus python 2 voor de DS2xx+ Nassen zit er aan te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ah, thanks for the info.

offtopic:
PostNL laat me behoorlijk in de steek. Ik zit de hele dag thuis te werken en heb zicht op de straat voor het huis. Zie daar een half uur geleden een PostNL wagen stoppen en de chauffeur brengt een pakketje naar de buren. Ondertussen zelf een broodje smeren want ze bellen vanzelf aan denk je dan. Kom ik de woonkamer inlopen is de bus weg. Kijk ik in de App: "Bezorgen lukte niet, zending gaat naar PostNL-punt". Kan morgen na 15:00uur daar worden opgehaald.

Wat is er aan de hand met die gasten, hoezo lukte het bezorgen niet? En nee, er is niet aangebeld. Wat een lamme actie zeg.

Wordt dan, omdat ik morgenmiddag een afspraak elders heb, nog spannend of ik dan op tijd terug ben om langs het PostNL-punt te rijden....

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 11:24
M.v.Veelen schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:33:
Ah, thanks for the info.

offtopic:
PostNL laat me behoorlijk in de steek. Ik zit de hele dag thuis te werken en heb zicht op de straat voor het huis. Zie daar een half uur geleden een PostNL wagen stoppen en de chauffeur brengt een pakketje naar de buren. Ondertussen zelf een broodje smeren want ze bellen vanzelf aan denk je dan. Kom ik de woonkamer inlopen is de bus weg. Kijk ik in de App: "Bezorgen lukte niet, zending gaat naar PostNL-punt". Kan morgen na 15:00uur daar worden opgehaald.

Wat is er aan de hand met die gasten, hoezo lukte het bezorgen niet? En nee, er is niet aangebeld. Wat een lamme actie zeg.

Wordt dan, omdat ik morgenmiddag een afspraak elders heb, nog spannend of ik dan op tijd terug ben om langs het PostNL-punt te rijden....
offtopic:
Dat had ik dus ook met mijn 920+ via Amazon en bezorgd door DHL. Op vrijdag een mail "we komen vandaag bij je langs' hele dag gewacht en aan het eind van de dag nog maar eens op het linkje geklikt "fout in sorteerproces, we komen morgen", zaterdagmorgen weer een mail van DHL "we komen vandaag bij u langs" hele dag gewacht en rond 4 uur een sms dat het bezorgen niet gelukt is en de chauffeur de zending niet onbeheerd bij me wilde achterlaten en dus kon ik het maandag ophalen bij een DHL afleverpunt ophalen. Er is niemand aan mijn deur geweest, ik was thuis en mijn Ring deurbel had die persoon sowieso moeten opmerken. En dat terwijl ik er een spoedzending van had gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:53
Weet iemand welke USB hubs werken met een Synology? Officieel is het niet ondersteund, en hier en daar lees ik dat de één wel werkt en de ander niet. Dus misschien hebben hier mensen een voorbeeld van wat jullie gebruiken?
Ik heb net geupgrade van een ds212j naar een ds720+ (wat een verschil :9) en wil mijn Pi met Domoticz ook gelijk weg doen. Maar nu heb ik een RFXcom, P1 kabel en een USB drive die ik wil aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou niet weten waarom een USB Hub niet zou werken op een Synology.
Ik heb zelf een Logilink vier poort USB hub in gebruik.

Zeker als je een USB drive aansluit zou ik wel een USB hub met voeding nemen anders kom je boven de maximale stroom die de Synology USB poort kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik heb deze pricewatch: Sitecom CN-050 4 port USB Hub destijds gekocht. Inderdaad ook powered. Ik gebruikte 'm met een ds716+ maar heb Domoticz nu weer op een Raspberry Pi staan.

Als je in de buurt woont van Rotterdam kun je hem wel ophalen? Stuur maar een PB.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-09 14:27
Tweakers,

Ik zoek een digitaal fotolijstje op als het mogeljik is synology moments te streamen of af te spelen.
kan dit met een google hub?

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:53

Pierre

Van nature lui!

Njay schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:23:
Tweakers,

Ik zoek een digitaal fotolijstje op als het mogeljik is synology moments te streamen of af te spelen.
Volgens mij werkt dat niet, ik heb een Hub en je kan foto's laten zien vanuit Google Foto's. Is voor mij meer dan voldoende.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
  • Laatst online: 05-09 14:27
Pierre schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:34:
[...]

Volgens mij werkt dat niet, ik heb een Hub en je kan foto's laten zien vanuit Google Foto's. Is voor mij meer dan voldoende.
Cool thanks !

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:53
kraades schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:30:
Ik heb deze pricewatch: Sitecom CN-050 4 port USB Hub destijds gekocht. Inderdaad ook powered. Ik gebruikte 'm met een ds716+ maar heb Domoticz nu weer op een Raspberry Pi staan.

Als je in de buurt woont van Rotterdam kun je hem wel ophalen? Stuur maar een PB.
Dank voor het aanbod, maar Rotterdam is niet echt om de hoek voor mij.
Ik heb deze nu besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze heeft geen voeding.

Kan dus zomaar zijn dat als je er teveel op aansluit de boel niet meer werkt want een USB poort heeft maar een beperkte stroom capaciteit en nu moet alles uit je Synology USB poort komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Hier mensen die in Docker op Syno de melding "Database is locked" herkennen. Ik kan daardoor telkens niets meer met m'n containers (ze herstarten bijv). Heb er al een ticket over lopen bij Synology!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Mensen hier ervaring met Glacier Backup? Aantal maanden geleden heb ik mijn eerste backup naar Glacier gezet. Het is voor disaster recovery dus draai het niet vaak.

Vorig keer heb ik iets van 1 TB overgezet en nu (hij loopt nog) lijkt hij dit weer te doen. Wordt bij Glacier de volgende keren niet alleen de Delta overgezet maar weer gewoon een hele nieuwe backup?

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M.v.Veelen
M'n DS920+ incl. 16GB extra memory was binnen 20 minuten up-and-running. Kwestie van schijven in de juiste volgorde overzetten, migratie starten, klikkerdeklik en na herstart alleen nog heel wat packages die een "repair" nodig hadden. Waar mogelijk lostte zich dat vanzelf op na erop geklikt te hebben. Enkele packages moest ik verwijderen en opnieuw installeren waarbij de instellingen behouden bleven zelfs. Hierna geheugen bijgeprikt en ook dat was geen enkel probleem.

Met hulp van @DennusB m'n eerste (schoor)voeten op het pad van Docker gezet en ik heb nu NZBget werkend. De andere packages heb ik verder via Package Center geïnstalleerd, waaronder SickChill (via SickBeard-custom). Daar ligt op dit moment voor mij toch nog wel de voorkeur en ik heb resources genoeg zo te zien :-).

Verdiepen in Docker komt vast nog wel, zal de nodige video's en tutorials nog weleens gaan bekijken.

Heeft het nog voordelen om 1 of 2 SSD's in de NAS bij te prikken (onderin zie ik daarvoor 2 vrije slots) mocht ik die toevallig nog hebben liggen?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 08:46
Njay schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:23:
Tweakers,

Tijd voor een DIY Magic Mirror project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:50

pietje63

RTFM

Bl4ckviper schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:28:
Mensen hier ervaring met Glacier Backup? Aantal maanden geleden heb ik mijn eerste backup naar Glacier gezet. Het is voor disaster recovery dus draai het niet vaak.

Vorig keer heb ik iets van 1 TB overgezet en nu (hij loopt nog) lijkt hij dit weer te doen. Wordt bij Glacier de volgende keren niet alleen de Delta overgezet maar weer gewoon een hele nieuwe backup?
Tijdje gebruikt, maar was toen gewoon incremental

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 20:13
M.v.Veelen schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:49:
.....

Heeft het nog voordelen om 1 of 2 SSD's in de NAS bij te prikken (onderin zie ik daarvoor 2 vrije slots) mocht ik die toevallig nog hebben liggen?
JA, ik heb zelf 2 oude kleintjes erin gedaan als caching disks onder het mom baat het niet schaad het niet. Maar je merkt het verschil zeker. het draait allemaal net wat soepeler. van de directories browsen in de verkenner tot een film afspelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een film afspelen sneller is natuurlijk onzin, hij kan hooguit iets sneller starten maar alleen als je die film al eens eerder bekeken hebt en hij dus nog in de cache zit.
En het enige echte verschil van een ssd cache is dat de gebruikers interface misschien een beetje vlotter overkomt.

En ssd is eigenlijk helemaal geen technologie die geschikt is voor caching.
Een ssd cell kan maar zo'n 3000 keer beschreven worden.
De interne ssd controller zorgt ervoor dat er zo min mogelijk dezelfde locaties herberschreven worden en zo gaat een ssd een werkbare tijd mee.
Echter een cache werk zo dat die zoveel mogelijk vol beschreven wordt en elke keer dat je dus iets doet wat nog niet in de cache zit zullen er dus ssd cellen herschreven worden.

Ergo een relatieve snelle degradatie van de ssd.
Overigens merkt niemand hier iets van want de ssd controller gebruikt die cellen gewoon niet meer en het effect is alleen dat de cache kleiner wordt tot je op den duur geen cache meer hebt.

Ik heb in het verleden wel eens een memory card als cache gebruikt en die was naar een half jaar helemaal op.
Nu was dat al een tijd geleden en die memory cards hebben een veel slechtere controller (zeker oude) dan ssd disk maar het principe blijft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CremersDH
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 21:50
Bl4ckviper schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:28:

Ik gebruik al jaren zonder problem Glacier, maar die werkt (gelukkig) wel dmv incrementals. Je moet natuurlijk wel dezelfde vault blijven gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

CremersDH schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:24:
[...]

Ik gebruik al jaren zonder problem Glacier, maar die werkt (gelukkig) wel dmv incrementals. Je moet natuurlijk wel dezelfde vault blijven gebruiken
Denk dat de logging raar is uiteindelijk was het 300 gb. Dus lijkt goed te gaan.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Zou deze werken/passen ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UBapudzVKxLvKqd679PJ3f-3Dk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pDj3R37XrcjiQoHQZo5mXAGs.jpg?f=user_large

Edit: zo te zien gaat dit niet passen/werken: https://www.coolblue.nl/advies/waar-op-letten-m2-ssd.html
Edit 2: hier zeggen ze weer dat deze juist wel past: https://techpapa.nl/past-mijn-m-2-ssd-in-elk-slot/

Wat is het nou....?

[ Voor 115% gewijzigd door M.v.Veelen op 08-08-2020 12:47 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Hier nog een artikel over het gebruik van de SSD cache, verschil RW cache, waar moet je op letten bij de keuze van de SSD etc.

https://blog.synology.com...g-your-nas-with-ssd-cache

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 11:28
Ik heb een DS414 en een oude Zyxel NSA320. Nu zou ik de NSA graag gebruiken als backup voor mijn Synology. Hoe zou ik dit kunnen doen? De Zyxel heeft niet veel opties dus heb ik daar FTP aangezet en deze gemount in de Synology. Alleen kan ik deze niet gebruiken in Hyperbackup. Is er een andere manier om dit wel werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik neem toch aannemen dat die Nsa wel een smb share kan presenteren.
Die kun je in FileStation als remote share mounten en dan kun je met Hyoerbackuo naar backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 11:28
Ik kan hem mounten, alleen kom ik deze folder/share niet tegen in hyperback. doe ik iets fout daar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BdLz6W027TdIVW_H_z9dInoQjo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ttqLtbtmrPIZeSN1SlUBe4Q8.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Als ik het goed begrijp (ik reageer even op mezelf) dan zou het wel moeten passen en werken, maar is het dan meer de vraag of het interessant is. De m.2 SATA SSD's die ik heb zijn max 450 resp. 550 MB/s terwijl de m.2 NVME SSD's tot 3200/3400 MB/s bieden (de x4 tenminste). De prijzen van de NVME SSD's zijn echter behoorlijk fors en deze 2 SATA SSD's had ik nog liggen.
Laten liggen of er toch bij prikken, wat zouden de Syno Tweakers doen :-) ?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt twee mogelijkheden.

1. Niet omdat het moet, maar omdat het kan
2. Eerst bedenken wat je wilt bereiken, dus welk probleem probeer je op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Dat eerste....ja, precies. Heb ze toch al liggen. Het tweede, ik heb geen problemen. Het is al een flinke verademing nu ik de DS920+ heb, maar wellicht kan het nog een tikkie beter/sneller.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightWidow
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-09 08:07
Ferrox1 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 13:40:
[...]

Die had ik al gelinkt in mijn eerste post inderdaad, maar die werkte bij mij niet goed.

Ik ben er nu achter hoe ik het wel kan oplossen. Ik kwam achter deze tutorial en lost precies het probleem op wat ik heb. Dit kwam doordat @Wobblier mij op een bridge wees. Toen kwam ik met wat google werk uit op deze oplossing. Eigenlijk maak je hier een intern netwerk aan tussen de host en macvlan driver. Je moet wel 1 macvlan adres opofferen, maar ik heb er ruim voldoende

Echter is deze oplossing niet persistant en heb ik het nu in een bash script zitten. Deze ben ik nu bezig om de taakplanner te zetten bij opstarten. Maar dat wil nog niet echt goed werken om 1 of andere reden. Handmatig starten werkt echter wel. Maar dat is een ander probleem ;)

Edit: Sleep 60 in het bash script aan het begin deed de truc. Omdat docker (met mcvlan driver dus) nog niet draait maar het script wel uitgevoerd word hiervoor had het geen succes. Het script moet dus even wachten. en bij een herstart draait wordt het nu automatisch uitgevoerd. De basis werkt nu zoals ik wil en kan ik aan de slag met verdere inrichting :*) :9~.

Edit2: OpenVPN package van Synology ziet de DNS server niet. Ik kan wel internetten maar kan niets intern bereiken nu. Iemand enig idee waar ik dit dan in kan zoeken?

Edit3: Op IP Basis kan ik wel alles bereiken, maar niet via de DNS resolve..

Edit4: (sorry voor alle edits). Ik heb in de openvpn.conf het e.e.a. toe moeten voegen en push nu de DNS en gateway vanaf de server. En het werk als een zonnetje!
Dit was precies wat ik zocht, dank daarvoor! Als ik het samenvat, begrijp ik dan goed dat je nu 2 bonds hebt met met verschillende vlan tags? Doet je dat via alleen vlan tags of ook verschillende subnets? Ik gok ook subnets i.v.m. je meerdere macvlan netwerken.

Het nadeel is wel dat alles een eigen IP krijgt denk ik, maar ik zie geen andere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:56
NightWidow schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:27:
[...]

Dit was precies wat ik zocht, dank daarvoor! Als ik het samenvat, begrijp ik dan goed dat je nu 2 bonds hebt met met verschillende vlan tags? Doet je dat via alleen vlan tags of ook verschillende subnets? Ik gok ook subnets i.v.m. je meerdere macvlan netwerken.

Het nadeel is wel dat alles een eigen IP krijgt denk ik, maar ik zie geen andere oplossing.
Klopt helemaal. Mijn USG deelt ip's uit tot max .191, daarna doet MacVLan het tussen 192-254. Ik ben nu niet thuis maar ik dacht dat dit xxx.xxx.xxx.192/26. Dit kun je zelf makkelijk berekenen met en subnetcalculator

Alleen als ik het opnieuw in zou delen zou ik wellicht allemaal aparte macvlans maken die nodig zijn met een subnet van /32. Ik weet alleen niet of je "onbeperkt" macvlans aan kunt maken. Bij het aanmaken kun je die dan aan bond hangen. (ik heb nu 4 bonds, voor ieder vlan) Ik heb het over een bond omdat ik die aangemaakt heb. mijn nas zit met 2 utps op de switch. let wel op dat als je dit doet, je de VLANS tagged doorzet (had mij een dag gekost om dat te achterhalen en met de unify controller in de docker op de syno is dit erg uitdagend 8)7 ). Vergeet ook niet de link te maken met de host zodat ook de syno zelf gebruik kan maken van bijvoorbeeld de Pi-Hole. Mijn Pi-Hole zit op 3 macvlans: Unifi, Trusted en domotica met internet (dit kun je met portainer goed beheren). Echter na herstart gooit macvlan nog wel eens het e.e.a. met ipadressen door elkaar. Daarom zit ik te denken aan specifieke macvlans voor specifieke containers. dan start hij altijd goed op met de juiste ipadressen voor de containers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:48
Ik heb domoticz via docker (linuxserver/domoticz) op mijn 720+ draaien. Nu moet ik iedere keer als ik mijn container herstart de rechten op de usb stick goed zetten. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Laatst online: 20-09 14:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik heb een DS218+, gebruik geen RAID1 maar een los volume. Ik zou er graag een tweede HDD naast zetten. Ook een los volume. Nu is er de hele SMR affaire geweest. Begrijp dat SMR kan inkakken qua snelheid en niet aan te raden is bij RAID. Maar dat gebruik ik dus niet. De workload is vooral backups en streamen van films e.d. Wel is geluid en betrouwbaarheid belangrijk.
Ik wil nu bijvoorbeeld een
pricewatch: Seagate IronWolf, 4TB
of pricewatch: WD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 6TB

Waarbij de tweede dus een desktopschijf is. Een Red van vergelijkbare grootte is 40 euro duurder. Is deze schijf af te raden in een nas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightWidow
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-09 08:07
Ferrox1 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:49:
[...]

Klopt helemaal. Mijn USG deelt ip's uit tot max .191, daarna doet MacVLan het tussen 192-254. Ik ben nu niet thuis maar ik dacht dat dit xxx.xxx.xxx.192/26. Dit kun je zelf makkelijk berekenen met en subnetcalculator

Alleen als ik het opnieuw in zou delen zou ik wellicht allemaal aparte macvlans maken die nodig zijn met een subnet van /32. Ik weet alleen niet of je "onbeperkt" macvlans aan kunt maken. Bij het aanmaken kun je die dan aan bond hangen. (ik heb nu 4 bonds, voor ieder vlan) Ik heb het over een bond omdat ik die aangemaakt heb. mijn nas zit met 2 utps op de switch. let wel op dat als je dit doet, je de VLANS tagged doorzet (had mij een dag gekost om dat te achterhalen en met de unify controller in de docker op de syno is dit erg uitdagend 8)7 ). Vergeet ook niet de link te maken met de host zodat ook de syno zelf gebruik kan maken van bijvoorbeeld de Pi-Hole. Mijn Pi-Hole zit op 3 macvlans: Unifi, Trusted en domotica met internet (dit kun je met portainer goed beheren). Echter na herstart gooit macvlan nog wel eens het e.e.a. met ipadressen door elkaar. Daarom zit ik te denken aan specifieke macvlans voor specifieke containers. dan start hij altijd goed op met de juiste ipadressen voor de containers.
Top! Bedankt voor je uitleg, dan weet ik wat me te doen staat. Ik heb nu alles zonder bond, omdat ik beide utp's op adaptive load balancing had gezet, toen bond0 heb gekregen en daarna een macvlan had aangemaakt op bond0. Daarna Pihole opgestart in die macvlan, ip gekregen maar nooit kunnen bereiken.

Ik weet niet wat ik daar precies verkeerd heb gedaan, maar in de browser bleef hij maar laden. Ook de ServerIP env variabele had ik op het juiste ip gezet. Nou moet ik zeggen dat ik de enige ben die de NAS gebruik, dus betwijfel of zo'n bond uberhaupt iets kan betekenen voor mij.

Als je geen load balancing gebruik kun je toch ook gewoon via de switch utp 1 en 2 op verschillende netwerken doen en de macvlan dan los aanmaken voor eth0 en eth1?

[ Voor 4% gewijzigd door NightWidow op 11-08-2020 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Moosjes schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:56:
Ik heb domoticz via docker (linuxserver/domoticz) op mijn 720+ draaien. Nu moet ik iedere keer als ik mijn container herstart de rechten op de usb stick goed zetten. Iemand enig idee?
Als de container herstart moet je de rechten van je usb stick (?) op de Synology aanpassen? Of bedoel je als de Synology herstart? En wat moet je dan precies aan permissions aanpassen?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:56
NightWidow schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:19:
[...]

Top! Bedankt voor je uitleg, dan weet ik wat me te doen staat. Ik heb nu alles zonder bond, omdat ik beide utp's op adaptive load balancing had gezet, toen bond0 heb gekregen en daarna een macvlan had aangemaakt op bond0. Daarna Pihole opgestart in die macvlan, ip gekregen maar nooit kunnen bereiken.

Ik weet niet wat ik daar precies verkeerd heb gedaan, maar in de browser bleef hij maar laden. Ook de ServerIP env variabele had ik op het juiste ip gezet. Nou moet ik zeggen dat ik de enige ben die de NAS gebruik, dus betwijfel of zo'n bond uberhaupt iets kan betekenen voor mij.

Als je geen load balancing gebruik kun je toch ook gewoon via de switch utp 1 en 2 op verschillende netwerken doen en de macvlan dan los aanmaken voor eth0 en eth1?
Ik zou als eerste portainer aan de gang brengen, Die heeft zoveel onduidelijkheden voor mij opgelost (bijvoorbeeld toch een ander IP, onjuist gekoppeld aan macvlan e.t.c.). Het kan van alles zijn, en pi-hole opstarten duurt vaak eventjes. De log zegt vaak wel veel wat er aan de hand is.Ik kreeg pi-hole ook niet aan de gang met de normale tutorials, waar het mis ging weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
kraades schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:27:
[...]

Als de container herstart moet je de rechten van je usb stick (?) op de Synology aanpassen? Of bedoel je als de Synology herstart? En wat moet je dan precies aan permissions aanpassen?
Nu nog heel lomp rechten naar 777, moet nog uitzoeken wat het precies moet zijn (is niet echt mijn kennisvlak).

Maar ik doe dus in de container: chmod 777 /dev/ttyACM0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Moosjes
Mogelijk dat je PUID en PGID niet goed staan?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
@kraades die heb ik gelijk gezet met mijn eigen user.
uid=1026(twan) gid=100(users) groups=100(users),101(administrators)

en bij de create van de docker heb ik -e PUID=1026 -e PGID=100 gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Zijn er hier eigenlijk al mensen die DSM 7 beta draaien? Hoe bevalt dat?

Edit ... oh die is dus uitgesteld.

[ Voor 20% gewijzigd door DennusB op 11-08-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:03
Ik wil van een DS213j naar een DS214+ migreren. Schijven gaan mee naar de DS214+.
Mijn idee was om backup van DSM configuratie te maken, DS213j uitzetten, schijven overpluggen, DS214+ opstarten, DSM laten repareren/installeren, configuratie inladen en en in een halfuurtje weer up and running zijn.

Maar ik zat net even de procedure door te lezen en als ik de tabel onder 2.1 bekijk, dan is het helemaal niet mogelijk om een een 'HDD Migration' te doen van een J-series naar een plus-series :?

Aan de andere kant lees ik ook berichten op Reddit van mensen die de schijven gewoon overgezet hebben en waar het prima werkt :?

Iemand ervaring mee? Heb sowieso wel een backup van de data, maar het zou veel tijd en rompslomp schelen als ik de data niet eerst elders hoef te stallen en dan weer terug moet kopiëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tja je beantwoordt je vraag eigenlijk zelf.
Goede backup maken/hebben en gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Moosjes
Dan denk ik dat de rechten op het usb device wat te krap staan voor de Docker image.

Je zou de rechten voor het usb device op de Synology zelf wat ruimer kunnen zetten te beginnen met de group.

Edit:
Ik denk dat deze rechten na elke Synology reboot weer worden gereset. Hier zou je een udev rule voor kunnen maken die na een reboot de rechten weer corrigeert.

[ Voor 28% gewijzigd door technorabilia op 11-08-2020 15:36 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M.v.Veelen
ThinkPadd schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:37:
Ik wil van een DS213j naar een DS214+ migreren. Schijven gaan mee naar de DS214+.
Mijn idee was om backup van DSM configuratie te maken, DS213j uitzetten, schijven overpluggen, DS214+ opstarten, DSM laten repareren/installeren, configuratie inladen en en in een halfuurtje weer up and running zijn.

Maar ik zat net even de procedure door te lezen en als ik de tabel onder 2.1 bekijk, dan is het helemaal niet mogelijk om een een 'HDD Migration' te doen van een J-series naar een plus-series :?

Aan de andere kant lees ik ook berichten op Reddit van mensen die de schijven gewoon overgezet hebben en waar het prima werkt :?

Iemand ervaring mee? Heb sowieso wel een backup van de data, maar het zou veel tijd en rompslomp schelen als ik de data niet eerst elders hoef te stallen en dan weer terug moet kopiëren.
Is dat niet vergelijkbaar met de migratie die ik onlangs heb gedaan van de DS414 naar de DS920+ ?

Ik heb wel een backup van de instellingen gemaakt maar die naderhand niet terug hoeven te zetten. Ik hoefde alleen de schijven over te zetten in de juist volgorde, de NAS op te starten en de migratie stap voor stap te doorlopen. Daarna enkele packages moeten " repairen" en een enkeling opnieuw moeten installeren. Maar ook hierbij bleven de settings behouden. Deze migratie zou ook niet kunnen, maar werkt dus wel degelijk.

¯\_(ツ)_/¯

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Nu ik mijn DS720+ een periode heb draaien, is mijn vorige NAS een beetje overbodig geworden. Dit is een DS207+. De cijfers zijn hetzelfde maar het is wel degelijk een ander apparaat :)

Ik heb gekeken of ik nog met een omweg een andere DSM op de DS207+ kan krijgen maar ik denk dat het lastig wordt door de hardware die wordt gebruikt. Dit zit er in:
  • Marvell Orion mv5281 ARM
  • SATA, 32-bit Memory Bus, 128MB of RAM
http://domoticx.com/synology-nas-cpu-lijst/

Bij een DSM upgrade kijk ik dan naar vergelijkbare hardware. De DS207+ is nog goed te gebruiken voor het centraal opslaan van bestanden en om download station te gebruiken. Hebben jullie nog een idee wat ik nog meer met dit apparaat kan doen? Anders ga ik denk ik maar eens afscheid nemen van dit apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat dacht je ervan om hem als backup device te gebruiken.
Daar heb je echt geen nieuwe DSM versie voor nodig op die DS207+

Je zal niet de enige zijn die nooit een backup maakt.

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 16:33

elsinga

=8-)

Hier ook mijn "oude" DS412+ ingezet als local sync-target voor mijn DS918+. En inderdaad, dat is geen back-up. ;) Er staat ook nog een (encrypted) sync op Stack, dat is ook nog geen backup. :) Als bescherming tegen malware maak ik elke dag een BTRFS snapshot op mijn DS918+. Als malware dan de boel encrypt is dat weliswaar ook zo op de DS412+ en Stack, maar kan ik op de DS918+ eenvoudig tot een jaar terug.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Je kunt beter geen sync gebruiken maar gewoon hyperbackup en een incremental backup met een goed backup schema.

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-09 18:35
Ik gebruik ook rsync van een ds918 naar een ds216 en ben er erg content mee.

Ds918 heeft 2 * 8tb in raid voor opslag en 2 * tb in raid voor surveillance station.

De ds216 Heeft 1 * 8tb en 1 * 2 tb

Elke ochtend 5 uur synct de ds918 naar de ds216.

Mocht de ds918 om wat voor reden dan ook uitvallen, heb ik een werkende backup nas met 1 minuut in de lucht. De schijven zijn een exacte kopie van de ds918.

Enige nadeel, de ds216 draait geen docker en virtual.

De ds216 maakt op zijn beurt weer elke ochtend een vault rotation backup naar een externe schijf die ik meeneem als ik van huis ben.

Beide hangen ook aan een eigen ups, mocht er wat mis gaan.

Graag wil ik nog een offside backup nas, maar met adsl heeft dat vooralsnog geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

DukeBox schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:31:
[...]

Die zouden ze af moeten schieten ;)
De WD40EFAX zijn SMR HDD's als je RAID/SHR gaat gebruiken wil je die niet in een NAS hebben.
... crap. Dat heb ik allemaal gemist. Zojuist een nieuwe DS220+ opgetuigd met 2 WD40EAFX. Totaal niet gedacht aan checken van compatibiliteit. Er stond immers iets met "NAS" op de schijf, en dat vond deze domme eindgebruiker genoeg bewijs :-(

Naar aanleiding van https://arstechnica.com/g...at-but-theyre-not-garbage moet de write performance onder normaal gebruik meevallen, dus wil ik het wel gaan proberen met deze disks - weliswaar in een SHR volume. Uit Boost9898 in "Problemen WD Red schijven (SMR techniek)" maak ik op dat wanneer 1 van de schijven ooit stukgaat, ik er gewoon een andere (niet-SMR) schijf kan bijprikken en dat de rebuild normaal zou moeten werken?

Apart bijgeval: ik draaide een uitgebreide S.M.A.R.T. check om te weten of alles in orde is. Die stond na een kwartier al op 90%, en bleef daar 6 uur op hangen.. Toen besloot ik de UTP kabel los te trekken (adhv dit topic), en vreemd genoeg werden beide schijven opeens heel drukl; 5 minuten later was de check klaar. :+

Morgen maar eens wat data heen en weer gooien naar de nas en benchmarken t.o.v. mijn DS216j met 2xWD60EFRX.

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Pffff.....ik schrok toch even......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bogF5UY29VbIiiuqSvjCJ6VzCg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dsE5FUjpqproPpqrCsw7Sdwd.png?f=user_large

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 10:52
Murk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 00:39:
Morgen maar eens wat data heen en weer gooien naar de nas en benchmarken t.o.v. mijn DS216j met 2xWD60EFRX.
Heb ook 2 van die schijven (las pas later dat je beter die andere kon kopen). Snelheid is prima. Had op m'n 212+ rond de 25MB/sec bij kopiëren naar NAS. Nu rond de 80MB.
Voor wat ik ermee doe meer dan genoeg.

Geloof dat je er vooral last van kan hebben als je een rebuild moet doen.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Let op dat niet alle EFAX schijven SMR zijn alleen die kleiner of gelijk aan 6 TB. Een overzicht vind je hier.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-09 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

Kan iemand me op gang helpen met mijn 920+? Ik heb de apache engine draaien op webstation maar blijkbaar werkt .htaccess daar niet goed heb ik gelezen. Ik heb de apache docker gedownload maar ik kan nergens een guide vinden over de volumes die ik moet instellen. Ik heb al een aantal containers draaien die het prima doen maar deze krijg ik niet voor elkaar.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Sharky
Wat is precies het probleem met de .htaccess file?

Het kan zijn dat je handmatig mod_auth moet aanzetten. Althans dat was destijds op DSM 5...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-09 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

kraades schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:40:
@Sharky
Wat is precies het probleem met de .htaccess file?

Het kan zijn dat je handmatig mod_auth moet aanzetten. Althans dat was destijds op DSM 5...
Ik heb webstation met de laatste apache engine geprobeerd, toen kreeg ik een error 500 zodra ik een .htaccess in de web-map zette. Toen heb ik apache 2.2 geselecteerd waardoor ik geen error meer kreeg, maar de .htaccess werd niks mee gedaan, alsof hij niet bestond. Ik heb ergens gelezen dat webstation niet om kan gaan met een .htaccess dus toen leek het me handig gewoon apache als container te installeren. Daar loopt ik nu dus vast. Mocht het inderdaad een instelling zijn, kun je me dan vertellen waar ik dat aanpas?

This too shall pass

Pagina: 1 ... 72 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).